Bron: NOS Teletekst.quote:Samir A. vrijgesproken van terreur
ROTTERDAM - Samir A. is vrijgesproken van terrorisme. Hij krijgt wel drie maanden cel voor verboden wapenbezit. Volgens de rechter was voor de andere aanklachten niet genoeg bewijs. Justitie had zeven jaar cel geëist.
De 18-jarige Samir A. had het volgens justitie onder meer gemunt op de Tweede Kamer, de kerncentrale in Borssele en Schiphol. In zijn huis vond de politie plattegronden en grote hoeveelheden radicaal islamitisch materiaal.
De rechtbank in Rotterdam achtte alleen verboden wapenbezit bewezen. Omdat Samir A. al negen maanden heeft vastgezeten, komt hij direct op vrije voeten.
Om de discussie weer aan te wakkeren:quote:Op donderdag 7 april 2005 00:17 schreef Argento het volgende: Samir A onmiddellijk op vrije voeten
... Ik heb in dit hele (toch al weer 11 pagina's tellende) topic nog niemand gezien die naast kennis van het vaderlandse straf- en strafprocesrecht ook dusdanige dossierkennis had dat het een oordeel over de strafbaarheid van Samir en de strafbaarheid van zijn daden zou rechtvaardigen. Toch heeft iedereen zijn of haar oordeel klaar. Niet alleen over de strafbaarheid van Samir en zijn daden, maar ook over de kwaliteit van het Nederlandse straf- en strafprocesrecht en meteen ook maar de Nederlandse rechterlijke macht.
En dat is wat mis is in dit land. De cultuur waarin een gebrek aan kennis en kunde niet langer een obstakel vormt voor het doen van stellige uitspraken en het hebben van evenzo stellige opvattingen. Dom geleuter wordt verheven tot een 'maatschappelijke discussie'. Het domme volk belichaamd in fok.nl met als afgod Geert Wilders.
Ik heb mijn mening over Samir ook wel klaar hoor. Een vervelend rotjoch dat op zijn minst een hartstochelijke klap voor zijn lelijke smoel moet krijgen. Zo eentje dat het lachen hem de komende zeven jaar (en dat is geen willekeurig aantal) wel vergaat, maar ik pas er toch voor om die mening ten grondslag te leggen aan mijn standpunt in de discussie die hier kennelijk gevoerd moet worden.
Je kan iemand die bij de etos een spuitbus met kleurverf koopt niet oppakken wegens de intentie hebben grafitti te spuiten. Aangezien het OM dit ook had kunnen weten, moet het OM moet dus beter haar huiswerk doen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:25 schreef clowncloon het volgende:
Heeft iemand die vergelijking gehoord van die openbaar aanklaagster (of whatever) van Samir. A als bommenlegger en iemand die een spuitbus koopt om oftwelel graffitit te spuiten of zijn haar te kleuren? Ik snap de analogie wel hoor maar godsamme, er zijn plannen gevonden van o.a. de kerncentrale in petten en computerchips die als ontsteking kunnen worden gebruikt + aanwijzingen voor fundamentalisme.....WAT IS HIER MIS????
Wat is er dan zo klaar als een klontje?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:33 schreef dVTB het volgende:
Wat ik zo vreemd vind is dat er hier mensen zijn die bij hoog en laag beweren dat je het dossier van Samir A van binnen naar buiten moet kennen om stellige beweringen te kunnen doen. In een normale strafzaak is dat ook zeker het geval, maar in het geval van Samir A mag toch overduidelijk vast staan waar hij mee bezig was. De in zijn huis gevonden voorwerpen, zijn eerdere daden, zijn netwerk en de informatie uit de afgeluisterde telefoongesprekken... - het is echt zo klaar als een klontje.
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan?quote:En voor de goede orde: ik wil ook nog wel begrijpen dat een rechter niet anders kan doen dan hem vrijspreken wanneer het bewijs niet afdoende is, maar in dit geval zeg ik: hoe is het in vredesnaam mogelijk? Hoe kan het OM zo hebben gefaald? Maar ook: heeft de rechter wel oog voor het landsbelang? De rechter heeft volgens de letter van de wet wellicht correct gehandeld, maar denkt de rechter ook na over de gevolgen die de uitspraak kan hebben?
Alsof een rechtsstaat ideaal is. Dat criminelen als Samir A. vrijgesproken worden en daarna vrijuit iemand mag hoeken...dan zitten er fouten in ons rechtssysteem.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Dit is de rechtsstaat. Wie dat niet bevalt gaat maar in een politiestaat wonen.
Waarom? Als hij crimineel is moet dat aangetoond worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:40 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Alsof een rechtsstaat ideaal is. Dat criminelen als Samir A. vrijgesproken worden en daarna vrijuit iemand mag hoeken...dan zitten er fouten in ons rechtssysteem.
Er is alleen een verschil tussen een spuitbus en een combinatie van radicaal Islamitisch materiaal, patronen, plattegronden van doelen, etc. Ik snap de keuze van de rechtbank wel, begrijpen doe ik het echter niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Je kan iemand die bij de etos een spuitbus met kleurverf koopt niet oppakken wegens de intentie hebben grafitti te spuiten. Aangezien het OM dit ook had kunnen weten, moet het OM moet dus beter haar huiswerk doen.
Overigens werd er ook gezegd dat het oppakken alleen al een preventieve functie kan hebben. Wellicht zat er een aanslag in de pijpleiding. De aivd zal samir a ongetwijfeld in de gaten houden.
De rechtsstaat is inderdaad prima in orde. Hij is alleen niet perfect zoals gister wel aangetoond is.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Als hij crimineel is moet dat aangetoond worden.
Voor die klappen kan aangifte gedaan worden dus hoezo vrijuit.
Prima rechtsstaat dus.
Als je straks maar niet verbaasd bent als die mafkees weer opgepakt wordt voor een zwaar misdrijf. Voorkomen is beter dan genezen...en op dit moment doen we niks.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom? Als hij crimineel is moet dat aangetoond worden.
Voor die klappen kan aangifte gedaan worden dus hoezo vrijuit.
Prima rechtsstaat dus.
Perfectie is een illussie inderdaad.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:43 schreef nikk het volgende:
[..]
De rechtsstaat is inderdaad prima in orde. Hij is alleen niet perfect zoals gister wel aangetoond is.
Wel een streven hoop ik.quote:
Dat is onzin, er gebeurt veel en het moet ook niet overdreven worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:44 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Als je straks maar niet verbaasd bent als die mafkees weer opgepakt wordt voor een zwaar misdrijf. Voorkomen is beter dan genezen...en op dit moment doen we niks.
Dat Samir A bezig was met het voorbereiden van een terrorische aanslag.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
Wat is er dan zo klaar als een klontje?
En daar zit nu net het verschil, zo ook met het hier aangehaalde voorbeeld van iemand die een spuitbus koopt om daar mogelijk grafitti mee te gaan spuiten: van een muur onderspuiten of van fraude/handel in voorkennis is nog nooit iemand dood gegaan. Het zijn strafbare feiten, ja, maar lang niet zo verstrekkend als terreur.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan? De rechter moet gewoon beoordelen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd en dat is blijkbaar niet het geval. Het is wel vaker dat er mensen vrijkomen waarvan je sterk het vermoeden hebben dat het niet helemaal deugt. Cor Boonstra bv.
Wat ik er van van vindt. ? Wettelijk gezien is de uitspraak juist en rechtvaardig in dat licht. Maar moreel is het weer een overwinning voor het tuig in dit knuffelland.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:24 schreef dVTB het volgende:
Onderstaand bericht is een goede samenvatting van de tendens in het vorige topic.
[..]
Om de discussie weer aan te wakkeren:
Zijn we het eens met bovenstaande opvatting? Hebben we te weinig dossierkennis en doen we domme uitspraken of is een betoog als bovenstaande gewoon erg naief?
En wat vinden we ervan dat Samir A na zijn vrijlating gelijk op een fotograaf insloeg? Begrijpelijke frustratie nadat hij zes maanden te lang onschuldig heeft vastgezeten?
Wat vinden we van het nieuwsbericht dat Hirsi Ali naar eigen zeggen 'doodsbang is' nu Samir A weer vrij rondloopt?
Dat verschil lijkt er te zijn, maar de jurisprudentie die ontstaat wanneer samir a op redenen van het in bezit hebben van die zaken houdt in dat je inderdaad iedereen die een spuitbus op zak heeft kunt oppakken voor het hebben van de intentie van spuiten van grafitti. Ik weet niet of je dat wilt.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Er is alleen een verschil tussen een spuitbus en een combinatie van radicaal Islamitisch materiaal, patronen, plattegronden van doelen, etc. Ik snap de keuze van de rechtbank wel, begrijpen doe ik het echter niet.
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komenquote:Op donderdag 7 april 2005 09:47 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dat Samir A bezig was met het voorbereiden van een terrorische aanslag.
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.quote:De gevolgen? Die zullen we moeten afwachten. In elk geval heeft de rechter het signaal afgegeven dat je in Nederland ongestoord terroristische aanslagen kunt voorbereiden, dus dat kan maar zo een aanzuigende werking hebben. Verder is het nu te hopen dat de AIVD die Samir A goed in de gaten blijft houden, maar ja... wie garandeert dat dat lukt? En hoe veel kost dat wel niet?
Je hebt gelik dat er niets zo klaar is als een klontje en dat het door het OM geleverde bewijs in de Nederlandse rechtstaat niet voldoende is voor een rechter om de verdachte hiervoor te veroordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is er dan zo klaar als een klontje?
[..]
Waarom moet de rechter daar over na denken? Wat zijn die gevolgen dan?
De rechter moet gewoon beoordelen of iemand strafbare feiten heeft gepleegd en dat is blijkbaar niet het geval. Het is wel vaker dat er mensen vrijkomen waarvan je sterk het vermoeden hebben dat het niet helemaal deugt. Cor Boonstra bv.
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komen
[..]
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.
Jep, maar ik weet dat mijn buurman homo is, terwijl hij het nooit zal zeggen. Bewijs het maar eens.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:56 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal juist. Op wettelijke gronden. Verder weet elke soepkip in Nederland dat Samir A een terrorrist is.
Dat was ook fout. "Zo gaan die dingen soms" is een echte dooddoener.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:02 schreef Megumi het volgende:
Eigenlijk had Samir A nooit voor de rechter mogen komen. Met een beetje goed werkende inlichtingen dienst was deze jongen allang stilletjes verdwenen.
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:02 schreef Megumi het volgende:
Eigenlijk had Samir A nooit voor de rechter mogen komen. Met een beetje goed werkende inlichtingen dienst was deze jongen allang stilletjes verdwenen.
Das niet waar, de rechtbank was ervan overtuigd dat Samir van plan was om misdaden te plegen, er kon alleen niet bewezen worden om welke dat het ging, dus ook een terroristische aanslag kon niet bewezen worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens de rechtbank dus niet. Er is materiaal gevonden maar dat is niet voldoende - op basis van vermoedens kan de rechtbank niet tot een veroordeling komen
[..]
De rechtbank heeft gezegd dat het niet is aangetoond dat er een terroristische aanslag werd voorbreid dus heeft ze ook geen signaal afgegeven. Dat is toch echt jouw eigen interpretatie hiervan.
Kijk maar naar de mossad, CIA en de voormalige KGB. Voorbeeld de wetgeving in de VS staat het martelen van mensen niet toe. Dus regelt de CIA het zo dat mensen als Samir A in bijvoorbeeld Pakistan terecht komen. Waar ze wel passend met dit soort tuig weten om te gaan.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?
verschil zit hem in het feit dat Boonstra frauduleus omging met geld en kennis, maar voor de beurger geen gevaar vormt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Tja, net als dat Cor Boonstra fout zat enz. Zo gaan die dingen soms.
Liever dat dan onder de sharia of in de radioactiviteit van het opgeblazen Borssele.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Tuurlijk niet, ben jij zo naief om te veronderstellen dat er niemand 'verdwijnt' of buiten rechtswegen om aan zijn einde komt of inbindt?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:07 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Jij weet hoe zulke dingen gaan bij inlichtingen diensten? Waar baseer je dat op? James bond films?
En jij weet hoe het eraan toegaat bij de mossad, cia en voormail kgb? Wow!!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:09 schreef Megumi het volgende:
[..]
Kijk maar naar de mossad, CIA en de voormalige KGB. Voorbeeld de wetgeving in de VS staat het martelen van mensen niet toe. Dus regelt de CIA het zo dat mensen als Samir A in bijvoorbeeld Pakistan terecht komen. Waar ze wel passend met dit soort tuig weten om te gaan.
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:14 schreef TheMassive het volgende:
[..]
En jij weet hoe het eraan toegaat bij de mossad, cia en voormail kgb? Wow!!
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:11 schreef Elgigante het volgende:
[..]
verschil zit hem in het feit dat Boonstra frauduleus omging met geld en kennis, maar voor de beurger geen gevaar vormt.
Samir is van een andere orde, maar ik wil je reactie graag horen als blijkt dat Samir achter een aanslag zit op het CS Utrecht waarbij 8 treinen de lucht invliegen in de spits...
Waarom wordt het toch zo gebagetelliseerd?
Laat Maurice de Hond nu maar eens een enquete houden of dit vonnis invloed heeft gehad op ons veiligheidsgevoel en zo ja, hoe...
Trouw.nlquote:AIVD: Samir A. toch terrorist
Rechtbank spreekt verdachte vrij wegens gebrek aan bewijs
door Kustaw Bessems
2005-04-07 - lezersreacties op dit artikel (22)
De inlichtingendienst AIVD blijft erbij dat Samir A. terroristische aanslagen voorbereidt, ook al werd A. hiervan gisteren vrijgesproken.
,,De uitspraak van de rechter verandert onze zienswijze niet'', zegt een woordvoerder van de AIVD. ,,Wij blijven A. beschouwen als een persoon die zich bezighoudt met het voorbereiden van terroristische activiteiten.'' Een inlichtingendienst weegt informatie anders dan een rechter, aldus de woordvoerder. Het kan ook dat de dienst meer gegevens heeft dan politie en justitie.
A.'s aanhouding, afgelopen zomer, was mede aanleiding voor een landelijk terreuralarm. A. had plattegronden in huis van onder andere de Tweede Kamer en de kerncentrale Borssele en in elkaar geknutselde onderdelen voor bommen. De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing, zoals het openbaar ministerie had gesteld. De gevonden materialen waren bovendien volslagen ondeugdelijk.
Uit de radicaal-islamitische propaganda die bij A. thuis lag, leidt de rechtbank af dat hij een 'meer dan gemiddelde belangstelling heeft voor religieus-extremistisch geweld'. Maar gedachten en intenties zijn niet strafbaar, staat in het vonnis, alleen vergevorderde voorbereidingshandelingen.
Het openbaar ministerie (OM) had zeven jaar cel geëist en ontneming van actief en passief kiesrecht. A. krijgt alleen drie maanden cel wegens verboden wapenbezit. Hij zat al veel langer in voorarrest en kwam gisteren dus meteen vrij. Daarbij raakte hij slaags met journalisten en fotografen die hem opwachtten bij het huis van bewaring in Nieuwegein.
Tijdens het proces in Rotterdam had A. duidelijk gemaakt dat hij niet wenste te worden gefilmd of gefotografeerd. In Nieuwegein probeerden bekenden hem af te schermen met een vuilniszak. A. duwde een cameraman weg en sloeg een fotograaf van de Telegraaf tegen de grond.
Moord is vaak een incident. Net als een roofoverval. Jij vind dat geen probleem dus? Omstandigheden in NL en de wereld veranderen, rechtssystemen gaan daarin meequote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.
Doe me eens een linkje, ik zou niet weten waar jij zoal op zoekt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:20 schreef stinkie het volgende:
[..]
Moord is vaak een incident. Net als een roofoverval. Jij vind dat geen probleem dus? Omstandigheden in NL en de wereld veranderen, rechtssystemen gaan daarin mee
De PSOE (sociaal-democraten) in Spanje had voor dit soort probleemgevallen een doodseskader dat Baskische terroristen doodschoot. Daarbij zijn trouwens aantoonbaar fouten gemaakt - er is ook een zakenman doodgeschoten die niets met ETA had.quote:,,Wij blijven A. beschouwen als een persoon die zich bezighoudt met het voorbereiden van terroristische activiteiten.'' Een inlichtingendienst weegt informatie anders dan een rechter, aldus de woordvoerder. Het kan ook dat de dienst meer gegevens heeft dan politie en justitie.
Et voila. En alle vingers wijzen naar de rechtspraak.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:27 schreef rroloff het volgende:
[..]
De PSOE (sociaal-democraten) in Spanje had voor dit soort probleemgevallen een doodseskader dat Baskische terroristen doodschoot. Daarbij zijn trouwens aantoonbaar fouten gemaakt - er is ook een zakenman doodgeschoten die niets met ETA had.
Ik weet niet of je een mogelijke terroristische aanslag moet afdoen als iets normaals, waarbij je de vrees daarvoor (en die is terecht) afdoet als hype?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zou eerder zeggen: waarom wordt het toch zo gigantisch gehyped en gepaniekerd, alsof er geen andere dingen aan de hand zijn. Mijn gevoel van veiligheid wordt vooral aangetast door de manier waarop de politiek nu reageert, en vanuit incidenten ons rechtssysteem wil aanpassen. Ik verwacht van de politiek een evenwichtiger reactie.
Ik zou dat niet per direct aan elkaar willen gelijkkoppelen. Volgens mij is dat verschil er namelijk wel. Patroonhouders, plattegronden van doelen, radicaal Islamitisch materiaal, etc, zijn geen alledaagse gebruiksvoorwerpen en een combinatie van de hoeveelheid en combinatie van deze voorwerpen is een geheel andere dan in het bezit zijn van een spuitbus.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:50 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Dat verschil lijkt er te zijn, maar de jurisprudentie die ontstaat wanneer samir a op redenen van het in bezit hebben van die zaken houdt in dat je inderdaad iedereen die een spuitbus op zak heeft kunt oppakken voor het hebben van de intentie van spuiten van grafitti. Ik weet niet of je dat wilt.
Verder, de kans dat onze grote vriend samir a slechts een rare verzamelhobby heeft is aanwezig.
Het is maar de vraag wat een buitenlandse inlichtingendienst zou doen als ze erachter komen dat in Nederland acties in hun land worden gepland. Stel dat de Russische FSB vermoed dat een nieuw Beslan wordt voorbereid door Nederlanders en Tjetsjenen ergens op een zolder in de Schilderwijk. Vragen om arrestatie en uitlevering is kansloos, zelfs als er een atoombom wordt aangetroffen kan nooit de info aan Nederlandse eisen voldoen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:16 schreef Megumi het volgende:
[..]
Idd. Er zijn genoeg voorbeelden dat deze diensten er niet voor terugdeinzen om moordaanslagen te plegen. Zou zeggen google maar eens even.
Of het moreel juist is vers twee maar denk dat ze met of zonder hulp van de Nerderlandse overheid zullen ingrijpen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:31 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Het is maar de vraag wat een buitenlandse inlichtingendienst zou doen als ze erachter komen dat in Nederland acties in hun land worden gepland. Stel dat de Russische FSB vermoed dat een nieuw Beslan wordt voorbereid door Nederlanders en Tjetsjenen ergens op een zolder in de Schilderwijk. Vragen om arrestatie en uitlevering is kansloos, zelfs als er een atoombom wordt aangetroffen kan nooit de info aan Nederlandse eisen voldoen.
Je onderschrijft toch net als ik de impact die een aanslag a la New York en Madrid teweeg brengt?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.
Heb je al een linkje kunnen vinden??quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of het moreel juist is vers twee maar denk dat ze met of zonder hulp van de Nerderlandse overheid zullen ingrijpen.
Maar wie moet nou eigenlijk haar huiswerk beter doen, de rechter of het OM?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Jammer alleen dat je er straks, als het Torentje van Balkenende opgeblazen blijkt, te laat achter komt dat die terroristen handig gebruik maken die speling die een rechststaat biedt.
Dan is het weer de vraag wie die mannen 'in die witte pakken' waren...quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Of het moreel juist is vers twee maar denk dat ze met of zonder hulp van de Nerderlandse overheid zullen ingrijpen.
Klopt. En zo komt er van de goede bedoelingen van de bescherming van de rechtsstaat weer eens niets terecht.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zit even de topics door te lezen met als onderwerp Samir A., nou kom jij zo ontzettend ongeloofwaardig en hypocriet op mij over, ik vraag me werkelijk af wat voor gefrustreerd wereldbeeld jij hebt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja op dat laatste is niks tegen. Maar dan weloverwogen en rustig. Van de politiek verwacht ik dat ze reflecteren en er boven staan. En ik vind moorden en overvallen wel degelijk een probleem maar je kunt nou eenmaal niet naar aanleiding van elke gebeurtenis de wetten gaan bijstellen.
Ik gok het laatste.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Maar wie moet nou eigenlijk haar huiswerk beter doen, de rechter of het OM?
Het OM heeft blijkbaar te vroeg ingegrepen, dat kun je haar verwijten.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Maar wie moet nou eigenlijk haar huiswerk beter doen, de rechter of het OM?
Mossadquote:Op donderdag 7 april 2005 10:33 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Heb je al een linkje kunnen vinden??
Zeker - maar er wordt ook wel wat aangedaan om dit soort types in de gaten te houden natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Je onderschrijft toch net als ik de impact die een aanslag a la New York en Madrid teweeg brengt?
Dat gaat m.i. verder als 'een gebeurtenis'.
Precies, het OM heeft samir a aangehouden, samir a heeft al die tijd niks kunnen doen, samir a wordt nu in de gaten gehouden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:36 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Het OM heeft blijkbaar te vroeg ingegrepen, dat kun je haar verwijten.
Maar je kunt de reacties ook wel indenken als het OM te laat had gahandeld in het kader van "verdere informatieverstrekking'.
Voorkomen is beter dan genezen, zeker als het om aanslagen gaat.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:35 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ik zit even de topics door te lezen met als onderwerp Samir A., nou kom jij zo ontzettend ongeloofwaardig en hypocriet op mij over, ik vraag me werkelijk af wat voor gefrustreerd wereldbeeld jij hebt.
pas als er tijd, datum en plaats genoemd wordt blijkbaar, kun je voortijdig ingrijpen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Jammer alleen dat je er straks, als het Torentje van Balkenende opgeblazen blijkt, te laat achter komt dat die terroristen handig gebruik maken van die speling die een rechststaat biedt.
De vraag is dus ook: hoe kun je, in de context van een rechtsstaat, verhinderen dat terroristen daadwerkelijk tot actie overgaan?
quote:Van fok.nl:
Cel voor voorbereiden aanslag moskee
Gepost door Bart (veekeend) - Bron: L1
Gepubliceerd: donderdag 24 maart 2005 @ 09:25
DLTF had ons via de nieuws-submit te melden:
Icoon Binnenlands nieuws Voor het voorbereiden van een brandaanslag op de moskee in Venray is door de rechtbank twee jaar cel opgelegd aan een 24-jarige man uit Kronenberg (Limburg). De opgelegde straf is lager dan de eis. Er was door het openbaar ministerie drie jaar cel geëist.
De rechtbank acht niet bewezen dat de man daadwerkelijk een poging heeft gedaan om de moskee in de fik te zetten. Enkel de voorbereidingen acht de rechter bewezen. Vooral het bijdragen aan de maatschappelijke onrust na de moord op Theo van Gogh nam de rechter hoog op.
[...]
Zeker weten ? Samir is nu toch net zo onschuldig als alle andere burgers van Nederland na zijn vrijspraak ? Als de AIVD hem nog in de gaten houdt zal zijn advocaat daar vast wel iets tegen gaan aanspannen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker - maar er wordt ook wel wat aangedaan om dit soort types in de gaten te houden natuurlijk.
Dat is het enige wat ik van 'ons rechtssysteem' vraag, ik mag hopen dat Samir en zijn medestanders tot op hun sterfbed extreem goed in de gaten worden gehouden en dat ze reisjes naar Marokko en Afghanistan niet slikken als 'vakantie' bij dit soort kornuiten.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Zeker - maar er wordt ook wel wat aangedaan om dit soort types in de gaten te houden natuurlijk.
Dat is weer iets te kort door de bocht maar er moet wel een concrete verdenking zijn inderdaad.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:37 schreef milagro het volgende:
[..]
pas als er tijd, datum en plaats genoemd wordt blijkbaar, kun je voortijdig ingrijpen.
zolang ze dat niet doen, kun je niet oppakken, hoogstens voor evt wapenbezit dan of zo.
Deze zaak zorgt wel voor vervelende precendentwerking. Pas wanneer er een plan gemaakt is kun je iemand veroordelen. Het plannen an sich is dus niet strafbaar.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Jammer alleen dat je er straks, als het Torentje van Balkenende opgeblazen blijkt, te laat achter komt dat die terroristen handig gebruik maken van die speling die een rechststaat biedt.
De vraag is dus ook: hoe kun je, in de context van een rechtsstaat, verhinderen dat terroristen daadwerkelijk tot actie overgaan?
Nee blinde. Er zijn voorbeelden te over dat de CIA niet voor moord terugdeinst. Verdiep je bijvoorbeeld maar eens in de moderne geschiedenis van Zuid-Amerika bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:39 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Volgens mij bedoel je deze link?
link
Voorbeelden te over en het enige wat je kan doen is een algemen google link geven. Right. Conclusie, je kijkt teveel films.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nee blinde. Er zijn voorbeelden te over dat de CIA niet voor moord terugdeinst. Verdiep je bijvoorbeeld maar eens in de moderne geschiedenis van Zuid-Amerika bijvoorbeeld.
Onzin. De AIVD kan hem rustig in de gaten houden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:39 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Zeker weten ? Samir is nu toch net zo onschuldig als alle andere burgers van Nederland na zijn vrijspraak ? Als de AIVD hem nog in de gaten houdt zal zijn advocaat daar vast wel iets tegen gaan aanspannen.
Dat was al zo. Maar het klopt ook niet helemaal, het plannen is dus ook niet aangetoond. Er is geen verbinding met een aanslag gelegd.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Deze zaak zorgt wel voor vervelende precendentwerking. Pas wanneer er een plan gemaakt is kun je iemand veroordelen. Het plannen an sich is dus niet strafbaar.
Jij denkt serieus dat inlichtendiensten alles wat ze doen netjes kunnen verwoorden in de rechtbank?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:42 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Voorbeelden te over en het enige wat je kan doen is een algemen google link geven. Right. Conclusie, je kijkt teveel films.
Nee, maar ik roep ook niet dat wanneer de aivd een 'goede' inlichtingendienst was geweest, samir a allang verdwenen was.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:45 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Jij denkt serieus dat inlichtendiensten alles wat ze doen netjes kunnen verwoorden in de rechtbank?
Jij denkt dat de SBE het zwaarste middel is?
Lat je nakijken ofzo.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is weer iets te kort door de bocht maar er moet wel een concrete verdenking zijn inderdaad.
dus als je veel mogelijkheden tot interpretatie biedt, de keuze breed houdt, er niet de vinger op te leggen valt óf het moord óf doodslag óf bomaanslag betreft of alledrie dan kan men slechts stellen dat er onwelgevallige dingen gepland worden maar dat is niet genoeg om iemand op te pakkenquote:De rechtbank is ervan overtuigd dat hij hiermee een misdrijf wilde plegen. Maar welk misdrijf, blijft volgens de rechters onduidelijk. Het is niet bewezen dat A. plannen had voor moord, doodslag of een ontploffing
En dat begrijp ik dus niet. Hoe kan het materiaal dat gevonden is niet worden verbonden aan een aanslag?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat was al zo. Maar het klopt ook niet helemaal, het plannen is dus ook niet aangetoond. Er is geen verbinding met een aanslag gelegd.
Klopt!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef milagro het volgende:
dus als je veel mogelijkheden tot interpretatie biedt, de keuze breed houdt, er niet de vinger op te leggen valt óf het moord óf doodslag óf bomaanslag betreft of alledrie dan kan men slechts stellen dat er onwelgevallige dingen gepland worden maar dat is niet genoeg om iemand op te pakken
Geen foto?quote:Op donderdag 7 april 2005 09:18 schreef dVTB het volgende:Aanvulling: informatie over de geschiedenis van Samir A is hier te vinden: Samir Azzouz
Dat kunnen wij onmogelijk beoordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:48 schreef nikk het volgende:
[..]
En dat begrijp ik dus niet. Hoe kan het materiaal dat gevonden is niet worden verbonden aan een aanslag?
correct! huiswerk voor het om dus!quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef milagro het volgende:
dus als je veel mogelijkheden tot interpretatie biedt, de keuze breed houdt, er niet de vinger op te leggen valt óf het moord óf doodslag óf bomaanslag betreft of alledrie dan kan men slechts stellen dat er onwelgevallige dingen gepland worden maar dat is niet genoeg om iemand op te pakken
Precies. De gevolgen kunnen straks wel eens desastreus zijn.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:50 schreef Bucc4n33R het volgende:
Ik vermoed dat er aan dit geval en politiek luchtje zit. Samir A is vrijgesproken en het hele land valt om van angst en verbazing. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat met deze zaak nu het benodigde draagvlak wordt gecreeerd zodat er straks een wet komt die het wel mogelijk maakt om mensen met vergelijkbare plannen als Samir A te veroordelen.
Dat we daarmee weer een stukje dichter opschuiven naar een politiestaat lijkt in dit klimaat van minder belang.
Een slimme terrorist laat het vakje "datum aanslag" leeg, en pleegt dan gewoon de aanslag zonder het plan op papier te voltooien.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:41 schreef nikk het volgende:
[..]
Deze zaak zorgt wel voor vervelende precendentwerking. Pas wanneer er een plan gemaakt is kun je iemand veroordelen. Het plannen an sich is dus niet strafbaar.
Dat heeft niets met goed of slecht te maken idd, en ik kan niet beoordelen hoe gevaarlijk Samir echt is, de rechter ok niet, vandaar datie vrij is.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Nee, maar ik roep ook niet dat wanneer de aivd een 'goede' inlichtingendienst was geweest, samir a allang verdwenen was.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De vraag is alleen of het voorgelegde bewijs daadwerkelijk onvoldoende is. Valt het hebben van dergelijk materiaal, het surveilleren van de doelen, het noteren van mogelijke zwakke punten in de beveiliging, etc niet onder het voorbereiden? Zoals ik al zei ik snap de keuze van de rechtbank maar begrijpen doe ik het niet.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef Argento het volgende:
Vooropgesteld dat het oordeel in de zaak van Samir A. een oordeel over het geleverde bewijs is. De zaaksrechter heeft het bewijs onvoldoende geacht (kennelijk niet overtuigend genoeg) en dan heeft de rechter geen keus dan Samir vrij te spreken. De rechter heeft op zichzelf geen fout gemaakt, zij heeft zelfs haar functie naar behoren uitgevoerd.
Het probleem zit hem ook niet in de rol van de rechter en de invulling van die rol, maar in de wetgeving. Nu ben ik niet helemaal (of helemaal niet) op de hoogte van de inhoud van de antiterrorisme-wet van augustus vorig jaar, maar ik mag toch hopen dat de wetgever de maatschappelijke onrust die deze vrijspraak met zich meebrengt, ter harte neemt.
Er is juridisch niets (of weinig) op aan te merken dat de rechter in dit geval heeft geconcludeerd dat het OM het tenlastegelegde niet heeft bewezen en dat Samir derhalve vrijgesproken dient te worden. De rechter is immers niet bevoegd om Samir te veroordelen voor een plan dat hij misschien ten uitvoer zou brengen als niet gebleken is dat Samir in objectieve zin is begonnen aan het uitvoeren van dat plan of aan de voorbereiding van die uitvoering.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid ook weer niet zo ver gaan. Maar je hebt gelijk dat je in een behoorlijk ver gevorderd stadium moet zitten om strafbaar bezig te zijn, althans gemeten naar de zaak.Verkennend onderzoek is in ieder geval niet strafbaar, ervan uitgaande dat deze zaak kennelijk in dat licht gezien moet worden.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Een slimme terrorist laat het vakje "datum aanslag" leeg, en pleegt dan gewoon de aanslag zonder het plan op papier te voltooien.
Hou in het vervolg dan ook je bek als ze weer eens een stel uitgeprocideerde asielzoekers het land uit flikkeren.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
Hou in het vervolg dan ook je bek als ze weer eens een stel uitgeprocideerde asielzoekers het land uit flikkeren.![]()
In hetzelfde opzicht werd een man veroordeeld die in de wijk van balkenende rondliep met een mes, terwijl helemaal niet bewezen was dat ie er kwaad mee wilde of dat ie Balkenende iets aan wilde doen, hij was alleen verward en had een historie, that's all.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De vraag is alleen of het voorgelegde bewijs daadwerkelijk onvoldoende is. Valt het hebben van dergelijk materiaal, het surveilleren van de doelen, het noteren van mogelijke zwakke punten in de beveiliging, etc niet onder het voorbereiden? Zoals ik al zei ik snap de keuze van de rechtbank maar begrijpen doe ik het niet.
Klopt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:47 schreef Argento het volgende: Vooropgesteld dat het oordeel in de zaak van Samir A. een oordeel over het geleverde bewijs is. De zaaksrechter heeft het bewijs onvoldoende geacht (kennelijk niet overtuigend genoeg) en dan heeft de rechter geen keus dan Samir vrij te spreken. De rechter heeft op zichzelf geen fout gemaakt, zij heeft zelfs haar functie naar behoren uitgevoerd.
Correct.quote:Het probleem zit hem ook niet in de rol van de rechter en de invulling van die rol, maar in de wetgeving.
Hopen mag. Maar ik verwacht niet dat PvdA-CDA-VVD wetten zullen wijzigen. Moet je toch echt bij een Wilders zijn.quote:Nu ben ik niet helemaal (of helemaal niet) op de hoogte van de inhoud van de antiterrorisme-wet van augustus vorig jaar, maar ik mag toch hopen dat de wetgever de maatschappelijke onrust die deze vrijspraak met zich meebrengt, ter harte neemt.
Daar is grote behoefte aan. Volksvertegenwoordigers kunnen hun taak niet naar behoren uitvoeren. Daarmee is een fundamentele grens gepasseerd.quote:De vraag is echter of wij in het huidige maatschappelijke klimaat geen behoefte hebben aan een wetgever die -middels het strafrecht- niet alleen straffen uitdeelt, maar de maatschappij tevens beschermt voor dreigingen van buitenaf.
Terrorist Samir streeft een fundamenteel andere maatschappijvorm na. Mogelijk is verbanning naar een land met zo een maatschappijvorm (Iran, Soedan, Noord-Nigeria) een passende bijkomende maatregel.quote:Who´s with me?
En hij had Balkenende bedreigd. Nu weet ik uit mijn hoofd niet of Samir A. de Nederlandse samenleving (o.i.d.) heeft bedreigd.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:57 schreef Elgigante het volgende:
[..]
In hetzelfde opzicht werd een man veroordeeld die in de wijk van balkenende rondliep met een mes, terwijl helemaal niet bewezen was dat ie er kwaad mee wilde of dat ie Balkenende iets aan wilde doen, hij was alleen verward en had een historie, that's all.
Telt de stem van diegenen die op de nominatie staan geofferd te worden (Wilders, Hirsi Ali) even zwaar als de stem van diegenen die niets te vrezen hebben?quote:Op donderdag 7 april 2005 10:55 schreef Elgigante het volgende:
Je moet jezelf de morele vraag stellen of we ons doel net voorbij schieten en welke offers we bereid zijn te geven.
Gezien onze rechtstaat mogen die offers erg hoog zijn.
Maar wat is het alternatief, wanneer je iemand veroordeeld op 'vermoedens'. Want vermoedens zijn het, gebaseerd op items die je bij de persoon vindt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:52 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat heeft niets met goed of slecht te maken idd, en ik kan niet beoordelen hoe gevaarlijk Samir echt is, de rechter ok niet, vandaar datie vrij is.
Alleen alle aanwijzingen die we hebben over deze jongen wijzen op de richting van iets engs.
Moeten we wachten op een aanslag om ons ongelijk aan te tonen als rechtsstaat?
Moet het kalf eerst verdrinken?
Ja natuurlijk.quote:Op donderdag 7 april 2005 11:02 schreef rroloff het volgende:
[..]
Telt de stem van diegenen die op de nominatie staan geofferd te worden (Wilders, Hirsi Ali) even zwaar als de stem van diegenen die niets te vrezen hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |