abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220898919
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:35 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nee, jij schuift hier gewoon de definitie op zodat jouw eigen gedrag erbuiten valt.

“Jouw argument klopt niet” is inhoudelijk.
“Jij bent een leugenaar” is een uitspraak over de persoon. Dat kan terecht zijn, maar het blijft persoonsgericht. Dat verdwijnt niet magisch omdat jij vindt dat iemand liegt.

Je verwart “er is een aanleiding” met “dus het is geen persoonlijke aanval meer”.

En hetzelfde geldt voor “dom”.
“Dit argument is dom” = inhoudelijk.
“Jij bent dom” = persoonlijk.
(jij doet het laatste)

Een klassieke ad hominem is inderdaad: “je argument is fout omdat jij een leugenaar bent.” Daar heb je gelijk in. Maar vervolgens doe je alsof elke persoonskwalificatie ineens inhoudelijk wordt zolang jij vindt dat iemand ongelijk heeft. Zo werkt het natuurlijk niet.

Dus nee, het is niet “allemaal niet zo moeilijk”. Jij maakt het juist kunstmatig simpel door begrippen door elkaar te trekken.
[..]
Hier zeg je indirect: Ik praat niet met volwassenen, ik moet mijn argument simpeler maken, omdat mijn domme discussiepartner het anders niet bijhoudt.

Dat is gewoon een ad hominem. Wel creatief verpakt.
Er is echt een groot verschil tussen een argument wat niet klopt en een leugen. Als je iemand beschuldigd van het vertellen van een leugen noem je hem per definitie een leugenaar.

Als ik iets overduidelijk doms uitkraam mag je mij gewoon dom noemen. Iedereen is wel eens dom, het zal allemaal wel.

En doorrrr.

(ps er stond: misschien...)
pi_220898930
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:38 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat Gaza zich minder goed kan verdedigen is een feit. Maar ja, als ik morgen Rico Verhoeven tegenkom en hem een hengst geef en hij verkoopt mij in reactie daarop een paar fikse draaien om mijn oren, dan noem je mij toch een idioot om het tegen Rico op te nemen, in plaats van dat je mij als slachtoffer gaat zien?
De analogie is fout. Stel dat er iemand op Rico afkomt met een keukenmes en dreigt hem neer te steken, moet Rico zichzelf dan laten snijden, of mag hij de dader neerslaan en ervoor zorgen dat deze persoon niet meer opstaat met het keukenmes?
pi_220898933
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, dat is geen logische aanname.

Ik heb gezegd dat ze het willen. Dat is iets anders als dat ze het zonder enige voorwaarde zouden willen, want natuurlijk willen ze daarbij ook veiligheidsgaranties om maar eens wat te noemen.
Natuurlijk, maar dan kun je dat argument niet gebruiken om mijn argument te ontkrachten. Je hebt namelijk niet eerder genoemd dat die beperking er was. Jouw argument was dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik liet zien dat Netanyahu dat niet wil. Je reactie daarop was geen verdere nuance, je reactie daarop was mij op verschillende manieren dom te noemen.

quote:
Mijn punt was (en is) dat Hamas cs tot op de dag van vandaag willen dat Israël verdwijnt en de Joden uitgeroeid worden en Israël gewoon veilig wil zijn, een veilige haven voor alle Joden om een herhaling van de Holocaust te voorkomen.

Anders gezegd: zou je Hamas zoveel wapens geven dat ze Israël konden vernietigen, dan zou Israël ophouden te bestaan. Israël kan binnen 24 uur geheel Gaza vernietigen en ze doen het niet.

Big difference.
Er wordt wel een hoop onder die veiligheid gegooid. Ik ben voorstander van een internationale vredesmacht die helpt Israël te beschermen, wat mij betreft mag Nederland daar ook aan deelnemen. Ik ben geen voorstander van het innemen van gebied en daarna alle burgerinfrastructuur daar te vernietigen en er zelf te gaan wonen.
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:47:24 #244
511221 Hetekip
Depressief
pi_220898945
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Sterker nog, meer dan 70% van de Palestijnen keurden de aanval op Israel goed. https://www.reuters.com/w(...)as-rises-2023-12-14/
Maar iets goedkeuren wil niet zeggen dat je het zelf doet. Net zoals dat wanneer je bepaalde dingen afkeurt, dat niet betekent dat je er ook per se iets tegen doet.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
pi_220898949
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:37 schreef beefkeek het volgende:

Oftewel, je noemt de opmerking niet dom, je noemt degene die de opmerking maakt dom.

Je mist echt de nuance 'als'.

Het is immers overduidelijk dat wat je schreef niet correct is. Wat ik hierbij doe is aangeven dat als je stug wil volhouden je dan wel enorm dom overkomt.

Mijn stijl van communiceren. Geloof me, ik hou mij enorm in. Want ik zie mij een partij domme redeneringen voorbij komen als het om dit onderwerp gaat (heb ik het niet over deze discussie, maar in het algemeen) en ik ben bovendien heel allergisch als het gaat om zaken als antisemitisme. Ik vind mensen die zo in elkaar zitten enorme klootzakken.
pi_220898958
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Oh dat is een interessante.

Stel dat jij Rico Verhoeven tegenkomt en hem een hengst geef en in reactie daarop schopt hij je helemaal de vernieling in, waarna je de rest van je leven door een rietje moet eten.

Is dat een proportionele reactie?
Nee.

Maar ik zal de eerste zijn om te zeggen dat Israël ook disproportioneel heeft gereageerd (voor de goede orde: dat is iets anders dan dat ze alleen maar disproportioneel hebben gereageerd, want dat ze nu Hamas voor eens en altijd uit willen roeien nav 7/10 begrijp ik maar al te goed).
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:50:15 #247
511221 Hetekip
Depressief
pi_220898960
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is immers overduidelijk dat wat je schreef niet correct is. Wat ik hierbij doe is aangeven dat als je stug wil volhouden je dan wel enorm dom overkomt.

Mijn stijl van communiceren. Geloof me, ik hou mij enorm in. Want ik zie mij een partij domme redeneringen voorbij komen als het om dit onderwerp gaat (heb ik het niet over deze discussie, maar in het algemeen) en ik ben bovendien heel allergisch als het gaat om zaken als antisemitisme. Ik vind mensen die zo in elkaar zitten enorme klootzakken.
Wat vindt je van mensen die vinden dat de Palestijnen dit zelf schuld zijn, en dat Israël het juiste doet, ook al gaan er een paar onschuldige mensen dood, het grootste deel van de Palestijnen heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen en zij hebben gewoon pech daar geboren te zijn.
pi_220898963
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:47 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Maar iets goedkeuren wil niet zeggen dat je het zelf doet. Net zoals dat wanneer je bepaalde dingen afkeurt, dat niet betekent dat je er ook per se iets tegen doet.
Leuk, maar zo werkt de wereld natuurlijk niet, we blijven de Palestijnen niet het handje boven het hoofdje houden omdat de consequenties van hun acties opeens niet bevallen. Het zou wat zijn zeg.
pi_220898968
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:45 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
De analogie is fout. Stel dat er iemand op Rico afkomt met een keukenmes en dreigt hem neer te steken, moet Rico zichzelf dan laten snijden, of mag hij de dader neerslaan en ervoor zorgen dat deze persoon niet meer opstaat met het keukenmes?
Precies dit. De pro-Palestina-aanhangers denken dat Israël wordt omringd door landen als Noorwegen en Zweden.
pi_220898978
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:50 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Wat vindt je van mensen die vinden dat de Palestijnen dit zelf schuld zijn, en dat Israël het juiste doet, ook al gaan er een paar onschuldige mensen dood, het grootste deel van de Palestijnen heeft dit toch over zichzelf uitgeroepen en zij hebben gewoon pech daar geboren te zijn.
Je hebt de pech daar geboren te zijn en je hebt staan juichen en spugen op de lijken van je zelf-uitgesproken vijand. Dat zijn nogal 2 uitersten niet?
pi_220899004
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:40 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik heb Rusland nergens een democratie genoemd. Enkel een miltaire staat, graag mij quoten waar ik Rusland een democratie noem.

Wat ik wel steeds zeg en wat jij compleet negeert:
Rusland heeft een grote capaciteit aan militair personeel en ook materieel.

Hamas is een (in mijn ogen) terroristische staat die geen grote capaciteit heeft aan militair personeel en materieel.

Oekraïne maakt minder burgerslachtoffers dan Israël dat doet. Dat terwijl Oekraïne een vele moeilijkere vijand bevecht.

Dat is wat ik zeg.... Meer zeg ik niet.
Nee, jij hebt Rusland geen democratie genoemd, maar je gebruikt als argument ten aanzien van Hamas in vergelijking met Rusland dat Hamas na democratisch verkozen te zijn in 2006 vervolgens gewoon aan de macht is gebleven.

Dat is alleen maar een argument als Poetin wel steeds netjes met vrije verkiezingen is gekozen. En dat is niet zo.

Het is dus een oneigenlijk argument, tenzij Poetin wel democratisch gelegitimeerd zou zijn.

Vandaar.

En dat Hamas het aflegt tegen het Israëlische leger: ja, daar hadden ze vooraf rekening mee moeten houden.

Neemt niet weg dat ik het voor de bevolking verschrikkelijk vindt. Maar helaas is het altijd de bevolking die moet lijden onder dit soort ongein.
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:54:12 #252
511221 Hetekip
Depressief
pi_220899022
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:51 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Leuk, maar zo werkt de wereld natuurlijk niet, we blijven de Palestijnen niet het handje boven het hoofdje houden omdat de consequenties van hun acties opeens niet bevallen. Het zou wat zijn zeg.
quote:

[..]
Sterker nog, meer dan 70% van de Palestijnen keurden de aanval op Israel goed. https://www.reuters.com/w(...)as-rises-2023-12-14/
Welke acties? Iets goedkeuren betekent niet dat je gehandeld hebt. Ik kan bijvoorbeeld een politieke keuze goedkeuren, of goed vinden, maar dat wil op geen enkele manier zeggen dat ik er naar handel of dat doe.
pi_220899030
quote:

[..]
Nog erger.

Maar goed, ook al is dat zo: ik hoop (net als ieder normaal mens) dat ook die regio vrede gaat kennen, want de ellende is niet te overzien. Geldt voor alle conflictgebieden.
pi_220899064
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:41 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Als jij Rico Verhoeven een klap geeft, en hij slaat jou helemaal lens. Dan is het geen zelfverdediging meer en zou Rico moeten worden berecht, en ben jij inderdaad slachtoffer.

Als jij Rico Verhoeven slaat, en Rico een klap terug uitdeelt (proportioneel) dan ben je het zelf schuld. Rico heeft zich enkel verweerd.
Ik denk dat als Rico 1 dreun uitdeelt ik al goede kans loop op hersenbeschadiging. En als mij dat overkomt: my bad.

Maar goed, ik zal Rico hoogstens aanraken als in een hand geven. Niet alleen omdat het Rico is. Ik ben sowieso niet een persoon die de eerste tik uitdeelt. Probeer wel altijd de laatste te geven.

O well...
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:58:22 #255
511221 Hetekip
Depressief
pi_220899098
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:53 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, jij hebt Rusland geen democratie genoemd, maar je gebruikt als argument ten aanzien van Hamas in vergelijking met Rusland dat Hamas na democratisch verkozen te zijn in 2006 vervolgens gewoon aan de macht is gebleven.

Dat is alleen maar een argument als Poetin wel steeds netjes met vrije verkiezingen is gekozen. En dat is niet zo.

Het is dus een oneigenlijk argument, tenzij Poetin wel democratisch gelegitimeerd zou zijn.

Vandaar.

En dat Hamas het aflegt tegen het Israëlische leger: ja, daar hadden ze vooraf rekening mee moeten houden.

Neemt niet weg dat ik het voor de bevolking verschrikkelijk vindt. Maar helaas is het altijd de bevolking die moet lijden onder dit soort ongein.
Jij legt mij woorden in de mond, ik leg het jou nog een keer uit:

Mijn argument was: Oekraïne wordt aangevallen door een militaire staat met militaire capaciteit en militaire middelen. Oekraïne slaat proportioneel terug.

Israël wordt aangevallen door Hamas (een in mijn ogen een terroristische organisatie) met weinig militaire middelen en of capaciteit. Israël slaat niet proportioneel terug.

Jij stelde: 'Aha, ik heb je Hamas is een terroristische organisatie en zijn opeens niet de beleidmakers van Gaza.' Daarop zei ik: Er zijn sinds 2006 geen verkiezingen geweest.

Vervolgens cirkel jij terug naar Rusland en zeg je tegen mij: 'Dat is ook geen deomocratie.' Daar heb ik het nooit over gehad.

Als je bij mijn originele argument blijft, maakt het niet uit of Rusland een democratie, dictatorschap of wat dan ook is. Het gaat erom dat het een land is met zeer veel militaire capaciteit en middelen en dat Oekraïne daar proportioneel tegen terugslaat.

En dat ik Hamas zie als een kleine terroristische organisatie zonder die middelen en of capaciteit. Dat jij vervolgens mij verbeterd en zegt dat Hamas een democratie is en geen terroristische organisatie, zeg ik dan tegen. Er zijn nooit meer verkiezingen geweest. Ik snap niet wat dat dan verder met Rusland van doen heeft. Behalve dat we het er beide mee eens kunnen zijn dat Rusland geen vrije democratie is, maar dat doet niks af aan mijn originele argument.
  woensdag 27 mei 2026 @ 15:59:15 #256
511221 Hetekip
Depressief
pi_220899103
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:56 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik denk dat als Rico 1 dreun uitdeelt ik al goede kans loop op hersenbeschadiging. En als mij dat overkomt: my bad.

Maar goed, ik zal Rico hoogstens aanraken als in een hand geven. Niet alleen omdat het Rico is. Ik ben sowieso niet een persoon die de eerste tik uitdeelt. Probeer wel altijd de laatste te geven.

O well...
Nee want dat is dus proportionaliteit.... Rico kan een dreun uitdelen zonder dat jij hersenbeschadiging loopt.
pi_220899104
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:45 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ook, maar het gaat er mij maar om dat ik niet vind dat Israël niet mag aanvallen omdat Hamas niet zo'n sterk leger heeft.

Zeker niet als je ziet wat ze hebben gedaan op 7/10.

Prima analogie: als mijn buurman zijn dochter wordt verkracht gelijk 7/10 (terwijl haar borsten met een mes zijn afgesneden, serieverkrachting, daarna in haar gezicht schieten zodat ze verminkt is) en hij gaat een week later naar de dader om hem te vermoorden, dan heb ik daarvoor begrip.

Nee, het mag niet en eigenrichting is niet ok. Maar boy o boy, wat kan ik daar begrip voor opbrengen.
pi_220899106
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik heb net zo'n hekel als jij aan antisemieten, dus daar kunnen we elkaar prima in vinden. Daarom blijf ik ook zo hameren op dat onderscheid: Niet iedereen die vindt dat Israël verkeerd bezig is is een antisemiet.

Als het over Israël gaat wordt er naar mijn mening veel te snel gegrepen naar het "maar jij bent een antisemiet!" - daar zijn figuren als Ben-Gvir en Smotrich ook heel erg goed in.
pi_220899107
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:54 schreef Hetekip het volgende:

[..]
[..]
Welke acties? Iets goedkeuren betekent niet dat je gehandeld hebt. Ik kan bijvoorbeeld een politieke keuze goedkeuren, of goed vinden, maar dat wil op geen enkele manier zeggen dat ik er naar handel of dat doe.
Zoals gezegd, als 71% de aanvallen goedkeuren, 50% Hamas openlijk steunt, en er meer dan 9000 Palestijnen mee hebben gedaan aan de aanval op 7 oktober - wanneer gaan we het dan eens hebben over de schuldvraag van de Palestijnen? Het is nauwelijks meer te verkopen als een klein geisoleerd groepje wat iets deed waar de rest weinig tot geen weet danwel inbreng op had. Dit was een gecoördineerde, gefinancierde, en goed voorbereide aanval die jaren in beslag heeft genomen - daarvan kan je dus gerust stellen dat consequenties voor de rekening van het gehele staat Gaza zijn, als ze zoveel mankracht, resources en geld in het plan hebben gestopt.

En als het nou een eenmalig iets was, dan zou je nog kunnen stellen dat het een incident is. Maar de geschiedenis wijst uit dat het patroon van voorbereiding, aanval, vergelding, wederopbouw, voorbereiding op een aanval, uitvoering van een aanval en de daaropvolgende vergelding een terugkerende is.

Wanneer eindigt de onschuld van de Palestijn, en wanneer begint de schuldvraag van het in stand houden van deze status quo? Want omgekeerd hebben jij, ik en vele anderen er geen enkele moeite mee om Israel als land en natie als geheel verantwoordelijk te stellen voor de disproportionele reactie die we nu zien.

Of zullen we het maaiveld gelijk maken en alleen Bibi en co afschilderen als degenen die dit doen, en de rest van Israel op dezelfde wijze beoordelen als onschuldige mensen (in het zelfde bootje als de Palestijnen dus).
pi_220899108
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:58 schreef Hetekip het volgende:

[..]

Mijn argument was: Oekraïne wordt aangevallen door een militaire staat met militaire capaciteit en militaire middelen. Oekraïne slaat proportioneel terug.

Israël wordt aangevallen door Hamas (een in mijn ogen een terroristische organisatie) met weinig militaire middelen en of capaciteit. Israël slaat niet proportioneel terug.

Jij stelde: 'Aha, ik heb je Hamas is een terroristische organisatie en zijn opeens niet de beleidmakers van Gaza.' Daarop zei ik: Er zijn sinds 2006 geen verkiezingen geweest.

Vervolgens cirkel jij terug naar Rusland en zeg je tegen mij: 'Dat is ook geen deomocratie.' Daar heb ik het nooit over gehad.

Als je bij mijn originele argument blijft, maakt het niet uit of Rusland een democratie, dictatorschap of wat dan ook is. Het gaat erom dat het een land is met zeer veel militaire capaciteit en middelen en dat Oekraïne daar proportioneel tegen terugslaat.

En dat ik Hamas zie als een kleine terroristische organisatie zonder die middelen en of capaciteit. Dat jij vervolgens mij verbeterd en zegt dat Hamas een democratie is en geen terroristische organisatie, zeg ik dan tegen. Er zijn nooit meer verkiezingen geweest. Ik snap niet wat dat dan verder met Rusland van doen heeft. Behalve dat we het er beide mee eens kunnen zijn dat Rusland geen vrije democratie is, maar dat doet niks af aan mijn originele argument.
Israël werd aangevallen door Iran en 6 proxies, waaronder Hamas. Blijf eens bij de feiten.
pi_220899113
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:46 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Natuurlijk, maar dan kun je dat argument niet gebruiken om mijn argument te ontkrachten. Je hebt namelijk niet eerder genoemd dat die beperking er was. Jouw argument was dat Israël een tweestatenoplossing wil, ik liet zien dat Netanyahu dat niet wil. Je reactie daarop was geen verdere nuance, je reactie daarop was mij op verschillende manieren dom te noemen.
[..]
Er wordt wel een hoop onder die veiligheid gegooid. Ik ben voorstander van een internationale vredesmacht die helpt Israël te beschermen, wat mij betreft mag Nederland daar ook aan deelnemen. Ik ben geen voorstander van het innemen van gebied en daarna alle burgerinfrastructuur daar te vernietigen en er zelf te gaan wonen.
Maar je laat nu toch wel weg dat ik refereerde aan Clinton.

Hoe dan ook: met toelichting moet duidelijk zijn waarom ik vind dat Israël niet als de agressor gezien kan worden.
pi_220899115
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:59 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Nee want dat is dus proportionaliteit.... Rico kan een dreun uitdelen zonder dat jij hersenbeschadiging loopt.
Er is natuurlijk geen enkel land dat in oorlog is dat proportioneel reageren als prioriteit heeft - en terecht. Stel je voor dat Amerika in WO2 "proportioneel" had gereageerd - dan hadden we nu gewoon nog Duits gesproken.
  woensdag 27 mei 2026 @ 16:02:59 #263
511221 Hetekip
Depressief
pi_220899117
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:51 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Je hebt de pech daar geboren te zijn en je hebt staan juichen en spugen op de lijken van je zelf-uitgesproken vijand. Dat zijn nogal 2 uitersten niet?
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:51 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Precies dit. De pro-Palestina-aanhangers denken dat Israël wordt omringd door landen als Noorwegen en Zweden.
Zelfverdediging is zelfverdediging maar er zijn ook mensen die in Gaza hebben geholpen, doktoren bijvoorbeeld en die zeggen: https://www.churchtimes.c(...)surgeon-nick-maynard

Hij zag ook een afschuwelijk patroon van verwondingen bij jonge jongens. “De eerste die ik zag was op mijn derde dag daar . . . een 12-jarige jongen op de operatietafel . . . en toen hadden we op een dag, geloof ik, vier buikschotwonden. Ik sprak met andere specialisten, neurochirurgen die hetzelfde zagen . . . allemaal waren ze in het hoofd en de nek geschoten, velen van hen waren duidelijk overleden. “Daarna werden er anderen binnengebracht, die allemaal in de teelbal waren geschoten. Het leek voor ons alsof ze een spelletje doelschieten speelden. Zo van: ‘Vandaag gaan we voor het hoofd en de nek, jongens, daarna voor de buik, dan voor de borst, en zaterdagavond maken we het af door op de testikels te schieten.’”

Dat vind ik geen zelfverdediging meer en verwerpelijk. Nu kun je zeggen die dokter liegt.. Maar dat weten we allebei niet. Ik denk wel dat als dit waar is, dat Israël dan echt niet goed bezig is.
pi_220899120
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 16:00 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik heb net zo'n hekel als jij aan antisemieten, dus daar kunnen we elkaar prima in vinden. Daarom blijf ik ook zo hameren op dat onderscheid: Niet iedereen die vindt dat Israël verkeerd bezig is is een antisemiet.

Als het over Israël gaat wordt er naar mijn mening veel te snel gegrepen naar het "maar jij bent een antisemiet!" - daar zijn figuren als Ben-Gvir en Smotrich ook heel erg goed in.
Er zijn wel degelijk antisemieten actief. Op Fok! is onder de noemer van Israël-kritiek de complottheorie over de Khazaren gedumpt en gesuggereerd dat Joden niet autochtoon zijn in de Levant. Dat is keihard antisemitisme.
pi_220899126
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:50 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Zoals jij het opschrijft is het ongenuanceerd.

Maar ik vind dus dat de Palestijnen eerst en vooral boos moeten zijn op hun leiders, want die hebben hen in de steek gelaten. Die hebben hun lot bezegeld.

Dat ze pech hebben daar geboren te zijn lijkt mij evident. Dat geldt voor de gehele regio, want de leiders aldaar... ik zou er niet aan blootgesteld willen worden. Ik ben al kritisch op de leiders hier en dat zijn heiligen vergeleken met daar.

Zelf schuld? Ja, als je Hamas actief steunt... ook wel. Doe je dat niet en leef je gewoon je eigen leven, dan natuurlijk niet.
pi_220899127
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 16:03 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
Er zijn wel degelijk antisemieten actief. Op Fok! is onder de noemer van Israël-kritiek de complottheorie over de Khazaren gedumpt en gesuggereerd dat Joden niet autochtoon zijn in de Levant. Dat is keihard antisemitisme.
Dat ontken ik nergens. Dat soort opmerkingen hebben naar mijn mening hier geen enkele plaats, net als overduidelijke moslimhaat (of ander soort haat) hier niet thuis hoort.
pi_220899128
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 16:02 schreef Hetekip het volgende:

[..]
[..]
Zelfverdediging is zelfverdediging maar er zijn ook mensen die in Gaza hebben geholpen, doktoren bijvoorbeeld en die zeggen: https://www.churchtimes.c(...)surgeon-nick-maynard

Hij zag ook een afschuwelijk patroon van verwondingen bij jonge jongens. “De eerste die ik zag was op mijn derde dag daar . . . een 12-jarige jongen op de operatietafel . . . en toen hadden we op een dag, geloof ik, vier buikschotwonden. Ik sprak met andere specialisten, neurochirurgen die hetzelfde zagen . . . allemaal waren ze in het hoofd en de nek geschoten, velen van hen waren duidelijk overleden. “Daarna werden er anderen binnengebracht, die allemaal in de teelbal waren geschoten. Het leek voor ons alsof ze een spelletje doelschieten speelden. Zo van: ‘Vandaag gaan we voor het hoofd en de nek, jongens, daarna voor de buik, dan voor de borst, en zaterdagavond maken we het af door op de testikels te schieten.’”

Dat vind ik geen zelfverdediging meer en verwerpelijk. Nu kun je zeggen die dokter liegt.. Maar dat weten we allebei niet. Ik denk wel dat als dit waar is, dat Israël dan echt niet goed bezig is.
Ook dit is weer een gevalletje https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque -
  woensdag 27 mei 2026 @ 16:07:04 #268
511221 Hetekip
Depressief
pi_220899132
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 16:02 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Er is natuurlijk geen enkel land dat in oorlog is dat proportioneel reageren als prioriteit heeft - en terecht. Stel je voor dat Amerika in WO2 "proportioneel" had gereageerd - dan hadden we nu gewoon nog Duits gesproken.
Het aantal burgerslachtoffers vallen procentueel als je de bevolking van Europa tijdens wereld oorlog 2 erbij pakt, een stuk lager uit dan die van Israël in Gaza.
pi_220899134
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 16:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar je laat nu toch wel weg dat ik refereerde aan Clinton.

Hoe dan ook: met toelichting moet duidelijk zijn waarom ik vind dat Israël niet als de agressor gezien kan worden.
Dat ben ik met je eens, ik vind ook niet dat Israël de agressor is. Wel vind ik dat proportionaliteit erg belangrijk is, en dat dat momenteel kwijt is, aan alle kanten in het MO.
pi_220899142
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:58 schreef Hetekip het volgende:

[..]

Ik leg jou geen woorden in de mond, dit is wat je exact schreef:

quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:26 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Hamas is in 2006 gekozen en sindsdien zijn er geen stemmingen meer geweest, dat noem ik geen politiek bestuur. Dat noem ik een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.

Volgens deze redenatie is Rusland ook een terroristische organisatie die als een dictator te werk gaat.

De rest is ruis wat mij betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')