abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220404991
Centraal topic over de energiecrisis die op ons af gaat komen.

twitter


De grootste energiecris ooit is zich aan het ontvouwen.

Ook onze minister president is bezig maatregelen te bedenken om ons te beschermen. Hij is zich maximaal aan het voorbereiden.
twitter


Ik denk dat het wel zeker is dat deze crisis op ons af komt. En zich wel eens over meerdere jaren kan gaan uitspannen. Daarom dit topic. Dit is deel 1.

Wat denken we dat er gaat gebeuren?
Hoe kunnen we het ergste voorkomen?
Welke maatregelen gaan ze treffen?
Welke geopolitieke veranderingen gaat het met zich meebrengen?

Plaats hier gerust nieuws, meningen en discussies!
pi_220405017
Ik verwacht het geheugen van een school goudvissen. Maar we gaan het zien!
pi_220405084
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:29 schreef Since2003 het volgende:
Ik verwacht het geheugen van een school goudvissen. Maar we gaan het zien!
Ik verwacht uitspraken als 'just a couple of weeks to flatten the curve'. _O-
pi_220405103
quote:
’Het wordt net als in 2022, maar dan erger’
Oke... dus dan is het niet "net als" in 2022, Telegraaf.
pi_220405172
Op dit moment gebeurt dit dus. Zelfs als ze stoppen met beton storten is de vraag of het technisch nog mogelijk is om in noodgevallen gas uit de grond te halen. De hele infrastructuur wordt ontmanteld en verscheept.

https://english.nv.ua/bus(...)-march-50588582.html
pi_220405264
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:45 schreef Dutchguy het volgende:
Op dit moment gebeurt dit dus. Zelfs als ze stoppen met beton storten is de vraag of het technisch nog mogelijk is om in noodgevallen gas uit de grond te halen. De hele infrastructuur wordt ontmanteld en verscheept.

https://english.nv.ua/bus(...)-march-50588582.html
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
pi_220405281
Iemand nog voorspellingen voor de inflatie?
pi_220405330
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
Dan zit je nog met de infrastructuur die as we speak ontmanteld wordt. Kennelijk met de goedkeuring van de Tweede Kamer want ik hoor er niemand over.
pi_220405369
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:55 schreef Dutchguy het volgende:

[..]
Dan zit je nog met de infrastructuur die as we speak ontmanteld wordt. Kennelijk met de goedkeuring van de Tweede Kamer want ik hoor er niemand over.
Dinsdag of woensdag gaat de kamer er weer over praten. Over deze crisis.

Hopelijk wint het gezonde verstand.
pi_220405392
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Iemand nog voorspellingen voor de inflatie?
Dat lijkt mij nu nogal koffiedik kijken omdat er 2 mechanismen tegen elkaar inwerken. Hogere energieprijzen en economische stagnatie. Of het conflict echt tot aanzienlijke stagflatie gaat leiden hangt af van de ernst en duur van de energiecrisis en hoe de beurzen daarop reageren. Als de beurzen crashen en bedrijven motballen terwijl de energiekosten stijgen krijg je volgens mij een aanzienlijke stagflatie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220405439
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat lijkt mij nu nogal koffiedik kijken omdat er 2 mechanismen tegen elkaar inwerken. Hogere energieprijzen en economische stagnatie. Of het conflict echt tot aanzienlijke stagflatie gaat leiden hangt af van de ernst en duur van de energiecrisis en hoe de beurzen daarop reageren. Als de beurzen crashen en bedrijven motballen terwijl de energiekosten stijgen krijg je volgens mij een aanzienlijke stagflatie.
Wil je dat mij uitleggen. Wat stagflatie is en hoe dat werkt?

Lijkt me dat er dan ook mensen werkloos kunnen gaan worden. :{

Hogere energieprijzen betekent dat alles duurder gaat worden. Dus inflatie. En veel ook.

[ Bericht 4% gewijzigd door PieterDeRijcke op 22-03-2026 15:17:04 ]
pi_220405768
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Wil je dat mij uitleggen. Wat stagflatie is en hoe dat werkt?

Lijkt me dat er dan ook mensen werkloos kunnen gaan worden. :{

Hogere energieprijzen betekent dat alles duurder gaat worden. Dus inflatie. En veel ook.
Als de beurzen crashen en de bedrijven dus gaan motballen stijgt de werkloosheid, dat maakt het aanbod van arbeid groter en dus goedkoper. Als tegelijkertijd de prijzen van energie en grondstoffen stijgen werkt dat dus tegen elkaar in. De historie leert dat de inflatie dan wint, je krijgt dan het slechtste van 2 effecten. Economische stagnatie en inflatie, stagflatie dus. 1 groot verschil met de 70er jaren is dat de staatschulden nu veel en veel groter zijn dan destijds. Dat gaat dan leiden tot monetaire dominantie, vervolgens monetarisatie wat leidt tot de indirecte belasting, de zogenoemde inflatie-tax. De erosie van koopkracht van de valuta en dus een langdurige hoge inflatie/hyperinflatie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220405800
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als de beurzen crashen en de bedrijven dus gaan motballen stijgt de werkloosheid, dat maakt het aanbod van arbeid groter en dus goedkoper. Als tegelijkertijd de prijzen van energie en grondstoffen stijgen werkt dat dus tegen elkaar in. De historie leert dat de inflatie dan wint, je krijgt dan het slechtste van 2 effecten. Economische stagnatie en inflatie, stagflatie dus. 1 groot verschil met de 70er jaren is dat de staatschulden nu veel en veel hoger zijn dan destijds. Dat gaat dan leiden tot monetaire dominantantie, vervolgens monetarisatie wat leidt tot de indirecte belasting, de zogenoemde inflatie-tax. De erosie van koopkracht van de valuta en dus een langdurige hoge inflatie/hyperinflatie.
Dus we zijn doomed? :D
pi_220405853
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 15:32 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dus we zijn doomed? :D
In the end, we are all dead enjoy the ride :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220406234
Volgend jaar 2027 gaat de CO2 belasting flink stijgen,
(volgens AI:Kostenstijgingen: Voor een gemiddeld gezin kan de nieuwe heffing leiden tot meer dan ¤1.000 extra kosten per jaar aan stook- en brandstofkosten)
Dit komt bovenop de gestegen olie- en gasprijzen.
Mijn verwachting is dat het verbruik, met name gas zal afnemen (want onbetaalbaar/niet leverbaar)
Dit betekent inkomsten verlies voor de EU en EU regeringen, hetgeen gecompenseerd moet worden door belastingverhogingen :{

"Maar dan gaan we toch allemaal aan de warmtepomp en electrisch rijden?"
Ow, wacht 8)7
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_220406336
We moeten het vooropig doen met thought & prayers.
pi_220406344
De regering zal de subsidies op zon, wind en waterstof drastisch verhogen en bedrijven aanmoedigen zo snel mogelijk meer windparken op de Noordzee aan te leggen.

Waardoor de energiecrisis nog veel groter wordt.
pi_220406621
Tekorten aan van alles.
Helium wordt bijv ook gebruikt voor MRI-apparaten in ziekenhuizen.

twitter
pi_220406792
Volgens mij is het nu nog geen tijd voor groot ingrijpen . Maar ik hoop toch zo dat er plannen zijn.

twitter
pi_220406829
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Volgens mij is het nu nog geen tijd voor groot ingrijpen . Maar ik hoop toch zo dat er plannen zijn.

[ x ]
Op zich heeft Jetten al wel eens met dat bijltje gehakt toen Poetin Oekraïne binnenviel. Dus die zal de verschillende scenario’s nog wel kennen.
pi_220406843
Hoe dan ook zullen ze de banden met Rusland moeten herstellen om weer te kunnen importeren, als het erop aankomt dat miljoenen van je inwoners bij het volgende stookseizoen aan hun lot worden overgelaten, dan kan je het moeilijk rechtvaardigen door te zeggen ''ja maar...Oekraïne..'' . Zulke excuusjes brengen je niet ver zodra de meerderheid van de mensen het zat zijn en zelf maar guillotines beginnen te bouwen...maar als het zo ver komt dan is het toch al te laat, dus tjah. Ieder voor zichzelf dan maar.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_220406870
Place your bets:

twitter


POLL
pi_220406878
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:52 schreef Bredemug het volgende:
Hoe dan ook zullen ze de banden met Rusland moeten herstellen om weer te kunnen importeren, als het erop aankomt dat miljoenen van je inwoners bij het volgende stookseizoen aan hun lot worden overgelaten, dan kan je het moeilijk rechtvaardigen door te zeggen ''ja maar...Oekraïne..'' . Zulke excuusjes brengen je niet ver zodra de meerderheid van de mensen het zat zijn en zelf maar guillotines beginnen te bouwen...maar als het zo ver komt dan is het toch al te laat, dus tjah. Ieder voor zichzelf dan maar.
Nederland is meer dan rijk genoeg om dat op te vangen. Dit zal eerder in Oost-Europa een probleem kunnen vormen…
pi_220406944
quote:
Paniek door Hormuz
In paniek worden nu sancties over olie- en gasuitvoer tegen Rusland opgeheven. Enorme strategische petroleumreserves worden in allerijl vrijgemaakt. Dat alles om de mogelijke woede van de bevolking in te tomen. Een bevolking die andermaal op kosten wordt gejaagd.

De VS onder Trump heeft het voorbije jaar in de VS ongeveer alle vergroening geblokkeerd of teruggedraaid, en Trump heeft de elektrificatie van het enorme wagenpark afgezworen. Amerika krijgt daar nu allicht dik spijt van.

De geopolitieke spanningen en chaos stapelen zich intussen op. En ik denk nogmaals terug aan die lege snelwegen in 1973. Aan de files bij de benzinestations. Aan de stilte, en aan het rumoer van de onrust.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)s-geopolitiek-wapen/

in Amerika zal het programma Olieboer zoekt vrouw een enorme kaskraker worden :P
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 18:44:44 #25
236264 crew  capricia
pi_220407687
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 19:33:43 #26
236264 crew  capricia
pi_220407966
Zo, dit had ik niet nu al gedacht.
Zal dat ook hier komen?

twitter
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220408111
quote:
Hier alvast een schot voor de boeg :P :
quote:
Door de stijgende energieprijzen in Nederland laait de discussie weer op over het opnieuw boren in Groningen. In het Groningenveld zit nog naar schatting 400 tot 500 miljard kubieke meter aardgas. Geopolitiek analist Alex Krijger werkte zelf vijftien jaar lang bij Shell en stelt in radioprogramma In de Kantine dat er niet zomaar dingen opengezet kunnen worden.

De docent aan de Universiteit Leiden hoopt dat het woensdag tijdens het Tweede Kamerdebat gaat over potentiële noodmaatregelen en ad-hocbeleid voor lage inkomens en bedrijven. "Maar je moet echt voor de lange termijn met bedrijven gaan zitten die willen. Dan moet je ze wel de ruimte geven om dat ook te gaan doen. Ze zitten aan alle kanten muurvast."

"Het duurt nog jaren voordat het helemaal is dichtgegooid", concludeert Krijger uit gesprekken met oud-collega's. "Het zijn honderden putten op 26 locaties ongeveer. Dus dat duurt nog even. Maar: de druk is van het veld af. Dus stel je voor dat het nodig is om naar dat gas toe te gaan, kan dat nu niet. Je hebt maanden nodig om weer druk op het veld te komen."

'Oplossing uit het verleden'

Volgens Krijger is de discussie over het Groningenveld verkeerd. "Je probeert steeds een oplossing uit het verleden naar het heden en de toekomst te trekken. Wat je moet doen, is tempo maken met je elektrificatie. Zorgen dat de gasprijs niet meer vastzit aan de elektriciteitsprijs. Je moet die ondernemers helpen, want die willen investeren. Dat doen ze niet, want ze hebben geen betrouwbare overheid."

Kabinetsleden herhaalden afgelopen vrijdag dat opnieuw gas winnen uit het Groningenveld niet gaat gebeuren. Ministers Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken), Stientje van Veldhoven (Klimaat) en Hans Vijlbrief (Sociale Zaken) waren daar eensgezind over. "We gaan Groningen sluiten zoals gepland", zei Van Veldhoven.

JA21 wilde eerder juist in de wet vastleggen dat de gasvoorraad uit het Groningenveld als "strategische reserve" achter de hand wordt gehouden, zodat er in bepaalde situaties weer naar geboord kan worden. Volgens partijleider Joost Eerdmans drukken de sterk stijgende energieprijzen "ons met de neus op de feiten". Hij pleit al langer voor het openhouden van het Groningenveld voor noodgevallen.
https://www.nporadio1.nl/(...)er-naar-gronings-gas
pi_220408136
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:33 schreef capricia het volgende:
Zo, dit had ik niet nu al gedacht.
Zal dat ook hier komen?

[ x ]
Niet snel, Slovenië heeft het qua gas en olie altijd erg zwaar ten opzichte van andere Europese landen
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 20:00:12 #29
236264 crew  capricia
pi_220408143
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:59 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Niet snel, Slovenië heeft het qua gas en olie altijd erg zwaar ten opzichte van andere Europese landen
Ik heb geen idee. Ben helemaal blanco.
Waarom is dat?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220408152
Wat een paniek posts zeg, heeft iemand hier überhaupt gekeken waar wij ons gas uit importeren? Voornamelijk Noorwegen en Amerika. Die leveringen gaan gewoon door, alleen iets duurder
pi_220408223
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:00 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik heb geen idee. Ben helemaal blanco.
Waarom is dat?
Excuus, ik haal Slovenië en Slowakije door elkaar.
Slowakije en bijvoorbeeld een Hongarije hebben het relatief zwaar door de afhankelijkheid vanuit Rusland en niet de wil daar iets aan te doen.
Slovenië durf ik even niet te zeggen, mogelijk niet de juiste reserves aangehouden, maar dat is wat speculatie vanuit mij. Ze lopen namelijk niet achter met verduurzaming en zelfs voor met kernenergie, dus ergens klinkt het gek
pi_220408534
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:01 schreef eenjongen... het volgende:
Wat een paniek posts zeg, heeft iemand hier überhaupt gekeken waar wij ons gas uit importeren? Voornamelijk Noorwegen en Amerika. Die leveringen gaan gewoon door, alleen iets duurder
Het gaat dan ook om olie.
pi_220408650
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 19:33 schreef capricia het volgende:
Zo, dit had ik niet nu al gedacht.
Zal dat ook hier komen?

[ x ]
In Nederland niet zo snel. De brandstofprijs voor consumenten is relatief laag daar
quote:
In Slovenië mogen automobilisten voorlopig nog maar 50 liter per dag tanken door tekorten bij pompen. Het land heeft last van Italianen en Oostenrijkers die komen tanken, omdat benzine en diesel er veel goedkoper zijn.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-tanken-om-tekorten
pi_220408713
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:12:11 #35
236264 crew  capricia
pi_220408837
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
Wat erg.
Hoe hebben jullie dat de vorige energie crisis gedaan dan?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 22 maart 2026 @ 21:28:24 #36
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220408978
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Iemand nog voorspellingen voor de inflatie?
aandelen shell gaan skyhigh
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 22 maart 2026 @ 21:31:09 #37
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220408996
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 16:03 schreef Oud_student het volgende:
Volgend jaar 2027 gaat de CO2 belasting flink stijgen,
(volgens AI:Kostenstijgingen: Voor een gemiddeld gezin kan de nieuwe heffing leiden tot meer dan ¤1.000 extra kosten per jaar aan stook- en brandstofkosten)
Dit komt bovenop de gestegen olie- en gasprijzen.
Mijn verwachting is dat het verbruik, met name gas zal afnemen (want onbetaalbaar/niet leverbaar)
Dit betekent inkomsten verlies voor de EU en EU regeringen, hetgeen gecompenseerd moet worden door belastingverhogingen :{

"Maar dan gaan we toch allemaal aan de warmtepomp en electrisch rijden?"
Ow, wacht 8)7
ja die CO2 belasting en Ecotax dat is iets moois en extra vliegbelasting ook erbij

en Jetten de klimaatdrammer vliegt met 300 man naar Spanje voor het huwelijk
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220409015
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het gaat dan ook om olie.
Dit topic heet energiecrisis, niet oliecrisis
pi_220409019
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
Waren er voor die bedrijven dan geen alternatieven beschikbaar zoals bijv geothermie of wamtepompen?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220409028
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
aandelen shell gaan skyhigh
30%, ik had misschien wel meer verwacht, K/W was hiervoor al heel laag
pi_220409037
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
Bedank Trump maar.

Misschien dat het je troost. Als deze oorlog blijft doorgaan ga je hogere inflatie zien dan een paar jaar geleden met een economische crisis tot gevolg vanwege de hoge rente.

En rechts vindt het prima dat er twee criminelen zijn die de hele wereld in ellende willen storten zolang deze criminelen maar uit de cel blijven. Inclusief een pedofiele president die blijkbaar een duizend keer voortkomt in de Epstein Files en deze nooit zal laten publiceren in geheel
  zondag 22 maart 2026 @ 21:38:02 #42
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_220409042
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
Ojee en hoe moet het nu met al die arme Roemenen,Bulgaren en Polen in jullie barak? Die mogen toch nog wel even blijven ?
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:38:59 #43
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220409047
Transportbedrijven rekenen dit door naar hun klanten. Gevolg niet alleen de Benzine, Diesel of stookolie wordt duurder maar ook brood, melk en eieren.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 21:42:59 #44
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220409070
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:51 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
In Nederland niet zo snel. De brandstofprijs voor consumenten is relatief laag daar
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-tanken-om-tekorten
Beetje zoals Nederlanders die de Belgische stations plat tanken.

Ik woon hier op 200 meter van een tankstation en zag vandaag Nederlandse kentekens. Heb dit eerder nog niet echt gezien hier. Geloof me ik woon best ver van de Nederlandse grens. Zo diep in België gaan ze al tanken. Aan de grens stations moet je soms uur wachten. Daarom dat ze zo diep in België gaan tanken.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  zondag 22 maart 2026 @ 21:45:12 #45
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409088
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
kunnen ze niet voedselbos gaan beginnen dan?

dat is de toekomst voor de Nederlandse land- en tuinbouw hoor ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220409151
Zo meteen op NPO2:

Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten. 8)7

De fuck man.
Alles wat transport nodig heeft gaat fucking duur worden.
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
  zondag 22 maart 2026 @ 21:55:22 #47
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409165
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zo meteen op NPO2:

Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten. 8)7

De fuck man.
Alles wat transport nodig heeft gaat fucking duur worden.
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
thuiswerken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220409184
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
thuiswerken
Ik dacht meer aan de prijs van boodschappen enzo. Aan alles wat transport nodig heeft. :{
pi_220409214
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zo meteen op NPO2:

Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten. 8)7

De fuck man.
Alles wat transport nodig heeft gaat fucking duur worden.
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
Wedden voor een volle tank dat dat dit jaar zeker niet gaat gebeuren?
  Moderator zondag 22 maart 2026 @ 22:03:43 #50
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_220409228
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik dacht meer aan de prijs van boodschappen enzo. Aan alles wat transport nodig heeft. :{
Terug naar de basis.

Hoe deden we het vroeger in de jaren 20 ofzo?

Groenten en aardappelen, eieren en melk halen bij de boer
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_220409236
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:01 schreef eenjongen... het volgende:

[..]
Wedden voor een volle tank dat dat dit jaar zeker niet gaat gebeuren?
Ik denk dat ik morgen de auto van de vrouw maar eens vol ga gooien.

Hoe lang is een tank benzine houdbaar eigenlijk?
  zondag 22 maart 2026 @ 22:05:12 #52
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409240
Dit gaat natuurlijk een gigantische impact hebben. Brandstofprijzen stijgen nu al. En olie en alle andere energieprijzen in het algemeen gaan dan eveneens omhoog. En dit wordt zoals gewoonlijk automatisch doorberekend in de prijzen van andere te maken produkten en diensten waarvoor energie of brandstof noodzakelijk is. Dus wen er alvast maar aan maar binnenkort gaan de FOK! abonnementen dus drastisch omhoog.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220409268
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zo meteen op NPO2:

Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten. 8)7
Dat zal veel koopjesjager aantrekken, hopelijk kan ik de drukte vermijden :{
quote:
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
Ik gebruik graag een E-bike. De boer waar ik eieren en aardappelen kan kopen is 300 meter verderop, dat loop ik wel gewoon *O*
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 22 maart 2026 @ 22:10:29 #54
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409278
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik dacht meer aan de prijs van boodschappen enzo. Aan alles wat transport nodig heeft. :{
iedereen een electra karretje kopen een Dacia spring bestel en overdag opladen aan de zonnepanelen bij de zaak,
energie transitie op steroïds
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220409285
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:04 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ik denk dat ik morgen de auto van de vrouw maar eens vol ga gooien.

Hoe lang is een tank benzine houdbaar eigenlijk?
Staat op de houdbaarheidsdatum
  zondag 22 maart 2026 @ 22:13:09 #56
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409306
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:11 schreef Ambtenaar030 het volgende:
Staat op de houdbaarheidsdatum
Nou dat is niet helemaal een grapje. Als je benzine te lang in een motor of brommer laat zitten en je doet er verder niks mee zet zich een soort rubberachtige substantie af waardoor je carburateur hier en daar dicht komt te zitten en je vlotternaald en dat soort dingen niet meer werken. Je zult de eerste niet zijn.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:13:13 #57
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409307
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat zal veel koopjesjager aantrekken, hopelijk kan ik de drukte vermijden :{
[..]
Ik gebruik graag een E-bike. De boer waar ik eieren en aardappelen kan kopen is 300 meter verderop, dat loop ik wel gewoon *O*
E bike met aanhanger kan toch >???

mensen zijn zo inventief , je weet niet half
https://www.bol.com/nl/nl(...)pUYRyrgaAhGKEALw_wcB
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 22 maart 2026 @ 22:14:04 #58
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_220409311
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 21:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zo meteen op NPO2:

Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten. 8)7

De fuck man.
Alles wat transport nodig heeft gaat fucking duur worden.
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
Er worden nog steeds heel veel overbodige ritjes met aauto's gemaakt en een benzineprijs van 2,50 is blijkbaar niet genoeg om mensen andere keuzes te laten maken, zoals overstappen op EV's of gewoon minder te gaan rijden, bestellen etc. En aangezien die transitie toch echt noodzakelijk is, is deze stijging misschien niet eens zo gek.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_220409323
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:13 schreef Tengano het volgende:

[..]
Als je benzine te lang in een motor of brommer laat zitten en je doet er verder niks mee zet zich een soort rubberachtige substantie af waardoor je carburateur hier en daar dicht komt te zitten en je vlotternaald en dat soort dingen niet meer werken. Je zult de eerste niet zijn.
Lang niet iedereen rijdt met een oldtimer _O-
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 22 maart 2026 @ 22:16:59 #60
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409335
Is het woord autoloze Zondag al gevallen?

En wat is er trouwens mis met ons oer-Hollandse vervoermiddel?

Bekijk deze YouTube-video
  zondag 22 maart 2026 @ 22:17:29 #61
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409342
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Lang niet iedereen rijdt een oldtimer _O-
oldtimers moeten verboden worden, alles ouder dan 20 jaar inleveren en in de shredder


en iedereen een dag meer thuis blijven en neuken , meer kinderen maken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 22 maart 2026 @ 22:19:53 #62
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409354
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:17 schreef michaelmoore het volgende:
oldtimers moeten verboden worden, alles ouder dan 20 jaar inleveren en in de shredder

en iedereen een dag meer thuis blijven en neuken , meer kinderen maken
Dan wordt mijn buurman pissig. Die rijdt in een belastingvrije camper van meer dan 50 jaar oud.

Doet ie goed ^O^
pi_220409356
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:13 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nou dat is niet helemaal een grapje. Als je benzine te lang in een motor of brommer laat zitten en je doet er verder niks mee zet zich een soort rubberachtige substantie af waardoor je carburateur hier en daar dicht komt te zitten en je vlotternaald en dat soort dingen niet meer werken. Je zult de eerste niet zijn.
Maar een paar maanden met een volle euro 95 tank moet toch wel kunnen?
Qua houdbaarheid.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:22:28 #64
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409380
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:20 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Maar een paar maanden met een volle euro 95 tank moet toch wel kunnen?
Qua houdbaarheid.
Ja als je het in een jerrycan laat zitten wel.

Maar de grootste besparing kun je halen door je rijgedrag drastisch aan te passen.

Niet door te doen zoals je altijd doet dus.

Accept, Adjust and Overcome :7
pi_220409399
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:22 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja als het het in een jerrycan laat zitten wel.

Maar de grootste besparing kun je halen door je rijgedrag drastisch aan te passen.

Niet door te doen zoals je altijd doet dus.

Accept, Adjust and Overcome :7
Jawel.
Maar ze tankt niet zo vaak, want rijdt niet zoveel. En altijd een kwart tankje of zo. En daar doet ze lang mee.

Als ik die tank van haar morgen wel vol gooi, en ze doet er 4 maanden of een half jaar mee, is dat dan een probleem?
pi_220409405
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jawel.
Maar ze tankt niet zo vaak, want rijdt niet zoveel. En altijd een kwart tankje of zo. En daar doet ze lang mee.

Als ik die tank van haar morgen wel vol gooi, en ze doet er 4 maanden of een half jaar mee, is dat dan een probleem?
quote:
AI Overview
Winter- en zomerbenzine verschillen in vluchtigheid om de motor optimaal te laten presteren bij wisselende temperaturen. Winterbenzine (oktober-april) bevat extra butaan om makkelijker te verdampen bij koude starts. Zomerbenzine (mei-september) verdampt minder snel om dampblokkades (vapour lock) in warme leidingen te voorkomen
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 22 maart 2026 @ 22:27:04 #67
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409413
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jawel.
Maar ze tankt niet zo vaak, want rijdt niet zoveel. En altijd een kwart tankje of zo. En daar doet ze lang mee.

Als ik die tank van haar morgen wel vol gooi, en ze doet er 4 maanden of een half jaar mee, is dat dan een probleem?
Nee, lijkt me niet. Het probleem zit meer in het gedeelte na de tank. Dat moet af en toe gebruikt en op die manier doorgespoeld worden.
pi_220409427
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:27 schreef Tengano het volgende:

[..]
Nee, lijkt me niet. Het probleem zit meer in het gedeelte na de tank. Dat moet af en toe gebruikt en op die manier doorgespoeld worden.
Thanks.
  zondag 22 maart 2026 @ 22:29:30 #69
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_220409431
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Let op het woordje optimaal. Het is dus niet zo dat je auto in de zomer niet op 'winter'benzine zou kunnen rijden of andersom.

Maar LPG blijft wat dat betreft toch het allerfijnst. Dat verdampt in de winter net zo goed als zomers, dus daar heb je nooit startproblemen mee als je ontsteking verder goed is :)

Maar LPG kun je iig niet 'hamsteren'. Dat dan weer niet _O-
pi_220409507
Ik heb geen idee wat ik het beste nu kan hamsteren. :D
  zondag 22 maart 2026 @ 22:46:59 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409531
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:19 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dan wordt mijn buurman pissig. Die rijdt in een belastingvrije camper van meer dan 50 jaar oud.

Doet ie goed ^O^
vieze stink dingen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 22 maart 2026 @ 22:47:41 #72
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220409536
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik heb geen idee wat ik het beste nu kan hamsteren. :D
toiletpapier toch
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220409596
quote:
Ik denk dat woensdag Groningen deels open houden voor nood weer ter sprake komt.

Maar het gaat vooral ook om de olie. Daar doe je weinig aan. Veel zal een stuk duurder worden. Niet alleen de benzine.
Ik denk dat het een extra "kwartje van Jetten" wordt op veel dingen. Maar dat er ook wel gekeken wordt hoe ze het land draaiende houden voor iedereen, inclusief Jan met de pet
pi_220409833
Ik heb vanmiddag euro 95 getankt in Spanje (Benidorm) 1.52 euro.
zie ook

https://spanjevandaag.com(...)en-nederland-belgie/

*edit* btw op bv groente fruit en brood verlaagd van 10% naar 4% ik ben op vakantie nu en het is echt zoveel goedkoper allemaal dan in nl.

Gister bord patat met 2 kroketten met mayo en mosterd 3.50

In normale restaurants (wel aan de boulevard aan zee) bv schnitzel of cordon blue met frites of gebakken aardappels en salade 11 euro, drinken 1.50 tot 2 euro. water gratis als je dat vraagt niet zoals nl 5 euro voor flesje spa blauw. Vaak gratis kan water op tafel als je met meerdere mensen bent.

Echt wat een verschil ook de boodschappen echt zoveel goedkoper.

Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 25% gewijzigd door Iceage op 23-03-2026 00:16:39 ]
  maandag 23 maart 2026 @ 02:06:19 #75
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220410058
Olieprijs blijft net onder de $100 schommelen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220410066
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jawel.
Maar ze tankt niet zo vaak, want rijdt niet zoveel. En altijd een kwart tankje of zo. En daar doet ze lang mee.

Als ik die tank van haar morgen wel vol gooi, en ze doet er 4 maanden of een half jaar mee, is dat dan een probleem?
Euro 95 bederft en zorgt na een paar manden al voor problemen.
  maandag 23 maart 2026 @ 04:15:04 #77
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_220410079
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:25 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jawel.
Maar ze tankt niet zo vaak, want rijdt niet zoveel. En altijd een kwart tankje of zo. En daar doet ze lang mee.

Als ik die tank van haar morgen wel vol gooi, en ze doet er 4 maanden of een half jaar mee, is dat dan een probleem?
Euro 98 blijft in een tank van een auto ongeveer een half jaar goed of zo, voor de zekerheid zou ik het op vijf maanden houden.

Benzine blijft langer goed als je het vacuum af kunt sluiten zodat het niet oxideert maar véél korter dan een half jaar als er wel zuurstof bij kan komen. Bij een auto zit je er ergens tussenin omdat een benzinetank redelijk goed afgesloten is. Tenminste, bij auto's die van een redelijk recent bouwjaar zijn, als je bijv in een Mercedes uit laat vorige eeuw rijd dan waarschijnlijk niet. Kortom je kunt hem rustig voltanken.

Neem tenminste aan dat je vrouw niet in zo'n oude Mercedes rijd, of ben je toevallig getrouwd met Femke Halsema? :P
pi_220410150
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:56 schreef Iceage het volgende:
Ik heb vanmiddag euro 95 getankt in Spanje (Benidorm) 1.52 euro.
zie ook

https://spanjevandaag.com(...)en-nederland-belgie/

*edit* btw op bv groente fruit en brood verlaagd van 10% naar 4% ik ben op vakantie nu en het is echt zoveel goedkoper allemaal dan in nl.

Gister bord patat met 2 kroketten met mayo en mosterd 3.50

In normale restaurants (wel aan de boulevard aan zee) bv schnitzel of cordon blue met frites of gebakken aardappels en salade 11 euro, drinken 1.50 tot 2 euro. water gratis als je dat vraagt niet zoals nl 5 euro voor flesje spa blauw. Vaak gratis kan water op tafel als je met meerdere mensen bent.

Echt wat een verschil ook de boodschappen echt zoveel goedkoper.

Bekijk deze YouTube-video
Het kan wél.
Om in de woorden van Rob te praten.

Uiteindelijk denk ik ook dat je als land zo meer omzet maakt. Wat je weer kan steken in de energiecrisis.
pi_220410161
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 06:30 schreef cinderloom het volgende:

[..]
Het kan wél.
Om in de woorden van Rob te praten.

Uiteindelijk denk ik ook dat je als land zo meer omzet maakt. Wat je weer kan steken in de energiecrisis.
Spanje is economisch failliet
Vakman pur sang
pi_220410480
twitter
  maandag 23 maart 2026 @ 10:45:35 #81
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220411295
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 20:51 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
In Nederland niet zo snel. De brandstofprijs voor consumenten is relatief laag daar
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-tanken-om-tekorten
Dan is het een kwestie van tijd dat België en Luxemburg ook tekorten krijgen omdat het kleine landen zijn met een lage benzineprijs en veel brandstoftoeristen uit grotere omliggende landen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator maandag 23 maart 2026 @ 11:41:30 #82
236264 crew  capricia
pi_220411589
quote:
4s.gif Op maandag 23 maart 2026 10:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan is het een kwestie van tijd dat België en Luxemburg ook tekorten krijgen omdat het kleine landen zijn met een lage benzineprijs en veel brandstoftoeristen uit grotere omliggende landen.
Het leger inzetten om de brandstof te distribueren vind ik ook nogal wat voor een EU land.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 23 maart 2026 @ 12:47:58 #83
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220412109
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 11:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Het leger inzetten om de brandstof te distribueren vind ik ook nogal wat voor een EU land.
Zij hebben daar de faciliteiten voor. Als de logistieke sector hapert dan hebben we allemaal een probleem.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220412599


75% maakt zich zorgen maar daar doet de overheid niks mee.
blablablabla
pi_220412633
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 23:56 schreef Iceage het volgende:
Ik heb vanmiddag euro 95 getankt in Spanje (Benidorm) 1.52 euro.
zie ook

https://spanjevandaag.com(...)en-nederland-belgie/

*edit* btw op bv groente fruit en brood verlaagd van 10% naar 4% ik ben op vakantie nu en het is echt zoveel goedkoper allemaal dan in nl.

Gister bord patat met 2 kroketten met mayo en mosterd 3.50

In normale restaurants (wel aan de boulevard aan zee) bv schnitzel of cordon blue met frites of gebakken aardappels en salade 11 euro, drinken 1.50 tot 2 euro. water gratis als je dat vraagt niet zoals nl 5 euro voor flesje spa blauw. Vaak gratis kan water op tafel als je met meerdere mensen bent.

Echt wat een verschil ook de boodschappen echt zoveel goedkoper.

Bekijk deze YouTube-video
Leuke populistische rant maar de gemiddelde Nederlander verdient ook ruim anderhalf keer zoveel dan de gemiddelde Spanjaard net hetzelfde beroep.
blablablabla
pi_220413147
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:09 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]

75% maakt zich zorgen maar daar doet de overheid niks mee.
Tja, er is altijd wel voor paniek te zorgen. Dat wil niet zeggen dat de overheid over achteraan moet hollen.
pi_220413278
Iedere twee weken komen er 1 of meerdere schepen aan in de Rotterdamse haven vanuit Rusland. Met Russisch condensaat.
Condensaat wordt naar raffinaderijen gestuurd voor de productie van benzine, kerosine of diesel.

Gooi die prijzen aan de pomp dus maar naar beneden.
pi_220415177
quote:
1s.gif Op maandag 23 maart 2026 15:38 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Iedere twee weken komen er 1 of meerdere schepen aan in de Rotterdamse haven vanuit Rusland. Met Russisch condensaat.
Condensaat wordt naar raffinaderijen gestuurd voor de productie van benzine, kerosine of diesel.

Gooi die prijzen aan de pomp dus maar naar beneden.
Nog steeds?
Het ligt denk ik idd minder stil dan we horen. Anders waren er ook wel al maatregelen
pi_220415717
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 22:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Ik heb geen idee wat ik het beste nu kan hamsteren. :D
Om 22:43 xhamster
  maandag 23 maart 2026 @ 21:19:24 #90
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220416784
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:09 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]

75% maakt zich zorgen maar daar doet de overheid niks mee.
Ik mis de optie: Ik ben geen werknemer maar een ondernemer.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220427105
quote:
Nederlandse gasvoorraad het laagst in tien jaar
De Nederlandse ondergrondse gasvoorraden zijn nog maar voor 5,8 procent gevuld. Dat is de laagste vullingsgraad in tien jaar. Volgens de Gasunie is de aanvoer van gas uit het buitenland op dit moment nog stabiel. Ook haalt Nederland nog gas uit eigen gasvelden. "Tegelijkertijd blijven we de ontwikkelingen continu volgen, omdat veranderingen in de internationale situatie ook hier effect kunnen hebben."

In februari was de gasvoorraad met 11,7 procent voor die tijd van het jaar ook al historisch laag. De Gasunie liet toen weten dat er geen onverwachte dingen moesten gebeuren, zoals een blokkade van de Straat van Hormuz. Dat laatste is nu juist wel aan de hand. De vraag is nu hoelang die situatie nog voortduurt en in hoeverre de energieprijzen terugkeren naar het niveau van voor de oorlog.

Energiebedrijven als Shell, Eneco en RWE beginnen normaal gesproken in april met het vullen van de gasopslagen. "Door de volatiele internationale gasmarkt is het onzeker hoe snel en in welk tempo dit zal gebeuren", zegt de Gasunie. Voor het eind van het jaar moeten de voorraden in de verschillende bergingen weer op een voldoende niveau zijn.

De Gasunie houdt in de gaten dat de energiebedrijven op tijd voldoende gas inkopen. Als dat niet gebeurt kan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat het publieke energiebedrijf Energie Beheer Nederland (EBN) opdracht geven om de markt op te gaan om de tekorten aan te vullen.

Bron (liveblog): https://nos.nl/liveblog/2(...)oorlog-te-beeindigen
We zitten toch krap vrees ik
pi_220427124
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:11 schreef cinderloom het volgende:

[..]
We zitten toch krap vrees ik
Welnee we hebben nu een paar koude dagen voor de boeg maar het al bijna april, binnen no time hoeven we geen kachel meer aan.
blablablabla
pi_220427208
Terwijl Shell-baas Sawan waarschuwt dat we binnen enkele dagen letterlijk stil komen te staan, kijkt onze eigen regering de andere kant op. Hoe is het mogelijk dat we in dit moeras zijn beland?

We zetten nu noodvoorraden in, maar wat als die op zijn? De overheid lijkt te gokken op een goede afloop zonder een echt Plan B voor Nederland.

Is onze regering gewoon incompetent door de regie volledig aan de markt (en Shell) te laten, of is dit een bewuste strategie om ons sneller de 'groene transitie' in te dwingen door de fossiele wereld te laten crashen?

https://www.telegraph.co.(...)ys-warns-shell-boss/
pi_220427236
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
of is dit een bewuste strategie om ons sneller de 'groene transitie' in te dwingen door de fossiele wereld te laten crashen?
Dit zou wel heel bizar zjn (maar ik vind niet gek dat die vraag door je hoofd speelt).
Ik denk dat ze hopen op een goede afloop: dat die straat van Hormuz snel weer open is. Dat we er dan nog niet zijn zullen ze zich ook wel realiseren, maar dan is er iets meer druk van de ketel. Maarja, je kan niet weken blijven hopen
pi_220427342
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Terwijl Shell-baas Sawan waarschuwt dat we binnen enkele dagen letterlijk stil komen te staan, kijkt onze eigen regering de andere kant op. Hoe is het mogelijk dat we in dit moeras zijn beland?

We zetten nu noodvoorraden in, maar wat als die op zijn? De overheid lijkt te gokken op een goede afloop zonder een echt Plan B voor Nederland.

Is onze regering gewoon incompetent door de regie volledig aan de markt (en Shell) te laten, of is dit een bewuste strategie om ons sneller de 'groene transitie' in te dwingen door de fossiele wereld te laten crashen?

https://www.telegraph.co.(...)ys-warns-shell-boss/
Wat je schrijft staat niet in je artikel. Verder tank ik gewoon voor een euro per liter en gaat de trein op windenergie.
pi_220427381
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220427394
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 14:09 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]

75% maakt zich zorgen maar daar doet de overheid niks mee.
Ja, ik heb op het journaal een timmerman gezien die nu per jaar 3000 euro meer moet betalen aan vervoerskosten.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)kt-veelrijders-jelle

Nou, ik vind dat veel.

[ Bericht 14% gewijzigd door tesssssssss op 25-03-2026 13:11:22 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220427488
quote:
In totaal heeft Nederland een strategische voorraad van minimaal 4770 kiloton ruwe olie-equivalent (ROE). Dit komt overeen met ongeveer 33 jerrycans per huishouden. COVA beheert een voorraad van 4100 kton ROE, ofwel ruim 28 jerrycans per huishouden.
Bron: COVA
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  Moderator zaterdag 4 april 2026 @ 17:48:53 #99
236264 crew  capricia
pi_220507159
twitter


Veel ernstiger dan menigeen toegeeft.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_220512145
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 12:45 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja, ik heb op het journaal een timmerman gezien die nu per jaar 3000 euro meer moet betalen aan vervoerskosten.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)kt-veelrijders-jelle

Nou, ik vind dat veel.
Wat ik alleen niet helemaal snap is dat het werk blijkbaar voor het oprapen ligt en je vervolgens vanuit Friesland dagelijks naar Amsterdam moet rijden?

Als ik iemand zoek voor een klus bij mij thuis dan let ik er ook op en dan is dit zeker een te grote afstand.
  zondag 5 april 2026 @ 13:23:39 #101
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220512398
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 17:48 schreef capricia het volgende:
[ x ]

Veel ernstiger dan menigeen toegeeft.
En ook veel ernstiger dan menigeen beseft :X
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220512438
nvm

[ Bericht 98% gewijzigd door Anton91 op 05-04-2026 13:36:09 ]
  zondag 5 april 2026 @ 13:31:18 #103
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_220512458
quote:
Oliekartel OPEC+ verhoogt olieproductie symbolisch

De landen van het oliekartel OPEC+ gaan hun olieproductie verder verhogen. Het productievolume wordt in mei met 206.000 vaten per dag opgevoerd, meldt persbureau Bloomberg. Er vindt zondagmiddag een overleg van de OPEC+ plaats.

De verhoging wordt vooral gezien als een symbolische stap, aangezien de olieleveringen uit de Golfregio ernstig worden belemmerd door de vrijwel volledige blokkade van de Straat van Hormuz door Iran. Ook worden Koeweit, Saudi-Arabië, Irak en de Verenigde Arabische Emiraten getroffen door Iraanse aanvallen op oliefaciliteiten, wat de productie beïnvloedt. Het is dan ook de vraag in hoeverre de extra vaten olie snel op de markt kunnen komen.
https://nos.nl/collectie/(...)lijk#UPDATE-93498471

Saillant detail is dat de OPEC mede door Iran is opgericht
  zondag 5 april 2026 @ 17:20:25 #104
61891 zakjapannertje
rijksmonument
  zondag 5 april 2026 @ 20:07:50 #105
351441 Estate2
Ex Estate
pi_220515543
Net als tijdens de coronacrisis lijken we opnieuw te wachten met ingrijpen tot het probleem al uit de hand loopt. In plaats van tijdig en preventief te handelen, grijpen we pas in wanneer de schade al zichtbaar is en vaak ook al moeilijker te herstellen. Dat is geen strategie, dat is achter de feiten aanlopen.

Bovendien is het een misvatting om te denken dat prijsverlagende maatregelen hier de oplossing zijn. De vraag bepaalt in belangrijke mate de prijs. Door prijzen kunstmatig te verlagen, houd je de vraag juist hoog en vererger je het probleem. Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
Voorheen Post ID 101472
pi_220516708
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 20:07 schreef Estate2 het volgende:
Net als tijdens de coronacrisis lijken we opnieuw te wachten met ingrijpen tot het probleem al uit de hand loopt. In plaats van tijdig en preventief te handelen, grijpen we pas in wanneer de schade al zichtbaar is en vaak ook al moeilijker te herstellen. Dat is geen strategie, dat is achter de feiten aanlopen.

Bovendien is het een misvatting om te denken dat prijsverlagende maatregelen hier de oplossing zijn. De vraag bepaalt in belangrijke mate de prijs. Door prijzen kunstmatig te verlagen, houd je de vraag juist hoog en vererger je het probleem. Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
De meeste olie en gas tankers voor de EU komen hier lossen, in Rotterdam. Op papier hebben we dus genoeg voorraad om het jaren uit te zingen. Maar helaas is het niet van ons. Wij doen het alleen importeren en eventueel raffineren of anderszins verwerken. Voor onze klanten: de rest van de EU.

Dus gek genoeg hebben wij als eerste een tekort, als we proberen aan al onze contractuele verplichtingen te voldoen.
pi_220516859
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 20:07 schreef Estate2 het volgende:
Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
Consuminderen van fossiele brandstoffen bedoel je, dat is al in gang gezet. Vrachtvervoer is in Europa echter nog erg op diesel gebaseerd. De transitie naar elektrische trucks is hier nog nauwelijks begonnen.
quote:
AI Overview
De adoptie van elektrisch vrachtvervoer vertoont een enorm contrast tussen China en Europa. China loopt mijlenver voorop in zowel de productie als het gebruik van elektrische vrachtwagens, met een marktaandeel in de verkoop van nieuwe zware elektrische vrachtwagens dat in 2025 de 20-29% naderde. Europa bevindt zich in een vroege fase, met een marktaandeel van ongeveer 4,2% in de EU in 2025.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 5 april 2026 @ 23:46:15 #108
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220516866
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
in de waddenzee zit gas genoeg , maar de partij voor de dieren vind dat niet leuk vanwege de goudvissen en de stikstof

meer thuiswerken ,
minder thuisbezorgen
meer werk in de energie infra aanleg
in de flevo kunnen wel een 1000 windmolens boven de aardappels
iedere wijk een megapack
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220516951
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 23:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Consuminderen van fossiele brandstoffen bedoel je, dat is al in gang gezet. Vrachtvervoer is in Europa echter nog erg op diesel gebaseerd. De transitie naar elektrische trucks is hier nog nauwelijks begonnen.
[..]

Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
  maandag 6 april 2026 @ 00:14:35 #110
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220516956
Olie futures net weer geopend. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na dit weekend.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 6 april 2026 @ 00:18:24 #111
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220516968
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
in Afrika zijn er nu schema's in omloop dat er wel of niet stroom is in welke regio, 8 uur wel en 8 uur niet stroom
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220516975
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220516977
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in Afrika zijn er nu schema's in omloop dat er wel of niet stroom is in welke regio
Ja, in Afrika zijn er geen regeringen die elektriciteit garanderen en gebruiken de meeste landen een systeem met muntjes of codes die je moet inleveren om een beetje stroom te krijgen. En ze zeggen meestal niet wanneer je die stroom dan krijgt en of je hem krijgt.

Zo wil je het hier ook?
pi_220516979
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Veel blabla en weinig feiten?
pi_220516983
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2026 00:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Olie futures net weer geopend. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na dit weekend.
WTI is weer duurder dan Brent, dat zal Trump niet erg kunnen waarderen :P
quote:
https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil
Crude Oil WTI (USD/Bbl) 114.82 (+2.94%)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517002
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Veel blabla en weinig feiten?
quote:
AI Overview
Er is een sterke, directe relatie tussen transportkosten en inflatie. Stijgende transportkosten leiden vaak tot hogere consumentenprijzen, wat bijdraagt aan inflatie.De relatie werkt op de volgende manieren:Doorberekening in prijzen: Wanneer de kosten voor brandstof, lonen in de transportsector of transporttarieven stijgen, berekenen bedrijven deze hogere operationele kosten vaak door aan de eindconsument.Oorzaak en gevolg: Hoge energieprijzen leiden vaak tot een kettingreactie, waarbij transport duurder wordt, wat uiteindelijk de prijzen van producten in de winkel opdrijft.Aanhoudende kostenstijgingen: Transportkosten stijgen structureel, bijvoorbeeld door verduurzamingsdoelen, krappe arbeidsmarkten en nieuwe belastingen, zoals de vrachtwagenheffing in 2026.Supply Chain Impact: Inflatie leidt tot hogere productie- en transportkosten, wat de toeleveringsketen (supply chain) onder druk zet.Kortom, hogere transportkosten zijn een van de factoren die inflatie verhogen.
Er zijn talloze historische voorbeelden waarin hoge transportkosten hebben geleid tot een stijging van de inflatie. Hoge transportkosten werken vaak als een "aanbodschok" (cost-push inflation), waarbij het duurder wordt om grondstoffen en eindproducten te vervoeren, wat producenten doorberekenen in de consumentenprijs.Hier zijn de belangrijkste historische voorbeelden:De COVID-19 pandemie (2020-2022): Dit is een van de meest recente en duidelijke voorbeelden. Door wereldwijde lockdowns, havencongestie en een enorm tekort aan containers stegen de vrachttarieven (bijv. op de route Azië-Europa) met meer dan 100% in een jaar. Volgens het IMF droegen deze gestegen transportkosten significant bij aan de wereldwijde inflatiegolf in 2021-2022, waarbij een verdubbeling van de vrachttarieven leidde tot een stijging van de inflatie met ongeveer 0,7 procentpunt.De Oliecrisissen (jaren '70): De stijging van de brandstofprijzen tijdens de oliecrisissen (1973 en 1979) maakte transport via de weg, zee en lucht extreem duur. Dit leidde tot "stagflatie" (hoge inflatie en lage economische groei), omdat de kosten van bijna alle goederen stegen door de hogere logistieke kosten.Suez Kanaal blokkades: Wanneer cruciale scheepvaartroutes zoals het Suezkanaal geblokkeerd raken (bijv. het Ever Given-incident in 2021, of onrust in de Rode Zee in 2024), stijgen de verzekeringspremies en moeten schepen omvaren. Dit veroorzaakt vertragingen en directe stijgingen in transportprijzen, wat inflatoire druk op importgoederen veroorzaakt.WOII en regionale blokkades (bijv. Griekenland 1941-1944): Tijdens de Tweede Wereldoorlog leidden kapotte infrastructuur en blokkades tot extreme schaarste aan transportmogelijkheden. In bezet Griekenland leidde dit, in combinatie met het leegroven van goederen, tot hyperinflatie (tot 13.800% in de herfst van 1944).Brexit en grenscongestie (2021): De invoering van nieuwe douaneregels na de Brexit zorgde voor extra administratie, controles en wachttijden aan de grens. Deze logistieke "non-tariffaire barrières" verhoogden de transportkosten voor goederen tussen het VK en de EU, wat bijdroeg aan hogere prijzen.Kernmechanisme:Hoge transportkosten werken door via de importprijzen. Wanneer het vervoer duurder wordt, stijgen de productiekosten, wat uiteindelijk de consumentenprijsindex (CPI) verhoogt. Onderzoek toont aan dat de impact van transportkosten op inflatie vaak pas na verloop van tijd (met een piek na ongeveer een jaar) volledig merkbaar is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517018
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Ah, je hebt je denkvermogen uitbesteed aan een AI. Heb je daar zelf ook wat aan, of is dat alleen om discussies te kunnen winnen?
pi_220517035
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, je hebt je denkvermogen uitbesteed aan een AI. Heb je daar zelf ook wat aan, of is dat alleen om discussies te kunnen winnen?
Ik heb de meeste kennis al. AI helpt mij om snel data en feiten te kunnen ophalen, testen en te tonen. In dit geval zijn er legio historische voorbeelden die bevestigen dat hoge transportkosten al snel de inflatie beginnen aanjagen. Als je eigenaar van een bedrijf bent, weet je dat ook, het is vooral logica en benodigd geen hogere wiskunde. Discussies zijn er voor mij niet om te winnen, maar om eventueel prognoses en trends te ontwaren waarop men kan anticiperen of reageren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517040
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb de meeste kennis al. AI helpt mij om snel data en feiten te kunnen ophalen, testen en te tonen. In dit geval zijn er legio historische voorbeelden die bevestigen dat hoge transportkosten al snel de inflatie beginnen aanjagen. Als je eigenaar van een bedrijf bent, weet je dat ook, het is vooral logica en benodigd geen hogere wiskunde.
Je weet dus eigenlijk niet meer waar je het over hebt, maar het klinkt duur?
pi_220517057
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je weet dus eigenlijk niet meer waar je het over hebt, maar het klinkt duur?
Ik houd de socratische methode als effectief, maar ben mij bewust dat je daarmee soms sterke weerstand ondervindt. Nietzsche verwoordde dat als volgt 'Overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens'
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517080
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik houd de socratische methode als effectief, maar ben mij bewust dat je daarmee soms sterke weerstand ondervindt. Nietzsche verwoordde dat als volgt 'Overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens'
En daarom ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk, moet je hard lachen om mensen die er anders over denken en zijn nieuwe feiten niet relevant, want die heb je jaren geleden al eens ontkracht?

Een discussie met jou is dus onmogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-04-2026 00:59:02 ]
pi_220517100
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En daarom ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk, moet je hard lachen om mensen die er anders over denken en zijn nieuwe feiten niet relevant, want die heb je jaren geleden als eens ontkracht?

Een discussie met jou is dus onmogelijk.
Dat kan jij zo ervaren, maar ik ben al heel lang op dit forum actief en ervaar dat niet zo. Nieuwe feiten vind ik er interessant, maar die moeten dan wel peer-reviewed zijn en in een vooraanstaand wetenschappelijke publicatie verschijnen want, Extraordinary (new) claims require extraordinary evidence ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517123
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 01:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat kan jij zo ervaren, maar ik ben al heel lang op dit forum actief en ervaar dat niet zo. Nieuwe feiten vind ik er interessant, maar die moeten dan wel peer-reviewed zijn en in een vooraanstaand wetenschappelijke publicatie verschijnen want, Extraordinary (new) claims require extraordinary evidence ;)
Ja, want jij weet het al veel beter dan alle experts, dus ze moeten wel met iets heel extreems komen wat je erg bevalt wil jij er over nadenken.

Ik geef regelmatig toe dat ik het fout had en pas mijn zienswijze daar op aan, maar daar heb ik jou nog niet op kunnen betrappen. Of hoogstens, dat je steeds vaker immigratie gebruikt als zondebok om je mening te onderbouwen. Maar dat is waarschijnlijk omdat je je nieuws voornamelijk van dit forum haalt. En het verdient ook geen schoonheidsprijs, dat je steeds vaker de AI je argument laat voeren.

Kortom: ik geloof geen woord meer van wat je zegt. Zeker ook omdat je vind dat de rijkste mensen het meeste gelijk hebben en arme mensen die het niet met je eens zijn gechipt moeten worden om ze te veranderen in een hardwerkende robot. Dan is een dictator nog menslievend.
pi_220517149
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 01:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Kortom: ik geloof geen woord meer van wat je zegt.
Mij boeit het niet veel of iemand gelooft wat ik schrijf/vermeld. Wat iemand gelooft/geloofwaardig acht laat ik aan een ieder zelf. Is iemand het oneens en levert argumenten en feiten, dan kan ik daar hopelijk iets mee. Is iemand het oneens zonder feiten en sterke argumenten, ook prima. Kan ik er niets mee, maar dat hoeft ook niet ;)
Discussies zijn er voor mij niet om te winnen, maar om eventueel prognoses en trends te ontwaren waarop men kan anticiperen of reageren. Ik ben zelf een potentiele migrant :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 06-04-2026 01:44:07 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 6 april 2026 @ 07:17:39 #125
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220517348
Een heel duidelijk filmpje over wat er gaat gebeuren ( vind ik dan)

Bekijk deze YouTube-video
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220517586
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1% 8-)
pi_220517804
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 09:00 schreef Anton91 het volgende:
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1% 8-)
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing. :D
pi_220517821
quote:
12s.gif Op maandag 6 april 2026 09:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing. :D
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
pi_220517829
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 09:48 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
pi_220517835
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220517877
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Volgens mij was dit nog een discussie niet zoveel jaar geleden, dat de gasvoorraden beter gevuld moesten worden blabla. Laten we hopen dat het goed gevuld gaat worden en dat mensen zelf ook voor efficiente alternatieven gaan zoeken.
pi_220517884
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Het meest rechtse kabinet ooit had het druk met ruzie maken over migratie.
pi_220517899
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Een heel duidelijk filmpje over wat er gaat gebeuren ( vind ik dan)

Bekijk deze YouTube-video
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  maandag 6 april 2026 @ 12:59:31 #134
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220518837
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 10:07 schreef vosss het volgende:

[..]
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.

Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220518875
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 12:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.

Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grond- en brandstoffen.

Het kan óf duur worden óf schaars.

Ik zou iig geen vliegvakantie boeken dit jaar maar alvast een huisje reserveren in Nederland.
Kans is groot dat je vliegvakantie toch niet doorgaat en als je dan besluit een huisje te reserveren, alles al vol zit.
  maandag 6 april 2026 @ 13:06:06 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220518903
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grondstoffen.

Het kan óf duur worden óf schaars.
hoe dan ook, de energie transitie kan in Afrika nu heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2026 15:03:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220518908
quote:
Onderbelichte post.

Juist de vraag verlagen zorgt dat we langer met onze brandstoffen toekunnen.
De roep om prijsverlagingen begrijp ik best wel maar als we in dit tempo door (kunnen) gaan zitten we straks (mogelijk) met brandstof op de bon.
pi_220518920
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
pi_220518944
Als het allemaal zo krap en moeilijk wordt is het misschien een idee om de oorlog te beëindigen.
pi_220519038
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
pi_220519058
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
Je kan, als je zon hebt, prima laden zonder stroomnet. Daar zijn wel oplossingen voor. Aan zon geen gebrek.
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:24 #142
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519268
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
nee tesla is niks, alhoewel de vrienden van de dictators die rijden in vreselijk grote slurpende RAM bakken

Je ziet nu heel erg veel TUKTUK s en ook veel indiers (die mogen wel geld lenen voor een winkel te starten)
als van die tuktuk een electrische versie van zou komen dan gaat dat als een speer lopen

ook laadstation is big business daar
365 dagen per jaar 30c , 8 uur per dag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:58 #143
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519271
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
lokaal laden he
bij het net vandaan blijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220519274
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 09:51 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
Net zoals daadkracht, daar heeft onze politiek geen kaas van gegeten. :{w
  maandag 6 april 2026 @ 14:45:51 #145
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519284
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
het zijn vaste contracten he ,
op jaarbasis 20 miljard m3 volgens AI
quote:
Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.
quote:
Nee, op dit moment wordt er in Nederland juist minder gas opgeslagen dan er wordt verbruikt, omdat de winterperiode net is afgelopen.

De gasvoorraden zijn momenteel historisch laag, met een vullingsgraad van slechts 5,1% aan het begin van april 2026.
Hier zijn de belangrijkste feiten over de huidige situatie:
Voorraad op dieptepunt: De Nederlandse gasvoorraden bereikten eind maart 2026 het laagste niveau in tien jaar.
Dit is gebruikelijk na een winter waarin de opgeslagen reserves zijn aangesproken om aan de vraag te voldoen.

Begin van de vulperiode: Sinds begin april 2026 worden de voorraden weer "voorzichtig" aangevuld ter voorbereiding op de volgende winter. In deze periode zal de import (inclusief LNG) dus tijdelijk hoger liggen dan het directe verbruik om de buffers te vullen.

Rol van LNG: Vloeibaar gas (LNG) is essentieel geworden en dekte in 2024 al 33,5% van de totale gasvraag in de EU. Hoewel er internationaal een overvloed aan LNG wordt verwacht voor de komende jaren, is de fysieke opslagcapaciteit in Nederland beperkt tot ongeveer 14 miljard kubieke meter.

Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.

:
quote:
Huidige status van de Nederlandse gasopslagen (April 2026)
Kenmerk Status / Waarde Vullingsgraad ~5,1%
Trend Voorzichtig stijgend (start vulseizoen)
Historische context Laagste stand in 10 jaar
Totale capaciteit 14 miljard m³ (140 TWh)
.

quote:
In Nederland komt er momenteel gemiddeld tussen de 400 en 500 miljoen kubieke meter (m3) gas aan LNG per week binnen.
Dit volume fluctueert op basis van de marktvraag en de beschikbaarheid van slots bij de twee actuele terminals.

Hieronder volgt een specificatie van de wekelijkse aanvoer en capaciteit:
1. Wekelijkse Aanvoer per Terminal

Nederland beschikt over twee actieve locaties waar LNG-schepen hun lading lossen:

Gate Terminal (Rotterdam): Dit is de grootste terminal met een jaarlijkse capaciteit van circa 12 tot 16 miljard m3

EemsEnergyTerminal (Eemshaven):
Deze drijvende terminal heeft een capaciteit van ongeveer 8 miljard m3 per jaar.

2. Totaal Volume en Trends
In de eerste helft van 2025 importeerde Nederland in totaal 10,9 miljard LNG.

Omgerekend is dit ongeveer 420 miljoen per week.
Bezetting: In drukke periodes (zoals mei en juni 2025) werd zelfs 90% van de totale capaciteit van beide terminals benut om de gasvoorraden voor de winter aan te vullen.
Herkomst: Het overgrote deel (ruim 70%) van dit vloeibare gas is afkomstig uit de Verenigde Staten.


[ Bericht 27% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2026 15:39:00 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220519828
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
quote:
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Veel blabla en weinig feiten?
quote:
Frontpage: E-truck in opmars: 4,2% marktaandeel in Europa, maar 40.000 laadpunten tekort

Stijgende dieselprijzen zetten de logistieke sector onder druk en vergroten de interesse in elektrisch vrachtvervoer. Expediteur WP Spedition uit het Duitse Zwickau rijdt al met negen elektrische vrachtwagens en is positief. Toch blijft een grootschalige doorbraak in Europa uit — en dat heeft één centrale oorzaak: een chronisch tekort aan laadinfrastructuur.

AFIR: Europa verplicht laadinfrastructuur langs snelwegen

De EU probeert het kip-ei-dilemma te doorbreken met concrete wetgeving. De Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), onderdeel van het Fit for 55-pakket, verplicht lidstaten tot juridisch bindende doelstellingen voor laadinfrastructuur. Langs het belangrijkste Europese snelwegennet moet in 2030 op elke 120 kilometer een laadstation voor zware elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. Om dit te realiseren moeten lidstaten tegen 2030 in heel Europa 3.000 openbare laadstations bouwen die uitsluitend bestemd zijn voor vrachtwagens, met een totaal vermogen van ten minste acht gigawatt.

De praktijk loopt daar fors op achter. Voor internationale ritten is de Europese laadinfrastructuur op de snelwegcorridors nog volstrekt onvoldoende. Een elektrische rit naar Bordeaux of München is er vooralsnog niet bij, stellen experts. Volvo Trucks, marktleider in zware elektrische vrachtwagens in Europa met een marktaandeel van 47 procent, stelt dat er 40.000 snelladers langs Europese wegen nodig zijn om een potentieel totaal van 400.000 elektrische vrachtwagens tegen 2030 van stroom te voorzien.
:D
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220519922
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 17:06:53 ]
pi_220519935
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220519960
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.

Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 17:18:17 ]
pi_220520025
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.

Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.
Naar wat ik ervan begrijp moeten er speciale laadplekken komen voor E-trucks. De vraag rijst dan inderdaad of/hoeveel bestaande parkeer/rustplekken ze daarvoor gaan gebruiken, of dat er nieuwe plekken bij komen? Het laden en rusten kan vermoedelijk ten minste deels gecombineerd worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220520345
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Onderbelichte post.

Juist de vraag verlagen zorgt dat we langer met onze brandstoffen toekunnen.
De roep om prijsverlagingen begrijp ik best wel maar als we in dit tempo door (kunnen) gaan zitten we straks (mogelijk) met brandstof op de bon.
Ze willen het energie noodfonds dat ze hadden geschrapt weer nieuw leven inblazen en nu ook voor minder arme mensen. Het is dan wel te hopen dat dan ook iedereen die er voor in aanmerking zou moeten komen er gebruik van kan maken, want ik ben twee jaar buiten de boot gevallen door hun stomme regels. Dus het vertrouwen dat ik heb in zulke maatregelen tijdens een heel rechtse regering is minimaal, want dat is ook hoeveel moeite ze er voor doen.
pi_220521079
Aanbod voor jaar vast.
Stroom:
piek 0,26863
dal 0,26621
Gas:
1,49491

Nu:
0,23989
0,23626
1,22537

De prijzen van nu zijn per 1 april ingegaan en werden 2 dagen voor de oorlog aangekondigd, want dat moet minimaal maand van te voren bij variabel.
Die gaan per 1 juli op zeker wijzigen.

Vastzetten of tegen beter weten in wachten op beter aanbod? :@
Of overstappen?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220521275
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 19:50 schreef vosss het volgende:
Aanbod voor jaar vast.
Stroom:
piek 0,26863
dal 0,26621
Gas:
1,49491

Nu:
0,23989
0,23626
1,22537

De prijzen van nu zijn per 1 april ingegaan en werden 2 dagen voor de oorlog aangekondigd, want dat moet minimaal maand van te voren bij variabel.
Die gaan per 1 juli op zeker wijzigen.

Vastzetten of tegen beter weten in wachten op beter aanbod? :@
Of overstappen?
Als je het nu vastzet heb je voor de komende winter iig zekerheid.
Je kan ook kiezen om alleen gas vast te zetten, dat hoeft zelfs niet bij de zelfde leverancier.
pi_220521354
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 20:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je het nu vastzet heb je voor de komende winter iig zekerheid.
Je kan ook kiezen om alleen gas vast te zetten, dat hoeft zelfs niet bij de zelfde leverancier.
Vastgezet. :)

Alleen geen bevestiging van Essent en nu kijk ik en zijn ze al weer flink duurder geworden.

Fraai dit. Uiteraard niemand bereikbaar nu.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220521426
Nu wel bevestiging per mail.

Direct na het vastzetten ging het naar deze prijzen:

0,31062 piek
0,30802 dal
1,62886 m3

Dus letterlijk exact op tijd vastgezet voor
0,26863 piek
0,26621 dal
1,49491 m3

Mooi.

Eigenlijk paar dagen eerder moeten doen, maar dit zijn nou typisch van die dingen die ik altijd vergeet. :+
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  dinsdag 7 april 2026 @ 07:12:32 #156
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220523124
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus

1 miljard m3

dat is vergeleken met de jaarlijkse import van 20 miljard m3 niet zo bijster veel

Beter eens aan de Waddenzee voorraad beginnen

quote:
Nederlands One-Dyas voert gaswinning uit Noordzee op naar 1 miljard kuub, en verdubbelt richting eind 2026: 'Schoner dan import uit Verenigde Staten'
AMSTERDAM - De Nederlandse gasproducent One-Dyas heeft zijn productie op platform N05-A in de Noordzee verhoogd tot 1 miljard kuub gas per jaar door de ingebruikname van een tweede productieput.
Theo Besteman
Verslaggever Energie en grondstoffen
00:01 uur | vandaag
De eerste put van het platform, twintig kilometer ten noorden van Schiermonnikoog, produceerde eerder 700 miljoen kubieke meter per jaar.
https://nos.nl/artikel/21(...)oren-op-de-waddenzee
quote:
AI-overzicht
Naar schatting zit er ongeveer 200 miljard kubieke meter (m3 ) gas in de kleine gasvelden onder de Waddenzee. Deze gasvoorraad is verdeeld over meerdere velden, waaronder nog onaangeroerde locaties,

Belangrijke details over de gaswinning in de Waddenzee:

Locaties: Het gaat om diverse 'kleine velden'. Een bekende, omstreden locatie was Ternaard, waar een groot, nog onaangeroerd veld ligt.

Winning: Hoewel nieuwe boringen worden gestaakt, is er in het verleden en in de nabije omgeving (zoals bij Warffum) wel gas gewonnen.

Context: Ter vergelijking: Nederland verbruikt jaarlijks in totaal ongeveer 30 miljard gas.


[ Bericht 26% gewijzigd door michaelmoore op 07-04-2026 07:18:57 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 7 april 2026 @ 14:28:48 #157
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220525701
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ons-doorrijden-boete

Kwart meer doorrijders na tanken door hoge prijzen aan de pomp

Doorrijden na het tanken, zonder te betalen. Hartstikke verboden, maar door de hoge benzine- en dieselprijzen door de oorlog in het Midden-Oosten, is er een toename van meer dan een kwart in het aantal tankbeurten waarbij niet betaald wordt. Dat ziet SODA, een organisatie die namens tankstations achter wanbetalers aangaat.

Exacte cijfers rond die toename, wil SODA desgevraagd niet delen, op verzoek van de tankstations. Dat heeft te maken met de herleidbaarheid van de doorrij-incidenten.

In maart was er een toename van 25 procent ten opzichte van een jaar eerder. In april steeg het aantal doorrijders nog verder, en lag het 35 procent hoger dan een jaar eerder. SODA ziet dan ook dat de onbetaalde tankbeurten dit jaar vaker met opzet gebeuren.

'Heel vervelend'
Brancheorganisatie van tankstations Drive noemt het 'heel vervelend' voor pomphouders. "Mensen willen of kunnen niet betalen. Het is helaas maar waar", zegt voorzitter Martin van Eijk.

De prijzen aan de pomp zijn sinds eind februari fors opgelopen. De prijs van diesel is met zo'n 80 eurocent per liter gestegen en die van Euro95 met zo'n 30 eurocent. Beide prijzen bereikten vandaag een recordstand, blijkt uit data van consumentencollectief UnitedConsumers.

Volgens Van Eijk zijn er grote verschillen in het aantal doorrijders per tankstation. "Aan de grens gebeurt het veel minder, maar daar wordt nu ook minder getankt." Automobilisten in grensstreken kiezen ervoor om niet in Nederland, maar over de grens in België of Duitsland te tanken, omdat de prijs daar lager is.

Valse kentekens
De boete voor doorrijden is 131 euro bovenop de onbetaalde tankkosten. Pomphouders hebben goede afspraken met deurwaarders over het innen van het niet betaalde bedrag. Toch is dat niet altijd even eenvoudig, vertelt Van Eijk. "Door het gebruik van valse kentekens wordt het steeds moeilijker."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220532066
Als je toch een vliegvakantie boekt, kies dan een bestemming waar (naar verwachting) tegen die tijd nog kerosine is voor de terugvlucht.
pi_220532953
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 09:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je toch een vliegvakantie boekt, kies dan een bestemming waar (naar verwachting) tegen die tijd nog kerosine is voor de terugvlucht.
Ik denk dat ik goed zit met China dit jaar.
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_220534812
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220534853
Beetje ouder maar:

twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220549993
quote:
Headline inflation is being driven higher by a temporary energy shock, but underneath the surface, core inflation continues to move in the right direction," Adam Schickling, US economist at Vanguard, said.
Still, the situation has dashed the hopes of many on Wall Street that the US central bank might lower interest rates this year.

"Transitory is the hope, but Fed officials will think twice before telling the public they expect inflation to be transitory, after having misjudged post-pandemic inflation and mislabelled it as such," Atakan Bakiskan, US economist at Berenberg said.

https://www.bbc.com/news/articles/cde56g80xp5o

Trump zal binnenkort ook wel weer de oorlog tegen de Federal Reserve hervatten
pi_220553898
We zullen nu geen wereldmacht meer hebben, maar nog altijd wel een Wereldbank
quote:
Wereldbank: oplaaien oorlog desastreus voor wereldeconomie

De oorlog in het Midden-Oosten zal een kettingreactie veroorzaken in de wereldeconomie, zelfs als het fragiele staakt-het-vuren standhoudt, zegt Wereldbankpresident Ajay Banga in een interview met persbureau Reuters.

De schade zal veel groter zijn als het staakt-het-vuren mislukt en het conflict escaleert, zegt Banga. De oorlog, die duizenden mensen in het Midden-Oosten het leven kostte, heeft de olieprijs met 50 procent laten stijgen. Ook heeft het grote gevolgen voor de aanvoer van olie, gas, kunstmest en andere goederen. Toerisme en luchtvaart in de hele wereld is verstoord.

"De vraag is eigenlijk of het huidige bestand en de onderhandelingen die dit weekend plaatsvinden leiden tot een blijvende vrede en tot de heropening van de Straat van Hormuz", zegt Banga. “Als dat niet gebeurt, en het conflict opnieuw oplaait, zou dat dan een nog grotere of langdurigere impact hebben op de energie-infrastructuur?”
Libanon en VS vragen Israël om pauze in aanvallen op Hezbollah
https://www.rtl.nl/nieuws(...)amerika-trump-hormuz
  zaterdag 11 april 2026 @ 13:45:48 #164
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220555128
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2026 16:27 schreef tesssssssss het volgende:
Beetje ouder maar:

[ x ]
Gelukkig hebben we voor 500 jaar kolen in Europa. Die gaan weer gewonnen worden zodra we bibberen van de kou.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220562667
When Oil Gets Expensive, Cities Get Better
Bekijk deze YouTube-video
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 12 april 2026 @ 13:30:50 #166
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220562932
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 april 2026 13:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Gelukkig hebben we voor 500 jaar kolen in Europa. Die gaan weer gewonnen worden zodra we bibberen van de kou.
dat denk ik wel en als een haas gaan boren naar gas in de waddenzee
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220572604
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220762746
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220768410
quote:
Wereldwijde oliereserves dalen in rap tempo, tekort komt dichterbij

Bedrijven en overheden gaan wereldwijd in recordtempo door hun oliebuffers heen vanwege de voortslepende Iran-oorlog. Dit kan zorgen voor grotere tekorten en nóg hogere prijzen, waarschuwen Amerikaanse banken.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rt-en-hogere-prijzen
  maandag 11 mei 2026 @ 23:11:02 #170
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220769119
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2026 21:43 schreef Anton91 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rt-en-hogere-prijzen
Vooral de accijnzen verlagen zodat we nog sneller door onze voorraad zijn. Iedereen aan de treinticket van ¤49 *O*
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220769226
quote:
Saudi Aramco CEO says oil market won’t normalize until 2027 if Hormuz disruption persists

The market has already lost more than 1 billion barrels due to the Hormuz closure, Nasser said. The net loss is around 880 million barrels thanks to redirected exports through Aramco’s east-west pipeline and the release of strategic reserves by governments, he said.

The east-west pipeline, also known as the Petroline, bypasses the Strait of Hormuz by transporting crude to the Red Sea from Saudi Arabia’s gulf coast. Aramco has ramped up the pipeline’s capacity to 7 million barrels per day, Nasser said.

Oil inventories are rapidly drawing down, particularly for products like gasoline and jet fuel, due to the supply loss from the Middle East, the CEO said. “This may reach critically low levels ahead of the summer driving and travel season,” Nasser said.
SA met Aramco profiteert enorm van de afsluiting omdat de aardolie die ze nu verkopen via hun pipeline veel meer opbrengt. De winst van Aramco steeg Q1 2026 met 26% ondanks dat ze circa 30% minder volume konden afzetten vanwege de afsluiting mbt Hormuz.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 11 mei 2026 @ 23:52:12 #172
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220769312
Nieuwe pijplijn tussen Irak en Turkije goed nieuws voor Europa

Een strategische pijpleiding tussen Irak en Turkije biedt een alternatief voor de geblokkeerde Straat van Hormuz.

De wereldwijde energiemarkt wankelt door de aanhoudende blokkade van de Straat van Hormuz. Deze smalle waterweg is cruciaal voor de export van ruwe olie. De International Energy Agency (IEA) adviseert nu met klem om te investeren in alternatieve routes over land. Een nieuwe pijpleiding tussen de Iraakse stad Basra en de Turkse haven Ceyhan staat hierbij centraal. Dit project moet de kwetsbaarheid van de wereldwijde energievoorziening direct verminderen.

De noodzaak van een alternatieve route

De huidige crisis in het Midden-Oosten legt een fundamentele zwakte in de mondiale energie-infrastructuur bloot. In maart 2026 daalde de wereldwijde olievoorziening drastisch. Deze daling is het directe gevolg van de onveiligheid in de Straat van Hormuz. Fatih Birol van de IEA noemt de situatie zorgwekkend. Hij pleit voor de directe aanleg van een nieuwe verbinding tussen de olievelden in Zuid-Irak en de Turkse Middellandse Zeekust. Deze route omzeilt de risicovolle maritieme knelpunten volledig. De IEA ziet dit niet alleen als een commerciële kans voor Irak en Turkije. Het is een noodzakelijke stap om de wereldwijde energiezekerheid te waarborgen.

Bestaande infrastructuur

Het project richt zich op het maximaliseren van de transportcapaciteit tussen beide landen. Het bestaande pijpleidingsysteem tussen Kirkuk en Ceyhan heeft een theoretisch maximum van 1,5 miljoen vaten per dag. Momenteel wordt er hard gewerkt aan dit netwerk. Een belangrijk onderdeel is de 48-inch Baiji-Fishkhabour-pijpleiding. Deze leiding bevindt zich momenteel in de laatste testfase. Ingenieurs voeren hydrostatische testen uit over een traject van 100 kilometer om de integriteit te garanderen. De verwachte capaciteit van dit specifieke deel ligt tussen de 200.000 en 250.000 vaten per dag. Turkije streeft ernaar om het volledige systeem op maximale kracht te laten werken. Dit vereist echter nieuwe technische akkoorden en modernisering van de pompstations. De inzet van deze 48-inch-leiding is een eerste concrete stap.

De impact op de Europese autonomie

Voor Europa is de nieuwe pijpleiding van strategisch belang voor de eigen autonomie. De Europese Unie streeft naar diversificatie van haar energiebronnen om minder afhankelijk te zijn van onstabiele regio's. Hoewel de EU de pijpleiding niet direct financiert, ondersteunt zij de stabiliteit van Irak op andere manieren. Via het 'Team Europe for Iraq'-programma is 165 miljoen euro vrijgemaakt voor de periode tot 2027. Dit geld is bedoeld voor economische hervormingen en stabilisatie van het land. Een stabiel Irak is een voorwaarde voor een betrouwbare olietoevoer naar Europa. De verbinding met Ceyhan brengt de Iraakse olie direct naar de rand van de Europese markt. Dit vermindert de noodzaak voor lange en gevaarlijke transporten per tanker om het Arabisch schiereiland heen. Voor de Europese economie betekent dit meer voorspelbaarheid in de energiekosten.

Politieke uitdagingen en interne spanningen

Ondanks de voordelen zijn er aanzienlijke politieke horden te nemen. De relatie tussen de centrale regering in Bagdad en de Koerdische Regionale Regering (KRG) is complex. In het verleden leidde onenigheid over de export van olie tot juridische geschillen en tijdelijke sluitingen van de pijpleiding. Bagdad probeert nu meer controle te krijgen over de olie-exporten die buiten de Koerdische regio om gaan. Dit zorgt voor interne spanningen die de betrouwbaarheid van de route kunnen beïnvloeden.

Daarnaast loopt het oude verdrag tussen Irak en Turkije uit 1973 af op 27 juli 2026. Er wordt momenteel koortsachtig onderhandeld over een nieuw akkoord. Turkije heeft al een conceptovereenkomst ingediend die een mechanisme bevat voor volledige benutting van de capaciteit. De uitkomst van deze onderhandelingen bepaalt of de pijpleiding daadwerkelijk haar volle potentieel kan benutten.

https://ioplus.nl/nl/post(...)-nieuws-voor-europa-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 12 mei 2026 @ 07:37:00 #173
13309 nostra
ask why
pi_220769761
Vanaf 2028 ook particulieren aan de emissieheffing.



'PBL: huishoudens betalen door nieuwe klimaatheffing tientjes per maand extra' https://fd.nl/politiek/15(...)utm_term=app-android
Wer die Macht hat, bewegt sich in einem Milieu, das ihm nicht widersteht, ohne dass in der Menschenmasse um ihn herum irgendetwas dazu geeignet wäre, zwischen Impuls und Handlung den kleinen Abstand zu schaffen, in dem Raum für Denken bleibt.
pi_220769926
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 07:37 schreef nostra het volgende:
Vanaf 2028 ook particulieren aan de emissieheffing.

[ afbeelding ]

'PBL: huishoudens betalen door nieuwe klimaatheffing tientjes per maand extra' https://fd.nl/politiek/15(...)utm_term=app-android
De voorbeeld die zij gebruiken zijn wel heel anders dan de voorbeelden die RTLNieuws gebruikt...

quote:
Uit de berekeningen van PBL blijkt dat iemand met een klein appartement en een cv-ketel, die 6.000 kilometer per jaar rijdt, in 2030 ongeveer 10 tot 20 euro per maand extra betaalt voor benzine en gas. Bewoners van een wat ouder groot vrijstaand huis, die 20.000 km per jaar rijden, gaan zo’n 30 tot 70 euro per maand voor hun uitstoot betalen. Mensen met een warmtepomp en een elektrische auto betalen niks extra.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)m-klimaatverandering

Edit: Hier het rapport van het PBL :
https://www.pbl.nl/public(...)erlandse-huishoudens

Maar er staan een hoop veranderingen voor de deur die allemaal redelijk kort op elkaar komen of mogelijk gaan komen... Stoppen met salderen, spitstarieven, betalen voor uitstoot, nasleep van de Iran oorlog.

[ Bericht 5% gewijzigd door Anton91 op 12-05-2026 08:44:40 ]
pi_220771835
quote:
Kleur verdwijnt uit Japanse chipszakken vanwege olietekort door Iranoorlog
De Japanse snackgigant Calbee heeft een creatieve manier gevonden om om te gaan met het olietekort door de oorlog in het Midden-Oosten. De kleurrijke verpakkingen van het merk worden zwart-wit.
Calbee gebruikt alleen nog de inktkleuren zwart en wit voor veertien producten, waaronder chips en ontbijtgranen, schrijft het bedrijf in een verklaring. Calbee is volgens persbureau Reuters het grootste bedrijf op de Japanse snackmarkt.

Door de oorlog in het Midden-Oosten wordt veel minder olie vervoerd door de Straat van Hormuz. Dat zorgt wereldwijd voor schaarste en prijsstijgingen. Niet alleen voor olie zelf, maar ook voor producten die daarmee worden gemaakt.

Voor inkt is bijvoorbeeld nafta nodig, een petrochemisch product dat met olie wordt gemaakt. Japan is voor 40 procent van het naftagebruik afhankelijk van import uit het Midden-Oosten.

De maatregel van Calbee volgt op de beslissing van andere Japanse chipsmakers om tijdelijk de productie stop te zetten. Dat leidde in maart tot paniekreacties bij fans van de chips.
https://www.nu.nl/economi(...)door-iranoorlog.html
In Azië is het probleem al een stuk groter. We kunnen dus zien wat ons mogelijk te wachten staat als de oranje clown stug door blijft gaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 12 mei 2026 @ 12:41:27 #176
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220771930
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
In Azië is het probleem al een stuk groter. We kunnen dus zien wat ons mogelijk te wachten staat als de oranje clown stug door blijft gaan.
Onze voorouders moesten het ook zonder olie uit het Midden-Oosten stellen. Zo dramatisch is dat niet :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220930542
Waarom 'de ergste energiecrisis ooit' er (nog) niet is gekomen - https://nos.nl/l/2616555

Lijkt vooralsnog allemaal heel erg mee te vallen, en mocht die straat weer open raken weet je dus dat fossiele brandstoffen alleen maar in prijs zullen dalen.
blablablabla
pi_220930587
quote:
80s.gif Op dinsdag 12 mei 2026 12:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Onze voorouders moesten het ook zonder olie uit het Midden-Oosten stellen. Zo dramatisch is dat niet :P
In 1900 waren onze vooorouders met 5 miljoen medebewoners in dit land.
Ze woonden in kleine vochtige huizen en hadden een levensverwachting van minder dan 50 jaar.
Niemand had een douche en 1x per week wassen en schone kleren was het maximaal haalbare voor velen.

Doe mij maar 2026. Waar die olie vandaan komt interesseert me geen fuck en hoeveel CO2 en stikstof er aan vast zit nog minder.
-
pi_220930936
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:10 schreef Elan het volgende:
Waarom 'de ergste energiecrisis ooit' er (nog) niet is gekomen - https://nos.nl/l/2616555

Lijkt vooralsnog allemaal heel erg mee te vallen, en mocht die straat weer open raken weet je dus dat fossiele brandstoffen alleen maar in prijs zullen dalen.
Als je naar de gasvoorraad kijkt dan staan we er niet heel goed voor, het vullen gaat ook erg langzaam. Er is nog geen deal en we weten ook niet met hoeveel % gasvoorraad we de winter starten.
  zondag 31 mei 2026 @ 22:24:05 #180
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220932447
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:19 schreef quo_ het volgende:

[..]
In 1900 waren onze vooorouders met 5 miljoen medebewoners in dit land.
Ze woonden in kleine vochtige huizen en hadden een levensverwachting van minder dan 50 jaar.
Niemand had een douche en 1x per week wassen en schone kleren was het maximaal haalbare voor velen.

Doe mij maar 2026. Waar die olie vandaan komt interesseert me geen fuck en hoeveel CO2 en stikstof er aan vast zit nog minder.
Het is maar 20% dat wegvalt met de sluiting van de straat van Hormuz. Met 80% red je je meer dan genoeg, maar onze groene ridders moet je de pijn van armoede en winterkou laten voelen om ze wakker te schudden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 31 mei 2026 @ 22:37:03 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220932492
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 18:10 schreef Elan het volgende:
Waarom 'de ergste energiecrisis ooit' er (nog) niet is gekomen - https://nos.nl/l/2616555

Lijkt vooralsnog allemaal heel erg mee te vallen, en mocht die straat weer open raken weet je dus dat fossiele brandstoffen alleen maar in prijs zullen dalen.
klopt

dit gaat keihard terugkomen op de hoofden van de olieboeren in het MO

1 de omschakeling naar Solar gaat versnellen,
2 alle andere olie landen gaan als een dolle produceren en kunnen / willen daarna niet meer terugschakelen
3. we gebruiken toch al steeds minder energie per persoon door veel betere isolatie
4 alternatieve energiebronnen als kolen en wind gaan ook weer mee doen , kernenergie is coming

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 31-05-2026 23:15:09 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220932606
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2026 22:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt

dit gaat keihard terugkomen op de hoofden van de olieboeren in het MO

1 de omschakeling naar Solar gaat versnellen,
2 alle andere olie landen gaan als een dolle produceren en kunnen / willen daarna niet meer terugschakelen
3. we gebruiken toch al steeds minder energie per persoon door veel betere isolatie
4 alternatieve energiebronnen als kolen en wind gaan ook weer mee doen
Ik China rijdt inmiddels een kwart elektrisch in de grote steden, straks raken ze hun olie aan de straatstenen niet meer kwijt.
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')