-----------------------quote:Franse minister: Israëlische Ben-Gvir niet meer welkom op Frans grondgebied
De extreemrechtse Israëlische minister van Veiligheid Itamar Ben-Gvir is niet meer welkom op Frans grondgebied. Dat schrijft de Franse minister van Europa en Buitenlandse Zaken Jean-Noël Barrot op X.
Het besluit volgt op Ben-Gvirs "onacceptabele acties naar Franse en Europese burgers aan boord van de Global Sumud Flotilla", schrijft Barrot. "We kunnen niet tolereren dat Franse staatsburgers op deze manier worden bedreigd, geïntimideerd of mishandeld, zeker niet door een overheidsfunctionaris."
De Israëlische minister plaatste deze week een video op X van zijn bezoek aan de activisten die door Israël van hun boten waren gehaald. Daarbij schreeft hij: "Zo verwelkomen we aanhangers van terrorisme. Welkom in Israël".
Op de beelden is te zien hoe een vrouw met haar handen vastgebonden achter haar rug hardhandig naar de grond wordt gewerkt, nadat ze "Free free Palestine" had geroepen. Daarna komt Ben-Gvir lachend in beeld. Ook is te zien hoe tientallen activisten knielend zitten met hun gezicht tegen de grond en vastgebonden handen achter de rug.
'Mensonterend'
De videobeelden leiden tot geschrokken reacties van Europese leiders: onder meer Portugal, Spanje en Ierland veroordelen Israëls optreden. Premier Jetten noemde het op sociale media "mensonterend". Het kabinet riep de Israëlische ambassadeur op het matje.
De Italiaanse premier Meloni wil excuses voor de slechte behandeling van de opvarenden. "Het is ontoelaatbaar dat deze activisten, onder wie veel Italiaanse burgers, worden onderworpen aan deze schending van de menselijke waardigheid", schreef Meloni op sociale media.
Zowel Meloni als Barrot heeft de EU gevraagd om sancties op te leggen aan Ben-Gvir. De Israëlische premier Netanyahu zegt in een verklaring dat de handelingen van zijn minister "niet stroken met de normen en waarden van Israël".
Geen jurisdictie
De vloot van de Global Sumud Flotilla was met hulpgoederen onderweg naar Gaza met als doel de Israëlische zeeblokkade te doorbreken. De boten werden in internationale wateren tegengehouden en door het Israëlische leger geënterd. Volgens het zeerecht hebben staten op internationale wateren geen jurisdictie en mogen ze dus geen schepen betreden.
Drie Nederlandse opvarenden die deel uitmaakten van de vloot kwamen gisteravond aan op Schiphol. Een van de teruggekeerde opvarenden, Cerisa van Kesteren, zei dat ze op een gegeven moment geen eten en drinken meer kreeg.
Ook zeiden ze dat opvarenden zijn mishandeld door het Israëlische leger. "Er zijn mensen met gebroken ribben en er is iemand van wie twee tanden uit de mond zijn geslagen", zei Jesse van Schaik (21) gisteren tegen de NOS.
https://nos.nl/artikel/26(...)op-frans-grondgebied
Dat heb ik niet gedaan, ik heb simpelweg aangegeven dat men bij de Groene een anti-Israël perspectief omarmd en het artikel jouw claim niet onderbouwd. Jij stelde namelijk dat Israël geen democratie is en sommige burgers ‘tweederangsburgers’ zijn. Maar het lukt je echter niet naar een of meerdere wetten te wijzen die hier aantoonbare uitkomsten van laten zien.quote:Op maandag 25 mei 2026 19:23 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En dan het artikel uit de Groene wegzetten als linkse rommel?
Ik stelde dat Israel geen grondwet kent zoals wij hier. En nu jij weer.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gedaan, ik heb simpelweg aangegeven dat men bij de Groene een anti-Israël perspectief omarmd en het artikel jouw claim niet onderbouwd. Jij stelde namelijk dat Israël geen democratie is en sommige burgers ‘tweederangsburgers’ zijn. Maar het lukt je echter niet naar een of meerdere wetten te wijzen die hier aantoonbare uitkomsten van laten zien.
Er is al heel lang gepraat om orthodoxe joden van de dienstplicht uit te sluiten, dat zou dan een soort privilege zijn, waarbij bepaalde burgers worden voorgetrokken.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gedaan, ik heb simpelweg aangegeven dat men bij de Groene een anti-Israël perspectief omarmd en het artikel jouw claim niet onderbouwd. Jij stelde namelijk dat Israël geen democratie is en sommige burgers ‘tweederangsburgers’ zijn. Maar het lukt je echter niet naar een of meerdere wetten te wijzen die hier aantoonbare uitkomsten van laten zien.
Orthodoxe Joden dienen gewoon in het leger, sommige ultraorthodoxe Joden ook maar andere stromingen hebben daar weer veel moeite mee en die willen dat niet. Zij worden dus niet uitgesloten, zij weigeren zelf en hebben daardoor een uitzondering gekregen. Als men wil dienen, mag dat gewoon.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:32 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Er is al heel lang gepraat om orthodoxe joden van de dienstplicht uit te sluiten, dat zou dan een soort privilege zijn, waarbij bepaalde burgers worden voorgetrokken.
Het gevaar van democratie is natuurlijk dat dit soort moordlustige mafketels aan de macht geholpen kunnen worden. Dat zie je nu bijvoorbeeld op veel plaatsen weer gebeuren, ook in Europa staat ons dat wederom te wachten. Ik kan alleen maar hopen dat de slachtoffers degene zijn die op dat soort figuren hebben gestemd, maar dat valt helaas vaak vies tegen.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit.quote:
Wordt tijd dat het westen stopt met die bodemloze sympathie voor het Joodse volk.quote:
Dat heb ik vaker gezegd.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:15 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wordt tijd dat het westen stopt met die bodemloze sympathie voor het Joodse volk.
Als Joden zich willen gedragen als een nazi kampopzichter, moeten we zo ook zo gaan behandelen.
Duitsland voelt zich vooral schuldig. Mijn oom is gesneuveld in de strijd tegen de nazi's.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:17 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gezegd.
Het feit dat ze vroeger het grootste slachtoffer werden van een moorddadig regime, geeft ze geen vrijbrief om nu ongeveer hetzelfde te doen zonder consequenties.
Ben Gvir is een man met helaas genoeg leverage (bij Netanyahu) om zijn positie in de Israëlische regering te krijgen. Om die het hele Joodse volk aan te rekenen is net zo dom en fout als alle Arabieren afschrijven op grond van Yahya Sinwar.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:15 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wordt tijd dat het westen stopt met die bodemloze sympathie voor het Joodse volk.
Als Joden zich willen gedragen als een nazi kampopzichter, moeten we zo ook zo gaan behandelen.
Hij post zo'n filmpje in de hoedanigheid van een kopstuk van dat land. Dat kun je de staat aanrekenen. Het is dan aan het volk daar wat van te vinden.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:55 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ben Gvir is een man met helaas genoeg leverage (bij Netanyahu) om zijn positie in de Israëlische regering te krijgen. Om die het hele Joodse volk aan te rekenen is net zo dom en fout als alle Arabieren afschrijven op grond van Yahya Sinwar.
Gelukkig is niemand hier aan het radicaliseren.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:15 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja, maar jij ageert niet tegen Israël, jij zegt:quote:Op maandag 25 mei 2026 21:57 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Hij post zo'n filmpje in de hoedanigheid van een kopstuk van dat land. Dat kun je de staat aanrekenen. Het is dan aan het volk daar wat van te vinden.
Wij mogen best tegen Israël agreren.
quote:Wordt tijd dat het westen stopt met die bodemloze sympathie voor het Joodse volk.
quote:Op maandag 25 mei 2026 21:59 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, maar jij ageert niet tegen Israël, jij zegt:
[..]
Ja daarmee bedoel ik: elke Jood die zich misdraagt moet daarvoor verantwoordelijk nemen. Niet meer dat halfgebakken sympathieke omdat ze veel hebben meegemaakt. Nee. Ben gvir of wie dan ook, je gedraagt je als een nazi je mag worden aangepakt en dat is dan geen antisemitisme maar gewoon oorzaak gevolg.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:59 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, maar jij ageert niet tegen Israël, jij zegt:
[..]
Hooguit een fascist, het anti-Joods is een specifiek onderdeel van het nazisme.quote:Op maandag 25 mei 2026 20:16 schreef Hetekip het volgende:
Ben-Gvir is een nazi, punt.
Tijd dat Israël alle sympathie kwijtraakt, omdat ze het kwijt hebben gespeeld.
Maar westerse wereldleiders doen weer eens bang.
Het gedrag van Israel is heel ver verwijderd van het op industriële schaal doden van andersoortigen.quote:Op maandag 25 mei 2026 21:15 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Als je Ben-Gvir en zijn aanhangers zou geven wat ze willen. Zou dat precies zijn, wat ze zouden doen. Ze willen heel Gaza leeghebben en dat mag met geweld.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 03:02 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het gedrag van Israel is heel ver verwijderd van het op industriële schaal doden van andersoortigen.
Het valt me vooral op dat kritiek op Israël gelijkgesteld wordt aan Israëlhaat, jodenhaat of antisemitisme. Als 't over Israël gaat lijkt 't onmogelijk te zijn te herkennen dat kritiek niet meer dan dat is: kritiek.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 01:58 schreef Eagles89 het volgende:
Weet je wat ik altijd zo bijzonder vindt bij die Israel haat? Er is totaal geen enkele feitenkennis en logica meer te bespeuren. Ik lees hierboven alweer dat we “joden moeten gaan behandelen zoals dit en dat” omdat ze tegen een bepaalde minister uit een regering zijn. En iemand anders roept dat ze in Israel inmiddels hetzelfde doen als waar ze in WO2 het slachtoffer van werden. Zulke debiele teksten hoor ik echt zo ontzettend vaak vanuit de anti Israel/anti semitische hoek, dat begint op te vallen. Hier op Fok, op sociale media, in het nieuws, bij talkshows. Het verstand verdwijnt echt volledig zodra het woordje Israel bij ze valt, bijna demonisch. Of misschien is het het dat wel gewoon. De jood en het heilige land is al 2000 jaar een obsessie voor velen.
De hoeveelheid aandacht van propaganda achtige proporties overal voor Israel klopt gewoon niet meer met de werkelijke feiten, en dan ga je andere redenen zoeken. De meeste bekende media in bijvoorbeeld ons land is in handen van DPG Media, waarvan een familie de eigenaar is die in de oorlog openlijk samenwerkten met de Nazi’s en openlijk antisemitisch waren. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Het begint steeds meer op te vallen.
Kletskoek. Er is weldegelijk een obsessie met Israël en wordt Israël aan een standaard onderworpen die uniek is.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het valt me vooral op dat kritiek op Israël gelijkgesteld wordt aan Israëlhaat, jodenhaat of antisemitisme. Als 't over Israël gaat lijkt 't onmogelijk te zijn te herkennen dat kritiek niet meer dan dat is: kritiek.
Dat gezegd hebbende, tuurlijk komt er ook onvervalst antisemitisme voorbij. Kritiek op Israël daaraan gelijkstellen is een ontzettend zwaktebod.
En dan laat ik je verdachtmaking van DPG Media maar even voor wat 't is, het is namelijk nogal droevig en vals.
Wat is er uniek dan? Als een Arabisch land had gedaan wat Ben-Gvir had gedaan, waren de rapen ook gaar. Als er iemand een dubbele standaard hanteert, dan zijn het de mensen die alles wat Israël doet goedpraten, maar nooit kritisch kunnen kijken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kletskoek. Er is weldegelijk een obsessie met Israël en wordt Israël aan een standaard onderworpen die uniek is.
En daarmee herken je de antisemiet.
Kritiek op wat Ben-Gvir heeft gedaan is idd niet antisemitisch. Maar iedereen die nu nog steeds roept dat Israël genocide heeft gepleegd is dat wel, of een naprater van antisemitische propaganda (maar wel een bijzonder ongeïnformeerde domoor!).
Het je verschuilen achter ‘maar ik heb alleen maar kritiek op Israël’ werkt niet meer.
Wie de schoen past…
Heb je nou mijn post niet gelezen?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:15 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat is er uniek dan? Als een Arabisch land had gedaan wat Ben-Gvir had gedaan, waren de rapen ook gaar. Als er iemand een dubbele standaard hanteert, dan zijn het de mensen die alles wat Israël doet goedpraten, maar nooit kritisch kunnen kijken.
Ja Hamas is pure aids, en ik zou ook niet willen dat zij een land vormen, en ik vind het ook uiterst raar dat een land als Lebanon een leger heeft en dan een soort actiegroep Hezbollah, ik ben daar absoluut geen fan van, en het liefst zou ik dat soort groeperingen zien verdwijnen.
Maar Israëlische terroristen die partij wat Ben-Gvir heeft gesteund, zijn ook terroristen. En ik ga die geen hand boven het hoofd houden, omdat ik dan uitgemaakt kan worden voor antisemiet.
Als je kritiek mag hebben op Ben-Gvir, mag je ook kritiek hebben op Israël zonder dat het antisemitisch is.quote:
Wat mij betreft laten we hem dan ook knielen in de hete zon, vastgebonden met geweren op hem gericht, en vertellen we hem dat wij hier de dienst uitmaken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
Het nieuws zou moeten zijn dat deze vreselijke man nog wel steeds op Nederlands grondgebied mag komen.
Je kan draaien wat je wil, maar je blijft het hebben over Joden en niet over Israëli's en dat is dus gewoon antisemitisme. Daar heb je je oorzaak -> gevolg.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:09 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja daarmee bedoel ik: elke Jood die zich misdraagt moet daarvoor verantwoordelijk nemen. Niet meer dat halfgebakken sympathieke omdat ze veel hebben meegemaakt. Nee. Ben gvir of wie dan ook, je gedraagt je als een nazi je mag worden aangepakt en dat is dan geen antisemitisme maar gewoon oorzaak gevolg.
Omdat we het hadden over de context van Ben-Gvir en Israël.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je kan draaien wat je wil, maar je blijft het hebben over Joden en niet over Israëli's en dat is dus gewoon antisemitisme. Daar heb je je oorzaak -> gevolg.
Een beter voorbeeld van wat ik bedoelde kon je niet geven, dank je wel.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kletskoek. Er is weldegelijk een obsessie met Israël en wordt Israël aan een standaard onderworpen die uniek is.
Kritiek op wat Ben-Gvir heeft gedaan is idd niet antisemitisch. Maar iedereen die nu nog steeds roept dat Israël genocide heeft gepleegd is dat wel, of een naprater van antisemitische propaganda (maar wel een bijzonder ongeïnformeerde domoor!).
Het je verschuilen achter ‘maar ik heb alleen maar kritiek op Israël’ werkt niet meer.
Wie de schoen past…
De menselijke hersenen zijn heel erg sterk gericht op groepsvorming. De amygdala maakt heel snel keuzes of iets veilig is, wanneer iemand niet onderdeel maakt van mijn groep, zal mijn amygdala sneller gevaar ruiken. Iemand die een telefoon pakt, kan dan (lijkt het) heel snel een wapen trekken. Ik heb er even geen studie van.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:42 schreef Breekfast het volgende:
Je moet altijd een onderscheid blijven maken tussen 1) de Israëlische regering 2) de Israëlische staatsburgers 3 ) Joden
De 1e mag je volledig aanspreken en verantwoordelijk houden voor alle oorlogsmisdaden die ze hebben begaan. En ook de Israëlische bevolking zelf gaat niet volledig vrijuit aangezien ze deze bende van oorlogsmisdadigers hebben gekozen en blijkbaar nog steeds blijven steunen. Maar je mag nooit iemand verantwoordelijk houden voor de Israëlische oorlogsmisdaden simpelweg omdat ze Joods zijn.
Dat klopt niet.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
Het nieuws zou moeten zijn dat deze vreselijke man nog wel steeds op Nederlands grondgebied mag komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvirquote:In juni 2025 werd bekend dat het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en Noorwegen sancties hebben ingevoerd tegen Ben-Gvir en Bezalel Smotrich, waardoor ze niet meer naar die landen mogen reizen en hun banktegoeden bevroren werden. Volgens de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Lammy zouden ze "aanzetten tot extreem geweld en het misbruik van de mensenrechten van Palestijnen".[8]
Als eerste EU-land heeft Slovenië in juli 2025 de ultrarechtse Israëlische ministers Ben-Gvir en Bezalel Smotrich op een zwarte lijst geplaatst, zij mogen het land niet meer in.
Ook Nederland (juli 2025)[9] en België (september 2025)[10] hebben aan Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod opgelegd.
Ah top, dat wist ik niet. Positief verrastquote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat klopt niet.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvir
Onlangs is deze motie nog voorbijgekomen:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat klopt niet.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvir
Jammer dat dit soort dingen vaak niet scherp worden voorgelegd in de talkshows. Gisteren zat o.a. Bontenbal nog bij Pauw & De Wit. Was een mooie vraag geweest.(ik heb het gisteren niet gekeken, wellicht dat het deze keer wel is gevraagd).quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:34 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Onlangs is deze motie nog voorbijgekomen:
https://www.tweedekamer.n(...)08196&did=2026D18381
Ik walg van partijen als de VVD.
Ik bemoei me zo weinig mogelijk met politiek, ik geloof ook niet in politiek / heb er geen vertrouwen in.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:52 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Jammer dat dit soort dingen vaak niet scherp worden voorgelegd in de talkshows. Gisteren zat o.a. Bontenbal nog bij Pauw & De Wit. Was een mooie vraag geweest.(ik heb het gisteren niet gekeken, wellicht dat het deze keer wel is gevraagd).
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:26 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Als je kritiek mag hebben op Ben-Gvir, mag je ook kritiek hebben op Israël zonder dat het antisemitisch is.
Een staat die dat goedkeurt, is gewoon fout, en hij is aan het bewind omdat een grote groep mensen op hem stemt, dus die mensen zijn ook gewoon moreel verwerpelijk. Maar als ik dat uitstapje maak, trek jij de antisemitismekaart.
Maar Ben-Gvir is niet aan de macht vanwege zijn dikke teen of zo, hij heeft veel stemmen en veel Joden daar steunen zijn sentiment, en die ontwikkeling mag je wat mij betreft tegen zijn.
In jouw post zie ik dat niet terug.
Heerlijk nietszeggende reactie.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:48 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een beter voorbeeld van wat ik bedoelde kon je niet geven, dank je wel.
Lol, ze hebben heel Gaza gewoon platgegooid. Ze zijn niet bepaald secuur te werk gegaan. In principe ziet Israël elke Gazaan als een terrorist en als een legitiem doelwit.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.
Zoals heel veel misbaar maken over 30.000 burgerdoden (die primair het gevolg zijn van dat Hamas burgers als schild gebruikt) en nauwelijks ophef over dat Iran in enkele dagen tijd meer dan 30.000 burger doodt omdat ze protesteerden (NOS, DPG, enz. deze is mede voor jullie!).
De leugens over Israël zijn talrijk en worden hier op het forum ook veelvuldig verspreid. Iedereen die daaraan meedoet is een antisemiet of een enorme domme lul die niet verder kan kijken dan Bluesky en de antisemitische drek van daar hier napraat.
Wat bedoel je met Israël aan een andere 'standaard' houden, leg dat eens uit?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.
Zoals heel veel misbaar maken over 30.000 burgerdoden (die primair het gevolg zijn van dat Hamas burgers als schild gebruikt) en nauwelijks ophef over dat Iran in enkele dagen tijd meer dan 30.000 burger doodt omdat ze protesteerden (NOS, DPG, enz. deze is mede voor jullie!).
De leugens over Israël zijn talrijk en worden hier op het forum ook veelvuldig verspreid. Iedereen die daaraan meedoet is een antisemiet of een enorme domme lul die niet verder kan kijken dan Bluesky en de antisemitische drek van daar hier napraat.
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:05 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat bedoel je met Israël aan een andere 'standaard' houden, leg dat eens uit?
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?
Een voorbeeld is pas duidelijk als je uitlegt wat je precies bedoelt met ‘een andere standaard’. Bedoel je aantallen slachtoffers, intentie, proportionaliteit, of iets anders?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:17 schreef Breekfast het volgende:
Het voelt een beetje hetzelfde als argumenteren dat de Nazi's oneerlijk worden beoordeeld omdat er in het Westen altijd veel minder aandacht is geweest voor de misdaden van Stalin / de Sovjet-Unie.
Ben je nou echt zo dom, of doe je alsof.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:08 schreef Hetekip het volgende:
[..]
[..]
Een voorbeeld is pas duidelijk als je uitlegt wat je precies bedoelt met ‘een andere standaard’. Bedoel je aantallen slachtoffers, intentie, proportionaliteit, of iets anders?
Als je zegt dat kritiek op Israël antisemitisch is als het ‘een andere standaard’ is, dan moet je kunnen aangeven wat de juiste standaard is en waar ik die dan zou toepassen. Anders blijft het een losse beschuldiging.
Er is zat aandacht voor de misdaden van Stalin en daarom staat hij ook boven Hitler op de ranglijst van grootste massamoordenaars.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:17 schreef Breekfast het volgende:
Het voelt een beetje hetzelfde als argumenteren dat de Nazi's oneerlijk worden beoordeeld omdat er in het Westen altijd veel minder aandacht is geweest voor de misdaden van Stalin / de Sovjet-Unie.
Spot on.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.
2. Landen die stelselmatig de mensenrechten schenden, zoals Rusland, China, Iran, Noord-Korea, Cuba en Syrië, worden samen minder veroordeeld dan Israël in de VN. Dat is zeer hypocriet.
Als je goed leest dan vergelijk ik Israël niet met de Nazi's. Ik vergelijk de argumentatie. Oftewel: het oordeel over de misdaden van partij A is oneerlijk / niet juist omdat de media geen aandacht schenkt aan de misdaden van partij B.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.
2. Landen die stelselmatig de mensenrechten schenden, zoals Rusland, China, Iran, Noord-Korea, Cuba en Syrië, worden samen minder veroordeeld dan Israël in de VN. Dat is zeer hypocriet.
Je gooit vrij consequent nogal veel dingen op één hoop. Israël wordt aan een andere standaard gehouden omdat ze gezien worden als een bondgenoot. Er is een reden dat Hamas en Hezbollah terroristische organisaties zijn, omdat ze zich niet aan de gestelde standaarden houden. Het is dus eerder dat Hamas en Hezbollah aan een andere standaard gehouden worden, omdat er duidelijk is dat ze zich er niet aan houden.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom, of doe je alsof.
Een andere standaard is simpelweg het meten met twee maten.
Israël wordt steevast beschuldigd van genocide (waar at best 0,0 bewijs voor is, maar belangrijker: waarvan iedereen weet dat in een oorlog nu eenmaal burgerslachtoffers vallen, temeer als de tegenstander burgers als schild gebruikt, waarbij opvalt dat je zelden hoort dat iemand daar Hamas op aanspreekt) omdat er 30.000 burgerdoden zijn gevallen.
Iran vermoordt bewust 30.000 onschuldigen en daar is nauwelijks ophef over (hell, er was meer te doen over dat de VS per ongeluk een school heeft geraakt).
Als je werkelijk niet kan zien dat er in het conflict heel eenzijdig gekeken wordt naar de misdaden van Israël en zelfs terroristen die op 7 oktober de meest verschrikkelijke wandaden hebben gepleegd nog vrijheidsstrijders durft te noemen (dan hebben we het niet alleen over geesteszieken als de Asha ten Broekes van de wereld, maar ook gewoon de NOS), dan kan ik niet anders concluderen dat ook jij Israël/Joden op een manier ziet die niet anders kan worden gekwalificeerd dan antisemitisme.
Je blijft maar iedere keer net doen alsof ik kritiek op Israël gelijk stel aan antisemitisme, terwijl ik dat expliciet niet doe.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:44 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je gooit vrij consequent nogal veel dingen op één hoop. Israël wordt aan een andere standaard gehouden omdat ze gezien worden als een bondgenoot. Er is een reden dat Hamas en Hezbollah terroristische organisaties zijn, omdat ze zich niet aan de gestelde standaarden houden. Het is dus eerder dat Hamas en Hezbollah aan een andere standaard gehouden worden, omdat er duidelijk is dat ze zich er niet aan houden.
Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling om kritiek op Israël af te doen als antisemitisme. Het is incorrect, onnodig en maakt een inhoudelijke discussie over hoe ver te ver is onmogelijk. Kijk maar naar je eigen reactie, je zet een significant deel van de Nederlandse bevolking weg als antisemiet omdat ze niet jouw standaard hanteren. Mensen die in veel gevallen Israël niet haten, maar die vinden dat Israël te ver gaat.
Die retoriek zorgt voor een erosie van het woord antisemiet. Als iedereen die het niet met je eens is een antisemiet genoemd wordt geef je de daadwerkelijke antisemieten een voedingsbodem.
Er is ontzettend veel te doen geweest over die burgerdoden die Iran veroorzaakt heeft. Dat betekent echter niet dat andere landen maar op dezelfde manier moeten handelen, die manier van handelen wil je juist bestrijden.
Als je dat bedoelt, dan moet je dat zeggen en niet Joden zeggen in plaats van Israëli of elk mens.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:35 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Omdat we het hadden over de context van Ben-Gvir en Israël.
Je kan mijn post prima pakken en er van maken:
Ja daarmee bedoel ik: elke mens die zich misdraagt moet daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Je gedraagt je als een nazi je mag worden aangepakt en dat is dan geen racisme/antisemisme/whatever maar gewoon oorzaak gevolg.
Je deponeert telkens flinke opsommingen aan zaken die je antisemiet maken. Dat is waar ik moeite mee heb. Israël aan een andere standaard houden dan Hamas maakt je (volgens jou) een antisemiet. Dat is natuurlijk complete kolder.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je blijft maar iedere keer net doen alsof ik kritiek op Israël gelijk stel aan antisemitisme, terwijl ik dat expliciet niet doe.
En er is heel weinig te doen geweest over Iran. Nog even afgezien van dat heel veel mensen (ook op Fok) de getallen meteen betwisten, is het kort in het nieuws geweest, terwijl we al jarenlang nu dagelijks het onterechte verwijt van genocide horen als het om Israël gaat. En dat is een hele nare beschuldiging richting Israël omdat nu juist de staat Israël bestaat omdat de Joden niet meer blootgesteld willen worden aan genocide...
Waar ik het over heb lijkt mij voor een goed verstaander duidelijk. Dat is b.v. een NOS die Hamas vrijheidsstrijders noemt. Het steeds maar weer schermen met 'genocide'. De leugens die verteld worden over Israëls ontstaansgeschiedenis. De Nakba mee herdenken door politieke ambtsdragers (is gewoon een oorlog die ze zelf begonnen zijn waardoor velen ontheemd zijn geraakt maar nog niet eens opgelegd, waar b.v. miljoenen Duitsers een veel wreder lot hebben getroffen rond die tijd, maar daar zal geen Duitser zich over in het hoofd halen om daarover te gaan fiepen). De leugen dat Palestijnen de rechtmatige bewoners zijn. De kreet from the river to the sea. De stichting van de staat Israël een historische vergissing noemen (Maarten van Rossem, die ik als docent zeer heb gewaardeerd, maar die enorm door de mand is gevallen met die volstrekt onacceptabele uitspraak).
Ik ben wat dat betreft een straight shooter. Kritiek kan. Maar bepaalde vormen van kritiek maakt je een antisemiet of (ook duidelijk) een domoor die in de antisemitische propaganda (gefinancierd door onder meer Iran) trapt en weigert zich ook maar een beetje in te lezen in dit conflict.
Waarom zouden eigenlijk alleen eenzijdig Israëlische politici naar een internationale rechtbank moeten? En op welke manier gaat Israël precies 'te ver'?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:17 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je deponeert telkens flinke opsommingen aan zaken die je antisemiet maken. Dat is waar ik moeite mee heb. Israël aan een andere standaard houden dan Hamas maakt je (volgens jou) een antisemiet. Dat is natuurlijk complete kolder.
Je kunt tegelijkertijd vinden dat Israël te ver gaat én aan de kant van Israël staan in dit conflict. Naar mijn mening is het beste wat er kan gebeuren dat Ben-Gvir, Smotrich en ook Netanyahu aftreden, hun dag in de internationale rechtbank hebben en er een meer gematigde regering komt die minder uitbreidingsdrang heeft.
Of het nu wel of niet de wens van deze regering is, Smotrich en Ben-Gvir gooien regelmatig extremistische rommel de ether in. Die rommel wordt niet gecorrigeerd door de regering, waardoor je er vanuit kunt gaan dat dat de manier is waarop de regering erin staat. Een regering spreekt tenslotte met één mond.
Met twee maten meten” betekent alleen iets als je ook uitlegt welke gelijke maatstaf je gebruikt. Dat probeer ik juist helder te krijgen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom, of doe je alsof.
Een andere standaard is simpelweg het meten met twee maten.
Israël wordt steevast beschuldigd van genocide (waar at best 0,0 bewijs voor is, maar belangrijker: waarvan iedereen weet dat in een oorlog nu eenmaal burgerslachtoffers vallen, temeer als de tegenstander burgers als schild gebruikt, waarbij opvalt dat je zelden hoort dat iemand daar Hamas op aanspreekt) omdat er 30.000 burgerdoden zijn gevallen.
Iran vermoordt bewust 30.000 onschuldigen en daar is nauwelijks ophef over (hell, er was meer te doen over dat de VS per ongeluk een school heeft geraakt).
Als je werkelijk niet kan zien dat er in het conflict heel eenzijdig gekeken wordt naar de misdaden van Israël en zelfs terroristen die op 7 oktober de meest verschrikkelijke wandaden hebben gepleegd nog vrijheidsstrijders durft te noemen (dan hebben we het niet alleen over geesteszieken als de Asha ten Broekes van de wereld, maar ook gewoon de NOS), dan kan ik niet anders concluderen dat ook jij Israël/Joden op een manier ziet die niet anders kan worden gekwalificeerd dan antisemitisme.
Waar heb ik het over alleen eenzijdig Israëlische politici naar een internationale rechtbank?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zouden eigenlijk alleen eenzijdig Israëlische politici naar een internationale rechtbank moeten? En op welke manier gaat Israël precies 'te ver'?
Hier. Aangezien je alleen maar Israëlische politici noemt, komt het eenzijdig over.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waar heb ik het over alleen eenzijdig Israëlische politici naar een internationale rechtbank?
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:17 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je deponeert telkens flinke opsommingen aan zaken die je antisemiet maken. Dat is waar ik moeite mee heb. Israël aan een andere standaard houden dan Hamas maakt je (volgens jou) een antisemiet. Dat is natuurlijk complete kolder.
Je kunt tegelijkertijd vinden dat Israël te ver gaat én aan de kant van Israël staan in dit conflict. Naar mijn mening is het beste wat er kan gebeuren dat Ben-Gvir, Smotrich en ook Netanyahu aftreden, hun dag in de internationale rechtbank hebben en er een meer gematigde regering komt die minder uitbreidingsdrang heeft.
Of het nu wel of niet de wens van deze regering is, Smotrich en Ben-Gvir gooien regelmatig extremistische rommel de ether in. Die rommel wordt niet gecorrigeerd door de regering, waardoor je er vanuit kunt gaan dat dat de manier is waarop de regering erin staat. Een regering spreekt tenslotte met één mond.
Nee hoor, dat is niet wat ik zei. Vervelend dat dat zo over kwam, daar kan ik niets aan doen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 15:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hier. Aangezien je alleen maar Israëlische politici noemt, komt het eenzijdig over.
[..]
Waarom blijf je mijn woorden verdraaien? Ik heb niet gezegd dat je geen kritiek mag hebben op Israël. Ik heb vrij duidelijk toegelicht wanneer antisemitisme zich voordoet onder het mom van kritiek op Israël.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:17 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je blijft er lekker omheen lullen en gaat niet in op wat ik echt schrijf. Waarom is dat precies?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:58 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Met twee maten meten” betekent alleen iets als je ook uitlegt welke gelijke maatstaf je gebruikt. Dat probeer ik juist helder te krijgen.
Kritiek op Israël wordt niet automatisch antisemitisch zodra iemand veel aandacht heeft voor Gaza. Mensen mogen oorlogsmisdaden, disproportioneel geweld of burgerdoden bekritiseren, net zoals ze dat bij Rusland, Iran, Saudi-Arabië of de VS doen.
Daarnaast klopt je vergelijking inhoudelijk ook niet helemaal. Iran dat eigen burgers onderdrukt tijdens protesten en Israël dat een oorlog voert in Gaza zijn twee verschillende situaties, met andere politieke, militaire en juridische vragen. Dat betekent niet dat de ene erger of minder erg is, maar wel dat mensen er anders over discussiëren.
Dat is echt onzin. De ongeregeldheden in Iran zijn zeer uitbunding besproken in de media, en vrij lang nog na de gebeurtenissen.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 13:01 schreef VEM2012 het volgende:
En er is heel weinig te doen geweest over Iran. Nog even afgezien van dat heel veel mensen (ook op Fok) de getallen meteen betwisten, is het kort in het nieuws geweest, terwijl we al jarenlang nu dagelijks het onterechte verwijt van genocide horen als het om Israël gaat. En dat is een hele nare beschuldiging richting Israël omdat nu juist de staat Israël bestaat omdat de Joden niet meer blootgesteld willen worden aan genocide...
Zegt iemand die zelfs nu nog opkomt voor Israelquote:Ik ben wat dat betreft een straight shooter. Kritiek kan. Maar bepaalde vormen van kritiek maakt je een antisemiet of (ook duidelijk) een domoor die in de antisemitische propaganda (gefinancierd door onder meer Iran) trapt en weigert zich ook maar een beetje in te lezen in dit conflict.
Omdat deze mensen de meest gruwelijke misdaden (laten) plegen?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 14:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waarom zouden eigenlijk alleen eenzijdig Israëlische politici naar een internationale rechtbank moeten? En op welke manier gaat Israël precies 'te ver'?
Ik ontwijk je punt niet, ik wijs erop dat je allerlei dingen aan elkaar knoopt die niet automatisch met elkaar samenhangen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je blijft er lekker omheen lullen en gaat niet in op wat ik echt schrijf. Waarom is dat precies?
Ik heb in de post die je quote het niet gehad over kritiek hebben, ik heb het over een opsomming aan zaken die je naar jouw mening antisemiet maken. Dat een aantal van die punten nogal kolderiek zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom blijf je mijn woorden verdraaien? Ik heb niet gezegd dat je geen kritiek mag hebben op Israël. Ik heb vrij duidelijk toegelicht wanneer antisemitisme zich voordoet onder het mom van kritiek op Israël.
Nogmaals, wie de schoen past, trekke hem aan.
Beter gaan we wapens inzamelen en die naar Ben-Gvir brengen, dan zal hij ons misschien een ereplaats geven en ons vergeven voor ons antisemitisme.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:29 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb in de post die je quote het niet gehad over kritiek hebben, ik heb het over een opsomming aan zaken die je naar jouw mening antisemiet maken. Dat een aantal van die punten nogal kolderiek zijn.
Ik pas de schoen niet, en nu?
En dit is dus antisemitische bullshit. De vileine genocide beschuldiging terwijl iedereen met twee werkende hersencellen inmiddels kan weten dat die onterecht is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat is echt onzin. De ongeregeldheden in Iran zijn zeer uitbunding besproken in de media, en vrij lang nog na de gebeurtenissen.
Israel pleegt de gruwelijkste oorlogs en humanitaire misdaden en dat dag in dag uit, dus ja logisch dat dit langer in het nieuws is.
Als Israel geen beschuldiging over genocide wil, dan is het heel simpel: Pleeg geen genocide.
[..]
Zegt iemand die zelfs nu nog opkomt voor Israel![]()
Je draait erom heen omdat je niet op mijn voorbeelden ingaat (waarschijnlijk omdat ze staan als een huis).quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:29 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik ontwijk je punt niet, ik wijs erop dat je allerlei dingen aan elkaar knoopt die niet automatisch met elkaar samenhangen.
Dat Israël meer aandacht krijgt dan Iran kan je best een dubbele standaard vinden. Maar daaruit volgt nog niet dat kritiek op Israël dus antisemitisch is.
Niemand zegt dat Israël zich niet mag verdedigen of raketaanvallen maar moet accepteren. Dat is een karikatuur van het debat.
De vraag is niet of een staat mag optreden tegen terrorisme, maar welke middelen daarbij geoorloofd zijn en hoeveel burgerslachtoffers acceptabel worden gevonden.
'De vijand gebruikt burgers als schild' is bovendien geen onbeperkte vrijbrief. Dat principe accepteren we namelijk nergens anders volledig.
Als een maffiaorganisatie zich in een flatgebouw verschuilt, vinden we ook niet automatisch dat de staat dan maar hele woonwijken mag opblazen, omdat criminelen zich tussen burgers bevinden.
Juist in moeilijke situaties worden proportionaliteit en bescherming van burgers relevant.
Is de regering van Zuid-Afrika antisemitisch?quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En dit is dus antisemitische bullshit. De vileine genocide beschuldiging terwijl iedereen met twee werkende hersencellen inmiddels kan weten dat die onterecht is.
Good for you.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:29 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb in de post die je quote het niet gehad over kritiek hebben, ik heb het over een opsomming aan zaken die je naar jouw mening antisemiet maken. Dat een aantal van die punten nogal kolderiek zijn.
Ik pas de schoen niet, en nu?
Nou gewoon van hun voorgangers, Israel heeft altijd al een instelling gehad van "als jij mij een klap geeft krijg je een meervoud aan klappen terug".quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:48 schreef AFA2022 het volgende:
"Smotrich en Ben Gvir zouden hebben gezegd voor elke drone worden minimaal 10 gebouwen met de grond gelijk gemaakt."
Waar zouden dit idee in godsnaam vandaan hebben gehaald...
Nee, dat is opnieuw een karikatuur van wat ik zeg.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je draait erom heen omdat je niet op mijn voorbeelden ingaat (waarschijnlijk omdat ze staan als een huis).
Verder is het lachwekkend op politieoptreden met militair optreden te vergelijken. Ook in een open veld mag je de maffia niet met een raket bestoken.
Absoluut en het is zeer bekend dat Zuid-Afrika en Iran bondgenoten zijn. Daar komt ook die belachelijke klacht vandaan.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:50 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Is de regering van Zuid-Afrika antisemitisch?
Nog nooit zo onveilig gevoeld ergens als daar trouwens. Ook complete moorden op blanke mensen bezig. Erg jammer.quote:Op woensdag 27 mei 2026 10:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Absoluut en het is zeer bekend dat Zuid-Afrika en Iran bondgenoten zijn. Daar komt ook die belachelijke klacht vandaan.
Grote schande. Sowieso is er heel veel aan te merken op Zuid-Afrika.
Wederom draai je om de hete brei heen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:56 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee, dat is opnieuw een karikatuur van wat ik zeg.
Israël mag zichzelf uiteraard verdedigen, net zoals ieder ander land dat mag wanneer het wordt aangevallen. Het punt is alleen dat zelfverdediging niet betekent dat daarmee automatisch iedere vorm van geweld proportioneel of gerechtvaardigd wordt.
Dat is geen regel die alleen voor Israël geldt. Diezelfde discussie voeren we ook bij Rusland, de VS, Saudi-Arabië of NAVO-operaties: niet of een land zich mag verdedigen, maar waar de grens ligt.
En daarom is “Hamas gebruikt burgers als schild” ook geen volledig antwoord op alle kritiek. Want als dat elke keer voldoende zou zijn, zou in feite ieder leger kunnen zeggen dat burgerdoden niet meer ter discussie staan zodra de tegenstander zich in stedelijk gebied bevindt.
Dus nee, niemand zegt dat Israël niks mag terugdoen of zich maar moet laten afslachten. Dat maak jij ervan. De discussie gaat over proportionaliteit en grenzen aan geweld, niet over een verbod op zelfverdediging.
Waarom klopt er geen reet van? In je post noem je een lijst aan dingen die je antisemitisch maken (naar jouw mening), waarvan ik er een aantal kolderiek vind. Wat klopt daar niet aan?quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Good for you.
Verder klopt er geen reet van wat je zegt…
Klopt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 10:56 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Nog nooit zo onveilig gevoeld ergens als daar trouwens. Ook complete moorden op blanke mensen bezig. Erg jammer.
Dat je er helemaal niet echt op ingaat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:04 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Waarom klopt er geen reet van? In je post noem je een lijst aan dingen die je antisemitisch maken (naar jouw mening), waarvan ik er een aantal kolderiek vind. Wat klopt daar niet aan?
Overal in de wereld zijn mensonterende misstanden, maar we veroordelen alleen Israel. No Jews no news.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Klopt.
Dat Zuid-Afrika nota bene Israël heeft beschuldigd is een gotspe en het zegt alles over de zwakzinnigheid van de Europese politici dat er geen zware afkeuring kwam daarover.
Nee, maar je laat opnieuw belangrijke context weg.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wederom draai je om de hete brei heen.
Als er burgerdoden zijn veroorzaakt door de VS of Rusland dan is er werkelijk niemand die vervolgens roept dat er genocide is gepleegd.
De geallieerden hebben veel meer burgerslachtoffers gemaakt in de tweede wereldoorlog. Alleen al wat er is gebeurd in Dresden. Dat noemen we een oorlogsmisdaad.
Maar bij Israël noemen de antisemieten het een genocide. Wat, nogmaals, gelet op de historie een zeer vileine beschuldiging is.
Als iemand specifieke acties van Israël als oorlogsmisdaad benoemt is dat geen antisemitisme. Dat is niet wat ik zeg en dat weet je best. Het is de enorme overdrijving van wat Israël fout doet en Israël zien als de aanstichter terwijl dat overduidelijk Hamas/Iran/Hezbollah/enz zijn…
Dus wat je eigenlijk zegt is dat je het maar vervelend vind dat Israel zoveel kritiek krijgt en je liever zou hebben dat Israel met rust gelaten zou worden en men zich zou concentreren op andere gebieden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:06 schreef DobbyDobby het volgende:
[..]
Overal in de wereld zijn mensonterende misstanden, maar we veroordelen alleen Israel. No Jews no news.
Er is voldoende aan te merken op Zuid-Afrika, absoluut. SAJBD is van mening dat Zuid-Afrika niet antisemitisch is. Je weet wel, de Joodse gemeenschap in Zuid-Afrika.quote:Op woensdag 27 mei 2026 10:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Absoluut en het is zeer bekend dat Zuid-Afrika en Iran bondgenoten zijn. Daar komt ook die belachelijke klacht vandaan.
Grote schande. Sowieso is er heel veel aan te merken op Zuid-Afrika.
Het is een genocide beschuldiging tegen Israel, niet tegen joden. Dus nee dat is geen antisemitisme.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En dit is dus antisemitische bullshit. De vileine genocide beschuldiging terwijl iedereen met twee werkende hersencellen inmiddels kan weten dat die onterecht is.
Ja, vervelend is dat hè? Beetje zoals dit was:quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat je er helemaal niet echt op ingaat.
Wel grappig dat je me betwist niet inhoudelijk op je in te gaan, terwijl dat exact is wat jij de afgelopen posts weigert te doen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 09:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom blijf je mijn woorden verdraaien? Ik heb niet gezegd dat je geen kritiek mag hebben op Israël. Ik heb vrij duidelijk toegelicht wanneer antisemitisme zich voordoet onder het mom van kritiek op Israël.
Nogmaals, wie de schoen past, trekke hem aan.
Wat laat je nu weg: bv dat heel veel Palestijnen gewoon vrijelijk in Israël leven. En niet als tweederangs burgers.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:08 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee, maar je laat opnieuw belangrijke context weg.
Bij discussies over Gaza gaat het niet alleen over het aantal burgerdoden. Het gaat ook over de blokkade, de bevolkingsdichtheid, beperkte vluchtmogelijkheden, uitspraken van sommige Israëlische politici en de langdurige humanitaire situatie.
Daarom gebruiken sommige mensen de term genocide niet simpelweg omdat er burgers sterven in een oorlog.
Dat betekent overigens niet automatisch dat die juridische kwalificatie vaststaat. Daar wordt internationaal juist fel over gediscussieerd.
Nee dat zeg ik niet. Zeer terechte kritiek op Israel, jammer dat het alleen zo lachwekkend selectief is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:10 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dus wat je eigenlijk zegt is dat je het maar vervelend vind dat Israel zoveel kritiek krijgt en je liever zou hebben dat Israel met rust gelaten zou worden en men zich zou concentreren op andere gebieden.
Ja, want er is overduidelijk geen sprake van genocide. Maar het ICJ gaat ook niet zeggen dat er genocide is natuurlijk.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:11 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Er is voldoende aan te merken op Zuid-Afrika, absoluut. SAJBD is van mening dat Zuid-Afrika niet antisemitisch is. Je weet wel, de Joodse gemeenschap in Zuid-Afrika.
Zuid-Afrika heeft hier in elk geval wel de juiste kanalen gevold door het door het ICJ te laten toetsen. Wat als ICJ tot de conclusie komt dat er wel meer aan de hand is, is ICJ dan ook antisemitisch?
Netanyahu wil al jaren geen twee-staten oplossing: https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4637673,00.htmlquote:Op woensdag 27 mei 2026 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat laat je nu weg: bv dat heel veel Palestijnen gewoon vrijelijk in Israël leven. En niet als tweederangs burgers.
Wat je ook weglaat is waarom Israël de grens niet open heeft: omdat er een concrete dreiging is. En niet een beetje ook. Als Belgen hier dagelijks bomaanslagen gaan plegen gaat de grens ook op slot.
En wat denk je van de andere grenzen? Is er iemand die de Egyptenaren beschuldigt van genocide omdat zij ook de grens dichthouden?
Israël heeft Gaza gegeven aan de Palestijnen. Ze hebben miljarden gekregen en hadden er een soort van Dubaï van kunnen maken. Ze kozen echter voor een tunnelnetwerk en bommen om Israël uit te roeien.
Want dit is het feit waar het om draait: Israël wil een twee staten oplossing. Palestijnen willen al 75 jaar lang Israël van de kaart vegen en de Joden uitroeien…
Btw: hoe noem je dat laatste eigenlijk?
quote:Prime Minister Benjamin Netanyahu, in a final bid to shore up right-wing support ahead of a knife-edge vote on Tuesday, said he would not permit a Palestinian state to be created under his watch if he is re-elected.
quote:"Whoever moves to establish a Palestinian state or intends to withdraw from territory is simply yielding territory for radical Islamic terrorist attacks against Israel," he told the Israeli news site NRG.
Asked if that meant a state would not be established if he remained prime minister, he said: "Indeed."
On the final day of campaigning Monday, Netanyahu visited Har Homa, a Jewish development in east Jerusalem that is viewed as an illegal settlement by the Palestinians and the international community.
Netanyahu vowed to preserve Jerusalem's unity "in all its parts" and said he would "continue to build and fortify" the city to prevent any future division.
"Come home," he told disaffected Likud supporters. The choice is symbolic: the Likud led by me, that will continue to stand firmly for (Israel's) vital interests, compared with a left-wing government... ready to accept any dictate," he said.
Netanyahu promoted the establishment of Har Homa in 1997, in defiance of deep-seated international opposition, after he was first elected prime minister.
"I thought we had to protect the southern gateway to Jerusalem by building here," Netanyahu said, with a construction site behind the podium as his backdrop. "There was huge objection, because this neighbourhood is in a location which prevents the Palestinian (territorial) contiguity."
Jij bent zo enorm antisemitisch dat je gewoon niet kan zien wat voor onzin je uitkraamt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het is een genocide beschuldiging tegen Israel, niet tegen joden. Dus nee dat is geen antisemitisme.
Overigens is deze genocide heel goed gedocumenteerd, van vele kanten.
Dus ´´bullshit´´ is het ook zeker niet.
Volgens mij heeft verder discussiëren weinig zin. Je behandelt dit onderwerp voortdurend alsof er maar twee opties bestaan:quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat laat je nu weg: bv dat heel veel Palestijnen gewoon vrijelijk in Israël leven. En niet als tweederangs burgers.
Wat je ook weglaat is waarom Israël de grens niet open heeft: omdat er een concrete dreiging is. En niet een beetje ook. Als Belgen hier dagelijks bomaanslagen gaan plegen gaat de grens ook op slot.
En wat denk je van de andere grenzen? Is er iemand die de Egyptenaren beschuldigt van genocide omdat zij ook de grens dichthouden?
Israël heeft Gaza gegeven aan de Palestijnen. Ze hebben miljarden gekregen en hadden er een soort van Dubaï van kunnen maken. Ze kozen echter voor een tunnelnetwerk en bommen om Israël uit te roeien.
Want dit is het feit waar het om draait: Israël wil een twee staten oplossing. Palestijnen willen al 75 jaar lang Israël van de kaart vegen en de Joden uitroeien…
Dubbele onzin....quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jij bent zo enorm antisemitisch dat je gewoon niet kan zien wat voor onzin je uitkraamt.
Lees gewoon maar terug wat ik hierover schreef. En bovendien: hou op met de leugen dat er een goed gedocumenteerde zaak ligt. Dat is simpelweg onwaar.
O, dus jij weigert op mijn argumentatie in te gaan en vervolgens verwijt je mij dat ik mijn argumenten niet herhaal?quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, vervelend is dat hè? Beetje zoals dit was:
[..]
Wel grappig dat je me betwist niet inhoudelijk op je in te gaan, terwijl dat exact is wat jij de afgelopen posts weigert te doen.
De twee staten oplossing is door Israël vaak aangeboden en door de Palestijnen altijd afgewezen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:18 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Netanyahu wil al jaren geen twee-staten oplossing: https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4637673,00.html
[..]
[..]
Modus Operandi van de pro-Israel trollen op FOK!quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:18 schreef Hetekip het volgende:
Als iedere nuance meteen wordt uitgelegd als “Israël mag zich niet verdedigen” of “Hamas wordt goedgepraat”, dan wordt een inhoudelijke discussie onmogelijk.
Dus ik laat het hierbij.
ICJ zegt wel dat Israël moet stoppen in Gaza.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, want er is overduidelijk geen sprake van genocide. Maar het ICJ gaat ook niet zeggen dat er genocide is natuurlijk.
Hoe denk je dat "starvation as a method of warfare" genoemd wordt?quote:“The Israeli authorities must end mass killings of civilians, extensive destruction of civilian infrastructure and starvation as a method of warfare,” said Saïd Benarbia, ICJ Middle East and North Africa Programme Director. “There is clear and ample evidence that such actions are deliberately aimed at rendering life in Gaza unsustainable and forcing Palestinians to leave. The international community must ensure that the Israeli authorities’ stated goal of permanently displacing Palestinians out of their land, which would amount to an international crime, be unequivocally abandoned.”
Wederom: niet wat ik zeg. Met je stropop.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:18 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Volgens mij heeft verder discussiëren weinig zin. Je behandelt dit onderwerp voortdurend alsof er maar twee opties bestaan:
of iemand neemt jouw framing volledig over,
of diegene is blind voor terreur, antisemitisme of de veiligheid van Israëli’s.
Daardoor reageer je niet meer op wat ik daadwerkelijk zeg, maar vooral op een versimpelde tegenpositie die makkelijker aan te vallen is.
Als iedere nuance meteen wordt uitgelegd als “Israël mag zich niet verdedigen” of “Hamas wordt goedgepraat”, dan wordt een inhoudelijke discussie onmogelijk.
Dus ik laat het hierbij.
Oh my bad, ik dacht dat Netanyahu de PM van Israël was.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De twee staten oplossing is door Israël vaak aangeboden en door de Palestijnen altijd afgewezen.
Zie bv wat Bill Clinton daarover heeft gezegd.
Aantonen nog wel:quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dubbele onzin....
Je beledigt mij zeer hevig, maar als ik je ga vragen om dit aan te tonen dan weet ik nu al dat je niets kan tonen.
Zelfde als met genocide. Heel veel bronnen hierover te vinden die het aantonen.
Dus tja blijf lekker ontkennen joh.
Starvation kwam doordat Hamas de hulp blokkeerde.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:22 schreef beefkeek het volgende:
[..]
ICJ zegt wel dat Israël moet stoppen in Gaza.
[..]
Hoe denk je dat "starvation as a method of warfare" genoemd wordt?
Dus iedere mening van Rob Jetten staat voor het beleid van Nederland???quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:23 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh my bad, ik dacht dat Netanyahu de PM van Israël was.
https://x.com/trtworld/status/2041518859619008690quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aantonen nog wel:
Kom maar op. Waar blijkt het uit dat Israël het doel heeft om de Palestijnse bevolking uit te roeien?
Uit dat ze humanitaire hulp geven?
Vooraf waarschuwen waar ze aan gaan vallen?
Tell me!
En dat is precies het vreemde aan je redenering.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus iedere mening van Rob Jetten staat voor het beleid van Nederland???
Feit is dat het lot van de Palestijnen is veroorzaakt door hun leiders. En niemand anders.
Je realiseert je dat het ICJ degene is die dat zegt hè, niet ik?quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Starvation kwam doordat Hamas de hulp blokkeerde.
Het is vrij ongekend dat in een oorlog de tegenstand hulpgoederen verstrekt. Maar bij Israël is er een nieuwe standaard!
Haha, goeie stropop.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dus iedere mening van Rob Jetten staat voor het beleid van Nederland???
Feit is dat het lot van de Palestijnen is veroorzaakt door hun leiders. En niemand anders.
Doelpalen verzetten doet hij constant, ook andere dingen er bij halen dat de discussie zo diffuus wordt. Wil ook nooit een enkele duidelijke definitie van iets geven, maar slaat jou dan wel om de oren met: 'Dat zeg ik niet.' En als je een definitie vraagt ben je 'dom' want je moet in zijn hoofd kunnen kijken.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:34 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Haha, goeie stropop.
Jij: Palestina weigert de tweestatenoplossing!
Ik: <Laat een bron zien waarin Netanyahu aangeeft geen tweestatenoplossing te willen>
Jij: Ja maar ze hebben het zelf veroorzaakt.
Zal ik Greta even bellen of ze de doelpalen mee terugnemen met de flotila's? Of ga je ze nog verder verzetten?
Correct. Netanyahu heeft inderdaad een tweestatenoplossing geweigerd, hij is ook verkozen met als doel dit tegen te houden. Dat was nog halverwege de jaren 1990. En volgens mij is inmiddels ook hier meermaals uitgelegd hoe dit is gekomen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:18 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Netanyahu wil al jaren geen twee-staten oplossing: https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4637673,00.html
[..]
[..]
Het is wat dit betreft vreemd om het argument 'Ja, maar Netanyahu ...' te maken. Want je verwacht toch niet dat Israël gaat meewerken aan een Palestijnse staat, wetende dat dit alleen maar een voedingsbodem voor veel meer terrorisme zal zijn? Waar nog crucialer: Israël dan ook geen grip meer op heeft.quote:Nevertheless, Labour and Peres were comfortably ahead in the polls early in 1996, holding a lead of 20%. However, the country was hit by a spate of suicide attacks by Hamas including the Jerusalem bus 18 massacres and other attacks in Ashkelon and the Dizengoff Center, which killed 59 people and severely damaged Peres' election chances. Polls taken in mid-May showed Peres ahead by just 4-6%, whilst two days before the election his lead was down to 2%.
Bron
Dit nieuwsbericht komt uit 2015, niet uit halverwege de jaren 90.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Correct. Netanyahu heeft inderdaad een tweestatenoplossing geweigerd, hij is ook verkozen met als doel dit tegen te houden. Dat was nog halverwege de jaren 1990. En volgens mij is inmiddels ook hier meermaals uitgelegd hoe dit is gekomen.
Na de aanslag op Rabin, stond zijn opvolger Peres op grote afstand in de peilingen, maar volgde een enorme golf van zeer heftige aanslagen van de Palestijnen in Israël die veel mensen het levende koste. Deze reeks van aanslagen heeft veel draagvlak voor een tweestatenoplossing weggehaald in de Israëlische samenleving, waardoor Netanyahu (die beloofde het Palestijnse terreur hard aan te pakken, uiteindelijk werd verkozen). Zie ook:
[..]
Het is wat dit betreft vreemd om het argument 'Ja, maar Netanyahu ...' te maken. Want je verwacht toch niet dat Israël gaat meewerken aan een Palestijnse staat, wetende dat dit alleen maar een voedingsbodem voor veel meer terrorisme zal zijn? Waar nog crucialer: Israël dan ook geen grip meer op heeft.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou het sentiment 20 jaar later dan anders moeten zijn? Waarom zou Israël moeten meewerken aan een tweestatenoplossing voor een gebied waar naar alle waarschijnlijk een terreurgroepering als leiders wordt verkozen en men meteen kan beginnen een soort terreurstaat op te tuigen? Dan krijg je wat je nu in de Gazastrook had, in de Westelijke Jordaanoever, wat ook nog eens een bergachtig gebied is. De user VEM2012 heeft dan ook volledig gelijk.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit nieuwsbericht komt uit 2015, niet uit halverwege de jaren 90.
Ik gebruik het argument "Ja, maar Netanyahu" niet, ik geef aan dat ook Israël aangeeft het niet te willen. Dit is namelijk wat @:VEM2012 zei:
[..]
VEM2012 zei dat Israël een tweestatenoplossing wil en gebruikte dat als argument dat Palestina de situatie waar ze in zitten aan zichzelf te danken heeft. Daar reageerde ik op dat Israël geen tweestatenoplossing wil.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zou het sentiment 20 jaar later dan anders moeten zijn? Waarom zou Israël moeten meewerken aan een tweestatenoplossing voor een gebied waar naar alle waarschijnlijk een terreurgroepering als leiders wordt verkozen en men meteen kan beginnen een soort terreurstaat op te tuigen? Dan krijg je wat je nu in de Gazastrook had, in de Westelijke Jordaanoever, wat ook nog eens een bergachtig gebied is. De user VEM2012 heeft dan ook volledig gelijk.
Bijna: velen in Israël willen geen tweestatenoplossing meer.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
VEM2012 zei dat Israël een tweestatenoplossing wil en gebruikte dat als argument dat Palestina de situatie waar ze in zitten aan zichzelf te danken heeft. Daar reageerde ik op dat Israël geen tweestatenoplossing wil.
Fijn dat je dat nogmaals voor me bevestigt, dank je wel daarvoor.
Ik denk dat je deze discussie met VEM2012 moet voeren, hij gaf namelijk aan dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik niet:quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:14 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijna: velen in Israël willen geen tweestatenoplossing meer.
Israël heeft namelijk decennialang een gigantische vredesbeweging gehad. Waar is eenzelfde beweging eigenlijk ooit geweest in de Palestijnse samenleving?
Die er nooit geweest. De Palestijnen hebben altijd voet bij stuk gehouden: al dit gebied is in het geheel van ons en wij zullen overgaan tot geweld tot we het ooit in de volledigheid in handen hebben gekregen.
En dan vinden Westerlingen dat Israël met zulke mensen moet gaan praten, bijzonder is dat toch.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onderzoek toont duidelijk aan dat dat draagvlak inmiddels nihil is geworden. Maar eenzijdig naar Netanyahu wijzen, zoals jij deed, schetst natuurlijk een vertekend beeld van de realiteit.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik denk dat je deze discussie met VEM2012 moet voeren, hij gaf namelijk aan dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik niet:
[..]
Dus als er iemand zegt dat Israël een tweestatenoplossing wil en ik laat een artikel over de PM van Israël zien waar hij aangeeft dat er zolang hij PM is geen tweestatenoplossing komt is dat eenzijdig naar Netanyahu wijzen?quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Onderzoek toont duidelijk aan dat dat draagvlak inmiddels nihil is geworden. Maar eenzijdig naar Netanyahu wijzen, zoals jij deed, schetst natuurlijk een vertekend beeld van de realiteit.
Hij heeft het hier kennelijk niet over alle Palestijnen en over wat hij wil.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:28 schreef Hetekip het volgende:
[..]
https://x.com/trtworld/status/2041518859619008690
Ben-Gvir zegt hier zelf:
"As someone who took everything from them, I also want to take their lives. This is right, this is just, this is the truth"
Nee, dat schrijf ik totaal niet!quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:30 schreef Hetekip het volgende:
[..]
En dat is precies het vreemde aan je redenering.
Bij Palestijnen trek je conclusies over een hele bevolking op basis van Hamas of bepaalde leiders, maar bij Israëli’s maak je ineens wél onderscheid tussen regering, politici en burgers.
Dus als een extremistische Israëlische minister iets roept, dan zeg jij terecht: “dat vertegenwoordigt niet alle Israëli’s.” Maar zodra het over Palestijnen gaat, worden Hamas en radicale groeperingen ineens wél gebruikt alsof ze het complete Palestijnse volk vertegenwoordigen.
Dat is gewoon meten met twee maten, iets waar je ons telkens van beschuldigd.
Klopt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je realiseert je dat het ICJ degene is die dat zegt hè, niet ik?
Kennelijk weet jij niet het verschil tussen doelpalen en een cornervlag.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:34 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Haha, goeie stropop.
Jij: Palestina weigert de tweestatenoplossing!
Ik: <Laat een bron zien waarin Netanyahu aangeeft geen tweestatenoplossing te willen>
Jij: Ja maar ze hebben het zelf veroorzaakt.
Zal ik Greta even bellen of ze de doelpalen mee terugnemen met de flotila's? Of ga je ze nog verder verzetten?
Aldus een van de personen die continu om mijn argumentatie heen lult.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:36 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Doelpalen verzetten doet hij constant, ook andere dingen er bij halen dat de discussie zo diffuus wordt. Wil ook nooit een enkele duidelijke definitie van iets geven, maar slaat jou dan wel om de oren met: 'Dat zeg ik niet.' En als je een definitie vraagt ben je 'dom' want je moet in zijn hoofd kunnen kijken.
Al bij al, een zeer trieste manier om met elkaar te communiceren.
De tweestatenoplossing is door Israël aangeboden aan de Palestijnen en die hebben dat geweigerd. Dat is simpelweg een feit.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dit nieuwsbericht komt uit 2015, niet uit halverwege de jaren 90.
Ik gebruik het argument "Ja, maar Netanyahu" niet, ik geef aan dat ook Israël aangeeft het niet te willen. Dit is namelijk wat @:VEM2012 zei:
[..]
Dat zal het inderdaad zijn. Het zal absoluut niet te maken hebben met hoe jij consequent de parameters van de discussie aanpast.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kennelijk weet jij niet het verschil tussen doelpalen en een cornervlag.
Ja, en erna heeft de PM van Israël meerdere malen aangegeven dat er geen tweestatenoplossing komt. Netanyahu is inderdaad Israël niet, net als Hamas niet hetzelfde is als Palestina.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:50 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De tweestatenoplossing is door Israël aangeboden aan de Palestijnen en die hebben dat geweigerd. Dat is simpelweg een feit.
Netanyahu is Israël niet.
Net zo goed als toen Wilders de verkiezingen won niet ineens Nederland xenofoob was.
Met je doelpalen.
Het is voor iedereen met werkende hersencellen duidelijk dat Gaza een stap was naar de tweestatenoplossing (die daarvoor zonder meer was aangeboden en afgeslagen). Als men toen had gekozen voor Gaza omvormen naar een normale staat was nu er zonder meer draagvlak geweest om Palestina te erkennen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Zou het sentiment 20 jaar later dan anders moeten zijn? Waarom zou Israël moeten meewerken aan een tweestatenoplossing voor een gebied waar naar alle waarschijnlijk een terreurgroepering als leiders wordt verkozen en men meteen kan beginnen een soort terreurstaat op te tuigen? Dan krijg je wat je nu in de Gazastrook had, in de Westelijke Jordaanoever, wat ook nog eens een bergachtig gebied is. De user VEM2012 heeft dan ook volledig gelijk.
1. Dan is het op zijn minst een ongelukkig voorbeeld dat je de Nazi's gebruikt.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:41 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als je goed leest dan vergelijk ik Israël niet met de Nazi's. Ik vergelijk de argumentatie. Oftewel: het oordeel over de misdaden van partij A is oneerlijk / niet juist omdat de media geen aandacht schenkt aan de misdaden van partij B.
Waar zit het concrete verschil voor jou hier? Wat is überhaupt 'Palestina' op dit moment? Spreek je dan over het gehele gebied, inclusief of Israël of wat precies zeg maar?quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, en erna heeft de PM van Israël meerdere malen aangegeven dat er geen tweestatenoplossing komt. Netanyahu is inderdaad Israël niet, net als Hamas niet hetzelfde is als Palestina.
Ik ben blij dat we het over nuance kunnen hebben, laten we dat nu ook eens consequent toe gaan passen.
Oh hey, en daar komen de indirecte persoonlijke aanvallen weer "het is voor iedereen met werkende hersencellen duidelijk"quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is voor iedereen met werkende hersencellen duidelijk dat Gaza een stap was naar de tweestatenoplossing (die daarvoor zonder meer was aangeboden en afgeslagen). Als men toen had gekozen voor Gaza omvormen naar een normale staat was nu er zonder meer draagvlak geweest om Palestina te erkennen.
Maar nee, men koos voor Hamas en voor terreur.
Laten we het voor het gemak van de discussie gewoon Palestijnen noemen, het lijkt me voor niemand zinvol om te gaan debatteren over of Palestina wel of geen land is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Waar zit het concrete verschil voor jou hier? Wat is überhaupt 'Palestina' op dit moment? Spreek je dan over het gehele gebied, inclusief of Israël of wat precies zeg maar?
Dat is weldegelijk de wens: in vrede leven.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik denk dat je deze discussie met VEM2012 moet voeren, hij gaf namelijk aan dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik niet:
[..]
Het valt mij op dat je de eerste vraag nu ontwijkt. Waar zit het verschil tussen de Palestijnen en Hamas?quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:57 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Laten we het voor het gemak van de discussie gewoon Palestijnen noemen, het lijkt me voor niemand zinvol om te gaan debatteren over of Palestina wel of geen land is.
Excuus, ik had het Palestijnen moeten noemen ipv Palestina.
Ik vroeg je om je scheldpartij te bewijzen richting mij. Maar goed zoals altijd kan je dat dus niet.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aantonen nog wel:
Kom maar op. Waar blijkt het uit dat Israël het doel heeft om de Palestijnse bevolking uit te roeien?
Uit dat ze humanitaire hulp geven?
Vooraf waarschuwen waar ze aan gaan vallen?
Tell me!
Nee hoor.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:51 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat zal het inderdaad zijn. Het zal absoluut niet te maken hebben met hoe jij consequent de parameters van de discussie aanpast.
Ah ja, vandaar dat ze gebieden in 3 landen bezetten haha. En 4 landen bombarderen....quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is weldegelijk de wens: in vrede leven.
Wat is dit voor domme vraag?quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt mij op dat je de eerste vraag nu ontwijkt. Waar zit het verschil tussen de Palestijnen en Hamas?
Als je er vanuit gaat dat je met volwassenen communiceert, moet je misschien ook als een volwassene communiceren.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik ben vrij duidelijk. Sommigen zijn een slecht verstaander.
Misschien was mijn verwijzing naar Bill Clinton te onduidelijk en had ik erbij moeten zetten: die is tegenwoordig geen president meer, dus dit speelde langere tijd geleden…
Je weet wel: dumb it down…
Maar ja, ik ga altijd uit van dat ik met volwassenen communiceer. My bad.
Niet alle Palestijnen zijn lid van Hamas, dus niet alle Palestijnen zijn terroristen. Ben jij van mening dat er geen verschil is tussen Palestijnen en Hamas?quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het valt mij op dat je de eerste vraag nu ontwijkt. Waar zit het verschil tussen de Palestijnen en Hamas?
Toen ik schreef dat Palestijnen hun lot te danken hebben aan hun leiders begreep jij niet dat ik op Hamas en de eerdere leiders doelde?quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ja, en erna heeft de PM van Israël meerdere malen aangegeven dat er geen tweestatenoplossing komt. Netanyahu is inderdaad Israël niet, net als Hamas niet hetzelfde is als Palestina.
Ik ben blij dat we het over nuance kunnen hebben, laten we dat nu ook eens consequent toe gaan passen.
Hey, daar gaat de cornervlag weer.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is weldegelijk de wens: in vrede leven.
Dat men niet een staat wil met Hamas aan het roer aan de landsgrens die op 7-10 de meest wrede misdrijven pleegde tegen onschuldigen is iets heel anders.
Ze hebben een enorme kans gekregen en die verneukt.
Maar als er een normaal bewind komt, dan zal dat sentiment weer draaien.
Zou jij een buurman tolereren die jouw dochter heeft verkracht terwijl haar borsten werden geamputeerd en vervolgens ze is verminkt???
Dat doe ik best hoor. Ik heb Bianconeri onomwonden een antisemiet genoemd.quote:Op woensdag 27 mei 2026 12:54 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh hey, en daar komen de indirecte persoonlijke aanvallen weer "het is voor iedereen met werkende hersencellen duidelijk"
Als je iemand nou persoonlijk aan wil vallen, wees dan een vent en doe dat gewoon.
Deze hele discussie begon na een post van mij waarin ik aangaf dat het beste wat er kan gebeuren momenteel is dat Netanyahu geen leidinggevende positie meer heeft, dus het lijkt erop dat we elkaar daarop de hand kunnen schudden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toen ik schreef dat Palestijnen hun lot te danken hebben aan hun leiders begreep jij niet dat ik op Hamas en de eerdere leiders doelde?
Dat er op dit moment geen sprake kan zijn van een snelle uitweg lijkt mij evident na alles wat is gebeurd.
Maar Netanyahu heeft binnenkort sowieso niets te zeggen.
Er is een lange weg te gaan nu, maar er is weldegelijk een pad naar vrede.
Kortom: je gebruikt het woord genocide zonder de betekenis te kennen en liegt over de feiten.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:00 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik vroeg je om je scheldpartij te bewijzen richting mij. Maar goed zoals altijd kan je dat dus niet.
Waaruit het blijkt?
Door alles te slopen? Overal bommen op te gooien, alles te beschieten. Burger doelen constant.
Ze geven geen humanitaire hulp, ze hebben juist voedsel en water onthouden.
Vooraf waarschuwen, ja nee lekker zeg. Iedereen moet praktisch het hele land maar verlaten omdat ze zo graag burger doelen bombarderen.
Ja, heel gek dat ze zich verdedigen tegen landen die hebben gezworen om hen uit te roeien. Zo raar…quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah ja, vandaar dat ze gebieden in 3 landen bezetten haha. En 4 landen bombarderen....
Echt op zoek naar vrede lol....
[..]
Kennelijk kan je dat niet herkennen, maar dat is dus wat ik doe.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat je met volwassenen communiceert, moet je misschien ook als een volwassene communiceren.
Waar schreef ik dat ze dat op dit moment willen?quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:05 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hey, daar gaat de cornervlag weer.
Jij gaf aan dat Israël op dit moment een tweestatenoplossing wil en de Palestijnen niet. Daar reageerde ik op door je te laten zien dat Israël het op dit moment ook niet wil.
Ok.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:07 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Deze hele discussie begon na een post van mij waarin ik aangaf dat het beste wat er kan gebeuren momenteel is dat Netanyahu geen leidinggevende positie meer heeft, dus het lijkt erop dat we elkaar daarop de hand kunnen schudden.
Ik begreep prima dat je het over Hamas en hun eerdere leiders had. Er zijn echter een aantal gebruikers in dit topic die Hamas en Palestijnen synoniem met elkaar vinden, dus dat maakt het niet helemaal duidelijk.
beefkeek in NWS / Israëlische Ben-Gvir niet meer welkom op Frans grondgebied #2quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kennelijk kan je dat niet herkennen, maar dat is dus wat ik doe.
Post 54, ik wacht af.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar schreef ik dat ze dat op dit moment willen?
Quote graag.
Wil = tegenwoordige tijd. Oftewel nu, niet in het verleden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 11:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ah ja, jezelf verdedigen door andere landen aan te vallen en te bezetten.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, heel gek dat ze zich verdedigen tegen landen die hebben gezworen om hen uit te roeien. Zo raar…
quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kortom: je gebruikt het woord genocide zonder de betekenis te kennen en liegt over de feiten.
Het gaat natuurlijk niet alleen om 'lid' zijn van Hamas, het gaat om het gedachtegoed steunen en de bereidheid om eventueel zelfs mee te doen aan het terrorisme, zoals we op 7 oktober 2023 hebben kunnen zien, waar duizenden burgers ofwel in de straten stonden te juichen of mededen aan het terreur.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:03 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Niet alle Palestijnen zijn lid van Hamas, dus niet alle Palestijnen zijn terroristen. Ben jij van mening dat er geen verschil is tussen Palestijnen en Hamas?
Dat is geen antwoord op wat ik vroeg:quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet alleen om 'lid' zijn van Hamas, het gaat om het gedachtegoed steunen en de bereidheid om eventueel zelfs mee te doen aan het terrorisme, zoals we op 7 oktober 2023 hebben kunnen zien, waar duizenden burgers ofwel in de straten stonden te juichen of mededen aan het terreur.
Hoe ik het zie is dat ondanks lang niet alle Palestijnen een onderdeel zijn van Hamas, het draagvlak voor wat Hamas jegens Israël en Joden wil, wel heel erg groot is en dit ook de groepering zelf overstijgt. Als je moslimfundamentalisme, antisemitisme en een bereidheid tot martelaarschap steunt, dan ben je net zo fout als iemand die bij Hamas zit.
Dit is dus een andere insteek dan vele hanteren, door een hele strakke scheiding te hanteren tussen Hamas en de Palestijnen te doen alsof de Palestijnen helemaal niets met Hamas hebben.
Men verdoezelt daarmee het echte draagvlak voor alles dat Hamas (of een andere Palestijnse terreurgroepering) doet. En dat is natuurlijk ook de bedoeling, zo denken mensen het acceptabeler te maken om de Palestijnen te steunen.
Waarom doe je net alsof Hamas iets vies is in Gaza? Hamas is de gekozen volksvertegenwoordiging daar.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:39 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op wat ik vroeg:
Ben jij van mening dat er geen verschil is tussen Palestijnen en Hamas?
Dat is wel een flinke oversimplificatie van het conflict daar, vind je zelf ook niet? Hamas is in 2006 gekozen en heeft daarna de macht gegrepen en oppositie onmogelijk gemaakt. PA is niet hetzelfde als Hamas.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:42 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Waarom doe je net alsof Hamas iets vies is in Gaza? Hamas is de gekozen volksvertegenwoordiging daar.
Zo gaat het werkelijk waar in heel veel Moslim landen en de bevolking doet er ook geen klote aan. Laten we niet doen alsof ze perse iets anders willen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke oversimplificatie van het conflict daar, vind je zelf ook niet? Hamas is in 2006 gekozen en heeft daarna de macht gegrepen en oppositie onmogelijk gemaakt. PA is niet hetzelfde als Hamas.
Nee. Mensen die actief proberen zoiets als Hamas, waarvan het algemeen bekend is dat 40% van de Palestijnse bevolking deze groepering actief steunt en 50% de aanval van 7 Oktober prima vond, los te trekken van de Palestijnse bevolking, dat is pas oversimplificatie.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is wel een flinke oversimplificatie van het conflict daar, vind je zelf ook niet?
Dus als Israël alle Palestijnen heeft vermoord in een oorlogsconflict, omdat ze vijanden zijn, dan is daarna vrede?quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet alleen om 'lid' zijn van Hamas, het gaat om het gedachtegoed steunen en de bereidheid om eventueel zelfs mee te doen aan het terrorisme, zoals we op 7 oktober 2023 hebben kunnen zien, waar duizenden burgers ofwel in de straten stonden te juichen of mededen aan het terreur.
Hoe ik het zie is dat ondanks lang niet alle Palestijnen een onderdeel zijn van Hamas, het draagvlak voor wat Hamas jegens Israël en Joden wil, wel heel erg groot is en dit ook de groepering zelf overstijgt. Als je moslimfundamentalisme, antisemitisme en een bereidheid tot martelaarschap steunt, dan ben je net zo fout als iemand die bij Hamas zit.
Dit is dus een andere insteek dan vele hanteren, door een hele strakke scheiding te hanteren tussen Hamas en de Palestijnen te doen alsof de Palestijnen helemaal niets met Hamas hebben.
Men verdoezelt daarmee het echte draagvlak voor alles dat Hamas (of een andere Palestijnse terreurgroepering) doet. En dat is natuurlijk ook de bedoeling, zo denken mensen het acceptabeler te maken om de Palestijnen te steunen.
Volgens mij is mijn antwoord toch erg duidelijk: Ik geef aan dat er een verschil is tussen Hamas en de Palestijnen, maar dat er onder de Palestijnen simpelweg veel draagvlak is voor het gedachtegoed van Hamas (of andere terreurgroeperingen) jegens Israël. Daarom kun je deze twee niet volledig los van elkaar zien.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:39 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op wat ik vroeg:
Ben jij van mening dat er geen verschil is tussen Palestijnen en Hamas?
Echt... De pro-Israel trollen moeten met de meest domme argumenten komen om de eigen standpunten nog te steunen.....quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:53 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Nee. Mensen die actief proberen zoiets als Hamas, waarvan het algemeen bekend is dat 40% van de Palestijnse bevolking deze groepering actief steunt en 50% de aanval van 7 Oktober prima vond, los te trekken van de Palestijnse bevolking, dat is pas oversimplificatie.
Dus volgens jou mag elke Nederlander kapot geknald worden omdat toevallig D66 won?quote:Hamas is net zo normaal in de steden van Gaza als D66 hier in Nederland is - elke poging dat te framen als iets anders is per definitie onjuist, onvolledig en politiek gekleurd. We klagen immers ook niet dat Xi of Kim Jong Un geen verkiezingen heeft gehouden "omdat het volk dat zo graag zou willen".
Jouw valkuil is dat je jouw witte, Westerse, opvattingen over democratie en individualistisch gedrag projecteert op zoiets non-Westers als Gaza en het gebied daaromheen. Die mensen leven met Hamas als een gegeven en vinden het eigenlijk wel prima zolang ze hun leven kunnen leiden.
Ja, dat kan je wel....quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Volgens mij is mijn antwoord toch erg duidelijk: Ik geef aan dat er een verschil is tussen Hamas en de Palestijnen, maar dat er onder de Palestijnen simpelweg veel draagvlak is voor het gedachtegoed van Hamas (of andere terreurgroeperingen) jegens Israël. Daarom kun je deze twee niet volledig los van elkaar zien.
Ah de beroemde Bianconeri Eenarm is er weer om aan te geven dat alles de schuld van Israel is. We hebben jouw opmerkingen al eerder gedebunked in een ander topic, of moeten we je wederom, voor de 14e keer, herinneren aan het aantal oorlogen begonnen tegen Israel door andere landen?quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt... De pro-Israel trollen moeten met de meest domme argumenten komen om de eigen standpunten nog te steunen.....
Een steun van burgers aan partij Hamas kan je absoluut niet los zien van tientallen jaren aan terreur op Palestijnen.
En dit is precies de topic-ontwrichtende modus operandi die trollen gebruiken.quote:Dus volgens jou mag elke Nederlander kapot geknald worden omdat toevallig D66 won?
Komende van iemand die 7 oktober ontkend als zijnde een aanval op Israel, maar dit moedwillig blijft framen als "een sterke reactie op terreur van Israel", is dit bijzonder ironisch te noemen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je negeert alle feiten zoals altijd weer.
Dit heb ik nooit gezegd, dus leuke poging om weer te trollen en leugens te verspreiden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:01 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Komende van iemand die 7 oktober ontkend als zijnde een aanval op Israel, maar dit moedwillig blijft framen als "een sterke reactie op terreur van Israel", is dit bijzonder ironisch te noemen.
Nee, niet alles is de schuld van Israel.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:59 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ah de beroemde Bianconeri Eenarm is er weer om aan te geven dat alles de schuld van Israel is. We hebben jouw opmerkingen al eerder gedebunked in een ander topic, of moeten we je wederom, voor de 14e keer, herinneren aan het aantal oorlogen begonnen tegen Israel door andere landen?
[..]
En dit is precies de topic-ontwrichtende modus operandi die trollen gebruiken.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dit heb ik nooit gezegd, dus leuke poging om weer te trollen en leugens te verspreiden.
Ach, user Bianconeri. Zo diep in je eigen propaganda dat je niet meer weet wat je zelf schreef. Ik zal je helpen met nog een opmerking, gelijk na 7 oktober, waarin je de onvervalste goedpraatactie ook hebt laten zien:quote:
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 22:11 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Niet vandaag, maar gister schijnen er wel Joden door Palestijns gebied getrokken te zijn die exact hetzelfde gedaan hebben.
En daarmee heb je ook 1 van de redenen te pakken waarom Hamas zoiets doet.
Vandaar dat je met elke opmerking over Hamas je met je vinger gelijk wijst naar Israel, alsof Israel de reden is dat alles wat Hamas doet vergoeilijkt. We hebben daar een term voor: Tu quoque. Het is een beetje het argument van de armoede; als je niks ander weet, gebruik je de "hullie doen het ook". Wordt vooral gebruikt door studenten overigens.quote:Nee, niet alles is de schuld van Israel.
Maar doen alsof Hamas uit het niets ontstaan is en uit het niets veel steun krijgt is natuurlijk complete onzin.
Iemand zoals jij die continue de rol van de gemiddelde Palestijn zo verdraait in dit conflict en alle voorgaande conflicten, is vanaf nu erg lastig serieus te nemen. Het lijkt er gewoon echt op dat je moedwillig aan het trollen bent, zelfs als je geconfronteerd wordt met bewijs is je eerste hersenspasme de Tu quoque.quote:Gedebunked? Ik zou niet weten wat jij gedebunked zou hebben?
Het enige wat jij doet is feiten ontwijken en persoonlijk aanvallen.
Oh, nu komt het gegeven dat Israel onder continue militaire dreiging of dreiging van afslachting ligt,opeens niet uit, maar als het om de Palestijnen gaat, dan is het opeens volkomen logisch dat ze 'een reactie' geven op 7 oktober want "Israel doet al jaren aan afslachtingen".quote:Sinds wanneer doet het aantal oorlogen/aanvallen tegen Israel er toe? Precies, niet.
Ik weet dat begrijpend lezen niet je sterkste punt is, daar hebben meerdere mensen je al op gewezen. Had je hier wel moeite in gestoken, dan had je namelijk begrepen dat mijn reactie gaat over het feit dat iemand heel hard aan het proberen is Hamas neer te zetten als een geïsoleerde groep buiten de Palestijnse bevolking, terwijl jij net zo goed weet als ik dat Hamas gewoon een politieke tak, een bestuurlijke tak en een operationele tak heeft binnen Gaza, wat hen net zo gewoon maakt als D66 of eender andere politieke partij.quote:Jij doet alsof dat Hamas de leiding kreeg gelijk staat aan terecht dat ze daar kapot geschoten worden.
Dat is hetzelfde als met D66 in NL.
Die 40% is flink afgenomen de laatste tijd. Maargoed, dat terzijde, laten we voor het gemak stellen dat de helft van de bevolking de aanval van 7 oktober prima vond, in de ogen van Palestijnen is dat net zo goed vechten voor hun eigen overleving (en nee, daarmee geef ik niet aan het eens te zijn met die aanval, absoluut niet juist).quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:53 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Nee. Mensen die actief proberen zoiets als Hamas, waarvan het algemeen bekend is dat 40% van de Palestijnse bevolking deze groepering actief steunt en 50% de aanval van 7 Oktober prima vond, los te trekken van de Palestijnse bevolking, dat is pas oversimplificatie.
Even jouw eigen argumenten volgende zou elke Rus het eens zijn met Poetin want er is geen oppositie die iets anders wil.quote:Hamas is net zo normaal in de steden van Gaza als D66 hier in Nederland is - elke poging dat te framen als iets anders is per definitie onjuist, onvolledig en politiek gekleurd. We klagen immers ook niet dat Xi of Kim Jong Un geen verkiezingen heeft gehouden "omdat het volk dat zo graag zou willen".
Het leven met Hamas als een gegeven betekent niet dat ze het steunen. De mensen die onderdrukt worden door Hamas moet je niet willen vernietigen, die zou je willen bevrijden van Hamas. Dat maakt het des te belangrijker onderscheid tussen Hamas en Palestijnen te maken.quote:Jouw valkuil is dat je jouw witte, Westerse, opvattingen over democratie en individualistisch gedrag projecteert op zoiets non-Westers als Gaza en het gebied daaromheen. Die mensen leven met Hamas als een gegeven en vinden het eigenlijk wel prima zolang ze hun leven kunnen leiden.
Dus even samengevat: Ook al is er verschil tussen Hamas en de Palestijnen, doordat er een deel van de bevolking is die Hamas steunt, moet je alle Palestijnen zien als sympathisanten van Hamas.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Volgens mij is mijn antwoord toch erg duidelijk: Ik geef aan dat er een verschil is tussen Hamas en de Palestijnen, maar dat er onder de Palestijnen simpelweg veel draagvlak is voor het gedachtegoed van Hamas (of andere terreurgroeperingen) jegens Israël. Daarom kun je deze twee niet volledig los van elkaar zien.
Nee, een aanzienlijk deel van de Palestijnen wel. Als je mijn post namelijk leest heb ik het over 'dat er onder de Palestijnen simpelweg veel draagvlak is'. Dat vertaald zich niet naar 'we moeten alle Palestijnen zien als sympathisanten van Hamas'.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:19 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Dus even samengevat: Ook al is er verschil tussen Hamas en de Palestijnen, doordat er een deel van de bevolking is die Hamas steunt, moet je alle Palestijnen zien als sympathisanten van Hamas.
Heb ik het zo goed samengevat voor je?
Misschien moet je even lezen lol.... Ik zeg daar nergens dat 7 oktober geen aanval was.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:16 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
[..]
Ach, user Bianconeri. Zo diep in je eigen propaganda dat je niet meer weet wat je zelf schreef.
Ik veroordeel Hamas in praktisch elke post.quote:Vandaar dat je met elke opmerking over Hamas je met je vinger gelijk wijst naar Israel, alsof Israel de reden is dat alles wat Hamas doet vergoeilijkt. We hebben daar een term voor: Tu quoque. Het is een beetje het argument van de armoede; als je niks ander weet, gebruik je de "hullie doen het ook". Wordt vooral gebruikt door studenten overigens.
Bewijs? Welk bewijs geef jij? Geen....quote:Iemand zoals jij die continue de rol van de gemiddelde Palestijn zo verdraait in dit conflict en alle voorgaande conflicten, is vanaf nu erg lastig serieus te nemen. Het lijkt er gewoon echt op dat je moedwillig aan het trollen bent, zelfs als je geconfronteerd wordt met bewijs is je eerste hersenspasme de Tu quoque.
Ik veroordeel beide kampen, beide terroristische aanvallen. Hoezo meet ik dan met 2 maten?quote:Oh, nu komt het gegeven dat Israel onder continue militaire dreiging of dreiging van afslachting ligt,opeens niet uit, maar als het om de Palestijnen gaat, dan is het opeens volkomen logisch dat ze 'een reactie' geven op 7 oktober want "Israel doet al jaren aan afslachtingen".
Je meet wederom met 2 maten, beste student, 2 maten. Zo jammer dat je dit zelf niet ziet.
Je zegt:quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, een aanzienlijk deel van de Palestijnen wel. Als je mijn post namelijk leest heb ik het over 'dat er onder de Palestijnen simpelweg veel draagvlak is'. Dat vertaald zich niet naar 'we moeten alle Palestijnen zien als sympathisanten van Hamas'.
En hoe zie jij dit?
Die zullen er vast en zeker zijn. Het zal wel een minderheid betreffen gezien de sentimenten in de samenleving. Deze vraag staat verder nog voor je open:quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:26 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Je zegt:
"Daarom kun je deze twee niet volledig los van elkaar zien."
In jouw eigen post verbind je de twee met elkaar, vandaar mijn reactie.
Ik zal de vraag anders stellen:
Zijn er in jouw ogen Palestijnen die momenteel wonen in bezet gebied die onschuldig zijn en hierom slachtoffer van de huidige situatie zijn en daar zelf geen deel aan nemen?
quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, een aanzienlijk deel van de Palestijnen wel. Als je mijn post namelijk leest heb ik het over 'dat er onder de Palestijnen simpelweg veel draagvlak is'. Dat vertaald zich niet naar 'we moeten alle Palestijnen zien als sympathisanten van Hamas'.
En hoe zie jij dit?
Dus je wil dat Israel een volk dat aantoonbaar vind dat ze aan het vechten zijn voor hun overleving, dat naast hen woont, zich actief bewapend en gewapende groeperingen zoals Hamas steunt, anders moet behandelen alsof zij hen niet vijandig gezind zijn?quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:17 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Die 40% is flink afgenomen de laatste tijd. Maargoed, dat terzijde, laten we voor het gemak stellen dat de helft van de bevolking de aanval van 7 oktober prima vond, in de ogen van Palestijnen is dat net zo goed vechten voor hun eigen overleving (en nee, daarmee geef ik niet aan het eens te zijn met die aanval, absoluut niet juist).
En toch heeft Hamas nog 2 miljoen onschuldige burgers die hen steunt, ook al zijn deze mensen volgens jou onschuldig, en zoals je zelf al zei, zich zien als vechten voor hun eigen overleving. De paralellen met de nadagen van nazi-Duitsland, toen de meest gelovige nazi-sympathisanten bleven doorvechten ondanks alles, zijn nadrukkelijk aanwezig.quote:Hamas is niet hetzelfde als de Palestijnse bevolking. In die bevolking zitten ook een hoop onschuldige burgers.
Ik heb niet het idee dat er in Rusland een volksopstand gaande is tegen Putin en zijn warmachine - maar ik laat me graag overtuigen.quote:Even jouw eigen argumenten volgende zou elke Rus het eens zijn met Poetin want er is geen oppositie die iets anders wil.
We hebben volgens mij net al vastgesteld dat dat dus wel het geval is.quote:Het leven met Hamas als een gegeven betekent niet dat ze het steunen.
Zeker weten, het is alleen verdomd lastig onderscheid maken als het 50/50 is en Hamas gebruik maakt van tactieken zoals zich onder de burgerbevolking te verschuilen (iets waar je nooit enige media outlet over hoort trouwens, de grove schendingen van Hamas als het gaat om de Geneefse conventie).quote:De mensen die onderdrukt worden door Hamas moet je niet willen vernietigen, die zou je willen bevrijden van Hamas. Dat maakt het des te belangrijker onderscheid tussen Hamas en Palestijnen te maken.
Nee, zo is dat niet gegaan. De Joden woonden daar al duizenden jaren. De VN had een verdelingsplan, waarbij zowel de Joden een gebied toegewezen kregen en de Arabieren een gebied toegewezen kregen (de VN had inmiddels het mandaat overgenomen van het VK).quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:13 schreef Hetekip het volgende:
Ik blijf het wel grappig vinden hoe men het hier over een twee staten oplossing heeft. Iedereen weet dat Israël uit het niks gewoon een land is gaan stichten waar mensen al woonde. Alles wat erna kwam, is pure rottigheid.
Waarin je nergens direct op ingaat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
beefkeek in NWS / Israëlische Ben-Gvir niet meer welkom op Frans grondgebied #2
Hoe ik het zie is dat een deel van de bevolking (aanname momenteel rond de 50%) is die geen sympathisant is, die er niets mee te maken wil hebben maar gewoonweg niet uit die situatie kan. Ik ben daarom ook voorstander van het vernietigen van Hamas, ik ben alleen geen voorstander van de manier waarop dit gedaan wordt door Israël.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:27 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die zullen er vast en zeker zijn. Het zal wel een minderheid betreffen gezien de sentimenten in de samenleving. Deze vraag staat verder nog voor je open:
[..]
Waarin je nergens direct op ingaat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:15 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Als jij denkt dat dat hetzelfde is als 'op dit moment', dan vrees ik dat je terug mag naar de lagere school.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
[..]
Wil = tegenwoordige tijd. Oftewel nu, niet in het verleden.
Wat een vervelend woordspelletje is dit om maar niet toe te geven dat je het inderdaad gezegd hebt.
[..]
Als jij denkt dat dat hetzelfde is als 'op dit moment', dan vrees ik dat je terug mag naar de lagere school.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:16 schreef beefkeek het volgende:
[..]
[..]
Wil = tegenwoordige tijd. Oftewel nu, niet in het verleden.
Wat een vervelend woordspelletje is dit om maar niet toe te geven dat je het inderdaad gezegd hebt.
Wat ben je toch ook een opzichtige leugenaar. Israël is nooit de aanvallende partij geweest, maar altijd de verdedigende partij of de terugslaande partij.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:24 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah ja, jezelf verdedigen door andere landen aan te vallen en te bezetten.
Uhu![]()
[..]![]()
![]()
Okay, diezelfde VN zegt:quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, zo is dat niet gegaan. De Joden woonden daar al duizenden jaren. De VN had een verdelingsplan, waarbij zowel de Joden een gebied toegewezen kregen en de Arabieren een gebied toegewezen kregen (de VN had inmiddels het mandaat overgenomen van het VK).
UNGA181, zoek maar op. Aangenomen op 29-11-1947.
De Joodse leiders zijn schoorvoetend akkoord gegaan. De Arabische leiders niet.
Vervolgens hebben de Arabieren de Joden aangevallen en ontstond een burgeroorlog.
Pas daarna is de staat Israël uitgeroepen.
Om direct aangevallen te worden door omringende staten.
Dus niet uit het niets. En zeker niet dat pas daarna de ellende begon.
Oké, maar waarop baseer je dit precies? Want 50% is behoorlijk, dan zouden we toch echt wel duidelijke tegengeluiden moeten kunnen merken in die samenleving of zouden bijvoorbeeld de honderden gijzelaars wel hulp moeten hebben gehad.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:31 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hoe ik het zie is dat een deel van de bevolking (aanname momenteel rond de 50%) is die geen sympathisant is, die er niets mee te maken wil hebben maar gewoonweg niet uit die situatie kan. Ik ben daarom ook voorstander van het vernietigen van Hamas, ik ben alleen geen voorstander van de manier waarop dit gedaan wordt door Israël.
Ze hebben gewoon voor Hamas gestemd in Gaza.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En Noord-Koreanen stemmen massaal voor Kim Jung Un.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze hebben gewoon voor Hamas gestemd in Gaza.
Vreemde conclusie, dat is niet wat ik zei.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:28 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dus je wil dat Israel een volk dat aantoonbaar vind dat ze aan het vechten zijn voor hun overleving, dat naast hen woont, zich actief bewapend en gewapende groeperingen zoals Hamas steunt, anders moet behandelen alsof zij hen niet vijandig gezind zijn?
Ja, en er zijn totaal zo'n 15 miljoen Palestijnen. Die zijn niet allemaal schuldig.quote:En toch heeft Hamas nog 2 miljoen onschuldige burgers die hen steunt, ook al zijn deze mensen volgens jou onschuldig, en zoals je zelf al zei, zich zien als vechten voor hun eigen overleving. De paralellen met de nadagen van nazi-Duitsland, toen de meest gelovige nazi-sympathisanten bleven doorvechten ondanks alles, zijn nadrukkelijk aanwezig.
Houdt dat in dat iedereen het met Putin eens is?quote:Ik heb niet het idee dat er in Rusland een volksopstand gaande is tegen Putin en zijn warmachine - maar ik laat me graag overtuigen.
Tja, daar verschillen jij en ik van mening over lijkt het.quote:We hebben volgens mij net al vastgesteld dat dat dus wel het geval is.
Vrijwel elke media outlet noemt Hamas een terroristische organisatie. Dat doen ze niet omdat ze afentoe een appel stelen. Dat het lastig is dat onderscheid te maken betekent niet dat je het niet hoeft te doen.quote:Zeker weten, het is alleen verdomd lastig onderscheid maken als het 50/50 is en Hamas gebruik maakt van tactieken zoals zich onder de burgerbevolking te verschuilen (iets waar je nooit enige media outlet over hoort trouwens, de grove schendingen van Hamas als het gaat om de Geneefse conventie).
Wat wil je van me? Dat ik elk van die onzinnige opsommingen één voor één ga betwisten? Ik heb je een inhoudelijke reactie gegeven, heb je aangegeven hoe ik erin sta en wat mijn mening is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarin je nergens direct op ingaat.
Waarvan akte!
Interessant. Jouw huidige wens is dat mocht je overlijden je in het familiegraf begraven wordt. Dat is dus hoe je er nu in staat. Dat betekent niet dat je nu begraven wil worden.quote:Als jij denkt dat dat hetzelfde is als 'op dit moment', dan vrees ik dat je terug mag naar de lagere school.
Ik wil namelijk begraven worden in ons familiegraf. Maar dat ga ik jou maar niet vertellen, want dan ga jij mij levend begraven begrijp ik inmiddels...
Uhu, vandaar dat Israel niet zichzelf aan het verdedigen is maar in totaal 4 landen aanvalt (op HUN grondgebied) en zelfs 3 landen bezet.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:32 schreef VEM2012 het volgende:
Wat ben je toch ook een opzichtige leugenaar. Israël is nooit de aanvallende partij geweest, maar altijd de verdedigende partij of de terugslaande partij.
Nee, er zal een tussensituatie moeten ontstaan waarbij de gemoederen bedaren en men partijen gaat steunen die zich richten op iets anders dan het vernietigen van de staat Israël en de Joden en als ze daarmee klaar zijn ook nog de Christenen (en waarschijnlijk dus ook jou een kogel door de kop willen jagen).quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:55 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Dus als Israël alle Palestijnen heeft vermoord in een oorlogsconflict, omdat ze vijanden zijn, dan is daarna vrede?
Want als de Palestijnen het gedachtegoed van Hamas steunen, zal het conflict nooit stoppen tenzij ze daarmee stoppen (het steunen) of wanneer ze dood zijn.
Respect dat je nog zo veel geduld weet op te bringen op figuren zoals @HowardRoark @VEM2012 en @William_Papadinquote:Op woensdag 27 mei 2026 14:40 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Wat wil je van me? Dat ik elk van die onzinnige opsommingen één voor één ga betwisten? Ik heb je een inhoudelijke reactie gegeven, heb je aangegeven hoe ik erin sta en wat mijn mening is.
[..]
Interessant. Jouw huidige wens is dat mocht je overlijden je in het familiegraf begraven wordt. Dat is dus hoe je er nu in staat. Dat betekent niet dat je nu begraven wil worden.
Misschien moet je zelf wat LOI lesjes groep 3 volgen, het zal je goed doen. Wie weet, misschien ontstijg je AVI3 dan wel. Kunnen we eindelijk écht inhoudelijk discussiëren.
Weer die omdraaiing. En het dan gek vinden dat ik zeg dat je je duidelijk toont als antisemiet.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:56 schreef bianconeri het volgende:
Een steun van burgers aan partij Hamas kan je absoluut niet los zien van tientallen jaren aan terreur op Palestijnen.
Whut :´)quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Weer die omdraaiing. En het dan gek vinden dat ik zeg dat je je duidelijk toont als antisemiet.
Dat is wel een logisch gevolgtrekking van je insinuatie.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:36 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Vreemde conclusie, dat is niet wat ik zei.
Ik denk dat je te weinig van WO2 weet anders had je dit niet gezegd.quote:Leuk dat je die parallel maakt. We konden namelijk wel allemaal het onderscheid maken tussen Duitsers die deelnamen aan WO2 en degenen die zelf ook slachtoffer waren.
Houdt dat in dat elke Rus het met hem oneens is?quote:Houdt dat in dat iedereen het met Putin eens is?
Dat doen we zeker.quote:Tja, daar verschillen jij en ik van mening over lijkt het.
Ik geef je een challenge mee! Geef me 1 artikel van nos.nl waarin Hamas ondubbelzinnig een terroristische groepering wordt genoemd, zonder quotes, zonder 3e partij, gewoon ondubbelzinnig.quote:Vrijwel elke media outlet noemt Hamas een terroristische organisatie.
Nu ben je het gedrag van de Palestijnse bevolking nogal aan het downplayen, er zijn genoeg situaties bekend waarbij palestijnse burgers de positie van Israelische soldaten door hebben gegeven aan Hamas strijders.quote:Dat doen ze niet omdat ze afentoe een appel stelen. Dat het lastig is dat onderscheid te maken betekent niet dat je het niet hoeft te doen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoquequote:Op woensdag 27 mei 2026 13:56 schreef bianconeri het volgende:
Volgens de polls (dezelfde polls die @William_Paladin hanteert) was eerder zo'n 40% sympathisant van Hamas en is dat afgenomen richting 21% in Gaza en 35% op de Westoever. Daar zat een foutmarge in van zo'n 3,5%, dus voor 't gemak maak ik daar even zo'n 50% van.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:34 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oké, maar waarop baseer je dit precies? Want 50% is behoorlijk, dan zouden we toch echt wel duidelijke tegengeluiden moeten kunnen merken in die samenleving of zouden bijvoorbeeld de honderden gijzelaars wel hulp moeten hebben gehad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoquequote:Op woensdag 27 mei 2026 14:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Uhu, vandaar dat Israel niet zichzelf aan het verdedigen is maar in totaal 4 landen aanvalt (op HUN grondgebied) en zelfs 3 landen bezet.
Uhu
Ah, nu is het ineens terug aanvallen en niet meer zelf verdediging?quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:48 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Totaal niet relevant begrip voor dat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:47 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque
Ik weet het, het is best confronterend dit. Misschien moet je even een luchtje gaan scheppen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, nu is het ineens terug aanvallen en niet meer zelf verdediging?
Jij weet ook niet wat je wilt zeg.
[..]
Totaal niet relevant begrip voor dat.
Ah oke, dat is je eigen conclusie? Dat is namelijk niet wat ik zei.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:46 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Dat is wel een logisch gevolgtrekking van je insinuatie.
De Duitse regering is aansprakelijk gesteld. Daarmee zijn inderdaad alle Duitsers geraakt, maar dat maakte niet ineens alle Duitsers fout.quote:Ik denk dat je te weinig van WO2 weet anders had je dit niet gezegd.
Hey leuk, een woordspelletje.quote:Houdt dat in dat elke Rus het met hem oneens is?
Waarom? Ik wist niet dat ik voor de NOS werkte.quote:Dat doen we zeker.
[..]
Ik geef je een challenge mee! Geef me 1 artikel van nos.nl waarin Hamas ondubbelzinnig een terroristische groepering wordt genoemd, zonder quotes, zonder 3e partij, gewoon ondubbelzinnig.
Nee, jij gooit alles weer op één hoop. Ik ben voorstander van schuld waar de schuld hoort te liggen. Dat is niet bij de gehele Palestijnse bevolking, maar bij Hamas en de sympathisanten.quote:Nu ben je het gedrag van de Palestijnse bevolking nogal aan het downplayen, er zijn genoeg situaties bekend waarbij palestijnse burgers de positie van Israelische soldaten door hebben gegeven aan Hamas strijders.
De VN is een corrupte organisatie waar de islamitische wereld een stevige grip op heeft (ook al omdat met name Europese landen te laf zijn om er tegenin te gaan). Daarom zeggen ze daar ook dat Islamofobie een enorm groot probleem is. Want zoals we allemaal weten staan de Christenen en Joden hen naar het leven ipv andersom en mag je in Islamitische landen vrij je geloof belijden, maar o wee als je in de Westerse wereld een Moskee probeert op te richten, dan kun je zo worden onthoofd.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:33 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Okay, diezelfde VN zegt:
[ afbeelding ]
Dus gaan we nu accepteren dat het niet antisemetisch is, om te zeggen dat Israël genocide heeft gepleegd in Gaza? Of gaan we de goalpost verleggen en zeggen dat de VN toen gelijk had, en nu niet.
Wat wordt onze volgende stap?
Bron: https://unric.org/nl/israel-heeft-genocide-gepleegd-in-gaza/
Toen ze voor Hamas stemden was Hamas nog niet aan de macht. Dat Hamas daarna aan de macht is gebleven is vers twee.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:34 schreef Hetekip het volgende:
[..]
En Noord-Koreanen stemmen massaal voor Kim Jung Un.
Tja, woordspelletjes kunnen we allemaal spelen, nu je terugkrabbelt over Ruslandquote:Op woensdag 27 mei 2026 14:52 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ah oke, dat is je eigen conclusie? Dat is namelijk niet wat ik zei.
Er was helemaal geen regering meer in die tijd. Ik heb het over de bevolking die tot op de laatste dag zich verzette door zich te organiseren in burgerwachten/militante groeperingen en daarmee letterlijk tot de dood doorvocht danwel verzet pleegde - dat waren als we jouw definitie volgen ook "onschuldige burgers". Ik zie dat anders.quote:De Duitse regering is aansprakelijk gesteld. Daarmee zijn inderdaad alle Duitsers geraakt, maar dat maakte niet ineens alle Duitsers fout.
Jij bent zo stellig in je bewering dat media outlets hamas terroristisch noemen, zie dit als een ludieke manier om voor eens in je betogen met een onderbouwing te komen. Gewoon, voor de leuk.quote:Waarom? Ik wist niet dat ik voor de NOS werkte.
Dus, als een Gaza inwoner de positie van een Israelische tank doorgeeft aan Hamas, is hij of zij dan een onschuldige burger, een sympathisant of een Hamas-aanhanger, en mag diegene worden benaderd als vijandig in jouw ogen?quote:Nee, jij gooit alles weer op één hoop. Ik ben voorstander van schuld waar de schuld hoort te liggen. Dat is niet bij de gehele Palestijnse bevolking, maar bij Hamas en de sympathisanten.
Welke polls zijn dit precies? Ik kan die in dit topic niet terugvinden in elk geval. En dat laatste is natuurlijk een aanname. Hamas is op de Westelijke Jordaanoever amper aanwezig en ook daar zijn die sentimenten volledig afwezig. Sterker nog, Hamas is zoals we weten in 1988 opgericht, ook voordien waren deze sentimenten er nergens.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Volgens de polls (dezelfde polls die @:William_Paladin hanteert) was eerder zo'n 40% sympathisant van Hamas en is dat afgenomen richting 21% in Gaza en 35% op de Westoever. Daar zat een foutmarge in van zo'n 3,5%, dus voor 't gemak maak ik daar even zo'n 50% van.
Dat zou je kunnen verwachten ja. Of de bevolking die geen sympathisant is wordt onderdrukt, zoals ik eerder zei.
Je hebt er niet 1 rechtstreeks besproken. Dus je lult er omheen. En dat snap ik, want ze zijn niet onzinnig, ze staan als een huis.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:40 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Wat wil je van me? Dat ik elk van die onzinnige opsommingen één voor één ga betwisten? Ik heb je een inhoudelijke reactie gegeven, heb je aangegeven hoe ik erin sta en wat mijn mening is.
[..]
Interessant. Jouw huidige wens is dat mocht je overlijden je in het familiegraf begraven wordt. Dat is dus hoe je er nu in staat. Dat betekent niet dat je nu begraven wil worden.
Misschien moet je zelf wat LOI lesjes groep 3 volgen, het zal je goed doen. Wie weet, misschien ontstijg je AVI3 dan wel. Kunnen we eindelijk écht inhoudelijk discussiëren.
Dus...quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De VN is een corrupte organisatie waar de islamitische wereld een stevige grip op heeft (ook al omdat met name Europese landen te laf zijn om er tegenin te gaan). Daarom zeggen ze daar ook dat Islamofobie een enorm groot probleem is. Want zoals we allemaal weten staan de Christenen en Joden hen naar het leven ipv andersom en mag je in Islamitische landen vrij je geloof belijden, maar o wee als je in de Westerse wereld een Moskee probeert op te richten, dan kun je zo worden onthoofd.
Diezelfde VN nam ook een resolutie aan om de Transatlantische slavenhandel tot de ernstigste misdaad tegen de mensheid te benoemen.
Om maar even te zwijgen over UNRWA...
Wat wil je dan met deze post zeggen? Je verschuift constant....quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, zo is dat niet gegaan. De Joden woonden daar al duizenden jaren. De VN had een verdelingsplan, waarbij zowel de Joden een gebied toegewezen kregen en de Arabieren een gebied toegewezen kregen (de VN had inmiddels het mandaat overgenomen van het VK).
UNGA181, zoek maar op. Aangenomen op 29-11-1947.
De Joodse leiders zijn schoorvoetend akkoord gegaan. De Arabische leiders niet.
Vervolgens hebben de Arabieren de Joden aangevallen en ontstond een burgeroorlog.
Pas daarna is de staat Israël uitgeroepen.
Om direct aangevallen te worden door omringende staten.
Dus niet uit het niets. En zeker niet dat pas daarna de ellende begon.
Als reactie ja.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Uhu, vandaar dat Israel niet zichzelf aan het verdedigen is maar in totaal 4 landen aanvalt (op HUN grondgebied) en zelfs 3 landen bezet.
Uhu
Voor iemand die constant roept dat hij op een volwassen manier communiceert, ben je behoorlijk onfatsoenlijk, door steeds maar weer een beetje op de man te spelen, mensen dom te noemen en zo maar door.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als reactie ja.
Maar goed, ik begrijp dat Oekraïne ook een agressor is in jouw hoofd (o nee, dat zijn geen Joden, andere norm!).
Vanwege een haat jegens Israël en Joden en het misplaatste idee dat zij dit gebied dienen te hebben.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, dat kan je wel....
Een onschuldige burger is geen terrorist. Maar waarom steunen ze Hamas? Precies, vanwege terreur op Palestijnen.
Daarnaast ben je weer eens simplistisch aan het kletsen.
Je negeert alle feiten zoals altijd weer.
Jij kan mij vast even aanwijzen waar ik heb gezegd dat het goed was.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:00 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Dus...
[..]
Wat wil je dan met deze post zeggen? Je verschuift constant....
Wanneer de VN in jouw frame past is het goed, wanneer het niet in jouw frame past is het niet goed.
Wat boeit het dan dat de VN heeft gezegd: 'Joden ga daar jullie landje stichten?' Als we zeggen dat de VN corrupt is. Dan heeft jouw hele post geen zin meer.
Ik speel helemaal niet op de man. En ik noem niemand dom (het is iets anders om te zeggen dat bepaalde argumenten dom zijn, echt waar, iemand met enige intelligentie weet dat).quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:03 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Voor iemand die constant roept dat hij op een volwassen manier communiceert, ben je behoorlijk onfatsoenlijk, door steeds maar weer een beetje op de man te spelen, mensen dom te noemen en zo maar door.
Terwijl je zelf eigenlijk nauwelijks consequent bent in het inzetten van je eigen argumenten, en continue van strategie vervanderd, wanneer het niet binnen je frame past. Als je daadwerkelijk op een volwassen manier wil communiceren, zou het goed zijn dit soort onzuiverheden uit je argumenten te halen.
Ik krabbel helemaal niet terug, ik denk dat je me dan niet goed begrepen hebt. Ik vroeg je of alle Russen sympathisanten van Poetin waren omdat er geen oppositie is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:59 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Tja, woordspelletjes kunnen we allemaal spelen, nu je terugkrabbelt over Rusland
Die waren er zeker ja. Maar ook dat waren niet alle Duitsers. Goed dat je dat onderscheid ook maakt, dat is namelijk precies wat ik aangeef.quote:Er was helemaal geen regering meer in die tijd. Ik heb het over de bevolking die tot op de laatste dag zich verzette door zich te organiseren in burgerwachten/militante groeperingen en daarmee letterlijk tot de dood doorvocht danwel verzet pleegde - dat waren als we jouw definitie volgen ook "onschuldige burgers". Ik zie dat anders.
Ah oke, ik dacht dat je een reden had specifiek NOS te noemen. Ik zal eens kijken als ik wat tijd heb.quote:Jij bent zo stellig in je bewering dat media outlets hamas terroristisch noemen, zie dit als een ludieke manier om voor eens in je betogen met een onderbouwing te komen. Gewoon, voor de leuk.
Bovenstaande zijn naar mijn mening sympathisanten. Hoe ze dat onderscheid kunnen maken weet ik niet, er zijn mensen die veel beter zijn in militaire strategie dan ik die dat kunnen beantwoorden. Er moet echter wel een onderscheid blijven tussen onschuldige burgers en sympathisanten. Door hele gebieden na het bombarderen met de grond gelijk te maken en alle flats/woonhuizen te vernietigen heb je in elk geval de schijn tegen.quote:Dus, als een Gaza inwoner de positie van een Israelische tank doorgeeft aan Hamas, is hij of zij dan een onschuldige burger, een sympathisant of een Hamas-aanhanger, en mag diegene worden benaderd als vijandig in jouw ogen?
En de mensen die wisten waar de gijzelaars zaten? Of de mensen die eten kochten voor de gijzelaren? En de familie van de mensen die hielpen de gijzelaren vast et houden? En de kennissen die wisten welke families er betrokken waren bij de gijzelaren?
Wanneer is iemand in jouw ogen 'onschuldig' en wanneer is hij een sympathisant danwel een hamas-lid ? En hoe wil je dat Israel dit onderscheid gaat maken zonder dat hun eigen mensen onnodig risico lopen?
Denk aan uw eigen woorden mijn beste:quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:03 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Voor iemand die constant roept dat hij op een volwassen manier communiceert, ben je behoorlijk onfatsoenlijk, door steeds maar weer een beetje op de man te spelen, mensen dom te noemen en zo maar door.
Terwijl je zelf eigenlijk nauwelijks consequent bent in het inzetten van je eigen argumenten, en continue van strategie vervanderd, wanneer het niet binnen je frame past. Als je daadwerkelijk op een volwassen manier wil communiceren, zou het goed zijn dit soort onzuiverheden uit je argumenten te halen.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 10:01 schreef Hetekip het volgende:
Het hele probleem in NWS, is dat mensen gewoonweg niet de mening van een ander kunnen accepteren.
Ja, sommige verdraaien je woorden en maken er van alles van, maar ik laat me daar eigenlijk niet door storen. Ik doe gewoon lekker mijn eigen ding, en als iemand te frustrerend wordt: me blijft beschuldigen en stropoppen blijft inzetten, dan houdt het op voor mij. Volgende topic.
Keer op keer wordt dit omgedraaid.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vanwege een haat jegens Israël en Joden en het misplaatste idee dat zij dit gebied dienen te hebben.
Je vergeet immers weer eens dat dit sentiment al aanwezig was nog voordat Israël was opgericht. Dit is dus niet ontstaan met de oprichting van Hamas, dat was er helaas al decennialang.
Oekraine wordt aangevallen, Israel valt zelf aan.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als reactie ja.
Maar goed, ik begrijp dat Oekraïne ook een agressor is in jouw hoofd (o nee, dat zijn geen Joden, andere norm!).
quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, nu is het ineens terug aanvallen en niet meer zelf verdediging?
Jij weet ook niet wat je wilt zeg.
[..]
Totaal niet relevant begrip voor dat.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 14:51 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik weet het, het is best confronterend dit. Misschien moet je even een luchtje gaan scheppen.
Ja, wat wil je hiermee zeggen, waar heb ik iemand beledigend benaderd of iets gezegd wat niet door de beugel kan?quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:10 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Denk aan uw eigen woorden mijn beste:
[..]
Ik bedoel te zeggen, trek het u niet persoonlijk aan mijn beste, beter voor uw hartslag !quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:12 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja, wat wil je hiermee zeggen, waar heb ik iemand beledigend benaderd of iets gezegd wat niet door de beugel kan?
Oh oke, dus ik ga alleen inhoudelijk op je post in als ik die opsommingen rechtstreeks bespreek, niet wanneer ik aangeef dat ik het niet eens ben met je opsomming? Goed te zien dat je de parameters van de discussie bepaalt, dan kan ik daar voortaan rekening mee houden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hebt er niet 1 rechtstreeks besproken. Dus je lult er omheen. En dat snap ik, want ze zijn niet onzinnig, ze staan als een huis.
Dat was geen voorwaarde in je eerdere post. In je eerdere post zei je namelijk dat Israël het wil zonder daar voorwaarden aan te verbinden.quote:De wil van Israël is afhankelijk van hun veiligheid. Ze willen graag een tweestatenoplossing, maar wel onder bepaalde voorwaarden, zoals dat ze niet bestookt worden met bommen en de buren niet iedere dag proberen om aanslagen te plegen.
Dat is dus precies wat ik zei en precies in lijn met mijn voorbeeld.
Precies, Rusland is een militaire staat, die gewoon een land is binnengevallen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Oekraine wordt aangevallen, Israel valt zelf aan.
Kromme vergelijking.
Maar wel weer iets waarin je aantoont hypocriet te zijn.
Mijn neocortex heeft complete regie over de amygdala, die heeft niks te zeggen, ook de hypothalamus is lekker rustig, de hypofyse vibed daardoor lekker, en reageert enkel op de warmte. Dankjewel dat je je zorgen maakt om mijn gezondheid.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:13 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik bedoel te zeggen, trek het u niet persoonlijk aan mijn beste, beter voor uw hartslag !
VEM2012 in NWS / Israëlische Ben-Gvir niet meer welkom op Frans grondgebied #2quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik speel helemaal niet op de man. En ik noem niemand dom (het is iets anders om te zeggen dat bepaalde argumenten dom zijn, echt waar, iemand met enige intelligentie weet dat).
Verder ben ik volledig consequent, alleen word de ene na de andere stropop gebruikt. Zoals jij dat doet, twee posts hierboven.
Ben benieuwd of user @VEM2012 bereid is excuses aan te bieden voor het spelen op de man, zodat het op een volwassen manier kan verdergaan.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:19 schreef beefkeek het volgende:
[..]
VEM2012 in NWS / Israëlische Ben-Gvir niet meer welkom op Frans grondgebied #2
Hier even drie voorbeeldjes waar je op de man speelt. Denk dat je 't vergeten bent.
Oekraïne is toch ook Rusland binnen gevallen? Of ben je dat vergeten? Gewoon een aanval in reactie op. Dat is normaal.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kromme vergelijking.
Graag zie ik de quote waarin ik schreef 'zonder daar voorwaarden aan te verbinden', dan wel van gelijke strekken.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh oke, dus ik ga alleen inhoudelijk op je post in als ik die opsommingen rechtstreeks bespreek, niet wanneer ik aangeef dat ik het niet eens ben met je opsomming? Goed te zien dat je de parameters van de discussie bepaalt, dan kan ik daar voortaan rekening mee houden.
[..]
Dat was geen voorwaarde in je eerdere post. In je eerdere post zei je namelijk dat Israël het wil zonder daar voorwaarden aan te verbinden.
In de volksmond noemen we dat de doelpalen verzetten.
Hamas was geen organisatie maar een officieel erkend bestuursorgaan in Gaza, welke een ander land aanviel.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:16 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Precies, Rusland is een militaire staat, die gewoon een land is binnengevallen.
Hamas is een terroristische organisatie die een terroristische aanval hebben gelanceerd.
Hamas voert niet het bestuur over Gaza. U las het hier voor het eerst!quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:16 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Precies, Rusland is een militaire staat, die gewoon een land is binnengevallen.
Hamas is een terroristische organisatie die een terroristische aanval hebben gelanceerd.
Oekraïne valt hoofdzakelijk de economische/strategische doelen aan, om zowel de Russische economie als logistiek aan banden te leggen. Door een oliedepot of olieraffinaderij aan te vallen. Het aantal burgerslachtoffers dat Oekraïne heeft gemaakt is, ik kan geen cijfers vinden, maar zal velen malen lager liggen dan wat Israël in Gaza heeft aangericht.
Alleen hier ga je alweer de fout in. Israel is op 7 oktober 2023 door Iran en 6 proxies aangevallen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:12 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kromme vergelijking.
De geschiedvervalsing vind plaats onder onze ogen. Heel bijzonder.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hamas voert niet het bestuur over Gaza. U las het hier voor het eerst!
Slechte voorbeelden. Maar ik ben wel klaar met uitleggen waarom...quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:19 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Hier even drie voorbeeldjes waar je op de man speelt. Denk dat je 't vergeten bent.
Hamas is in 2006 gekozen en sindsdien zijn er geen stemmingen meer geweest, dat noem ik geen politiek bestuur. Dat noem ik een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hamas voert niet het bestuur over Gaza. U las het hier voor het eerst!
Je vergeleek het met Rusland. Zie jij Rusland als democratie ofzo?quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:26 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Hamas is in 2006 gekozen en sindsdien zijn er geen stemmingen meer geweest, dat noem ik geen politiek bestuur. Dat noem ik een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.
Autoritair bewind: Sinds 2007 regeert Hamas in Gaza zonder dat er sprake is van democratische vernieuwing. Er zijn al meer dan 19 jaar geen verkiezingen voor het presidentschap of het parlement meer gehouden, en de organisatie krijgt veel kritiek vanwege schendingen van de mensenrechten, beperkingen van de burgerlijke vrijheden en de onderdrukking van politieke dissidenten.
Nee, hij beschuldigd jou niet, hij stipt enkel posts van jou aan, jouw eigen woorden dus, waar jij uitspraken doet die daadwerkelijk op de man spelen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Slechte voorbeelden. Maar ik ben wel klaar met uitleggen waarom...
(sterker nog, als je de redenering volgt die je kennelijk hanteert speel jij op de man door mij te beschuldigen van op de man spelen)
Helaas is deze groteske onzin gemeengoed onder veel Palliewappies.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:13 schreef Hetekip het volgende:
Ik blijf het wel grappig vinden hoe men het hier over een twee staten oplossing heeft. Iedereen weet dat Israël uit het niks gewoon een land is gaan stichten waar mensen al woonde. Alles wat erna kwam, is pure rottigheid.
Ik noemde Rusland een militaire staat, waar zei ik iets over democratie?quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je vergeleek het met Rusland. Zie jij Rusland als democratie ofzo?
Nee, in jouw eerdere post noemde je geen beperkingen. De logische aanname is dan dat die beperkingen er niet zijn. Door die beperkingen er naderhand met terugwerkende kracht aan te verbinden verschuif je de doelpalen (of cornervlag).quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Graag zie ik de quote waarin ik schreef 'zonder daar voorwaarden aan te verbinden', dan wel van gelijke strekken.
In de volksmond heet dit: zelf er dingen bij verzinnen, mijn waarde.
Nee, want aldaar reageer ik bijvoorbeeld op iemand die leugens verkoopt en noem ik hem daarom een leugenaar.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:29 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee, hij beschuldigd jou niet, hij stipt enkel posts van jou aan, jouw eigen woorden dus, waar jij uitspraken doet die daadwerkelijk op de man spelen.
Nee, jij schuift hier gewoon de definitie op zodat jouw eigen gedrag erbuiten valt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want aldaar reageer ik bijvoorbeeld op iemand die leugens verkoopt en noem ik hem daarom een leugenaar.
Een post op de man is: jouw argumenten zijn leugens omdat jij het bent die het argument poneert en jij nu eenmaal een leugenaar bent.
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Als iemand iets doms zegt kan je dat ook gewoon dom noemen. Dat is gewoon gericht op de inhoud.
Je mag het daarmee oneens zijn, maar het blijft een reactie op de inhoud en niet op de persoon die het post.
Hier zeg je indirect: Ik praat niet met volwassenen, ik moet mijn argument simpeler maken, omdat mijn domme discussiepartner het anders niet bijhoudt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 13:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Ik ben vrij duidelijk. Sommigen zijn een slecht verstaander.
Misschien was mijn verwijzing naar Bill Clinton te onduidelijk en had ik erbij moeten zetten: die is tegenwoordig geen president meer, dus dit speelde langere tijd geleden…
Je weet wel: dumb it down…
Maar ja, ik ga altijd uit van dat ik met volwassenen communiceer. My bad.
Klopt ja, mits je het ook op die manier brengt. Even geknipt uit die posts die ik linkte:quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want aldaar reageer ik bijvoorbeeld op iemand die leugens verkoopt en noem ik hem daarom een leugenaar.
Een post op de man is: jouw argumenten zijn leugens omdat jij het bent die het argument poneert en jij nu eenmaal een leugenaar bent.
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Als iemand iets doms zegt kan je dat ook gewoon dom noemen. Dat is gewoon gericht op de inhoud.
Je mag het daarmee oneens zijn, maar het blijft een reactie op de inhoud en niet op de persoon die het post.
Oftewel, je noemt de opmerking niet dom, je noemt degene die de opmerking maakt dom.quote:Als jij denkt dat dat hetzelfde is als 'op dit moment', dan vrees ik dat je terug mag naar de lagere school.
Oftewel, je noemt mijn manier van communiceren onvolwassen.quote:Maar ja, ik ga altijd uit van dat ik met volwassenen communiceer. My bad.
Duidelijke sneer richting de mensen met die je op dat moment een discussie had.quote:Het is voor iedereen met werkende hersencellen duidelijk dat Gaza een stap was naar de tweestatenoplossing
Toen het over Hamas ging zei je over democratie dat sinds 2006 er geen vrije verkiezingen meer zijn geweest. In Rusland is dat al sinds de vorige eeuw zo...quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:31 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik noemde Rusland een militaire staat, waar zei ik iets over democratie?
Het gaat om proportionaliteit. Rusland heeft een heel leger met tanks en allerlei hightech. Wat heeft Hamas? Een paar DIY raketten?
En desondanks slaat Oekraïne minder hard terug, tegen een vele grotere opponent met veel meer middelen dan Israël tegen een opponent met weinig middelen.
Zegt de man die een drogreden gebruikt in zijn argumentatie middels 'iedereen weet dat', ofwel het ontduiken van bewijslast.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:35 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee, jij schuift hier gewoon de definitie op zodat jouw eigen gedrag erbuiten valt.
“Jouw argument klopt niet” is inhoudelijk.
“Jij bent een leugenaar” is een uitspraak over de persoon. Dat kan terecht zijn, maar het blijft persoonsgericht. Dat verdwijnt niet magisch omdat jij vindt dat iemand liegt.
Je verwart “er is een aanleiding” met “dus het is geen persoonlijke aanval meer”.
En hetzelfde geldt voor “dom”.
“Dit argument is dom” = inhoudelijk.
“Jij bent dom” = persoonlijk.
(jij doet het laatste)
Een klassieke ad hominem is inderdaad: “je argument is fout omdat jij een leugenaar bent.” Daar heb je gelijk in. Maar vervolgens doe je alsof elke persoonskwalificatie ineens inhoudelijk wordt zolang jij vindt dat iemand ongelijk heeft. Zo werkt het natuurlijk niet.
Dus nee, het is niet “allemaal niet zo moeilijk”. Jij maakt het juist kunstmatig simpel door begrippen door elkaar te trekken.
Oh dat is een interessante.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toen het over Hamas ging zei je over democratie dat sinds 2006 er geen vrije verkiezingen meer zijn geweest. In Rusland is dat al sinds de vorige eeuw zo...
Jij komt met dat argument. Als dat een argument is, dan is dat ook een argument ten aanzien van Rusland.
En dat terwijl de Russen in overgrote meerderheid tegen het starten van de oorlog tegen Oekraïne waren, waar de Palestijnse bevolking ongeveer 50/50 verdeeld was als het ging op 7/10.
Dat Gaza zich minder goed kan verdedigen is een feit. Maar ja, als ik morgen Rico Verhoeven tegenkom en hem een hengst geef en hij verkoopt mij in reactie daarop een paar fikse draaien om mijn oren, dan noem je mij toch een idioot om het tegen Rico op te nemen, in plaats van dat je mij als slachtoffer gaat zien?
Ik heb Rusland nergens een democratie genoemd. Enkel een miltaire staat, graag mij quoten waar ik Rusland een democratie noem.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toen het over Hamas ging zei je over democratie dat sinds 2006 er geen vrije verkiezingen meer zijn geweest. In Rusland is dat al sinds de vorige eeuw zo...
Jij komt met dat argument. Als dat een argument is, dan is dat ook een argument ten aanzien van Rusland.
En dat terwijl de Russen in overgrote meerderheid tegen het starten van de oorlog tegen Oekraïne waren, waar de Palestijnse bevolking ongeveer 50/50 verdeeld was als het ging op 7/10.
Dat Gaza zich minder goed kan verdedigen is een feit. Maar ja, als ik morgen Rico Verhoeven tegenkom en hem een hengst geef en hij verkoopt mij in reactie daarop een paar fikse draaien om mijn oren, dan noem je mij toch een idioot om het tegen Rico op te nemen, in plaats van dat je mij als slachtoffer gaat zien?
Sterker nog, meer dan 70% van de Palestijnen keurden de aanval op Israel goed. https://www.reuters.com/w(...)as-rises-2023-12-14/quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, dat is geen logische aanname.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:33 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Nee, in jouw eerdere post noemde je geen beperkingen. De logische aanname is dan dat die beperkingen er niet zijn. Door die beperkingen er naderhand met terugwerkende kracht aan te verbinden verschuif je de doelpalen (of cornervlag).
Als jij Rico Verhoeven een klap geeft, en hij slaat jou helemaal lens. Dan is het geen zelfverdediging meer en zou Rico moeten worden berecht, en ben jij inderdaad slachtoffer.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
Er is echt een groot verschil tussen een argument wat niet klopt en een leugen. Als je iemand beschuldigd van het vertellen van een leugen noem je hem per definitie een leugenaar.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:35 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee, jij schuift hier gewoon de definitie op zodat jouw eigen gedrag erbuiten valt.
“Jouw argument klopt niet” is inhoudelijk.
“Jij bent een leugenaar” is een uitspraak over de persoon. Dat kan terecht zijn, maar het blijft persoonsgericht. Dat verdwijnt niet magisch omdat jij vindt dat iemand liegt.
Je verwart “er is een aanleiding” met “dus het is geen persoonlijke aanval meer”.
En hetzelfde geldt voor “dom”.
“Dit argument is dom” = inhoudelijk.
“Jij bent dom” = persoonlijk.
(jij doet het laatste)
Een klassieke ad hominem is inderdaad: “je argument is fout omdat jij een leugenaar bent.” Daar heb je gelijk in. Maar vervolgens doe je alsof elke persoonskwalificatie ineens inhoudelijk wordt zolang jij vindt dat iemand ongelijk heeft. Zo werkt het natuurlijk niet.
Dus nee, het is niet “allemaal niet zo moeilijk”. Jij maakt het juist kunstmatig simpel door begrippen door elkaar te trekken.
[..]
Hier zeg je indirect: Ik praat niet met volwassenen, ik moet mijn argument simpeler maken, omdat mijn domme discussiepartner het anders niet bijhoudt.
Dat is gewoon een ad hominem. Wel creatief verpakt.
De analogie is fout. Stel dat er iemand op Rico afkomt met een keukenmes en dreigt hem neer te steken, moet Rico zichzelf dan laten snijden, of mag hij de dader neerslaan en ervoor zorgen dat deze persoon niet meer opstaat met het keukenmes?quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar dan kun je dat argument niet gebruiken om mijn argument te ontkrachten. Je hebt namelijk niet eerder genoemd dat die beperking er was. Jouw argument was dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik liet zien dat Netanyahu dat niet wil. Je reactie daarop was geen verdere nuance, je reactie daarop was mij op verschillende manieren dom te noemen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, dat is geen logische aanname.
Ik heb gezegd dat ze het willen. Dat is iets anders als dat ze het zonder enige voorwaarde zouden willen, want natuurlijk willen ze daarbij ook veiligheidsgaranties om maar eens wat te noemen.
Er wordt wel een hoop onder die veiligheid gegooid. Ik ben voorstander van een internationale vredesmacht die helpt Israël te beschermen, wat mij betreft mag Nederland daar ook aan deelnemen. Ik ben geen voorstander van het innemen van gebied en daarna alle burgerinfrastructuur daar te vernietigen en er zelf te gaan wonen.quote:Mijn punt was (en is) dat Hamas cs tot op de dag van vandaag willen dat Israël verdwijnt en de Joden uitgeroeid worden en Israël gewoon veilig wil zijn, een veilige haven voor alle Joden om een herhaling van de Holocaust te voorkomen.
Anders gezegd: zou je Hamas zoveel wapens geven dat ze Israël konden vernietigen, dan zou Israël ophouden te bestaan. Israël kan binnen 24 uur geheel Gaza vernietigen en ze doen het niet.
Big difference.
Maar iets goedkeuren wil niet zeggen dat je het zelf doet. Net zoals dat wanneer je bepaalde dingen afkeurt, dat niet betekent dat je er ook per se iets tegen doet.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Sterker nog, meer dan 70% van de Palestijnen keurden de aanval op Israel goed. https://www.reuters.com/w(...)as-rises-2023-12-14/
Je mist echt de nuance 'als'.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:37 schreef beefkeek het volgende:
Oftewel, je noemt de opmerking niet dom, je noemt degene die de opmerking maakt dom.
Nee.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Oh dat is een interessante.
Stel dat jij Rico Verhoeven tegenkomt en hem een hengst geef en in reactie daarop schopt hij je helemaal de vernieling in, waarna je de rest van je leven door een rietje moet eten.
Is dat een proportionele reactie?
Wat vindt je van mensen die vinden dat de Palestijnen dit zelf schuld zijn, en dat Israël het juiste doet, ook al gaan er een paar onschuldige mensen dood, het grootste deel van de Palestijnen heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen en zij hebben gewoon pech daar geboren te zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mist echt de nuance 'als'.
Het is immers overduidelijk dat wat je schreef niet correct is. Wat ik hierbij doe is aangeven dat als je stug wil volhouden je dan wel enorm dom overkomt.
Mijn stijl van communiceren. Geloof me, ik hou mij enorm in. Want ik zie mij een partij domme redeneringen voorbij komen als het om dit onderwerp gaat (heb ik het niet over deze discussie, maar in het algemeen) en ik ben bovendien heel allergisch als het gaat om zaken als antisemitisme. Ik vind mensen die zo in elkaar zitten enorme klootzakken.
Leuk, maar zo werkt de wereld natuurlijk niet, we blijven de Palestijnen niet het handje boven het hoofdje houden omdat de consequenties van hun acties opeens niet bevallen. Het zou wat zijn zeg.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:47 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Maar iets goedkeuren wil niet zeggen dat je het zelf doet. Net zoals dat wanneer je bepaalde dingen afkeurt, dat niet betekent dat je er ook per se iets tegen doet.
Precies dit. De pro-Palestina-aanhangers denken dat Israël wordt omringd door landen als Noorwegen en Zweden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:45 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
De analogie is fout. Stel dat er iemand op Rico afkomt met een keukenmes en dreigt hem neer te steken, moet Rico zichzelf dan laten snijden, of mag hij de dader neerslaan en ervoor zorgen dat deze persoon niet meer opstaat met het keukenmes?
Je hebt de pech daar geboren te zijn en je hebt staan juichen en spugen op de lijken van je zelf-uitgesproken vijand. Dat zijn nogal 2 uitersten niet?quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:50 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat vindt je van mensen die vinden dat de Palestijnen dit zelf schuld zijn, en dat Israël het juiste doet, ook al gaan er een paar onschuldige mensen dood, het grootste deel van de Palestijnen heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen en zij hebben gewoon pech daar geboren te zijn.
Nee, jij hebt Rusland geen democratie genoemd, maar je gebruikt als argument ten aanzien van Hamas in vergelijking met Rusland dat Hamas na democratisch verkozen te zijn in 2006 vervolgens gewoon aan de macht is gebleven.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ik heb Rusland nergens een democratie genoemd. Enkel een miltaire staat, graag mij quoten waar ik Rusland een democratie noem.
Wat ik wel steeds zeg en wat jij compleet negeert:
Rusland heeft een grote capaciteit aan militair personeel en ook materieel.
Hamas is een (in mijn ogen) terroristische staat die geen grote capaciteit heeft aan militair personeel en materieel.
Oekraïne maakt minder burgerslachtoffers dan Israël dat doet. Dat terwijl Oekraïne een vele moeilijkere vijand bevecht.
Dat is wat ik zeg.... Meer zeg ik niet.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:51 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Leuk, maar zo werkt de wereld natuurlijk niet, we blijven de Palestijnen niet het handje boven het hoofdje houden omdat de consequenties van hun acties opeens niet bevallen. Het zou wat zijn zeg.
Welke acties? Iets goedkeuren betekent niet dat je gehandeld hebt. Ik kan bijvoorbeeld een politieke keuze goedkeuren, of goed vinden, maar dat wil op geen enkele manier zeggen dat ik er naar handel of dat doe.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Sterker nog, meer dan 70% van de Palestijnen keurden de aanval op Israel goed. https://www.reuters.com/w(...)as-rises-2023-12-14/
Nog erger.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ik denk dat als Rico 1 dreun uitdeelt ik al goede kans loop op hersenbeschadiging. En als mij dat overkomt: my bad.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:41 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Als jij Rico Verhoeven een klap geeft, en hij slaat jou helemaal lens. Dan is het geen zelfverdediging meer en zou Rico moeten worden berecht, en ben jij inderdaad slachtoffer.
Als jij Rico Verhoeven slaat, en Rico een klap terug uitdeelt (proportioneel) dan ben je het zelf schuld. Rico heeft zich enkel verweerd.
Jij legt mij woorden in de mond, ik leg het jou nog een keer uit:quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, jij hebt Rusland geen democratie genoemd, maar je gebruikt als argument ten aanzien van Hamas in vergelijking met Rusland dat Hamas na democratisch verkozen te zijn in 2006 vervolgens gewoon aan de macht is gebleven.
Dat is alleen maar een argument als Poetin wel steeds netjes met vrije verkiezingen is gekozen. En dat is niet zo.
Het is dus een oneigenlijk argument, tenzij Poetin wel democratisch gelegitimeerd zou zijn.
Vandaar.
En dat Hamas het aflegt tegen het Israëlische leger: ja, daar hadden ze vooraf rekening mee moeten houden.
Neemt niet weg dat ik het voor de bevolking verschrikkelijk vindt. Maar helaas is het altijd de bevolking die moet lijden onder dit soort ongein.
Nee want dat is dus proportionaliteit.... Rico kan een dreun uitdelen zonder dat jij hersenbeschadiging loopt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat als Rico 1 dreun uitdeelt ik al goede kans loop op hersenbeschadiging. En als mij dat overkomt: my bad.
Maar goed, ik zal Rico hoogstens aanraken als in een hand geven. Niet alleen omdat het Rico is. Ik ben sowieso niet een persoon die de eerste tik uitdeelt. Probeer wel altijd de laatste te geven.
O well...
Ook, maar het gaat er mij maar om dat ik niet vind dat Israël niet mag aanvallen omdat Hamas niet zo'n sterk leger heeft.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:45 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
De analogie is fout. Stel dat er iemand op Rico afkomt met een keukenmes en dreigt hem neer te steken, moet Rico zichzelf dan laten snijden, of mag hij de dader neerslaan en ervoor zorgen dat deze persoon niet meer opstaat met het keukenmes?
Ik heb net zo'n hekel als jij aan antisemieten, dus daar kunnen we elkaar prima in vinden. Daarom blijf ik ook zo hameren op dat onderscheid: Niet iedereen die vindt dat Israël verkeerd bezig is is een antisemiet.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mist echt de nuance 'als'.
Het is immers overduidelijk dat wat je schreef niet correct is. Wat ik hierbij doe is aangeven dat als je stug wil volhouden je dan wel enorm dom overkomt.
Mijn stijl van communiceren. Geloof me, ik hou mij enorm in. Want ik zie mij een partij domme redeneringen voorbij komen als het om dit onderwerp gaat (heb ik het niet over deze discussie, maar in het algemeen) en ik ben bovendien heel allergisch als het gaat om zaken als antisemitisme. Ik vind mensen die zo in elkaar zitten enorme klootzakken.
Zoals gezegd, als 71% de aanvallen goedkeuren, 50% Hamas openlijk steunt, en er meer dan 9000 Palestijnen mee hebben gedaan aan de aanval op 7 oktober - wanneer gaan we het dan eens hebben over de schuldvraag van de Palestijnen? Het is nauwelijks meer te verkopen als een klein geisoleerd groepje wat iets deed waar de rest weinig tot geen weet danwel inbreng op had. Dit was een gecoördineerde, gefinancierde, en goed voorbereide aanval die jaren in beslag heeft genomen - daarvan kan je dus gerust stellen dat consequenties voor de rekening van het gehele staat Gaza zijn, als ze zoveel mankracht, resources en geld in het plan hebben gestopt.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:54 schreef Hetekip het volgende:
[..]
[..]
Welke acties? Iets goedkeuren betekent niet dat je gehandeld hebt. Ik kan bijvoorbeeld een politieke keuze goedkeuren, of goed vinden, maar dat wil op geen enkele manier zeggen dat ik er naar handel of dat doe.
Israël werd aangevallen door Iran en 6 proxies, waaronder Hamas. Blijf eens bij de feiten.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:58 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Jij legt mij woorden in de mond, ik leg het jou nog een keer uit:
Mijn argument was: Oekraïne wordt aangevallen door een militaire staat met militaire capaciteit en militaire middelen. Oekraïne slaat proportioneel terug.
Israël wordt aangevallen door Hamas (een in mijn ogen een terroristische organisatie) met weinig militaire middelen en of capaciteit. Israël slaat niet proportioneel terug.
Jij stelde: 'Aha, ik heb je Hamas is een terroristische organisatie en zijn opeens niet de beleidmakers van Gaza.' Daarop zei ik: Er zijn sinds 2006 geen verkiezingen geweest.
Vervolgens cirkel jij terug naar Rusland en zeg je tegen mij: 'Dat is ook geen deomocratie.' Daar heb ik het nooit over gehad.
Als je bij mijn originele argument blijft, maakt het niet uit of Rusland een democratie, dictatorschap of wat dan ook is. Het gaat erom dat het een land is met zeer veel militaire capaciteit en middelen en dat Oekraïne daar proportioneel tegen terugslaat.
En dat ik Hamas zie als een kleine terroristische organisatie zonder die middelen en of capaciteit. Dat jij vervolgens mij verbeterd en zegt dat Hamas een democratie is en geen terroristische organisatie, zeg ik dan tegen. Er zijn nooit meer verkiezingen geweest. Ik snap niet wat dat dan verder met Rusland van doen heeft. Behalve dat we het er beide mee eens kunnen zijn dat Rusland geen vrije democratie is, maar dat doet niks af aan mijn originele argument.
Maar je laat nu toch wel weg dat ik refereerde aan Clinton.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:46 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar dan kun je dat argument niet gebruiken om mijn argument te ontkrachten. Je hebt namelijk niet eerder genoemd dat die beperking er was. Jouw argument was dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik liet zien dat Netanyahu dat niet wil. Je reactie daarop was geen verdere nuance, je reactie daarop was mij op verschillende manieren dom te noemen.
[..]
Er wordt wel een hoop onder die veiligheid gegooid. Ik ben voorstander van een internationale vredesmacht die helpt Israël te beschermen, wat mij betreft mag Nederland daar ook aan deelnemen. Ik ben geen voorstander van het innemen van gebied en daarna alle burgerinfrastructuur daar te vernietigen en er zelf te gaan wonen.
Er is natuurlijk geen enkel land dat in oorlog is dat proportioneel reageren als prioriteit heeft - en terecht. Stel je voor dat Amerika in WO2 "proportioneel" had gereageerd - dan hadden we nu gewoon nog Duits gesproken.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:59 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee want dat is dus proportionaliteit.... Rico kan een dreun uitdelen zonder dat jij hersenbeschadiging loopt.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:51 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Je hebt de pech daar geboren te zijn en je hebt staan juichen en spugen op de lijken van je zelf-uitgesproken vijand. Dat zijn nogal 2 uitersten niet?
Zelfverdediging is zelfverdediging maar er zijn ook mensen die in Gaza hebben geholpen, doktoren bijvoorbeeld en die zeggen: https://www.churchtimes.c(...)surgeon-nick-maynardquote:Op woensdag 27 mei 2026 15:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Precies dit. De pro-Palestina-aanhangers denken dat Israël wordt omringd door landen als Noorwegen en Zweden.
Er zijn wel degelijk antisemieten actief. Op Fok! is onder de noemer van Israël-kritiek de complottheorie over de Khazaren gedumpt en gesuggereerd dat Joden niet autochtoon zijn in de Levant. Dat is keihard antisemitisme.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb net zo'n hekel als jij aan antisemieten, dus daar kunnen we elkaar prima in vinden. Daarom blijf ik ook zo hameren op dat onderscheid: Niet iedereen die vindt dat Israël verkeerd bezig is is een antisemiet.
Als het over Israël gaat wordt er naar mijn mening veel te snel gegrepen naar het "maar jij bent een antisemiet!" - daar zijn figuren als Ben-Gvir en Smotrich ook heel erg goed in.
Zoals jij het opschrijft is het ongenuanceerd.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:50 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat vindt je van mensen die vinden dat de Palestijnen dit zelf schuld zijn, en dat Israël het juiste doet, ook al gaan er een paar onschuldige mensen dood, het grootste deel van de Palestijnen heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen en zij hebben gewoon pech daar geboren te zijn.
Dat ontken ik nergens. Dat soort opmerkingen hebben naar mijn mening hier geen enkele plaats, net als overduidelijke moslimhaat (of ander soort haat) hier niet thuis hoort.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:03 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk antisemieten actief. Op Fok! is onder de noemer van Israël-kritiek de complottheorie over de Khazaren gedumpt en gesuggereerd dat Joden niet autochtoon zijn in de Levant. Dat is keihard antisemitisme.
Ook dit is weer een gevalletje https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque -quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:02 schreef Hetekip het volgende:
[..]
[..]
Zelfverdediging is zelfverdediging maar er zijn ook mensen die in Gaza hebben geholpen, doktoren bijvoorbeeld en die zeggen: https://www.churchtimes.c(...)surgeon-nick-maynard
Hij zag ook een afschuwelijk patroon van verwondingen bij jonge jongens. “De eerste die ik zag was op mijn derde dag daar . . . een 12-jarige jongen op de operatietafel . . . en toen hadden we op een dag, geloof ik, vier buikschotwonden. Ik sprak met andere specialisten, neurochirurgen die hetzelfde zagen . . . allemaal waren ze in het hoofd en de nek geschoten, velen van hen waren duidelijk overleden. “Daarna werden er anderen binnengebracht, die allemaal in de teelbal waren geschoten. Het leek voor ons alsof ze een spelletje doelschieten speelden. Zo van: ‘Vandaag gaan we voor het hoofd en de nek, jongens, daarna voor de buik, dan voor de borst, en zaterdagavond maken we het af door op de testikels te schieten.’”
Dat vind ik geen zelfverdediging meer en verwerpelijk. Nu kun je zeggen die dokter liegt.. Maar dat weten we allebei niet. Ik denk wel dat als dit waar is, dat Israël dan echt niet goed bezig is.
Het aantal burgerslachtoffers vallen procentueel als je de bevolking van Europa tijdens wereld oorlog 2 erbij pakt, een stuk lager uit dan die van Israël in Gaza.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:02 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen enkel land dat in oorlog is dat proportioneel reageren als prioriteit heeft - en terecht. Stel je voor dat Amerika in WO2 "proportioneel" had gereageerd - dan hadden we nu gewoon nog Duits gesproken.
Dat ben ik met je eens, ik vind ook niet dat Israël de agressor is. Wel vind ik dat proportionaliteit erg belangrijk is, en dat dat momenteel kwijt is, aan alle kanten in het MO.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar je laat nu toch wel weg dat ik refereerde aan Clinton.
Hoe dan ook: met toelichting moet duidelijk zijn waarom ik vind dat Israël niet als de agressor gezien kan worden.
Ik leg jou geen woorden in de mond, dit is wat je exact schreef:quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:58 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Jij legt mij woorden in de mond, ik leg het jou nog een keer uit:
Mijn argument was: Oekraïne wordt aangevallen door een militaire staat met militaire capaciteit en militaire middelen. Oekraïne slaat proportioneel terug.
Israël wordt aangevallen door Hamas (een in mijn ogen een terroristische organisatie) met weinig militaire middelen en of capaciteit. Israël slaat niet proportioneel terug.
Jij stelde: 'Aha, ik heb je Hamas is een terroristische organisatie en zijn opeens niet de beleidmakers van Gaza.' Daarop zei ik: Er zijn sinds 2006 geen verkiezingen geweest.
Vervolgens cirkel jij terug naar Rusland en zeg je tegen mij: 'Dat is ook geen deomocratie.' Daar heb ik het nooit over gehad.
Als je bij mijn originele argument blijft, maakt het niet uit of Rusland een democratie, dictatorschap of wat dan ook is. Het gaat erom dat het een land is met zeer veel militaire capaciteit en middelen en dat Oekraïne daar proportioneel tegen terugslaat.
En dat ik Hamas zie als een kleine terroristische organisatie zonder die middelen en of capaciteit. Dat jij vervolgens mij verbeterd en zegt dat Hamas een democratie is en geen terroristische organisatie, zeg ik dan tegen. Er zijn nooit meer verkiezingen geweest. Ik snap niet wat dat dan verder met Rusland van doen heeft. Behalve dat we het er beide mee eens kunnen zijn dat Rusland geen vrije democratie is, maar dat doet niks af aan mijn originele argument.
Volgens deze redenatie is Rusland ook een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:26 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Hamas is in 2006 gekozen en sindsdien zijn er geen stemmingen meer geweest, dat noem ik geen politiek bestuur. Dat noem ik een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.
Geloof mij maar dat als Rico 1 keer terugslaat na een aanval van mij en ik een hersenbeschadiging oploop hij niet veroordeeld gaat worden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:59 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Nee want dat is dus proportionaliteit.... Rico kan een dreun uitdelen zonder dat jij hersenbeschadiging loopt.
Nee, dat is het niet. We hebben het hier over het recht van zelfverdediging en proportionaliteit.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:05 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Ook dit is weer een gevalletje https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque -
Dat aantal is onderwerp van discussie omdat Hamas weigert slachtoffers aan te merken als strijdkrachten, maar consequent als burgers. Ik zeg niet dat het niet klopt, ik zeg dat het lastig te bepalen is wat waar is.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:07 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Het aantal burgerslachtoffers vallen procentueel als je de bevolking van Europa tijdens wereld oorlog 2 erbij pakt, een stuk lager uit dan die van Israël in Gaza.
Jawel, jouw eerste reactie op mijn opmerking is om direct en zonder enig voorbehoud naar Israel te wijzen en vermeende wantoestanden die plaats zouden hebben gevonden NADAT Palestijnen lichamen van Israëliërs hebben onteerd - dat is 100% absoluut de juiste toepassing van een jij-bak die je doet.quote:
Sorry maat, maar jij haalt Oekraïne Rusland er bij.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik leg jou geen woorden in de mond, dit is wat je exact schreef:
[..]
Volgens deze redenatie is Rusland ook een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.
De rest is ruis wat mij betreft.
Maar dan even terug naar het begin:quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik heb net zo'n hekel als jij aan antisemieten, dus daar kunnen we elkaar prima in vinden. Daarom blijf ik ook zo hameren op dat onderscheid: Niet iedereen die vindt dat Israël verkeerd bezig is is een antisemiet.
Als het over Israël gaat wordt er naar mijn mening veel te snel gegrepen naar het "maar jij bent een antisemiet!" - daar zijn figuren als Ben-Gvir en Smotrich ook heel erg goed in.
Misschien zijn we het gewoon in grote lijnen wel met elkaar eens?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wie de schoen past…
Nee, maar dat haal jij erbij. Dat van die Palestijnen die het lichaam onteren vind ik fout.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:12 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Jawel, jouw eerste reactie op mijn opmerking is om direct en zonder enig voorbehoud naar Israel te wijzen en vermeende wantoestanden die plaats zouden hebben gevonden NADAT Palestijnen lichamen van Israëliërs hebben onteerd - dat is 100% absoluut de juiste toepassing van een jij-bak die je doet.
Natuurlijk mag Rico die messentrekker niet neerslaan, dat is zelfverdediging en dat mag nietquote:Op woensdag 27 mei 2026 15:45 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Je kan ook moeilijk twee totaal verschillende oorlogen met elkaar vergelijken.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:07 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Het aantal burgerslachtoffers vallen procentueel als je de bevolking van Europa tijdens wereld oorlog 2 erbij pakt, een stuk lager uit dan die van Israël in Gaza.
Jamaar wat is daar dan de lol aanquote:Op woensdag 27 mei 2026 16:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar dan even terug naar het begin:
[..]
Misschien zijn we het gewoon in grote lijnen wel met elkaar eens?
Jij begint dat zelf te doen bij @bianconeri nu breekt mij echt de klomp.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je kan ook moeilijk twee totaal verschillende oorlogen met elkaar vergelijken.
quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als reactie ja.
Nee, het ging erom dat volgens Bianconeri Israël aanvalt en Oekraïne slechts verdedigt. Dat is gewoonweg onwaar. Jij bevestigde dat met Rusland is een staat en Hamas slechts een terroristische organisatie en dat is gewoonweg een enorme verdraaiing van de werkelijkheid, want Hamas is nu eenmaal het bestuur van Gaza.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:13 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Sorry maat, maar jij haalt Oekraïne Rusland er bij.
Ik zeg dat Oekraïne een stuk proportioneler te werk gaat dan Israël bij Hamas doet.
Ik noem daarbij Hamas een terroristische organisatie, jij roept vervolgens dat het de politieke bewindslieden van daar zijn.
Ik reageer daarop.
Maar het ging telkens weer om de proportionaliteit waarmee iemand terugslaat, niet wat staat X of staat Y is. De rest wat jij ruis noemt, is juist waar het om gaat.
Je weigert daar verder ook op te reageren. Noem het dan maar ruis, maar ik laat me geen woorden in de mond leggen.
Als het gaat om burgerslachtoffers.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:18 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Jij begint dat zelf te doen bij @:bianconeri nu breekt mij echt de klomp.
[..]
Hoe is dat dan nog een democratie? Ik vind jouw manier van discussie voeren uiterst respectloos, waarbij je het niet kan laten toch steeds op de man te spelen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:23 schreef VEM2012 het volgende:
Vervolgens probeer je die niet erg geweldige redenering te redden door je te beroepen op dat er sinds 2006 geen vrije verkiezingen zijn geweest en daarmee sloeg je de plank wederom behoorlijk mis.
Ook weer het verleggen van goalposts en regeltjes, een discussie is onmogelijk, als jij de spelregels steeds opnieuw gaat uitvinden en de goalposts gaat verleggen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als het gaat om burgerslachtoffers.
Niet als het gaat om wie de agressor is en wie zichzelf verdedigt, dan wel reageert op die agressie.
O, dus het ontstaan van de discussie die tussen Bianconeri en mij verliep waar jij inbrak is irrelevant nu en daarop wijzen het verplaatsen van doelpalen. Door ze terug te zetten waar ze stonden.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:32 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Hoe is dat dan nog een democratie? Ik vind jouw manier van discussie voeren uiterst respectloos, waarbij je het niet kan laten toch steeds op de man te spelen.
Wat mij betreft, ga ik er vanaf nu ook geen moeite meer insteken. Ik zei heel erg duidelijk wat ik bedoelde, maar jij doet dat af als ruis of wil het niet zien, en legt mij vervolgens woorden in de mond, alsof ik Rusland een goedlopende democratie heb genoemd.
Ik heb Rusland een militaire staat genoemd, niet meer, niet minder. Maar vervolgens worden woorden verdraaid, goalposts verlegd en tot slot op de man gespeeld.
Ik wens jou een fijne dag, maar ik vind het goed geweest.
[..]
Ook weer het verleggen van goalposts en regeltjes, een discussie is onmogelijk, als jij de spelregels steeds opnieuw gaat uitvinden en de goalposts gaat verleggen.
Het ga je goed.
Ja hoor, wat mij betreft wel.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:36 schreef Firuze60 het volgende:
Mag ik dan wel concluderen dat iedereen in dit topic Ben-Gvir een ultrarechts-extremistische oorlogsmisdadiger vindt?
Wederom op de man spelen.quote:
Aldus de hete kip die mij beschuldigt van het verzetten van doelpalen (terug naar waar ze aan het begin van de discussie stonden...).quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:38 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wederom op de man spelen.
[ afbeelding ]
Uhm nee, dat is een feit.quote:Op woensdag 27 mei 2026 16:23 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, het ging erom dat volgens Bianconeri Israël aanvalt en Oekraïne slechts verdedigt. Dat is gewoonweg onwaar.
Uhm, nee dat zeg ik nergens?quote:Het ging erom dat Bianconeri net deed alsof 7/10 een beetje losstaat van de oorlog.
Nee, iedereen hier is het wel eens dat Rico/Israël zichzelf mag verdedigen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:45 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
7 okt was niet het begin. Je gaat alweer de fout in.quote:Op woensdag 27 mei 2026 15:24 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Alleen hier ga je alweer de fout in. Israel is op 7 oktober 2023 door Iran en 6 proxies aangevallen.
Jij blijft ook wel drammen, zeg. 7 oktober was de druppel voor lui zoals Ben-Gvir, zo dan?quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
7 okt was niet het begin. Je gaat alweer de fout in.
Nou sorry hoor dat ik op anderen reageer?quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:18 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Jij blijft ook wel drammen, zeg. 7 oktober was de druppel voor lui zoals Ben-Gvir, zo dan?
Zei ik iets wat niet klopt?quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:23 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou sorry hoor dat ik op anderen reageer?
Sorry hoor dat ik dat soort leugens weerleg?
Moeten we hier de pro-Israël trollen maar vrijelijk al die onzin/propaganda laten spuwen?
Voor 7 oktober was er geen sprake van een oorlogssituatie. Je gaat alweer de fout in. Iran en zijn 6 proxies kozen voor oorlog en die kregen ze.quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
7 okt was niet het begin. Je gaat alweer de fout in.
Het begon inderdaad al eerder. Toen Arabieren de Joden aanvielen.quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Uhm nee, dat is een feit.
[..]
Uhm, nee dat zeg ik nergens?
Ik zeg dat 7 okt niet het begin was.
Ze hebben iedere burger kapot geknald? Bron?quote:Op woensdag 27 mei 2026 18:57 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, iedereen hier is het wel eens dat Rico/Israël zichzelf mag verdedigen.
Alleen is dat dus niet wat ze doen.
Rico mag die ander niet kapot meppen, Rico mag niet de hele familie van de aanvaller vermoorden.
Israël mag zich verdedigen, maar niet elke burger kapot knallen.
Je doet alsof wat ik zei niet klopte en daar reageerde ik op.quote:
Kop in het zand steken.quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:26 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Voor 7 oktober was er geen sprake van een oorlogssituatie. Je gaat alweer de fout in. Iran en zijn 6 proxies kozen voor oorlog en die kregen ze.
Zucht....quote:Op woensdag 27 mei 2026 20:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze hebben iedere burger kapot geknald? Bron?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |