abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220649208
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dan moet je het wel op je watersysteem aansluiten, want anders moet je met een emmer of gieter water gaan tappen bij je regenton (en dat ga je niet doen als het zeikt van de regen) elke keer dat je naar het toilet bent geweest, en dat blijf je niet volhouden.

Dus dan moet het al geintegreerd worden zodat dat regenwater automatisch gebruikt wordt om je toilet-reservoirs te vullen.
Buren hebben dat in hun nieuwbouwwoning laten aanbrengen. Was iets van 8k. In België is het al jaren verplicht. Voor 8k koop je ca 4000m3. Daar kun je pp 40 jaar mee doen. Voor alleen wc's een factor 10 meer. Economisch dus waanzin.

Zit zelf trouwens aan een verbruik van 275 liter per dag. Oftewel 8,5m3 per maand. Dat is eerlijk gezegd best fors voor 1 persoon dus moet ik eens naar kijken.

Als ik zo snel zie is het 160l voor ca 18 minuten douchen. Plus 7l per keer doorspoelen groot of 3l klein. Vaatwasser 20l stoomoven weet ik zo niet maar zal iets van een halve liter zijn.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 11:19 schreef Hexagon het volgende:
We hebben een heel IJsselmeer vol water. Wanneer gaan die lui nou gewoon eens hun werk doen.
En leven in een rivier delta.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220649312
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 06:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De M, A of de J zitten weer in de maand dus Vitens waarschuwt consumenten weer en doet vervolgens niets aan grootverbruikers.
Dat laatste is niet helemaal waar. Die krijgen in een groot deel van hun gebied gewoon echt geen nieuwe aansluitingen meer…
pi_220649374
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 april 2026 07:43 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat laatste is niet helemaal waar. Die krijgen in een groot deel van hun gebied gewoon echt geen nieuwe aansluitingen meer…
Het gaat om de huidige aansluitingen en grondwateroppompingen. Al is dat laatste waterschap.

Vorig jaar bij zo'n zelfde bericht van Vitens had ik de verbruiken per categorie opgezocht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_220649564
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 07:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Buren hebben dat in hun nieuwbouwwoning laten aanbrengen. Was iets van 8k. In België is het al jaren verplicht. Voor 8k koop je ca 4000m3. Daar kun je pp 40 jaar mee doen. Voor alleen wc's een factor 10 meer. Economisch dus waanzin.

Zit zelf trouwens aan een verbruik van 275 liter per dag. Oftewel 8,5m3 per maand. Dat is eerlijk gezegd best fors voor 1 persoon dus moet ik eens naar kijken.

Als ik zo snel zie is het 160l voor ca 18 minuten douchen. Plus 7l per keer doorspoelen groot of 3l klein. Vaatwasser 20l stoomoven weet ik zo niet maar zal iets van een halve liter zijn.
Zoveel water gebruik ik met 2 volwassenen en twee schoolkinderen. Is wel stevig ja. Verslaafd aan douchen of badderen?
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220649613
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 08:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het gaat om de huidige aansluitingen en grondwateroppompingen. Al is dat laatste waterschap.

Vorig jaar bij zo'n zelfde bericht van Vitens had ik de verbruiken per categorie opgezocht.
Het probleem zit maar beperkt in het huidige verbruik. Dat is nog wel te doen momenteel. Ze kunnen vooral de verwachte groei van het verbruik niet aan.
pi_220649673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 21:17 schreef PurifieR het volgende:

[..]
1. Er zijn ook vrouwen met 'teveel tot veel geld', typisch dat je daar niet over jankt.
In tegenstelling tot de mannen met veel tot teveel geld geven die vrouwen geen leverplicht.
  zaterdag 25 april 2026 @ 09:21:01 #132
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_220649689
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2026 10:51 schreef PurifieR het volgende:
Daarom heb ik ook waterfilters, zuiveringstabletten, en ook een benzinegenerator om in geval van nood
En een luchtreiniger neem ik aan :?
pi_220649712
Volgend jaar moet het oppervlaktewater naar de Kaderrichtlijn Water (25 jaar geleden opgesteld in de EU) 100% aan de eisen voldoen, en kan niet meer worden uitgesteld. De juridische procedures zijn al in de maak om de boel weer te gijzelen. 0% van het oppervlaktewater voldoet eraan. Dit komt bovenop de dreigende tekorten. RIVM voorspelt daadwerkelijk tekort in 2030. Ook van deze regering hoor je vrijwel niks van beleid. Om een nieuwe stikstofcrisis te voorkomen zijn ze geloof ik de KRW aan het simplificeren, aangezien NL hun water niet op orde kan krijgen als buurlanden dat ook niet doen. Fingers crossed dat dat er doorheen gaat komen dan maar…
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_220650012
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 07:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

En leven in een rivier delta.
De beschikbaarheid van grote hoeveelheid natuurlijke bronnen zegt weinig of het wel doelmatig/economisch benut wordt. Dit staat bekend als de 'recource curse', sterk gelieerd aan 'Dutch disease', de hollandse ziekte en dat blijft ons achtervolgen. Overdaad schaadt, een bekend gezegde blijkt ook hier op te gaan ;(
quote:
Wat betekent een Resource curse en zou dat in het geval van Nederland ook kunnen opgaan mbt drinkwater?
AI Overview
De resource curse (grondstoffenvloek) is een economische paradox waarbij landen of regio's met een overvloed aan natuurlijke hulpbronnen (zoals olie, gas of mineralen) paradoxaal genoeg een lagere economische groei, minder democratie en slechtere ontwikkelingsresultaten kennen dan landen met minder van deze hulpbronnen.

Kernpunten van de Resource Curse:
Dutch Disease (Hollandse ziekte): De export van grondstoffen zorgt voor een sterke munt, waardoor andere sectoren (zoals industrie) minder competitief worden en krimpen.
Economische stagnatie: Overmatige focus op één grondstofsector zorgt voor kwetsbaarheid bij prijsschommelingen.
Slecht bestuur/Corruptie: Regeringen worden minder afhankelijk van belastingen en investeren daardoor minder in de bevolking.

Zou de "Resource Curse" kunnen opgaan voor Nederland m.b.t. drinkwater?
Hoewel de klassieke 'Dutch Disease' (door gas) vooral in de jaren 70 speelde, is er nu een nieuwe, paradoxale dreiging met drinkwater. Er is geen sprake van een vloek door een overschot aan geld, maar wel door een dreigend tekort aan de grondstof zelf.

Hier zijn de redenen waarom een "water-vloek" kan opgaan voor Nederland:
Valse schijn van overvloed: Nederland staat bekend als een waterland, wat heeft geleid tot een jarenlange "gratis" houding en onvoldoende urgentie bij drinkwaterbesparing en -bescherming.
Toenemende schaarste (Supply vs. Demand): Drinkwaterbedrijven waarschuwen dat de vraag naar water de productiecapaciteit overstijgt door bevolkingsgroei en industriële vraag. Na 2030 zijn er mogelijk tekorten.
Kwaliteitsproblemen (Vervuiling): De bronnen voor drinkwater (grondwater en rivieren) zijn vervuild door PFAS, medicijnresten en meststoffen. Slechts 1% van het water in Nederland is van 'goede' kwaliteit, wat de zuivering bemoeilijkt en kostbaarder maakt.
Ruimtelijke ordening en conflict: De vraag naar drinkwater zorgt voor spanningen tussen natuur, landbouw, industrie en huishoudens. In sommige gebieden is er al een (tijdelijk) verbod op nieuwe drinkwateraansluitingen voor bedrijven.

Conclusie:
Nederland bevindt zich in een "water-paradox": het land is omringd door water, maar het kwalitatief hoogwaardige zoete drinkwater raakt schaars. Als Nederland niet investeert in innovatie, besparing en betere bescherming van de bronnen, kan de overvloed van vroeger leiden tot een "vloek" van schaarste en economische beperkingen in de toekomst

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 25-04-2026 10:46:08 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220650054
Er zijn toch wel landen met hogere mate van droogte en ook een hoge bevolkingsdichtheid? Hoe doen zij dat?
pi_220650141
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:33 schreef Nidal het volgende:
Er zijn toch wel landen met hogere mate van droogte en ook een hoge bevolkingsdichtheid? Hoe doen zij dat?
Dat bevolkingsoverschot komt deze kant op dmv migratie.

NWS / De grote volksverhuizing #6
pi_220650153
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat bevolkingsoverschot komt deze kant op dmv migratie.

NWS / De grote volksverhuizing #6
Daar zit wat in, het feit dat wij hun leefomgeving verzieken met oorlog en uitbuiting zal dat enkel in een stroomversnelling doen belanden.
  zaterdag 25 april 2026 @ 10:55:00 #138
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220650207
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:45 schreef Nidal het volgende:

[..]
Daar zit wat in, het feit dat wij hun leefomgeving verzieken met oorlog en uitbuiting zal dat enkel in een stroomversnelling doen belanden.
Vertel mij dan eens waarom ze door 10 landen gaan en ons uitzoeken.
En wij doen niks. Uiteindelijk doen ze het zelf door een potje ruzie te gaan zoeken met elkaar en de buren uit te dagen ipv hun energie te stoppen in civilisatie ontwikkelen.

Maar leuke poging verder hoor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220650225
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:45 schreef Nidal het volgende:

[..]
De EU voert volgens mij al langere tijd geen oorlog meer in Afrika en Azie, maar ging kindjes redden met voedsel en medische hulp. Ik ben nog van die generatie, het was goed bedoeld, maar de goede bedoelingen en de hel achterhalen ons wel. Die hel komt nu. Uitbuiting vooral door local warlords en corrupte overheden daar. Er is nu een polici vanuit de EU voor 'good governance' door steun en heffingsvrijstellingen te koppelen aan corruptiebestrijding. Te laat en ik vrees dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Wij kopen vrijwel alles uit China tegenwoordig. China heeft nu een grote aanwezigheid/invloed in Azie en Afrika en uitbuiting/moraal, bovendien zoiets zoals MVO, doen ze niet aan.
pi_220650376
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 09:16 schreef torentje het volgende:

[..]
In tegenstelling tot de mannen met veel tot teveel geld geven die vrouwen geen leverplicht.
Leverplicht? Wat? Waar heb je het over? Neem je pilletje.
pi_220650426
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Vertel mij dan eens waarom ze door 10 landen gaan en ons uitzoeken.
En wij doen niks. Uiteindelijk doen ze het zelf door een potje ruzie te gaan zoeken met elkaar en de buren uit te dagen ipv hun energie te stoppen in civilisatie ontwikkelen.

Maar leuke poging verder hoor.
Ze zoeken ons uit omdat wij goede voorzieningen hebben qua onderwijs en sociale instellingen.

Zou jij dat niet doen? Als je toch moest vluchten, waaarom zou je dan in eerste land stoppen als je daar toch geen binding mee hebt, dan kan je beter even iets verder gaan.

Als jij in Libanon zou wonen en je hele omgeving is kapot gemaakt, zou jij dan blijven?
pi_220650428
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:24 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Leverplicht? Wat? Waar heb je het over? Neem je pilletje.
Jij moet eerst eens leren lezen, want ik reageerde op een user die stelde dat, omdat hij geld heeft de energieboeren verplicht zijn om aan hem schoon drinkwater te leveren.
Neem dus zelf maar een pilletje waardoor jouw leesvermogen ook zo goed wordt als het mijne.
pi_220650431
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De EU voert volgens mij al langere tijd geen oorlog meer in Afrika en Azie, maar ging kindjes redden met voedsel en medische hulp. Ik ben nog van die generatie, het was goed bedoeld, maar de goede bedoelingen en de hel achterhalen ons wel. Die hel komt nu. Uitbuiting vooral door local warlords en corrupte overheden daar. Er is nu een polici vanuit de EU voor 'good governance' door steun en heffingsvrijstellingen te koppelen aan corruptiebestrijding. Te laat en ik vrees dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Wij kopen vrijwel alles uit China tegenwoordig. China heeft nu een grote aanwezigheid/invloed in Azie en Afrika en uitbuiting/moraal, bovendien zoiets zoals MVO, doen ze niet aan.
Het gaat niet alleen om wat de EU doet, maar ook om de landen waarmee zij samen spannen.
pi_220650494
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:40 schreef Nidal het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om wat de EU doet, maar ook om de landen waarmee zij samen spannen.
Zoveel landen waarmee de EU warme banden onderhoudt zijn er niet. Ijsland, NZ, Japan, ZK, Canada en Australie voornamelijk. De VS, Rusland en China worden eerder als een potentiele bedreiging gezien/ervaren. Er is sinds kort wel een verdrag in gang gezet met een aantal zuid-amerikaanse landen, het EU-Mercosur verdrag. Dit moet echter nog door de afzonderlijke EU-lidstaten geratificeerd worden voordat het van kracht is.
pi_220650535
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoveel landen waarmee de EU warme banden onderhoudt zijn er niet. Ijsland, NZ, Japan, ZK, Canada en Australie voornamelijk. De VS, Rusland en China worden eerder als een potentiele bedreiging gezien/ervaren. Er is sinds kort wel een verdrag in gang gezet met een aantal zuid-amerikaanse landen, het EU-Mercosur verdrag. Dit moet echter nog door de afzonderlijke EU-lidstaten geratificeerd worden voordat het van kracht is.
Niet in de hoedanigheid van EU, maar wel in overkoepelende organen zoals navo.

Daarbij ondersteunt de EU wel degelijk Israël.
pi_220650598
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:03 schreef Nidal het volgende:

[..]
Niet in de hoedanigheid van EU, maar wel in overkoepelende organen zoals navo.

Daarbij ondersteunt de EU wel degelijk Israël.
NAVO is geen EU en bijv Oostenrijk en Ierland zijn EU-lid, geen NAVO-lid.
Binnen de EU is er nogal wat verdeeldheid tav de houding mbt Israel. Duitsland is zeer omzichting vanwege hun verleden en Spanje wil de banden met Israel loskappen. De EU benodigd daarnaast met name betaalbare goede raketafweersystemen en daarin ruled Israel veruit. Bovendien heeft bijv Duitsland al een deel van de israelische antiraket afweersystemen operatief. Nederland staat op het punt de contracten te gaan tekenen, veel keus is er niet, de VS of Israel. Of je nu door de hond of kat gebeten wordt :{
pi_220650658
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:11 schreef Digi2 het volgende:

[..]
NAVO is geen EU en bijv Oostenrijk en Ierland zijn EU-lid, geen NAVO-lid.
Binnen de EU is er nogal wat verdeeldheid tav de houding mbt Israel. Duitsland is zeer omzichting vanwege hun verleden en Spanje wil de banden met Israel loskappen. De EU benodigd daarnaast met name betaalbare goede raketafweersystemen en daarin ruled Israel veruit. Bovendien heeft bijv Duitsland al een deel van de israelische antiraket afweersystemen operatief. Nederland staat op het punt de contracten te gaan tekenen, veel keus is er niet, de VS of Israel. Of je nu door de hond of kat gebeten wordt :{
Noem me maar naïef, maar als we ons niet zo met Oekraïne bemoeid hadden, hadden we die afweersystemen nu niet nodig.

Daarbij is er wat mij betreft niets wat het inkopen van een genocidaal land rechtvaardigt. Dat moet je als beschaafd land gewoon niet willen.
pi_220650664
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 april 2026 10:33 schreef Nidal het volgende:
Daar stroomt er vaak geen drinkbaar water van Nederlandse kwaliteit uit de kraan.
pi_220650714
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 12:18 schreef Nidal het volgende:

[..]
Noem me maar naïef, maar als we ons niet zo met Oekraïne bemoeid hadden, hadden we die afweersystemen nu niet nodig.

Daarbij is er wat mij betreft niets wat het inkopen van een genocidaal land rechtvaardigt. Dat moet je als beschaafd land gewoon niet willen.
Ik heb niets tegen poepen, pissen, neuken en genociden, ook niet zoals het de joden destijds betrof. Genociden en moorden is de soort mens eigen. Ik ben nogal wars van ideaalbeelden die verre van de historische werkelijkheid staan. 'Beschaafdheid' is imo een dun laagje vernis.
  zaterdag 25 april 2026 @ 15:06:57 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220651630
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2026 11:38 schreef Nidal het volgende:

[..]
Ze zoeken ons uit omdat wij goede voorzieningen hebben qua onderwijs en sociale instellingen.

Zou jij dat niet doen? Als je toch moest vluchten, waaarom zou je dan in eerste land stoppen als je daar toch geen binding mee hebt, dan kan je beter even iets verder gaan.

Als jij in Libanon zou wonen en je hele omgeving is kapot gemaakt, zou jij dan blijven?
Voorzieningen als alles gratis en geregeld ten koste van NLse bewoners ja.

Wegwezen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')