abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221819652
Ik had een stekje meegenomen uit de heemtuin dit voorjaar. Toen kreeg ie in een pot blommen en mooie bladeren.. nu in de tuin gezet na dat die uitgebloeid was en ik zie nu dat ie enorm aan het uitzaaien is, zo leuk *O*

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weegbreezonnebloem
  Moderator / Redactie FP zaterdag 19 september 2026 @ 14:49:47 #252
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_221819653
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:48 schreef Blues het volgende:
Ik had een stekje meegenomen uit de heemtuin dit voorjaar. Toen kreeg ie in een pot blommen en mooie bladeren.. nu in de tuin gezet na dat die uitgebloeid was en ik zie nu dat ie enorm aan het uitzaaien is, zo leuk *O*

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weegbreezonnebloem
*O*
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_221820863
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:30 schreef Vanyel het volgende:
Deze lolligerd groeit op een paar plekken waar de gladiolen nu voor het tweede of derde jaar vrolijk bloeien. Ik kan me niet herinneren dat ik daar iets anders heb gepoot, al zou je het wel denken. Obsidentify bedenkt elke keer iets anders.
Wat is dit?
[ afbeelding ]
Kliplelie, zegt mijn plantnet-app

In ieder geval een lelie, mooie knalkleur
De cosmea ook O+
  zaterdag 19 september 2026 @ 19:26:57 #254
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_221821002
Mijn olijfboom heeft na een jaar of 7 eindelijk olijven. Ik las nu pas voor het eerst wat je allemaal moet doen om ze ook daadwerkelijk eetbaar te maken. Ik denk dat ik ze voor de vogels laat...
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_221822333
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 19:26 schreef livelink het volgende:
Mijn olijfboom heeft na een jaar of 7 eindelijk olijven. Ik las nu pas voor het eerst wat je allemaal moet doen om ze ook daadwerkelijk eetbaar te maken. Ik denk dat ik ze voor de vogels laat...
Door jouw post weet ik nu ook hoe olijven in een potje belanden, wat een werk 8)7
Plus dat er kennelijk veel trekvogels omkomen bij de grootschalige oogsten in Spanje en Portugal ;(
pi_221822476
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 19:04 schreef Kanaroe het volgende:

[..]
Kliplelie, zegt mijn plantnet-app

In ieder geval een lelie, mooie knalkleur
De cosmea ook O+
Dat is m O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_221822631
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 22:13 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Dat is m O+
Ik heb dit jaar 3 Nerine-bollen geplant en ze beginnen nu net blad te maken, in elk geval 1 van de 3 doet het goed, ik ben heel benieuwd of ik ook nog bloemen krijg later dit najaar
pi_221822736
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 22:29 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik heb dit jaar 3 Nerine-bollen geplant en ze beginnen nu net blad te maken, in elk geval 1 van de 3 doet het goed, ik ben heel benieuwd of ik ook nog bloemen krijg later dit najaar
Oh de mijne begonnen ongeveer tegelijk met de gladiolen aan hun blad, ergens in het voorjaar dus al. Ben benieuwd of de jouwe het nog halen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 19 september 2026 @ 22:48:58 #259
37150 livelink
pi_221822788
Mijn gladiolen zijn dit jaar niet tot bloei gekomen. Ik denk dat dat door de droogte kwam. Wel echt jammer.
pi_221822822
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 22:48 schreef livelink het volgende:
Mijn gladiolen zijn dit jaar niet tot bloei gekomen. Ik denk dat dat door de droogte kwam. Wel echt jammer.
De mijne deden het wel, maar staan ook in het beste stukje tuin. Ik had ze laat in de grond gestopt en volgens mij is de laatste nu net uitgebloeid. Eerst maken ze 7 bladeren aan en dan komt de bloemstengel.
De Canna’s (in pot) maakten wel bloemstengels maar die verdroogden meteen.
  zaterdag 19 september 2026 @ 22:53:03 #261
37150 livelink
pi_221822831
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 22:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
De mijne deden het wel, maar staan ook in het beste stukje tuin. Ik had ze laat in de grond gestopt en volgens mij is de laatste nu net uitgebloeid. Eerst maken ze 7 bladeren aan en dan komt de bloemstengel.
De Canna’s (in pot) maakten wel bloemstengels maar die verdroogden meteen.
De bladeren kwamen bij mij wel, maar de bloemstengel niet.
  zaterdag 19 september 2026 @ 22:57:18 #262
37150 livelink
pi_221822856
Graven jullie de bollen van de gladiolen uit om opnieuw te planten?
pi_221822995
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 22:57 schreef livelink het volgende:
Graven jullie de bollen van de gladiolen uit om opnieuw te planten?
Zeker niet. Als het misgaat is dat jammer, maar ze hebben hier al 2 winters prima overleefd in de grond.
Worden er steeds meer ook, al zijn de nieuwe echt nog babies.
  zondag 20 september 2026 @ 08:21:12 #264
37150 livelink
pi_221823533
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 september 2026 23:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Zeker niet. Als het misgaat is dat jammer, maar ze hebben hier al 2 winters prima overleefd in de grond.
Worden er steeds meer ook, al zijn de nieuwe echt nog babies.
Ik zag mezelf dat inderdaad ook niet doen. Ik ben waarschijnlijk een te luie tuinier.
pi_221823624
Ik laat alle bollen zitten, het is al een gedoe om ze in de keiharde kleigrond te krijgen hier, dus no way dat ik ze weer eruit haal en opnieuw plant. Ik verwacht ieder moment mijn bestelling voorjaarsbollen, waarvan ik in de herfstvakantie een deel hoop te kunnen planten en dan de rest (de tulpen) in de kerstvakantie.

Komende week wordt het hier aangenaam weer om in de tuin te werken dus ik ga de haag maar eens snoeien dan.
pi_221823657
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 08:52 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik laat alle bollen zitten, het is al een gedoe om ze in de keiharde kleigrond te krijgen hier, dus no way dat ik ze weer eruit haal en opnieuw plant. Ik verwacht ieder moment mijn bestelling voorjaarsbollen, waarvan ik in de herfstvakantie een deel hoop te kunnen planten en dan de rest (de tulpen) in de kerstvakantie.

Komende week wordt het hier aangenaam weer om in de tuin te werken dus ik ga de haag maar eens snoeien dan.
Ik zit nu ook op zware kleigrond, al gemerkt wat het wel en niet goed doet qua beplanting op deze grond, tips?
Laat maar waaien
pi_221823742
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 09:03 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ik zit nu ook op zware kleigrond, al gemerkt wat het wel en niet goed doet qua beplanting op deze grond, tips?
Er valt geen peil op te trekken, dat is mijn bevinding. Nu heeft onze tuin ook wel erg te lijden van de wind en wat er verder aan slechte grond is opgebracht bovenop de polderklei.
Geranium Rozanne doet het beroerd, Max Frei doet het veel beter en nog een grotere hardroze ook. Spoorbloemen doen het heel goed (en zaaien erg uit), witte gaura doet het ook al een paar jaar goed (siskiyou pink een stuk beroerder). Sommige salvia nemorosa doen het fantastisch, andere blijven enorm achter. Herfstasters doen het heel goed, herfstanemonen deden het 1 jaar goed en nu bloeit er maar 1 en lijkt de rest verdwenen of heeft in het beste geval nog wel wat blad. Wilde marjolein doet het nu ik ‘m iets droger en zonniger heb gezet fantastisch, lupines willen dit jaar echt laten zien wat ze in huis hebben. Sedum Herbstfreude slaat goed aan, dus die stek ik straks in het voorjaar weer overvloedig om allerlei gaten op te vullen. Sommige lavendel doet het heel goed, andere kwijnt weg. Stokrozen willen hier niet en bij diverse buren gaan ze juist heel goed. Geum is een favoriet, met name Totally Tangerine bloeit al vroeg en de hele zomer door als je ‘m goed bijhoudt qua dode bloemen verwijderen en ook mrs Bradshaw bloeit fraai. Vrouwenmantel heeft het op de diverse locaties zwaar. Wollsmelk Euphorbia characias ssp. Wulfenii doet het goed, Euphorbia griffithii ‘Dixter’ dan weer totaal niet.

Kortom: het is niet alleen de klei.
Ik word regelmatig een beetje moedeloos van onze tuin
pi_221824138
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2026 09:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Er valt geen peil op te trekken, dat is mijn bevinding. Nu heeft onze tuin ook wel erg te lijden van de wind en wat er verder aan slechte grond is opgebracht bovenop de polderklei.
Geranium Rozanne doet het beroerd, Max Frei doet het veel beter en nog een grotere hardroze ook. Spoorbloemen doen het heel goed (en zaaien erg uit), witte gaura doet het ook al een paar jaar goed (siskiyou pink een stuk beroerder). Sommige salvia nemorosa doen het fantastisch, andere blijven enorm achter. Herfstasters doen het heel goed, herfstanemonen deden het 1 jaar goed en nu bloeit er maar 1 en lijkt de rest verdwenen of heeft in het beste geval nog wel wat blad. Wilde marjolein doet het nu ik ‘m iets droger en zonniger heb gezet fantastisch, lupines willen dit jaar echt laten zien wat ze in huis hebben. Sedum Herbstfreude slaat goed aan, dus die stek ik straks in het voorjaar weer overvloedig om allerlei gaten op te vullen. Sommige lavendel doet het heel goed, andere kwijnt weg. Stokrozen willen hier niet en bij diverse buren gaan ze juist heel goed. Geum is een favoriet, met name Totally Tangerine bloeit al vroeg en de hele zomer door als je ‘m goed bijhoudt qua dode bloemen verwijderen en ook mrs Bradshaw bloeit fraai. Vrouwenmantel heeft het op de diverse locaties zwaar. Wollsmelk Euphorbia characias ssp. Wulfenii doet het goed, Euphorbia griffithii ‘Dixter’ dan weer totaal niet.

Kortom: het is niet alleen de klei.
Ik word regelmatig een beetje moedeloos van onze tuin
Dit voorspelt niet heel veel goeds.

Ik heb alleen nog maar aan de Japanse esdoorns gemerkt dat ze het erg lastig hebben, heb er nu maar een variant met wat robuuster blad ingezet.

Desnoods laat ik een gedeelte afgraven dan maar.
Laat maar waaien
pi_221824144
Spoorbloemen is dan weer goed nieuws.
Laat maar waaien
pi_221824262
Japanse esdoorn begin ik niet meer aan, dat gaat hier direct dood. In een eerdere tuin op meer zanderige grond had ik een hele mooie.
Olijfwilg doet het hier goed, gelderse roos ook. Vuurdoorns en duindoorn gaan geweldig, een compacte vlinderstruik ook, de andere vlinderstruiken hebben wat last van de wind. Gele kornoelje en lijsterbes hebben enorm te lijden van de wind en zien er sneu uit, de rode beukenhaag wil maar deels aanslaan (en dat ligt volgens de hovenier aan te weinig water geven, volgens mij aan de slechte grond in combi met wind). Photinia als haag ging dood, laurierkers ook. Zelfs vinca en kruipend zenegroen doen het hier nauwelijks. Persicaria ging allemaal dood. Zonneroosje doet het gelukkig wel goed, al zou je denken dat die niet helemaal geschikt is voor onze kleigrond, dus we hebben wel een bodembedekker.
Echinacea doet het heel goed, Helenium Moerheim beauty kwakkelt al een paar jaar. Verbena hastata doet het heel goed, Bonariensis deed het 1 jaar goed en heeft het nu al 2 jaar moeilijk, Bampton had een moeilijke start vorig jaar maar trekt nu bij en ik verwacht dat die wel echt wat wordt volgend jaar.
Maar nogmaals: het ligt maar deels aan de kleigrond.
  zondag 20 september 2026 @ 10:36:15 #271
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221824312
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2026 10:01 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Dit voorspelt niet heel veel goeds.

Ik heb alleen nog maar aan de Japanse esdoorns gemerkt dat ze het erg lastig hebben, heb er nu maar een variant met wat robuuster blad ingezet.

Desnoods laat ik een gedeelte afgraven dan maar.
Wij woonden voorheen op klei en hadden bij de bouw de bovenste meter laten vervangen voor zand. En toen is zand later weer vervangen voor aarde natuurlijk bij aanleg van de tuin.
Zeker niet alles deed het maar zo dramatisch als bij doedezemaar was het zeker niet. Maar nu zit ik op zandgrond en het is verschil is wel duidelijk dat wel.

Kamperfoelie, vuurdoorn, vlinderstruik, verbena, siergrassen, fruitbomen, lavendel, vrouwenmantel, klimroos, helianthus lemon queen, tijm, hebe, brem, duizendblad Cloth of Gold deed het allemaal goed.
De waslijst van wat niet is langer ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
  zondag 20 september 2026 @ 11:02:42 #272
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_221824442
Het enige wat hier dood is gegaan is opa’s sering :'( :'( :'(
Na de verhuizing bloeide hij direct en we hebben irrigatie maar ergens tussen vorig jaar en dit jaar is hij af gaan sterven. Eerst was hij onder de bast nog groen dus drastisch helemaal terug gesnoeid tot waar hij groen was maar hij heeft het opgegeven.
Heb het nog niet over mijn hart kunnen verkrijgen ‘m weg te halen ;(
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_221827214
Ach..😘
pi_221827228
Mn uitzaaiende weegbreezonneblom in de tuin O+

pi_221827858
Hè, balen zeg @laziness ...... wie weet loopt ie stiekem nog ergens uit, lekker laten zitten die wortels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')