https://www.nu.nl/midden-(...)-revolutie-kent.htmlquote:Volgens president Donald Trump is een Amerikaanse "armada" op weg naar het Midden-Oosten. Hij zegt dat de VS de situatie in Iran nauwlettend in de gaten blijft houden. Volgens de VN is er in Iran inmiddels sprake van het "dodelijkste geweld" sinds de revolutie in 1979.
"Er zijn een hoop schepen die kant op, gewoon voor het geval dat", zei Trump in de nacht van donderdag op vrijdag aan boord van regeringsvliegtuig Air Force One. "Ik zou liever zien dat er niets gebeurt, maar we houden ze nauwlettend in de gaten."
The Guardian meldt dat vliegdekschip USS Abraham Lincoln met meerdere geleide luchtafweerraketten op weg is naar het Midden-Oosten. Het schip komt ergens in de komende dagen aan.
Ook worden verschillende luchtafweersystemen opgetuigd in bestaande Amerikaanse bases in Israël. Het Verenigd Koninkrijk meldt dat het op verzoek van Qatar enkele gevechtsvliegtuigen naar dat land stuurt.
Trump dreigt al langer met geweld in Iran, dat te maken heeft met de hevigste en dodelijkste protesten in lange tijd. Iraniërs gaan sinds december massaal de straat op vanwege economische malaise in dat land. De demonstraties, die met harde hand worden neergeslagen, worden gezien als een van de grootste uitdagingen ooit voor het regime van ayatollah Ali Khamenei.
Dodelijkste geweld in Iran sinds 1979
Tot nu toe zijn volgens schattingen van mensenrechtenorganisaties meer dan vijfduizend doden gevallen door het optreden van het regime, onder wie tientallen kinderen. Een verkenningsmissie van de Verenigde Naties in Iran spreekt van het dodelijkste geweld tegen demonstranten sinds de Iraanse revolutie van 1979.
De VN-verkenningsmissie zegt bewijs te hebben dat het dodental door overheidsgeweld veel hoger ligt dan de officiële cijfers die Iran naar buiten heeft gebracht. Woensdag zei de regering dat er 3.100 doden zijn gevallen.
Trump dreigt met militaire actie als de Iraanse regering demonstranten blijft doden, al blijft het vooralsnog vooral bij dreigen. Volgens experts hebben de Amerikanen ingecalculeerd dat een Amerikaanse militaire interventie waarschijnlijk geen val van het regime teweegbrengt. Bovendien zouden omliggende Golfstaten druk hebben uitgeoefend om niet tot geweld over te gaan.
Iran ontkent dat onder druk VS achthonderd executies zijn uitgesteld
Trump claimde vorige week een succes door te stellen dat Iran achthonderd executies van demonstranten had uitgesteld vanwege de Amerikaanse dreiging. Iran zegt vrijdag dat dat niet het geval is. Er waren überhaupt geen executies gepland, is de Iraanse lezing.
Het regime zei eerder dat demonstranten die betrokken zijn bij geweld, de doodstraf riskeren. Volgens de Iraanse Revolutionaire Garde - het militaire elitekorps van het regime - lokt een "buitenlands commandocentrum van inlichtingendiensten" geweld uit bij protesten. De Iraanse regering denkt dat vooral Israël en de VS met behulp van geweld van groepjes in Iran een staatsgreep beogen.
Ik weet niet of het allemaal in scene is gezet maar ik denk wel dat de VS gewoon geen plan B heeft. Ze hebben alleen plan A (dreigen en slaan zonder zelf pijn te lijden) maar als capitulatie niet volgt en verdere escalatie pijn lijden vereist dan weten ze het niet meer. Zelf pijn lijden, of het uitzicht daarop, lijkt hun achilleshiel. Zie ook de casus China en Groenland.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VS zat wanhopig omhoog en greep alles aan om vrede te maken. Het is bijna zeker allemaal in scene gezet.
Ik zie hem nog aankondigen dat de maan van de VS is.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik weet niet of het allemaal in scene is gezet maar ik denk wel dat de VS gewoon geen plan B heeft. Ze hebben alleen plan A (dreigen en slaan zonder zelf pijn te lijden) maar als capitulatie niet volgt en verdere escalatie pijn lijden vereist dan weten ze het niet meer. Zelf pijn lijden, of het uitzicht daarop, lijkt hun achilleshiel. Zie ook de casus China en Groenland.
Ik bewonder je optimisme.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik weet niet of het allemaal in scene is gezet maar ik denk wel dat de VS gewoon geen plan B heeft. Ze hebben alleen plan A
Nee, dat was allemaal al vernietigd, drie maanden geleden, Waarom hem nu wel geloven?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:27 schreef UitStraling het volgende:
Dit is al klein maar hoopvol beginnetje,
Trump says "Iran’s uranium will be perfectly taken care of" as he claims total and complete victory.
Dat Rusland in Donbas stokt betekent niet dat het leger faalt. De Leningrad-eenheden en de zware noordelijke troepen bij Finland zijn veel sterker dan de uitgeputte formaties in Oekraïne. Poetin bundelt zijn beste troepen elders. En vergeet niet: Rusland is al bijna tien jaar in oorlog, met continu getrainde en gevechtservaring opdoende troepen. Oekraïne is stevig, maar Europa? Daar kan het Russische leger voorlopig nog mee lachenquote:Op woensdag 8 april 2026 11:20 schreef recidivist het volgende:
Zolang zijn leger nog steeds weinig ervan bakt om uberhaupt de Donbas te veroveren zeer zeker ja. Zijn probleem is dat zijn leger gewoon zwaar faalt. Kan je allerlei grote plannen maken maar als de uitvoering niet goed gaat zijn dat slechts niet haalbare dromen.
Er staan dan ook voornamelijk Amerikaanse vlaggen op en een enkele Chinese.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:27 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ik zie hem nog aankondigen dat de maan van de VS is.
Trump, met een steeds grotere mond, die steeds meer geweld van het leger eist en er ineens achter kwam dat de koek op was. En hoe kom je er dan zonder gezichtsverlies weer uit?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik weet niet of het allemaal in scene is gezet maar ik denk wel dat de VS gewoon geen plan B heeft. Ze hebben alleen plan A (dreigen en slaan zonder zelf pijn te lijden) maar als capitulatie niet volgt en verdere escalatie pijn lijden vereist dan weten ze het niet meer. Zelf pijn lijden, of het uitzicht daarop, lijkt hun achilleshiel. Zie ook de casus China en Groenland.
lol.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:28 schreef Tjacka het volgende:
Poetin bundelt zijn beste troepen elders.
@phpmystyle kom er maar in. Dit kun je niet over je kant laten gaan.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:06 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Poetin is doodsbang voor Trump, niet voor Europa of een Amerikaloze NAVO, even goed om te onthouden als vrije Europeaan.
En jij zal hier weer komen vertellen hoe stoer jouw idool is.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:28 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Er staan dan ook voornamelijk Amerikaanse vlaggen op en een enkele Chinese.
Het zou ook andersom kunnen zijn.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:06 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Poetin is doodsbang voor Trump, niet voor Europa of een Amerikaloze NAVO, even goed om te onthouden als vrije Europeaan.
Nogmaals, ze kunnen niets meer bijmaken maar wat ze al klaar hadden en net op tijd in veiligheid konden brengen valt vrij makkelijk op te werken tot kernwapens, vandaar ook dat Israël de Iraanse Oppenheimers bij bosje om aan het leggen is.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:27 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nee, dat was allemaal al vernietigd, drie maanden geleden, Waarom hem nu wel geloven?
Je bent van mening dat er geen prioriteit (meer) ligt bij het verder veroveren van de Donbas maar eerder ergens anders (om eventueel daar een andere tweede oorlog te beginnen?)quote:Op woensdag 8 april 2026 11:28 schreef Tjacka het volgende:
Dat Rusland in Donbas stokt betekent niet dat het leger faalt.
Hoeveel troepen daar? En jij denkt serieus dat een tweefrontenoorlog haalbaar is voor Rusland op dit moment?quote:De Leningrad-eenheden en de zware noordelijke troepen bij Finland zijn veel sterker dan de uitgeputte formaties in Oekraïne. Poetin bundelt zijn beste troepen elders.
Onderstreepte: waar er ook veel al vier jaar van sterven of niet meer inzetbaar zijn (gewond).quote:En vergeet niet: Rusland is al bijna tien jaar in oorlog, met continu getrainde en gevechtservaring opdoende troepen. Oekraïne is stevig, maar Europa? Daar kan het Russische leger voorlopig nog mee lachen
Bovendien staan die vlaggen in Nevada en het onherbergzame Oeigoeristan.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En jij zal hier weer komen vertellen hoe stoer jouw idool is.
En dan is de vraag: waar blijven die grondtroepen? Die opbouw vond plaats namelijk. En waarom die u-turn wat betreft dit idee?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:29 schreef Nattekat het volgende:
Hoe meer ik erover lees, hoe meer het erop lijkt dat Trump een uitweg zoekt en gewoon dik als verliezer uit deze oorlog gaat komen.
Kim bibbert ook al een tijdje in zijn prachtig mooie staat. Trump noemt hem nog steeds als vriend en lichtend voorbeeld voor een leider. Daar hoeft de bevolking weer niet gered te worden. Zit ie al in The Board of Peace?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:31 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Het zou ook andersom kunnen zijn.
Trump is nogal lief en vriendelijk voor Poetin.
Als ik Poetin was, zou ik daar niet (doods)bang van worden.
Zouden de complottheorieën dan toch waar zijn?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:34 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Kim bibbert ook al een tijdje in zijn prachtig mooie staat. Trump noemt hem nog steeds als vriend en lichtend voorbeeld voor een leider. Daar hoeft de bevolking weer niet gered te worden. Zit ie al in The Board of Peace?
Zolang Trump er mee blijft dreigen en niet naar zijn generaals luistert, kunnen die niet meer doen dan zich er zo goed mogelijk op voorbereiden. Trump is hun baas en discipline is strikt. "Theirs not to reason why, theirs but to do and die."quote:Op woensdag 8 april 2026 11:34 schreef recidivist het volgende:
[..]
En dan is de vraag: waar blijven die grondtroepen? Die opbouw vond plaats namelijk. En waarom die u-turn wat betreft dit idee?
Mijn idolen zijn Brian Cox, Nelson Mandela, Caravaggio, Galilei, Mark Knopfler, Willis Ching Lee, Darwin, Rob Roy MacGregor, Zdenek Burian en Carl Sagan, de jouwe?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:31 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
En jij zal hier weer komen vertellen hoe stoer jouw idool is.
Nagenoeg alle interventies van de VS in het Midden- en verdere Oosten na WO2 zijn niet echt op een groot succes uitgelopen.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:29 schreef Nattekat het volgende:
Hoe meer ik erover lees, hoe meer het erop lijkt dat Trump een uitweg zoekt en gewoon dik als verliezer uit deze oorlog gaat komen.
Dit valt te betwijfelen vooralsnog, ik weet wel waar vrouwen de doodstraf krijgen als ze een haartje laten zien.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zou je doodstraf krijgen in USA als je als medewerker van Trump-servicedesk iets verkeerds zegt?
quote:Op woensdag 8 april 2026 11:33 schreef recidivist het volgende:
[..]
Je bent van mening dat er geen prioriteit (meer) ligt bij het verder veroveren van de Donbas maar eerder ergens anders (om eventueel daar een andere tweede oorlog te beginnen?)
[..]
Hoeveel troepen daar? En jij denkt serieus dat een tweefrontenoorlog haalbaar is voor Rusland op dit moment?
[..]
Onderstreepte: waar er ook veel al vier jaar van sterven of niet meer inzetbaar zijn (gewond).
Jij denkt dus dat Rusland wel een tweede front kant openen tegen bijv. de Baltische staten en dus ook NAVO? Daar zijn zij militair toe in staat zonder de mogelijkheid dat zij dan een "veel te grote broek aandoen"? Of reken je dan op nog veel grotere mobilisatierondes om aantallen aan te vullen?
Poetin trekt inderdaad vaak een veel te grote broek aan, maar dit is een regime dat langzaam in verval raakt – een kat in het nauw die brute middelen inzet om te overleven.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:33 schreef recidivist het volgende:
Onderstreepte: waar er ook veel al vier jaar van sterven of niet meer inzetbaar zijn (gewond).
Jij denkt dus dat Rusland wel een tweede front kant openen tegen bijv. de Baltische staten en dus ook NAVO? Daar zijn zij militair toe in staat zonder de mogelijkheid dat zij dan een "veel te grote broek aandoen"? Of reken je dan op nog veel grotere mobilisatierondes om aantallen aan te vullen?
lol.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:43 schreef Tjacka het volgende:
maar zijn elite-eenheden zijn elders gebundeld
Jij bent nog nooit bij mij thuis geweest, dus dat kun jij helemaal niet weten.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dit valt te betwijfelen vooralsnog, ik weet wel waar vrouwen de doodstraf krijgen als ze een haartje laten zien.
Maar nog nooit hebben ze zo'n enorm blauwtje gelopen als nu. En de grap is dat de grootste flop hiervoor ook door Trump komt.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:43 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Nagenoeg alle interventies van de VS in het Midden- en verdere Oosten na WO2 zijn niet echt op een groot succes uitgelopen.
Uiteraard is deze kwestie nog niet volledig beslecht, maar misschien moeten we gewoon blij (en vooral opgelucht) zijn dat her erop lijkt dat de keutel nu redelijk op tijd lijkt te worden ingetrokken.
Afwachten maar.
Overschakelen naar 'aanval op eigen bodem', dat schijnt ook wel te helpen met de populariteit, al moet dat dan ook weer samengaan met goede speeches en zo en zelfs dát zou Trump nog verneuken. Tijdens corona had ie zichzelf onsterfelijk kunnen maken door zich ineens presidentieel te gaan gedragen, maar hij kon alleen maar liegen en over zichzelf praten. Als er nu een 911 was, dan staat ie nog alleen maar over zichzelf te lullen en waterkranen.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:46 schreef Isdatzo het volgende:
Nu de Amerikanen voorlopig wat minder druk zijn met het gooien van bommen WINNING kunnen ze mooi de rest van dat Epstein-dossier openbaren.
Mwoah vietnam...quote:Op woensdag 8 april 2026 11:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar nog nooit hebben ze zo'n enorm blauwtje gelopen als nu. En de grap is dat de grootste flop hiervoor ook door Trump komt.
MAGA viert het toch echt als een overwinning.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar nog nooit hebben ze zo'n enorm blauwtje gelopen als nu. En de grap is dat de grootste flop hiervoor ook door Trump komt.
Zoals altijd.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:53 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
MAGA viert het toch echt als een overwinning.
Ja, een hoop Amerikaanse slachtoffers. Nu is het een stuk eenzijdiger. Maar het was breed in het nieuws en ze hebben zichzelf toch wel erg ongeloofwaardig gemaakt.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mwoah vietnam...
Die oorlog heeft ook nog eens gezorgd voor een generatie aan zure veteranen met PTSD.
Daarom zeg ik: laten we voorlopig maar blij en opgelucht zijn dat het nu vroeg lijkt te stoppen.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:53 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mwoah vietnam...
Die oorlog heeft ook nog eens gezorgd voor een generatie aan zure veteranen met PTSD.
In het normale geval zou ik dit Iran keihard afraden.quote:
Dit is geen kleine blunder meer, dit is een complete breuk. Sinds 2002 was het al tanende, maar sinds 2018 begon het echt te versnellen – en de laatste maanden lijkt het gaspedaal volledig ingetrapt. Amerika is niet langer de supermacht of wereldpolitie die iedereen serieus neemt. Het neoliberalisme was misschien niet perfect, maar redelijk stabiel; de echte schade komt van de neoconservatieven en vooral van Trump zelf, die de grootste architect is van deze fiasco’s. Het land verliest in razendsnel tempo de laatste restjes geloofwaardigheid, en niemand kijkt nog op van wat het doet. De wereld gelooft het gewoon niet meer.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:49 schreef Nattekat het volgende:
Wie weet wat voor een units dit soort raketten allemaal afvuren, misschien hebben ergens hoog in de bergen nog geen bericht gehad?quote:Op woensdag 8 april 2026 12:00 schreef Toby56 het volgende:
[..]
In het normale geval zou ik dit Iran keihard afraden.
Maar wat is hier 'normaal'?
Het gepubliceerde tienpuntenplan blijft toch een raadsel voor me, inclusief de motieven erachter.
Wachten nog op de duivenpost.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Wie weet wat voor een units dit soort raketten allemaal afvuren, misschien hebben ergens hoog in de bergen nog geen bericht gehad?
Ik vraag me inderdaad af hoe decentraal er op dit vlak door Iran wordt geopereerd. De VS heeft natuurlijk een strakke militaire hiërarchie en bijbehorende communicatielijnen. Iran heeft bewust gekozen om dat niet te doen omdat een dergelijke structuur makkelijk te 'onthoofden' is.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Wie weet wat voor een units dit soort raketten allemaal afvuren, misschien hebben ergens hoog in de bergen nog geen bericht gehad?
Ik zou me nochtans niet prettiger zijn gaan voelen als ik in Groenland woonde.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Net als die Japanner die in de jaren 70 ergens in een Filipijnse jungle werd gevonden, volledig vergrijsd maar nog steeds bewapend en nog steeds in de veronderstelling dat het oorlog was.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:02 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee, dat gaat hij niet zo zien. Voor Trump is dit geen mislukking maar een overwinning in zijn eigen narratief. Hij zal de NAVO er helemaal niet bij betrekken, want hij heeft altijd een manier om dingen naar zijn voordeel te draaien. Hoogstwaarschijnlijk gaat hij iets anders aanwijzen als ‘schuldige’ of een volgende stap plannen – Cuba lijkt eerst op de planning te staan voordat hij überhaupt aan excuses of schuld buiten zichzelf denkt. Zelfreflectie? Dat is bij hem bijna nooit aan de orde.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:05 schreef Toby56 het volgende:
Ik zou me nochtans niet prettiger zijn gaan voelen als ik in Groenland woonde.
Er is een reële kans dat Trump het ontbreken van NAVO-steun de schuld van het mislukken van Iran gaat geven. Goed goed, ze hadden die steun 'vanzelfsprekend' niet nodig, maar dat is hij zo weer vergeten.
In Trumps leven heeft hij zelf nauwelijks enige zelfreflectie getoond bij gemaakte fouten.
Hooguit misschien bij zijn excuses naar aanleiding van "grab 'em by the pussy". Dat was al heel wat.
Anders ook, die twee hebben niets met elkaar te makenquote:Op woensdag 8 april 2026 11:20 schreef recidivist het volgende:
[..]
Zolang zijn leger nog steeds weinig ervan bakt om uberhaupt de Donbas te veroveren zeer zeker ja. Zijn probleem is dat zijn leger gewoon zwaar faalt. Kan je allerlei grote plannen maken maar als de uitvoering niet goed gaat zijn dat slechts niet haalbare dromen.
Met je uitmuntende genialiteit begrijp je heus wel dat ik het over jou hadquote:Op woensdag 8 april 2026 11:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dit valt te betwijfelen vooralsnog, ik weet wel waar vrouwen de doodstraf krijgen als ze een haartje laten zien.
ow sinds wanneer kan men complete bommen maken zonder tot 90% verrijkt te hebben, we horen dat ze maar tot 60% verrijking zaten gemaakt nadat er geen controles meer waren omdat Trump een werkend accoord gemaakt door Obama door zijn ODS moest opzeggen.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:31 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Nogmaals, ze kunnen niets meer bijmaken maar wat ze al klaar hadden en net op tijd in veiligheid konden brengen valt vrij makkelijk op te werken tot kernwapens,
https://www.nu.nl/midden-(...)d-te-accepteren.htmlquote:'China gaf Iran het laatste zetje'
Er zijn steeds meer signalen dat China een grote rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van het staakt-het-vuren tussen de VS en Israël. President Trump zei eerder op woensdag in gesprek met persbureau AFP dat China wat hem betreft Iran aan de onderhandelingstafel heeft gekregen. Iraanse functionarissen bevestigen die lezing aan The New York Times. China zou Iran hebben gevraagd om zich flexibeler op te stellen.
Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken liet eerder op woensdag in een reactie op het bestand weten dat het land de afgelopen tijd stappen had gezet om een blijvende vrede in het Midden-Oosten te bewerkstelligen. Het ministerie zei toen niet welke stappen dat waren.
Als Iran onder de vleugels van China zit is het dus wel klaar.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/midden-(...)d-te-accepteren.html
Verbaast me helemaal niks.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zonder Iraanse olie valt geheel China in elkaar dus dit is wel logisch.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik weet wel wie hier dingen verzint en zelf nog nooit in Iran is geweest om te zien dat het de sport bij vrouwen is om het hoofddoekje zo ver mogelijk naar achteren te dragen. Ik heb 10 jaar geleden bij een rondreis in Iran maar 2 dames met een niqab gezien in Nederland zie ik er dagelijks meer. In een botanisch tuin stonden daar ook de wietplanten in bloei en in sommige steden rook het alsof ze flink aan het blowen waren..quote:Op woensdag 8 april 2026 11:43 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Aangezien Trump al ruim 10 jaar roept dat China de grootste bedreiging voor de VS is qua positie op de wereldmarkt, zie ik niet in waarom Donald daar gevoelig voor zou moeten zijn.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:18 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zonder Iraanse olie valt geheel China in elkaar dus dit is wel logisch.
Inderdaad, zeker rond de Kaspische zee heb ik ze ook flink zien drinken en blowen.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet wel wie hier dingen verzint en zelf nog nooit in Iran is geweest om te zien dat het de sport bij vrouwen is om het hoofddoekje zo ver mogelijk naar achteren te dragen. Ik heb 10 jaar geleden bij een rondreis in Iran maar 2 dames met een niqab gezien in Nederland zie ik er dagelijks meer. In een botanisch tuin stonden daar ook de wietplanten in bloei en in sommige steden rook het alsof ze flink aan het blowen waren..
Was er maar net zoveel afkeur over de openlijke dreigingen die het Iraanse regime al decennialang richting Israël doet, helaas wordt er dan keurig weggekeken. Maar het blijkt dat zulke dreigementen alleen problematisch wordt gezien als het richting een grotendeels Islamitisch land gaat, wat ook wel weer laat zien hoe sommigen dit conflict bekijken.quote:Op woensdag 8 april 2026 06:03 schreef xpompompomx het volgende:
Ik ben in ieder geval blij dat de Iraanse bevolking afgelopen nacht een boel leed bespaard is gebleven.
Tevens ook een beetje het gevoel dat de wereld hier door het oog van de naald gekropen is.
En fuck dat oranje gezwel met zijn gedreig over het vernietigen van complete beschaving.
Misschien had hij het over Saoedi-Arabië?quote:Op woensdag 8 april 2026 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet wel wie hier dingen verzint en zelf nog nooit in Iran is geweest om te zien dat het de sport bij vrouwen is om het hoofddoekje zo ver mogelijk naar achteren te dragen. Ik heb 10 jaar geleden bij een rondreis in Iran maar 2 dames met een niqab gezien in Nederland zie ik er dagelijks meer. In een botanisch tuin stonden daar ook de wietplanten in bloei en in sommige steden rook het alsof ze flink aan het blowen waren..
Er staan alleen maar Franse vlaggen hihihoho.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:28 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Er staan dan ook voornamelijk Amerikaanse vlaggen op en een enkele Chinese.
Keurig wegkijken is toch keurig?quote:Op woensdag 8 april 2026 12:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Was er maar net zoveel afkeur over de openlijke dreigingen die het Iraanse regime al decennialang richting Israël doet, helaas wordt er dan keurig weggekeken. Maar het blijkt dat zulke dreigementen alleen problematisch wordt gezien als het richting een grotendeels Islamitisch land gaat, wat ook wel weer laat zien hoe sommigen dit conflict bekijken.
In Saoedi Arabië zijn hoofddoeken officieel niet verplicht.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:22 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Misschien had hij het over Saoedi-Arabië?
Kunnen we hieruit concluderen dat er dan toch sprake is van Islamisering in Nederland?quote:Op woensdag 8 april 2026 12:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het laat vooral zien dat er hier en daar nogal een selectieve verontwaardiging over dit soort uitspraken is.quote:
Wegkijken is niet hetzelfde als iets positief ontvangen, niet mijn woorden verdraaien aub.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Waar precies worden Iraanse dreigementen richting Israel positief ontvangen?
Neequote:Op woensdag 8 april 2026 12:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kunnen we hieruit concluderen dat er dan toch sprake is van Islamisering in Nederland?
Nee we kunnen alleen concluderen dat er wat extreem religieuze tussen zitten in Nederland. Zolang we vasthouden aan vrijheid van godsdienst en de radicale prekers van verschillende geloven van alles in het niet nederlands mogen prevelen mogen ze dat helaas van onze rechtstaat.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kunnen we hieruit concluderen dat er dan toch sprake is van Islamisering in Nederland?
Het is heerlijk weer hier, shorts al aanquote:Op woensdag 8 april 2026 12:30 schreef RamboDirk het volgende:
binnenkort gaan we met zijn allen weer short
sta nu voorbeurs 10% in het groenquote:Op woensdag 8 april 2026 12:30 schreef RamboDirk het volgende:
binnenkort gaan we met zijn allen weer short
Als je zelf stelt dat er hier meer totaal gesluierde vrouwen op straat lopen in een land met nog geen 10% moslims, dan in een Islamitische dictatuur waar het overgrote merendeel Islamitisch is (zij het in naam alleen) dan zegt dat genoeg.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee we kunnen alleen concluderen dat er wat extreem religieuze tussen zitten in Nederland. Zolang we vasthouden aan vrijheid van godsdienst en de radicale prekers van verschillende geloven van alles in het niet nederlands mogen prevelen mogen ze dat helaas van onze rechtstaat.![]()
Zoals ik al vaker betoogd heb schaf in ieder geval alle scholen met geloof af zet van alles qua leerlingen bij elkaar ipv weer opnieuw te verzuilen..
Jouw focus op wie wel en niet ergens op reageert is vooral een probleem dat je voor jezelf veroorzaakt. Die dreigingen spelen al decennialang, dus wellicht is het (hoe slecht ook) wel een beetje genormaliseerd.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:22 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Was er maar net zoveel afkeur over de openlijke dreigingen die het Iraanse regime al decennialang richting Israël doet, helaas wordt er dan keurig weggekeken. Maar het blijkt dat zulke dreigementen alleen problematisch wordt gezien als het richting een grotendeels Islamitisch land gaat, wat ook wel weer laat zien hoe sommigen dit conflict bekijken.
Heb jij geen werk, of ben je daar te intelligent voor met een IQ van 147?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:27 schreef UitStraling het volgende:
Dit is al een klein maar hoopvol beginnetje,
Trump says "Iran’s uranium will be perfectly taken care of" as he claims total and complete victory.
Dat zou Israël nooit doen, die heeft zich tot nu toe aan alle staakt ‘t vuren gehouden.quote:
146quote:Op woensdag 8 april 2026 12:42 schreef Ambtenaar030 het volgende:
[..]
Heb jij geen werk, of ben je daar te intelligent voor met een IQ van 147?
Mijn pa had er stage gelopen tijdens het sjah tijdperk en wou graag nog een keer terug ik houd van geschiedenis en qua archeologie en oude dingen is er natuurlijk in die regionen veel meer te zien als bijvoorbeeld in een noord Amerika..quote:Op woensdag 8 april 2026 12:36 schreef HowardRoark het volgende:
[.
Waarom ga je trouwens in zulke landen op vakantie? Oprechte vraag.
Tja, dat zo een dreiging genormaliseerd is dat zou inderdaad nooit mogen.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:41 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Jouw focus op wie wel en niet ergens op reageert is vooral een probleem dat je voor jezelf veroorzaakt. Die dreigingen spelen al decennialang, dus wellicht is het (hoe slecht ook) wel een beetje genormaliseerd.
Daaruit concluderen dat het alleen problematisch is als ‘t richting een Islamitisch land is laat vooral jouw constante slachtoffermentaliteit zien. Stap uit die rol en hou je wat minder bezig met wie ergens wel of geen afkeer tegen uitspreekt.
Welke 'stupid decision' is er nu teruggedraaid dan? Deze meme raakt kant noch wal mbt deze situatie.quote:
Zonder Iraanse olie valt China in elkaar”? Straat van Hormuz zat al dicht en China lacht zich kapot terwijl jij hier je infantiele doemverhaal staat te tikken. Echt, kom met iets dat meer dan kinderlogica is, anders ben je gewoon lachwekkend.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:18 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zonder Iraanse olie valt geheel China in elkaar dus dit is wel logisch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
eh?quote:Op woensdag 8 april 2026 11:27 schreef UitStraling het volgende:
Dit is al een klein maar hoopvol beginnetje,
Slachtoffermentaliteit betekent niet dat je een slachtoffer bent, maar dat je je zo gedraagt.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:54 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Tja, dat zo een dreiging genormaliseerd is dat zou inderdaad nooit mogen.
En aangezien ik in Nederland zit, niet in Israël of Iran is het mij niet duidelijk hoe ik hier een slachtoffer zou kunnen zijn? Ik benoem slechts een aantoonbare selectieve verontwaardiging.
Triggeredquote:Op woensdag 8 april 2026 12:55 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke 'stupid decision' is er nu teruggedraaid dan? Deze meme raakt kant noch wal mbt deze situatie.
Het hoe is niet belangrijk.quote:
Oké, een duimpje voor het eerlijke antwoord. Dat kan ik waarderen.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn pa had er stage gelopen tijdens het sjah tijdperk en wou graag nog een keer terug ik houd van geschiedenis en qua archeologie en oude dingen is er natuurlijk in die regionen veel meer te zien als bijvoorbeeld in een noord Amerika..
Als je zelf in zo'n land rondloopt zie je ook dat veel van de gloom en doom verhalen die wij gepresenteerd krijgen niet veel meer dan propaganda blijken te zijn en dat de wereld niet zo zwart wit is als sommige hier ons willen doen geloven.
Ga zelf ook eens buiten je bubbel op vakantie misschien dat je dan wat gematigder wordt en we hier wat meer nuance in je objectief verfieerbare radicale verhaaltjes krijgen.
quote:Op woensdag 8 april 2026 12:57 schreef Tjoent het volgende:
Ben jij dan persoonlijk blij als de VS een ander land binnenvalt?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan moet het toch echt op de persoon zelf betrekking hebben. En zoals ik al aangaf zit ik in niet in Israël of Iran.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:59 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Slachtoffermentaliteit betekent niet dat je een slachtoffer bent, maar dat je je zo gedraagt.
Reutersquote:Vance described the situation as a "fragile truce":
"The President of the United States has told me, and he's told the entire negotiating team, secretary of state, the special envoy Steve Witkoff, he said, go and work in good faith to come to an agreement," Vance said.
"He's impatient. He's impatient to make progress. He has told us to negotiate in good faith, and I think if they negotiate in good faith, we will be able to find a deal. But that's a big if, and ultimately, it's up to the Iranians how they negotiate. I hope they make the right decision," Vance said.
Ja, in het geval van Iran zeer zeker.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Ben jij dan persoonlijk blij als de VS een ander land binnenvalt?
"Wij doen wat we kunnen, het is weer Iran die de zaak dwarsboomt."quote:Op woensdag 8 april 2026 13:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Reuters
Fragiel kun je het wel noemen als aan beide kanten nog bommen vallen...
Dit lijkt een hele grote contradictie.quote:Op woensdag 8 april 2026 11:43 schreef Tjacka het volgende:
Prioriteit ligt nog steeds bij Donbas, maar zijn elite-eenheden zijn elders gebundeld.
Interessant. Dit leest niet als iets wat een Amerikaan geschreven zou hebben (earnestly en in all sincerity passen meer bij de manier van spreken daar dan de VS), maar wie dan wel? Kan natuurlijk gewoon Pakistan zijn in samenspraak met de andere landen zodat er bij staat wie wat zegtquote:Op woensdag 8 april 2026 13:09 schreef HowardRoark het volgende:
Dit vond ik toch wel een van de meest opvallende dingen gisterenavond, geen idee of dit al voorbij was gekomen. Die heeft dat dus gewoon aangeleverd gekregen van de VS.
[ twitter ]
Dit maakt me echt bang: JD Vance is hier blijkbaar de verstandigste van allemaal. En ja, hij klinkt realistisch over die fragile truce, maar vergeet niet dat dit een enge ideologische politicus is. Trump, Kushner, Rubio, Witkoff en Hegseth ; mega debielen ; lijken allemaal compleet de weg kwijt.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:06 schreef Momo het volgende:
Vance described the situation as a "fragile truce":
"The President of the United States has told me, and he's told the entire negotiating team, secretary of state, the special envoy Steve Witkoff, he said, go and work in good faith to come to an agreement," Vance said.
"He's impatient. He's impatient to make progress. He has told us to negotiate in good faith, and I think if they negotiate in good faith, we will be able to find a deal. But that's a big if, and ultimately, it's up to the Iranians how they negotiate. I hope they make the right decision," Vance said.
Dit lijkt misschien een contradictie, maar dat is het niet helemaal. Het Russische leger is niet één uniforme machine. Terwijl het centrum in Oekraïne onder druk staat, blijven de verdedigende troepen aan de grens met Finland en in het hoge noorden gewoon actief met een ander type leger. Er is dus nog steeds mobiliteit en veerkracht aanwezig. Je kunt daarom niet zomaar concluderen dat het Russische leger extreem zwak is.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:10 schreef recidivist het volgende:
[..]
Dit lijkt een hele grote contradictie.
quote:Op woensdag 8 april 2026 13:17 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Dit maakt me echt bang: JD Vance is hier blijkbaar de verstandigste van allemaal. En ja, hij klinkt realistisch over die fragile truce, maar vergeet niet dat dit een enge ideologische politicus is. Trump, Kushner, Rubio, Witkoff en Hegseth ; mega debielen ; lijken allemaal compleet de weg kwijt.
Het is bijna horror: de man die je het minst zou willen vertrouwen, is degene die nog het meest snapt hoe gevaarlijk dit allemaal is. En dat besef alleen al geeft kippenvel.
Een duidelijkere reden voor articles of impeachment kun je bijna niet geven..quote:Op woensdag 8 april 2026 13:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Reuters
Fragiel kun je het wel noemen als aan beide kanten nog bommen vallen...
Ergens ben ik wel trots dat ik er dan eentje* in mijn familie heb.quote:Op woensdag 8 april 2026 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee we kunnen alleen concluderen dat er wat extreem religieuze tussen zitten in Nederland.
Dus je beste eenheden zet je niet waar "het centrum in Oekraine onder druk staat", maar aan de grens met Finland of het hoge noorden en tegelijkertijd claim je dat de hoogste prioriteit weldegelijk in Oekraine ligt. Alleen het inzetten van je elite eenheden (ik neem aan beste eenheden) waar de prioriteit ligt.......gebeurd nietquote:Op woensdag 8 april 2026 13:20 schreef Tjacka het volgende:
Dit lijkt misschien een contradictie, maar dat is het niet helemaal. Het Russische leger is niet één uniforme machine. Terwijl het centrum in Oekraïne onder druk staat, blijven de verdedigende troepen aan de grens met Finland en in het hoge noorden gewoon actief met een ander type leger.
Nu maar hopen voor de Russen dat mocht er ooit een tweede front komen de Russische leiding niet beslist de elite-eenheden ver weg ergens aan de grens met China te stallen en tegelijkertijd wel te claimen dat het tweede front (daar ver vandaan) "absoluut de hoogste prioriteit heeft"quote:Er is dus nog steeds mobiliteit en veerkracht aanwezig. Je kunt daarom niet zomaar concluderen dat het Russische leger extreem zwak is.
In theorie ja, in de praktijk totaal niet. De Republikeinse partij zit nog steeds muurvast aan Trump. Ze zijn doodsbang voor hun eigen achterban en vooral voor hun eigen portemonnee.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:21 schreef beefkeek het volgende:
Een duidelijkere reden voor articles of impeachment kun je bijna niet geven..
Precies het 'moeras' waar zogenaamd al jaren tegen gestreden wordt.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:26 schreef Tjacka het volgende:
[..]
In theorie ja, in de praktijk totaal niet. De Republikeinse partij zit nog steeds muurvast aan Trump. Ze zijn doodsbang voor hun eigen achterban en vooral voor hun eigen portemonnee.
Die stappen echt niet uit zolang het schip nog een beetje drijft. Pas als het al half gezonken is, rennen ze ineens allemaal naar de reddingsboten en doen ze alsof ze het al jaren zagen aankomen.
Trump heeft zijn machtspositie alleen maar versterkt de afgelopen jaren. Dit gaat niet om principes, dit gaat om zetels en hypotheken.
TACO heeft dus defacto gezorgd dat Iran de zeggenschap heeft over de Straat van Hormus en verder kan blijven doen wat zij al deed w.o. verrijken van uranium.quote:bron: nos
Zowel de VS als Israël voert de komende twee weken geen aanvallen uit op Iran. Iran op zijn beurt stopt met het aanvallen van doelen in de regio. Ook moet Iran ervoor zorgen dat de scheepvaart veilig kan varen door de Straat van Hormuz. Dat was de belangrijkste eis van de Amerikaanse president.
Door TjetDjiePieTie gehaald:quote:Op woensdag 8 april 2026 13:13 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Interessant. Dit leest niet als iets wat een Amerikaan geschreven zou hebben (earnestly en in all sincerity passen meer bij de manier van spreken daar dan de VS), maar wie dan wel? Kan natuurlijk gewoon Pakistan zijn in samenspraak met de andere landen zodat er bij staat wie wat zegt
quote:Short answer: the text strongly suggests a South Asian (likely Pakistani) English background, rather than a native inner-circle English variety. The underlying first language is most plausibly Urdu (or a closely related language used in Pakistan).
Here’s why, based on linguistic signals:
1. Over-intensification and stacking of near-synonyms
“progressing steadily, strongly and powerfully”
Native English (especially diplomatic English) typically avoids stacking multiple adverbs with similar meaning. This kind of semantic redundancy for emphasis is very common in South Asian English and in Urdu rhetoric, where parallel intensifiers are stylistically natural.
2. Formal but slightly non-idiomatic collocations
Several phrases are grammatically correct but not idiomatic in standard diplomatic English:
“run its course” → correct idiom
but paired with “extend the deadline for two weeks” (missing “by” two weeks or “extend … by a further two weeks”)
“conclusive termination of war”
→ Native usage would be “a conclusive end to the war” or “a definitive resolution”.
“Termination” is overly bureaucratic and slightly unnatural here.
This mix—correct grammar + unusual collocations—is typical of advanced second-language English influenced by formal registers.
3. Redundant time framing
“for two weeks … for a corresponding period of two weeks … for two weeks”
Repetition of exact time phrases instead of varying structure suggests translation-like or formal drafting habits, common in bureaucratic English in South Asia.
4. Cultural/diplomatic phrasing patterns
“in all sincerity”
“earnestly request”
“goodwill gesture”
“Iranian brothers”
These reflect rhetorical conventions common in Pakistani and broader South Asian political discourse, influenced by Urdu:
“brothers” mirrors kinship metaphors common in Urdu and Islamic diplomatic language
“earnestly request” is grammatically fine but overly formal/pleonastic in modern native diplomatic English
5. Article and preposition usage (subtle signals)
“in near future” → should be “in the near future”
This is a classic non-native article omission, very common among Urdu/Hindi speakers.
6. Overall register profile
The text shows:
Strong command of English grammar
Preference for formal, bureaucratic, and slightly archaic phrasing
Influence of rhetorical amplification and politeness formulas
This combination is characteristic of:
Pakistani official or diplomatic English, often shaped by Urdu discourse patterns.
Bottom line
The most likely linguistic background is:
→ Pakistani English (L2), influenced by Urdu
If I had to rank probabilities:
Urdu (Pakistan) — most likely
Possibly Indian English (Hindi/Urdu background) — but “Pakistani” is directly mentioned, and stylistically it aligns more with Pakistani official rhetoric
Much less likely: native English writer (too many non-idiomatic constructions)
If you want, I can compare this to authentic UN or UK/US diplomatic English to highlight the differences more sharply.
Oké, ik liep mijzelf hier inderdaad een beetje vast te lullen, dus even rechtzetten.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:26 schreef recidivist het volgende:
Nu maar hopen voor de Russen dat mocht er ooit een tweede front komen de Russische leiding niet beslist de elite-eenheden ver weg ergens aan de grens met China te stallen en tegelijkertijd wel te claimen dat het tweede front (daar ver vandaan) "absoluut de hoogste prioriteit heeft"
Ik snap wel opeens waarom als dit waar is een "speciale militaire operatie" die een paar maanden moest duren na vier jaar nog steeds niet is voltooid.
Hoeveel elite-eenheden hebben we het eigenlijk over?
Dat zal ze leren......quote:bron: nu.nl
Trump legt landen die nog wapens verkopen aan Iran tarieven op van 50 procent, heeft hij aangekondigd op Truth Social. De maatregel gaat volgens hem per direct in. "Er zullen geen uitzonderingen zijn!", schrijft Trump.
Dus om te beginnen China en Rusland?quote:Op woensdag 8 april 2026 13:49 schreef Vallon het volgende:
Daar istieweer...Tarriffs like Triffids......
[..]
Dat zal ze leren......![]()
Ja alleen gooide ik net ter controle dezelfde tekst nog eens door ChatGPT met Nepal ipv Pakistan, South East Asia ipv Middle East en Strait of Malacca ipv Strait of Hormuz en toen kwam hij met sterk Nepalese kenmerken in het taalgebruik. Toen ik vroeg of het ook Urdu kon zijn gaf 'ie het antwoord 'unlikely', oftewel werkt ChatGPT hier niet al te betrouwbaar.quote:
Mooi gespreksonderwerp voor Trump's uitgestelde bezoek aan Xi in Mei.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus om te beginnen China en Rusland?
Ik bedoel, is dit niet in feite ronde 300 ofzo?quote:Op woensdag 8 april 2026 13:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Maar, is de oorlog nu afgelopen, of gaan alle partijen nu snel een berg raketten en drones maken voor de derde ronde?
En Iran gaat zeker en vast dingen bedenken en maken waarmee ze ook de VS kunnen aanvallen, in plaats van alleen kunnen verdedigen en gebombardeerd worden. Intercontinentale raketten liggen dan voor de hand.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik bedoel, is dit niet in feite ronde 300 ofzo?
Natuurlijk gaat men keihard door met het maken van raketten en drones. Dat wil niet zeggen dat er over 2 weken weer gevechten zijn. Maar binnen 10 jaar? 100% zeker.
Wil je van die hele situatie af dan zal je denk ik regime change nodig hebben in zowel Israel als Iran.
Er zullen een hoop lessen getrokken worden uit deze oorlog idd. Maar aan alle kanten natuurlijk.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En Iran gaat zeker en vast dingen bedenken en maken waarmee ze ook de VS kunnen aanvallen, in plaats van alleen kunnen verdedigen en gebombardeerd worden. Intercontinentale raketten liggen dan voor de hand.
Ja, de VS gaat heel hard aan het werk om zwermen drones goedkoop uit de lucht te kunnen schieten. Net zoals de rest van de wereld. Oekraïne krijgt het daar druk mee, dus met financiële steun komt het ook wel goed.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Er zullen een hoop lessen getrokken worden uit deze oorlog idd. Maar aan alle kanten natuurlijk.
Als je ziet wat Oekraiene nu kan met drones trouwens, dan lijkt Iran nu toch wel weer achter te lopen op dit vlak.
Redelijk bizar hoe die persco's nu lijken op die uit Noord-Korea lol, met dat taalgebruik.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:10 schreef Vallon het volgende:
CNN / persco 08apr25 14u00 cet: Hegseth meldt dat de oorlog over (Epic Fury) is en alle doelen zijn behaald en USA, Iran in bezit heeft.
Hij is vol lof over de precisie en trots om de defensie van Iran te vernietigen en Iran vanwege de oneindige druk zich heeft overgegeven.
//--//
Lachwekkendals het niet zo een trieste verdraaing van een situatie was.
Er worden momenteel laser luchtafweersystemen ontwikkeld, met name tegen drones. Stuk goedkoper, alleen je hebt natuurlijk wel stroom nodig om zo'n ding te laten functioneren...quote:Op woensdag 8 april 2026 14:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, de VS gaat heel hard aan het werk om zwermen drones goedkoop uit de lucht te kunnen schieten. Net zoals de rest van de wereld. Oekraïne krijgt het daar druk mee, dus met financiële steun komt het ook wel goed.
En een goedkopere oplossing om een ballistische raket uit de lucht te schieten, want een SM-3 is toch wel duur met een prijskaartje van 30 miljoen per stuk.
Ah zelfde als dat Hamas de wapens neer moet leggen.quote:Op woensdag 8 april 2026 13:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het hoe is niet belangrijk.
Trump geeft geen tijdsaanduiding, dus het wanneer is al niet duidelijk.
Ja, dus heel groot en zwaar, of je moet de laserstraal een halve minuut of zo op dezelfde plaats gericht houden. De eerste variant gebruikte een chemische laser (5 schoten) en die paste net in een Boeing 747. Oekraïne heeft een variant ontwikkeld waarmee je de glasvezel waarmee de drone bestuurd wordt onklaar kunt maken, maar die Shahed drones gebruiken dat niet. Dus voorlopig alleen voor grote en moderne marineschepen, met een hele dikke generator. En tegen kleine, korte afstand drones.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:16 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Er worden momenteel laser luchtafweersystemen ontwikkeld, met name tegen drones. Stuk goedkoper, alleen je hebt natuurlijk wel stroom nodig om zo'n ding te laten functioneren...
Zeestraat die open was is nu misschien weer open als de Amerikanen en Israëliërs zich weten te beheersen (onwaarschijnlijk).quote:Op woensdag 8 april 2026 14:10 schreef Vallon het volgende:
CNN / persco 08apr25 14u00 cet: Hegseth meldt dat de oorlog (Epic Fury) over is cq beëindigd. Alle doelen zijn behaald en USA, Iran in bezit heeft. Een historische overwinning.
Hij is vol lof over de precisie en trots die defensie heeft vernietigd en Iran vanwege de oneindige druk zich heeft overgegeven aan de voorwaarden van Trump.
//--//
Lachwekkendals het niet zo een trieste verdraaiing van een situatie was.
Volslagen geflipt vooral.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:30 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]
Dus als ik het goed begrijp ziet Trump het wel zitten om samen te werken met het 'crazy regime' in Iran, en om dan gezamenlijk tol te gaan heffen.
Bijzondere ontwikkeling weer.
"Gratis geld!"quote:Op woensdag 8 april 2026 14:30 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]
Dus als ik het goed begrijp ziet Trump het wel zitten om samen te werken met het 'crazy regime' in Iran, en om dan gezamenlijk tol te gaan heffen.
Toch niet zo gek dat die haatbaarden en Trump elkaar kunnen vinden in het afpersen van anderen?quote:Op woensdag 8 april 2026 14:30 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]
Rutte is van Teflon Mark naar kontenkruiper Mark gegaanquote:Op woensdag 8 april 2026 14:16 schreef Vallon het volgende:
Rutte vandaag net op tijd om Trump te feliciteren met zijn geweldige overwinning ipv hem de les te lezen dat je niet een bevolking uit moet roeien maar die moet overweldigen.
Ben vooral benieuwd hoe dit wordt geïnterpreteerd door de enthousiaste voorstanders van de oorlog, die tot gisteren verkondigden dat alles geoorloofd is in de strijd tegen het barbaarse regime, en Trump prezen om zijn stevige taal.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:35 schreef Monolith het volgende:
Dit is toch gewoon voorspelbaar Trump gedrag? Kortzichtig "het buitenland betaalt!"-denken.
Hij ruikt geld, zoals tijdens al zijn bezigheden als president.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:30 schreef KoosVogels het volgende:
[ x ]
Gisteren: “ja die moet je natuurlijk vernietigen, kun je niet mee onderhandelen”quote:Op woensdag 8 april 2026 14:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben vooral benieuwd hoe dit wordt geïnterpreteerd door de enthousiaste voorstanders van de oorlog, die tot gisteren verkondigden dat alles geoorloofd is in de strijd tegen het barbaarse regime, en Trump prezen om zijn stevige taal.
De Evertsen (dat fregat waar het kanon niet van werkt), heeft twee enorme miniguns, speciaal om drones en raketten uit de lucht te schieten, of kleine bootjes uit het water. Ze hebben ook een radar waarmee ze ballistische raketten al vroeg kunnen zien, maar helaas geen raketten om ze uit de lucht te schieten. Waarschijnlijk omdat die te duur waren. Maar de Amerikanen hebben die wel, dus die mogen dat dan doen.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:42 schreef Elan het volgende:
Nederland wil Hormuz beveiligen dat is natuurlijk om dat staakt het vuren te handhaven en niet voor de sier.
En gaan we dan ook per dag beveiliging per schip met goederen dat er langs vaart tol mogen vragen, quid pro quo.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:42 schreef Elan het volgende:
Nederland wil Hormuz beveiligen dat is natuurlijk om dat staakt het vuren te handhaven en niet voor de sier.
Tol vragen? Gewoon de rekening naar de VS sturen. Schoonmaakbedrijven werken ook niet voor niks.quote:Op woensdag 8 april 2026 14:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En gaan we dan ook per dag beveiliging per schip met goederen dat er langs vaart tol mogen vragen, quid pro quo.
Ehquote:Op woensdag 8 april 2026 14:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De Evertsen (dat fregat waar het kanon niet van werkt), heeft twee enorme miniguns, speciaal om drones en raketten uit de lucht te schieten, of kleine bootjes uit het water. Ze hebben ook een radar waarmee ze ballistische raketten al vroeg kunnen zien, maar helaas geen raketten om ze uit de lucht te schieten. Waarschijnlijk omdat die te duur waren. Maar de Amerikanen hebben die wel, dus die mogen dat dan doen.
Naam, voor zo'n roterend automatisch vurend ding, maar ik snap de verwarring.quote:
Beveiligen tegen wie? Er is een akkoord met Iran dus behalve tegen Iraanse raketten/drones: tegen wie moet het beschermt worden?quote:Op woensdag 8 april 2026 14:42 schreef Elan het volgende:
Wat een baas die manquote:De Spaanse premier Sánchez heeft zoals tal van andere regeringsleiders en hoogwaardigheidsbekleders het bestand tussen de VS en Iran verwelkomd. Wel blijft hij volharden in de kritiek die hij de afgelopen weken herhaaldelijk op de oorlog en op de Amerikaanse regering heeft uitgeoefend, al noemt hij in een tweet de VS niet expliciet.
"De Spaanse regering zal niet applaudisseren voor degenen die de wereld in brand hebben gezet omdat ze nu komen aanzetten met een emmer water." Bestanden zijn altijd goed nieuws, voegt hij daaraan toe, maar "de opluchting van dit moment mag ons niet afleiden van de aangerichte chaos, de verwoestingen en de doden". Hij roept op om voorrang te geven aan "diplomatie, het internationaal recht en VREDE."
Die dingen die BRRRT doen.quote:Op woensdag 8 april 2026 15:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naam, voor zo'n roterend automatisch vurend ding, maar ik snap de verwarring.![]()
Hij doelt op die twee Edwin van de Sarren die op dat schip staan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |