Bekijk deze YouTube-videoquote:Drinkwaterbedrijf Vitens waarschuwt voor een tekort aan drinkwater als er geen nieuwe bronnen en infrastructuur bij komen. Het gemiddelde verbruik per persoon is vorig jaar wel wat gedaald, maar het lost volgens Vitens de problemen door onder meer klimaatverandering niet op. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf.
Nederlanders gebruikten vorig jaar dagelijks gemiddeld 119,1 liter drinkwater per persoon, een halve liter minder dan een jaar eerder. Volgens Vitens is het goed nieuws dat burgers en bedrijven minder drinkwater verbruiken. "Toch blijft de totale vraag stijgen door de groei van bedrijven en bevolkingsgroei."
Het bedrijf zegt dat het steeds vaker voorkomt dat er meer water wordt gevraagd dan er geleverd kan worden, bijvoorbeeld op warme dagen. Vitens levert drinkwater aan 6 miljoen mensen in Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel en gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. Drinkwater wordt gemaakt van oppervlakte- en grondwater.
Tekort aan vakmensen
Snel meer drinkwater oppompen is niet eenvoudig. Er zijn in Nederland te weinig plekken waar water kan worden gewonnen. Ook zijn de leidingen en andere infrastructuur niet ingericht op de grotere vraag. Het uitbreiden van het waternet is ingewikkeld. Net als andere technische sectoren kampt Vitens met een tekort aan vakmensen, schrijft RTV Utrecht.
Volgens Vitens betekent deze situatie dat bedrijven niet altijd meer kunnen rekenen op een drinkwateraansluiting of een uitbreiding. Ook aansluitingen voor nieuwbouwhuizen kunnen vertraging oplopen. "Dat raakt zowel de woningbouw als de economie in het verzorgingsgebied van Vitens", waarschuwt het bedrijf.
Het bedrijf, dat volledig in handen is van gemeenten en provincies, zegt verder dat klimaatverandering de problemen alleen maar vergroot. Op warme en droge dagen gebruiken mensen meer water. Tegelijkertijd staan plekken waar water wordt gewonnen onder druk door extreme weeromstandigheden, zoals verdroging in Natura 2000-gebieden en waterverontreiniging.
100 liter per dag
Het drinkwatergebruik in Nederland moet de komende jaren flink omlaag om tekorten te voorkomen. De Algemene Rekenkamer waarschuwde eerder al dat het besparen te langzaam gaat. Er is steeds meer drinkwater in Nederland nodig, omdat de economie en bevolking groeien. Ook zal door klimaatverandering meer drinkwater nodig zijn in de toekomst. Het kabinet wil dat het watergebruik per persoon in 2035 is gedaald naar 100 liter per dag.
quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:25 schreef Bocaj het volgende:
maar het lost volgens Vitens de problemen door onder meer klimaatverandering niet op.
Die tyfuslijers kunnen aan mijn dikke ballen zuigen.quote:Het kabinet wil dat het watergebruik per persoon in 2035 is gedaald naar 100 liter per dag.
Gelukkig heb ik een diepe waterput met electrische pomp. Mijn moestuin is een groot deel van mijn voedselvoorziening, dus die blijf ik hoe dan ook van water voorzien. Vitens kan me wat.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:25 schreef Bocaj het volgende:
Vitens waarschuwt voor tekort aan drinkwater.
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Dat is toch een tekort aan drinkwater, waar ze voor waarschuwen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:42 schreef marc0871 het volgende:
Goh. Alweer Vitens die aan het zeuren is over watertekort?
Laten ze eerst eens zorgen dat ze überhaupt schoon water kunnen leveren.
De afgelopen jaren al meerdere keren geweest dat je kraanwater in hun verzorgingsgebied moest koken, ivm poepbacterien.
Als ik jou was zou ik even kijken wie de aandeelhouders zijn van dit soort bedrijven en die vonden het wel heel lekker om al dat dividend in de zakjes te proppen. De netbeheerders willen meestal echt wel, maar konden geen kant af door het afromen van de gelden.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:29 schreef vosss het volgende:
[..]
En dat wij als Vitens jarenlang structureel te weinig geïnvesteerd hebben in het hele gebeuren, dat laten we voor ons eigen gemak gewoon even achterwege en wentelen het probleem af op de burger die het gore lef heeft om die kraan open te draaien.
Donderstraal op, achterlijk kutbedrijf.![]()
Regel je shit.![]()
Idem met al die energiebedrijven. Jarenlang alles in eigen zak gestoken en nu is het de schuld van de burger.
Flikker toch op.
#allekranenopen
Grondwater is lang niet altijd drinkwater. Bij ons is het sterk ijzerhoudend. Het is tegenwoordig echter niet al te lastig er zelf goedkoop drinkwater van te maken, althans in kleinere hoeveelheden. In de buurt van landbouw en veeteelt bevat het doorgaans veel nitraat en dat grondwater kan je beter niet drinken, nitraat kan je ook niet zo eenvoudig en goedkoop zelf verwijderen/afbreken.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:41 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik een diepe waterput met electrische pomp. Mijn moestuin is een groot deel van mijn voedselvoorziening, dus die blijf ik hoe dan ook van water voorzien. Vitens kan me wat.
Het maakt mij geen zak uit. Ik betaal. Zodat zij leveren.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:47 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik even kijken wie de aandeelhouders zijn van dit soort bedrijven en die vonden het wel heel lekker om al dat dividend in de zakjes te proppen. De netbeheerders willen meestal echt wel, maar konden geen kant af door het afromen van de gelden.
Jij bent dus eentje, die van mening is dat iedereen met geld, de medemensen een leverplicht mogen opleggen?quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:31 schreef vosss het volgende:
[..]
Die tyfuslijers kunnen aan mijn dikke ballen zuigen.
Opgesodemietert. Ik betaal hiervoor. Lever. Godverdomme.
Om ze te kloten ga ik vandaag 2x in bad en dat is een bad waar 500 liter in gaat.
Exact dit.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:42 schreef marc0871 het volgende:
De afgelopen jaren al meerdere keren geweest dat je kraanwater in hun verzorgingsgebied moest koken, ivm poepbacterien.
Klopt. Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood die pomp te kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:48 schreef Digi2 het volgende:
Bij ons is het sterk ijzerhoudend. Het is tegenwoordig echter niet al te lastig er zelf goedkoop drinkwater van te maken, althans in kleinere hoeveelheden
Die door lokale politici hier mochten komen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:46 schreef CarbonC het volgende:
Is dat verbruik inclusief of exclusief (Amerikaanse) datacentra?
Heb je ooit water gedronken uit dat waterfilter of met die tabletten? Heb je het getest?quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Klopt. Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood die pomp te kunnen gebruiken.
Iedereen die een uitkering accepteert doet dat impliciet al. Valuta zelf behelst nog geen leverplicht maar een claim op diensten en goederen. Leverplicht benodigt een overheid die contract-naleving en belastingplicht afdwingt met haar geweldsmonopolie.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent dus eentje, die van mening is dat iedereen met geld, de medemensen een leverplicht mogen opleggen?
Ik wacht nog even tot m'n dak vervangen is, daarna komt er ook ongeveer 1m3 aan regenwateropslag.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:53 schreef Hiddendoe het volgende:
https://waterdeal.nl/blog(...)ers-tot-experts-2026
Gewoon Bear Gryls methode, je neemt wat houdskool, legt dat op een lapt stof en je giet het water er doorheen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Klopt. Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood die pomp te kunnen gebruiken.
Wel getest met wat water uit het slootje in de winter. geen ijzersmaak, wel nauwelijks merkbare chloorsmaak vanwege het zuiveringstabletje. Zeker in noodgevallen voldoet het prima. Vanuit de pomp moet ik het nog eens uittesten de volgende keer dat ik hem aan slinger om de grote bakken te vullen met water.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je ooit water gedronken uit dat waterfilter of met die tabletten? Heb je het getest?
Die dronk toch alleen zijn eigen pis.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon Bear Gryls methode, je neemt wat houdskool, legt dat op een lapt stof en je giet het water er doorheen.
Je kan ook vrij eenvoudig zo'n filter maken met een lege plastic fles, houtskool, steentjes, zand en wat stof of watten. Moet ik inderdaad eens uitproberen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Gewoon Bear Gryls methode, je neemt wat houdskool, legt dat op een lapt stof en je giet het water er doorheen.
Ik vermoed dat regenwater ook nog de meest eenvoudige manier is om bijv de plee mee door te spoelen en te reinigen is voor drinkwaterverbruik. Grondwater in Nederland bevat vaak teveel ijzer en/of nitraten, die nitraten komen vanwege de intensieve landbouw&veeteelt in het grondwater.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik wacht nog even tot m'n dak vervangen is, daarna komt er ook ongeveer 1m3 aan regenwateropslag.
Test het vooral ook op nitraat, vanwege de intensieve landbouw&veeteelt kan dat gehalte verhoogd zijn. Nitraat is goed oplosbaar en heeft geen sterke smaak. Je ziet het niet, maar kan wel degelijk in schadelijke hoeveelheden aanwezig zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:59 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wel getest met wat water uit het slootje in de winter. geen ijzersmaak, wel nauwelijks merkbare chloorsmaak vanwege het zuiveringstabletje. Zeker in noodgevallen voldoet het prima. Vanuit de pomp moet ik het nog eens uittesten de volgende keer dat ik hem aan slinger om de grote bakken te vullen met water.
Maar dan moet je het wel op je watersysteem aansluiten, want anders moet je met een emmer of gieter water gaan tappen bij je regenton (en dat ga je niet doen als het zeikt van de regen) elke keer dat je naar het toilet bent geweest, en dat blijf je niet volhouden.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat regenwater ook nog de meest eenvoudige manier is om bijv de plee mee door te spoelen en te reinigen is voor drinkwaterverbruik. Grondwater in Nederland bevat vaak teveel ijzer en/of nitraten, die nitraten komen vanwege de intensieve landbouw&veeteelt in het grondwater.
Aquarium testsetje is wel handig.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Test het vooral ook op nitraat, vanwege de intensieve landbouw&veeteelt kan dat gehalte verhoogd zijn. Nitraat is goed oplosbaar en heeft geen sterke smaak. Je ziet het niet, maar kan wel degelijk in schadelijke hoeveelheden aanwezig zijn.
Ja maar na paar dagen ben je dat ook wel zat he.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:00 schreef pmponer het volgende:
[..]
Die dronk toch alleen zijn eigen pis.
vitens wil al jaren uitbreiden en nieuwe winlocaties openen. maar drinkwaterbedrijven in NL zijn gebonden aan strikte vergunningen van de provincies. terwijl de bevolking explodeert en de woningbouwopgave doordendert, blokkeren diezelfde overheden nieuwe waterwinning vanwege stikstofregels of natuurbelangen. je kunt een bakker niet verwijten dat hij geen brood bakt als de overheid de oven verzegelt.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:29 schreef vosss het volgende:
[..]
En dat wij als Vitens jarenlang structureel te weinig geïnvesteerd hebben in het hele gebeuren, dat laten we voor ons eigen gemak gewoon even achterwege en wentelen het probleem af op de burger die het gore lef heeft om die kraan open te draaien.
Donderstraal op, achterlijk kutbedrijf.![]()
Regel je shit.![]()
Idem met al die energiebedrijven. Jarenlang alles in eigen zak gestoken en nu is het de schuld van de burger.
Flikker toch op.
#allekranenopen
Het ligt eraan of het de moeite waard is de plee met grond of regenwater door te spoelen. Er wordt nogal wat drinkwater verspilt bij het plee doorspoelen. Bij nieuwbouw kan men het gebruik van regenwater voor het doorspoelen integreren. Het hoofdkantoor van ons bedrijf heeft dat al. Bij langdurige droogte wordt automatisch omgeschakeld op leidingwater, maar meestal is er voldoende regenwater in reserve opgevangen. Als je een eigen huis hebt staat hoofdzakelijk een gebrek aan handigheid en creativiteit je nog in de wegquote:Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan moet je het wel op je watersysteem aansluiten, want anders moet je met een emmer of gieter water gaan tappen bij je regenton (en dat ga je niet doen als het zeikt van de regen) elke keer dat je naar het toilet bent geweest, en dat blijf je niet volhouden.
Dus dan moet het al geintegreerd worden zodat dat regenwater automatisch gebruikt wordt om je toilet-reservoirs te vullen.
Ook een goed idee inderdaad. Ik zal eens een setje teststrips bestellen. Ik heb dan wel 2+ weken drinkwater in flessen staan maar mocht ik hierop terug moeten vallen is het wel goed om te weten of het veilig is zonder bewerking.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Test het vooral ook op nitraat, vanwege de intensieve landbouw&veeteelt kan dat gehalte verhoogd zijn. Nitraat is goed oplosbaar en heeft geen sterke smaak. Je ziet het niet, maar kan wel degelijk in schadelijke hoeveelheden aanwezig zijn.
vitens is 100% eigendom van de overheid...er zijn geen private aandeelhouders of durfkapitalisten die met de winst weglopen...quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:47 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik even kijken wie de aandeelhouders zijn van dit soort bedrijven en die vonden het wel heel lekker om al dat dividend in de zakjes te proppen. De netbeheerders willen meestal echt wel, maar konden geen kant af door het afromen van de gelden.
kan er niet meer over zeggen. maar onze politici gaan gwn doodleuk door met de massa-instroom, dus hier hoeven we niets van te verwachtenquote:Op vrijdag 24 april 2026 10:44 schreef Digi2 het volgende:
Het zijn mensen die zoveel water gebruiken, een stop op de bevolkingsgroei is essentieel. Daarnaast moeten er ivm met de klimaatverandering veel meer spaarbekkens komen. Daarmee vang je 2 vliegen in 1 klap, je reduceert overstrominggevaar en er komt meer water ter beschikking.
De uitkeringsgerechtigden leggen hun medemensen toch geen leverplicht op van producten en diensten? Dat doen slechts de mensen met teveel tot veel geld.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Iedereen die een uitkering accepteert doet dat impliciet al. Valuta zelf behelst nog geen leverplicht maar een claim op diensten en goederen. Leverplicht benodigt een overheid die contract-naleving en belastingplicht afdwingt met haar geweldsmonopolie.
Je kan ook gewoon je plas drinken.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
de incidenten met de enterokokken zijn juist het bewijs van het gelijk van vitens. waarom treden die besmettingen op? omdat het systeem totaal overbelast is. door de extreme piekvraag moeten de pompen op maximale capaciteit draaien, wat de drukverhoudingen in het oude netwerk (dat door trage vergunningen niet vernieuwd kan worden) verstoort.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:42 schreef marc0871 het volgende:
Drinkwater is een nutsvoorziening. Het ACM zit daar echt wel scherp op met toezicht, om te beoordelen of er geen misbruik van het monopolie plaatsvindt en aandeelhouders op grote schaal hun zakken vullen ten koste van de consument. De bevolking groeit snel en ik vermoed dat de overheid achterblijft met vergunningverstrekking mbt water wingebieden.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:47 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Bevolkingsexplosie terugdraaien, stoppen met landbouwgif en Amerikaanse datacentra sluiten.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
vitens wil al jaren uitbreiden en nieuwe winlocaties openen. maar drinkwaterbedrijven in NL zijn gebonden aan strikte vergunningen van de provincies. terwijl de bevolking explodeert en de woningbouwopgave doordendert, blokkeren diezelfde overheden nieuwe waterwinning vanwege stikstofregels of natuurbelangen. je kunt een bakker niet verwijten dat hij geen brood bakt als de overheid de oven verzegelt.
datacenters zijn een rode haring, die verbruiken zo minuscuul weinig water, het is een lachertje (0,08% van het totale leidingwaterverbruik per jaar). elektriciteit vreten ze wel hard (rond de 5% per jaar). het zijn nederlanders zelf die zoveel data verbruiken dat ze wel nodig zijnquote:Op vrijdag 24 april 2026 11:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Bevolkingsexplosie terugdraaien, stoppen met landbouwgif en Amerikaanse datacentra sluiten.
Probleem opgelost.
De uitkeringsgerechtigden doen dat alleen en uitsluitend op het moment dat ze een uitkering accepteren, zelfs wanneer het een private verzekering betreft. Immers het benodigd ofwel contract-naleving danwel belastingplicht om de uitkering te verschaffen. Daarvoor wordt dus contract-naleving of belastingplicht gebruikt dmv het geweldsmonopolie van de overheid. Een plicht behelst immers altijd een aspect van geweld om het af te kunnen dwingen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:18 schreef torentje het volgende:
[..]
De uitkeringsgerechtigden leggen hun medemensen toch geen leverplicht op van producten en diensten?
Waarom gebruik je geen hoofdletters?quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:40 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
datacenters zijn een rode haring, die verbruiken zo minuscuul weinig water, het is een lachertje (0,08% van het totale leidingwaterverbruik per jaar). elektriciteit vreten ze wel hard (rond de 5% per jaar). het zijn nederlanders zelf die zoveel data verbruiken dat ze wel nodig zijn
de problemen met datacenters zijn vooral lokaal want ze oefenen nogal veel druk uit op hun directe omgeving. maar nationaal niveau valt het allemaal reuze mee.
neen, huishoudens zijn het leeuwendeel van de vraag.
elke nieuwe inwoner in het verzorgingsgebied van vitens verbruikt gemiddeld 119 liter water per dag. bij een bevolkingsgroei van honderdduizenden per jaar is dat een cumulatieve vraag waar geen enkele infrastructuur tegenop kan bouwen, zeker niet met de huidige vergunningsstops en het tekort aan vakmensen.
ik schreeuw het nu al jaren, we moeten nou gvd eens kappen eens met de massa-immigratie. een land met een beperkte watervoorraad kan geen onbeperkte bevolkingsgroei faciliteren
Wij hebben met een groepje een berkley filter gekocht. We gebruiken het niet, het is voor nood. Zelf hebben we een kleiner, goedkoper systeem, waar we 20 liter per keer mee kunnen filteren tot 50.000 liter totaal. Elk filter is weer geschikt voor ander water, virusses of bacterien. We hebben ook een put in de tuin voor grondwater maar daar zit inderdaad veel ijzer in en dat drinken we niet maar als het moet, ooit, dan gebruiken we daar dat berkley systeem voor.quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Aquarium testsetje is wel handig.
Heb ik sowieso, want 2 aquaria.
Er zijn sowieso meer waterbekkens nodig, mijn indruk is dat de overheid hier opnieuw de can verder de weg opkinkelt en verzaakt.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet zo lang geleden stond er nog te lezen bij vitens dat een tekort aan water in Nederland in feite onmogelijk zou zijn vanwege het vele regenwater, rivieren vanuit Duitsland als het ware wat via ons richting de zee stroomt etc.
Nee, ze hebben decennia niets gedaan om zoet water vast te houden
Ja ze dumpen het in data centers.
quote:Zijn er meer waterbekkens nodig in Nederland ivm klimaatverandering ?
AI Overview
Ja, door klimaatverandering zijn er in Nederland meer waterbekkens en andere vormen van waterberging nodig. De toename van zowel extreme droogte (watertekort) als hevige regenbuien (wateroverlast) dwingt Nederland om meer water vast te houden in plaats van het direct af te voeren.
Waarom zijn extra waterbekkens nodig?
Bestrijden van droogte en verzilting: Door warmere zomers neemt de verdroging van de bodem toe, wat schade veroorzaakt aan landbouw, natuur en drinkwaterproductie. Waterbekkens kunnen water opslaan in natte tijden om te gebruiken in droge tijden.
Opvangen van piekbuien (wateroverlast): Door klimaatverandering vallen regenbuien intensiever. Extra berging is nodig om bebouwd gebied te beschermen tegen 'natte voeten'.
Drinkwatervoorziening: De vraag naar drinkwater neemt toe en de huidige reservoirs kunnen piekgebruik steeds minder goed aan.
Toekomstige strategie (klimaatadaptatie):
Water vasthouden: Het watersysteem wordt aangepast om water langer in de bodem en sloten te houden, in plaats van het snel naar zee te pompen.
Transformatie waterbeheer: Er is een omslag nodig van een stapsgewijze aanpak naar een radicalere inrichting van het watersysteem om bestand te zijn tegen 2050.
Berging in natuurgebieden: Natuurpercelen worden vaker ingezet als waterberging bij hevige regenval.
is sneller typen, en leesbaarheid blijft toch behouden. en gwn te lui om de shift-toets te gebruikenquote:Op vrijdag 24 april 2026 12:13 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Waarom gebruik je geen hoofdletters?
Staat ook nog op mijn verlanglijstje inderdaad. Ik zou hem wel regelmatig testen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:24 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben met een groepje een berkley filter gekocht. We gebruiken het niet, het is voor nood. Zelf hebben we een kleiner, goedkoper systeem, waar we 20 liter per keer mee kunnen filteren tot 50.000 liter totaal. Elk filter is weer geschikt voor ander water, virusses of bacterien. We hebben ook een put in de tuin voor grondwater maar daar zit inderdaad veel ijzer in en dat drinken we niet maar als het moet, ooit, dan gebruiken we daar dat berkley systeem voor.
Hij is nooit getest en zelfs niet uit de verpakking gehaald. Is voor noodgevallen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:31 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Staat ook nog op mijn verlanglijstje inderdaad. Ik zou hem wel regelmatig testen.
het water uit duitsland is de afgelopen jaren steeds vaker vervuild met PFAS, medicijnresten en industriële lozingen. en de lage waterstand in de rijn tijdens droge zomers zorgt voor verzilting. dus dat willen we niet hebben.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:18 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niet zo lang geleden stond er nog te lezen bij vitens dat een tekort aan water in Nederland in feite onmogelijk zou zijn vanwege het vele regenwater, rivieren vanuit Duitsland als het ware wat via ons richting de zee stroomt etc.
Nee, ze hebben decennia niets gedaan om zoet water vast te houden
Ja ze dumpen het in data centers.
Ook weer een gevolg van de massa-immigratie dus.quote:Volgens Vitens is het goed nieuws dat burgers en bedrijven minder drinkwater verbruiken. "Toch blijft de totale vraag stijgen door de groei van bedrijven en bevolkingsgroei."
Is dat niet een V.S. ding, waar het water van veel minder kwaliteit is dan hier?quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:24 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben met een groepje een berkley filter gekocht. We gebruiken het niet, het is voor nood. Zelf hebben we een kleiner, goedkoper systeem, waar we 20 liter per keer mee kunnen filteren tot 50.000 liter totaal. Elk filter is weer geschikt voor ander water, virusses of bacterien. We hebben ook een put in de tuin voor grondwater maar daar zit inderdaad veel ijzer in en dat drinken we niet maar als het moet, ooit, dan gebruiken we daar dat berkley systeem voor.
De meeste producten en diensten worden toch geleverd aan de mensen met teveel of veel geld, die profiteren dan toch het meeste van het geweldsmonopolie van de overheid? Die kunnen in tegenstelling tot uitkeringsgerechtigden probleemloos veel consumeren.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De uitkeringsgerechtigden doen dat alleen en uitsluitend op het moment dat ze een uitkering accepteren, zelfs wanneer het een private verzekering betreft. Immers het benodigd ofwel contract-naleving danwel belastingplicht om de uitkering te verschaffen. Daarvoor wordt dus contract-naleving of belastingplicht gebruikt dmv het geweldsmonopolie van de overheid. Een plicht behelst immers altijd een aspect van geweld om het af te kunnen dwingen.
Begrijp ik, idem voor mijn benzinegenerator, maar aangezien ik het belangrijk vind dat het in geval van nood werkt, en dat ik weet hóe het werkt, test ik eigenlijk alles wat ik in huis heb 1-2x per jaar. Anders heb je risico dat je het straks inderdaad nodig hebt, en er iets mis blijkt te zijn. Of je moet dan de handleiding gaan napluizenquote:Op vrijdag 24 april 2026 12:33 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Hij is nooit getest en zelfs niet uit de verpakking gehaald. Is voor noodgevallen.
De importtsunami stoppen of de wc door kunnen trekken: keuzes, keuzes...quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Misschien stoppen met de wc door te spoelen met drinkwater?
quote:Het bedrijf, dat volledig in handen is van gemeenten en provincies, zegt verder dat klimaatverandering de problemen alleen maar vergroot. Op warme en droge dagen gebruiken mensen meer water. Tegelijkertijd staan plekken waar water wordt gewonnen onder druk door extreme weeromstandigheden, zoals verdroging in Natura 2000-gebieden en waterverontreiniging.
Klopt, maar ik denk ook wel dat veel Nederlanders meer water verspillen dan nodig is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:34 schreef ikbennieuwstopfok het volgende:
Beschamend dit als waterland Nederland. Zo rijk zijn en de basis zoals energie, water en huisvesting niet op orde hebben.
Geen id. Iemand leek het een goed idee om zon ding te kopen en we hebben gezamenlijk geld gelapt. Volgens mij was het destijds 800 euro. Het is trouwens Berkey ipv Berkley.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:38 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Is dat niet een V.S. ding, waar het water van veel minder kwaliteit is dan hier?
Wij zitten bij lange niet aan 100m3 per persoon, misschien de helft. En we sproeien ook nog de tuin bij droogte. Gaan we ook niet mee ophouden, zolang we nog onder de gestelde grens zitten.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:25 schreef Bocaj het volgende:
Vitens waarschuwt voor tekort aan drinkwater.
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Het grootste deel van het water wordt verspild door de boeren. Huishoudens zijn maar een klein deel.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Misschien stoppen met de wc door te spoelen met drinkwater?
Vooralsnog is het hier een stuk beter toeven dan in de landen waar de door jou genoemde schurken het voor het zeggen hebben.quote:Op vrijdag 24 april 2026 13:20 schreef epicbeardman het volgende:
De EU wordt steeds meer een derde wereld continent
Zelfs stroom en water is niet meer te garanderen
Kan Putin of Trump niet gewoon Brussel overnemen?
Dat was geen probleem totdat we besloten dat we met 19 mln mensen in een veel te klein land moesten wonen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 10:45 schreef Mikeytt het volgende:
Overigens ook knettergek dat we drinkwater zo massaal verspillen.
Waarom zouden we onze wc's doorspoelen met schoon drinkwater? Gemiddeld 31 liter per persoon per dag!
En vooral met heel veel waterverspillende boeren. Die zijn het echte probleem.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:26 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dat was geen probleem totdat we besloten dat we met 19 mln mensen in een veel te klein land moesten wonen.
VVD bedankt
Nee die zijn het probleem niet in dit geval.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:26 schreef Q. het volgende:
[..]
En vooral met heel veel waterverspillende boeren. Die zijn het echte probleem.
Mark Rutte: "Dat is niet goed voor ons vestigingsklimaat"quote:Op vrijdag 24 april 2026 11:28 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Bevolkingsexplosie terugdraaien, stoppen met landbouwgif en Amerikaanse datacentra sluiten.
Probleem opgelost.
Het hinderlijke is dat ze ook het bedrijfsleven vermelden. Alsof het niet alleen maar de schuld van bevolkingsgroei is. Maar groei bedrijfsleven correleert sterk aan bevolkingsgroei. We mogen dus wel een causaal verband stellen en concluderen dat het 100% de schuld van bevolkingsgroei is.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:37 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ook weer een gevolg van de massa-immigratie dus.
Probleem is dat iedereen hierheen migreert en als we niet uitkijken wordt het hier net zo shit als al die landen waar mensen vandaan komen.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Vooralsnog is het hier een stuk beter toeven dan in de landen waar de door jou genoemde schurken het voor het zeggen hebben.
Het staat je natuurlijk vrij om te emigreren naar het beloofde land.
Gebruiken die zoveel leidingwater dan? Dacht sloten en grondwater.quote:Op vrijdag 24 april 2026 14:26 schreef Q. het volgende:
[..]
En vooral met heel veel waterverspillende boeren. Die zijn het echte probleem.
In een land als Nederland consumeren uitkeringsgerechtigden (nog) op enorme schaal, zeker als je het vergelijkt met de minder bedeelden in veruit de meeste landen ter wereld. De beter bedeelden kunnen de overheid gebruiken voor het afdwingen van contract-naleving, evt via de rechter.quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:39 schreef torentje het volgende:
[..]
De meeste producten en diensten worden toch geleverd aan de mensen met teveel of veel geld, die profiteren dan toch het meeste van het geweldsmonopolie van de overheid? Die kunnen in tegenstelling tot uitkeringsgerechtigden probleemloos veel consumeren.
Het mooie weer komt eraan!quote:Op vrijdag 24 april 2026 12:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Ah het jaarlijkse bericht dat drinkwater op is. ✅
Veel te duur om bestaande woningen om te bouwen. Het roepen is eenvoudig, het uitvoeren niet. Wij hebben overigens wel een grijswatersysteem.quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:05 schreef drakin het volgende:
Zorg gewoon dat we niet meer het toilet doorspoelen met drinkwater of met drinkwater douchen.
119 liter per dag per persoon. Zoveel drinkt niemand of gebruikt zoveel voor het koken.
Omdat dit al decennia lang geroepen wordt maar nog nooit iemand een flikker gedaan heeft bij alle nieuwe woningen daarna.quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Veel te duur om bestaande woningen om te bouwen. Het roepen is eenvoudig, het uitvoeren niet. Wij hebben overigens wel een grijswatersysteem.
gewoon onderdeel van verduurzaming en zo duur hoeft dat niet te zijn, afhankelijk van het soort woningquote:Op vrijdag 24 april 2026 18:08 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Veel te duur om bestaande woningen om te bouwen. Het roepen is eenvoudig, het uitvoeren niet. Wij hebben overigens wel een grijswatersysteem.
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat het niet de standaard is bij nieuwbouw. Wij hebben er bewust voor gekozen toen we ons huis lieten bouwen. Was een no-brainer.quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:10 schreef drakin het volgende:
[..]
Omdat dit al decennia lang geroepen wordt maar nog nooit iemand een flikker gedaan heeft bij alle nieuwe woningen daarna.
Hartstikke goed van jullie. Ik zou het ook wel willen, maar hoe pas je een 100 plus jarig huis aan?quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:16 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, het is natuurlijk belachelijk dat het niet de standaard is bij nieuwbouw. Wij hebben er bewust voor gekozen toen we ons huis lieten bouwen. Was een no-brainer.
Geen idee. Ik leverde alleen een wensenlijst in en keurde het ontwerp goed. Van de rest heb ik niet zoveel verstand.quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:17 schreef drakin het volgende:
[..]
Hartstikke goed van jullie. Ik zou het ook wel willen, maar hoe pas je een 100 plus jarig huis aan?
De mannen met teveel tot veel geld consumeren echter veel meer, met hulp van het geweldsmonopolie van de overheid.quote:Op vrijdag 24 april 2026 17:42 schreef Digi2 het volgende:
In een land als Nederland consumeren uitkeringsgerechtigden (nog) op enorme schaal, zeker als je het vergelijkt met de minder bedeelden in veruit de meeste landen ter wereld. De beter bedeelden kunnen de overheid gebruiken voor het afdwingen van contract-naleving, evt via de rechter.
Wat zijn mensen met teveel geld ?quote:Op vrijdag 24 april 2026 18:35 schreef torentje het volgende:
[..]
De mannen met teveel tot veel geld consumeren echter veel meer, met hulp van het geweldsmonopolie van de overheid.
Kijk maar eens goed om je heen in de verstedelijkte gebieden.
Als jij niet weet wat mannen zijn met veel tot heel veel geld , dan weet ik ook niet meer wat ik kan zeggen. Je weet het of je weet het niet en iemand die het niet weet is bij mij niet welkom.quote:Op vrijdag 24 april 2026 20:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Wat zijn mensen met teveel geld ?
Wat is er mis met het naleven van contracten door mensen, die dat doorgaans vrijwillig zonder dwang aangaan?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |