Punctie? Ooit van de NIP-test gehoord?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Veel mensen willen geen vruchtwaterpunctie in een vroeg stadium vanwege een hele kleine kans op een miskraam. Maar dan blijkt, op de echo met 22 weken dat het kindje het syndroom van Down heeft, en willen ze alsnog een abortus. Ik vind dat echt niet kunnen.
W.m.b. komt er wetgeving die voorschrijft dat je er of voor kiest om een kindje met, bijvoorbeeld, het syndroom van Down te houden, of je doet bijtijds die punctie.
Bij ons kwam dit destijds ook ter sprake omdat mijn oudste zus geboren was met 6 maanden met Spina Bifida. Ze heeft 3 weken geleefd. Mijn moeder heeft het kindje niet mogen zien, 'omdat moeders dat mentaal niet aankunnen'. Er was voor ons dus een indicatie voor vroegtijdig onderzoek of een uitgebreide echo met 20 weken, wat nu standaard is, maar toen nog niet. Wij hebben vanwege dat kleine risico niet gekozen voor vroegtijdig onderzoek en toen ook aangegeven dat we hoe dan ook het kindje geboren zouden laten worden. Ook al zou dat betekenen dat het zou sterven of gehandicapt zou zijn. Wel wilden we de uitgebreide echo, zodat we ons, mocht het zo zijn, konden voorbereiden.
Groot was de vreugde toen we op de echo die keurig gesloten ruggegraatjes zagen, bij beide zwangerschappen.
Ik vind persoonlijk dat dit soort zaken te ver gaat. Ook het geslacht bepalen via reageerbuisbevruchting. Nuttig in geval van aandoeningen die aan een geslacht gebonden zijn, maar puur omdat je gewoon liever een meisje of een jongen hebt. Nah!
En dit...quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Prima, maar dan moet er een verplichte vaderschapstest komen om te zorgen dat de vaders van deze ongewenste zwangerschappen hun verplichte deel van de opvoeding op zich nemen. Dat het risico niet alleen meer voor de vrouwen is.
De NIPT test is beschikbaar sinds 2017, dus nee, mijn kinderen zijn geboren in 1992 en 1994. Toen hadden we de vruchtwaterpunctie, vlokkentest en echo als keuzemogelijkheden.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:17 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Punctie? Ooit van de NIP-test gehoord?
Ach kom op alsof niemand nog mentale ondersteuning geniet, die paar sessies per jaar extra verandert daar niets aan.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Met de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg? Knap. Daarbij, iemand die bevallen is moet ontzwangeren, kan niet werken of voor al bestaande kinderen zorgen en hou maar op wanneer iemand complicaties krijgt, uitscheurt, een keizersnede nodig heeft of incontinent raakt. Dat tekent je lichaam ook voorgoed.
Er zit natuurlijk wel een flinke kern van waarheid in.quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hoe moet je in hemelsnaam een discussie voeren met users als dit, volledig vast in een fantasiewereld.
Een rechter kan dit nu toch al gewoon afdwingen wanneer een potentieel vader niet wil meewerken?quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Prima, maar dan moet er een verplichte vaderschapstest komen om te zorgen dat de vaders van deze ongewenste zwangerschappen hun verplichte deel van de opvoeding op zich nemen. Dat het risico niet alleen meer voor de vrouwen is.
Maar aborteren op 24 weken of nog later moeten we eigenlijk ook niet willen...quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Dan nog hoeven we vrouwen niet te verplichten hun kind maar te voldragen omdat er een 'wensstel' is.
Nou dat denk ik toch niet, het gaat hier op ongewenste kinderen die afgestaan worden. Wie zijn verder die schreeuwers? Volgens mij sta ik duizendmaal redelijker in deze discussie dan menig ander maar goed.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een flinke kern van waarheid in.
Op het einde van de lijn zal die vrouw ervoor moeten zorgen en in de shit zitten terwijl die schreeuwers verder nergens last van hebben.
Daarom dat dit ook zo een moeilijke discussie is met ontzettend veel kanten om rekening mee te houden.
Ah, informatie uit 1994 presenteren als relevant anno 2026 en op basis daarvan je mening over aborteren van mensen met het Syndroom van Down formuleren, dat klinkt als een logisch idee.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:26 schreef Gia het volgende:
[..]
De NIPT test is beschikbaar sinds 2017, dus nee, mijn kinderen zijn geboren in 1992 en 1994. Toen hadden we de vruchtwaterpunctie, vlokkentest en echo als keuzemogelijkheden.
Ja die had ik er inderdaad ook bij gezet.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En vergeet niet de fysieke risico's op nadelige gevolgen van een zwangerschap. En die zijn behoorlijk aanwezig. Kun je dat echt van iemand vragen?
Daar is niet alles op te zien...quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:17 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Punctie? Ooit van de NIP-test gehoord?
Geloof me, dat is bij mij bekend, maar het ging hier specifiek over het Syndroom van Down. De kans dat de NIP-test dit mist is kleiner dan 1 op de 1000.quote:
Afstaan is een ander ding.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Nou dat denk ik toch niet, het gaat hier op ongewenste kinderen die afgestaan worden. Wie zijn verder die schreeuwers? Volgens mij sta ik duizendmaal redelijker in deze discussie dan menig ander maar goed.
Volgens mij is hier eerder in de thread gepost dat zoiets een zeldzaamheid is. Terwijl sommigen hier doen alsof iemand van een vakantie terugkomt en bedenkt: "Kom ik ga mijn 24-weken embryo even aborteren". En dan zou ik degene zijn met wie niet te discussieren valt..quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar aborteren op 24 weken of nog later moeten we eigenlijk ook niet willen...
Man leer lezen! Ik heb het alleen over de mogelijkheid om bepaalde aandoeningen in een vroeg stadium uit te sluiten. En ik heb het over mijn ervaring vroeger! Niks mis mee als ik mijn mening baseer op de mogelijkheden van destijds, terwijl er nu meer en betere mogelijkheden zijn. Doet niets af aan het feit dat je zaken al veel vroeger in de zwangerschap kunt uitsluiten als je op voorhand al weet dat je geen kind wil met een dergelijke aandoening.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Ah, informatie uit 1994 presenteren als relevant anno 2026 en op basis daarvan je mening over aborteren van mensen met het Syndroom van Down formuleren, dat klinkt als een logisch idee. [ afbeelding ][ afbeelding ]
Hoe zit daar dan een kern van waarheid in in Nederland? Sorry maar dit slaat echt nergens op.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:32 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Afstaan is een ander ding.
Ik had het over het ongewenste kindje bij de moeder laten (wat ook in die meme afgebeeld werd)
Later wil dan ook niemand, he, in dit topic in ieder geval en in Nederland ook niet.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar aborteren op 24 weken of nog later moeten we eigenlijk ook niet willen...
Mijn eigen mening, die natuurlijk niets waard is, want gewoon een meningquote:Op woensdag 15 juli 2026 14:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Later wil dan ook niemand, he, in dit topic in ieder geval en in Nederland ook niet.
Maar als nu tot 24 weken niet strafbaar is, is het toch ook krom als vrouwen nu naar het buitenland moeten om iets wat legaal in Nederland ook zou moeten kunnen, te laten uitvoeren?
U is gynaecoloog?quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:32 schreef HMFuckyouall het volgende:
Man o man wat lopen sommigen weer te koop met hun gebrek aan enige (wetenschappelijke) kennis van dit onderwerp.
Persoonlijk, mijn mening, kan ik me behoorlijk vinden in jouw meningquote:Op woensdag 15 juli 2026 15:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mijn eigen mening, die natuurlijk niets waard is, want gewoon een mening:
Uitgezonderd medische redenen bij zowel baby als moeder, zou ik abortus 'verbieden' boven 12, max 14 weken.
En als het toch zo ver in de zwangerschap moet of toegestaan is, dan zou ik het graag anders willen laten uitvoeren. Op de één of andere manier de baby narcose toedienen in de baarmoeder en meteen na geboorte euthanaseren. Niet zelf laten sterven.
Nogmaals: gedachtespinsels.. en van geen enkele waarde.
Het zou voor de discussie natuurlijk mooier zijn als je het daadwerkelijk inhoudelijk zou proberen tov deze interessantdoenerij.quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:32 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Geloof me, dat is bij mij bekend, maar het ging hier specifiek over het Syndroom van Down. De kans dat de NIP-test dit mist is kleiner dan 1 op de 1000.
Vals positieven komen vaker voor (minder dan 1% van de gevallen).
Ik kan hier ook een stevig lesje geven over de prenatale screening met 13 en 20 weken lees ik her en der, maar ik denk dat het weinig verschil gaat maken. Man o man wat lopen sommigen weer te koop met hun gebrek aan enige (wetenschappelijke) kennis van dit onderwerp.
[ afbeelding ]
Acht jij het wetenschappelijk mogelijk om op het moment van ejaculeren te weten/horen dat iemand zwanger is/gaat zijn? Echt de seconde erna?quote:Op woensdag 15 juli 2026 14:32 schreef HMFuckyouall het volgende:
[..]
Geloof me, dat is bij mij bekend, maar het ging hier specifiek over het Syndroom van Down. De kans dat de NIP-test dit mist is kleiner dan 1 op de 1000.
Vals positieven komen vaker voor (minder dan 1% van de gevallen).
Ik kan hier ook een stevig lesje geven over de prenatale screening met 13 en 20 weken lees ik her en der, maar ik denk dat het weinig verschil gaat maken. Man o man wat lopen sommigen weer te koop met hun gebrek aan enige (wetenschappelijke) kennis van dit onderwerp.
[ afbeelding ]
Je gaat alleszins niet de seconde erna zwanger zijnquote:Op woensdag 15 juli 2026 18:24 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Acht jij het wetenschappelijk mogelijk om op het moment van ejaculeren te weten/horen dat iemand zwanger is/gaat zijn? Echt de seconde erna?
Exactly my point. Leg dat eens uit dan hoe dat kan? Ik heb nog talloze voorbeelden hoor, waardoor wetenschap voor mij niets meer betekent.quote:Op woensdag 15 juli 2026 19:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Je gaat alleszins niet de seconde erna zwanger zijn
quote:Op woensdag 15 juli 2026 19:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Exactly my point. Leg dat eens uit dan hoe dat kan? Ik heb nog talloze voorbeelden hoor, waardoor wetenschap voor mij niets meer betekent.
Dus nogmaals: hoe kan ik horen dat ze zwanger is een fractie na de lozing en dat ze dan ook, voor zover bekend, daadwerkelijk zwanger is geworden? Sowieso kan er na de bevruchting natuurlijk ook nog vanalles misgaan. Waar komt dan die zekerheid vandaan? Is het God die niet gebonden is aan tijd en dus de gehele toekomst kan "voorspellen"?quote:Op woensdag 15 juli 2026 20:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]![]()
Nou, dat zaadje moet eerst omhoog zwemmen, talloze gevaren trotseren, het eitje zoeken, daar proberen de wand te penetreren, dan moet de splitsing beginnen. Dus je bent wel een tijdje verder dan. Mocht dat eitje al in de baarmoeder geraakt zijn dan heeft het zaadje geluk en zijn het maar een 6 tal uren ofzo. Maar als het eitje nog in de eileiders zit.. ja das een hele reis he??
Vaderschapstestquote:Op woensdag 15 juli 2026 20:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dus nogmaals: hoe kan ik horen dat ze zwanger is een fractie na de lozing en dat ze dan ook, voor zover bekend, daadwerkelijk zwanger is geworden? Sowieso kan er na de bevruchting natuurlijk ook nog vanalles misgaan. Waar komt dan die zekerheid vandaan? Is het God die niet gebonden is aan tijd en dus de gehele toekomst kan "voorspellen"?
Dus dat ze al zwanger was, maar het mij niet vertelde en de stem het mij in de schoenen heeft geprobeerd te schuiven? Heb ik ook over nagedacht, maar met alle andere zaken die de natuurwetten en wetenschap hebben getart, is dat voor mij niet het meest waarschijnlijke. Bovendien heeft mijn latere "ex" daarna nog contact met haar gehad en die moest mij even inwrijven dat het kind wel heel erg op mij lijkt.quote:
Maar niemand geeft die zekerheid, toch?quote:Op woensdag 15 juli 2026 20:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dus nogmaals: hoe kan ik horen dat ze zwanger is een fractie na de lozing en dat ze dan ook, voor zover bekend, daadwerkelijk zwanger is geworden? Sowieso kan er na de bevruchting natuurlijk ook nog vanalles misgaan. Waar komt dan die zekerheid vandaan? Is het God die niet gebonden is aan tijd en dus de gehele toekomst kan "voorspellen"?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |