Bron: NOS Teletekst.quote:Samir A. vrijgesproken van terreur
ROTTERDAM - Samir A. is vrijgesproken van terrorisme. Hij krijgt wel drie maanden cel voor verboden wapenbezit. Volgens de rechter was voor de andere aanklachten niet genoeg bewijs. Justitie had zeven jaar cel geëist.
De 18-jarige Samir A. had het volgens justitie onder meer gemunt op de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele en Schiphol. In zijn huis vond de politie plattegronden en grote hoeveelheden radicaal islamitisch materiaal.
De rechtbank in Rotterdam achtte alleen verboden wapenbezit bewezen. Omdat Samir A. al negen maanden heeft vastgezeten, komt hij direct op vrije voeten.
Om de discussie weer aan te wakkeren:quote:Op donderdag 7 april 2005 00:17 schreef Argento het volgende: Samir A onmiddellijk op vrije voeten
... Ik heb in dit hele (toch al weer 11 pagina's tellende) topic nog niemand gezien die naast kennis van het vaderlandse straf- en strafprocesrecht ook dusdanige dossierkennis had dat het een oordeel over de strafbaarheid van Samir en de strafbaarheid van zijn daden zou rechtvaardigen. Toch heeft iedereen zijn of haar oordeel klaar. Niet alleen over de strafbaarheid van Samir en zijn daden, maar ook over de kwaliteit van het Nederlandse straf- en strafprocesrecht en meteen ook maar de Nederlandse rechterlijke macht.
En dat is wat mis is in dit land. De cultuur waarin een gebrek aan kennis en kunde niet langer een obstakel vormt voor het doen van stellige uitspraken en het hebben van evenzo stellige opvattingen. Dom geleuter wordt verheven tot een 'maatschappelijke discussie'. Het domme volk belichaamd in fok.nl met als afgod Geert Wilders.
Ik heb mijn mening over Samir ook wel klaar hoor. Een vervelend rotjoch dat op zijn minst een hartstochelijke klap voor zijn lelijke smoel moet krijgen. Zo eentje dat het lachen hem de komende zeven jaar (en dat is geen willekeurig aantal) wel vergaat, maar ik pas er toch voor om die mening ten grondslag te leggen aan mijn standpunt in de discussie die hier kennelijk gevoerd moet worden.
Je kan iemand die bij de etos een spuitbus met kleurverf koopt niet oppakken wegens de intentie hebben grafitti te spuiten. Aangezien het OM dit ook had kunnen weten, moet het OM moet dus beter haar huiswerk doen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:25 schreef clowncloon het volgende:
Heeft iemand die vergelijking gehoord van die openbaar aanklaagster (of whatever) van Samir. A als bommenlegger en iemand die een spuitbus koopt om oftwelel graffitit te spuiten of zijn haar te kleuren? Ik snap de analogie wel hoor maar godsamme, er zijn plannen gevonden van o.a. de kerncentrale in petten en computerchips die als ontsteking kunnen worden gebruikt + aanwijzingen voor fundamentalisme.....WAT IS HIER MIS????
Wat is er dan zo klaar als een klontje?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:33 schreef dVTB het volgende:
Wat ik zo vreemd vind is dat er hier mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat je het dossier van Samir A van binnen naar buiten moet kennen om stellige beweringen te kunnen doen. In een normale strafzaak is dat ook zeker het geval, maar in het geval van Samir A mag toch overduidelijk vast staan waar hij mee bezig was. De in zijn huis gevonden voorwerpen, zijn eerdere daden, zijn netwerk en de informatie uit de afgeluisterde telefoongesprekken... - het is echt zo klaar als een klontje.
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan?quote:En voor de goede orde: ik wil ook nog wel begrijpen dat een rechter niet anders kan doen dan hem vrijspreken wanneer het bewijs niet afdoende is, maar in dit geval zeg ik: hoe is het in vredesnaam mogelijk? Hoe kan het OM zo hebben gefaald? Maar ook: heeft de rechter wel oog voor het landsbelang? De rechter heeft volgens de letter van de wet wellicht correct gehandeld, maar denkt de rechter ook na over de gevolgen die de uitspraak kan hebben?
Alsof een rechtsstaat ideaal is. Dat criminelen als Samir A. vrijgesproken worden en daarna vrijuit iemand mag hoeken...dan zitten er fouten in ons rechtssysteem.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Dit is de rechtsstaat. Wie dat niet bevalt gaat maar in een politiestaat wonen.
Waarom? Als hij crimineel is moet dat aangetoond worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:40 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Alsof een rechtsstaat ideaal is. Dat criminelen als Samir A. vrijgesproken worden en daarna vrijuit iemand mag hoeken...dan zitten er fouten in ons rechtssysteem.
Er is alleen een verschil tussen een spuitbus en een combinatie van radicaal Islamitisch materiaal, patronen, plattegronden van doelen, etc. Ik snap de keuze van de rechtbank wel, begrijpen doe ik het echter niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Je kan iemand die bij de etos een spuitbus met kleurverf koopt niet oppakken wegens de intentie hebben grafitti te spuiten. Aangezien het OM dit ook had kunnen weten, moet het OM moet dus beter haar huiswerk doen.
Overigens werd er ook gezegd dat het oppakken alleen al een preventieve functie kan hebben. Wellicht zat er een aanslag in de pijpleiding. De aivd zal samir a ongetwijfeld in de gaten houden.
De rechtsstaat is inderdaad prima in orde. Hij is alleen niet perfect zoals gister wel aangetoond is.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Als hij crimineel is moet dat aangetoond worden.
Voor die klappen kan aangifte gedaan worden dus hoezo vrijuit.
Prima rechtsstaat dus.
Als je straks maar niet verbaasd bent als die mafkees weer opgepakt wordt voor een zwaar misdrijf. Voorkomen is beter dan genezen...en op dit moment doen we niks.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Als hij crimineel is moet dat aangetoond worden.
Voor die klappen kan aangifte gedaan worden dus hoezo vrijuit.
Prima rechtsstaat dus.
Perfectie is een illussie inderdaad.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:43 schreef nikk het volgende:
[..]
De rechtsstaat is inderdaad prima in orde. Hij is alleen niet perfect zoals gister wel aangetoond is.
Wel een streven hoop ik.quote:
Dat is onzin, er gebeurt veel en het moet ook niet overdreven worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:44 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Als je straks maar niet verbaasd bent als die mafkees weer opgepakt wordt voor een zwaar misdrijf. Voorkomen is beter dan genezen...en op dit moment doen we niks.
Dat Samir A bezig was met het voorbereiden van een terrorische aanslag.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
Wat is er dan zo klaar als een klontje?
En daar zit nu net het verschil, zo ook met het hier aangehaalde voorbeeld van iemand die een spuitbus koopt om daar mogelijk grafitti mee te gaan spuiten: van een muur onderspuiten of van fraude/handel in voorkennis is nog nooit iemand dood gegaan. Het zijn strafbare feiten, ja, maar lang niet zo verstrekkend als terreur.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan? De rechter moet gewoon beoordelen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd en dat is blijkbaar niet het geval. Het is wel vaker dat er mensen vrijkomen waarvan je sterk het vermoeden hebben dat het niet helemaal deugt. Cor Boonstra bv.
Wat ik er van van vindt. ? Wettelijk gezien is de uitspraak juist en rechtvaardig in dat licht. Maar moreel is het weer een overwinning voor het tuig in dit knuffelland.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:24 schreef dVTB het volgende:
Onderstaand bericht is een goede samenvatting van de tendens in het vorige topic.
[..]
Om de discussie weer aan te wakkeren:
Zijn we het eens met bovenstaande opvatting? Hebben we te weinig dossierkennis en doen we domme uitspraken of is een betoog als bovenstaande gewoon erg naief?
En wat vinden we ervan dat Samir A na zijn vrijlating gelijk op een fotograaf insloeg? Begrijpelijke frustratie nadat hij zes maanden te lang onschuldig heeft vastgezeten?
Wat vinden we van het nieuwsbericht dat Hirsi Ali naar eigen zeggen 'doodsbang is' nu Samir A weer vrij rondloopt?
Dat verschil lijkt er te zijn, maar de jurisprudentie die ontstaat wanneer samir a op redenen van het in bezit hebben van die zaken houdt in dat je inderdaad iedereen die een spuitbus op zak heeft kunt oppakken voor het hebben van de intentie van spuiten van grafitti. Ik weet niet of je dat wilt.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Er is alleen een verschil tussen een spuitbus en een combinatie van radicaal Islamitisch materiaal, patronen, plattegronden van doelen, etc. Ik snap de keuze van de rechtbank wel, begrijpen doe ik het echter niet.
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komenquote:Op donderdag 7 april 2005 09:47 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dat Samir A bezig was met het voorbereiden van een terrorische aanslag.
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.quote:De gevolgen? Die zullen we moeten afwachten. In elk geval heeft de rechter het signaal afgegeven dat je in Nederland ongestoord terroristische aanslagen kunt voorbereiden, dus dat kan maar zo een aanzuigende werking hebben. Verder is het nu te hopen dat de AIVD die Samir A goed in de gaten blijft houden, maar ja... wie garandeert dat dat lukt? En hoe veel kost dat wel niet?
Je hebt gelik dat er niets zo klaar is als een klontje en dat het door het OM geleverde bewijs in de Nederlandse rechtstaat niet voldoende is voor een rechter om de verdachte hiervoor te veroordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is er dan zo klaar als een klontje?
[..]
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan?
De rechter moet gewoon beoordelen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd en dat is blijkbaar niet het geval. Het is wel vaker dat er mensen vrijkomen waarvan je sterk het vermoeden hebben dat het niet helemaal deugt. Cor Boonstra bv.
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komen
[..]
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.
Jep, maar ik weet dat mijn buurman homo is, terwijl hij het nooit zal zeggen. Bewijs het maar eens.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.
Dat was ook fout. "Zo gaan die dingen soms" is een echte dooddoener.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:02 schreef Megumi het volgende:
Eigenlijk had Samir A nooit voor de rechter mogen komen. Met een beetje goed werkende inlichtingen dienst was deze jongen allang stilletjes verdwenen.
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:02 schreef Megumi het volgende:
Eigenlijk had Samir A nooit voor de rechter mogen komen. Met een beetje goed werkende inlichtingen dienst was deze jongen allang stilletjes verdwenen.
Das niet waar, de rechtbank was ervan overtuigd dat Samir van plan was om misdaden te plegen, er kon alleen niet bewezen worden om welke dat het ging, dus ook een terroristische aanslag kon niet bewezen worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komen
[..]
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.
Kijk maar naar de mossad, CIA en de voormalige KGB. Voorbeeld de wetgeving in de VS staat het martelen van mensen niet toe. Dus regelt de CIA het zo dat mensen als Samir A in bijvoorbeeld Pakistan terecht komen. Waar ze wel passend met dit soort tuig weten om te gaan.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?
verschil zit hem in het feit dat Boonstra frauduleus omging met geld en kennis, maar voor de beurger geen gevaar vormt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.
Liever dat dan onder de sharia of in de radioactiviteit van het opgeblazen Borssele.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Tuurlijk niet, ben jij zo naief om te veronderstellen dat er niemand 'verdwijnt' of buiten rechtswegen om aan zijn einde komt of inbindt?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?
En jij weet hoe het eraan toegaat bij de mossad, cia en voormail kgb? Wow!!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:09 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kijk maar naar de mossad, CIA en de voormalige KGB. Voorbeeld de wetgeving in de VS staat het martelen van mensen niet toe. Dus regelt de CIA het zo dat mensen als Samir A in bijvoorbeeld Pakistan terecht komen. Waar ze wel passend met dit soort tuig weten om te gaan.
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:14 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En jij weet hoe het eraan toegaat bij de mossad, cia en voormail kgb? Wow!!
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:11 schreef Elgigante het volgende:
[..]
verschil zit hem in het feit dat Boonstra frauduleus omging met geld en kennis, maar voor de beurger geen gevaar vormt.
Samir is van een andere orde, maar ik wil je reactie graag horen als blijkt dat Samir achter een aanslag zit op het CS Utrecht waarbij 8 treinen de lucht invliegen in de spits...
Waarom wordt het toch zo gebagetelliseerd?
Laat Maurice de Hond nu maar eens een enquete houden of dit vonnis invloed heeft gehad op ons veiligheidsgevoel en zo ja, hoe...
Trouw.nlquote:AIVD: Samir A. toch terrorist
Rechtbank spreekt verdachte vrij wegens gebrek aan bewijs
door Kustaw Bessems
2005-04-07 - lezersreacties op dit artikel (22)
De inlichtingendienst AIVD blijft erbij dat Samir A. terroristische aanslagen voorbereidt, ook al werd A. hiervan gisteren vrijgesproken.
,,De uitspraak van de rechter verandert onze zienswijze niet'', zegt een woordvoerder van de AIVD. ,,Wij blijven A. beschouwen als een persoon die zich bezighoudt met het voorbereiden van terroristische activiteiten.'' Een inlichtingendienst weegt informatie anders dan een rechter, aldus de woordvoerder. Het kan ook dat de dienst meer gegevens heeft dan politie en justitie.
A.'s aanhouding, afgelopen zomer, was mede aanleiding voor een landelijk terreuralarm. A. had plattegronden in huis van onder andere de Tweede Kamer en de kerncentrale Borssele en in elkaar geknutselde onderdelen voor bommen. De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing, zoals het openbaar ministerie had gesteld. De gevonden materialen waren bovendien volslagen ondeugdelijk.
Uit de radicaal-islamitische propaganda die bij A. thuis lag, leidt de rechtbank af dat hij een 'meer dan gemiddelde belangstelling heeft voor religieus-extremistisch geweld'. Maar gedachten en intenties zijn niet strafbaar, staat in het vonnis, alleen vergevorderde voorbereidingshandelingen.
Het openbaar ministerie (OM) had zeven jaar cel geëist en ontneming van actief en passief kiesrecht. A. krijgt alleen drie maanden cel wegens verboden wapenbezit. Hij zat al veel langer in voorarrest en kwam gisteren dus meteen vrij. Daarbij raakte hij slaags met journalisten en fotografen die hem opwachtten bij het huis van bewaring in Nieuwegein.
Tijdens het proces in Rotterdam had A. duidelijk gemaakt dat hij niet wenste te worden gefilmd of gefotografeerd. In Nieuwegein probeerden bekenden hem af te schermen met een vuilniszak. A. duwde een cameraman weg en sloeg een fotograaf van de Telegraaf tegen de grond.
Moord is vaak een incident. Net als een roofoverval. Jij vind dat geen probleem dus? Omstandigheden in NL en de wereld veranderen, rechtssystemen gaan daarin meequote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.
Doe me eens een linkje, ik zou niet weten waar jij zoal op zoekt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:20 schreef stinkie het volgende:
[..]
Moord is vaak een incident. Net als een roofoverval. Jij vind dat geen probleem dus? Omstandigheden in NL en de wereld veranderen, rechtssystemen gaan daarin mee
De PSOE (sociaal-democraten) in Spanje had voor dit soort probleemgevallen een doodseskader dat Baskische terroristen doodschoot. Daarbij zijn trouwens aantoonbaar fouten gemaakt - er is ook een zakenman doodgeschoten die niets met ETA had.quote:,,Wij blijven A. beschouwen als een persoon die zich bezighoudt met het voorbereiden van terroristische activiteiten.'' Een inlichtingendienst weegt informatie anders dan een rechter, aldus de woordvoerder. Het kan ook dat de dienst meer gegevens heeft dan politie en justitie.
Et voila. En alle vingers wijzen naar de rechtspraak.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:27 schreef rroloff het volgende:
[..]
De PSOE (sociaal-democraten) in Spanje had voor dit soort probleemgevallen een doodseskader dat Baskische terroristen doodschoot. Daarbij zijn trouwens aantoonbaar fouten gemaakt - er is ook een zakenman doodgeschoten die niets met ETA had.
Ik weet niet of je een mogelijke terroristische aanslag moet afdoen als iets normaals, waarbij je de vrees daarvoor (en die is terecht) afdoet als hype?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.
Ik zou dat niet per direct aan elkaar willen gelijkkoppelen. Volgens mij is dat verschil er namelijk wel. Patroonhouders, plattegronden van doelen, radicaal Islamitisch materiaal, etc, zijn geen alledaagse gebruiksvoorwerpen en een combinatie van de hoeveelheid en combinatie van deze voorwerpen is een geheel andere dan in het bezit zijn van een spuitbus.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:50 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Dat verschil lijkt er te zijn, maar de jurisprudentie die ontstaat wanneer samir a op redenen van het in bezit hebben van die zaken houdt in dat je inderdaad iedereen die een spuitbus op zak heeft kunt oppakken voor het hebben van de intentie van spuiten van grafitti. Ik weet niet of je dat wilt.
Verder, de kans dat onze grote vriend samir a slechts een rare verzamelhobby heeft is aanwezig.
Het is maar de vraag wat een buitenlandse inlichtingendienst zou doen als ze erachter komen dat in Nederland acties in hun land worden gepland. Stel dat de Russische FSB vermoed dat een nieuw Beslan wordt voorbereid door Nederlanders en Tjetsjenen ergens op een zolder in de Schilderwijk. Vragen om arrestatie en uitlevering is kansloos, zelfs als er een atoombom wordt aangetroffen kan nooit de info aan Nederlandse eisen voldoen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.
Of het moreel juist is vers twee maar denk dat ze met of zonder hulp van de Nerderlandse overheid zullen ingrijpen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:31 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Het is maar de vraag wat een buitenlandse inlichtingendienst zou doen als ze erachter komen dat in Nederland acties in hun land worden gepland. Stel dat de Russische FSB vermoed dat een nieuw Beslan wordt voorbereid door Nederlanders en Tjetsjenen ergens op een zolder in de Schilderwijk. Vragen om arrestatie en uitlevering is kansloos, zelfs als er een atoombom wordt aangetroffen kan nooit de info aan Nederlandse eisen voldoen.
Je onderschrijft toch net als ik de impact die een aanslag a la New York en Madrid teweeg brengt?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.
Heb je al een linkje kunnen vinden??quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of het moreel juist is vers twee maar denk dat ze met of zonder hulp van de Nerderlandse overheid zullen ingrijpen.
Maar wie moet nou eigenlijk haar huiswerk beter doen, de rechter of het OM?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Jammer alleen dat je er straks, als het Torentje van Balkenende opgeblazen blijkt, te laat achter komt dat die terroristen handig gebruik maken die speling die een rechststaat biedt.
Dan is het weer de vraag wie die mannen 'in die witte pakken' waren...quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of het moreel juist is vers twee maar denk dat ze met of zonder hulp van de Nerderlandse overheid zullen ingrijpen.
Klopt. En zo komt er van de goede bedoelingen van de bescherming van de rechtsstaat weer eens niets terecht.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zit even de topics door te lezen met als onderwerp Samir A., nou kom jij zo ontzettend ongeloofwaardig en hypocriet op mij over, ik vraag me werkelijk af wat voor gefrustreerd wereldbeeld jij hebt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.
Ik gok het laatste.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Maar wie moet nou eigenlijk haar huiswerk beter doen, de rechter of het OM?
Het OM heeft blijkbaar te vroeg ingegrepen, dat kun je haar verwijten.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Maar wie moet nou eigenlijk haar huiswerk beter doen, de rechter of het OM?
Mossadquote:Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Heb je al een linkje kunnen vinden??
Zeker - maar er wordt ook wel wat aangedaan om dit soort types in de gaten te houden natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Je onderschrijft toch net als ik de impact die een aanslag a la New York en Madrid teweeg brengt?
Dat gaat m.i. verder als 'een gebeurtenis'.
Precies, het OM heeft samir a aangehouden, samir a heeft al die tijd niks kunnen doen, samir a wordt nu in de gaten gehouden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:36 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Het OM heeft blijkbaar te vroeg ingegrepen, dat kun je haar verwijten.
Maar je kunt de reacties ook wel indenken als het OM te laat had gahandeld in het kader van "verdere informatieverstrekking'.
Voorkomen is beter dan genezen, zeker als het om aanslagen gaat.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:35 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik zit even de topics door te lezen met als onderwerp Samir A., nou kom jij zo ontzettend ongeloofwaardig en hypocriet op mij over, ik vraag me werkelijk af wat voor gefrustreerd wereldbeeld jij hebt.
pas als er tijd, datum en plaats genoemd wordt blijkbaar, kun je voortijdig ingrijpen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Jammer alleen dat je er straks, als het Torentje van Balkenende opgeblazen blijkt, te laat achter komt dat die terroristen handig gebruik maken van die speling die een rechststaat biedt.
De vraag is dus ook: hoe kun je, in de context van een rechtsstaat, verhinderen dat terroristen daadwerkelijk tot actie overgaan?
quote:Van fok.nl:
Cel voor voorbereiden aanslag moskee
Gepost door Bart (veekeend) - Bron: L1
Gepubliceerd: donderdag 24 maart 2005 @ 09:25
DLTF had ons via de nieuws-submit te melden:
Icoon Binnenlands nieuws Voor het voorbereiden van een brandaanslag op de moskee in Venray is door de rechtbank twee jaar cel opgelegd aan een 24-jarige man uit Kronenberg (Limburg). De opgelegde straf is lager dan de eis. Er was door het openbaar ministerie drie jaar cel geëist.
De rechtbank acht niet bewezen dat de man daadwerkelijk een poging heeft gedaan om de moskee in de fik te zetten. Enkel de voorbereidingen acht de rechter bewezen. Vooral het bijdragen aan de maatschappelijke onrust na de moord op Theo van Gogh nam de rechter hoog op.
[...]
Zeker weten ? Samir is nu toch net zo onschuldig als alle andere burgers van Nederland na zijn vrijspraak ? Als de AIVD hem nog in de gaten houdt zal zijn advocaat daar vast wel iets tegen gaan aanspannen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker - maar er wordt ook wel wat aangedaan om dit soort types in de gaten te houden natuurlijk.
Dat is het enige wat ik van 'ons rechtssysteem' vraag, ik mag hopen dat Samir en zijn medestanders tot op hun sterfbed extreem goed in de gaten worden gehouden en dat ze reisjes naar Marokko en Afghanistan niet slikken als 'vakantie' bij dit soort kornuiten.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker - maar er wordt ook wel wat aangedaan om dit soort types in de gaten te houden natuurlijk.
Dat is weer iets te kort door de bocht maar er moet wel een concrete verdenking zijn inderdaad.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:37 schreef milagro het volgende:
[..]
pas als er tijd, datum en plaats genoemd wordt blijkbaar, kun je voortijdig ingrijpen.
zolang ze dat niet doen, kun je niet oppakken, hoogstens voor evt wapenbezit dan of zo.
Deze zaak zorgt wel voor vervelende precendentwerking. Pas wanneer er een plan gemaakt is kun je iemand veroordelen. Het plannen an sich is dus niet strafbaar.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Jammer alleen dat je er straks, als het Torentje van Balkenende opgeblazen blijkt, te laat achter komt dat die terroristen handig gebruik maken van die speling die een rechststaat biedt.
De vraag is dus ook: hoe kun je, in de context van een rechtsstaat, verhinderen dat terroristen daadwerkelijk tot actie overgaan?
Nee blinde. Er zijn voorbeelden te over dat de CIA niet voor moord terugdeinst. Verdiep je bijvoorbeeld maar eens in de moderne geschiedenis van Zuid-Amerika bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:39 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je deze link?
link
Voorbeelden te over en het enige wat je kan doen is een algemen google link geven. Right. Conclusie, je kijkt teveel films.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nee blinde. Er zijn voorbeelden te over dat de CIA niet voor moord terugdeinst. Verdiep je bijvoorbeeld maar eens in de moderne geschiedenis van Zuid-Amerika bijvoorbeeld.
Onzin. De AIVD kan hem rustig in de gaten houden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:39 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Zeker weten ? Samir is nu toch net zo onschuldig als alle andere burgers van Nederland na zijn vrijspraak ? Als de AIVD hem nog in de gaten houdt zal zijn advocaat daar vast wel iets tegen gaan aanspannen.
Dat was al zo. Maar het klopt ook niet helemaal, het plannen is dus ook niet aangetoond. Er is geen verbinding met een aanslag gelegd.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Deze zaak zorgt wel voor vervelende precendentwerking. Pas wanneer er een plan gemaakt is kun je iemand veroordelen. Het plannen an sich is dus niet strafbaar.
Jij denkt serieus dat inlichtendiensten alles wat ze doen netjes kunnen verwoorden in de rechtbank?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:42 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Voorbeelden te over en het enige wat je kan doen is een algemen google link geven. Right. Conclusie, je kijkt teveel films.
Nee, maar ik roep ook niet dat wanneer de aivd een 'goede' inlichtingendienst was geweest, samir a allang verdwenen was.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:45 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat inlichtendiensten alles wat ze doen netjes kunnen verwoorden in de rechtbank?
Jij denkt dat de SBE het zwaarste middel is?
Lat je nakijken ofzo.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is weer iets te kort door de bocht maar er moet wel een concrete verdenking zijn inderdaad.
dus als je veel mogelijkheden tot interpretatie biedt, de keuze breed houdt, er niet de vinger op te leggen valt óf het moord óf doodslag óf bomaanslag betreft of alledrie dan kan men slechts stellen dat er onwelgevallige dingen gepland worden maar dat is niet genoeg om iemand op te pakkenquote:De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing
En dat begrijp ik dus niet. Hoe kan het materiaal dat gevonden is niet worden verbonden aan een aanslag?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat was al zo. Maar het klopt ook niet helemaal, het plannen is dus ook niet aangetoond. Er is geen verbinding met een aanslag gelegd.
Klopt!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef milagro het volgende:
dus als je veel mogelijkheden tot interpretatie biedt, de keuze breed houdt, er niet de vinger op te leggen valt óf het moord óf doodslag óf bomaanslag betreft of alledrie dan kan men slechts stellen dat er onwelgevallige dingen gepland worden maar dat is niet genoeg om iemand op te pakken
Geen foto?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:18 schreef dVTB het volgende:Aanvulling: informatie over de geschiedenis van Samir A is hier te vinden: Samir Azzouz
Dat kunnen wij onmogelijk beoordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:48 schreef nikk het volgende:
[..]
En dat begrijp ik dus niet. Hoe kan het materiaal dat gevonden is niet worden verbonden aan een aanslag?
correct! huiswerk voor het om dus!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef milagro het volgende:
dus als je veel mogelijkheden tot interpretatie biedt, de keuze breed houdt, er niet de vinger op te leggen valt óf het moord óf doodslag óf bomaanslag betreft of alledrie dan kan men slechts stellen dat er onwelgevallige dingen gepland worden maar dat is niet genoeg om iemand op te pakken
Precies. De gevolgen kunnen straks wel eens desastreus zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:50 schreef Bucc4n33R het volgende:
Ik vermoed dat er aan dit geval en politiek luchtje zit. Samir A is vrijgesproken en het hele land valt om van angst en verbazing. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat met deze zaak nu het benodigde draagvlak wordt gecreeerd zodat er straks een wet komt die het wel mogelijk maakt om mensen met vergelijkbare plannen als Samir A te veroordelen.
Dat we daarmee weer een stukje dichter opschuiven naar een politiestaat lijkt in dit klimaat van minder belang.
Een slimme terrorist laat het vakje "datum aanslag" leeg, en pleegt dan gewoon de aanslag zonder het plan op papier te voltooien.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Deze zaak zorgt wel voor vervelende precendentwerking. Pas wanneer er een plan gemaakt is kun je iemand veroordelen. Het plannen an sich is dus niet strafbaar.
Dat heeft niets met goed of slecht te maken idd, en ik kan niet beoordelen hoe gevaarlijk Samir echt is, de rechter ok niet, vandaar datie vrij is.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Nee, maar ik roep ook niet dat wanneer de aivd een 'goede' inlichtingendienst was geweest, samir a allang verdwenen was.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De vraag is alleen of het voorgelegde bewijs daadwerkelijk onvoldoende is. Valt het hebben van dergelijk materiaal, het surveilleren van de doelen, het noteren van mogelijke zwakke punten in de beveiliging, etc niet onder het voorbereiden? Zoals ik al zei ik snap de keuze van de rechtbank maar begrijpen doe ik het niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef Argento het volgende:
Vooropgesteld dat het oordeel in de zaak van Samir A. een oordeel over het geleverde bewijs is. De zaaksrechter heeft het bewijs onvoldoende geacht (kennelijk niet overtuigend genoeg) en dan heeft de rechter geen keus dan Samir vrij te spreken. De rechter heeft op zichzelf geen fout gemaakt, zij heeft zelfs haar functie naar behoren uitgevoerd.
Het probleem zit hem ook niet in de rol van de rechter en de invulling van die rol, maar in de wetgeving. Nu ben ik niet helemaal (of helemaal niet) op de hoogte van de inhoud van de antiterrorisme-wet van augustus vorig jaar, maar ik mag toch hopen dat de wetgever de maatschappelijke onrust die deze vrijspraak met zich meebrengt, ter harte neemt.
Er is juridisch niets (of weinig) op aan te merken dat de rechter in dit geval heeft geconcludeerd dat het OM het tenlastegelegde niet heeft bewezen en dat Samir derhalve vrijgesproken dient te worden. De rechter is immers niet bevoegd om Samir te veroordelen voor een plan dat hij misschien ten uitvoer zou brengen als niet gebleken is dat Samir in objectieve zin is begonnen aan het uitvoeren van dat plan of aan de voorbereiding van die uitvoering.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid ook weer niet zo ver gaan. Maar je hebt gelijk dat je in een behoorlijk ver gevorderd stadium moet zitten om strafbaar bezig te zijn, althans gemeten naar de zaak.Verkennend onderzoek is in ieder geval niet strafbaar, ervan uitgaande dat deze zaak kennelijk in dat licht gezien moet worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Een slimme terrorist laat het vakje "datum aanslag" leeg, en pleegt dan gewoon de aanslag zonder het plan op papier te voltooien.
Hou in het vervolg dan ook je bek als ze weer eens een stel uitgeprocideerde asielzoekers het land uit flikkeren.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
Hou in het vervolg dan ook je bek als ze weer eens een stel uitgeprocideerde asielzoekers het land uit flikkeren.![]()
In hetzelfde opzicht werd een man veroordeeld die in de wijk van balkenende rondliep met een mes, terwijl helemaal niet bewezen was dat ie er kwaad mee wilde of dat ie Balkenende iets aan wilde doen, hij was alleen verward en had een historie, that's all.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De vraag is alleen of het voorgelegde bewijs daadwerkelijk onvoldoende is. Valt het hebben van dergelijk materiaal, het surveilleren van de doelen, het noteren van mogelijke zwakke punten in de beveiliging, etc niet onder het voorbereiden? Zoals ik al zei ik snap de keuze van de rechtbank maar begrijpen doe ik het niet.
Klopt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef Argento het volgende: Vooropgesteld dat het oordeel in de zaak van Samir A. een oordeel over het geleverde bewijs is. De zaaksrechter heeft het bewijs onvoldoende geacht (kennelijk niet overtuigend genoeg) en dan heeft de rechter geen keus dan Samir vrij te spreken. De rechter heeft op zichzelf geen fout gemaakt, zij heeft zelfs haar functie naar behoren uitgevoerd.
Correct.quote:Het probleem zit hem ook niet in de rol van de rechter en de invulling van die rol, maar in de wetgeving.
Hopen mag. Maar ik verwacht niet dat PvdA-CDA-VVD wetten zullen wijzigen. Moet je toch echt bij een Wilders zijn.quote:Nu ben ik niet helemaal (of helemaal niet) op de hoogte van de inhoud van de antiterrorisme-wet van augustus vorig jaar, maar ik mag toch hopen dat de wetgever de maatschappelijke onrust die deze vrijspraak met zich meebrengt, ter harte neemt.
Daar is grote behoefte aan. Volksvertegenwoordigers kunnen hun taak niet naar behoren uitvoeren. Daarmee is een fundamentele grens gepasseerd.quote:De vraag is echter of wij in het huidige maatschappelijke klimaat geen behoefte hebben aan een wetgever die -middels het strafrecht- niet alleen straffen uitdeelt, maar de maatschappij tevens beschermt voor dreigingen van buitenaf.
Terrorist Samir streeft een fundamenteel andere maatschappijvorm na. Mogelijk is verbanning naar een land met zo een maatschappijvorm (Iran, Soedan, Noord-Nigeria) een passende bijkomende maatregel.quote:Who´s with me?
En hij had Balkenende bedreigd. Nu weet ik uit mijn hoofd niet of Samir A. de Nederlandse samenleving (o.i.d.) heeft bedreigd.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:57 schreef Elgigante het volgende:
[..]
In hetzelfde opzicht werd een man veroordeeld die in de wijk van balkenende rondliep met een mes, terwijl helemaal niet bewezen was dat ie er kwaad mee wilde of dat ie Balkenende iets aan wilde doen, hij was alleen verward en had een historie, that's all.
Telt de stem van diegenen die op de nominatie staan geofferd te worden (Wilders, Hirsi Ali) even zwaar als de stem van diegenen die niets te vrezen hebben?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef Elgigante het volgende:
Je moet jezelf de morele vraag stellen of we ons doel net voorbij schieten en welke offers we bereid zijn te geven.
Gezien onze rechtstaat mogen die offers erg hoog zijn.
Maar wat is het alternatief, wanneer je iemand veroordeeld op 'vermoedens'. Want vermoedens zijn het, gebaseerd op items die je bij de persoon vindt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:52 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat heeft niets met goed of slecht te maken idd, en ik kan niet beoordelen hoe gevaarlijk Samir echt is, de rechter ok niet, vandaar datie vrij is.
Alleen alle aanwijzingen die we hebben over deze jongen wijzen op de richting van iets engs.
Moeten we wachten op een aanslag om ons ongelijk aan te tonen als rechtsstaat?
Moet het kalf eerst verdrinken?
Ja natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:02 schreef rroloff het volgende:
[..]
Telt de stem van diegenen die op de nominatie staan geofferd te worden (Wilders, Hirsi Ali) even zwaar als de stem van diegenen die niets te vrezen hebben?
Niet heel concreet en ik blijf erbij dat Samir in de gegeven omstandigheden vandaag de dag inderdaad niet kan worden veroordeeld. Maar ik heb er niets tegen als het strafrecht de middelen gaat bieden waarmee de overheid tegen Samir kan zeggen:quote:Op donderdag 7 april 2005 11:00 schreef nikk het volgende:
[..]
En hij had Balkenende bedreigd. Nu weet ik uit mijn hoofd niet of Samir A. de Nederlandse samenleving (o.i.d.) heeft bedreigd.
Dan heeft diegene die schreef 'grote offers zijn gerechtvaardigd' makkelijk praten.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:03 schreef Bucc4n33R het volgende:Ja natuurlijk.
Ja, en volgens mij wil je dat niet hoor in een maatschappij. Je hoeft nu geen bewijs meer te hebben om iemand vast te zetten, slechts vermoedens zijn dan genoeg.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:04 schreef Argento het volgende:
"Luister Samir, wij hebben objectief kunnen vaststellen dat er reden is om aan te nemen dat jij in de -al dan niet nabije- toekomst iets van plan bent waardoor slachtoffers vallen en de samenleving als geheel zal worden ontwricht. Wij hebben er weinig behoefte aan om te wachten tot je die plannen gaat voorbereiden, uitvoeren of zelfs tot voltooiing zult brengen, dus we plukken je nu meteen maar uit de samenleving die je kennelijk geweld wilt aan doen en we zetten je voor de komende twintig jaar achter de tralies. Ja, heel vervelend voor je, maar dat had je je maar moeten bedenken voordat je objectief uiting gaf aan je afkeer van de samenleving waar je deel van uitmaakt en je concrete plannen die samenleving geweld aan te doen."
De meeste mensen hebben makkelijk praten.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:05 schreef rroloff het volgende:
[..]
Dan heeft diegene die schreef 'grote offers zijn gerechtvaardigd' makkelijk praten.
Daar kan ik me in vinden, maar dan krijg je weer de roep van klassejustitie.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Niet heel concreet en ik blijf erbij dat Samir in de gegeven omstandigheden vandaag de dag inderdaad niet kan worden veroordeeld. Maar ik heb er niets tegen als het strafrecht de middelen gaat bieden waarmee de overheid tegen Samir kan zeggen:
"Luister Samir, wij hebben objectief kunnen vaststellen dat er reden is om aan te nemen dat jij in de -al dan niet nabije- toekomst iets van plan bent waardoor slachtoffers vallen en de samenleving als geheel zal worden ontwricht. Wij hebben er weinig behoefte aan om te wachten tot je die plannen gaat voorbereiden, uitvoeren of zelfs tot voltooiing zult brengen, dus we plukken je nu meteen maar uit de samenleving die je kennelijk geweld wilt aan doen en we zetten je voor de komende twintig jaar achter de tralies. Ja, heel vervelend voor je, maar dat had je je maar moeten bedenken voordat je objectief uiting gaf aan je afkeer van de samenleving waar je deel van uitmaakt en je concrete plannen die samenleving geweld aan te doen."
Nu heb je wel vertrouwen in de rechtsgang en rechter en als zo'n zaak met andere wetten door diezelfde rechter wordt beoordeeld ineens niet meer?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:08 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Ja, en volgens mij wil je dat niet hoor in een maatschappij. Je hoeft nu geen bewijs meer te hebben om iemand vast te zetten, slechts vermoedens zijn dan genoeg.
De verdachte is, zónder onderscheids des persoons, onschuldig totdat diens schuld wettig en overtuigend is bewezen. Democratische rechtskundige regelgeving. Samir's schuld kon niet aantoonbaar worden bewezen. Zijn onschuld evenmin.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Je moet nog steeds bewijzen dat iemand een reele dreiging oplevert. In het geval van Samir A. moet je concluderen dat die dreiging wel degelijk aanwezig is, maar het strafrecht in zijn huidige vorm gaat niet zover dat de enkele dreiging die uitgaat van het enkele hebben van een concreet plan, strafbaar is. Het enige wat je van Samir kunt zeggen is dat hij zijn plan nadere invulling heeft gegeven door onderzoek te doen naar Schiphol, Tweede Kamer-gebouw en weet ik veel.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:08 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Ja, en volgens mij wil je dat niet hoor in een maatschappij. Je hoeft nu geen bewijs meer te hebben om iemand vast te zetten, slechts vermoedens zijn dan genoeg.
De rechter weet het beter dan de specialisten van het NFI? Lijkt erop dat Samir een Timothy-McVeigh-achtige bom aan het maken was (kunstmest + 'vluchtige koolwaterstofverbinding'). U bent bekend met de werking.quote:Uit het Telegraaf:
Verder maakte de rechtbank korte metten met een rapport van het Nederlands Forensisch Instituut, waarin stond dat A. hoogstwaarschijnlijk getracht heeft een explosieve constructie te vervaardigen. Het ging daarbij om de vondst van een gemodificeerd lampje in een flesje en een op kunstmest gelijkend product gemengd met een vluchtige koolwaterstofverbinding. Volgens het vonnis was echter sprake van een ’ondeugdelijk middel’.
quote:Op donderdag 7 april 2005 11:15 schreef rroloff het volgende:
Ik sluit niet uit dat de rechter gewoon bang is voor deze terrorist en zijn knokploeg en daarom zo mild was. Daarover heb ik geen moreel oordeel. Ik zou nl. ook bang zijn.
Nou ja een burka staat ook leuk.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:16 schreef showmelove het volgende:
Ik denk dat Samir A. bepaalde niet-allochtone buurten beter even kan mijden, die gast is z'n leven niet zeker. Helemaal nu heel Nederland weet hoe ie er uitziet.
Nou, wat een gemis zou het zijnquote:Op donderdag 7 april 2005 11:16 schreef showmelove het volgende:
Ik denk dat Samir A. bepaalde niet-allochtone buurten beter even kan mijden, die gast is z'n leven niet zeker. Helemaal nu heel Nederland weet hoe ie er uitziet.
Ik vind ook dat we daar naartoe moeten.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:15 schreef Argento het volgende:
Zolang Samir niet begint met het uitvoeren van zijn plan, of de voorbereiding van de uitvoering van dat plan, heb je in strafrechtelijk opzicht helemaal niets. Maar dat ligt niet aan het OM of de rechter, dat ligt aan de wet en de bevoegdheden die die wet aan rechter en OM toekent. Dan vind ik het niet teveel gevraagd dat de wet deze ogenschijnlijke tekortkoming oplost, door ook de dreiging die uitgaat van het enkele hebben van een plan, strafbaar te stellen.
Blijkbaar wel, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat sommigen dit proces zien als stigmatisatie en dat Samir immer vrij moet komen, ongeacht de consequenties.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:15 schreef Argento het volgende:
[..]
Je moet nog steeds bewijzen dat iemand een reele dreiging oplevert. In het geval van Samir A. moet je concluderen dat die dreiging wel degelijk aanwezig is, maar het strafrecht in zijn huidige vorm gaat niet zover dat de enkele dreiging die uitgaat van het enkele hebben van een concreet plan, strafbaar is. Het enige wat je van Samir kunt zeggen is dat hij zijn plan nadere invulling heeft gegeven door onderzoek te doen naar Schiphol, Tweede Kamer-gebouw en weet ik veel.
Zolang Samir niet begint met het uitvoeren van zijn plan, of de voorbereiding van de uitvoering van dat plan, heb je in strafrechtelijk opzicht helemaal niets. Maar dat ligt niet aan het OM of de rechter, dat ligt aan de wet en de bevoegdheden die die wet aan rechter en OM toekent. Dan vind ik het niet teveel gevraagd dat de wet deze ogenschijnlijke tekortkoming oplost, door ook de dreiging die uitgaat van het enkele hebben van een plan, strafbaar te stellen. Daarvoor zul je dus in ieder geval moeten bewijzen dat iemand een plan heeft en dat dat plan van dien aard is dat het de samenleving bedreigt. Dat bewijs leveren zal al moeilijk genoeg zijn, maar het zou Samir achter de tralies doen belanden, en dat is een resultaat waar een weldenkend mens toch geen probleem mee kan hebben. Toch?
Prima verhaal. Doen.quote:"Luister Samir, wij hebben objectief kunnen vaststellen dat er reden is om aan te nemen dat jij in de -al dan niet nabije- toekomst iets van plan bent waardoor slachtoffers vallen en de samenleving als geheel zal worden ontwricht. Wij hebben er weinig behoefte aan om te wachten tot je die plannen gaat voorbereiden, uitvoeren of zelfs tot voltooiing zult brengen, dus we plukken je nu meteen maar uit de samenleving die je kennelijk geweld wilt aan doen en we zetten je voor de komende twintig jaar achter de tralies. Ja, heel vervelend voor je, maar dat had je je maar moeten bedenken voordat je objectief uiting gaf aan je afkeer van de samenleving waar je deel van uitmaakt en je concrete plannen die samenleving geweld aan te doen."
Zoals sommige commentatoren (Cliteur) hun mond houden uit angst zijn er misschien ook rechters die zich laten intimideren. Denk je nou echt dat alle (onderzoeks)rechters zoveel moed hebben als Borsellino en Falcone?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:18 schreef TheMassive het volgende:Sinds wanneer baseert een rechter zijn/haar uitspraak op angst? Wat is dat voor onzin?
Right.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:24 schreef rroloff het volgende:
[..]
Zoals sommige commentatoren (Cliteur) hun mond houden uit angst zijn er misschien] ook rechters die zich laten intimideren.
Dat is het grote probleem. Het was niet helemaal duidelijk wat die jongen van plan was. Hij was iets van plan, maar wat het nu precies is geweest is onduidelijk. Wilde hij gewapend met wat pistolen en geweren de Tweede Kamer binnenstormen? Wilde hij een bom plaatsen op Schiphol? Wilde hij een bom plaatsen in een kerncentrale? Tja, wie zal het zeggen?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Niet heel concreet en ik blijf erbij dat Samir in de gegeven omstandigheden vandaag de dag inderdaad niet kan worden veroordeeld.
Ik weet niet of dit wel een goede ontwikkeling zou zijn. De huidige regels voldoen in principe, er is alleen hier en daar een aanscherping nodig.quote:Maar ik heb er niets tegen als het strafrecht de middelen gaat bieden waarmee de overheid tegen Samir kan zeggen:
En waar zit jij dan?quote:Op donderdag 7 april 2005 11:26 schreef TeazNutz het volgende:
Ben blij dat ik niet meer in dat kut NL zit!
Ziekelijk, er is een tijdbom op straat gezet... Eens kijken hoelang het duurt voordat er weer 10.000man op de dam staan en dan Verdonk roept:"Vandaag is er een Amsterdammer vermoord".
Waarop iedereen roept, "Ja door jou en die fuckin' Piet Hein Donner"
Ik vind het ook vreemd dat we dagelijks berichten lezen over toenemende onveiligheid, polarisatie, stigmatisatie, rellen tussen 'lonsdalers' en 'allochtonen' en dat deze zaak wordt afgedaan als ieder andere rechterlijke uitspraak waar onvoldoende bewijs werd geleverd.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:21 schreef rroloff het volgende:
[..]
Prima verhaal. Doen.
Maar voor de gevestigde politieke partijen in Nederland iets veranderen moet er eerst een aanslag in Nederland plaatsvinden met 200+ doden (met de daaropvolgende wraakacties op moskeeen en moslims en daar weer opvolgende wraakacties).
Het enkele hebben van een plan, hoe concreet ook en hoe dreigend dat plan ook is, is niet voldoende voor een veroordeling. Het OM heeft niet kunnen bewijzen dat Samir een begin van uitvoering heeft gemaakt of dat hij voorbereidingshandelingen heeft gemaakt ter uitvoering van dat plan. Daar houdt het strafrecht gewoon op.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:28 schreef nikk het volgende:
Dat is het grote probleem. Het was niet helemaal duidelijk wat die jongen van plan was. Hij was iets van plan, maar wat het nu precies is geweest is onduidelijk. Wilde hij gewapend met wat pistolen en geweren de Tweede Kamer binnenstormen? Wilde hij een bom plaatsen op Schiphol? Wilde hij een bom plaatsen in een kerncentrale? Tja, wie zal het zeggen?
Nee dus. Zolang Samir geen plan gaat uitvoeren of de uitvoering voorbereid (en dat is wat anders dan je plan nader invullen door het nemen van foto´s of whatever), staat het strafrecht machteloos. En een machteloos strafrecht betekent vaak vrijspraak van de verdachte.quote:Mijn vraag is: maakt het eigenlijk uit? Hij heeft kennelijk nog geen keuze kunnen maken en was bezig met voorbereidend onderzoek. Met een beetje goede wil had de rechter ook tegen Samir A. kunnen oordelen.
Dat voorbereidend onderzoek niet genoeg is om tot een veroordeling te komen, is een kwestie van ontoereikende wetgeving, niet van ontoereikende rechtspraak.quote:Het gevaar dat nu door deze rechtbank geschept is is dat voorbereidend onderzoek kennelijk niet genoeg is om tot een veroordeling te komen.
Dat is nu juist mijn punt. De huidige regels voldoen niet.quote:Ik weet niet of dit wel een goede ontwikkeling zou zijn. De huidige regels voldoen in principe, er is alleen hier en daar een aanscherping nodig.
Ja en dan, zetten ze hem daarvoor 10 jaar vast?quote:Op donderdag 7 april 2005 12:27 schreef Dutch_Courage het volgende:
Kunnen ze die Samir nu niet oppakken voor openbare geweldspleging/mishandeling? Moet die fotograaf effe aangifte doen natuurlijk. Alle kleine beetjes helpen.
Ik zie daar geen grove blunders gebeuren zoals in NL.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:56 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En in belgie gebeuren geen rare dingen??
Ik neem aan dat terrorist (dixit AIVD) Samir A. deze bom in aanbouw terug heeft gekregen?quote:Uit het Telegraaf:
Verder maakte de rechtbank korte metten met een rapport van het Nederlands Forensisch Instituut, waarin stond dat A. hoogstwaarschijnlijk getracht heeft een explosieve constructie te vervaardigen. Het ging daarbij om de vondst van een gemodificeerd lampje in een flesje en een op kunstmest gelijkend product gemengd met een vluchtige koolwaterstofverbinding. Volgens het vonnis was echter sprake van een "ondeugdelijk middel".
Politie heeft helemaal geen interesse in het opnemen van aangiftes. Betekent meer werk. Bij gegeven aantal manuren betekent elke extra aangifte een lager oplossingspercentage. Bovendien wordt meer aangiftes vertaald in meer criminaliteit wat het drempels opwerpen voor aangiftes voor de lokale burgemeester aantrekkelijk maakt.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:37 schreef Frutsel het volgende: Aangifte door de Fotograaf is gedaan, maar de Politie heeft aangifte afgewezen wegens " tijdgebrek "
Er is overduidelijk aangetoont dat hij bezig was met het voorbereiden van een aanslag, hij ontkent zijn "strijd tegen het westen" zelfs niet eens. Z'n huis lag vol met materiaal voor een aanslag, van plattegronden tot en met een bom die alleen nog een ontsteking miste. Hoeveel meer bewijs heb je nodig om die gozer op te sluiten???quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
1. Waarom mag deze persoon niet tot persona-non-grata verklaard worden en het land worden uitgezet - waarbij hij na terugkomst bestraft wordt met [c e n s u u r ]?quote:[...]
Het openbaar ministerie (OM) mag er niet in geslaagd zijn te bewijzen dat Samir A. op het punt stond een aanslag te plegen, officier van justitie Roger Lambrichts heeft tijdens het proces wel zeer overtuigend aangetoond dat de achttienjarige voormalige vwo-scholier vastbesloten lijkt te sterven als terrorist. Of als martelaar, zoals Samir A. het zelf zal noemen.
Argumenten daarvoor zijn er te over. Voor Samir A. is het neerschieten van kleine kinderen en vrouwen, zoals tijdens de bloedige gijzeling van een school in het Russische Beslan, bijvoorbeeld 'een feest'. Op video's kijkt hij graag naar de standrechtelijke executies van gevangenen die vervolgens ook nog eens onthoofd worden met een mes. De islamitische literatuur die hij leest is van het soort waarin ook gematigde moslims geen recht hebben om te leven. Vrienden moedigen hem op internet aan om joden en ongelovingen af te maken. ''Jazeker'', zegt Samir A. dan.
De Marokkaanse Amsterdammer had niet alleen de wil om aanslagen te plegen. Samir A. beschikte ook over plattegronden van potentiële doelwitten, zoals kerncentrale Borssele, de Tweede Kamer en het hoofdkwartier van de AIVD. Hij was op zoek naar explosieven en hij probeerde zelf een bom in elkaar te knutselen. Voor de rechter was niet genoeg om hem te veroordelen.
[...]
Bron: http://www.parool.nl/nieuws/2005/APR/07/bin1.html
Niet dus. Het is niet automatisch bewijs dat hij bezig was een aanslag voor te bereiden.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:55 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Er is overduidelijk aangetoont dat hij bezig was met het voorbereiden van een aanslag, hij ontkent zijn "strijd tegen het westen" zelfs niet eens. Z'n huis lag vol met materiaal voor een aanslag, van plattegronden tot en met een bom die alleen nog een ontsteking miste. Hoeveel meer bewijs heb je nodig om die gozer op te sluiten???
quote:Verder z'n geweldpleging tegen een cameraman en een fotograaf voor de poort van de gevangenis! Waarom heeft niemand hem gelijk de poort weer ingetrokken. Mag je zomaar iemand neerslaan, tegenwoordig?
Wat is de reden dat hij nu niet in voorarrest zit?quote:En dan heb ik het nog niet gehad over het onderzoek naar zijn lidmaatschap van de hofstadgroep, dat onderzoek loopt nog, de aanklacht zal nog volgen, lijkt me dat ze hem op z'n minst in voorarrest hadden moeten houden!
Helaas is dat nu nog steeds het geval ja.quote:Maar goed, ik hoop dat de AIVD z'n werk beter dan de rechtbank doet en die gozer nu als nummer een op de lijst van "Mensen 24 uurs geschaduwd dienen te worden" heeft staan.
Moet er dan echt eerst een aanslag volgen, voordat er actie wordt ondernomen?
quote:Op donderdag 7 april 2005 12:58 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Niet dus. Het is niet automatisch bewijs dat hij bezig was een aanslag voor te bereiden.
Beeldspraak, ze hadden hem wat mij betreft meteen moeten oppakken en afvoeren naar een politiecel. Op z'n minst oppakken nadat die fotograaf aangifte wilde doen, een aangifte welke men "wegens tijdsgebrek" niet eens wilde opnemen!quote:Een cipier of omstander mag tegenwoordig als rechter optreden en on-the-spot iemand die een ander een klap geeft in huis van bewaring plaatsen??
Het onderzoek loopt nog en men kan iemand niet op basis van een onderzoek, maar pas op basis van een aanklacht vasthouden.quote:Wat is de reden dat hij nu niet in voorarrest zit?
Dat is dus gewoon belachelijk. Tijd dat de rechtspraak de burgers eens gaat beschermen!quote:Helaas is dat nu nog steeds het geval ja.
Het is wel degelijk mogelijk hem te veroordelen (art. 96 Sr zou bijvoorbeeld van toepassing kunnen zijn), anders is de stap van het OM om hem te vervolgen sowieso belachelijk en hebben alle strafrecht-specialisten die zich hierover hebben uitgelaten zich ook ernstig vergist. Het enige twistpunt is de kwaliteit van het bewijs en of het bewijs wel wijst op daadwerkelijke voorbereidingen.quote:Op donderdag 7 april 2005 12:02 schreef Argento het volgende:
[..]
Het enkele hebben van een plan, hoe concreet ook en hoe dreigend dat plan ook is, is niet voldoende voor een veroordeling. Het OM heeft niet kunnen bewijzen dat Samir een begin van uitvoering heeft gemaakt of dat hij voorbereidingshandelingen heeft gemaakt ter uitvoering van dat plan. Daar houdt het strafrecht gewoon op.
[..]
Nee dus. Zolang Samir geen plan gaat uitvoeren of de uitvoering voorbereid (en dat is wat anders dan je plan nader invullen door het nemen van foto´s of whatever), staat het strafrecht machteloos. En een machteloos strafrecht betekent vaak vrijspraak van de verdachte.
[..]
Dat voorbereidend onderzoek niet genoeg is om tot een veroordeling te komen, is een kwestie van ontoereikende wetgeving, niet van ontoereikende rechtspraak.
[..]
Dat is nu juist mijn punt. De huidige regels voldoen niet.
Dit is een koppig misverstand. Ik heb in het vorige deel al enkele malen de verwijzing naar de zaak van Yehya K. Deze is veroordeeld voor dezelfde tenlastelegging en op grond van vergelijkbaar bewijsmateriaal. Het is dus zeker niet waar dat je in Nederland niet veroordeeld kan worden voor voorbereidingen zonder exact plan. Ik weet niet waarom iedereen daar steeds weer over heen leest. Is er zo'n grote behoefte om vast te houden aan het eigen wereldbeeld?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef nikk het volgende:
[..]
In het geval van Samir A. waren de bewijzen kennelijk veel zwakker. Klaar. Niks precedentwerking; niks falen van de Nederlandse rechtspraak, gewoon onvoldoende overtuigend bewijs voor het ten laste gelegde.quote:"Tijdens vervolgonderzoek door de regiopolitie Zeeland bleek dat K. op het internet meer extremistische uitlatingen deed en informeerde naar het fabriceren van explosieven uit onder meer kunstmest. Bij zijn uiteindelijke aanhouding op 27 september werden bij K. grondstoffen voor explosieven, plattegronden en de adressen van onder meer regeringsgebouwen en ambassades in Den Haag aangetroffen. Tijdens verhoor bleek dat K. twee mislukte pogingen had ondernomen een zelfgemaakte bom te laten ontploffen. K. maakt geen deel uit van een terroristisch netwerk, concludeert de politie, het ging om een geïsoleerd geval.
Volgens de rechtbank is bewezen dat K. bezig was met de voorbereiding van een terroristische aanslag. De rechtbank baseert deze conclusie onder meer op een 'martelarentestament' dat K. bij zich droeg, op de aangetroffen plattegronden en grondstoffen en op de ,,opvattingen van verdachte over het met geweld stichten van een wereldwijd islamitisch rijk''. Op grond van de internetberichten van K. achtte de rechtbank bewezen dat K. zich schuldig heeft gemaakt aan bedreiging, en aan 'opruiing', het oproepen tot geweld tegen het openbaar gezag."
Dat laatste is natuurlijk je reinste kul. Dat de rechter het beter wist dan het NFI is waarschijnlijk ook niet waar. Het NFI heeft vermoedelijk beweerd dat de ingrediënten bedoeld waren om zo'n bom te maken. Samir had echter de verkeerde zak kunstmest meegenomen dus de bom had nooit kunnen werken. Idem voor het in elkaar geknutselde ontstekingsmechanisme.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:15 schreef rroloff het volgende:
[..]
De rechter weet het beter dan de specialisten van het NFI? Lijkt erop dat Samir een Timothy-McVeigh-achtige bom aan het maken was (kunstmest + 'vluchtige koolwaterstofverbinding'). U bent bekend met de werking.
Ik sluit niet uit dat de rechter gewoon bang is voor deze terrorist en zijn knokploeg en daarom zo mild was. Daarover heb ik geen moreel oordeel. Ik zou nl. ook bang zijn.
Art 96 sr lijkt me niet echt van toepassing, gezien de artikelen waar dat artikel betrekking op heeft. Ik zit dan eerder te denken aan artikel 46 Sr dat de voorbereidingshandeling strafbaar stelt.quote:Op donderdag 7 april 2005 13:15 schreef nikk het volgende:
[..]
Het is wel degelijk mogelijk hem te veroordelen (art. 96 Sr zou bijvoorbeeld van toepassing kunnen zijn), anders is de stap van het OM om hem te vervolgen sowieso belachelijk en hebben alle strafrecht-specialisten die zich hierover hebben uitgelaten zich ook ernstig vergist. Het enige twistpunt is de kwaliteit van het bewijs en of het bewijs wel wijst op daadwerkelijke voorbereidingen.
quote:Op donderdag 7 april 2005 14:04 schreef Sater het volgende:
1e: NCRV Standpunt NL 07 - 04 - '05 stelling: het is logisch dat Samir A is vrijgelaten. Het is volgens CDA-kamerlid Wim van Vessem [oud - officier van justitie] terecht dat de Tweede Kamer zich over het vonnis gaat buiten. Even terecht is dat het O.M. in hoger beroep gaat. Overwegen/beramen aanslag valt, aldus Van Vessem, onder de nieuwe wet op het terrorisme. Dit is een maatschappelijk bezien zéér belangrijk vonnis.
M.b.t. 1e: voorkomen precedentwerking vrijspraak Samir A.
2e: eerst enorme terreurdaad voor rechterlijke macht de ogen opent.
Reactie van Van Vessem er komt nieuwe wetgeving aan. Link Samir A en Hofstadgroep vooralsnog niet bewezen. Ongehoord dat politie geen tijd had om aangifte van geslagen journalisten op te nemen.
M.b.t. 2e: tja, Swiebertje vangen is Bromsnor's eerste prioriteit.
3e: Uitspraak overwinning van de rechtsstaat. Mensen kunnen niet voor hun ideeën
worden veroordeeld.
M.b.t. 3e: en dus is de Tawheedmoskee nog open en werd Hans Janmaat c.s. veroordeeld.
4e: Nederland paradijs voor terroritische aanslagen.
M.b.t. 4e: vanzelfsprekend volgende vrijspraak?
5e: waar haalt Samir A het geld vandaan voor zijn dure advocaat?
M.b.t. 5e Linkse bewonderaars?
Ik maakte inderdaad al het voorbehoud dat ik niet weet wat die wet precies inhoudt. Het is prettig te weten dat Donner mij wéér een stap voor is geweest.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/686476/6/25#26046931]donderdag 7 april 2005 13:54
Tot slot nog even een reactie op Argento's oproep tot nieuwe wetgeving. Voor zover ik weet is die in augustus vorig jaar al aangenomen en voorziet deze in een veel ruimere strafbaarstelling van terreur voorbereiding. Samir is echter nog volgens de oude wetgeving berecht, omdat zijn zaak toen al liep.
Art. 46 WvSR is ook hetgene het OM Samir A. ten laste legde. En het verboden wapenbezit natuurlijk, maar daar is hij gewoon voor veroordeeld.quote:Op donderdag 7 april 2005 14:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Art 96 sr lijkt me niet echt van toepassing, gezien de artikelen waar dat artikel betrekking op heeft. Ik zit dan eerder te denken aan artikel 46 Sr dat de voorbereidingshandeling strafbaar stelt.
Dank voor toelichting.quote:Op donderdag 7 april 2005 13:54 schreef multatuli het volgende: Dat de rechter het beter wist dan het NFI is waarschijnlijk ook niet waar. Het NFI heeft vermoedelijk beweerd dat de ingrediënten bedoeld waren om zo'n bom te maken. Samir had echter de verkeerde zak kunstmest meegenomen dus de bom had nooit kunnen werken. Idem voor het in elkaar geknutselde ontstekingsmechanisme.
Ah ja, da's ook zo'n geweldig idee, al dan niet vermeend terrorisme met staats terrorisme bestrijden. De resultaten zijn geweldig geweest in het verleden tenslotte.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef TheMassive het volgende:
Nee, maar ik roep ook niet dat wanneer de aivd een 'goede' inlichtingendienst was geweest, samir a allang verdwenen was.
Dus we moeten Sammie geen strobreed in de weg leggen, aangezien we dan 1 miljoen moslims tegen 'ons' in het harnas jagen?quote:Op donderdag 7 april 2005 15:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ah ja, da's ook zo'n geweldig idee, al dan niet vermeend terrorisme met staats terrorisme bestrijden. De resultaten zijn geweldig geweest in het verleden tenslotte.
Welke methode had jij graag gezien, de Argentijnse methode van het uit een helicopter boven zee gooien of de Britse methode van een hinderlaag leggen en een auto doorzeven? Of mischien een leuke autobom?
Geef een miljoen moslims een perfect reden om Nederland te haten en trek nog even flink wat aandacht van figuren als Al Qaida die uiteraard dan een reden hebben om Nederlandse doelwitten als 'vergelding' aan te vallen.
God, wat een idioten lopen er hier rond.
Degene die pas over reele dreiging spreken als amsterdam in de hens staat.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:11 schreef rroloff het volgende:
Samir kon niet worden veroordeeld want toen bestond nog de oude wetgeving. Een paar maanden gelden is wetgeving op di gebied aangescherpt. Welke partijen hebben tegen gestemd?
Je bedoelt degenen die belang hechten aan de zorgvuldigheid van de rechtsstaatquote:Op donderdag 7 april 2005 15:12 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Degene die pas over reele dreiging spreken als amsterdam in de hens staat.
Nee, wij moeten ons niet bedienen van terreur. Ik had het over moord, niet over vervolging. Ik hoop dat jij het verschil kan zien daartussen.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:11 schreef Elgigante het volgende:
Dus we moeten Sammie geen strobreed in de weg leggen, aangezien we dan 1 miljoen moslims tegen 'ons' in het harnas jagen?
Nee, ik wil geen aanslag in Nederland zien, ik wil wel graag dat wij een democratie blijven en geen concessies doen aan onze rechtsstaat omdat je daarmee zelf om zeep helpt wat Samir nooit zou lukken.quote:Nederland staat op dezelfde lijst als Amerika vriend bij onze moslimfundamentalisten, daar doet de uitspraak van de rechter niets aan af, maar ik ben blij dat je graag een aanslag wilt hier.
Deels wel ja.quote:De heissa rondom deze tiener is natuurlijk allemaal bangmakerij, niet?
Das voor ons strafsysteem natuurlijk een grotere misdaad dan een terreuraanslag voorbereiden, hij is immers onschuldig bevonden..quote:
Ja, dat is wel al te gek. Nee dan Wilders, die heeft tenminste begrepen hoe het moet, breek de rechtsstaat en de scheiding van de machten maar snel af zodat we Samir A. kunnen veroordelen...en eventueel in de toekomst een ieder wiens ideeen ons niet aanstaan en in het geval van Wilders weten we precies wie daarmee bedoelt worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:29 schreef SCH het volgende:
Je bedoelt degenen die belang hechten aan de zorgvuldigheid van de rechtsstaat
Ik vind dit dus geen normale rechtzaak, we kunnen in het slechtste geval spreken over het lot van honderden, zo niet duizenden slachtoffers dat met deze uitspraak op het spel is gezet.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, wij moeten ons niet bedienen van terreur. Ik had het over moord, niet over vervolging. Ik hoop dat jij het verschil kan zien daartussen.
[..]
Nee, ik wil geen aanslag in Nederland zien, ik wil wel graag dat wij een democratie blijven en geen concessies doen aan onze rechtsstaat omdat je daarmee zelf om zeep helpt wat Samir nooit zou lukken.
[..]
Deels wel ja.
plat gezegd welquote:Op donderdag 7 april 2005 15:30 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Das voor ons strafsysteem natuurlijk een grotere misdaad dan een terreuraanslag voorbereiden, hij is immers onschuldig bevonden..
Aangezien het Wilders natuurlijk ook persoonlijk aangaat (hij is immers een van de bedreigden van het zootje waar Samir aan gelinkt wordt) en ik ook begrip heb voor emotie, kort na een belangrijke beslissing, raken zijn opmerkingen hier kant noch wal.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is wel al te gek. Nee dan Wilders, die heeft tenminste begrepen hoe het moet, breek de rechtsstaat en de scheiding van de machten maar snel af zodat we Samir A. kunnen veroordelen...en eventueel in de toekomst een ieder wiens ideeen ons niet aanstaan en in het geval van Wilders weten we precies wie daarmee bedoelt worden.
Ik denk dat ook justitie beseft dat ze momenteel opereren op het randje van wat maatschappelijk verantwoord is, het negeren van de aangifte van de fotograaf helpt daarin niet mee natuurlijk, maar ik denk dat ze het bij een kleine berisping laten en persoonlijk, niet zakelijk, wel vrede hebben met de publicatie.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:35 schreef Prego het volgende:
[..]
plat gezegd wel
al betwijfel ik of justitie/ regering er ook maar iets aan gaat doen
Het gaat mij niet om deze uitspraak. Die kon - blijkbaar - niet anders gegeven de toen vigerende wetten. Kun je hoog en laag springen - is niets aan te doen.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:34 schreef Elgigante het volgende:Ik vind dit dus geen normale rechtzaak, we kunnen in het slechtste geval spreken over het lot van honderden, zo niet duizenden slachtoffers dat met deze uitspraak op het spel is gezet.
mag er in hoger beroep eigenlijk nu aanspraak gemaakt worden op de in de loop van de rechtzaak aangescherpte wetten?quote:Op donderdag 7 april 2005 15:39 schreef rroloff het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om deze uitspraak. Die kon - blijkbaar - niet anders gegeven de toen vigerende wetten. Kun je hoog en laag springen - is niets aan te doen.
Imiddels zijn deze wetten aangescherpt om in de toekomst dit soort zaken mogelijk te voorkomen.
Mijn vraag was: welke partijen hebben toen niet vóór aanscherping gestemd?
Maar daar spreken we niet over. Dat is irrelevant omdat er geen sprake is van een daadwerkelijk aanslag en zelfs de voorbereiding niet bewezen kan worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:34 schreef Elgigante het volgende:
Ik vind dit dus geen normale rechtzaak, we kunnen in het slechtste geval spreken over het lot van honderden, zo niet duizenden slachtoffers dat met deze uitspraak op het spel is gezet.
Morele eisen van 2005? Zijn die anders dan die van 2000 of 1980 dan? Het was volgens mij toen ook verboden om terreurdaden te plegen, zie de Molukse treinkapingen en de gijzeling in de Franse ambassade in het verleden.quote:Misschien zien jij en ik onze rechtsstaat anders, ik ben er niet heimelijk van overtuigd dat ons huidige systeem voldoet aan de morele eisen van 2005.
Ja, dat geeft te denken dat het OM zijn werk niet goed doet maar wat heeft dat met de rechtsstaat te maken? Rechters moeten het bewijs toetsen, ze moeten zich niet laten leiden door emotie en 'what if' scenarios. Als dat wel gebeurt dan zijn we verkeerd bezig.quote:De grote zaken die we de laatste jaren in Nederland hebben gehad, zijn allemaal op een fiasco uitgelopen voor het OM, geeft dat niet te denken?
Als alleen de dingen die onomstotelijk bewezen zijn, relevant zijn, houdt het snel op.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:48 schreef Tijger_m het volgende:
Maar daar spreken we niet over. Dat is irrelevant omdat er geen sprake is van een daadwerkelijk aanslag en zelfs de voorbereiding niet bewezen kan worden.
Nee, je mag je alleen beroepen op nieuwe wetten die ten gunste van de verdachte zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:46 schreef milagro het volgende:
[..]
mag er in hoger beroep eigenlijk nu aanspraak gemaakt worden op de in de loop van de rechtzaak aangescherpte wetten?
Waar wil je anders op afgaan?quote:Op donderdag 7 april 2005 15:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Als alleen de dingen die onomstotelijk bewezen zijn, relevant zijn, houdt het snel op.
Boven redelijke twijfel verheven.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:56 schreef SCH het volgende:
Waar wil je anders op afgaan?
Boven gerede twijfel verheven is de term als ik het goed heb. Maar ik begrijp dat jij graag berecht wilt worden op het principe dat bewijs niet nodig is?quote:Op donderdag 7 april 2005 15:53 schreef speknek het volgende:
Als alleen de dingen die onomstotelijk bewezen zijn, relevant zijn, houdt het snel op.
Oh nee? Er is mijn IP nummer en aan de hand daarvan is te achterhalen wie ik ben, waar ik woon en een beetje politieagent kan echt wel vaststellen of ik mij op de plaats bevond waar de computer staat. Dat JIJ dat niet kan bewijzen is pas echt irrelevant.quote:Er is immers ook geen bewijs dat jij dat bericht zelf hebt getypt.
kortom, nogmaals, je kan voorbereidingen treffen, dat kan aantoonbaar (bewezen) zijn maar zolang je niet man en paard noemt kan men je niets maken.quote:De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk
Met excuses aan Ramses Shaffy: " Sammie loop gerust te zwetsen, je te keren tegen het westen.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:11 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dus we moeten Sammie geen strobreed in de weg leggen, aangezien we dan 1 miljoen moslims tegen 'ons' in het harnas jagen?
quote:Op donderdag 7 april 2005 15:39 schreef rroloff het volgende:Het gaat mij niet om deze uitspraak. Die kon - blijkbaar - niet anders gegeven de toen vigerende wetten. Kun je hoog en laag springen - is niets aan te doen.
Imiddels zijn deze wetten aangescherpt om in de toekomst dit soort zaken mogelijk te voorkomen.
Mijn vraag was: welke partijen hebben toen niet vóór aanscherping gestemd?
[/quote]quote:Donner haalt terreurwet ongeschonden binnen
Van onze verslaggever Michiel Kruijt
DEN HAAG - De wetgeving tegen terrorisme wordt grotendeels in Brussel bepaald. Dat neemt niet weg dat er in de Tweede Kamer levendige debatten over ontstaan.
Rechtse partijen wilden strengere regels, van links mocht het wel een onsje minder
Ruim twee jaar na de aanslagen in de VS is de Tweede Kamer nog volop bezig met de golf aan wetgeving die volgde op de terreurdaden . Deze week werd een wet aangenomen die uitlevering van verdachten regelt tussen de lidstaten van de Europese Unie en die in een recordtempo door de Kamer was behandeld. Dinsdag zal een meerderheid instemmen met de Wet terroristische misdrijven.
Beide wetsvoorstellen zijn het gevolg van Europese besluiten. Aan de vertaling ervan naar het Nederlandse wetboek valt weinig eer te behalen. Want Brussel schrijft in zogenoemde 'kaderbesluiten' nauwgezet voor wat er van de lidstaten aan wetgeving wordt verwacht. Niettemin was er in de Kamer de afgelopen weken flinke discussie over de nieuwe anti-terrorismebepalingen in het Wetboek van Strafrecht.
Dat gold niet voor de verhoging van het strafmaximum op misdrijven die met een terroristisch oogmerk zijn gepleegd. Alleen GroenLinks maakte bezwaar tegen de 'vage' omschrijving van dit oogmerk, maar kreeg geen bijval van andere fracties.
De levendigheid tijdens de debatten ontstond vooral doordat rechts probeerde Donner tot zwaardere wetgeving te bewegen, terwijl het van links wel een onsje minder mocht. Als gevolg van deze verdeeldheid bleef het voorstel zo goed als intact.
PvdA, SP en GroenLinks hebben vooral moeite met het nieuwe artikel dat terroristische samenspanning strafbaar stelt. Daarvan is al sprake als twee mensen louter afspreken om terreurdaden te gaan plegen. Het Kamerlid Albayrak bekende dat 'als het om terrorisme gaat, ook de PvdA vrij ver wil gaan', maar hekelde dat 'louter denken' nu al strafbaar wordt.
Donner, die lof ontving van meerdere fracties voor zijn 'kwalitatief hoogstaande' verdediging van het wetsvoorstel, erkende dat risico. 'Maar als je deze idiotie kan voorkomen, dan moet je dat toch doen', zei hij, doelend op de vele bomaanslagen. 'Anders moet ik wachten tot er stappen van uitvoering zijn genomen en dan is het te laat.
De VVD en de LPF gaan de voorstellen niet ver genoeg. Deze fracties verlangen, met het liberale Kamerlid Wilders voorop, nog hogere straffen voor de leiders van terroristische organisaties. Een motie daarover kreeg een meerderheid, doordat ook het CDA er zijn handtekening onder zette.
Maar de grootste inspanningen van de rechtse partijen liggen buiten het wetsvoorstel waarover werd gedebatteerd. Wilders dringt al weken aan op de mogelijkheid om kerkgenootschappen te kunnen verbieden, omdat moskeeën volgens hem als dekmantel van radicale moslimclubs fungeren.
Daarnaast heeft de VVD'er de minister al talloze keren gevraagd om snel wat te doen aan het probleem dat informatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) niet in een strafproces kan worden gebruikt. De dienst wil belastende informatie vaak niet in de rechtszaal openbaren om ontdekking van zijn bronnen te voorkomen.
Wilders pleit ook voor het toekennen van meer opsporingsbevoegdheden aan de AIVD naar het voorbeeld van een Franse inlichtingendienst. Donner voelt daar weinig voor. Hij zegde evenwel toe de voor- en nadelen van het Franse model op een rij te zullen zetten in een notitie. Daarin worden ook de mogelijkheden aangegeven hoe opsporingsinformatie van de AIVDin een strafproces kan worden ingebracht.
Bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1070605433893.html
Ja maar Samir is vrijgesproken DUS de wet is niet goed. Dat het mischien aan de kracht van het bewijs ligt of aan een OM wat zijn werk onvoldoende goed gedaan heeft..neuh...da's geen optie.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:16 schreef multatuli het volgende:
Daar gaan we weer! Je kan al met de oude wetgeving gewoon veroordeeld worden. Milagro en Elgigante, lees nou toch eens wat ik hier voor het laatst al vier keer gepost heb
[/quote]quote:
Ik bedoelde eigenlijk dat we nmiddels zoveel rechten hebben voor verdachten, waar zij aanspraak op kunnen maken, en zo'n moeilijke bewijslat hebben in Nederland dat we mensen, danwel groepen, waar klaar boven water staat dat ze schuldig zijn, niet kunnen veroordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar daar spreken we niet over. Dat is irrelevant omdat er geen sprake is van een daadwerkelijk aanslag en zelfs de voorbereiding niet bewezen kan worden.
[..]
Morele eisen van 2005? Zijn die anders dan die van 2000 of 1980 dan? Het was volgens mij toen ook verboden om terreurdaden te plegen, zie de Molukse treinkapingen en de gijzeling in de Franse ambassade in het verleden.
[..]
Ja, dat geeft te denken dat het OM zijn werk niet goed doet maar wat heeft dat met de rechtsstaat te maken? Rechters moeten het bewijs toetsen, ze moeten zich niet laten leiden door emotie en 'what if' scenarios. Als dat wel gebeurt dan zijn we verkeerd bezig.
Vroeger was verkrachting binnen het huwelijk niet strafbaar. Dat werd op een bepaald moment niet meer gepast gevonden. Dus is de wet aangepast. Men vond de wet niet meer goed.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:20 schreef Tijger_m het volgende:Ja maar Samir is vrijgesproken DUS de wet is niet goed.
Of we maken hier een politiestaat dat iedereen weer netjes naast elkaar kan wonen...quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
DAT zeg ik niet in die woorden, ik vind alleen dat we ons huidige systeem niet heilig moeten verklaren.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja maar Samir is vrijgesproken DUS de wet is niet goed. Dat het mischien aan de kracht van het bewijs ligt of aan een OM wat zijn werk onvoldoende goed gedaan heeft..neuh...da's geen optie.
dan alleen nog een moslim aan het hoofd en je hebt precies wat dit soort figuren willen en dan hoeven ze zich geeneens op te blazenquote:Op donderdag 7 april 2005 16:30 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Of we maken hier een politiestaat dat iedereen weer netjes naast elkaar kan wonen...![]()
Ik denk dat het alternatief -het gegeven dat straks iedereen die ook maar 1 item in zijn/haar bezit heeft waar mogelijk iets strafbaars mee gedaan kan worden zonder bewijs kan worden veroordeeld- helemaal niet wenselijk is.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:40 schreef Drugshond het volgende:
De vraag is alleen wat nu...... Stel dat Samir A een aanslag pleegt nu hij net is vrijgekomen.
Wat is dan het maatschappelijke oordeel van onze gerechtelijke macht....
Deze uitspraak staat niet op zich, ik had deze stelling net zo goed kunnen loslaten op TBS-ers en dergelijke.... Tot hoelang gaan we door met het denken dat mensen onschuldig zijn terwijl de feiten open en bloot op tafel liggen.
De rechtstaat heeft gesproken... maar in feite is de gehele samenleving de grootste verliezer. En sommige mensen zijn het spuugzat om voor de gevolgen op te draaien van de gerechtelijke macht.
(en ik ben er eentje van).
Scherp....quote:Op donderdag 7 april 2005 16:42 schreef sp3c het volgende:
dan alleen nog een moslim aan het hoofd en je hebt precies wat dit soort figuren willen en dan hoeven ze zich geeneens op te blazen
Is dat zo? Heeft iedereen zijn werk goed gedaan? Dat waag ik nu juist te betwijfelen, het is niet bepaald niet uit te sluiten dat het OM en de opsporingsinstanties hun werk niet goed gedaan hebben anders was Samir niet vrijgesproken tenzij hij inderdaad gewoon een loser is die interessant aan het doen is.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:35 schreef Elgigante het volgende:
DAT zeg ik niet in die woorden, ik vind alleen dat we ons huidige systeem niet heilig moeten verklaren.
Ik weet óók de reden wel waarom Samir, gezien ons huidige systeem terecht, vrijgesproken is.
Maar is de rechtspraak niet ooit ingesteld om recht te spreken? Ik vind dat de maatschappij GEEN recht is aangedaan met deze uitspraak, ondanks dat iedereen schijnbaar zijn werk gedaan heeft.
uuh nee, want Samir is opgepakt vóór de moord op TvGquote:Op donderdag 7 april 2005 16:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is dat zo? Heeft iedereen zijn werk goed gedaan? Dat waag ik nu juist te betwijfelen, het is niet bepaald niet uit te sluiten dat het OM en de opsporingsinstanties hun werk niet goed gedaan hebben anders was Samir niet vrijgesproken tenzij hij inderdaad gewoon een loser is die interessant aan het doen is.
Als hij zo goed in de gaten werd gehouden waarom is er dan niet gewacht tot men hem kon oppakken met steekhoudende bewijzen? Of is hij opgepakt om te laten zien hoe daadkrachtig Justitie op kon treden om de maatschappelijke ontevredenheid nav. de moord op van Gogh te bestrijden?
Mischien daar eens over na denken?
ja zo denk ik er zelf ook over ja, de fout ligt hier niet bij het rechtssysteem maar bij het OM die wederom steken heeft laten vallen. Ze zijn te snel gaan rennen met 'terrorist, terrorist ... we got him ladies and gentlemen ... hahahahaha' zonder dat ze naar bewijzen hebben gezocht.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is dat zo? Heeft iedereen zijn werk goed gedaan? Dat waag ik nu juist te betwijfelen, het is niet bepaald niet uit te sluiten dat het OM en de opsporingsinstanties hun werk niet goed gedaan hebben anders was Samir niet vrijgesproken tenzij hij inderdaad gewoon een loser is die interessant aan het doen is.
Als hij zo goed in de gaten werd gehouden waarom is er dan niet gewacht tot men hem kon oppakken met steekhoudende bewijzen? Of is hij opgepakt om te laten zien hoe daadkrachtig Justitie op kon treden om de maatschappelijke ontevredenheid nav. de moord op van Gogh te bestrijden?
Mischien daar eens over na denken?
PS: Mischien heb jij ook opgemerkt dat meteen na de aanslag op het WTC in een aantal Europese landen arrestaties zijn verricht, vrijwel al die vermeende terroristen zijn echter vrijgesproken, zowel in Nederland als in Duitsland.
VVD ziet dat ook zo in deze zaak:quote:Op donderdag 7 april 2005 16:30 schreef rroloff het volgende:Vroeger was verkrachting binnen het huwelijk niet strafbaar. Dat werd op een bepaald moment niet meer gepast gevonden. Dus is de wet aangepast. Men vond de wet niet meer goed.
Het lijkt mij legitiem de wet aan te passen aan veranderende omstandigheden en inzichten.
quote:De VVD wil dat als ook in hoger beroep vrijspraak volgt, het openbaar ministerie in een evaluatie aangeeft of dat het gevolg is van onvoldoende bewijslast of tekortschietende wetgeving. ,,Als dat laatste het geval is zal de VVD niet schromen aanvullende wetgeving voor te stellen.''
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112850731129.html
Sorry, ik dacht dat her erna was gebeurt gezien de link met de zgn. Hofstad groep.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:59 schreef milagro het volgende:
uuh nee, want Samir is opgepakt vóór de moord op TvG
Gelet op zijn uitlatingen voor Standpunt NL in ieder geval niet het CDA - kamerlid Van Vessem. Tegenstemmen kwamen van [[s]linkse koranknuffelaars. Vraagje " Krijgen Lonsdalers dezelfde rechtsbehandeling als Samir A als het om gelijksoortige, volgens de rechtbank, onbewezen daden gaat? Of is de djellaba nader dan het bomberjack?"quote:Op donderdag 7 april 2005 15:11 schreef rroloff het volgende:
Samir kon niet worden veroordeeld want toen bestond nog de oude wetgeving. Een paar maanden gelden is wetgeving op di gebied aangescherpt. Welke partijen hebben tegen gestemd?
Die link is pas echt duidelijk geworden na arrestatie van Jason W. in 't Laakkwartier.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorry, ik dacht dat her erna was gebeurt gezien de link met de zgn. Hofstad groep.
Ze zijn hem stopmtoevallig tegen het lijf gelopen omdat een maat van hem - mogelijk met enige hulp zijnerzijds -een overval pleegde waarna ze bij Samit thuis allerlei verdacht spul vondenquote:Op donderdag 7 april 2005 16:53 schreef Tijger_m het volgende: Of is hij opgepakt om te laten zien hoe daadkrachtig Justitie op kon treden om de maatschappelijke ontevredenheid nav. de moord op van Gogh te bestrijden?
Hadden ze die overval geschikter uitgevoerd waren ze bij Samir nooit thuis geweest en had hij mogelijk al een Oklahoma-City achtige bom op het Binnenhof doen ontploffen.quote:De rechercheurs kwamen afgelopen zomer de Rotterdamse woning van Samir A. binnen in verband met een roofoverval. Tot hun verrassing vonden ze plattegronden van 'doelen' in Nederland als de Tweede Kamer, het gebouw van inlichtingendienst AIVD en de kerncentrale Borssele. Er stonden zelfs aantekeningen op voor de spullen die nodig waren, zoals ladders en auto's. Kant-en-klare plannen voor een terroristische aanslag in Nederland, zo leek het. Hoeveel concreter moesten de bewijzen nog worden?
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112850731959.html
Okay, maar kan Samir A. op basis van hetzelfde bewijs, dezelfde aangetroffen spullen volgens die nieuwe aangescherpte wet wél veroordeeld worden en zo ja mag daar in hoger beroep een beroep op gedaan worden of niet (omdat bij aanvang van de rechtzaak die aangescherpte wet nog niet bestond)?quote:
Ik denk dat Milagro bedoelt of onder de huidige wetgeving Samir zou zijn veroordeeld (d.w.z. als de spullen zouden zijn gevonden / een en ander zou zijn voorbereid ná invoering van de wet).quote:Op donderdag 7 april 2005 17:08 schreef FreedonNadd het volgende:Nee, dat kan niet al eerder aangehaald maar alleen wetten die in het voordeel van de verdachte werken kunnen worden gebruikt en geen wetswijzigingen ten nadele van de verdachte.
Het OM beslist of zaken voor de rechter komen en moet die afweging maken op basis van het bewijs, het OM weet donders goed wat rechters wel of niet accepteren als bewijs over het algemeen echter is (naar ik meen) tot dusverre ieder 'terrorisme' proces afgelopen met vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Dat doet mij vermoeden dat hier geen sprake meer is van onkunde van de hand van het OM maar een bewuste strategie.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:07 schreef rroloff het volgende:
Hadden ze die overval geschikter uitgevoerd waren ze bij Samir nooit thuis geweest en had hij mogelijk al een Oklahoma-City achtige bom op het Binnenhof doen ontploffen.
Heeft mijn inziens weinig met 'maatschappelijke ontevredenheid' te maken.
Ik denk dat het enige dat het OM te verwijten valt het tijdstip van de arrestatie is (ervan uitgaande dat hij geen wapens etc verzamelde als hobby), maar ook dat kan ik hen niet echt verwijten, omdat men liever 2 jaar te vroeg iemand oppakt dan 1 dag te laat.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja zo denk ik er zelf ook over ja, de fout ligt hier niet bij het rechtssysteem maar bij het OM die wederom steken heeft laten vallen. Ze zijn te snel gaan rennen met 'terrorist, terrorist ... we got him ladies and gentlemen ... hahahahaha' zonder dat ze naar bewijzen hebben gezocht.
volgens mij is het niet zo'n lekkere gozer die Samir A. maar als het OM wederom weigert zijn werk normaal te doen dan wordt zo iemand gewoon terecht vrijgesproken omdat er geen bewijzen zijn. Zeker na Donner zijn nieuwe terreurwetgeving zou het niet zo heel erg moeilijk moeten zijn om zo'n ventje achter de tralies te zetten als hij daadwerkelijk schuldig is
CDa Kamerlid Van Vessem [oud justitieofficier] meldt dat het O.M. in hoger beroep gaat.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het OM beslist of zaken voor de rechter komen en moet die afweging maken op basis van het bewijs, het OM weet donders goed wat rechters wel of niet accepteren als bewijs over het algemeen echter is (naar ik meen) tot dusverre ieder 'terrorisme' proces afgelopen met vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Dat doet mij vermoeden dat hier geen sprake meer is van onkunde van de hand van het OM maar een bewuste strategie.
Of dat is om maatschappelijke onrust te kalmeren of om nieuwe wetgeving af te dwingen weet ik niet, mischien is het laatste het meest waarschijnlijk en die wetgeving is er nu dus bij het volgende proces zullen we wel zien wat er gebeurt.
oeps heb ik even niet goed gelezen. Ik denk dat dat vrij moeilijk te zeggen is zonder de complete uitspraak en alle feiten te kennen.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:13 schreef rroloff het volgende:
[..]
Ik denk dat Milagro bedoelt of onder de huidige wetgeving Samir zou zijn veroordeeld (d.w.z. als de spullen zouden zijn gevonden / een en ander zou zijn voorbereid ná invoering van de wet).
Dit vond ik wel een helder verhaal: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112850731959.htmlquote:Op donderdag 7 april 2005 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het OM beslist of zaken voor de rechter komen en moet die afweging maken op basis van het bewijs, het OM weet donders goed wat rechters wel of niet accepteren als bewijs over het algemeen echter is (naar ik meen) tot dusverre ieder 'terrorisme' proces afgelopen met vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Dat doet mij vermoeden dat hier geen sprake meer is van onkunde van de hand van het OM maar een bewuste strategie.
AT3315quote:Op donderdag 7 april 2005 17:16 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
oeps heb ik even niet goed gelezen. Ik denk dat dat vrij moeilijk te zeggen is zonder de complete uitspraak en alle feiten te kennen.
mjah iemand twee jaar te vroeg oppakken en hem dan wegens gebrek aan bewijs 3 maanden later weer moeten laten gaan lijkt me ook niet ideaal want nu istie gewaarschuwd en een gewaarschuwde baard telt minstens voor 2quote:Op donderdag 7 april 2005 17:15 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik denk dat het enige dat het OM te verwijten valt het tijdstip van de arrestatie is (ervan uitgaande dat hij geen wapens etc verzamelde als hobby), maar ook dat kan ik hen niet echt verwijten, omdat men liever 2 jaar te vroeg iemand oppakt dan 1 dag te laat.
nou dat durf ik toch te betwijfelen, het gaat iedere keer bij dit soort grote rechtzaken op hetzelfde punt fout ... gebrek aan bewijs.quote:Het blijft een moeilijke kwestie en het voordeel vind ik dat men zich nu waarschijnlijk gaat beraden hoe dit in de toekomst te voorkomen.
Zitten hier nog consequenties aan vast voor het OM, dat wederom geen goede inschatting heeft gedaan van ons rechtssyteem en de zaak inmiddels bommen met geld heeft gekost en we geen stap verder zijn, hooguit dat het OM weer eens voor lul is gezet en hioerdoor misschien haar huiswerk in het vervolg beter doet?
dat zou ik ook wel is willen wetenquote:Zijn het iedere keer dezelfde mensen binnen het OM die dit soort zaken verliezen?
Stel dat het een amateur is..... Maar wel behoorlijk agressief en geweldadig en extreem zieke ideeen m.b.t zijn geloof en de Nederlandse samenleving. Jij en ik behoren ook tot die samenleving en wij betalen allebei belasting. Denk jij dat deze gezellige knaap nu niet meer voor overlast (laat staan voor extreme terreur) zal zorgen?quote:Op donderdag 7 april 2005 18:47 schreef SCH het volgende:
Is het wel eens bij iemand opgekomen dat het hier om een enorme amateur gaat?
Deze samenleving betaalt voor een avondje Tokkies en de kijkcijfers van probleemwijken zijn enorm dus blijkbaar zijn mensen dol op overlast.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:02 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Stel dat het een amateur is..... Maar wel behoorlijk agressief en geweldadig en extreem zieke ideeen m.b.t zijn geloof en de Nederlandse samenleving. Jij en ik behoren ook tot die samenleving en wij betalen allebei belasting. Denk jij dat deze gezellige knaap nu niet meer voor overlast (laat staan voor extreme terreur) zal zorgen?
Meeste mensen zien dit soort mensen liever achter de tralies belanden hoor.![]()
Das al erg genoeg ja dat wij daarvoor moeten dokken. Maar jij bent dus ook dol op overlast en een ontwrichtige samenleving die in angst is voor terreur en tevens is bijna niemand meer te spreken over de rechterlijke macht hier in Nederland. Dan heb ik het nog niet over de overlast die onze vriend Samir gaat verzorgen. Maar dat vind jij allemaal wel best zo te horenquote:Op donderdag 7 april 2005 19:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Deze samenleving betaalt voor een avondje Tokkies en de kijkcijfers van probleemwijken zijn enorm dus blijkbaar zijn mensen dol op overlast.
Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen. De rechter is niet gek!quote:Op donderdag 7 april 2005 19:12 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Das al erg genoeg ja dat wij daarvoor moeten dokken. Maar jij bent dus ook dol op overlast en een ontwrichtige samenleving die in angst is voor terreur en tevens is bijna niemand meer te spreken over de rechterlijke macht hier in Nederland. Dan heb ik het nog niet over de overlast die onze vriend Samir gaat verzorgen. Maar dat vind jij allemaal wel best zo te horen![]()
Of de rechter gek is weet ik niet. Ik en jij hebben het dossier niet volledig kunnen inlezen. Er komt in ieder geval een hoger beroep. Dus die gasten zijn wel gek volgens jou??quote:Op donderdag 7 april 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen. De rechter is niet gek!
Wad had hij anders kunnen zijn dan een amateur? Iemand van de sabotagedienst van een inlichtingendienst?quote:Op donderdag 7 april 2005 18:47 schreef SCH het volgende: Is het wel eens bij iemand opgekomen dat het hier om een enorme amateur gaat?
Met SCH valt toch niet echt zinnig te discusieren. Hij meet met 2 maten. Samir is een allochtoon en die moet je gewoon dood knuffelen wat de lieve knul ook allemaal beraamd.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:28 schreef rroloff het volgende:
[..]
Wad had hij anders kunnen zijn dan een amateur? Iemand van de sabotagedienst van een inlichtingendienst?
Weinig geruststellend, hoor. Volkert van der Graaf was een amateur. Mohammed B. was ook een amateur. Gewone vrijetijds moordenaars. Nog verontrustender: een net afgestudeerd scheikundige is óók een 'amateur'.....
Richard "The Shoe Bomber" Reid was helemaal een amateur - maar heeft wél bijna een vliegtuig opgeblazen. Auch ein blindes Huhn findet mal ein Korn. Zeker als het wat hulp van derden krijgt.
Dus? We gaan mensen pas aanpakken als ze wat professioneler werken? Hij wilde duidelijk een aanslag plegen, was druk met voorbereidingen bezig, maar omdat ie zich vroeg liet pakken, moeten we hem nu maar vrij laten rondlopen, terwijl hij zelf al zegt rustig verder te gaan plannen? Er moeten dus echt eerst doden vallen??quote:Op donderdag 7 april 2005 18:47 schreef SCH het volgende:
Is het wel eens bij iemand opgekomen dat het hier om een enorme amateur gaat?
Volkert had zich volgens mij grondig voorbereid, had een goede plattegrond van het mediapark en wist terdege wat hij aan het doen was. Bij Samir schijnt alleen maar prutswerk te hebben gelegen. De mensen die een geslaagde aanslag uitvoerden hadden meestal wel een kloppende plattegrond en explosieven die het dedenquote:Op donderdag 7 april 2005 19:28 schreef rroloff het volgende:
[..]
Wad had hij anders kunnen zijn dan een amateur? Iemand van de sabotagedienst van een inlichtingendienst?
Weinig geruststellend, hoor. Volkert van der Graaf was een amateur. Mohammed B. was ook een amateur. Gewone vrijetijds moordenaars. Nog verontrustender: een net afgestudeerd scheikundige is óók een 'amateur'.....
Richard "The Shoe Bomber" Reid was helemaal een amateur - maar heeft wél bijna een vliegtuig opgeblazen. Auch ein blindes Huhn findet mal ein Korn. Zeker als het wat hulp van derden krijgt.
Ah, meneer is helderziend?quote:Op donderdag 7 april 2005 19:34 schreef Vhiper het volgende:
Hij wilde duidelijk een aanslag plegen,
[offtopic]quote:Op donderdag 7 april 2005 19:32 schreef Halfgedraaide het volgende: Met SCH valt toch niet echt zinnig te discusieren. Hij meet met 2 maten. Samir is een allochtoon en die moet je gewoon dood knuffelen wat de lieve knul ook allemaal beraamd.
Nutteloos om mee in disussie te gaan dus, omdat hij blind is van alles wat een beetje kritiek is op moslims.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:41 schreef rroloff het volgende:
[..]
[offtopic]
SCH fungeert op dit forum als linkse en islam-apologetische spin-doctor. Dat is het goede recht van deze meester der manipulatie. Zeer nuttig om je argumenten aan te scherpen. Opgepast: SCH is vlijmscherp & uiterst venijnig.
[/offtopic]
[kleine buiging]quote:Op donderdag 7 april 2005 19:48 schreef SCH het volgende:groetjes van de linkse en islam-apologetische spin-doctor![]()
Ok STEL dat een familielid of goede vriend omkomt door een explosiefje van Samir nu hij is vrij gekomen. Ben je dan nog steeds zo goed gezind of stel je dan je mening bij?quote:Op donderdag 7 april 2005 19:48 schreef SCH het volgende:
Oh ja, ga het weer over het karakter van een user hebben om de discussie niet aan te gaan. Ga gwoon op de argumenten in, ontkracht ze of geef toe dat je overtuigd bent maar verval nou niet in van dat laffe gelapzwans.
groetjes van de linkse en islam-apologetische spin-doctor
Misschien maak ik mij druk omdat ik het niet onwaarschijnlijk acht dat op dit moment de iets getalenteerdere geloofsgenoten van Samir heel stilletje aan iets groots knutselen - onontdekt omdat zij sluwer opereren? Vergeet niet: Samir is niet ontdekt als terrorist maar relatief toevallig als medeplichtige van een overval.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:17 schreef SCH het volgende: Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen.
Wie ben ik goed gezind? Ik ben de rechtsstaat goed gezind en deze heer A. of anderen die zich met schimmige zaken bezighouden, boeien me verder niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:51 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ok STEL dat een familielid of goede vriend omkomt door een explosiefje van Samir nu hij is vrij gekomen. Ben je dan nog steeds zo goed gezind of stel je dan je mening bij?
Dat is zeker niet onwaarschijnlijk maar het is en blijft speculatie en op aannames kan je geen rechtsstaat bouwen. Als de getalenteerdere geloofsgenoten explosieven in hun huis hebben die verboden zijn en werkelijk schade kunnen aanrichten en zij worden opgepakt dan zullen zij hun straf niet ontlopen.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:57 schreef rroloff het volgende:
[..]
Misschien maak ik mij druk omdat ik het niet onwaarschijnlijk acht dat op dit moment de iets getalenteerdere geloofsgenoten van Samir heel stilletje aan iets groots knutselen - onontdekt omdat zij sluwer opereren? Vergeet niet: Samir is niet ontdekt als terrorist maar als medeplichtige van een overval.
De grootste kampbeulen in Dachau begonnen ook als amateur. Dat Samir nu nog niet in staat is om een goede bom te maken geeft hem nog geen vrijbrief om zijn huiswerk dan maar beter te doen. Het is nu wel bekend dat je deze jongen voor alles kan gebruiken als echte terrorist of denk je dat Osama Bin Laden zichzelf zou opblazen? Nee natuurlijk niet daar kun je prima zo'n geindoctrineerde jongen voor gebruiken.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen. De rechter is niet gek!
Dat ben ik met je eens. Het beramen van aanslagen is niet strafbaar dus hij kan er niet voor veroordeeld worden. Helaas, dat vind ik wel, maar als je mensen gaat veroordelen voor dingen die ze nog moeten gaan doen, dan maak je de weg vrij voor het afschaffen van een rechtstaat en het van de straat oppikken van mensen van wie je het gezicht niet aanstaat.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Wie ben ik goed gezind? Ik ben de rechtsstaat goed gezind en deze heer A. of anderen die zich met schimmige zaken bezighouden, boeien me verder niet.
Je kan mensen die later de grootste kampbeulen in de geschiedenis worden niet oppakken VOORDAT ze de misdaad gepleegd hebben, zeker niet als het beramen van die misdaad niet strafbaar is.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:14 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
De grootste kampbeulen in Dachau begonnen ook als amateur. Dat Samir nu nog niet in staat is om een goede bom te maken geeft hem nog geen vrijbrief om zijn huiswerk dan maar beter te doen. Het is nu wel bekend dat je deze jongen voor alles kan gebruiken als echte terrorist of denk je dat Osama Bin Laden zichzelf zou opblazen? Nee natuurlijk niet daar kun je prima zo'n geindoctrineerde jongen voor gebruiken.
Inmiddels is beramen wél strafbaar - als ik het goed begrijp. Zie mijn bericht in deze draad van donderdag 7 april 2005 @ 16:12 (vet gedrukt).quote:Op donderdag 7 april 2005 20:19 schreef Snapcount2 het volgende: Dat ben ik met je eens. Het beramen van aanslagen is niet strafbaar dus hij kan er niet voor veroordeeld worden. Helaas, dat vind ik wel, maar als je mensen gaat veroordelen voor dingen die ze nog moeten gaan doen, dan maak je de weg vrij voor het afschaffen van een rechtstaat en het van de straat oppikken van mensen van wie je het gezicht niet aanstaat.
Nou, dan hebben de rechters nu dus de instrumenten om Samir A de volgende keer wel te veroordelen. En in dat geval hoop ik dat hij geheel volgens de wet een flinke dauw krijgt.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:34 schreef rroloff het volgende:
[..]
Inmiddels is beramen wél strafbaar - als ik het goed begrijp. Zie mijn bericht in deze draad van donderdag 7 april 2005 @ 16:12 (vet gedrukt).
Beramen = beramen. En nu is het in de wet opgeomen dus wéét je - of dien je te weten - dat je niet moet gaan beramen, dat je dan het risico loopt de cel in te gaan.
Dus als iemand op je afkomt met de vraag "zullen we een kerncentrale opblazen om zoveel mogelijk ongelovigen de dood in je jagen" ben je strafbaar als je hem gaat helpen.
Dan moet de wet aangepast worden, simpel zat. Maar je moet niet voor deze ene keer een zijstapje gaan maken omdat het nu even goed uitkomt.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:39 schreef EmPulSe het volgende:
Ik mag een bom in mijn huis hebben, ik mag een plattegrond van Jan Peter's huis hebben ik mag de bom op mijn lichaam dragen, maar genoeg bewijs is er niet om mij op te sluiten.
Waar gaat dat heen in dit klote land.
Nope. zie wat ik hier al meermalen gepost heb. Samir's proces valt nog onder de oude regels, maar de daar beschreven zaak toont aan dat met exact dezelfde indicaties, maar sterker bewijs hij gewoon veroordeeld had kunnen worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:53 schreef NorthernStar het volgende:
Was het ook niet een test-case voor de nieuwe 'terroristenwet'?
Volgens mij was dit de eerste zaak waarbij de toevoeging 'met terroristisch oogmerk' ten laste werd gelegd. (of haal ik hem nu door de war met Mohammed B.?)
Die man die JPB opzocht met zijn keukenmes had geen plattegrond, hij moest de weg vragen in Capele a/d IJssel.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:39 schreef EmPulSe het volgende:
Ik mag een bom in mijn huis hebben, ik mag een plattegrond van Jan Peter's huis hebben ik mag de bom op mijn lichaam dragen, maar genoeg bewijs is er niet om mij op te sluiten.
Waar gaat dat heen in dit klote land.
Duidelijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 22:48 schreef multatuli het volgende:
[..]
Nope. zie wat ik hier al meermalen gepost heb. Samir's proces valt nog onder de oude regels, maar de daar beschreven zaak toont aan dat met exact dezelfde indicaties, maar sterker bewijs hij gewoon veroordeeld had kunnen worden.
Precies, 'het zou jezelf maar overkomen'. Al die mensen die zo hard roepen dat samir a veroordeeld had moeten worden praten wel anders wanneer zij met een foto van schiphol in de hand worden opgepakt wegens verdenking van het beramen van een aanslag op datzelfde schiphol.quote:Op donderdag 7 april 2005 22:53 schreef SCH het volgende:
Wat ik begrijp uit de rechtszaak is dat het bewijs erg mager was. De plattegronden waren niet meer dan wat grove schetsen en er was geen materiaal aanwezig waarmee je een explosie kon veroorzaken. Het beeld wordt geschetst dat er kant en klare uitgewerkte plannen voor een grote aanslag lagen, dat is een beeld wat blijkbaar gretig aftrek vindt terwijl de waarheid toch wat anders lijkt te liggen.
Het neemt niet weg dat potentiele gevaarlijke types als deze jongeman goed in de gaten gehouden moeten worden. Maar je kan nou eenmaal niet iemand veroordelen voor dingen die hij niet gedaan heeft. Ik snap ook echt niet dat daar zo heftig op gereageerd wordt, het zal je zelf maar overkomen. Het is nou eenmaal de grondslag van onze rechtsstaat dat er overtuigend bewijs moet worden geleverd, en dat was hier niet het geval, volgens mij kwam het niet eens in de buurt.
Wacht effe, dat vind ik te ver gaan. Stel dat hij over een week een aanslag pleegt, hebben we het zeker aan onszelf te danken? Dat gaat er bij mij echt niet in hoor, ik geloof echt wel in waar rook is is vuur, onze grote vriend samir a is wat mij betreft echt niet onschuldig, hij kon alleen niet met de oude wetgeving veroordeeld worden. Maar dat zegt nog niet dat de media indirect debet is aan een mogelijk aanslag gepleegd door a.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:37 schreef Loedertje het volgende:
De heksenjacht van de media zal er alleen maar voor zorgen dat dit joch zich meer en meer gaat afzetten tegen de Nederlandse maatschappij.
En daar is denk ik het probleem, het 'in de gaten houden'.quote:Op donderdag 7 april 2005 22:53 schreef SCH het volgende:
Wat ik begrijp uit de rechtszaak is dat het bewijs erg mager was. De plattegronden waren niet meer dan wat grove schetsen en er was geen materiaal aanwezig waarmee je een explosie kon veroorzaken. Het beeld wordt geschetst dat er kant en klare uitgewerkte plannen voor een grote aanslag lagen, dat is een beeld wat blijkbaar gretig aftrek vindt terwijl de waarheid toch wat anders lijkt te liggen.
Het neemt niet weg dat potentiele gevaarlijke types als deze jongeman goed in de gaten gehouden moeten worden. Maar je kan nou eenmaal niet iemand veroordelen voor dingen die hij niet gedaan heeft. Ik snap ook echt niet dat daar zo heftig op gereageerd wordt, het zal je zelf maar overkomen. Het is nou eenmaal de grondslag van onze rechtsstaat dat er overtuigend bewijs moet worden geleverd, en dat was hier niet het geval, volgens mij kwam het niet eens in de buurt.
Ik weet niet - hij is toch al zo en of dat nog verandert? Ik maak me meer zorgen om andere jongeren in die kwetsbare leeftijdsgroep die op de wip tussen diverse culturen zitten en dit soort enge Samirs als voorbeeld gaan nemen. In die zin heeft het OM de mij. ook een slechte dienst bewezen door deze zaak zo te laten mislukken. Het 'gewone' volk is weer kwaad en roept: zie je wel, die moslims mogen alles en de politie doet niets. En een groep moslims zal daar weer op reageren.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:37 schreef Loedertje het volgende:
De heksenjacht van de media zal er alleen maar voor zorgen dat dit joch zich meer en meer gaat afzetten tegen de Nederlandse maatschappij.
Vrees dat juist de dingen waarvan *wij* hem betichten nu echt extreme vormen gaan aannemen.
Volgens mij is dat niet zo hoor. De rechter oordeelt dat het wel om iemand met extremistische sympathieen gaat maar juist die voorbereiding is niet bewezen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:12 schreef speknek het volgende:
Voor zover ik het begrijp oordeelde de rechter dat er genoeg bewijs was dat hij een terroristische aanslag voorbereidde,
quote:De bij verdachte aangetroffen voorwerpen, informatiedragers en stoffen worden deels wel, deels niet, aangemerkt als kennelijk bestemd ter voorbereiding op een misdrijf. Direct bewijs, dat de opzet van verdachte ten aanzien van deze voorwerpen, informatiedragers en stoffen was gericht op de concreet in de tenlastelegging opgenomen misdrijven, ontbreekt.
quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:21 schreef SCH het volgende:
Volgens mij staat daar dus er geen direct bewijs is voor een aanslag.
En volgens mij heb je daar gelijk in.quote:Direct bewijs, dat de opzet van verdachte ten aanzien van deze voorwerpen, informatiedragers en stoffen was gericht op de concreet in de tenlastelegging opgenomen misdrijven, ontbreekt.
overtuigd zijn dat het aangetroffen materiaal voor een misdrijf gebruikt gaat worden, is niet hetzelfde als overtuigd zijn dat er daadwerkelijk met de voorbereidingen is begonnen.quote:De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing, zoals het openbaar ministerie had gesteld.
Jaja dat is dus wat ik zei. Er was niet genoeg bewijs voor een van de ten laste leggingen, maar in plaats van aanslag had ik dan misdrijf moeten zeggen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:24 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En volgens mij heb je daar gelijk in.
Dat klopt niet helemaal, het probleem is dus juist dat het niet duidelijk is of het een cake zou worden en wat voor cake, niet alle ingredienten voor cake waren er. Het zou een mislukte cake zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:31 schreef milagro het volgende:
er is bewijs dat Samir een misdrijf wilde plegen, maar niet welk misdrijf.
[..]
overtuigd zijn dat het aangetroffen materiaal voor een misdrijf gebruikt gaat worden, is niet hetzelfde als overtuigd zijn dat er daadwerkelijk met de voorbereidingen is begonnen.
je kan dus alle ingredienten voor een cake in huis hebben met de intentie een cake te bakken, zolang je de over niet aan het voorverwarmen bent, het beslag niet aangemaakt is, staat het niet vast dat je ook een cake gaat bakken.
Dat lijkt me ook niet te kloppen. Terugvertaald zegt de rechter dus dat het een mislukte aanslag zou zijn. Dat klopt toch niet?quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal, het probleem is dus juist dat het niet duidelijk is of het een cake zou worden en wat voor cake, niet alle ingredienten voor cake waren er. Het zou een mislukte cake zijn.
Ja en nee, met een partij messen en geweer kun je best een geslaagde aanslag plegen, maar hij had het per ongeluk verkeerde soort kunstmest gekocht om een explosief te maken. Ik vind dat ook een rare reden om iemand vrij te pleiten.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:36 schreef TheMassive het volgende:
Dat lijkt me ook niet te kloppen. Terugvertaald zegt de rechter dus dat het een mislukte aanslag zou zijn. Dat klopt toch niet?
nu ja er gaat iets gebakken worden (misdrijf) ms een cake (moord) ms een taart (bomaanslag), er ontbraken alleen nog wat ingredienten... en als het OM gewacht had tot meneer naar de kruidenier geweest was hadden ze ms wél kunnen vaststellen dat het om een taart dan wel cake zou gaan...quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal, het probleem is dus juist dat het niet duidelijk is of het een cake zou worden en wat voor cake, niet alle ingredienten voor cake waren er. Het zou een mislukte cake zijn.
Ik wilk die jongen niet verdedigen maar volgens mij kun je met dit soort aannames in de rechtbank niet veel. of hij heeft dit zo gezegd?quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:38 schreef speknek het volgende:
maar hij had het per ongeluk verkeerde soort kunstmest gekocht
Als een halfbakken semi-terrorist als Samir A. al in staat is om dat te bewerkstelligen dan was die democratische rechtsstaat al weinig meer waard.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:53 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Die laatste vraag van Leon de Winter houd mij nu best wel bezig. Spanning tussen een keurige democratische rechtsstaat en het gebruik despotische machtmiddelen begint hier op te doemen.
quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:48 schreef SCH het volgende:
Ik wilk die jongen niet verdedigen maar volgens mij kun je met dit soort aannames in de rechtbank niet veel. of hij heeft dit zo gezegd?
quote:Dit rapport bevat de conclusie dat de constructie van het gemodificeerde lampje in het gele, kunststof flesje vrijwel zeker is bedoeld als ontsteker van een geïmproviseerde bomconstructie. De opbouw van de ontsteker in het flesje en het feit dat een op kunstmest gelijkend produkt gemengd met een vluchtige koolwaterstofverbinding is aangetroffen, geven aan dat hoogstwaarschijnlijk getracht is een explosieve constructie te vervaardigen. De aangetroffen materialen vormen tezamen echter geen deugdelijk, explosieve constructie omdat er (1) geen explosieve lading aanwezig is, (2) er geen ontsteker aanwezig is die een ANFO-mengsel kan activeren en (3) er geen activeringsmechanisme aanwezig is.
De in deze rapportage genoemde voorwerpen en stoffen -hoewel niet opgenomen in de opsomming van feit 2- kunnen, in combinatie met de voorwerpen waarvan is vastgesteld dat ze kennelijk bestemd zijn tot het voorbereiden van enig misdrijf, worden aangemerkt als voorwerpen en stoffen kennelijk bestemd voor het plegen van enig misdrijf waarbij een ontploffing teweeg wordt gebracht. Echter gezien het oordeel van de deskundige van het NFI dienen de in de voornoemde rapportage genoemde voorwerpen als een ondeugdelijk middel te worden beschouwd, zodat deze niet tot het bewijs kunnen bijdragen.
Mee eens, maar (nog) meer machtsmiddelen voor de AIVD en Justitie om vermeende terroristen om te kunnen pakken. Dan leveren we maar wat privacy in. Alleen dan ben ik wel bang dat het het begin van het einde. Een soort van 'terroristenbestrijdingswedloop', waarbij de terrorist alsmaar op zoek is om Justitie en de AIVD om de tuin te leiden en de laatstgenoemden alsmaar op zoek zijn naar middelen om dit tegen te gaan.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:04 schreef SCH het volgende:
Voor de verandering een aardig stukje van De Winter. Ik heb het dezer dagen al eerder gelezen, het bestrijden van terrorisme kan eigenlijk niet binnen de rechtsstaat.
Maar die opmerking over Dirty Tricks vind ik heel erg eng en gevaarlijk, maar ik neem dat het schertsend bedoeld is.
Dat klopt per definitie.quote:Ik heb het dezer dagen al eerder gelezen, het bestrijden van terrorisme kan eigenlijk niet binnen de rechtsstaat.
Oh ja? Geef even voorbeelden waar dat ook gewerkt heeft?quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:14 schreef ExTec het volgende:
Dat klopt per definitie.
Effectief terrorisme tegengaan betekent je land ombouwen tot een politiestaat.
Nee, je hebt niet een 'beetje democratie' of een 'beetje rechtsstaat'.quote:Nu is dat natuurlijk ook wel weer een brug te ver, maar de balans mag duidelijk iets meer in het midden.
Mischien bezitten die 'vogels' wel de intelligentie om in te zien dat er weinig verschil is tussen het vernietigen van de rechtsstaat voor of door terrorisme.quote:Maar daar zullen de vogels die zo graag opkomen voor burgerrechten zich wel niet aan storen.
Dan zou ik nog steeds dezelfde mening toegedaan zijn, wijken voor geweld is zwakte.quote:Ik hoop wel dat die vogels bovenop de eerste bom staan, die ontploft.
Is dat het beste wat je te brengen hebt? Godsamme, dat is wel een enorm zwaktebod.quote:Misschien dat je die bom dan moet gaan vertellen over burgerrechten enzo?
En als je die machtsmiddelen geeft aan Justitie en de AIVD en er ontploft toch een bom, wat dan? Nog meer machtsmiddelen? En nog meer? En nog meer?quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:13 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Mee eens, maar (nog) meer machtsmiddelen voor de AIVD en Justitie om vermeende terroristen om te kunnen pakken. Dan leveren we maar wat privacy in. Alleen dan ben ik wel bang dat het het begin van het einde. Een soort van 'terroristenbestrijdingswedloop', waarbij de terrorist alsmaar op zoek is om Justitie en de AIVD om de tuin te leiden en de laatstgenoemden alsmaar op zoek zijn naar middelen om dit tegen te gaan.
Daar draait het inderdaad bij die wedloop om, die negatieve spiraal. Het grijpen naar rigoreuze machtmiddelen door de overheid, geeft aan hoe onmachtig zij in werkelijkheid is. Maar meestal wordt er ook van de politiek verwacht dat ze hard ingrijpen na een incident, en zijn we er zelf ook gedeeltelijk aan schuldig.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als je die machtsmiddelen geeft aan Justitie en de AIVD en er ontploft toch een bom, wat dan? Nog meer machtsmiddelen? En nog meer? En nog meer?
Goed punt maar dat beantwoord mijn vraag nietquote:Op vrijdag 8 april 2005 10:32 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Daar draait het inderdaad bij die wedloop om, die negatieve spiraal. Het grijpen naar rigoreuze machtmiddelen door de overheid, geeft aan hoe onmachtig zij in werkelijkheid is. Maar meestal wordt er ook van de politiek verwacht dat ze hard ingrijpen na een incident, en zijn we er zelf ook gedeeltelijk aan schuldig.
Ik waardeer je principiele strijd voor vrijheid en democratie, waar je die vandaan haalt als PvdAer is een tweede, maar er zijn wel degelijk een hele hoop gradaties in democratie en rechtstaat. Nederland is typisch zo'n land met een beetje democratie (gekozen burgemeester, referendum).quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:19 schreef Tijger_m het volgende:
Nee, je hebt niet een 'beetje democratie' of een 'beetje rechtsstaat'.
Dat weet niemand, je kan niet 100% inzichtelijk hebben wat een bepaalde regel voor uitwerking zal hebben. Of een nieuwe regel om mensen als Samir A vast te houden werkt of niet weten we pas achteraf maar ik persoonlijk vind het een aanvaardbaar risico. De man geeft alle voortekenen maar omdat z'n bom nog niet compleet was is het niet mogelijk hem te veroordelen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:47 schreef Tijger_m het volgende:
Jij stelt dat jij nu voor het geven van zwaardere machtsmiddelen bent, dan is mijn vraag, hoe ver ben jij bereid te gaan als dit onvoldoende blijkt te zijn om terrorisme uit te sluiten?
Ach ja, plattegronden en componenten voor explosieven in z'n huis en zijn eigen constante verklaringen dat hij de "strijd" rustig door gaat zetten, doen bij mij wel enige helderziende kwaliteiten boven komen.quote:
Hallo, je doet net alsof ik een terrorist ben.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:06 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ach ja, plattegronden en componenten voor explosieven in z'n huis en zijn eigen constante verklaringen dat hij de "strijd" rustig door gaat zetten, doen bij mij wel enige helderziende kwaliteiten boven komen.
Maar zoals ik al vroeg, SCH, Moeten er echt weer eerst doden vallen???
Als je de rechtstaat evalueert dan is dat wat anders dan er geen waarde aan hechten. De rechtstaat is geen statisch geheel wat perfect is. Op momenten als deze blijkt dat deze niet voldoende functioneert om deze mensen aan te pakken.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:07 schreef SCH het volgende:
Ik hecht aan de rechtsstaat vhiper en dat verwacht ik ook van jou.
Hebben we die dan nog hier ?quote:
quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo, je doet net alsof ik een terrorist ben.
Waar zeg ik dat ik me niet aan de wet wil houden? Ik ben alleen van mening dat de rechter in deze een verkeerde beslissing heeft genomen, net zoals het OM, dat in hoger beroep gaat.quote:Ik hecht aan de rechtsstaat vhiper en dat verwacht ik ook van jou.
Klopt, my bad. Ook al zijn de twee wel met elkaar verbonden.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het gaat er niet om of de rechtsstaat, maar of het strafrecht toereikend is voor de aanpak van terrorisme.
Tja, een dergelijke legistische houding werd Duitsland ooit ook fataal. De rechtsstaat is zoals eerder gesteld niet perfect. Het ligt eraan waar de fout zit, ligt de fout bij de OM dan kan je niet de schuld leggen bij de rechtsstaat. Ligt de fout in de wetgeving dan zal die echt moeten worden aangepast.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo, je doet net alsof ik een terrorist ben.
Ik hecht aan de rechtsstaat vhiper en dat verwacht ik ook van jou.
Het in hoger beroep gaan door het OM betekent niet automatisch dat het OM aangeeft dat de rechter een verkeerde beslissing heeft gemaakt, het is een nieuwe kans om met betere bewijzen aan te tonen dat samir a veroordeeld moet worden. Jij trekt uit het in hoger beroep gaan een verkeerde conclusie.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]Dat zeg ik toch nergens? Trouwens, daarvoor ben ik het te vaak met je eens
[..]
Waar zeg ik dat ik me niet aan de wet wil houden? Ik ben alleen van mening dat de rechter in deze een verkeerde beslissing heeft genomen, net zoals het OM, dat in hoger beroep gaat.
Verder stel ik de vraag of er nou echt altijd eerst doden moeten vallen voordat we actie ondernemen?
Sorry maar als ze een terrorist vrijlaten ga ik daar toch erg aan twijfelen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het vonnis van de rechter is een goede aanwijzing dat we inderdaad in een rechtsstaat leven.
Dit is Nederland, natuurlijk moeten er eerst doden vallen. En zelfs als er doden vallen heb je een grote kans dat er geen fuck verandert.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef Vhiper het volgende:
Verder stel ik de vraag of er nou echt altijd eerst doden moeten vallen voordat we actie ondernemen?
Wat dus inmiddels ook is gebeurd.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:20 schreef nikk het volgende:
Ligt de fout in de wetgeving dan zal die echt moeten worden aangepast.
retoriek.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit is Nederland, natuurlijk moeten er eerst doden vallen. En zelfs als er doden vallen heb je een grote kans dat er geen fuck verandert.
Je twijfelt niet aan de rechtstaat maar aan de toereikendheid van het strafrecht.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:20 schreef Classic-PC het volgende:
Sorry maar als ze een terrorist vrijlaten ga ik daar toch erg aan twijfelen.![]()
Nee dat zeker niet, maar de veiligheid is ook niet maakbaar en gegarandeerd. Deze meneer kan zowel binnen als buiten de cel worden getraceerd.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef Vhiper het volgende:
maar in een cel kan meneer z'n plannen a) niet afmaken, want hij kan de spullen niet in z'n bezit krijgen en b) niet uitvoeren, want hij kan z'n cel niet uit. Ik traceer hem dan liever in z'n cel dan buiten z'n cel.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee dat zeker niet, maar de veiligheid is ook niet maakbaar en gegarandeerd. Deze meneer kan zowel binnen als buiten de cel worden getraceerd.
Dat vind ik nou echt slap gelul. Denk je dat er dan mensen bij de rechtbank op uit zijn om doden te laten vallen? Dit is ons systeem en daar moeten we het mee doen en als we vinden dat het moet veranderen dan doen we dat langs democratische weg en en niet via incidentenpolitiek. Dat geeft mij nou een gevoel van veiligheid.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit is Nederland, natuurlijk moeten er eerst doden vallen. En zelfs als er doden vallen heb je een grote kans dat er geen fuck verandert.
Vrind ze hebben een terrorist vrijgelaten ! Denk eens na wat die knakker kan gaan doen !quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:24 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Je twijfelt niet aan de rechtstaat maar aan de toereikendheid van het strafrecht.
De vrijlating van Samir A. is in dat licht zelfs een overwinning voor de rechtstaat. Het recht heeft immers gezegenvierd en dat is het hoogste goed in een rechtstaat.
Ik ook. Maar wij gaan er nou eenmaal niet over wie er wel en niet in een cel thuishoort. Ik zie wel meer mensen graag in een celquote:Op vrijdag 8 april 2005 11:26 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
maar in een cel kan meneer z'n plannen a) niet afmaken, want hij kan de spullen niet in z'n bezit krijgen en b) niet uitvoeren, want hij kan z'n cel niet uit. Ik traceer hem dan liever in z'n cel dan buiten z'n cel.
De rechter heeft het feitenmateriaal getoetst aan de wet. Op basis daarvan heeft de rechter een oordeel gevormd en deze uitspraak gedaan. Dat is kenmerkend voor een rechtsstaat.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:20 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Sorry maar als ze een terrorist vrijlaten ga ik daar toch erg aan twijfelen.![]()
hahaha die gast kon niet eens aan een fatsoenlijke granaat komen. Hij moest gaan rommelen met chemicalien....hij blaast zichzelf eerder op, door een foutje in de productie van zijn "bom" (rotje)quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:28 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Vrind ze hebben een terrorist vrijgelaten ! Denk eens na wat die knakker kan gaan doen !
Vrind, lees het stukje tekst eens goed door, lees daarna m'n reacties nog eens door en denk dan nog eens na over je reactie.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:28 schreef Classic-PC het volgende:
Vrind ze hebben een terrorist vrijgelaten ! Denk eens na wat die knakker kan gaan doen !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |