Het kan werkgevers vaak ook gewoon niks schelen. Ik zit in een team van 12 man, waarvan er 3 met een burnout zitten.quote:Burn-outklachten blijven arbeidsmarkt domineren, ‘zorgwekkende trend’
Uitzendbureau Randstad ziet een ‘zorgwekkende trend’ op de arbeidsmarkt rondom toename van burn-out- en stressklachten. Steeds meer werkenden vallen met die klachten uit. Al een aantal jaar stijgt het psychisch verzuim op de arbeidsmarkt, die al kampt met krapte. ‘Dat is op zich wel een zorgwekkende trend’, zo beschouwt Bart van Krimpen, arbeidsmarktanalist van Randstad, de situatie.
Volgens de uitzender heeft de ontwikkeling te maken met een hoge werkdruk. Vooral vrouwen en jongere werknemers zitten vaker ziek thuis met stressgerelateerde of burn-outklachten. De spanning op de arbeidsmarkt is volgens Randstad nu ongeveer net zo groot als vorig jaar zomer. In de zorg, het onderwijs en de techniek is de arbeidsmarkt wel krapper geworden. Het uitzendconcern ziet ook een stijging van het aantal mensen dat niet werkt vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid. Sinds 2022 is dat met 10 procent gestegen, terwijl het aantal werkenden in die periode minder hard toenam, 4 procent.
De spanning op de arbeidsmarkt is volgens Randstad nu ongeveer net zo groot als vorig jaar zomer. In de zorg, het onderwijs en de techniek is de arbeidsmarkt wel krapper geworden. Het uitzendconcern ziet ook een stijging van het aantal mensen dat niet werkt vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid. Sinds 2022 is dat met 10 procent gestegen, terwijl het aantal werkenden in die periode minder hard toenam, 4 procent. Dat eerste komt volgens Randstad naast het stijgende psychisch verzuim ook doordat oudere werknemers die ziek worden een grotere kans hebben om langdurig uit te vallen en door longcovid.
Arbeidsproductiviteit uitgehold’
De impact van het groeiende ziekteverzuim en de structurele uitval is groot en weegt steeds zwaarder, zei topman Jeroen Tiel van Randstad Nederland. 'Het holt de arbeidsproductiviteit uit die we zo hard nodig hebben en het verstikt ook de sectoren die kampen met acute schaarste. Ook de werkdruk en het werkplezier lijden eronder.'
Volgens Tiel zijn oplossingen hard nodig. Die bal wordt met name bij de werkgevers gelegd. Leidinggevenden zouden wat hem betreft meer moeten focussen op de mentale gesteldheid van werknemers en mogelijke psychische klachten. 'Als we het aan de voorkant gezonder en aantrekkelijker inrichten, dan gaat dat uitval voorkomen', adviseert hij.
quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:31 schreef Jahr00n het volgende:
Knopje om en gewoon weer aan het werk. Echt Gen Z geneuzel
Blijkbaar is dat knopje lastig te vinden, en dat heeft allerlei verschillende maatschappelijke oorzaken, inclusief oorzaken waar de voorgaande generaties geen last van hadden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:31 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof dat zo makkelijk isquote:Op donderdag 18 juni 2026 20:31 schreef Jahr00n het volgende:
Dit dus. Gen Z zit om het minste of geringste thuis. Het weekend op stap gaan kan dan weer wel, lekker even ontspannen.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:31 schreef Jahr00n het volgende:
Daarom ziek zijn voor eigen rekening.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Het mooie is dat ze tijdens die burn-out vaak veel meer geld verdienen dan met hun werk, omdat ze alle tijd hebben om hele dagen te daytraden of perfecte optie-constructies uit te zetten.
Vat het wat mij beteft wel samen dat dit een belangrijke reden is.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:59 schreef Nobu het volgende:
Vroeger kon je in de techniek lekker bouwen, in de zorg mensen beter proberen maken en in het onderwijs hopelijk kinderen iets bijbrengen. Nu ben je in al die sectoren vooral bezig met compliance waar echt iedereen behalve ambtenaren een gillende bloedhekel aan heeft. Natuurlijk zitten mensen met psychische klachten thuis als je ze jarenlang dwingt de hele dag kutklussen te doen die niets bijdragen aan het vak waar ze ooit voor gekozen hebben.
De hoeveelheid regelgeving en coordinatie neemt inmiddels bizarre vormen aan. Dat zie je overal, ook bijvoorbeeld bij eerst vrije beroepen als boeren. Op iedere boer lopen inmiddels 2 ambtenaren rond die hem lastig vallen met papierwerk. Dit komt vooral omdat politici en ambtenaren de drang hebben om alles tot in detail onder controle te houden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:59 schreef Nobu het volgende:
Vroeger kon je in de techniek lekker bouwen, in de zorg mensen beter proberen maken en in het onderwijs hopelijk kinderen iets bijbrengen. Nu ben je in al die sectoren vooral bezig met compliance waar echt iedereen behalve ambtenaren een gillende bloedhekel aan heeft. Natuurlijk zitten mensen met psychische klachten thuis als je ze jarenlang dwingt de hele dag kutklussen te doen die niets bijdragen aan het vak waar ze ooit voor gekozen hebben.
Ze hebben de functie van een geweldige collega hier redundant gemaakt. Man werkte er al 25 jaar.... functie redundant omdat de taken overbodig zijn geworden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:35 schreef Seeburg54 het volgende:
Die bedrijven die na het zoveelste management en weer een nieuwe visie aankomen met "we willen meer met minder."Goeie jongen worden op straat gemikt, de rest kan het werk erbij gaan doen van hun op straat getrapte collega's.
Alles wordt uitgeknepen, behalve het riante salaris van de grote jongens. En dan zeiken dat het ziekteverzuim zo hoog is.Tief op.
Hier ook zoiets. Werknemer al bijna 30 jaar in dienst, tobt met zijn gezondheid. Kapot gewerkt op dit bedrijf, maar nu op een vieze manier afgedankt. Loyaliteit komt bij dit soort bedrijven maar van één kant.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ze hebben de functie van een geweldige collega hier redundant gemaakt. Man werkte er al 25 jaar.... functie redundant omdat de taken overbodig zijn geworden.
Nou, nog geen week later ging het mis. Iedereen behalve het management wist dat die man heel belangrijk werk deed. Blijkbaar kon het controleren van gevaarlijke goederen op de containerterminals niet gedaan worden door het andere team.
Voor vakmensen is die waanzin ook fataal. Daarom ook dat ik begin 2000 vanuit de engineering totaal iets anders ben gaan doen om frustraties met uiteindelijk een burn-out te voorkomen. Het ergste is nog dat dat soort papieren tijgers de macht hebben om vakwerk te minachten. Dat was in de jaren 70/80 wel even anders. Toen had je als vakman de vrijheid. De sfeer was ook beter. Had je al die bijeenkomsten en survival niet nodig om samen te kunnen werken. Gewoon een biertje drinken.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
De hoeveelheid regelgeving en coordinatie neemt inmiddels bizarre vormen aan. Dat zie je overal, ook bijvoorbeeld bij eerst vrije beroepen als boeren. Op iedere boer lopen inmiddels 2 ambtenaren rond die hem lastig vallen met papierwerk. Dit komt vooral omdat politici en ambtenaren de drang hebben om alles tot in detail onder controle te houden.
Ik doe wel eens klussen in Duitsland en ik durf hardop te zeggen dat Nederland qua bureaucratie Duitsland aan het voorbijstreven is. Bovendien word je als technicus daar veel beter gewaardeerd.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
De hoeveelheid regelgeving en coordinatie neemt inmiddels bizarre vormen aan. Dat zie je overal, ook bijvoorbeeld bij eerst vrije beroepen als boeren. Op iedere boer lopen inmiddels 2 ambtenaren rond die hem lastig vallen met papierwerk. Dit komt vooral omdat politici en ambtenaren de drang hebben om alles tot in detail onder controle te houden.
Herkenbaar. Voor 2000 had ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid, maar daarna kwamen de managers overal tussendoor fietsen om zichzelf relevant te maken. Op een gegeven moment zat ik voor 2 FTE te werken om aan alle automatiseringsaanvragen te voldoen terwijl het management vooral bezig was met het bedenken van ideeën die niet goed aansluiten op de praktijk. Dan mag je naast je drukke werk politiek bedrijven waarom sommige plannen niet zo verstandig zijn. Niet dat je gehoor vindt, maar ik had op z'n minst op schrift staan wat de gevolgen van bepaalde besluiten konden zijn zodat ik achteraf ingedekt was dat ik zwart op wit gewaarschuwd heb.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor vakmensen is die waanzin ook fataal. Daarom ook dat ik begin 2000 vanuit de engineering totaal iets anders ben gaan doen om frustraties met uiteindelijk een burn-out te voorkomen. Het ergste is nog dat dat soort papieren tijgers de macht hebben om vakwerk te minachten. Dat was in de jaren 70/80 wel even anders. Toen had je als vakman de vrijheid. De sfeer was ook beter. Had je al die bijeenkomsten en survival niet nodig om samen te kunnen werken. Gewoon een biertje drinken.
Als het salaris van deze lamlendigen stopgezet kon worden zouden ze zo weer op kantoor zijn.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:29 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-zorgwekkende-trend
[..]
Het kan werkgevers vaak ook gewoon niks schelen. Ik zit in een team van 12 man, waarvan er 3 met een burnout zitten.![]()
Vooral jonge werknemers die nieuw zijn op de arbeidsmarkt kunnen nog niet heel goed herkennen wanneer er een burn-out aan zit te komen, en dan is het daarna vaak te laat.
Je kan tijdens een burn-out ook het huis verbouwen of iets dergelijks.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Het mooie is dat ze tijdens die burn-out vaak veel meer geld verdienen dan met hun werk, omdat ze alle tijd hebben om hele dagen te daytraden of perfecte optie-constructies uit te zetten.
Oei, een biertje? Mag dat wel van HR?quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Voor vakmensen is die waanzin ook fataal. Daarom ook dat ik begin 2000 vanuit de engineering totaal iets anders ben gaan doen om frustraties met uiteindelijk een burn-out te voorkomen. Het ergste is nog dat dat soort papieren tijgers de macht hebben om vakwerk te minachten. Dat was in de jaren 70/80 wel even anders. Toen had je als vakman de vrijheid. De sfeer was ook beter. Had je al die bijeenkomsten en survival niet nodig om samen te kunnen werken. Gewoon een biertje drinken.
In die tijd wel. Uiteraard is dat nu voorbij. Was dan meestal vrijdagmiddag. Je stopte dan 2 uur eerder en de baas betaalde. Er vergis je niet. Er werden meters gemaakt. Die bedrijfsleider was wel zo slim om zijn engineers tevreden te houden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:30 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Oei, een biertje? Mag dat wel van HR?
Hoop dat jij je arm breekt.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daarom ziek zijn voor eigen rekening.
Ik hoop dat jij je opwindt.quote:
Ik bedoelde het als grapje. Maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
In die tijd wel. Uiteraard is dat nu voorbij. Was dan meestal vrijdagmiddag. Je stopte dan 2 uur eerder en de baas betaalde. Er vergis je niet. Er werden meters gemaakt. Die bedrijfsleider was wel zo slim om zijn engineers tevreden te houden.
Overigens werd er tijdens vergaderingen in die tijd ook wel een drankje genuttigd.
Geweldige sfeer. En dan kom je in Nederland bij Comprimo in Adam. word Humberto Tan ingevlogen om je op te peppen(jullie kunnen het). En directie maar kijken of je klapte. Totale waanzin. Althans niets voor mij als je in de jaren 80 in Duitsland als piping engineer bent opgeleid en inmiddels de ervaring hebt. Nee, uiteindelijk loopt de frustratie zo hoog op dat je wel iets anders moet gaan doen om eem burn-out te voorkomen.
Waarom zou men jaloers moeten zijn op mensen, die zich hoogstwaarschijnlijk doodvervelen?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:43 schreef incel het volgende:
En waarom zou je nog hard werken als mo en achmed alles gratis krijgen en nooit hoeven te werken?
Dat is echt zo'n ontzettende beknoppingquote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:54 schreef torentje het volgende:
die zich hoogstwaarschijnlijk doodvervelen?
Eerlijk van je en ik geef je groot gelijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:43 schreef incel het volgende:
Je bent echt dom als je zelf niet massaal gebruikt maakt van dit soort regels. Ik heb mezelf ook wel eens paar weken of maanden ziekgemeld met burnout klachten. Ja probeer het maar eens te bewijzen lol eerst nog maar eens 3 maanden wachten voor je uberhaupt bij de ggz terecht kan.
En waarom zou je nog hard werken als mo en achmed alles gratis krijgen en nooit hoeven te werken?
Je bent gek als je zelf ook niet profiteert jij verdient het zelfs meer omdat jij vroeger wel veel gewerkt had en dus belasting had betaald dus ja waarom zou je er zelf ook niet af en toe gebruik van mogen maken alleen maar omdat je zelf autochtoon bent
Ik heb in 25 jaar tijd 10 reorganisaties meegemaakt, is niet echt nieuw (en drie keer verhuisd, met meer reistijd).quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:52 schreef Goprolover het volgende:
Wij hebben ook meer met minder na een reorganisatie. Werkdruk is belachelijk en processen efficiënter maken? nee hoor, dat stukje meer met minder wil ons middenmanagement niet. Paar weken geleden ook weer een mailtje dat ze wéér kritisch naar de organisatiestructuur gaan kijken![]()
Niet gek dat je zo een burnout krijgt.
Dat is wel een ding ja, de vertrutting van de maatschappij, als volwassene moet je zelf weten als je s’avonds een biertje drinkt.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:49 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik bedoelde het als grapje. Maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling.
Zo ben ik als docent veel meegeweest op meerdaagse schoolreizen naar Berlijn e.d. Dagen dat je werkt van 6 uur in de ochtend tot 1 uur in de nacht. Voortdurend koppen tellen, ruzietjes voorkomen, de gids uithangen en dergelijke. Als dan eindelijk iedereen op zijn eigen kamer lag en het stil was, dronken we 1 of 2 biertjes, hadden we superveel lol en sliepen vervolgens als een roos. Volgende dag weer vol ertegenaan.
Paar jaar geleden vond het MT dat alcohol er in deze tijd niet meer bij hoorde.
Ze hebben nu behoorlijke moeite om genoeg begeleiders te vinden. Mij hoeven ze niet meer te vragen.
Maar heeft men dan na een dag spelen een voldaan gevoel?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:55 schreef incel het volgende:
[..]
Dat is echt zo'n ontzettende beknopping
Er is genoeg te doen man, buitenspelen, sport, gamen, hobby's
Een voldaan gevoel hebben na je werkquote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar heeft men dan na een dag spelen een voldaan gevoel?
Dat hebben ze het verkeerde werk als ze daar moe van worden en gaan stinken.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:48 schreef incel het volgende:
[..]
Een voldaan gevoel hebben na je werkDe meeste mensen zijn gewoon moe en stinken en moeten douchen en zijn blij als ze naar bed kunnen.
Jij hebt een baas nodig om een activiteit voor je te bedenken waar je een voldaan gevoel van krijgt?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar heeft men dan na een dag spelen een voldaan gevoel?
De bazen hebben de wereld zodanig ingericht dat gewone mensen niet meer zonder hun kunnen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:59 schreef Stoorzendert het volgende:
Jij hebt een baas nodig om een activiteit voor je te bedenken waar je een voldaan gevoel van krijgt?![]()
Maar die bazen kunnen ook niet zonder de mensen die het met hun handen voor de bazen moeten verdienen. Dat neerbuigende altijd naar het werkvolk.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:04 schreef torentje het volgende:
[..]
De bazen hebben de wereld zodanig ingericht dat gewone mensen niet meer zonder hun kunnen.
De smartphone obsessie bijvoorbeeldquote:Op donderdag 18 juni 2026 20:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat knopje lastig te vinden, en dat heeft allerlei verschillende maatschappelijke oorzaken, inclusief oorzaken waar de voorgaande generaties geen last van hadden.
Zo werkt het niet boomer.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:31 schreef Jahr00n het volgende:
Daytraden en geld verdienen? Yeah right.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoever reikt die expertise? Tot minder ziekteverzuim heeft die in ieder geval nog niet geleid. Knijp de geldkraam maar flink af na een maandje of twee, dan gaan ze vast die knop wel zelf vinden.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:40 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Alsof dat zo makkelijk isJe wordt gewoon begeleid door experts.
Eerlijk is eerlijk. In mijn omgeving zijn het vaak de vrouwen die meer geld verdienen, betere carrieres hebben dan hun mannelijke partner.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoever reikt die expertise? Tot minder ziekteverzuim heeft die in ieder geval nog niet geleid. Knijp de geldkraam maar flink af na een maandje of twee, dan gaan ze vast die knop wel zelf vinden.
Het resutlaat van de vrouwenemancipatie is ook nogal teleurstellend zo. Behalve dat veel vrouwen nu het bemoederen van volwassenen in een of andere vorm als beroep hebben, blijkt een ander groot deel gewoon niet de energie te hebben voor een echte baan.
Standaard HR-prietpraat. Iedereen weet dat beweging goed voor je is. Stukje hydrateren met min. 2 liter water en een fruitschaal (niet de bruine) per dag ontbreekt nog.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:22 schreef Pegos het volgende:
In een eerdere post heb ik al gemeld dat burn-out klachten in vrijwel alle gevallen vrij eenvoudig te verhelpen zijn.
Er moet wel een redelijke inspanning door de betrokkene voor uitgevoerd worden.
Maar dan zijn de directe klachten hoogstwaarschijnlijk geheel voorbij.
Wat moet een burn-out 'patient' doen om van de klachten af te komen?
Er zal gedurende 2 à 3 maanden, afhankelijk van de onderliggende conditie, iedere dag een stevige wandeling gedaan moeten worden; overdag bij daglicht (voor voldoende vitamine D) en bij voorkeur in de natuur.
Hierdoor komt de hormoonproductie van de hypofyse weer op gang. Dat is de 'motorolie' voor het lichaam die alle lichaamsprocessen controleert. Door te weinig weinig lichaamsbeweging en met name door te weinig stevig lopen, is deze hormoonklier geleidelijk aan tot stilstand gekomen, met ernstige gevolgen voor de mentale en fysieke gezondheid. Voldoende vitamine D is hierbij een belangrijke ondersteuning
Als men zich daarna als herboren voelt is het wel zaak dat in het vervolg voldoende tijd wordt ingeruimd voor de noodzakelijke lichaamsbeweging en men niet terugvalt in een gezapig zittend leven, want dan komen de klachten zo weer terug. Het dagritme zal dus ingrijpend aangepast moeten worden om dit te voorkomen.
Voor ieder mens geldt dat men dagelijks ruimschoots tijd moet inruimen voor voldoende gezonde lichaamsbeweging en dus speciaal ook voor voldoende stevig lopen. Dat stevige lopen heeft als doel om een stampbeweging uit te voeren. Deze is nodig om de hypofyse aan het werk te houden.
Slenteren, fietsen, zwemmen, e.d. hoe gezond ook, helpen hier echter niet bij. .
Spotten met een medische aandoening vind ik niet netjes. Je naait er bovendien je collega's mee.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Eerlijk van je en ik geef je groot gelijk.
Gelijk heb je.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:49 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Ik bedoelde het als grapje. Maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling.
Zo ben ik als docent veel meegeweest op meerdaagse schoolreizen naar Berlijn e.d. Dagen dat je werkt van 6 uur in de ochtend tot 1 uur in de nacht. Voortdurend koppen tellen, ruzietjes voorkomen, de gids uithangen en dergelijke. Als dan eindelijk iedereen op zijn eigen kamer lag en het stil was, dronken we 1 of 2 biertjes, hadden we superveel lol en sliepen vervolgens als een roos. Volgende dag weer vol ertegenaan.
Paar jaar geleden vond het MT dat alcohol er in deze tijd niet meer bij hoorde.
Ze hebben nu behoorlijke moeite om genoeg begeleiders te vinden. Mij hoeven ze niet meer te vragen.
Het wordt je nu ook wel vrij makkelijk gemaakt met een vangnetje hier, vangnetje daar. Aai over de bol hier, coaching daar.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:34 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Blijkbaar is dat knopje lastig te vinden, en dat heeft allerlei verschillende maatschappelijke oorzaken, inclusief oorzaken waar de voorgaande generaties geen last van hadden.
Dat klinkt allemaal mooi en zal best helpen. Maar hiermee los je niet de oorzaak op. Na het herstellen en er veranderd niets aan de arbeidsomstandigheden loop weer opnieuw tegen de klachten aan.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:22 schreef Pegos het volgende:
In een eerdere post heb ik al gemeld dat burn-out klachten in vrijwel alle gevallen vrij eenvoudig te verhelpen zijn.
Er moet wel een redelijke inspanning door de betrokkene voor geleverd worden.
Maar dan zijn de directe klachten hoogstwaarschijnlijk geheel voorbij.
Wat moet een burn-out 'patient' doen om van de klachten af te komen?
Er zal gedurende 2 à 3 maanden, afhankelijk van de onderliggende conditie, iedere dag een stevige wandeling gedaan moeten worden; overdag bij daglicht (voor voldoende vitamine D) en bij voorkeur in de natuur.
Hierdoor komt de hormoonproductie van de hypofyse weer op gang. Dat is de 'motorolie' voor het lichaam die alle lichaamsprocessen controleert. Door te weinig weinig lichaamsbeweging en met name door te weinig stevig lopen, is deze hormoonklier geleidelijk aan tot stilstand gekomen, met ernstige gevolgen voor de mentale en fysieke gezondheid. Voldoende vitamine D is hierbij een belangrijke ondersteuning
Als men zich daarna als herboren voelt is het wel zaak dat in het vervolg voldoende tijd wordt ingeruimd voor de noodzakelijke lichaamsbeweging en men niet terugvalt in een gezapig zittend leven, want dan komen de klachten zo weer terug. Het dagritme zal dus ingrijpend aangepast moeten worden om dit te voorkomen.
Voor ieder mens geldt dat men dagelijks ruimschoots tijd moet inruimen voor voldoende gezonde lichaamsbeweging en dus speciaal ook voor voldoende stevig lopen. Dat stevige lopen heeft als doel om een stampbeweging uit te voeren. Deze is nodig om de hypofyse aan het werk te houden.
Slenteren, fietsen, zwemmen, e.d. hoe gezond ook, helpen hier echter niet bij. .
Dit is geen standaard HR-prietpraat maar een effectieve remedie van een iemand die hier veel ervaring mee heeft.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:37 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Standaard HR-prietpraat. Iedereen weet dat beweging goed voor je is. Stukje hydrateren met min. 2 liter water en een fruitschaal (niet de bruine) per dag ontbreekt nog.
Frustraties zijn er natuurlijk in overvloed, maar in de praktijk kun je bij een gezond leven heel erg veel aan.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat klinkt allemaal mooi en zal best helpen. Maar hiermee los je niet de oorzaak op. Na het herstellen en er veranderd niets aan de arbeidsomstandigheden loop weer opnieuw tegen de klachten aan.
Een Burn-out heeft niet altijd te maken met te veel hooi op de vork nemem of je werk niet aankunnen, maar kan ook ontstaan door frustraties die zich maar blijven opstapelen.
Het zijn toch slechts de bazen die met hun handen werken?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 09:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maar die bazen kunnen ook niet zonder de mensen die het met hun handen voor de bazen moeten verdienen. Dat neerbuigende altijd naar het werkvolk.
En werk mag natuurlijk ongezond zijn. Alleen mbt de vrijetijds besteding word maar steeds de nadruk op gelegd. Het lijkt inderdaad meer op een HR praatje. Alleen al mensen die met diensten werken leven ongezond.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:16 schreef Pegos het volgende:
[..]
Frustraties zijn er natuurlijk in overvloed, maar in de praktijk kun je bij een gezond leven heel erg veel aan.
Door dit soort opmerkingen vraag ik me toch regelmatig af of je nou trollt, een slecht functionerend AI-experiment bent, of gewoon iemand die zelden in zijn leven zonder toezicht de kamer met zachte muurtjes mag verlaten.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn toch slechts de bazen die met hun handen werken?
Geldt niet echt voor mijn omgeving maar het had zomaar gekund en ik ben bevriend met zeer competente vrouwen met vette carrieres. Maar die zitten sowieso in de top 1-2 procent.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 10:31 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Eerlijk is eerlijk. In mijn omgeving zijn het vaak de vrouwen die meer geld verdienen, betere carrieres hebben dan hun mannelijke partner.
De echte bazen zijn de mensen op de werkvloer.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zijn toch slechts de bazen die met hun handen werken?
Ik ben een zeer kritisch en opmerkzaam mens. Maar jij kunt blijkbaar niet tegen kritiek, omdat jij zo’n onverdraagzame baas bent.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Door dit soort opmerkingen vraag ik me toch regelmatig af of je nou trollt, een slecht functionerend AI-experiment bent, of gewoon iemand die zelden in zijn leven zonder toezicht de kamer met zachte muurtjes mag verlaten.
Vertrutting is nog tot daar aan toe, het is een ziekelijke drang tot het bemoederen van iedereen. Schijtziek word je ervaanquote:Op vrijdag 19 juni 2026 08:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is wel een ding ja, de vertrutting van de maatschappij, als volwassene moet je zelf weten als je s’avonds een biertje drinkt.
Helemaal lean.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:35 schreef Seeburg54 het volgende:
Die bedrijven die na het zoveelste management en weer een nieuwe visie aankomen met "we willen meer met minder."Goeie jongens worden op straat gemikt, de rest kan het werk erbij gaan doen van hun op straat getrapte collega's.
Alles wordt uitgeknepen, behalve het riante salaris van de grote jongens. En dan zeiken dat het ziekteverzuim zo hoog is.Tief op.
Zo simpel ligt het vaak niet. Vooral niet voor oudere werknemers.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 16:57 schreef XDo het volgende:
Zo’n ongezonde werkomgeving moet je gewoon verlaten en asap ergens anders solliciteren.
Ik snap nooit zo goed dat mensen het zover laten komen. Zoiets broeit toch al even; en als dat onprettig blijft zeg ik wegwezen.
Ja, daar ben ik mee bekend. Helaas heb ik vaak ervaren dat werken volgens lean niet helemaal wordt begrepen door de zgn slimme jongens.quote:
Veel gewone mensen durven zich tegenover werkgevers niet assertiever op te stellen. Aangezien ze bij afwijzing, dan onvoldoende geld krijgen om de vaste lasten en boodschappen te kunnen betalen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 16:57 schreef XDo het volgende:
Zo’n ongezonde werkomgeving moet je gewoon verlaten en asap ergens anders solliciteren.
Ik snap nooit zo goed dat mensen het zover laten komen. Zoiets broeit toch al even; en als dat onprettig blijft zeg ik wegwezen.
Oudere werknemers (45+) zijn juist degene die zich niet zo snel gek laten maken. Denk dat het hier vooral 45- betreft.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:01 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Zo simpel ligt het vaak niet. Vooral niet voor oudere werknemers.
Dat overkomt onze slimme jongens niet, want die hebben de lean award in ontvangst mogen nemen. Nooooouuuuuu, dan ben je een hele grote hoor!quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:04 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik mee bekend. Helaas heb ik vaak ervaren dat werken volgens lean niet helemaal wordt begrepen door de zgn slimme jongens.De mensen op de werkvloer weten wel hoe het zou moeten, maar ja, daar wordt vaak niet naar geluisterd.
Als je niet durft te solliciteren en bij je oude baas ontslag te nemen ben je sowieso niet geschikt voor de werkende maatschappij.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:05 schreef torentje het volgende:
[..]
Veel gewone mensen durven zich tegenover werkgevers niet assertiever op te stellen. Aangezien ze bij afwijzing, dan onvoldoende geld krijgen om de vaste lasten en boodschappen te kunnen betalen.
Nou echt.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat overkomt onze slimme jongens niet, want die hebben de lean award in ontvangst mogen nemen. Nooooouuuuuu, dan ben je een hele grote hoor!
Totdat ze de zak krijgen als ze 55+ zijn. Dat komt wel even binnen dan.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:06 schreef XDo het volgende:
[..]
Oudere werknemers (45+) zijn juist degene die zich niet zo snel gek laten maken. Denk dat het hier vooral 45- betreft.
Als je je baan verliest op oudere leeftijd ben je sowieso niet meer geschikt voor de werkende maatschappij.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:06 schreef XDo het volgende:
[..]
Als je niet durft te solliciteren en bij je oude baas ontslag te nemen ben je sowieso niet geschikt voor de werkende maatschappij.
Interessante analogie, goed gevonden.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:42 schreef TAmaru het volgende:
In 90% van de gevallen zou de ziekte als sneeuw voor de zon verdwijnen als mensen niet doorbetaald zouden worden. Soms doen mensen dat ook niet bewust. Maar geld verdienen door ziek thuis te zitten is nu eenmaal heel aanlokkelijk. Daar word je zwak van.
Net als bij voetballers die 1 minuut buiten de lijnen moeten blijven bij een blessure. Ik heb vrijwel geen blessures meer gezien.
Daar gaat dit topic toch helemaal niet over?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:23 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Totdat ze de zak krijgen als ze 55+ zijn. Dat komt wel even binnen dan.
Kun je geen burn out krijgen van de manier hoe je werkgever met je omgaat?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 17:34 schreef XDo het volgende:
[..]
Daar gaat dit topic toch helemaal niet over?
Ik werk in België en dit is een vd redenen waarom werkgevers in België max 1 maand doorbetalen bij ziekte, daarna soort uwv max 1800 bruto oftewel 900 netto.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:42 schreef TAmaru het volgende:
In 90% van de gevallen zou de ziekte als sneeuw voor de zon verdwijnen als mensen niet doorbetaald zouden worden. Soms doen mensen dat ook niet bewust. Maar geld verdienen door ziek thuis te zitten is nu eenmaal heel aanlokkelijk. Daar word je zwak van.
Net als bij voetballers die 1 minuut buiten de lijnen moeten blijven bij een blessure. Ik heb vrijwel geen blessures meer gezien.
Liefst 0 dagen werken, want dat komt zinloos op me over. Liever 0¤ netto, omdat ik een pittige mening heb over het kapitalisme en het is niet alsof de latte macchiato voor een burnout zorgt. Dat komt op het moment dat je beseft dat je wordt bespeeld.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 19:37 schreef halfway het volgende:
4 dagen werken
Liefst ¤5000 Netto en als de latte macchiato een keer op is zitten ze met een burnout thuis
Grappig dat men dit ook beweerde was over de millenial generatie en daarvoor de patat generatiequote:Op donderdag 18 juni 2026 20:41 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Dit dus. Gen Z zit om het minste of geringste thuis. Het weekend op stap gaan kan dan weer wel, lekker even ontspannen.
Ik snap je punt maar ik zou dat echt niet kunnen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 07:43 schreef incel het volgende:
Je bent echt dom als je zelf niet massaal gebruikt maakt van dit soort regels. Ik heb mezelf ook wel eens paar weken of maanden ziekgemeld met burnout klachten. Ja probeer het maar eens te bewijzen lol eerst nog maar eens 3 maanden wachten voor je uberhaupt bij de ggz terecht kan.
Je bent gek als je zelf ook niet profiteert jij verdient het zelfs meer omdat jij vroeger wel veel gewerkt had en dus belasting had betaald dus ja waarom zou je er zelf ook niet af en toe gebruik van mogen maken alleen maar omdat je zelf autochtoon bent
Het zou mij inderdaad niets verbazen als dit een grote rol speelt.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:59 schreef Nobu het volgende:
Precies, je geraakt erin omdat het kan.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik werk in België en dit is een vd redenen waarom werkgevers in België max 1 maand doorbetalen bij ziekte, daarna soort uwv max 1800 bruto oftewel 900 netto.
Bij ons is sinds 2012 ofzo geen burn out meer geconstateerd en wij zijn een grote organisatie met veel jonge mensen.
Gaat overal zo. Gewoon leren nee zeggen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat denk je van mensen op een drukke afdeling waarvan 4 van de 12 thuis zitten, 100% betaald, en het werk komt op jouw bordje, en jij kunt dat ook?
Kan wel zijn maar schijnbaar is NL hoogdravend in aantallen burn-out klachten en België niet, waar niet doorbetaald wordt.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gaat overal zo. Gewoon leren nee zeggen.
Je kan je afvragen of dat niet veel slechter voor je gezondheid is.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan wel zijn maar schijnbaar is NL hoogdravend in aantallen burn-out klachten en België niet, waar niet doorbetaald wordt.
Hoe los je dat op dan?
Schijnbaar niet want er zijn minder mensen ziek.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:44 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Je kan je afvragen of dat niet veel slechter voor je gezondheid is.
HR is de grootste vijand van een lekkere vrijmibo of überhaupt bier op voorraad op de zaak. Zijn vaak van die parttime vega alcoholvrije huppelkutjes die niet begrijpen dat een vent gewoon een biertje wil en dat het ook nogneens bijdraagt aan teambuilding en diepere gesprekken en bonding. Omdat ze zelf niet drinken óf hard werken hebben ze daar totaal geen ervaring mee of gevoel bij. Ik denk dat er al menig gezellige bedrijfscultuur en vrijmibo kapotgemaakt is door dit slag vrouw in HR functie. En dan klagen sat ze minder verdienen. Je verdient het gewoon niet.quote:Op donderdag 18 juni 2026 22:30 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Oei, een biertje? Mag dat wel van HR?
Het zijn vaak mensen wie hun streven of harde werken niet genoeg loont of gezien wordt, in plaats van dan slimmer te gaan werken of hun bek open trekken gaan ze meer uren maken in de hoop dat wat niet gezien wordt dan magischerwijs ineens wel gezien wordt of beter beoordeeld. Gaan ook nooit tijdig het gesprek aan. Dan werk je jezelf wel kapot ja.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:42 schreef Zoddie het volgende:
Diegenen die ik ken die een burnout hebben gehad zijn alles behalve de zwakke luie figuren.
Het zijn juist diegenen die leven om te werken, hele dag ook thuis met werk bezig zijn, het tegenovergestelde van luie werknemers.
Dat kun je zo helemaal niet beweren. Chronisch stress is ontzettend ongezond. Dat zie je niet direct, maar het telt wel op in je leven. Die effecten ga je later wel merken. Wat dacht je van hart- en vaatziekten?quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Schijnbaar niet want er zijn minder mensen ziek.
Wat je ziek maakt is fomo, niet het werk an sich.
Na WW2 werkte iedereen 6 dagen per week en bijna niemand viel uit, je deed het immers toch allemaal en na het werk ging men veel vaker de kroeg in .
Zijn totaal geen aanwijzingen voor, in de praktijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 21:25 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat kun je zo helemaal niet beweren. Chronisch stress is ontzettend ongezond. Dat zie je niet direct, maar het telt wel op in je leven. Die effecten ga je later wel merken. Wat dacht je van hart- en vaatziekten?
Eigen schuld dus eigenlijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:42 schreef Zoddie het volgende:
Diegenen die ik ken die een burnout hebben gehad zijn alles behalve de zwakke luie figuren.
Het zijn juist diegenen die leven om te werken, hele dag ook thuis met werk bezig zijn, het tegenovergestelde van luie werknemers.
Oh zeker wel.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Zijn totaal geen aanwijzingen voor, in de praktijk.
Omdat je werken gelijk stelt met stress. Dat hoeft helemaal niet.
Ja tegenwoordig, in de jaren 50-60quote:
Totaal niet te vergelijken. Totaal andere werkmethodieken, minder onzinnige taken en geen mobiel bijvoorbeeld waardoor je niet 24 uur bereikbaar was. Bovendien meer rust momenten binnen een gezin omdat de vrouw meestal niet werkte. En er was minder keuze.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja tegenwoordig, in de jaren 50-60
Werkte iedereen 40-48 uur en waren die ziekte uren vele malen minder
Dat is mijn punt ook.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 22:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Totaal niet te vergelijken. Totaal andere werkmethodieken, minder onzinnige taken en geen mobiel bijvoorbeeld waardoor je niet 24 uur bereikbaar was. Bovendien meer rust momenten binnen een gezin omdat de vrouw meestal niet werkte. En er was minder keuze.
Precies, het zijn de mensen die geen afstand kunnen nemen en die zichzelf niet "uit" kunnen zetten.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 20:42 schreef Zoddie het volgende:
Tel daarbij op dat er privé wat dingen niet lekker gaan, en je dus nergens meer tot rust komt en je hebt dikke kans om in een burn out te komen ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Precies, het zijn de mensen die geen afstand kunnen nemen en die zichzelf niet "uit" kunnen zetten.
Voeg daar factoren zoals de kantoortuin, contant bereikbaar moeten zijn en tijdverspilling als overbodig geleuter aan toe en voilà.
Je hebt 20 minuten nodig om in je focus te komen, maar die krijg je niet in een omgeving waarin je gemiddeld elke anderhalve minuut gestoord wordt.
Niet helemaal waar want er zijn ook personen die een burn-out faken. En zeg niet dat dit niet gebeurd want ik heb ze gezien, helaas. Die zijn daar heel erg gehaaid in en profiteren zo maximaal van de werkgever!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Precies, het zijn de mensen die geen afstand kunnen nemen en die zichzelf niet "uit" kunnen zetten.
Voeg daar factoren zoals de kantoortuin, contant bereikbaar moeten zijn en tijdverspilling als overbodig geleuter aan toe en voilà.
Je hebt 20 minuten nodig om in je focus te komen, maar die krijg je niet in een omgeving waarin je gemiddeld elke anderhalve minuut gestoord wordt.
Wat is een kantoortuin?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 00:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat betekend niet dat de mentale gezondheid niet automatisch ook beter was.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Procentueel? Dat weet ik wel zekerquote:Op zaterdag 20 juni 2026 07:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat betekend niet dat de mentale gezondheid niet automatisch ook beter was.
Nee dat weet je niet niet, want dat werd toen nog niet bijgehouden en vaak niet eens herkend.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Procentueel? Dat weet ik wel zeker
Dit dus, profiteurs en fakers genoeg. En de werkgever maar betalen en laten "reintergreren". Ach ja, de "patatgeneratie" en dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen ..........quote:Op vrijdag 19 juni 2026 11:42 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben het eens dat het nu de andere kant op slaat: mensen met een vast contract kunnen zich 20 keer per jaar ziekmelden zonder dat het gevolgen lijkt te hebben.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:06 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit dus, profiteurs en fakers genoeg. En de werkgever maar betalen en laten "reintergreren". Ach ja, de "patatgeneratie" en dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen ..........
Tja, de samenleving zag er toen ook heel anders uit.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De echte zieken moeten boeten voor fakers als TSquote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben het eens dat het nu de andere kant op slaat: mensen met een vast contract kunnen zich 20 keer per jaar ziekmelden zonder dat het gevolgen lijkt te hebben.
Maar helemaal geen inkomen meer als je ziek bent vind ik weer de verkeerde kant op gaan. Daar worden mensen die echt ziek zijn de dupe van.
Ja. Maar ook dat je bij vreemd gedrag in een grote instelling verdween, vastgebonden in een bed.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, de samenleving zag er toen ook heel anders uit.
Er was veel meer sociale cohesie, minder druk, minder complexiteit, minder polarisering en minder 'psychologisering' van alles. Het is de generatie die toen kind was die uiteindelijk voor veel negatieve veranderingen (en ook enkele positieve) is gekomen, waaronder dit soort concepten.
We zijn het een keertje eens. "One Flew Over the Cuckoo's Nest" - die goede oude tijd moet je inderdaad niet terug willen. Probleem is natuurlijk dat de mensen met een echte burn-out gigantisch in de problemen zitten en vaak heel moeilijk reintegreren. Die zie ik helaas vaak genoeg. De fakers van allerlei gezondheidsklachen en daarmee profiteurs van de werkgever zijn er echter legio. Je benadeelt je collega's daarmee ook nog eens rechtstreeks!quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja. Maar ook dat je bij vreemd gedrag in een grote instelling verdween, vastgebonden in een bed.
En niemand praatte erover, en over je psychische gesteldheid praten was sowieso not done, dat was zwakte tonen en dan hoorde je bij die ‘gekken’.
Naar die tijden moet je niet meer terugwillen.
En dat was uitstekend. Nu worden zulke mensen vaak aan hun lot over gelaten en zolang mogelijk in de maatschappij gehouden, soms met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja. Maar ook dat je bij vreemd gedrag in een grote instelling verdween, vastgebonden in een bed.
Ook dit is uitstekend.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:10 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
En niemand praatte erover, en over je psychische gesteldheid praten was sowieso not done, dat was zwakte tonen en dan hoorde je bij die ‘gekken’.
Naar die tijden moet je niet meer terugwillen.
Nee hoor, dat was helemaal niet uitstekend. Het is niet voor niets dat zo veel veranderd is in de psychiatrie.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dat was uitstekend. Nu worden zulke mensen vaak aan hun lot over gelaten en zolang mogelijk in de maatschappij gehouden, soms met alle gevolgen van dien.
[..]
Ook dit is uitstekend.
Het leven kent namelijk altijd wel obstakels en niet elk gevoel, elke zorg of elk obstakel hoeft gepsychologiseerd te worden. Mensen hadden vroeger minder verwachtingen van alles, hadden een simpeler leven en daarbij meer doorzettingsvermogen en veel sterkere sociale netwerken en gemeenschappen.
Nu hebben mensen torenhoge verwachtingen van alles, is religie dat (of je het nu wilt erkennen of niet) toch kaders bood, uit het raam gegooid. Willen mensen pieken in het onderwijs, op de werkvloer, de halve wereld zien en een haast perfecte partner vinden en ondertussen zit men op de socials te scrollen en wordt geconfronteerd met het ogenschijnlijk perfecte leven van anderen en allerlei ellende elders ter wereld. Dat is een set-up voor veel zorgen, teleurstelling en stress natuurlijk.
Vroeger was het oké om gewoon een timmerman of schoenmaker te zijn, trouwde je met iemand uit het dorp en hoefde je de halve wereld niet te zien en was men ook niet zo bezig met het leven van anderen of de problemen elders ter wereld . Dat is een veel simpeler leven dat in principe veel beter is voor de mens.
Het perfecte plaatje en de ratrace - zie ik dagelijks om me heen. Wat een treurnis is dat zeg en wat zetten ze zichzelf gigantisch voor lul. Iemand met een beetje verstand interesseert het echt geen ene ruk wat een ander doet of "presteert" of hoe geweldig hun leventje wel niet is of hun kinderen wel niet zijnquote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dat was uitstekend. Nu worden zulke mensen vaak aan hun lot over gelaten en zolang mogelijk in de maatschappij gehouden, soms met alle gevolgen van dien.
[..]
Ook dit is uitstekend.
Het leven kent namelijk altijd wel obstakels en niet elk gevoel, elke zorg of elk obstakel hoeft gepsychologiseerd te worden. Mensen hadden vroeger minder verwachtingen van alles, hadden een simpeler leven en daarbij meer doorzettingsvermogen en veel sterkere sociale netwerken en gemeenschappen.
Nu hebben mensen torenhoge verwachtingen van alles, is religie dat (of je het nu wilt erkennen of niet) toch kaders bood, uit het raam gegooid. Willen mensen pieken in het onderwijs, op de werkvloer, de halve wereld zien en een haast perfecte partner vinden en ondertussen zit men op de socials te scrollen en wordt geconfronteerd met het ogenschijnlijk perfecte leven van anderen en allerlei ellende elders ter wereld. Dat is een set-up voor veel zorgen, teleurstelling en stress natuurlijk.
Vroeger was het oké om gewoon een timmerman of schoenmaker te zijn, trouwde je met iemand uit het dorp en hoefde je de halve wereld niet te zien en was men ook niet zo bezig met het leven van anderen of de problemen elders ter wereld . Dat is een veel simpeler leven dat in principe veel beter is voor de mens.
Dit erken ik wel, je kunt uberhaubt niet terug in de tijd.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:18 schreef HowardRoark het volgende:
Die hebben dus geen burnout en vallen niet onder mijn post, net zomin als Tara Singh Varma iets zegt over het risico op kanker.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 07:31 schreef matspontius het volgende:
[..]
Niet helemaal waar want er zijn ook personen die een burn-out faken. En zeg niet dat dit niet gebeurd want ik heb ze gezien, helaas. Die zijn daar heel erg gehaaid in en profiteren zo maximaal van de werkgever!
De wereld van overvloed en tech blijft.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit erken ik wel, je kunt uberhaubt niet terug in de tijd.
Maar zo was het wel en men was meer tevreden met gewoon een normale baan. Met minder druk.
Heel moeilijk om dat tij te keren.
quote:
Ik ben eigenlijk heel blij dat je dat niet weet, want dan heb je er nooit in eentje hoeven zitten. Een kantoortuin is een kostenbesparend concept waarbij je mensen in plaats van op vaste plekken in kamers zoals vroeger, in grote ruimtes met een heleboel werkplekken laat werken. Je richt hoogstens voor het principe een aantal "vlekken" in per team, zodat je in elk geval je collega's kunt vinden voor overleg.quote:
Thanks ik dacht aan een soort relax tuintje voor kantoorpersoneelquote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:58 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo ziet het er bij ons ongeveer uit. Ik zie het probleem niet zo. Ja, er zijn altijd collega's die in hun microfoontje lopen te tetteren of veel te hard een gesprek voeren, maar in een afgesloten kamertje heb je ook zulke collega's. Of lopen ze binnen...
Daar zou ik ook wel een burn out van krijgen ja.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk heel blij dat je dat niet weet, want dan heb je er nooit in eentje hoeven zitten. Een kantoortuin is een kostenbesparend concept waarbij je mensen in plaats van op vaste plekken in kamers zoals vroeger, in grote ruimtes met een heleboel werkplekken laat werken. Je richt hoogstens voor het principe een aantal "vlekken" in per team, zodat je in elk geval je collega's kunt vinden voor overleg.
Dus in de praktijk zit je met 360° onrust met tientallen mensen in een zaaltje. Achter je -en pal achter je want de ruimte wordt zo veel mogelijk benut- zit Annemiek van HR een dossier of haar weekend te bespreken met Ellis, tegenover je zit directe collega Jan-Pieter zacht vloekend alles hardop te benoemen wat hij aan het doen is in een poging zijn focus te houden, naast je zit Mert van ICT pislink op zijn toetsenbord te rammen en Marloes loopt voor de vorm naar een geluidsdicht hokje voor de vorm elke keer als ze gaat bellen, zodat je haar enthousiaste vaste begroeting 37 keer hoort.
Net als je iets gedaan dreigt te krijgen vindt je coördinator het tijd voor een gezamenlijk contactmomentje met koffie. Hij heeft bastognekoeken mee en loopt voor de grap hard lachend langs iedereen terwijl hij ritselt met de verpakking en roept dat hij zo iedereen mee gaat lokken. Christine marcheert achter hem aan en doet alsof ze op een fluit speelt terwijl ze zingt "Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer?"
Jij hebt net uitgevonden hoe je bureau uit de kabouterstand krijgt (gisteren zat Ellis hier en die is nog geen 1,60m) en moet goed opletten dat je de facturen niet verkloot. Deze moeten voor elf uur bij crediteuren ingeschoten zijn. Gelukkig komt Ralf net binnen van zijn zoveelste rookpauze en kun je hem zeggen dat je dat niet gaat halen.
Morgen heb je een gesprek met je coördinator over je achterblijvende productie. Je weet al wat die gaat zeggen: we zien je liever vaker op kantoor, zodat we kunnen zien dat je echt iets doet.
Snap wel dat mensen daar depressief van worden.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:58 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo ziet het er bij ons ongeveer uit. Ik zie het probleem niet zo. Ja, er zijn altijd collega's die in hun microfoontje lopen te tetteren of veel te hard een gesprek voeren, maar in een afgesloten kamertje heb je ook zulke collega's. Of lopen ze binnen...
Deze is dan uiteraard vrij luxe. Dit soort 'tuinen' geven veel meer drukte-stress gok ik:quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Thanks ik dacht aan een soort relax tuintje voor kantoorpersoneel
Ben niet zo bekend met die benamingen.
Hoezoquote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Snap wel dat mensen daar depressief van worden.
Het is vooral erg onrustig als je je ergens op moet concentreren, omdat er altijd wel mensen (doorheen) tetteren.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Snap wel dat mensen daar depressief van worden.
Hoe kan dat dan?quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:19 schreef Discombobulate het volgende:
Genoeg vaste contracten bij mij op werk die al een jaar of 20 daar werken en werkelijk waar geen ene flikker uitvoeren. En de tijdelijke contracten maar al het werk doen.
Als het voor jou werkt is het goed natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hoezo
Groen om je heen, veel licht. Voor kantoorwerk kun je het niet veel beter treffen, tenzij je allemaal in kleine kantoorhokjes met 3-6 man vertoeft. Eigen bureaukamer lijkt me niet bereikbaar voor simpele kantoormedewerkers.
Dat gezegd hebbend is onze werkgever wel teruggekomen van flexplekken op wat 'mobiele' functies na. Iedereen heeft weer vaste werkplekken en door vrij ruime thuiswerkregelingen is het kantoor vaak maar halfvol.
Lekker als een varkentje in de modder rollenquote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:32 schreef Hyaenidae het volgende:
Niet gewoon een werkbus hebben en heel de dag met je blote mannenklauwen aan het werk zijn in de buitenlucht
Epibreren, goed liggen bij de baas aangezien ze al zo lang daar werken, etc.quote:
Had deze week nog een collega die bijna gillend werd en die heeft zelfs standaard oortjes in (al heeft inderdaad niemand dat door).quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:21 schreef Qarrad het volgende:
"Dan doe je toch gewoon oortjes in?"
Helpt geen fuck, want mensen zien ze niet en beginnen gewoon tegen je aan te lullen terwijl ze in je aura staan.
Ja, zo ben ik ook ooit begonnen. Heel dubbel, want ik had werk omdat zij het hunne niet uitvoerden, maar ze hadden wel 10x betere voorwaarden. Opleiding op kosten van de baas, veel meer vakantiedagen, dertiende maand, zorgverlof, uurloon, noem maar op.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:19 schreef Discombobulate het volgende:
Genoeg vaste contracten bij mij op werk die al een jaar of 20 daar werken en werkelijk waar geen ene flikker uitvoeren. En de tijdelijke contracten maar al het werk doen.
Dan zijn het de boomers, dan patat generatie etc. Ik ben dan 64 maar als ik nu nog in de engineering zou moeten werken zou ik ook tegen een burnout aanlopen. Niet vanwege de kennis of uren maar de werkmethodieken die mij totaal niet aan staan. Van onzinnige mails, telefoonrapportjes, onzinnige lijstjes invullen, uitholling van het vak, reserveren van een werkplek, amper nog een sfeer. Face to face even een probleem oplossen is er niet meer bij. Stuur maar eerst een mail naar een collega die een werkplek verder zit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 08:06 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit dus, profiteurs en fakers genoeg. En de werkgever maar betalen en laten "reintergreren". Ach ja, de "patatgeneratie" en dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen ..........
Mailbox zou je dan alleen op bepaalde tijdstippen aan moeten zetten. En dan tijdstippen blokken om die uit te mesten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan zijn het de boomers, dan patat generatie etc. Ik ben dan 64 maar als ik nu nog in de engineering zou moeten werken zou ik ook tegen een burnout aanlopen. Niet vanwege de kennis of uren maar de werkmethodieken die mij totaal niet aan staan. Van onzinnige mails, telefoonrapportjes, onzinnige lijstjes invullen, uitholling van het vak, reserveren van een werkplek, amper nog een sfeer. Face to face even een probleem oplossen is er niet meer bij. Stuur maar eerst een mail naar een collega die een werkplek verder zit.
Dan heb je een slechte baas. Daar ligt dan het probleem.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:38 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Epibreren, goed liggen bij de baas aangezien ze al zo lang daar werken, etc.
Maar de realiteit is gewoon dat dat overal bijna gebeurt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dan heb je een slechte baas. Daar ligt dan het probleem.
Bij jezelf beseffen dat je ook maar gewoon een klein legosteentje in het bedrijf bent. Je hoeft niet op elke mail te reageren. De wereld blijft echt wel draaien zonder jou. En als het echt prioriteit is zoeken ze je maar op.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mailbox zou je dan alleen op bepaalde tijdstippen aan moeten zetten. En dan tijdstippen blokken om die uit te mesten.
Dan heb je inderdaad wel een hele hoop mails. Hoop cc's waren dat vaak ook, omdat het de mode was om maar zoveel mogelijk mensen in de cc te plempen, zodat niemand kon zeggen dat hij/zij er niet van wist.
Ja, op veel mails reageerde ik ook niet. Eigenlijk alleen als er direct iets werd gevraagd of verwacht, anders ging ik er maar vanuit dat het "ter info" was en werd die mail meteen gearchiveerd.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij jezelf beseffen dat je ook maar gewoon een klein legosteentje in het bedrijf bent. Je hoeft niet op elke mail te reageren. De wereld blijft echt wel draaien zonder jou. En als het echt prioriteit is zoeken ze je maar op.
Die instelling heb ik.
Ik had al meegemaakt dat een tekenaar mij mails stuurde mbt een probleem. Dan moest ik dus per mail het probleem oplossen. In de jaren 70/80 ging dat face to face en was iets geregeld binnen enkele minuten aan de tekentafel.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mailbox zou je dan alleen op bepaalde tijdstippen aan moeten zetten. En dan tijdstippen blokken om die uit te mesten.
Dan heb je inderdaad wel een hele hoop mails. Hoop cc's waren dat vaak ook, omdat het de mode was om maar zoveel mogelijk mensen in de cc te plempen, zodat niemand kon zeggen dat hij/zij er niet van wist.
Die ervaring heb ik niet. Maar ik werk dan ook in de zorg en deels op kantoor.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar de realiteit is gewoon dat dat overal bijna gebeurt.
Dat is het punt. Mails met een vraag moet je wel behandelen. Ligt ook aan de branche. En dat is nog niet zo erg. Maar dat je via de mail het liefst met een schets erbij moet antwoorden ipv face to face is wat mij betreft tijd die je liever aan iets anders wil besteden. Zegt iets over het vertrouwen onderling.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, op veel mails reageerde ik ook niet. Eigenlijk alleen als er direct iets werd gevraagd of verwacht, anders ging ik er maar vanuit dat het "ter info" was en werd die mail meteen gearchiveerd.
Maar als iemand ergens mee bezig is en je klikt erop, dan ben je wel weer even uit je concentratie gehaald.
Ja, daar moest je dan wel op reageren. Vaak wel iets wat ook best mondeling had gekund of iemand zelf wel even uit had kunnen zoeken. Maar men wil alles vast hebben liggen om zich achteraf in te kunnen dekken. Dus als iemand echt rare dingen uit wilde halen, dan moest je op een cc ook wel reageren, want anders krijg je achteraf dat iedereen er wel van wist, omdat het halve kantoor in de cc stond.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:40 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat is het punt. Mails met een vraag moet je wel behandelen. Ligt ook aan de branche. En dat is nog niet zo erg. Maar dat je via de mail het liefst met een schets erbij moet antwoorden ipv face to face is wat mij betreft tijd die je liever aan iets anders wil besteden. Zegt iets over het vertrouwen onderling.
Zelfs op de werkvloer hebben monteurs daar last van. Een vonkentrekker die vanuit Roosendaal in Eindhoven een nieuw armatuur in het verblijf komt plaatsen zie je achter de laptop een verslag maken en fotos maken om zijn baas te overtuigen wat hij uitspookt incluis opgave grijpgoed. Want ja een boutje kost ook een vermogen. Een monteur die een frontsein met spoed moet vervangen kan de opdracht niet uitvoeren want de opdracht is nog niet via de laptop binnen. En jij mag dan een boze reiziger gaan uitleggen waarom die trein word opgeheven terwijl je dat in het verleden zelf aanpakte. Maar door uitholling van het vak is een machinist schijnbaar niet meer instaat om een frontsein te vervangen. Zo ook wissels krukken en ga zo maar door.
Allemaal zaken die frustreren.
Sinds die certificaten zoals ISO 9001 waar Loyds jaarlijks ook nog een audit uitvoerde begon het bij mij al te storen. Het gevolg stoppen en weg uit de engineering. Jammer want het vak ben ik altijd wel blijven missen. Maar de randzaken namen de overhand en dan houd het op. Gelukkig lag mijn uutgave patroon ver onder mijn salaris destijds en had ik nog een andere jongensdroom. Niet een dag spijt gehad van die switch.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 10:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, daar moest je dan wel op reageren. Vaak wel iets wat ook best mondeling had gekund of iemand zelf wel even uit had kunnen zoeken. Maar men wil alles vast hebben liggen om zich achteraf in te kunnen dekken. Dus als iemand echt rare dingen uit wilde halen, dan moest je op een cc ook wel reageren, want anders krijg je achteraf dat iedereen er wel van wist, omdat het halve kantoor in de cc stond.
Zelf jaren zo'n staffunctie gedaan. Werd er gestoord van. De hele dag mensen van de werkvloer lastig vallen met allerlei onnozele controles en lijstjes. Die moesten dan ook nog goed scoren bij de interne audit, compliance, allerlei certificeringen, de communicatie-miepen bemoeiden zich er nog mee, etc. Vergaderingen was het ook altijd dat er maar zoveel mogelijk mensen uit werden genodigd. Hoop eindeloos gezever.
Je kon daar ook gewoon letterlijk de hele dag wat anders doen. Zolang je opgesloten zat in een cockpit en je hoofd richting je scherm stond, leek het wel alsof je hard aan het werk was. Of met een kladblok onder je arm van de etage lopen, dan was het ook wel goed.
heel goedquote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ik werk in België en dit is een vd redenen waarom werkgevers in België max 1 maand doorbetalen bij ziekte, daarna soort uwv max 1800 bruto oftewel 900 netto.
Bij ons is sinds 2012 ofzo geen burn out meer geconstateerd en wij zijn een grote organisatie met veel jonge mensen.
Zit wel een extreem nadeel aan wat we recent gezien hebben. Collega kanker inmiddels overleden, dan krijg je dus bovenop je ziek zijn ook nog even financiële stress erbij. Bahquote:
Krijg je er nog even gratis een burnout bij.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zit wel een extreem nadeel aan wat we recent gezien hebben. Collega kanker inmiddels overleden, dan krijg je dus bovenop je ziek zijn ook nog even financiële stress erbij. Bah
En als je uit een burn-out komt heb je een sloot aan vakantieuren en lfb-uren opgespaard omdat dat moet van sommige CAO’s.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Dan duurt de dag lang, ik wil groeien en presteren dat doe ik al 43 jaar vol tevredenheid.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 09:19 schreef Discombobulate het volgende:
Walgelijk als je zo met je mensen omgaat.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:22 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zit wel een extreem nadeel aan wat we recent gezien hebben. Collega kanker inmiddels overleden, dan krijg je dus bovenop je ziek zijn ook nog even financiële stress erbij. Bah
Ik ken ook genoeg andere generaties die een burn out hebben op mijn werk waar we hetzelfde over zeggen.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:22 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dit is echt typisch voor Gen z. Ik ken ook een paar op mn werk. Janken om niks en ze hebben het zo zwaar
Toen gingen de meeste werknemers rond hun 70e ook al de pijp uit.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 07:47 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat betekend niet dat de mentale gezondheid niet automatisch ook beter was.
Ik denk dat de grote meerderheid gewoon echt goed ziek is en niet kan werken. Voor die paar misbruikers de Belgische manier doorvoeren is achterlijk.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:44 schreef De-iets-tedikkewielrenner het volgende:
Zijn ook een hoop mensen die gewoon niet willen werken en dan zeggen dat ze een burnout hebben.
Dit is medisch niet te controllen en als werkgever kun je niets doen.
Misschien, maar voor een deel hebben mensen dat ook wel aan zichzelf te danken. Veel mensen werken zichzelf een burn-out in.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat de grote meerderheid gewoon echt goed ziek is en niet kan werken. Voor die paar misbruikers de Belgische manier doorvoeren is achterlijk.
Ik gun iedereen een burn-out. Zoals Bram Bakker ook al zei: Je eerste burn-out is een cadeautje.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Misschien, maar voor een deel hebben mensen dat ook wel aan zichzelf te danken. Veel mensen werken zichzelf een burn-out in.
Ik vind je er een beetje vreemd instaan. In deze kwestiequote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat de grote meerderheid gewoon echt goed ziek is en niet kan werken. Voor die paar misbruikers de Belgische manier doorvoeren is achterlijk.
FOK! is ook niet echt representatief samengesteld wanneer het dit soort onderwerpen aangaat. Zou mij niet verbazen dat meer dan de helft links of rechtsom ergens geld uit het systeem trekt en 24/7 lekker loopt te FOK!en op onze kosten.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik vind je er een beetje vreemd instaan. In deze kwestie
Ik gun niemand een burnout. Maar al die lui die uit een linkse onderbuik meteen naar ongrijpbare termen als "prestatiedruk", "social media" en meer van die holle containerbegrippen gaan wijzen die gaan er aan voorbij dat er bij veel burnouts ook een eigen aandeel is. Dat is meer willen dan je aankunt.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 21:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik gun iedereen een burn-out. Zoals Bram Bakker ook al zei: Je eerste burn-out is een cadeautje.
Nee, is helemaal niet vreemd. Ik vind dat wij het goed geregeld hebben in Nederland.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De laatste twee generaties zijn gemaakt van suiker en papier-maché.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 19:22 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dit is echt typisch voor Gen z. Ik ken ook een paar op mn werk. Janken om niks en ze hebben het zo zwaar
Of jij bent gewoon een zure ouwe lul aan het worden. Dat kan ook.quote:Op zondag 21 juni 2026 07:19 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De laatste twee generaties zijn gemaakt van suiker en papier-maché.
quote:Op zondag 21 juni 2026 07:21 schreef UitStraling het volgende:
Doen ze in Japan beter, een burn-out is een teken van extreme zwakte en dan rest je het bos, haal je toch de zwakken en de sterken uit elkaar, zoals volkomen normaal is in de natuur.
Het wordt ze door een waslijst aan maatschappelijke ontwikkelingen niet echt makkelijk gemaakt.quote:Op zondag 21 juni 2026 07:19 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De laatste twee generaties zijn gemaakt van suiker en papier-maché.
Dit is ook mijn gevoel. Vroeger was iedereen gewoon een “simpele” werknemer waarvoor je respect had. Men keek op naar de dokter, schoolmeester of directeur.quote:Op donderdag 18 juni 2026 21:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
quote:Op zondag 21 juni 2026 07:21 schreef UitStraling het volgende:
Doen ze in Japan beter, een burn-out is een teken van extreme zwakte en dan rest je het bos, haal je toch de zwakken en de sterken uit elkaar, zoals volkomen normaal is in de natuur.
Ja dat zeg ik.quote:Op zondag 21 juni 2026 09:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]![]()
Daar is ook veel meer suïcide.
Dat denk ik ook, meer dan de helft wel ja. Wajongers en dergelijke.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:32 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
FOK! is ook niet echt representatief samengesteld wanneer het dit soort onderwerpen aangaat. Zou mij niet verbazen dat meer dan de helft links of rechtsom ergens geld uit het systeem trekt en 24/7 lekker loopt te FOK!en op onze kosten.
Waarom? Een goed stelsel aanpassen vanwege klaplopers lijkt mij de verkeerde weg. Uiteindelijk krijg je er mogelijk zelf mee te maken dat niet te hopen is.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 23:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het probleem is wel dat de sterkeren niet voor rede vatbaar zijn en stelen van de zwakkeren.quote:Op zondag 21 juni 2026 07:21 schreef UitStraling het volgende:
De zwakken stelen en leunen op de sterken hoor, en dat mag tot op zekere hoogte maar Nederland is echt koploper zwak, ziek, moe en misselijk.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Het probleem is wel dat de sterkeren niet voor rede vatbaar zijn en stelen van de zwakkeren.
Dat is voor alle langdurige zieken het geval.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 11:47 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
En als je uit een burn-out komt heb je een sloot aan vakantieuren en lfb-uren opgespaard omdat dat moet van sommige CAO’s.
Oh, ik hoop van wel. En liefste in België wonen dan voor de betreffende user.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:07 schreef Cherni het volgende:
Uiteindelijk krijg je er mogelijk zelf mee te maken dat niet te hopen is.
Klopt. Mbt tot kinderen ligt het aan de karakters en verstandelijke toestand. Heb 3 dochters wonen zelfstandig en werken. De 2 oudste heb ik lekker laten gaan, nauwekijks hoeven te managen, maar de jongste daar heb ik mijn handen aan vol gehad(licht verstandelijke beperking). En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Dat is de beste prestatie van mijn leven. Daar kunnen mijn prestaties mbt werk niet tegenop. Heeft wel voor een enorme levenservaring gezord.quote:Op zaterdag 20 juni 2026 20:15 schreef Hexagon het volgende:
De meeste burnout gevallen die ik meegemaakt heb in de nabijheid zijn mensen die alles perfect willen in hun leven. Perfecte carrière waar ze maximaal voor rennen en zich opofferen. Perfecte huis waar alles volgens het voorbeeld is. Een perfect gezinsleven met kinderen die ze daartoe micromanagen.
Dat is niet vol te houden. Het is eigenlijk prima als het niet zo perfect is allemaal. Dan is het leven heel relaxed.
En eentje met terminale kanker toch?quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:29 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-zorgwekkende-trend
[..]
Het kan werkgevers vaak ook gewoon niks schelen. Ik zit in een team van 12 man, waarvan er 3 met een burnout zitten.![]()
Vooral jonge werknemers die nieuw zijn op de arbeidsmarkt kunnen nog niet heel goed herkennen wanneer er een burn-out aan zit te komen, en dan is het daarna vaak te laat.
Sowieso apart, want een paar maanden terug zei hij dat hij juist een bore out had, omdat er veel met AI gewerkt werd...quote:
Dat is iets waar je niet mee moet spotten inderdaad. Baal ook van mensen die de zaak flessen, maar altijd los gelaten. Kanker kun je niet faken bij een werkgever. Op een forum dan weer wel. Wat daar het nut van is gaat mijn verstand te boven.quote:
Is dat ook bij een terminale ziekte of aandoening waavan je er wel zeker van bent nooit meer te kunnen werken? Of kun je hiervoor een verzekering afsluiten zoals werkgevers in Nederland daar voor zorgen.quote:Op vrijdag 19 juni 2026 18:20 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Zeer herkenbaar, het gebrek aan vrijheid en het opvolgen van onnodige procedures maakt het werk allesbehalve leuk. Sommige mensen kunnen hun verstand op nul zetten en als een drone aan het werk gaan omdat de hypotheek/huur gewoon betaald moet worden. Andere mensen hebben daar veel meer moeite mee en irriteren zich enorm dat ze consequent verplicht onproductief bezig zijn.quote:Op donderdag 18 juni 2026 20:59 schreef Nobu het volgende:
Klopt.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:00 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Zeer herkenbaar, het gebrek aan vrijheid en het opvolgen van onnodige procedures maakt het werk allesbehalve leuk. Sommige mensen kunnen hun verstand op nul zetten en als een drone aan het werk gaan omdat de hypotheek/huur gewoon betaald moet worden. Andere mensen hebben daar veel meer moeite mee en irriteren zich enorm dat ze consequent verplicht onproductief bezig zijn.
Is altijd zo. Verzekering kan maar is niet te betalen. Denk aan honderden euros p maandquote:Op zondag 21 juni 2026 10:55 schreef Cherni het volgende:
[..]
Is dat ook bij een terminale ziekte of aandoening waavan je er wel zeker van bent nooit meer te kunnen werken? Of kun je hiervoor een verzekering afsluiten zoals werkgevers in Nederland daar voor zorgen.
Gelukkig ben ik geen Belg dan.
Mijn god, je zult maar kanker krijgen en hebt je hele leven zowat gewerkt en had een goed inkomen. Dat is een terugval van een ongekende orde. Ik ben eerlijk, zou ik knetter van worden. Het is al heel wat om bepaalde aandoeningen zoals kanker te verwerken voor een gezin. En dan komen er ook nog financieel problemen bij.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:10 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Is altijd zo. Verzekering kan maar is niet te betalen. Denk aan honderden euros p maand
In een welles nietes spelletje met jou heb ik geen zin. Een ding wil ik slechts kwijt de meeste sterkeren zijn niet voor rede vatbaar en ondanks dat willen ze van de zwakkeren gas, benzine, olie en elektriciteit etc. om de soep te kunnen doen.quote:Op zondag 21 juni 2026 10:12 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De zwakken stelen en leunen op de sterken hoor, en dat mag tot op zekere hoogte maar Nederland is echt koploper zwak, ziek, moe en misselijk.
Jup triest idd.quote:Op zondag 21 juni 2026 11:16 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mijn god, je zult maar kanker krijgen en hebt je hele leven zowat gewerkt en had een goed inkomen. Dat is een terugval van een ongekende orde. Ik ben eerlijk, zou ik knetter van worden. Het is al heel wat om bepaalde aandoeningen zoals kanker te verwerken voor een gezin. En dan komen er ook nog financieel problemen bij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |