abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221082303
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-zorgwekkende-trend

quote:
Burn-outklachten blijven arbeidsmarkt domineren, ‘zorgwekkende trend’

Uitzendbureau Randstad ziet een ‘zorgwekkende trend’ op de arbeidsmarkt rondom toename van burn-out- en stressklachten. Steeds meer werkenden vallen met die klachten uit. Al een aantal jaar stijgt het psychisch verzuim op de arbeidsmarkt, die al kampt met krapte. ‘Dat is op zich wel een zorgwekkende trend’, zo beschouwt Bart van Krimpen, arbeidsmarktanalist van Randstad, de situatie.

Volgens de uitzender heeft de ontwikkeling te maken met een hoge werkdruk. Vooral vrouwen en jongere werknemers zitten vaker ziek thuis met stressgerelateerde of burn-outklachten. De spanning op de arbeidsmarkt is volgens Randstad nu ongeveer net zo groot als vorig jaar zomer. In de zorg, het onderwijs en de techniek is de arbeidsmarkt wel krapper geworden. Het uitzendconcern ziet ook een stijging van het aantal mensen dat niet werkt vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid. Sinds 2022 is dat met 10 procent gestegen, terwijl het aantal werkenden in die periode minder hard toenam, 4 procent.

De spanning op de arbeidsmarkt is volgens Randstad nu ongeveer net zo groot als vorig jaar zomer. In de zorg, het onderwijs en de techniek is de arbeidsmarkt wel krapper geworden. Het uitzendconcern ziet ook een stijging van het aantal mensen dat niet werkt vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid. Sinds 2022 is dat met 10 procent gestegen, terwijl het aantal werkenden in die periode minder hard toenam, 4 procent. Dat eerste komt volgens Randstad naast het stijgende psychisch verzuim ook doordat oudere werknemers die ziek worden een grotere kans hebben om langdurig uit te vallen en door longcovid.

Arbeidsproductiviteit uitgehold’
De impact van het groeiende ziekteverzuim en de structurele uitval is groot en weegt steeds zwaarder, zei topman Jeroen Tiel van Randstad Nederland. 'Het holt de arbeidsproductiviteit uit die we zo hard nodig hebben en het verstikt ook de sectoren die kampen met acute schaarste. Ook de werkdruk en het werkplezier lijden eronder.'

Volgens Tiel zijn oplossingen hard nodig. Die bal wordt met name bij de werkgevers gelegd. Leidinggevenden zouden wat hem betreft meer moeten focussen op de mentale gesteldheid van werknemers en mogelijke psychische klachten. 'Als we het aan de voorkant gezonder en aantrekkelijker inrichten, dan gaat dat uitval voorkomen', adviseert hij.
Het kan werkgevers vaak ook gewoon niks schelen. Ik zit in een team van 12 man, waarvan er 3 met een burnout zitten. :{w
Vooral jonge werknemers die nieuw zijn op de arbeidsmarkt kunnen nog niet heel goed herkennen wanneer er een burn-out aan zit te komen, en dan is het daarna vaak te laat.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
pi_221082316
Knopje om en gewoon weer aan het werk. Echt Gen Z geneuzel
  Moderator / Redactie Sport donderdag 18 juni 2026 @ 20:31:40 #3
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_221082319
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:31 schreef Jahr00n het volgende:
:')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  donderdag 18 juni 2026 @ 20:34:09 #4
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221082335
quote:
Blijkbaar is dat knopje lastig te vinden, en dat heeft allerlei verschillende maatschappelijke oorzaken, inclusief oorzaken waar de voorgaande generaties geen last van hadden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221082370
quote:
Alsof dat zo makkelijk is :') Je wordt gewoon begeleid door experts.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
Let the ruling classes tremble at a communist revolution. The proletarians have nothing to lose but their chains. They have a world to win.
  donderdag 18 juni 2026 @ 20:41:40 #6
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221082377
quote:
Dit dus. Gen Z zit om het minste of geringste thuis. Het weekend op stap gaan kan dan weer wel, lekker even ontspannen.
pi_221082458
Het mooie is dat ze tijdens die burn-out vaak veel meer geld verdienen dan met hun werk, omdat ze alle tijd hebben om hele dagen te daytraden of perfecte optie-constructies uit te zetten.
pindazakje
  donderdag 18 juni 2026 @ 20:59:38 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_221082473
Vroeger kon je in de techniek lekker bouwen, in de zorg mensen beter proberen maken en in het onderwijs hopelijk kinderen iets bijbrengen. Nu ben je in al die sectoren vooral bezig met compliance waar echt iedereen behalve ambtenaren een gillende bloedhekel aan heeft. Natuurlijk zitten mensen met psychische klachten thuis als je ze jarenlang dwingt de hele dag kutklussen te doen die niets bijdragen aan het vak waar ze ooit voor gekozen hebben.
  donderdag 18 juni 2026 @ 21:01:41 #9
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_221082499
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:58 schreef Hyaenidae het volgende:
Het mooie is dat ze tijdens die burn-out vaak veel meer geld verdienen dan met hun werk, omdat ze alle tijd hebben om hele dagen te daytraden of perfecte optie-constructies uit te zetten.
Daarom ziek zijn voor eigen rekening.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_221082505
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:59 schreef Nobu het volgende:
Vroeger kon je in de techniek lekker bouwen, in de zorg mensen beter proberen maken en in het onderwijs hopelijk kinderen iets bijbrengen. Nu ben je in al die sectoren vooral bezig met compliance waar echt iedereen behalve ambtenaren een gillende bloedhekel aan heeft. Natuurlijk zitten mensen met psychische klachten thuis als je ze jarenlang dwingt de hele dag kutklussen te doen die niets bijdragen aan het vak waar ze ooit voor gekozen hebben.
Vat het wat mij beteft wel samen dat dit een belangrijke reden is.
pi_221082941
Die bedrijven die na het zoveelste management en weer een nieuwe visie aankomen met "we willen meer met minder." :r Goeie jongens worden op straat gemikt, de rest kan het werk erbij gaan doen van hun op straat getrapte collega's.
Alles wordt uitgeknepen, behalve het riante salaris van de grote jongens. En dan zeiken dat het ziekteverzuim zo hoog is. :') Tief op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seeburg54 op 18-06-2026 21:43:59 ]
  donderdag 18 juni 2026 @ 21:39:18 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_221082993
quote:
De hoeveelheid regelgeving en coordinatie neemt inmiddels bizarre vormen aan. Dat zie je overal, ook bijvoorbeeld bij eerst vrije beroepen als boeren. Op iedere boer lopen inmiddels 2 ambtenaren rond die hem lastig vallen met papierwerk. Dit komt vooral omdat politici en ambtenaren de drang hebben om alles tot in detail onder controle te houden.
The End Times are wild
pi_221082998
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:35 schreef Seeburg54 het volgende:
Die bedrijven die na het zoveelste management en weer een nieuwe visie aankomen met "we willen meer met minder." :r Goeie jongen worden op straat gemikt, de rest kan het werk erbij gaan doen van hun op straat getrapte collega's.
Alles wordt uitgeknepen, behalve het riante salaris van de grote jongens. En dan zeiken dat het ziekteverzuim zo hoog is. :') Tief op.
Ze hebben de functie van een geweldige collega hier redundant gemaakt. Man werkte er al 25 jaar.... functie redundant omdat de taken overbodig zijn geworden.

Nou, nog geen week later ging het mis. Iedereen behalve het management wist dat die man heel belangrijk werk deed. Blijkbaar kon het controleren van gevaarlijke goederen op de containerterminals niet gedaan worden door het andere team.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵☭
pi_221083051
quote:
88s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ze hebben de functie van een geweldige collega hier redundant gemaakt. Man werkte er al 25 jaar.... functie redundant omdat de taken overbodig zijn geworden.

Nou, nog geen week later ging het mis. Iedereen behalve het management wist dat die man heel belangrijk werk deed. Blijkbaar kon het controleren van gevaarlijke goederen op de containerterminals niet gedaan worden door het andere team.
Hier ook zoiets. Werknemer al bijna 30 jaar in dienst, tobt met zijn gezondheid. Kapot gewerkt op dit bedrijf, maar nu op een vieze manier afgedankt. Loyaliteit komt bij dit soort bedrijven maar van één kant.
Smeerlappen. En het kan allemaal. ;(
pi_221083169
Wij hebben ook meer met minder na een reorganisatie. Werkdruk is belachelijk en processen efficiënter maken? nee hoor, dat stukje meer met minder wil ons middenmanagement niet. Paar weken geleden ook weer een mailtje dat ze wéér kritisch naar de organisatiestructuur gaan kijken :')

Niet gek dat je zo een burnout krijgt.
pi_221083210
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
De hoeveelheid regelgeving en coordinatie neemt inmiddels bizarre vormen aan. Dat zie je overal, ook bijvoorbeeld bij eerst vrije beroepen als boeren. Op iedere boer lopen inmiddels 2 ambtenaren rond die hem lastig vallen met papierwerk. Dit komt vooral omdat politici en ambtenaren de drang hebben om alles tot in detail onder controle te houden.
Voor vakmensen is die waanzin ook fataal. Daarom ook dat ik begin 2000 vanuit de engineering totaal iets anders ben gaan doen om frustraties met uiteindelijk een burn-out te voorkomen. Het ergste is nog dat dat soort papieren tijgers de macht hebben om vakwerk te minachten. Dat was in de jaren 70/80 wel even anders. Toen had je als vakman de vrijheid. De sfeer was ook beter. Had je al die bijeenkomsten en survival niet nodig om samen te kunnen werken. Gewoon een biertje drinken.
  donderdag 18 juni 2026 @ 22:12:36 #17
24533 ACT-F
pi_221083363
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik doe wel eens klussen in Duitsland en ik durf hardop te zeggen dat Nederland qua bureaucratie Duitsland aan het voorbijstreven is. Bovendien word je als technicus daar veel beter gewaardeerd.
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor vakmensen is die waanzin ook fataal. Daarom ook dat ik begin 2000 vanuit de engineering totaal iets anders ben gaan doen om frustraties met uiteindelijk een burn-out te voorkomen. Het ergste is nog dat dat soort papieren tijgers de macht hebben om vakwerk te minachten. Dat was in de jaren 70/80 wel even anders. Toen had je als vakman de vrijheid. De sfeer was ook beter. Had je al die bijeenkomsten en survival niet nodig om samen te kunnen werken. Gewoon een biertje drinken.
Herkenbaar. Voor 2000 had ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid, maar daarna kwamen de managers overal tussendoor fietsen om zichzelf relevant te maken. Op een gegeven moment zat ik voor 2 FTE te werken om aan alle automatiseringsaanvragen te voldoen terwijl het management vooral bezig was met het bedenken van ideeën die niet goed aansluiten op de praktijk. Dan mag je naast je drukke werk politiek bedrijven waarom sommige plannen niet zo verstandig zijn. Niet dat je gehoor vindt, maar ik had op z'n minst op schrift staan wat de gevolgen van bepaalde besluiten konden zijn zodat ik achteraf ingedekt was dat ik zwart op wit gewaarschuwd heb.

Op een gegeven ziek gemeld om nooit meer terug te keren en lekker voor mezelf begonnen. Je hebt minder zekerheid, maar de vrijheid is _O_
  donderdag 18 juni 2026 @ 22:18:29 #18
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221083430
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:29 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)n-zorgwekkende-trend
[..]
Het kan werkgevers vaak ook gewoon niks schelen. Ik zit in een team van 12 man, waarvan er 3 met een burnout zitten. :{w
Vooral jonge werknemers die nieuw zijn op de arbeidsmarkt kunnen nog niet heel goed herkennen wanneer er een burn-out aan zit te komen, en dan is het daarna vaak te laat.
Als het salaris van deze lamlendigen stopgezet kon worden zouden ze zo weer op kantoor zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 18 juni 2026 @ 22:25:42 #19
56749 BlaZ
pi_221083518
quote:
Je kan tijdens een burn-out ook het huis verbouwen of iets dergelijks.
  donderdag 18 juni 2026 @ 22:30:38 #20
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221083580
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Oei, een biertje? Mag dat wel van HR?
Life is what you make it.
pi_221083703
Men kan zeggen dat het met name komt door oa meer oudjes die langer werken maar waar zijn dan de cijfers?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_221083821
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juni 2026 22:30 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
In die tijd wel. Uiteraard is dat nu voorbij. Was dan meestal vrijdagmiddag. Je stopte dan 2 uur eerder en de baas betaalde. Er vergis je niet. Er werden meters gemaakt. Die bedrijfsleider was wel zo slim om zijn engineers tevreden te houden.

Overigens werd er tijdens vergaderingen in die tijd ook wel een drankje genuttigd.

Geweldige sfeer. En dan kom je in Nederland bij Comprimo in Adam. word Humberto Tan ingevlogen om je op te peppen(jullie kunnen het). En directie maar kijken of je klapte. Totale waanzin. Althans niets voor mij als je in de jaren 80 in Duitsland als piping engineer bent opgeleid en inmiddels de ervaring hebt. Nee, uiteindelijk loopt de frustratie zo hoog op dat je wel iets anders moet gaan doen om eem burn-out te voorkomen.
pi_221085119
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:01 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Daarom ziek zijn voor eigen rekening.
Hoop dat jij je arm breekt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_221085122
Ik zie het overigens net zo goed bij andere generaties dan alleen gen Z.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 07:41:47 #25
24533 ACT-F
pi_221085194
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:09 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Hoop dat jij je arm breekt.
Ik hoop dat jij je opwindt.

Het huidige gepamper maakt het wel erg makkelijk om je zonder consequenties ziek te melden. Een jaarlijkse eigen risico zou niet verkeerd zijn.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 07:43:24 #26
483584 incel
they/them
pi_221085198
Je bent echt dom als je zelf niet massaal gebruikt maakt van dit soort regels. Ik heb mezelf ook wel eens paar weken of maanden ziekgemeld met burnout klachten. Ja probeer het maar eens te bewijzen lol eerst nog maar eens 3 maanden wachten voor je uberhaupt bij de ggz terecht kan.

En waarom zou je nog hard werken als mo en achmed alles gratis krijgen en nooit hoeven te werken?

Je bent gek als je zelf ook niet profiteert jij verdient het zelfs meer omdat jij vroeger wel veel gewerkt had en dus belasting had betaald dus ja waarom zou je er zelf ook niet af en toe gebruik van mogen maken alleen maar omdat je zelf autochtoon bent
  vrijdag 19 juni 2026 @ 07:49:55 #27
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_221085217
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 22:43 schreef Cherni het volgende:

[..]
In die tijd wel. Uiteraard is dat nu voorbij. Was dan meestal vrijdagmiddag. Je stopte dan 2 uur eerder en de baas betaalde. Er vergis je niet. Er werden meters gemaakt. Die bedrijfsleider was wel zo slim om zijn engineers tevreden te houden.

Overigens werd er tijdens vergaderingen in die tijd ook wel een drankje genuttigd.

Geweldige sfeer. En dan kom je in Nederland bij Comprimo in Adam. word Humberto Tan ingevlogen om je op te peppen(jullie kunnen het). En directie maar kijken of je klapte. Totale waanzin. Althans niets voor mij als je in de jaren 80 in Duitsland als piping engineer bent opgeleid en inmiddels de ervaring hebt. Nee, uiteindelijk loopt de frustratie zo hoog op dat je wel iets anders moet gaan doen om eem burn-out te voorkomen.
Ik bedoelde het als grapje. Maar het is wel een zorgelijke ontwikkeling.
Zo ben ik als docent veel meegeweest op meerdaagse schoolreizen naar Berlijn e.d. Dagen dat je werkt van 6 uur in de ochtend tot 1 uur in de nacht. Voortdurend koppen tellen, ruzietjes voorkomen, de gids uithangen en dergelijke. Als dan eindelijk iedereen op zijn eigen kamer lag en het stil was, dronken we 1 of 2 biertjes, hadden we superveel lol en sliepen vervolgens als een roos. Volgende dag weer vol ertegenaan.
Paar jaar geleden vond het MT dat alcohol er in deze tijd niet meer bij hoorde.
Ze hebben nu behoorlijke moeite om genoeg begeleiders te vinden. Mij hoeven ze niet meer te vragen.
Life is what you make it.
pi_221085233
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:43 schreef incel het volgende:

En waarom zou je nog hard werken als mo en achmed alles gratis krijgen en nooit hoeven te werken?
Waarom zou men jaloers moeten zijn op mensen, die zich hoogstwaarschijnlijk doodvervelen?
  vrijdag 19 juni 2026 @ 07:55:08 #29
483584 incel
they/them
pi_221085234
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:54 schreef torentje het volgende:
die zich hoogstwaarschijnlijk doodvervelen?
Dat is echt zo'n ontzettende beknopping

Er is genoeg te doen man, buitenspelen, sport, gamen, hobby's
  vrijdag 19 juni 2026 @ 08:30:58 #30
56749 BlaZ
pi_221085371
quote:
Je bent echt dom als je zelf niet massaal gebruikt maakt van dit soort regels. Ik heb mezelf ook wel eens paar weken of maanden ziekgemeld met burnout klachten. Ja probeer het maar eens te bewijzen lol eerst nog maar eens 3 maanden wachten voor je uberhaupt bij de ggz terecht kan.

Je bent gek als je zelf ook niet profiteert jij verdient het zelfs meer omdat jij vroeger wel veel gewerkt had en dus belasting had betaald dus ja waarom zou je er zelf ook niet af en toe gebruik van mogen maken alleen maar omdat je zelf autochtoon bent
Eerlijk van je en ik geef je groot gelijk.
pi_221085412
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:52 schreef Goprolover het volgende:
Wij hebben ook meer met minder na een reorganisatie. Werkdruk is belachelijk en processen efficiënter maken? nee hoor, dat stukje meer met minder wil ons middenmanagement niet. Paar weken geleden ook weer een mailtje dat ze wéér kritisch naar de organisatiestructuur gaan kijken :')

Niet gek dat je zo een burnout krijgt.
Ik heb in 25 jaar tijd 10 reorganisaties meegemaakt, is niet echt nieuw (en drie keer verhuisd, met meer reistijd).
pi_221085440
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:49 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Zo ben ik als docent veel meegeweest op meerdaagse schoolreizen naar Berlijn e.d. Dagen dat je werkt van 6 uur in de ochtend tot 1 uur in de nacht. Voortdurend koppen tellen, ruzietjes voorkomen, de gids uithangen en dergelijke. Als dan eindelijk iedereen op zijn eigen kamer lag en het stil was, dronken we 1 of 2 biertjes, hadden we superveel lol en sliepen vervolgens als een roos. Volgende dag weer vol ertegenaan.
Ze hebben nu behoorlijke moeite om genoeg begeleiders te vinden. Mij hoeven ze niet meer te vragen.
Dat is wel een ding ja, de vertrutting van de maatschappij, als volwassene moet je zelf weten als je s’avonds een biertje drinkt.
Vakman pur sang
pi_221085451
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:55 schreef incel het volgende:

[..]
Dat is echt zo'n ontzettende beknopping

Er is genoeg te doen man, buitenspelen, sport, gamen, hobby's
Maar heeft men dan na een dag spelen een voldaan gevoel?
  vrijdag 19 juni 2026 @ 08:48:34 #34
483584 incel
they/them
pi_221085458
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:47 schreef torentje het volgende:

[..]
Een voldaan gevoel hebben na je werk :') De meeste mensen zijn gewoon moe en stinken en moeten douchen en zijn blij als ze naar bed kunnen.
pi_221085472
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:48 schreef incel het volgende:

[..]
Een voldaan gevoel hebben na je werk :') De meeste mensen zijn gewoon moe en stinken en moeten douchen en zijn blij als ze naar bed kunnen.
Dat hebben ze het verkeerde werk als ze daar moe van worden en gaan stinken.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 08:59:29 #36
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_221085520
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:47 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij hebt een baas nodig om een activiteit voor je te bedenken waar je een voldaan gevoel van krijgt? :D

Verder snap ik die klachten van de jongere generatie wel. Er wordt veel meer van ze verwacht dan een 20jaar geleden. En daarnaast, waar werken ze eigenlijk voor? Een goed salaris waarmee ze dan een huis kunnen kopen?! Een voldaan gevoel?! :D _O- :W
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_221085543
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:59 schreef Stoorzendert het volgende:
Jij hebt een baas nodig om een activiteit voor je te bedenken waar je een voldaan gevoel van krijgt? :D
De bazen hebben de wereld zodanig ingericht dat gewone mensen niet meer zonder hun kunnen.
pi_221085642
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 09:04 schreef torentje het volgende:

[..]
De bazen hebben de wereld zodanig ingericht dat gewone mensen niet meer zonder hun kunnen.
Maar die bazen kunnen ook niet zonder de mensen die het met hun handen voor de bazen moeten verdienen. Dat neerbuigende altijd naar het werkvolk. :r
pi_221085763
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:34 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Blijkbaar is dat knopje lastig te vinden, en dat heeft allerlei verschillende maatschappelijke oorzaken, inclusief oorzaken waar de voorgaande generaties geen last van hadden.
De smartphone obsessie bijvoorbeeld
  vrijdag 19 juni 2026 @ 09:50:56 #40
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221085807
quote:
Zo werkt het niet boomer.
pi_221085814
quote:
Daytraden en geld verdienen? Yeah right.
pi_221085816
quote:
88s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:40 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Alsof dat zo makkelijk is :') Je wordt gewoon begeleid door experts.
Hoever reikt die expertise? Tot minder ziekteverzuim heeft die in ieder geval nog niet geleid. Knijp de geldkraam maar flink af na een maandje of twee, dan gaan ze vast die knop wel zelf vinden.

Het resutlaat van de vrouwenemancipatie is ook nogal teleurstellend zo. Behalve dat veel vrouwen nu het bemoederen van volwassenen in een of andere vorm als beroep hebben, blijkt een ander groot deel gewoon niet de energie te hebben voor een echte baan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221085930
In een eerdere post heb ik al gemeld dat burn-out klachten in vrijwel alle gevallen vrij eenvoudig te verhelpen zijn.
Er moet wel een redelijke inspanning door de betrokkene voor geleverd worden.
Maar dan zijn de directe klachten hoogstwaarschijnlijk geheel voorbij.
Wat moet een burn-out 'patient' doen om van de klachten af te komen?
Er zal gedurende 2 à 3 maanden, afhankelijk van de onderliggende conditie, iedere dag een stevige wandeling gedaan moeten worden; overdag bij daglicht (voor voldoende vitamine D) en bij voorkeur in de natuur.
Hierdoor komt de hormoonproductie van de hypofyse weer op gang. Dat is de 'motorolie' voor het lichaam die alle lichaamsprocessen controleert. Door te weinig weinig lichaamsbeweging en met name door te weinig stevig lopen, is deze hormoonklier geleidelijk aan tot stilstand gekomen, met ernstige gevolgen voor de mentale en fysieke gezondheid. Voldoende vitamine D is hierbij een belangrijke ondersteuning
Als men zich daarna als herboren voelt is het wel zaak dat in het vervolg voldoende tijd wordt ingeruimd voor de noodzakelijke lichaamsbeweging en men niet terugvalt in een gezapig zittend leven, want dan komen de klachten zo weer terug. Het dagritme zal dus ingrijpend aangepast moeten worden om dit te voorkomen.

Voor ieder mens geldt dat men dagelijks ruimschoots tijd moet inruimen voor voldoende gezonde lichaamsbeweging en dus speciaal ook voor voldoende stevig lopen. Dat stevige lopen heeft als doel om een stampbeweging uit te voeren. Deze is nodig om de hypofyse aan het werk te houden.
Slenteren, fietsen, zwemmen, e.d. hoe gezond ook, helpen hier echter niet bij. .

[ Bericht 1% gewijzigd door Pegos op 19-06-2026 10:43:26 ]
  vrijdag 19 juni 2026 @ 10:31:47 #45
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221085987
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hoever reikt die expertise? Tot minder ziekteverzuim heeft die in ieder geval nog niet geleid. Knijp de geldkraam maar flink af na een maandje of twee, dan gaan ze vast die knop wel zelf vinden.

Het resutlaat van de vrouwenemancipatie is ook nogal teleurstellend zo. Behalve dat veel vrouwen nu het bemoederen van volwassenen in een of andere vorm als beroep hebben, blijkt een ander groot deel gewoon niet de energie te hebben voor een echte baan.
Eerlijk is eerlijk. In mijn omgeving zijn het vaak de vrouwen die meer geld verdienen, betere carrieres hebben dan hun mannelijke partner.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 10:37:47 #46
489308 Stoorzendert
Zie signature
pi_221086017
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:22 schreef Pegos het volgende:
In een eerdere post heb ik al gemeld dat burn-out klachten in vrijwel alle gevallen vrij eenvoudig te verhelpen zijn.
Er moet wel een redelijke inspanning door de betrokkene voor uitgevoerd worden.
Er zal gedurende 2 à 3 maanden, afhankelijk van de onderliggende conditie, iedere dag een stevige wandeling gedaan moeten worden; overdag bij daglicht (voor voldoende vitamine D) en bij voorkeur in de natuur.
Hierdoor komt de hormoonproductie van de hypofyse weer op gang. Dat is de 'motorolie' voor het lichaam die alle lichaamsprocessen controleert. Door te weinig weinig lichaamsbeweging en met name door te weinig stevig lopen, is deze hormoonklier geleidelijk aan tot stilstand gekomen, met ernstige gevolgen voor de mentale en fysieke gezondheid. Voldoende vitamine D is hierbij een belangrijke ondersteuning
Als men zich daarna als herboren voelt is het wel zaak dat in het vervolg voldoende tijd wordt ingeruimd voor de noodzakelijke lichaamsbeweging en men niet terugvalt in een gezapig zittend leven, want dan komen de klachten zo weer terug. Het dagritme zal dus ingrijpend aangepast moeten worden om dit te voorkomen.

Voor ieder mens geldt dat men dagelijks ruimschoots tijd moet inruimen voor voldoende gezonde lichaamsbeweging en dus speciaal ook voor voldoende stevig lopen. Dat stevige lopen heeft als doel om een stampbeweging uit te voeren. Deze is nodig om de hypofyse aan het werk te houden.
Slenteren, fietsen, zwemmen, e.d. hoe gezond ook, helpen hier echter niet bij. .
Standaard HR-prietpraat. Iedereen weet dat beweging goed voor je is. Stukje hydrateren met min. 2 liter water en een fruitschaal (niet de bruine) per dag ontbreekt nog.
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_221086083
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Eerlijk van je en ik geef je groot gelijk.
Spotten met een medische aandoening vind ik niet netjes. Je naait er bovendien je collega's mee.
pi_221086105
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 07:49 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
Gelijk heb je.
pi_221086130
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:34 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Het wordt je nu ook wel vrij makkelijk gemaakt met een vangnetje hier, vangnetje daar. Aai over de bol hier, coaching daar.

Vroeger kreeg je gewoon een trap onder je kont en was het klaar.

Zal niet zeggen dat alle burnout klachten onzin zijn, maar een hoop wel.

Ken in mijn directe omgeving 2 personen die al jaren in een burnout zitten, beide begin 30.

Nooit echt gewerkt, iedereen vind ze maar zielig, bijstand en uitkering erbij en zo wordt het allemaal maar in stand gehouden.
pi_221086207
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:22 schreef Pegos het volgende:
Er moet wel een redelijke inspanning door de betrokkene voor geleverd worden.

Dat klinkt allemaal mooi en zal best helpen. Maar hiermee los je niet de oorzaak op. Na het herstellen en er veranderd niets aan de arbeidsomstandigheden loop weer opnieuw tegen de klachten aan.

Een Burn-out heeft niet altijd te maken met te veel hooi op de vork nemem of je werk niet aankunnen, maar kan ook ontstaan door frustraties die zich maar blijven opstapelen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 19-06-2026 11:08:20 ]
pi_221086269
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:37 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Standaard HR-prietpraat. Iedereen weet dat beweging goed voor je is. Stukje hydrateren met min. 2 liter water en een fruitschaal (niet de bruine) per dag ontbreekt nog.
Dit is geen standaard HR-prietpraat maar een effectieve remedie van een iemand die hier veel ervaring mee heeft.
En voldoende gezond eten en vooral niet teveel en te vaak tussendoor snacken en niets na 20.00 uur consumeren en veel water drinken (en niet roken, alcohol of andere drugs gebruiken e.d. helpen ook, dat is waar.)
pi_221086273
foutje
pi_221086350
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:03 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dat klinkt allemaal mooi en zal best helpen. Maar hiermee los je niet de oorzaak op. Na het herstellen en er veranderd niets aan de arbeidsomstandigheden loop weer opnieuw tegen de klachten aan.

Een Burn-out heeft niet altijd te maken met te veel hooi op de vork nemem of je werk niet aankunnen, maar kan ook ontstaan door frustraties die zich maar blijven opstapelen.
Frustraties zijn er natuurlijk in overvloed, maar in de praktijk kun je bij een gezond leven heel erg veel aan.
En als de baan niet bevalt is het ook een goede zaak om een andere baan te zoeken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pegos op 19-06-2026 11:38:21 ]
pi_221086635
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 09:23 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Maar die bazen kunnen ook niet zonder de mensen die het met hun handen voor de bazen moeten verdienen. Dat neerbuigende altijd naar het werkvolk. :r
Het zijn toch slechts de bazen die met hun handen werken?
pi_221086784
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:16 schreef Pegos het volgende:

[..]
Frustraties zijn er natuurlijk in overvloed, maar in de praktijk kun je bij een gezond leven heel erg veel aan.
En werk mag natuurlijk ongezond zijn. Alleen mbt de vrijetijds besteding word maar steeds de nadruk op gelegd. Het lijkt inderdaad meer op een HR praatje. Alleen al mensen die met diensten werken leven ongezond.
pi_221086803
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:26 schreef torentje het volgende:

[..]
Door dit soort opmerkingen vraag ik me toch regelmatig af of je nou trollt, een slecht functionerend AI-experiment bent, of gewoon iemand die zelden in zijn leven zonder toezicht de kamer met zachte muurtjes mag verlaten.
pi_221086845
In 90% van de gevallen zou de ziekte als sneeuw voor de zon verdwijnen als mensen niet doorbetaald zouden worden. Soms doen mensen dat ook niet bewust. Maar geld verdienen door ziek thuis te zitten is nu eenmaal heel aanlokkelijk. Daar word je zwak van.

Net als bij voetballers die 1 minuut buiten de lijnen moeten blijven bij een blessure. Ik heb vrijwel geen blessures meer gezien.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_221086853
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 10:31 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Eerlijk is eerlijk. In mijn omgeving zijn het vaak de vrouwen die meer geld verdienen, betere carrieres hebben dan hun mannelijke partner.
Geldt niet echt voor mijn omgeving maar het had zomaar gekund en ik ben bevriend met zeer competente vrouwen met vette carrieres. Maar die zitten sowieso in de top 1-2 procent.

Maar als je over de breedte kijkt zijn er toch veel vrouwen die er na 28 uur per week in een of andere softe sector wel doorheen zitten. Ik denk dat mannen gemiddeld toch beter zijn in ploeteren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221086861
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:26 schreef torentje het volgende:

[..]
De echte bazen zijn de mensen op de werkvloer. ^O^
pi_221086971
quote:
9s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Door dit soort opmerkingen vraag ik me toch regelmatig af of je nou trollt, een slecht functionerend AI-experiment bent, of gewoon iemand die zelden in zijn leven zonder toezicht de kamer met zachte muurtjes mag verlaten.
Ik ben een zeer kritisch en opmerkzaam mens. Maar jij kunt blijkbaar niet tegen kritiek, omdat jij zo’n onverdraagzame baas bent.
pi_221089662
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 08:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is wel een ding ja, de vertrutting van de maatschappij, als volwassene moet je zelf weten als je s’avonds een biertje drinkt.
Vertrutting is nog tot daar aan toe, het is een ziekelijke drang tot het bemoederen van iedereen. Schijtziek word je ervaan
  vrijdag 19 juni 2026 @ 16:57:28 #62
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_221089674
Zo’n ongezonde werkomgeving moet je gewoon verlaten en asap ergens anders solliciteren.

Ik snap nooit zo goed dat mensen het zover laten komen. Zoiets broeit toch al even; en als dat onprettig blijft zeg ik wegwezen.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 16:59:00 #63
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221089681
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 21:35 schreef Seeburg54 het volgende:
Die bedrijven die na het zoveelste management en weer een nieuwe visie aankomen met "we willen meer met minder." :r Goeie jongens worden op straat gemikt, de rest kan het werk erbij gaan doen van hun op straat getrapte collega's.
Helemaal lean.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221089697
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 16:57 schreef XDo het volgende:
Zo’n ongezonde werkomgeving moet je gewoon verlaten en asap ergens anders solliciteren.

Ik snap nooit zo goed dat mensen het zover laten komen. Zoiets broeit toch al even; en als dat onprettig blijft zeg ik wegwezen.
Zo simpel ligt het vaak niet. Vooral niet voor oudere werknemers.
pi_221089736
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 16:59 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Helemaal lean.
Ja, daar ben ik mee bekend. Helaas heb ik vaak ervaren dat werken volgens lean niet helemaal wordt begrepen door de zgn slimme jongens. :') De mensen op de werkvloer weten wel hoe het zou moeten, maar ja, daar wordt vaak niet naar geluisterd.
pi_221089740
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 16:57 schreef XDo het volgende:

Veel gewone mensen durven zich tegenover werkgevers niet assertiever op te stellen. Aangezien ze bij afwijzing, dan onvoldoende geld krijgen om de vaste lasten en boodschappen te kunnen betalen.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 17:06:07 #67
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_221089748
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:01 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Zo simpel ligt het vaak niet. Vooral niet voor oudere werknemers.
Oudere werknemers (45+) zijn juist degene die zich niet zo snel gek laten maken. Denk dat het hier vooral 45- betreft.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 17:06:24 #68
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221089750
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:04 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja, daar ben ik mee bekend. Helaas heb ik vaak ervaren dat werken volgens lean niet helemaal wordt begrepen door de zgn slimme jongens. :') De mensen op de werkvloer weten wel hoe het zou moeten, maar ja, daar wordt vaak niet naar geluisterd.
Dat overkomt onze slimme jongens niet, want die hebben de lean award in ontvangst mogen nemen. Nooooouuuuuu, dan ben je een hele grote hoor!
  vrijdag 19 juni 2026 @ 17:06:54 #69
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_221089753
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:05 schreef torentje het volgende:

[..]
Veel gewone mensen durven zich tegenover werkgevers niet assertiever op te stellen. Aangezien ze bij afwijzing, dan onvoldoende geld krijgen om de vaste lasten en boodschappen te kunnen betalen.
Als je niet durft te solliciteren en bij je oude baas ontslag te nemen ben je sowieso niet geschikt voor de werkende maatschappij.
pi_221089873
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:06 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dat overkomt onze slimme jongens niet, want die hebben de lean award in ontvangst mogen nemen. Nooooouuuuuu, dan ben je een hele grote hoor!
Nou echt. :')
pi_221089879
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:06 schreef XDo het volgende:

[..]
Oudere werknemers (45+) zijn juist degene die zich niet zo snel gek laten maken. Denk dat het hier vooral 45- betreft.
Totdat ze de zak krijgen als ze 55+ zijn. Dat komt wel even binnen dan.
pi_221089895
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:06 schreef XDo het volgende:

[..]
Als je niet durft te solliciteren en bij je oude baas ontslag te nemen ben je sowieso niet geschikt voor de werkende maatschappij.
Als je je baan verliest op oudere leeftijd ben je sowieso niet meer geschikt voor de werkende maatschappij.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 17:26:42 #73
56749 BlaZ
pi_221089903
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:42 schreef TAmaru het volgende:
In 90% van de gevallen zou de ziekte als sneeuw voor de zon verdwijnen als mensen niet doorbetaald zouden worden. Soms doen mensen dat ook niet bewust. Maar geld verdienen door ziek thuis te zitten is nu eenmaal heel aanlokkelijk. Daar word je zwak van.

Net als bij voetballers die 1 minuut buiten de lijnen moeten blijven bij een blessure. Ik heb vrijwel geen blessures meer gezien.
Interessante analogie, goed gevonden.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 17:34:18 #74
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_221089947
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:23 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Totdat ze de zak krijgen als ze 55+ zijn. Dat komt wel even binnen dan.
Daar gaat dit topic toch helemaal niet over?
pi_221090289
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 17:34 schreef XDo het volgende:

[..]
Daar gaat dit topic toch helemaal niet over?
Kun je geen burn out krijgen van de manier hoe je werkgever met je omgaat?
Best hoor. :W
pi_221090307
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 11:42 schreef TAmaru het volgende:

Ik werk in België en dit is een vd redenen waarom werkgevers in België max 1 maand doorbetalen bij ziekte, daarna soort uwv max 1800 bruto oftewel 900 netto.

Bij ons is sinds 2012 ofzo geen burn out meer geconstateerd en wij zijn een grote organisatie met veel jonge mensen.
pi_221090757
4 dagen werken
Liefst ¤5000 Netto en als de latte macchiato een keer op is zitten ze met een burnout thuis
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 19 juni 2026 @ 19:42:07 #78
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221090799
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 19:37 schreef halfway het volgende:
4 dagen werken
Liefst ¤5000 Netto en als de latte macchiato een keer op is zitten ze met een burnout thuis
Liefst 0 dagen werken, want dat komt zinloos op me over. Liever 0¤ netto, omdat ik een pittige mening heb over het kapitalisme en het is niet alsof de latte macchiato voor een burnout zorgt. Dat komt op het moment dat je beseft dat je wordt bespeeld.
  vrijdag 19 juni 2026 @ 19:50:40 #79
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_221090860
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:41 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Dit dus. Gen Z zit om het minste of geringste thuis. Het weekend op stap gaan kan dan weer wel, lekker even ontspannen.
Grappig dat men dit ook beweerde was over de millenial generatie en daarvoor de patat generatie
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
pi_221090869
quote:

Ik snap je punt maar ik zou dat echt niet kunnen.
Sowieso is zielig doen niks voor mij.
Ook geen zin om bij de GGZ aan te kloppen.
En ik heb best plezier in m'n werk.
pi_221090936
quote:
Het zou mij inderdaad niets verbazen als dit een grote rol speelt.
pi_221091006
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 18:20 schreef Poepz0r het volgende:

[..]
Ik werk in België en dit is een vd redenen waarom werkgevers in België max 1 maand doorbetalen bij ziekte, daarna soort uwv max 1800 bruto oftewel 900 netto.

Bij ons is sinds 2012 ofzo geen burn out meer geconstateerd en wij zijn een grote organisatie met veel jonge mensen.
Precies, je geraakt erin omdat het kan.
Als het niet kan, en een ander kan het ook niet, dat is nog belangrijker, dan ga jij ook niet.

Wat denk je van mensen op een drukke afdeling waarvan 4 van de 12 thuis zitten, 100% betaald, en het werk komt op jouw bordje, en jij kunt dat ook?
Vakman pur sang
pi_221091028
En nog iets, als je weet dat iedereen om je heen werkt, 40 uur in de week.
Dan is het gewoon en niet zwaar dat jij dat ook doet.
Heb je het idee dat de helft van de bevolking op het terras zit of thuis, dan voel je dat.
Vakman pur sang
pi_221091152
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat denk je van mensen op een drukke afdeling waarvan 4 van de 12 thuis zitten, 100% betaald, en het werk komt op jouw bordje, en jij kunt dat ook?
Gaat overal zo. Gewoon leren nee zeggen.
pi_221091196
We hebben veel meer zwakkeren tegenwoordig. Vanaf jongs af aan worden ze al compleet verwijfd en met tegenslag kunnen ze al helemaal niet om gaan. Allemaal een burnout door hun 24 urige werkweek wanneer ze voor het eerst in hun leven enigszins worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden.
pi_221091204
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Gaat overal zo. Gewoon leren nee zeggen.
Kan wel zijn maar schijnbaar is NL hoogdravend in aantallen burn-out klachten en België niet, waar niet doorbetaald wordt.
Hoe los je dat op dan?
Vakman pur sang
  vrijdag 19 juni 2026 @ 20:42:54 #87
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221091239
Diegenen die ik ken die een burnout hebben gehad zijn alles behalve de zwakke luie figuren.

Het zijn juist diegenen die leven om te werken, hele dag ook thuis met werk bezig zijn, het tegenovergestelde van luie werknemers.
pi_221091246
Ik had na mijn burn-out een bore-out gekregen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_221091256
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:36 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Kan wel zijn maar schijnbaar is NL hoogdravend in aantallen burn-out klachten en België niet, waar niet doorbetaald wordt.
Hoe los je dat op dan?
Je kan je afvragen of dat niet veel slechter voor je gezondheid is.
pi_221091270
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:44 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Je kan je afvragen of dat niet veel slechter voor je gezondheid is.
Schijnbaar niet want er zijn minder mensen ziek.
Wat je ziek maakt is fomo, niet het werk an sich.
Na WW2 werkte iedereen 6 dagen per week en bijna niemand viel uit, je deed het immers toch allemaal en na het werk ging men veel vaker de kroeg in .
Vakman pur sang
pi_221091306
quote:
2s.gif Op donderdag 18 juni 2026 22:30 schreef Schanulleke het volgende:

[..]
HR is de grootste vijand van een lekkere vrijmibo of überhaupt bier op voorraad op de zaak. Zijn vaak van die parttime vega alcoholvrije huppelkutjes die niet begrijpen dat een vent gewoon een biertje wil en dat het ook nogneens bijdraagt aan teambuilding en diepere gesprekken en bonding. Omdat ze zelf niet drinken óf hard werken hebben ze daar totaal geen ervaring mee of gevoel bij. Ik denk dat er al menig gezellige bedrijfscultuur en vrijmibo kapotgemaakt is door dit slag vrouw in HR functie. En dan klagen sat ze minder verdienen. Je verdient het gewoon niet.
pi_221091341
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:42 schreef Zoddie het volgende:
Diegenen die ik ken die een burnout hebben gehad zijn alles behalve de zwakke luie figuren.

Het zijn juist diegenen die leven om te werken, hele dag ook thuis met werk bezig zijn, het tegenovergestelde van luie werknemers.
Het zijn vaak mensen wie hun streven of harde werken niet genoeg loont of gezien wordt, in plaats van dan slimmer te gaan werken of hun bek open trekken gaan ze meer uren maken in de hoop dat wat niet gezien wordt dan magischerwijs ineens wel gezien wordt of beter beoordeeld. Gaan ook nooit tijdig het gesprek aan. Dan werk je jezelf wel kapot ja.

Maar het gros is niet bovenstaande maar mensen die zich aanstellen en weten dat ze je met een vast contract niks kunnen maken. Even een paar maandjes rustig aan doen en het huis verbouwen ja.
pi_221091854
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Schijnbaar niet want er zijn minder mensen ziek.
Wat je ziek maakt is fomo, niet het werk an sich.
Na WW2 werkte iedereen 6 dagen per week en bijna niemand viel uit, je deed het immers toch allemaal en na het werk ging men veel vaker de kroeg in .
Dat kun je zo helemaal niet beweren. Chronisch stress is ontzettend ongezond. Dat zie je niet direct, maar het telt wel op in je leven. Die effecten ga je later wel merken. Wat dacht je van hart- en vaatziekten?
pi_221092241
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 21:25 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Dat kun je zo helemaal niet beweren. Chronisch stress is ontzettend ongezond. Dat zie je niet direct, maar het telt wel op in je leven. Die effecten ga je later wel merken. Wat dacht je van hart- en vaatziekten?
Zijn totaal geen aanwijzingen voor, in de praktijk.
Omdat je werken gelijk stelt met stress. Dat hoeft helemaal niet.
Vakman pur sang
  vrijdag 19 juni 2026 @ 21:47:37 #95
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_221092242
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:42 schreef Zoddie het volgende:

Eigen schuld dus eigenlijk.
pi_221092348
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Zijn totaal geen aanwijzingen voor, in de praktijk.
Omdat je werken gelijk stelt met stress. Dat hoeft helemaal niet.
Oh zeker wel.
pi_221092391
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 21:52 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Oh zeker wel.
Ja tegenwoordig, in de jaren 50-60
Werkte iedereen 40-48 uur en waren die ziekte uren vele malen minder
Vakman pur sang
pi_221092569
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja tegenwoordig, in de jaren 50-60
Werkte iedereen 40-48 uur en waren die ziekte uren vele malen minder
Totaal niet te vergelijken. Totaal andere werkmethodieken, minder onzinnige taken en geen mobiel bijvoorbeeld waardoor je niet 24 uur bereikbaar was. Bovendien meer rust momenten binnen een gezin omdat de vrouw meestal niet werkte. En er was minder keuze.
pi_221092625
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 22:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
Totaal niet te vergelijken. Totaal andere werkmethodieken, minder onzinnige taken en geen mobiel bijvoorbeeld waardoor je niet 24 uur bereikbaar was. Bovendien meer rust momenten binnen een gezin omdat de vrouw meestal niet werkte. En er was minder keuze.
Dat is mijn punt ook.
Vakman pur sang
pi_221092651
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 22:10 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is mijn punt ook.
Sorry, dan had ik je verkeerd begrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: