Ik denk dat Milagro bedoelt of onder de huidige wetgeving Samir zou zijn veroordeeld (d.w.z. als de spullen zouden zijn gevonden / een en ander zou zijn voorbereid nį invoering van de wet).quote:Op donderdag 7 april 2005 17:08 schreef FreedonNadd het volgende:Nee, dat kan niet al eerder aangehaald maar alleen wetten die in het voordeel van de verdachte werken kunnen worden gebruikt en geen wetswijzigingen ten nadele van de verdachte.
Het OM beslist of zaken voor de rechter komen en moet die afweging maken op basis van het bewijs, het OM weet donders goed wat rechters wel of niet accepteren als bewijs over het algemeen echter is (naar ik meen) tot dusverre ieder 'terrorisme' proces afgelopen met vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Dat doet mij vermoeden dat hier geen sprake meer is van onkunde van de hand van het OM maar een bewuste strategie.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:07 schreef rroloff het volgende:
Hadden ze die overval geschikter uitgevoerd waren ze bij Samir nooit thuis geweest en had hij mogelijk al een Oklahoma-City achtige bom op het Binnenhof doen ontploffen.
Heeft mijn inziens weinig met 'maatschappelijke ontevredenheid' te maken.
Ik denk dat het enige dat het OM te verwijten valt het tijdstip van de arrestatie is (ervan uitgaande dat hij geen wapens etc verzamelde als hobby), maar ook dat kan ik hen niet echt verwijten, omdat men liever 2 jaar te vroeg iemand oppakt dan 1 dag te laat.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja zo denk ik er zelf ook over ja, de fout ligt hier niet bij het rechtssysteem maar bij het OM die wederom steken heeft laten vallen. Ze zijn te snel gaan rennen met 'terrorist, terrorist ... we got him ladies and gentlemen ... hahahahaha' zonder dat ze naar bewijzen hebben gezocht.
volgens mij is het niet zo'n lekkere gozer die Samir A. maar als het OM wederom weigert zijn werk normaal te doen dan wordt zo iemand gewoon terecht vrijgesproken omdat er geen bewijzen zijn. Zeker na Donner zijn nieuwe terreurwetgeving zou het niet zo heel erg moeilijk moeten zijn om zo'n ventje achter de tralies te zetten als hij daadwerkelijk schuldig is
CDa Kamerlid Van Vessem [oud justitieofficier] meldt dat het O.M. in hoger beroep gaat.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het OM beslist of zaken voor de rechter komen en moet die afweging maken op basis van het bewijs, het OM weet donders goed wat rechters wel of niet accepteren als bewijs over het algemeen echter is (naar ik meen) tot dusverre ieder 'terrorisme' proces afgelopen met vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Dat doet mij vermoeden dat hier geen sprake meer is van onkunde van de hand van het OM maar een bewuste strategie.
Of dat is om maatschappelijke onrust te kalmeren of om nieuwe wetgeving af te dwingen weet ik niet, mischien is het laatste het meest waarschijnlijk en die wetgeving is er nu dus bij het volgende proces zullen we wel zien wat er gebeurt.
oeps heb ik even niet goed gelezen. Ik denk dat dat vrij moeilijk te zeggen is zonder de complete uitspraak en alle feiten te kennen.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:13 schreef rroloff het volgende:
[..]
Ik denk dat Milagro bedoelt of onder de huidige wetgeving Samir zou zijn veroordeeld (d.w.z. als de spullen zouden zijn gevonden / een en ander zou zijn voorbereid nį invoering van de wet).
Dit vond ik wel een helder verhaal: http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112850731959.htmlquote:Op donderdag 7 april 2005 17:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het OM beslist of zaken voor de rechter komen en moet die afweging maken op basis van het bewijs, het OM weet donders goed wat rechters wel of niet accepteren als bewijs over het algemeen echter is (naar ik meen) tot dusverre ieder 'terrorisme' proces afgelopen met vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Dat doet mij vermoeden dat hier geen sprake meer is van onkunde van de hand van het OM maar een bewuste strategie.
AT3315quote:Op donderdag 7 april 2005 17:16 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
oeps heb ik even niet goed gelezen. Ik denk dat dat vrij moeilijk te zeggen is zonder de complete uitspraak en alle feiten te kennen.
mjah iemand twee jaar te vroeg oppakken en hem dan wegens gebrek aan bewijs 3 maanden later weer moeten laten gaan lijkt me ook niet ideaal want nu istie gewaarschuwd en een gewaarschuwde baard telt minstens voor 2quote:Op donderdag 7 april 2005 17:15 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik denk dat het enige dat het OM te verwijten valt het tijdstip van de arrestatie is (ervan uitgaande dat hij geen wapens etc verzamelde als hobby), maar ook dat kan ik hen niet echt verwijten, omdat men liever 2 jaar te vroeg iemand oppakt dan 1 dag te laat.
nou dat durf ik toch te betwijfelen, het gaat iedere keer bij dit soort grote rechtzaken op hetzelfde punt fout ... gebrek aan bewijs.quote:Het blijft een moeilijke kwestie en het voordeel vind ik dat men zich nu waarschijnlijk gaat beraden hoe dit in de toekomst te voorkomen.
Zitten hier nog consequenties aan vast voor het OM, dat wederom geen goede inschatting heeft gedaan van ons rechtssyteem en de zaak inmiddels bommen met geld heeft gekost en we geen stap verder zijn, hooguit dat het OM weer eens voor lul is gezet en hioerdoor misschien haar huiswerk in het vervolg beter doet?
dat zou ik ook wel is willen wetenquote:Zijn het iedere keer dezelfde mensen binnen het OM die dit soort zaken verliezen?
Stel dat het een amateur is..... Maar wel behoorlijk agressief en geweldadig en extreem zieke ideeen m.b.t zijn geloof en de Nederlandse samenleving. Jij en ik behoren ook tot die samenleving en wij betalen allebei belasting. Denk jij dat deze gezellige knaap nu niet meer voor overlast (laat staan voor extreme terreur) zal zorgen?quote:Op donderdag 7 april 2005 18:47 schreef SCH het volgende:
Is het wel eens bij iemand opgekomen dat het hier om een enorme amateur gaat?
Deze samenleving betaalt voor een avondje Tokkies en de kijkcijfers van probleemwijken zijn enorm dus blijkbaar zijn mensen dol op overlast.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:02 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Stel dat het een amateur is..... Maar wel behoorlijk agressief en geweldadig en extreem zieke ideeen m.b.t zijn geloof en de Nederlandse samenleving. Jij en ik behoren ook tot die samenleving en wij betalen allebei belasting. Denk jij dat deze gezellige knaap nu niet meer voor overlast (laat staan voor extreme terreur) zal zorgen?
Meeste mensen zien dit soort mensen liever achter de tralies belanden hoor.![]()
Das al erg genoeg ja dat wij daarvoor moeten dokken. Maar jij bent dus ook dol op overlast en een ontwrichtige samenleving die in angst is voor terreur en tevens is bijna niemand meer te spreken over de rechterlijke macht hier in Nederland. Dan heb ik het nog niet over de overlast die onze vriend Samir gaat verzorgen. Maar dat vind jij allemaal wel best zo te horenquote:Op donderdag 7 april 2005 19:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Deze samenleving betaalt voor een avondje Tokkies en de kijkcijfers van probleemwijken zijn enorm dus blijkbaar zijn mensen dol op overlast.
Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen. De rechter is niet gek!quote:Op donderdag 7 april 2005 19:12 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Das al erg genoeg ja dat wij daarvoor moeten dokken. Maar jij bent dus ook dol op overlast en een ontwrichtige samenleving die in angst is voor terreur en tevens is bijna niemand meer te spreken over de rechterlijke macht hier in Nederland. Dan heb ik het nog niet over de overlast die onze vriend Samir gaat verzorgen. Maar dat vind jij allemaal wel best zo te horen![]()
Of de rechter gek is weet ik niet. Ik en jij hebben het dossier niet volledig kunnen inlezen. Er komt in ieder geval een hoger beroep. Dus die gasten zijn wel gek volgens jou??quote:Op donderdag 7 april 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen. De rechter is niet gek!
Wad had hij anders kunnen zijn dan een amateur? Iemand van de sabotagedienst van een inlichtingendienst?quote:Op donderdag 7 april 2005 18:47 schreef SCH het volgende: Is het wel eens bij iemand opgekomen dat het hier om een enorme amateur gaat?
Met SCH valt toch niet echt zinnig te discusieren. Hij meet met 2 maten. Samir is een allochtoon en die moet je gewoon dood knuffelen wat de lieve knul ook allemaal beraamd.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:28 schreef rroloff het volgende:
[..]
Wad had hij anders kunnen zijn dan een amateur? Iemand van de sabotagedienst van een inlichtingendienst?
Weinig geruststellend, hoor. Volkert van der Graaf was een amateur. Mohammed B. was ook een amateur. Gewone vrijetijds moordenaars. Nog verontrustender: een net afgestudeerd scheikundige is óók een 'amateur'.....
Richard "The Shoe Bomber" Reid was helemaal een amateur - maar heeft wél bijna een vliegtuig opgeblazen. Auch ein blindes Huhn findet mal ein Korn. Zeker als het wat hulp van derden krijgt.
Dus? We gaan mensen pas aanpakken als ze wat professioneler werken? Hij wilde duidelijk een aanslag plegen, was druk met voorbereidingen bezig, maar omdat ie zich vroeg liet pakken, moeten we hem nu maar vrij laten rondlopen, terwijl hij zelf al zegt rustig verder te gaan plannen? Er moeten dus echt eerst doden vallen??quote:Op donderdag 7 april 2005 18:47 schreef SCH het volgende:
Is het wel eens bij iemand opgekomen dat het hier om een enorme amateur gaat?
Volkert had zich volgens mij grondig voorbereid, had een goede plattegrond van het mediapark en wist terdege wat hij aan het doen was. Bij Samir schijnt alleen maar prutswerk te hebben gelegen. De mensen die een geslaagde aanslag uitvoerden hadden meestal wel een kloppende plattegrond en explosieven die het dedenquote:Op donderdag 7 april 2005 19:28 schreef rroloff het volgende:
[..]
Wad had hij anders kunnen zijn dan een amateur? Iemand van de sabotagedienst van een inlichtingendienst?
Weinig geruststellend, hoor. Volkert van der Graaf was een amateur. Mohammed B. was ook een amateur. Gewone vrijetijds moordenaars. Nog verontrustender: een net afgestudeerd scheikundige is óók een 'amateur'.....
Richard "The Shoe Bomber" Reid was helemaal een amateur - maar heeft wél bijna een vliegtuig opgeblazen. Auch ein blindes Huhn findet mal ein Korn. Zeker als het wat hulp van derden krijgt.
Ah, meneer is helderziend?quote:Op donderdag 7 april 2005 19:34 schreef Vhiper het volgende:
Hij wilde duidelijk een aanslag plegen,
[offtopic]quote:Op donderdag 7 april 2005 19:32 schreef Halfgedraaide het volgende: Met SCH valt toch niet echt zinnig te discusieren. Hij meet met 2 maten. Samir is een allochtoon en die moet je gewoon dood knuffelen wat de lieve knul ook allemaal beraamd.
Nutteloos om mee in disussie te gaan dus, omdat hij blind is van alles wat een beetje kritiek is op moslims.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:41 schreef rroloff het volgende:
[..]
[offtopic]
SCH fungeert op dit forum als linkse en islam-apologetische spin-doctor. Dat is het goede recht van deze meester der manipulatie. Zeer nuttig om je argumenten aan te scherpen. Opgepast: SCH is vlijmscherp & uiterst venijnig.
[/offtopic]
[kleine buiging]quote:Op donderdag 7 april 2005 19:48 schreef SCH het volgende:groetjes van de linkse en islam-apologetische spin-doctor![]()
Ok STEL dat een familielid of goede vriend omkomt door een explosiefje van Samir nu hij is vrij gekomen. Ben je dan nog steeds zo goed gezind of stel je dan je mening bij?quote:Op donderdag 7 april 2005 19:48 schreef SCH het volgende:
Oh ja, ga het weer over het karakter van een user hebben om de discussie niet aan te gaan. Ga gwoon op de argumenten in, ontkracht ze of geef toe dat je overtuigd bent maar verval nou niet in van dat laffe gelapzwans.
groetjes van de linkse en islam-apologetische spin-doctor
Misschien maak ik mij druk omdat ik het niet onwaarschijnlijk acht dat op dit moment de iets getalenteerdere geloofsgenoten van Samir heel stilletje aan iets groots knutselen - onontdekt omdat zij sluwer opereren? Vergeet niet: Samir is niet ontdekt als terrorist maar relatief toevallig als medeplichtige van een overval.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:17 schreef SCH het volgende: Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen.
Wie ben ik goed gezind? Ik ben de rechtsstaat goed gezind en deze heer A. of anderen die zich met schimmige zaken bezighouden, boeien me verder niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:51 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ok STEL dat een familielid of goede vriend omkomt door een explosiefje van Samir nu hij is vrij gekomen. Ben je dan nog steeds zo goed gezind of stel je dan je mening bij?
Dat is zeker niet onwaarschijnlijk maar het is en blijft speculatie en op aannames kan je geen rechtsstaat bouwen. Als de getalenteerdere geloofsgenoten explosieven in hun huis hebben die verboden zijn en werkelijk schade kunnen aanrichten en zij worden opgepakt dan zullen zij hun straf niet ontlopen.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:57 schreef rroloff het volgende:
[..]
Misschien maak ik mij druk omdat ik het niet onwaarschijnlijk acht dat op dit moment de iets getalenteerdere geloofsgenoten van Samir heel stilletje aan iets groots knutselen - onontdekt omdat zij sluwer opereren? Vergeet niet: Samir is niet ontdekt als terrorist maar als medeplichtige van een overval.
De grootste kampbeulen in Dachau begonnen ook als amateur. Dat Samir nu nog niet in staat is om een goede bom te maken geeft hem nog geen vrijbrief om zijn huiswerk dan maar beter te doen. Het is nu wel bekend dat je deze jongen voor alles kan gebruiken als echte terrorist of denk je dat Osama Bin Laden zichzelf zou opblazen? Nee natuurlijk niet daar kun je prima zo'n geindoctrineerde jongen voor gebruiken.quote:Op donderdag 7 april 2005 19:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Samir is mijn vriend niet en ik werp juist de vraag op waarom we ons zo druk maken om een amateur die zich al voor zijn zogenaamde aanslagen laat oppakken, zeer onlogisch te werk gaat en zeer matige en foutieve plattegronden in zijn bezit heeft en verder materiaal dat niet iedereen zomaar in huis heeft maar ook niet meteen voor een megaknal zal zorgen. De rechter is niet gek!
Dat ben ik met je eens. Het beramen van aanslagen is niet strafbaar dus hij kan er niet voor veroordeeld worden. Helaas, dat vind ik wel, maar als je mensen gaat veroordelen voor dingen die ze nog moeten gaan doen, dan maak je de weg vrij voor het afschaffen van een rechtstaat en het van de straat oppikken van mensen van wie je het gezicht niet aanstaat.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Wie ben ik goed gezind? Ik ben de rechtsstaat goed gezind en deze heer A. of anderen die zich met schimmige zaken bezighouden, boeien me verder niet.
Je kan mensen die later de grootste kampbeulen in de geschiedenis worden niet oppakken VOORDAT ze de misdaad gepleegd hebben, zeker niet als het beramen van die misdaad niet strafbaar is.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:14 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
De grootste kampbeulen in Dachau begonnen ook als amateur. Dat Samir nu nog niet in staat is om een goede bom te maken geeft hem nog geen vrijbrief om zijn huiswerk dan maar beter te doen. Het is nu wel bekend dat je deze jongen voor alles kan gebruiken als echte terrorist of denk je dat Osama Bin Laden zichzelf zou opblazen? Nee natuurlijk niet daar kun je prima zo'n geindoctrineerde jongen voor gebruiken.
Inmiddels is beramen wél strafbaar - als ik het goed begrijp. Zie mijn bericht in deze draad van donderdag 7 april 2005 @ 16:12 (vet gedrukt).quote:Op donderdag 7 april 2005 20:19 schreef Snapcount2 het volgende: Dat ben ik met je eens. Het beramen van aanslagen is niet strafbaar dus hij kan er niet voor veroordeeld worden. Helaas, dat vind ik wel, maar als je mensen gaat veroordelen voor dingen die ze nog moeten gaan doen, dan maak je de weg vrij voor het afschaffen van een rechtstaat en het van de straat oppikken van mensen van wie je het gezicht niet aanstaat.
Nou, dan hebben de rechters nu dus de instrumenten om Samir A de volgende keer wel te veroordelen. En in dat geval hoop ik dat hij geheel volgens de wet een flinke dauw krijgt.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:34 schreef rroloff het volgende:
[..]
Inmiddels is beramen wél strafbaar - als ik het goed begrijp. Zie mijn bericht in deze draad van donderdag 7 april 2005 @ 16:12 (vet gedrukt).
Beramen = beramen. En nu is het in de wet opgeomen dus wéét je - of dien je te weten - dat je niet moet gaan beramen, dat je dan het risico loopt de cel in te gaan.
Dus als iemand op je afkomt met de vraag "zullen we een kerncentrale opblazen om zoveel mogelijk ongelovigen de dood in je jagen" ben je strafbaar als je hem gaat helpen.
Dan moet de wet aangepast worden, simpel zat. Maar je moet niet voor deze ene keer een zijstapje gaan maken omdat het nu even goed uitkomt.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:39 schreef EmPulSe het volgende:
Ik mag een bom in mijn huis hebben, ik mag een plattegrond van Jan Peter's huis hebben ik mag de bom op mijn lichaam dragen, maar genoeg bewijs is er niet om mij op te sluiten.
Waar gaat dat heen in dit klote land.
Nope. zie wat ik hier al meermalen gepost heb. Samir's proces valt nog onder de oude regels, maar de daar beschreven zaak toont aan dat met exact dezelfde indicaties, maar sterker bewijs hij gewoon veroordeeld had kunnen worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:53 schreef NorthernStar het volgende:
Was het ook niet een test-case voor de nieuwe 'terroristenwet'?
Volgens mij was dit de eerste zaak waarbij de toevoeging 'met terroristisch oogmerk' ten laste werd gelegd. (of haal ik hem nu door de war met Mohammed B.?)
Die man die JPB opzocht met zijn keukenmes had geen plattegrond, hij moest de weg vragen in Capele a/d IJssel.quote:Op donderdag 7 april 2005 20:39 schreef EmPulSe het volgende:
Ik mag een bom in mijn huis hebben, ik mag een plattegrond van Jan Peter's huis hebben ik mag de bom op mijn lichaam dragen, maar genoeg bewijs is er niet om mij op te sluiten.
Waar gaat dat heen in dit klote land.
Duidelijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 22:48 schreef multatuli het volgende:
[..]
Nope. zie wat ik hier al meermalen gepost heb. Samir's proces valt nog onder de oude regels, maar de daar beschreven zaak toont aan dat met exact dezelfde indicaties, maar sterker bewijs hij gewoon veroordeeld had kunnen worden.
Precies, 'het zou jezelf maar overkomen'. Al die mensen die zo hard roepen dat samir a veroordeeld had moeten worden praten wel anders wanneer zij met een foto van schiphol in de hand worden opgepakt wegens verdenking van het beramen van een aanslag op datzelfde schiphol.quote:Op donderdag 7 april 2005 22:53 schreef SCH het volgende:
Wat ik begrijp uit de rechtszaak is dat het bewijs erg mager was. De plattegronden waren niet meer dan wat grove schetsen en er was geen materiaal aanwezig waarmee je een explosie kon veroorzaken. Het beeld wordt geschetst dat er kant en klare uitgewerkte plannen voor een grote aanslag lagen, dat is een beeld wat blijkbaar gretig aftrek vindt terwijl de waarheid toch wat anders lijkt te liggen.
Het neemt niet weg dat potentiele gevaarlijke types als deze jongeman goed in de gaten gehouden moeten worden. Maar je kan nou eenmaal niet iemand veroordelen voor dingen die hij niet gedaan heeft. Ik snap ook echt niet dat daar zo heftig op gereageerd wordt, het zal je zelf maar overkomen. Het is nou eenmaal de grondslag van onze rechtsstaat dat er overtuigend bewijs moet worden geleverd, en dat was hier niet het geval, volgens mij kwam het niet eens in de buurt.
Wacht effe, dat vind ik te ver gaan. Stel dat hij over een week een aanslag pleegt, hebben we het zeker aan onszelf te danken? Dat gaat er bij mij echt niet in hoor, ik geloof echt wel in waar rook is is vuur, onze grote vriend samir a is wat mij betreft echt niet onschuldig, hij kon alleen niet met de oude wetgeving veroordeeld worden. Maar dat zegt nog niet dat de media indirect debet is aan een mogelijk aanslag gepleegd door a.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:37 schreef Loedertje het volgende:
De heksenjacht van de media zal er alleen maar voor zorgen dat dit joch zich meer en meer gaat afzetten tegen de Nederlandse maatschappij.
En daar is denk ik het probleem, het 'in de gaten houden'.quote:Op donderdag 7 april 2005 22:53 schreef SCH het volgende:
Wat ik begrijp uit de rechtszaak is dat het bewijs erg mager was. De plattegronden waren niet meer dan wat grove schetsen en er was geen materiaal aanwezig waarmee je een explosie kon veroorzaken. Het beeld wordt geschetst dat er kant en klare uitgewerkte plannen voor een grote aanslag lagen, dat is een beeld wat blijkbaar gretig aftrek vindt terwijl de waarheid toch wat anders lijkt te liggen.
Het neemt niet weg dat potentiele gevaarlijke types als deze jongeman goed in de gaten gehouden moeten worden. Maar je kan nou eenmaal niet iemand veroordelen voor dingen die hij niet gedaan heeft. Ik snap ook echt niet dat daar zo heftig op gereageerd wordt, het zal je zelf maar overkomen. Het is nou eenmaal de grondslag van onze rechtsstaat dat er overtuigend bewijs moet worden geleverd, en dat was hier niet het geval, volgens mij kwam het niet eens in de buurt.
Ik weet niet - hij is toch al zo en of dat nog verandert? Ik maak me meer zorgen om andere jongeren in die kwetsbare leeftijdsgroep die op de wip tussen diverse culturen zitten en dit soort enge Samirs als voorbeeld gaan nemen. In die zin heeft het OM de mij. ook een slechte dienst bewezen door deze zaak zo te laten mislukken. Het 'gewone' volk is weer kwaad en roept: zie je wel, die moslims mogen alles en de politie doet niets. En een groep moslims zal daar weer op reageren.quote:Op vrijdag 8 april 2005 08:37 schreef Loedertje het volgende:
De heksenjacht van de media zal er alleen maar voor zorgen dat dit joch zich meer en meer gaat afzetten tegen de Nederlandse maatschappij.
Vrees dat juist de dingen waarvan *wij* hem betichten nu echt extreme vormen gaan aannemen.
Volgens mij is dat niet zo hoor. De rechter oordeelt dat het wel om iemand met extremistische sympathieen gaat maar juist die voorbereiding is niet bewezen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:12 schreef speknek het volgende:
Voor zover ik het begrijp oordeelde de rechter dat er genoeg bewijs was dat hij een terroristische aanslag voorbereidde,
quote:De bij verdachte aangetroffen voorwerpen, informatiedragers en stoffen worden deels wel, deels niet, aangemerkt als kennelijk bestemd ter voorbereiding op een misdrijf. Direct bewijs, dat de opzet van verdachte ten aanzien van deze voorwerpen, informatiedragers en stoffen was gericht op de concreet in de tenlastelegging opgenomen misdrijven, ontbreekt.
quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:21 schreef SCH het volgende:
Volgens mij staat daar dus er geen direct bewijs is voor een aanslag.
En volgens mij heb je daar gelijk in.quote:Direct bewijs, dat de opzet van verdachte ten aanzien van deze voorwerpen, informatiedragers en stoffen was gericht op de concreet in de tenlastelegging opgenomen misdrijven, ontbreekt.
overtuigd zijn dat het aangetroffen materiaal voor een misdrijf gebruikt gaat worden, is niet hetzelfde als overtuigd zijn dat er daadwerkelijk met de voorbereidingen is begonnen.quote:De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing, zoals het openbaar ministerie had gesteld.
Jaja dat is dus wat ik zei. Er was niet genoeg bewijs voor een van de ten laste leggingen, maar in plaats van aanslag had ik dan misdrijf moeten zeggen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:24 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En volgens mij heb je daar gelijk in.
Dat klopt niet helemaal, het probleem is dus juist dat het niet duidelijk is of het een cake zou worden en wat voor cake, niet alle ingredienten voor cake waren er. Het zou een mislukte cake zijn.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:31 schreef milagro het volgende:
er is bewijs dat Samir een misdrijf wilde plegen, maar niet welk misdrijf.
[..]
overtuigd zijn dat het aangetroffen materiaal voor een misdrijf gebruikt gaat worden, is niet hetzelfde als overtuigd zijn dat er daadwerkelijk met de voorbereidingen is begonnen.
je kan dus alle ingredienten voor een cake in huis hebben met de intentie een cake te bakken, zolang je de over niet aan het voorverwarmen bent, het beslag niet aangemaakt is, staat het niet vast dat je ook een cake gaat bakken.
Dat lijkt me ook niet te kloppen. Terugvertaald zegt de rechter dus dat het een mislukte aanslag zou zijn. Dat klopt toch niet?quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal, het probleem is dus juist dat het niet duidelijk is of het een cake zou worden en wat voor cake, niet alle ingredienten voor cake waren er. Het zou een mislukte cake zijn.
Ja en nee, met een partij messen en geweer kun je best een geslaagde aanslag plegen, maar hij had het per ongeluk verkeerde soort kunstmest gekocht om een explosief te maken. Ik vind dat ook een rare reden om iemand vrij te pleiten.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:36 schreef TheMassive het volgende:
Dat lijkt me ook niet te kloppen. Terugvertaald zegt de rechter dus dat het een mislukte aanslag zou zijn. Dat klopt toch niet?
nu ja er gaat iets gebakken worden (misdrijf) ms een cake (moord) ms een taart (bomaanslag), er ontbraken alleen nog wat ingredienten... en als het OM gewacht had tot meneer naar de kruidenier geweest was hadden ze ms wél kunnen vaststellen dat het om een taart dan wel cake zou gaan...quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal, het probleem is dus juist dat het niet duidelijk is of het een cake zou worden en wat voor cake, niet alle ingredienten voor cake waren er. Het zou een mislukte cake zijn.
Ik wilk die jongen niet verdedigen maar volgens mij kun je met dit soort aannames in de rechtbank niet veel. of hij heeft dit zo gezegd?quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:38 schreef speknek het volgende:
maar hij had het per ongeluk verkeerde soort kunstmest gekocht
Als een halfbakken semi-terrorist als Samir A. al in staat is om dat te bewerkstelligen dan was die democratische rechtsstaat al weinig meer waard.quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:53 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Die laatste vraag van Leon de Winter houd mij nu best wel bezig. Spanning tussen een keurige democratische rechtsstaat en het gebruik despotische machtmiddelen begint hier op te doemen.
quote:Op vrijdag 8 april 2005 09:48 schreef SCH het volgende:
Ik wilk die jongen niet verdedigen maar volgens mij kun je met dit soort aannames in de rechtbank niet veel. of hij heeft dit zo gezegd?
quote:Dit rapport bevat de conclusie dat de constructie van het gemodificeerde lampje in het gele, kunststof flesje vrijwel zeker is bedoeld als ontsteker van een geļmproviseerde bomconstructie. De opbouw van de ontsteker in het flesje en het feit dat een op kunstmest gelijkend produkt gemengd met een vluchtige koolwaterstofverbinding is aangetroffen, geven aan dat hoogstwaarschijnlijk getracht is een explosieve constructie te vervaardigen. De aangetroffen materialen vormen tezamen echter geen deugdelijk, explosieve constructie omdat er (1) geen explosieve lading aanwezig is, (2) er geen ontsteker aanwezig is die een ANFO-mengsel kan activeren en (3) er geen activeringsmechanisme aanwezig is.
De in deze rapportage genoemde voorwerpen en stoffen -hoewel niet opgenomen in de opsomming van feit 2- kunnen, in combinatie met de voorwerpen waarvan is vastgesteld dat ze kennelijk bestemd zijn tot het voorbereiden van enig misdrijf, worden aangemerkt als voorwerpen en stoffen kennelijk bestemd voor het plegen van enig misdrijf waarbij een ontploffing teweeg wordt gebracht. Echter gezien het oordeel van de deskundige van het NFI dienen de in de voornoemde rapportage genoemde voorwerpen als een ondeugdelijk middel te worden beschouwd, zodat deze niet tot het bewijs kunnen bijdragen.
Mee eens, maar (nog) meer machtsmiddelen voor de AIVD en Justitie om vermeende terroristen om te kunnen pakken. Dan leveren we maar wat privacy in. Alleen dan ben ik wel bang dat het het begin van het einde. Een soort van 'terroristenbestrijdingswedloop', waarbij de terrorist alsmaar op zoek is om Justitie en de AIVD om de tuin te leiden en de laatstgenoemden alsmaar op zoek zijn naar middelen om dit tegen te gaan.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:04 schreef SCH het volgende:
Voor de verandering een aardig stukje van De Winter. Ik heb het dezer dagen al eerder gelezen, het bestrijden van terrorisme kan eigenlijk niet binnen de rechtsstaat.
Maar die opmerking over Dirty Tricks vind ik heel erg eng en gevaarlijk, maar ik neem dat het schertsend bedoeld is.
Dat klopt per definitie.quote:Ik heb het dezer dagen al eerder gelezen, het bestrijden van terrorisme kan eigenlijk niet binnen de rechtsstaat.
Oh ja? Geef even voorbeelden waar dat ook gewerkt heeft?quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:14 schreef ExTec het volgende:
Dat klopt per definitie.
Effectief terrorisme tegengaan betekent je land ombouwen tot een politiestaat.
Nee, je hebt niet een 'beetje democratie' of een 'beetje rechtsstaat'.quote:Nu is dat natuurlijk ook wel weer een brug te ver, maar de balans mag duidelijk iets meer in het midden.
Mischien bezitten die 'vogels' wel de intelligentie om in te zien dat er weinig verschil is tussen het vernietigen van de rechtsstaat voor of door terrorisme.quote:Maar daar zullen de vogels die zo graag opkomen voor burgerrechten zich wel niet aan storen.
Dan zou ik nog steeds dezelfde mening toegedaan zijn, wijken voor geweld is zwakte.quote:Ik hoop wel dat die vogels bovenop de eerste bom staan, die ontploft.
Is dat het beste wat je te brengen hebt? Godsamme, dat is wel een enorm zwaktebod.quote:Misschien dat je die bom dan moet gaan vertellen over burgerrechten enzo?
En als je die machtsmiddelen geeft aan Justitie en de AIVD en er ontploft toch een bom, wat dan? Nog meer machtsmiddelen? En nog meer? En nog meer?quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:13 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Mee eens, maar (nog) meer machtsmiddelen voor de AIVD en Justitie om vermeende terroristen om te kunnen pakken. Dan leveren we maar wat privacy in. Alleen dan ben ik wel bang dat het het begin van het einde. Een soort van 'terroristenbestrijdingswedloop', waarbij de terrorist alsmaar op zoek is om Justitie en de AIVD om de tuin te leiden en de laatstgenoemden alsmaar op zoek zijn naar middelen om dit tegen te gaan.
Daar draait het inderdaad bij die wedloop om, die negatieve spiraal. Het grijpen naar rigoreuze machtmiddelen door de overheid, geeft aan hoe onmachtig zij in werkelijkheid is. Maar meestal wordt er ook van de politiek verwacht dat ze hard ingrijpen na een incident, en zijn we er zelf ook gedeeltelijk aan schuldig.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En als je die machtsmiddelen geeft aan Justitie en de AIVD en er ontploft toch een bom, wat dan? Nog meer machtsmiddelen? En nog meer? En nog meer?
Goed punt maar dat beantwoord mijn vraag nietquote:Op vrijdag 8 april 2005 10:32 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Daar draait het inderdaad bij die wedloop om, die negatieve spiraal. Het grijpen naar rigoreuze machtmiddelen door de overheid, geeft aan hoe onmachtig zij in werkelijkheid is. Maar meestal wordt er ook van de politiek verwacht dat ze hard ingrijpen na een incident, en zijn we er zelf ook gedeeltelijk aan schuldig.
Ik waardeer je principiele strijd voor vrijheid en democratie, waar je die vandaan haalt als PvdAer is een tweede, maar er zijn wel degelijk een hele hoop gradaties in democratie en rechtstaat. Nederland is typisch zo'n land met een beetje democratie (gekozen burgemeester, referendum).quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:19 schreef Tijger_m het volgende:
Nee, je hebt niet een 'beetje democratie' of een 'beetje rechtsstaat'.
Dat weet niemand, je kan niet 100% inzichtelijk hebben wat een bepaalde regel voor uitwerking zal hebben. Of een nieuwe regel om mensen als Samir A vast te houden werkt of niet weten we pas achteraf maar ik persoonlijk vind het een aanvaardbaar risico. De man geeft alle voortekenen maar omdat z'n bom nog niet compleet was is het niet mogelijk hem te veroordelen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 10:47 schreef Tijger_m het volgende:
Jij stelt dat jij nu voor het geven van zwaardere machtsmiddelen bent, dan is mijn vraag, hoe ver ben jij bereid te gaan als dit onvoldoende blijkt te zijn om terrorisme uit te sluiten?
Ach ja, plattegronden en componenten voor explosieven in z'n huis en zijn eigen constante verklaringen dat hij de "strijd" rustig door gaat zetten, doen bij mij wel enige helderziende kwaliteiten boven komen.quote:
Hallo, je doet net alsof ik een terrorist ben.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:06 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ach ja, plattegronden en componenten voor explosieven in z'n huis en zijn eigen constante verklaringen dat hij de "strijd" rustig door gaat zetten, doen bij mij wel enige helderziende kwaliteiten boven komen.
Maar zoals ik al vroeg, SCH, Moeten er echt weer eerst doden vallen???
Als je de rechtstaat evalueert dan is dat wat anders dan er geen waarde aan hechten. De rechtstaat is geen statisch geheel wat perfect is. Op momenten als deze blijkt dat deze niet voldoende functioneert om deze mensen aan te pakken.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:07 schreef SCH het volgende:
Ik hecht aan de rechtsstaat vhiper en dat verwacht ik ook van jou.
Hebben we die dan nog hier ?quote:
quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo, je doet net alsof ik een terrorist ben.
Waar zeg ik dat ik me niet aan de wet wil houden? Ik ben alleen van mening dat de rechter in deze een verkeerde beslissing heeft genomen, net zoals het OM, dat in hoger beroep gaat.quote:Ik hecht aan de rechtsstaat vhiper en dat verwacht ik ook van jou.
Klopt, my bad. Ook al zijn de twee wel met elkaar verbonden.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Het gaat er niet om of de rechtsstaat, maar of het strafrecht toereikend is voor de aanpak van terrorisme.
Tja, een dergelijke legistische houding werd Duitsland ooit ook fataal. De rechtsstaat is zoals eerder gesteld niet perfect. Het ligt eraan waar de fout zit, ligt de fout bij de OM dan kan je niet de schuld leggen bij de rechtsstaat. Ligt de fout in de wetgeving dan zal die echt moeten worden aangepast.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo, je doet net alsof ik een terrorist ben.
Ik hecht aan de rechtsstaat vhiper en dat verwacht ik ook van jou.
Het in hoger beroep gaan door het OM betekent niet automatisch dat het OM aangeeft dat de rechter een verkeerde beslissing heeft gemaakt, het is een nieuwe kans om met betere bewijzen aan te tonen dat samir a veroordeeld moet worden. Jij trekt uit het in hoger beroep gaan een verkeerde conclusie.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef Vhiper het volgende:
[..]Dat zeg ik toch nergens? Trouwens, daarvoor ben ik het te vaak met je eens
[..]
Waar zeg ik dat ik me niet aan de wet wil houden? Ik ben alleen van mening dat de rechter in deze een verkeerde beslissing heeft genomen, net zoals het OM, dat in hoger beroep gaat.
Verder stel ik de vraag of er nou echt altijd eerst doden moeten vallen voordat we actie ondernemen?
Sorry maar als ze een terrorist vrijlaten ga ik daar toch erg aan twijfelen.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Het vonnis van de rechter is een goede aanwijzing dat we inderdaad in een rechtsstaat leven.
Dit is Nederland, natuurlijk moeten er eerst doden vallen. En zelfs als er doden vallen heb je een grote kans dat er geen fuck verandert.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef Vhiper het volgende:
Verder stel ik de vraag of er nou echt altijd eerst doden moeten vallen voordat we actie ondernemen?
Wat dus inmiddels ook is gebeurd.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:20 schreef nikk het volgende:
Ligt de fout in de wetgeving dan zal die echt moeten worden aangepast.
retoriek.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit is Nederland, natuurlijk moeten er eerst doden vallen. En zelfs als er doden vallen heb je een grote kans dat er geen fuck verandert.
Je twijfelt niet aan de rechtstaat maar aan de toereikendheid van het strafrecht.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:20 schreef Classic-PC het volgende:
Sorry maar als ze een terrorist vrijlaten ga ik daar toch erg aan twijfelen.![]()
Nee dat zeker niet, maar de veiligheid is ook niet maakbaar en gegarandeerd. Deze meneer kan zowel binnen als buiten de cel worden getraceerd.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:19 schreef Vhiper het volgende:
maar in een cel kan meneer z'n plannen a) niet afmaken, want hij kan de spullen niet in z'n bezit krijgen en b) niet uitvoeren, want hij kan z'n cel niet uit. Ik traceer hem dan liever in z'n cel dan buiten z'n cel.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee dat zeker niet, maar de veiligheid is ook niet maakbaar en gegarandeerd. Deze meneer kan zowel binnen als buiten de cel worden getraceerd.
Dat vind ik nou echt slap gelul. Denk je dat er dan mensen bij de rechtbank op uit zijn om doden te laten vallen? Dit is ons systeem en daar moeten we het mee doen en als we vinden dat het moet veranderen dan doen we dat langs democratische weg en en niet via incidentenpolitiek. Dat geeft mij nou een gevoel van veiligheid.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Dit is Nederland, natuurlijk moeten er eerst doden vallen. En zelfs als er doden vallen heb je een grote kans dat er geen fuck verandert.
Vrind ze hebben een terrorist vrijgelaten ! Denk eens na wat die knakker kan gaan doen !quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:24 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Je twijfelt niet aan de rechtstaat maar aan de toereikendheid van het strafrecht.
De vrijlating van Samir A. is in dat licht zelfs een overwinning voor de rechtstaat. Het recht heeft immers gezegenvierd en dat is het hoogste goed in een rechtstaat.
Ik ook. Maar wij gaan er nou eenmaal niet over wie er wel en niet in een cel thuishoort. Ik zie wel meer mensen graag in een celquote:Op vrijdag 8 april 2005 11:26 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
maar in een cel kan meneer z'n plannen a) niet afmaken, want hij kan de spullen niet in z'n bezit krijgen en b) niet uitvoeren, want hij kan z'n cel niet uit. Ik traceer hem dan liever in z'n cel dan buiten z'n cel.
De rechter heeft het feitenmateriaal getoetst aan de wet. Op basis daarvan heeft de rechter een oordeel gevormd en deze uitspraak gedaan. Dat is kenmerkend voor een rechtsstaat.quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:20 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Sorry maar als ze een terrorist vrijlaten ga ik daar toch erg aan twijfelen.![]()
hahaha die gast kon niet eens aan een fatsoenlijke granaat komen. Hij moest gaan rommelen met chemicalien....hij blaast zichzelf eerder op, door een foutje in de productie van zijn "bom" (rotje)quote:Op vrijdag 8 april 2005 11:28 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Vrind ze hebben een terrorist vrijgelaten ! Denk eens na wat die knakker kan gaan doen !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |