quote:Op donderdag 7 april 2005 15:39 schreef rroloff het volgende:Het gaat mij niet om deze uitspraak. Die kon - blijkbaar - niet anders gegeven de toen vigerende wetten. Kun je hoog en laag springen - is niets aan te doen.
Imiddels zijn deze wetten aangescherpt om in de toekomst dit soort zaken mogelijk te voorkomen.
Mijn vraag was: welke partijen hebben toen niet vóór aanscherping gestemd?
[/quote]quote:Donner haalt terreurwet ongeschonden binnen
Van onze verslaggever Michiel Kruijt
DEN HAAG - De wetgeving tegen terrorisme wordt grotendeels in Brussel bepaald. Dat neemt niet weg dat er in de Tweede Kamer levendige debatten over ontstaan.
Rechtse partijen wilden strengere regels, van links mocht het wel een onsje minder
Ruim twee jaar na de aanslagen in de VS is de Tweede Kamer nog volop bezig met de golf aan wetgeving die volgde op de terreurdaden . Deze week werd een wet aangenomen die uitlevering van verdachten regelt tussen de lidstaten van de Europese Unie en die in een recordtempo door de Kamer was behandeld. Dinsdag zal een meerderheid instemmen met de Wet terroristische misdrijven.
Beide wetsvoorstellen zijn het gevolg van Europese besluiten. Aan de vertaling ervan naar het Nederlandse wetboek valt weinig eer te behalen. Want Brussel schrijft in zogenoemde 'kaderbesluiten' nauwgezet voor wat er van de lidstaten aan wetgeving wordt verwacht. Niettemin was er in de Kamer de afgelopen weken flinke discussie over de nieuwe anti-terrorismebepalingen in het Wetboek van Strafrecht.
Dat gold niet voor de verhoging van het strafmaximum op misdrijven die met een terroristisch oogmerk zijn gepleegd. Alleen GroenLinks maakte bezwaar tegen de 'vage' omschrijving van dit oogmerk, maar kreeg geen bijval van andere fracties.
De levendigheid tijdens de debatten ontstond vooral doordat rechts probeerde Donner tot zwaardere wetgeving te bewegen, terwijl het van links wel een onsje minder mocht. Als gevolg van deze verdeeldheid bleef het voorstel zo goed als intact.
PvdA, SP en GroenLinks hebben vooral moeite met het nieuwe artikel dat terroristische samenspanning strafbaar stelt. Daarvan is al sprake als twee mensen louter afspreken om terreurdaden te gaan plegen. Het Kamerlid Albayrak bekende dat 'als het om terrorisme gaat, ook de PvdA vrij ver wil gaan', maar hekelde dat 'louter denken' nu al strafbaar wordt.
Donner, die lof ontving van meerdere fracties voor zijn 'kwalitatief hoogstaande' verdediging van het wetsvoorstel, erkende dat risico. 'Maar als je deze idiotie kan voorkomen, dan moet je dat toch doen', zei hij, doelend op de vele bomaanslagen. 'Anders moet ik wachten tot er stappen van uitvoering zijn genomen en dan is het te laat.
De VVD en de LPF gaan de voorstellen niet ver genoeg. Deze fracties verlangen, met het liberale Kamerlid Wilders voorop, nog hogere straffen voor de leiders van terroristische organisaties. Een motie daarover kreeg een meerderheid, doordat ook het CDA er zijn handtekening onder zette.
Maar de grootste inspanningen van de rechtse partijen liggen buiten het wetsvoorstel waarover werd gedebatteerd. Wilders dringt al weken aan op de mogelijkheid om kerkgenootschappen te kunnen verbieden, omdat moskeeën volgens hem als dekmantel van radicale moslimclubs fungeren.
Daarnaast heeft de VVD'er de minister al talloze keren gevraagd om snel wat te doen aan het probleem dat informatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) niet in een strafproces kan worden gebruikt. De dienst wil belastende informatie vaak niet in de rechtszaal openbaren om ontdekking van zijn bronnen te voorkomen.
Wilders pleit ook voor het toekennen van meer opsporingsbevoegdheden aan de AIVD naar het voorbeeld van een Franse inlichtingendienst. Donner voelt daar weinig voor. Hij zegde evenwel toe de voor- en nadelen van het Franse model op een rij te zullen zetten in een notitie. Daarin worden ook de mogelijkheden aangegeven hoe opsporingsinformatie van de AIVDin een strafproces kan worden ingebracht.
Bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1070605433893.html
Ja maar Samir is vrijgesproken DUS de wet is niet goed. Dat het mischien aan de kracht van het bewijs ligt of aan een OM wat zijn werk onvoldoende goed gedaan heeft..neuh...da's geen optie.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:16 schreef multatuli het volgende:
Daar gaan we weer! Je kan al met de oude wetgeving gewoon veroordeeld worden. Milagro en Elgigante, lees nou toch eens wat ik hier voor het laatst al vier keer gepost heb
[/quote]quote:
Ik bedoelde eigenlijk dat we nmiddels zoveel rechten hebben voor verdachten, waar zij aanspraak op kunnen maken, en zo'n moeilijke bewijslat hebben in Nederland dat we mensen, danwel groepen, waar klaar boven water staat dat ze schuldig zijn, niet kunnen veroordelen.quote:Op donderdag 7 april 2005 15:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar daar spreken we niet over. Dat is irrelevant omdat er geen sprake is van een daadwerkelijk aanslag en zelfs de voorbereiding niet bewezen kan worden.
[..]
Morele eisen van 2005? Zijn die anders dan die van 2000 of 1980 dan? Het was volgens mij toen ook verboden om terreurdaden te plegen, zie de Molukse treinkapingen en de gijzeling in de Franse ambassade in het verleden.
[..]
Ja, dat geeft te denken dat het OM zijn werk niet goed doet maar wat heeft dat met de rechtsstaat te maken? Rechters moeten het bewijs toetsen, ze moeten zich niet laten leiden door emotie en 'what if' scenarios. Als dat wel gebeurt dan zijn we verkeerd bezig.
Vroeger was verkrachting binnen het huwelijk niet strafbaar. Dat werd op een bepaald moment niet meer gepast gevonden. Dus is de wet aangepast. Men vond de wet niet meer goed.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:20 schreef Tijger_m het volgende:Ja maar Samir is vrijgesproken DUS de wet is niet goed.
Of we maken hier een politiestaat dat iedereen weer netjes naast elkaar kan wonen...quote:Op donderdag 7 april 2005 09:28 schreef SCH het volgende:
Dit is de rechtsstaat. Wie dat niet bevalt gaat maar in een politiestaat wonen.
DAT zeg ik niet in die woorden, ik vind alleen dat we ons huidige systeem niet heilig moeten verklaren.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja maar Samir is vrijgesproken DUS de wet is niet goed. Dat het mischien aan de kracht van het bewijs ligt of aan een OM wat zijn werk onvoldoende goed gedaan heeft..neuh...da's geen optie.
dan alleen nog een moslim aan het hoofd en je hebt precies wat dit soort figuren willen en dan hoeven ze zich geeneens op te blazenquote:Op donderdag 7 april 2005 16:30 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Of we maken hier een politiestaat dat iedereen weer netjes naast elkaar kan wonen...![]()
Ik denk dat het alternatief -het gegeven dat straks iedereen die ook maar 1 item in zijn/haar bezit heeft waar mogelijk iets strafbaars mee gedaan kan worden zonder bewijs kan worden veroordeeld- helemaal niet wenselijk is.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:40 schreef Drugshond het volgende:
De vraag is alleen wat nu...... Stel dat Samir A een aanslag pleegt nu hij net is vrijgekomen.
Wat is dan het maatschappelijke oordeel van onze gerechtelijke macht....
Deze uitspraak staat niet op zich, ik had deze stelling net zo goed kunnen loslaten op TBS-ers en dergelijke.... Tot hoelang gaan we door met het denken dat mensen onschuldig zijn terwijl de feiten open en bloot op tafel liggen.
De rechtstaat heeft gesproken... maar in feite is de gehele samenleving de grootste verliezer. En sommige mensen zijn het spuugzat om voor de gevolgen op te draaien van de gerechtelijke macht.
(en ik ben er eentje van).
Scherp....quote:Op donderdag 7 april 2005 16:42 schreef sp3c het volgende:
dan alleen nog een moslim aan het hoofd en je hebt precies wat dit soort figuren willen en dan hoeven ze zich geeneens op te blazen
Is dat zo? Heeft iedereen zijn werk goed gedaan? Dat waag ik nu juist te betwijfelen, het is niet bepaald niet uit te sluiten dat het OM en de opsporingsinstanties hun werk niet goed gedaan hebben anders was Samir niet vrijgesproken tenzij hij inderdaad gewoon een loser is die interessant aan het doen is.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:35 schreef Elgigante het volgende:
DAT zeg ik niet in die woorden, ik vind alleen dat we ons huidige systeem niet heilig moeten verklaren.
Ik weet óók de reden wel waarom Samir, gezien ons huidige systeem terecht, vrijgesproken is.
Maar is de rechtspraak niet ooit ingesteld om recht te spreken? Ik vind dat de maatschappij GEEN recht is aangedaan met deze uitspraak, ondanks dat iedereen schijnbaar zijn werk gedaan heeft.
uuh nee, want Samir is opgepakt vóór de moord op TvGquote:Op donderdag 7 april 2005 16:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is dat zo? Heeft iedereen zijn werk goed gedaan? Dat waag ik nu juist te betwijfelen, het is niet bepaald niet uit te sluiten dat het OM en de opsporingsinstanties hun werk niet goed gedaan hebben anders was Samir niet vrijgesproken tenzij hij inderdaad gewoon een loser is die interessant aan het doen is.
Als hij zo goed in de gaten werd gehouden waarom is er dan niet gewacht tot men hem kon oppakken met steekhoudende bewijzen? Of is hij opgepakt om te laten zien hoe daadkrachtig Justitie op kon treden om de maatschappelijke ontevredenheid nav. de moord op van Gogh te bestrijden?
Mischien daar eens over na denken?
ja zo denk ik er zelf ook over ja, de fout ligt hier niet bij het rechtssysteem maar bij het OM die wederom steken heeft laten vallen. Ze zijn te snel gaan rennen met 'terrorist, terrorist ... we got him ladies and gentlemen ... hahahahaha' zonder dat ze naar bewijzen hebben gezocht.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Is dat zo? Heeft iedereen zijn werk goed gedaan? Dat waag ik nu juist te betwijfelen, het is niet bepaald niet uit te sluiten dat het OM en de opsporingsinstanties hun werk niet goed gedaan hebben anders was Samir niet vrijgesproken tenzij hij inderdaad gewoon een loser is die interessant aan het doen is.
Als hij zo goed in de gaten werd gehouden waarom is er dan niet gewacht tot men hem kon oppakken met steekhoudende bewijzen? Of is hij opgepakt om te laten zien hoe daadkrachtig Justitie op kon treden om de maatschappelijke ontevredenheid nav. de moord op van Gogh te bestrijden?
Mischien daar eens over na denken?
PS: Mischien heb jij ook opgemerkt dat meteen na de aanslag op het WTC in een aantal Europese landen arrestaties zijn verricht, vrijwel al die vermeende terroristen zijn echter vrijgesproken, zowel in Nederland als in Duitsland.
VVD ziet dat ook zo in deze zaak:quote:Op donderdag 7 april 2005 16:30 schreef rroloff het volgende:Vroeger was verkrachting binnen het huwelijk niet strafbaar. Dat werd op een bepaald moment niet meer gepast gevonden. Dus is de wet aangepast. Men vond de wet niet meer goed.
Het lijkt mij legitiem de wet aan te passen aan veranderende omstandigheden en inzichten.
quote:De VVD wil dat als ook in hoger beroep vrijspraak volgt, het openbaar ministerie in een evaluatie aangeeft of dat het gevolg is van onvoldoende bewijslast of tekortschietende wetgeving. ,,Als dat laatste het geval is zal de VVD niet schromen aanvullende wetgeving voor te stellen.''
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112850731129.html
Sorry, ik dacht dat her erna was gebeurt gezien de link met de zgn. Hofstad groep.quote:Op donderdag 7 april 2005 16:59 schreef milagro het volgende:
uuh nee, want Samir is opgepakt vóór de moord op TvG
Gelet op zijn uitlatingen voor Standpunt NL in ieder geval niet het CDA - kamerlid Van Vessem. Tegenstemmen kwamen van [[s]linkse koranknuffelaars. Vraagje " Krijgen Lonsdalers dezelfde rechtsbehandeling als Samir A als het om gelijksoortige, volgens de rechtbank, onbewezen daden gaat? Of is de djellaba nader dan het bomberjack?"quote:Op donderdag 7 april 2005 15:11 schreef rroloff het volgende:
Samir kon niet worden veroordeeld want toen bestond nog de oude wetgeving. Een paar maanden gelden is wetgeving op di gebied aangescherpt. Welke partijen hebben tegen gestemd?
Die link is pas echt duidelijk geworden na arrestatie van Jason W. in 't Laakkwartier.quote:Op donderdag 7 april 2005 17:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sorry, ik dacht dat her erna was gebeurt gezien de link met de zgn. Hofstad groep.
Ze zijn hem stopmtoevallig tegen het lijf gelopen omdat een maat van hem - mogelijk met enige hulp zijnerzijds -een overval pleegde waarna ze bij Samit thuis allerlei verdacht spul vondenquote:Op donderdag 7 april 2005 16:53 schreef Tijger_m het volgende: Of is hij opgepakt om te laten zien hoe daadkrachtig Justitie op kon treden om de maatschappelijke ontevredenheid nav. de moord op van Gogh te bestrijden?
Hadden ze die overval geschikter uitgevoerd waren ze bij Samir nooit thuis geweest en had hij mogelijk al een Oklahoma-City achtige bom op het Binnenhof doen ontploffen.quote:De rechercheurs kwamen afgelopen zomer de Rotterdamse woning van Samir A. binnen in verband met een roofoverval. Tot hun verrassing vonden ze plattegronden van 'doelen' in Nederland als de Tweede Kamer, het gebouw van inlichtingendienst AIVD en de kerncentrale Borssele. Er stonden zelfs aantekeningen op voor de spullen die nodig waren, zoals ladders en auto's. Kant-en-klare plannen voor een terroristische aanslag in Nederland, zo leek het. Hoeveel concreter moesten de bewijzen nog worden?
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112850731959.html
Okay, maar kan Samir A. op basis van hetzelfde bewijs, dezelfde aangetroffen spullen volgens die nieuwe aangescherpte wet wél veroordeeld worden en zo ja mag daar in hoger beroep een beroep op gedaan worden of niet (omdat bij aanvang van de rechtzaak die aangescherpte wet nog niet bestond)?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |