abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 07:56:37 #276
5428 crew  miss_sly
pi_221350466
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
Als je de natuur z'n gang laat gaat, overleeft ook een baby die gewoon op de uitgerekende datum ter wereld komt, niet.

Hoop bejaarden overleven ook niet als je je handjes er vanaf trekt.
Ingrijpen bij vroeggeboorten betekent dat er veel medische zorg moet worden verleend met een, vaak kleine, kans dat het kindje het overleeft. Bij een gezonde baby op de uitgerekende datum betekent het alleen het voorzien van moedermelk. Daar zit wel een verschil in.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 16 juli 2026 @ 08:16:07 #277
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221350521
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 07:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je stelt een vraag die 1) niets met het topic te maken heeft en 2) nergens op slaat, want er is nooit 1 seconde na ejaculatie sprake van een bevruchting.

Als je filosofisch ofzo wil doen, zijn daar andere topics of subfora voor, zou ik denken.
Prima :)
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 08:18:31 #278
441859 crew  Lenny77
pi_221350536
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 05:58 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Blijkbaar heb je me niet helemaal begrepen. Die zekerheid kreeg ik wel, ongeveer een seconde na de ejaculatie.
Ik had niet door dat het om een echte ervaring ging.. jij had het over wetenschap.
Nee, dat weet je niet meteen na de ejaculatie want het is wetenschappelijk onmogelijk dat je meteen erna zwanger bent. . Dus ofwel ben je al zwanger en dat weet je (en daarom zeg je dat om bv een man voor de gek te houden dat hij vader gaat worden maar het is stiekem niet zijn kind), ofwel weet je van jezelf dat je een eisprong hebt op dat moment en dat de kans wel eens groter is dat je zwanger zou kunnen worden. Maar je bent het dan nog NIET.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221350597
Vind het altijd wel ironisch dat de mens arbitraire grenzen bedenkt voor wanneer iets wel of niet mag, alsof dat is hoe het echt is, wat onzin is natuurlijk.

Overigens, hoe vaak gebeurd dit en bij wie? We hebben zo veel soorten van anticonceptie, morning after pill bestaat nog, bovendien gaat het ook nog over relaties tussen mensen. Lijkt me dat dit alleen bij verkrachtingen gebeurd? En ook dan is er nog de morning after pill. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je denkt "hmmm, weet je, ik kijk over een aantal weken wel of ik zwanger ben of niet"
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 08:42:44 #280
441859 crew  Lenny77
pi_221350621
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 08:33 schreef Discombobulate het volgende:
Vind het altijd wel ironisch dat de mens arbitraire grenzen bedenkt voor wanneer iets wel of niet mag, alsof dat is hoe het echt is, wat onzin is natuurlijk.

Overigens, hoe vaak gebeurd dit en bij wie? We hebben zo veel soorten van anticonceptie, morning after pill bestaat nog, bovendien gaat het ook nog over relaties tussen mensen. Lijkt me dat dit alleen bij verkrachtingen gebeurd? En ook dan is er nog de morning after pill. Het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je denkt "hmmm, weet je, ik kijk over een aantal weken wel of ik zwanger ben of niet"
Morning after pil na een verkrachting lijkt logisch maar zo een vrouw kan zo ver in shock zijn dat ze daar niet aan denkt.
Plus: de morning after pil werkt niet als er net een eisprong geweest is of elk moment gaat gebeuren. Dus dan kan je nog steeds zwanger raken.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221350645
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 08:42 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Morning after pil na een verkrachting lijkt logisch maar zo een vrouw kan zo ver in shock zijn dat ze daar niet aan denkt.
Plus: de morning after pil werkt niet als er net een eisprong geweest is of elk moment gaat gebeuren. Dus dan kan je nog steeds zwanger raken.
Daarom zeg ik ook: Lijkt me dat dit soort dingen alleen gebeuren na een verkrachting, want anders doe je iets echt niet goed.
pi_221350651
Het mag niet zo zijn dat je geen anticonceptie gebruikt of onthouding, whatever allemaal mogelijk is, de pil, etc. en na een aantal weken denkt van "oeps, ongelukje" nou dan maar abortus. Dus die abortus bij 24 weken lijken me alleen plaats te mogen vinden na extreme situaties, bijvoorbeeld verkrachting.
pi_221350657
Overigens had ik een klasgenootje dat zwanger was op de middelbare school. En dat is nu de meest gelukkige moeder ooit, ondanks dat de situatie natuurlijk heel heftig was in die tijd.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 09:11:58 #284
5428 crew  miss_sly
pi_221350742
quote:

Het gebeurt 4-8 keer per jaar ofzo. Dus het gaat helemaal niet om enorme aantallen. En het gaat in de meeste gevallen nog steeds om precaire situaties, alleen dan niet fysiek voor moeder of kind, maar de situatie van de vrouw. De morningafterpil klinkt ideaal, maar is dat lang niet altijd zoals @Lenny77 al uitlegt, en bovendien niet altijd toegankelijk.
pi_221350749
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gebeurt 4-8 keer per jaar ofzo. Dus het gaat helemaal niet om enorme aantallen. En het gaat in de meeste gevallen nog steeds om precaire situaties, alleen dan niet fysiek voor moeder of kind, maar de situatie van de vrouw. De morningafterpil klinkt ideaal, maar is dat lang niet altijd zoals @:Lenny77 al uitlegt, en bovendien niet altijd toegankelijk.
Wel benieuwd naar de achtergrond van deze vrouwen.
pi_221350757
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 08:51 schreef Discombobulate het volgende:
Het mag niet zo zijn dat je geen anticonceptie gebruikt of onthouding, whatever allemaal mogelijk is, de pil, etc. en na een aantal weken denkt van "oeps, ongelukje" nou dan maar abortus. Dus die abortus bij 24 weken lijken me alleen plaats te mogen vinden na extreme situaties, bijvoorbeeld verkrachting.
Gezien de (potentiele) bijwerkingen van zelfs vroege abortussen lijkt het me niet heel gebruikelijk dat vrouwen dat als een goed alternatief voor anticonceptie zien...
pi_221350772
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:14 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Gezien de (potentiele) bijwerkingen van zelfs vroege abortussen lijkt het me niet heel gebruikelijk dat vrouwen dat als een goed alternatief voor anticonceptie zien...
Ik weet de achtergronden niet, iemand wel? Lijkt me heel belangrijk.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 09:22:01 #288
5428 crew  miss_sly
pi_221350797
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:17 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ik weet de achtergronden niet, iemand wel? Lijkt me heel belangrijk.
Niemand weet dat exact, denk ik, maar zoals ik het lees, zijn dit vooral (maar waarschijnlijk niet uitsluitend) gevallen van kwetsbare vrouwen die pas laat kúnnen handelen. Partnergeweld, verkrachting binnen de relatie, psychische mishandeling, trauma, angst, afhankelijkheid, leven in een streng-religieuze omgeving, of simpelweg het pas laat ontdekken van de zwangerschap; dit zijn gedocumenteerde situaties.
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:22:25 #289
208890 June.
Seriously?
pi_221350798
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:38 schreef oheng het volgende:
Ik ben voor (zo vroeg mogelijke) abortus, maar dit is gewoon moord. En zou ook als dusdanig vervolgd moeten worden.
Echt veels te simpel. De belangen van moeder én kind moeten worden overwogen. Gelukkig hebben we in Nederland een heel goed medisch professioneel team die deze besluiten samen met de moeder/ouders kunnen nemen.
Shine bright like a diamond.
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:51:16 #290
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351013
quote:
1s.gif Op woensdag 15 juli 2026 20:48 schreef MisterFox het volgende:
Toch maar even reageren…

Een foetus verwijderen van 24 weken zou wetenschappelijk gezien niet uit moeten maken, maar het is wel een walgelijk idee.
Het werd blijkbaar allang gedaan, lees ik, het kon alleen niet in Nederland. Men week ervoor uit naar Belgie. Nu kan het ook in Nederland. Gaan mensen nu ineens aan de lopende band abortussen boven de 22/24 weken doen? Nee, het blijft een zeldzaamheid. Kortom: veel aannames in dit topic.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:52:09 #291
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351019
quote:

Ik vermoed vaak bij een onontdekte zwangerschap, vrouwen die niet merken dat ze zwanger zijn.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  donderdag 16 juli 2026 @ 09:53:35 #292
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351027
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:22 schreef June. het volgende:

[..]
Echt veels te simpel. De belangen van moeder én kind moeten worden overwogen. Gelukkig hebben we in Nederland een heel goed medisch professioneel team die deze besluiten samen met de moeder/ouders kunnen nemen.
Ja en laten we hopen dat niet hier ook de fundamentalische christenen een vinger in de pap gaan krijgen mbt dit soort beslissingen.
pi_221351731
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:52 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik vermoed vaak bij een onontdekte zwangerschap, vrouwen die niet merken dat ze zwanger zijn.
Dan heb je als vrouw iets verkeerd gedaan. Er bestaat ook gewoon anticonceptie.
pi_221351732
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juli 2026 09:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Niemand weet dat exact, denk ik, maar zoals ik het lees, zijn dit vooral (maar waarschijnlijk niet uitsluitend) gevallen van kwetsbare vrouwen die pas laat kúnnen handelen. Partnergeweld, verkrachting binnen de relatie, psychische mishandeling, trauma, angst, afhankelijkheid, leven in een streng-religieuze omgeving, of simpelweg het pas laat ontdekken van de zwangerschap; dit zijn gedocumenteerde situaties.
Dat hoop ik wel ja.
  donderdag 16 juli 2026 @ 11:17:41 #295
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_221351839
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2026 11:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Ook jij lijkt te vergeten dat er voor zwangerschap twee mensen nodig zijn.
  Moderator donderdag 16 juli 2026 @ 11:18:31 #296
5428 crew  miss_sly
pi_221351844
quote:

[..]
Dan heb je als man ook iets verkeerd gedaan, als je een vrouw zwanger maakt. Ze is niet onbevlekt ontvangen.
pi_221351935
Ik heb altijd wel een duidelijke mening maar niet met dit onderwerp.

Het kan ook komen door mijn opvoeding, christelijk EN opvoeders die geen kinderen konden krijgen versus het gangbare westerse liberalisme wat ik normaal aanhang.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
  donderdag 16 juli 2026 @ 12:22:12 #298
208890 June.
Seriously?
pi_221352588
quote:

[..]
In een ideale wereld wil je de zwangerschap voorkomen of zo vroeg mogelijk afbreken als deze toch ontstaat. Maar ja. Een verslaafde moeder of een moeder met andere mentale issues is niet altijd in staat om alles te overzien. Moeten we die vrouwen maar aan het lot overlaten? Ook haar gezondheid is belangrijk en dat moet afgewogen worden tegen continueren van de zwangerschap..Een longarts gaat ook niet tegen een patiënt zeggen: "sorry meneer, u heeft uw hele leven gerookt dus we gaan u niet behandelen, had u maar betere en gezondere keuzes moeten maken."
Shine bright like a diamond.
pi_221352933
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Er zijn geen moslimpartijen in de kamer die invloed kunnen uitoefenen.
Geen partijen met een religieuze insteek in het parlement. Religie mag, maar wel in eigen tijd en zonder anderen lastig te vallen.

Zou voor mij ook mogen gelden voor onderwijs etc etc. Juist door moslimscholen en katholieke scholen in stand te houden blijft je groepen houden die anderen niet "accepteren". Gewoon van jongs af aan allemaal op dezelfde school met standaarden die ingesteld zijn door de overheid. Natuurlijk zal het thuisfront wat invloed hebben, maar als onze "Nederlandse kinderen" opgroeien met "moslim kinderen" denk ik dat ze elkaar al veel meer accepteren.

In plaats van hele verschillende scholen te hebben met een andere religieuze insteek. Dan blijven het toch maar die kinderen van "die andere school".

Mag best wat algemene religieuze les worden gegeven over alle religies, maar een school/overheid/tv etc etc zouden niet 100% 1 religie moeten aanhangen.
pi_221353577
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juli 2026 12:22 schreef June. het volgende:

[..]
In een ideale wereld wil je de zwangerschap voorkomen of zo vroeg mogelijk afbreken als deze toch ontstaat. Maar ja. Een verslaafde moeder of een moeder met andere mentale issues is niet altijd in staat om alles te overzien. Moeten we die vrouwen maar aan het lot overlaten? Ook haar gezondheid is belangrijk en dat moet afgewogen worden tegen continueren van de zwangerschap..Een longarts gaat ook niet tegen een patiënt zeggen: "sorry meneer, u heeft uw hele leven gerookt dus we gaan u niet behandelen, had u maar betere en gezondere keuzes moeten maken."
Dat zeg ik, dat zijn de extremere gevallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')