abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 september 2026 @ 22:34:15 #276
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_221829081
Vandaag weer onkruid weggehaald in mijn deze zomer aangeplante stukje helling.

http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  Moderator / Redactie FP zondag 20 september 2026 @ 22:42:33 #277
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221829105
Festuca glauca lijkt me wel mooi in de kweekbakken, moet dan nog wel ff kiekn wat er qua potgrond makkelijk bij kan :P
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  Moderator / Redactie FP maandag 21 september 2026 @ 17:09:38 #278
Rawr
pi_221833271
Zo, die staan er alvast *O*

maandag 21 september 2026 @ 17:15:20 #279
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221833288
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[ afbeelding ]
Leuk, mooie bakken! Ziet er wel uit als onbehandeld hout. Daar al rekening mee gehouden? :)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_221833323
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:09 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[ afbeelding ]
Leuk Drizzt. Kijkt straks vast ook erg leuk van binnen naar buiten. :) Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.

En is dat een olijfboom? O+
Ik zou er eentje willen maar hij zou hier op het terras komen, vol in de wind/regen/kou in de winter, dan moet ik hem wellicht vaak toedekken. Dus ik denk nog even na.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_221833405
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:22 schreef Pisces het volgende:

[..]
Leuk Drizzt. Kijkt straks vast ook erg leuk van binnen naar buiten. :) Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.

Ik zou er eentje willen maar hij zou hier op het terras komen, vol in de wind/regen/kou in de winter, dan moet ik hem wellicht vaak toedekken. Dus ik denk nog even na.
Hier heeft een buurman een olijfboom in de voortuin staan. En daar waar mijn lijsterbes en gele kornoelje het zwaar hebben, is die olijfboom een paar meter verderop in dezelfde omstandigheden gewoon gelukkig.
  Moderator / Redactie FP maandag 21 september 2026 @ 17:42:44 #282
Rawr
pi_221833439
quote:
7s.gif Op maandag 21 september 2026 17:15 schreef Twieki het volgende:

[..]
Leuk, mooie bakken! Ziet er wel uit als onbehandeld hout. Daar al rekening mee gehouden? :)
Uhu, ik moet de planten enzo nog gaan halen, dus kan de boel nog beitsen voordat het zo ver is :Y

quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:22 schreef Pisces het volgende:

[..]

Gaat leuk zijn om het vanuit de keuken te zien ja, en dat is idd een olijfje, heb die vorig jaar gekocht en hoewel hij er soms een beetje sneu bij stond lijkt hij echt heel sterk te zijn, en blijft gewoon de hoogte in gaan O+
pi_221833443
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 17:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hier heeft een buurman een olijfboom in de voortuin staan. En daar waar mijn lijsterbes en gele kornoelje het zwaar hebben, is die olijfboom een paar meter verderop in dezelfde omstandigheden gewoon gelukkig.
Thanks!
Maar staat deze dan niet in de grond? :)
Hier moet het in een pot. Want ik zoek een beetje groen voor in een hoek op m’n terras. Wat nu net de enige plek zonder groen is.
pi_221833456
Zet een rozemarijn in een van je kweekbakken, als die een beetje wil groeien heb je daar veel plezier van
pi_221833467
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:43 schreef Pisces het volgende:

[..]
Thanks!
Hier moet het in een pot. Want ik zoek een beetje groen voor in een hoek op m’n terras. Wat nu net de enige plek zonder groen is.
Hij stond een paar jaar in een pot en sinds ruim een jaar in de grond.
pi_221833483
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 17:46 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hij stond een paar jaar in een pot en sinds ruim een jaar in de grond.
Dankje. :)
  maandag 21 september 2026 @ 18:08:04 #287
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221833559
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:42 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Uhu, ik moet de planten enzo nog gaan halen, dus kan de boel nog beitsen voordat het zo ver is :Y
Zou zelf de binnenkant ook nog bekleden met worteldoek of geotextiel. Succes! Ben benieuwd naar het resultaat. ^O^
  Moderator / Redactie FP maandag 21 september 2026 @ 18:19:12 #288
Rawr
pi_221833625
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:43 schreef Pisces het volgende:

[..]
Thanks!
Hij staat in een pot ja :Y

edit: ow je had het niet tegen mij :')

quote:
7s.gif Op maandag 21 september 2026 18:08 schreef Twieki het volgende:

[..]
Zou zelf de binnenkant ook nog bekleden met worteldoek of geotextiel. Succes! Ben benieuwd naar het resultaat. ^O^
Worteldoek zat bij de kweekbakken, en ik ga nog wat extra verzinnen om de boel echt goed dicht te krijgen, want de bodem bestaat uit drie brede latten waar wat ruimte tussen zit, best opmerkelijk, maar ach, het houdt de mens bezig, zullen we maar zeggen :P Ik heb nog een rol "bouwplastic" liggen van toen ze de boel hier kwamen renoveren, denk dat dat perfect gaat zijn.
  maandag 21 september 2026 @ 18:23:01 #289
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_221833651
Over Olijven trouwens... Ik heb nooit begrepen waarom mensen die plant zo leuk vinden. Het is een lastige plant, de vruchten zijn niet direct eetbaar en 't moet vorstvrij overwinteren. Waarom is de Olijf zo populair? Eerder in dit topic werd al gezegd dat olijven nogal wat bewerkingen nodig hebben voor je ze kan eten.

Als je dan toch een Mediterrane plant wil, kies dan voor een Oleander of een Citroen- of Limoenboom? Moeten beiden ook overwinteren in een kas of binnenshuis, maar van de Citroen en de Limoen zijn de vruchten tenminste te eten, en de Oleander geeft leuke bloei in de zomer.
  maandag 21 september 2026 @ 19:31:52 #290
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221834144
quote:
7s.gif Op maandag 21 september 2026 18:23 schreef Twieki het volgende:
Over Olijven trouwens... Ik heb nooit begrepen waarom mensen die plant zo leuk vinden. Het is een lastige plant, de vruchten zijn niet direct eetbaar en 't moet vorstvrij overwinteren. Waarom is de Olijf zo populair? Eerder in dit topic werd al gezegd dat olijven nogal wat bewerkingen nodig hebben voor je ze kan eten.

Als je dan toch een Mediterrane plant wil, kies dan voor een Oleander of een Citroen- of Limoenboom? Moeten beiden ook overwinteren in een kas of binnenshuis, maar van de Citroen en de Limoen zijn de vruchten tenminste te eten, en de Oleander geeft leuke bloei in de zomer.
Eigenlijk moet ik eerlijk zeggen dat de olijf de boom is waar ik het minst omkijken naar heb. Onze winters zijn niet meer zo streng, maar zelfs bij strenge vorst doe ik niks bijzonders. De boom staat beschut en lijkt alles te overleven. Ik vind verder de bladeren gewoon mooi. Dat is het eigenlijk wel.

edit: mijn olijfboom staat in de grond, heeft ook nooit in een pot gestaan (althans niet bij ons).
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221834478
quote:

Oleander staat bij mij al in de tuin. Citroen heeft lompe grote bladeren. Niet mooi, vind ik. Olijf is sierlijk en laat ik dat nou zoeken. :)
pi_221834534
quote:

Ik ben stapeldol op oude knoestige stammetjes, en de blauwige kleur van de blaadjes vind ik mooi.
Laat maar waaien
pi_221842725
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:19 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
Hij staat in een pot ja :Y

edit: ow je had het niet tegen mij :')
[..]
Worteldoek zat bij de kweekbakken, en ik ga nog wat extra verzinnen om de boel echt goed dicht te krijgen, want de bodem bestaat uit drie brede latten waar wat ruimte tussen zit, best opmerkelijk, maar ach, het houdt de mens bezig, zullen we maar zeggen :P Ik heb nog een rol "bouwplastic" liggen van toen ze de boel hier kwamen renoveren, denk dat dat perfect gaat zijn.
Zorg wel dat het water ook weg kan lopen! Anders gaan de wortels van je planten rotten, en dat wil je niet hebben. Dus helemaal bekleden met bouwplastic zou ik niet doen.
  Moderator / Redactie FP woensdag 23 september 2026 @ 15:26:22 #294
Rawr
pi_221843404
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2026 12:52 schreef Tuindier het volgende:

[..]
Zorg wel dat het water ook weg kan lopen! Anders gaan de wortels van je planten rotten, en dat wil je niet hebben. Dus helemaal bekleden met bouwplastic zou ik niet doen.
Ik heb er afdekzeil in liggen en ben zojuist potgrond en hydrokorrels gaan halen, als ik het water geven een beetje in de gaten hou moet dat goed komen, toch?
pi_221848455
De gele vlinderstruik, buddleja weyeriana, is eindelijk in haar element!
Door de hitte en de droogte had ze deze zomer enorm veel moeite om er een beetje toonbaar uit te zien, maar nu is het feest.
Ook voor de vele hommels en bijen een lekkere voedselbron.
Dat zachte paarse wordt langzaam geel, prachtige bloemen

pi_221848755
Zei ik al dat de herfstasters het hier heel goed doen?

De fuchsia’s ook.
Ik heb ook nog lagere herfstasters die vol in de knop zitten, daar verwacht ik over een week ook wel een bloemenzee. Verder staat er ergens nog een herfstaster die ipv de 90-120 cm nu al anderhalve meter hoog is, die heb ik moeten stutten en moet ik dit voorjaar echt ergens anders gaan neerzetten.
Verder is de tuin echt al vroeg in herfstmodus gegaan door dit rare droge jaar.

Gisteren bij het lokale tuincentrum nog wat mooie donkerpaarse lavendel, nog een herfstaster (Peter Harrison) en een rozemarijn gekocht om de potten bij de voordeur weer een beetje op te fleuren en bij de Welkoop wat violen om straks de potten met voorjaarsbollen van wat winterkleur te voorzien.
  Moderator / Redactie FP maandag 28 september 2026 @ 16:50:25 #297
Rawr
pi_221877611
Het zicht uit de keuken:

Ik dacht met twee zakken van 40L ruim voldoende potgrond te hebben, maar kwam te kort. Had gelukkig nog een halve zak in de berging staan zodat de kweekbakken keurig vol zitten, maar moet na het eten nog even naar de winkel voor een extra zak, en iets om naast de rechter heide te zetten :P

En foto vanaf de andere kant:

*O*

[ Bericht 19% gewijzigd door Drizzt_DoUrden op 28-09-2026 17:19:09 ]
pi_221877674
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 16:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Het zicht uit de keuken:

[ afbeelding ]

Ik dacht met twee zakken van 40L ruim voldoende potgrond te hebben, maar kwam te kort. Had gelukkig nog een halve zak in de berging staan zodat de kweekbakken keurig vol zitten, maar moet na het eten nog even naar de winkel voor een extra zak, en iets om naast de rechter heide te zetten :P
Wat een mooie planten allemaal in de bakken. O+

Over heide gesproken. Die lukte bij mij in m’n vorige tuin nooit (in pot). Nu las ik dat hij echt zon nodig heeft maar die heb ik straks achterin niet (meer) op de plek waar ik hem zou willen. En toch zie ik hem bij veel mensen in schaduw. Iemand nog tips? :)
pi_221877754
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 16:50 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Het zicht uit de keuken:

[ afbeelding ]

En foto vanaf de andere kant:

[ afbeelding ]

*O*
Goed gelukt. Ik zou een lage herfstaster toevoegen op de lege plek, ik denk dat er hier ook nog een paar van ga aanschaffen voor de potten, want de ene die ik meegenomen had staat nu in de tuin ;)
  maandag 28 september 2026 @ 17:35:02 #300
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221877781
Sneeuwbal en herfstaster

Helianthus

Citroenboom

Aster, Salvia, Coreopsis

Gaura
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties