Ik verwacht uitspraken als 'just a couple of weeks to flatten the curve'.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:29 schreef Since2003 het volgende:
Ik verwacht het geheugen van een school goudvissen. Maar we gaan het zien!
Oke... dus dan is het niet "net als" in 2022, Telegraaf.quote:’Het wordt net als in 2022, maar dan erger’
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?quote:Op zondag 22 maart 2026 14:45 schreef Dutchguy het volgende:
Op dit moment gebeurt dit dus. Zelfs als ze stoppen met beton storten is de vraag of het technisch nog mogelijk is om in noodgevallen gas uit de grond te halen. De hele infrastructuur wordt ontmanteld en verscheept.
https://english.nv.ua/bus(...)-march-50588582.html
Dan zit je nog met de infrastructuur die as we speak ontmanteld wordt. Kennelijk met de goedkeuring van de Tweede Kamer want ik hoor er niemand over.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
Dinsdag of woensdag gaat de kamer er weer over praten. Over deze crisis.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:55 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dan zit je nog met de infrastructuur die as we speak ontmanteld wordt. Kennelijk met de goedkeuring van de Tweede Kamer want ik hoor er niemand over.
Dat lijkt mij nu nogal koffiedik kijken omdat er 2 mechanismen tegen elkaar inwerken. Hogere energieprijzen en economische stagnatie. Of het conflict echt tot aanzienlijke stagflatie gaat leiden hangt af van de ernst en duur van de energiecrisis en hoe de beurzen daarop reageren. Als de beurzen crashen en bedrijven motballen terwijl de energiekosten stijgen krijg je volgens mij een aanzienlijke stagflatie.quote:Op zondag 22 maart 2026 14:51 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Iemand nog voorspellingen voor de inflatie?
Wil je dat mij uitleggen. Wat stagflatie is en hoe dat werkt?quote:Op zondag 22 maart 2026 15:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij nu nogal koffiedik kijken omdat er 2 mechanismen tegen elkaar inwerken. Hogere energieprijzen en economische stagnatie. Of het conflict echt tot aanzienlijke stagflatie gaat leiden hangt af van de ernst en duur van de energiecrisis en hoe de beurzen daarop reageren. Als de beurzen crashen en bedrijven motballen terwijl de energiekosten stijgen krijg je volgens mij een aanzienlijke stagflatie.
Als de beurzen crashen en de bedrijven dus gaan motballen stijgt de werkloosheid, dat maakt het aanbod van arbeid groter en dus goedkoper. Als tegelijkertijd de prijzen van energie en grondstoffen stijgen werkt dat dus tegen elkaar in. De historie leert dat de inflatie dan wint, je krijgt dan het slechtste van 2 effecten. Economische stagnatie en inflatie, stagflatie dus. 1 groot verschil met de 70er jaren is dat de staatschulden nu veel en veel groter zijn dan destijds. Dat gaat dan leiden tot monetaire dominantie, vervolgens monetarisatie wat leidt tot de indirecte belasting, de zogenoemde inflatie-tax. De erosie van koopkracht van de valuta en dus een langdurige hoge inflatie/hyperinflatie.quote:Op zondag 22 maart 2026 15:05 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Wil je dat mij uitleggen. Wat stagflatie is en hoe dat werkt?
Lijkt me dat er dan ook mensen werkloos kunnen gaan worden.
Hogere energieprijzen betekent dat alles duurder gaat worden. Dus inflatie. En veel ook.
Dus we zijn doomed?quote:Op zondag 22 maart 2026 15:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als de beurzen crashen en de bedrijven dus gaan motballen stijgt de werkloosheid, dat maakt het aanbod van arbeid groter en dus goedkoper. Als tegelijkertijd de prijzen van energie en grondstoffen stijgen werkt dat dus tegen elkaar in. De historie leert dat de inflatie dan wint, je krijgt dan het slechtste van 2 effecten. Economische stagnatie en inflatie, stagflatie dus. 1 groot verschil met de 70er jaren is dat de staatschulden nu veel en veel hoger zijn dan destijds. Dat gaat dan leiden tot monetaire dominantantie, vervolgens monetarisatie wat leidt tot de indirecte belasting, de zogenoemde inflatie-tax. De erosie van koopkracht van de valuta en dus een langdurige hoge inflatie/hyperinflatie.
In the end, we are all dead enjoy the ridequote:
Op zich heeft Jetten al wel eens met dat bijltje gehakt toen Poetin Oekraïne binnenviel. Dus die zal de verschillende scenario’s nog wel kennen.quote:Op zondag 22 maart 2026 16:45 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Volgens mij is het nu nog geen tijd voor groot ingrijpen . Maar ik hoop toch zo dat er plannen zijn.
[ x ]
Nederland is meer dan rijk genoeg om dat op te vangen. Dit zal eerder in Oost-Europa een probleem kunnen vormen…quote:Op zondag 22 maart 2026 16:52 schreef Bredemug het volgende:
Hoe dan ook zullen ze de banden met Rusland moeten herstellen om weer te kunnen importeren, als het erop aankomt dat miljoenen van je inwoners bij het volgende stookseizoen aan hun lot worden overgelaten, dan kan je het moeilijk rechtvaardigen door te zeggen ''ja maar...Oekraïne..'' . Zulke excuusjes brengen je niet ver zodra de meerderheid van de mensen het zat zijn en zelf maar guillotines beginnen te bouwen...maar als het zo ver komt dan is het toch al te laat, dus tjah. Ieder voor zichzelf dan maar.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)s-geopolitiek-wapen/quote:Paniek door Hormuz
In paniek worden nu sancties over olie- en gasuitvoer tegen Rusland opgeheven. Enorme strategische petroleumreserves worden in allerijl vrijgemaakt. Dat alles om de mogelijke woede van de bevolking in te tomen. Een bevolking die andermaal op kosten wordt gejaagd.
De VS onder Trump heeft het voorbije jaar in de VS ongeveer alle vergroening geblokkeerd of teruggedraaid, en Trump heeft de elektrificatie van het enorme wagenpark afgezworen. Amerika krijgt daar nu allicht dik spijt van.
De geopolitieke spanningen en chaos stapelen zich intussen op. En ik denk nogmaals terug aan die lege snelwegen in 1973. Aan de files bij de benzinestations. Aan de stilte, en aan het rumoer van de onrust.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |