abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:25:39 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_220643828
Vitens waarschuwt voor tekort aan drinkwater.
quote:
Drinkwaterbedrijf Vitens waarschuwt voor een tekort aan drinkwater als er geen nieuwe bronnen en infrastructuur bij komen. Het gemiddelde verbruik per persoon is vorig jaar wel wat gedaald, maar het lost volgens Vitens de problemen door onder meer klimaatverandering niet op. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.

Nederlanders gebruikten vorig jaar dagelijks gemiddeld 119,1 liter drinkwater per persoon, een halve liter minder dan een jaar eerder. Volgens Vitens is het goed nieuws dat burgers en bedrijven minder drinkwater verbruiken. "Toch blijft de totale vraag stijgen door de groei van bedrijven en bevolkingsgroei."

Het bedrijf zegt dat het steeds vaker voorkomt dat er meer water wordt gevraagd dan er geleverd kan worden, bijvoorbeeld op warme dagen. Vitens levert drinkwater aan 6 miljoen mensen in Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel en gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. Drinkwater wordt gemaakt van oppervlakte- en grondwater.

Tekort aan vakmensen
Snel meer drinkwater oppompen is niet eenvoudig. Er zijn in Nederland te weinig plekken waar water kan worden gewonnen. Ook zijn de leidingen en andere infrastructuur niet ingericht op de grotere vraag. Het uitbreiden van het waternet is ingewikkeld. Net als andere technische sectoren kampt Vitens met een tekort aan vakmensen, schrijft RTV Utrecht.

Volgens Vitens betekent deze situatie dat bedrijven niet altijd meer kunnen rekenen op een drinkwateraansluiting of een uitbreiding. Ook aansluitingen voor nieuwbouwhuizen kunnen vertraging oplopen. "Dat raakt zowel de woningbouw als de economie in het verzorgingsgebied van Vitens", waarschuwt het bedrijf.

Het bedrijf, dat volledig in handen is van gemeenten en provincies, zegt verder dat klimaatverandering de problemen alleen maar vergroot. Op warme en droge dagen gebruiken mensen meer water. Tegelijkertijd staan plekken waar water wordt gewonnen onder druk door extreme weeromstandigheden, zoals verdroging in Natura 2000-gebieden en waterverontreiniging.

100 liter per dag
Het drinkwatergebruik in Nederland moet de komende jaren flink omlaag om tekorten te voorkomen. De Algemene Rekenkamer waarschuwde eerder al dat het besparen te langzaam gaat. Er is steeds meer drinkwater in Nederland nodig, omdat de economie en bevolking groeien. Ook zal door klimaatverandering meer drinkwater nodig zijn in de toekomst. Het kabinet wil dat het watergebruik per persoon in 2035 is gedaald naar 100 liter per dag.
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 4% gewijzigd door Bocaj op 24-04-2026 10:30:47 ]
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:26:43 #2
65846 Bocaj
47th President.
pi_220643833
Eerst de kabels en nu de leidingen!

Dit gaat vanzelf fout. ;)
pi_220643849
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:25 schreef Bocaj het volgende:

maar het lost volgens Vitens de problemen door onder meer klimaatverandering niet op.

En dat wij als Vitens jarenlang structureel te weinig geïnvesteerd hebben in het hele gebeuren, dat laten we voor ons eigen gemak gewoon even achterwege en wentelen het probleem af op de burger die het gore lef heeft om die kraan open te draaien.

Donderstraal op, achterlijk kutbedrijf. :r
Regel je shit. :{w
Idem met al die energiebedrijven. Jarenlang alles in eigen zak gestoken en nu is het de schuld van de burger.

Flikker toch op. :r

#allekranenopen
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220643857
quote:
Het kabinet wil dat het watergebruik per persoon in 2035 is gedaald naar 100 liter per dag.
Die tyfuslijers kunnen aan mijn dikke ballen zuigen.

Opgesodemietert. Ik betaal hiervoor. Lever. Godverdomme.

Om ze te kloten ga ik vandaag 2x in bad en dat is een bad waar 500 liter in gaat. :B
vosss is de naam,
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:35:10 #5
141482 Q.
JurassiQ
pi_220643885
15 jaar afbreek- en negeerbeleid van de VVD! *O*
For great justice!
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:38:40 #6
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220643907
Leg de rekening maar weer bij de belastingbetaler.
Jaren wanbeleid en visieloos besturen en dan weer eens de hand op houden. Waar kennen we dat toch van.

Ik ga toch maar een bron laten slaan in de tuin
Drop you like an ill, bad habit
pi_220643909
Bericht Vitens in 2023:

Hoe zit dat in Nederland?

Dat roept de vraag op hoe het in Nederland zit. Kan hier het water ook opraken? Gelukkig hoeven wij ons in Nederland geen zorgen te maken over de watervoorraad. Het water dat vandaag uit de kraan komt is honderden, soms wel duizenden jaren geleden gevallen als regen. Omdat er 700mm regen per jaar valt, worden de grondwaterbronnen voortdurend aangevuld. Door de toestroom van water uit rivieren en kanalen hoeven wij ook geen zorgen te maken over de voorraad oppervlaktewater.
pi_220643920
quote:
Gelukkig heb ik een diepe waterput met electrische pomp. Mijn moestuin is een groot deel van mijn voedselvoorziening, dus die blijf ik hoe dan ook van water voorzien. Vitens kan me wat.
pi_220643924
Goh. Alweer Vitens die aan het zeuren is over watertekort?
Laten ze eerst eens zorgen dat ze überhaupt schoon water kunnen leveren.
De afgelopen jaren al meerdere keren geweest dat je kraanwater in hun verzorgingsgebied moest koken, ivm poepbacterien.
pi_220643929
Het zijn mensen die zoveel water gebruiken, een stop op de bevolkingsgroei is essentieel. Daarnaast moeten er ivm met de klimaatverandering veel meer spaarbekkens komen. Daarmee vang je 2 vliegen in 1 klap, je reduceert overstrominggevaar en er komt meer water ter beschikking.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:45:35 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_220643932
Overigens ook knettergek dat we drinkwater zo massaal verspillen.
Waarom zouden we onze wc's doorspoelen met schoon drinkwater? Gemiddeld 31 liter per persoon per dag!
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_220643936
Is dat verbruik inclusief of exclusief (Amerikaanse) datacentra?
pi_220643939
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:42 schreef marc0871 het volgende:
De afgelopen jaren al meerdere keren geweest dat je kraanwater in hun verzorgingsgebied moest koken, ivm poepbacterien.
Dat is toch een tekort aan drinkwater, waar ze voor waarschuwen.
De infrastructuur is oude troep, er moet geïnvesteerd worden.
Alles is fors duurder dan vroeger.
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:47:12 #14
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_220643941
quote:
13s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:29 schreef vosss het volgende:

[..]

En dat wij als Vitens jarenlang structureel te weinig geïnvesteerd hebben in het hele gebeuren, dat laten we voor ons eigen gemak gewoon even achterwege en wentelen het probleem af op de burger die het gore lef heeft om die kraan open te draaien.

Idem met al die energiebedrijven. Jarenlang alles in eigen zak gestoken en nu is het de schuld van de burger.

#allekranenopen
Als ik jou was zou ik even kijken wie de aandeelhouders zijn van dit soort bedrijven en die vonden het wel heel lekker om al dat dividend in de zakjes te proppen. De netbeheerders willen meestal echt wel, maar konden geen kant af door het afromen van de gelden.
pi_220643946
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:41 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Gelukkig heb ik een diepe waterput met electrische pomp. Mijn moestuin is een groot deel van mijn voedselvoorziening, dus die blijf ik hoe dan ook van water voorzien. Vitens kan me wat.
Grondwater is lang niet altijd drinkwater. Bij ons is het sterk ijzerhoudend. Het is tegenwoordig echter niet al te lastig er zelf goedkoop drinkwater van te maken, althans in kleinere hoeveelheden. In de buurt van landbouw en veeteelt bevat het doorgaans veel nitraat en dat grondwater kan je beter niet drinken, nitraat kan je ook niet zo eenvoudig en goedkoop zelf verwijderen/afbreken.
pi_220643949
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:47 schreef RichardHammond het volgende:

[..]
Als ik jou was zou ik even kijken wie de aandeelhouders zijn van dit soort bedrijven en die vonden het wel heel lekker om al dat dividend in de zakjes te proppen. De netbeheerders willen meestal echt wel, maar konden geen kant af door het afromen van de gelden.
Het maakt mij geen zak uit. Ik betaal. Zodat zij leveren.

Als hun levering in gevaar komt dan is dat niet mijn pakkie an.
vosss is de naam,
pi_220643957
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:31 schreef vosss het volgende:

[..]
Die tyfuslijers kunnen aan mijn dikke ballen zuigen.

Opgesodemietert. Ik betaal hiervoor. Lever. Godverdomme.

Om ze te kloten ga ik vandaag 2x in bad en dat is een bad waar 500 liter in gaat. :B
Jij bent dus eentje, die van mening is dat iedereen met geld, de medemensen een leverplicht mogen opleggen?
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:50:52 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220643961
quote:
Exact dit.
Vitens is ieder half jaar aan het janken over 'gevaar voor drinkwater'.

Puur gelul. In 2 dagen regen valt de totale hoeveelheid drinkwater die wij in NL met zn allen nodig hebben. Consumenten, bedrijven, alles.

Eigenlijk zegt vitens dus dat het een stelletje amateurs zijn. En daar leggen ze continu de aandacht op.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220643964
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:48 schreef Digi2 het volgende:
Bij ons is het sterk ijzerhoudend. Het is tegenwoordig echter niet al te lastig er zelf goedkoop drinkwater van te maken, althans in kleinere hoeveelheden
Klopt. Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood die pomp te kunnen gebruiken.
  vrijdag 24 april 2026 @ 10:51:20 #20
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220643966
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:46 schreef CarbonC het volgende:
Is dat verbruik inclusief of exclusief (Amerikaanse) datacentra?
Die door lokale politici hier mochten komen.
1947-2016
pi_220643970
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Klopt. Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood die pomp te kunnen gebruiken.
Heb je ooit water gedronken uit dat waterfilter of met die tabletten? Heb je het getest?
pi_220643993
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:50 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij bent dus eentje, die van mening is dat iedereen met geld, de medemensen een leverplicht mogen opleggen?
Iedereen die een uitkering accepteert doet dat impliciet al. Valuta zelf behelst nog geen leverplicht maar een claim op diensten en goederen. Leverplicht benodigt een overheid die contract-naleving en belastingplicht afdwingt met haar geweldsmonopolie.
pi_220643999
quote:
Ik wacht nog even tot m'n dak vervangen is, daarna komt er ook ongeveer 1m3 aan regenwateropslag.
pi_220644010
quote:

[..]
Gewoon Bear Gryls methode, je neemt wat houdskool, legt dat op een lapt stof en je giet het water er doorheen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_220644018
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je ooit water gedronken uit dat waterfilter of met die tabletten? Heb je het getest?
Wel getest met wat water uit het slootje in de winter. geen ijzersmaak, wel nauwelijks merkbare chloorsmaak vanwege het zuiveringstabletje. Zeker in noodgevallen voldoet het prima. Vanuit de pomp moet ik het nog eens uittesten de volgende keer dat ik hem aan slinger om de grote bakken te vullen met water.
  vrijdag 24 april 2026 @ 11:00:09 #27
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_220644026
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:58 schreef raptorix het volgende:

[..]
Gewoon Bear Gryls methode, je neemt wat houdskool, legt dat op een lapt stof en je giet het water er doorheen.
Die dronk toch alleen zijn eigen pis.
Drop you like an ill, bad habit
pi_220644029
quote:

[..]
Je kan ook vrij eenvoudig zo'n filter maken met een lege plastic fles, houtskool, steentjes, zand en wat stof of watten. Moet ik inderdaad eens uitproberen.
pi_220644031
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik wacht nog even tot m'n dak vervangen is, daarna komt er ook ongeveer 1m3 aan regenwateropslag.
Ik vermoed dat regenwater ook nog de meest eenvoudige manier is om bijv de plee mee door te spoelen en te reinigen is voor drinkwaterverbruik. Grondwater in Nederland bevat vaak teveel ijzer en/of nitraten, die nitraten komen vanwege de intensieve landbouw&veeteelt in het grondwater.
pi_220644039
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:59 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Wel getest met wat water uit het slootje in de winter. geen ijzersmaak, wel nauwelijks merkbare chloorsmaak vanwege het zuiveringstabletje. Zeker in noodgevallen voldoet het prima. Vanuit de pomp moet ik het nog eens uittesten de volgende keer dat ik hem aan slinger om de grote bakken te vullen met water.
Test het vooral ook op nitraat, vanwege de intensieve landbouw&veeteelt kan dat gehalte verhoogd zijn. Nitraat is goed oplosbaar en heeft geen sterke smaak. Je ziet het niet, maar kan wel degelijk in schadelijke hoeveelheden aanwezig zijn.
  vrijdag 24 april 2026 @ 11:03:40 #31
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220644040
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat regenwater ook nog de meest eenvoudige manier is om bijv de plee mee door te spoelen en te reinigen is voor drinkwaterverbruik. Grondwater in Nederland bevat vaak teveel ijzer en/of nitraten, die nitraten komen vanwege de intensieve landbouw&veeteelt in het grondwater.
Maar dan moet je het wel op je watersysteem aansluiten, want anders moet je met een emmer of gieter water gaan tappen bij je regenton (en dat ga je niet doen als het zeikt van de regen) elke keer dat je naar het toilet bent geweest, en dat blijf je niet volhouden.

Dus dan moet het al geintegreerd worden zodat dat regenwater automatisch gebruikt wordt om je toilet-reservoirs te vullen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220644043
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Test het vooral ook op nitraat, vanwege de intensieve landbouw&veeteelt kan dat gehalte verhoogd zijn. Nitraat is goed oplosbaar en heeft geen sterke smaak. Je ziet het niet, maar kan wel degelijk in schadelijke hoeveelheden aanwezig zijn.
Aquarium testsetje is wel handig.
Heb ik sowieso, want 2 aquaria.
pi_220644053
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:00 schreef pmponer het volgende:

[..]
Die dronk toch alleen zijn eigen pis.
Ja maar na paar dagen ben je dat ook wel zat he.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 24 april 2026 @ 11:06:36 #34
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220644069
pi_220644091
quote:

[..]

#allekranenopen
vitens wil al jaren uitbreiden en nieuwe winlocaties openen. maar drinkwaterbedrijven in NL zijn gebonden aan strikte vergunningen van de provincies. terwijl de bevolking explodeert en de woningbouwopgave doordendert, blokkeren diezelfde overheden nieuwe waterwinning vanwege stikstofregels of natuurbelangen. je kunt een bakker niet verwijten dat hij geen brood bakt als de overheid de oven verzegelt.
pi_220644098
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dan moet je het wel op je watersysteem aansluiten, want anders moet je met een emmer of gieter water gaan tappen bij je regenton (en dat ga je niet doen als het zeikt van de regen) elke keer dat je naar het toilet bent geweest, en dat blijf je niet volhouden.

Dus dan moet het al geintegreerd worden zodat dat regenwater automatisch gebruikt wordt om je toilet-reservoirs te vullen.
Het ligt eraan of het de moeite waard is de plee met grond of regenwater door te spoelen. Er wordt nogal wat drinkwater verspilt bij het plee doorspoelen. Bij nieuwbouw kan men het gebruik van regenwater voor het doorspoelen integreren. Het hoofdkantoor van ons bedrijf heeft dat al. Bij langdurige droogte wordt automatisch omgeschakeld op leidingwater, maar meestal is er voldoende regenwater in reserve opgevangen. Als je een eigen huis hebt staat hoofdzakelijk een gebrek aan handigheid en creativiteit je nog in de weg ;)
pi_220644102
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ook een goed idee inderdaad. Ik zal eens een setje teststrips bestellen. Ik heb dan wel 2+ weken drinkwater in flessen staan maar mocht ik hierop terug moeten vallen is het wel goed om te weten of het veilig is zonder bewerking.
pi_220644107
quote:

[..]
vitens is 100% eigendom van de overheid...er zijn geen private aandeelhouders of durfkapitalisten die met de winst weglopen...

lees de WACC-wetgeving maar eens en dan leer je over een grote factor in dit probleem
pi_220644116
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:44 schreef Digi2 het volgende:
Het zijn mensen die zoveel water gebruiken, een stop op de bevolkingsgroei is essentieel. Daarnaast moeten er ivm met de klimaatverandering veel meer spaarbekkens komen. Daarmee vang je 2 vliegen in 1 klap, je reduceert overstrominggevaar en er komt meer water ter beschikking.
kan er niet meer over zeggen. maar onze politici gaan gwn doodleuk door met de massa-instroom, dus hier hoeven we niets van te verwachten
pi_220644117
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:55 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Iedereen die een uitkering accepteert doet dat impliciet al. Valuta zelf behelst nog geen leverplicht maar een claim op diensten en goederen. Leverplicht benodigt een overheid die contract-naleving en belastingplicht afdwingt met haar geweldsmonopolie.
De uitkeringsgerechtigden leggen hun medemensen toch geen leverplicht op van producten en diensten? Dat doen slechts de mensen met teveel tot veel geld.
  vrijdag 24 april 2026 @ 11:19:30 #41
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_220644120
We hebben een heel IJsselmeer vol water. Wanneer gaan die lui nou gewoon eens hun werk doen.
pi_220644125
quote:

[..]
Je kan ook gewoon je plas drinken.
pi_220644128
check hier een leuk voorbeeld. het duurde bij dit project wel ZEVEN jaar voordat vitens een vergunning kreeg drinkwater te winnen. en wie maakten bezwaar? de burgers en boeren die nu in de reacties (niet per se op fok) op vitens schelden

https://www.h2owaternetwe(...)aterwinning-luxwoude
pi_220644130
Vitens heeft gewoon een reminder in Outlook staan dat ze rond deze tijd even een paniekbericht de wereld in moeten slingeren. Vermoeiend. Ik ga zo mijn zwembad vullen met drinkwater!
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_220644135
quote:
de incidenten met de enterokokken zijn juist het bewijs van het gelijk van vitens. waarom treden die besmettingen op? omdat het systeem totaal overbelast is. door de extreme piekvraag moeten de pompen op maximale capaciteit draaien, wat de drukverhoudingen in het oude netwerk (dat door trage vergunningen niet vernieuwd kan worden) verstoort.

de oplossing voor die bacteriën? meer en modernere productielocaties. en wie blokkeert die ook alweer? precies.
pi_220644138
quote:

[..]
Drinkwater is een nutsvoorziening. Het ACM zit daar echt wel scherp op met toezicht, om te beoordelen of er geen misbruik van het monopolie plaatsvindt en aandeelhouders op grote schaal hun zakken vullen ten koste van de consument. De bevolking groeit snel en ik vermoed dat de overheid achterblijft met vergunningverstrekking mbt water wingebieden.
pi_220644153
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
vitens wil al jaren uitbreiden en nieuwe winlocaties openen. maar drinkwaterbedrijven in NL zijn gebonden aan strikte vergunningen van de provincies. terwijl de bevolking explodeert en de woningbouwopgave doordendert, blokkeren diezelfde overheden nieuwe waterwinning vanwege stikstofregels of natuurbelangen. je kunt een bakker niet verwijten dat hij geen brood bakt als de overheid de oven verzegelt.
Bevolkingsexplosie terugdraaien, stoppen met landbouwgif en Amerikaanse datacentra sluiten.
Probleem opgelost.
pi_220644187
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:28 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Bevolkingsexplosie terugdraaien, stoppen met landbouwgif en Amerikaanse datacentra sluiten.
Probleem opgelost.
datacenters zijn een rode haring, die verbruiken zo minuscuul weinig water, het is een lachertje (0,08% van het totale leidingwaterverbruik per jaar). elektriciteit vreten ze wel hard (rond de 5% per jaar). het zijn nederlanders zelf die zoveel data verbruiken dat ze wel nodig zijn

de problemen met datacenters zijn vooral lokaal want ze oefenen nogal veel druk uit op hun directe omgeving. maar nationaal niveau valt het allemaal reuze mee.

neen, huishoudens zijn het leeuwendeel van de vraag.

elke nieuwe inwoner in het verzorgingsgebied van vitens verbruikt gemiddeld 119 liter water per dag. bij een bevolkingsgroei van honderdduizenden per jaar is dat een cumulatieve vraag waar geen enkele infrastructuur tegenop kan bouwen, zeker niet met de huidige vergunningsstops en het tekort aan vakmensen.

ik schreeuw het nu al jaren, we moeten nou gvd eens kappen eens met de massa-immigratie. een land met een beperkte watervoorraad kan geen onbeperkte bevolkingsgroei faciliteren
pi_220644278
Ah het jaarlijkse bericht dat drinkwater op is. ✅
Vakman pur sang
pi_220644327
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:18 schreef torentje het volgende:

[..]
De uitkeringsgerechtigden leggen hun medemensen toch geen leverplicht op van producten en diensten?
De uitkeringsgerechtigden doen dat alleen en uitsluitend op het moment dat ze een uitkering accepteren, zelfs wanneer het een private verzekering betreft. Immers het benodigd ofwel contract-naleving danwel belastingplicht om de uitkering te verschaffen. Daarvoor wordt dus contract-naleving of belastingplicht gebruikt dmv het geweldsmonopolie van de overheid. Een plicht behelst immers altijd een aspect van geweld om het af te kunnen dwingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 24-04-2026 12:17:08 ]
pi_220644338
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:40 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
datacenters zijn een rode haring, die verbruiken zo minuscuul weinig water, het is een lachertje (0,08% van het totale leidingwaterverbruik per jaar). elektriciteit vreten ze wel hard (rond de 5% per jaar). het zijn nederlanders zelf die zoveel data verbruiken dat ze wel nodig zijn

de problemen met datacenters zijn vooral lokaal want ze oefenen nogal veel druk uit op hun directe omgeving. maar nationaal niveau valt het allemaal reuze mee.

neen, huishoudens zijn het leeuwendeel van de vraag.

elke nieuwe inwoner in het verzorgingsgebied van vitens verbruikt gemiddeld 119 liter water per dag. bij een bevolkingsgroei van honderdduizenden per jaar is dat een cumulatieve vraag waar geen enkele infrastructuur tegenop kan bouwen, zeker niet met de huidige vergunningsstops en het tekort aan vakmensen.

ik schreeuw het nu al jaren, we moeten nou gvd eens kappen eens met de massa-immigratie. een land met een beperkte watervoorraad kan geen onbeperkte bevolkingsgroei faciliteren
Waarom gebruik je geen hoofdletters?
pi_220644363
Niet zo lang geleden stond er nog te lezen bij vitens dat een tekort aan water in Nederland in feite onmogelijk zou zijn vanwege het vele regenwater, rivieren vanuit Duitsland als het ware wat via ons richting de zee stroomt etc.

Nee, ze hebben decennia niets gedaan om zoet water vast te houden
Ja ze dumpen het in data centers.
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:24:01 #53
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_220644387
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aquarium testsetje is wel handig.
Heb ik sowieso, want 2 aquaria.
Wij hebben met een groepje een berkley filter gekocht. We gebruiken het niet, het is voor nood. Zelf hebben we een kleiner, goedkoper systeem, waar we 20 liter per keer mee kunnen filteren tot 50.000 liter totaal. Elk filter is weer geschikt voor ander water, virusses of bacterien. We hebben ook een put in de tuin voor grondwater maar daar zit inderdaad veel ijzer in en dat drinken we niet maar als het moet, ooit, dan gebruiken we daar dat berkley systeem voor.
To BG or not to BG!
pi_220644404
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet zo lang geleden stond er nog te lezen bij vitens dat een tekort aan water in Nederland in feite onmogelijk zou zijn vanwege het vele regenwater, rivieren vanuit Duitsland als het ware wat via ons richting de zee stroomt etc.

Er zijn sowieso meer waterbekkens nodig, mijn indruk is dat de overheid hier opnieuw de can verder de weg opkinkelt en verzaakt.
quote:
Zijn er meer waterbekkens nodig in Nederland ivm klimaatverandering ?
AI Overview
Ja, door klimaatverandering zijn er in Nederland meer waterbekkens en andere vormen van waterberging nodig. De toename van zowel extreme droogte (watertekort) als hevige regenbuien (wateroverlast) dwingt Nederland om meer water vast te houden in plaats van het direct af te voeren.

Waarom zijn extra waterbekkens nodig?
Bestrijden van droogte en verzilting: Door warmere zomers neemt de verdroging van de bodem toe, wat schade veroorzaakt aan landbouw, natuur en drinkwaterproductie. Waterbekkens kunnen water opslaan in natte tijden om te gebruiken in droge tijden.
Opvangen van piekbuien (wateroverlast): Door klimaatverandering vallen regenbuien intensiever. Extra berging is nodig om bebouwd gebied te beschermen tegen 'natte voeten'.
Drinkwatervoorziening: De vraag naar drinkwater neemt toe en de huidige reservoirs kunnen piekgebruik steeds minder goed aan.

Toekomstige strategie (klimaatadaptatie):
Water vasthouden: Het watersysteem wordt aangepast om water langer in de bodem en sloten te houden, in plaats van het snel naar zee te pompen.
Transformatie waterbeheer: Er is een omslag nodig van een stapsgewijze aanpak naar een radicalere inrichting van het watersysteem om bestand te zijn tegen 2050.
Berging in natuurgebieden: Natuurpercelen worden vaker ingezet als waterberging bij hevige regenval.
pi_220644410
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:13 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Waarom gebruik je geen hoofdletters?
is sneller typen, en leesbaarheid blijft toch behouden. en gwn te lui om de shift-toets te gebruiken

alleen in formele communicatie typ ik netjes.
pi_220644417
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:24 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wij hebben met een groepje een berkley filter gekocht. We gebruiken het niet, het is voor nood. Zelf hebben we een kleiner, goedkoper systeem, waar we 20 liter per keer mee kunnen filteren tot 50.000 liter totaal. Elk filter is weer geschikt voor ander water, virusses of bacterien. We hebben ook een put in de tuin voor grondwater maar daar zit inderdaad veel ijzer in en dat drinken we niet maar als het moet, ooit, dan gebruiken we daar dat berkley systeem voor.
Staat ook nog op mijn verlanglijstje inderdaad. Ik zou hem wel regelmatig testen.
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:33:23 #57
335476 oppiedoppie
pi_220644431
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:31 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Staat ook nog op mijn verlanglijstje inderdaad. Ik zou hem wel regelmatig testen.
Hij is nooit getest en zelfs niet uit de verpakking gehaald. Is voor noodgevallen.
To BG or not to BG!
pi_220644432
Beschamend dit als waterland Nederland. Zo rijk zijn en de basis zoals energie, water en huisvesting niet op orde hebben.
pi_220644435
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

het water uit duitsland is de afgelopen jaren steeds vaker vervuild met PFAS, medicijnresten en industriële lozingen. en de lage waterstand in de rijn tijdens droge zomers zorgt voor verzilting. dus dat willen we niet hebben.

en vitens een drinkwaterbedrjif, geen waterschap. het vasthouden van water in de bodem is de wettelijke taak van de waterschappen en de provincies. vitens smeekt al sinds de droogte van 2018 om het grondwaterpeil te verhogen. wie hielden dat tegen? de landbouwlobby en de provinciale poltiek, omdat boeren in het voorjaar droge akkers willen om met zware machines het land op te kunnen.

als een arts 10 jaar geleden zei dat je gezond was, en hij zegt vandaag dat je een hoge bloeddruk hebt, is hij dan de grote slechterik? nee, dan pas je je levensstijl aan. vitens is die arts. nederland is de patiënt met een chronisch watertekort door een ongezonde bevolkingsgroei-obsessie.
pi_220644448
quote:
Volgens Vitens is het goed nieuws dat burgers en bedrijven minder drinkwater verbruiken. "Toch blijft de totale vraag stijgen door de groei van bedrijven en bevolkingsgroei."
Ook weer een gevolg van de massa-immigratie dus.
pi_220644455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:24 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Is dat niet een V.S. ding, waar het water van veel minder kwaliteit is dan hier?
pi_220644459
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De uitkeringsgerechtigden doen dat alleen en uitsluitend op het moment dat ze een uitkering accepteren, zelfs wanneer het een private verzekering betreft. Immers het benodigd ofwel contract-naleving danwel belastingplicht om de uitkering te verschaffen. Daarvoor wordt dus contract-naleving of belastingplicht gebruikt dmv het geweldsmonopolie van de overheid. Een plicht behelst immers altijd een aspect van geweld om het af te kunnen dwingen.
De meeste producten en diensten worden toch geleverd aan de mensen met teveel of veel geld, die profiteren dan toch het meeste van het geweldsmonopolie van de overheid? Die kunnen in tegenstelling tot uitkeringsgerechtigden probleemloos veel consumeren.
pi_220644463
Misschien stoppen met de wc door te spoelen met drinkwater?
pi_220644469
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:33 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Hij is nooit getest en zelfs niet uit de verpakking gehaald. Is voor noodgevallen.
Begrijp ik, idem voor mijn benzinegenerator, maar aangezien ik het belangrijk vind dat het in geval van nood werkt, en dat ik weet hóe het werkt, test ik eigenlijk alles wat ik in huis heb 1-2x per jaar. Anders heb je risico dat je het straks inderdaad nodig hebt, en er iets mis blijkt te zijn. Of je moet dan de handleiding gaan napluizen :)
pi_220644470
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
De importtsunami stoppen of de wc door kunnen trekken: keuzes, keuzes...
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:44:54 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_220644481
Never waste a good crisis!

quote:
Het bedrijf, dat volledig in handen is van gemeenten en provincies, zegt verder dat klimaatverandering de problemen alleen maar vergroot. Op warme en droge dagen gebruiken mensen meer water. Tegelijkertijd staan plekken waar water wordt gewonnen onder druk door extreme weeromstandigheden, zoals verdroging in Natura 2000-gebieden en waterverontreiniging.
pi_220644491
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:34 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Beschamend dit als waterland Nederland. Zo rijk zijn en de basis zoals energie, water en huisvesting niet op orde hebben.
Klopt, maar ik denk ook wel dat veel Nederlanders meer water verspillen dan nodig is.
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:48:58 #68
335476 oppiedoppie
pi_220644497
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:38 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Is dat niet een V.S. ding, waar het water van veel minder kwaliteit is dan hier?
Geen id. Iemand leek het een goed idee om zon ding te kopen en we hebben gezamenlijk geld gelapt. Volgens mij was het destijds 800 euro. Het is trouwens Berkey ipv Berkley.
To BG or not to BG!
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:54:19 #69
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_220644511
Haha het jaarlijkse bericht van Vitens :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 24 april 2026 @ 12:54:48 #70
3542 Gia
User under construction
pi_220644512
quote:
Wij zitten bij lange niet aan 100m3 per persoon, misschien de helft. En we sproeien ook nog de tuin bij droogte. Gaan we ook niet mee ophouden, zolang we nog onder de gestelde grens zitten.
pi_220644538
Het zoveelste probleem waarbij de oplossing is het aanpakken van de overbevolking.
  vrijdag 24 april 2026 @ 13:12:03 #72
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220644598
Oh ja de zomer is aanstaande natuurlijk :O
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  vrijdag 24 april 2026 @ 13:17:57 #73
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_220644626
Ik laat gewoon de hele dag de tuinslang in de wc lopen.
Mij pakken ze niet.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_220644636
De EU wordt steeds meer een derde wereld continent

Zelfs stroom en water is niet meer te garanderen

Kan Putin of Trump niet gewoon Brussel overnemen?
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_220644675
Zolang het ene na het andere datacenter geopend wordt neem ik dit met een korrel zout.

Dit weekend de tuin sproeien.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 24 april 2026 @ 13:41:24 #76
141482 Q.
JurassiQ
pi_220644696
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Het grootste deel van het water wordt verspild door de boeren. Huishoudens zijn maar een klein deel.
For great justice!
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:05:58 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220644789
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 13:20 schreef epicbeardman het volgende:
De EU wordt steeds meer een derde wereld continent

Zelfs stroom en water is niet meer te garanderen

Kan Putin of Trump niet gewoon Brussel overnemen?
Vooralsnog is het hier een stuk beter toeven dan in de landen waar de door jou genoemde schurken het voor het zeggen hebben.

Het staat je natuurlijk vrij om te emigreren naar het beloofde land :W .
Huilen dan.
pi_220644875
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:45 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens ook knettergek dat we drinkwater zo massaal verspillen.
Waarom zouden we onze wc's doorspoelen met schoon drinkwater? Gemiddeld 31 liter per persoon per dag!
Dat was geen probleem totdat we besloten dat we met 19 mln mensen in een veel te klein land moesten wonen.

VVD bedankt :R
  vrijdag 24 april 2026 @ 14:26:24 #79
141482 Q.
JurassiQ
pi_220644877
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:26 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dat was geen probleem totdat we besloten dat we met 19 mln mensen in een veel te klein land moesten wonen.

VVD bedankt :R
En vooral met heel veel waterverspillende boeren. Die zijn het echte probleem.
For great justice!
  Forum Admin vrijdag 24 april 2026 @ 14:28:35 #80
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220644886
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:26 schreef Q. het volgende:

[..]
Nee die zijn het probleem niet in dit geval.

Het is populair om boeren van alles wat niet goed gaat de schuld te geven, maar in dit geval is zware industrie voornamelijk de grootverbruiker.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220644897
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:28 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Probleem opgelost.
Mark Rutte: "Dat is niet goed voor ons vestigingsklimaat" :|W
pi_220644909
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:37 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ook weer een gevolg van de massa-immigratie dus.
Het hinderlijke is dat ze ook het bedrijfsleven vermelden. Alsof het niet alleen maar de schuld van bevolkingsgroei is. Maar groei bedrijfsleven correleert sterk aan bevolkingsgroei. We mogen dus wel een causaal verband stellen en concluderen dat het 100% de schuld van bevolkingsgroei is.
Kappen met die massa migratie.
pi_220644913
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:05 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Vooralsnog is het hier een stuk beter toeven dan in de landen waar de door jou genoemde schurken het voor het zeggen hebben.

Het staat je natuurlijk vrij om te emigreren naar het beloofde land :W .
Probleem is dat iedereen hierheen migreert en als we niet uitkijken wordt het hier net zo shit als al die landen waar mensen vandaan komen.
pi_220644916
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 april 2026 14:26 schreef Q. het volgende:

[..]
Gebruiken die zoveel leidingwater dan? Dacht sloten en grondwater.
pi_220645644
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:39 schreef torentje het volgende:

[..]
De meeste producten en diensten worden toch geleverd aan de mensen met teveel of veel geld, die profiteren dan toch het meeste van het geweldsmonopolie van de overheid? Die kunnen in tegenstelling tot uitkeringsgerechtigden probleemloos veel consumeren.
In een land als Nederland consumeren uitkeringsgerechtigden (nog) op enorme schaal, zeker als je het vergelijkt met de minder bedeelden in veruit de meeste landen ter wereld. De beter bedeelden kunnen de overheid gebruiken voor het afdwingen van contract-naleving, evt via de rechter.

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 24-04-2026 18:00:41 ]
pi_220645660
ik zou graag minder verbruiken, maar ik heb de ruimte niet in mn appartememt om even douchewater ofzo op te vangen en
op te slaan voor toilet gebruik. Een alternatief voor drinkwater als douchewater zou ook een uitkomst zijn voor veel verbruik
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  vrijdag 24 april 2026 @ 18:01:34 #87
65846 Bocaj
47th President.
pi_220645704
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Ah het jaarlijkse bericht dat drinkwater op is. ✅
Het mooie weer komt eraan! :Y 8-)
  vrijdag 24 april 2026 @ 18:05:43 #88
370431 drakin
vurig typje
pi_220645720
Zorg gewoon dat we niet meer het toilet doorspoelen met drinkwater of met drinkwater douchen.

119 liter per dag per persoon. Zoveel drinkt niemand of gebruikt zoveel voor het koken.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_220645726
Ons waterverbruik over 2025 was 812 m3. Gelukkig geen Vitens.
pi_220645734
quote:
88s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:05 schreef drakin het volgende:
Zorg gewoon dat we niet meer het toilet doorspoelen met drinkwater of met drinkwater douchen.

119 liter per dag per persoon. Zoveel drinkt niemand of gebruikt zoveel voor het koken.
Veel te duur om bestaande woningen om te bouwen. Het roepen is eenvoudig, het uitvoeren niet. Wij hebben overigens wel een grijswatersysteem.
pi_220645736
Je hebt één taak. Tennet had die andere ene taak.
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
  vrijdag 24 april 2026 @ 18:10:03 #92
370431 drakin
vurig typje
pi_220645741
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:08 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Veel te duur om bestaande woningen om te bouwen. Het roepen is eenvoudig, het uitvoeren niet. Wij hebben overigens wel een grijswatersysteem.
Omdat dit al decennia lang geroepen wordt maar nog nooit iemand een flikker gedaan heeft bij alle nieuwe woningen daarna.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
pi_220645745
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:08 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
gewoon onderdeel van verduurzaming en zo duur hoeft dat niet te zijn, afhankelijk van het soort woning
pi_220645774
quote:
88s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:10 schreef drakin het volgende:

[..]
Omdat dit al decennia lang geroepen wordt maar nog nooit iemand een flikker gedaan heeft bij alle nieuwe woningen daarna.
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat het niet de standaard is bij nieuwbouw. Wij hebben er bewust voor gekozen toen we ons huis lieten bouwen. Was een no-brainer.
pi_220645777
Als je je als burger overal wat van aan gaat trekken kun je een hele grote pot met geld meebrengen en dan achteraf een deel verrekenen met subsidies.

Een straat verderop in je dure woonwijk woont dan een stel dat zich niks aantrekt van alles en gewoon doorgaan met consumeren en vervuilen. Niets op tegen maar als de overheid verandering wil gaan zien zullen ze het niet alleen aantrekkelijk moeten maken maar ook iets meer dan dat gaan stimuleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dementor op 24-04-2026 20:12:21 ]
  vrijdag 24 april 2026 @ 18:17:21 #96
370431 drakin
vurig typje
pi_220645779
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:16 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat het niet de standaard is bij nieuwbouw. Wij hebben er bewust voor gekozen toen we ons huis lieten bouwen. Was een no-brainer.
Hartstikke goed van jullie. Ik zou het ook wel willen, maar hoe pas je een 100 plus jarig huis aan?
Freaks like me drink tea
pi_220645795
quote:
88s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:17 schreef drakin het volgende:

[..]
Hartstikke goed van jullie. Ik zou het ook wel willen, maar hoe pas je een 100 plus jarig huis aan?
Geen idee. Ik leverde alleen een wensenlijst in en keurde het ontwerp goed. Van de rest heb ik niet zoveel verstand. :P
pi_220645900
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 17:42 schreef Digi2 het volgende:
In een land als Nederland consumeren uitkeringsgerechtigden (nog) op enorme schaal, zeker als je het vergelijkt met de minder bedeelden in veruit de meeste landen ter wereld. De beter bedeelden kunnen de overheid gebruiken voor het afdwingen van contract-naleving, evt via de rechter.
De mannen met teveel tot veel geld consumeren echter veel meer, met hulp van het geweldsmonopolie van de overheid.
Kijk maar eens goed om je heen in de verstedelijkte gebieden.
pi_220646714
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:35 schreef torentje het volgende:

[..]
De mannen met teveel tot veel geld consumeren echter veel meer, met hulp van het geweldsmonopolie van de overheid.
Kijk maar eens goed om je heen in de verstedelijkte gebieden.
Wat zijn mensen met teveel geld ?
Wat is er mis met het naleven van contracten door mensen, die dat doorgaans vrijwillig zonder dwang aangaan?
pi_220646778
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 20:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wat zijn mensen met teveel geld ?
Wat is er mis met het naleven van contracten door mensen, die dat doorgaans vrijwillig zonder dwang aangaan?
Als jij niet weet wat mannen zijn met veel tot heel veel geld , dan weet ik ook niet meer wat ik kan zeggen. Je weet het of je weet het niet en iemand die het niet weet is bij mij niet welkom.
  vrijdag 24 april 2026 @ 20:36:53 #101
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_220646802
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 20:34 schreef torentje het volgende:

[..]
Als jij niet weet wat mannen zijn met veel tot heel veel geld , dan weet ik ook niet meer wat ik kan zeggen. Je weet het of je weet het niet en iemand die het niet weet is bij mij niet welkom.
Kun je ook eens inhoudelijk reageren? Er komt altijd een bizarre rant waaraan ik geen touw kan vastknopen. Maar kan aan mij liggen.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_220647088
quote:
Ah daar is ie weer, heb mijn bingokaart voor jaarlijks geklaag over het verbruik van burgers weer klaarliggen.
pi_220647130
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 18:35 schreef torentje het volgende:
De mannen met teveel tot veel geld
1. Er zijn ook vrouwen met 'teveel tot veel geld', typisch dat je daar niet over jankt.
2. 'teveel geld': het communisme is een paar stops verderop richting het oosten. Veel plezier. Stuur af en toe een kaartje met een afbeelding van de Briljante Kameraad.
pi_220647255
Waterput is een goede investering
  vrijdag 24 april 2026 @ 21:56:38 #105
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220647417
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2026 12:34 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Van dat geld waar we zo rijk van werden, is uitgegeven aan een heel select gezelschap en wat echt wel noodzakelijke water verstevigingen.

Nu wordt die rijkdom dichtgeflikkerd met cement.
Werkelijk... dit land...
1947-2016
pi_220647423
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:32 schreef Since2003 het volgende:
Waterput is een goede investering
Yup, geen spijt van. Van de benzinegenerator en 60 liter benzine om de pomp in geval van nood te kunnen laten draaien overigens ook niet.
pi_220647635
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 20:36 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Kun je ook eens inhoudelijk reageren? Er komt altijd een bizarre rant waaraan ik geen touw kan vastknopen. Maar kan aan mij liggen.
Je kan het, het best bekijken vanuit een extreem narcistisch, zelfs solipsistisch wereldbeeld. Dan valt alles op zijn plaats. Torentje is de maat der dingen zelf, ten alle tijden en in elk denkbaar opzicht.
pi_220647653
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 22:21 schreef Digi2 het volgende:
Torentje is de maat der dingen zelf, ten alle tijden en in elk denkbaar opzicht.
Dus Kim Jong Un heeft een account hier?
pi_220647681
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 22:23 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Dus Kim Jong Un heeft een account hier?
Met de hulp van en tolk waarschijnlijk :P
_O-
  vrijdag 24 april 2026 @ 22:27:23 #110
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_220647683
Het gegaslight komt weer eens bij Henk en Ingrid.

Wie waren er zo geil om datacentra te bouwen? Wie zijn de grootverbruikers van water?
pi_220648150
quote:

[..]
Grondwater is lang niet altijd drinkwater. Bij ons is het sterk ijzerhoudend. Het is tegenwoordig echter niet al te lastig er zelf goedkoop drinkwater van te maken, althans in kleinere hoeveelheden. In de buurt van landbouw en veeteelt bevat het doorgaans veel nitraat en dat grondwater kan je beter niet drinken, nitraat kan je ook niet zo eenvoudig en goedkoop zelf verwijderen/afbreken.
Hier in het zuiden is het mijnwater elk jaar met ruim een meter aan het stijgen. Het bedrijf wat beloofd heeft te blijven oppompen heeft een hele tijd geleden besloten te stoppen met bestaan, waardoor er geen rechtsbescherming meer is. Het niveau van verontreinigd water nadert nu het drinkwaterniveau. Niemand weet wat er dan gebeurt, maar de kans is aanzienlijk dat er ergens in de toekomst in Limburg dus een drinkwaterprobleem ontstaat door wederom overheidsfalen. En niemand die het weet of waarschijnlijk interesseert. De kolonie is leeggetrokken en kan nu rustig naar de verdoemenis.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220648275
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 23:30 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Hier in het zuiden is het mijnwater elk jaar met ruim een meter aan het stijgen. Het bedrijf wat beloofd heeft te blijven oppompen heeft een hele tijd geleden besloten te stoppen met bestaan, waardoor er geen rechtsbescherming meer is. Het niveau van verontreinigd water nadert nu het drinkwaterniveau. Niemand weet wat er dan gebeurt, maar de kans is aanzienlijk dat er ergens in de toekomst in Limburg dus een drinkwaterprobleem ontstaat door wederom overheidsfalen. En niemand die het weet of waarschijnlijk interesseert. De kolonie is leeggetrokken en kan nu rustig naar de verdoemenis.
In Duitsland zijn ze nog heel lang doorgegaan met de steenkoolmijnen, terwijl die erg verliesgevend waren. Nu kost het wegpompen van het water uit de mijnen nog altijd en voor de verre toekomst circa 300 miljoen per jaar.

quote:
Hoeveel subsidie hebben de duitse steenkool mijnen ontvangen de laatste 30 jaar?
AI Overview
De Duitse steenkoolmijnen (harde steenkool) hebben in de laatste 30 jaar (ongeveer 1995-2018) tientallen miljarden euro's aan overheidssubsidies ontvangen. De totale steun voor de steenkoolmijnbouw tussen 1970 en de sluiting van de laatste mijn in 2018 wordt geschat op meer dan 337 miljard euro.
quote:
Wat zijn de jaarlijkse kosten aan het wegpompen van water uit de gesloten duitse kolenmijnen?
AI Overview
Het wegpompen van water uit gesloten Duitse steenkoolmijnen, vaak aangeduid als onderdeel van de 'Ewigkeitslasten' (eeuwige lasten), kost de exploitant (RAG AG) ongeveer 300 miljoen euro per jaar.

Hieronder volgen de belangrijkste details over deze kosten:
Wat is het? Dit waterbeheer (Grubenwasserhaltung) is noodzakelijk om te voorkomen dat het grondwater in voormalige mijngebieden, zoals het Ruhrgebied, stijgt en vervuild raakt of overstromingen veroorzaakt.
Oorzaak: Door grootschalige mijnbouw is de grond in het Ruhrgebied op veel plaatsen verzakt. Zonder actieve bemaling zou het mijnwater stijgen, wat leidt tot instabiliteit en milieuschade.
Eeuwigdurend: Het gaat om een 'eeuwige taak', wat betekent dat de pompen in feite voor altijd moeten blijven draaien, ook al is de steenkoolwinning sinds 2018 gestaakt.
Financiering: De kosten worden gedragen door de RAG-Stiftung, die de opbrengsten uit activa gebruikt om deze 'Ewigkeitslasten' te financieren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 24-04-2026 23:53:32 ]
  zaterdag 25 april 2026 @ 00:05:33 #113
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220648434
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 23:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In Duitsland zijn ze nog heel lang doorgegaan met de steenkoolmijnen, terwijl die erg verliesgevend waren. Nu kost het wegpompen van het water uit de mijnen nog altijd en voor de verre toekomst circa 300 miljoen per jaar.
[..]
[..]

Terwijl je het water nuttig kan gebruiken:
quote:
Water uit de mijnen

Het water in de dieper gelegen gangen wordt op natuurlijke wijze door de aarde opgewarmd tot temperaturen tussen 30°C en 40°C. Het is daarmee uitermate geschikt om gebouwen te verwarmen, terwijl het water in de bovenste stelsels juist geschikt is voor koeling.
https://mijnwater.com/over-mijnwater/geschiedenis-en-toekomst
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220648554
quote:
3s.gif Op zaterdag 25 april 2026 00:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Terwijl je het water nuttig kan gebruiken:
[..]
https://mijnwater.com/over-mijnwater/geschiedenis-en-toekomst
Het is vaak wel behoorlijk veronreinigd, maar mogelijk kunnen ze in Duitsland dmv warmtewisselaars en warmtepompen dat mijnwater toch nog nuttig maken.
  zaterdag 25 april 2026 @ 00:30:33 #115
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220648625
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:38 schreef pmponer het volgende:
Leg de rekening maar weer bij de belastingbetaler.
Jaren wanbeleid en visieloos besturen en dan weer eens de hand op houden. Waar kennen we dat toch van.

Ik ga toch maar een bron laten slaan in de tuin
iederee
n moet zelf en bron slaan , en zelf filteren en drinkwater kopen
klaar met die vitens
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220648952
Maar ga gerust verder met overbevolken. Daar lost je alles mee op.
Corporate translator
  zaterdag 25 april 2026 @ 02:44:08 #117
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220648956
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 02:42 schreef HSG het volgende:
Maar ga gerust verder met overbevolken. Daar lost je alles mee op.
Vooral nog meer hier binnenhalen. Volk wil wat anders, maar de overheid wil groei.

Hoe dan?

Ook wel een beetje krokodillentranen van vitens hoor dit. Janken iedere 6 maanden met gelijke berichten.
1947-2016
pi_220648958
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 02:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vooral nog meer hier binnenhalen. Volk wil wat anders, maar de overheid wil groei.

Hoe dan?

Ook wel een beetje krokodillentranen van vitens hoor dit. Janken iedere 6 maanden met gelijke berichten.
Daarom begon die hele babyboom. Mensen werden gemotiveerd om zoveel mogelijk kinderen te maken want dat was goed voor de economie.

Dat het ernstige gevolgen heeft voor planeet aarde kwamen ze later achter.
Corporate translator
pi_220648960
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 02:46 schreef HSG het volgende:

[..]
Daarom begon die hele babyboom. Mensen werden gemotiveerd om zoveel mogelijk kinderen te maken want dat was goed voor de economie.

Dat het ernstige gevolgen heeft voor planeet aarde kwamen ze later achter.
Babyboom was om de sterfte na wo2 te compenseren. Dat is nu niet meer relevant.
pi_220648962
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 02:48 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Babyboom was om de sterfte na wo2 te compenseren. Dat is nu niet meer relevant.
De aarde was er ook toen er minder dan een miljard mensen waren en het ging toen zelfs beter met ons planeetje.
Corporate translator
pi_220648970
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2026 02:49 schreef HSG het volgende:

[..]
De aarde was er ook toen er minder dan een miljard mensen waren en het ging toen zelfs beter met ons planeetje.
De overbevolking komt met name uit kansarme regio's. Afrika en Midden Oosten puilen uit en komen allemaal naar Europa.
pi_220648973
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 02:52 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
De overbevolking komt met name uit kansarme regio's. Afrika en Midden Oosten puilen uit en komen allemaal naar Europa.
Uiteindelijk houdt dat vanzelf wel op.... wanneer moeder natuur genoeg van de mens heeft.
Corporate translator
pi_220649077
Ik merk op dat door immigratie er ieder jaar 12 miljoen kuub extra drinkwatergebruik bijkomt.

Jaar in jaar uit. Zo langzamerhand ontstaat er aan alles een tekort.

Maar maatregelen? Nee, dat niet.
pi_220649177
De M, A of de J zitten weer in de maand dus Vitens waarschuwt consumenten weer en doet vervolgens niets aan grootverbruikers.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220649206
quote:

[..]

Buren hebben dat in hun nieuwbouwwoning laten aanbrengen. Was iets van 8k. In België is het al jaren verplicht. Voor 8k koop je ca 4000m3. Daar kun je pp 40 jaar mee doen. Voor alleen wc's een factor 10 meer. Economisch dus waanzin.

Zit zelf trouwens aan een verbruik van 275 liter per dag. Oftewel 8,5m3 per maand. Dat is eerlijk gezegd best fors voor 1 persoon dus moet ik eens naar kijken.

Als ik zo snel zie is het 160l voor ca 18 minuten douchen. Plus 7l per keer doorspoelen groot of 3l klein. Vaatwasser 20l stoomoven weet ik zo niet maar zal iets van een halve liter zijn.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_220649208
quote:

[..]

Buren hebben dat in hun nieuwbouwwoning laten aanbrengen. Was iets van 8k. In België is het al jaren verplicht. Voor 8k koop je ca 4000m3. Daar kun je pp 40 jaar mee doen. Voor alleen wc's een factor 10 meer. Economisch dus waanzin.

Zit zelf trouwens aan een verbruik van 275 liter per dag. Oftewel 8,5m3 per maand. Dat is eerlijk gezegd best fors voor 1 persoon dus moet ik eens naar kijken.

Als ik zo snel zie is het 160l voor ca 18 minuten douchen. Plus 7l per keer doorspoelen groot of 3l klein. Vaatwasser 20l stoomoven weet ik zo niet maar zal iets van een halve liter zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:19 schreef Hexagon het volgende:
We hebben een heel IJsselmeer vol water. Wanneer gaan die lui nou gewoon eens hun werk doen.
En leven in een rivier delta.
pi_220649312
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 06:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De M, A of de J zitten weer in de maand dus Vitens waarschuwt consumenten weer en doet vervolgens niets aan grootverbruikers.
Dat laatste is niet helemaal waar. Die krijgen in een groot deel van hun gebied gewoon echt geen nieuwe aansluitingen meer…
pi_220649374
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2026 07:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat laatste is niet helemaal waar. Die krijgen in een groot deel van hun gebied gewoon echt geen nieuwe aansluitingen meer…
Het gaat om de huidige aansluitingen en grondwateroppompingen. Al is dat laatste waterschap.

Vorig jaar bij zo'n zelfde bericht van Vitens had ik de verbruiken per categorie opgezocht.
pi_220649564
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 07:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Zoveel water gebruik ik met 2 volwassenen en twee schoolkinderen. Is wel stevig ja. Verslaafd aan douchen of badderen?
pi_220649613
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het gaat om de huidige aansluitingen en grondwateroppompingen. Al is dat laatste waterschap.

Vorig jaar bij zo'n zelfde bericht van Vitens had ik de verbruiken per categorie opgezocht.
Het probleem zit maar beperkt in het huidige verbruik. Dat is nog wel te doen momenteel. Ze kunnen vooral de verwachte groei van het verbruik niet aan.
pi_220649673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:17 schreef PurifieR het volgende:

[..]
1. Er zijn ook vrouwen met 'teveel tot veel geld', typisch dat je daar niet over jankt.
In tegenstelling tot de mannen met veel tot teveel geld geven die vrouwen geen leverplicht.
  zaterdag 25 april 2026 @ 09:21:01 #132
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220649689
quote:
Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood
En een luchtreiniger neem ik aan :?
pi_220649712
Volgend jaar moet het oppervlaktewater naar de Kaderrichtlijn Water (25 jaar geleden opgesteld in de EU) 100% aan de eisen voldoen, en kan niet meer worden uitgesteld. De juridische procedures zijn al in de maak om de boel weer te gijzelen. 0% van het oppervlaktewater voldoet eraan. Dit komt bovenop de dreigende tekorten. RIVM voorspelt daadwerkelijk tekort in 2030. Ook van deze regering hoor je vrijwel niks van beleid. Om een nieuwe stikstofcrisis te voorkomen zijn ze geloof ik de KRW aan het simplificeren, aangezien NL hun water niet op orde kan krijgen als buurlanden dat ook niet doen. Fingers crossed dat dat er doorheen gaat komen dan maar…
pi_220650012
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 07:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

En leven in een rivier delta.
De beschikbaarheid van grote hoeveelheid natuurlijke bronnen zegt weinig of het wel doelmatig/economisch benut wordt. Dit staat bekend als de 'recource curse', sterk gelieerd aan 'Dutch disease', de hollandse ziekte en dat blijft ons achtervolgen. Overdaad schaadt, een bekend gezegde blijkt ook hier op te gaan ;(
quote:
Wat betekent een Resource curse en zou dat in het geval van Nederland ook kunnen opgaan mbt drinkwater?
AI Overview
De resource curse (grondstoffenvloek) is een economische paradox waarbij landen of regio's met een overvloed aan natuurlijke hulpbronnen (zoals olie, gas of mineralen) paradoxaal genoeg een lagere economische groei, minder democratie en slechtere ontwikkelingsresultaten kennen dan landen met minder van deze hulpbronnen.

Kernpunten van de Resource Curse:
Dutch Disease (Hollandse ziekte): De export van grondstoffen zorgt voor een sterke munt, waardoor andere sectoren (zoals industrie) minder competitief worden en krimpen.
Economische stagnatie: Overmatige focus op één grondstofsector zorgt voor kwetsbaarheid bij prijsschommelingen.
Slecht bestuur/Corruptie: Regeringen worden minder afhankelijk van belastingen en investeren daardoor minder in de bevolking.

Zou de "Resource Curse" kunnen opgaan voor Nederland m.b.t. drinkwater?
Hoewel de klassieke 'Dutch Disease' (door gas) vooral in de jaren 70 speelde, is er nu een nieuwe, paradoxale dreiging met drinkwater. Er is geen sprake van een vloek door een overschot aan geld, maar wel door een dreigend tekort aan de grondstof zelf.

Hier zijn de redenen waarom een "water-vloek" kan opgaan voor Nederland:
Valse schijn van overvloed: Nederland staat bekend als een waterland, wat heeft geleid tot een jarenlange "gratis" houding en onvoldoende urgentie bij drinkwaterbesparing en -bescherming.
Toenemende schaarste (Supply vs. Demand): Drinkwaterbedrijven waarschuwen dat de vraag naar water de productiecapaciteit overstijgt door bevolkingsgroei en industriële vraag. Na 2030 zijn er mogelijk tekorten.
Kwaliteitsproblemen (Vervuiling): De bronnen voor drinkwater (grondwater en rivieren) zijn vervuild door PFAS, medicijnresten en meststoffen. Slechts 1% van het water in Nederland is van 'goede' kwaliteit, wat de zuivering bemoeilijkt en kostbaarder maakt.
Ruimtelijke ordening en conflict: De vraag naar drinkwater zorgt voor spanningen tussen natuur, landbouw, industrie en huishoudens. In sommige gebieden is er al een (tijdelijk) verbod op nieuwe drinkwateraansluitingen voor bedrijven.

Conclusie:
Nederland bevindt zich in een "water-paradox": het land is omringd door water, maar het kwalitatief hoogwaardige zoete drinkwater raakt schaars. Als Nederland niet investeert in innovatie, besparing en betere bescherming van de bronnen, kan de overvloed van vroeger leiden tot een "vloek" van schaarste en economische beperkingen in de toekomst

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 25-04-2026 10:46:08 ]
pi_220650054
Er zijn toch wel landen met hogere mate van droogte en ook een hoge bevolkingsdichtheid? Hoe doen zij dat?
pi_220650141
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:33 schreef Nidal het volgende:
Er zijn toch wel landen met hogere mate van droogte en ook een hoge bevolkingsdichtheid? Hoe doen zij dat?
Dat bevolkingsoverschot komt deze kant op dmv migratie.

NWS / De grote volksverhuizing #6
pi_220650153
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat bevolkingsoverschot komt deze kant op dmv migratie.

NWS / De grote volksverhuizing #6
Daar zit wat in, het feit dat wij hun leefomgeving verzieken met oorlog en uitbuiting zal dat enkel in een stroomversnelling doen belanden.
  zaterdag 25 april 2026 @ 10:55:00 #138
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220650207
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:45 schreef Nidal het volgende:

[..]
Daar zit wat in, het feit dat wij hun leefomgeving verzieken met oorlog en uitbuiting zal dat enkel in een stroomversnelling doen belanden.
Vertel mij dan eens waarom ze door 10 landen gaan en ons uitzoeken.
En wij doen niks. Uiteindelijk doen ze het zelf door een potje ruzie te gaan zoeken met elkaar en de buren uit te dagen ipv hun energie te stoppen in civilisatie ontwikkelen.

Maar leuke poging verder hoor.
1947-2016
pi_220650225
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:45 schreef Nidal het volgende:

[..]
De EU voert volgens mij al langere tijd geen oorlog meer in Afrika en Azie, maar ging kindjes redden met voedsel en medische hulp. Ik ben nog van die generatie, het was goed bedoeld, maar de goede bedoelingen en de hel achterhalen ons wel. Die hel komt nu. Uitbuiting vooral door local warlords en corrupte overheden daar. Er is nu een polici vanuit de EU voor 'good governance' door steun en heffingsvrijstellingen te koppelen aan corruptiebestrijding. Te laat en ik vrees dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Wij kopen vrijwel alles uit China tegenwoordig. China heeft nu een grote aanwezigheid/invloed in Azie en Afrika en uitbuiting/moraal, bovendien zoiets zoals MVO, doen ze niet aan.
pi_220650376
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:16 schreef torentje het volgende:

[..]
In tegenstelling tot de mannen met veel tot teveel geld geven die vrouwen geen leverplicht.
Leverplicht? Wat? Waar heb je het over? Neem je pilletje.
pi_220650426
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vertel mij dan eens waarom ze door 10 landen gaan en ons uitzoeken.
En wij doen niks. Uiteindelijk doen ze het zelf door een potje ruzie te gaan zoeken met elkaar en de buren uit te dagen ipv hun energie te stoppen in civilisatie ontwikkelen.

Maar leuke poging verder hoor.
Ze zoeken ons uit omdat wij goede voorzieningen hebben qua onderwijs en sociale instellingen.

Zou jij dat niet doen? Als je toch moest vluchten, waaarom zou je dan in eerste land stoppen als je daar toch geen binding mee hebt, dan kan je beter even iets verder gaan.

Als jij in Libanon zou wonen en je hele omgeving is kapot gemaakt, zou jij dan blijven?
pi_220650428
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:24 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Leverplicht? Wat? Waar heb je het over? Neem je pilletje.
Jij moet eerst eens leren lezen, want ik reageerde op een user die stelde dat, omdat hij geld heeft de energieboeren verplicht zijn om aan hem schoon drinkwater te leveren.
Neem dus zelf maar een pilletje waardoor jouw leesvermogen ook zo goed wordt als het mijne.
pi_220650431
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De EU voert volgens mij al langere tijd geen oorlog meer in Afrika en Azie, maar ging kindjes redden met voedsel en medische hulp. Ik ben nog van die generatie, het was goed bedoeld, maar de goede bedoelingen en de hel achterhalen ons wel. Die hel komt nu. Uitbuiting vooral door local warlords en corrupte overheden daar. Er is nu een polici vanuit de EU voor 'good governance' door steun en heffingsvrijstellingen te koppelen aan corruptiebestrijding. Te laat en ik vrees dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Wij kopen vrijwel alles uit China tegenwoordig. China heeft nu een grote aanwezigheid/invloed in Azie en Afrika en uitbuiting/moraal, bovendien zoiets zoals MVO, doen ze niet aan.
Het gaat niet alleen om wat de EU doet, maar ook om de landen waarmee zij samen spannen.
pi_220650494
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:40 schreef Nidal het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om wat de EU doet, maar ook om de landen waarmee zij samen spannen.
Zoveel landen waarmee de EU warme banden onderhoudt zijn er niet. Ijsland, NZ, Japan, ZK, Canada en Australie voornamelijk. De VS, Rusland en China worden eerder als een potentiele bedreiging gezien/ervaren. Er is sinds kort wel een verdrag in gang gezet met een aantal zuid-amerikaanse landen, het EU-Mercosur verdrag. Dit moet echter nog door de afzonderlijke EU-lidstaten geratificeerd worden voordat het van kracht is.
pi_220650535
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoveel landen waarmee de EU warme banden onderhoudt zijn er niet. Ijsland, NZ, Japan, ZK, Canada en Australie voornamelijk. De VS, Rusland en China worden eerder als een potentiele bedreiging gezien/ervaren. Er is sinds kort wel een verdrag in gang gezet met een aantal zuid-amerikaanse landen, het EU-Mercosur verdrag. Dit moet echter nog door de afzonderlijke EU-lidstaten geratificeerd worden voordat het van kracht is.
Niet in de hoedanigheid van EU, maar wel in overkoepelende organen zoals navo.

Daarbij ondersteunt de EU wel degelijk Israël.
pi_220650598
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:03 schreef Nidal het volgende:

[..]
Niet in de hoedanigheid van EU, maar wel in overkoepelende organen zoals navo.

Daarbij ondersteunt de EU wel degelijk Israël.
NAVO is geen EU en bijv Oostenrijk en Ierland zijn EU-lid, geen NAVO-lid.
Binnen de EU is er nogal wat verdeeldheid tav de houding mbt Israel. Duitsland is zeer omzichting vanwege hun verleden en Spanje wil de banden met Israel loskappen. De EU benodigd daarnaast met name betaalbare goede raketafweersystemen en daarin ruled Israel veruit. Bovendien heeft bijv Duitsland al een deel van de israelische antiraket afweersystemen operatief. Nederland staat op het punt de contracten te gaan tekenen, veel keus is er niet, de VS of Israel. Of je nu door de hond of kat gebeten wordt :{
pi_220650658
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
NAVO is geen EU en bijv Oostenrijk en Ierland zijn EU-lid, geen NAVO-lid.
Binnen de EU is er nogal wat verdeeldheid tav de houding mbt Israel. Duitsland is zeer omzichting vanwege hun verleden en Spanje wil de banden met Israel loskappen. De EU benodigd daarnaast met name betaalbare goede raketafweersystemen en daarin ruled Israel veruit. Bovendien heeft bijv Duitsland al een deel van de israelische antiraket afweersystemen operatief. Nederland staat op het punt de contracten te gaan tekenen, veel keus is er niet, de VS of Israel. Of je nu door de hond of kat gebeten wordt :{
Noem me maar naïef, maar als we ons niet zo met Oekraïne bemoeid hadden, hadden we die afweersystemen nu niet nodig.

Daarbij is er wat mij betreft niets wat het inkopen van een genocidaal land rechtvaardigt. Dat moet je als beschaafd land gewoon niet willen.
pi_220650664
quote:
Daar stroomt er vaak geen drinkbaar water van Nederlandse kwaliteit uit de kraan.
pi_220650714
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:18 schreef Nidal het volgende:

[..]
Noem me maar naïef, maar als we ons niet zo met Oekraïne bemoeid hadden, hadden we die afweersystemen nu niet nodig.

Daarbij is er wat mij betreft niets wat het inkopen van een genocidaal land rechtvaardigt. Dat moet je als beschaafd land gewoon niet willen.
Ik heb niets tegen poepen, pissen, neuken en genociden, ook niet zoals het de joden destijds betrof. Genociden en moorden is de soort mens eigen. Ik ben nogal wars van ideaalbeelden die verre van de historische werkelijkheid staan. 'Beschaafdheid' is imo een dun laagje vernis.
  zaterdag 25 april 2026 @ 15:06:57 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220651630
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:38 schreef Nidal het volgende:

[..]
Ze zoeken ons uit omdat wij goede voorzieningen hebben qua onderwijs en sociale instellingen.

Zou jij dat niet doen? Als je toch moest vluchten, waaarom zou je dan in eerste land stoppen als je daar toch geen binding mee hebt, dan kan je beter even iets verder gaan.

Als jij in Libanon zou wonen en je hele omgeving is kapot gemaakt, zou jij dan blijven?
Voorzieningen als alles gratis en geregeld ten koste van NLse bewoners ja.

Wegwezen.
1947-2016
pi_220651867
quote:
Geen idee. Wat ik wel weet is dat Nederland een piepklein landje is aan de kust van het Europese continent.
Nederland werd beroemd om het droogleggen van bepaalde gebieden.
En het is bijzonder alarmerend als zelfs een moerasgebied (wat Nederland in feite is) de noodklok gaat luiden ivm droogte en watertekort.
pi_220651871
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 15:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Voorzieningen als alles gratis en geregeld ten koste van NLse bewoners ja.

Wegwezen.
Welk land zou jij dan kiezen als je een vluchteling was?
  zaterdag 25 april 2026 @ 17:42:37 #153
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220652787
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:01 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Welk land zou jij dan kiezen als je een vluchteling was?
Gaat niet om kiezen. Gaat om veiligheid.

En wij maken het die gasten het veel te goed hier met allerlei privileges. Daarom komen ze hier.
En om hun middeleeuwse ideologie met uitbreidingsdrift tevreden te stellen.
1947-2016
  zaterdag 25 april 2026 @ 17:44:07 #154
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220652796
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Geen idee. Wat ik wel weet is dat Nederland een piepklein landje is aan de kust van het Europese continent.
En het is bijzonder alarmerend als zelfs een moerasgebied (wat Nederland in feite is) de noodklok gaat luiden ivm droogte en watertekort.
Omdat het complete bullshit is van dat vitensdirecteurtje.
In 2 regendagen valt de complete jaarlijkse behoefte al. En dan komt er ook nog eens vanuit allerlei hoeken water binnengestroomd.
1947-2016
pi_220652830
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 16:00 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het gaat vooral om een dreigend tekort aan drinkwater.Daar kan (nog) veel aan gedaan worden. Met name het gebruik van regenwater verplichtend maken voor nieuwbouw voor wat betreft het toilet doorspoelen. Daar gaat echt heel veel drinkwater onnodig mee verloren. Vanwege de intensieve land en tuinbouw is veel grondwater belast met nitraat. Dit nitraat kan door bacterien onder de juiste omstandigheden afgebroken worden, dat zal als de massa-immigratie blijft doorgaan noodzakelijk worden. Deze reinigingsstap neemt veel oppervlak en tijd in beslag en veroorzaakt deels ook eigen verontreining. Het op deze wijze denitrificeren en reinigen tot drinkwater zal kostbaar worden en nog meer druk leggen op het oppervlaktegebruik.

quote:
Hoe kan met behulp van denitrificatie van water drinkwater worden gemaakt?
AI Overview
Denitrificatie is een biologisch zuiveringsproces dat wordt gebruikt om nitraat
uit water te verwijderen en zo te maken tot drinkwater. Het proces zet nitraat om in onschadelijk stikstofgas
, dat uit het water ontsnapt in de atmosfeer. Dit proces is cruciaal voor het zuiveren van grondwater of oppervlaktewater met een te hoog nitraatgehalte, wat vaak wordt veroorzaakt door landbouwactiviteiten.

Hoe denitrificatie werkt bij drinkwaterproductie:
Anaërobe omstandigheden (zuurstofarm): Het proces verloopt onder zuurstofarme (anoxische) omstandigheden, waarin specifieke bacteriën (denitrificeerders) nitraat gebruiken om elektronen over te dragen in plaats van zuurstof.
Koolstofbron toevoegen: Omdat grondwater vaak te weinig organische materie bevat, wordt er een koolstofbron (zoals ethanol, methanol of azijnzuur) toegevoegd aan het water om de bacteriën te voeden en de reactie te starten.
Biologische stappen: De bacteriën zetten nitraat (NO3-) stapsgewijs om in luchtstikstof N2.
Bio-filters: Dit gebeurt vaak in een 'denitrificatie-biofilter', een reactor gevuld met dragermateriaal (zoals zand of speciaal keramisch materiaal) waarop de bacteriën een biofilm vormen.
Nazuivering: Na de denitrificatie wordt het water vaak belucht om eventuele resten van de koolstofbron te verwijderen en het water te voorzien van zuurstof, gevolgd door een filtratiestap om bacteriën te verwijderen.

Dit proces is milieuvriendelijker en vaak economischer dan chemische verwijdering of omgekeerde osmose, omdat het nitraat vernietigt in plaats van het alleen te scheiden.
pi_220652851
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:45 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Zoveel water gebruik ik met 2 volwassenen en twee schoolkinderen. Is wel stevig ja. Verslaafd aan douchen of badderen?
Zoals ik zei gemiddeld 18 minuten douchen per dag.
Heel af ent oe 2x als ik er zin in heb.
pi_220652964
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 17:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Gaat niet om kiezen. Gaat om veiligheid.

En wij maken het die gasten het veel te goed hier met allerlei privileges. Daarom komen ze hier.
En om hun middeleeuwse ideologie met uitbreidingsdrift tevreden te stellen.
Nee, het gaat wel om veiligheid.
Het gaat niet om wat jij hiervan vindt.
  zaterdag 25 april 2026 @ 20:35:23 #158
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220654139
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 18:02 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee, het gaat wel om veiligheid.
Het gaat niet om wat jij hiervan vindt.
Als het echt om veiligheid zou gaan, is turkije of de balkan al genoeg he. Gaat om andere dingen.

En blijkbaar snap jij daar geen reet van.
1947-2016
pi_220655460
Ik dacht hoe heeft Vitesse opeens verstand van drinkwater, ik moet misschien toch maar eens wat meer daarvan drinken tussen de biertjes door
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_220669910
quote:

[..]
Niet alleen nitraat, maar ook glyfosaat en ander landbouwgif.
  dinsdag 28 april 2026 @ 10:52:25 #161
141482 Q.
JurassiQ
pi_220670332
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 10:15 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Niet alleen nitraat, maar ook glyfosaat en ander landbouwgif.
Is goed voor de weerstand. :{w
For great justice!
pi_220670418
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 april 2026 10:52 schreef Q. het volgende:

[..]
Is goed voor de weerstand. :{w
Organische chemische stoffen zoals pesticiden en glyfosaat kunnen doorgaans dmv een actief koolfilter verwijderd worden. Anorganische stoffen zoals nitraat kunnen daarmee niet worden verwijderd.
pi_220672166
quote:

[..]

#allekranenopen
Basale (economische) principes niet begrijpen :')
  dinsdag 28 april 2026 @ 16:33:08 #164
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220672268
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:44 schreef Digi2 het volgende:
De bevolking in Nederland zou gewoon krimpen zonder kanslozen asielzoekers.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  dinsdag 28 april 2026 @ 17:40:56 #165
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220672656
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 16:33 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
De bevolking in Nederland zou gewoon krimpen zonder kanslozen asielzoekers.
maar de huishoudensverdunning gaat door
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220672811
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Maar de huishoudensverdunning gaat door.
Ja, en?
  woensdag 29 april 2026 @ 17:56:36 #167
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_220679222
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 17:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
maar de huishoudensverdunning gaat door
Dat maakt voor het aantal mensen wat water nodig heeft geen hol uit.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  woensdag 29 april 2026 @ 17:58:09 #168
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220679231
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2026 17:56 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Dat maakt voor het aantal mensen wat water nodig heeft geen hol uit.
voor onze tuinen wel
  woensdag 29 april 2026 @ 18:12:05 #169
16180 CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220679304
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2026 18:08 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Ja, en?
En niks. MM wil het gewoon weer naar zijn stokpaardje draaien.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220681668
quote:
Zonder grote veranderingen in de toekomst mogelijk geen water uit de kraan

Het is de vraag of er in de toekomst in Nederland genoeg schoon drinkwater is als er niet hard wordt ingegrepen. Daarvoor waarschuwt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur donderdag.
De kwaliteit van het Nederlandse drinkwater staat bekend als de wereldtop. We zijn gewend dat er altijd water uit de kraan komt. Zoveel als we nodig hebben, en dat kunnen we ook nog eens drinken. Dat is lang niet overal vanzelfsprekend. Denk maar aan Zuid-Europese landen waar chloor aan het water is toegevoegd.

Nu is die kwaliteit in Nederland nog vanzelfsprekend. Maar als ingrijpende veranderingen uitblijven, dan staat de beschikbaarheid van voldoende en schoon drinkwater onder druk. Daarvoor zijn meerdere oorzaken, zegt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een rapport.

Door klimaatverandering heeft Nederland vaker last van droogte en hogere temperaturen, waarbij meer water verdampt. Er is dan minder water vanuit de natuur beschikbaar, terwijl er wel meer water wordt verbruikt. Zo'n 40 procent van het Nederlandse drinkwater wordt gemaakt van oppervlaktewater: rivieren en meren.

Ongeveer 60 procent van het drinkwater komt uit grondwater. Grondwaterbronnen raken steeds verder vervuild door stoffen uit de industrie, meststoffen, bestrijdingsmiddelen en medicijnresten. Drinkwaterbedrijven waarschuwen al langer dat water niet altijd meer goed gezuiverd kan worden.

De Rli sluit zich daar nu bij aan. "Zonder stevig ingrijpen zal het probleem van vervuilingen richting het einde van deze eeuw steeds prangender worden."

De zorgen over de hoeveelheid en kwaliteit van het drinkwater betekenen niet dat er morgen geen water meer uit de kraan komt. Ook kun je met een gerust hart het kraanwater in Nederland drinken. Dat behoort nog steeds tot de wereldtop.

Maar om dat ook in de toekomst te kunnen garanderen, zijn veranderingen nodig. Dat is niet in een paar weken geregeld. Het kan jaren duren voordat er nieuwe methodes zijn om drinkwater te winnen of om wetgeving aan te passen. De Rli roept op daar op tijd mee te beginnen.
Frontpage: Rli waarschuwt: zonder ingrijpen raakt ons drinkwater op
  donderdag 30 april 2026 @ 06:57:13 #171
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_220681700
Bij ons kwam er vandaag al minimaal water uit de kraan. Wil ik de N230 opdraaien, ga ik bijna op mijn plaat zoveel water als er ligt! Denk dat daar een lekkage is.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_220681758
Geen water, geen elektra...

Misschien zitten we gewoon vol.

Tijd dat het aantal inwoners gaat krimpen.
pi_220681766
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 07:29 schreef OmniRocket het volgende:

ga je emigreren?
  donderdag 30 april 2026 @ 07:32:07 #174
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220681768
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2026 07:29 schreef OmniRocket het volgende:

Het is niet de bedoeling dat je met oplossingen komt. Straks gaan er banen op de tocht.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 1 mei 2026 @ 18:32:11 #175
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220691514
How does Saudi Arabia move billions of liters of seawater deep into one of the driest deserts on Earth?

quote:
In this documentary, discover how Saudi engineers built a massive water pipeline network to transport desalinated seawater hundreds of kilometers inland -- transforming arid deserts into livable cities and fertile farmland.

From giant steel pipelines and high-pressure pumping stations to advanced desalination plants along the coast, you'll see how seawater is converted, pushed, and controlled across extreme distances and harsh terrain.

Follow the journey of water as it travels through some of the world's largest pipeline systems -- crossing scorching deserts, remote plateaus, and vast empty landscapes where no natural rivers exist.

Step inside the engineering challenge of maintaining flow, pressure, and safety at an industrial scale, while supplying millions of people with water in a nation where water is more valuable than oil.
pi_220847022
twitter

Wederom alarmerende geluiden vanuit Vitens.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:23:14 #177
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_220847030
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:21 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]

Wederom alarmerende geluiden vanuit Vitens.
Blijkbaar vind de politiek dit niet belangrijk.
Ik zie een nieuwsbericht als deze elk jaar minimaal 2x.
Net als het stroomnet is vol.
Het heeft pas prioriteit als het telaat is.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_220847038
Hoezo raakt het grondwater steeds meer vervuild door meststoffen en bestrijdingsmiddelen? Dat zijn er toch juist steeds minder?
pi_220847174
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:25 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoezo raakt het grondwater steeds meer vervuild door meststoffen en bestrijdingsmiddelen? Dat zijn er toch juist steeds minder?
Omdat die langzaam doorsijpelen vanuit het oppervlaktewater in het grondwater. Daarnaast hebben vervuilende stoffen verschillende persistenties binnen hun omgeving.
pi_220847185
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Omdat die langzaam doorsijpelen vanuit het oppervlaktewater in het grondwater. Daarnaast hebben vervuilende stoffen verschillende persistenties binnen hun omgeving.
Ik bedoel dat er steeds minder meststoffen en bestrijdingsmiddelen (zouden moeten) zijn. Dan zou dat toch niet meer moeten zijn.
  woensdag 20 mei 2026 @ 13:51:17 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220847204
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:47 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Ik bedoel dat er steeds minder meststoffen en bestrijdingsmiddelen (zouden moeten) zijn. Dan zou dat toch niet meer moeten zijn.
eet jij appels of peren met plekjes , klokhuis rot of pierstek?

of eet jij liever buitenlandse fruit

als je niet met stikstof mest dan krijg je geen opbrengst van je investering
pi_220847227
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2026 13:47 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Veel schade is al aangericht en het doorsijpelen gaat nog 100den jaren door. Zelfs als we Nederland geheel compleet ontvolken. De nitraatbelasting op veel plaatsen is nog steeds hoog, met name in de regio op de Veluwe waar ik woon. Het gebruik van o.a. herbiciden, pesticiden o.a. insecticiden&fungiciden is aan banden gelegd, maar niet verboden.
Ik vergat nog dat door de vergrijzing steeds meer medicijnresten in het oppervlaktewater terechtkomen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Digi2 op 20-05-2026 14:06:49 ]
pi_220847791
Hoelang is schoon drinkwater in Nederland nog vanzelfsprekend?
Vandaag gaat het over de hoeveelheid drinkwater in Nederland met Jan Jacob van Dijk, voorzitter van de Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')