Heb je nou mijn post niet gelezen?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:15 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat is er uniek dan? Als een Arabisch land had gedaan wat Ben-Gvir had gedaan, waren de rapen ook gaar. Als er iemand een dubbele standaard hanteert, dan zijn het de mensen die alles wat Israël doet goedpraten, maar nooit kritisch kunnen kijken.
Ja Hamas is pure aids, en ik zou ook niet willen dat zij een land vormen, en ik vind het ook uiterst raar dat een land als Lebanon een leger heeft en dan een soort actiegroep Hezbollah, ik ben daar absoluut geen fan van, en het liefst zou ik dat soort groeperingen zien verdwijnen.
Maar Israëlische terroristen die partij wat Ben-Gvir heeft gesteund, zijn ook terroristen. En ik ga die geen hand boven het hoofd houden, omdat ik dan uitgemaakt kan worden voor antisemiet.
Als je kritiek mag hebben op Ben-Gvir, mag je ook kritiek hebben op Israël zonder dat het antisemitisch is.quote:
Wat mij betreft laten we hem dan ook knielen in de hete zon, vastgebonden met geweren op hem gericht, en vertellen we hem dat wij hier de dienst uitmaken.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
Het nieuws zou moeten zijn dat deze vreselijke man nog wel steeds op Nederlands grondgebied mag komen.
Je kan draaien wat je wil, maar je blijft het hebben over Joden en niet over Israëli's en dat is dus gewoon antisemitisme. Daar heb je je oorzaak -> gevolg.quote:Op maandag 25 mei 2026 22:09 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Ja daarmee bedoel ik: elke Jood die zich misdraagt moet daarvoor verantwoordelijk nemen. Niet meer dat halfgebakken sympathieke omdat ze veel hebben meegemaakt. Nee. Ben gvir of wie dan ook, je gedraagt je als een nazi je mag worden aangepakt en dat is dan geen antisemitisme maar gewoon oorzaak gevolg.
Omdat we het hadden over de context van Ben-Gvir en Israël.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:32 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Je kan draaien wat je wil, maar je blijft het hebben over Joden en niet over Israëli's en dat is dus gewoon antisemitisme. Daar heb je je oorzaak -> gevolg.
Een beter voorbeeld van wat ik bedoelde kon je niet geven, dank je wel.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kletskoek. Er is weldegelijk een obsessie met Israël en wordt Israël aan een standaard onderworpen die uniek is.
En daarmee herken je de antisemiet.
Kritiek op wat Ben-Gvir heeft gedaan is idd niet antisemitisch. Maar iedereen die nu nog steeds roept dat Israël genocide heeft gepleegd is dat wel, of een naprater van antisemitische propaganda (maar wel een bijzonder ongeïnformeerde domoor!).
Het je verschuilen achter ‘maar ik heb alleen maar kritiek op Israël’ werkt niet meer.
Wie de schoen past…
De menselijke hersenen zijn heel erg sterk gericht op groepsvorming. De amygdala maakt heel snel keuzes of iets veilig is, wanneer iemand niet onderdeel maakt van mijn groep, zal mijn amygdala sneller gevaar ruiken. Iemand die een telefoon pakt, kan dan (lijkt het) heel snel een wapen trekken. Ik heb er even geen studie van.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:42 schreef Breekfast het volgende:
Je moet altijd een onderscheid blijven maken tussen 1) de Israëlische regering 2) de Israëlische staatsburgers 3 ) Joden
De 1e mag je volledig aanspreken en verantwoordelijk houden voor alle oorlogsmisdaden die ze hebben begaan. En ook de Israëlische bevolking zelf gaat niet volledig vrijuit aangezien ze deze bende van oorlogsmisdadigers hebben gekozen en blijkbaar nog steeds blijven steunen. Maar je mag nooit iemand verantwoordelijk houden voor de Israëlische oorlogsmisdaden simpelweg omdat ze Joods zijn.
Dat klopt niet.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
Het nieuws zou moeten zijn dat deze vreselijke man nog wel steeds op Nederlands grondgebied mag komen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvirquote:In juni 2025 werd bekend dat het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en Noorwegen sancties hebben ingevoerd tegen Ben-Gvir en Bezalel Smotrich, waardoor ze niet meer naar die landen mogen reizen en hun banktegoeden bevroren werden. Volgens de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Lammy zouden ze "aanzetten tot extreem geweld en het misbruik van de mensenrechten van Palestijnen".[8]
Als eerste EU-land heeft Slovenië in juli 2025 de ultrarechtse Israëlische ministers Ben-Gvir en Bezalel Smotrich op een zwarte lijst geplaatst, zij mogen het land niet meer in.
Ook Nederland (juli 2025)[9] en België (september 2025)[10] hebben aan Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod opgelegd.
Ah top, dat wist ik niet. Positief verrastquote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat klopt niet.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvir
Onlangs is deze motie nog voorbijgekomen:quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:26 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat klopt niet.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvir
Jammer dat dit soort dingen vaak niet scherp worden voorgelegd in de talkshows. Gisteren zat o.a. Bontenbal nog bij Pauw & De Wit. Was een mooie vraag geweest.(ik heb het gisteren niet gekeken, wellicht dat het deze keer wel is gevraagd).quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:34 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Onlangs is deze motie nog voorbijgekomen:
https://www.tweedekamer.n(...)08196&did=2026D18381
Ik walg van partijen als de VVD.
Ik bemoei me zo weinig mogelijk met politiek, ik geloof ook niet in politiek / heb er geen vertrouwen in.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 10:52 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Jammer dat dit soort dingen vaak niet scherp worden voorgelegd in de talkshows. Gisteren zat o.a. Bontenbal nog bij Pauw & De Wit. Was een mooie vraag geweest.(ik heb het gisteren niet gekeken, wellicht dat het deze keer wel is gevraagd).
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:26 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Als je kritiek mag hebben op Ben-Gvir, mag je ook kritiek hebben op Israël zonder dat het antisemitisch is.
Een staat die dat goedkeurt, is gewoon fout, en hij is aan het bewind omdat een grote groep mensen op hem stemt, dus die mensen zijn ook gewoon moreel verwerpelijk. Maar als ik dat uitstapje maak, trek jij de antisemitismekaart.
Maar Ben-Gvir is niet aan de macht vanwege zijn dikke teen of zo, hij heeft veel stemmen en veel Joden daar steunen zijn sentiment, en die ontwikkeling mag je wat mij betreft tegen zijn.
In jouw post zie ik dat niet terug.
Heerlijk nietszeggende reactie.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 09:48 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Een beter voorbeeld van wat ik bedoelde kon je niet geven, dank je wel.
Lol, ze hebben heel Gaza gewoon platgegooid. Ze zijn niet bepaald secuur te werk gegaan. In principe ziet Israël elke Gazaan als een terrorist en als een legitiem doelwit.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.
Zoals heel veel misbaar maken over 30.000 burgerdoden (die primair het gevolg zijn van dat Hamas burgers als schild gebruikt) en nauwelijks ophef over dat Iran in enkele dagen tijd meer dan 30.000 burger doodt omdat ze protesteerden (NOS, DPG, enz. deze is mede voor jullie!).
De leugens over Israël zijn talrijk en worden hier op het forum ook veelvuldig verspreid. Iedereen die daaraan meedoet is een antisemiet of een enorme domme lul die niet verder kan kijken dan Bluesky en de antisemitische drek van daar hier napraat.
Wat bedoel je met Israël aan een andere 'standaard' houden, leg dat eens uit?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 11:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.
Zoals heel veel misbaar maken over 30.000 burgerdoden (die primair het gevolg zijn van dat Hamas burgers als schild gebruikt) en nauwelijks ophef over dat Iran in enkele dagen tijd meer dan 30.000 burger doodt omdat ze protesteerden (NOS, DPG, enz. deze is mede voor jullie!).
De leugens over Israël zijn talrijk en worden hier op het forum ook veelvuldig verspreid. Iedereen die daaraan meedoet is een antisemiet of een enorme domme lul die niet verder kan kijken dan Bluesky en de antisemitische drek van daar hier napraat.
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:05 schreef Hetekip het volgende:
[..]
Wat bedoel je met Israël aan een andere 'standaard' houden, leg dat eens uit?
quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?
Een voorbeeld is pas duidelijk als je uitlegt wat je precies bedoelt met ‘een andere standaard’. Bedoel je aantallen slachtoffers, intentie, proportionaliteit, of iets anders?quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:17 schreef Breekfast het volgende:
Het voelt een beetje hetzelfde als argumenteren dat de Nazi's oneerlijk worden beoordeeld omdat er in het Westen altijd veel minder aandacht is geweest voor de misdaden van Stalin / de Sovjet-Unie.
Ben je nou echt zo dom, of doe je alsof.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:08 schreef Hetekip het volgende:
[..]
[..]
Een voorbeeld is pas duidelijk als je uitlegt wat je precies bedoelt met ‘een andere standaard’. Bedoel je aantallen slachtoffers, intentie, proportionaliteit, of iets anders?
Als je zegt dat kritiek op Israël antisemitisch is als het ‘een andere standaard’ is, dan moet je kunnen aangeven wat de juiste standaard is en waar ik die dan zou toepassen. Anders blijft het een losse beschuldiging.
Er is zat aandacht voor de misdaden van Stalin en daarom staat hij ook boven Hitler op de ranglijst van grootste massamoordenaars.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:17 schreef Breekfast het volgende:
Het voelt een beetje hetzelfde als argumenteren dat de Nazi's oneerlijk worden beoordeeld omdat er in het Westen altijd veel minder aandacht is geweest voor de misdaden van Stalin / de Sovjet-Unie.
Spot on.quote:Op dinsdag 26 mei 2026 12:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.
2. Landen die stelselmatig de mensenrechten schenden, zoals Rusland, China, Iran, Noord-Korea, Cuba en Syrië, worden samen minder veroordeeld dan Israël in de VN. Dat is zeer hypocriet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |