Leuk, mooie bakken! Ziet er wel uit als onbehandeld hout. Daar al rekening mee gehouden?quote:Op maandag 21 september 2026 17:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Zo, die staan er alvast
[ afbeelding ]
Leuk Drizzt. Kijkt straks vast ook erg leuk van binnen naar buiten.quote:Op maandag 21 september 2026 17:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Zo, die staan er alvast
[ afbeelding ]
Hier heeft een buurman een olijfboom in de voortuin staan. En daar waar mijn lijsterbes en gele kornoelje het zwaar hebben, is die olijfboom een paar meter verderop in dezelfde omstandigheden gewoon gelukkig.quote:Op maandag 21 september 2026 17:22 schreef Pisces het volgende:
[..]
Leuk Drizzt. Kijkt straks vast ook erg leuk van binnen naar buiten.Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
En is dat een olijfboom?![]()
Ik zou er eentje willen maar hij zou hier op het terras komen, vol in de wind/regen/kou in de winter, dan moet ik hem wellicht vaak toedekken. Dus ik denk nog even na.
Uhu, ik moet de planten enzo nog gaan halen, dus kan de boel nog beitsen voordat het zo ver isquote:Op maandag 21 september 2026 17:15 schreef Twieki het volgende:
[..]
Leuk, mooie bakken! Ziet er wel uit als onbehandeld hout. Daar al rekening mee gehouden?
Gaat leuk zijn om het vanuit de keuken te zien ja, en dat is idd een olijfje, heb die vorig jaar gekocht en hoewel hij er soms een beetje sneu bij stond lijkt hij echt heel sterk te zijn, en blijft gewoon de hoogte in gaanquote:Op maandag 21 september 2026 17:22 schreef Pisces het volgende:
[..]
Leuk Drizzt. Kijkt straks vast ook erg leuk van binnen naar buiten.Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
En is dat een olijfboom?![]()
Ik zou er eentje willen maar hij zou hier op het terras komen, vol in de wind/regen/kou in de winter, dan moet ik hem wellicht vaak toedekken. Dus ik denk nog even na.
Thanks!quote:Op maandag 21 september 2026 17:36 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hier heeft een buurman een olijfboom in de voortuin staan. En daar waar mijn lijsterbes en gele kornoelje het zwaar hebben, is die olijfboom een paar meter verderop in dezelfde omstandigheden gewoon gelukkig.
Hij stond een paar jaar in een pot en sinds ruim een jaar in de grond.quote:Op maandag 21 september 2026 17:43 schreef Pisces het volgende:
[..]
Thanks!
Maar staat deze dan niet in de grond?![]()
Hier moet het in een pot. Want ik zoek een beetje groen voor in een hoek op m’n terras. Wat nu net de enige plek zonder groen is.
Dankje.quote:Op maandag 21 september 2026 17:46 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hij stond een paar jaar in een pot en sinds ruim een jaar in de grond.
Zou zelf de binnenkant ook nog bekleden met worteldoek of geotextiel. Succes! Ben benieuwd naar het resultaat.quote:Op maandag 21 september 2026 17:42 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Uhu, ik moet de planten enzo nog gaan halen, dus kan de boel nog beitsen voordat het zo ver is
Hij staat in een pot jaquote:Op maandag 21 september 2026 17:43 schreef Pisces het volgende:
[..]
Thanks!
Maar staat deze dan niet in de grond?![]()
Hier moet het in een pot. Want ik zoek een beetje groen voor in een hoek op m’n terras. Wat nu net de enige plek zonder groen is.
Worteldoek zat bij de kweekbakken, en ik ga nog wat extra verzinnen om de boel echt goed dicht te krijgen, want de bodem bestaat uit drie brede latten waar wat ruimte tussen zit, best opmerkelijk, maar ach, het houdt de mens bezig, zullen we maar zeggenquote:Op maandag 21 september 2026 18:08 schreef Twieki het volgende:
[..]
Zou zelf de binnenkant ook nog bekleden met worteldoek of geotextiel. Succes! Ben benieuwd naar het resultaat.
Eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat de olijf de boom is waar ik het minst omkijken naar heb. Onze winters zijn niet meer zo streng, maar zelfs bij strenge vorst doe ik niks bijzonders. De boom staat beschut en lijkt alles te overleven. Ik vind verder de bladeren gewoon mooi. Dat is het eigenlijk wel.quote:Op maandag 21 september 2026 18:23 schreef Twieki het volgende:
Over Olijven trouwens... Ik heb nooit begrepen waarom mensen die plant zo leuk vinden. Het is een lastige plant, de vruchten zijn niet direct eetbaar en 't moet vorstvrij overwinteren. Waarom is de Olijf zo populair? Eerder in dit topic werd al gezegd dat olijven nogal wat bewerkingen nodig hebben voor je ze kan eten.
Als je dan toch een Mediterrane plant wil, kies dan voor een Oleander of een Citroen- of Limoenboom? Moeten beiden ook overwinteren in een kas of binnenshuis, maar van de Citroen en de Limoen zijn de vruchten tenminste te eten, en de Oleander geeft leuke bloei in de zomer.
Oleander staat bij mij al in de tuin. Citroen heeft lompe grote bladeren. Niet mooi, vind ik. Olijf is sierlijk en laat ik dat nou zoeken.quote:Op maandag 21 september 2026 18:23 schreef Twieki het volgende:
Over Olijven trouwens... Ik heb nooit begrepen waarom mensen die plant zo leuk vinden. Het is een lastige plant, de vruchten zijn niet direct eetbaar en 't moet vorstvrij overwinteren. Waarom is de Olijf zo populair? Eerder in dit topic werd al gezegd dat olijven nogal wat bewerkingen nodig hebben voor je ze kan eten.
Als je dan toch een Mediterrane plant wil, kies dan voor een Oleander of een Citroen- of Limoenboom? Moeten beiden ook overwinteren in een kas of binnenshuis, maar van de Citroen en de Limoen zijn de vruchten tenminste te eten, en de Oleander geeft leuke bloei in de zomer.
Ik ben stapeldol op oude knoestige stammetjes, en de blauwige kleur van de blaadjes vind ik mooi.quote:Op maandag 21 september 2026 18:23 schreef Twieki het volgende:
Zorg wel dat het water ook weg kan lopen! Anders gaan de wortels van je planten rotten, en dat wil je niet hebben. Dus helemaal bekleden met bouwplastic zou ik niet doen.quote:Op maandag 21 september 2026 18:19 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Hij staat in een pot ja
edit: ow je had het niet tegen mij
[..]
Worteldoek zat bij de kweekbakken, en ik ga nog wat extra verzinnen om de boel echt goed dicht te krijgen, want de bodem bestaat uit drie brede latten waar wat ruimte tussen zit, best opmerkelijk, maar ach, het houdt de mens bezig, zullen we maar zeggenIk heb nog een rol "bouwplastic" liggen van toen ze de boel hier kwamen renoveren, denk dat dat perfect gaat zijn.
Ik heb er afdekzeil in liggen en ben zojuist potgrond en hydrokorrels gaan halen, als ik het water geven een beetje in de gaten hou moet dat goed komen, toch?quote:Op woensdag 23 september 2026 12:52 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Zorg wel dat het water ook weg kan lopen! Anders gaan de wortels van je planten rotten, en dat wil je niet hebben. Dus helemaal bekleden met bouwplastic zou ik niet doen.
Wat een mooie planten allemaal in de bakken.quote:Op maandag 28 september 2026 16:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Het zicht uit de keuken:
[ afbeelding ]
Ik dacht met twee zakken van 40L ruim voldoende potgrond te hebben, maar kwam te kort. Had gelukkig nog een halve zak in de berging staan zodat de kweekbakken keurig vol zitten, maar moet na het eten nog even naar de winkel voor een extra zak, en iets om naast de rechter heide te zetten
Goed gelukt. Ik zou een lage herfstaster toevoegen op de lege plek, ik denk dat er hier ook nog een paar van ga aanschaffen voor de potten, want de ene die ik meegenomen had staat nu in de tuinquote:Op maandag 28 september 2026 16:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Het zicht uit de keuken:
[ afbeelding ]
Ik dacht met twee zakken van 40L ruim voldoende potgrond te hebben, maar kwam te kort. Had gelukkig nog een halve zak in de berging staan zodat de kweekbakken keurig vol zitten, maar moet na het eten nog even naar de winkel voor een extra zak, en iets om naast de rechter heide te zetten
En foto vanaf de andere kant:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |