abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221331924
quote:
Oplossing voor ‘hiaat’: ziekenhuizen gaan late abortussen tussen 22 en 24 weken uitvoeren
Ziekenhuizen in Nederland gaan een gevoelig type abortussen uitvoeren. Het gaat om de afbreking van zwangerschappen tussen de 22ste en 24ste week, waarbij de foetus ‘niet zelden’ levend ter wereld komt. In ons land zijn abortussen tot 24 weken toegestaan, maar worden in de praktijk nauwelijks gedaan.

Het Amsterdamse Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) is begonnen met een pilot, maar volgens gynaecologenberoepsvereniging NVOG ‘verkennen’ verschillende andere ziekenhuizen hoe zij kunnen meedoen. Hoeveel dat er zijn, is niet bekend.

De ziekenhuizen die meedoen aan de pilot gaan komend jaar vier zwangerschappen per ziekenhuis tussen de 22 en 24 weken afbreken bij vrouwen om een ‘sociale indicatie’. De zwangerschap is dan bijvoorbeeld ongewenst of ongepland. De ziekenhuizen krijgen hiervoor begeleiding van de NVOG.

Tot de 22ste week van de zwangerschap kunnen vrouwen bij abortusklinieken aankloppen voor een abortus(pil) en bij sommige huisartsen kunnen vrouwen tot 9 weken zwangerschap een abortuspil krijgen. Tussen de 22 en 24 weken worden abortussen altijd in een ziekenhuis uitgevoerd. Bijvoorbeeld omdat de twintigwekenecho of genetisch onderzoek een ernstige afwijking bij de foetus laat zien. Een abortus op sociale indicatie gebeurt in Nederland ‘heel sporadisch’, zegt de NVOG.

Noodgedwongen naar Spanje en VK
In 2024 werden in heel Nederland ruim 39.000 abortussen uitgevoerd. 331 daarvan zijn volgens het ministerie van Volksgezondheid tussen 22 en 24 weken afgebroken. Het wordt niet geregistreerd of die abortussen een medische of sociale reden hebben.

De NVOG schat dat het gaat om 225 gevallen van late abortus zonder medische indicatie. Deze vrouwen wijken nu noodgedwongen uit naar Spanje, Groot-Brittannië of sommige staten in Amerika.

Late abortussen zonder medische indicatie liggen gevoelig. De grens waarin een foetus levensvatbaar wordt, ligt dichtbij, bij 24 weken. ‘Niet zelden’ wordt een foetus bij zo’n zwangerschapsafbreking levend geboren, stelt de NVOG.

Een moreel dilemma, erkent hoogleraar gezondheidsethiek Stef Groenewoud aan de Theologische Universiteit Utrecht, die ook als medisch ethicus verbonden is aan het Radboud UMC in Nijmegen. „Dat deze vrouwen naar het buitenland gaan is ook niet goed. Maar abortussen op verlosafdelingen staan ook ver af van waarom mensen in een ziekenhuis zijn gaan werken.”

‘Aanzienlijke zorgzwaarte voor personeel’
Een NVOG-woordvoerder verwijst voor een reactie naar het eigen verenigingsblad. Daarin erkent de beroepsvereniging in een artikel in februari dit jaar dat deze late abortussen een ‘aanzienlijke zorgzwaarte’ voor het zorgpersoneel kunnen opleveren.

Maar de NVOG vindt ook dat het gaat om ‘wettelijk toegestane en noodzakelijke zorg‘ en dat deze zorg nu ‘tekortschiet’. En, benadrukken de auteurs: ‘Het gaat niet om grote aantallen, maar wel om zwangeren in een uiterst kwetsbare situatie.’

Er wordt al jaren nagedacht over het ‘hiaat’ tussen 22 en 24 weken: het verschil tussen de beroepspraktijk en de grens uit de abortuswet. Al in 2021 vroeg de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd aan beroepsverenigingen om met een oplossing te komen. Nu is de pilot stilzwijgend begonnen.

In het Amsterdamse OLVG zijn ter voorbereiding op die proef drie ‘morele beraden’ geweest, waar onder anderen een abortusarts en een medisch ethicus bij aanwezig waren. Individuele personeelsleden zouden volgens een woordvoerder altijd mogen weigeren, maar het team heeft als geheel wel een zorgplicht. Verder is de pilot nog in de beginfase en wil het OLVG niets kwijt over de uitvoering ervan.

SGP is ‘helemaal verbolgen’
De SGP in de Tweede Kamer is ‘verbijsterd’ over de pilot. De orthodox-christelijke partij is verklaard tegenstander van abortus, maar is helemaal verbolgen over de late abortussen ‘rond de levensvatbaarheidsgrens’. De orthodox-christelijke partij werd over de proef getipt door ‘mensen van de werkvloer’. ,,Mensen die juist leven in de wereld willen brengen”, stelt Kamerlid Diederik van Dijk.

Van Dijk begrijpt niet waar de pilot ‘ineens vandaan komt’. ,,Hoe kan het in vredesnaam dat wij als Kamer van niks weten?” Volgens Van Dijk moet er eerst ‘maatschappelijk en politiek debat’ worden gevoerd. Hij heeft minister Sophie Hermans (Volksgezondheid, VVD) een lange lijst aan Kamervragen gesteld. De partij wil bijvoorbeeld weten of ziekenhuizen worden gedwongen tot het uitvoeren van late abortussen.

Het ministerie van Volksgezondheid zegt in een schriftelijke verklaring op 1 juni geïnformeerd te zijn over de pilot. Volgens een woordvoerder is de proef bedoeld om ‘bestaande zorg te verbeteren en meer toegankelijk te maken’ en past het in de verantwoordelijkheid die medici hebben binnen het zorgstelsel en de wettelijke kaders.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-uitvoeren~aa615c2d/
quote:
‘Niet zelden’ wordt een foetus bij zo’n zwangerschapsafbreking levend geboren, stelt de NVOG.
:{

Dat is dan toch gewoon moord? Abortus en baas in eigen buik zal wel, medische indicatie en ernstig letsel valt te begrijpen, maar dit is ziek :r .

Waarom de fuck zou je zo lang wachten om het vervolgens om sociale beweegredenen alsnog af te breken?
blablablabla
pi_221331952
Te gruwelijk voor woorden natuurlijk.
pi_221331996
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:28 schreef Elan het volgende:
Dat is dan toch gewoon moord?
Als het legaal is, kan het geen moord zijn.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221332001
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het is meer een ethisch vraagstuk, het werd niet voor niets voorheen niet uitgevoerd.
blablablabla
  dinsdag 14 juli 2026 @ 15:44:10 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_221332008
Moeten zij weten.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_221332010
Lijkt me gewoon logisch. Abortus op 24 weken is altijd legaal geweest, maar toch werden vrouwen naar het buitenland gestuurd.

Dat we nu een legale ingreep gaan laten uitvoeren is logisch.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221332070
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is meer een ethisch vraagstuk, het werd niet voor niets voorheen niet uitgevoerd.
De reden waarom dit voorheen niet werd uitgevoerd, was vooral praktisch, niet medisch-ethisch.

Na 23 weken is de ingreep te ingewikkeld voor een abortuskliniek, en de vraag voor deze abortussen is extreem laag, dus dan kan je ze beter naar het buitenland verwijzen. We hebben het hier over nog net een half procent van de abortussen die worden uitgevoerd, waarvan degenen met medische indicatie al in Nederlandse ziekenhuizen worden uitgevoerd. Het gaat dus om een zeer kleine groep mensen waar de zorg gewoon niet op gebouwd is.

Maarja, het is vrij vreemd om mensen naar het buitenland te sturen voor een legale ingreep, dus logische pilot.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221332083
Wetenschappelijke consensus is dat waarnemingsvermogen pas bij 28 weken plausibel is. Met ontwikkelende wetenschap is de levensvatbaarheid steeds vroeger, dus dat lijkt me ook een vreemde maatstaf om te nemen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221332188
quote:
Dat is dan toch gewoon moord?
De foetus wordt niet actief gedood, de artsen mogen dat niet doen.
maar zal buiten het lichaam niet lang kunnen overleven, zonder extra behandeling.

ik meen dat er ooit wel een voorbeeld is van een verpleegkundige die uiteindelijk weigerde een na 22 weken geaborteerde foetus te laten sterven en uiteindelijk zich erom ontfermde en het verzorgde ...
edit: dit geval, was dus een foetus van 31 weken in Iowa, amerika: Melissa Ohden .. de abortus had plaatsgevonden over 5 dagen bij een 19-jarige vrouw en nadat de foetus vroegtijdig ter wereld gekomen was, was het door personeel als biologisch afval na een operatie weggebracht, mar uiteindelijk werd het gered door een verpleegster die vaststelde dat er nog ademing was.
https://www.bbc.com/news/health-44357373

Als jij zo'n enorm moreel oordeel hebt dat je dit niet wil toelaten, staat het je natuurlijk vrij om alle foetussen die zo ter wereld komen te blijven verzorgen en hen te helpen overleven en je ook verder om hen te bekommeren.
Dat is een erg mooie instelling die je dan hebt tov andere mensen en dat je dat leed inderdaad op je eigen rug neemt en niet zomaar passief vooral wat roept over wat volgens jou _anderen_ zouden moeten doen, wegens jouw eigen "moraal".

[ Bericht 17% gewijzigd door RM-rf op 14-07-2026 16:07:18 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 14 juli 2026 @ 16:11:24 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221332333
Al die christenen krijgen een hartverzakking. Dat viel wel te verwachten.

-Niet nodig-

[ Bericht 17% gewijzigd door vul_maar_in op 14-07-2026 16:16:51 ]
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221332389
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:11 schreef Harvest89 het volgende:
Al die christenen krijgen een hartverzakking. Dat viel wel te verwachten.
Nou nou nou, genoeg christenen die geen probleem hebben met abortus. Abortus is gelegaliseerd in Nederland toen de meerderheid nog gewoon christelijk was.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
  dinsdag 14 juli 2026 @ 16:18:57 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221332485
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:14 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nou nou nou, genoeg christenen die geen probleem hebben met abortus. Abortus is gelegaliseerd in Nederland toen de meerderheid nog gewoon christelijk was.
Dat was niet vanwege maar desondanks die christelijke kut partijen.
pi_221332538
Had een kleinkind dat bij de 20-weken echo maar een half hartje bleek te hebben, die is dus 'opgewekt' rond de 22 weken, de moeder is gewoon bevallen, een abortus gaat anders. Ook daar hadden de ouders de keus wel of niet de zwangerschap volledig uitdragen.

Het kan zijn dat de moeder in een psychose raakt of om wat voor redenen ook psychisch een zwangerschap wil afbreken, of het nu om 16 weken of om 24 weken gaat.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 16:27:29 #14
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_221332546
Beter dit dan met een bezem de foetus kapot proberen te prikken
pi_221332629
Ik ben voor (zo vroeg mogelijke) abortus, maar dit is gewoon moord. En zou ook als dusdanig vervolgd moeten worden.
pi_221332632
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:49 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De reden waarom dit voorheen niet werd uitgevoerd, was vooral praktisch, niet medisch-ethisch.

Na 23 weken is de ingreep te ingewikkeld voor een abortuskliniek, en de vraag voor deze abortussen is extreem laag, dus dan kan je ze beter naar het buitenland verwijzen. We hebben het hier over nog net een half procent van de abortussen die worden uitgevoerd, waarvan degenen met medische indicatie al in Nederlandse ziekenhuizen worden uitgevoerd. Het gaat dus om een zeer kleine groep mensen waar de zorg gewoon niet op gebouwd is.

Maarja, het is vrij vreemd om mensen naar het buitenland te sturen voor een legale ingreep, dus logische pilot.
Vind jij, het personeel dat dat soort operaties moet uitvoeren denkt daar anders over.

quote:
Een moreel dilemma, erkent hoogleraar gezondheidsethiek Stef Groenewoud aan de Theologische Universiteit Utrecht, die ook als medisch ethicus verbonden is aan het Radboud UMC in Nijmegen. „Dat deze vrouwen naar het buitenland gaan is ook niet goed. Maar abortussen op verlosafdelingen staan ook ver af van waarom mensen in een ziekenhuis zijn gaan werken.”
En het is helemaal geen logische pilot, De Kamer zou hier tenminste over gehoord moeten zijn.
blablablabla
pi_221332636
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:38 schreef oheng het volgende:
Ik ben voor (zo vroeg mogelijke) abortus, maar dit is gewoon moord. En zou ook als dusdanig vervolgd moeten worden.
En je wordt bedankt. Zelf lees je de bijbel, neem ik aan.
pi_221332682
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:38 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En je wordt bedankt. Zelf lees je de bijbel, neem ik aan.
Heeft niks met de bijbel te maken. Het heeft te maken met een glijdende schaal.

Ik zie een klompje cellen niet als mens. Een levende baby is wel een mens.
pi_221332692
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:44 schreef oheng het volgende:

[..]

Een baby van 24 weken overleeft niet uit zichzelf, daar zijn mensenhanden voor nodig.
pi_221332721
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Een baby van 24 weken overleeft niet uit zichzelf, daar zijn mensenhanden voor nodig.
Een baby van 25 weken of 30 weken net zo goed, dus wat is je punt?
blablablabla
pi_221332751
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Een baby van 25 weken of 30 weken net zo goed, dus wat is je punt?
Dat er dus altijd moet worden ingegrepen bij vroeggeboortes, als je de natuur zijn gang laat gaan hebben die ook weinig kansen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 16:57:25 #22
3542 Gia
User under construction
pi_221332863
quote:
Eens. Veel mensen willen geen vruchtwaterpunctie in een vroeg stadium vanwege een hele kleine kans op een miskraam. Maar dan blijkt, op de echo met 22 weken dat het kindje het syndroom van Down heeft, en willen ze alsnog een abortus. Ik vind dat echt niet kunnen.
W.m.b. komt er wetgeving die voorschrijft dat je er of voor kiest om een kindje met, bijvoorbeeld, het syndroom van Down te houden, of je doet bijtijds die punctie.

Bij ons kwam dit destijds ook ter sprake omdat mijn oudste zus geboren was met 6 maanden met Spina Bifida. Ze heeft 3 weken geleefd. Mijn moeder heeft het kindje niet mogen zien, 'omdat moeders dat mentaal niet aankunnen'. Er was voor ons dus een indicatie voor vroegtijdig onderzoek of een uitgebreide echo met 20 weken, wat nu standaard is, maar toen nog niet. Wij hebben vanwege dat kleine risico niet gekozen voor vroegtijdig onderzoek en toen ook aangegeven dat we hoe dan ook het kindje geboren zouden laten worden. Ook al zou dat betekenen dat het zou sterven of gehandicapt zou zijn. Wel wilden we de uitgebreide echo, zodat we ons, mocht het zo zijn, konden voorbereiden.

Groot was de vreugde toen we op de echo die keurig gesloten ruggegraatjes zagen, bij beide zwangerschappen.

Ik vind persoonlijk dat dit soort zaken te ver gaat. Ook het geslacht bepalen via reageerbuisbevruchting. Nuttig in geval van aandoeningen die aan een geslacht gebonden zijn, maar puur omdat je gewoon liever een meisje of een jongen hebt. Nah!
  dinsdag 14 juli 2026 @ 16:57:52 #23
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221332867
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:18 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Dat was niet vanwege maar desondanks die christelijke kut partijen.
Totdat hansie erachter komt hoe moslims naar abortus kijken.

Anti-abortus wordt weer hip.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 14 juli 2026 @ 17:00:52 #24
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221332893
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Totdat hansie erachter komt hoe moslims naar abortus kijken.

Anti-abortus wordt weer hip.
Er zijn geen moslimpartijen in de kamer die invloed kunnen uitoefenen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 17:02:01 #25
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221332903
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Bedoel je dan moslimpartijen als PRO of bijvoorbeeld Denk?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221332910
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Veel mensen willen geen vruchtwaterpunctie in een vroeg stadium vanwege een hele kleine kans op een miskraam. Maar dan blijkt, op de echo met 22 weken dat het kindje het syndroom van Down heeft, en willen ze alsnog een abortus. Ik vind dat echt niet kunnen.
W.m.b. komt er wetgeving die voorschrijft dat je er of voor kiest om een kindje met, bijvoorbeeld, het syndroom van Down te houden, of je doet bijtijds die punctie.

Bij ons kwam dit destijds ook ter sprake omdat mijn oudste zus geboren was met 6 maanden met Spina Bifida. Ze heeft 3 weken geleefd. Mijn moeder heeft het kindje niet mogen zien, 'omdat moeders dat mentaal niet aankunnen'. Er was voor ons dus een indicatie voor vroegtijdig onderzoek of een uitgebreide echo met 20 weken, wat nu standaard is, maar toen nog niet. Wij hebben vanwege dat kleine risico niet gekozen voor vroegtijdig onderzoek en toen ook aangegeven dat we hoe dan ook het kindje geboren zouden laten worden. Ook al zou dat betekenen dat het zou sterven of gehandicapt zou zijn. Wel wilden we de uitgebreide echo, zodat we ons, mocht het zo zijn, konden voorbereiden.

Groot was de vreugde toen we op de echo die keurig gesloten ruggegraatjes zagen, bij beide zwangerschappen.

Ik vind persoonlijk dat dit soort zaken te ver gaat. Ook het geslacht bepalen via reageerbuisbevruchting. Nuttig in geval van aandoeningen die aan een geslacht gebonden zijn, maar puur omdat je gewoon liever een meisje of een jongen hebt. Nah!
Ja, zo blijft alles wel een ethisch dilemma, ik had toen ergens gelezen dat een baby met zo'n ernstige hartafwijking na een voldragen zwangerschap wel kon overleven na 30 operaties en was zelfs even boos op de beslissing van de ouders. Om het moord te noemen vind ik veel en veel te ver gaan.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 17:09:48 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221332966
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:02 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Bedoel je dan moslimpartijen als PRO of bijvoorbeeld Denk?
PRO is geen moslimpartij.
pi_221332969
Ik ben voor het recht op abortus, maar heb hier toch wel wat moeite mee eerlijk gezegd.
pi_221332982
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat er dus altijd moet worden ingegrepen bij vroeggeboortes, als je de natuur zijn gang laat gaan hebben die ook weinig kansen.
Maar dit is geen natuurlijke bevalling of geboorte. En in dat kader ook geen natuurlijke sterfte. Dat sommige foetussen levend ter wereld komen geeft de discussie een nieuwe dimensie want het feit dat abortus legaal is is alleen omdat het op dat moment nog niet levensvatbaar is.
blablablabla
pi_221332983
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:10 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben voor het recht op abortus, maar heb hier toch wel wat moeite mee eerlijk gezegd.
Ik denk dat een psychische indicatie in deze gevallen minstens zo zwaar wegen als fysieke.
pi_221333001
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar dit is geen natuurlijke bevalling of geboorte. En in dat kader ook geen natuurlijke sterfte. Dat sommige foetussen levend ter wereld komen geeft de discussie een nieuwe dimensie want het feit dat abortus legaal is is alleen omdat het op dat moment nog niet levensvatbaar is.
Jemig, de roep om ouders eerst een soort bewijs van ouderschap te laten doorstaan is er ook al. Daar ben ik dan nog eerder voor, sjongejonge.
pi_221333003
quote:

[..]

Vraag me af wat de afwegingen zijn voor zo een late sociaal geïnitieerde abortus :o . De zwangere is knettergek geworden en niet in staat of voor het kind te zorgen? Of zoiets doms als een relatiebreuk met de vader.
blablablabla
pi_221333021
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Vraag me af wat de afwegingen zijn voor zo een late sociaal geïnitieerde abortus :o . De zwangere is knettergek geworden en niet in staat of voor het kind te zorgen? Of zoiets doms als een relatiebreuk met de vader.
Dat laatste lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
pi_221333022
quote:

[..]
En hopelijk gaat daar nooit verandering in komen.
pi_221333030
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jemig, de roep om ouders eerst een soort bewijs van ouderschap te laten doorstaan is er ook al. Daar ben ik dan nog eerder voor, sjongejonge.
Dus?
Dat je het moet verdienen is niks nieuws want als jij er bewust of onbewust met de pet naar gooit en je kind verwaarloosd komen ze het gewoon via de rechter ophalen.
blablablabla
pi_221333060
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:14 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat laatste lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
Want? Voor een vroege sociale abortus staat het argument van het ontbreken van een stabiele relatie op 1 als beweegreden.
blablablabla
pi_221333065
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:16 schreef Elan het volgende:

[..]
Dus?
Dat je het moet verdienen is niks nieuws want als jij er bewust of onbewust met de pet naar gooit en je kind verwaarloosd komen ze het gewoon via de rechter ophalen.
Dus? Het kan voorkomen dat er een zwangerschap van 22-24 weken moet worden onderbroken door zeer ernstige omstandigheden.
pi_221333073
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik denk dat een psychische indicatie in deze gevallen minstens zo zwaar wegen als fysieke.
Ik kan mij goed voorstellen dat dit een geval ‘minst kwade optie’ kan zijn, maar ik blijf er moeite mee houden. Ook voor de zorgverleners lijkt mij dit heel lastig.
pi_221333077
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Want? Voor een vroege sociale abortus staat het argument van het ontbreken van een stabiele relatie op 1 als beweegreden.
Waar haal je deze kulkoek nou weer vandaan?
pi_221333083
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dus? Het kan voorkomen dat er een zwangerschap van 22-24 weken moet worden onderbroken door zeer ernstige omstandigheden.
Wat je insinueert heeft er niks mee te maken je bent pas ouder als het kind geboren is.
blablablabla
pi_221333134
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:19 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waar haal je deze kulkoek nou weer vandaan?
Kulkoek? Daar is uitgebreid onderzoek gedaan naar door de overheid.
quote:
Veelvoorkomende genoemde motieven voor abortus
In een aantal kwantitatieve onderzoeken wordt gezinsplanning3 of geen kinderwens als belangrijkste reden genoemd
om de zwangerschap te beëindigen. Materiële omstandigheden zoals woonruimte en financiële middelen, maar ook levensomstandigheden zoals bezig zijn met werk of studie worden vaak genoemd als factoren die óók meespelen,
maar vrijwel nooit als enige reden. Daarnaast wordt de partnerrelatie veelvuldig genoemd in de geselecteerde
artikelen.
In culturen of landen waar het niet acceptabel is om ongehuwd moeder te worden, seksueel actief te zijn
buiten het huwelijk, of om teveel kinderen te krijgen (bijvoorbeeld Iran, Kenia), worden angst voor stigmatisering
of uitsluiting genoemd als motief voor abortus. Ook in Australisch en Engels onderzoek zien we dat angst voor
reacties van de omgeving een rol spelen, zowel wanneer gekozen wordt voor uitdragen als voor abortus.

Motieven voor uitdragen
Slechts vier studies onderzochten motieven voor het uitdragen van een onbedoelde zwangerschap. Uit dit onderzoek bleek dat mensen die ervoor kiezen om een onbedoelde zwangerschap uit te dragen, hier vaak ‘contra’ motieven voor aanvoeren, dat wil zeggen: motieven die ondanks negatieve omstandigheden eraan hebben bijgedragen dat de zwangerschap behouden werd. Veelvoorkomende motieven voor behoud van een zwangerschap, zijn een stabiele relatie , persoonlijke overtuigingen en anti-abortus attituden, ervaren sociale druk, sociale steun en
levensomstandigheden.
https://open.overheid.nl/(...)5e-d5a0ff90c700/file

Het werkt zoals je leest ook twee kanten op, dus om het kind wel te houden. Wat zelfs voor de meest simpele ziel hout zou moeten snijden.
blablablabla
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 17:31:38 #42
5428 crew  miss_sly
pi_221333171
quote:
Ik voor mezelf ook.
Maar het gaat niet om mij. Aangezien abortus tot 24 weken onder de juiste omstandigheden (vandaar ook dat het in het ziekenhuis moet gebeuren) niet strafbaar is, moeten vrouwen daarvoor kunnen kiezen.

Het klinkt natuurlijk ook wel heel dramatisch dat de foetus dan soms 'levend' ter wereld komt, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen levensvatbaar kindje. Zonder enig medisch ingrijpen zal een foetus van 22 weken hooguit korte tijd een hartslag hebben en heel misschien moeizaam ademen, aangezien de longen nog verre van rijp zijn.

Nogmaals, ik heb er moeite mee, maar het gaat natuurlijk om de vrouwen die om voor hun moverende redenen toch op dat moment in de zwangerschap er nog voor kiezen om de zwangerschap af te breken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221333174
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Kulkoek? Daar is uitgebreid onderzoek gedaan naar door de overheid.
[..]
Het werkt zoals je leest ook twee kanten op, dus om het kind wel te houden. Wat zelfs voor de meest simpele ziel hout zou moeten snijden.
Ja en? Dit gaat juist om die grens van 22-24 weken, dan is er wel wat meer aan de hand om dat te motiveren tot een partus provocatus.

Zit ik nou werkelijk alleen met mannen te discussieren over dit onderwerp :?
pi_221333192
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik voor mezelf ook.
Maar het gaat niet om mij. Aangezien abortus tot 24 weken onder de juiste omstandigheden (vandaar ook dat het in het ziekenhuis moet gebeuren) niet strafbaar is, moeten vrouwen daarvoor kunnen kiezen.

Het klinkt natuurlijk ook wel heel dramatisch dat de foetus dan soms 'levend' ter wereld komt, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen levensvatbaar kindje. Zonder enig medisch ingrijpen zal een foetus van 22 weken hooguit korte tijd een hartslag hebben en heel misschien moeizaam ademen, aangezien de longen nog verre van rijp zijn.

Nogmaals, ik heb er moeite mee, maar het gaat natuurlijk om de vrouwen die om voor hun moverende redenen toch op dat moment in de zwangerschap er nog voor kiezen om de zwangerschap af te breken.
Dat dus.
pi_221333225
Wat is dat toch dat jan en alleman zich met de abortus van andere vrouwen bemoeien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_221333231
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja en? Dit gaat juist om die grens van 22-24 weken, dan is er wel wat meer aan de hand om dat te motiveren tot een partus provocatus.

Zit ik nou werkelijk alleen met mannen te discussieren over dit onderwerp :?
Vertel.
Het gaat nadrukkelijk om sociale beweegreden en niet een medische indicatie.
blablablabla
pi_221333284
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:35 schreef Elan het volgende:

[..]
Vertel.
Het gaat nadrukkelijk om sociale beweegreden en niet een medische indicatie.
Die heel goed gemotiveerd moet zijn.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 17:41:20 #48
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333300
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat is dat toch dat jan en alleman zich met de abortus van andere vrouwen bemoeien.
Dat is helaas niks nieuws en zal ook voorlopig niet veranderen.(en dat zijn ook Janet en allevrouw) Wat de uitkomst van die bemoeienis is zou ik me drukker om maken.
- vmi voor intimi -
pi_221333344
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die heel goed gemotiveerd moet zijn.
Wat voor motivatie moet ik dan aan denken? Ik lees het namelijk niet in het artikel terecht, het enige argument is dat vrouwen nu uitwijken naar het buitenland en dat dat onwenselijk zou zijn.
blablablabla
pi_221333393
quote:

[..]

Moet kunnen toch. Zolang mensen er zelf voor betalen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:00:35 #51
33189 RM-rf
1/998001
pi_221333422
quote:

[..]
Ik voor mezelf ook.

De realiteit is vooral dat de meeste abortussen rond de 20e week vooral te maken het met een medische reden ..
Er wordt rond de 20e week een standaard echo aangeboden aan alle vrouwen en toch vaak blijkt er dan een zware aandoening gevonden te worden..

de aandoeningen die dan vaak gevonden worden en welke meestal een aanleiding zijn te kiezen voor abortus zijn bv

Spina Bofida (Open ruggetje), hydrocefalie (waterhoofd), Trisomie 21 (Downsyndroom), Trisomie 18 (Edwardssyndroom) en Trisomie 13 (Patausyndroom)..

de genoemde aandoeningen kunen in verschillende zwaartes plaatsvinden, soms leid het sowieso tot een doodgeboorte (ongeveer in een derde van de gevallen) en soms leid het tot een levensvatbaar kind dat best enige levenskwaliteit kan hebben, maar vaak wel levenslang extra begeleiding nodig zal hebben.

Het is natuurlijk een belangrijke keuze of je je in de zeer persoonlijke keuze van de ouders om tot een latere en vaak zeer invasieve ingreep van een late abortus in moet mengen... enkel omdat je als buitenstaaander meent betere morele oordelen over hun eigen leven meent te kunnen nemen...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221333434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:41 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat is helaas niks nieuws en zal ook voorlopig niet veranderen.(en dat zijn ook Janet en allevrouw) Wat de uitkomst van die bemoeienis is zou ik me drukker om maken.
In de ideale wereld is elke vrouw vrij om een abortus te ondergaan. Maargoed, dit is blijkbaar Nederland. Waar vrouwen onder begeleiding naar een kliniek moeten om niet geconfronteerd te worden met geloofgekkies en ander anti-abortus tuig.

[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 14-07-2026 18:31:30 ]
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:03:48 #53
483584 incel
they/them
pi_221333440
Abortus :') Heb dat echt altijd zo'n saai onderwerp gevonden. Lekker boeiend hoe heb jij hier last van laat mensen gewoon abortus plegen maar dan alleen met geldige medische of psychische of financiele reden niet gewoon omdat ze te lui zijn om condooms te kopen
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:06:38 #54
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333460
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:03 schreef incel het volgende:
Abortus :') Heb dat echt altijd zo'n saai onderwerp gevonden. Lekker boeiend hoe heb jij hier last van laat mensen gewoon abortus plegen maar dan alleen met geldige medische of psychische of financiele reden niet gewoon omdat ze te lui zijn om condooms te kopen
Ik ken gevallen waar ze aan een derde toe zijn... Dan begint het toch ongemakkelijk te worden hoor.
- vmi voor intimi -
pi_221333463
quote:

Moord. :r
Gelegaliseerde moord, verpakt in een eufemisme. Ook het liberale gedachtegoed kent voldoende duistere kanten, al wordt het sinds de ontkerkelijking in de jaren zestig vaak zo bewierookt dat het haast de status van een onofficiële staatsideologie heeft gekregen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:09:06 #56
483584 incel
they/them
pi_221333486
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:06 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ik ken gevallen waar ze aan een derde toe zijn... Dan begint het toch wel ongemakkelijk te worden hoor.
Ja er zou limiet moeten zijn. Max 2 per jaar of zo en anders moeten ze sowieso gaan kijken of je nog wel toegestaan moet zijn aan kinderen of gesteriliseerd moet worden ofzo

[ Bericht 0% gewijzigd door vul_maar_in op 14-07-2026 18:09:46 ]
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:13:24 #57
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333564
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:07 schreef Peppert het volgende:

[..]
Gelegaliseerde moord, verpakt in een eufemisme. Ook het liberale gedachtegoed kent voldoende duistere kanten, al wordt het sinds de ontkerkelijking in de jaren zestig vaak zo bewierookt dat het haast de status van een onofficiële staatsideologie heeft gekregen.

ligt wel iets genuanceerder en denk niet dat we daar ooit uit gaan komen met zijn allen.
- vmi voor intimi -
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:14:23 #58
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221333581
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]
maar zal buiten het lichaam niet lang kunnen overleven, zonder extra behandeling.

ik meen dat er ooit wel een voorbeeld is van een verpleegkundige die uiteindelijk weigerde een na 22 weken geaborteerde foetus te laten sterven en uiteindelijk zich erom ontfermde en het verzorgde ...
edit: dit geval, was dus een foetus van 31 weken in Iowa, amerika: Melissa Ohden .. de abortus had plaatsgevonden over 5 dagen bij een 19-jarige vrouw en nadat de foetus vroegtijdig ter wereld gekomen was, was het door personeel als biologisch afval na een operatie weggebracht, mar uiteindelijk werd het gered door een verpleegster die vaststelde dat er nog ademing was.

Als jij zo'n enorm moreel oordeel hebt dat je dit niet wil toelaten, staat het je natuurlijk vrij om alle foetussen die zo ter wereld komen te blijven verzorgen en hen te helpen overleven en je ook verder om hen te bekommeren.
Dat is een erg mooie instelling die je dan hebt tov andere mensen en dat je dat leed inderdaad op je eigen rug neemt en niet zomaar passief vooral wat roept over wat volgens jou _anderen_ zouden moeten doen, wegens jouw eigen "moraal".
Maar goed, als iemand een hartaanval krijgt kan dat principe van niet actief doden ook gewoon toegepast worden dus? Gewoon laten liggen en de hulpdiensten vooral niet oproepen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:17:47 #59
56749 BlaZ
pi_221333634
quote:
De periode moet dan ook ingekort worden tot de periode waarin een foetus niet langer onafhankelijk kan overleven.
Een week of 18 waarschijnlijk.
Voor latere abortus zou een levenslange gevangenisstraf volstaan vanwege infanticide.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:18:55 #60
5428 crew  miss_sly
pi_221333653
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De realiteit is vooral dat de meeste abortussen rond de 20e week vooral te maken het met een medische reden ..
Er wordt rond de 20e week een standaard echo aangeboden aan alle vrouwen en toch vaak blijkt er dan een zware aandoening gevonden te worden..

de aandoeningen die dan vaak gevonden worden en welke meestal een aanleiding zijn te kiezen voor abortus zijn bv

Spina Bofida (Open ruggetje), hydrocefalie (waterhoofd), Trisomie 21 (Downsyndroom), Trisomie 18 (Edwardssyndroom) en Trisomie 13 (Patausyndroom)..

de genoemde aandoeningen kunen in verschillende zwaartes plaatsvinden, soms leid het sowieso tot een doodgeboorte (ongeveer in een derde van de gevallen) en soms leid het tot een levensvatbaar kind dat best enige levenskwaliteit kan hebben, maar vaak wel levenslang extra begeleiding nodig zal hebben.

Het is natuurlijk een belangrijke keuze of je je in de zeer persoonlijke keuze van de ouders om tot een latere en vaak zeer invasieve ingreep van een late abortus in moet mengen... enkel omdat je als buitenstaaander meent betere morele oordelen over hun eigen leven meent te kunnen nemen...
Dat weet ik. Het gaat nu specifiek om late abortussen die niet door medische redenen worden ingegeven, maar door zogenoemde sociale redenen. Dat zijn dus dezelfde als bij de abortussen die bij een abortuskliniek worden uitgevoerd tot 22 weken. Daarboven moet het in een ziekenhuis, en nu gaat een aantal ziekenhuizen dat ook doen, zodat vrouwen niet meer naar Spanje of de UK moeten afreizen hiervoor.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:20:00 #61
5428 crew  miss_sly
pi_221333661
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De periode moet dan ook ingekort worden tot de periode waarin een foetus niet langer onafhankelijk kan overleven.
Voor latere abortus zou een levenslange gevangenisstraf volstaan vanwege infanticide.
Een foetus van 22 weken kan ook niet onafhankelijk overleven.
pi_221333667
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een foetus van 24 weken heeft ook weinig kans om zonder extra zuurstof en een couveuse te overleven, hoor.
pi_221333670
quote:
‘Niet zelden’ wordt een foetus bij zo’n zwangerschapsafbreking levend geboren, stelt de NVOG.
Ja, hoe gaat dit dan? Wordt vervolgens de keel doorgesneden o.i.d.?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:21:50 #64
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333675
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Een foetus van 24 weken heeft ook weinig kans om zonder extra zuurstof en een couveuse te overleven, hoor.
En als ze ooit een bacterie vinden op Mars is het wel "leven"
- vmi voor intimi -
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:21:54 #65
5428 crew  miss_sly
pi_221333677
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, er worden alleen geen medische kunstgrepen uitgehaald om de foetus in leven te houden.

Iets wat ze wel zullen doen bij een vroeggeboorte bij een gewenste zwangerschap.
pi_221333678
quote:

[..]
Die hapt drie keer naar adem en gaat dood.
pi_221333726
quote:
Het klinkt natuurlijk ook wel heel dramatisch dat de foetus dan soms 'levend' ter wereld komt, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen levensvatbaar kindje.
Waarom verzin je zelf aanhalingstekens bij 'levend'? Ongetwijfeld omdat je vervolgens kan stellen dat het 'niet levensvatbaar' is en je donderdsgoed weet dat dát een onmogelijke stelling is, ómdat iets wat levend is, per definitie het leven al heeft 'gevat', en je datgene (lees: diegene) dus laat sterven, oftewel dood maakt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_221333730
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Het “sociale” is dat uit de 20-weken echo bv blijkt dat het kindje zwaar gehandicapt is zijn hele leven. Dan kan het kindje medisch wel 75 worden maar als kasplant. Het klinkt nu net of de maatschappij het niet accepteert dat zo iemand geboren wordt, maar kdenk niet dat de betreffende ouders dat zo voelen. Die ouders hebben de 9 weken echo gehad, de 14 weken echo: dat kindje is gewenst anders hadden ze t al eerder afgebroken. Maar dan komt de uitgebreide 20 weken echo…
Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of ik zo’n kindje wel ter wereld zou willen laten komen hoor.

Dus de echte medische noodzaak is er niet; de moeder overleeft gewoon.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:24:46 #69
56749 BlaZ
pi_221333732
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, maar de periode dient wat mij betreft aangepast te worden aan de technologische mogelijkheden.
pi_221333734
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
En als ze ooit een bacterie vinden op Mars is het wel "leven"
Bacterieen in een lijk blijven ook nog wel even leven.. o|O
pi_221333753
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die hapt drie keer naar adem en gaat dood.
Ah een beetje zoals een drenkelingen die je niet mag?
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:26:09 #72
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333756
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Bacterieen in een lijk blijven ook nog wel even leven.. o|O
verdomme ik moest lachen
- vmi voor intimi -
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:26:40 #73
56749 BlaZ
pi_221333763
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Het “sociale” is dat uit de 20-weken echo bv blijkt dat het kindje zwaar gehandicapt is zijn hele leven. Dan kan het kindje medisch wel 75 worden maar als kasplant.
Voor medische omstandigheden en verkrachting zouden altijd uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden, dat lijkt me wel zo realistisch.
pi_221333789
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Voor medische omstandigheden en verkrachting zouden altijd uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden, dat lijkt me wel zo realistisch.
Dat is gewoon de wet dat het ook mag - maar met medisch wordt bedoeld of de moeder gevaar loopt bij volbrengen draagtijd.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_221333813
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Moord is soms legaal. Denk aan oorlog en de doodstraf. Ook euthanasie is legaal maar in feite meestal moord.
pi_221333817
Wat veel gevaarlijker is (tov de keus van de moeder) is dat er door artsen wordt geadviseerd voor een abortus nadat blijkt dat er een afwijking bij de foetus gevonden is, daar zijn ook voorstanders van.
pi_221333822
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:30 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Moord is soms legaal. Denk aan oorlog en de doodstraf. Ook euthanasie is legaal maar in feite meestal moord.
Nee, moord is een legale term. Iemand vermoorden is altijd onwettig. Je kan iemand wel legaal doden, maar dan is het geen moord.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:31:30 #78
5428 crew  miss_sly
pi_221333825
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Waarom verzin je zelf aanhalingstekens bij 'levend'? Ongetwijfeld omdat je vervolgens kan stellen dat het 'niet levensvatbaar' is en je donderdsgoed weet dat dát een onmogelijke stelling is, ómdat iets wat levend is, per definitie het leven al heeft 'gevat', en je datgene (lees: diegene) dus laat sterven, oftewel dood maakt.
Ik verzin geen aanhalingstekens, ik vond die gepast op die plek.

Het feit dat de foetus wellicht korte tijd een hartslag heeft, betekent niet dat het leeft. En zeker niet dat het levensvatbaar is. De longen zijn nog lang niet rijp, dat duurt nog tien weken. Je maakt de foetus niet dood, maar je helpt het ook niet te leven. En zonder die hulp zal het ook niet leven.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:32:48 #79
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221333832
quote:

[..]
Dat is met peuters zelfs nog zo, dus dit een beetje een vreemd argument. Jonge kinderen zijn per definitie volledig afhankelijk van de ouders.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:33:30 #80
5428 crew  miss_sly
pi_221333837
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is met peuters zelfs nog zo, dus dit een beetje een vreemd argument. Jonge kinderen zijn per definitie volledig afhankelijk van de ouders.
Niet voor een hartslag en ademhaling.
pi_221333840
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je begrijpt toch wel dat ik techniek in mensenhanden bedoelde, he, ouwe reus.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:34:55 #82
5428 crew  miss_sly
pi_221333848
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Natuurlijk snapt ie dat, maar het is veel meer edgy om het over een andere boeg te gooien.
pi_221333852
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik verzin geen aanhalingstekens, ik vond die gepast op die plek.

Het feit dat de foetus wellicht korte tijd een hartslag heeft, betekent niet dat het leeft. En zeker niet dat het levensvatbaar is. De longen zijn nog lang niet rijp, dat duurt nog tien weken. Je maakt de foetus niet dood, maar je helpt het ook niet te leven. En zonder die hulp zal het ook niet leven.
Een foetus leeft in de eerste week al. Bij een abortus maak je de foetus dood.

Leven is niet hetzelfde als waarnemingsvermogen hebben. Een parasiet leeft ook. De vraag is vanaf welk moment het onwenselijk is om dat leven te ontnemen, en dat lijkt mij vanaf het moment dat een wezen waarnemingsvermogen heeft.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221333865
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Natuurlijk snapt ie dat, maar het is veel meer edgy om het over een andere boeg te gooien.
Ja, we reageren vaak tegelijk.. _O-
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:36:48 #85
5428 crew  miss_sly
pi_221333868
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Het “sociale” is dat uit de 20-weken echo bv blijkt dat het kindje zwaar gehandicapt is zijn hele leven. Dan kan het kindje medisch wel 75 worden maar als kasplant. Het klinkt nu net of de maatschappij het niet accepteert dat zo iemand geboren wordt, maar kdenk niet dat de betreffende ouders dat zo voelen. Die ouders hebben de 9 weken echo gehad, de 14 weken echo: dat kindje is gewenst anders hadden ze t al eerder afgebroken. Maar dan komt de uitgebreide 20 weken echo…
Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of ik zo’n kindje wel ter wereld zou willen laten komen hoor.

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:33 schreef RamboDirk het volgende:
Dit zijn natuurlijk geen abortussen waarbij Charissa toch geen zin heeft in het kleintje Deshaun. Maar waar gegronde redenenen zijn voor abortus.
Dit gaat dus specifiek wel over sociale abortussen die niet medisch ingegeven zijn.

Een van de redenen kan zijn dat de vrouw het niet heel veel eerder wist. Het komt regelmatig voor dat iemand er pas heel laat achterkomt dat ze zwanger is.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:37:17 #86
5428 crew  miss_sly
pi_221333872
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:35 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Een foetus leeft in de eerste week al. Bij een abortus maak je de foetus dood.

Leven is niet hetzelfde als waarnemingsvermogen hebben. Een parasiet leeft ook. De vraag is vanaf welk moment het onwenselijk is om dat leven te ontnemen, en dat lijkt mij vanaf het moment dat een wezen waarnemingsvermogen heeft.
In de eerste weken heet het niet eens foetus maar embryo.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:37:52 #87
5428 crew  miss_sly
pi_221333876
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Emancipatie en vrouwenrechten hebben soms gewoon vocale medestanders nodig!
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:39:34 #88
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221333884
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee, eigenlijk niet. Ik lees het er zoals het er staat, namelijk dat voor het overleven van zo een jong kind de beweging en hulp van anderen nodig is (tenminste zo interpreteer ik het). Dat vind ik dus een slecht argument.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221333898
quote:

[..]
Een baby van een jaar ook niet.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:42:29 #90
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221333902
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Emancipatie en vrouwenrechten hebben soms gewoon vocale medestanders nodig!
Het blijft bijzonder dat het wel/niet leven van een kind als 'emancipatie' en een 'vrouwenrecht' wordt gezien.

Nog even en we gaan de kant van Canada op, als ik mij niet vergis kennen zij niet eens een abortustermijn.
pi_221333907
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, eigenlijk niet. Ik lees het er zoals het er staat, namelijk dat voor het overleven van zo een jong kind de beweging en hulp van anderen nodig is (tenminste zo interpreteer ik het). Dat vind ik dus een slecht argument.
Ga nog even door, man, naast voeding heeft een baby van 24 weken nog wel iets meer nodig om te overleven buiten de baarmoeder.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:45:34 #92
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221333919
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
[..]
Ga nog even door, man, naast voeding heeft een baby van 24 weken nog wel iets meer nodig om te overleven buiten de baarmoeder.
Dat geldt ook voor kinderen in het algemeen. Immers, ook een gezonde, volgroeiende, geboren baby is eigenlijk hulpeloos en afhankelijk van de volwassenen om hem/haar heen. Het is op zijn minst opmerkelijk om het wel/niet leven van zo een kind (te vroeg geboren of niet) af te laten hangen van de wens van de moeder.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:45:39 #93
5428 crew  miss_sly
pi_221333920
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het blijft bijzonder dat het wel/niet leven van een kind als 'emancipatie' en een 'vrouwenrecht' wordt gezien.

Nog even en we gaan de kant van Canada op, als ik mij niet vergis kennen zij niet eens een abortustermijn.
Dan neem jij lekker geen abortus als je ongewenst zwanger wordt en in een heel netelige positie zit of zwanger bent van een kindje dat een niet met het leven verenigbare aandoening heeft.

Opgelost.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:49:29 #94
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221333943
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan neem jij lekker geen abortus als je ongewenst zwanger wordt en in een heel netelige positie zit of zwanger bent van een kindje dat een niet met het leven verenigbare aandoening heeft.

Opgelost.
We hadden het tot op heden nog niet over kinderen met aandoeningen, dat is een nieuwe draai aan de discussie.

Daarnaast ben ik een man en in tegenstelling tot recent populair geworden opvattingen in bepaalde kringen, kan ik dus niet zwanger worden of opteren voor een abortus. Het gaat dus om algemene wetgeving die voor iedereen van toepassing in een samenleving. En wat daarin wenselijk is of niet, daar verschillen wij nogal van mening.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:50:55 #95
5428 crew  miss_sly
pi_221333953
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
We hadden het tot op heden nog niet over kinderen met aandoeningen, dat is een nieuwe draai aan de discussie.

Daarnaast ben ik een man en in tegenstelling tot recent populair geworden opvattingen in bepaalde kringen, kan ik dus niet zwanger worden of opteren voor een abortus. Het gaat dus om algemene wetgeving die voor iedereen van toepassing in een samenleving. En wat daarin wenselijk is of niet, daar verschillen wij nogal van mening.
Volgens mij is het helemaal prima om nogal van mening te verschillen. En er is niets dat je kunt zeggen waardoor ik van mening verander in deze kwestie.
pi_221333954
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]
Dit gaat dus specifiek wel over sociale abortussen die niet medisch ingegeven zijn.

Een van de redenen kan zijn dat de vrouw het niet heel veel eerder wist. Het komt regelmatig voor dat iemand er pas heel laat achterkomt dat ze zwanger is.
Met medisch ingegeven gaat het om de gezondheid van de moeder. Die komt medisch niet in gevaar als het kindje 8 afwijkingen blijkt te hebben bij de 20-weken echo.

Tuurlijk zal je altijd een uitzondering hebben dat iemand er pas heel laat achterkomt.

Het ging afgelopen jaar om 331 gevallen las ik, waar abortus plaatsvond na 20 weken, op ruim 35k dus nog geen 1%
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:53:00 #97
5428 crew  miss_sly
pi_221333970
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:50 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Met medisch ingegeven gaat het om de gezondheid van de moeder. Die komt medisch niet in gevaar als het kindje 8 afwijkingen blijkt te hebben bij de 20-weken echo.

Tuurlijk zal je altijd een uitzondering hebben dat iemand er pas heel laat achterkomt.
Er zijn ook andere mogelijke redenen: een meisje dat in de handen van een loverboy terechtgekomen is en de zwangerschap zo lang mogelijk heeft geprobeerd te verbergen voor thuis en echt geen andere uitweg ziet. Iemand in een gewelddadige relatie die er niet meer uitkomt en daar niet ook een kind in wil brengen. Een vrouw uit een heel religieuze omgeving.

De sociale abortus heeft niets met medisch te maken. En ook dat is niet strafbaar als het op de juiste manier gebeurt.
pi_221333980
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Omdat dat vaak de reden is dat er zo laat nog een abortus plaats vindt, het kindje heeft zware aandoeningen. Dat kan je nog niet zien met eerdere echo’s maar pas na 20 weken.
pi_221333988
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zijn ook andere mogelijke redenen: een meisje dat in de handen van een loverboy terechtgekomen is en de zwangerschap zo lang mogelijk heeft geprobeerd te verbergen voor thuis en echt geen andere uitweg ziet. Iemand in een gewelddadige relatie die er niet meer uitkomt en daar niet ook een kind in wil brengen. Een vrouw uit een heel religieuze omgeving.

De sociale abortus heeft niets met medisch te maken. En ook dat is niet strafbaar als het op de juiste manier gebeurt.
Dat laatste bestrijd ik toch helemaal niet?
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:56:34 #100
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221334004
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volgens mij is het helemaal prima om nogal van mening te verschillen. En er is niets dat je kunt zeggen waardoor ik van mening verander in deze kwestie.
Dat kan ik alleen maar waarderen, dat geldt voor mij niet anders namelijk.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:53 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Omdat dat vaak de reden is dat er zo laat nog een abortus plaats vindt, het kindje heeft zware aandoeningen. Dat kan je nog niet zien met eerdere echo’s maar pas na 20 weken.
Tja, dat zijn uitzonderingsgevallen en daar heb ik het niet over en is ook niet de insteek van het artikel in de OP. Ondanks dat dit even wordt genoemd gaat het om dit soort abortussen in het algemeen.
pi_221334026
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Tja, dat zijn uitzonderingsgevallen en daar heb ik het niet over en is ook niet de insteek van het artikel in de OP. Ondanks dat dit even wordt genoemd gaat het om dit soort abortussen in het algemeen.
Nee het gaat specifiek om abortussen tussen 20-24 weken. Ze verwachten er ongeveer 4(vier!) per ziekenhuis per jaar waar het kindje dus ongewenst of ongepland is. De rest is omdat er genetische afwijkingen zijn.
pi_221334031
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Aha, dus jij bent sowieso tegen abortus om sociale redenen of het nu om 9, 16 of 24 weken zwanger is?
pi_221334077
Het is gewoon en enorm lastige discussie. Een nichtje van mij is crisis-pleegouder…als je al die verhalen hoort van kindjes die volledig verwaarloosd worden (maar het kindje ook al 6 broertjes en zusjes heeft die allemaal al uit huis zijn), nog een paar maanden terug werd een stiefvader veroordeeld voor het doden van een baby, er is gewoon een klein deel van het land volledig ongeschikt om ook maar verantwoordelijk te zijn voor iets meer dan een brandnetel. Wie help je ermee als ze dan ongewenst zwanger is en je vervolgens 29 drempels opgooit…
pi_221334188
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:31 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nee, moord is een legale term. Iemand vermoorden is altijd onwettig. Je kan iemand wel legaal doden, maar dan is het geen moord.
Met de wet heb ik niets te maken, die verandert me teveel afhankelijk van het humeur van willekeurige politici.

Ik houd me alleen bezig met de Nederlandse taal. Moord is het opzettelijk doden van een andere persoon.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 19:22:13 #105
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221334219
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:59 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Aha, dus jij bent sowieso tegen abortus om sociale redenen of het nu om 9, 16 of 24 weken zwanger is?
Nee, dat ben ik niet. Ik heb hier al meermaals uiteengezet hoe ik over abortus denk, wat onder meer in deze post en deze post is terug te vinden.
pi_221334252
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 19:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, dat ben ik niet. Ik heb hier al meermaals uiteengezet hoe ik over abortus denk, wat onder meer in deze post en deze post is terug te vinden.
Ok, met je eens dat voorkomen van ongewenste zwangerschappen uiteraard het beste is.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 19:41:40 #107
320538 All-out
super, man
pi_221334353
Het is weer ophef om niks. Tot 24 weken is abortus legaal, dus moet die zorg ook aangeboden worden. Hoezo zou dat nog langs de kamer moeten? Die hebben toch verdorie die wet gemaakt? :') Debiel gedoe.

Ja het is moreel lastig. Wees blij als jij niet voor zo'n keuze komt te staan. De zorg in Nederland, ook de abortuszorg, is goed doordacht en verantwoord. Ophef om niks
"Mendoza's been hit! Mendoza's been fucking hit!"
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:02:03 #108
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221334611
Laat mensen toch een abortus plegen tot 24 weken als ze dat willen. Het is notabene legaal.
Het is een beetje als uit het leven willen stappen; moet ook iedereen en z'n moeder zich mee bemoeien en een mening over hebben. Jij hebt er toch geen last van? :{
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
pi_221334634
De ellende rondom abortus komt vrijwel altijd uit religieuze hoek. De oplossing is het creatief hernoemen van de kliniek. voorbeeld: Abortuskliniek Godverdomme. met regenboogzebrapad en regenboogvlaggen erbij. veel plezier met je anti-abortusdemo.
pi_221334640
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:02 schreef kwiwi het volgende:
Laat mensen toch een abortus plegen tot 24 weken als ze dat willen. Het is notabene legaal.
Dit. En geen anti-abortusgezeur of mensen ongevraagd benaderen in een straal van 5 km rond een abortuskliniek.
  Redactie Frontpage dinsdag 14 juli 2026 @ 20:05:56 #111
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221334657
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:44 schreef oheng het volgende:

[..]

Een foetus van 24 weken is a) geen baby en b) kan niet zelfstandig in leven blijven buiten de baarmoeder.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221334753
quote:

[..]
Palliatieve sedatie mag ik hopen en niet wachten tot het lichaampje het opgeeft.
blablablabla
pi_221335150
Dat is moord. Hopen dat er vele protesten zullen volgen bij abortusklinieken.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_221335157
quote:
Het is een beetje als uit het leven willen stappen; moet ook iedereen en z'n moeder zich mee bemoeien en een mening over hebben. Jij hebt er toch geen last van? :{
Wat een domme vergelijking.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_221335161
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:48 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Dat is moord. Hopen dat er vele protesten zullen volgen bij abortusklinieken.
Je moet in dit geval bij de ziekenhuizen wezen, sukkel.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:51:07 #116
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221335173
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:49 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Wat een domme vergelijking.
Waarvan akte. Enige toelichting zou de discussie interessanter maken.
<a href="https://forum.fok.nl/topic/1321859/1/30" target="_blank" >HuHu en kwiwi hebben een kindje gemaakt</a> O+
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:51:43 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221335180
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Het recht op abortus is bij uitstek een vrouwenrecht. Wie anders dan de vrouw moet haar lichaam ter beschikking stellen voor de zwangerschap en bevalling? Dáárom is het een vrouwenrecht. Vrouwen zijn immers mensen, niet broedmachines op pootjes.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_221335185
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:51 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Waarvan akte. Enige toelichting zou de discussie interessanter maken.
Een levensvatbare foetus kan niet kiezen om wel of niet op te groeien. Een persoon dat overgaat tot suïcide kan dat wel.
pi_221335201
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:51 schreef Moonah het volgende:

[..]
Het recht op abortus is bij uitstek een vrouwenrecht. Wie anders dan de vrouw moet haar lichaam ter beschikking stellen voor de zwangerschap en bevalling? Dáárom is het een vrouwenrecht. Vrouwen zijn immers mensen, niet broedmachines op pootjes.
Als je neukt kun je zwanger worden. Als je zwanger bent en wilt aborteren is daar alle ruimte voor. Niet na maanden pas om sociale redenen met een gezond kind. Dan ben je simpelweg te laat.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:53:53 #120
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221335207
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik vind dit maar een bevremende beredenering, er worden ook geboren babies in een vuilcontainer geworpen; mogen mensen daar ook alleen maar over klagen mits ze het kind zelf grootbrengen? Zo niet, waar ligt de grens?

Ik ben in principe niet tegen abortus als het tijdig is, maar een levensvatbaar kind vermoorden dan wel laten sterven vind ik niet goed.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_221335214
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef kalinhos het volgende:

[..]

Medische reden is ook wat jij noemt volgens mij. Dat er iets ernstigs mis is met het ongeboren kind. Gaat niet alleen over de moeder.
blablablabla
pi_221335217
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:53 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik vind dit maar een bevremende beredenering, er worden ook geboren babies in een vuilcontainer geworpen; mogen mensen daar ook alleen maar over klagen mits ze het kind zelf grootbrengen? Zo niet, waar ligt de grens?

Ik ben in principe niet tegen abortus als het tijdig is, maar een levensvatbaar kind vermoorden dan wel laten sterven vind ik niet goed.
En nu vinden alle linksgekkies jou radicaal.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:55:25 #123
459912 FlippingCoin
pi_221335227
quote:
Dat vind ik geen goede vergelijking, het gaat om het leven van iemand anders.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:55:43 #124
459912 FlippingCoin
pi_221335234
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:54 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
En nu vinden alle linksgekkies jou radicaal.
Prima, dan mogen ze uitleggen waarom.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:55:50 #125
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221335239
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:53 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Als je neukt kun je zwanger worden. Als je zwanger bent en wilt aborteren is daar alle ruimte voor. Niet na maanden pas om sociale redenen met een gezond kind. Dan ben je simpelweg te laat.
Dat mag jij vinden, maar je hebt er niets over te zeggen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:37 #126
459912 FlippingCoin
pi_221335245
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:55 schreef Moonah het volgende:

[..]
Iedereen heeft daar wat over te zeggen.
pi_221335253
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:55 schreef Moonah het volgende:

[..]
En toch spreek ik. Bizar he?
  dinsdag 14 juli 2026 @ 21:05:10 #128
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_221335381
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:52 schreef Mike-The-Situation het volgende:

[..]
Een levensvatbare foetus kan niet kiezen om wel of niet op te groeien. Een persoon dat overgaat tot suïcide kan dat wel.
Mijn vergelijking ging over de bemoeizucht van derden. Of het nu gaat om een vrouw die beslist over haar eigen lichaam, of iemand die beslist over zijn eigen leven; in beide gevallen hebben buitenstaanders de behoefte om zich met zulke enorm persoonlijke beslissingen te bemoeien, terwijl ze er zelf niet eens last van hebben.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 21:29:37 #129
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221335999
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:51 schreef Moonah het volgende:

[..]
Volgens mij heeft niemand het laatste willen beweren. Echter werkt het met zwangerschap nu eenmaal zo dat het niet alleen om de vrouw gaat, maar ook het kind. En de discussie hier gaat bijvoorbeeld ook of een baby die levend ter wereld komt wel/niet in leven moet worden gehouden. Dat heeft op dat moment niets meer met de vrouw te maken.

Anders krijg je dus een glijdende schaal naar wat we in landen zoals Canada al zien, waar abortus tot de geboorte gewoon mag en in extreme gevallen gaat dit zelfs nog verder zoals de werkelijk totaalidiote studie die ooit werd gepubliceerd door twee Italiaanse academici genaamd 'After-Birth Abortion: Why Should the Baby Live?'.

Kortom, dit draait dus niet alleen maar om de vrouw. De natuur werkt nu eenmaal zo dat de vrouw een kind baart, maar dat dit op een gegeven moment levensvatbaar is het dus om twee mensen en niet meer een gaat.

En de meningen liggen nogal uiteen over wat er dan moreel juist is en wat niet. En het radicaal progressieve narratief dat we sinds een paar decennia in het Westen zien, is daarin in de globale en zeker ook historische context vrij uitzonderlijk.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 21:35:12 #130
5428 crew  miss_sly
pi_221336117
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 21:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Volgens mij heeft niemand het laatste willen beweren. Echter werkt het met zwangerschap nu eenmaal zo dat het niet alleen om de vrouw gaat, maar ook het kind. En de discussie hier gaat bijvoorbeeld ook of een baby die levend ter wereld komt wel/niet in leven moet worden gehouden. Dat heeft op dat moment niets meer met de vrouw te maken.

Anders krijg je dus een glijdende schaal naar wat we in landen zoals Canada al zien, waar abortus tot de geboorte gewoon mag en in extreme gevallen gaat dit zelfs nog verder zoals de werkelijk totaalidiote studie die ooit werd gepubliceerd door twee Italiaanse academici genaamd 'After-Birth Abortion: Why Should the Baby Live?'.

Kortom, dit draait dus niet alleen maar om de vrouw. De natuur werkt nu eenmaal zo dat de vrouw een kind baart, maar dat dit op een gegeven moment levensvatbaar is het dus om twee mensen en niet meer een gaat.

En de meningen liggen nogal uiteen over wat er dan moreel juist is en wat niet. En het radicaal progressieve narratief dat we sinds een paar decennia in het Westen zien, is daarin in de globale en zeker ook historische context vrij uitzonderlijk.
Dan heb ik een ander radicaal idee: om al die zwangerschappen te voorkomen, worden alle mannen als ze 14 zijn gesteriliseerd. En als ze eenmaal in een duurzame relatie zitten en kinderen willen met hun partner, draaien we die terug.

Als dat gemeengoed wordt, wordt de techniek van het steriliseren en weer terugdraaien vanzelf geperfectioneerd. Want het is in de natuur nu eenmaal zo dat een man een vrouw zwanger maakt. Daar moeten we wat aan doen.
pi_221336189
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 21:29 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Het gaat om de grens wanneer een te vroeggeboren baby levensvatbaar is of kan zijn (met heel veel externe hulp als couveuses, zuurstoftoediening, voedingssondes en vaak ook nog operaties) voordat de 40 weken voldragen zijn en de grens van een abortus plegen vanaf embryo tot diezelfde periode. Dat is niet te vergelijken met voorbeelden die jij nu ergens vandaan haalt.
pi_221336219
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 21:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan heb ik een ander radicaal idee: om al die zwangerschappen te voorkomen, worden alle mannen als ze 14 zijn gesteriliseerd. En als ze eenmaal in een duurzame relatie zitten en kinderen willen met hun partner, draaien we die terug.

Als dat gemeengoed wordt, wordt de techniek van het steriliseren en weer terugdraaien vanzelf geperfectioneerd. Want het is in de natuur nu eenmaal zo dat een man een vrouw zwanger maakt. Daar moeten we wat aan doen.
Dat is ook een aardig idee.. _O-
pi_221337322
Ronduit immoreel, weerzinwekkend en misdadig.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_221338410
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 21:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat is ook een aardig idee.. _O-
Niet echt, want het gaat lijnrecht in tegen het recht op lichamelijke integriteit.

Overigens lijkt het mij heel normaal dat er grenzen gesteld worden aan abortus, omdat we die ook hebben (de 24 weken). En in een democratie kun je daar gewoon met elkaar over van gedachten wisselen. En ja, zelfs mannen mogen dan gewoon een mening daarover hebben.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 23:41:34 #135
459912 FlippingCoin
pi_221338429
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet echt, want het gaat lijnrecht in tegen het recht op lichamelijke integriteit.

Overigens lijkt het mij heel normaal dat er grenzen gesteld worden aan abortus, omdat we die ook hebben (de 24 weken). En in een democratie kun je daar gewoon met elkaar over van gedachten wisselen. En ja, zelfs mannen mogen dan gewoon een mening daarover hebben.
Vraag mij af waar de grens voor sommige vrouwen ligt, zouden die het nog oke vinden om 1 dag voor uitrekening nog abortus te plegen? En zwaar drugsgebruik tijdens de zwangerschap moet ook maar kunnen dan, is de toekomstige moeder haar lichaam, dat het toekomstige kind hier schade van krijgt is dan maar bijzaak?
pi_221338446
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Vraag mij af waar de grens voor sommige vrouwen ligt, zouden die het nog oke vinden om 1 dag voor uitrekening nog abortus te plegen? En zwaar drugsgebruik tijdens de zwangerschap moet ook maar kunnen dan, is de toekomstige moeder haar lichaam, dat het toekomstige kind hier schade van krijgt is dan maar bijzaak?
Er is ook helemaal niemand die voor drugsgebruik of voor zo’n late abortusgrens pleit.
“Ohh maar jij vindt X, dus totaal onrealistisch Y Z en QUO moeten dan ook maar kunnen dan????!!!”

Doodvermoeiend.
pi_221338455
quote:

[..]
Onderschat niet met wat voor waanideeën ze op de proppen kunnen komen om de schuld maar bij een ander te leggen.

Voorbeeld:

quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 21:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

dinsdag 14 juli 2026 @ 23:47:53 #138
459912 FlippingCoin
pi_221338462
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:45 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Er is ook helemaal niemand die voor drugsgebruik of voor zo’n late abortusgrens pleit.
“Ohh maar jij vindt X, dus totaal onrealistisch Y Z en QUO moeten dan ook maar kunnen dan????!!!”

Doodvermoeiend.
Het lijkt mij evident dat ik er bewust situaties tegenover zet waar mensen anders over denken om te achterhalen waar de grens ligt, als jij dat doodvermoeiend vindt zou ik je aanraden iets anders te gaan doen dan rondhangen op een discussieforum. Vooralsnog krijg ik nog geen enkele inhoudelijke reactie.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 23:49:42 #139
459912 FlippingCoin
pi_221338471
quote:
19s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:47 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Onderschat niet met wat voor waanideeën ze op de proppen kunnen komen om de schuld maar bij een ander te leggen.

Voorbeeld:
[..]

Tja bij die gebruiker observeer ik wel vaker op waanideeën waarvan ik denk dat die niet zouden misstaan in een gesloten instelling, daar ga ik niet eens meer op reageren.
pi_221338484
quote:

[..]
Belachelijk, zoiets kan alleen een vent bedenken, natuurlijk niet! Een abortus is enorm ingrijpend. Geen enkele vrouw doet dat voor haar lol.
pi_221338500
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij begrijpt toch wel dat dat een grap was, he? Als er een anti-conceptiepil bestond voor mannen, vraag ik mij af hoeveel mannen die zouden gaan slikken met alle bijwerkingen eventueel.
pi_221338513
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 20:05 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Een foetus van 24 weken is a) geen baby en b) kan niet zelfstandig in leven blijven buiten de baarmoeder.
Een baby van een paar weken meer heeft ook meestal medische hulp nodig om te overleven.

Maar het hele niet zelfstandig kunnen leven is een werkelijk monsterachtige kulreden. Passen we ook niet toe bij de rest van de mensen in een ziekenhuis.

En punten willen scoren op woord definities is ook echt waardeloos. Deze discussie moet je voeren op medische en ethische redenen.
pi_221338518
quote:
16s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Tja bij die gebruiker observeer ik wel vaker op waanideeën waarvan ik denk dat die niet zouden misstaan in een gesloten instelling, daar ga ik niet eens meer op reageren.
Ze verslepen gewoon constant de doelpalen tot een punt dat ze straks nog tot 2 jaar het kind de nek om mogen draaien omdat ze weer eens lekker zonder zorgen op een terrasje willen zitten.

Het begon allemaal redelijk met abortus tot een paar weken of zelfs de eerste paar maand. Abortus na een verkrachting of wanneer een kind ernstig ziek geboren zou worden.. allemaal logisch. Het kind was immers toch nog maar een klomp met cellen, je mag hem in geval van abortie niet eens humaniseren en met de babies die ze houden hadden ze vanaf het begin af aan al "een band die alleen een moeder kent".

Nu zijn we bij 24 weken aangekomen en dan mogen we het geen kind/baby/mens noemen dat een leven wordt ontnomen omdat het niet zelfstandig kan leven, met die beredenering is een 1 jarig kind ook niet levensvatbaar.

Terwijl moeders die het kind graag wilden maar niks te kiezen hadden die in die situatie komen op 24 weken een kans hebben van 62% dat het kind overleeft en 38% zonder verdere complicaties later. Dat gaat mij te ver, het is wel degelijk een mens op die leeftijd.
pi_221338519
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:59 schreef oheng het volgende:

[..]
Een baby van een paar weken meer heeft ook meestal medische hulp nodig om te overleven.

Maar het hele niet zelfstandig kunnen leven is een werkelijk monsterachtige kulreden. Passen we ook niet toe bij de rest van de mensen in een ziekenhuis.

En punten willen scoren op woord definities is ook echt waardeloos. Deze discussie moet je voeren op medische en ethische redenen.
Klopt, net als zelfbeschikking over euthanasie.
  woensdag 15 juli 2026 @ 00:00:42 #145
459912 FlippingCoin
pi_221338520
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Belachelijk, zoiets kan alleen een vent bedenken, natuurlijk niet! Een abortus is enorm ingrijpend. Geen enkele vrouw doet dat voor haar lol.
Dat is in zijn geheel de kwestie niet.
pi_221338530
Ik heb van dichtbij 3 kinderen zien opgroeien -en opbloeien-, die geboren waren met 26 weken, een aantal hier is ver van het padje af.
pi_221338536
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Dat is in zijn geheel de kwestie niet.
Het gaat om die flinterdunne grens van 24 weken, dat is de ethische kwestie. Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen een zwangerschap afbreken van 6 of 9 weken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Firuze60 op 15-07-2026 00:10:37 ]
pi_221338541
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:02 schreef oheng het volgende:
Ik heb van dichtbij 3 kinderen zien opgroeien -en opbloeien-, die geboren waren met 26 weken, een aantal hier is ver van het padje af.
Ik neem aan dat die enorm gewenst zijn door hun ouders. En natuurlijk doe je dan alles om ze in leven te houden.

Sjongejonge, dat niemand nou dat verschil ziet.

[ Bericht 8% gewijzigd door Firuze60 op 15-07-2026 00:11:48 ]
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 00:17:49 #149
5428 crew  miss_sly
pi_221338584
quote:

[..]
Over waanideeën gesproken :')
Dat kan alleen door bepaalde lieden worden bedacht en heeft niets met het onderwerp te maken.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 00:18:19 #150
5428 crew  miss_sly
pi_221338586
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ik neem aan dat die enorm gewenst zijn door hun ouders. En natuurlijk doe je dan alles om ze in leven te houden.

Sjongejonge, dat niemand nou dat verschil ziet.
En dan zijn vrouwen de te emotionele wezens.
pi_221338589
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:04 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het gaat om die flinterdunne grens van 24 weken, dat is de ethische kwestie. Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen een zwangerschap afbreken van 6 of 9 weken.
Wat een onzin.
Een baby van 6 weken is niet meer dan een klompje cellen zonder volgroeide lichaamsfuncties.

24 weken is een zo goed als volgroeid kindje.

Onzin.
blablablabla
pi_221338599
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat een onzin.
Een baby van 6 weken is niet meer dan een klompje cellen zonder volgroeide lichaamsfuncties.

24 weken is een zo goed als volgroeid kindje.

Onzin.
Ja, qua uiterlijk wel, alleen innerlijk is er geen enkel orgaan volgroeid. Heb jij wel eens een baby van 21 weken gezien? Ik wel, uiterlijk volkomen volmaakt, naast het rode velletje dan, want de huid is ook nog niet volgroeid.
pi_221338663
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, qua uiterlijk wel, alleen innerlijk is er geen enkel orgaan volgroeid. Heb jij wel eens een baby van 21 weken gezien? Ik wel, uiterlijk volkomen volmaakt, naast het rode velletje dan, want de huid is ook nog niet volgroeid.
Ja en nu graag 6 weken want daar had je het over in je verhaal...
blablablabla
pi_221338672
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja en nu graag 6 weken want daar had je het over in je verhaal...
Moet ik het herhalen dan? Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen het afbreken van de zwangerschap van 5 of 6 weken. Geloel over volgroeide nog net niet levensvatbare foetussen.
pi_221338677
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Moet ik het herhalen dan? Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen het afbreken van de zwangerschap vanaf 6 weken. Geloel over volgroeide nog net niet levensvatbare foetussen.
Dat is dus onzin want ik heb op zich niks tegen een vroege abortus maar wel in een dusdanig vergevorderd stadium dat het een bijna volgroeid kind betreft. En daar zullen ongetwijfeld meer mensen zo over denken gezien de reacties in dit topic.

Een kind van 24 weken is in veel gevallen levensvatbaar, een embryo van 6 weken totaal niet. Er is genoeg te doen over die grens van 25 weken want sommige gezonde premature baby's van 24 weken hebben uiteindelijk een grotere kans om het te redden dan een ernstig zieke kinderen van 25 of 26 weken. Alleen trekken ze daar de registers niet voor open en dat iets oudere maar in aanleg zwakkere kind worden kosten nog medische moeite voor gespaard.
blablablabla
pi_221338684
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:54 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is dus onzin want ik heb op zich niks tegen een vroege abortus maar wel in een dusdanig vergevorderd stadium dat het een bijna volgroeid kind betreft. En daar zullen ongetwijfeld meer mensen zo over denken gezien de reacties in dit topic.
Nee dus, want er kan een reden zijn om pas laat een abortus te overwegen. Tussen 22-24 ligt de grens, wanneer moet er dan voor jou een grens zijn, 10, 12, 18 weken? Dan ziet een foetus er ook al aardig als een baby uit, of 5, 6 weken, terwijl de moeder om de zes weken ongesteld wordt en niks in de gaten heeft? Of haar omgeving niets durft te vertellen.
pi_221338687
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:57 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nee dus, want er kan een reden zijn om pas laat een abortus te overwegen. Tussen 22-24 ligt de grens, wanneer moet er dan voor jou een grens zijn, 10, 12, 18 weken? Dan ziet een foetus er ook al aardig als een baby uit, of 5, 6 weken, terwijl de moeder om de zes weken ongesteld wordt en niks in de gaten heeft? Of haar omgeving niets durft te vertellen.
In elk geval niet na 22 weken zonder medische indicatie, ik vind het nogal obsceen om die grens van net wel of net niet levensvatbaar op te zoeken.

Volgens jou moest je met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen maar je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag wat voor argumenten dan als legitiem zouden worden beoordeeld.
blablablabla
pi_221338689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:03 schreef Elan het volgende:

[..]
In elk geval niet na 22 weken zonder medische indicatie, ik vind het nogal obsceen om die grens van net wel of net niet levensvatbaar op te zoeken.

Volgens jou moest je met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen maar je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag wat voor argumenten dan als legitiem zouden worden beoordeeld.
Inderdaad, je moet met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen, dat is dus niet lekker simpel van 'oeps, te laat, nu geen zin meer in dit'. Artsen zijn niet debiel.
pi_221338697
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Inderdaad, je moet met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen, dat is dus niet lekker simpel van 'oeps, te laat, nu geen zin meer in dit'. Artsen zijn niet debiel.
Je brengt het nogal stellig alsof je er kennis van hebt, welke argumenten zouden dan legitiem kunnen zijn?

Het gaat uiteindelijk helemaal niet om het medische beoordelingsvermogen van artsen maar waar je als samenleving de ethische grens legt voor bepaalde zaken. In de meeste landen is euthanasie onder geen enkele voorwaarde bespreekbaar en staat het gelijk aan moord. Hier wel, dus voeren artsen dat uit. Zelfde met wetgeving rondom abortus.
blablablabla
pi_221338699
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:11 schreef Elan het volgende:

[..]
Het gaat uiteindelijk helemaal niet om het medische beoordelingsvermogen van artsen maar waar je als samenleving de ethische grens legt voor bepaalde zaken. In de meeste landen is euthanasie onder geen enkele voorwaarde bespreekbaar en staat het gelijk aan moord. Hier wel, dus voeren artsen dat uit. Zelfde met wetgeving rondom abortus.
Oh, gaan we ineens over op een ander onderwerp? Terwijl juist deze vrouwen uitwijken naar een ander land?
pi_221338704
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:12 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, gaan we ineens over op een ander onderwerp? Terwijl juist deze vrouwen uitwijken naar een ander land?
Nu komt de aap uit de mouw.

Het is prima als jij vrouwenrecht of baas in eigen buik je kernargument ziet maar dan moet je dat aandragen en niet aankomen met waar de medische wereld voor zou staan en ethische principes.

Het lijkt me voor iemand op zo'n afdeling lastig te verkroppen. Je gaat de premature zorg in om kinderen te redden, niet om ze te vermoorden.
blablablabla
  woensdag 15 juli 2026 @ 01:24:35 #162
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_221338711
Om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk?

Vijf/zes per jaar?

Ik heb er vijf en nog bij nummer vier ook de medische molen door een stagiaire bij de derde echo.
Die muts dacht misschien/mogelijk te zien dat de aorta aangesloten was op de longen. Dus hup uiteindelijk tweede check maar die muts had wat gezien en die tweede zag het niet maar die eerste (stagaire) wel dus hup naar het ziekenhuis en daar zagen ze het ook niet maar die eerste (stagiaire) wel, dus hup naar de hartchirigie want niemand zag het maar die eerste (stagiaire) wel.

Ik was bij al die gesprekken en zag dat helemaal opgeblazen worden. Uiteindelijk intake gesprekken over afbreken van de zwangerschap gehad en uiteindelijk bij de cardioloog voor baby’s en moeilijke operatie’s en keuzes bij zwangerschappen.

En ik dacht wat doe ik hier, en het eerste wat die arts zei was, wat doet die vrouw hier?
En die liep tijdens de echo boos weg.

En nu ontopic, had die stagiaire uiteindelijk wel gelijk gehad, dan had dat kind geen overlevingskans gehad, onze meid had na de geplande geboorte meteen een extreme operatie moeten hebben. De aorta had losgemaakt moeten worden van de longen en aangesloten moeten worden aan het hart en de luchtpijp andersom, dat gaat zo’n kindje zoveel schade geven dat je je wel moet afvragen wat je moet doen.

Dus ja, in die paar extreme gevallen moet abortus of euthanasie zoals ik dat zou noemen mogelijk moeten zijn. Ik zou het liever euthanasie noemen, want geen overlevingskansen. Terwijl het kind hartstikke welkom is.
pi_221338712
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:20 schreef Elan het volgende:

[..]
Nu komt de aap uit de mouw.

Het is prima als jij vrouwenrecht of baas in eigen buik je kernargument ziet maar dan moet je dat aandragen en niet aankomen met waar de medische wereld voor zou staan en ethische principes.

Het lijkt me voor iemand op zo'n afdeling lastig te verkroppen. Je gaat de premature zorg in om kinderen te redden, niet om ze te vermoorden.
Man, je kletst uit je nek, want nergens ontken ik dat er discussie is rond het toepassen van een late abortus voor twijfel zorgt bij de zorg. Heb notabene gezegd dat die grens uiterst precair is, je kunt een gewenst kindje met 24 weken in leven houden. Of een kindje met ernstige toekomstige geboorteafwijkingen aborteren OF en daar gaat deze kwestie om, een foetus van 22 weken aborteren vanwege sociale redenen.
pi_221338714
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk?

Vijf/zes per jaar?

Ik heb er vijf en nog bij nummer vier ook de medische molen door een stagiaire bij de derde echo.
Die muts dacht misschien/mogelijk te zien dat de aorta aangesloten was op de longen. Dus hup uiteindelijk tweede check maar die muts had wat gezien en die tweede zag het niet maar die eerste (stagaire) wel dus hup naar het ziekenhuis en daar zagen ze het ook niet maar die eerste (stagiaire) wel, dus hup naar de hartchirigie want niemand zag het maar die eerste (stagiaire) wel.

Ik was bij al die gesprekken en zag dat helemaal opgeblazen worden. Uiteindelijk intake gesprekken over afbreken van de zwangerschap gehad en uiteindelijk bij de cardioloog voor baby’s en moeilijke operatie’s en keuzes bij zwangerschappen.

En ik dacht wat doe ik hier, en het eerste wat die arts zei was, wat doet die vrouw hier?
En die liep tijdens de echo boos weg.

En nu ontopic, had die stagiaire uiteindelijk wel gelijk gehad, dan had dat kind geen overlevingskans gehad, onze meid had na de geplande geboorte meteen een extreme operatie moeten hebben. De aorta had losgemaakt moeten worden van de longen en aangesloten moeten worden aan het hart en de luchtpijp andersom, dat gaat zo’n kindje zoveel schade geven dat je je wel moet afvragen wat je moet doen.

Dus ja, in die paar extreme gevallen moet abortus of euthanasie zoals ik dat zou noemen mogelijk moeten zijn. Ik zou het liever euthanasie noemen, want geen overlevingskansen. Terwijl het kind hartstikke welkom is.
Precies, genoeg persoonlijke verhalen die in alles het tegendeel kunnen bewijzen. Mijn jongste kleinkind had volgens de 20-weken echo klompvoetjes, mijn schoondochter een schot in haar baarmoeder waardoor het kindje niet kon groeien, te vroeg geboren met 34 weken, geen klompvoetjes, had kennelijk nogal klem gezeten, geen week later kregen ze een verontrustend bericht, haar hoofdje groeide te snel, vermoeden van een waterhoofdje. Oh, toch niet, nu is ze een gezonde peuter van anderhalf jaar, maar wat hadden haar ouders een stress, manoman.
  woensdag 15 juli 2026 @ 01:43:39 #165
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_221338724
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:33 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies, genoeg persoonlijke verhalen die in alles het tegendeel kunnen bewijzen. Mijn jongste kleinkind had volgens de 20-weken echo klompvoetjes, mijn schoondochter een schot in haar baarmoeder waardoor het kindje niet kon groeien, te vroeg geboren met 34 weken, geen klompvoetjes, had kennelijk nogal klem gezeten, geen week later kregen ze een verontrustend bericht, haar hoofdje groeide te snel, vermoeden van een waterhoofdje. Oh, toch niet, nu is ze een gezonde peuter van anderhalf jaar, maar wat hadden haar ouders een stress, manoman.
Dit dus, enorme stress. Daar moeten alleen de artsen en ouders zich mee bemoeien.
En niemand anders, niemand laat een kind zonder kansen euthanaseren.

Maar heel soms is dat de minst pijnlijke oplossing, en daar mag niemand ooit over oordelen. Maar das mijn mening.
pi_221338727
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:24 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Man, je kletst uit je nek, want nergens ontken ik dat er discussie is rond het toepassen van een late abortus voor twijfel zorgt bij de zorg. Heb notabene gezegd dat die grens uiterst precair is, je kunt een gewenst kindje met 24 weken in leven houden. Of een kindje met ernstige toekomstige geboorteafwijkingen aborteren OF en daar gaat deze kwestie om, een foetus van 22 weken aborteren vanwege sociale redenen.
Lees het artikel anders eens goed.

Tussen 22 en 24 weken gaat de pilot doen. 22 weken en alles daarvoor is helemaal geen punt van discussie. Ook niet om sociale redenen. What the fuck dat ook precies moge inhouden.
blablablabla
pi_221338729
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dit dus, enorme stress. Daar moeten alleen de artsen en ouders zich mee bemoeien.

Maar heel soms is dat de minst pijnlijke oplossing, en daar mag niemand ooit over oordelen. Maar das mijn mening.
Ja, en om terug te komen op eerder, mijn zoon heeft ook een kindje gehad (beetje jong was ie nog, net 20 jaar en per ongeluk werd zijn vriendinnetje zwanger, eerst schrik, daarna toch gewenst) waarvan de 20 weken echo ook niet best was, half hartje, geen idee welke aorta waar en wat hoe precies, maar zo ernstig dat ze geadviseerd werden om het te laten gaan met een abortus, dat was rond 21-22 weken. Het kindje is begraven en dat heeft ook een enorme impact gehad op de ouders en grootouders.
pi_221338733
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Tussen 22 en 24 weken gaat de pilot doen. 22 weken en alles daarvoor is helemaal geen punt van discussie. Ook niet om sociale redenen. What the fuck dat ook precies moge inhouden.
De pilot is dus dat die moeders met die wens niet hoeven uit te wijken naar het buitenland.
  woensdag 15 juli 2026 @ 02:11:28 #169
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_221338735
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, en om terug te komen op eerder, mijn zoon heeft ook een kindje gehad (beetje jong was ie nog, net 20 jaar en per ongeluk werd zijn vriendinnetje zwanger, eerst schrik, daarna toch gewenst) waarvan de 20 weken echo ook niet best was, half hartje, geen idee welke aorta waar en wat hoe precies, maar zo ernstig dat ze geadviseerd werden om het te laten gaan met een abortus, dat was rond 21-22 weken. Het kindje is begraven en dat heeft ook een enorme impact gehad op de ouders en grootouders.
Ja, en dank je wel voor het delen. Want het niet delen van deze verhalen, maakt het logischerwijs onacceptabel.

Maar het is moeilijke materie, vroeger werd zo’n baby geboren en overleed binnen een uur met heel veel verdriet en onmacht.
  woensdag 15 juli 2026 @ 02:13:10 #170
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_221338736
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Ja, hou maar op. Je bent niks in deze discussie.
pi_221338746
Zodra het hartje klopt ben je moeder van het kindje dat ik je buik groeit. En daarom kan ook alleen de moeder beslissen of ze het wil afbreken.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_221338790
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De pilot is dus dat die moeders met die wens niet hoeven uit te wijken naar het buitenland.
Juist.

Voor een abortus tussen de 22 en 24 weken om sociale redenen. Niet met 22 weken zoals je net stelde, want dat is überhaupt nooit een issue geweest. Je bent weer aan het draaikonten.
blablablabla
pi_221338791
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 02:13 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Ja, hou maar op. Je bent niks in deze discussie.
Oh en jij bent wel iemand in deze discussie? :')
Het is mijn topic hoor, als het je niet aan staat donder je maar lekker zelf op.
blablablabla
  woensdag 15 juli 2026 @ 06:41:18 #174
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221338889
Abortus is moord en als biologie zegt dat een cel al leeft...
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
pi_221339172
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 23:56 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Jij begrijpt toch wel dat dat een grap was, he? Als er een anti-conceptiepil bestond voor mannen, vraag ik mij af hoeveel mannen die zouden gaan slikken met alle bijwerkingen eventueel.
Dat is een vrij slechte vergelijking.

De anticonceptiepil heeft vrouwen seksuele vrijheid gegeven en is er ook veel meer aandacht gekomen voor vrouwelijke seksualiteit en genot.

Mannen hebben daar natuurlijk ook van geprofiteerd (misschien nog wel meer dan vrouwen), maar een mannenpil heeft dat effect niet.

Sowieso: ik zou als vrouw niet willen vertrouwen op dat mijn bedpartner wel netjes de pil heeft geslikt bij een ONS. In een relatie is dat anders natuurlijk.
  woensdag 15 juli 2026 @ 08:34:15 #176
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221339207
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef miss_sly het volgende:

[..]
[..]

Dan is het moord. Simpel.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 08:42:11 #177
5428 crew  miss_sly
pi_221339228
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 08:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat is een vrij slechte vergelijking.

De anticonceptiepil heeft vrouwen seksuele vrijheid gegeven en is er ook veel meer aandacht gekomen voor vrouwelijke seksualiteit en genot.

Mannen hebben daar natuurlijk ook van geprofiteerd (misschien nog wel meer dan vrouwen), maar een mannenpil heeft dat effect niet.

Sowieso: ik zou als vrouw niet willen vertrouwen op dat mijn bedpartner wel netjes de pil heeft geslikt bij een ONS. In een relatie is dat anders natuurlijk.
Behalve seksuele vrijheid heeft het ook veel bijwerkingen opgeleverd; de reden dat veel vrouwen niet meer zo enthousiast zijn over de pil.
pi_221339235
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 08:34 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Dan is het moord. Simpel.
Nee hoor, dan is het een abortus. Simpel.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 15 juli 2026 @ 09:01:38 #179
459912 FlippingCoin
pi_221339307
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 01:43 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Maar van wat ik las in dit topic werden de kinderen weggehaald om sociale kwesties, niet om medische redenen. Dat maakt nogal een verschil wmb.
  woensdag 15 juli 2026 @ 09:04:19 #180
459912 FlippingCoin
pi_221339320
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Over waanideeën gesproken :')
Dat kan alleen door bepaalde lieden worden bedacht en heeft niets met het onderwerp te maken.
Ik schrijf nota bene dat ik mij afvraag waar de grens ligt, maar goed een beetje rustig nadenken zit er bij veel mensen niet in. Nog altijd is er niemand met een inhoudelijke reactie geweest.
  woensdag 15 juli 2026 @ 09:37:04 #181
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_221339691
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:27 schreef butz0rs het volgende:
Beter dit dan met een bezem de foetus kapot proberen te prikken
of met een kledinghanger
Lachen joh.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 10:10:24 #182
441859 crew  Lenny77
pi_221340147
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 08:28 schreef VEM2012 het volgende:

Hoezo heeft het dat effect niet? Of bedoel je idd het vertrouwen dat vrouwen niet zouden hebben?

In mijn geval klopt dat wel: ik zou het niet vertrouwen :D
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221340456
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 08:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Behalve seksuele vrijheid heeft het ook veel bijwerkingen opgeleverd; de reden dat veel vrouwen niet meer zo enthousiast zijn over de pil.
Pas op, want de EU is aan het broeden om dit soort uitspraken te verbieden (ook al is het feitelijk correct) om verspreiding van SOA’s tegen te gaan (I kid you not…).

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar de anticonceptiepil heeft voor vrouwen een wezenlijk andere betekenis dan voor mannen en daarom is de vergelijking niet zo geweldig.
  woensdag 15 juli 2026 @ 10:34:17 #184
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221340458
quote:

[..]
[..]
:{

Dat is dan toch gewoon moord? Abortus en baas in eigen buik zal wel, medische indicatie en ernstig letsel valt te begrijpen, maar dit is ziek :r .

Waarom de fuck zou je zo lang wachten om het vervolgens om sociale beweegredenen alsnog af te breken?
1- het is niet jouw baarmoeder
2- jij hoeft het niet op te voeden
3- het gaat jou dus niets aan.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:04 #185
459912 FlippingCoin
pi_221340493
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:34 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Punt 2, wie stelt dat de biologische moeder verplicht wordt het kind op te voeden? Waarom verzinnen jullie er de helft voor het gemak bij in deze "discussie". Ik meen dat in Nederland er genoeg mensen zijn die graag een adoptiekind zouden opvoeden.
pi_221340503
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:10 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Hoezo heeft het dat effect niet? Of bedoel je idd het vertrouwen dat vrouwen niet zouden hebben?

In mijn geval klopt dat wel: ik zou het niet vertrouwen :D
Voor vrouwen betekende de pil ook (seksuele) vrijheid. Voor mannen zal het dat effect niet hebben. Deels omdat we de seksuele revolutie al gehad hebben, maar vooral omdat mannen zich natuurlijk veel minder zorgen maken om een zwangerschap omdat de impact voor hun veel kleiner is.

En daarnaast heb je nog het vertrouwen. Iedere kerel (nee, niet letterlijk iedere) knikt maar wat graag ja op de vraag of hij aan de mannenpil is om de CO2 die gepaard gaat met condoomgebruik te beperken…

Dus als vrouw heb je er weinig aan.

(Mannen geloven vrouwen op hun woord want veel minder gevolgen en sommige idioten (not naming any names… 😳) vroegen er zelfs niet naar onder het mom ‘als je zonder condoom wil, dan zal ze vast wel anticonceptie gebruiken)
pi_221340580
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:34 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Gelukkig werkt democratie niet volgens jouw bekrompen retoriek en mogen mensen over allerlei thema's een mening vormen. Of dat thema nu wel of niet betrekking heeft op hunzelf is totaal niet relevant.

Het hele principe van baas in eigen en recht op zelfbeschikking stopt ook zodra een kind levensvatbaar is.
blablablabla
  woensdag 15 juli 2026 @ 10:57:59 #188
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221340612
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Punt 2, wie stelt dat de biologische moeder verplicht wordt het kind op te voeden? Waarom verzinnen jullie er de helft voor het gemak bij in deze "discussie". Ik meen dat in Nederland er genoeg mensen zijn die graag een adoptiekind zouden opvoeden.
En dus moet iedereen een kind wat ze niet willen maar voldragen? Je reinste onzin.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 15 juli 2026 @ 10:58:44 #189
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221340617
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Gelukkig werkt democratie niet volgens jouw bekrompen retoriek en mogen mensen over allerlei thema's een mening vormen. Of dat thema nu wel of niet betrekking heeft op hunzelf is totaal niet relevant.

Het hele principe van baas in eigen en recht op zelfbeschikking stopt ook zodra een kind levensvatbaar is.
Ga terug onder je conservatieve steen, gast.
pi_221340630
Legaal dus volkomen logisch.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:01:46 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221340661
Ik snap het wel. Dan krijg je halverwege je zwangerschap te horen dat je vriendengroep op ski-vakantie gaat. Dan ontstaat een medisch dillema.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:07:46 #192
441859 crew  Lenny77
pi_221340729
Mja ik kan niet zeggen dat ik hier ook enthousiast over ben..
Veel te ver in de zwangerschap. Ik zou mij de ogen uit mijn lijf janken als ik daaraan mee moest werken in de zorg en dan moet je denken dat ik op oncologie en palliatieve zorgen heb gestaan en meewerk met euthanasie.
Dat is gewoon een complete baby die geboren wordt he?? Die je voor je ogen op een laken laat sterven :r
En alle begrip ervoor als je baby ernstig ziek of misvormd is. Zo een kindje heeft geen leven en geen toekomst.
Maar gewoon omdat het niet uitkomt? Nee.. sorry.. dan draag je hem maar uit en geef je hem op voor adoptie. Bevallen moet je toch, of dat nu op 24 weken is of op 40 weken...

Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om een zwangerschap te voorkomen, bij falen van dit heb je weken genoeg voor een abortus. Waarom ga je in godsnaam wachten tot je een echte baby hebt?

Dus ja, baas in eigen buik, dit dat. Maar kom op, dit is geen embryo of vroege foetus meer he? Dit is een baby die zal gaan stikken omdat je er geen zin meer in hebt.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:11:06 #193
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221340791
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:07 schreef Lenny77 het volgende:
Dus ja, baas in eigen buik, dit dat. Maar kom op, dit is geen embryo of vroege foetus meer he? Dit is een baby die zal gaan stikken omdat je er geen zin meer in hebt.
'Omdat je er geen zin meer in hebt' is weer lekker stemmingmakerij he? Je weet niet waarom iemand zo'n keuze maakt.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:12:28 #194
5428 crew  miss_sly
pi_221340833
quote:
Veel te ver in de zwangerschap. Ik zou mij de ogen uit mijn lijf janken als ik daaraan mee moest werken in de zorg en dan moet je denken dat ik op oncologie en palliatieve zorgen heb gestaan en meewerk met euthanasie.
Dat is gewoon een complete baby die geboren wordt he?? Die je voor je ogen op een laken laat sterven :r
En alle begrip ervoor als je baby ernstig ziek of misvormd is. Zo een kindje heeft geen leven en geen toekomst.
Maar gewoon omdat het niet uitkomt? Nee.. sorry.. dan draag je hem maar uit en geef je hem op voor adoptie. Bevallen moet je toch, of dat nu op 24 weken is of op 40 weken...

Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om een zwangerschap te voorkomen, bij falen van dit heb je weken genoeg voor een abortus. Waarom ga je in godsnaam wachten tot je een echte baby hebt?

Het idee is dat het niet om medische redenen is, maar wel meestal om kwetsbare vrouwen, zoals in een gewelddadige relatie, zwaar religieuze familie, slachtoffer van loverboy, etc. Het gaat ook om iets van 4 gevallen per ziekenhuis per jaar en die vrouwen gaan nu naar het buitenland om een abortus te krijgen.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:12:49 #195
459912 FlippingCoin
pi_221340842
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:57 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
En dus moet iedereen een kind wat ze niet willen maar voldragen? Je reinste onzin.
Dat was de kwestie niet, laten we eens beginnen bij een eerlijke discussie ipv valse voorstellingen.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:13:35 #196
459912 FlippingCoin
pi_221340864
quote:

Volledig mee eens Lenny, ook op de uitzondering voor medische kwesties.
pi_221340981
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ga terug onder je conservatieve steen, gast.
Er is niets progressiefs of vooruitstrevend aan babymoord. Je moet ergens een grens trekken.

In bepaalde US staten (Virginia etc) is de juridische grens inmiddels al opgerekt naar 27 weken. Dat is ronduit ziek.

Bekijk deze YouTube-video

Geef dat linksvolk een vinger en ze nemen je hand, en je arm er bij.
blablablabla
pi_221340991
Mijn maag draait toch wel om van dit soort nieuws.

Baas over eigen buik, helemaal goed. Maar laat je ook niet zomaar condoomloos volblaffen.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:19:02 #199
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221341028
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Elan het volgende:

[..]
Er is niets progressiefs of vooruitstrevend aan babymoord. Je moet ergens een grens trekken.

In bepaalde US staten (Virginia etc) is de juridische grens inmiddels al opgerekt naar 27 weken. Dat is ronduit ziek.
Ja en in andere Amerikaanse staten (Texas bijv.) mogen vrouwen helemaal geen abortus meer plegen, ook niet als de vrucht ervoor kan zorgen dat de moeder overlijdt. Amerika is een raar land en laten ze hun rare denkbeelden lekker daar houden.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:19:30 #200
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221341046
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Joppiez het volgende:
Mijn maag draait toch wel om van dit soort nieuws.

Baas over eigen buik, helemaal goed. Maar laat je ook niet zomaar condoomloos volblaffen.
Dan moeten mannen ook geen vrouwen meer condoomloos volblaffen he.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:21:44 #201
480145 Edding345
Bro ik wil neuken man
pi_221341098
quote:
82s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Mijn zaad mijn keuze?
Afghanistan duurde 20 jaar om de Taliban door de Taliban te vervangen.
Hier duurde het minder dan een week om Khamenei met Khamenei te vervangen.
PluggieOD in NWS / Amerikaans tankvliegtuig stort neer in Irak
pi_221341140
quote:
13s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:11 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
'Omdat je er geen zin meer in hebt' is weer lekker stemmingmakerij he? Je weet niet waarom iemand zo'n keuze maakt.
Je hebt tijd zat gehad om zo'n beslissing te nemen, er is gewoon een grens. Of ben je er voor als kinderen levend ter wereld komen ze maar in het badje te verzuipen als het onverhoopt toch niet helemaal is wat je er van gehoopt had?

De reden dat ziekenhuizen huiverig zijn tegen zulke late abortussen is dat ze een veiligheidsmarge willen omdat op basis van de echo niet exact vast te stellen is hoe oud de vrucht exact is. Ook brengt het een aanzienlijk risico met zich mee voor de drager. Dus wtf wat zijn we nu allemaal aan het doen met dit soort ingrepen?
blablablabla
pi_221341206
quote:
82s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Als vrouw, mag ik hopen, stem je toch echt zelf in met een condoomloze piemel. Accepteer dan ook het risico.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:26:27 #204
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221341243
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:24 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Als vrouw, mag ik hopen, stem je toch echt zelf in met een condoomloze piemel. Accepteer dan ook het risico.
Lekker makkelijk.
  woensdag 15 juli 2026 @ 11:26:55 #205
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221341247
Is een zaak voor de betrokkenen en artsen. Er is geen harde grens te trekken want er zijn nu eenmaal meerdere grenzen en belangen die elkaar overlappen.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221341380
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 10:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja idd adoptieouders staan in rijen van 10 bij de poort te wachten.
pi_221341392
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:01 schreef LXIV het volgende:
Ik snap het wel. Dan krijg je halverwege je zwangerschap te horen dat je vriendengroep op ski-vakantie gaat. Dan ontstaat een medisch dillema.
Je kan het natuurlijk in het belachelijke trekken ja. Hoeveel mensen ken jij die dit gedaan hebben?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:38:45 #208
441859 crew  Lenny77
pi_221341426
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:17 schreef Elan het volgende:

[..]

Bekijk deze YouTube-video

Geef dat linksvolk een vinger en ze nemen je hand, en je arm er bij.
Jezus Christus.. 27 weken :X
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:39:43 #209
441859 crew  Lenny77
pi_221341457
quote:
13s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:11 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Nee ok maar je snapt wat ik wil zeggen.. er zijn grenzen in de tijd en ontwikkeling om een leven af te breken ;(
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:42 #210
441859 crew  Lenny77
pi_221341481
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het idee is dat het niet om medische redenen is, maar wel meestal om kwetsbare vrouwen, zoals in een gewelddadige relatie, zwaar religieuze familie, slachtoffer van loverboy, etc. Het gaat ook om iets van 4 gevallen per ziekenhuis per jaar en die vrouwen gaan nu naar het buitenland om een abortus te krijgen.
Allemaal schrijnende gevallen, ik begrijp dat wel, echt waar!
Maar nogmaals.. het is al zo ver in de zwangerschap ;(
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:42:15 #211
441859 crew  Lenny77
pi_221341516
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ja en in andere Amerikaanse staten (Texas bijv.) mogen vrouwen helemaal geen abortus meer plegen, ook niet als de vrucht ervoor kan zorgen dat de moeder overlijdt. Amerika is een raar land en laten ze hun rare denkbeelden lekker daar houden.
Dit is dan weer het tegenovergestelde waanzinnige...
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 11:44:48 #212
441859 crew  Lenny77
pi_221341542
quote:

[..]
Nee nee, 2 hebben seks, 2 horen verantwoordelijk te zijn.
Als je denkt dat je oud genoeg bent voor seks dan moet je ook nadenken over de gevolgen.
pi_221341573
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:38 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Jezus Christus.. 27 weken :X
Het is allemaal N=1 hoor, maar ik ken niemand die voor de gein of omdat t niet uitkomt zo laat nog een zwangerschap afbreekt. In mijn kennissenkring is het 2x gebeurd, beide gevallen omdat het kindje of zwaar gehandicapt zal zijn of nauwelijks levensvatbaar. Soms komt dat pas na de zoveelste echo naar boven.
Juist als mensen al de 9-weken doen, de 12-weken en de 20-weken zijn het eigenlijk altijd gevallen waar de zwangerschap wel gewenst is, waarom zou je het dan daarna alsnog afbreken. “Voor de wintersport” las ik al: daar geloof ik geen reet van. Het kost vaak al genoeg moeite zwanger te worden, ik ben ervan overtuigd dat bij die gevallen later dan 20 weken in 99% van de gevallen dit voor de ouder(s) een verdrietig drama is.

Mijn vrouw werkt op een geboortecentrum in een ziekenhuis en zulke gevallen gebeuren daar ook wel eens (paar weken terug heeft ze nog zo’n klein foetusje in haar armen gehad een paar uur na een late arbortus omdat de ouders het niet aankonden het kindje nog te zien), het is eigenlijk altijd een drama.

En dan lees je hier de een na de ander: “ja eh gewoon je kut dichthouden als je niet zwanger wil worre en anders niet janken maar opvoeden!”

Het ligt vaak - altijd - een stuk gecompliceerder.
  woensdag 15 juli 2026 @ 12:05:24 #214
459912 FlippingCoin
pi_221341652
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:34 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ja idd adoptieouders staan in rijen van 10 bij de poort te wachten.
Kan je weer dom doen maar er zijn nu eenmaal meer mensen die een adoptiekind zouden willen dan dat er adoptiekinderen zijn.
pi_221341666
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:44 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Nee nee, 2 hebben seks, 2 horen verantwoordelijk te zijn.
Als je denkt dat je oud genoeg bent voor seks dan moet je ook nadenken over de gevolgen.
Gaat dat ook op bij het maken van een beslissing om voor abortus te gaan, of is de keuze dan aan de vrouw?
  woensdag 15 juli 2026 @ 12:08:29 #216
459912 FlippingCoin
pi_221341670
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 11:51 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Het is allemaal N=1 hoor, maar ik ken niemand die voor de gein of omdat t niet uitkomt zo laat nog een zwangerschap afbreekt. In mijn kennissenkring is het 2x gebeurd, beide gevallen omdat het kindje of zwaar gehandicapt zal zijn of nauwelijks levensvatbaar. Soms komt dat pas na de zoveelste echo naar boven.
Juist als mensen al de 9-weken doen, de 12-weken en de 20-weken zijn het eigenlijk altijd gevallen waar de zwangerschap wel gewenst is, waarom zou je het dan daarna alsnog afbreken. “Voor de wintersport” las ik al: daar geloof ik geen reet van. Het kost vaak al genoeg moeite zwanger te worden, ik ben ervan overtuigd dat bij die gevallen later dan 20 weken in 99% van de gevallen dit voor de ouder(s) een verdrietig drama is.

Mijn vrouw werkt op een geboortecentrum in een ziekenhuis en zulke gevallen gebeuren daar ook wel eens (paar weken terug heeft ze nog zo’n klein foetusje in haar armen gehad een paar uur na een late arbortus omdat de ouders het niet aankonden het kindje nog te zien), het is eigenlijk altijd een drama.

En dan lees je hier de een na de ander: “ja eh gewoon je kut dichthouden als je niet zwanger wil worre en anders niet janken maar opvoeden!”

Het ligt vaak - altijd - een stuk gecompliceerder.
Volgens mij is er niemand in dit topic tegen abortus in medische gevallen, waarom dan toch hier keer op keer op terug blijven vallen.
pi_221341722
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Kan je weer dom doen maar er zijn nu eenmaal meer mensen die een adoptiekind zouden willen dan dat er adoptiekinderen zijn.
Again N=1 maar wat ik hoor is dat het altijd lastig is een kindje te plaatsen.

Kennelijk heb jij andere informatie, kan er online weinig over vinden.
pi_221341725
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:08 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Volgens mij is er niemand in dit topic tegen abortus in medische gevallen, waarom dan toch hier keer op keer op terug blijven vallen.
Omdat again - medische indicatie- ook vaak gebruikt wordt in de context dat het leven van de moeder in gevaar is bij voldraging.

Als het kindje (zwaar) gehandicapt is hoeft er medisch niks aan de hand te zijn met de moeder wat een voldraging in de weg zit.
  woensdag 15 juli 2026 @ 12:25:48 #219
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221341736
Wat ik me afvraag: stel dat zo'n (zéér incidentele) late abortus verboden zou worden in het geval een kind 'enkel ongewenst' is. Wat dan?

Kind geboren laten worden terwijl de ouders/moeder het niet wil hebben? Adoptie hoorde ik hier al opperen. Dat zóu een mogelijkheid kunnen zijn, maar is zeer zeker niet altijd zaligmakend voor het kind. Moest het kind bij de moeder blijven, dan pakt dat ook niet altijd positief uit voor het kind.

In mijn werk kom ik veel gezinnen tegen die de opvoeding niet aankunnen (financieel, sociaal, of puur door erg laag IQ). De situatie waarin zo'n kind opgroeit is soms echt hemeltergend.

Dus als een moeder gedwongen wordt de ongewenste zwangerschap uit te dragen, dan óók graag meedenken over de levenslange gevolgen voor het kind.
  woensdag 15 juli 2026 @ 12:30:47 #220
459912 FlippingCoin
pi_221341753
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:24 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Omdat again - medische indicatie- ook vaak gebruikt wordt in de context dat het leven van de moeder in gevaar is bij voldraging.

Als het kindje (zwaar) gehandicapt is hoeft er medisch niks aan de hand te zijn met de moeder wat een voldraging in de weg zit.
Ook bij gevaar voor de moeder is het uiteraard een heel andere kwestie.
pi_221341837
quote:

Zo sta ik er ook in (met mijn beperkte kennis, want ik ga er vanuit dat als je eerder abortus kan plegen je dat in beginsel wel doet, dus er zal wel een verhaal achter steken).
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 12:50:40 #222
441859 crew  Lenny77
pi_221341917
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:08 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Gaat dat ook op bij het maken van een beslissing om voor abortus te gaan, of is de keuze dan aan de vrouw?
Ik vind dit een hele moeilijke...
Want beiden hebben rechten.
Voor de èèn zijn de gevolgen tragisch (indien gewenst) en/of financieel.
Voor de andere fysiek en jaren zorgen voor een ander met alle gevolgen op de arbeidsmarkt enz enz (indien niet gewenst)
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 12:53:08 #223
441859 crew  Lenny77
pi_221341957
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:23 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Again N=1 maar wat ik hoor is dat het altijd lastig is een kindje te plaatsen.

Kennelijk heb jij andere informatie, kan er online weinig over vinden.
Ligt dat niet meer aan de enorme voorwaarden en dat het vreselijk duur is, dat dit niet zo makkelijk is?
Strenge voorwaarden zijn natuurlijk prima, maar ik hoor dat ze gestoord zijn.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 12:55:49 #224
441859 crew  Lenny77
pi_221342001
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:25 schreef Moonah het volgende:
Wat ik me afvraag: stel dat zo'n (zéér incidentele) late abortus verboden zou worden in het geval een kind 'enkel ongewenst' is. Wat dan?

Kind geboren laten worden terwijl de ouders/moeder het niet wil hebben? Adoptie hoorde ik hier al opperen. Dat zóu een mogelijkheid kunnen zijn, maar is zeer zeker niet altijd zaligmakend voor het kind. Moest het kind bij de moeder blijven, dan pakt dat ook niet altijd positief uit voor het kind.

In mijn werk kom ik veel gezinnen tegen die de opvoeding niet aankunnen (financieel, sociaal, of puur door erg laag IQ). De situatie waarin zo'n kind opgroeit is soms echt hemeltergend.

Dus als een moeder gedwongen wordt de ongewenste zwangerschap uit te dragen, dan óók graag meedenken over de levenslange gevolgen voor het kind.
Jawel eens hoor!
Maar in dit geval kan je weer zeggen dat het ook eerder had gekund. Toen was die moeder ook al arm en had ook al een laag IQ en was het kindje ook al ongewenst (om bij jouw voorbeeld te blijven)...
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 13:17:45 #225
5428 crew  miss_sly
pi_221342311
quote:

[..]
Prima, maar dan moet er een verplichte vaderschapstest komen om te zorgen dat de vaders van deze ongewenste zwangerschappen hun verplichte deel van de opvoeding op zich nemen. Dat het risico niet alleen meer voor de vrouwen is.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:04 #226
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221342318
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Jawel eens hoor!
Maar in dit geval kan je weer zeggen dat het ook eerder had gekund. Toen was die moeder ook al arm en had ook al een laag IQ en was het kindje ook al ongewenst (om bij jouw voorbeeld te blijven)...
Een moeder met IQ van 55 kun je nauwelijks aanrekenen dat zij geen verstandige keuzes maakt.

Echt, ik heb geen cijfers paraat, maar het aantal vrouwen dat vanwege 'een skivakantie' zo laat abortus wil laten plegen lijkt mij zeer, zeer klein. Het merendeel (van de 4, 5, 6 per jaar) heeft hoogstwaarschijnlijk een tragische geschiedenis die zich alleen maar voort zal zetten via het kind.

(Komt bij dat dergelijke gezinnen/kinderen de maatschappij handenvol geld en aandacht en zorgen kosten, hetgeen menigeen die in dit topic tégen abortus is dan weer wél zou kunnen aanspreken).
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:30 #227
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342325
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:25 schreef Moonah het volgende:

Dat doen die pro life types niet, daar houdt het op zodra het de baarmoeder uit is.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:30:16 #228
459912 FlippingCoin
pi_221342467
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:18 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat doen die pro life types niet, daar houdt het op zodra het de baarmoeder uit is.
[ afbeelding ]
Hoe moet je in hemelsnaam een discussie voeren met users als dit, volledig vast in een fantasiewereld. :+
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:29 #229
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221342531
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hoe moet je in hemelsnaam een discussie voeren met users als dit, volledig vast in een fantasiewereld. :+
Misschien kun je dan hier eens in meedenken? Want ik vind het té gemakkelijk om met een moreel vingertje te zwaaien en "Moord!" te roepen, om vervolgens je handen volledig af te trekken van de gevolgen van het 'redden van het ongeboren kind'.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:18 schreef Moonah het volgende:

[..]
Een moeder met IQ van 55 kun je nauwelijks aanrekenen dat zij geen verstandige keuzes maakt.

Echt, ik heb geen cijfers paraat, maar het aantal vrouwen dat vanwege 'een skivakantie' zo laat abortus wil laten plegen lijkt mij zeer, zeer klein. Het merendeel (van de 4, 5, 6 per jaar) heeft hoogstwaarschijnlijk een tragische geschiedenis die zich alleen maar voort zal zetten via het kind.

(Komt bij dat dergelijke gezinnen/kinderen de maatschappij handenvol geld en aandacht en zorgen kosten, hetgeen menigeen die in dit topic tégen abortus is dan weer wél zou kunnen aanspreken).
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:49:33 #230
459912 FlippingCoin
pi_221342629
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:38 schreef Moonah het volgende:

[..]
Misschien kun je dan hier eens in meedenken? Want ik vind het té gemakkelijk om met een moreel vingertje te zwaaien en "Moord!" te roepen, om vervolgens je handen volledig af te trekken van de gevolgen van het 'redden van het ongeboren kind'.
[..]

Beide zijn voor mij niet aan de orde maar goed, ga gerust verder met de discussie op basis van valse voorwendselen. Het lijkt mij verder niet relevant wat je iemand al dan niet kan aanrekenen. Een discussie voeren op basis van "hoogstwaarschijnlijke" zaken is ondoenlijk natuurlijk, enfin als dit voortkomt is dit vanzelfsprekend triest maar als er geen medische kwesties spelen, hoeveel triester is het voor de vrouw in kwestie om zo extreem laat nog abortus te praktiseren versus een kind baren in de wetenschap dat het misschien nog een prima leven kan hebben bij andere mensen? Als oplossing zou ik denken aan wensouders, deze zijn in overschot, zeker na de wijziging in het beleid rond interlandelijke adoptie. Wb de kosten en aandacht, het gaat hier over een hand vol kinderen per jaar, dat zullen we in de eindnota niet eens opmerken.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:53:55 #231
459912 FlippingCoin
pi_221342687
Wat vermoedelijk meespeelt is dat een hoop mensen zoveel drek uit de VS consumeren dat zij zichzelf hier wanen, in Nederland is er een grote groep wensouders die dolgraag een kind zou opvoeden, evenals een degelijk sociaal net, waar best het een en ander op aan te merken valt maar we staan zeer ver van Amerikaanse toestanden vandaan. Het is in mijn beleving absoluut niet zoals de eenvoudige memes stellen, maar goed dat scoort wel beter natuurlijk.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:58:08 #232
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342742
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat vermoedelijk meespeelt is dat een hoop mensen zoveel drek uit de VS consumeren dat zij zichzelf hier wanen, in Nederland is er een grote groep wensouders die dolgraag een kind zou opvoeden, evenals een degelijk sociaal net, waar best het een en ander op aan te merken valt maar we staan zeer ver van Amerikaanse toestanden vandaan. Het is in mijn beleving absoluut niet zoals de eenvoudige memes stellen, maar goed dat scoort wel beter natuurlijk.
Dan nog hoeven we vrouwen niet te verplichten hun kind maar te voldragen omdat er een 'wensstel' is.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:59:38 #233
459912 FlippingCoin
pi_221342766
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dan nog hoeven we vrouwen niet te verplichten hun kind maar te voldragen omdat er een 'wensstel' is.
Persoonlijk vind ik dit een hele valse manier van discussie voeren, jij brengt onzin in, ik ontkracht dit waarop jij reageert met ja maar alsnog zus of zo.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:00:52 #234
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342783
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:59 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dit een hele valse manier van discussie voeren, jij brengt onzin in, ik ontkracht dit waarop jij reageert met ja maar alsnog zus of zo.
Ik breng geen onzin in, jij slaat volledig het zelfbeschikkingsrecht van een vrouw en haar lichaam over. We hebben hier in Nederland niet voor niets hard gevochten voor onze rechten.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:01:20 #235
5428 crew  miss_sly
pi_221342785
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:50 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik vind dit een hele moeilijke...
Want beiden hebben rechten.
Voor de èèn zijn de gevolgen tragisch (indien gewenst) en/of financieel.
Voor de andere fysiek en jaren zorgen voor een ander met alle gevolgen op de arbeidsmarkt enz enz (indien niet gewenst)
En vergeet niet de fysieke risico's op nadelige gevolgen van een zwangerschap. En die zijn behoorlijk aanwezig. Kun je dat echt van iemand vragen?
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:02:36 #236
459912 FlippingCoin
pi_221342806
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik breng geen onzin in, jij slaat volledig het zelfbeschikkingsrecht van een vrouw en haar lichaam over. We hebben hier in Nederland niet voor niets hard gevochten voor onze rechten.
Probeer je weer zand in de ogen te strooien, waar ik onder andere op inhaakte was jouw inbreng dat er niemand klaar staat om te helpen wanneer het kind er eenmaal is en dat is gewoon onzin in Nederland.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:04:59 #237
459912 FlippingCoin
pi_221342831
Waar het naar mijn interpretatie op neerkomt is dat de ene groep mensen een ander beeld heeft van tot wanneer abortus nog kan dan de andere groep, ik lees van niemand in deze discussie dat zij abortus helemaal niet vinden kunnen, en ik lees volgens mij ook dan mensen een abortus 1 week voor de uitgerekende datum niet vinden kunnen evenals dat zij ook wel limitaties zien aan het zelfbeschikkingsrecht. Dan is het wmb niet fair om allerlei randzaken en onwaarheden deze discussie in te trekken.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:05:26 #238
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342833
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Probeer je weer zand in de ogen te strooien, waar ik onder andere op inhaakte was jouw inbreng dat er niemand klaar staat om te helpen wanneer het kind er eenmaal is en dat is gewoon onzin in Nederland.
Hoe zie je die 'hulp' voor je dan?
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:10:34 #239
459912 FlippingCoin
pi_221342870
quote:
5s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:05 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Hoe zie je die 'hulp' voor je dan?
Wanneer de vrouw in kwestie het kind niet wil, adoptie met hiernaast de hebt reguliere sociale vangnet rond zwangerschap en bevalling. Als blijkt dat hier meer nodig is, zoals bijvoorbeeld psychologische ondersteuning, bij deze specifieke gevallen dan lijkt mij dat ook zeker haalbaar. Het liefst creeer je een situatie dat ook de moeders nog beter af zijn dan wanneer ze een abortus krijgen en het maar moeten uitzoeken verder, waarvan ik mij kan voorstellen dat dit voor sommige vrouwen ook een hevige impact heeft.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:15:21 #240
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342897
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wanneer de vrouw in kwestie het kind niet wil, adoptie met hiernaast de hebt reguliere sociale vangnet rond zwangerschap en bevalling. Als blijkt dat hier meer nodig is, zoals bijvoorbeeld psychologische ondersteuning, bij deze specifieke gevallen dan lijkt mij dat ook zeker haalbaar. Het liefst creeer je een situatie dat ook de moeders nog beter af zijn dan wanneer ze een abortus krijgen en het maar moeten uitzoeken verder, waarvan ik mij kan voorstellen dat dit voor sommige vrouwen ook een hevige impact heeft.
Met de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg? Knap. Daarbij, iemand die bevallen is moet ontzwangeren, kan niet werken of voor al bestaande kinderen zorgen en hou maar op wanneer iemand complicaties krijgt, uitscheurt, een keizersnede nodig heeft of incontinent raakt. Dat tekent je lichaam ook voorgoed.
pi_221342911
quote:

[..]

Punctie? Ooit van de NIP-test gehoord? :?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:26:02 #242
441859 crew  Lenny77
pi_221342954
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prima, maar dan moet er een verplichte vaderschapstest komen om te zorgen dat de vaders van deze ongewenste zwangerschappen hun verplichte deel van de opvoeding op zich nemen. Dat het risico niet alleen meer voor de vrouwen is.
En dit...
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:26:55 #243
3542 Gia
User under construction
pi_221342957
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:17 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
De NIPT test is beschikbaar sinds 2017, dus nee, mijn kinderen zijn geboren in 1992 en 1994. Toen hadden we de vruchtwaterpunctie, vlokkentest en echo als keuzemogelijkheden.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:27:12 #244
459912 FlippingCoin
pi_221342961
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:15 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Met de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg? Knap. Daarbij, iemand die bevallen is moet ontzwangeren, kan niet werken of voor al bestaande kinderen zorgen en hou maar op wanneer iemand complicaties krijgt, uitscheurt, een keizersnede nodig heeft of incontinent raakt. Dat tekent je lichaam ook voorgoed.
Ach kom op alsof niemand nog mentale ondersteuning geniet, die paar sessies per jaar extra verandert daar niets aan.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:28:11 #245
441859 crew  Lenny77
pi_221342988
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een flinke kern van waarheid in.
Op het einde van de lijn zal die vrouw ervoor moeten zorgen en in de shit zitten terwijl die schreeuwers verder nergens last van hebben.
Daarom dat dit ook zo een moeilijke discussie is met ontzettend veel kanten om rekening mee te houden.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:28:31 #246
459912 FlippingCoin
pi_221343000
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een rechter kan dit nu toch al gewoon afdwingen wanneer een potentieel vader niet wil meewerken?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:29:36 #247
441859 crew  Lenny77
pi_221343030
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Maar aborteren op 24 weken of nog later moeten we eigenlijk ook niet willen...
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:29:44 #248
459912 FlippingCoin
pi_221343033
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een flinke kern van waarheid in.
Op het einde van de lijn zal die vrouw ervoor moeten zorgen en in de shit zitten terwijl die schreeuwers verder nergens last van hebben.
Daarom dat dit ook zo een moeilijke discussie is met ontzettend veel kanten om rekening mee te houden.
Nou dat denk ik toch niet, het gaat hier op ongewenste kinderen die afgestaan worden. Wie zijn verder die schreeuwers? Volgens mij sta ik duizendmaal redelijker in deze discussie dan menig ander maar goed.
pi_221343036
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:26 schreef Gia het volgende:

[..]
De NIPT test is beschikbaar sinds 2017, dus nee, mijn kinderen zijn geboren in 1992 en 1994. Toen hadden we de vruchtwaterpunctie, vlokkentest en echo als keuzemogelijkheden.
Ah, informatie uit 1994 presenteren als relevant anno 2026 en op basis daarvan je mening over aborteren van mensen met het Syndroom van Down formuleren, dat klinkt als een logisch idee. 14.gif15.gif
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:30:23 #250
441859 crew  Lenny77
pi_221343051
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En vergeet niet de fysieke risico's op nadelige gevolgen van een zwangerschap. En die zijn behoorlijk aanwezig. Kun je dat echt van iemand vragen?
Ja die had ik er inderdaad ook bij gezet.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:31:44 #251
441859 crew  Lenny77
pi_221343084
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:17 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Daar is niet alles op te zien...
pi_221343090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:31 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Daar is niet alles op te zien...
Geloof me, dat is bij mij bekend, maar het ging hier specifiek over het Syndroom van Down. De kans dat de NIP-test dit mist is kleiner dan 1 op de 1000.

Vals positieven komen vaker voor (minder dan 1% van de gevallen).

Ik kan hier ook een stevig lesje geven over de prenatale screening met 13 en 20 weken lees ik her en der, maar ik denk dat het weinig verschil gaat maken. Man o man wat lopen sommigen weer te koop met hun gebrek aan enige (wetenschappelijke) kennis van dit onderwerp.

Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:32:51 #253
441859 crew  Lenny77
pi_221343097
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nou dat denk ik toch niet, het gaat hier op ongewenste kinderen die afgestaan worden. Wie zijn verder die schreeuwers? Volgens mij sta ik duizendmaal redelijker in deze discussie dan menig ander maar goed.
Afstaan is een ander ding.
Ik had het over het ongewenste kindje bij de moeder laten (wat ook in die meme afgebeeld werd)
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:35:33 #254
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221343107
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Volgens mij is hier eerder in de thread gepost dat zoiets een zeldzaamheid is. Terwijl sommigen hier doen alsof iemand van een vakantie terugkomt en bedenkt: "Kom ik ga mijn 24-weken embryo even aborteren". En dan zou ik degene zijn met wie niet te discussieren valt.. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 16-07-2026 09:45:49 ]
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:46:57 #255
3542 Gia
User under construction
pi_221343262
quote:
15s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Ah, informatie uit 1994 presenteren als relevant anno 2026 en op basis daarvan je mening over aborteren van mensen met het Syndroom van Down formuleren, dat klinkt als een logisch idee. [ afbeelding ][ afbeelding ]
Man leer lezen! Ik heb het alleen over de mogelijkheid om bepaalde aandoeningen in een vroeg stadium uit te sluiten. En ik heb het over mijn ervaring vroeger! Niks mis mee als ik mijn mening baseer op de mogelijkheden van destijds, terwijl er nu meer en betere mogelijkheden zijn. Doet niets af aan het feit dat je zaken al veel vroeger in de zwangerschap kunt uitsluiten als je op voorhand al weet dat je geen kind wil met een dergelijke aandoening.
Dan neem je die kleine kans op een miskraam maar, of je kiest ervoor het kind geboren te laten worden.

Uiteraard zijn er aandoeningen die niet eerder op te sporen zijn, of andere redenen waarom een late abortus noodzakelijk is. Maar ik blijf erbij dat ik, in eerste instantie tegen abortus na 22 weken ben.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:51:01 #256
459912 FlippingCoin
pi_221343324
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Afstaan is een ander ding.
Ik had het over het ongewenste kindje bij de moeder laten (wat ook in die meme afgebeeld werd)
Hoe zit daar dan een kern van waarheid in in Nederland? Sorry maar dit slaat echt nergens op.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:54:45 #257
5428 crew  miss_sly
pi_221343384
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Later wil dan ook niemand, he, in dit topic in ieder geval en in Nederland ook niet.

Maar als nu tot 24 weken niet strafbaar is, is het toch ook krom als vrouwen nu naar het buitenland moeten om iets wat legaal in Nederland ook zou moeten kunnen, te laten uitvoeren?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 15:15:00 #258
441859 crew  Lenny77
pi_221343531
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Later wil dan ook niemand, he, in dit topic in ieder geval en in Nederland ook niet.

Maar als nu tot 24 weken niet strafbaar is, is het toch ook krom als vrouwen nu naar het buitenland moeten om iets wat legaal in Nederland ook zou moeten kunnen, te laten uitvoeren?
Mijn eigen mening, die natuurlijk niets waard is, want gewoon een mening :P :
Uitgezonderd medische redenen bij zowel baby als moeder, zou ik abortus 'verbieden' boven 12, max 14 weken.

En als het toch zo ver in de zwangerschap moet of toegestaan is, dan zou ik het graag anders willen laten uitvoeren. Op de één of andere manier de baby narcose toedienen in de baarmoeder en meteen na geboorte euthanaseren. Niet zelf laten sterven.

Nogmaals: gedachtespinsels.. en van geen enkele waarde.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 15:15:44 #259
441859 crew  Lenny77
pi_221343535
quote:
10s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:32 schreef HMFuckyouall het volgende:

Man o man wat lopen sommigen weer te koop met hun gebrek aan enige (wetenschappelijke) kennis van dit onderwerp.

U is gynaecoloog?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 15:24:36 #260
5428 crew  miss_sly
pi_221343578
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 15:15 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Mijn eigen mening, die natuurlijk niets waard is, want gewoon een mening :P :
Uitgezonderd medische redenen bij zowel baby als moeder, zou ik abortus 'verbieden' boven 12, max 14 weken.

En als het toch zo ver in de zwangerschap moet of toegestaan is, dan zou ik het graag anders willen laten uitvoeren. Op de één of andere manier de baby narcose toedienen in de baarmoeder en meteen na geboorte euthanaseren. Niet zelf laten sterven.

Nogmaals: gedachtespinsels.. en van geen enkele waarde.
Persoonlijk, mijn mening, kan ik me behoorlijk vinden in jouw mening :)

Punt is dat wij dan anders kunnen beslissen, en iemand anders volgens de Nederlandse wet het recht heeft om wel zo te beslissen. Dan is het toch krom als het wel mag, maar niet kan?
  woensdag 15 juli 2026 @ 18:15:47 #261
459912 FlippingCoin
pi_221345236
quote:

[..]
Geloof me, dat is bij mij bekend, maar het ging hier specifiek over het Syndroom van Down. De kans dat de NIP-test dit mist is kleiner dan 1 op de 1000.

Ik kan hier ook een stevig lesje geven over de prenatale screening met 13 en 20 weken lees ik her en der, maar ik denk dat het weinig verschil gaat maken. Man o man wat lopen sommigen weer te koop met hun gebrek aan enige (wetenschappelijke) kennis van dit onderwerp.

[ afbeelding ]
Het zou voor de discussie natuurlijk mooier zijn als je het daadwerkelijk inhoudelijk zou proberen tov deze interessantdoenerij.
  woensdag 15 juli 2026 @ 18:24:42 #262
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221345293
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Acht jij het wetenschappelijk mogelijk om op het moment van ejaculeren te weten/horen dat iemand zwanger is/gaat zijn? Echt de seconde erna?
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 19:04:48 #263
441859 crew  Lenny77
pi_221345497
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Acht jij het wetenschappelijk mogelijk om op het moment van ejaculeren te weten/horen dat iemand zwanger is/gaat zijn? Echt de seconde erna?
Je gaat alleszins niet de seconde erna zwanger zijn :P
  woensdag 15 juli 2026 @ 19:42:21 #264
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221345751
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 19:04 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Je gaat alleszins niet de seconde erna zwanger zijn :P
Exactly my point. Leg dat eens uit dan hoe dat kan? Ik heb nog talloze voorbeelden hoor, waardoor wetenschap voor mij niets meer betekent.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 20:02:57 #265
441859 crew  Lenny77
pi_221345979
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 19:42 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Exactly my point. Leg dat eens uit dan hoe dat kan? Ik heb nog talloze voorbeelden hoor, waardoor wetenschap voor mij niets meer betekent.
:D
Nou, dat zaadje moet eerst omhoog zwemmen, talloze gevaren trotseren, het eitje zoeken, daar proberen de wand te penetreren, dan moet de splitsing beginnen. Dus je bent wel een tijdje verder dan. Mocht dat eitje al in de baarmoeder geraakt zijn dan heeft het zaadje geluk en zijn het maar een 6 tal uren ofzo. Maar als het eitje nog in de eileiders zit.. ja das een hele reis he??
  woensdag 15 juli 2026 @ 20:06:35 #266
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221346011
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 20:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
:D
Nou, dat zaadje moet eerst omhoog zwemmen, talloze gevaren trotseren, het eitje zoeken, daar proberen de wand te penetreren, dan moet de splitsing beginnen. Dus je bent wel een tijdje verder dan. Mocht dat eitje al in de baarmoeder geraakt zijn dan heeft het zaadje geluk en zijn het maar een 6 tal uren ofzo. Maar als het eitje nog in de eileiders zit.. ja das een hele reis he??
Dus nogmaals: hoe kan ik horen dat ze zwanger is een fractie na de lozing en dat ze dan ook, voor zover bekend, daadwerkelijk zwanger is geworden? Sowieso kan er na de bevruchting natuurlijk ook nog vanalles misgaan. Waar komt dan die zekerheid vandaan? Is het God die niet gebonden is aan tijd en dus de gehele toekomst kan "voorspellen"?
  woensdag 15 juli 2026 @ 20:23:39 #267
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221346203
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 20:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dus nogmaals: hoe kan ik horen dat ze zwanger is een fractie na de lozing en dat ze dan ook, voor zover bekend, daadwerkelijk zwanger is geworden? Sowieso kan er na de bevruchting natuurlijk ook nog vanalles misgaan. Waar komt dan die zekerheid vandaan? Is het God die niet gebonden is aan tijd en dus de gehele toekomst kan "voorspellen"?
Vaderschapstest
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 15 juli 2026 @ 20:29:58 #268
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221346267
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 20:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Vaderschapstest
Dus dat ze al zwanger was, maar het mij niet vertelde en de stem het mij in de schoenen heeft geprobeerd te schuiven? Heb ik ook over nagedacht, maar met alle andere zaken die de natuurwetten en wetenschap hebben getart, is dat voor mij niet het meest waarschijnlijke. Bovendien heeft mijn latere "ex" daarna nog contact met haar gehad en die moest mij even inwrijven dat het kind wel heel erg op mij lijkt.
  woensdag 15 juli 2026 @ 20:48:19 #269
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_221346425
Toch maar even reageren…

Een foetus verwijderen van 24 weken zou wetenschappelijk gezien niet uit moeten maken, maar het is wel een walgelijk idee.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 22:28:46 #270
441859 crew  Lenny77
pi_221348533
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 20:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Maar niemand geeft die zekerheid, toch?
  donderdag 16 juli 2026 @ 05:58:40 #271
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221350244
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 22:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Maar niemand geeft die zekerheid, toch?
Blijkbaar heb je me niet helemaal begrepen. Die zekerheid kreeg ik wel, ongeveer een seconde na de ejaculatie.
pi_221350296
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Ik acht het wetenschappelijk mogelijk dat jij een onbegrijpelijke vraag stelt.

Wat wil je precies horen? Ik mis de context compleet in relatie tot de NIP en prenatale screenings.

Of je moet nieuwsgierig zijn naar de wetenschappelijke modellen op basis waarvan de uitgerekende datum wordt bepaald o.i.d.? :?
pi_221350347
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:49 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Als je de natuur z'n gang laat gaat, overleeft ook een baby die gewoon op de uitgerekende datum ter wereld komt, niet.

Hoop bejaarden overleven ook niet als je je handjes er vanaf trekt.
  donderdag 16 juli 2026 @ 07:42:28 #274
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221350437
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:05 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Ik acht het wetenschappelijk mogelijk dat jij een onbegrijpelijke vraag stelt.

Wat wil je precies horen? Ik mis de context compleet in relatie tot de NIP en prenatale screenings.

Of je moet nieuwsgierig zijn naar de wetenschappelijke modellen op basis waarvan de uitgerekende datum wordt bepaald o.i.d.? :?
Dat is totaal niet waar ik het over heb, maar het is me duidelijk dat je geen bevredigend antwoord op de vraag wil of kunt geven.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 07:54:29 #275
5428 crew  miss_sly
pi_221350459
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:42 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat is totaal niet waar ik het over heb, maar het is me duidelijk dat je geen bevredigend antwoord op de vraag wil of kunt geven.
Je stelt een vraag die 1) niets met het topic te maken heeft en 2) nergens op slaat, want er is nooit 1 seconde na ejaculatie sprake van een bevruchting.

Als je filosofisch ofzo wil doen, zijn daar andere topics of subfora voor, zou ik denken.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 07:56:37 #276
5428 crew  miss_sly
pi_221350466
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als je de natuur z'n gang laat gaat, overleeft ook een baby die gewoon op de uitgerekende datum ter wereld komt, niet.

Hoop bejaarden overleven ook niet als je je handjes er vanaf trekt.
Ingrijpen bij vroeggeboorten betekent dat er veel medische zorg moet worden verleend met een, vaak kleine, kans dat het kindje het overleeft. Bij een gezonde baby op de uitgerekende datum betekent het alleen het voorzien van moedermelk. Daar zit wel een verschil in.
  donderdag 16 juli 2026 @ 08:16:07 #277
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221350521
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je stelt een vraag die 1) niets met het topic te maken heeft en 2) nergens op slaat, want er is nooit 1 seconde na ejaculatie sprake van een bevruchting.

Als je filosofisch ofzo wil doen, zijn daar andere topics of subfora voor, zou ik denken.
Prima :)
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 08:18:31 #278
441859 crew  Lenny77
pi_221350536
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 05:58 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Blijkbaar heb je me niet helemaal begrepen. Die zekerheid kreeg ik wel, ongeveer een seconde na de ejaculatie.
Ik had niet door dat het om een echte ervaring ging.. jij had het over wetenschap.
Nee, dat weet je niet meteen na de ejaculatie want het is wetenschappelijk onmogelijk dat je meteen erna zwanger bent. . Dus ofwel ben je al zwanger en dat weet je (en daarom zeg je dat om bv een man voor de gek te houden dat hij vader gaat worden maar het is stiekem niet zijn kind), ofwel weet je van jezelf dat je een eisprong hebt op dat moment en dat de kans wel eens groter is dat je zwanger zou kunnen worden. Maar je bent het dan nog NIET.
pi_221350597
Vind het altijd wel ironisch dat de mens arbitraire grenzen bedenkt voor wanneer iets wel of niet mag, alsof dat is hoe het echt is, wat onzin is natuurlijk.

Overigens, hoe vaak gebeurd dit en bij wie? We hebben zo veel soorten van anticonceptie, morning after pill bestaat nog, bovendien gaat het ook nog over relaties tussen mensen. Lijkt me dat dit alleen bij verkrachtingen gebeurd? En ook dan is er nog de morning after pill. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je denkt "hmmm, weet je, ik kijk over een aantal weken wel of ik zwanger ben of niet"
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 08:42:44 #280
441859 crew  Lenny77
pi_221350621
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 08:33 schreef Discombobulate het volgende:
Vind het altijd wel ironisch dat de mens arbitraire grenzen bedenkt voor wanneer iets wel of niet mag, alsof dat is hoe het echt is, wat onzin is natuurlijk.

Overigens, hoe vaak gebeurd dit en bij wie? We hebben zo veel soorten van anticonceptie, morning after pill bestaat nog, bovendien gaat het ook nog over relaties tussen mensen. Lijkt me dat dit alleen bij verkrachtingen gebeurd? En ook dan is er nog de morning after pill. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je denkt "hmmm, weet je, ik kijk over een aantal weken wel of ik zwanger ben of niet"
Morning after pil na een verkrachting lijkt logisch maar zo een vrouw kan zo ver in shock zijn dat ze daar niet aan denkt.
Plus: de morning after pil werkt niet als er net een eisprong geweest is of elk moment gaat gebeuren. Dus dan kan je nog steeds zwanger raken.
pi_221350645
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 08:42 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Morning after pil na een verkrachting lijkt logisch maar zo een vrouw kan zo ver in shock zijn dat ze daar niet aan denkt.
Plus: de morning after pil werkt niet als er net een eisprong geweest is of elk moment gaat gebeuren. Dus dan kan je nog steeds zwanger raken.
Daarom zeg ik ook: Lijkt me dat dit soort dingen alleen gebeuren na een verkrachting, want anders doe je iets echt niet goed.
pi_221350651
Het mag niet zo zijn dat je geen anticonceptie gebruikt of onthouding, whatever allemaal mogelijk is, de pil, etc. en na een aantal weken denkt van "oeps, ongelukje" nou dan maar abortus. Dus die abortus bij 24 weken lijken me alleen plaats te mogen vinden na extreme situaties, bijvoorbeeld verkrachting.
pi_221350657
Overigens had ik een klasgenootje dat zwanger was op de middelbare school. En dat is nu de meest gelukkige moeder ooit, ondanks dat de situatie natuurlijk heel heftig was in die tijd.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 09:11:58 #284
5428 crew  miss_sly
pi_221350742
quote:

Het gebeurt 4-8 keer per jaar ofzo. Dus het gaat helemaal niet om enorme aantallen. En het gaat in de meeste gevallen nog steeds om precaire situaties, alleen dan niet fysiek voor moeder of kind, maar de situatie van de vrouw. De morningafterpil klinkt ideaal, maar is dat lang niet altijd zoals @Lenny77 al uitlegt, en bovendien niet altijd toegankelijk.
pi_221350749
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gebeurt 4-8 keer per jaar ofzo. Dus het gaat helemaal niet om enorme aantallen. En het gaat in de meeste gevallen nog steeds om precaire situaties, alleen dan niet fysiek voor moeder of kind, maar de situatie van de vrouw. De morningafterpil klinkt ideaal, maar is dat lang niet altijd zoals @:Lenny77 al uitlegt, en bovendien niet altijd toegankelijk.
Wel benieuwd naar de achtergrond van deze vrouwen.
pi_221350757
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 08:51 schreef Discombobulate het volgende:
Het mag niet zo zijn dat je geen anticonceptie gebruikt of onthouding, whatever allemaal mogelijk is, de pil, etc. en na een aantal weken denkt van "oeps, ongelukje" nou dan maar abortus. Dus die abortus bij 24 weken lijken me alleen plaats te mogen vinden na extreme situaties, bijvoorbeeld verkrachting.
Gezien de (potentiele) bijwerkingen van zelfs vroege abortussen lijkt het me niet heel gebruikelijk dat vrouwen dat als een goed alternatief voor anticonceptie zien...
pi_221350772
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Gezien de (potentiele) bijwerkingen van zelfs vroege abortussen lijkt het me niet heel gebruikelijk dat vrouwen dat als een goed alternatief voor anticonceptie zien...
Ik weet de achtergronden niet, iemand wel? Lijkt me heel belangrijk.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 09:22:01 #288
5428 crew  miss_sly
pi_221350797
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik weet de achtergronden niet, iemand wel? Lijkt me heel belangrijk.
Niemand weet dat exact, denk ik, maar zoals ik het lees, zijn dit vooral (maar waarschijnlijk niet uitsluitend) gevallen van kwetsbare vrouwen die pas laat kúnnen handelen. Partnergeweld, verkrachting binnen de relatie, psychische mishandeling, trauma, angst, afhankelijkheid, leven in een streng-religieuze omgeving, of simpelweg het pas laat ontdekken van de zwangerschap; dit zijn gedocumenteerde situaties.
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:22:25 #289
208890 June.
Seriously?
pi_221350798
quote:
Echt veels te simpel. De belangen van moeder én kind moeten worden overwogen. Gelukkig hebben we in Nederland een heel goed medisch professioneel team die deze besluiten samen met de moeder/ouders kunnen nemen.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:51:16 #290
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351013
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 20:48 schreef MisterFox het volgende:
Toch maar even reageren…

Een foetus verwijderen van 24 weken zou wetenschappelijk gezien niet uit moeten maken, maar het is wel een walgelijk idee.
Het werd blijkbaar allang gedaan, lees ik, het kon alleen niet in Nederland. Men week ervoor uit naar Belgie. Nu kan het ook in Nederland. Gaan mensen nu ineens aan de lopende band abortussen boven de 22/24 weken doen? Nee, het blijft een zeldzaamheid. Kortom: veel aannames in dit topic.
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:52:09 #291
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351019
quote:

Ik vermoed vaak bij een onontdekte zwangerschap, vrouwen die niet merken dat ze zwanger zijn.
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:53:35 #292
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351027
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:22 schreef June. het volgende:

[..]
Echt veels te simpel. De belangen van moeder én kind moeten worden overwogen. Gelukkig hebben we in Nederland een heel goed medisch professioneel team die deze besluiten samen met de moeder/ouders kunnen nemen.
Ja en laten we hopen dat niet hier ook de fundamentalische christenen een vinger in de pap gaan krijgen mbt dit soort beslissingen.
pi_221351731
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:52 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik vermoed vaak bij een onontdekte zwangerschap, vrouwen die niet merken dat ze zwanger zijn.
Dan heb je als vrouw iets verkeerd gedaan. Er bestaat ook gewoon anticonceptie.
pi_221351732
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niemand weet dat exact, denk ik, maar zoals ik het lees, zijn dit vooral (maar waarschijnlijk niet uitsluitend) gevallen van kwetsbare vrouwen die pas laat kúnnen handelen. Partnergeweld, verkrachting binnen de relatie, psychische mishandeling, trauma, angst, afhankelijkheid, leven in een streng-religieuze omgeving, of simpelweg het pas laat ontdekken van de zwangerschap; dit zijn gedocumenteerde situaties.
Dat hoop ik wel ja.
  donderdag 16 juli 2026 @ 11:17:41 #295
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351839
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 11:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ook jij lijkt te vergeten dat er voor zwangerschap twee mensen nodig zijn.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 11:18:31 #296
5428 crew  miss_sly
pi_221351844
quote:

[..]
Dan heb je als man ook iets verkeerd gedaan, als je een vrouw zwanger maakt. Ze is niet onbevlekt ontvangen.
pi_221351935
Ik heb altijd wel een duidelijke mening maar niet met dit onderwerp.

Het kan ook komen door mijn opvoeding, christelijk EN opvoeders die geen kinderen konden krijgen versus het gangbare westerse liberalisme wat ik normaal aanhang.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  donderdag 16 juli 2026 @ 12:22:12 #298
208890 June.
Seriously?
pi_221352588
quote:

[..]
In een ideale wereld wil je de zwangerschap voorkomen of zo vroeg mogelijk afbreken als deze toch ontstaat. Maar ja. Een verslaafde moeder of een moeder met andere mentale issues is niet altijd in staat om alles te overzien. Moeten we die vrouwen maar aan het lot overlaten? Ook haar gezondheid is belangrijk en dat moet afgewogen worden tegen continueren van de zwangerschap..Een longarts gaat ook niet tegen een patiënt zeggen: "sorry meneer, u heeft uw hele leven gerookt dus we gaan u niet behandelen, had u maar betere en gezondere keuzes moeten maken."
Shine bright like a diamond.
pi_221352933
quote:

[..]
Geen partijen met een religieuze insteek in het parlement. Religie mag, maar wel in eigen tijd en zonder anderen lastig te vallen.

Zou voor mij ook mogen gelden voor onderwijs etc etc. Juist door moslimscholen en katholieke scholen in stand te houden blijft je groepen houden die anderen niet "accepteren". Gewoon van jongs af aan allemaal op dezelfde school met standaarden die ingesteld zijn door de overheid. Natuurlijk zal het thuisfront wat invloed hebben, maar als onze "Nederlandse kinderen" opgroeien met "moslim kinderen" denk ik dat ze elkaar al veel meer accepteren.

In plaats van hele verschillende scholen te hebben met een andere religieuze insteek. Dan blijven het toch maar die kinderen van "die andere school".

Mag best wat algemene religieuze les worden gegeven over alle religies, maar een school/overheid/tv etc etc zouden niet 100% 1 religie moeten aanhangen.
pi_221353577
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 12:22 schreef June. het volgende:

[..]
In een ideale wereld wil je de zwangerschap voorkomen of zo vroeg mogelijk afbreken als deze toch ontstaat. Maar ja. Een verslaafde moeder of een moeder met andere mentale issues is niet altijd in staat om alles te overzien. Moeten we die vrouwen maar aan het lot overlaten? Ook haar gezondheid is belangrijk en dat moet afgewogen worden tegen continueren van de zwangerschap..Een longarts gaat ook niet tegen een patiënt zeggen: "sorry meneer, u heeft uw hele leven gerookt dus we gaan u niet behandelen, had u maar betere en gezondere keuzes moeten maken."
Dat zeg ik, dat zijn de extremere gevallen.
pi_221353579
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 11:18 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dan heb je als man ook iets verkeerd gedaan, als je een vrouw zwanger maakt. Ze is niet onbevlekt ontvangen.
Zeker, dat hoor je mij ook niet zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')