Hierop reageerde DaveM als volgt:quote:Op woensdag 22 december 2004 20:51 schreef Landmass het volgende:En dan nog? 5% heeft evenveel vermogen als de andere 95% (als het uberhaupt al waar is). Wat zou daar mis mee zijn.
quote:Op donderdag 23 december 2004 14:27 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat het verband tussen prestaties/verdiensten enerzijds en inkomsten anderzijds in deze tijden van doorgeslagen liberalisme veel te zwak is.
Oftewel een asociale sukkel met een iq van 80 kan onder de juiste omstandigheden kapitalen verdienen, terwijl er aan de andere kant ook genoeg betere mensen zijn die door minder goede omstandigheden een veel slechterbetaalde baan hebben.
quote:met name Paars en van de EU en het wordt nog veel erger als Turkije erbij komt."
quote:Op donderdag 23 december 2004 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zal ik even jouw conclusie alvast plaatsen, gebaseerd op je andere topics?
"Het is allemaal de schuld van Links, met name Paars en van de EU en het wordt nog veel erger als Turkije erbij komt."
Zo. Klaar. Topic kan dicht.
En Jan Pronkquote:Op donderdag 23 december 2004 15:51 schreef SCH het volgende:
Het komt door Paul Rosenmoller.
Die standaardverdeling is 20-80 meen ik. Terecht voor de mensen die er hard voor hebben gewerkt (chirurgen, tendartsen, advocaten) of de mensen die hard hebben gewerkt en geluk hebben gehad (De Mol, Heinsbroek cs).quote:Op donderdag 23 december 2004 16:05 schreef SCH het volgende:
Als je als TS niet ziet wat er mis mee is dat 5 procent van de bevolking evenveel vermogen heeft als de andere 95 procent dan word ik licht wanhopig.
Hoe vind je dat het armoede is bijvoorbeeld?
Zegt rechtvaardigheid je iets???
Dat die verdeling erg scheef is en in mijn ogen ook onrechtvaardige elementen kent en bovendien is het niet zo handig - een kleine groep met heeeeeeeeel veel geld, en een grote groep met minder, weinig of bijna niks. Wat is daar goed aan?quote:Op donderdag 23 december 2004 16:22 schreef POLL het volgende:
[..]
Die standaardverdeling is 20-80 meen ik. Terecht voor de mensen die er hard voor hebben gewerkt (chirurgen, tendartsen, advocaten) of de mensen die hard hebben gewerkt en geluk hebben gehad (De Mol, Heinsbroek cs).
Wat is je punt?
Hoe wil je bepalen wat heeeeeeeel veel geld is? En wat is er mis mee als iemand dat verkregen heeft door mensen te bieden wat ze willen?quote:Op donderdag 23 december 2004 16:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat die verdeling erg scheef is en in mijn ogen ook onrechtvaardige elementen kent en bovendien is het niet zo handig - een kleine groep met heeeeeeeeel veel geld, en een grote groep met minder, weinig of bijna niks. Wat is daar goed aan?
Mjah, maar als je stelt dat geluk een factor is dan is het dus niet langer 'eerlijk' en krijgen de 'besten' dus niet altijd de hoogste beloningen.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:22 schreef POLL het volgende:
Die standaardverdeling is 20-80 meen ik. Terecht voor de mensen die er hard voor hebben gewerkt (chirurgen, tendartsen, advocaten) of de mensen die hard hebben gewerkt en geluk hebben gehad (De Mol, Heinsbroek cs).
Wat is je punt?
Dat laatste geld alleen voor een De Mol en Heinsbroek natuurlijk, dat zijn uitzonderingen lijkt mij en niet de grootste groep van 'rijken' of grootverdieners, ik denk dat je de meesten daarvan onder managers zal aantreffen.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe wil je bepalen wat heeeeeeeel veel geld is? En wat is er mis mee als iemand dat verkregen heeft door mensen te bieden wat ze willen?
!!!quote:Een op de 25 Zwitsers is miljonair
Uitgegeven: 18 november 2004 15:59
ZURICH - Een op de 25 Zwitsers heeft een vermogen van 1 miljoen Zwitserse franken (ongeveer 660.000 euro) of meer. Dat blijkt uit een onderzoek van het Zwitsers-Duitse weekblad Cash dat donderdag is gepubliceerd.
In totaal verklaarden 154.000 huishoudens miljonair te zijn. Hun vermogen bestaat in de studie van Cash uit het bedrag dat op de bank staat plus de waarde van hun roerend en onroerend goed. Het aantal miljonairs in Zwitserland is sinds 1997 met 23 procent gestegen.
Bron
Tsjah, dat is natuurlijk de vraag. Ik heb ook wel de indruk dat er te veel regelaartjes en/cq. managers zijn en dat ze te veel geld krijgen, maar ik kan het niet hard maken (sowieso is het natuurlijk de vraag wanneer het 'te' is). Begrijp me overigens niet verkeerd, ik vind het helemaal niet verkeerd als een goede manager veel geld verdient; zonder leiding binnen een bedrijf wordt het echt een zooi; je komt alleen niet zo vaak een echt goede manager tegen.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste geld alleen voor een De Mol en Heinsbroek natuurlijk, dat zijn uitzonderingen lijkt mij en niet de grootste groep van 'rijken' of grootverdieners, ik denk dat je de meesten daarvan onder managers zal aantreffen.
Dat is makkelijk te bepalen. Waarom is het nodig dat mensen zoveel geld hebben terwijl er mensen zijn die helemaal niks hebben?quote:Op donderdag 23 december 2004 16:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoe wil je bepalen wat heeeeeeeel veel geld is? En wat is er mis mee als iemand dat verkregen heeft door mensen te bieden wat ze willen?
Lekker handig, jouw nut op hun leven projecteren. Waarom is het onnodig dat zij dat geld hebben?quote:Op donderdag 23 december 2004 16:57 schreef SCH het volgende:
Dat is makkelijk te bepalen. Waarom is het nodig dat mensen zoveel geld hebben terwijl er mensen zijn die helemaal niks hebben?
Dat zal het aantal werklozen of WAO-ers niet verminderen, maar eerder vermeerderen. Lijkt me geen geweldige oplossing.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:57 schreef SCH het volgende:
[..]
@ sizzler - we kunnen ook de WAO-ers en werklozen wat meer geven, dat scheelt ook al.
Je kunt ook gewoon mijn vraag beantwoorden anders.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Lekker handig, jouw nut op hun leven projecteren. Waarom is het onnodig dat zij dat geld hebben?
Dat kan ik niet, omdat ik het nut niet kan aantonen van het geld dat iemand anders in een riante positie heeft. Net zo min kun je het 'onnut' aantonen, vandaar mijn wedervraag. Naja, ik kan het wel enigszins aantonen.. het nut ervan is dat er een beloning staat tegenover datgene bieden wat mensen willen hebben. Dat het zo nu en dan wat onevenredig oogt, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is. Als het werkelijk onevenredig is, dan zul je moeten aantonen wat er onevenredig aan is en hoe die situatie ontstaan is...quote:Op donderdag 23 december 2004 17:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon mijn vraag beantwoorden anders.
Waar zeg ik dat dan?quote:Op donderdag 23 december 2004 17:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik vraag me af waarom die mensen zich tegenover jou of 'de maatschappij' zouden moeten verantwoorden als ze dat geld vrijwillig van anderen verkregen hebben.
Je zegt het niet letterlijk, maar dat is het gevoel wat ik krijg als ik je hoor zeggen dat het onrechtvaardig is dat er mensen zijn die zo ontzettend rijk zijn dat het eigenlijk niet meer te bevatten is.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:28 schreef SCH het volgende:
Waar zeg ik dat dan?
Tsjah, rechtvaardigheid. Daar kan je een aardig boompje over opzetten. Ik vind het rechtvaardig dat mensen honger lijden als die mensen er voor kiezen niet te werken voor hun brood. Hoeveel een ander verdient interesseert me eigenlijk niet zoveel; wat me er slechts aan interesseert is dat die mensen het mogen verdienen, gemeten aan het maatschappelijk nut.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:28 schreef SCH het volgende:
Ik vind het alleen niet zo handig en rechtvaardig. Dat er mensen zijn die honger lijden en dat er mensen zijn die hun badkamer met miljoenen kunnen bekleden. Jij wel?
Is het feit dat er mensen zijn die honger leiden de schuld van die rijke mensen? Of is er wat meer aan de hand.quote:Ik vind het alleen niet zo handig en rechtvaardig. Dat er mensen zijn die honger lijden en dat er mensen zijn die hun badkamer met miljoenen kunnen bekleden.
Honger lijd je maar logisch dat het niet vooraan staat in jouw woordenboekquote:Op donderdag 23 december 2004 18:14 schreef Landmass het volgende:
[..]
Is het feit dat er mensen zijn die honger leiden de schuld van die rijke mensen? Of is er wat meer aan de hand.
Vind ik helemaal niet bij je passen, afgaan op je gevoel. Is ook geen succes hiero.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je zegt het niet letterlijk, maar dat is het gevoel wat ik krijg als ik je hoor zeggen dat het onrechtvaardig is dat er mensen zijn die zo ontzettend rijk zijn dat het eigenlijk niet meer te bevatten is.
Ja, als het een keuze is.quote:Tsjah, rechtvaardigheid. Daar kan je een aardig boompje over opzetten. Ik vind het rechtvaardig dat mensen honger lijden als die mensen er voor kiezen niet te werken voor hun brood.
Ik kreeg het idee dat je iets suggereerde.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:22 schreef SCH het volgende:
Schuld? Ik heb het niet over schuld, en volgens mij niet eens over honger.
Verkeerd ideequote:Op donderdag 23 december 2004 18:26 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ik kreeg het idee dat je iets suggereerde.
Niet iedereen kiest ervoor om werkloos te zijn..quote:Op donderdag 23 december 2004 18:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Tsjah, rechtvaardigheid. Daar kan je een aardig boompje over opzetten. Ik vind het rechtvaardig dat mensen honger lijden als die mensen er voor kiezen niet te werken voor hun brood
"Assumption is the mother of all fuckups." My bad.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:25 schreef SCH het volgende:
Vind ik helemaal niet bij je passen, afgaan op je gevoel. Is ook geen succes hiero.
Door de beugel genomen is het altijd een keuze, er is immers altijd vraag naar iets. Het zijn juist vaak de regelgeving en belastingen die de werkgelegenheid vermindert, waardoor de keuze om te werken er voor sommige mensen niet meer is.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:25 schreef SCH het volgende:
Ja, als het een keuze is.
Dan kom je uiteindelijk weer uit op de vraag of het zo is dat die rijke mensen leven ten koste van de rest van de mensen of dat ze iets leveren wat goed is voor de rest, wat er voor gezorgd heeft dat ze rijk zijn geworden. Ik hang over het algemeen het laatste standpunt aan.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:25 schreef SCH het volgende:
En ik zet graag een boom op over rechtvaardigheid inderdaad. Ik wil graag dat iedereen het goed heeft en niet maar een klein gedeelte van ons land of van de wereldbevolking.
Theorie waar mensen niks aan hebben. Als je kanker hebt of je rug is verrot dan is die keuze er eenvoudigweg nie meer.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Door de beugel genomen is het altijd een keuze, er is immers altijd vraag naar iets. Het zijn juist vaak de regelgeving en belastingen die de werkgelegenheid vermindert, waardoor de keuze om te werken er voor sommige mensen niet meer is.
Nee hoor - je komt bij de vraag waarom de verdeling niet anders kan zijn? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.quote:Dan kom je uiteindelijk weer uit op de vraag of het zo is dat die rijke mensen leven ten koste van de rest van de mensen of dat ze iets leveren wat goed is voor de rest, wat er voor gezorgd heeft dat ze rijk zijn geworden. Ik hang over het algemeen het laatste standpunt aan.
Denk je dat echt, dat die 5 procent even productief is???quote:Maareh, het is lastig te bevatten dat 5% van de mensen even productief zijn als de andere 95%. Gooi daar je argument op en je zal denk ik meer succes bij me sorteren
Iemand die een huis bouwt is in wezen productiever dan degene die het huis tekent/ontwerpt, de architect dus. Toch krijgt de architect er veel meer geld voor.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Maareh, het is lastig te bevatten dat 5% van de mensen even productief zijn als de andere 95%. Gooi daar je argument op en je zal denk ik meer effect bij me sorteren
Je hebt niet voor niets verzekeringen voor het geval van arbeidsongeschiktheid. Ik zei ook "door de beugel genomen" en "als iemand de keuze heeft".quote:Op donderdag 23 december 2004 18:36 schreef SCH het volgende:
Theorie waar mensen niks aan hebben. Als je kanker hebt of je rug is verrot dan is die keuze er eenvoudigweg nie meer.
Blijkbaar is het zo dat als je van de top wat af haalt je na verloop van tijd een nieuwe onderlaag hebt die weer garandeert dat de verhoudingen weer "kloppen". Zie hieronder.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:36 schreef SCH het volgende:
Nee hoor - je komt bij de vraag waarom de verdeling niet anders kan zijn? Daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.
quote:Op donderdag 23 december 2004 18:36 schreef SCH het volgende:
Denk je dat echt, dat die 5 procent even productief is???
Dat vatte ik daar ook onder. Ik kan me moeilijk voorstellen dat 5% van de mensen zoveel productiviteit/opleiding/exclusiviteit/geluk hebben gehad dat ze evenveel hebben als de andere 95%. Ik weet niet of het daadwerkelijk dat en slechts dat is, maar het komt wat vreemd op me over.quote:Op donderdag 23 december 2004 18:45 schreef Noca het volgende:
Iemand die een huis bouwt is in wezen productiever dan degene die het huis tekent/ontwerpt, de architect dus. Toch krijgt de architect er veel meer geld voor.
Het zit hem dus niet in de productiviteit maar in de opleiding/moeilijkheidsgraad en natuurlijk geluk.
Maar goed dat ik het topic ook heb ontdekt dan.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:24 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zal de OP wel niet goed begrijpen
Tja wat is er mis als Ron Brandsteder 10x zoveel verdient per uur als zijn cameraman die tevens grootmeester schaken is maar wel met moeite zijn auto en zijn huur kan betalen? Niks aan de hand volgens jou?quote:maar wat is er mis met een sukkel met een IQ van 80 die meer verdient als iemand met een IQ van 150?
Je vergelijkt appels met peren.quote:Mischien is die intelligentere persoon wel lui, lam of in andere opzichten niet functioneel, mischien doet hij of zij wel uit vrije keuze werk wat minder betaalt.
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.quote:En was is daar 'doorgeschoten' aan?
Het verschil is dat de burgers op ron brandsteder zitten te wachten en niet/in mindere mate op een grootmeester schaken.quote:Tja wat is er mis als Ron Brandsteder 10x zoveel verdient per uur als zijn cameraman die tevens grootmeester schaken is maar wel met moeite zijn auto en zijn huur kan betalen? Niks aan de hand volgens jou?
mee eens. Echter linkse mensen halen het wel eens door elkaar en zien niet in dat niet iedereen een graaiende topmanager is maar dat er ook mensen zijn die wel eerlijk rijk zijn geworden.quote:Op donderdag 23 december 2004 20:14 schreef Pappie_Culo het volgende:
Met inkomensverschillen is niets mis. Laat ik dat voorop stellen. Die inkomensverschillen mogen ook best groot zijn.
Maar de achterlijke verrijking van de toplaag (vooral elkaar en zichzelf veel geld toestoppen, maar ondertussen het voetvolk rustig de laan uitsturen om meer winst te kunnen maken) en het baden in weelde is simpelweg asociaal en ook nergens voor nodig.
Dat is nu wel net de essentie van het systeem. Een optimale uitkomst is volgens de huidige optiek enkel mogelijk als concurrentie wordt toegestaan om alzo de beste optie te belonen door middel van winst. De niet-rendabele takken moeten hervormen oftewel gaan ze failliet.quote:Op donderdag 23 december 2004 20:14 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar de achterlijke verrijking van de toplaag (vooral elkaar en zichzelf veel geld toestoppen, maar ondertussen het voetvolk rustig de laan uitsturen om meer winst te kunnen maken) en het baden in weelde is simpelweg asociaal en ook nergens voor nodig.
quote:Op donderdag 23 december 2004 20:56 schreef Pappie_Culo het volgende:
Uiteraard zijn die er ook. Maar ook zij hoeven geen 7 huizen en 18 auto's te bezitten.
Rechtvaardig is het dat je hard moet werken voor je kostje en dat talentvolle mensen meer verdienen dan talentlozen.quote:Zegt rechtvaardigheid je iets???
Niemand die die camerman tegenhoudt om te solliciteren op de baan van Ron Brandstederquote:Tja wat is er mis als Ron Brandsteder 10x zoveel verdient per uur als zijn cameraman die tevens grootmeester schaken is maar wel met moeite zijn auto en zijn huur kan betalen? Niks aan de hand volgens jou?
Dat roept uiteraard de vraag op of het rechtvaardig is dat sommige mensen meer talent hebben dan anderenquote:Op vrijdag 24 december 2004 04:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Rechtvaardig is het dat je hard moet werken voor je kostje en dat talentvolle mensen meer verdienen dan talentlozen.
een miljoen WAOers, een half miljoen werklozen en......honderduizend baantjes beschikbaar...quote:Op donderdag 23 december 2004 16:39 schreef sizzler het volgende:
Jammer, maar op zich niet zo heel vreemd met 1 miljoen WAO'ers in Nederland. Tel daar nog wat werklozen bij op en de mensen die studeren en je bent er al.
Die eerste twee categorieen zou je aan een baan moeten helpen en je hebt de grootste verschillen al rechtgetrokken.
Een liberalere economie.quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:49 schreef Vhiper het volgende:
[..]
een miljoen WAOers, een half miljoen werklozen en......honderduizend baantjes beschikbaar...
Vertel eens, hoe wil jij anderhalf miljoen mensen aan het werk helpen als er maar zo weinig banen beschikbaar zijn?
Echter verdient een topadvocaat, die ook nog eens lekker part time werkt, rustig het 20 voudige van wat dat vieze mannetje verdient, die bij jou elke keer je vuilnis komt ophalen...Dat is rechtvaardig?quote:Op vrijdag 24 december 2004 04:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Rechtvaardig is het dat je hard moet werken voor je kostje en dat talentvolle mensen meer verdienen dan talentlozen.
Is het rechtvaardig dat een half miljoen werkwillende werklozen maar om moeten komen van de honger, omdat ze "maar parasieten" zijn?quote:Ook is het rechtvaardig dat iemand die wil werken niet hoeft te betalen voor een parasiet
Dat ligt er maar net aan welke keuzes mensen in hun leven gemaakt hebben en waar hun talenten liggen. Mensen die hard werken en/of getalenteerd zijn verdienen meer dan mensen die niet hard werken en/of niet getalenteerd zijn.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:28 schreef SCH het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dan?
Ik vind het alleen niet zo handig en rechtvaardig. Dat er mensen zijn die honger lijden en dat er mensen zijn die hun badkamer met miljoenen kunnen bekleden. Jij wel?
quote:
Wel eens van vraag en aanbod en arbeidsmarkt gehoord. Elke mongool kan vuilnisman worden maar niet iedereen een goeie advocaat.quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:54 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Echter verdient een topadvocaat, die ook nog eens lekker part time werkt, rustig het 20 voudige van wat dat vieze mannetje dat bij jou elke keer je vuilnis komt ophalen...Dat is rechtvaardig?
Een talent waarmee hij anderen van dienst is.quote:En is het rechtvaardig dat iemand meer verdient, simpelweg omdat ie gezegend is bij z'n geboorte een talent mee te krijgen die weinigen bezitten?
Heb jij statistieken die zeggen dat een half miljoen werklozen omkomen van de honger?quote:[..]
Is het rechtvaardig dat een half miljoen werkwillende werklozen maar om moeten komen van de honger, omdat ze "maar parasieten" zijn?
quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:57 schreef Vhiper het volgende:
[..]![]()
Onderbouw ff hoe een liberalere economie binnen korte tijd ff anderhalf miljoen banen uit de grond stampt, wil je?
Het feit dat asocialen als de Tokkies (om even in jouw bewoordingen te blijven) veel geld kunnen verdienen aan hun asociale gedrag ligt niet aan hen, maar aan al die mensen die er geld voor willen betalen. Zouden de Tokkies niet veel geld mogen verdienen omdat ze asociaal zijn en een laag IQ hebben? Of moeten ze gewoon veel geld kunnen genereren omdat ze het slim hebben aangepakt en hun asociale gedrag te gelde maken zolang het iets opbrengt?quote:Op donderdag 23 december 2004 19:16 schreef DaveM het volgende:
[..]
Maar goed dat ik het topic ook heb ontdekt dan.![]()
Landmass bedankt voor de eer om in je OP gequote te worden
[..]
Tja wat is er mis als Ron Brandsteder 10x zoveel verdient per uur als zijn cameraman die tevens grootmeester schaken is maar wel met moeite zijn auto en zijn huur kan betalen? Niks aan de hand volgens jou?
Verder laat je nog een woordje weg, ik had het nl. over "een asociale sukkel met een IQ van 80...."
Dus even los van dat IQ-verschil, is het wel zo gewenst dat asocialen soms een hoger inkomen hebben dan normale mensen? Denk aan de Tokkies die dankzij onze "laat de Markt maar z'n gang gaan" maatschappij beloond worden voor hun asociale gedrag.
[..]
Je vergelijkt appels met peren.
Je kunt een lui persoon met het IQ van Einstein natuurlijk niet vergelijken met iemand van VMBO niveau die 80 uur per week werkt en daardoor een veel hoger inkomen heeft.
[..]
Ik hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.
Was de vraag niet. De opmerking die werd geplaatst is dat het rechtvaardig is dat harde werkers meer beloont worden dan minder harde werkers. In die opvatting komt die hardwerkende vuilnisman er wel bekaait vanaf, niet?quote:Op vrijdag 24 december 2004 09:58 schreef Landmass het volgende:
Wel eens van vraag en aanbod en arbeidsmarkt gehoord. Elke mongool kan vuilnisman worden maar niet iedereen een goeie advocaat.
Beknot ik iemand in z'n talent door hem geen miljoenensalaris toe te schuiven? Zou hij z'n talent niet meer gebruiken als hij iets minder royaal beloont zou worden?quote:Een talent waarmee hij anderen van dienst is.
Is het recthvaaridg om hem te beknotten in het gebruik van zijn talent.
Nope, want dat is momenteel (nog) niet het geval, maar met het gezeik hier, zie ik het er nog wel van komen, ja.quote:Heb jij statistieken die zeggen dat een half miljoen werklozen omkomen van de honger?
Minimumloon zorgt ervoor dat werkgevers geen onredelijk lage salarissen gaan betalen, gezien de afhankelijkheid van de werknemer van zo'n salaris. De gevolgen van het ontbreken van een minimumloon zagen we in Nederland, zo'n 100 jaar geleden en zien we in vele ontwikkelingslanden en opkomende landen als India en China nu nog.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:02 schreef Landmass het volgende:
Minimumloon zorgt ervoor dat sommige mensen geen baan kunnen krijgen.
Slappe ontslagregels geven een onwenselijke machtspositie aan de werkgever, ook dit is nu nog in vele landen aantoonbaar.quote:Strenge ontslagregels zorgen ervoor dat werknemers wel uitkijken met het aannemen van mensen. Het is immers onmogelijk om er van af te komen
Hoge belastingen zorgen ervoor dat de overheid veel te besteden heeft, waardoor zij meer investeringen kunnen doen en mensen alsnog aan een baan geholpen worden.quote:Hoge belastingen zorgen ervoor dat wij minder te besteden hebben. Bestedingen waarmee wij mensen aan een baan kunnen helpen.
Een aantal voorbeelden van hoe wij onze vooruitgang terug moeten draaien? Jij wil terug naar de 18e eeuw ofzo?quote:Zomaar een aantal voorbeelden
Hard werken is slechts een deel van de beloning. Verantwoordelijkheid dragen, risico's nemen en het vermogen hebben de goede keuzes te maken en je inzet door middel van werknemers als een hefboom te vermenigvuldigen zijn andere indicatoren voor salaris. Of wil je iemand die verantwoordelijk is voor honderden banen en miljoenen euro's hetzelfde salaris geven als een vuilnisman?quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:29 schreef Vhiper het volgende:
[..]
In die opvatting komt die hardwerkende vuilnisman er wel bekaait vanaf, niet?
[..]
Dat is natuurljk nogal lastig uitleggen, omdat het een mening betreft.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:44 schreef SCH het volgende:
Ik ben niet tegen inkomensverschillen hoor - maar de verdeling van vermogen is zo absurd onevenredig dat ik graag wil weten waarom mensen hier vinden dat dat rechtvaardig is. Gewoon: leg het eens uit, zonder allerlei tegenvragen te stellen.
Omdat je naar beneden toe niet veel armer kan worden, maar naar boven toe wel veel rijker. Als mensen daar geluk in hebben dan worden ze stinkend rijk. Daarom lis het onevenredig. Maar dat is een andere discussie dan `er zijn teveel mensen die tegen de armoedegrens leven´. Daar zou je imo wel wat aan moeten doen. Niet die rijke stinkerds, die verhuizen toch wel naar Belgie als ze hier aangepakt worden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:44 schreef SCH het volgende:
Ik ben niet tegen inkomensverschillen hoor - maar de verdeling van vermogen is zo absurd onevenredig dat ik graag wil weten waarom mensen hier vinden dat dat rechtvaardig is. Gewoon: leg het eens uit, zonder allerlei tegenvragen te stellen.
De vraag was waarom het rechtvaardig is volgens jou , niet waarom het onevenredig is.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:50 schreef sizzler het volgende:
[..]
Omdat je naar beneden toe niet veel armer kan worden, maar naar boven toe wel veel rijker. Als mensen daar geluk in hebben dan worden ze stinkend rijk. Daarom lis het onevenredig. Maar dat is een andere discussie dan `er zijn teveel mensen die tegen de armoedegrens leven´. Daar zou je imo wel wat aan moeten doen. Niet die rijke stinkerds, die verhuizen toch wel naar Belgie als ze hier aangepakt worden.
Het gelukselement is dat niet. Sommige mensen hebben geluk en worden bijvoorbeeld 100, andere niet en worden niet ouder dan 20. Maar zo kan het leven zijn. Het andere element is persoonlijke inzet. Daar zie ik geen onrechtvaardiging in. Hoe meer je je inzet, hoe meer risico je neemt, hoe meer de kans dat je daar succes in hebt.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:03 schreef SCH het volgende:
[..]
De vraag was waarom het rechtvaardig is volgens jou , niet waarom het onevenredig is.
En veel geld is succes?quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:09 schreef sizzler het volgende:
[..]
Het gelukselement is dat niet. Sommige mensen hebben geluk en worden bijvoorbeeld 100, andere niet en worden niet ouder dan 20. Maar zo kan het leven zijn. Het andere element is persoonlijke inzet. Daar zie ik geen onrechtvaardiging in. Hoe meer je je inzet, hoe meer risico je neemt, hoe meer de kans dat je daar succes in hebt.
Een topmanager loopt meer risico's dan een vuilnisman? Als een topmanager het slecht doet, krijgt ie een gouden schop onder z'n reet en gaat met een paar miljoen op zak naar het volgende bedrijfje. Zo is verantwoordelijkheid nemen ook een farce geworden en het vermogen hebben de goede keuzes te maken ontbreekt bij vele topbestuurders ook...voorbeelden te over, lijkt me.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:37 schreef sizzler het volgende:
[..]
Hard werken is slechts een deel van de beloning. Verantwoordelijkheid dragen, risico's nemen en het vermogen hebben de goede keuzes te maken en je inzet door middel van werknemers als een hefboom te vermenigvuldigen zijn andere indicatoren voor salaris. Of wil je iemand die verantwoordelijk is voor honderden banen en miljoenen euro's hetzelfde salaris geven als een vuilnisman?
Mhoa, het is maar hoe je vergelijkt, he?quote:Een vuilnisman valt volgens mij ook niet in de categorie "oneerlijk arm" of "hongerlijdend".
Veel geld is datgene waar jij moeite mee hebt. Jij vraagt waarom dat eerlijk is en dit is mijn verklaring.quote:
een vuilnisman die slecht presteert/functioneert wordt veel langer aangehouden. Je moet tegenwoordig als gewone werknemer al ronduit onmogelijk of helemaal niet functioneren om je baan kwijt te raken. Als ene topmanager verkeerde beslissingen neemt (verkeerd ruim genomen als in foutief of fraude, in ieder geval met slechte gevolgen voor het bedrijf) vliegt hij er uit. Het idee dat hij dan gewoon maar bij een ander bedrijfje aan de slag kan voor hetzelfde topsalaris e.d. zijn volgens mij behoorlijk overtrokken. Een topmanager die echt slecht heeft gepresteerd komt echt niet zo gemakkelijk aan een andere (top)functie.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:14 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Een topmanager loopt meer risico's dan een vuilnisman? Als een topmanager het slecht doet, krijgt ie een gouden schop onder z'n reet en gaat met een paar miljoen op zak naar het volgende bedrijfje. Zo is verantwoordelijkheid nemen ook een farce geworden en het vermogen hebben de goede keuzes te maken ontbreekt bij vele topbestuurders ook...voorbeelden te over, lijkt me.
Een vuilnisman die het slecht doet, daarentegen, mag het met een halfjaartje WW doen en vervolgens "als parasiet", zoals sommige het omschrijven, zich melden bij de sociale dienst.
Dit is eerlijk en rechtvaardig?
tja, 'oneerlijk' is in deze natuurlijk ook een subjectief begrip.quote:Mhoa, het is maar hoe je vergelijkt, he?
Maar ik vraag je niet om een verklaring maar om uit te leggen waarom het rechtvaardig is dat weinig mensen heel veel geld hebben. Wat moeten ze er mee? Hoe ver houdt zich het tot mensen die niet of nauwelijks kunnen rondkomen. Het lukt maar niet om daar antwoord op te krijgen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:19 schreef sizzler het volgende:
[..]
Veel geld is datgene waar jij moeite mee hebt. Jij vraagt waarom dat eerlijk is en dit is mijn verklaring.
Risico nemen is slechts 1 van de mogelijke succesfactoren die meer spelen bij eigen ondernemingen dan bij de topmanagers. En het `rijk` worden is daar aan gekoppeld. Als directeur van je eigen bedrijf loop je risico doordat je met je eigen vermogen risico loopt en een als topmanager wordt je alleen echt rijk als je een dusdanige toegevoegde waarde kan creeeren dat je opties meer waard worden.quote:[b]Op vrijdag 24 december 2004 11:14 schreef Vhiper het volgende
[..]
Een topmanager loopt meer risico's dan een vuilnisman? Als een topmanager het slecht doet, krijgt ie een gouden schop onder z'n reet en gaat met een paar miljoen op zak naar het volgende bedrijfje. Zo is verantwoordelijkheid nemen ook een farce geworden en het vermogen hebben de goede keuzes te maken ontbreekt bij vele topbestuurders ook...voorbeelden te over, lijkt me.
Waarom zou je hier uitgaan van het ergste geval? Dat kan een topmaneger ook overkomen.quote:Een vuilnisman die het slecht doet, daarentegen, mag het met een halfjaartje WW doen en vervolgens "als parasiet", zoals sommige het omschrijven, zich melden bij de sociale dienst.
Dit is eerlijk en rechtvaardig?
Vuilnismannen lijden honger en zijn arm?quote:Mhoa, het is maar hoe je vergelijkt, he?
De vraag wat mensen met veel geld met hun geld moeten is totaal niet relevant. Al gebruiken ze het om de bbq mee aan te steken. OK, klinkt wrang voor mensen die minder hebben, maar dat is een compleet andere discussie.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar ik vraag je niet om een verklaring maar om uit te leggen waarom het rechtvaardig is dat weinig mensen heel veel geld hebben. Wat moeten ze er mee? Hoe ver houdt zich het tot mensen die niet of nauwelijks kunnen rondkomen. Het lukt maar niet om daar antwoord op te krijgen.
Toch wel hoor!quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De vraag wat mensen met veel geld met hun geld moeten is totaal niet relevant..
waarom?quote:
Voor een deel is dat imo dus niet rechtvaardig. Maar dat is de rest in het leven ook niet. Voor een deel wel omdat sommige mensen kansen zien en die kunnen benutten. Mooi voor hun toch? Waarom is het rechtvaardig dat sommige mensen een gouden medaille krijgen en anderen niet? Andere mensen trainen toch ook hard? Of waarom hebben sommige mensen wel succes met hun bedrijf en gaan andere failliet? Een kwestie van geluk en een kwestie van kunnen. En als ze het kunnen en geluk hebben dan worden ze rijk. Maar het is rechtvaardig als ze er zelf voor gewerkt hebben en zelf risico's en verantwoordelijkheid hebben genomen. Het zou juist onrechtvaardig zijn ze daar in te beperken en mensen die geen risico nemen en geen verantwoordelijkheid dragen meer geld te geven zonder dat daar iets tegenover staat.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar ik vraag je niet om een verklaring maar om uit te leggen waarom het rechtvaardig is dat weinig mensen heel veel geld hebben.
Simpelweg omdat er armoede in Nederland en in de wereld is en dan rijst de vraag wat mensen met dat geld moeten als ze het toch niet op kunnen maken. Een relevante vraag is het dus zeker wel.quote:
Dus als iemand exorbitant rijk is, maar aan liefdadigheid doet, is het rechtvaardiger dat hij veel geld heeft dan wanneer hij dat niet doet? Dat vind ik dus echt onzin. Het gaat om inkomensverschillen, die komen voort uit wat men doet om inkomen te verwerven, niet wat men daarna met het geld doet.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Simpelweg omdat er armoede in Nederland en in de wereld is en dan rijst de vraag wat mensen met dat geld moeten als ze het toch niet op kunnen maken. Een relevante vraag is het dus zeker wel.
Dacht dat we het over mensen in loondienst hadden, maar goed, ondernemers werken zich een slag in de rondte, echter verdienen ze over het algemeen ook weinig met hun onderneming, de uitzonderingen a la bill gates enzo daargelaten.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:26 schreef sizzler het volgende:
Risico nemen is slechts 1 van de mogelijke succesfactoren die meer spelen bij eigen ondernemingen dan bij de topmanagers. En het `rijk` worden is daar aan gekoppeld. Als directeur van je eigen bedrijf loop je risico doordat je met je eigen vermogen risico loopt en een als topmanager wordt je alleen echt rijk als je een dusdanige toegevoegde waarde kan creeeren dat je opties meer waard worden.
Dan nog krijgt die topmanager 70% van zijn laatstverdiende loon in de WW...Ietsje meer dan die vuilnisman.quote:Waarom zou je hier uitgaan van het ergste geval? Dat kan een topmaneger ook overkomen.
Ik had dus net zo goed die administratieve medewerker of een lerares als voorbeeld kunnen nemen.quote:Vuilnismannen lijden honger en zijn arm?
Vraag dan nog maar eens na hoeveel een vuilnisman verdient. Inclusief een ophoging voor het doen van smerig werk verdienen ze beter dan iemand die de administratie doet of voor de klas staat.
Hoe kan het dat de armste Nederlander nog steeds bij de rijkste 20% van de aardbewoners hoort dan, zowel absoluut als relatief?quote:`er zijn teveel mensen die tegen de armoedegrens leven´.
Waarschijnlijk omdat de armoedegrens in west europa behoorlijk hoger ligt dan pak em beet de armoedegrens in afrika?quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hoe kan het dat de armste Nederlander nog steeds bij de rijkste 20% van de aardbewoners hoort dan, zowel absoluut als relatief?
Daar gaat het niet om, het gaat erom wat er mee mis is volgens jou. En niets hebben komt sowieso niet voor.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:57 schreef SCH het volgende:
Dat is makkelijk te bepalen. Waarom is het nodig dat mensen zoveel geld hebben terwijl er mensen zijn die helemaal niks hebben?
Pluk nog even een paar miljoen uit de boom, wil je?quote:@ sizzler - we kunnen ook de WAO-ers en werklozen wat meer geven, dat scheelt ook al.
Waarom leveren Nederlanders die op de armoedegrens leven dan niet de helft van hun inkomsten in voor Afrika?quote:Waarschijnlijk omdat de armoedegrens in west europa behoorlijk hoger ligt dan pak em beet de armoedegrens in afrika?
Ik heb geen idee?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom leveren Nederlanders die op de armoedegrens leven dan niet de helft van hun inkomsten in voor Afrika?
quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waarom leveren Nederlanders die op de armoedegrens leven dan niet de helft van hun inkomsten in voor Afrika?
Waarom wel? Lost het iets op?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat het anders egoisten zijnquote:Waarom zouden ze dat moeten doen?
Dat vind ik geen goede reden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Omdat het anders egoisten zijn
Mwah...quote:
Wat heeft dat nu met elkaar te maken?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:44 schreef Denagam het volgende:
[..]
Mwah...
Vind ik deels toch weer wel.
Denk ff aan illustratie van die weduwe die haar laatste muntstuk gaf...
Als iemand erg weinig geld heeft om zelf te eten... maar niet wil delen met iemand die helemaal niets heeft, dan verdient zo'n persoon eigenlijk geen steun vind ik
Da's mooi - dat zou het principe moeten zijn.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:44 schreef Denagam het volgende:
Als iemand erg weinig geld heeft om zelf te eten... maar niet wil delen met iemand die helemaal niets heeft, dan verdient zo'n persoon eigenlijk geen steun vind ik
En practise je ook wat je preached, of hou je liever zelf je geld wel in je zak, en verwacht je van 'de rijken' dat ze dat doen ofzo?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ja, je bent egoistisch als je als iemand met een laag inkomen niet ff de helft weggeeft, maar het is doodnormaal en rechtvaardig dat de buurman met het tonnensalaris z'n kerst op de Bahama's doorbrengtquote:Op vrijdag 24 december 2004 12:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Staatsloterij voldoet aan vraag en aanbod; als ze doen wat jij zegt, gaan de te winnen prijs omlaag, koopt geen hond loten meer.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:46 schreef SCH het volgende:
Het gaat er niet om dat mensen niet veel mogen verdienen maar bijvoorbeeld bij de staatsloterij denk ik wel vaak: waarom 1 iemand 10 miljoen laten winnen en niet 100 mensen een groot bedrag, of duizend.
Dam zei: Waarom leveren Nederlanders die op de armoedegrens leven dan niet de helft van hun inkomsten in voor Afrika?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:45 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat heeft dat nu met elkaar te maken?
DAM stelt voor om een hoop geld weg te geven, ik mag toch wel hopen dat dat op zijn mist nut heeft?
Nee, het lost immers niets op.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:46 schreef SCH het volgende:
Da's mooi - dat zou het principe moeten zijn.
Dan moet je bij de directie van de staatsloterij zijn; wat een kromme vergelijking. Bovendien dwingt niemand je om eraan mee te doen.quote:Het gaat er niet om dat mensen niet veel mogen verdienen maar bijvoorbeeld bij de staatsloterij denk ik wel vaak: waarom 1 iemand 10 miljoen laten winnen en niet 100 mensen een groot bedrag, of duizend.
Het gaat er niet om welke idee"en mooi zijn, het is gewoon een nutteloze actie. Bovendien is Afrika er niet bij gebaat als wij armer worden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:53 schreef Denagam het volgende:
[..]
Dam zei: Waarom leveren Nederlanders die op de armoedegrens leven dan niet de helft van hun inkomsten in voor Afrika?
Echt de helft denk ik idd niet kloppen.. omdat de helft van het geld in Afrika die mensen rijk zou maken... en dan heb je in nederland iemand die heel erg arm is, en in afrika iemand die erg rijk is.. schiet je idd niets mee op.
Het idee wat ik erachter zag vind ik wel kloppen, dat het opzich mooi zou zijn als de 'armen' in elk land even arm zouden zijn naar de maatstaven van dat land.
De politiek geeft toch dit voorbeeld?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:50 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ja, je bent egoistisch als je als iemand met een laag inkomen niet ff de helft weggeeft, maar het is doodnormaal en rechtvaardig dat de buurman met het tonnensalaris z'n kerst op de Bahama's doorbrengt![]()
Waarom nutteloos? Omdat 50% aids heeft en toch doodgaat?quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:55 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het gaat er niet om welke idee"en mooi zijn, het is gewoon een nutteloze actie. Bovendien is Afrika er niet bij gebaat als wij armer worden.
Nee. Omdat je armoede niet met geld oplost.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:57 schreef Denagam het volgende:
[..]
Waarom nutteloos? Omdat 50% aids heeft en toch doodgaat?
Daarom mogen ze van anderen wel gaan eisen dat ze nog meer van hun inkomen weg geven aan de staat?(ze betalen immers al veel meer belasting)quote:Dat vind ik geen goede reden.
Als dat zou kunnen betaalde ik een stuk minder belasting.quote:En practise je ook wat je preached
Heeft hij zelf voor gewerkt.quote:Ja, je bent egoistisch als je als iemand met een laag inkomen niet ff de helft weggeeft, maar het is doodnormaal en rechtvaardig dat de buurman met het tonnensalaris z'n kerst op de Bahama's doorbrengt
De beloning is niet naar hard werken maar naar vraag en aanbod. Snap dat dan.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:29 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Was de vraag niet. De opmerking die werd geplaatst is dat het rechtvaardig is dat harde werkers meer beloont worden dan minder harde werkers. In die opvatting komt die hardwerkende vuilnisman er wel bekaait vanaf, niet?
[..]
quote:Beknot ik iemand in z'n talent door hem geen miljoenensalaris toe te schuiven? Zou hij z'n talent niet meer gebruiken als hij iets minder royaal beloont zou worden?
[..]
Ik zei ook niet dat ik met een oplossing of argument zou komen..quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:00 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nee. Omdat je armoede niet met geld oplost.
Je geeft nog steeds geen argument om het wel te doen.
Als je me niet kunt overtuigen dat het met geld wel lukt kun je beter wachten met uitgeven.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:07 schreef Denagam het volgende:
[..]
Ik zei ook niet dat ik met een oplossing of argument zou komen..
Maar zonder geld zal je het probleem sowieso niet oplossen...
Vergeet de grootste miljonairsmaker niet: het erfrecht.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:04 schreef Landmass het volgende:
Veel mensen lijken maar 1 voorbeeld onder ogen te willen zien zien: de topmanagers. Terwijl er zoveel meer is. Topsporters, succesvolle ondernemers, goeie advocaten.
Dat je er recht op hebt is wat anders dan dat het rechtvaardig is natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:08 schreef sizzler het volgende:
Heel rechtvaardig overigens. Je hebt er letterlijk recht op.
Wel eens bij stil gestaan dat werkgevers met andree werkgevers concureren om arbeidskrachten en dat ze dus niet zomaar een laag salaris gaan betalen. Verder wilde ik niet ingaan op de minimumloon discussie. Ander topic.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:34 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Minimumloon zorgt ervoor dat werkgevers geen onredelijk lage salarissen gaan betalen, gezien de afhankelijkheid van de werknemer van zo'n salaris. De gevolgen van het ontbreken van een minimumloon zagen we in Nederland, zo'n 100 jaar geleden en zien we in vele ontwikkelingslanden en opkomende landen als India en China nu nog.
[..]
Leer nou eens dat een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling is en winst moet maken. Daarvoor is flexibele arbeid nodig.quote:Slappe ontslagregels geven een onwenselijke machtspositie aan de werkgever, ook dit is nu nog in vele landen aantoonbaar.
[..]
Een overheid kan niet investeren. Een overheid kan namelijk NIKS. De overheid maakt foute beslissingen. Keer op keer.quote:Hoge belastingen zorgen ervoor dat de overheid veel te besteden heeft, waardoor zij meer investeringen kunnen doen en mensen alsnog aan een baan geholpen worden.
[..]
De vooruitgang hjebben wij in de eerste plaats DANKZIJ de economische vrijheid.quote:Een aantal voorbeelden van hoe wij onze vooruitgang terug moeten draaien? Jij wil terug naar de 18e eeuw ofzo?
Anders reageer je even op mijn posts.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat je er recht op hebt is wat anders dan dat het rechtvaardig is natuurlijk.
Het is rechtvaardig omdat andere mensen uit vrije wil hun dat inkomen hebben gegeven.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:44 schreef SCH het volgende:
Je vind het niet eerlijk dat iemand krijgt waar hij recht op heeft?quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat je er recht op hebt is wat anders dan dat het rechtvaardig is natuurlijk.
Wie zegt dat het niet gecorigeerd gaat worden. Aandeelhouders worden ook mondiger. Zelfs in Nederland waar de aandeelhouders nog steeds niet veel te vertellen hebben (dankzij de ovehreid die niet liberlaer wil worden).quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:52 schreef TheMarco het volgende:
Het 'rechtvaardige' aan lonen houdt op boven de laten we zeggen E5000 bruto per maand. Misschien iets meer, wil ik kwijt wezen. De hoeveelheid geld die het hoger management in het bedrijfsleven ontvangt staat in geen enkele verhouding tot de prestaties die ze leveren. Ik heb dit van dichtbij gezien bij een van de bedrijven waar ik gewerkt heb. Het is een 'clan' van ons-kent-ons die elkaar vette deals en regelingen toestoppen en zichzelf in stand houdt. Dit soort lieden kunnen daardoor ongestraft een bedrijf of een afdeling VOLLEDIG om zeep helpen (heb ik dus ook live meegemaakt) en vervolgens met absurde oprotpremies vertrekken om daarna het volgende bedrijf naar de filistijnen te helpen omdat er altijd ergens een vriendje op een hoge positie zit die ze wel weer binnenhaalt.
Ik heb echt niets tegen loon-naar-prestatie maar hier zit echt een enorm stuk onrechtvaardigheid. Een liberale economie is goed, vind ik ook. Helaas gaat het wel gepaard met dit soort uitwassen.
Is het feit dat er mensen zijn die stinkend rijk zijn de oorzaak van het feit dat er mensen zijn die moeilijk rond kunnen komen?quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar ik vraag je niet om een verklaring maar om uit te leggen waarom het rechtvaardig is dat weinig mensen heel veel geld hebben. Wat moeten ze er mee? Hoe ver houdt zich het tot mensen die niet of nauwelijks kunnen rondkomen. Het lukt maar niet om daar antwoord op te krijgen.
Of ik geld uitgeef zal 100% los staan van de mogelijkheid jou te overtuigen...quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je me niet kunt overtuigen dat het met geld wel lukt kun je beter wachten met uitgeven.
heb je er wel eens bij stilgestaan dat die rijke mensen veel besteden (dure huizen en jachten) en dat zij dus werk creeren. In het geval dat ze het niet besteden zetten ze het op de bank die het weer uitleent aan andere mensen die investeren waardoor er weer banen gecreerd worden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 11:37 schreef SCH het volgende:
[..]
Simpelweg omdat er armoede in Nederland en in de wereld is en dan rijst de vraag wat mensen met dat geld moeten als ze het toch niet op kunnen maken. Een relevante vraag is het dus zeker wel.
hier heb je misschien een punt maar om daarvoor het hele beloningsysteem in de rest van de economie omver te gooien lijkt mij geen goed plan. Wat jij?quote:De inkomensverdeling die scheef loopt, zit hem dus bij de topbestuurders bij grote ondernemingen. Die verdienen tonnen salaris en miljoenen aan opties en wat doen ze daar voor?
Verantwoordelijkheid nemen? Dacht het niet, dat hebben ze in hun contract al afgeschermd. Als ze al weg moeten, is het met een grote afkoopsom.
Risico lopen? Wederom afgedekt door het contract. Het echte risico lopen de werknemers onder zo'n bestuurder.
Kennis van zaken om goede beslissingen te nemen? Getuige de vele topbestuurders die er een zooitje van hebben gemaakt, durf ik hier dus regelmatig wel aan te twijfelen.
Hard werken? Werkt zo'n topbestuurder meer uren dan een ondernemer in z'n eenmanszaakje?
Beloning is niet naar hoeveelheid verichte arbeid. Beloning is naar vraag en aanbod. Anders zouden we toch allemaal marathons aan het lopen zijnquote:Op vrijdag 24 december 2004 11:41 schreef ExTec het volgende:
Ik ben het met de TT eens.
Die verhoudingen zijn al jaren scheef.
Blauwe boorden werkers krijgen het laagst betaald, terwijl die het meeste doen (lichamelijke arbeid) terwijl de witte boorden 'vergadertijger' die de hele dag op z'n reet zit het meest verdiend.
Ja, ik weet dat de witte boord verantwoordelijkheid heeft, enz (ben er zelf ook 1 hoor, daar niet van).
T'is denk ik wel inherent aan de gemengde plan/markteconomie waar we in leven. En aan dat systeem zou ik niks willen veranderen (ik weet niks beters).
Is't enige wat we kunnen hopen dat't hier niet zo scheef word als in de states, waar een topman 100en malen meer verdiend dan het gemiddelde salaris in het bedrijf.
Nee, want de stats tonen aan dat de rijken steeds rijker worden... en de armen steeds armer.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:22 schreef Landmass het volgende:
[..]
heb je er wel eens bij stilgestaan dat die rijke mensen veel besteden (dure huizen en jachten) en dat zij dus werk creeren. In het geval dat ze het niet besteden zetten ze het op de bank die het weer uitleent aan andere mensen die investeren waardoor er weer banen gecreerd worden.
Is deze uitleg voldoende?
Bij primaire levensbehoeften in NL behoort volgens veel mensen ook een vakantie en een breedband internet aansluiting.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:38 schreef Vhiper het volgende:
[..]
![]()
Lees jij wel wat Extec schrijft??
De armoedegrens ligt hier hoger, omdat het hier meer kost om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien.
Waar is de inkomensverdeling platter dan in Nederland?quote:Nee, want de stats tonen aan dat de rijken steeds rijker worden... en de armen steeds armer.
*Plof* weg stelling.
bron?quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:28 schreef Denagam het volgende:
[..]
Nee, want de stats tonen aan dat de rijken steeds rijker worden... en de armen steeds armer.
*Plof* weg stelling.
Ik dacht dat er met 'allemaal' bedoeld werd dat we dat als staat zouden moeten doen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:20 schreef Denagam het volgende:
Of ik geld uitgeef zal 100% los staan van de mogelijkheid jou te overtuigen...
Daarnaast denk ik dat het niet geheel onlogisch is om te bedenken dat voor alles tegenwoordig geld nodig is.
Ik denk dat het probleem veel te groot en te ingewikkeld is om zo even een oplossing voor te bedenken. Maar volgens mij heeft geld en eten sturen geen enkele zin. Je houdt armeren alleen maar afhankelijk.quote:Misschien denk jij eerder dat je het politiek moet oplossen of dmv vrijwilligerswerk. Hoe je zoiets ook zou aanpakken, overal is geld mee gemoeid. Het is misschien niet goed om het echt letterlijk te 'geven' aan anderen, maar misschien beter om het te besteden aan fysieke hulp.
Nee, zoals ik al zei denk ik dat je helemaal niemand helpt met 'ontwikkelingshulp'. Je houdt mensen onder de duim en versterkt je eigen macht.quote:Desalnietemin is het imho toch echt heel duidelijk dat je zonder geld nergens bent tegenwoordig.. en dat je dus het probleem zeker zonder geld niet zal kunnen oplossen. Misschien vind jij dat we ze helemaal niet zouden moeten helpen?
ik google maar ff snel... want heb geen directe bron, maar je hoort het vaak genoeg.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:31 schreef Landmass het volgende:
[..]
bron?
(ander *Plof* weg stelling)
Met andere woorden... laten we maar afwachten en niets doen.. ?quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:33 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik dacht dat er met 'allemaal' bedoeld werd dat we dat als staat zouden moeten doen.
[..]
Ik denk dat het probleem veel te groot en te ingewikkeld is om zo even een oplossing voor te bedenken. Maar volgens mij heeft geld en eten sturen geen enkele zin. Je houdt armeren alleen maar afhankelijk.
[..]
Nee, zoals ik al zei denk ik dat je helemaal niemand helpt met 'ontwikkelingshulp'. Je houdt mensen onder de duim en versterkt je eigen macht.
Snap nou eens dat ik dat best snap, topic gaat erover of dit gerechtvaardigd is. Is het gerechtvaardigd dat zo'n nietsnut van een manager tig miljoenen verdient over de ruggen van de hardwerkende werknemers onder hem, toevallig alleen maar omdat dat er meer zijn, zodat "aan de vraag wordt voldaan"quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:07 schreef Landmass het volgende:
[..]
De beloning is niet naar hard werken maar naar vraag en aanbod. Snap dat dan.
Zijn baas, in het geval van een topbestuurder echter, bepalen ze dat zelf en leggen dit ter goedkeuring voor aan de AVA, die vervolgens mag kiezen: Of schoorvoetend akkoord gaan, of een bedrijfscrisis starten door te weigeren, waarna het bedrijf z'n bestuur kwijt is en dus stuurloos is. Vaak is het eerste dan nog goedkoper.....maar is het rechtvaardig?quote:Wie bepaalt zijn beloning? Jij?
Oh? Jij werkt harder als je meer salaris gestort krijgt? Waarom? Het geld komt toch wel binnen. Onzin dus.quote:Een lagere beloning lijdt tot een verminderde drive om zich in te zetten.
Hoe komt het dat sommige landen arm blijven. Is dat omdat andere landen rijker worden of omdat ze zelf een slecht economisch beleid voeren?quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:38 schreef Denagam het volgende:
[..]
ik google maar ff snel... want heb geen directe bron, maar je hoort het vaak genoeg.
http://www.worldorder.nl/(...)teropdebevolking.htm
!google rijken steeds rijker
En je vind genoeg
Nee joh. Hou nou eens op met je volkswijsheden te projecteren op een economisch systeem.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:40 schreef Denagam het volgende:
[..]
Met andere woorden... laten we maar afwachten en niets doen.. ?
De 1 zijn dood is immers de ander zijn brood toch? Als er nou maar genoeg mensen doodgaan, misschien komt er dan ook genoeg brood?
quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:42 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Snap nou eens dat ik dat best snap, topic gaat erover of dit gerechtvaardigd is. Is het gerechtvaardigd dat zo'n nietsnut van een manager tig miljoenen verdient over de ruggen van de hardwerkende werknemers onder hem, toevallig alleen maar omdat dat er meer zijn, zodat "aan de vraag wordt voldaan"
Is het gerechtvaardigd dat iemand miljoenen verdient, alleen maar omdat er weinigen zijn die dat werk kunnen c.q. willen doen?
[..]
De baas kan dat toch alleen maar bepalen afhankelijk van de vraag die er naar dat product is.quote:Zijn baas, in het geval van een topbestuurder echter, bepalen ze dat zelf en leggen dit ter goedkeuring voor aan de AVA, die vervolgens mag kiezen: Of schoorvoetend akkoord gaan, of een bedrijfscrisis starten door te weigeren, waarna het bedrijf z'n bestuur kwijt is en dus stuurloos is. Vaak is het eerste dan nog goedkoper.....maar is het rechtvaardig?
quote:[..]
Oh? Jij werkt harder als je meer salaris gestort krijgt? Waarom? Het geld komt toch wel binnen. Onzin dus.
het gaat niet om loon het gaat om koopkrachtquote:Was het trouwens wel waar, meld het Balkie dan ff, houdt ie gelijk op met z'n loonmatigingsonzin.
Het is rechtvaardig dat een manager meer verdient dan de mensen die onder hem werken, wanneer hij meer verdient dan de mensen die onder hem werken. Best simpel he?quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:42 schreef Vhiper het volgende:
Snap nou eens dat ik dat best snap, topic gaat erover of dit gerechtvaardigd is. Is het gerechtvaardigd dat zo'n nietsnut van een manager tig miljoenen verdient over de ruggen van de hardwerkende werknemers onder hem, toevallig alleen maar omdat dat er meer zijn, zodat "aan de vraag wordt voldaan"
Als je consequent bent in de regelgeving wijst dat zichzelf uit, zie hierboven.quote:Is het gerechtvaardigd dat iemand miljoenen verdient, alleen maar omdat er weinigen zijn die dat werk kunnen c.q. willen doen?
Het is een autonoom bedrijf, dus waar bemoei je je mee?quote:Zijn baas, in het geval van een topbestuurder echter, bepalen ze dat zelf en leggen dit ter goedkeuring voor aan de AVA, die vervolgens mag kiezen: Of schoorvoetend akkoord gaan, of een bedrijfscrisis starten door te weigeren, waarna het bedrijf z'n bestuur kwijt is en dus stuurloos is. Vaak is het eerste dan nog goedkoper.....maar is het rechtvaardig?
Je werkt harder als je daarmee meer verdient, bedoelt hij. Als jij met zestig uur werk net zoveel verdient als met veertig uur, is er weinig reden om te bikkelen. Dat verschil is een stimulans.quote:Oh? Jij werkt harder als je meer salaris gestort krijgt? Waarom? Het geld komt toch wel binnen. Onzin dus.
quote:Was het trouwens wel waar, meld het Balkie dan ff, houdt ie gelijk op met z'n loonmatigingsonzin.
Dat vind jij , ik vind het niet rechtvaardig. Jij bedoelt dat het legaal is gegaan, volgens de wetten van ons kapitalistische systeem. Misschien vind ik ons kapitalistische systeem wel niet rechtvaardig.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:14 schreef Landmass het volgende:
[..]
Het is rechtvaardig omdat andere mensen uit vrije wil hun dat inkomen hebben gegeven.
Zodra er meer werknemers dan werk is, is die concurrentiebodem weg. Verder is het in het belang van alle werkgevers lonen zo laag mogelijk te houden. Is in het verleden gebeurt en gebeurt nu nog op veel plekken in de wereld. Verder wil ik het onderwerp best laten rusten, maar jij begon erover...quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:12 schreef Landmass het volgende:
Wel eens bij stil gestaan dat werkgevers met andree werkgevers concureren om arbeidskrachten en dat ze dus niet zomaar een laag salaris gaan betalen. Verder wilde ik niet ingaan op de minimumloon discussie. Ander topic.
Wie heeft het hier over liefdadigheid? Alsof er onder de huidige regels geen winst mogelijk is. Een slecht functionerende arbeidskracht kan nu nog steeds redelijk eenvoudig de laan uit worden gestuurd.quote:Leer nou eens dat een bedrijf geen liefdadigheidsinstelling is en winst moet maken. Daarvoor is flexibele arbeid nodig.
Ik heb ook geen hoge pet op van Balkie, Zalpie en kameraden, maar om nou meteen te zeggen dat ze helemaal niets kunnen....quote:Een overheid kan niet investeren. Een overheid kan namelijk NIKS. De overheid maakt foute beslissingen. Keer op keer.
Dacht dat we die vrijheid nog niet hadden? Die hebben we wel? Waar pleit je dan voor?quote:De vooruitgang hjebben wij in de eerste plaats DANKZIJ de economische vrijheid.
Tevens is het een feit.quote:
We hebben geen kapitalistisch systeem. Legaal is het wel. Wat houdt dat in volgens jou, rechtvaardig.quote:ik vind het niet rechtvaardig. Jij bedoelt dat het legaal is gegaan, volgens de wetten van ons kapitalistische systeem. Misschien vind ik ons kapitalistische systeem wel niet rechtvaardig.
Als jij de vrije wil van mensen niet als iets fundamenteels rechtvaardig vindt dan houd de discussie tussen ons 2 hier nu op.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat vind jij , ik vind het niet rechtvaardig. Jij bedoelt dat het legaal is gegaan, volgens de wetten van ons kapitalistische systeem. Misschien vind ik ons kapitalistische systeem wel niet rechtvaardig.
Dat zijn banen waar geen vraag naar is. Dat zijn dus nepbanen.quote:banen kunnen ze dus prima creëren.
Meer economische vrijeheid:quote:Dacht dat we die vrijheid nog niet hadden? Die hebben we wel? Waar pleit je dan voor?
De welvaart van de armen in Nederland is juist gegroeid.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:28 schreef Denagam het volgende:
Nee, want de stats tonen aan dat de rijken steeds rijker worden... en de armen steeds armer.
*Plof* weg stelling.
Banen creëren is gebakken lucht als het niet gepaard gaat met het toevoegen van waarde.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:58 schreef Vhiper het volgende:
Banen kunnen ze dus prima creëren.
Waar zeg ik dat ik de vrije wil niet rechtvaardig vind. Ik vind kapitalisme geen rechtvaardig systeem inderdaad, jij wel?quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:07 schreef Landmass het volgende:
[..]
Als jij de vrije wil van mensen niet als iets fundamenteels rechtvaardig vindt dan houd de discussie tussen ons 2 hier nu op.
Wat vind jij eigenlijk wel rechtvaardig?
behalve de begrafenis ondernemerquote:Op vrijdag 24 december 2004 13:45 schreef Landmass het volgende:
De een zijn dood is minder brood voor de ander.
Ja, dat schijnt samen te hangen. Kapitaal is niet eindig, enzo.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:10 schreef Lithion het volgende:
[..]
De welvaart van de armen in Nederland is juist gegroeid.
Zo ook de welvaart van de rijken.
Het is helemaal geen feit dat het rechtvaardig is. Rechtvaardigheid is een ethisch begrip, dus subjectief.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:03 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Tevens is het een feit.
[..]
We hebben geen kapitalistisch systeem. Legaal is het wel. Wat houdt dat in volgens jou, rechtvaardig.
Het is vooral goed voor mensen die mee kunnen komen, niet voor mensen die om wat voor reden buiten de boot vallen. Het is een vrij egoistisch systeem waar het recht van de sterkste telt en de welvaart zeer scheef is verdeeld.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:16 schreef heiden6 het volgende:
SCH, waarom vind je kapitalisme niet rechtvaardig? Het is gebaseerd op vrijheid en vrijwilligheid, en zorgt voor economische vooruitgang waar iedereen uiteindelijk van profiteert. Dat lijkt me toch een goede zaak?
Ik doelde op de vrijwilligheid die jij als subjectief bestempelde. Lees maar even terug.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is helemaal geen feit dat het rechtvaardig is. Rechtvaardigheid is een ethisch begrip, dus subjectief.
Ik snap dat idealisme van een zo gelijk mogelijke verdeling niet. Het stoort mij weinig dat er een hoop mensen zijn die véél meer verdienen dan ik. Integendeel, het motiveert mij juist meer om beter te presteren.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:20 schreef SCH het volgende:
...en de welvaart zeer scheef is verdeeld.
Dat stoort ook mij niet, wel dat er mensen zijn die heel weinig hebben. Bejaarden die maar 2 x in de week warm eten of hun medicijnen niet kunnen betalen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Ik snap dat idealisme van een zo gelijk mogelijke verdeling niet. Het stoort mij weinig dat er een hoop mensen zijn die véél meer verdienen dan ik. Integendeel, het motiveert mij juist meer om beter te presteren.
Zoveel mensen zijn dat niet, wanneer het systeem goed werkt. Die enkelingen zul je wel op moeten vangen, maar hierin is Nederland volledig doorgeslagen. Met de minste of geringste kneuzenaandoening krijg je al een uitkering, en als je daarvan geen nieuwe dvd-speler kunt kopen is Balkenende een lul. Het zou wel prettig zijn als mensen hun eigen verantwoordelijkheid accepteren, want van een uitkering kun je prima leven. Helaas wordt die verantwoordelijkheid in onze maatschappij ontzettend ontmoedigd door een gigantische overheidsinvloed en bijkomende afhankelijkheid van de staat.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:20 schreef SCH het volgende:
Het is vooral goed voor mensen die mee kunnen komen, niet voor mensen die om wat voor reden buiten de boot vallen.
Je gaat weer uit van de zwakheden van mensen, in plaats van de goede punten. Daar is volgens mij het hele socialisme op gebaseerd: mensen kunnen helemaal niets, dus laten we ze vooral maar sterk controleren. Zo'n vrije markt kunnen ze toch niet aan.quote:Het is een vrij egoistisch systeem waar het recht van de sterkste telt en de welvaart zeer scheef is verdeeld.
Dat stoort mij ook, maar je kunt je afvragen of je dat op de ' rijken' moet verhalen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat stoort ook mij niet, wel dat er mensen zijn die heel weinig hebben. Bejaarden die maar 2 x in de week warm eten of hun medicijnen niet kunnen betalen.
Yup, ik weet het.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:27 schreef Landmass het volgende:
[..]
Beloning is niet naar hoeveelheid verichte arbeid. Beloning is naar vraag en aanbod. Anders zouden we toch allemaal marathons aan het lopen zijn
Oh zeker, dat hoor je mij ook niet direct beweren toch. Ik stel alleen de (on)rechtvaardigheid aan de kaak. Het zou toch niet moeten kunnen dat er in zo'n rijk land bejaarden zijn die niet 1 x per jaar op vakantie kunnen, die niet vaker dan 1 x per week vlees kunnen eten etcetera.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat stoort mij ook, maar je kunt je afvragen of je dat op de ' rijken' moet verhalen.
Wat een stereotype reactie zeg; 'het zou niet moeten kunnen'.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh zeker, dat hoor je mij ook niet direct beweren toch. Ik stel alleen de (on)rechtvaardigheid aan de kaak. Het zou toch niet moeten kunnen dat er in zo'n rijk land bejaarden zijn die niet 1 x per jaar op vakantie kunnen, die niet vaker dan 1 x per week vlees kunnen eten etcetera.
Maar wat heeft dat met verhoudingen te maken? Dan gaat het toch gewoon om het tegengaan van armoede?quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Het zou toch niet moeten kunnen dat er in zo'n rijk land bejaarden zijn die niet 1 x per jaar op vakantie kunnen, die niet vaker dan 1 x per week vlees kunnen eten etcetera.
Noem het maar gewoon. Het heeft alles met de mentaliteit van ons land te maken. We verafgoden een systeem waarin rijkdom gelijk evenredig staat aan goed en armoede aan lui en kwaad.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:45 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met verhoudingen te maken? Dan gaat het toch gewoon om het tegengaan van armoede?
Als er een groep is waarvan ik vind dat we er goed voor moeten zorgen, is het de groep bejaarden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:42 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh zeker, dat hoor je mij ook niet direct beweren toch. Ik stel alleen de (on)rechtvaardigheid aan de kaak. Het zou toch niet moeten kunnen dat er in zo'n rijk land bejaarden zijn die niet 1 x per jaar op vakantie kunnen, die niet vaker dan 1 x per week vlees kunnen eten etcetera.
Juist, alsof 'de rijken' daar schuld aan hebben of per definitie de verantwoordelijkheid voor moeten dragen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:36 schreef miss_sly het volgende:
Dat stoort mij ook, maar je kunt je afvragen of je dat op de ' rijken' moet verhalen.
Dat is wéér wat anders.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Noem het maar gewoon. Het heeft alles met de mentaliteit van ons land te maken. We verafgoden een systeem waarin rijkdom gelijk evenredig staat aan goed en armoede aan lui en kwaad.
Als ik die praktijk nou niet ideaal vind? Ik ben een hyperrealist maar dan mag ik er toch wel een mening over hebben?quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:44 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Wat een stereotype reactie zeg; 'het zou niet moeten kunnen'.
Waarom ga je niet eens uit van de praktijk in plaats van achterhaalde dogma's als het gelijkheidsideaal?
Misschien stimuleert dat systeem armeren juist wel. In de VS is dat duidelijk zichtbaar.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:46 schreef SCH het volgende:
Noem het maar gewoon. Het heeft alles met de mentaliteit van ons land te maken. We verafgoden een systeem waarin rijkdom gelijk evenredig staat aan goed en armoede aan lui en kwaad.
->quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik de vrije wil niet rechtvaardig vind.
quote:LANDMASS: Het is rechtvaardig omdat andere mensen uit vrije wil hun dat inkomen hebben gegeven.
..................................................................
SCH: Dat vind jij , ik vind het niet rechtvaardig.
Ideaal bestaat niet.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:51 schreef SCH het volgende:
Als ik die praktijk nou niet ideaal vind?
Natuurlijk. Als je je politieke mening maar op de realiteit baseert. "Het zou niet moeten kunnen" valt daar m.i. niet onder.quote:Ik ben een hyperrealist maar dan mag ik er toch wel een mening over hebben?
In HongKong, een van de meest kapitalistische plekjes op aarde, kan bijna iedereen meedoen getuige de werkloosheid van zo'n 2% die ze in het verleden haalden.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is vooral goed voor mensen die mee kunnen komen, niet voor mensen die om wat voor reden buiten de boot vallen.
Denk je niet dat mensen rationeel egoistisch van aard zijn? Dat het in de genen ingebakken zit.quote:Het is een vrij egoistisch systeem
Hoe geldt het recht van de sterkste? Mag ik bij een solicitatie procedure de andere solicitanten knock out slaan?quote:waar het recht van de sterkste telt en de welvaart
Je kan het toch alleen maar verdelen door de inkomsten van andere mensen af te pakken. Dat is zeker niet rechtvaardig.quote:zeer scheef is verdeeld.
Lekker kansloos. Alsof ze in Hilversum niet dagelijks stapels videobanden/dvd's krijgen van mensen die graag presentator willen worden, nog even los van alle broers/zussen, nichten/neven en vrienden/vriendinnen van bestaande medewerkers van mediabedrijven die nog in de wachtrij staan.quote:Op vrijdag 24 december 2004 04:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Niemand die die camerman tegenhoudt om te solliciteren op de baan van Ron Brandsteder
He niet gelijk m'n proefballonnetje afschieten!quote:Op vrijdag 24 december 2004 16:35 schreef PJORourke het volgende:
Met als gevolg dat je voor bepaalde beroepen straks niemand meer kan vinden,
Wat is daar mis mee?quote:en dan ga je op z'n Vermeends zeker maar weer klooien met het belastingstelsel, om de "burger tot goed gedrag aan te moedigen".
Sorryquote:Op vrijdag 24 december 2004 17:05 schreef DaveM het volgende:
He niet gelijk m'n proefballonnetje afschieten!![]()
Ik heb nog niet nagedacht over eventuele toepassing buiten de mediawereld.
quote:Wat is daar mis mee?
Onwaar. Zie bijvoorbeeld een onderzoek dat de wereldbank gedaan heeft: Growth is good for the poor. In de conclusie daarvan staat ondermeer het volgende:quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:28 schreef Denagam het volgende:
[..]
*Plof* weg stelling.
quote:Average incomes of the poorest fifth of a country on average rise or fall at the same rate as average incomes. This is a consequence of the strong empirical regularity that the share of income of the poorest fifth does not vary systematically with average incomes, in a large sample of countries spanning the past four decades. This relationship holds across regions and income levels, and in normal times as well as during crisis. We also find that a variety of pro-growth macroeconomic policies, such as low inflation, moderate size of government, sound financial development, repect for the rule of law, and openness to international trade, raise average incomes with little systematic effect on the distribution of income. This supports the view that a basic policy package of private property rights, fiscal discipline, macroeconomic stability, and openness to trade on average increases the income of the poor to the same extent that it increases the income of the other households in society. It is worth emphasizing that our evidence does not suggest a "trickle-down" process or sequencing in which the rich get richer first and eventually benefits trickle down to the poor. The evidence, to the contrary, is that private property rights, stability, and openness contemporaneously create a good environment for poor households -- and everyone else -- to increase their production and income. On the other hand, we find little evidence that formal democratic institutions or a large degree of government spending on social services systematically affect incomes of the poor.
Dan laten we het over aan de ambtenarij. Kleine moeite om bij het verwerken van de formulieren even te controleren of er aanleiding is voor een heffing.quote:Op vrijdag 24 december 2004 19:00 schreef PJORourke het volgende:
Dan krijg je tinkertaxation. Een belastingstelsel met zo veel regelingen, clausules en uitzonderingen dat je
1. Een onbegrijpelijk ingewikkeld stelsel krijgt. Jan Modaal krijgt zijn aanslag niet meer ingevuld.
waar gehakt wordt.....quote:2. Voortdurend bezig bent met aanpassingen en correcties, want je krijgt onvermijdelijk fouten.
quote:3. Massa's vervolgingen en andere rechtzaken.
Je zou zeggen hoe moeilijker de wetgeving, hoe meer klandizie voor de experts.quote:"De kerstboom" van Vermeend is als gevolg van al dit gepruts bij fiscale experts niet meer zo populair.
Fietskorting en dergelijke reut heb ik het over. Massa's van dat soort regelingen kosten veel tijd en moeite in de verwerking, en zijn onduidelijk voor de burger. Zo is de koopsubsidie voor goedkope woningen gestrand.quote:Op vrijdag 24 december 2004 20:22 schreef DaveM het volgende:
Dan laten we het over aan de ambtenarij. Kleine moeite om bij het verwerken van de formulieren even te controleren of er aanleiding is voor een heffing.
Eensch. Maar waarom zou je meer hakken dan nodig is voor de rijksinkomsten?quote:waar gehakt wordt.....
Misschien zijn ze eerlijk genoeg om een waardeoordeel te vellen over die wetgeving? Zo van katching, wat een broddelwerk? En experts op de universiteiten verdienen daar natuurlijk niks aan.quote:Je zou zeggen hoe moeilijker de wetgeving, hoe meer klandizie voor de experts.
Zijn arbeidsomstandigheden, willen daarintegen nog wel eens vele malen beter zijn dan die van dezelfde boerenlul die soms dagen van 48 uur en meer maakt om zaken opgelost te krijgen. En dan heb ik het nog niet over zijn scholings- en trainingsperspectieven. Verder heeft de onderzoeker in kwestie, als hij een reputatie opbouwt vanwege zijn deugdelijke werk, na verloop van tijd natuurlijk ook inkomsten uit publicaties. Verkoopt hij zijn verhaal ook nog eens goed dan komt hij in een sprekerscirquit terecht waar hij bijzonder flink kan vangen voor een consulterend verhaaltje.quote:Op vrijdag 24 december 2004 18:51 schreef thabit het volgende:
Het verband tussen beloning en prestatie is inderdaad zoek. Je wordt beloond voor goed in de markt functioneren, dat is iets anders dan op een hoog niveau presteren. Een wetenschapper aan de universiteit die allerlei ingewikkelde theorieen onderzoekt en bedenkt wordt hiervoor minder beloond dan een boerelul die bij een bedrijf deze theorieen, vaak in verzwakte vorm, gaat lopen toepassen.
Goed geraaien.quote:Op vrijdag 24 december 2004 20:48 schreef sjun het volgende:
Ik kan me overigens voorstellen dat dit voor Wiskundigen 'wat' minder is.
Voor de burger verandert er niks, hij/zij hoeft bij nader inzien helemaal niks extra's in te vullen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 20:42 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Fietskorting en dergelijke reut heb ik het over. Massa's van dat soort regelingen kosten veel tijd en moeite in de verwerking, en zijn onduidelijk voor de burger. Zo is de koopsubsidie voor goedkope woningen gestrand.
Omdat het eindresultaat de moeite waard is misschien?quote:Eensch. Maar waarom zou je meer hakken dan nodig is voor de rijksinkomsten?
Alleen regels veranderen als dat op de een of andere manier geld bespaart bedoel je?quote:Overdreven moeilijke regelgeving levert conflicten en rechtzaken op. Terwijl dat soort regels vaak niet nodig zijn. Kost ook allemaal weer geld om af te handelen.
Ok, daar zit wat in. Puntje voor jou.quote:Misschien zijn ze eerlijk genoeg om een waardeoordeel te vellen over die wetgeving? Zo van katching, wat een broddelwerk? En experts op de universiteiten verdienen daar natuurlijk niks aan.
De kleren van de keizer laten zich daar nu eenmaal wat moeilijker ophoudenquote:
Wiskundigen zijn door het karakter van de notatie gedwongen kort en bondig te formuleren. Wat bij een ander een telefoonboek oplevert, is in de wiskunde al snel beperkt tot een soort pamflet van een kantje of dertig. Alleen het bewijs van Fermat was echt veel langer.quote:Op vrijdag 24 december 2004 22:35 schreef sjun het volgende:
De kleren van de keizer laten zich daar nu eenmaal wat moeilijker ophouden
In jouw hoofd gaat het er allemaal ideaal aan toe he.quote:Voor de burger verandert er niks, hij/zij hoeft bij nader inzien helemaal niks extra's in te vullen.
De belastingdienst hoeft enkel de reeds verstrekte gegevens op een andere manier te behandelen. Maar dat is gewoon een kwestie van een paar extra rekenregeltjes in de computer.
Daarom heeft RB een miljoenensalaris en die cameraman nietquote:Lekker kansloos. Alsof ze in Hilversum niet dagelijks stapels videobanden/dvd's krijgen van mensen die graag presentator willen worden, nog even los van alle broers/zussen, nichten/neven en vrienden/vriendinnen van bestaande medewerkers van mediabedrijven die nog in de wachtrij staan.
Hoe denk je dat die nietsnut manager is geworden?quote:Snap nou eens dat ik dat best snap, topic gaat erover of dit gerechtvaardigd is. Is het gerechtvaardigd dat zo'n nietsnut van een manager tig miljoenen verdient over de ruggen van de hardwerkende werknemers onder hem, toevallig alleen maar omdat dat er meer zijn, zodat "aan de vraag wordt voldaan"
Je kan nooit gaan emigreren want overal is het stukken schever verdeeldquote:Het is een vrij egoistisch systeem waar het recht van de sterkste telt en de welvaart zeer scheef is verdeeld.
Zolang je maar een berg geld meegeeftquote:Een slecht functionerende arbeidskracht kan nu nog steeds redelijk eenvoudig de laan uit worden gestuurd.
quote:Het is een autonoom bedrijf, dus waar bemoei je je mee?
In de praktijk loopt het altijd wat minder natuurlijk, een paar overbetaalde ict-ers en een paar klungelige ambtenaren zijn vaak al genoeg om dit soort projecten in de soep te laten lopen.quote:Op vrijdag 24 december 2004 22:44 schreef Landmass het volgende:
[..]
In jouw hoofd gaat het er allemaal ideaal aan toe he.
En aangezien dat voor de gemiddelde presentator meer geluk dan prestatie is vind ik het goed als een flink deel van dat inkomen weer lekker door de fiscus afgepakt wordt en verdeeld wordt onder mensen die wél hard werken voor hun geld.quote:Op zaterdag 25 december 2004 01:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Daarom heeft RB een miljoenensalaris en die cameraman niet
Echt zo'n absurde, afgunstige SP-gedachte uit de koker van mensen als Agnes Kant.quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:26 schreef DaveM het volgende:
En aangezien dat voor de gemiddelde presentator meer geluk dan prestatie is vind ik het goed als een flink deel van dat inkomen weer lekker door de fiscus afgepakt wordt en verdeeld wordt onder mensen die wél hard werken voor hun geld.
Ik ken genoeg verhalen over managers die hun geld absoluut niet waard zijn. Bij ons op het werk vind ik er een paar ook discutabel.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
ik vind het helemaal niet verkeerd als een goede manager veel geld verdient; zonder leiding binnen een bedrijf wordt het echt een zooi; je komt alleen niet zo vaak een echt goede manager tegen.
Een economie zonder inkomensnivellering is het meest rechtvaardig. Iedereen verdient exact datgene als waar men voor gewerkt heeft.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:05 schreef SCH het volgende:
Als je als TS niet ziet wat er mis mee is dat 5 procent van de bevolking evenveel vermogen heeft als de andere 95 procent dan word ik licht wanhopig.
Hoe vind je dat het armoede is bijvoorbeeld?
Zegt rechtvaardigheid je iets???
Je denkt dat RTL 4 die mensen zo veel betaalt omdat ze ze zo aardig vinden?quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:26 schreef DaveM het volgende:
[..]
En aangezien dat voor de gemiddelde presentator meer geluk dan prestatie is vind ik het goed als een flink deel van dat inkomen weer lekker door de fiscus afgepakt wordt en verdeeld wordt onder mensen die wél hard werken voor hun geld.
En als het de heren en dames presentators niet bevalt verhuizen ze toch lekker naar België?
Dag Ron!, dag Caroline!
, dag Carlo!
Hoezo?quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:44 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dus structureel komen er minder belasting inkomsten binnen
Stom van mij, helemaal vergeten dat ze eigenlijk onvervangbaar zijn.quote:Op zaterdag 25 december 2004 21:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En die WW kneusjes kunnen zeker net zo goed werk leveren als Ron en company?
mental Theo was postbode voor z'n huidgie carriere. De Tokkies doen het best wel aardig om Nederland bezig te houden. Ron en company en bovengenoemde figuren leveren ongeveer dezelfde kwaliteit naar mijn idee.quote:Op zaterdag 25 december 2004 21:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En die WW kneusjes kunnen zeker net zo goed werk leveren als Ron en company?
Als er 1 ding absurd is dan is het wel wat de VVD allemaal niet goedpraat aan excessen.quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Echt zo'n absurde, afgunstige SP-gedachte uit de koker van mensen als Agnes Kant.
Ja, maar niet verder vertellen he?quote:Hoe ga je bepalen wie wel en wie niet hard werkt?
Ga je daar de geheime dienst voor inschakelen of zo, om te zien wie stiekem achter z'n bureau ligt te slapen?
Was die staatssecretaris Bos van Financiën dan toch een naamgenoot?quote:En wie gaat de normen stellen? Een of andere boven-ons-gestelde politicus, die zelf nog nooit hard gewerkt heeft, zoals Wouter Bos?
Ja als de opnames voltooid zijn doen ze vast nog even de boekhouding voor John of Joop.quote:Wie zegt dat de presentatoren achter de schermen niet hard moeten werken?
Lees deze thread beter door. Het gaat niet om hoe hard je werkt (anders zouden we allemaal een marathon lopen). Het gaat om het vraag en aanbod.quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:26 schreef DaveM het volgende:
[..]
En achterblijven met de steuntrekkers. Goed plan.quote:En als het de heren en dames presentators niet bevalt verhuizen ze toch lekker naar België?
Dag Ron!, dag Caroline!
, dag Carlo!
Denk nou eens na.quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:28 schreef DaveM het volgende:
De plaats van zo'n inhalige presentator wordt opgevuld door iemand die tevreden is met minder.
Op naar de 35 urige werkweek.quote:Die laatste persoon maakt bij zijn oude bedrijf een vacature vrij en dat scheelt weer een uitkeringstrekker.
Waarom zou een werkgever iemand teveel begunstigen? Dat kost toch alleen maar geld? Een bedrijf zal zoveel mogelijk winst willen maken (schande) en zal dus altijd proberen mensen zo weinig mogelijk te betalen. Er wordt echter geconcureerd om werknemers (presentatoren in ons geval) dus ze moeten een afweging maken.quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:25 schreef DaveM het volgende:
En wb die afgunst, als mensen teveel begunstigd worden door hun werkgever waarom zou daar niet wat van af mogen?
Marxist zal je bedoelen.quote:Op zaterdag 25 december 2004 22:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Gelukkig voor Ron Company maak jij die afweging niet
Maar kut he, dat mensen succes hebben en jij niet, als ras Calvinist?
Tot welke excessen dit kan leiden bedoel je (zie je eigen topic titel)quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:42 schreef Landmass het volgende:
[..]
Lees deze thread beter door. Het gaat niet om hoe hard je werkt (anders zouden we allemaal een marathon lopen).
Het gaat om het vraag en aanbod.
Dat zei D-A-M of PJOR ook al en heb ik al weerlegd.quote:En achterblijven met de steuntrekkers. Goed plan.
Dus de SP mag onzin uitkramen omdat de VVD het naar jouw ongesubstantieerde mening ook doet? Als Jantje wegkomt met moord, mag Pietje het dan ook?quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:25 schreef DaveM het volgende:
Als er 1 ding absurd is dan is het wel wat de VVD allemaal niet goedpraat aan excessen.
Waarom zou er wat van af moeten? Omdat jij het niet kan verkroppen dat je het met minder moet doen?quote:En wb die afgunst, als mensen teveel begunstigd worden door hun werkgever waarom zou daar niet wat van af mogen?
Hoogstaand antwoord.quote:Ja, maar niet verder vertellen he?
Was idd. En nu functioneert hij als opperzetelvulsel voor de grootste ideologische has-been in de Nederlandse politiek, de PvdA, en mag hij niet meer met z'n gore rooie poten aan de belastingtarieven zitten.quote:Was die staatssecretaris Bos van Financiën dan toch een naamgenoot?
Geen interviews, geen voorbesprekingen, geen brainstormsessies, geen vergaderingen, geen planning, kortom: die programma's komen vanzelf op TV.quote:Ja als de opnames voltooid zijn doen ze vast nog even de boekhouding voor John of Joop.
Dat er mensen zijn die heel veel verdienen. Nounou wat een excess. Schande. Armoede moet de norm zijn.quote:Tot welke excessen dit kan leiden bedoel je (zie je eigen topic titel)
Niet iedereen wil presentator worden. Daar wel eens rekening mee gehouden.quote:Maar goed, laten we dan net doen alsof er toch nog meer mensen rondlopen in Nederland met een vlotte babbel en uitstraling.
Ja.quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:47 schreef Landmass het volgende:
[..]
Denk nou eens na.
Als RTL4 (of anders het productiebedrijf) een presentator minder kon betalen hadden ze dat natuurlijk allang gedaan. Snap je dat?
Moet je me toch even uitleggen, maar misschien ligt dat aan het tijdstip.quote:Op naar de 35 urige werkweek.
Dat ze nou precies die presentator willen en niet een andere. EN ga nou niet zeggen dat ze een andere presentator moeten nemen. Het is hun business, zij weten hoe die in elkaar zit en hoe je het zo goed mogelijk moet doen.quote:
In Frankrijk wilden ze van de werkloosheid af komen door mensen korter te laten werken. De 40 urige ww werd dus de 35 urige ww. Zo creeer je banen en gaat de werkloosheid omlaag ..... dachten ze. De werkloosheid is echter al jaren 10% en ze hebben eindelijk door dat het anders moet.quote:[..]
Moet je me toch even uitleggen, maar misschien ligt dat aan het tijdstip.
Zei ik dat de SP op dit punt onzin uitkraamt, ik zei alleen iets over de VVD dacht ik.quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:58 schreef PJORourke het volgende:
Dus de SP mag onzin uitkramen omdat de VVD het naar jouw ongesubstantieerde mening ook doet? Als Jantje wegkomt met moord, mag Pietje het dan ook?
Omdat anderen daar de dupe van zijn misschien? (ook jou verwijs ik naar de discussie met Diego)quote:Waarom zou er wat van af moeten? Omdat jij het niet kan verkroppen dat je het met minder moet doen?
Nee was grappig bedoeld. Ik moet soms ook lachen om jouw posts namelijk.quote:Hoogstaand antwoord.
En dat is jouw idee van hoogstaande antwoorden?quote:Was idd. En nu functioneert hij als opperzetelvulsel voor de grootste ideologische has-been in de Nederlandse politiek, de PvdA, en mag hij niet meer met z'n gore rooie poten aan de belastingtarieven zitten.
Natuurlijk weet ik wel dat er voorbereiding aan vooraf gaat, maar doe nou niet net alsof het een 40-urige baan is, 50 weken per jaar.quote:Geen interviews, geen voorbesprekingen, geen brainstormsessies, geen vergaderingen, geen planning, kortom: die programma's komen vanzelf op TV.
quote:Omdat anderen daar de dupe van zijn misschien?
Jouw obsessie omtrent de VVD kennen we nu wel. Aleen gebruik jij dit argument om een slecht idee van de SP goed te praten. Valt onder drogredenen.quote:Op zondag 26 december 2004 00:21 schreef DaveM het volgende:
Zei ik dat de SP op dit punt onzin uitkraamt, ik zei alleen iets over de VVD dacht ik.
Zero-sum denken. Onzin. Ik verwijs je naar de x-aantal topics waar dat weerlegd wordt.quote:Omdat anderen daar de dupe van zijn misschien? (ook jou verwijs ik naar de discussie met Diego)
Excuses. SP-humor is kennelijk anders dan de mijne.quote:Nee was grappig bedoeld. Ik moet soms ook lachen om jouw posts namelijk.
Dat krijg je als je "Wouter Bos" zegt.quote:En dat is jouw idee van hoogstaande antwoorden?
Nee, het is een baan met veel rustige perioden, maar ook tijden dat je hele lange dagen maakt. Ook tijdens de zomerstop. Hoe dan ook, het rechtvaardigt nivellering niet.quote:Natuurlijk weet ik wel dat er voorbereiding aan vooraf gaat, maar doe nou niet net alsof het een 40-urige baan is, 50 weken per jaar.
Laat je LOI-cursus "Psychologie voor iedereen" even buiten deze discussie wil je?quote:Op zondag 26 december 2004 00:23 schreef Landmass het volgende:
De kern van DaveM's denkwijze:
Heb ik al gedaanquote:Hoe kan iemand er de dupe van worden als iemand anders rijk wordt. Leg dat even uit wil je.[/b]
Ik kan die uitleg dus absoluut niet volgen. Sterker nog, het gaat niet eens over wat ik zeg.quote:Op zondag 26 december 2004 00:35 schreef DaveM het volgende:
Heb ik al gedaan
*herhaling* lees de antwoorden aan Diego even wil je *herhaling*
Als je dan nog vragen hebt hoor ik het morgen wel.
Hij moet gewoon eventjes goed uitleggen waarom iemand er de dupe van worden als iemand anders rijk wordt.quote:Op zondag 26 december 2004 00:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hij reageerde dan ook niet op jou
Maw, waarom zero-sum wel klopt.quote:Op zondag 26 december 2004 00:47 schreef Landmass het volgende:
Hij moet gewoon eventjes goed uitleggen waarom iemand er de dupe van worden als iemand anders rijk wordt.
Het is natuurlijk geen wonder dat hij dat niet uit kan leggen.quote:
Echt heel ingewikkeld was die redenering anders niet hoor.quote:Op zondag 26 december 2004 00:42 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ik kan die uitleg dus absoluut niet volgen.
Makkelijk he, one-liners zonder toelichting?quote:Op zondag 26 december 2004 01:32 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk geen wonder dat hij dat niet uit kan leggen.
Het klopt gewoon niet.
quote:Op zondag 26 december 2004 13:55 schreef DaveM het volgende:
Nu hoef ik toch hopelijk niet meer aan jou en PJORourke voor te kauwen dat hier wel degelijk sprake is van zero-sum he?
Zes presentatoren tegelijk in beeld?quote:Op zondag 26 december 2004 13:55 schreef DaveM het volgende:
[..]
Echt heel ingewikkeld was die redenering anders niet hoor.
Valt me toch een beetje tegen van je, ik zou bijna ook zo'n link als die van Diego plaatsen.![]()
Wat ik liet zien is dat bij een lager salaris voor zo'n soort beroep
1) er extra werkgelegenheid ontstaat.
Als praktisch iedereen geschikt zou zijn voor een dergelijk beroep, zou het aanbod stijgen en dus de prijs dalen. Het loon is echter hoog wat aangeeft dat maar weinigen geschikt zijn en dus een redelijk salaris ontvangen.quote:2) meer mensen de kans krijgen om zo'n beroep te kunnen uitoefenen.
Het gaat natuurlijk vooral om 1) , maar 2) is mooi meegenomen.
Je zou zo'n overbetaald beroep dus kunnen opvatten als een push-factor (of hoe je dat ook noemt) als het gaat om werkloosheid.
Verdiep je eens een beetje in de stof. Lees Zero-Sum Game? eens door om te beginnen. Zero-sum denken is wel zo economie derde klas middelbare school en dat soort simplificaties gaan gewoonweg niet op in een complexe economie.quote:Nu hoef ik toch hopelijk niet meer aan jou en PJORourke voor te kauwen dat hier wel degelijk sprake is van zero-sum he?
Dan zie ik nog steeds niet in hoe iemand er de dupe van is geworden als iemand anders rijk is.quote:Op zondag 26 december 2004 13:55 schreef DaveM het volgende:
[..]
Echt heel ingewikkeld was die redenering anders niet hoor.
Valt me toch een beetje tegen van je, ik zou bijna ook zo'n link als die van Diego plaatsen.![]()
Wat ik liet zien is dat bij een lager salaris voor zo'n soort beroep
1) er extra werkgelegenheid ontstaat.
2) meer mensen de kans krijgen om zo'n beroep te kunnen uitoefenen.
Het gaat natuurlijk vooral om 1) , maar 2) is mooi meegenomen.
Je zou zo'n overbetaald beroep dus kunnen opvatten als een push-factor (of hoe je dat ook noemt) als het gaat om werkloosheid. Nu hoef ik toch hopelijk niet meer aan jou en PJORourke voor te kauwen dat hier wel degelijk sprake is van zero-sum he?
Zolang jij mijn kritische kanttekeningen bij het neoliberalisme betitelt als "absurde SP-gedachtes" betitel ik jouw (vaak tot in het absurde doorgevoerde) verdediging van het neoliberalisme als lachwekkende VVD-retoriek. You get what you give.quote:Op zondag 26 december 2004 00:29 schreef PJORourke het volgende:
Jouw obsessie omtrent de VVD kennen we nu wel.
Door wie weerlegd, door jou?quote:Zero-sum denken. Onzin. Ik verwijs je naar de x-aantal topics waar dat weerlegd wordt.
lolquote:Dat krijg je als je "Wouter Bos" zegt.
Nee in jouw ogen is nivellering nooit toegestaan al "verdient" iemand 1000x zoveel voor hetzelfde werk.quote:Nee, het is een baan met veel rustige perioden, maar ook tijden dat je hele lange dagen maakt. Ook tijdens de zomerstop. Hoe dan ook, het rechtvaardigt nivellering niet.
Het neoliberalisme is een SP-achtige term om een aantal verschillende politieke richtingen te bundelen. Echter als enkelvoudige stroming bestaat het niet. Ik verdedig dus geen neoliberalisme.quote:Op zondag 26 december 2004 14:51 schreef DaveM het volgende:
Zolang jij mijn kritische kanttekeningen bij het neoliberalisme betitelt als "absurde SP-gedachtes" betitel ik jouw (vaak tot in het absurde doorgevoerde) verdediging van het neoliberalisme als lachwekkende VVD-retoriek. You get what you give.
Weerlegd. Door wie maakt niet uit.quote:Door wie weerlegd, door jou?
Er zijn meerdere topics die daarover gaan. Het zou een herhaling van zetten zijn.quote:En al zou dat waar zijn, dan moet je toch ook in staat zijn om kort uit te leggen waarom dan wel ipv
"onzin" roepen.
Het nut van nivellering heb jij nog steeds niet hard kunnen maken. Het "eerlijkheidsargument" speelt in rationele zaken (belastingtarieven horen daar onder te vallen) geen rol.quote:Nee in jouw ogen is nivellering nooit toegestaan al "verdient" iemand 1000x zoveel voor hetzelfde werk.
Flauwe opmerking.quote:Op zondag 26 december 2004 14:59 schreef Davitamon het volgende:
Waarom zou iemand 1000x zoveel betalen voor hetzelfde werk?
Het was dan ook een karikatuur slimmerd.quote:Je hebt bedroevend weinig kaas gegeten van marktwerking, zo blijkt.
Dat je leuk inspeelt op de emotie dat veel mensen een hekel hebben een jolige tv-presentatoren is minstens zo flauw. Want dit heeft verder naturlijk helemaal niks met dit onderwerp van doen.quote:
Een karikatuur die uitermate effectief blijkt jouw 'theorie' te doen struikelen. Alle situaties die jij tot nu toe schetst komen of niet eens voor, of zijn het resultaat van vraag en aanbod. Geen argument voor nivellering dus, tenzij jij jouw mening belangrijker acht dan de markt (lees: iedereen). Helaas voor jou is er in Nederland geen planeconomie, waar de markt aan de kant geschoven wordt door kleine elite groep (lees: fascisten/communisten).quote:[..]
Het was dan ook een karikatuur slimmerd.
Jij hangt heel duidelijk het standpunt aan dat de overheid een zo klein mogelijke rol moet hebben en dus niet mag proberen om ongewenste effecten van de vrije markt te corrigeren. Ik gebruik daarvoor toevallig de term neoliberalisme, maar als jij daar allergisch voor bent omdat de SP dat ook doet staat het je vrij om met een andere term te komen.quote:Op zondag 26 december 2004 15:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het neoliberalisme is een SP-achtige term om een aantal verschillende politieke richtingen te bundelen. Echter als enkelvoudige stroming bestaat het niet. Ik verdedig dus geen neoliberalisme.
constateringen bedoel je.quote:Jouw "kritische kanttekeningen" oftewel vooroordelen
Die heb ik ook. Het zou je sieren als je nou eens probeert om de vinger op de zere plek te leggen ipv lekker makkelijk iemands algemene kennis op een bepaald onderwerp te geringschatten. Je enige poging tot specificatie was mijn zero-sum standpunt en behalve uitvluchten dat ik andere discussies maar moet lezen heb ik jou daarvoor geen argumenten zien geven.quote:zouden serieus te nemen zijn als jij enige kennis van economie zou hebben.
Als jou dat zo stoort waar blijven dan je pogingen om eens uit te leggen waarom het systeem wel eerlijk zou zijn.quote:Verder dan "het is niet eerlijk" kom jij niet.
Hier komen we niet verder mee natuurlijk. Of iets weerlegd is is vooral afhankelijk van de waarnemer.quote:Weerlegd. Door wie maakt niet uit.
Nee hoor, ik vroeg niet om een nieuwe discussie. Alleen om de hoofdreden voor jouw overtuiging.quote:Er zijn meerdere topics die daarover gaan. Het zou een herhaling van zetten zijn.
Het economische nut bedoel je?quote:Het nut van nivellering heb jij nog steeds niet hard kunnen maken.
....
Zo lang nivellering geen nut heeft, ben ik tegen. Lijkt me vrij logisch.
Het speelt wel een rol anders zagen de Nederlandse belastingtarieven er wel anders uit. Niet jouw mening verwarren met de feiten graag.quote:Het "eerlijkheidsargument" speelt in rationele zaken (belastingtarieven horen daar onder te vallen) geen rol.
Een persoonlijke ergernis mag volgens jou niet als vertrekpunt voor een discussie ingebracht worden omdat er toevallig nog meer mensen zijn die deze ergenis delen? Dat noem ik pas flauw.quote:Op zondag 26 december 2004 15:37 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Dat je leuk inspeelt op de emotie dat veel mensen een hekel hebben een jolige tv-presentatoren is minstens zo flauw.
Dus ik heb niet echt het idee een meerderheidsstandpunt aan te hangen. Dat ik nu zelfs met 3-4 voorstanders van overbetaling van presentators zit te discussieren is ook al veelzeggend.quote:Het verschil is dat de burgers op ron brandsteder zitten te wachten [...]
En dat bepaal jij?quote:Want dit heeft verder naturlijk helemaal niks met dit onderwerp van doen.
Welgeteld 2.quote:Een karikatuur die uitermate effectief blijkt jouw 'theorie' te doen struikelen. Alle situaties die jij tot nu toe schetst
quote:komen of niet eens voor
Het marktmechanisme geeft dan ook geen argumenten pro of contra iets.quote:, of zijn het resultaat van vraag en aanbod. Geen argument voor nivellering dus
Op niets gebaseerd vooroordeel.quote:, tenzij jij jouw mening belangrijker acht dan de markt (lees: iedereen).
Nog zo'n verdraaiing van mijn standpunt om me in een links-extremistisch dan wel rechts-extremistisch hokje te kunnen proppen en ik discussier niet meer met jou.quote:Helaas voor jou is er in Nederland geen planeconomie, waar de markt aan de kant geschoven wordt door kleine elite groep (lees: fascisten/communisten).
Overbetaling? Bel snel RTL op, je zult ze een hoop geld besparen.quote:Op zondag 26 december 2004 16:23 schreef DaveM het volgende:
[..]
Een persoonlijke ergernis mag volgens jou niet als vertrekpunt voor een discussie ingebracht worden omdat er toevallig nog meer mensen zijn die deze ergenis delen? Dat noem ik pas flauw.
En Landmass, jouw medestander in deze discussie schreef anders:
[..]
Dus ik heb niet echt het idee een meerderheidsstandpunt aan te hangen. Dat ik nu zelfs met 3-4 voorstanders van overbetaling van presentators zit te discussieren is ook al veelzeggend.
[..]
En dat bepaal jij?
[..]
Welgeteld 2.
[..]Beide voorbeelden komen anders rechtstreeks uit de realiteit.
[..]
Het marktmechanisme geeft dan ook geen argumenten pro of contra iets.
En dus ook niet pro of contra nivellering.
[..]
Op niets gebaseerd vooroordeel.
[..]
Nog zo'n verdraaiing van mijn standpunt om me in een links-extremistisch dan wel rechts-extremistisch hokje te kunnen proppen en ik discussier niet meer met jou.
Het boeit geen ene ruk wat mensen hier vinden van salarissen van anderen (jouw afgunst druipt er af, overigens), zolang de werkgever een dergelijk hoog loon wil betalen. Er is geen reden waarom de overheid zich hiermee zou moeten bemoeien.quote:Op zondag 26 december 2004 16:23 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dus ik heb niet echt het idee een meerderheidsstandpunt aan te hangen. Dat ik nu zelfs met 3-4 voorstanders van overbetaling van presentators zit te discussieren is ook al veelzeggend.
Wie heeft het over rechts-extremisten?quote:[..]
Nog zo'n verdraaiing van mijn standpunt om me in een links-extremistisch dan wel rechts-extremistisch hokje te kunnen proppen en ik discussier niet meer met jou.
kijk eens naar de topic-titel.quote:Op zondag 26 december 2004 16:36 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Het boeit geen ene ruk wat mensen hier vinden van salarissen van anderen (jouw afgunst druipt er af, overigens), zolang de werkgever een dergelijk hoog loon wil betalen. Er is geen reden waarom de overheid zich hiermee zou moeten bemoeien.
Jij begint toch over fascisten?quote:Wie heeft het over rechts-extremisten?
Best.quote:Op zondag 26 december 2004 15:52 schreef DaveM het volgende:
Jij hangt heel duidelijk het standpunt aan dat de overheid een zo klein mogelijke rol moet hebben en dus niet mag proberen om ongewenste effecten van de vrije markt te corrigeren. Ik gebruik daarvoor toevallig de term neoliberalisme, maar als jij daar allergisch voor bent omdat de SP dat ook doet staat het je vrij om met een andere term te komen.
Maar voor een discussie over gebruik van de termen neoliberalisme, libertarisme e.d. lijkt deze discussie mij niet zo geschikt.
Afgunst is het enige dat ik constateer.quote:constateringen bedoel je.
Waar blijven ze dan?quote:Die heb ik ook.
Ik hoef toch niet gaan herhalen wat ik en anderen al honderden keren getikt hebben? Er zijn minstens drie topics over, lees maar door.quote:Het zou je sieren als je nou eens probeert om de vinger op de zere plek te leggen ipv lekker makkelijk iemands algemene kennis op een bepaald onderwerp te geringschatten. Je enige poging tot specificatie was mijn zero-sum standpunt en behalve uitvluchten dat ik andere discussies maar moet lezen heb ik jou daarvoor geen argumenten zien geven.
Dat is nou precies mijn punt, eerlijkheid speelt geen rol in de economie. Ik heb totaal geen behoefte aan economische gelijkheid of pogingen daartoe.quote:Als jou dat zo stoort waar blijven dan je pogingen om eens uit te leggen waarom het systeem wel eerlijk zou zijn.
Ja.quote:Het economische nut bedoel je?
Nu trap je weer in de SP-val en verwar je politiek met economie. Politiek willen bepaalde groeperingen een "progressief" belastingstelsel, is het zelfs noodzakelijk, want anders is onze uit de kluiten gewassen staat reeel gezien niet te financieren (anders houden minima niks over en worden ze aanhangers van Wilders of Fortuyn. En dat wil de PvdA natuurlijk niet). Maar wie zegt dat zo'n grote staat noodzakelijk of zelfs wenselijk is om goed te draaien als economie? Met veel mindre uitgaven kan je veel minder heffen en is dat hele systeem totaal overbodig.quote:Het speelt wel een rol anders zagen de Nederlandse belastingtarieven er wel anders uit. Niet jouw mening verwarren met de feiten graag.
Ik ga tenminste in op alle dingen die je zegt ipv me te beperken tot anderhalf zinnetje als reaktie op een heel stuk.quote:Op zondag 26 december 2004 16:51 schreef Davitamon het volgende:
Welk punten? Bedoel je die oneliners als 'antwoord' op mijn bericht, zonder in te gaan op de strekking ervan?
Volgens mij ben ik overal op ingegaan, maar zeg maar welk antwoord je onvoldoende vindt.quote:Ga eerst maar eens in op mijn reactie over zero-sum denken, dan zien we wel verder.
Fijn.quote:
Moet jij weten dat je onnodig een negatief etiket wilt plakken op andermans motieven.quote:Afgunst is het enige dat ik constateer.
Jij komt ineens met de bewering aanzetten dat mijn redenatie niet zou kloppen omdat ZSG hier niet van toepassing zou zijn.quote:Ik hoef toch niet gaan herhalen wat ik en anderen al honderden keren getikt hebben? Er zijn minstens drie topics over, lees maar door.
Ik ook niet.quote:Dat is nou precies mijn punt, eerlijkheid speelt geen rol in de economie. Ik heb totaal geen behoefte aan economische gelijkheid of pogingen daartoe.
De staat als doel, volgens mij ziet iedere politieke groepering de staat als middel.quote:Nu trap je weer in de SP-val en verwar je politiek met economie. Politiek willen bepaalde groeperingen een "progressief" belastingstelsel, is het zelfs noodzakelijk, want anders is onze uit de kluiten gewassen staat reeel gezien niet te financieren (anders houden minima niks over en worden ze aanhangers van Wilders of Fortuyn. En dat wil de PvdA natuurlijk niet).
Eens. Daarom is het goed als geprobeerd wordt om waar dat wenselijk is de staat af te bouwen en waar dat minder wenselijk is te streven naar minder ambtenaren.quote:Maar wie zegt dat zo'n grote staat noodzakelijk of zelfs wenselijk is om goed te draaien als economie?
Met veel mindre uitgaven kan je veel minder heffen en is dat hele systeem totaal overbodig.
Geen reden om de staat dan maar vleugellam te maken op economisch gebied. Wat is er mis met leren van gemaakte fouten?quote:Meestal als er idiote dingen gebeuren op economisch vlak is het zo dat de politiek zich ermee bemoeit heeft. En meestal is dat contraproductief.
Negatief etiket? Jouw motief is toch dat je het een presentator niet gunt? Vakterm daarvoor is afgunst.quote:Op zondag 26 december 2004 19:09 schreef DaveM het volgende:
Moet jij weten dat je onnodig een negatief etiket wilt plakken op andermans motieven.
Jij komt met de zero-sum stelling in dit geval, en het is een goede gewoonte in de logica dat de steller zijn stelling bewijst.quote:Jij komt ineens met de bewering aanzetten dat mijn redenatie niet zou kloppen omdat ZSG hier niet van toepassing zou zijn.
Dan is het ook aan jou om dit te onderbouwen en niet aan mij om halverwege deze discussie ineens 3 andere topics door te lezen over dat onderwerp om er achter te komen wat jouw belangrijkste argument daarvoor is.
En bovendien blijft dan nog de vraag open waarom je vindt dat dat principe ook op het presentator voorbeeld van toepassing zou zijn.
Waarom mag ik al dat zoek- en giswerk doen? Jij komt met de kritiek, niet ik.
Dat klopt niet. Ik zie het libertarisme nog steeds als ideaal, of iig minimal government als pragmatische toepassing. Ik verwerp niet alleen het marxisme-leninisme, maar ook de sociaal-democratie, het corporatisme van de klassieke christen-democratie, het Third Way geklets en het sociaal-liberalisme van D66, wat dat ook moge zijn.quote:Ik ook niet.
Verschil tussen ons is dat ik beide uitersten (communisme en neoliberalisme/libertarisme) slecht vind terwijl jij alleen het communisme verwerpt.
Die zien idd de staat als de oplossing voor alle problemen. Het is natuurlijk vooral de oplossing voor de problemen van PvdA-leden: baantje vinden.quote:De staat als doel, volgens mij ziet iedere politieke groepering de staat als middel.
Maar vooral bij de Partij van de Ambtenaren krijg je wel eens een ander idee, klopt.
Min of meer eens. Maar ik denk dat de staat bijna nergens goed in is. Behalve oorlog voeren, wat geen ideaal zou moeten zijn.quote:Eens. Daarom is het goed als geprobeerd wordt om waar dat wenselijk is de staat af te bouwen en waar dat minder wenselijk is te streven naar minder ambtenaren.
Juist het feit dat de staat niet vleugellam was op economisch gebied is juist de grote fout uit het verleden. Kijk maar naar het keynesianisme uit de jaren '70 en dat van Bush nu.quote:Geen reden om de staat dan maar vleugellam te maken op economisch gebied. Wat is er mis met leren van gemaakte fouten?
Waarom belicht je alleen deze kant van de medaille? Ik gun het mensen die nu nog onderbetaald worden in verhouding tot hun prestatie.quote:Op zondag 26 december 2004 19:55 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Negatief etiket? Jouw motief is toch dat je het een presentator niet gunt? Vakterm daarvoor is afgunst.
Nee hoor lees maar terug. Jij kwam als eerste met dit begrip aanzetten in een poging mijn redenering onderuit te halen.quote:Jij komt met de zero-sum stelling in dit geval, en het is een goede gewoonte in de logica dat de steller zijn stelling bewijst.
iedere economische visie ter linkerzijde van de Burke-stichting dus.quote:Dat klopt niet. Ik zie het libertarisme nog steeds als ideaal, of iig minimal government als pragmatische toepassing. Ik verwerp niet alleen het marxisme-leninisme, maar ook de sociaal-democratie, het corporatisme van de klassieke christen-democratie, het Third Way geklets en het sociaal-liberalisme van D66, wat dat ook moge zijn.
In navolging van jouw VVD-achtige retoriek richting de SP vind ik het geen kwaad kunnen om daar kritiek op de VVD tegenover te plaatsen.quote:Bij jou bespeur ik voornamelijk SP-achtige one liners tegen de VVD
Eens dat politieke partijen vaak als baantjesmachines worden gebruikt. Maar dit is echt niet alleen bij de Pvda het geval.quote:Die zien idd de staat als de oplossing voor alle problemen. Het is natuurlijk vooral de oplossing voor de problemen van PvdA-leden: baantje vinden.
Laten we hier in een ander topic over verder praten.quote:Min of meer eens. Maar ik denk dat de staat bijna nergens goed in is. Behalve oorlog voeren, wat geen ideaal zou moeten zijn.
Ook hier geldt dat verkeerde bemoeienis in het verleden geen argument is voor zo min mogelijk bemoeienis in de toekomst. Zie verder m'n vorige opmerking.quote:Juist het feit dat de staat niet vleugellam was op economisch gebied is juist de grote fout uit het verleden. Kijk maar naar het keynesianisme uit de jaren '70 en dat van Bush nu.
Wie bepaalt of je onder betaalt wordt? De vrije markt toch zeker.quote:Ik gun het mensen die nu nog onderbetaald worden in verhouding tot hun prestatie.
Neeheee, want ik geloof niet in zero-sum. Het succes van de een gaat niet noodzakelijkerwijs ten koste van de ander. Ik misgun niemand wat, al gun ik Woutertje Bos wel een politieke afgang.quote:Op zondag 26 december 2004 21:11 schreef DaveM het volgende:
Waarom belicht je alleen deze kant van de medaille? Ik gun het mensen die nu nog onderbetaald worden in verhouding tot hun prestatie.
Jij misgunt het die mensen weer impliciet. Niet dat je rechtstreeks een lange neus maakt naar mensen die onderbetaald worden maar je fel verzetten tegen initiatieven om de inkomsten/prestaties ratio voor die mensen te verbeteren (waardoor de verhoudingen alleen nog maar verder scheef groeien) komt in feite op hetzelfde neer.
Ik noem het beestje bij de naam. Dat is zero-sum denken. Jij zei eerder nog dat zero-sum denken volgens jou toepasbaar was op presentatoren.quote:Nee hoor lees maar terug. Jij kwam als eerste met dit begrip aanzetten in een poging mijn redenering onderuit te halen.
Mijn visie is eik hardstikke links, maar gezuiverd van socialisme. Er zijn andere vormen van links-zijn: een economisch beleid dat uit gaat van groei, zodat via trickle-down de grootst mogelijke groepen er van kunnen profiteren. Ik vind dat iig socialer dan het "idereen arm, iedereen slechte zorg, geen tweedeling"-beleid waar socialisten zoals Agnes Kant voor staan.quote:iedere economische visie ter linkerzijde van de Burke-stichting dus.
Ik heb alleen kritiek op de doorzichtige SP-retoriek, die ieder verstandig mens inziet. Dat jij dat VVD-retoriek noemt, ligt meer aan jou.quote:In navolging van jouw VVD-achtige retoriek richting de SP vind ik het geen kwaad kunnen om daar kritiek op de VVD tegenover te plaatsen.
Nee, D66 is ook heel sterk binnen de ambtenarij, vooral in de hogere echelons.quote:Eens dat politieke partijen vaak als baantjesmachines worden gebruikt. Maar dit is echt niet alleen bij de Pvda het geval.
Anders gaat SK weer stressen ja.quote:Laten we hier in een ander topic over verder praten.
Nee, meestal is geen overheidsbemoeienis in economische zaken beter dan goede bedoelingen. De markt is namelijk een evenwichtsmechanisme, dat vanzelf weer herstelt, als je er niet te veel aan prutst.quote:Ook hier geldt dat verkeerde bemoeienis in het verleden geen argument is voor zo min mogelijk bemoeienis in de toekomst. Zie verder m'n vorige opmerking.
Dat was ook niet helemaal mijn stelling.quote:Op zondag 26 december 2004 21:05 schreef Landmass het volgende:
DaveM. Ik wacht nog steeds op een onderbouwing hoe in een vrije markt economie rijke mensen de arme mensen armer maken.
Nee. Er verandert immers niets aan het totaal van alle bezittingen.quote:Als er dus meer Nederlanders geboren worden dan er dood gaan worden we dus, volgens jou, armer?
Natuurlijk. Alleen ze durven niet.quote:Als RTL4 (of anders het productiebedrijf) een presentator zo min mogelijk kon betalen hadden ze dat dan gedaan?
true. Alleen worden weinig mensen overbetaald. Een bedrijf kijkt wel uit. Dacht je echt dat RTL4 Ron Brandsteder gaat overbetalen? Dat kost hun toch alleen maar geld.quote:Alleen stelde ik dat als iemand overbetaald wordt dat anderen daar meestal de dupe van zijn.
Waarom niet?quote:Natuurlijk. Alleen ze durven niet.
Dit komt over als een verkeerd begrepen zero-sumisme. Als er meer mensen van dezelfde pizza moeten eten, krijgt iedereen toch minder?quote:Op zondag 26 december 2004 22:00 schreef DaveM het volgende:
Nee. Er verandert immers niets aan het totaal van alle bezittingen.
En ik geloof niet in geldbomen. Bij gelijkblijvend budget betekent een duurder kerstpakket voor jou een goedkoper kerstpakket voor je collega. Het inhuren van een dure presentator door een mediabedrijf houdt twee goedkopere presentatoren langer op de bank, enz, enz, enz.quote:Op zondag 26 december 2004 21:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Neeheee, want ik geloof niet in zero-sum. Het succes van de een gaat niet noodzakelijkerwijs ten koste van de ander.
Daar komt jouw economische visie helaas wel op neer, of je dat nu zelf ook inziet of niet.quote:Ik misgun niemand wat
quote:Ik ben naar mijn mening zelf ook onderbetaald dus ik zou volgens jouw redenering ook in die groep moeten vallen.
Dat was mijn uitgangspunt ja, bedankt voor het helpen bewust maken.quote:Ik noem het beestje bij de naam. Dat is zero-sum denken. Jij zei eerder nog dat zero-sum denken volgens jou toepasbaar was op presentatoren.
Waarvan akte.quote:Mijn visie is eik hardstikke links, maar gezuiverd van socialisme. Er zijn andere vormen van links-zijn: een economisch beleid dat uit gaat van groei, zodat via trickle-down de grootst mogelijke groepen er van kunnen profiteren.
Flauwe karikatuur. Verleidelijk om daar weer een analyse over een vvd-er tegenover te zetten maar zo blijven we bezig.quote:Ik vind dat iig socialer dan het "idereen arm, iedereen slechte zorg, geen tweedeling"-beleid waar socialisten zoals Agnes Kant voor staan.
En CDA en VVD vergeet je maar voor het gemak.quote:Nee, D66 is ook heel sterk binnen de ambtenarij, vooral in de hogere echelons.
Nee vooral niet doen, misschien is alles over 100 jaar dan een keer in balans. Hoe de maatschappij er in de tussentijd uitziet, ach dat is maar bijzaak natuurlijk.quote:Nee, meestal is geen overheidsbemoeienis in economische zaken beter dan goede bedoelingen. De markt is namelijk een evenwichtsmechanisme, dat vanzelf weer herstelt, als je er niet te veel aan prutst.
Nee hoor, jij leest verkeerd. Landmass had het over "we".quote:Op zondag 26 december 2004 23:02 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dit komt over als een verkeerd begrepen zero-sumisme.
Vanwege die angst dus.quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef Landmass het volgende:
[..]
true. Alleen worden weinig mensen overbetaald. Een bedrijf kijkt wel uit. Dacht je echt dat RTL4 Ron Brandsteder gaat overbetalen? Dat kost hun toch alleen maar geld.
Bang om kijkers te verliezen.quote:Waarom niet?
Hetzelfde totale aantal bezittingen verdeeld over meer personen zou toch moeten betekenen dat we per capita armer worden? Het lijkt me overduidelijk dat dat niet het geval is.quote:Op zondag 26 december 2004 22:00 schreef DaveM het volgende:
Nee. Er verandert immers niets aan het totaal van alle bezittingen.
Ze verdienen dankzij die Brandsteder dus geld en hebben dus welvaart gecreerd. Er gaat dus op deze manier geen welvaart verloren maar het wordt gecreerd.quote:Op zondag 26 december 2004 23:46 schreef DaveM het volgende:
[..]
Vanwege die angst dus.
[..]
Bang om kijkers te verliezen.
Kun je mij misschien nog uitleggen wat je niet begrijpt aan m'n uitleg van 13:55?
Echter met die duurdere presentator verdienen ze meer geld dan met die goedkopere. Ze hebben dus voor een oplossing gekozen waarmee ze zo optimaal mogelijk in de behoefte van de kijkers voorzien zodat ze zoveel mogelijk geld kunnen verdienen. Er is dus veel meer welvaart gecreert met Ron Brandsteder als er gecreerd zou zijn met een van die 2 goedkopere presentatoren.quote:En ik geloof niet in geldbomen. .....
Het inhuren van een dure presentator door een mediabedrijf houdt twee goedkopere presentatoren langer op de bank, enz, enz, enz.
No such thing as a free lunch.
Juist. Dus blijkbaar is hij niet zo vervangbaar als je eerder in dit topic wou doen geloven. Je kan dus niet voor hetzelfde salaris twee mensen aan het werk zetten. Dit omdat de kijkcijfers dan (volgens jou) dalen en dus de ook omzet, wat het bedrijf nooit zou accepteren.quote:
Trickle down effect is in het kort dat als de de punt van de piramide van Nederland meer verdient dit vanzelf doordrupt naar de onderkant de piramide(RB die werk creeert voor de cameraman die anders in de goot zou liggen).quote:Is het heel erg als ik niet weet wat trickle-down is of ondergraaft dat meteen alles wat ik in dit topic heb gezegd?
Geef eens een praktijkvoorbeeldje.quote:Iedereen mag imo verdienen wat hij/zij wil als het maar niet over de rug van een ander gaat.
Pardon?quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:10 schreef Landmass het volgende:
[..]
Dat zijn banen waar geen vraag naar is. Dat zijn dus nepbanen.
quote:Meer economische vrijeheid:
Dus lagere belastignen, geen importheffingen, minder overheidssubsidies aan bedrijven. Noem maar op.
Nee ze verdienen geld dankzij reclame-inkomsten. Zou je voor precies hetzelfde programma Brandsteder vervangen door een goedkopere presentator en de kijkcijfers dalen ineens dán pas kun je zeggen dat de kijkcijfers "dankzij die Brandsteder" zo hoog waren.quote:Op zondag 26 december 2004 23:58 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ze verdienen dankzij die Brandsteder dus geld
Als je bedoelt dat er op jaarbasis een klein beetje extra aan reclame-opbrengst binnenkomt dat anders naar concurrenten zou gaan ben ik het met je eens. Alleen zoals je het zegt klinkt het toch een beetje als een geldboom-redenatie.quote:en hebben dus welvaart gecreerd. Er gaat dus op deze manier geen welvaart verloren maar het wordt gecreerd.
Als jij van je baas weet dat hij vreemd gaat, zal je ook niet ontslagen worden.quote:Presentators hebben hun hoge salaris imo maar voor een klein deel te danken aan het feit dat ze extra reclame-inkomsten genereren, het grootste deel van hun marktwaarde zal te danken zijn aan de angst van mediabedrijven om marktaandeel te verliezen.
Of die angst wel of niet terecht is doet niks af aan m'n punt, namelijk dat marktwaarde voor een flink deel uit lucht bestaat. Dus hoezo verdienste?quote:Op maandag 27 december 2004 16:21 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Als jij van je baas weet dat hij vreemd gaat, zal je ook niet ontslagen worden.
Bullshit argument dus wederom, want dan zal de angst wel terecht zijn
Als er niemand keek hadden ze toch ook geen reclame inkomstenquote:Op maandag 27 december 2004 16:18 schreef DaveM het volgende:
[..]
Nee ze verdienen geld dankzij reclame-inkomsten.
Je zegt net zelf hierboven dat de kijkcijfers dan zouden dalen...quote:Zou je voor precies hetzelfde programma Brandsteder vervangen door een goedkopere presentator en de kijkcijfers dalen ineens dán pas kun je zeggen dat de kijkcijfers "dankzij die Brandsteder" zo hoog waren.
Marktwaarde is gekoppeld aan kijkcijfers, dus waar heb je het overquote:En dan nog: als het programma eerst een miljoen kijkers had en daarna 900.000 dan zijn hooguit 100.000 kijkers aan zo'n presentator te danken (hooguit, want het verlies aan kijkers kan natuurlijk evengoed liggen aan een slechte vervanger), weinig meer dan pak-em-beet het aantal kijkers dat doordeweeks om 12 uur 's nachts naar het Schlagerfestival op WDR kijkt. Daar alleen kan hun hoge vergoeding dus niet op gebaseerd zijn.
Presentators hebben hun hoge salaris imo maar voor een klein deel te danken aan het feit dat ze extra reclame-inkomsten genereren, het grootste deel van hun marktwaarde zal te danken zijn aan de angst van mediabedrijven om marktaandeel te verliezen.
quote:Op maandag 27 december 2004 16:52 schreef Davitamon het volgende:
Ik heb werkelijk het gevoel een differentiaalvergelijking uit te leggen aan iemand die niet kan tellenWel grappig om te zien hoe iemand zo lang door een topic weet te glibberen zonder verstand van zaken, en iedereen maar geërgerd op die onzinnige antwoorden duiken
Maargoed hier gaan we weer.
Ik zeg toch dat ze geleid worden door angst voor het verlies van marktaandeel?quote:De bazen van RTL4 het beste weten hoe ze met RB geld moeten verdienen en hoeveel hij dus waard is. Dat weten zij beter dan jij en ik. Denk je niet?
Reageer jij dan ook nog even op mijn openstaande vraag van gisteren?quote:Er staat nog een vraag voor je open:
Dat relatief makkelijk inkomen hoger belast wordt en relatief moeilijk inkomen lager. Of zoiets ooit politiek haalbaar is en praktisch uitvoerbaar is is een tweede. Het gaat hier even om de principiële kant.quote:Zeg nou eens recht door zee wat jouw criterium is voor de hoeveelhied loon die iemand hoort te verdienen
quote:Dat relatief makkelijk inkomen hoger belast wordt en relatief moeilijk inkomen lager.
Marktwaarde is de balans tussen vraag en aanbod en is dus vrij feitelijke informatie. Het verschil is dat de TV-sector bol staat van het lucht, niet het principe marktwaarde zelf. Pas het begrip toe op de prijs van staal of aardappelen en ik denk dat je er veel minder problemen mee hebt.quote:Op maandag 27 december 2004 16:38 schreef DaveM het volgende:
Of die angst wel of niet terecht is doet niks af aan m'n punt, namelijk dat marktwaarde voor een flink deel uit lucht bestaat. Dus hoezo verdienste?
En wie bepaalt dit? Wie gaat er bepalen wat makkelijk of moeilijk inkomen is? De staat?quote:Op maandag 27 december 2004 18:17 schreef DaveM het volgende:
Dat relatief makkelijk inkomen hoger belast wordt en relatief moeilijk inkomen lager.
Kijk dus goed om je heen Davitamon.quote:Op maandag 27 december 2004 18:38 schreef DaveM het volgende:
Beste Sidekick, Sizzler,
Klacht over Davitamon.
Speelt teveel op de man ipv op de bal.
Als hij nog lang blijft dooreikelen dan graag een waarschuwing.
Nu kan het nog even wachten want ik heb al een passende reaktie teruggegeven.
Nee dat niet. Wel TV óf een internet aansluiting, al vind ik het woord primair dan nog een beetje ver gaan.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:30 schreef Landmass het volgende:
[..]
Bij primaire levensbehoeften in NL behoort volgens veel mensen ook een vakantie en een breedband internet aansluiting.
Omdat er een basis nodig is om op te bouwen. En die basis bestaat uit een aanzienlijk deel van de bevolking dat iets te besteden heeft. Zo komt het balletje aan het rollen. Economische bedrijvigheid trekt meer economische bedrijvigheid aan. Om iets dergelijks van start te kunnen laten gaan zijn relatieve rust en stabiliteit (vrede bijvoorbeeld) wel een vereiste.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:43 schreef Landmass het volgende:
[..]
Hoe komt het dat sommige landen arm blijven. Is dat omdat andere landen rijker worden of omdat ze zelf een slecht economisch beleid voeren?
Een volledig vrije markt werkt namelijk niet. Sommige mensen denken dat je met vraag/aanbod de hele vraagkant van de economie kunt bestrijken maar dat is simpelweg niet waar. Dat kan gewoon niet. In sommige gevallen zal het werken, in andere gevallen zullen mensen buiten de boot vallen en daardoor zonder bepaalde diensten of producten (of sterk inferieure diensten of producten) door het leven moeten terwijl deze diensten of producten eigenlijk onmisbaar zijn in de moderne maatschappij. Dan krijg je dus mensen die gewoon genoegen moeten nemen met een 'minder' leven en dat kan nooit de bedoeling zijn wanneer er genoeg middelen voorhanden zijn om iedereen naar een bepaald minimum niveau te trekken.quote:Op vrijdag 24 december 2004 14:35 schreef heiden6 het volgende:
Zo'n vrije markt kunnen ze toch niet aan.
Directeur vindt dat er te weinig winst wordt gemaakt. Neemt zelf 5% extra salaris, geeft de 10 man onder hem 3% extra en de 50 man daaronder 1,5% extra.quote:Op zondag 26 december 2004 00:23 schreef Landmass het volgende:
De kern van DaveM's denkwijze:
[..]![]()
Hoe kan iemand er de dupe van worden als iemand anders rijk wordt. Leg dat even uit wil je.
Ok, bedankt voor de uitleg. Het idee kende ik wel, alleen de naam niet.quote:Op maandag 27 december 2004 02:34 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Trickle down effect is in het kort dat als de de punt van de piramide van Nederland meer verdient dit vanzelf doordrupt naar de onderkant de piramide(RB die werk creeert voor de cameraman die anders in de goot zou liggen).
Met behulp van hun goedgevulde beurs ja.quote:Of een praktijk voorbeeldje: Als Nederland geen economische vooruitgang had gehad sinds 1945 hadden we nu geen bijstandstrekkers gehad omdat die allemaal in de goot lagen omdat de mensen met meer capaciteiten niet de kar zouden hebben getrokken.
Jij maakt de fout door er geen rekening mee te houden dat die mensen uiteindelijk een andere baan zullen vinden en dus, bekeken tov hun gehele werkende leven, niet arm zijn gemaakt door die fabrieksbaas maar eerder rijker vanwege de efficientiedoorvoering die hij heeft gedaan.quote:Directeur vindt dat er te weinig winst wordt gemaakt. Neemt zelf 5% extra salaris, geeft de 10 man onder hem 3% extra en de 50 man daaronder 1,5% extra.
Vervolgens stuurt hij 800 mensen de laan uit. Een paar honderd daarvan om het extra salaris van 61 anderen te betalen en een paar honderd om het bedrijf 'economisch gezond' te maken.
Gek dat er dan zoveel werklozen zijn. Heeft moeder natuur je niet "beloont" met een grote bek, sterke handen, veel hersenen, maar wel met een handicap, een zwarte huiskleur, dan heb je blijkbaar pech gehad.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:15 schreef Landmass het volgende:
Jij maakt de fout door er geen rekening mee te houden dat die mensen uiteindelijk een andere baan zullen vinden
Wat een onzin!quote:Op maandag 27 december 2004 21:28 schreef Pappie_Culo het volgende:
Directeur vindt dat er te weinig winst wordt gemaakt. Neemt zelf 5% extra salaris, geeft de 10 man onder hem 3% extra en de 50 man daaronder 1,5% extra.
Vervolgens stuurt hij 800 mensen de laan uit. Een paar honderd daarvan om het extra salaris van 61 anderen te betalen en een paar honderd om het bedrijf 'economisch gezond' te maken.
En wie is daar de schuld van. Het kapitalisme of een inflexibele arbeidsmarkt (minimumloon, onaantrekklijk om mensen aan t enemen) met een uitkeringpot waar makkelijk misbruik van te maken is.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:28 schreef Tup het volgende:
[..]
Gek dat er dan zoveel werklozen zijn. Heeft moeder natuur je niet "beloond" met een grote bek, sterke handen, veel hersenen, maar wel met een handicap, een zwarte huiskleur, dan heb je blijkbaar pech gehad.
En daar gaat het fout. Het bedrijf is er niet om de werknemers gelukkig te houden. De werknemer is een middel om het doel te bereiken. In eerste instantie zal de werkgever de werknemer tegemoet willen komen (de arbeider tevreden stellen) , maar als een bedrijf denkt kosten te kunnen drukken, en hiermee weg te kunnen komen, zal ze dat niet laten. Immers, de winst staat voorop. Uiteraard za een en ander verpakt worden in een sociaal sausje.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:33 schreef miss_sly het volgende:
... maar winst moet maken om bestaansrecht en toekomst te hebben.
Waarom gaat het daar fout?quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:45 schreef Tup het volgende:
[..]
En daar gaat het fout. Het bedrijf is er niet om de werknemers gelukkig te houden. De werknemer is een middel om het doel te bereiken. In eerste instantie zal de werkgever de werknemer tegemoet willen komen (de arbeider tevreden stellen) , maar als een bedrijf denkt kosten te kunnen drukken, en hiermee weg te kunnen komen, zal ze dat niet laten. Immers, de winst staat voorop. Uiteraard za een en ander verpakt worden in een sociaal sausje.
Het resultaat is echter een bedrijf dat beter inspeelt op de wensen van de klant, een efficientere bedrijfsvoering voert en uiteindelijk dus zorgt voor een stijging van de welvaart.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:45 schreef Tup het volgende:
[..]
En daar gaat het fout. Het bedrijf is er niet om de werknemers gelukkig te houden. De werknemer is een middel om het doel te bereiken. In eerste instantie zal de werkgever de werknemer tegemoet willen komen (de arbeider tevreden stellen) , maar als een bedrijf denkt kosten te kunnen drukken, en hiermee weg te kunnen komen, zal ze dat niet laten. Immers, de winst staat voorop. Uiteraard za een en ander verpakt worden in een sociaal sausje.
..en zo wordt alles weer aan de staat toegeschreven. Bedrijven willen geen inefficiente mensen (=gehandicapt enz..).aannemen, alleen als er een grote subsidie aan vast hangt, precies wat anti-overheid-adepten niet willen. En men vindt het logisch ook, immers, het bedrijf moet winst maken. En word je niet aangenomen, dan ben je gewoon te beroerd om vuil werk aan te pakken (Marokkanen zijn dat niet, die doen veel schoonmaakwerk, niet dat dat op veel waardering mag rekenen...quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:42 schreef Landmass het volgende:
En wie is daar de schuld van. Het kapitalisme of een inflexibele arbeidsmarkt (minimumloon, onaantrekklijk om mensen aan t enemen) met een uitkeringpot waar makkelijk misbruik van te maken is.
Niet helemaal waar. Bedrijven willen best mensen in dienst nemen die relatief inefficient zijn alleen willen zij die mensen wel minder salaris kunnen bieden. En dat mag nou net niet van de overheid.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:59 schreef Tup het volgende:
[..]
..en zo wordt alles weer aan de staat toegeschreven. Bedrijven willen geen inefficiente mensen (=gehandicapt enz..).aannemen,
Ik vind dat net zoiets als misdadigers betalen om een TV-programma te presenteren. Dat inkomen mag de fiscus van mij ook met 100% belasten. Asociaal gedrag is wat minder grijpbaar maar nog geen reden voor de politiek om maar passief te blijven toekijken.quote:Op vrijdag 24 december 2004 10:12 schreef miss_sly het volgende:
Het feit dat asocialen als de Tokkies (om even in jouw bewoordingen te blijven) veel geld kunnen verdienen aan hun asociale gedrag ligt niet aan hen, maar aan al die mensen die er geld voor willen betalen.
Zouden de Tokkies niet veel geld mogen verdienen omdat ze asociaal zijn en een laag IQ hebben?
Jij vindt dat asociaal gedrag best beloond mag worden door de markt?quote:Of moeten ze gewoon veel geld kunnen genereren omdat ze het slim hebben aangepakt en hun asociale gedrag te gelde maken zolang het iets opbrengt?
quote:
Als Ron Brandsteder niet meer graag gezien wordt op TV, wordt zijn inkomen ras minder.
De cameraman kan nog jaaaaaren doorgaan met zijn werk, ongeacht wie er voor zijn camera staat.
Waarom minder salaris voor een gehandicapte? Omdat hij/zij minder efficient werkt? Geval van "vette pech" dat je tegenslag in het leven hebt?quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:29 schreef Landmass het volgende:
Niet helemaal waar. Bedrijven willen best mensen in dienst nemen die relatief inefficient zijn alleen willen zij die mensen wel minder salaris kunnen bieden. En dat mag nou net niet van de overheid.
jij vindt is een tamelijk subjectief criterium, denk je ook niet?quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:36 schreef DaveM het volgende:
[..]
Ik vind dat net zoiets als misdadigers betalen om een TV-programma te presenteren. Dat inkomen mag de fiscus van mij ook met 100% belasten. Asociaal gedrag is wat minder grijpbaar maar nog geen reden voor de politiek om maar passief te blijven toekijken.![]()
zie boven, niet smaakvol, maar zolang het niet illegaal is, zegt het net zoveel over de mensen die ervoor betalen als de mensen die het gebruiken. Er zijn kennelijk hordes mensen die de Tokkies graag op tv zien of zien opdraven bij een of ander evenement. Zo lang dat het geval is, kunnen ze dat wat mij betreft uitbuiten hoor.quote:Jij vindt dat asociaal gedrag best beloond mag worden door de markt?
Goed lezen: voor de cameraman maakt het niet uit wie er voor de camera staat, hij kan zijn beroep uit blijven oefenen. Ook als RB door een misstap in zijn priveleven ineens uitgekotst wordt door RTL4-minnend Nederland. Als de presentator opgevolgd wordt door de nieuwe hete persoonlijkheid die nu graag gezien wordt, staat er nog steeds dezelfde cameraman achter de camera. De presentator is uitgekotst, moet nog maar hopen dat hij ergens een andere job kan gaan doen, en zal daarvoor zeker niet meer hetzelfde betaald krijgen. Bovendien is het dan nog maar de vraag of hij dat nieuwe project net zo leuk vindt, hoe lang het publiek het leuk blijft vinden en of hij voor dat project net zo geschikt is.quote:Ja en dus? Iedereen valt toch in inkomen terug als hij/zij werkloos wordt?
Waarom moet uitgerekend een presentator daar extra beloning voor krijgen? Dan kun je een bouwvakker of een minister ook wel extra gaan betalen want die kunnen hun beroep ook maar tijdelijk uitoefenen. Een non-argument dus.
quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:39 schreef Tup het volgende:
[..]
Waarom minder salaris voor een gehandicapte? Omdat hij/zij minder efficient werkt? Geval van "vette pech" dat je tegenslag in het leven hebt?
Dat lijkt me ook wel logisch, het bedrijf is namelijk niet verantwoordelijk voor het maatschappelijke welzijn van haar werknemers. Ik ging vroeger eikels rapen in de herfst die ik bij een boer inleverde voor 5 gulden per emmer, iemand met een hand kan minder rapen dus is ook minder productief in hetzelfde werk en krijgt dus omgerekend minder per uur.quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:39 schreef Tup het volgende:
[..]
Waarom minder salaris voor een gehandicapte? Omdat hij/zij minder efficient werkt? Geval van "vette pech" dat je tegenslag in het leven hebt?
Weet je, eigenlijk is dat wel een heel eind waar, vind ik. Vette pech dat je tegenslag hebt. Er is geen garantie op een lang, gelukkig, gezond en fantastisch leven. Iedereen heeft evenveel kans op pech of geluk. En pech en geluk brengen consequenties met zich mee. Sommige mensen zijn eenzaam omdat hun partner niet meer van ze hield en er vandoor is gegaan, of omdat hun partner is overleden. Sommige mensen kunnen geen kinderen krijgen. Sommige mensen verliezen een kind. Sommige mensen verliezen al vroeg hun ouders. Sommige mensen komen goed weg bij een auto-ongeluk, anderen verliezen hun leven of gezondheid.quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:39 schreef Tup het volgende:
[..]
Veel mensen hebben hier een probleem mee en dus kun je dit zien als een maatschappelijk probleem. Dat dit probleem jou niet kan boeien doet er verder niet toe. Of mogen alleen maatschappelijke problemen worden aangepakt waar jij persoonlijk last van hebt?quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
jij vindt is een tamelijk subjectief criterium, denk je ook niet?
Op dit moment doen mensen als de Tokkies niets iets strafbaars, maar ze buiten hun asociale image volledig uit en maken dat te gelde. Niet smaakvol, ook niet illegaal, dus wat is dan het probleem? iig hoeven ze geen uitkering te ontvangen als hun inkomsten voldoende zijn.
wederom, omdat jij er toevallig geen probleem mee hebt.quote:zie boven, niet smaakvol, maar zolang het niet illegaal is, zegt het net zoveel over de mensen die ervoor betalen als de mensen die het gebruiken. Er zijn kennelijk hordes mensen die de Tokkies graag op tv zien of zien opdraven bij een of ander evenement. Zo lang dat het geval is, kunnen ze dat wat mij betreft uitbuiten hoor.
Waarom kom je hier weer op terug en ontwijk je m'n punt over beroepen waarvoor dat niet geldt (die ministers en bouwvakkers)?quote:Goed lezen: voor de cameraman maakt het niet uit wie er voor de camera staat, hij kan zijn beroep uit blijven oefenen.
Waarom sleep je nu ineens een eventuele misstap van zo'n presentator erbij? In de relatief kleine wereld van de media krijgt een cameraman die een misstap begaat ook een slechte naam waardoor hij niet meer aan de bak kan komen. Dan zou hij in jouw redenatie ook recht hebben op een hoog salaris om dit risico te dekken.quote:Ook als RB door een misstap in zijn priveleven ineens uitgekotst wordt door RTL4-minnend Nederland. Als de presentator opgevolgd wordt door de nieuwe hete persoonlijkheid die nu graag gezien wordt, staat er nog steeds dezelfde cameraman achter de camera. De presentator is uitgekotst, moet nog maar hopen dat hij ergens een andere job kan gaan doen, en zal daarvoor zeker niet meer hetzelfde betaald krijgen. Bovendien is het dan nog maar de vraag of hij dat nieuwe project net zo leuk vindt, hoe lang het publiek het leuk blijft vinden en of hij voor dat project net zo geschikt is.
Nee, in Nederland zijn er vast 15.9 miljoen mensen te vinden voor wie dit beroep ongeschikt is.quote:Ik denk namelijk niet, zoals veel mensen in dit topic, dat presentator zijn door iedereen kan worden gedaan. Het ziet er allemaal simpel uit, maar het feit dat de een populairder is dan de ander, maakt toch wel duidelijk dat het niet voor iedereen is weggelegd.
hallo, kan het ietsje minder? wie zegt dat het me niet kan boeien? of dat alleen maatschappelijke problemen mogen worden aagepakt waar ik persoonlijk last van heb? Ik probeer je juist duidelijk te maken dat je het niet subjectief moet bekijken. En als je het objectief bekijkt, doen ze geen criminele, illegale dingen met het uitbuiten van hun asociale image, maar voorzien ze juist in hun eigen onderhoud. Dat dat op vrij smakeloze wijze gebeurt kun je afkeuren, maar er zijn wel meer mensen die hun geld verdienen op een manier die van mij niet zou hoeven. Dat maakt nog niet dat ze dat dan niet zouden mogen doen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 13:07 schreef DaveM het volgende:
[..]
Veel mensen hebben hier een probleem mee en dus kun je dit zien als een maatschappelijk probleem. Dat dit probleem jou niet kan boeien doet er verder niet toe. Of mogen alleen maatschappelijke problemen worden aangepakt waar jij persoonlijk last van hebt?
wederom: zie boven.quote:wederom, omdat jij er toevallig geen probleem mee hebt.
Het gaat me niet over de normale levensduur van bepaalde beroepen of hoe lang men een bepaald beroep normaalgesproken kan uitoefenen. Ik ontwijk dus niets, maar reageer niet op iets dat in mijn ogen niet relevant is. Anyway, het gaat er juist om dat een beroep als presentator zomaar afgelopen kan zijn omdat het publiek de presentator zat is. Ongeacht of hij bijvoorbeeld fysiek nog in staat is jaren door te blijven werken. Zijn mogelijkheden om te werken zijn voor een groot deel niet afhankelijk van zijn eigen (fysieke) mogelijkheden en wensen, maar juist van ongrijpbare, externe factoren als de smaak van het publiek.quote:Waarom kom je hier weer op terug en ontwijk je m'n punt over beroepen waarvoor dat niet geldt (die ministers en bouwvakkers)?
Een bekende Nederlander wordt sneller veroordeeld vanwege zaken waar het publiek het niet meer eens is dan een onbekende. Iedereen die zijn werk niet goed doet, loopt d ekans zijn baan kwijt te raken. Als bekende Nederlander kun je ook je baan kwijtraken door andere zaken waarvan 'men' vindt dat het niet goed genoeg is.quote:Waarom sleep je nu ineens een eventuele misstap van zo'n presentator erbij? In de relatief kleine wereld van de media krijgt een cameraman die een misstap begaat ook een slechte naam waardoor hij niet meer aan de bak kan komen. Dan zou hij in jouw redenatie ook recht hebben op een hoog salaris om dit risico te dekken.
Tja, dat zal dan toch wel te maken hebben met dat ongrijpbare dat de ene een populaire en bekende Nederlander maakt en de ander niet. Je kunt namelijk 'het publiek' niet iemand door de strot douwen die ze niet willen zien, want dan kijken ze niet naar je programma's, gaan naar een andere omroep en je bent je marktaandeel en reclameinkomsten kwijt.quote:Nee, in Nederland zijn er vast 15.9 miljoen mensen te vinden voor wie dit beroep ongeschikt is.
Maar dan blijven er nog 100.000 mensen over die uitermate geschikt zijn. Maar niemand daarvan met interesse denk je?
Je bedoelt dat de risiconemende ondernemer ook het risico van een gehandicapte nog eens op zich afgewenteld krijgt? Zou deze er erg veel zin in hebben risico's te blijven nemen als hij vooral de lasten mag blijven dragen terwijl de eventuele lusten vlot worden afgeroomd? (Zie hier direct een verklaring voor teruglopende wergelegenheid in Nederland: De arbeid kost zoveel aan allerhande regelingen, vergunningen, belastingen en premies dat een werknemer de kosten van zijn tewerkstelling niet of nauwelijks meer terugverdient.)quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:39 schreef Tup het volgende:
[..]
Het is wel erg makkelijk de discussie te doen verzanden in allerlei triviale zaken rondom tv-presentatoren e.d., zonder daarbij in te gaan op de kern van het uitermate abstracte (en naar mijn mening absurde) 'voorstel' om inkomens te belasten op basis van moeilijk of makkelijk inkomen, zoals de vraag door wie dit dat bepaald zou moeten worden.quote:Op maandag 27 december 2004 19:53 schreef Davitamon het volgende:
[..]
En wie bepaalt dit? Wie gaat er bepalen wat makkelijk of moeilijk inkomen is? De staat?
Het is al wat dat er constant dikgedrukte tekst en (tot in het vermoeiends toe) herhalingen nodig zijn iemand iets duidelijk te maken.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 28 december 2004 16:32 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Het is wel erg makkelijk de discussie te doen verzanden in allerlei triviale zaken rondom tv-presentatoren e.d., zonder daarbij in te gaan op de kern van het uitermate abstracte (en naar mijn mening absurde) 'voorstel' om inkomens te belasten op basis van moeilijk of makkelijk inkomen, zoals de vraag door wie dit dat bepaald zou moeten worden.
Waarom zou RTL4 hem teveel betalen. Als jij bedrijfseigenaar was en je moest zaken doen met een ander bedrijf betaal je dat bedrijf toch ook zo weinig mogelijk.quote:Op dinsdag 28 december 2004 21:38 schreef Compile het volgende:
Ron en prestaties? Het enige wat hij presteerd is zijn auto op de bodem van de Vecht parkeren
En wat zijn TV werk betreft, ze betalen hem teveel. Het is een nietsnut dat aldoor zichtbaar loopt te zweten omdat meneer zonodig aan de drank moet tijdens de opnames.
Een verdeling naar prestatie móet een ongelijke verdeling zijn omdat naar mate de prestaties hoger worden de presteerder schaarser wordt.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat die verdeling erg scheef is en in mijn ogen ook onrechtvaardige elementen kent en bovendien is het niet zo handig - een kleine groep met heeeeeeeeel veel geld, en een grote groep met minder, weinig of bijna niks. Wat is daar goed aan?
Nee, want als ik eigenaar zou zijn dan had ik Ron allang aan de kant gezet zodat ie zich verder thuis kan bezatten, en over zijn vrouw heen kan poepen. Want dat vind meneer erg lekkerquote:Op dinsdag 28 december 2004 21:41 schreef Landmass het volgende:
ah nieuw kanonnenvoer.
[..]
Waarom zou RTL4 hem teveel betalen. Als jij bedrijfseigenaar was en je moest zaken doen met een ander bedrijf betaal je dat bedrijf toch ook zo weinig mogelijk.
Ron slaagt er kennelijk in een bepaald publiek aan zich te binden. Dat ziet men terug aan zijn salaris en dus aan zijn marktwaarde. Als dat niet het geval zou zijn, zou Wilfred Genee alles wel presenteren.quote:Op dinsdag 28 december 2004 21:38 schreef Compile het volgende:
Ron en prestaties? Het enige wat hij presteerd is zijn auto op de bodem van de Vecht parkeren
En wat zijn TV werk betreft, ze betalen hem teveel. Het is een nietsnut dat aldoor zichtbaar loopt te zweten omdat meneer zonodig aan de drank moet tijdens de opnames.
Het is niet nódig, maar zo ís het en daarom zijn er sentimenten als hoop, dromen en verwachtingen, het gaat om wat er bereikt kán worden en hoe het leven kán zijn.quote:Op donderdag 23 december 2004 16:57 schreef SCH het volgende:
[..]
@ sizzler - we kunnen ook de WAO-ers en werklozen wat meer geven, dat scheelt ook al.
Ho, ik begon niet over Ron hequote:Op dinsdag 28 december 2004 22:16 schreef Davitamon het volgende:
Misschien een idee dat de mensen (zoals Compile) die graag hun hart willen luchten over hun afgunst van Ron Brandsteder hierover een apart topic openen. Als er geen vraag meer is naar zijn hoofd op tv verdwijnt hij vanzelf wel van de buis (ik heb hem uberhaupt al jaren niet meer op tv gezien, vreemd genoeg de mensen hier die een grondige hekel aan hem hebben schijnbaar wel), dat is het wonderlijke van marktwerking
Mijn twee bovenstaande reacties staan echter nog steeds open.
Dat weet je natuurlijk nooit, als ze die dure nemen is dat enkel omdat ze verwachten dat die meer zal opleveren.quote:Op
zondag 26 december
2004 23:59 schreef Landmass het volgende:
[..]
Echter met die duurdere presentator verdienen ze meer geld dan met die goedkopere.
Dat is dus enkel een aanname die nergens op gebaseerd is.quote:Er is dus veel meer welvaart gecreert met Ron Brandsteder als er gecreerd zou zijn met een van die 2 goedkopere presentatoren.
Ja, en het mooie is dat RTL dat helemaal zelf moet weten en het volledig irrelevant is aan de discussie in dit topic.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:16 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat weet je natuurlijk nooit, als ze die dure nemen is dat enkel omdat ze verwachten dat die meer zal opleveren.
Maar daarbij ga je er vanuit dat ze financiële experts hebben met een rekenmodel dat speciaal is afgestemd op de actuele Nederlandse mediasituatie waaruit dan zou rollen dat tot een bepaald maximumsalaris (bv 1 miljoen euro) de keuze voor de dure maar bekende en ervaren presentator A het meeste winst oplevert en dat het pas bij een salariseis daarboven winstgevender wordt om de goedkopere, maar onbekendere en onervaren presentator B te kiezen.
Daar geloof ik dus niet in, de dynamische mediawereld laat zich nu eenmaal slecht voorspellen en dus blijft het voor een groot deel natte-vinger-werk welke presentator het meeste zal opleveren en geven andere dingen de doorslag zoals angst of hebzucht.
Dus als degene die beslist op safe wil spelen omdat hij al eerdere fouten heeft gemaakt kiest hij eerder voor RB en als hij toch al een gouden handdruk krijgt wil hij wel een gokje wagen en kiest hij eerder voor iemand die misschien wel veel kijkcijfers zal trekken waardoor hij kans maakt dat z'n opties 10x zoveel waard worden.
Dus vergeet het maar dat simpelweg gekozen wordt voor de meest winstgevende presentator.
[..]
Dat is dus enkel een aanname die nergens op gebaseerd is.
er staat nog het een en ander aan jou open
Je repost ze maar in bold.quote:er staat nog het een en ander aan jou open
jij begrijpt het helaas niet.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:19 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, en het mooie is dat RTL dat helemaal zelf moet weten en het volledig irrelevant is aan de discussie in dit topic.
En Compile, ga ergens anders spelen.
De kern van de zaak is w.m.b. dat de voorstanders van veel staatsinmenging schijnen te geloven dat rijkdom van de een negatief is voor de ander. Dit klopt niet.
De overheid is geen bedrijf.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:21 schreef Landmass het volgende:
Mocht je nog verder gaan filosoferen en twijfelen aan de kwaliteiten van RTL4 en Endemol als investeerders bedenk dan dat de overheid een nog veel slechtere investeerder is. Die heeft namelijk altijd inkomsten, of ze nou goed of slecht presteert.
Geen argumenten meer ofzo?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:21 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ik zal eerlijk zeggen dat ik over het algemeen uitgepraat ben.
Ik kan evengoed van jou zeggen dat je een beetje gevangen bent in je marktdenken en moeite hebt met dingen die niet in jouw economieboekje staan.quote:Het hele begrip investeren en risicos nemen ken je niet lijkt het.
Of je laat de persoonlijke opmerkingen achterwege.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:29 schreef DaveM het volgende:
jij begrijpt het helaas niet.
Zoals ik al zei is dat niet relevant.quote:ik weerleg daarmee dat simpelweg gekozen zou worden voor de meest winstgevende.
Slaap ze.quote:en of dat verder belangrijk is voor de discussie zien we morgen wel weer (als ik tijd heb).
nu ga ik
Jammer, je slaat de plank flink mis, en je word vervolgens zelf persoonlijk. Koekje van eigen deeg dusquote:Op woensdag 29 december 2004 00:39 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Of je laat de persoonlijke opmerkingen achterwege.
[..]
Zoals ik al zei is dat niet relevant.
[..]
Slaap ze.
En kan daaorm gewoon doorgaan met het leveren van wanprestaties. Elk ander bedrijf was allang failliet gegaan.quote:
RTL4, John de Mol en Joop van de Ende zitten al meer dan 10 jaar in de business. Die hebben dus wel bewezen dat ze weten hoe ze moeten investeren en hoe ze winst moeten maken.quote:Op woensdag 29 december 2004 00:16 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat weet je natuurlijk nooit, als ze die dure nemen is dat enkel omdat ze verwachten dat die meer zal opleveren.
Maar daarbij ga je er vanuit dat ze financiële experts hebben met een rekenmodel dat speciaal is afgestemd op de actuele Nederlandse mediasituatie waaruit dan zou rollen dat tot een bepaald maximumsalaris (bv 1 miljoen euro) de keuze voor de dure maar bekende en ervaren presentator A het meeste winst oplevert en dat het pas bij een salariseis daarboven winstgevender wordt om de goedkopere, maar onbekendere en onervaren presentator B te kiezen.
Daar geloof ik dus niet in, de dynamische mediawereld laat zich nu eenmaal slecht voorspellen en dus blijft het voor een groot deel natte-vinger-werk welke presentator het meeste zal opleveren en geven andere dingen de doorslag zoals angst of hebzucht.
Dus als degene die beslist op safe wil spelen omdat hij al eerdere fouten heeft gemaakt kiest hij eerder voor RB en als hij toch al een gouden handdruk krijgt wil hij wel een gokje wagen en kiest hij eerder voor iemand die misschien wel veel kijkcijfers zal trekken waardoor hij kans maakt dat z'n opties 10x zoveel waard worden.
Dus vergeet het maar dat simpelweg gekozen wordt voor de meest winstgevende presentator.
[..]
Dat is dus enkel een aanname die nergens op gebaseerd is.
er staat nog het een en ander aan jou open
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |