Wat een onzin.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:04 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het gaat om die flinterdunne grens van 24 weken, dat is de ethische kwestie. Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen een zwangerschap afbreken van 6 of 9 weken.
Ja, qua uiterlijk wel, alleen innerlijk is er geen enkel orgaan volgroeid. Heb jij wel eens een baby van 21 weken gezien? Ik wel, uiterlijk volkomen volmaakt, naast het rode velletje dan, want de huid is ook nog niet volgroeid.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Een baby van 6 weken is niet meer dan een klompje cellen zonder volgroeide lichaamsfuncties.
24 weken is een zo goed als volgroeid kindje.
Onzin.
Ja en nu graag 6 weken want daar had je het over in je verhaal...quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:21 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, qua uiterlijk wel, alleen innerlijk is er geen enkel orgaan volgroeid. Heb jij wel eens een baby van 21 weken gezien? Ik wel, uiterlijk volkomen volmaakt, naast het rode velletje dan, want de huid is ook nog niet volgroeid.
Moet ik het herhalen dan? Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen het afbreken van de zwangerschap van 5 of 6 weken. Geloel over volgroeide nog net niet levensvatbare foetussen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en nu graag 6 weken want daar had je het over in je verhaal...
Dat is dus onzin want ik heb op zich niks tegen een vroege abortus maar wel in een dusdanig vergevorderd stadium dat het een bijna volgroeid kind betreft. En daar zullen ongetwijfeld meer mensen zo over denken gezien de reacties in dit topic.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:49 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Moet ik het herhalen dan? Als je tegen abortus bent, ben je ook tegen het afbreken van de zwangerschap vanaf 6 weken. Geloel over volgroeide nog net niet levensvatbare foetussen.
Nee dus, want er kan een reden zijn om pas laat een abortus te overwegen. Tussen 22-24 ligt de grens, wanneer moet er dan voor jou een grens zijn, 10, 12, 18 weken? Dan ziet een foetus er ook al aardig als een baby uit, of 5, 6 weken, terwijl de moeder om de zes weken ongesteld wordt en niks in de gaten heeft? Of haar omgeving niets durft te vertellen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is dus onzin want ik heb op zich niks tegen een vroege abortus maar wel in een dusdanig vergevorderd stadium dat het een bijna volgroeid kind betreft. En daar zullen ongetwijfeld meer mensen zo over denken gezien de reacties in dit topic.
In elk geval niet na 22 weken zonder medische indicatie, ik vind het nogal obsceen om die grens van net wel of net niet levensvatbaar op te zoeken.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:57 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nee dus, want er kan een reden zijn om pas laat een abortus te overwegen. Tussen 22-24 ligt de grens, wanneer moet er dan voor jou een grens zijn, 10, 12, 18 weken? Dan ziet een foetus er ook al aardig als een baby uit, of 5, 6 weken, terwijl de moeder om de zes weken ongesteld wordt en niks in de gaten heeft? Of haar omgeving niets durft te vertellen.
Inderdaad, je moet met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen, dat is dus niet lekker simpel van 'oeps, te laat, nu geen zin meer in dit'. Artsen zijn niet debiel.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:03 schreef Elan het volgende:
[..]
In elk geval niet na 22 weken zonder medische indicatie, ik vind het nogal obsceen om die grens van net wel of net niet levensvatbaar op te zoeken.
Volgens jou moest je met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen maar je hebt nog niet gereageerd op mijn vraag wat voor argumenten dan als legitiem zouden worden beoordeeld.
Je brengt het nogal stellig alsof je er kennis van hebt, welke argumenten zouden dan legitiem kunnen zijn?quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:06 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Inderdaad, je moet met zware argumenten komen om zo'n ingreep zo laat voor elkaar te kunnen krijgen, dat is dus niet lekker simpel van 'oeps, te laat, nu geen zin meer in dit'. Artsen zijn niet debiel.
Oh, gaan we ineens over op een ander onderwerp? Terwijl juist deze vrouwen uitwijken naar een ander land?quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat uiteindelijk helemaal niet om het medische beoordelingsvermogen van artsen maar waar je als samenleving de ethische grens legt voor bepaalde zaken. In de meeste landen is euthanasie onder geen enkele voorwaarde bespreekbaar en staat het gelijk aan moord. Hier wel, dus voeren artsen dat uit. Zelfde met wetgeving rondom abortus.
Nu komt de aap uit de mouw.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, gaan we ineens over op een ander onderwerp? Terwijl juist deze vrouwen uitwijken naar een ander land?
Man, je kletst uit je nek, want nergens ontken ik dat er discussie is rond het toepassen van een late abortus voor twijfel zorgt bij de zorg. Heb notabene gezegd dat die grens uiterst precair is, je kunt een gewenst kindje met 24 weken in leven houden. Of een kindje met ernstige toekomstige geboorteafwijkingen aborteren OF en daar gaat deze kwestie om, een foetus van 22 weken aborteren vanwege sociale redenen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:20 schreef Elan het volgende:
[..]
Nu komt de aap uit de mouw.
Het is prima als jij vrouwenrecht of baas in eigen buik je kernargument ziet maar dan moet je dat aandragen en niet aankomen met waar de medische wereld voor zou staan en ethische principes.
Het lijkt me voor iemand op zo'n afdeling lastig te verkroppen. Je gaat de premature zorg in om kinderen te redden, niet om ze te vermoorden.
Precies, genoeg persoonlijke verhalen die in alles het tegendeel kunnen bewijzen. Mijn jongste kleinkind had volgens de 20-weken echo klompvoetjes, mijn schoondochter een schot in haar baarmoeder waardoor het kindje niet kon groeien, te vroeg geboren met 34 weken, geen klompvoetjes, had kennelijk nogal klem gezeten, geen week later kregen ze een verontrustend bericht, haar hoofdje groeide te snel, vermoeden van een waterhoofdje. Oh, toch niet, nu is ze een gezonde peuter van anderhalf jaar, maar wat hadden haar ouders een stress, manoman.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:24 schreef ootjekatootje het volgende:
Om hoeveel gevallen gaat het nu eigenlijk?
Vijf/zes per jaar?
Ik heb er vijf en nog bij nummer vier ook de medische molen door een stagiaire bij de derde echo.
Die muts dacht misschien/mogelijk te zien dat de aorta aangesloten was op de longen. Dus hup uiteindelijk tweede check maar die muts had wat gezien en die tweede zag het niet maar die eerste (stagaire) wel dus hup naar het ziekenhuis en daar zagen ze het ook niet maar die eerste (stagiaire) wel, dus hup naar de hartchirigie want niemand zag het maar die eerste (stagiaire) wel.
Ik was bij al die gesprekken en zag dat helemaal opgeblazen worden. Uiteindelijk intake gesprekken over afbreken van de zwangerschap gehad en uiteindelijk bij de cardioloog voor baby’s en moeilijke operatie’s en keuzes bij zwangerschappen.
En ik dacht wat doe ik hier, en het eerste wat die arts zei was, wat doet die vrouw hier?
En die liep tijdens de echo boos weg.
En nu ontopic, had die stagiaire uiteindelijk wel gelijk gehad, dan had dat kind geen overlevingskans gehad, onze meid had na de geplande geboorte meteen een extreme operatie moeten hebben. De aorta had losgemaakt moeten worden van de longen en aangesloten moeten worden aan het hart en de luchtpijp andersom, dat gaat zo’n kindje zoveel schade geven dat je je wel moet afvragen wat je moet doen.
Dus ja, in die paar extreme gevallen moet abortus of euthanasie zoals ik dat zou noemen mogelijk moeten zijn. Ik zou het liever euthanasie noemen, want geen overlevingskansen. Terwijl het kind hartstikke welkom is.
Dit dus, enorme stress. Daar moeten alleen de artsen en ouders zich mee bemoeien.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Precies, genoeg persoonlijke verhalen die in alles het tegendeel kunnen bewijzen. Mijn jongste kleinkind had volgens de 20-weken echo klompvoetjes, mijn schoondochter een schot in haar baarmoeder waardoor het kindje niet kon groeien, te vroeg geboren met 34 weken, geen klompvoetjes, had kennelijk nogal klem gezeten, geen week later kregen ze een verontrustend bericht, haar hoofdje groeide te snel, vermoeden van een waterhoofdje. Oh, toch niet, nu is ze een gezonde peuter van anderhalf jaar, maar wat hadden haar ouders een stress, manoman.
Lees het artikel anders eens goed.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:24 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Man, je kletst uit je nek, want nergens ontken ik dat er discussie is rond het toepassen van een late abortus voor twijfel zorgt bij de zorg. Heb notabene gezegd dat die grens uiterst precair is, je kunt een gewenst kindje met 24 weken in leven houden. Of een kindje met ernstige toekomstige geboorteafwijkingen aborteren OF en daar gaat deze kwestie om, een foetus van 22 weken aborteren vanwege sociale redenen.
Ja, en om terug te komen op eerder, mijn zoon heeft ook een kindje gehad (beetje jong was ie nog, net 20 jaar en per ongeluk werd zijn vriendinnetje zwanger, eerst schrik, daarna toch gewenst) waarvan de 20 weken echo ook niet best was, half hartje, geen idee welke aorta waar en wat hoe precies, maar zo ernstig dat ze geadviseerd werden om het te laten gaan met een abortus, dat was rond 21-22 weken. Het kindje is begraven en dat heeft ook een enorme impact gehad op de ouders en grootouders.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dit dus, enorme stress. Daar moeten alleen de artsen en ouders zich mee bemoeien.
En niemand anders, niemand laat een kind zonder kansen euthanaseren.
Maar heel soms is dat de minst pijnlijke oplossing, en daar mag niemand ooit over oordelen. Maar das mijn mening.
De pilot is dus dat die moeders met die wens niet hoeven uit te wijken naar het buitenland.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Lees het artikel anders eens goed.
Tussen 22 en 24 weken gaat de pilot doen. 22 weken en alles daarvoor is helemaal geen punt van discussie. Ook niet om sociale redenen. What the fuck dat ook precies moge inhouden.
Ja, en dank je wel voor het delen. Want het niet delen van deze verhalen, maakt het logischerwijs onacceptabel.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, en om terug te komen op eerder, mijn zoon heeft ook een kindje gehad (beetje jong was ie nog, net 20 jaar en per ongeluk werd zijn vriendinnetje zwanger, eerst schrik, daarna toch gewenst) waarvan de 20 weken echo ook niet best was, half hartje, geen idee welke aorta waar en wat hoe precies, maar zo ernstig dat ze geadviseerd werden om het te laten gaan met een abortus, dat was rond 21-22 weken. Het kindje is begraven en dat heeft ook een enorme impact gehad op de ouders en grootouders.
Ja, hou maar op. Je bent niks in deze discussie.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Lees het artikel anders eens goed.
Tussen 22 en 24 weken gaat de pilot doen. 22 weken en alles daarvoor is helemaal geen punt van discussie. Ook niet om sociale redenen. What the fuck dat ook precies moge inhouden.
Juist.quote:Op woensdag 15 juli 2026 01:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De pilot is dus dat die moeders met die wens niet hoeven uit te wijken naar het buitenland.
Oh en jij bent wel iemand in deze discussie?quote:Op woensdag 15 juli 2026 02:13 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja, hou maar op. Je bent niks in deze discussie.
Dat is een vrij slechte vergelijking.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 23:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij begrijpt toch wel dat dat een grap was, he? Als er een anti-conceptiepil bestond voor mannen, vraag ik mij af hoeveel mannen die zouden gaan slikken met alle bijwerkingen eventueel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |