abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220914205
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:23 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het zou niet mijn keuze zijn, maar 't is jouw tuin. :)

Jij hebt er misschien geen last van, de inheemse bijen, hommels en andere nuttige insecten helaas wel. Door ze dood te meppen voorkom je verdere verspreiding van de Aziatische Hoornaar.
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 11:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wow. Wil je dan op zijn minst de Aziatische hoornaar melden?
https://www.meldpuntaziatischehoornaar.nl/
Ik verkeer in de veronderstelling dat er niks (meer) met meldingen word gedaan
Die beesten vliegen al een paar jaar door mijn tuin en mijn dorp
De Europese Hoornaar ook trouwens

Wat voor zin heeft het om een paar individuele hoornaars dood te slaan?
Ze zijn overal
Ik vind het geen leuke beesten verder, maar je doet er vrij weinig aan
Behalve koninginnen vangen dan, in het vroege voorjaar
pi_220914316
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 13:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]
De Aziatische hoornaar zijn vooral pro al je andere gedierte opeten.
Maar hebben ze ook echt gele poten? Europese hoornaars zijn een stuk minder gemeen naar het schijnt.
Het zijn zeker te weten Aziatische, hoewel we hier de Europese ook wel in de tuin zien
De Europese zijn ook niet zó lief; wij hebben er wel eens 1 een bij zien onthoofden, in de vlucht
Hij nam het lijf òf het kopje mee dat weet ik niet meer :P
pi_220914332
Ik wil regen. Vannacht waren er 2 buitjes en vanmiddag letterlijk drie druppels en dat was het weer tot het volgens de voorspellingen hopelijk dinsdag gaat regenen. Ik blijf slepen met gieters.
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:15:44 #54
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220914382
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 16:54 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
[..]
Ik verkeer in de veronderstelling dat er niks (meer) met meldingen word gedaan
Die beesten vliegen al een paar jaar door mijn tuin en mijn dorp
De Europese Hoornaar ook trouwens

Wat voor zin heeft het om een paar individuele hoornaars dood te slaan?
Ze zijn overal
Ik vind het geen leuke beesten verder, maar je doet er vrij weinig aan
Behalve koninginnen vangen dan, in het vroege voorjaar
Juist als je ze elk jaar ziet zou het goed zijn om het te melden. En als er heel veel zijn in je dorp, dan kan er wellicht actie ondernomen worden om die populatie te verminderen. Ze horen hier gewoon niet, en vreten alle goede en nuttige insecten op. Het begint bij jezelf. En al heb je 't idee dat 't geen zin heeft, als je meerdere keren melding maakt, dan komen ze hopelijk langs.

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wil regen. Vannacht waren er 2 buitjes en vanmiddag letterlijk drie druppels en dat was het weer tot het volgens de voorspellingen hopelijk dinsdag gaat regenen. Ik blijf slepen met gieters.
Euhm, ik zit hier binnen met 't licht aan, want 't gaat enorm tekeer. Geen idee waar jij woont, maar mijn tuin verzuipt op dit moment in Lelystad.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220914383
Ik had vorig jaar 2 bosjes margrieten staan.

Best een fanatiekerd.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220914427
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:15 schreef Twieki het volgende:

[..]
Juist als je ze elk jaar ziet zou het goed zijn om het te melden. En als er heel veel zijn in je dorp, dan kan er wellicht actie ondernomen worden om die populatie te verminderen. Ze horen hier gewoon niet, en vreten alle goede en nuttige insecten op. Het begint bij jezelf. En al heb je 't idee dat 't geen zin heeft, als je meerdere keren melding maakt, dan komen ze hopelijk langs.
[..]
Euhm, ik zit hier binnen met 't licht aan, want 't gaat enorm tekeer. Geen idee waar jij woont, maar mijn tuin verzuipt op dit moment in Lelystad.
Ik heb het net op Waarneming.nl gezet, dank voor de tip
Maar daar word verder geen actie op ondernomen zeggen ze erbij
De lokale imkerij hier in net dorp doet er ook niks meer mee
pi_220914454
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:15 schreef Twieki het volgende:

[..]
Juist als je ze elk jaar ziet zou het goed zijn om het te melden. En als er heel veel zijn in je dorp, dan kan er wellicht actie ondernomen worden om die populatie te verminderen. Ze horen hier gewoon niet, en vreten alle goede en nuttige insecten op. Het begint bij jezelf. En al heb je 't idee dat 't geen zin heeft, als je meerdere keren melding maakt, dan komen ze hopelijk langs.
[..]
Euhm, ik zit hier binnen met 't licht aan, want 't gaat enorm tekeer. Geen idee waar jij woont, maar mijn tuin verzuipt op dit moment in Lelystad.
Ik woon zowat in de Waddenzee, ergens onder Den Helder. Noodweer waait hier vaak boven- en onderlangs
pi_220914472
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:10 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wil regen. Vannacht waren er 2 buitjes en vanmiddag letterlijk drie druppels en dat was het weer tot het volgens de voorspellingen hopelijk dinsdag gaat regenen. Ik blijf slepen met gieters.
Ik heb goeie hoop O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  Spellchecker vrijdag 29 mei 2026 @ 17:20:40 #59
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220914479
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik heb het net op Waarneming.nl gezet, dank voor de tip
Maar daar word verder geen actie op ondernomen zeggen ze erbij
De lokale imkerij hier in net dorp doet er ook niks meer mee
En deze site: https://www.meldpuntaziatischehoornaar.nl/kaart ?
  vrijdag 29 mei 2026 @ 17:24:10 #60
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220914511
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:18 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Ik heb het net op Waarneming.nl gezet, dank voor de tip
Maar daar word verder geen actie op ondernomen zeggen ze erbij
De lokale imkerij hier in net dorp doet er ook niks meer mee
Het klinkt misschien afgezaagd, maar een beter milieu begint bij jezelf. Goed dat je 't gemeld hebt. En sla die mormels dood als je de kans er voor hebt. ;)
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220914598
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 mei 2026 17:24 schreef Twieki het volgende:

[..]
Het klinkt misschien afgezaagd, maar een beter milieu begint bij jezelf. Goed dat je 't gemeld hebt. En sla die mormels dood als je de kans er voor hebt. ;)
In mijn tuin sla ik nog geen vlieg dood, in huis wel ;)
Weet je wel hoe snel die Hoornaars zijn? Heel snel, echt
Maar goed, we zullen er mee moeten leren leven, en de Koolmeesjes en Wespendieven beginnen ze ook te ontdekken!
Ik heb goede hoop
  Moderator / Redactie FP zaterdag 30 mei 2026 @ 14:27:00 #62
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_220920585
Er miste nog oranje op het balkon :P



Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  zondag 31 mei 2026 @ 11:20:12 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220928007
M'n etageplanten staan nu echt op ontploffen! Dit is jaar 3 en ze zijn enorm in omvang toegenomen, en ze gaan voor het eerst bloeien.

Volgend voorjaar haal ik er 100% een aantal planten tussenuit (die gaan dan naar de voortuin en dan neem ik afscheid van mijn overload aan hosta). En dan verkas ik ook deze verdwaalde akelei die als verstekeling is meegekomen bij een pennisetum.

Resistance is futile.
  zondag 31 mei 2026 @ 11:22:19 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220928022
M'n ijzerhard lijkt een beetje tam jaar te hebben, bij jullie ook? Of ben ik te vroeg om daarover te mekkeren?
Resistance is futile.
pi_220928131
Er stond een prachtige deutzia (bruidsbloem) in de voortuin toen ik hier 1,5 jaar geleden kwam wonen.
Nu is hij nog groter en er zitten minimaal 35 bijen in. _O_ Wat een aanwinst, naast dat hij al heel mooi is. O+
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zondag 31 mei 2026 @ 12:14:56 #66
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_220928326
Ik ontdek ineens een bloeiende Jasmijn achter in mijn tuin. Niet geplant, dus aan komen waaien, maar wel mooi.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_220931636
quote:
7s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:22 schreef Seven. het volgende:
M'n ijzerhard lijkt een beetje tam jaar te hebben, bij jullie ook? Of ben ik te vroeg om daarover te mekkeren?
Hier komen ze lekker op, verspreid door de tuin.
Staan op punt van bloeien
Misschien komen ze nog bij jou

quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 12:14 schreef livelink het volgende:
Ik ontdek ineens een bloeiende Jasmijn achter in mijn tuin. Niet geplant, dus aan komen waaien, maar wel mooi.
Das altijd fijn, een welkome aanwaaier!

Ik kreeg vandaag viavia een paar oude bloempotten
Nog gevuld met aarde en dode planten...niet zo fijn.
Behalve dat er 1 volwassen Bonenkruid in zat, en die is bij in de tuin juist verdwenen. Mazzeltje!
pi_220938261
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:42 schreef Pisces29 het volgende:
Er stond een prachtige deutzia (bruidsbloem) in de voortuin toen ik hier 1,5 jaar geleden kwam wonen.
Nu is hij nog groter en er zitten minimaal 35 bijen in. _O_ Wat een aanwinst, naast dat hij al heel mooi is. O+
Ik heb volgens mij een liguster haag (op grond van de gemeente) naast mijn huis van zo'n 25m2 of zo (met nog veel meer liguster haagjes in de buurt) maar die zit ook echt helemaal vol met bijen. Vorig jaar had ik op een paar meter afstand 5 grote Russische salie, die zat ook echt helemaal vol.

Die bestaande russische salie zijn naar de voortuin gegaan en ik heb er veel bijgeplant in de achtertuin dus ik denk dat ik redelijk wat bijen in de zomer ga zien :9
  maandag 1 juni 2026 @ 23:03:01 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220939027
Hier zie ik ook bijzonder veel bijenactiviteit dit jaar, met name de ooievaarsbek trekt heel erg aan. Ik zie ook veel meer hommels dan normaal. Nou zoemt het hier elk jaar wel behoorlijk, ik krijg niet de indruk dat het slecht gaat met de bijen.

Mijn zoontje haat het, elke dag weer gegil in de tuin :+ :P .
Resistance is futile.
  Spellchecker maandag 1 juni 2026 @ 23:30:27 #70
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_220939146
quote:
17s.gif Op zondag 31 mei 2026 11:20 schreef Seven. het volgende:
M'n etageplanten staan nu echt op ontploffen!
Dit is jaar 3 en ze zijn enorm in omvang toegenomen, en ze gaan voor het eerst bloeien.

Volgend voorjaar haal ik er 100% een aantal planten tussenuit (die gaan dan naar de voortuin en dan neem ik afscheid van mijn overload aan hosta). En dan verkas ik ook deze verdwaalde akelei die als verstekeling is meegekomen bij een pennisetum.

[ link | afbeelding ]
Jaaaa die heb ik ook ineens in bloei. O+
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:29:43 #71
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220941847
Ik kwam erachter dat zevenblad behoorlijk woekert tussen de ooievaarsbek. Maar heel lastig om te verwijderen want het blad en de stengels van de beide planten lijken echt sprekend op elkaar.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  dinsdag 2 juni 2026 @ 11:48:31 #72
36431 bleiblei
Afgehaakt.
pi_220941930
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:29 schreef PzKpfw het volgende:
Ik kwam erachter dat zevenblad behoorlijk woekert tussen de ooievaarsbek. Maar heel lastig om te verwijderen want het blad en de stengels van de beide planten lijken echt sprekend op elkaar.
Geranium lijkt toch niet op zevenblad?
  dinsdag 2 juni 2026 @ 12:41:03 #73
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_220942227
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 11:48 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Geranium lijkt toch niet op zevenblad?
De bladeren zijn van allebei groen? :')

Maar ja, zevenblad is kut. Hele border afgraven en nieuwe ooievaarsbek planten is het makkelijkst.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_220942318
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 juni 2026 12:41 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
De bladeren zijn van allebei groen? :')

Maar ja, zevenblad is kut. Hele border afgraven en nieuwe ooievaarsbek planten is het makkelijkst.
Als je je ooievaarsbek een beetje helpt door een paar keer wat ruimte te creëeren, is dat in mijn ervaring juist 1 van de weinige planten die zevenblad eronder krijgt. Ik heb een zee van zevenblad. Daarin is spontaan een geranium komen groeien, die met de jaren steeds meer terrein inneemt. Stap voor stap verdringt ie mijn zevenblad. Hij is er nog lang niet, maar er was ook een hoop te doen.

En zevenblad is wel irritant dominant, maar ook helemaal niet lelijk hoor.


Dit is het stuk waar de geraniums nog geen voet aan de grond heeft :D


In trek bij allerlei kleine en iets grotere beestjes ook.

Zoals deze lolligerds
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220942552
Bovenstaande gezelligerds zijn overigens pyjamaschildwantsen. Voor de nieuwsgierigen onder u.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')