abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:00:35 #51
33189 RM-rf
1/998001
pi_221333422
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik voor mezelf ook.
Maar het gaat niet om mij. Aangezien abortus tot 24 weken onder de juiste omstandigheden (vandaar ook dat het in het ziekenhuis moet gebeuren) niet strafbaar is, moeten vrouwen daarvoor kunnen kiezen.

Het klinkt natuurlijk ook wel heel dramatisch dat de foetus dan soms 'levend' ter wereld komt, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen levensvatbaar kindje. Zonder enig medisch ingrijpen zal een foetus van 22 weken hooguit korte tijd een hartslag hebben en heel misschien moeizaam ademen, aangezien de longen nog verre van rijp zijn.

Nogmaals, ik heb er moeite mee, maar het gaat natuurlijk om de vrouwen die om voor hun moverende redenen toch op dat moment in de zwangerschap er nog voor kiezen om de zwangerschap af te breken.
De realiteit is vooral dat de meeste abortussen rond de 20e week vooral te maken het met een medische reden ..
Er wordt rond de 20e week een standaard echo aangeboden aan alle vrouwen en toch vaak blijkt er dan een zware aandoening gevonden te worden..

de aandoeningen die dan vaak gevonden worden en welke meestal een aanleiding zijn te kiezen voor abortus zijn bv

Spina Bofida (Open ruggetje), hydrocefalie (waterhoofd), Trisomie 21 (Downsyndroom), Trisomie 18 (Edwardssyndroom) en Trisomie 13 (Patausyndroom)..

de genoemde aandoeningen kunen in verschillende zwaartes plaatsvinden, soms leid het sowieso tot een doodgeboorte (ongeveer in een derde van de gevallen) en soms leid het tot een levensvatbaar kind dat best enige levenskwaliteit kan hebben, maar vaak wel levenslang extra begeleiding nodig zal hebben.

Het is natuurlijk een belangrijke keuze of je je in de zeer persoonlijke keuze van de ouders om tot een latere en vaak zeer invasieve ingreep van een late abortus in moet mengen... enkel omdat je als buitenstaaander meent betere morele oordelen over hun eigen leven meent te kunnen nemen...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_221333434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:41 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat is helaas niks nieuws en zal ook voorlopig niet veranderen.(en dat zijn ook Janet en allevrouw) Wat de uitkomst van die bemoeienis is zou ik me drukker om maken.
In de ideale wereld is elke vrouw vrij om een abortus te ondergaan. Maargoed, dit is blijkbaar Nederland. Waar vrouwen onder begeleiding naar een kliniek moeten om niet geconfronteerd te worden met geloofgekkies en ander anti-abortus tuig.

[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 14-07-2026 18:31:30 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:03:48 #53
483584 incel
they/them
pi_221333440
Abortus :') Heb dat echt altijd zo'n saai onderwerp gevonden. Lekker boeiend hoe heb jij hier last van laat mensen gewoon abortus plegen maar dan alleen met geldige medische of psychische of financiele reden niet gewoon omdat ze te lui zijn om condooms te kopen
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:06:38 #54
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333460
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:03 schreef incel het volgende:
Abortus :') Heb dat echt altijd zo'n saai onderwerp gevonden. Lekker boeiend hoe heb jij hier last van laat mensen gewoon abortus plegen maar dan alleen met geldige medische of psychische of financiele reden niet gewoon omdat ze te lui zijn om condooms te kopen
Ik ken gevallen waar ze aan een derde toe zijn... Dan begint het toch ongemakkelijk te worden hoor.
- vmi voor intimi -
pi_221333463
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:28 schreef Elan het volgende:

Moord. :r
Gelegaliseerde moord, verpakt in een eufemisme. Ook het liberale gedachtegoed kent voldoende duistere kanten, al wordt het sinds de ontkerkelijking in de jaren zestig vaak zo bewierookt dat het haast de status van een onofficiële staatsideologie heeft gekregen.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:09:06 #56
483584 incel
they/them
pi_221333486
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:06 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Ik ken gevallen waar ze aan een derde toe zijn... Dan begint het toch wel ongemakkelijk te worden hoor.
Ja er zou limiet moeten zijn. Max 2 per jaar of zo en anders moeten ze sowieso gaan kijken of je nog wel toegestaan moet zijn aan kinderen of gesteriliseerd moet worden ofzo

[ Bericht 0% gewijzigd door vul_maar_in op 14-07-2026 18:09:46 ]
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:13:24 #57
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333564
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:07 schreef Peppert het volgende:

[..]
Gelegaliseerde moord, verpakt in een eufemisme. Ook het liberale gedachtegoed kent voldoende duistere kanten, al wordt het sinds de ontkerkelijking in de jaren zestig vaak zo bewierookt dat het haast de status van een onofficiële staatsideologie heeft gekregen.

ligt wel iets genuanceerder en denk niet dat we daar ooit uit gaan komen met zijn allen.
- vmi voor intimi -
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:14:23 #58
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221333581
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De foetus wordt niet actief gedood, de artsen mogen dat niet doen.
maar zal buiten het lichaam niet lang kunnen overleven, zonder extra behandeling.

ik meen dat er ooit wel een voorbeeld is van een verpleegkundige die uiteindelijk weigerde een na 22 weken geaborteerde foetus te laten sterven en uiteindelijk zich erom ontfermde en het verzorgde ...
edit: dit geval, was dus een foetus van 31 weken in Iowa, amerika: Melissa Ohden .. de abortus had plaatsgevonden over 5 dagen bij een 19-jarige vrouw en nadat de foetus vroegtijdig ter wereld gekomen was, was het door personeel als biologisch afval na een operatie weggebracht, mar uiteindelijk werd het gered door een verpleegster die vaststelde dat er nog ademing was.
https://www.bbc.com/news/health-44357373

Als jij zo'n enorm moreel oordeel hebt dat je dit niet wil toelaten, staat het je natuurlijk vrij om alle foetussen die zo ter wereld komen te blijven verzorgen en hen te helpen overleven en je ook verder om hen te bekommeren.
Dat is een erg mooie instelling die je dan hebt tov andere mensen en dat je dat leed inderdaad op je eigen rug neemt en niet zomaar passief vooral wat roept over wat volgens jou _anderen_ zouden moeten doen, wegens jouw eigen "moraal".
Maar goed, als iemand een hartaanval krijgt kan dat principe van niet actief doden ook gewoon toegepast worden dus? Gewoon laten liggen en de hulpdiensten vooral niet oproepen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:17:47 #59
56749 BlaZ
pi_221333634
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:10 schreef VEM2012 het volgende:
Ik ben voor het recht op abortus, maar heb hier toch wel wat moeite mee eerlijk gezegd.
De periode moet dan ook ingekort worden tot de periode waarin een foetus niet langer onafhankelijk kan overleven.
Een week of 18 waarschijnlijk.
Voor latere abortus zou een levenslange gevangenisstraf volstaan vanwege infanticide.
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:18:55 #60
5428 crew  miss_sly
pi_221333653
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]
De realiteit is vooral dat de meeste abortussen rond de 20e week vooral te maken het met een medische reden ..
Er wordt rond de 20e week een standaard echo aangeboden aan alle vrouwen en toch vaak blijkt er dan een zware aandoening gevonden te worden..

de aandoeningen die dan vaak gevonden worden en welke meestal een aanleiding zijn te kiezen voor abortus zijn bv

Spina Bofida (Open ruggetje), hydrocefalie (waterhoofd), Trisomie 21 (Downsyndroom), Trisomie 18 (Edwardssyndroom) en Trisomie 13 (Patausyndroom)..

de genoemde aandoeningen kunen in verschillende zwaartes plaatsvinden, soms leid het sowieso tot een doodgeboorte (ongeveer in een derde van de gevallen) en soms leid het tot een levensvatbaar kind dat best enige levenskwaliteit kan hebben, maar vaak wel levenslang extra begeleiding nodig zal hebben.

Het is natuurlijk een belangrijke keuze of je je in de zeer persoonlijke keuze van de ouders om tot een latere en vaak zeer invasieve ingreep van een late abortus in moet mengen... enkel omdat je als buitenstaaander meent betere morele oordelen over hun eigen leven meent te kunnen nemen...
Dat weet ik. Het gaat nu specifiek om late abortussen die niet door medische redenen worden ingegeven, maar door zogenoemde sociale redenen. Dat zijn dus dezelfde als bij de abortussen die bij een abortuskliniek worden uitgevoerd tot 22 weken. Daarboven moet het in een ziekenhuis, en nu gaat een aantal ziekenhuizen dat ook doen, zodat vrouwen niet meer naar Spanje of de UK moeten afreizen hiervoor.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:20:00 #61
5428 crew  miss_sly
pi_221333661
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De periode moet dan ook ingekort worden tot de periode waarin een foetus niet langer onafhankelijk kan overleven.
Voor latere abortus zou een levenslange gevangenisstraf volstaan vanwege infanticide.
Een foetus van 22 weken kan ook niet onafhankelijk overleven.
pi_221333667
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:17 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Een foetus van 24 weken heeft ook weinig kans om zonder extra zuurstof en een couveuse te overleven, hoor.
pi_221333670
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:28 schreef Elan het volgende:
‘Niet zelden’ wordt een foetus bij zo’n zwangerschapsafbreking levend geboren, stelt de NVOG.
Ja, hoe gaat dit dan? Wordt vervolgens de keel doorgesneden o.i.d.?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:21:50 #64
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333675
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Een foetus van 24 weken heeft ook weinig kans om zonder extra zuurstof en een couveuse te overleven, hoor.
En als ze ooit een bacterie vinden op Mars is het wel "leven"
- vmi voor intimi -
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:21:54 #65
5428 crew  miss_sly
pi_221333677
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Nee, er worden alleen geen medische kunstgrepen uitgehaald om de foetus in leven te houden.

Iets wat ze wel zullen doen bij een vroeggeboorte bij een gewenste zwangerschap.
pi_221333678
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Die hapt drie keer naar adem en gaat dood.
pi_221333726
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:31 schreef miss_sly het volgende:
Het klinkt natuurlijk ook wel heel dramatisch dat de foetus dan soms 'levend' ter wereld komt, maar daarmee heb je natuurlijk nog steeds geen levensvatbaar kindje.
Waarom verzin je zelf aanhalingstekens bij 'levend'? Ongetwijfeld omdat je vervolgens kan stellen dat het 'niet levensvatbaar' is en je donderdsgoed weet dat dát een onmogelijke stelling is, ómdat iets wat levend is, per definitie het leven al heeft 'gevat', en je datgene (lees: diegene) dus laat sterven, oftewel dood maakt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_221333730
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Vraag me af wat de afwegingen zijn voor zo een late sociaal geïnitieerde abortus :o . De zwangere is knettergek geworden en niet in staat of voor het kind te zorgen? Of zoiets doms als een relatiebreuk met de vader.
Het “sociale” is dat uit de 20-weken echo bv blijkt dat het kindje zwaar gehandicapt is zijn hele leven. Dan kan het kindje medisch wel 75 worden maar als kasplant. Het klinkt nu net of de maatschappij het niet accepteert dat zo iemand geboren wordt, maar kdenk niet dat de betreffende ouders dat zo voelen. Die ouders hebben de 9 weken echo gehad, de 14 weken echo: dat kindje is gewenst anders hadden ze t al eerder afgebroken. Maar dan komt de uitgebreide 20 weken echo…
Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of ik zo’n kindje wel ter wereld zou willen laten komen hoor.

Dus de echte medische noodzaak is er niet; de moeder overleeft gewoon.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:24:46 #69
56749 BlaZ
pi_221333732
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:20 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Klopt, maar de periode dient wat mij betreft aangepast te worden aan de technologische mogelijkheden.
pi_221333734
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
En als ze ooit een bacterie vinden op Mars is het wel "leven"
Bacterieen in een lijk blijven ook nog wel even leven.. o|O
pi_221333753
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:21 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die hapt drie keer naar adem en gaat dood.
Ah een beetje zoals een drenkelingen die je niet mag?
  Moderator dinsdag 14 juli 2026 @ 18:26:09 #72
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221333756
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Bacterieen in een lijk blijven ook nog wel even leven.. o|O
verdomme ik moest lachen
- vmi voor intimi -
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:26:40 #73
56749 BlaZ
pi_221333763
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:24 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Het “sociale” is dat uit de 20-weken echo bv blijkt dat het kindje zwaar gehandicapt is zijn hele leven. Dan kan het kindje medisch wel 75 worden maar als kasplant.
Voor medische omstandigheden en verkrachting zouden altijd uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden, dat lijkt me wel zo realistisch.
pi_221333789
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:26 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Voor medische omstandigheden en verkrachting zouden altijd uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden, dat lijkt me wel zo realistisch.
Dat is gewoon de wet dat het ook mag - maar met medisch wordt bedoeld of de moeder gevaar loopt bij volbrengen draagtijd.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_221333813
quote:
88s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Als het legaal is, kan het geen moord zijn.
Moord is soms legaal. Denk aan oorlog en de doodstraf. Ook euthanasie is legaal maar in feite meestal moord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')