Zat ik ook al aan te denken, have funquote:Op donderdag 21 mei 2026 13:23 schreef laziness het volgende:
De OP is vrij oud.
Als ik een nieuwe maak, kan jij ‘m er wel inplakken denk ik @:Drizzt_DoUrden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
Ze doen het nu dus wel begrijp ikquote:
Tof, ik heb een afgebroken zwartevliertakje meegenomen bij de kweker, dat staat nu in vochtige grond maar ziet er al 6 weken zielig uit.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:23 schreef Kanaroe het volgende:
Kreeg 2 jaar geleden een Zwarte Vlier-stek, bloeit voor het eerst![]()
[ link | afbeelding ]
We gaan een zwarte vlier op de plek van de uitgegraven photinia plaatsen.quote:Op donderdag 21 mei 2026 15:23 schreef Kanaroe het volgende:
Kreeg 2 jaar geleden een Zwarte Vlier-stek, bloeit voor het eerst![]()
[ link | afbeelding ]
Mijn zelfgekweekte Vaste Lupine doet het ook weer
[ link | afbeelding ]
Feest in de tuin, love it
Ik hoop met je meequote:Op donderdag 21 mei 2026 16:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Tof, ik heb een afgebroken zwartevliertakje meegenomen bij de kweker, dat staat nu in vochtige grond maar ziet er al 6 weken zielig uit.
Hopelijk wordt die ook zo tof ondanks zielige look.
Goed plan! Succes daarmeequote:Op donderdag 21 mei 2026 16:57 schreef Symphonic het volgende:
[..]
We gaan een zwarte vlier op de plek van de uitgegraven photinia plaatsen.
Met een paar flinke vuurdoorns gaan er zeker mussen naar je achtertuin komen.quote:Op zondag 24 mei 2026 23:17 schreef Anton91 het volgende:
Ik ben net klaar met het planten van alle planten in de tuin. Zijn nog allemaal kleine planten, maar geprobeerd om te kijken naar wat planten die goed zijn voor de biodiversiteit.
10x Russische salie
40x Steenzaad
12x Veenbes Cranberry
5x Blauwe bessen
6x Ribes rubrum Jonkheer Van Tets
5x Vuurdoorn
4x Gelderse roos
45 Maagdenpalm
Afgelopen winter had ik ook ontzettend veel vogels bij de voortuin/balkon, ik hoop dat ze met deze planten ook wat naar de achtertuin komen.
Ja en op de bessen van de gelderse roos komen volgens mij ook merels af. Die heb ik weinig op mijn balkon gezien, maar volgens mij hadden ze vorig jaar wel een nestje in de groenstrook naast mijn huis dus ik denk dat dat ook wel moet lukken.quote:Op maandag 25 mei 2026 05:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Met een paar flinke vuurdoorns gaan er zeker mussen naar je achtertuin komen.
Wil je de vogels voeren of zelf bessen oogsten?quote:Op maandag 25 mei 2026 08:33 schreef Anton91 het volgende:
En van de bessen van de Ribes rubrum jonkheer van tets lees ik ook dat ze in trek zijn en het zo kan zijn dat je de bessen moet 'beschermen'. Maar we gaan het zien.
Als ik zelf een paar bessen zou kunnen eten is het leuk, maar geen must. Denk dat het ook wel leuk is om veel vogels naar de tuin te lokken.quote:Op maandag 25 mei 2026 09:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Wil je de vogels voeren of zelf bessen oogsten?
Als je ze zelf wil oogsten kan je proberen ze te 'delen' met de vogels, bij aalbessen kan dat ook wel redelijk (met blauwe bessen niet; de vogels oogsten die onrijper dan wij dus ze hebben dan alles eerder te pakken),
Maar als je meer aalbessen voor jezelf wil oogsten dan kan je er een net over spannen; het is wel zaak om dat zo goed te spannen dat er geen vogels in verstrikt raken en doodgaan.
Of je kan witte of roze aalbessen nemen; de vogels herkennen die niet goed als 'rijp genoeg'.
Ja hè, ik houd daar zó vanquote:
Andere variant maar die van mij doen het op het NO aan de voorkant ook minder enthousiast dan de vers geplante achter op het ZW.quote:Op woensdag 27 mei 2026 19:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook al zo prachtig.
Hier beginnen de salvia’s net heel voorzichtig te bloeien. Groeien doen ze nog steeds niet heel overtuigend, maar het begint voorzichtig ergens op te lijken, ik zie bij een aantal salviaplanten wel wat verschil tussen diegene die we dit voorjaar geplant hebben en de andere die er al bijna 2 jaar staan. Niet bij allemaal helaas.
De 3 weken geleden door de hovenier geplante primula’s lijken het niet te hebben gered, het ziet er weer heel treurig uit daar.
Heb je ze wel regelmatig water gegeven? Want met dit weer redden ze het niet zonder hulp in het begin. Merk ook bij een border aan de zijkant van de tuin dat na 2 dagen warm weer al het blad op half 11 hangt. Ff met de sproeier er langs en het is een dag later weer ok. Wortels moeten wel een beetje kans krijgen om zich te ontwikkelenquote:Op woensdag 27 mei 2026 19:44 schreef Doedezemaar het volgende:
Ook al zo prachtig.
Hier beginnen de salvia’s net heel voorzichtig te bloeien. Groeien doen ze nog steeds niet heel overtuigend, maar het begint voorzichtig ergens op te lijken, ik zie bij een aantal salviaplanten wel wat verschil tussen diegene die we dit voorjaar geplant hebben en de andere die er al bijna 2 jaar staan. Niet bij allemaal helaas.
De 3 weken geleden door de hovenier geplante primula’s lijken het niet te hebben gered, het ziet er weer heel treurig uit daar.
Ja hoor, ze kregen keurig iedere dag water. Maar ze zagen er op de dag na het planten al meteen raar uit, eerst 2 van de 6 en nu denk ik dat er nog maar 1 half leeft.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb je ze wel regelmatig water gegeven? Want met dit weer redden ze het niet zonder hulp in het begin. Merk ook bij een border aan de zijkant van de tuin dat na 2 dagen warm weer al het blad op half 11 hangt. Ff met de sproeier er langs en het is een dag later weer ok. Wortels moeten wel een beetje kans krijgen om zich te ontwikkelen.
Dat is wel zuur ja. Maar goed, je kan sowieso beter planten eind september/oktober. Warme bodem, veel water en kunnen ze in rust goed wortelen. Als je dan lastige omstandigheden hebt, kan dat net een klein zetje naar succes geven.quote:Op woensdag 27 mei 2026 21:59 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ja hoor, ze kregen keurig iedere dag water. Maar ze zagen er op de dag na het planten al meteen raar uit, eerst 2 van de 6 en nu denk ik dat er nog maar 1 half leeft.
Hier droogt het door de wind nog erger uit, nieuwe aanplant moeten we echt heel erg vertroetelen en verder krijgt de hele tuin ook vaker water dan ik zou willen. De tuinslang begaf het gisteren zelfs.
Is er iets met de grond misschien? Aanplantgrond gebruikt? Heb nog nooit gehoord dat een tuin zoveel uitval heeft.quote:Op woensdag 27 mei 2026 22:14 schreef Doedezemaar het volgende:
De meeste planten die we afgelopen najaar hebben geplant zijn ook foetsie![]()
Maar goed, de primula’s zijn het probleem van de hovenier, ik wacht nog een week of 2 af en dan mag hij met een oplossing komen. Het is alleen zo jammer dat dat stuk voortuin nu weer kaal is, het zag er zo leuk uit met die primula’s.
We hebben veel planten op eigen kosten vervangen (op sommige plekken wel 3 keer), maar dit mag hij toch weer gaan vervangen.
Die Aziatische Hoornaars mep je toch wel dood?quote:Op donderdag 28 mei 2026 20:59 schreef Kanaroe het volgende:
Mijn gele vlinderstruik zit vol luizen, groene en zwarte luizen zag ik net
Het viel me op dat er steeds een paar Aziatische Hoornaars rondzoemden tussen de takken, en toen ik ging kijken zag ik nog meer insecten op de bladeren zitten; vliegen, wespen, zweefvliegen
Ze likken het kleverige luizenspul op, tis één groot feest achter in de tuin.
Nou, neequote:Op vrijdag 29 mei 2026 09:26 schreef Twieki het volgende:
[..]
Die Aziatische Hoornaars mep je toch wel dood?
Mijn ervaring met vlinderstruiken is dat ze alles overleven en het hele seizoen door nieuwe scheuten maken als je wat weghaalt. Dus.. go for itquote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:13 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Nou, nee![]()
Ze vliegen nogal hard en dan mep ik mijn arme vlinderstruik ook nog kapot
(Die beesten horen nu helaas ook tot de Nederlandse fauna)
Ja, van een andere vlinderstruik heb ik takken met luis weggeknipt, geen probleemquote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:56 schreef loveli het volgende:
[..]
Mijn ervaring met vlinderstruiken is dat ze alles overleven en het hele seizoen door nieuwe scheuten maken als je wat weghaalt. Dus.. go for it
Het zou niet mijn keuze zijn, maar 't is jouw tuin.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ja, van een andere vlinderstruik heb ik takken met luis weggeknipt, geen probleem
Ze groeien als kool!
Deze gele vlinderstruik is al oud, en op zijn retour dus ik doe er nu niks aan. Wel stekjes trekken een keer![]()
Ik ben pro-gedierte en laat de Hoornaars en de rest gewoon lekker eten. Struik staat ver achterin de tuin, dus ik heb er geen last van.
Wow. Wil je dan op zijn minst de Aziatische hoornaar melden?quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef Kanaroe het volgende:
[..]
Ja, van een andere vlinderstruik heb ik takken met luis weggeknipt, geen probleem
Ze groeien als kool!
Deze gele vlinderstruik is al oud, en op zijn retour dus ik doe er nu niks aan. Wel stekjes trekken een keer![]()
Ik ben pro-gedierte en laat de Hoornaars en de rest gewoon lekker eten. Struik staat ver achterin de tuin, dus ik heb er geen last van.
Onze enorme vlinderstruik in de voortuin heeft deze zomer een erin beland voertuig overleefd. De struik was finaal doormidden. Ik heb ‘m meteen kort boven de grond afgezaagd en nu groeit hij weer lekker, ik denk dat hij met 2 jaar wel weer op hoogte is.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 10:56 schreef loveli het volgende:
[..]
Mijn ervaring met vlinderstruiken is dat ze alles overleven en het hele seizoen door nieuwe scheuten maken als je wat weghaalt. Dus.. go for it
De Aziatische hoornaar zijn vooral pro al je andere gedierte opeten.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 11:18 schreef Kanaroe het volgende:
Ja, in de hoek een clematis montana Marjorie, Daarnaast staan in elk geval Nelly Moser, Hagley Hybrid, Polish Spirit en volgens mij nog 1 of 2 andere. Verder staat er langs die schutting nog 3 verschillende Toscaanse jasmijn(waarvan alleen de witte het echt goed doet, roze en geel blijven achter), winterjasmijn, groenblijvende kamperfoelie, passiebloem, clematis armandii apple blossom (die heel vroeg in het voorjaar prachtig bloeide), een trompetklimmer, akebia en achterin nieuw nog een clematis Polish Spirit en clematis Ville de Lyon.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 13:07 schreef laziness het volgende:
Is dat allemaal clematis op een rij? Erg mooi
Wat goed. Hier vliegen veel hommels in de tuin, er bloeit dan ook vanalles.quote:Op vrijdag 29 mei 2026 14:26 schreef Twieki het volgende:
Ik kocht een hommelhuis.![]()
[ afbeelding ]
Vlakbij de nu bloeiende Digitalis geplaatst, daar vliegen er aardig wat rond. Volgens interpret mag 't alleen wat ochtendzon hebben, verder moet ie in de schaduw staan, dus me daar aan gehouden.
[ afbeelding ]
Nesthoek half gevuld met hooi, wat woodchips, miscanthusmulch en houtvezel. Dat groene ronde ding is een dop met wat suikerwater. Dat zou een koningin moeten lokken. Dus hopelijk wordt 't gauw gevonden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |