abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220889805
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:15 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Wat is er uniek dan? Als een Arabisch land had gedaan wat Ben-Gvir had gedaan, waren de rapen ook gaar. Als er iemand een dubbele standaard hanteert, dan zijn het de mensen die alles wat Israël doet goedpraten, maar nooit kritisch kunnen kijken.

Ja Hamas is pure aids, en ik zou ook niet willen dat zij een land vormen, en ik vind het ook uiterst raar dat een land als Lebanon een leger heeft en dan een soort actiegroep Hezbollah, ik ben daar absoluut geen fan van, en het liefst zou ik dat soort groeperingen zien verdwijnen.

Maar Israëlische terroristen die partij wat Ben-Gvir heeft gesteund, zijn ook terroristen. En ik ga die geen hand boven het hoofd houden, omdat ik dan uitgemaakt kan worden voor antisemiet.
Heb je nou mijn post niet gelezen?
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:22:58 #27
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220889806
Het nieuws zou moeten zijn dat deze vreselijke man nog wel steeds op Nederlands grondgebied mag komen.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:26:31 #28
511221 Hetekip
Depressief
pi_220889820
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Heb je nou mijn post niet gelezen?
Als je kritiek mag hebben op Ben-Gvir, mag je ook kritiek hebben op Israël zonder dat het antisemitisch is.
Een staat die dat goedkeurt, is gewoon fout, en hij is aan het bewind omdat een grote groep mensen op hem stemt, dus die mensen zijn ook gewoon moreel verwerpelijk. Maar als ik dat uitstapje maak, trek jij de antisemitismekaart.

Maar Ben-Gvir is niet aan de macht vanwege zijn dikke teen of zo, hij heeft veel stemmen en veel Joden daar steunen zijn sentiment, en die ontwikkeling mag je wat mij betreft tegen zijn.

In jouw post zie ik dat niet terug.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:27:04 #29
511221 Hetekip
Depressief
pi_220889823
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
Het nieuws zou moeten zijn dat deze vreselijke man nog wel steeds op Nederlands grondgebied mag komen.
Wat mij betreft laten we hem dan ook knielen in de hete zon, vastgebonden met geweren op hem gericht, en vertellen we hem dat wij hier de dienst uitmaken.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:32:50 #30
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_220889854
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 22:09 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ja daarmee bedoel ik: elke Jood die zich misdraagt moet daarvoor verantwoordelijk nemen. Niet meer dat halfgebakken sympathieke omdat ze veel hebben meegemaakt. Nee. Ben gvir of wie dan ook, je gedraagt je als een nazi je mag worden aangepakt en dat is dan geen antisemitisme maar gewoon oorzaak gevolg.
Je kan draaien wat je wil, maar je blijft het hebben over Joden en niet over Israëli's en dat is dus gewoon antisemitisme. Daar heb je je oorzaak -> gevolg.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:35:11 #31
511221 Hetekip
Depressief
pi_220889869
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:32 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Je kan draaien wat je wil, maar je blijft het hebben over Joden en niet over Israëli's en dat is dus gewoon antisemitisme. Daar heb je je oorzaak -> gevolg.
Omdat we het hadden over de context van Ben-Gvir en Israël.

Je kan mijn post prima pakken en er van maken:
Ja daarmee bedoel ik: elke mens die zich misdraagt moet daarvoor verantwoordelijkheid nemen. Je gedraagt je als een nazi je mag worden aangepakt en dat is dan geen racisme/antisemisme/whatever maar gewoon oorzaak gevolg.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:42:10 #32
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220889895
Je moet altijd een onderscheid blijven maken tussen 1) de Israëlische regering 2) de Israëlische staatsburgers 3 ) Joden

De 1e mag je volledig aanspreken en verantwoordelijk houden voor alle oorlogsmisdaden die ze hebben begaan. En ook de Israëlische bevolking zelf gaat niet volledig vrijuit aangezien ze deze bende van oorlogsmisdadigers hebben gekozen en blijkbaar nog steeds blijven steunen. Maar je mag nooit iemand verantwoordelijk houden voor de Israëlische oorlogsmisdaden simpelweg omdat ze Joods zijn.
pi_220889917
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 08:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kletskoek. Er is weldegelijk een obsessie met Israël en wordt Israël aan een standaard onderworpen die uniek is.

En daarmee herken je de antisemiet.

Kritiek op wat Ben-Gvir heeft gedaan is idd niet antisemitisch. Maar iedereen die nu nog steeds roept dat Israël genocide heeft gepleegd is dat wel, of een naprater van antisemitische propaganda (maar wel een bijzonder ongeïnformeerde domoor!).

Het je verschuilen achter ‘maar ik heb alleen maar kritiek op Israël’ werkt niet meer.

Wie de schoen past…
Een beter voorbeeld van wat ik bedoelde kon je niet geven, dank je wel.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 09:58:48 #34
511221 Hetekip
Depressief
pi_220889952
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:42 schreef Breekfast het volgende:
Je moet altijd een onderscheid blijven maken tussen 1) de Israëlische regering 2) de Israëlische staatsburgers 3 ) Joden

De 1e mag je volledig aanspreken en verantwoordelijk houden voor alle oorlogsmisdaden die ze hebben begaan. En ook de Israëlische bevolking zelf gaat niet volledig vrijuit aangezien ze deze bende van oorlogsmisdadigers hebben gekozen en blijkbaar nog steeds blijven steunen. Maar je mag nooit iemand verantwoordelijk houden voor de Israëlische oorlogsmisdaden simpelweg omdat ze Joods zijn.
De menselijke hersenen zijn heel erg sterk gericht op groepsvorming. De amygdala maakt heel snel keuzes of iets veilig is, wanneer iemand niet onderdeel maakt van mijn groep, zal mijn amygdala sneller gevaar ruiken. Iemand die een telefoon pakt, kan dan (lijkt het) heel snel een wapen trekken. Ik heb er even geen studie van.

Een andere studie die van Nederlandse bodem is, en zeer interessant is de volgende:
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1015316108?

Hier stond het trolleyprobleem centraal: mag je één persoon opofferen om vijf anderen te redden?

De persoon die je moest opofferen kreeg een naam, je had:
Nederlandse naam (Dirk, Peter),
Duitse naam (Helmut, Markus),
Arabisch/midden oosten (Ahmed, Youssef)

Wat bleek, personen die onder invloed waren van het hormoon oxytocine, waren deelnemers minder bereid een “Nederlandse” persoon op te offeren dan een Duitse of Arabische persoon. Daaruit is de conclusie dan dat het hormoon voor een soort ethnocentrisme zorgt, of dat je je eigen groep prefeert.

Sapolsky gebruikt deze studie in zijn boek Behave, hij stelt daarin: Oxytocine maakt mensen niet algemener vriendelijker, het maakt mensen socialer tegenover hun eigen groep.

Kortweg samengevat: oxytocine vergroot het onderscheid tussen “Us” en “Them”.

En ik moet zeggen, ik maak mij daar ook vaker schuldig aan, misschien is het goed de nuance te behouden, en ik doe dat niet vaak. Mijn hersenen zeggen juist: 'Oh kijk, iemand van een andere groep, valt mensen van mijn groep aan. Dat is een slecht persoon en nu hebben we problemen met die hele groep.'

Moreel is dat niet juist, maar dat is wel een eerste reactie wat de meeste mensen hebben. Het zou goed zijn als mensen in de politiek, iets meer verstand hadden van hoe het menselijke brein werkte, en dan ook wat slimmer handelde.

Afijn ik maak me er vaak schuldig aan, om te generaliseren en wij / zij te denken. Dat geef ik gerust toe, maar ik wil met deze post ook maar highlighten, dat dat vaak is, hoe onze hersenen te werk gaan. Daarmee wil ik het niet goed praten, maar het is wel een gegeven waar de politiek beter mee zou moeten omgaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hetekip op 26-05-2026 10:05:10 ]
pi_220890117
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:22 schreef Breekfast het volgende:
Dat klopt niet.

quote:
In juni 2025 werd bekend dat het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland en Noorwegen sancties hebben ingevoerd tegen Ben-Gvir en Bezalel Smotrich, waardoor ze niet meer naar die landen mogen reizen en hun banktegoeden bevroren werden. Volgens de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Lammy zouden ze "aanzetten tot extreem geweld en het misbruik van de mensenrechten van Palestijnen".[8]

Als eerste EU-land heeft Slovenië in juli 2025 de ultrarechtse Israëlische ministers Ben-Gvir en Bezalel Smotrich op een zwarte lijst geplaatst, zij mogen het land niet meer in.

Ook Nederland (juli 2025)[9] en België (september 2025)[10] hebben aan Ben-Gvir en Smotrich een inreisverbod opgelegd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Itamar_Ben-Gvir
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:34:29 #36
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220890156
quote:
Ah top, dat wist ik niet. Positief verrast ^O^
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:34:33 #37
511221 Hetekip
Depressief
pi_220890157
quote:
Onlangs is deze motie nog voorbijgekomen:
https://www.tweedekamer.n(...)08196&did=2026D18381

Ik walg van partijen als de VVD.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 10:52:24 #38
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220890245
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:34 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Onlangs is deze motie nog voorbijgekomen:
https://www.tweedekamer.n(...)08196&did=2026D18381

Ik walg van partijen als de VVD.
Jammer dat dit soort dingen vaak niet scherp worden voorgelegd in de talkshows. Gisteren zat o.a. Bontenbal nog bij Pauw & De Wit. Was een mooie vraag geweest.(ik heb het gisteren niet gekeken, wellicht dat het deze keer wel is gevraagd).
  dinsdag 26 mei 2026 @ 11:03:54 #39
511221 Hetekip
Depressief
pi_220890302
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 10:52 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Jammer dat dit soort dingen vaak niet scherp worden voorgelegd in de talkshows. Gisteren zat o.a. Bontenbal nog bij Pauw & De Wit. Was een mooie vraag geweest.(ik heb het gisteren niet gekeken, wellicht dat het deze keer wel is gevraagd).
Ik bemoei me zo weinig mogelijk met politiek, ik geloof ook niet in politiek / heb er geen vertrouwen in.
Stemmen doe ik ook niet, maar als ik moreel verwerpelijke dingen zie, dan wil ik nog wel eens wat energie erin steken.
pi_220890640
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:26 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Als je kritiek mag hebben op Ben-Gvir, mag je ook kritiek hebben op Israël zonder dat het antisemitisch is.
Een staat die dat goedkeurt, is gewoon fout, en hij is aan het bewind omdat een grote groep mensen op hem stemt, dus die mensen zijn ook gewoon moreel verwerpelijk. Maar als ik dat uitstapje maak, trek jij de antisemitismekaart.

Maar Ben-Gvir is niet aan de macht vanwege zijn dikke teen of zo, hij heeft veel stemmen en veel Joden daar steunen zijn sentiment, en die ontwikkeling mag je wat mij betreft tegen zijn.

In jouw post zie ik dat niet terug.
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.

Zoals heel veel misbaar maken over 30.000 burgerdoden (die primair het gevolg zijn van dat Hamas burgers als schild gebruikt) en nauwelijks ophef over dat Iran in enkele dagen tijd meer dan 30.000 burger doodt omdat ze protesteerden (NOS, DPG, enz. deze is mede voor jullie!).

De leugens over Israël zijn talrijk en worden hier op het forum ook veelvuldig verspreid. Iedereen die daaraan meedoet is een antisemiet of een enorme domme lul die niet verder kan kijken dan Bluesky en de antisemitische drek van daar hier napraat.
pi_220890646
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 09:48 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Een beter voorbeeld van wat ik bedoelde kon je niet geven, dank je wel.
Heerlijk nietszeggende reactie.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:04:46 #42
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220890657
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je mag kritiek hebben op Israël. je laat je echter kennen als antisemiet als je Israël aan een compleet andere standaard houdt.

Zoals heel veel misbaar maken over 30.000 burgerdoden (die primair het gevolg zijn van dat Hamas burgers als schild gebruikt) en nauwelijks ophef over dat Iran in enkele dagen tijd meer dan 30.000 burger doodt omdat ze protesteerden (NOS, DPG, enz. deze is mede voor jullie!).

De leugens over Israël zijn talrijk en worden hier op het forum ook veelvuldig verspreid. Iedereen die daaraan meedoet is een antisemiet of een enorme domme lul die niet verder kan kijken dan Bluesky en de antisemitische drek van daar hier napraat.
Lol, ze hebben heel Gaza gewoon platgegooid. Ze zijn niet bepaald secuur te werk gegaan. In principe ziet Israël elke Gazaan als een terrorist en als een legitiem doelwit.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:05:35 #43
511221 Hetekip
Depressief
pi_220890661
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 11:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met Israël aan een andere 'standaard' houden, leg dat eens uit?
pi_220890670
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:05 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Wat bedoel je met Israël aan een andere 'standaard' houden, leg dat eens uit?
Ik geef nota bene een voorbeeld. Wat is daar niet duidelijk aan?
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:08:58 #45
511221 Hetekip
Depressief
pi_220890682
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:06 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een voorbeeld is pas duidelijk als je uitlegt wat je precies bedoelt met ‘een andere standaard’. Bedoel je aantallen slachtoffers, intentie, proportionaliteit, of iets anders?

Als je zegt dat kritiek op Israël antisemitisch is als het ‘een andere standaard’ is, dan moet je kunnen aangeven wat de juiste standaard is en waar ik die dan zou toepassen. Anders blijft het een losse beschuldiging.
  dinsdag 26 mei 2026 @ 12:17:26 #46
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_220890725
Het voelt een beetje hetzelfde als argumenteren dat de Nazi's oneerlijk worden beoordeeld omdat er in het Westen altijd veel minder aandacht is geweest voor de misdaden van Stalin / de Sovjet-Unie.
pi_220890765
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:17 schreef Breekfast het volgende:
Het voelt een beetje hetzelfde als argumenteren dat de Nazi's oneerlijk worden beoordeeld omdat er in het Westen altijd veel minder aandacht is geweest voor de misdaden van Stalin / de Sovjet-Unie.
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.
2. Landen die stelselmatig de mensenrechten schenden, zoals Rusland, China, Iran, Noord-Korea, Cuba en Syrië, worden samen minder veroordeeld dan Israël in de VN. Dat is zeer hypocriet.
pi_220890767
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:08 schreef Hetekip het volgende:

[..]
[..]
Een voorbeeld is pas duidelijk als je uitlegt wat je precies bedoelt met ‘een andere standaard’. Bedoel je aantallen slachtoffers, intentie, proportionaliteit, of iets anders?

Als je zegt dat kritiek op Israël antisemitisch is als het ‘een andere standaard’ is, dan moet je kunnen aangeven wat de juiste standaard is en waar ik die dan zou toepassen. Anders blijft het een losse beschuldiging.
Ben je nou echt zo dom, of doe je alsof.

Een andere standaard is simpelweg het meten met twee maten.

Israël wordt steevast beschuldigd van genocide (waar at best 0,0 bewijs voor is, maar belangrijker: waarvan iedereen weet dat in een oorlog nu eenmaal burgerslachtoffers vallen, temeer als de tegenstander burgers als schild gebruikt, waarbij opvalt dat je zelden hoort dat iemand daar Hamas op aanspreekt) omdat er 30.000 burgerdoden zijn gevallen.

Iran vermoordt bewust 30.000 onschuldigen en daar is nauwelijks ophef over (hell, er was meer te doen over dat de VS per ongeluk een school heeft geraakt).

Als je werkelijk niet kan zien dat er in het conflict heel eenzijdig gekeken wordt naar de misdaden van Israël en zelfs terroristen die op 7 oktober de meest verschrikkelijke wandaden hebben gepleegd nog vrijheidsstrijders durft te noemen (dan hebben we het niet alleen over geesteszieken als de Asha ten Broekes van de wereld, maar ook gewoon de NOS), dan kan ik niet anders concluderen dat ook jij Israël/Joden op een manier ziet die niet anders kan worden gekwalificeerd dan antisemitisme.
pi_220890807
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:17 schreef Breekfast het volgende:
Er is zat aandacht voor de misdaden van Stalin en daarom staat hij ook boven Hitler op de ranglijst van grootste massamoordenaars.

Bovendien is er een verdomd goede reden dat er meer aandacht was voor de misdaden van Duitsland en dat is nu eenmaal omdat wij in een directe oorlog waren met Duitsland en heel veel mensen hier familieleden verloren hebben door de wandaden van Nazi Duitsland (waarvan we verlost werden door onder meer de grote opofferingen van de Sovjets).

Totaal onvergelijkbaar. Al was het maar omdat Israël altijd onze bondgenoot was, waar Iran de Westerse wereld wil vernietigen.

Het is dus een prima voorbeeld wat onderstreept hoe raar het is om Israël de zwarte piet toe te schuiven in een conflict waarin Israël keer op keer is aangevallen en zich steeds diende te verdedigen!
pi_220890814
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2026 12:25 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]
1. Het is tamelijk onzinnig om Israël te vergelijken met Hitler-Duitsland.
2. Landen die stelselmatig de mensenrechten schenden, zoals Rusland, China, Iran, Noord-Korea, Cuba en Syrië, worden samen minder veroordeeld dan Israël in de VN. Dat is zeer hypocriet.
Spot on.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')