Ik verwacht uitspraken als 'just a couple of weeks to flatten the curve'.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:29 schreef Since2003 het volgende:
Ik verwacht het geheugen van een school goudvissen. Maar we gaan het zien!
Oke... dus dan is het niet "net als" in 2022, Telegraaf.quote:’Het wordt net als in 2022, maar dan erger’
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?quote:Op zondag 22 maart 2026 14:45 schreef Dutchguy het volgende:
Op dit moment gebeurt dit dus. Zelfs als ze stoppen met beton storten is de vraag of het technisch nog mogelijk is om in noodgevallen gas uit de grond te halen. De hele infrastructuur wordt ontmanteld en verscheept.
https://english.nv.ua/bus(...)-march-50588582.html
Dan zit je nog met de infrastructuur die as we speak ontmanteld wordt. Kennelijk met de goedkeuring van de Tweede Kamer want ik hoor er niemand over.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
Dinsdag of woensdag gaat de kamer er weer over praten. Over deze crisis.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:55 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan zit je nog met de infrastructuur die as we speak ontmanteld wordt. Kennelijk met de goedkeuring van de Tweede Kamer want ik hoor er niemand over.
Dat lijkt mij nu nogal koffiedik kijken omdat er 2 mechanismen tegen elkaar inwerken. Hogere energieprijzen en economische stagnatie. Of het conflict echt tot aanzienlijke stagflatie gaat leiden hangt af van de ernst en duur van de energiecrisis en hoe de beurzen daarop reageren. Als de beurzen crashen en bedrijven motballen terwijl de energiekosten stijgen krijg je volgens mij een aanzienlijke stagflatie.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Iemand nog voorspellingen voor de inflatie?
Wil je dat mij uitleggen. Wat stagflatie is en hoe dat werkt?quote:Op zondag 22 maart 2026 15:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nu nogal koffiedik kijken omdat er 2 mechanismen tegen elkaar inwerken. Hogere energieprijzen en economische stagnatie. Of het conflict echt tot aanzienlijke stagflatie gaat leiden hangt af van de ernst en duur van de energiecrisis en hoe de beurzen daarop reageren. Als de beurzen crashen en bedrijven motballen terwijl de energiekosten stijgen krijg je volgens mij een aanzienlijke stagflatie.
Als de beurzen crashen en de bedrijven dus gaan motballen stijgt de werkloosheid, dat maakt het aanbod van arbeid groter en dus goedkoper. Als tegelijkertijd de prijzen van energie en grondstoffen stijgen werkt dat dus tegen elkaar in. De historie leert dat de inflatie dan wint, je krijgt dan het slechtste van 2 effecten. Economische stagnatie en inflatie, stagflatie dus. 1 groot verschil met de 70er jaren is dat de staatschulden nu veel en veel groter zijn dan destijds. Dat gaat dan leiden tot monetaire dominantie, vervolgens monetarisatie wat leidt tot de indirecte belasting, de zogenoemde inflatie-tax. De erosie van koopkracht van de valuta en dus een langdurige hoge inflatie/hyperinflatie.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wil je dat mij uitleggen. Wat stagflatie is en hoe dat werkt?
Lijkt me dat er dan ook mensen werkloos kunnen gaan worden.
Hogere energieprijzen betekent dat alles duurder gaat worden. Dus inflatie. En veel ook.
Dus we zijn doomed?quote:Op zondag 22 maart 2026 15:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de beurzen crashen en de bedrijven dus gaan motballen stijgt de werkloosheid, dat maakt het aanbod van arbeid groter en dus goedkoper. Als tegelijkertijd de prijzen van energie en grondstoffen stijgen werkt dat dus tegen elkaar in. De historie leert dat de inflatie dan wint, je krijgt dan het slechtste van 2 effecten. Economische stagnatie en inflatie, stagflatie dus. 1 groot verschil met de 70er jaren is dat de staatschulden nu veel en veel hoger zijn dan destijds. Dat gaat dan leiden tot monetaire dominantantie, vervolgens monetarisatie wat leidt tot de indirecte belasting, de zogenoemde inflatie-tax. De erosie van koopkracht van de valuta en dus een langdurige hoge inflatie/hyperinflatie.
In the end, we are all dead enjoy the ridequote:
Op zich heeft Jetten al wel eens met dat bijltje gehakt toen Poetin Oekraïne binnenviel. Dus die zal de verschillende scenario’s nog wel kennen.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Volgens mij is het nu nog geen tijd voor groot ingrijpen . Maar ik hoop toch zo dat er plannen zijn.
[ x ]
Nederland is meer dan rijk genoeg om dat op te vangen. Dit zal eerder in Oost-Europa een probleem kunnen vormen…quote:Op zondag 22 maart 2026 16:52 schreef Bredemug het volgende:
Hoe dan ook zullen ze de banden met Rusland moeten herstellen om weer te kunnen importeren, als het erop aankomt dat miljoenen van je inwoners bij het volgende stookseizoen aan hun lot worden overgelaten, dan kan je het moeilijk rechtvaardigen door te zeggen ''ja maar...Oekraïne..'' . Zulke excuusjes brengen je niet ver zodra de meerderheid van de mensen het zat zijn en zelf maar guillotines beginnen te bouwen...maar als het zo ver komt dan is het toch al te laat, dus tjah. Ieder voor zichzelf dan maar.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)s-geopolitiek-wapen/quote:Paniek door Hormuz
In paniek worden nu sancties over olie- en gasuitvoer tegen Rusland opgeheven. Enorme strategische petroleumreserves worden in allerijl vrijgemaakt. Dat alles om de mogelijke woede van de bevolking in te tomen. Een bevolking die andermaal op kosten wordt gejaagd.
De VS onder Trump heeft het voorbije jaar in de VS ongeveer alle vergroening geblokkeerd of teruggedraaid, en Trump heeft de elektrificatie van het enorme wagenpark afgezworen. Amerika krijgt daar nu allicht dik spijt van.
De geopolitieke spanningen en chaos stapelen zich intussen op. En ik denk nogmaals terug aan die lege snelwegen in 1973. Aan de files bij de benzinestations. Aan de stilte, en aan het rumoer van de onrust.
Hier alvast een schot voor de boegquote:Op zondag 22 maart 2026 18:44 schreef capricia het volgende:
Woensdag. Half drie.
Debat over de economische gevolgen van de oorlog in het Midden-Oosten voor Nederland
https://www.nporadio1.nl/(...)er-naar-gronings-gasquote:Door de stijgende energieprijzen in Nederland laait de discussie weer op over het opnieuw boren in Groningen. In het Groningenveld zit nog naar schatting 400 tot 500 miljard kubieke meter aardgas. Geopolitiek analist Alex Krijger werkte zelf vijftien jaar lang bij Shell en stelt in radioprogramma In de Kantine dat er niet zomaar dingen opengezet kunnen worden.
De docent aan de Universiteit Leiden hoopt dat het woensdag tijdens het Tweede Kamerdebat gaat over potentiële noodmaatregelen en ad-hocbeleid voor lage inkomens en bedrijven. "Maar je moet echt voor de lange termijn met bedrijven gaan zitten die willen. Dan moet je ze wel de ruimte geven om dat ook te gaan doen. Ze zitten aan alle kanten muurvast."
"Het duurt nog jaren voordat het helemaal is dichtgegooid", concludeert Krijger uit gesprekken met oud-collega's. "Het zijn honderden putten op 26 locaties ongeveer. Dus dat duurt nog even. Maar: de druk is van het veld af. Dus stel je voor dat het nodig is om naar dat gas toe te gaan, kan dat nu niet. Je hebt maanden nodig om weer druk op het veld te komen."
'Oplossing uit het verleden'
Volgens Krijger is de discussie over het Groningenveld verkeerd. "Je probeert steeds een oplossing uit het verleden naar het heden en de toekomst te trekken. Wat je moet doen, is tempo maken met je elektrificatie. Zorgen dat de gasprijs niet meer vastzit aan de elektriciteitsprijs. Je moet die ondernemers helpen, want die willen investeren. Dat doen ze niet, want ze hebben geen betrouwbare overheid."
Kabinetsleden herhaalden afgelopen vrijdag dat opnieuw gas winnen uit het Groningenveld niet gaat gebeuren. Ministers Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken), Stientje van Veldhoven (Klimaat) en Hans Vijlbrief (Sociale Zaken) waren daar eensgezind over. "We gaan Groningen sluiten zoals gepland", zei Van Veldhoven.
JA21 wilde eerder juist in de wet vastleggen dat de gasvoorraad uit het Groningenveld als "strategische reserve" achter de hand wordt gehouden, zodat er in bepaalde situaties weer naar geboord kan worden. Volgens partijleider Joost Eerdmans drukken de sterk stijgende energieprijzen "ons met de neus op de feiten". Hij pleit al langer voor het openhouden van het Groningenveld voor noodgevallen.
Niet snel, Slovenië heeft het qua gas en olie altijd erg zwaar ten opzichte van andere Europese landenquote:Op zondag 22 maart 2026 19:33 schreef capricia het volgende:
Zo, dit had ik niet nu al gedacht.
Zal dat ook hier komen?
[ x ]
Ik heb geen idee. Ben helemaal blanco.quote:Op zondag 22 maart 2026 19:59 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Niet snel, Slovenië heeft het qua gas en olie altijd erg zwaar ten opzichte van andere Europese landen
Excuus, ik haal Slovenië en Slowakije door elkaar.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Ben helemaal blanco.
Waarom is dat?
Het gaat dan ook om olie.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:01 schreef eenjongen... het volgende:
Wat een paniek posts zeg, heeft iemand hier überhaupt gekeken waar wij ons gas uit importeren? Voornamelijk Noorwegen en Amerika. Die leveringen gaan gewoon door, alleen iets duurder
In Nederland niet zo snel. De brandstofprijs voor consumenten is relatief laag daarquote:Op zondag 22 maart 2026 19:33 schreef capricia het volgende:
Zo, dit had ik niet nu al gedacht.
Zal dat ook hier komen?
[ x ]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-tanken-om-tekortenquote:In Slovenië mogen automobilisten voorlopig nog maar 50 liter per dag tanken door tekorten bij pompen. Het land heeft last van Italianen en Oostenrijkers die komen tanken, omdat benzine en diesel er veel goedkoper zijn.
Wat erg.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
aandelen shell gaan skyhighquote:Op zondag 22 maart 2026 14:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Iemand nog voorspellingen voor de inflatie?
ja die CO2 belasting en Ecotax dat is iets moois en extra vliegbelasting ook erbijquote:Op zondag 22 maart 2026 16:03 schreef Oud_student het volgende:
Volgend jaar 2027 gaat de CO2 belasting flink stijgen,
(volgens AI:Kostenstijgingen: Voor een gemiddeld gezin kan de nieuwe heffing leiden tot meer dan ¤1.000 extra kosten per jaar aan stook- en brandstofkosten)
Dit komt bovenop de gestegen olie- en gasprijzen.
Mijn verwachting is dat het verbruik, met name gas zal afnemen (want onbetaalbaar/niet leverbaar)
Dit betekent inkomsten verlies voor de EU en EU regeringen, hetgeen gecompenseerd moet worden door belastingverhogingen![]()
"Maar dan gaan we toch allemaal aan de warmtepomp en electrisch rijden?"
Ow, wacht
Waren er voor die bedrijven dan geen alternatieven beschikbaar zoals bijv geothermie of wamtepompen?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Wij hebben 3 glastuinbouwbedrijven en zullen dus naar de zogenaamde kloten gaan. Precies volgens het al lopende plan alleen iets eerder nu.
Bedank Trump maar.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Ojee en hoe moet het nu met al die arme Roemenen,Bulgaren en Polen in jullie barak? Die mogen toch nog wel even blijven ?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
Beetje zoals Nederlanders die de Belgische stations plat tanken.quote:Op zondag 22 maart 2026 20:51 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
In Nederland niet zo snel. De brandstofprijs voor consumenten is relatief laag daar
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)t-tanken-om-tekorten
kunnen ze niet voedselbos gaan beginnen dan?quote:Op zondag 22 maart 2026 20:57 schreef halfway het volgende:
thuiswerkenquote:Op zondag 22 maart 2026 21:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zo meteen op NPO2:
Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten.![]()
De fuck man.
Alles wat transport nodig heeft gaat fucking duur worden.
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
Wedden voor een volle tank dat dat dit jaar zeker niet gaat gebeuren?quote:Op zondag 22 maart 2026 21:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Zo meteen op NPO2:
Een benzineprijs van 4 euro per liter is helemaal niet uitgesloten.![]()
De fuck man.
Alles wat transport nodig heeft gaat fucking duur worden.
Dan moeten we op de fiets naar de boer.
Terug naar de basis.quote:Op zondag 22 maart 2026 21:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan de prijs van boodschappen enzo. Aan alles wat transport nodig heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |