abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:04 #226
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221342318
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:55 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Jawel eens hoor!
Maar in dit geval kan je weer zeggen dat het ook eerder had gekund. Toen was die moeder ook al arm en had ook al een laag IQ en was het kindje ook al ongewenst (om bij jouw voorbeeld te blijven)...
Een moeder met IQ van 55 kun je nauwelijks aanrekenen dat zij geen verstandige keuzes maakt.

Echt, ik heb geen cijfers paraat, maar het aantal vrouwen dat vanwege 'een skivakantie' zo laat abortus wil laten plegen lijkt mij zeer, zeer klein. Het merendeel (van de 4, 5, 6 per jaar) heeft hoogstwaarschijnlijk een tragische geschiedenis die zich alleen maar voort zal zetten via het kind.

(Komt bij dat dergelijke gezinnen/kinderen de maatschappij handenvol geld en aandacht en zorgen kosten, hetgeen menigeen die in dit topic tégen abortus is dan weer wél zou kunnen aanspreken).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:30 #227
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342325
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:25 schreef Moonah het volgende:
Wat ik me afvraag: stel dat zo'n (zéér incidentele) late abortus verboden zou worden in het geval een kind 'enkel ongewenst' is. Wat dan?

Kind geboren laten worden terwijl de ouders/moeder het niet wil hebben? Adoptie hoorde ik hier al opperen. Dat zóu een mogelijkheid kunnen zijn, maar is zeer zeker niet altijd zaligmakend voor het kind. Moest het kind bij de moeder blijven, dan pakt dat ook niet altijd positief uit voor het kind.

In mijn werk kom ik veel gezinnen tegen die de opvoeding niet aankunnen (financieel, sociaal, of puur door erg laag IQ). De situatie waarin zo'n kind opgroeit is soms echt hemeltergend.

Dus als een moeder gedwongen wordt de ongewenste zwangerschap uit te dragen, dan óók graag meedenken over de levenslange gevolgen voor het kind.
Dat doen die pro life types niet, daar houdt het op zodra het de baarmoeder uit is.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:30:16 #228
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_221342467
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:18 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dat doen die pro life types niet, daar houdt het op zodra het de baarmoeder uit is.
[ afbeelding ]
Hoe moet je in hemelsnaam een discussie voeren met users als dit, volledig vast in een fantasiewereld. :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:38:29 #229
11682 Moonah
Jolie femme
pi_221342531
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Hoe moet je in hemelsnaam een discussie voeren met users als dit, volledig vast in een fantasiewereld. :+
Misschien kun je dan hier eens in meedenken? Want ik vind het té gemakkelijk om met een moreel vingertje te zwaaien en "Moord!" te roepen, om vervolgens je handen volledig af te trekken van de gevolgen van het 'redden van het ongeboren kind'.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:18 schreef Moonah het volgende:

[..]
Een moeder met IQ van 55 kun je nauwelijks aanrekenen dat zij geen verstandige keuzes maakt.

Echt, ik heb geen cijfers paraat, maar het aantal vrouwen dat vanwege 'een skivakantie' zo laat abortus wil laten plegen lijkt mij zeer, zeer klein. Het merendeel (van de 4, 5, 6 per jaar) heeft hoogstwaarschijnlijk een tragische geschiedenis die zich alleen maar voort zal zetten via het kind.

(Komt bij dat dergelijke gezinnen/kinderen de maatschappij handenvol geld en aandacht en zorgen kosten, hetgeen menigeen die in dit topic tégen abortus is dan weer wél zou kunnen aanspreken).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:49:33 #230
459912 FlippingCoin
pi_221342629
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:38 schreef Moonah het volgende:

[..]
Misschien kun je dan hier eens in meedenken? Want ik vind het té gemakkelijk om met een moreel vingertje te zwaaien en "Moord!" te roepen, om vervolgens je handen volledig af te trekken van de gevolgen van het 'redden van het ongeboren kind'.
[..]

Beide zijn voor mij niet aan de orde maar goed, ga gerust verder met de discussie op basis van valse voorwendselen. Het lijkt mij verder niet relevant wat je iemand al dan niet kan aanrekenen. Een discussie voeren op basis van "hoogstwaarschijnlijke" zaken is ondoenlijk natuurlijk, enfin als dit voortkomt is dit vanzelfsprekend triest maar als er geen medische kwesties spelen, hoeveel triester is het voor de vrouw in kwestie om zo extreem laat nog abortus te praktiseren versus een kind baren in de wetenschap dat het misschien nog een prima leven kan hebben bij andere mensen? Als oplossing zou ik denken aan wensouders, deze zijn in overschot, zeker na de wijziging in het beleid rond interlandelijke adoptie. Wb de kosten en aandacht, het gaat hier over een hand vol kinderen per jaar, dat zullen we in de eindnota niet eens opmerken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:53:55 #231
459912 FlippingCoin
pi_221342687
Wat vermoedelijk meespeelt is dat een hoop mensen zoveel drek uit de VS consumeren dat zij zichzelf hier wanen, in Nederland is er een grote groep wensouders die dolgraag een kind zou opvoeden, evenals een degelijk sociaal net, waar best het een en ander op aan te merken valt maar we staan zeer ver van Amerikaanse toestanden vandaan. Het is in mijn beleving absoluut niet zoals de eenvoudige memes stellen, maar goed dat scoort wel beter natuurlijk.
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:58:08 #232
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342742
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat vermoedelijk meespeelt is dat een hoop mensen zoveel drek uit de VS consumeren dat zij zichzelf hier wanen, in Nederland is er een grote groep wensouders die dolgraag een kind zou opvoeden, evenals een degelijk sociaal net, waar best het een en ander op aan te merken valt maar we staan zeer ver van Amerikaanse toestanden vandaan. Het is in mijn beleving absoluut niet zoals de eenvoudige memes stellen, maar goed dat scoort wel beter natuurlijk.
Dan nog hoeven we vrouwen niet te verplichten hun kind maar te voldragen omdat er een 'wensstel' is.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 15 juli 2026 @ 13:59:38 #233
459912 FlippingCoin
pi_221342766
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Dan nog hoeven we vrouwen niet te verplichten hun kind maar te voldragen omdat er een 'wensstel' is.
Persoonlijk vind ik dit een hele valse manier van discussie voeren, jij brengt onzin in, ik ontkracht dit waarop jij reageert met ja maar alsnog zus of zo.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:00:52 #234
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342783
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:59 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Persoonlijk vind ik dit een hele valse manier van discussie voeren, jij brengt onzin in, ik ontkracht dit waarop jij reageert met ja maar alsnog zus of zo.
Ik breng geen onzin in, jij slaat volledig het zelfbeschikkingsrecht van een vrouw en haar lichaam over. We hebben hier in Nederland niet voor niets hard gevochten voor onze rechten.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:01:20 #235
5428 crew  miss_sly
pi_221342785
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 12:50 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik vind dit een hele moeilijke...
Want beiden hebben rechten.
Voor de èèn zijn de gevolgen tragisch (indien gewenst) en/of financieel.
Voor de andere fysiek en jaren zorgen voor een ander met alle gevolgen op de arbeidsmarkt enz enz (indien niet gewenst)
En vergeet niet de fysieke risico's op nadelige gevolgen van een zwangerschap. En die zijn behoorlijk aanwezig. Kun je dat echt van iemand vragen?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:02:36 #236
459912 FlippingCoin
pi_221342806
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:00 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik breng geen onzin in, jij slaat volledig het zelfbeschikkingsrecht van een vrouw en haar lichaam over. We hebben hier in Nederland niet voor niets hard gevochten voor onze rechten.
Probeer je weer zand in de ogen te strooien, waar ik onder andere op inhaakte was jouw inbreng dat er niemand klaar staat om te helpen wanneer het kind er eenmaal is en dat is gewoon onzin in Nederland.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:04:59 #237
459912 FlippingCoin
pi_221342831
Waar het naar mijn interpretatie op neerkomt is dat de ene groep mensen een ander beeld heeft van tot wanneer abortus nog kan dan de andere groep, ik lees van niemand in deze discussie dat zij abortus helemaal niet vinden kunnen, en ik lees volgens mij ook dan mensen een abortus 1 week voor de uitgerekende datum niet vinden kunnen evenals dat zij ook wel limitaties zien aan het zelfbeschikkingsrecht. Dan is het wmb niet fair om allerlei randzaken en onwaarheden deze discussie in te trekken.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:05:26 #238
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342833
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:02 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Probeer je weer zand in de ogen te strooien, waar ik onder andere op inhaakte was jouw inbreng dat er niemand klaar staat om te helpen wanneer het kind er eenmaal is en dat is gewoon onzin in Nederland.
Hoe zie je die 'hulp' voor je dan?
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:10:34 #239
459912 FlippingCoin
pi_221342870
quote:
5s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:05 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Hoe zie je die 'hulp' voor je dan?
Wanneer de vrouw in kwestie het kind niet wil, adoptie met hiernaast de hebt reguliere sociale vangnet rond zwangerschap en bevalling. Als blijkt dat hier meer nodig is, zoals bijvoorbeeld psychologische ondersteuning, bij deze specifieke gevallen dan lijkt mij dat ook zeker haalbaar. Het liefst creeer je een situatie dat ook de moeders nog beter af zijn dan wanneer ze een abortus krijgen en het maar moeten uitzoeken verder, waarvan ik mij kan voorstellen dat dit voor sommige vrouwen ook een hevige impact heeft.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:15:21 #240
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221342897
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wanneer de vrouw in kwestie het kind niet wil, adoptie met hiernaast de hebt reguliere sociale vangnet rond zwangerschap en bevalling. Als blijkt dat hier meer nodig is, zoals bijvoorbeeld psychologische ondersteuning, bij deze specifieke gevallen dan lijkt mij dat ook zeker haalbaar. Het liefst creeer je een situatie dat ook de moeders nog beter af zijn dan wanneer ze een abortus krijgen en het maar moeten uitzoeken verder, waarvan ik mij kan voorstellen dat dit voor sommige vrouwen ook een hevige impact heeft.
Met de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg? Knap. Daarbij, iemand die bevallen is moet ontzwangeren, kan niet werken of voor al bestaande kinderen zorgen en hou maar op wanneer iemand complicaties krijgt, uitscheurt, een keizersnede nodig heeft of incontinent raakt. Dat tekent je lichaam ook voorgoed.
pi_221342911
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:57 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Veel mensen willen geen vruchtwaterpunctie in een vroeg stadium vanwege een hele kleine kans op een miskraam. Maar dan blijkt, op de echo met 22 weken dat het kindje het syndroom van Down heeft, en willen ze alsnog een abortus. Ik vind dat echt niet kunnen.
W.m.b. komt er wetgeving die voorschrijft dat je er of voor kiest om een kindje met, bijvoorbeeld, het syndroom van Down te houden, of je doet bijtijds die punctie.

Bij ons kwam dit destijds ook ter sprake omdat mijn oudste zus geboren was met 6 maanden met Spina Bifida. Ze heeft 3 weken geleefd. Mijn moeder heeft het kindje niet mogen zien, 'omdat moeders dat mentaal niet aankunnen'. Er was voor ons dus een indicatie voor vroegtijdig onderzoek of een uitgebreide echo met 20 weken, wat nu standaard is, maar toen nog niet. Wij hebben vanwege dat kleine risico niet gekozen voor vroegtijdig onderzoek en toen ook aangegeven dat we hoe dan ook het kindje geboren zouden laten worden. Ook al zou dat betekenen dat het zou sterven of gehandicapt zou zijn. Wel wilden we de uitgebreide echo, zodat we ons, mocht het zo zijn, konden voorbereiden.

Groot was de vreugde toen we op de echo die keurig gesloten ruggegraatjes zagen, bij beide zwangerschappen.

Ik vind persoonlijk dat dit soort zaken te ver gaat. Ook het geslacht bepalen via reageerbuisbevruchting. Nuttig in geval van aandoeningen die aan een geslacht gebonden zijn, maar puur omdat je gewoon liever een meisje of een jongen hebt. Nah!
Punctie? Ooit van de NIP-test gehoord? :?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:26:02 #242
441859 crew  Lenny77
pi_221342954
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prima, maar dan moet er een verplichte vaderschapstest komen om te zorgen dat de vaders van deze ongewenste zwangerschappen hun verplichte deel van de opvoeding op zich nemen. Dat het risico niet alleen meer voor de vrouwen is.
En dit...
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:26:55 #243
3542 Gia
User under construction
pi_221342957
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:17 schreef HMFuckyouall het volgende:

[..]
Punctie? Ooit van de NIP-test gehoord? :?
De NIPT test is beschikbaar sinds 2017, dus nee, mijn kinderen zijn geboren in 1992 en 1994. Toen hadden we de vruchtwaterpunctie, vlokkentest en echo als keuzemogelijkheden.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:27:12 #244
459912 FlippingCoin
pi_221342961
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:15 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Met de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg? Knap. Daarbij, iemand die bevallen is moet ontzwangeren, kan niet werken of voor al bestaande kinderen zorgen en hou maar op wanneer iemand complicaties krijgt, uitscheurt, een keizersnede nodig heeft of incontinent raakt. Dat tekent je lichaam ook voorgoed.
Ach kom op alsof niemand nog mentale ondersteuning geniet, die paar sessies per jaar extra verandert daar niets aan.
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:28:11 #245
441859 crew  Lenny77
pi_221342988
quote:
16s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:30 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een flinke kern van waarheid in.
Op het einde van de lijn zal die vrouw ervoor moeten zorgen en in de shit zitten terwijl die schreeuwers verder nergens last van hebben.
Daarom dat dit ook zo een moeilijke discussie is met ontzettend veel kanten om rekening mee te houden.
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:28:31 #246
459912 FlippingCoin
pi_221343000
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Prima, maar dan moet er een verplichte vaderschapstest komen om te zorgen dat de vaders van deze ongewenste zwangerschappen hun verplichte deel van de opvoeding op zich nemen. Dat het risico niet alleen meer voor de vrouwen is.
Een rechter kan dit nu toch al gewoon afdwingen wanneer een potentieel vader niet wil meewerken?
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:29:36 #247
441859 crew  Lenny77
pi_221343030
quote:
2s.gif Op woensdag 15 juli 2026 13:58 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Maar aborteren op 24 weken of nog later moeten we eigenlijk ook niet willen...
  woensdag 15 juli 2026 @ 14:29:44 #248
459912 FlippingCoin
pi_221343033
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een flinke kern van waarheid in.
Op het einde van de lijn zal die vrouw ervoor moeten zorgen en in de shit zitten terwijl die schreeuwers verder nergens last van hebben.
Daarom dat dit ook zo een moeilijke discussie is met ontzettend veel kanten om rekening mee te houden.
Nou dat denk ik toch niet, het gaat hier op ongewenste kinderen die afgestaan worden. Wie zijn verder die schreeuwers? Volgens mij sta ik duizendmaal redelijker in deze discussie dan menig ander maar goed.
pi_221343036
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:26 schreef Gia het volgende:

[..]
De NIPT test is beschikbaar sinds 2017, dus nee, mijn kinderen zijn geboren in 1992 en 1994. Toen hadden we de vruchtwaterpunctie, vlokkentest en echo als keuzemogelijkheden.
Ah, informatie uit 1994 presenteren als relevant anno 2026 en op basis daarvan je mening over aborteren van mensen met het Syndroom van Down formuleren, dat klinkt als een logisch idee. 14.gif15.gif
  Moderator woensdag 15 juli 2026 @ 14:30:23 #250
441859 crew  Lenny77
pi_221343051
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juli 2026 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En vergeet niet de fysieke risico's op nadelige gevolgen van een zwangerschap. En die zijn behoorlijk aanwezig. Kun je dat echt van iemand vragen?
Ja die had ik er inderdaad ook bij gezet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')