quote:Op dinsdag 31 mei 2005 14:12 schreef XxxPimxxX het volgende:
Coldplay - X and Y
1. Square One
2. What If
3. White Shadows
4. Fix You
5. Talk
6. X&Y
7. Speed Of Sound
8. Message, A
9. Low
10. Hardest Part, The
11. Swallowed In The Sea
12. Twisted Logic
Het nieuwe album van Coldplay is 'uit'! Ik heb hem net en zit hem nu voor het eerst te luisteren. Later vandaag mijn mening.
Speed of sound bedoel je?quote:Op dinsdag 31 mei 2005 17:28 schreef fransie102 het volgende:
Ben heel benieuwdSpeed of light is weer een prachtig nummer.
Ben ik het heeeeeeeeelemaal mee eens.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:32 schreef Foxxy het volgende:
Ik vind het een fijn album!
kweenie, heb het nu een keer geluisterd, zaten zeker een paar goeie nummers tussen (Fix You o.a. geloof ik), maar was het wel veel van 't zelfde..quote:Op dinsdag 31 mei 2005 21:55 schreef NiteSpeed het volgende:
Ik ben echt de enige die niet kapot is van dit album hè?!
Heb je niet zoiets van, Parachutes en AROBTTH waren veel sfeervoller? Het begint een beetje een standaard-popbandje te worden als ik dit album moet geloven.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 22:09 schreef Murray het volgende:
[..]
kweenie, heb het nu een keer geluisterd, zaten zeker een paar goeie nummers tussen (Fix You o.a. geloof ik), maar was het wel veel van 't zelfde..
Reflections vind ik verschrikkelijk goed, wat erna kwam is allemaal maar een beetje meer van hetzelfdequote:Op woensdag 1 juni 2005 09:46 schreef KarmaniaK het volgende:
Ik vind het bij dit album gewoon zo hoor... Maar er zijn gewoon echt véél bands waarbij de nieuwere albums minder goed worden. Bij Radiohead moet ik zeggen dat ik de állereerste 2 of 3 albums gewoon bagger vond, en wat daarna kwam super is... Maar bij Coldplay was het eerste album Parachutes gewoon beter, de nummers opzich en als geheel. Bovendien klinkt wat ze nu doen simpeler, en als in herhaling vallen...
Of Apocalyptica, die deed vroeger wel eens leuke dingen (cult, inquisition symphony) maar vanaf dat ze in hun 2003-album reflections en alles wat daarna gekomen is drums zijn gebruiken... En wel zulke stomsimpele drums... Het is gewoon hard achteruit gegaan.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand de eerste drie albums van Radiohead (PabloHoney, The Bends en OK Computer) bagger vind, vervolgens de latere expirimentelere albums goed vind, en dan uiteindelijk Coldplay weer wel goed vind (terwijl die toch wel erg goed naar met name The Bends hebben geluisterd).quote:Op woensdag 1 juni 2005 09:46 schreef KarmaniaK het volgende:
Bij Radiohead moet ik zeggen dat ik de állereerste 2 of 3 albums gewoon bagger vond, en wat daarna kwam super is...
Ik zal je even uit je droom helpen, Coldplay is voor top40 publiek.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 11:58 schreef Greetz het volgende:
Muzikaal gezien vind ik ieder nummer een meesterwerkje. Maar ze zullen lang niet allemaal door het gemiddelde top40 publiek geliefd worden (men heeft liever een ringtone op nr 1)
Ik ben er erg tevreden mee en ga m dan ook zeker kopen, een geweldig album voor in de auto deze zomer
Sommige nummers vindt ik ook erg U2quote:Op zondag 5 juni 2005 11:19 schreef LomarVe het volgende:
Square One en White Shadows vind ik erg mooi, tot nu toe. Het album heeft toch echt een beetje een A-ha vibe. Niet verkeerd hoor!![]()
45 euro? Wel dure singles dan, de cd alleen kost 9,95 bij de Mediamarkt...quote:Op zondag 5 juni 2005 12:20 schreef Roskoo het volgende:
Ik heb 'm gisteren via de post gekregen ik na een keer of 3 luisteren constateer ik dat Coldplay nog steeds TOP is. Ik heb via Plato in Den Haag. Daar hadden ze een mooi pakket met daarin alle verkrijgbare versie's van de single Speed of sound plus de cd voor 45 euro.
Ach je bent fan of niet. Dan heb je het er gewoon voor over. Ik heb wel eens een cd maxi uit Amerika over laten komen voor 20 euro. Maar dan heb je wel wat. Ik heb alles van Coldplay.quote:Op zondag 5 juni 2005 12:25 schreef Moody het volgende:
[..]
45 euro? Wel dure singles dan, de cd alleen kost 9,95 bij de Mediamarkt...
Dan kan ik Blue Merle, Snow Patrol en The Stills ook nog van harte aanbevelen.quote:Op zondag 5 juni 2005 12:27 schreef Moody het volgende:
Jawel hoor
Trouwens. Iedereen die Coldplay goed vindt moet ook eens de volgende bands proberen:
- Travis
- Apples in Stereo
- Turin Brakes
- The Thrills
Jah, en 9,95 bij de Mediamark, maar dat was al gezegdquote:Op zondag 5 juni 2005 12:35 schreef NvM het volgende:
De cd opzich ken ik nog niet erg goed, maar de sfeer die de cd meebrengt vind ik al goed genoeg!
De wereldwijde release is 6 juni, maar ik zag vrijdag toch echt de cd al in de Free Record Shop liggen...Voor 14,99![]()
bij welke Mediamarkt heb je hem gehaald?quote:Op zondag 5 juni 2005 12:25 schreef Moody het volgende:
[..]
45 euro? Wel dure singles dan, de cd alleen kost 9,95 bij de Mediamarkt...
Ik in Rijswijk.quote:Op zondag 5 juni 2005 13:45 schreef Boeman het volgende:
[..]
bij welke Mediamarkt heb je hem gehaald?
Fuck die bandsquote:Op zondag 5 juni 2005 12:27 schreef Moody het volgende:
Jawel hoor
Trouwens. Iedereen die Coldplay goed vindt moet ook eens de volgende bands proberen:
- Travis
- Apples in Stereo
- Turin Brakes
- The Thrills
na een paar keer luisteren kan ik: "fix you", "what if" en "X and Y" héél erg waarderenquote:Op zondag 5 juni 2005 16:05 schreef MuseMuse het volgende:
ik heb het album nu ook.
na pas 1x geluisterd hebben vind ik deze plaat juist minder poppy dan zijn voorgangers..
vind hem eigenlijk een beetje saai zelfs, maar ik geef hem nog een paar luisterbeurten![]()
Geen idee.... EAC misschien?quote:Op zondag 5 juni 2005 23:25 schreef Iguana84 het volgende:
oja is copy protection maar hoe omzeil ik dat?
dit is volgens mij niet illegaal, dit behoord volgens mij tot thuiskopie? (of ik heb het fout)quote:Op zondag 5 juni 2005 23:24 schreef Iguana84 het volgende:
(overigens is dit wel legaal om te doen)
Je hebt gelijk want een thuiskopie magquote:Op maandag 6 juni 2005 00:12 schreef iDex het volgende:
[..]
dit is volgens mij niet illegaal, dit behoord volgens mij tot thuiskopie? (of ik heb het fout)
kheb het concert ff opgenomen van mtv, morgenmiddag maar ff vor gaan zitten
het album, tja moeilijk te zeggen, bij de andere albums bleef ik geboeid luisteren, bij de nieuwe heb ik nog niet het album echt in mijn hoofd, als ik de nummers weer luister dan herken ik alleen speed of sound en talk.... morgen maar weer een proberen
Mijn favo nummer van X & Y, ik heb dat nummer hier op repeat staanquote:Op maandag 6 juni 2005 18:24 schreef mrkanarie het volgende:
aan het begin van Talk als je die gitaar hoor, whoaa... dan krijg ik helemaal kippevel!
Dat was toch n sampletje van Goldfrapp?quote:Op maandag 6 juni 2005 18:24 schreef mrkanarie het volgende:
aan het begin van Talk als je die gitaar hoor, whoaa... dan krijg ik helemaal kippevel!
Van Kraftwerkquote:Op maandag 6 juni 2005 19:52 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dat was toch n sampletje van Goldfrapp?
Welke vond je dan minder?quote:Op maandag 6 juni 2005 21:50 schreef dVTB het volgende:
Daarin zit het verschil met vorige albums; daar stonden steeds een paar mindere nummers op.
Poeh, heb ik zo niet bij de hand, die titels. In elk geval 2 of 3 nummers van A Rush...quote:Op maandag 6 juni 2005 21:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Welke vond je dan minder?
mja, vond het een matig concertje. Maar goed, was wel de moeite waard.quote:Op maandag 6 juni 2005 22:47 schreef Tourniquet het volgende:
Begint om 23:05 al. Voor je 't weet mis je de eerste 10 minuten.
Uitzending is opgeschoven. Begint nu pas om 23:26 en duurt tot 00:19![]()
Dit snap ik niet. Je onderkent dat je het nummer mooi vindt, maar het mag geen single worden? Hoezo niet? Ik vind het altijd geweldig wanneer mijn favoriete nummers van een album op single uitkomen. Vaak krijg je dan alternatieve versies van het nummer te horen (live, akoestisch, remixes, etc).quote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:43 schreef mrkanarie het volgende:
ja idd.wel jammer dat dat hun volgende single wordt....
![]()
Ja, nou, dat nummer hoor je dan altijd en overal, en dan wordt je dr op een gegeven moment ook wel een keer schijtziek van. Dat heb ik vaak bij nummers die ik mooi vind, en die later op single zijn uitgekomen.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:08 schreef dVTB het volgende:
[..]
Dit snap ik niet. Je onderkent dat je het nummer mooi vindt, maar het mag geen single worden? Hoezo niet? Ik vind het altijd geweldig wanneer mijn favoriete nummers van een album op single uitkomen. Vaak krijg je dan alternatieve versies van het nummer te horen (live, akoestisch, remixes, etc).
Fix You is mijn 2e favoriete nummer op het album, na twee luisterbeurten. X&Y staat nog steeds bovenaan.
precies! en als dat nummer dan zo commercieel wordt en iedereen hem luistert wordt hij minder speciaal op de een of andere manier.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:20 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik vind dat ook altijd wel jammer dat een favoriet op single uitkomt... Somehow wil je zoiets moois "voor jezelf" houden. Suf, I know, maar ik herken het gevoel. Ik word gewoon droevig als ik Fix You tussen de Snappies en Darkravers zie staan.
Ik had dat ook even met Trouble, maar nu hij weer uit de picture is ga ik 'm weer waarderenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:27 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
precies! en als dat nummer dan zo commercieel wordt en iedereen hem luistert wordt hij minder speciaal op de een of andere manier.
Misschien iets voor een algemeen discussietopic op MUZ.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 12:13 schreef mrkanarie het volgende:
Ja, nou, dat nummer hoor je dan altijd en overal, en dan wordt je dr op een gegeven moment ook wel een keer schijtziek van. Dat heb ik vaak bij nummers die ik mooi vind, en die later op single zijn uitgekomen. Dat van die alternatieve versies vind ik idd ook wel waar.
begin een topicquote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:24 schreef dVTB het volgende:
[..]
Misschien iets voor een algemeen discussietopic op MUZ.
"Je favoriete albumtrack wordt single. Jammer of mooi? "
Hoe vaak je iets hoort, heb je toch zelf in de hand? Gewoon minder radio luisterenVerder kan ik me er trouwens wel iets bij voorstellen. Overkill doet een nummer geen goed.
Bij mij iig wel zo te zien!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:45 schreef DaisyDuke het volgende:
Je gaat me toch niet vertellen dat het een groeiplaat is he?
A rush of blood... wordt anders alleen maar minder als ik m vaker hoor....quote:Op dinsdag 7 juni 2005 21:06 schreef Tourniquet het volgende:
Duidelijk aan de muziek. Ik heb ook cd's gekocht die de eerste keer goed zijn, maar na 5 keer draaien vervelend worden. Coldplay hoort daar gelukkig niet bij!
quote:'But put them all together and they add up to Coldplay, the most insufferable band of the decade.'
En Pitchfork had ook wel een leuke samenvatting:quote:Unfortunately, all that sonic splendor orchestrates Mr. Martin's voice and lyrics. He places his melodies near the top of his range to sound more fragile, so the tunes straddle the break between his radiant tenor voice and his falsetto. As he hops between them - in what may be Coldplay's most annoying tic - he makes a sound somewhere between a yodel and a hiccup.
quote:'It may be pointless to hate them, but with this album, they've almost certainly become the easiest band on the planet to be completely indifferent to.'
Heb ik ook... heel erg. Zijn weinig artiesten die ik meteen goed vind.. naja Nightwish uitgezonderd danquote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:45 schreef DaisyDuke het volgende:
http://www.radio538.nl/53(...)nieuws.jsp?id=389439quote:Coldplay wil dat Beyonce Knowles optreedt in de videoclip van de volgende single 'Fix you' van het nieuwe album 'X&Y'. De fans van Coldplay zouden 'meer mooie meiden' verdienen. De Britse band is ervan overtuigd dat de fans de clip voor 'Speed of sound', de eerste single van het nieuwe album 'X&Y' leuk vinden, maar denkt dat het ontbreken van vrouwen in de groep een nadeel is.
Ben ik het niet mee eens... Parachutes heeft idd even geduurd voordat ik hem echt goed vond, maar A Rush of Blood vond ik vanaf de eerste keer dat ik hem hoorde brilant. En dan heb ik het nog niet eens over die Acoustic Collection, die vond ik meteen helemaal geweldig! (al komt dat natuurlijk omdat ik de meeste nummers al kende...)quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:56 schreef Tourniquet het volgende:
Duh, alle Coldplay cd's zijn groeiplaten.
net ff gekekenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:39 schreef zoom het volgende:
Net was Coldplay bij 2 Vandaag. Leuk intervieuw![]()
De ongemonteerde versie is nu online :
www.tweevandaag.nl
quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:00 schreef iDex het volgende:
[..]
net ff gekeken
grappig dat stukje over leo
nou, ik ben erbij geweest en nog steeds kippevel all over my bodyquote:Op dinsdag 7 juni 2005 00:17 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
mja, vond het een matig concertje. Maar goed, was wel de moeite waard.
You're right: komt uit Computer Liebe van Kraftwerkquote:
Bij mij ook... na vaker luisteren wordt ie steeds beter..quote:Op dinsdag 7 juni 2005 20:45 schreef DaisyDuke het volgende:
Neu. Ze habben het consequent niet op Coldplay, vanaf parachutes al 4-en ...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 22:20 schreef Zanderrr het volgende:
Had jij serieus een goed cijfer van Pitchfork verwacht, Z?
Inderdaad on bothquote:Op woensdag 8 juni 2005 11:13 schreef Hansnr8 het volgende:
[..]
Bij mij ook... na vaker luisteren wordt ie steeds beter..
Zin in 7 Juli![]()
![]()
ja, goed, als je erbij bent dan zal het vast en zeker wel erg mooi zijn geweest. Maar op tv heb je dat toch niet...quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:23 schreef evert het volgende:
[..]
nou, ik ben erbij geweest en nog steeds kippevel all over my body
haha dat was dus waar giel het vanochtend over had, had ie nog leo aan de lijn enzoquote:Op dinsdag 7 juni 2005 19:39 schreef zoom het volgende:
Net was Coldplay bij 2 Vandaag. Leuk intervieuw![]()
De ongemonteerde versie is nu online :
www.tweevandaag.nl
Dat het per se vernieuwend moet zijn, vind ik zo'n dooddoener. Diezelfde klaagzang klonk toen Moby met 18 kwam. Geef die man eens ongelijk. Voor Coldplay is het niet anders: waarom zouden ze ineens radicaal andere muziek gaan maken.quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:55 schreef Doffy het volgende:
... Afgezien van wat experimentjes ... vind ik 't een nogal obligate plaat. Best goed hoor, daar niet van, maar 't is niet echt spannend of nieuw. Dan draai ik liever Parachutes en Rush nog eens een paar keer.
Ik zeg toch, het is allemaal best goed, maar ik vind het weinig toevoegen aan wat we al kennen. Niet dat het slecht is, het is gewoon lekker. Maar lekker meer van 't zelfde, niets mis mee. Maar ik heb liever een album waarmee ik weer meer kanten aan Coldplay kan ontdekken. Dat mis ik nu een beetje, en dat vind ik jammer.quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:55 schreef dVTB het volgende:
Dat het per se vernieuwend moet zijn, vind ik zo'n dooddoener.
Er is alleen maar gesleuteld aan de muziek, de plaat is e-norm overgeprocuceerd, daarom was de release ook uitgesteld. Maar dat zie jij kennelijk als een pre ...?quote:Op woensdag 8 juni 2005 16:55 schreef dVTB het volgende:
Coldplay heeft groot gelijk dat ze niet al te veel aan hun muziek sleutelen. Beoordeel de nummers liever op kwaliteit qua tekst, melodie en eventueel productie.
Het hoeft ook geen nadeel te zijn, veel productie. Maar het ontneemt op dit album de band wel de ongeschaafdheid die vooral Parachutes (natuurlijk) wel had.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:34 schreef Z het volgende:
Er is alleen maar gesleuteld aan de muziek, de plaat is e-norm overgeprocuceerd, daarom was de release ook uitgesteld. Maar dat zie jij kennelijk als een pre ...?
Hier precies het zelfde. De vorige 2 waren goed, maar nu overdrijf hij het een beetje met z'n kopstem.quote:Op donderdag 9 juni 2005 09:41 schreef Agiath het volgende:
Ik weet het nog niet echt, ik heb het album nu twee keer geluistert en vind het nog steeds niet echt bijzonder...dat was bij arobtth en parachutes wel anders...:(
Ik vind het vooral irritant dat ie nu zo hoog zingt...
Ik vind alleen speed of sound er nu nog bovenuit steken..
Yep.quote:Op woensdag 8 juni 2005 23:45 schreef dmd het volgende:
wordt coldplay ook op vinyl gedrukt?
quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:04 schreef Z het volgende:
En die titels van die nummers, vinden jullia daar dan niks 'corny's' aan? Enorm pathetisch vind ik het!What If White Shadows Speed of Sound A Message Low The Hardest Part Swallowed in the Sea Twisted Logic Til Kingdom Come
Ik vind ze juist wel aardig in de wiskundige sfeer passen. Denk ook aan Square One, X&Y en de vormgeving van de hoes en playlist. Het roept een beetje een bèta-gevoel op; bondige titels, schematische vormgeving. Ook de muziek zelf werkt wel mee aan die sfeer, wat dat betreft hebben ze gewoon duidelijk voor een thema gekozen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 11:04 schreef Z het volgende:
En die titels van die nummers, vinden jullia daar dan niks 'corny's' aan? Enorm pathetisch vind ik het!What If White Shadows Speed of Sound A Message Low The Hardest Part Swallowed in the Sea Twisted Logic Til Kingdom Come
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 01:17 schreef dutch-mamma het volgende:
Nadeel is dat ze wel veel in herhalingen vallen (dat riedeltje van Da-da-da-Da-da-da-Da-da kennen we al uit Clocks), maar tot nu toe komen ze er wel mee weg bij mij.
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:30 schreef pberends het volgende:
Hele slechte cd. De vorige waren nog aardig, maar dit is complete bagger.
Verder zeg ik maar niks over Coldplay..quote:The secret behind the artwork to COLDPLAY’s new album ’X&Y’ has been decoded.
This week’s NME sees top art experts attempt to analyze the geometric coloured patterns which feature on the LP’s cover, with opinions ranging from “a pastiche” of Peter Saville’s New Order designs to “geometric abstraction”.
However, NME.COM can reveal that the seemingly random blocks of colour are in fact a 19th century telegraphic code.
Developed by Emile Baudot, the Baudot Code - or the International Telegraph Code No. 1 - was first patented in 1874 and used throughout the world for terrestrial and undersea telegraph links for over 70 years.
However by the mid 20th century, the Baudot Code was supplanted Morse Code as the most commonly used telegraphic alphabet.
The centre pages of the ’X&Y’ inlay shows the full telegraphic alphabet, with the vertical arrangements of blocks representing each letter of the regular alphabet, as well as the coding for numbers and other symbols such as brackets, question marks and ampersands.
When applied to the cover image, it is revealed that the configuration of blocks spells out ‘X&Y’, whilst the message at the back of the album’s booklet says, ’Make Trade Fair’. The colour scheming is merely for decoration.
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:11 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vond dit wel een geinig berichtje:
[..]
Verder zeg ik maar niks over Coldplay..
Dat indifferent zijn lukt mij ook maar niet ...quote:'It may be pointless to hate them, but with this album, they've almost certainly become the easiest band on the planet to be completely indifferent to.'
Tja, volgens mij kijken we over twintig jaar op Coldplay terug als de Dire Straits of Phil Collins van het nieuwe millennium..quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:14 schreef Z het volgende:
Dat indifferent zijn lukt mij ook maar niet ...
Daar hoeft wat mij betreft geen 20 jaar overheen te gaan....quote:Op vrijdag 10 juni 2005 14:50 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Tja, volgens mij kijken we over twintig jaar op Coldplay terug als de Dire Straits of Phil Collins van het nieuwe millennium..![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 08:43 schreef Moody het volgende:
Dan roepen we je hierbij uit als "Coldplay Big Mama"
Echt waar... dat ritmetje hoor ik steeds terug. Niks mis mee, hoorquote:
Mooi is 'ie he?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:32 schreef Croupouque het volgende:
Hij wordt met iedere draaibeurt beter, net als de vorige twee albums.
Uhuh.quote:
Jaaaa... alhoewel ik ook wel ernstig fliefd ben op Fix Youquote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:41 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Uhuh..
Ze zouden eens een heel album á la het laatste liedje "Till kingdom come" moeten maken, daar ben ik wel benieuwd naar.
What if ben ik nu ook heel erg gaan waarderen ja.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:25 schreef LunaticLaUrA het volgende:
Na paar keer luisteren ben ik er nu toch echt verslaafd aan geworden
What if en White shadows erg mooi
het liedje vind ik wel heel mooi, maar alsjeblieft niet een heel album op die manier van coldplayquote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:41 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Uhuh..
Ze zouden eens een heel album á la het laatste liedje "Till kingdom come" moeten maken, daar ben ik wel benieuwd naar.
Al hadden een paar hoge noten van mij niet gehoeven.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:46 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Jaaaa... alhoewel ik ook wel ernstig fliefd ben op Fix You
Volgens mij welquote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:20 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Al hadden een paar hoge noten van mij niet gehoeven.
Is dat correct nederlands?
Joah, niets mis mee dacht ik.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:20 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt en dat is het belangrijkste.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:20 schreef Croupouque het volgende:
[..]
verkapte tvp?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:20 schreef Croupouque het volgende:
[..]
je bedoelt Parachutes?quote:Op zaterdag 11 juni 2005 01:58 schreef peaceman het volgende:
Ik snap best dat fans van Coldplay deze nieuwe plaat of de vorige goed vinden, maar zelfs zij moeten toch wel toegeven dat de 1e plaat (in elk geval artistiek gezien) veruit de beste is?
Ja, die bedoel ik.....quote:
Daarom is White Shadows ook mijn lievelingsnummer, daar kan het wel.quote:Op zondag 12 juni 2005 13:14 schreef Boeman het volgende:
Ik vind het zeker niet beter dan de voorgangers tot nu toe (2 keer gehoord ongeveer). Maar misschien komt dat nog, of anders maar niet
Hij zingt btw wel verotte hoog, kun je de refreintjes amper meer meeblèren
Ach, die vijf euro verschil...quote:Op zondag 12 juni 2005 16:19 schreef Tokay het volgende:
@ Pool: ik heb 'm voor 9,99 bij de Media Markt in Breda gehaald
quote:Op zondag 12 juni 2005 16:22 schreef Pool het volgende:
Ach, die vijf euro verschil...
Dat zijn maar 3 biertjes in de kroeg.
Of 15 blikjes Golden Power bij de Aldi.
Of de single van Speed of Sound er los bij.
Ach, als ik nu de CD anderhalf keer zo vaak luister als jij, dan is het ook goed toch?quote:Op zondag 12 juni 2005 16:25 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ja, ga jij mijn schuldgevoel vooral nog even groter maken.
![]()
Hoe inventief!quote:Op zondag 12 juni 2005 16:54 schreef Pool het volgende:
Ach, als ik nu de CD anderhalf keer zo vaak luister als jij, dan is het ook goed toch?
As if I give a fuckquote:Op zondag 12 juni 2005 19:43 schreef mrkanarie het volgende:
Downloaden is nog goedkoper.Niet dat je dat bij zo'n cd zou mogen doen.
Ik heb wel een tip, maar die betreft niet dit album....quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:32 schreef stijgende_ster het volgende:
Ik heb 'm ook sinds vandaag!Iemand nog luistertips voor dit album!?
Tips zijn altijd welkom.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:36 schreef peaceman het volgende:
[..]
Ik heb wel een tip, maar die betreft niet dit album....![]()
Dit album in de kast zetten en gewoon Parachutes weer gaan draaien dan....quote:
quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:42 schreef peaceman het volgende:
[..]
Dit album in de kast zetten en gewoon Parachutes weer gaan draaien dan....![]()
Maar ik vind dat je na drie keer ook nog niet echt kunt zeggen of een album goed is of niet. En ik zou graag tegen je in willen gaan, maar het is en blijft een mening.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 15:41 schreef John.R.Cash het volgende:
Wat een schijt cd.
Ik hem hem nu 3 keer geluisterd en geen enkel nummer pakt me. AROBTTH vond ik erg goed, Parachutes vond ik goed maar dit vind ik echt kut. Het refrein van Speed Of Sound is gewoon Running Up The Hill van Kate Bush. Heel de cd is zowiezo erg U2. Erg jammer en dat valse in Fix You is leuk en schattig op een concert maar ik ga natuurlijk niet steeds voor mijn plezier naar iemand zitten luisteren die lekker vals in mijn oren blert.
En de tekst van veel nummers vind ik echt tenekrommend slecht. Misschien is Coldplay toch niet zo goed als dat de pers ons altijd heeft doen laten geloven. Het 1e nummer was voor mijn gevoel gewoon Clocks maar dan met een andere text.
Beetje jammer dus.....
Toch moet je na 3 keer nog wel iets hebben van: die ga ik nog een paar keer draaien en als je dat niet hebt is er toch iets mis denk ik....quote:Op zondag 19 juni 2005 00:37 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Maar ik vind dat je na drie keer ook nog niet echt kunt zeggen of een album goed is of niet. En ik zou graag tegen je in willen gaan, maar het is en blijft een mening.
Mja als ik het album ook de derde poging niet kan uitluisteren... dan is het echt over en sluiten...quote:Op zondag 19 juni 2005 13:25 schreef NvM het volgende:
Het grotere deel van mijn albumcollectie heeft toch echt meer dan 3 luisterbeurten nodig gehad voordat ik het begon te waarderen...
Kid A is dan ook een fantastisch album... maar ik geef toe dat ik daar in het begin ook moeite mee had, maar na 3 x luisteren had ik wel het idee dat ik die nog vaker wilde gaan luisteren en dat heb ik bij X&Y heb ik dat niet echt...quote:Op zondag 19 juni 2005 13:32 schreef Dandelion het volgende:
[..]
Mja als ik het album ook de derde poging niet kan uitluisteren... dan is het echt over en sluiten...
Zelfs Kid A van radiohead kon ik na 2 draaibeurten beter aanhoren dan X&Y
Precies... naar dat album werd ik nieuwsgieriger. Dit X&Y wordt alleen maar irritanter... echt jammer.quote:Op zondag 19 juni 2005 13:37 schreef peaceman het volgende:
[..]
Kid A is dan ook een fantastisch album... maar ik geef toe dat ik daar in het begin ook moeite mee had, maar na 3 x luisteren had ik wel het idee dat ik die nog vaker wilde gaan luisteren en dat heb ik bij X&Y heb ik dat niet echt...
Hmmm... Misschien heb je wel gelijk en vind ik het (ben geen 18 meer) daarom wel mooi!quote:Op zaterdag 18 juni 2005 13:26 schreef nietzman het volgende:
Prachtig album. Als het in de jaren tachtig was uitgebracht.
quote:Op zondag 19 juni 2005 15:14 schreef methodmich het volgende:
Zijn ze nu definitief U2 geworden?
Grote gebarenband, samenhorige menigte, wereldverbeteraarstrekjes, gedraaid op Radio 2, Sky Radio en 3 FM. Closer than you think.quote:
tja, dat hebben wel meer bands.quote:Op zondag 19 juni 2005 16:37 schreef methodmich het volgende:
[..]
Grote gebarenband, samenhorige menigte, wereldverbeteraarstrekjes, gedraaid op Radio 2, Sky Radio en 3 FM. Closer than you think.
Ja mag deze cd dus niet gewoon een stuk slechter dan zijn voorgangers vinden en dan met name een stuk slechter als Parachutes?quote:Op zondag 19 juni 2005 23:57 schreef DonStefano het volgende:
Zucht, Coldplay is anno 2005 te mainstream voor intellectuele, artistiek-verantwoorde hippies, en deze richten daarom ongefundeerd hun pijlen maar op X&Y. Niet vanwege de muziek, want dit is -zoals Chris Martin zelf ook heeft aangegeven- gewoon hun beste album tot nu, maar puur vanwege het feit dat de muziek nu ook is doorgedrongen bij het 'gewone' volk. Een band waar een hele avond op MTV aan wordt besteed kan je als echte muziekliefhebber natuurlijk geen fan van zijn. Klinkt misschien allemaal beetje overdreven, maar helaas wel de waarheid... alleen zo'n review van bijv. de NY-times of een discussie als deze bevestigt mijn beeld wel weer.![]()
Och dat ze commercieel gezin interessant zijn en dat heel de wereld er mee weg loopt vind ik niet zo belangrijk. Wat ik wel belangrijk vind is dat Parachutes in mijn ogen hun beste album is en dat ze dat met de andere 2 niet benaderd hebben. Een nummer als Clocks mag dan het meest bekend en meest gewaardeerde nummer van Coldplay zijn. Het haalt het niet bij veel andere nummers van ze.quote:Op maandag 20 juni 2005 00:13 schreef DonStefano het volgende:
oh, jawel hoor. Word alleen moe dat er bij heel veel mensen volgens mij ook bepaalde onderbuikgevoelens meespelen. Coldplay is een hype, heel de wereld loopt er mee weg, commercieel zijn ze opeens ook zeer interessant. Das natuurlijk heel wat anders dan het alternatieve bandje bestaande uit vier studenten, toen ze in 2000 met Parachutes doorbraken. Maar misschien zijn t ook alleen maar mijn eigen onderbuikgevoelens.
Die sneren gaan over en weer ook Colplay maakt zich daar schuldig aan, dus die zijn geen haar beter, maar goed ik ben het met je eens dat dat onnodig is. Wel bestrijd ik je stelling dat U2 en Radiohead onderschat zijn... maar goed dat worden jij en ik toch nooit eens, dus onnodig om daar een discussie over te gaan voeren toch?quote:En nu ik toch bezig ben met m'n tirade, ik vind Coldplay ook gewoon beter dan het zwaar overschatte U2 en Radiohead. Altijd maar weer die kleinerende opmerkingen naar Chris Martin en de zijnen in context met bovenstaande bands. Bij heel veel mensen kunnen bands als Coldplay, maar ook bijvoorbeeld Keane, helemaal niks goed doen, wat er ook gebeurt... en dat vind ik jammer.
Dat de band een hype is kan me eigenlijk niet zo boeien, en zo underground zijn U2 en Radiohead ook weer nietquote:Op maandag 20 juni 2005 00:13 schreef DonStefano het volgende:
oh, jawel hoor. Word alleen moe dat er bij heel veel mensen volgens mij ook bepaalde onderbuikgevoelens meespelen. Coldplay is een hype, heel de wereld loopt er mee weg, commercieel zijn ze opeens ook zeer interessant. Das natuurlijk heel wat anders dan het alternatieve bandje bestaande uit vier studenten, toen ze in 2000 met Parachutes doorbraken. Maar misschien zijn t ook alleen maar mijn eigen onderbuikgevoelens.
En nu ik toch bezig ben met m'n tirade, ik vind Coldplay ook gewoon beter dan het zwaar overschatte U2 en Radiohead. Altijd maar weer die kleinerende opmerkingen naar Chris Martin en de zijnen in context met bovenstaande bands. Bij heel veel mensen kunnen bands als Coldplay, maar ook bijvoorbeeld Keane, helemaal niks goed doen, wat er ook gebeurt... en dat vind ik jammer.
Ik ben het met je eens dat Coldplay niet echt uitblinkt qua experimenteerdrift, maar het ontbreken van veel verrassingen vind ik niet altijd negatief. Vergelijk het met schilderijen: een Mondriaan kan op zijn tijd net zo mooi zijn als een Rembrandt.quote:Op maandag 20 juni 2005 19:40 schreef methodmich het volgende:
Het is gewoon vrij standaard muziek, zonder veel verrassing. Dat vind ik op den duur saai worden. En de hele attitude van de band staat me tegen.
quote:Op maandag 20 juni 2005 18:58 schreef methodmich het volgende:
Ik heb Parachutes trouwens wel. Eerste vijf keer vond ik het een mooie plaat, daarna bleek dat veel meer mensen het een mooie plaat vonden en ben ik afgehaakt.
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeftquote:Op donderdag 23 juni 2005 18:51 schreef methodmich het volgende:
Onzin savelkoul, maar als jij dat wilt denken, ga je gang. Ik begrijp overigens niet waarom Coldplay wel zo groot is geworden en vergelijkbare of zelfs spannendere acts als Doves, Elbow, Obi, Kournakova en dergelijke niet.
Tja, daar moet je van houden. Persoonlijk vind ik het prima als een artiest zijn bekendheid gebruikt om een statement te maken. Muziek is iets wat mensen bindt, dus waarom zou je daar niet verder op inspringen. Het heeft niet zozeer te maken met "verbeter de wereld begin bij onze plaat", maar meer met "een verbeterde wereld begint bij bewustzijn". Persoonlijk heb ik dat 100x liever dan "Koop Pepsi Cola. En onze plaat".quote:En BUG80, ik doel op dat Bono-achtige "verbeter de wereld begin bij onze plaat" en die subtiele tekstjes met watervaste viltstift op Chris' hand waar 30 x per ongeluk op ingezoomd wordt...
Persoonlijk heb ik dan liever dat ze zich er gewoon over uitspreken tijdens een optreden (of erbuiten) en niet teveel natuurlijk....quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:15 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Ik denk dat je het antwoord zelf al geeft
[..]
Tja, daar moet je van houden. Persoonlijk vind ik het prima als een artiest zijn bekendheid gebruikt om een statement te maken. Muziek is iets wat mensen bindt, dus waarom zou je daar niet verder op inspringen. Het heeft niet zozeer te maken met "verbeter de wereld begin bij onze plaat", maar meer met "een verbeterde wereld begint bij bewustzijn". Persoonlijk heb ik dat 100x liever dan "Koop Pepsi Cola. En onze plaat".
En Chris Martin heeft het gewoon slim bekeken, als pianist weet hij dat er op z'n handen ingezoomd gaat worden (dit zou anders ook gebeurd zijn overigens, kijk maar naar opnames van andere pianisten zoals Tori Amos). Ook hier gebruikt hij dit "figuurlijke" podium om mensen bewust te maken. Why not? Er zijn al genoeg mensen zonder mening.
Een opmerkelijke uitspraak van een R.E.M. fan.quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:17 schreef peaceman het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik dan liever dat ze zich er gewoon over uitspreken tijdens een optreden (of erbuiten) en niet teveel natuurlijk....
Michael Stipe zei dit jaar enkel 1 keer iets over goede doelen (en ik heb ze 2x keer gezien) en dan is het niet zo storend...quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:22 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Een opmerkelijke uitspraak van een R.E.M. fan.![]()
Maar serieus, zou het niet zo zijn dat Chris Martin (en Bono, Michael Stipe, enz) juist willen strijden tegen de "mooie boodschap, ok, maar wel kort a.u.b. want m'n aardappels branden aan"-houding van veel mensen?
Maar in songteksten en interviews schemert vaak wel een (duidelijke) politieke mening door. Dat is toch ook een statement maken? En vaak?quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:26 schreef peaceman het volgende:
[..]
Michael Stipe zei dit jaar enkel 1 keer iets over goede doelen (en ik heb ze 2x keer gezien) en dan is het niet zo storend...
jawel, maar dat is toch anders dan iets op je handen zetten...vind je niet?quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:33 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Maar in songteksten en interviews schemert vaak wel een (duidelijke) politieke mening door. Dat is toch ook een statement maken? En vaak?
O zeker, zoals ik al eerder zei je moet er van houden. Zelf vind ik het wel een mooi gegeven: hij gebruikt z'n handen om muziek te maken én om een politieke boodschap uit te dragen.quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:36 schreef peaceman het volgende:
[..]
jawel, maar dat is toch anders dan iets op je handen zetten...vind je niet?
Daar ga ik helemaal in mee. Ik vind Coldplay goed, maar die bands die je noemt staan toch een paar treetjes hoger op mijn ladder.quote:ik vind Coldplay als band gewoon stukken minder dan bijvoorbeeld R.E.M., Radiohead en U2..
Grappig, ik zie dat weer anders: ik heb het idee dat veel mensen (recensenten vooral) deze plaat benaderen met: "O, ze zullen de succesformule wel weer herhalen. Veel van hetzelfde dus". Zelf ben ik overigens nog niet klaar met deze plaat dus ik wacht nog even met mijn eindoordeel.quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:44 schreef peaceman het volgende:
Daar komt nog bij dat ik nog steeds dat laatste album gewoon vlees noch vis vind.... en er lijkt iets te heersen als er nieuw materiaal komt van Coldplay: ow dat moet wel goed zijn...
Tja, wat is ondergewaardeerd.. het is een "love or hate it" album denk ik. Heel veel mensen vinden 'm fantastisch, heel veel andere mensen vinden het afschuwelijk (ik behoor zelf tot de eerste groep overigens). Ik weet niet of Coldplay daar eigenzinnig genoeg voor is, om zoiets te doen. Bij Radiohead was er wat mij betreft overigens altijd wel sprake van "ontwikkeling" bij elk nieuw album, behalve dan misschien tussen Kid A en Amnesiac.quote:Dat is ten tijde van OK Computer ook geweest bij Radiohead en gelukkig hebben die toen het roer drastisch omgegooid om 1 van de meest ondergewaardeerde platen (naar mijn mening) van de laatste 10 jaar te maken: Kid A..
Misschien dat ik m in time ook wel wat leuker ga vinden, maar ik heb gewoon niet de neiging om m op te zetten...quote:Op donderdag 23 juni 2005 21:54 schreef BUG80 het volgende:
Grappig, ik zie dat weer anders: ik heb het idee dat veel mensen (recensenten vooral) deze plaat benaderen met: "O, ze zullen de succesformule wel weer herhalen. Veel van hetzelfde dus". Zelf ben ik overigens nog niet klaar met deze plaat dus ik wacht nog even met mijn eindoordeel.
Dat laatste is logisch omdat het nummers zijn die afvielen voor kid a, dan wel over waren van vlak na OK computer...quote:Tja, wat is ondergewaardeerd.. het is een "love or hate it" album denk ik. Heel veel mensen vinden 'm fantastisch, heel veel andere mensen vinden het afschuwelijk (ik behoor zelf tot de eerste groep overigens). Ik weet niet of Coldplay daar eigenzinnig genoeg voor is, om zoiets te doen. Bij Radiohead was er wat mij betreft overigens altijd wel sprake van "ontwikkeling" bij elk nieuw album, behalve dan misschien tussen Kid A en Amnesiac.
Ik liep een beetje te fukkenquote:Op donderdag 23 juni 2005 18:51 schreef methodmich het volgende:
Onzin savelkoul, maar als jij dat wilt denken, ga je gang. Ik begrijp overigens niet waarom Coldplay wel zo groot is geworden en vergelijkbare of zelfs spannendere acts als Doves, Elbow, Obi, Kournakova en dergelijke niet.
En BUG80, ik doel op dat Bono-achtige "verbeter de wereld begin bij onze plaat" en die subtiele tekstjes met watervaste viltstift op Chris' hand waar 30 x per ongeluk op ingezoomd wordt...
Ik zag je naam achter de topictitel en dacht: ff kijken hoe 'ie Coldplay af gaat brandenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 17:35 schreef methodmich het volgende:
Je zou het potverdorie meemaken zeg!
Dat ze d'r maar blij van is danquote:Op vrijdag 24 juni 2005 16:56 schreef der_schwarzen_penne het volgende:
Als je t toch ovr coldplay hebt: n vriendin van mijn die is dr kaartjes van haar en van dr vriendinne kwijt.....(voor t concert)
quote:Op vrijdag 24 juni 2005 22:10 schreef John.R.Cash het volgende:
Nou ik heb hem nog meer kansen gegeven en ik vindt het nog steeds een schijkutkenkertyfuscholeraneppekenkershit cd. En intellectueele mensen gebruiken zulke woorden niet dus mag ik hem nu een schijt cd vinden?
En wie ben ik.....ik kijk nog steeds uit naar Chinese Democracy van Guns N RosesChris Martin ook trouwens
Gewoon een kut cd dus, die X&Y. Ja toch?
Ach toch...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 20:15 schreef Foxxy het volgende:
[..]
Ik zag je naam achter de topictitel en dacht: ff kijken hoe 'ie Coldplay af gaat branden.
Coldplay is op de goede weg, die bands die je noemt timmeren ook al jaren aan de weg terwijl coldplay nog vrij jong is in vergelijkingquote:Op donderdag 23 juni 2005 21:41 schreef BUG80 het volgende:
[..]
O zeker, zoals ik al eerder zei je moet er van houden. Zelf vind ik het wel een mooi gegeven: hij gebruikt z'n handen om muziek te maken én om een politieke boodschap uit te dragen.
[..]
Daar ga ik helemaal in mee. Ik vind Coldplay goed, maar die bands die je noemt staan toch een paar treetjes hoger op mijn ladder.![]()
Er wordt echt wel gefundeerd beargumenteerd waarom wel of niet leuk over het algemeen....als je tenminste goed leest....quote:Op zaterdag 25 juni 2005 19:31 schreef Moody het volgende:
Toch altijd leuke discussies in de "nieuwe cd topics"
Ik vin 'm leuk
Ik vin 'm nie leuk
Ik vind 'm leuk
Ik nie
Ik weet nog nie
Ik wel
Tis wat
Kijk, je geeft zelf het probleem al aan. Dat soort bladen zijn geschikt voor toiletpapier net als de Telegraaf.quote:Op zaterdag 25 juni 2005 22:17 schreef Faxie het volgende:
Ik las vandaag een stukje in de Revu (panorama, aktueel weetikveel) en die vent had het alleen maar over de vergelijking met U2 (Wat ik eigenlijk nog wel vind meevallen, U2 is naar mijn mening wat ruiger zeg maar) en hij ging NERGENS in op de inhoud zelf....niet eens 1 tracktiteltje in die review te bespeuren...en geen enkel argument te bekennen, hij beargumenteerd zelfs zijn U2 vergelijking niet
En dan geeft ie doodleuk 2 van de 5 sterren en that's it...
Ja oke, maar ik verveelde me, en d'r lag een leesmap, en tja.....als ik kan kiezen tussen Tina's, Mijn Geheimen, en Libelles....of een Revu.....dan is de keus al snel gemaaktquote:Op zaterdag 25 juni 2005 22:18 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Kijk, je geeft zelf het probleem al aan. Dat soort bladen zijn geschikt voor toiletpapier net als de Telegraaf.
ik kan me opzicht wel vinden in die laatste zin, maar dat het album u&2 enzo moet gaan heten. het is echt geen u2 albumquote:Op zondag 26 juni 2005 03:38 schreef Zapper het volgende:
Dat is Nieuwe Revu een stukje:
Het derde Coldplay-album had geen X&Y moeten heten maar U&2. Dit is geen muziek meer om een traantje bij weg te pinken maar één waarmee de arena’s aller landen veroverd moeten worden. De geest van Bono zweeft ook regelmatig door het album heen, waarop is gekozen voor bombast, het Grote Gebaar en het liefst twee of drie climaxen per song. Dat is natuurlijk dood- en doodvermoeiend voor de luisteraar want elk nummer lijkt eindeloos en vooral ook rusteloos.
Norbert, de rest:quote:Op zondag 26 juni 2005 14:59 schreef methodmich het volgende:
Wie schreef hem? Guuz? Norbert?
quote:In de vele Coldplay-interviews van de afgelopen weken kwam het telkens terug: het verhaal dat de koers van EMI-aandelen gekelderd was toen de band aankondigde dat het nieuwe album later zou verschijnen dan gepland. Of de anekdote op waarheid berust doet eigenlijk niet ter zake. De gedachte dat gekrijtstreepte zakentijgers in blinde paniek aandelen verkopen omdat vier schuchtere Britse jongens met artistieke constipatie kampen, is hoe dan ook hartverwarmend.
Het toont bovendien aan welke status Coldplay heeft verworven. De rockband behoort tot de populairste op aarde. Hun voorgaande albums - Parachutes en A Rush Of Blood To The Head - zijn vele miljoenen keren over de toonbank gegaan, optreden doen ze alleen nog in stadions. Coldplay zou de groep zijn die U2 als Grootste Band op Aarde van de troon kan stoten. Voormalige kroonprinsen als Oasis en Radiohead zijn allang een gepasseerd station, het volgende is wereldheerschappij.
Het aardige is dat zanger Chris Martin en de zijnen nooit de indruk hebben gewekt dat ze uit waren op een dergelijk monumentaal succes. De aantrekkingskracht van het viertal schuilt dan ook in hun aaibare gewone-jongens-uitstraling en hun vermogen melancholieke popsongs te schrijven die nooit echt pijn doen, maar steevast een aangenaam soort weemoed veroorzaken. Clocks, hun grootste hit tot nu toe, voldeed perfect aan dat criterium: het dragende pianothema was nét niet sentimenteel, de ijle zang nét niet irritant en de stuwende begeleiding nét niet heftig. Het liedje was een lieve allemansvriend, waaraan niemand aanstoot kon nemen. Via duizenden radiostations kabbelde Clocks het collectief bewustzijn binnen, om daar tot het einde der dagen kalmpjes door te blijven klotsen.
Coldplay kleeft het 'nét niet' echter aan als een stukje kauwgom onder de schoenzool. Hoe lang blijft een band goed die van nature niet in staat lijkt de artistieke controverse op te zoeken? Radiohead begaf zich op het toppunt van zijn succes in het experimentele avontuur van Kid A, en zelfs het grote voorbeeld U2 heeft af en toe de eigen muzikale grenzen afgetast. De resultaten waren niet altijd even bemoedigend, maar met dergelijke experimenten wordt wel het eigen potentieel geïnventariseerd.
Dat lijkt Coldplay niet gegeven. Want hoewel X&Y zonder enige twijfel buitengewoon goed verkoopt, valt voor popliefhebbers weinig te genieten. De plaat wordt vooral gekenmerkt door de ambitie Bono en de mannen op hun eigen terrein te verslaan. Dat is in eerste instantie te wijten aan de productie, die op X&Y kathedrale vormen heeft aangenomen en uitsluitend wil overdonderen. Hier is een band aan het werk die smacht naar de emotionele grandeur van The Unforgettable Fire, maar uiteindelijk vastloopt in vervelende bombast. Square One, het openingsnummer, is bijvoorbeeld één groot, schaamteloos stijlcitaat, waarin je, op de momenten dat Martin even niet zingt, in gedachten Bono met een wapperende witte vlag over het podium ziet rennen.
En Elton John zou ook eens contact op moeten nemen met de firma EMI, want het intro van de episch bedoelde ballad What If lijkt wel érg veel op zijn Sorry Seems To Be The Hardest Word.
Maar epigonisme (of jatwerk) is niet het grootste euvel van deze plaat. Zo is de dynamiek, zowel in de opbouw van de plaat als de liedjes zelf, ergerlijk voorspelbaar. De geoefende luisteraar kan telkens opnieuw aftellen naar de crescendo's en rustpunten die zich - drie, twee, één en húp, daar gaan we weer - aandienen met de onvermijdelijkheid van een goed geoliede wekker. Verder zijn vrijwel alle songs dichtgesmeerd met een verstikkende pasta van synthesizer- en orgelpartijen, waardoor de hele plaat een kitscherig patina krijgt.
En dan Chris Martin. Was zijn ijle, breekbare falset op eerder werk nog effectief te noemen, op X&Y begint het langzamerhand pijnlijk op zeuren te lijken. Met de ernst van een vijftienjarige dagboekpoëet etaleert hij op de plaat een koket soort weltschmerz die gaandeweg steeds meer irritatie opwekt. Halverwege het album krijg je de onbedwingbare behoefte hem flink door elkaar te schudden en hem toe te schreeuwen: ''Kom op Chris, je bent getrouwd met Gwyneth Paltrow, je bent vader van een ongetwijfeld zeer lief baby'tje en op de gezamenlijke spaarrekening staat voldoende om de staatsschuld van een middelgroot Afrikaans land af te lossen. Als er iemand is die géén reden heeft voor jengelend zelfbeklag, dan ben jij het. Snap out of it!''
In zekere zin zou je dat een vooruitgang kunnen noemen - het van nature zo behaagzieke Coldplay dat irritatie oproept in plaats van onverschilligheid - maar dat neemt niet weg dat X&Y een draak van een plaat is. U2 hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken.
quote:En Elton John zou ook eens contact op moeten nemen met de firma EMI, want het intro van de episch bedoelde ballad What If lijkt wel érg veel op zijn Sorry Seems To Be The Hardest Word.
ik vind ze muzikaal niet op elkaar lijken. Maar de sfeer die ik proefde tijdens het concert in Ahoy x-jaar terug was wel erg u2-like.quote:Op maandag 27 juni 2005 16:52 schreef methodmich het volgende:
Waarom niet?
Ah! En als je eigen mening is dat dit een ruk album is, dan komt dat omdat Coldplay nu commercieel succesvol is?quote:Op donderdag 30 juni 2005 17:41 schreef NvM het volgende:
Vind je het ruk omdat Coldplay nu commercieel gezien ook succes heeft, en omdat iedereen het een slech album vindt? Goddank dat ik nog een eigen mening heb...
*jaloers is*quote:Op vrijdag 8 juli 2005 01:02 schreef Hansnr8 het volgende:
zucht.... was er nog niet helemaal uit of ik hem wel zo goed vond, maar ben net terug uit de geldedome en ben m echt grijs aan het draaien... kippenvel.... wat een show.... echt geweldig...
Nou, 'zonder pretenties'...quote:Op zondag 10 juli 2005 20:54 schreef Ceriel het volgende:
Als je gewoon puur luistert naar X & Y, dan hoor je gewoon een goede band die mooie nummers maakt, zonder pretenties.
Ik lees nu net het artikel vol ongeloof.quote:Op zondag 26 juni 2005 16:33 schreef Zanderrr het volgende:
In het Parool stond ook een mooie (1 1/2 ster uit 5)
[..]
Dank voor deze beschouwingquote:Op zondag 10 juli 2005 22:24 schreef zurekop het volgende:
[..]
Ik lees nu net het artikel vol ongeloof.
Dit bewijst weer eens dat er tussen de critici veel te veel
gefrustreerde mensen rondlopen, die misschien zelf graag
muziekant waren geweest, maar jammerlijk hebben gefaald.
Wat een pesterig beklagenswaardig stukje tekst, gadverdamme!
Die schrijver heeft zich vermoedelijk reeds opgeknoopt, maar
ik hoop dat ie in ieder geval nooit meer z'n waffel opentrekt.
Natuurlijk valt er best het een en ander aan te merken op X & Y,
en het album is zeker niet het grootste muziekale experiment ooit,
maar voor velen zijn het mooie songs (zoals hierboven vermeld)
zonder pretenties. Wat maakt het uit of de jongens Bono al of niet
"van de troon willen stoten"? Men moest eens ophouden met die
vergelijkingen met U2. En waarom wordt het privéleven van de
leadzanger erbij gesleept? Schrijnend hoor.
Ik luister gewoon met veel plezier verder!
Sorry maar wat is dat? Dat is toch een lege term? Sinds wanneer kun je dat als waardeoordeel gebruiken? De jaarlijstjes van dit soort figuren staan doorgaans overvol met artiesten die niet bepaald "artistiek controversieel" zijn.quote:artistieke controverse
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |