abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP donderdag 21 mei 2026 @ 13:03:06 #1
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220854490
Hier kun je alles vragen over tuinieren, van grond verbeteren tot 'is dit onkruid of niet?' Er staan verderop in F&F ook topics over moestuinen, kamerplanten en vogels en egels in je eigen tuin (al zijn jullie hier ook welkom ;)).

Goeie websites
Buitenleven, tuinmagazine
Charles Dowding, YouTubekanaal over gemakkelijk en tijdbesparend tuinieren
De Hessenhof (plantenkiezer), biologische kwekerij met gezaghebbende plantenindex
De tuinen van Appeltern, plantenindex, voorbeeldtuinen en andere tuininspiratie
Diana's mooie moestuin, blog over de moestuin
Flora van Nederland, informatie over inheemse planten
MijnTuin.org, sociaal netwerk voor en door de tuinliefhebbers
The Garden Professors, wetenschappelijke kennis over planten
Tuinmanieren, YouTubekanaal met 'how to'-video's

Goeie boeken
Alles kan wachten: tuinieren op ontspannen wijze, Romke van de Kaa
Bloemen uit de tuin: zelf zaaien, planten & plukken, Silvia Dekker
De Tuinplanten Bijbel, Geoff Bryant
Ontwerpen met planten, Piet Oudolf & Noel Kingsbury
Tuinieren met Monty Don, Monty Don

Goeie app
Pl@ntNet, plantidentificatie

Goeie webshops
Cruydt-Hoeck, wilde planten en zaden
De Bolster, biologische zaden
De Hobbytuinder, zaden en tuinartikelen
De Tuinstek, diverse planten (let op: ophalen in de kop van NH)
De Warande, stinzenplanten en verwilderingsbollen
De Wilde, rozenkwekerij
De Wiltfang, tuingereedschap
Dima vaste planten
Directplant, diverse planten
Ferdinandushof, bijzondere tuinplanten en dahlia's
Haagplanten.net
Hortus Alkmaar, zaden
Huiberts biologische bloembollen
Kleurjetuin, diverse planten
MyPalmShop, palmen en andere exotische planten
Natuurlijk sterker, biologische kwekerij
Nijssen Tuin & Bulbs Heemstede, diverse planten en bollen
Plantwerk, kwekerij
Seedo, zaden
Sprinklr, biologische tuinplanten
Tuinflora, heesters
Tuinplantenwinkel.nl, diverse planten
Van der Wal, zaadhandel en tuinwinkel
Vreeken's zaden (let op: lange bezorgtijd)

Biologische zaden
Voor wilde bijen en andere insecten is het het beste om zaadjes te gebruiken waar geen gif in zit, biologisch dus. Maar het aanbod in deze zaden is niet groot. Hier onze tips voor het kopen van biologische zaden:

Waar koop je biologische zaden?
Webshops voor biologische zaden

Tuinen van Fok!'ers O+

laziness deed inspiratie op in dit topic en de Liatris Spicata bloeien prachtig


De duizendknoop is een bazenplant aldus @Seven


@Lucky_Strike haar favoriete border


Na advies over de plaats voor haar haagje showt @Claudia_x de huidige stand


De wilde wingerd van @sigme brengt herfstvreugde
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_220854527
Die tijm is prachtig O+
  donderdag 21 mei 2026 @ 13:23:49 #3
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220854601
De OP is vrij oud.

Als ik een nieuwe maak, kan jij ‘m er wel inplakken denk ik @Drizzt_DoUrden?
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator / Redactie FP donderdag 21 mei 2026 @ 13:25:40 #4
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220854612
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef laziness het volgende:
De OP is vrij oud.

Als ik een nieuwe maak, kan jij ‘m er wel inplakken denk ik @:Drizzt_DoUrden?
Zat ik ook al aan te denken, have fun :P
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_220854776
Altijd gek, een bloemen en planten op zonder @claudia_x.

Ik plak deze even nog eens omdat het een actuele vraag is, die hoeft wmb ook niet in de OP ;)


Wie heeft er in mijn tuin gepoept?



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220854779
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:12 schreef Doedezemaar het volgende:
Die tijm is prachtig O+
Ze doen het nu dus wel begrijp ik ^O^

Was ooit 1 P9 potje en die is enthousiast gaan groeien en wandelen. Hij is nog lekker ook
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220854793
Zo, de laatste zieltogende photinia Red Robin is uitgespit, die kan in de takkenril gelegd worden. Dit weekend maar eens een vervangend struikje bestellen
  donderdag 21 mei 2026 @ 14:26:30 #8
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220854916
Mijn zuilappel zat vol met luis. :'( Alle zijtakjes weggeknipt, heb toch geen bloesem gehad dit jaar. Nu is 't eigenlijk maar een stok, maar nog tijd genoeg om nieuwe bladeren te maken voor volgend jaar.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  donderdag 21 mei 2026 @ 14:53:50 #9
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220855064
Lupine en Wolfje O+



Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_220855226
Kreeg 2 jaar geleden een Zwarte Vlier-stek, bloeit voor het eerst O+



Mijn zelfgekweekte Vaste Lupine doet het ook weer



Feest in de tuin, love it
pi_220855723
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:23 schreef Kanaroe het volgende:
Kreeg 2 jaar geleden een Zwarte Vlier-stek, bloeit voor het eerst O+

[ link | afbeelding ]


Tof, ik heb een afgebroken zwartevliertakje meegenomen bij de kweker, dat staat nu in vochtige grond maar ziet er al 6 weken zielig uit.
Hopelijk wordt die ook zo tof ondanks zielige look.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 21 mei 2026 @ 16:57:07 #12
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_220855804
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 15:23 schreef Kanaroe het volgende:
Kreeg 2 jaar geleden een Zwarte Vlier-stek, bloeit voor het eerst O+

[ link | afbeelding ]

Mijn zelfgekweekte Vaste Lupine doet het ook weer

[ link | afbeelding ]

Feest in de tuin, love it
We gaan een zwarte vlier op de plek van de uitgegraven photinia plaatsen.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_220855895
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 16:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Tof, ik heb een afgebroken zwartevliertakje meegenomen bij de kweker, dat staat nu in vochtige grond maar ziet er al 6 weken zielig uit.
Hopelijk wordt die ook zo tof ondanks zielige look.
Ik hoop met je mee ^O^
Dit is wel een cultivar, 'black lace' volgens mij
Ik ben in principe meer van de inheemse, originele vorm wat planten betreft.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2026 16:57 schreef Symphonic het volgende:

[..]
We gaan een zwarte vlier op de plek van de uitgegraven photinia plaatsen.
Goed plan! Succes daarmee
Photinia's heb ik hier afgezaagd, vond er weinig aan en ze stonden in de weg :6
pi_220867703
Roos bloeit en er zijn zoveel knoppen dit jaar *O*

pi_220881775
Ik ben net klaar met het planten van alle planten in de tuin. Zijn nog allemaal kleine planten, maar geprobeerd om te kijken naar wat planten die goed zijn voor de biodiversiteit.

10x Russische salie
40x Steenzaad
12x Veenbes Cranberry
5x Blauwe bessen
6x Ribes rubrum Jonkheer Van Tets
5x Vuurdoorn
4x Gelderse roos
45 Maagdenpalm

Afgelopen winter had ik ook ontzettend veel vogels bij de voortuin/balkon, ik hoop dat ze met deze planten ook wat naar de achtertuin komen.
  maandag 25 mei 2026 @ 05:31:24 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220882586
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2026 23:17 schreef Anton91 het volgende:
Ik ben net klaar met het planten van alle planten in de tuin. Zijn nog allemaal kleine planten, maar geprobeerd om te kijken naar wat planten die goed zijn voor de biodiversiteit.

10x Russische salie
40x Steenzaad
12x Veenbes Cranberry
5x Blauwe bessen
6x Ribes rubrum Jonkheer Van Tets
5x Vuurdoorn
4x Gelderse roos
45 Maagdenpalm

Afgelopen winter had ik ook ontzettend veel vogels bij de voortuin/balkon, ik hoop dat ze met deze planten ook wat naar de achtertuin komen.
Met een paar flinke vuurdoorns gaan er zeker mussen naar je achtertuin komen.
Resistance is futile.
pi_220882775
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2026 05:31 schreef Seven. het volgende:

[..]
Met een paar flinke vuurdoorns gaan er zeker mussen naar je achtertuin komen.
Ja en op de bessen van de gelderse roos komen volgens mij ook merels af. Die heb ik weinig op mijn balkon gezien, maar volgens mij hadden ze vorig jaar wel een nestje in de groenstrook naast mijn huis dus ik denk dat dat ook wel moet lukken.

En van de bessen van de Ribes rubrum jonkheer van tets lees ik ook dat ze in trek zijn en het zo kan zijn dat je de bessen moet 'beschermen'. Maar we gaan het zien.
pi_220882866
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2026 08:33 schreef Anton91 het volgende:
En van de bessen van de Ribes rubrum jonkheer van tets lees ik ook dat ze in trek zijn en het zo kan zijn dat je de bessen moet 'beschermen'. Maar we gaan het zien.
Wil je de vogels voeren of zelf bessen oogsten?

Als je ze zelf wil oogsten kan je proberen ze te 'delen' met de vogels, bij aalbessen kan dat ook wel redelijk (met blauwe bessen niet; de vogels oogsten die onrijper dan wij dus ze hebben dan alles eerder te pakken),
Maar als je meer aalbessen voor jezelf wil oogsten dan kan je er een net over spannen; het is wel zaak om dat zo goed te spannen dat er geen vogels in verstrikt raken en doodgaan.

Of je kan witte of roze aalbessen nemen; de vogels herkennen die niet goed als 'rijp genoeg'.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220883226
quote:
7s.gif Op maandag 25 mei 2026 09:05 schreef sigme het volgende:

[..]
Wil je de vogels voeren of zelf bessen oogsten?

Als je ze zelf wil oogsten kan je proberen ze te 'delen' met de vogels, bij aalbessen kan dat ook wel redelijk (met blauwe bessen niet; de vogels oogsten die onrijper dan wij dus ze hebben dan alles eerder te pakken),
Maar als je meer aalbessen voor jezelf wil oogsten dan kan je er een net over spannen; het is wel zaak om dat zo goed te spannen dat er geen vogels in verstrikt raken en doodgaan.

Of je kan witte of roze aalbessen nemen; de vogels herkennen die niet goed als 'rijp genoeg'.
Als ik zelf een paar bessen zou kunnen eten is het leuk, maar geen must. Denk dat het ook wel leuk is om veel vogels naar de tuin te lokken.
  maandag 25 mei 2026 @ 18:16:23 #20
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220886804
Ik propte in verschillende lagen voorjaarsbollen in een pot. Best diep en pot staat onder de carport op het noordoosten. Ik had er geen fiducie meer in maar opeens met het warmere weer heb ik in mei een pot met narcissen en tulpen.



Irissen in de voortuin.



Begin april hebben we in de nieuwe borders P9 plantjes geplant.
Ik vind dat het hard dicht groeit en het begint te bloeien en de bijtjes zoemen er in het rond O+

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220898904
Artisjok
Deze plant nam ik 3 jaar geleden mee uit de plantenbieb bij mij in de straat, heb hem/haar gekoesterd en nu......eindelijk een knop (en luis)


Oranje Havikskruid, ooit uit een berm geschept, nu lekker aan het woekeren in de tuin


Dwergkamperfoelie op de stapelmuur


:)
pi_220898908
Die havik is mooi! O+
pi_220899320
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 15:42 schreef Blues het volgende:
Die havik is mooi! O+
Ja hè, ik houd daar zó van
's Morgens gaan de bloemen open, en 's avonds gaan ze weer dicht
En oranje O+
pi_220899465
Hier in de buurt staat havikskruid ook in de berm te bloeien, maar daar laat ik het mooi staan. Oh shoot, nu weet ik wat ik vergeten was mee te bestellen.
  woensdag 27 mei 2026 @ 17:44:53 #25
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220899838
Ik heb vandaag een schermdoek opgehangen in de kas aan de zuid- en westkant zodat mijn gewassen niet in de brandende zon staan en daardoor hittestress krijgen. Vooral de komkommers hadden daar last van de afgelopen dagen.



De groentebak met o.a. wortels, bonen, uien en binnenkort broccoli hebben insectengaas gehad tegen de wortel- uien- en koolvlieg. Ook tegen het koolwitje wat eieren legt op kolen en waarvan de rupsen het in één nacht vernietigen. Helpt ook tegen slakken.



Mijn uitzicht vanaf mijn eettafel / laptop. Trots op de zelf gezaaide Digitalis wat staat te shinen. Verder zie je een klein stukje van de Rhododendron, je ziet perzikkleurige Helianthemum en Irissen. En ook de Salvia heeft er zin in. Minder goed zichtbaar is de lage Nepeta 'Junior Walker' en de Geranium macrorrhizum 'Spessart'



:s)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220900169
Heerlijk uitzicht O+
  woensdag 27 mei 2026 @ 19:37:23 #27
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220900397
Duifkruid



Salvia, beemdkroon en nagelkruid



Ceanothus delilianus 'Gloire de Versailles' en geranium

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220900459
Ook al zo prachtig.
Hier beginnen de salvia’s net heel voorzichtig te bloeien. Groeien doen ze nog steeds niet heel overtuigend, maar het begint voorzichtig ergens op te lijken, ik zie bij een aantal salviaplanten wel wat verschil tussen diegene die we dit voorjaar geplant hebben en de andere die er al bijna 2 jaar staan. Niet bij allemaal helaas.

De 3 weken geleden door de hovenier geplante primula’s lijken het niet te hebben gered, het ziet er weer heel treurig uit daar.
  woensdag 27 mei 2026 @ 20:18:35 #29
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220900830
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 19:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook al zo prachtig.
Hier beginnen de salvia’s net heel voorzichtig te bloeien. Groeien doen ze nog steeds niet heel overtuigend, maar het begint voorzichtig ergens op te lijken, ik zie bij een aantal salviaplanten wel wat verschil tussen diegene die we dit voorjaar geplant hebben en de andere die er al bijna 2 jaar staan. Niet bij allemaal helaas.

De 3 weken geleden door de hovenier geplante primula’s lijken het niet te hebben gered, het ziet er weer heel treurig uit daar.
Andere variant maar die van mij doen het op het NO aan de voorkant ook minder enthousiast dan de vers geplante achter op het ZW.



En nu ik daar toch was ;)



Zonde dat zoveel het niet redt bij jullie -O-
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220901523
Roosje mn roosje *O* *G*



In het eggie geeft ze licht en zijn de blaadjes groener.
En ze heeft nog 100 knoppen O+
  woensdag 27 mei 2026 @ 21:51:27 #31
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220901687
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 19:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook al zo prachtig.
Hier beginnen de salvia’s net heel voorzichtig te bloeien. Groeien doen ze nog steeds niet heel overtuigend, maar het begint voorzichtig ergens op te lijken, ik zie bij een aantal salviaplanten wel wat verschil tussen diegene die we dit voorjaar geplant hebben en de andere die er al bijna 2 jaar staan. Niet bij allemaal helaas.

De 3 weken geleden door de hovenier geplante primula’s lijken het niet te hebben gered, het ziet er weer heel treurig uit daar.
Heb je ze wel regelmatig water gegeven? Want met dit weer redden ze het niet zonder hulp in het begin. Merk ook bij een border aan de zijkant van de tuin dat na 2 dagen warm weer al het blad op half 11 hangt. Ff met de sproeier er langs en het is een dag later weer ok. Wortels moeten wel een beetje kans krijgen om zich te ontwikkelen ;) .
pi_220901773
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2026 21:51 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Heb je ze wel regelmatig water gegeven? Want met dit weer redden ze het niet zonder hulp in het begin. Merk ook bij een border aan de zijkant van de tuin dat na 2 dagen warm weer al het blad op half 11 hangt. Ff met de sproeier er langs en het is een dag later weer ok. Wortels moeten wel een beetje kans krijgen om zich te ontwikkelen ;) .
Ja hoor, ze kregen keurig iedere dag water. Maar ze zagen er op de dag na het planten al meteen raar uit, eerst 2 van de 6 en nu denk ik dat er nog maar 1 half leeft.
Hier droogt het door de wind nog erger uit, nieuwe aanplant moeten we echt heel erg vertroetelen en verder krijgt de hele tuin ook vaker water dan ik zou willen. De tuinslang begaf het gisteren zelfs.
  woensdag 27 mei 2026 @ 22:06:00 #33
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220901815
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 21:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ja hoor, ze kregen keurig iedere dag water. Maar ze zagen er op de dag na het planten al meteen raar uit, eerst 2 van de 6 en nu denk ik dat er nog maar 1 half leeft.
Hier droogt het door de wind nog erger uit, nieuwe aanplant moeten we echt heel erg vertroetelen en verder krijgt de hele tuin ook vaker water dan ik zou willen. De tuinslang begaf het gisteren zelfs.
Dat is wel zuur ja. Maar goed, je kan sowieso beter planten eind september/oktober. Warme bodem, veel water en kunnen ze in rust goed wortelen. Als je dan lastige omstandigheden hebt, kan dat net een klein zetje naar succes geven.

Dus ik zou het in het najaar opnieuw proberen ;) .
pi_220901881
De meeste planten die we afgelopen najaar hebben geplant zijn ook foetsie :'(
Maar goed, de primula’s zijn het probleem van de hovenier, ik wacht nog een week of 2 af en dan mag hij met een oplossing komen. Het is alleen zo jammer dat dat stuk voortuin nu weer kaal is, het zag er zo leuk uit met die primula’s.
We hebben veel planten op eigen kosten vervangen (op sommige plekken wel 3 keer), maar dit mag hij toch weer gaan vervangen.
  donderdag 28 mei 2026 @ 12:36:41 #35
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220905133
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2026 22:14 schreef Doedezemaar het volgende:
De meeste planten die we afgelopen najaar hebben geplant zijn ook foetsie :'(
Maar goed, de primula’s zijn het probleem van de hovenier, ik wacht nog een week of 2 af en dan mag hij met een oplossing komen. Het is alleen zo jammer dat dat stuk voortuin nu weer kaal is, het zag er zo leuk uit met die primula’s.
We hebben veel planten op eigen kosten vervangen (op sommige plekken wel 3 keer), maar dit mag hij toch weer gaan vervangen.
Is er iets met de grond misschien? Aanplantgrond gebruikt? Heb nog nooit gehoord dat een tuin zoveel uitval heeft.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220908722
Mijn gele vlinderstruik zit vol luizen, groene en zwarte luizen zag ik net

Het viel me op dat er steeds een paar Aziatische Hoornaars rondzoemden tussen de takken, en toen ik ging kijken zag ik nog meer insecten op de bladeren zitten; vliegen, wespen, zweefvliegen
Ze likken het kleverige luizenspul op, tis één groot feest achter in de tuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kanaroe op 29-05-2026 07:33:47 ]
  vrijdag 29 mei 2026 @ 09:26:13 #37
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220910739
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2026 20:59 schreef Kanaroe het volgende:
Mijn gele vlinderstruik zit vol luizen, groene en zwarte luizen zag ik net

Het viel me op dat er steeds een paar Aziatische Hoornaars rondzoemden tussen de takken, en toen ik ging kijken zag ik nog meer insecten op de bladeren zitten; vliegen, wespen, zweefvliegen
Ze likken het kleverige luizenspul op, tis één groot feest achter in de tuin.
Die Aziatische Hoornaars mep je toch wel dood? :X
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220910992
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 09:26 schreef Twieki het volgende:

[..]
Die Aziatische Hoornaars mep je toch wel dood? :X
Nou, nee :D
Ze vliegen nogal hard en dan mep ik mijn arme vlinderstruik ook nog kapot

(Die beesten horen nu helaas ook tot de Nederlandse fauna)
  Vis een optie? vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:16 #39
70532 loveli
N
pi_220911343
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:13 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Nou, nee :D
Ze vliegen nogal hard en dan mep ik mijn arme vlinderstruik ook nog kapot

(Die beesten horen nu helaas ook tot de Nederlandse fauna)
Mijn ervaring met vlinderstruiken is dat ze alles overleven en het hele seizoen door nieuwe scheuten maken als je wat weghaalt. Dus.. go for it ;)
crap in = crap out
pi_220911456
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:56 schreef loveli het volgende:

[..]
Mijn ervaring met vlinderstruiken is dat ze alles overleven en het hele seizoen door nieuwe scheuten maken als je wat weghaalt. Dus.. go for it ;)
Ja, van een andere vlinderstruik heb ik takken met luis weggeknipt, geen probleem
Ze groeien als kool!

Deze gele vlinderstruik is al oud, en op zijn retour dus ik doe er nu niks aan. Wel stekjes trekken een keer :!
Ik ben pro-gedierte en laat de Hoornaars en de rest gewoon lekker eten. Struik staat ver achterin de tuin, dus ik heb er geen last van.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 11:23:19 #41
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220911498
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ja, van een andere vlinderstruik heb ik takken met luis weggeknipt, geen probleem
Ze groeien als kool!

Deze gele vlinderstruik is al oud, en op zijn retour dus ik doe er nu niks aan. Wel stekjes trekken een keer :!
Ik ben pro-gedierte en laat de Hoornaars en de rest gewoon lekker eten. Struik staat ver achterin de tuin, dus ik heb er geen last van.
Het zou niet mijn keuze zijn, maar 't is jouw tuin. :)

Jij hebt er misschien geen last van, de inheemse bijen, hommels en andere nuttige insecten helaas wel. Door ze dood te meppen voorkom je verdere verspreiding van de Aziatische Hoornaar.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220911524
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ja, van een andere vlinderstruik heb ik takken met luis weggeknipt, geen probleem
Ze groeien als kool!

Deze gele vlinderstruik is al oud, en op zijn retour dus ik doe er nu niks aan. Wel stekjes trekken een keer :!
Ik ben pro-gedierte en laat de Hoornaars en de rest gewoon lekker eten. Struik staat ver achterin de tuin, dus ik heb er geen last van.
Wow. Wil je dan op zijn minst de Aziatische hoornaar melden?
https://www.meldpuntaziatischehoornaar.nl/
pi_220911535
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 10:56 schreef loveli het volgende:

[..]
Mijn ervaring met vlinderstruiken is dat ze alles overleven en het hele seizoen door nieuwe scheuten maken als je wat weghaalt. Dus.. go for it ;)
Onze enorme vlinderstruik in de voortuin heeft deze zomer een erin beland voertuig overleefd. De struik was finaal doormidden. Ik heb ‘m meteen kort boven de grond afgezaagd en nu groeit hij weer lekker, ik denk dat hij met 2 jaar wel weer op hoogte is.
Zie hier het verloop


[ Bericht 17% gewijzigd door Doedezemaar op 29-05-2026 11:42:18 ]
pi_220911616
Nog wat fleurige plaatjes uit de achtertuin






Het bloeit allemaal prachtig, de vuurdoorn onder het raam heb ik dit voorjaar een beetje in model gesnoeid, het zijn er 3 naast elkaar en ze doen het echt heel goed, ik wil er uiteindelijk 1 blok van maken.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 13:07:40 #45
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220912473
Is dat allemaal clematis op een rij? Erg mooi :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220912622
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef Kanaroe het volgende:
Ik ben pro-gedierte en laat de Hoornaars en de rest gewoon lekker eten. Struik staat ver achterin de tuin, dus ik heb er geen last van.
De Aziatische hoornaar zijn vooral pro al je andere gedierte opeten.
Maar hebben ze ook echt gele poten? Europese hoornaars zijn een stuk minder gemeen naar het schijnt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator / Redactie FP vrijdag 29 mei 2026 @ 13:33:04 #47
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220912688
De sneue plantjes hebben zich in twee weken tijd aardig ontwikkeld, het ziet er al stukken voller en groter uit *O*




Hangplant doet het ook erg lekker, de mooie kant is nu even niet te zien omdat deze "mindere" kant ook zonlicht moet krijgen:



En het olijfje heeft het ook nog steeds erg naar z'n zin:

Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_220913044
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:07 schreef laziness het volgende:
Is dat allemaal clematis op een rij? Erg mooi :Y
Ja, in de hoek een clematis montana Marjorie, Daarnaast staan in elk geval Nelly Moser, Hagley Hybrid, Polish Spirit en volgens mij nog 1 of 2 andere. Verder staat er langs die schutting nog 3 verschillende Toscaanse jasmijn(waarvan alleen de witte het echt goed doet, roze en geel blijven achter), winterjasmijn, groenblijvende kamperfoelie, passiebloem, clematis armandii apple blossom (die heel vroeg in het voorjaar prachtig bloeide), een trompetklimmer, akebia en achterin nieuw nog een clematis Polish Spirit en clematis Ville de Lyon.
Bij ons prieel staan ook nog veel klimmers, naast dat er bij bijna iedere paal een klimroos staat heb ik daar zelf ook nog clematis montana rubens, clematis montana wilsonii, nog een derde clematis montana, wilde wingerd, nog een clematis apple blossom en volgens mij nog een clematis alpina bij geplant.
En natuurlijk nog de nieuwe blauwe regen, die de storm vlak na het planten maar nauwelijks overleefd heeft, hij staat er heel zielig bij, dus ik hou m’n hart vast.
Bij de kastanjehouten schutting staan nog een paar kamperfoelies, maar die groeien slecht en zitten ook dit jaar weer vol luis.
Naast de nu zo mooi bloeiende vuurdoorns staan nog een clematis en een winterjasmijn en elders hebben we nog op 3 plekken een vuurdoorn staan. Ik hou van groene muren die bloeien O+
  vrijdag 29 mei 2026 @ 14:26:57 #49
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220913079
Ik kocht een hommelhuis. O+



Vlakbij de nu bloeiende Digitalis geplaatst, daar vliegen er aardig wat rond. Volgens interpret mag 't alleen wat ochtendzon hebben, verder moet ie in de schaduw staan, dus me daar aan gehouden.



Nesthoek half gevuld met hooi, wat woodchips, miscanthusmulch en houtvezel. Dat groene ronde ding is een dop met wat suikerwater. Dat zou een koningin moeten lokken. Dus hopelijk wordt 't gauw gevonden. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220913448
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 14:26 schreef Twieki het volgende:
Ik kocht een hommelhuis. O+

[ afbeelding ]

Vlakbij de nu bloeiende Digitalis geplaatst, daar vliegen er aardig wat rond. Volgens interpret mag 't alleen wat ochtendzon hebben, verder moet ie in de schaduw staan, dus me daar aan gehouden.

[ afbeelding ]

Nesthoek half gevuld met hooi, wat woodchips, miscanthusmulch en houtvezel. Dat groene ronde ding is een dop met wat suikerwater. Dat zou een koningin moeten lokken. Dus hopelijk wordt 't gauw gevonden. :)
Wat goed. Hier vliegen veel hommels in de tuin, er bloeit dan ook vanalles.
pi_220914205
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:23 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het zou niet mijn keuze zijn, maar 't is jouw tuin. :)

Jij hebt er misschien geen last van, de inheemse bijen, hommels en andere nuttige insecten helaas wel. Door ze dood te meppen voorkom je verdere verspreiding van de Aziatische Hoornaar.
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wow. Wil je dan op zijn minst de Aziatische hoornaar melden?
https://www.meldpuntaziatischehoornaar.nl/
Ik verkeer in de veronderstelling dat er niks (meer) met meldingen word gedaan
Die beesten vliegen al een paar jaar door mijn tuin en mijn dorp
De Europese Hoornaar ook trouwens

Wat voor zin heeft het om een paar individuele hoornaars dood te slaan?
Ze zijn overal
Ik vind het geen leuke beesten verder, maar je doet er vrij weinig aan
Behalve koninginnen vangen dan, in het vroege voorjaar
pi_220914316
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De Aziatische hoornaar zijn vooral pro al je andere gedierte opeten.
Maar hebben ze ook echt gele poten? Europese hoornaars zijn een stuk minder gemeen naar het schijnt.
Het zijn zeker te weten Aziatische, hoewel we hier de Europese ook wel in de tuin zien
De Europese zijn ook niet zó lief; wij hebben er wel eens 1 een bij zien onthoofden, in de vlucht
Hij nam het lijf òf het kopje mee dat weet ik niet meer :P
pi_220914332
Ik wil regen. Vannacht waren er 2 buitjes en vanmiddag letterlijk drie druppels en dat was het weer tot het volgens de voorspellingen hopelijk dinsdag gaat regenen. Ik blijf slepen met gieters.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:15:44 #54
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220914382
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:54 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
[..]
Ik verkeer in de veronderstelling dat er niks (meer) met meldingen word gedaan
Die beesten vliegen al een paar jaar door mijn tuin en mijn dorp
De Europese Hoornaar ook trouwens

Wat voor zin heeft het om een paar individuele hoornaars dood te slaan?
Ze zijn overal
Ik vind het geen leuke beesten verder, maar je doet er vrij weinig aan
Behalve koninginnen vangen dan, in het vroege voorjaar
Juist als je ze elk jaar ziet zou het goed zijn om het te melden. En als er heel veel zijn in je dorp, dan kan er wellicht actie ondernomen worden om die populatie te verminderen. Ze horen hier gewoon niet, en vreten alle goede en nuttige insecten op. Het begint bij jezelf. En al heb je 't idee dat 't geen zin heeft, als je meerdere keren melding maakt, dan komen ze hopelijk langs.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wil regen. Vannacht waren er 2 buitjes en vanmiddag letterlijk drie druppels en dat was het weer tot het volgens de voorspellingen hopelijk dinsdag gaat regenen. Ik blijf slepen met gieters.
Euhm, ik zit hier binnen met 't licht aan, want 't gaat enorm tekeer. Geen idee waar jij woont, maar mijn tuin verzuipt op dit moment in Lelystad.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220914383
Ik had vorig jaar 2 bosjes margrieten staan.

Best een fanatiekerd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220914427
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:15 schreef Twieki het volgende:

[..]
Juist als je ze elk jaar ziet zou het goed zijn om het te melden. En als er heel veel zijn in je dorp, dan kan er wellicht actie ondernomen worden om die populatie te verminderen. Ze horen hier gewoon niet, en vreten alle goede en nuttige insecten op. Het begint bij jezelf. En al heb je 't idee dat 't geen zin heeft, als je meerdere keren melding maakt, dan komen ze hopelijk langs.
[..]
Euhm, ik zit hier binnen met 't licht aan, want 't gaat enorm tekeer. Geen idee waar jij woont, maar mijn tuin verzuipt op dit moment in Lelystad.
Ik heb het net op Waarneming.nl gezet, dank voor de tip
Maar daar word verder geen actie op ondernomen zeggen ze erbij
De lokale imkerij hier in net dorp doet er ook niks meer mee
pi_220914454
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:15 schreef Twieki het volgende:

[..]
Juist als je ze elk jaar ziet zou het goed zijn om het te melden. En als er heel veel zijn in je dorp, dan kan er wellicht actie ondernomen worden om die populatie te verminderen. Ze horen hier gewoon niet, en vreten alle goede en nuttige insecten op. Het begint bij jezelf. En al heb je 't idee dat 't geen zin heeft, als je meerdere keren melding maakt, dan komen ze hopelijk langs.
[..]
Euhm, ik zit hier binnen met 't licht aan, want 't gaat enorm tekeer. Geen idee waar jij woont, maar mijn tuin verzuipt op dit moment in Lelystad.
Ik woon zowat in de Waddenzee, ergens onder Den Helder. Noodweer waait hier vaak boven- en onderlangs
pi_220914472
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wil regen. Vannacht waren er 2 buitjes en vanmiddag letterlijk drie druppels en dat was het weer tot het volgens de voorspellingen hopelijk dinsdag gaat regenen. Ik blijf slepen met gieters.
Ik heb goeie hoop O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Spellchecker vrijdag 29 mei 2026 @ 17:20:40 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220914479
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik heb het net op Waarneming.nl gezet, dank voor de tip
Maar daar word verder geen actie op ondernomen zeggen ze erbij
De lokale imkerij hier in net dorp doet er ook niks meer mee
En deze site: https://www.meldpuntaziatischehoornaar.nl/kaart ?
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:24:10 #60
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220914511
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik heb het net op Waarneming.nl gezet, dank voor de tip
Maar daar word verder geen actie op ondernomen zeggen ze erbij
De lokale imkerij hier in net dorp doet er ook niks meer mee
Het klinkt misschien afgezaagd, maar een beter milieu begint bij jezelf. Goed dat je 't gemeld hebt. En sla die mormels dood als je de kans er voor hebt. ;)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220914598
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:24 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het klinkt misschien afgezaagd, maar een beter milieu begint bij jezelf. Goed dat je 't gemeld hebt. En sla die mormels dood als je de kans er voor hebt. ;)
In mijn tuin sla ik nog geen vlieg dood, in huis wel ;)
Weet je wel hoe snel die Hoornaars zijn? Heel snel, echt
Maar goed, we zullen er mee moeten leren leven, en de Koolmeesjes en Wespendieven beginnen ze ook te ontdekken!
Ik heb goede hoop
  Moderator / Redactie FP zaterdag 30 mei 2026 @ 14:27:00 #62
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220920585
Er miste nog oranje op het balkon :P



Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  zondag 31 mei 2026 @ 11:20:12 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220928007
M'n etageplanten staan nu echt op ontploffen! Dit is jaar 3 en ze zijn enorm in omvang toegenomen, en ze gaan voor het eerst bloeien.

Volgend voorjaar haal ik er 100% een aantal planten tussenuit (die gaan dan naar de voortuin en dan neem ik afscheid van mijn overload aan hosta). En dan verkas ik ook deze verdwaalde akelei die als verstekeling is meegekomen bij een pennisetum.

Resistance is futile.
  zondag 31 mei 2026 @ 11:22:19 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220928022
M'n ijzerhard lijkt een beetje tam jaar te hebben, bij jullie ook? Of ben ik te vroeg om daarover te mekkeren?
Resistance is futile.
pi_220928131
Er stond een prachtige deutzia (bruidsbloem) in de voortuin toen ik hier 1,5 jaar geleden kwam wonen.
Nu is hij nog groter en er zitten minimaal 35 bijen in. _O_ Wat een aanwinst, naast dat hij al heel mooi is. O+
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zondag 31 mei 2026 @ 12:14:56 #66
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220928326
Ik ontdek ineens een bloeiende Jasmijn achter in mijn tuin. Niet geplant, dus aan komen waaien, maar wel mooi.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_220931636
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:22 schreef Seven. het volgende:
M'n ijzerhard lijkt een beetje tam jaar te hebben, bij jullie ook? Of ben ik te vroeg om daarover te mekkeren?
Hier komen ze lekker op, verspreid door de tuin.
Staan op punt van bloeien
Misschien komen ze nog bij jou

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:14 schreef livelink het volgende:
Ik ontdek ineens een bloeiende Jasmijn achter in mijn tuin. Niet geplant, dus aan komen waaien, maar wel mooi.
Das altijd fijn, een welkome aanwaaier!

Ik kreeg vandaag viavia een paar oude bloempotten
Nog gevuld met aarde en dode planten...niet zo fijn.
Behalve dat er 1 volwassen Bonenkruid in zat, en die is bij in de tuin juist verdwenen. Mazzeltje!
pi_220938261
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:42 schreef Pisces29 het volgende:
Er stond een prachtige deutzia (bruidsbloem) in de voortuin toen ik hier 1,5 jaar geleden kwam wonen.
Nu is hij nog groter en er zitten minimaal 35 bijen in. _O_ Wat een aanwinst, naast dat hij al heel mooi is. O+
Ik heb volgens mij een liguster haag (op grond van de gemeente) naast mijn huis van zo'n 25m2 of zo (met nog veel meer liguster haagjes in de buurt) maar die zit ook echt helemaal vol met bijen. Vorig jaar had ik op een paar meter afstand 5 grote Russische salie, die zat ook echt helemaal vol.

Die bestaande russische salie zijn naar de voortuin gegaan en ik heb er veel bijgeplant in de achtertuin dus ik denk dat ik redelijk wat bijen in de zomer ga zien :9
  maandag 1 juni 2026 @ 23:03:01 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220939027
Hier zie ik ook bijzonder veel bijenactiviteit dit jaar, met name de ooievaarsbek trekt heel erg aan. Ik zie ook veel meer hommels dan normaal. Nou zoemt het hier elk jaar wel behoorlijk, ik krijg niet de indruk dat het slecht gaat met de bijen.

Mijn zoontje haat het, elke dag weer gegil in de tuin :+ :P .
Resistance is futile.
  Spellchecker maandag 1 juni 2026 @ 23:30:27 #70
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220939146
quote:
17s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:20 schreef Seven. het volgende:
M'n etageplanten staan nu echt op ontploffen!
Dit is jaar 3 en ze zijn enorm in omvang toegenomen, en ze gaan voor het eerst bloeien.

Volgend voorjaar haal ik er 100% een aantal planten tussenuit (die gaan dan naar de voortuin en dan neem ik afscheid van mijn overload aan hosta). En dan verkas ik ook deze verdwaalde akelei die als verstekeling is meegekomen bij een pennisetum.

[ link | afbeelding ]
Jaaaa die heb ik ook ineens in bloei. O+
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:29:43 #71
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220941847
Ik kwam erachter dat zevenblad behoorlijk woekert tussen de ooievaarsbek. Maar heel lastig om te verwijderen want het blad en de stengels van de beide planten lijken echt sprekend op elkaar.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:48:31 #72
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220941930
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:29 schreef PzKpfw het volgende:
Ik kwam erachter dat zevenblad behoorlijk woekert tussen de ooievaarsbek. Maar heel lastig om te verwijderen want het blad en de stengels van de beide planten lijken echt sprekend op elkaar.
Geranium lijkt toch niet op zevenblad?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:41:03 #73
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220942227
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Geranium lijkt toch niet op zevenblad?
De bladeren zijn van allebei groen? :')

Maar ja, zevenblad is kut. Hele border afgraven en nieuwe ooievaarsbek planten is het makkelijkst.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220942318
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
De bladeren zijn van allebei groen? :')

Maar ja, zevenblad is kut. Hele border afgraven en nieuwe ooievaarsbek planten is het makkelijkst.
Als je je ooievaarsbek een beetje helpt door een paar keer wat ruimte te creëeren, is dat in mijn ervaring juist 1 van de weinige planten die zevenblad eronder krijgt. Ik heb een zee van zevenblad. Daarin is spontaan een geranium komen groeien, die met de jaren steeds meer terrein inneemt. Stap voor stap verdringt ie mijn zevenblad. Hij is er nog lang niet, maar er was ook een hoop te doen.

En zevenblad is wel irritant dominant, maar ook helemaal niet lelijk hoor.


Dit is het stuk waar de geraniums nog geen voet aan de grond heeft :D


In trek bij allerlei kleine en iets grotere beestjes ook.

Zoals deze lolligerds
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220942552
Bovenstaande gezelligerds zijn overigens pyjamaschildwantsen. Voor de nieuwsgierigen onder u.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220942808
Die zijn zo leuk! O+

Hier staat de weegbreezonnebloem, als stekkie meegenomen uit Thijsse's hof, met 2 lange stengels en knoppen *G* Keep you posted *)
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:44:23 #77
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220942859
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Geranium lijkt toch niet op zevenblad?
Kun je niet lezen?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 2 juni 2026 @ 13:56:13 #78
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220942933
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 13:44 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Kun je niet lezen?
Blijkbaar niet :P .
pi_220943208
quote:
Daar moet je per se een foto toevoegen -O-
  Spellchecker dinsdag 2 juni 2026 @ 14:46:24 #80
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220943217
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:45 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Daar moet je per se een foto toevoegen -O-
Hebben wij ook gedaan. Maar we staan niet op de kaart. Nestje inmiddels weggehaald. *O*
pi_220944133
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 14:46 schreef maily het volgende:

[..]
Hebben wij ook gedaan. Maar we staan niet op de kaart. Nestje inmiddels weggehaald. *O*
Aha, hadden jullie zo'n beginnend nest?
Ik heb alleen wat rondvliegers gezien, en ook geen foto van gemaakt
  Spellchecker dinsdag 2 juni 2026 @ 16:54:11 #82
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220944143
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:52 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Aha, hadden jullie zo'n beginnend nest?
Ik heb alleen wat rondvliegers gezien, en ook geen foto van gemaakt
In een vogelhuisje.
Btw dit is de foto die de imker maakte na de verdelging :+


[ Bericht 11% gewijzigd door maily op 02-06-2026 17:07:03 ]
pi_220944963
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:54 schreef maily het volgende:

[..]
In een vogelhuisje.
Btw dit is de foto die de imker maakte na de verdelging :+
[ link | afbeelding ]

Gaaf om te zien
Een Koolmees had al die larven wel opgevroten
pi_220945749
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 16:54 schreef maily het volgende:

[..]
In een vogelhuisje.
Btw dit is de foto die de imker maakte na de verdelging :+
[ link | afbeelding ]

Wat een mooie foto!
pi_220950321
Voorpostzegel nieuws:

Duizendschoon dat elke jaar weer terugkomt en iets wilds dat ik nooit gezaaid heb *O*

Volgens Google is het honingklaver met op de stengel wit schuim, dat vaak wordt veroorzaakt door de larven van schuimcicaden, ook wel bekend als "koekoeksspuug".

Oftewel een 'spuugbeestje' (met de groetjes van Jan Wolkers O+ )




[ Bericht 4% gewijzigd door Blues op 03-06-2026 17:31:58 ]
  Moderator / Redactie FP woensdag 3 juni 2026 @ 14:24:18 #86
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220950479
Dit lijkt me ook wel iets om in de hoek te zetten waar de grote plant/struik stond te zetten:

Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  Spellchecker woensdag 3 juni 2026 @ 15:08:39 #87
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220950842
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 14:24 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Dit lijkt me ook wel iets om in de hoek te zetten waar de grote plant/struik stond te zetten:

[ afbeelding ]
Kijk je wel uit met water geven? :+
  Moderator / Redactie FP woensdag 3 juni 2026 @ 16:28:56 #88
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220951375
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 15:08 schreef maily het volgende:

[..]
Kijk je wel uit met water geven? :+
Ja :P

Goeie zin van me trouwens :')
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  vrijdag 5 juni 2026 @ 09:38:21 #89
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_220963535
Cross post uit mijn eigen topic

We hebben 261 planten en 4m3 tuin aarde besteld voor de helling en een stukje tuin van 13m2 in de buurt van het terras, worden 19 juni bezorgd, dus dan kunnen we weer an de slag. Duimen jullie mee voor mooi (maar niet te warm weer).

Het stuk bij het terras is voornamelijk schaduw (in de zomer ivm bomen. Het stuk bij de helling heeft ochtendzon.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_220984220
1e bloem uit het kleine plantje dat ik meenam uit Thijsse's hof toen waren het nog 3 mini blaadjes, maar zo in pot doet ie het goed. Als ie uitgebloeit is gaat ie de tuin in:


pi_220985109
Afgelopen zaterdag de eerste aanwinst voor in onze volwassen en vernieuwde tuin gehaald O+.
Volgend weekend worden alle andere plantjes en bloempjes geleverd en dan mag deze esdoorn ook de grond in.
Ben heel benieuwd!

Heb totaal geen groene vingers, dus ik hoop dat het allemaal goed komt en blijft gaan ;).

pi_220985342
quote:
17s.gif Op maandag 8 juni 2026 12:08 schreef Anne het volgende:
Afgelopen zaterdag de eerste aanwinst voor in onze volwassen en vernieuwde tuin gehaald O+.
Volgend weekend worden alle andere plantjes en bloempjes geleverd en dan mag deze esdoorn ook de grond in.
Ben heel benieuwd!

Heb totaal geen groene vingers, dus ik hoop dat het allemaal goed komt en blijft gaan ;).

[ afbeelding ]
Prachtige Japanse esdoorn zeg
pi_220987642
We hebben achterin de tuin een struikmalva (lavatera) staan en die is echt enorm geworden. Elk voorjaar knip er een fiks stuk af, maar ik zet nooit de struik helemaal kort zoals bij de vlinderstruik, ik laat ‘m vooral de hoogte in gaan. Inmiddels is hij al zo’n 2,5 meter hoog O+ De eerste bloem van dit jaar opende vandaag.

Normaal gesproken verplaats ik nu geen planten, maar de vorig voorjaar geplante Phlomis Russeliana in de voortuin kregen daar niet genoeg zon, dus een is al naar de achtertuin verplaatst en morgen de volgende. Goed water blijven geven en het regent ook elke dag wel, dus het zou goed moeten gaan en dan gaan ze hopelijk volgend jaar wel bloeien.
pi_220999545


Wat word ik toch vrolijk van mijn ochtendrondje in badjas O+
Mini fotospammetje even
pi_220999917
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2026 10:32 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]

Wat word ik toch vrolijk van mijn ochtendrondje in badjas O+
Mini fotospammetje even
Maakt meteen je dag goed! Ik geniet ook zo van alle kleurtjes in de tuin *G* O+
  zondag 14 juni 2026 @ 20:26:07 #96
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_221042992
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2026 09:38 schreef SV-tje het volgende:
Cross post uit mijn eigen topic

We hebben 261 planten en 4m3 tuin aarde besteld voor de helling en een stukje tuin van 13m2 in de buurt van het terras, worden 19 juni bezorgd, dus dan kunnen we weer an de slag. Duimen jullie mee voor mooi (maar niet te warm weer).

Het stuk bij het terras is voornamelijk schaduw (in de zomer ivm bomen. Het stuk bij de helling heeft ochtendzon.
De bakken voor de planten zijn bijna klaar.

In deze bak komen de volgende planten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de tweede bak bij het huis, die is van 3 kanten te zien op verschillende momenten en daar proberen we ook rekening mee te houden bij het aanplanten.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_221043840
Zo weinig klappies dit jaar. Dus die er zijn worden extra gewaardeerd O+

Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Moderator / Redactie FP dinsdag 16 juni 2026 @ 12:05:50 #98
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221059823
Het treurige is inmiddels wel helemaal weg in de balkonbakken O+



Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  Moderator / Redactie FP dinsdag 16 juni 2026 @ 12:32:45 #99
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221059968
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2026 13:58 schreef Vanyel het volgende:
Altijd gek, een bloemen en planten op zonder @:claudia_x.

Ik plak deze even nog eens omdat het een actuele vraag is, die hoeft wmb ook niet in de OP ;)

Wie heeft er in mijn tuin gepoept?

[ afbeelding ]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moest nog aan deze sketch denken _O-

Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: het was een...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_221060280
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:14 schreef Vanyel het volgende:
Zo weinig klappies dit jaar. Dus die er zijn worden extra gewaardeerd O+

[ afbeelding ]
Wowww O+
pi_221060322
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 12:32 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Ik moest nog aan deze sketch denken _O-

Bekijk deze YouTube-video

SPOILER: het was een...
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik lig in een deuk hierom _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221060347
Mijn paarse tapijt.
Extra speciaal want het waren 2 kleine plantjes, ooit gekregen van zus en moedertje. Beiden overleden.
  dinsdag 16 juni 2026 @ 13:27:14 #103
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221060528
Begin april



Vandaag

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221060574
Oh je campanula’s vormen een prachtig tapijt.
Ik nam een paar jaar geleden van iemand uit de buurt het teveel aan campanula’s mee en zette dat hier voor een stukje haag. Haag gaat er dit najaar uit. Campanula deed het daar ook niet heel lekker, het vormde geen tapijt dus die heb ik een paar weken geleden alvast verplaatst naar een plek waar ik dringend een bodembedekker nodig had en op de nieuwe locatie zijn ze veel gelukkiger.
Als het nieuwe stukje haag staat dan plant ik er wel brunel onder, die wil hier op een aantal plekken erg goed groeien dus ik heb goede hoop.
De kaardebollen begint hier nu echt serieus de lucht in te gaan, ik zie ze per dag hoger worden, eentje is nu al net zo groot als ik.
pi_221061014
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Begin april

[ link | afbeelding ]

Vandaag

[ link | afbeelding ]
Zo joh, dat is geweldig en zo snel O+ Mooi!
pi_221061120
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Begin april

[ link | afbeelding ]

Vandaag

[ link | afbeelding ]
Wow
pi_221061257
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Begin april

[ link | afbeelding ]

Vandaag

[ link | afbeelding ]
Heerlijk zeg!
  dinsdag 16 juni 2026 @ 15:52:12 #108
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221061494
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Begin april

[ link | afbeelding ]

Vandaag

[ link | afbeelding ]
Prachtige cottagetuin! De regen van de laatste tijd heeft zeker geholpen, mooi ontploft! :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_221064728
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:27 schreef laziness het volgende:
Begin april

[ link | afbeelding ]

Vandaag

[ link | afbeelding ]
Wauw!
En wat een geruststelling dat dat zo snel gaat.
Onze tuin lijkt nu namelijk net een moestuin met al die P9 plantjes.
pi_221065489
Hier is het pas in dit derde seizoen een beetje leuk vol
  dinsdag 16 juni 2026 @ 23:18:20 #111
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221066007
quote:
10s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 22:11 schreef Anne het volgende:

[..]
Wauw!
En wat een geruststelling dat dat zo snel gaat.
Onze tuin lijkt nu namelijk net een moestuin met al die P9 plantjes.
De gehele tuin (alles langs de randen) is sowieso pas 3 jaar oud en gaat heel lekker hier op zandgrond. Maar ik heb ook wel veel bloemenzaadjes gestrooid en anemonen en ranonkel bollen geplant omdat ik wel wist dat de vaste planten deze zomer het niet al helemaal dicht gaan krijgen.
Die grote groene pluk rechts zijn bijvoorbeeld korenbloemen die op springen staan.
Daar heb ik wat van moeten ruimen zelfs om de vaste gaura en aster nog wat licht te laten krijgen.

Enige is dat ik steeds naar elk sprietje argwanend tuurde “ben jij een bloem of onkruid?”. Dat half gare stadium moet je tegen kunnen want het lijkt eerst allemaal onkruid en dan gaan sommige handen jeuken (kuch, manlief, kuch).

Let op met de aankomende hete dagen dat je genoeg water geeft. Zon en water combi helpt enorm. Wij hebben een irrigatie systeem liggen dus ze worden vertroeteld.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221070360


In mijn vernieuwde voortuin zijn de Slaapmutsjes gelukkig weer opgedoken
  woensdag 17 juni 2026 @ 20:45:36 #113
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221073268
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 15:17 schreef Kanaroe het volgende:
[ link | afbeelding ]

In mijn vernieuwde voortuin zijn de Slaapmutsjes gelukkig weer opgedoken
Ah, die zijn leuk! Ik vind het dit jaar qua bloemen niet zo'n goed jaar in onze tuin. Geen idee waar het aan ligt. Alleen mijn zomerasters beloven dit jaar beter te gaan dan vorig jaar.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221073899
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juni 2026 20:45 schreef livelink het volgende:

[..]
Ah, die zijn leuk! Ik vind het dit jaar qua bloemen niet zo'n goed jaar in onze tuin. Geen idee waar het aan ligt. Alleen mijn zomerasters beloven dit jaar beter te gaan dan vorig jaar.
Ja hè, zo'n fijn plantje dat zich jaar na jaar uitzaait.....ook naar de buren en de gemeenteperkjes *)

Misschien komen de bloemen nog bij jou....de temperaturen gingen ineens zo fors omlaag?
Ik hoop het voor je ^O^
  donderdag 18 juni 2026 @ 07:30:58 #115
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221076864
M'n etageplanten bloeien eindelijk:



*O*
Resistance is futile.
pi_221077512
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 23:18 schreef laziness het volgende:

[..]
De gehele tuin (alles langs de randen) is sowieso pas 3 jaar oud en gaat heel lekker hier op zandgrond. Maar ik heb ook wel veel bloemenzaadjes gestrooid en anemonen en ranonkel bollen geplant omdat ik wel wist dat de vaste planten deze zomer het niet al helemaal dicht gaan krijgen.
Die grote groene pluk rechts zijn bijvoorbeeld korenbloemen die op springen staan.
Daar heb ik wat van moeten ruimen zelfs om de vaste gaura en aster nog wat licht te laten krijgen.

Enige is dat ik steeds naar elk sprietje argwanend tuurde “ben jij een bloem of onkruid?”. Dat half gare stadium moet je tegen kunnen want het lijkt eerst allemaal onkruid en dan gaan sommige handen jeuken (kuch, manlief, kuch).

Let op met de aankomende hete dagen dat je genoeg water geeft. Zon en water combi helpt enorm. Wij hebben een irrigatie systeem liggen dus ze worden vertroeteld.
Het ziet er in ieder geval prachtig uit al O+.

Waarschijnlijk zal ik als alles heel hard gaat bloeien, ook het een en ander moeten ruimen. Ik heb echt wat teveel planten besteld, maar toch alles geplant.
Verder heb ik (nog) niks gezaaid, dat doe ik in het najaar. Dus alles wat nu uit de grond plopt, classificeer ik lekker makkelijk als onkruid.

En dankje voor de tip! Gaan we doen! Ik heb daar ook nog een handig hulpje voor;

pi_221078154
quote:
17s.gif Op donderdag 18 juni 2026 07:30 schreef Seven. het volgende:
M'n etageplanten bloeien eindelijk:

[ link | afbeelding ]

*O*
Oh leuk zijn die, en lekker hoog!
Ik zie ze hier in het dorp met wandelen veel in boomspiegels ineens! Wist niet dat ze zo heetten.
  donderdag 18 juni 2026 @ 13:25:13 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221079103
quote:
0s.gif Op zondag 14 juni 2026 20:26 schreef SV-tje het volgende:

[..]
De bakken voor de planten zijn bijna klaar.
[ afbeelding ]
In deze bak komen de volgende planten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de tweede bak bij het huis, die is van 3 kanten te zien op verschillende momenten en daar proberen we ook rekening mee te houden bij het aanplanten.
[ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En was het te doen?
Resistance is futile.
  donderdag 18 juni 2026 @ 13:27:34 #119
277627 Seven.
We are Borg.
pi_221079174
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 11:39 schreef Blues het volgende:

[..]
Oh leuk zijn die, en lekker hoog!
Ik zie ze hier in het dorp met wandelen veel in boomspiegels ineens! Wist niet dat ze zo heetten.
Ze staan ook bekend als brand kruid, viltkruid en Phlomis Russeliana.

Wat ik vooral leuk vind is ook dat het een uitstekende structuurplant is dus in de winter ook mooi. En de etages zitten voor het eetkamer raam dus ook van binnen is het genieten.
Resistance is futile.
  Spellchecker donderdag 18 juni 2026 @ 13:35:13 #120
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_221079224
quote:
17s.gif Op donderdag 18 juni 2026 07:30 schreef Seven. het volgende:
M'n etageplanten bloeien eindelijk:

[ link | afbeelding ]

*O*
Fraai he!

Hier alweer uitgebloeid helaas ...
  donderdag 18 juni 2026 @ 20:47:18 #121
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_221082404
quote:
14s.gif Op donderdag 18 juni 2026 13:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
En was het te doen?
Bakken zijn gevuld met zand, in een van de twee ook druppelslang al aangebracht. Morgen rond de lunch de planten ophalen, in de ochtend helaas al andere afspraken, en dan in de schaduw planten. Dat is het voordeel van een tuin met weinig zon 😇
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  vrijdag 19 juni 2026 @ 19:28:09 #122
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221090689
quote:
17s.gif Op donderdag 18 juni 2026 10:03 schreef Anne het volgende:

[..]
Het ziet er in ieder geval prachtig uit al O+.

Waarschijnlijk zal ik als alles heel hard gaat bloeien, ook het een en ander moeten ruimen. Ik heb echt wat teveel planten besteld, maar toch alles geplant.
Verder heb ik (nog) niks gezaaid, dat doe ik in het najaar. Dus alles wat nu uit de grond plopt, classificeer ik lekker makkelijk als onkruid.

En dankje voor de tip! Gaan we doen! Ik heb daar ook nog een handig hulpje voor;

[ afbeelding ]
Geweldig hulpje! O+

Het eerste jaar is heel veel fijn want dan lijkt het wat en daarna dijt het opeens uit waarschijnlijk :D
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 19 juni 2026 @ 19:28:36 #123
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221090693
Ik vind dit echt een geniaal plantje, hij doet zijn naam eer aan.

Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 19 juni 2026 @ 19:53:43 #124
207727 Smallish
Kleintje!
pi_221090883
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 19:28 schreef laziness het volgende:
Ik vind dit echt een geniaal plantje, hij doet zijn naam eer aan.

[ link | afbeelding ]
En die naam is?
Is dat zo?
pi_221091011
Ananasplant? Tenminste, dat zie ik er in :)
  vrijdag 19 juni 2026 @ 20:18:24 #126
207727 Smallish
Kleintje!
pi_221091044
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2026 20:14 schreef Blues het volgende:
Ananasplant? Tenminste, dat zie ik er in :)
:D Op dat linkerplaatje inderdaad, rechts iets minder. Maar zet het er dan ff bij, zou ik zeggen, maar wellicht heb ik iets gemist, hoor…
Is dat zo?
  zaterdag 20 juni 2026 @ 12:38:31 #127
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_221096746
Hier zijn de rozen gisterenavond behoorlijk bruut gesnoeid door de wind, de vlinderstruik in de voortuin heeft een afgebroken tak, en een van onze kaardebollen die op punt van bloeien stond is gesneuveld … verder lijkt de schade mee te vallen.

Wat plantjes geraakt door rondvliegend tuinmeubilair maar die krabbelen hopelijk wel weer op.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
pi_221098030
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:38 schreef Symphonic het volgende:
Hier zijn de rozen gisterenavond behoorlijk bruut gesnoeid door de wind, de vlinderstruik in de voortuin heeft een afgebroken tak, en een van onze kaardebollen die op punt van bloeien stond is gesneuveld … verder lijkt de schade mee te vallen.

Wat plantjes geraakt door rondvliegend tuinmeubilair maar die krabbelen hopelijk wel weer op.
Aaaah, dat is zó balen!

Gelukkig (...) is de storm hier net langs getrokkenen staan de planten er nog heelhuids bij
  zaterdag 20 juni 2026 @ 22:35:17 #129
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221103951
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 12:38 schreef Symphonic het volgende:
Hier zijn de rozen gisterenavond behoorlijk bruut gesnoeid door de wind, de vlinderstruik in de voortuin heeft een afgebroken tak, en een van onze kaardebollen die op punt van bloeien stond is gesneuveld … verder lijkt de schade mee te vallen.

Wat plantjes geraakt door rondvliegend tuinmeubilair maar die krabbelen hopelijk wel weer op.
Schade is hier beperkt gebleven. Wel is de Vingerhoedskruid plat gewaaid. Maar goed, die waren toch al bijna uitgebloeid. Vanmiddag in de container gemikt.

Kijk nu wel naar een vrij kale schutting, zoek nog een vaste plant die een beetje de hoogte in gaat, maar niet zo breed wordt. Beetje zuilvormig zeg maar. Iemand suggesties?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_221104293
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 22:35 schreef Twieki het volgende:

[..]
Schade is hier beperkt gebleven. Wel is de Vingerhoedskruid plat gewaaid. Maar goed, die waren toch al bijna uitgebloeid. Vanmiddag in de container gemikt.

Kijk nu wel naar een vrij kale schutting, zoek nog een vaste plant die een beetje de hoogte in gaat, maar niet zo breed wordt. Beetje zuilvormig zeg maar. Iemand suggesties?
Toorts?. Kattestaart? Verbena hastata? Lobelia fulgens Queen Victoria? Eryngium planum? Digiplexis? Digitalis ferruginea ‘Gigantea’?
  zaterdag 20 juni 2026 @ 23:06:42 #131
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221104353
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 23:01 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Toorts?. Kattestaart? Verbena hastata? Lobelia fulgens Queen Victoria? Eryngium planum? Digiplexis? Digitalis ferruginea ‘Gigantea’?
Leuke opties! Maar zoek toch een heesterachtige.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_221104486
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juni 2026 23:06 schreef Twieki het volgende:

[..]
Leuke opties! Maar zoek toch een heesterachtige.
Oh, zeg dat dan ;)
Wij hebben sinds kort deze staan: Physocarpus opulifolius LITTLE JOKER. Die blijft redelijk compact en kun je redelijk smal houden. Bij de Chelsea Flowershow zag je ‘m ook veel. Calicarpa blijft ook redelijk smal en heeft leuke besjes. En anders heb je natuurlijk altijd nog een taxus
pi_221105649
Iemand ervaring met de Dahlia Verrone's Obsidian?

Normaal vind ik dahlia's een tikje oubollig maar deze vind ik wel prachtig eigenlijk.
graag verwijderen
pi_221105659
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2026 06:23 schreef UitStraling het volgende:
Iemand ervaring met de Dahlia Verrone's Obsidian?

Normaal vind ik dahlia's een tikje oubollig maar deze vind ik wel prachtig eigenlijk.
Het zoals andere Dahlia’s verzorgen zou ik zeggen. Als je ze al hebt staan dan is het vast tijd om de top eruit te halen zodat je wat meer scheuten krijgt.
pi_221105666
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 06:29 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Het zoals andere Dahlia’s verzorgen zou ik zeggen. Als je ze al hebt staan dan is het vast tijd om de top eruit te halen zodat je wat meer scheuten krijgt.
Ik ben voor dit jaar rijkelijk te laat vrees ik, werd al een tikje uitgelachen in een tuincentrum toen ik vroeg om droge dahliaknollen :{
graag verwijderen
  zondag 21 juni 2026 @ 12:00:36 #136
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_221107193
Twee jaar geleden hebben we bij Cruydt Hoeck een zak wilde plukbloemen gekocht. Het is vooral een kaardenbolbos geworden :D


Spoilers!
pi_221111183



De Artisjok
Momenteel mijn favoriete plant in de tuin
Nog een paar dagen wachten en dan gaat ie open
pi_221111197
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2026 12:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Twee jaar geleden hebben we bij Cruydt Hoeck een zak wilde plukbloemen gekocht. Het is vooral een kaardenbolbos geworden :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Geweldig bos O+

P.S. Ik houd enorm van Kaardebollen
pi_221112098
2 blaadjes in een klein bakje, zo nam ik weegbree-zonnebloem mee uit de heemtuin hier in het dorp.
Ik durf m nog niet in de tuin te zetten, want kijk :o O+
En een gezoemmmm de hele dag om en op de bloemen >:O Er zit ook een bonusbeestje op.



Na de bloei maar. .

[ Bericht 7% gewijzigd door Blues op 21-06-2026 21:29:24 ]
  zondag 21 juni 2026 @ 23:05:06 #140
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_221113989
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2026 20:47 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Bakken zijn gevuld met zand, in een van de twee ook druppelslang al aangebracht. Morgen rond de lunch de planten ophalen, in de ochtend helaas al andere afspraken, en dan in de schaduw planten. Dat is het voordeel van een tuin met weinig zon 😇
Ondanks de warmte is het gelukt om alle aangekochte planten te plaatsen. Met uitzondering van het grootste deel van de Vinca minor en de helft van de zegge hebben we ook de planten die we bij mijn schoonmoeder, voor zij ging verhuizen in januari, hadden meegenomen geplant, nadat we ze hebben schoongemaakt en uitgedund. De rest doen we op een later moment.
Ik ben er inmiddels achter dat er toch meer zon op die stukjes tuin komt dan ik dacht als het echt zomer is.


We hebben hier even een klein hekje omheen gezet omdat dit voor de honden de kortste weg was van de ene naar de andere deur en ze niet gewend zijn dat daar planten staan.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  maandag 22 juni 2026 @ 14:02:25 #141
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221117628
quote:
1s.gif Op zondag 14 juni 2026 21:14 schreef Vanyel het volgende:
Zo weinig klappies dit jaar. Dus die er zijn worden extra gewaardeerd O+

[ afbeelding ]
Wat een mooie!

Ik heb ze dit jaar voor het eerst en ik ben fan :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 22 juni 2026 @ 14:11:01 #142
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221117667
Papavers


Coreopsis, veronica en korenbloemen


Gipskruid, knautia en geum
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221117807
Hier ook volop lila papavers dit jaar



En de Pindakaasboom (Clerodendrum Trichotomum) staat op klappen
Die bloeit en geurt zo geweldig

En deze aanwaaier gaat ook als een speer, Gamander (Teucrium Hyrcanicum), niet te verwarren met Echte Gamander



[ Bericht 18% gewijzigd door Kanaroe op 22-06-2026 14:22:14 ]
pi_221117959
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 14:11 schreef laziness het volgende:
Papavers
[ link | afbeelding ]

Coreopsis, veronica en korenbloemen
[ link | afbeelding ]

Gipskruid, knautia en geum
[ link | afbeelding ]
Gaat lekker in jouw verse tuin, mooi hoor ^O^
  maandag 22 juni 2026 @ 14:41:55 #145
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221118053


Hier heb ik na drie jaar eindelijk een leuke bloei van de Toscaanse Jasmijn. Dat rek is al mooi dicht gegroeid. :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_221118179
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 14:02 schreef laziness het volgende:

[..]
Wat een mooie!

Ik heb ze dit jaar voor het eerst en ik ben fan :Y
Ik heb ze dit jaar voor het eerst niet gezaaid en ik mis ze toch wel.
Jouwe zijn ook tof, lekker veel O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221118606
Ik wil ook een artisjok! Die gaan hier poeplangzaam.
Maar ik heb wel deze
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221119265
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 16:25 schreef Vanyel het volgende:
Ik wil ook een artisjok! Die gaan hier poeplangzaam.
Maar ik heb wel deze [ afbeelding ]
Die Artisjok heb ik al 3 jaar in leven gehouden, inclusief oppotten en vorstvrij in huis bewaren
Dus nu mag het onderhand wel eens zijn vruchten gaan opleveren hahaha
Potnondeju wat heb ik een hoop werk en zorg aan die plant gehad

Mooie Passiebloem!
Staan hier ook op diverse plekken in de tuin
Vorig jaar heel veel vruchten van gehad, mooi om te zien, vies om te eten
pi_221119502
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2026 13:02 schreef Blues het volgende:
Mijn paarse tapijt.
Extra speciaal want het waren 2 kleine plantjes, ooit gekregen van zus en moedertje. Beiden overleden.[ link | afbeelding ]
Hoe heet jou prachtige plantje eigenlijk, mocht je dat weten?
En inderdaad, extra speciaal zo O+
pi_221119823
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:07 schreef Kanaroe het volgende:


Hoe heet jou prachtige plantje eigenlijk, mocht je dat weten?
En inderdaad, extra speciaal zo O+
Campanula of klokjesbloem >:O
pi_221119917
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 18:55 schreef Blues het volgende:

[..]
Campanula of klokjesbloem >:O
Oooh, 'gewoon' Campanula
Maar dan een kruipende vorm, echt leuk, die wil ik ook in mijn voortuintje
Dankje!
  maandag 22 juni 2026 @ 19:30:30 #152
63722 z80
I fink you freaky
pi_221120527
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 16:25 schreef Vanyel het volgende:
Maar ik heb wel deze [ afbeelding ]
Ik blijk helaas de witte variant te hebben staan. Eens kijken waar ik een keer de gekleurde versie vandaan kan halen.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_221123028
quote:
0s.gif Op maandag 22 juni 2026 19:30 schreef z80 het volgende:

[..]
Ik blijk helaas de witte variant te hebben staan. Eens kijken waar ik een keer de gekleurde versie vandaan kan halen.
Hoe ziet die eruit?
Is dat de versie die lekkerder is? Ik wilde eigenlijk ook een lekkere maar deze schijnen wel mooier te zijn.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  dinsdag 23 juni 2026 @ 20:34:55 #154
63722 z80
I fink you freaky
pi_221130505
quote:
1s.gif Op maandag 22 juni 2026 23:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Hoe ziet die eruit?
Is dat de versie die lekkerder is? Ik wilde eigenlijk ook een lekkere maar deze schijnen wel mooier te zijn.
Toevallig een bloem net open toen ik thuis kwam.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_221131057
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2026 20:34 schreef z80 het volgende:

[..]
Toevallig een bloem net open toen ik thuis kwam.
[ afbeelding ]
Ow. Das wel een beetje jammer.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')