Ja, zo blijft alles wel een ethisch dilemma, ik had toen ergens gelezen dat een baby met zo'n ernstige hartafwijking na een voldragen zwangerschap wel kon overleven na 30 operaties en was zelfs even boos op de beslissing van de ouders. Om het moord te noemen vind ik veel en veel te ver gaan.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Veel mensen willen geen vruchtwaterpunctie in een vroeg stadium vanwege een hele kleine kans op een miskraam. Maar dan blijkt, op de echo met 22 weken dat het kindje het syndroom van Down heeft, en willen ze alsnog een abortus. Ik vind dat echt niet kunnen.
W.m.b. komt er wetgeving die voorschrijft dat je er of voor kiest om een kindje met, bijvoorbeeld, het syndroom van Down te houden, of je doet bijtijds die punctie.
Bij ons kwam dit destijds ook ter sprake omdat mijn oudste zus geboren was met 6 maanden met Spina Bifida. Ze heeft 3 weken geleefd. Mijn moeder heeft het kindje niet mogen zien, 'omdat moeders dat mentaal niet aankunnen'. Er was voor ons dus een indicatie voor vroegtijdig onderzoek of een uitgebreide echo met 20 weken, wat nu standaard is, maar toen nog niet. Wij hebben vanwege dat kleine risico niet gekozen voor vroegtijdig onderzoek en toen ook aangegeven dat we hoe dan ook het kindje geboren zouden laten worden. Ook al zou dat betekenen dat het zou sterven of gehandicapt zou zijn. Wel wilden we de uitgebreide echo, zodat we ons, mocht het zo zijn, konden voorbereiden.
Groot was de vreugde toen we op de echo die keurig gesloten ruggegraatjes zagen, bij beide zwangerschappen.
Ik vind persoonlijk dat dit soort zaken te ver gaat. Ook het geslacht bepalen via reageerbuisbevruchting. Nuttig in geval van aandoeningen die aan een geslacht gebonden zijn, maar puur omdat je gewoon liever een meisje of een jongen hebt. Nah!
PRO is geen moslimpartij.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:02 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Bedoel je dan moslimpartijen als PRO of bijvoorbeeld Denk?
Maar dit is geen natuurlijke bevalling of geboorte. En in dat kader ook geen natuurlijke sterfte. Dat sommige foetussen levend ter wereld komen geeft de discussie een nieuwe dimensie want het feit dat abortus legaal is is alleen omdat het op dat moment nog niet levensvatbaar is.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 16:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat er dus altijd moet worden ingegrepen bij vroeggeboortes, als je de natuur zijn gang laat gaan hebben die ook weinig kansen.
Ik denk dat een psychische indicatie in deze gevallen minstens zo zwaar wegen als fysieke.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:10 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben voor het recht op abortus, maar heb hier toch wel wat moeite mee eerlijk gezegd.
Jemig, de roep om ouders eerst een soort bewijs van ouderschap te laten doorstaan is er ook al. Daar ben ik dan nog eerder voor, sjongejonge.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar dit is geen natuurlijke bevalling of geboorte. En in dat kader ook geen natuurlijke sterfte. Dat sommige foetussen levend ter wereld komen geeft de discussie een nieuwe dimensie want het feit dat abortus legaal is is alleen omdat het op dat moment nog niet levensvatbaar is.
Vraag me af wat de afwegingen zijn voor zo een late sociaal geïnitieerde abortusquote:Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Veel mensen willen geen vruchtwaterpunctie in een vroeg stadium vanwege een hele kleine kans op een miskraam. Maar dan blijkt, op de echo met 22 weken dat het kindje het syndroom van Down heeft, en willen ze alsnog een abortus. Ik vind dat echt niet kunnen.
W.m.b. komt er wetgeving die voorschrijft dat je er of voor kiest om een kindje met, bijvoorbeeld, het syndroom van Down te houden, of je doet bijtijds die punctie.
Bij ons kwam dit destijds ook ter sprake omdat mijn oudste zus geboren was met 6 maanden met Spina Bifida. Ze heeft 3 weken geleefd. Mijn moeder heeft het kindje niet mogen zien, 'omdat moeders dat mentaal niet aankunnen'. Er was voor ons dus een indicatie voor vroegtijdig onderzoek of een uitgebreide echo met 20 weken, wat nu standaard is, maar toen nog niet. Wij hebben vanwege dat kleine risico niet gekozen voor vroegtijdig onderzoek en toen ook aangegeven dat we hoe dan ook het kindje geboren zouden laten worden. Ook al zou dat betekenen dat het zou sterven of gehandicapt zou zijn. Wel wilden we de uitgebreide echo, zodat we ons, mocht het zo zijn, konden voorbereiden.
Groot was de vreugde toen we op de echo die keurig gesloten ruggegraatjes zagen, bij beide zwangerschappen.
Ik vind persoonlijk dat dit soort zaken te ver gaat. Ook het geslacht bepalen via reageerbuisbevruchting. Nuttig in geval van aandoeningen die aan een geslacht gebonden zijn, maar puur omdat je gewoon liever een meisje of een jongen hebt. Nah!
Dat laatste lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Vraag me af wat de afwegingen zijn voor zo een late sociaal geïnitieerde abortus. De zwangere is knettergek geworden en niet in staat of voor het kind te zorgen? Of zoiets doms als een relatiebreuk met de vader.
En hopelijk gaat daar nooit verandering in komen.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:00 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Er zijn geen moslimpartijen in de kamer die invloed kunnen uitoefenen.
Dus?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:13 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jemig, de roep om ouders eerst een soort bewijs van ouderschap te laten doorstaan is er ook al. Daar ben ik dan nog eerder voor, sjongejonge.
Want? Voor een vroege sociale abortus staat het argument van het ontbreken van een stabiele relatie op 1 als beweegreden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
Dus? Het kan voorkomen dat er een zwangerschap van 22-24 weken moet worden onderbroken door zeer ernstige omstandigheden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Dus?
Dat je het moet verdienen is niks nieuws want als jij er bewust of onbewust met de pet naar gooit en je kind verwaarloosd komen ze het gewoon via de rechter ophalen.
Ik kan mij goed voorstellen dat dit een geval ‘minst kwade optie’ kan zijn, maar ik blijf er moeite mee houden. Ook voor de zorgverleners lijkt mij dit heel lastig.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:11 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik denk dat een psychische indicatie in deze gevallen minstens zo zwaar wegen als fysieke.
Waar haal je deze kulkoek nou weer vandaan?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Want? Voor een vroege sociale abortus staat het argument van het ontbreken van een stabiele relatie op 1 als beweegreden.
Wat je insinueert heeft er niks mee te maken je bent pas ouder als het kind geboren is.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dus? Het kan voorkomen dat er een zwangerschap van 22-24 weken moet worden onderbroken door zeer ernstige omstandigheden.
Kulkoek? Daar is uitgebreid onderzoek gedaan naar door de overheid.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:19 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Waar haal je deze kulkoek nou weer vandaan?
Het werkt zoals je leest ook twee kanten op, dus om het kind wel te houden. Wat zelfs voor de meest simpele ziel hout zou moeten snijden.quote:Veelvoorkomende genoemde motieven voor abortus
In een aantal kwantitatieve onderzoeken wordt gezinsplanning3 of geen kinderwens als belangrijkste reden genoemd
om de zwangerschap te beëindigen. Materiële omstandigheden zoals woonruimte en financiële middelen, maar ook levensomstandigheden zoals bezig zijn met werk of studie worden vaak genoemd als factoren die óók meespelen,
maar vrijwel nooit als enige reden. Daarnaast wordt de partnerrelatie veelvuldig genoemd in de geselecteerde
artikelen. In culturen of landen waar het niet acceptabel is om ongehuwd moeder te worden, seksueel actief te zijn
buiten het huwelijk, of om teveel kinderen te krijgen (bijvoorbeeld Iran, Kenia), worden angst voor stigmatisering
of uitsluiting genoemd als motief voor abortus. Ook in Australisch en Engels onderzoek zien we dat angst voor
reacties van de omgeving een rol spelen, zowel wanneer gekozen wordt voor uitdragen als voor abortus.
Motieven voor uitdragen
Slechts vier studies onderzochten motieven voor het uitdragen van een onbedoelde zwangerschap. Uit dit onderzoek bleek dat mensen die ervoor kiezen om een onbedoelde zwangerschap uit te dragen, hier vaak ‘contra’ motieven voor aanvoeren, dat wil zeggen: motieven die ondanks negatieve omstandigheden eraan hebben bijgedragen dat de zwangerschap behouden werd. Veelvoorkomende motieven voor behoud van een zwangerschap, zijn een stabiele relatie , persoonlijke overtuigingen en anti-abortus attituden, ervaren sociale druk, sociale steun en
levensomstandigheden.
https://open.overheid.nl/(...)5e-d5a0ff90c700/file
Ik voor mezelf ook.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:10 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben voor het recht op abortus, maar heb hier toch wel wat moeite mee eerlijk gezegd.
Ja en? Dit gaat juist om die grens van 22-24 weken, dan is er wel wat meer aan de hand om dat te motiveren tot een partus provocatus.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Kulkoek? Daar is uitgebreid onderzoek gedaan naar door de overheid.
[..]
Het werkt zoals je leest ook twee kanten op, dus om het kind wel te houden. Wat zelfs voor de meest simpele ziel hout zou moeten snijden.
Dat dus.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik voor mezelf ook.
Maar het gaat niet om mij. Aangezien abortus tot 24 weken onder de juiste omstandigheden (vandaar ook dat het in het ziekenhuis moet gebeuren) niet strafbaar is, moeten vrouwen daarvoor kunnen kiezen.
Het klinkt natuurlijk ook wel heel dramatisch dat de foetus dan soms 'levend' ter wereld komt, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen levensvatbaar kindje. Zonder enig medisch ingrijpen zal een foetus van 22 weken hooguit korte tijd een hartslag hebben en heel misschien moeizaam ademen, aangezien de longen nog verre van rijp zijn.
Nogmaals, ik heb er moeite mee, maar het gaat natuurlijk om de vrouwen die om voor hun moverende redenen toch op dat moment in de zwangerschap er nog voor kiezen om de zwangerschap af te breken.
Vertel.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:32 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja en? Dit gaat juist om die grens van 22-24 weken, dan is er wel wat meer aan de hand om dat te motiveren tot een partus provocatus.
Zit ik nou werkelijk alleen met mannen te discussieren over dit onderwerp
Die heel goed gemotiveerd moet zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Vertel.
Het gaat nadrukkelijk om sociale beweegreden en niet een medische indicatie.
Dat is helaas niks nieuws en zal ook voorlopig niet veranderen.(en dat zijn ook Janet en allevrouw) Wat de uitkomst van die bemoeienis is zou ik me drukker om maken.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wat is dat toch dat jan en alleman zich met de abortus van andere vrouwen bemoeien.
Wat voor motivatie moet ik dan aan denken? Ik lees het namelijk niet in het artikel terecht, het enige argument is dat vrouwen nu uitwijken naar het buitenland en dat dat onwenselijk zou zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:39 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die heel goed gemotiveerd moet zijn.
Moet kunnen toch. Zolang mensen er zelf voor betalen.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef Gia het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |