En ook veel ernstiger dan menigeen beseftquote:Op zaterdag 4 april 2026 17:48 schreef capricia het volgende:
[ x ]
Veel ernstiger dan menigeen toegeeft.
https://nos.nl/collectie/(...)lijk#UPDATE-93498471quote:Oliekartel OPEC+ verhoogt olieproductie symbolisch
De landen van het oliekartel OPEC+ gaan hun olieproductie verder verhogen. Het productievolume wordt in mei met 206.000 vaten per dag opgevoerd, meldt persbureau Bloomberg. Er vindt zondagmiddag een overleg van de OPEC+ plaats.
De verhoging wordt vooral gezien als een symbolische stap, aangezien de olieleveringen uit de Golfregio ernstig worden belemmerd door de vrijwel volledige blokkade van de Straat van Hormuz door Iran. Ook worden Koeweit, Saudi-Arabië, Irak en de Verenigde Arabische Emiraten getroffen door Iraanse aanvallen op oliefaciliteiten, wat de productie beïnvloedt. Het is dan ook de vraag in hoeverre de extra vaten olie snel op de markt kunnen komen.
De meeste olie en gas tankers voor de EU komen hier lossen, in Rotterdam. Op papier hebben we dus genoeg voorraad om het jaren uit te zingen. Maar helaas is het niet van ons. Wij doen het alleen importeren en eventueel raffineren of anderszins verwerken. Voor onze klanten: de rest van de EU.quote:Op zondag 5 april 2026 20:07 schreef Estate2 het volgende:
Net als tijdens de coronacrisis lijken we opnieuw te wachten met ingrijpen tot het probleem al uit de hand loopt. In plaats van tijdig en preventief te handelen, grijpen we pas in wanneer de schade al zichtbaar is en vaak ook al moeilijker te herstellen. Dat is geen strategie, dat is achter de feiten aanlopen.
Bovendien is het een misvatting om te denken dat prijsverlagende maatregelen hier de oplossing zijn. De vraag bepaalt in belangrijke mate de prijs. Door prijzen kunstmatig te verlagen, houd je de vraag juist hoog en vererger je het probleem. Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
Consuminderen van fossiele brandstoffen bedoel je, dat is al in gang gezet. Vrachtvervoer is in Europa echter nog erg op diesel gebaseerd. De transitie naar elektrische trucks is hier nog nauwelijks begonnen.quote:Op zondag 5 april 2026 20:07 schreef Estate2 het volgende:
Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
quote:AI Overview
De adoptie van elektrisch vrachtvervoer vertoont een enorm contrast tussen China en Europa. China loopt mijlenver voorop in zowel de productie als het gebruik van elektrische vrachtwagens, met een marktaandeel in de verkoop van nieuwe zware elektrische vrachtwagens dat in 2025 de 20-29% naderde. Europa bevindt zich in een vroege fase, met een marktaandeel van ongeveer 4,2% in de EU in 2025.
in de waddenzee zit gas genoeg , maar de partij voor de dieren vind dat niet leuk vanwege de goudvissen en de stikstofquote:Op zondag 22 maart 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.quote:Op zondag 5 april 2026 23:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Consuminderen van fossiele brandstoffen bedoel je, dat is al in gang gezet. Vrachtvervoer is in Europa echter nog erg op diesel gebaseerd. De transitie naar elektrische trucks is hier nog nauwelijks begonnen.
[..]
in Afrika zijn er nu schema's in omloop dat er wel of niet stroom is in welke regio, 8 uur wel en 8 uur niet stroomquote:Op maandag 6 april 2026 00:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.quote:Op maandag 6 april 2026 00:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
Ja, in Afrika zijn er geen regeringen die elektriciteit garanderen en gebruiken de meeste landen een systeem met muntjes of codes die je moet inleveren om een beetje stroom te krijgen. En ze zeggen meestal niet wanneer je die stroom dan krijgt en of je hem krijgt.quote:Op maandag 6 april 2026 00:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in Afrika zijn er nu schema's in omloop dat er wel of niet stroom is in welke regio
Veel blabla en weinig feiten?quote:Op maandag 6 april 2026 00:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
WTI is weer duurder dan Brent, dat zal Trump niet erg kunnen waarderenquote:Op maandag 6 april 2026 00:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Olie futures net weer geopend. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na dit weekend.
quote:
quote:
quote:AI Overview
Er is een sterke, directe relatie tussen transportkosten en inflatie. Stijgende transportkosten leiden vaak tot hogere consumentenprijzen, wat bijdraagt aan inflatie.De relatie werkt op de volgende manieren:Doorberekening in prijzen: Wanneer de kosten voor brandstof, lonen in de transportsector of transporttarieven stijgen, berekenen bedrijven deze hogere operationele kosten vaak door aan de eindconsument.Oorzaak en gevolg: Hoge energieprijzen leiden vaak tot een kettingreactie, waarbij transport duurder wordt, wat uiteindelijk de prijzen van producten in de winkel opdrijft.Aanhoudende kostenstijgingen: Transportkosten stijgen structureel, bijvoorbeeld door verduurzamingsdoelen, krappe arbeidsmarkten en nieuwe belastingen, zoals de vrachtwagenheffing in 2026.Supply Chain Impact: Inflatie leidt tot hogere productie- en transportkosten, wat de toeleveringsketen (supply chain) onder druk zet.Kortom, hogere transportkosten zijn een van de factoren die inflatie verhogen.
Er zijn talloze historische voorbeelden waarin hoge transportkosten hebben geleid tot een stijging van de inflatie. Hoge transportkosten werken vaak als een "aanbodschok" (cost-push inflation), waarbij het duurder wordt om grondstoffen en eindproducten te vervoeren, wat producenten doorberekenen in de consumentenprijs.Hier zijn de belangrijkste historische voorbeelden:De COVID-19 pandemie (2020-2022): Dit is een van de meest recente en duidelijke voorbeelden. Door wereldwijde lockdowns, havencongestie en een enorm tekort aan containers stegen de vrachttarieven (bijv. op de route Azië-Europa) met meer dan 100% in een jaar. Volgens het IMF droegen deze gestegen transportkosten significant bij aan de wereldwijde inflatiegolf in 2021-2022, waarbij een verdubbeling van de vrachttarieven leidde tot een stijging van de inflatie met ongeveer 0,7 procentpunt.De Oliecrisissen (jaren '70): De stijging van de brandstofprijzen tijdens de oliecrisissen (1973 en 1979) maakte transport via de weg, zee en lucht extreem duur. Dit leidde tot "stagflatie" (hoge inflatie en lage economische groei), omdat de kosten van bijna alle goederen stegen door de hogere logistieke kosten.Suez Kanaal blokkades: Wanneer cruciale scheepvaartroutes zoals het Suezkanaal geblokkeerd raken (bijv. het Ever Given-incident in 2021, of onrust in de Rode Zee in 2024), stijgen de verzekeringspremies en moeten schepen omvaren. Dit veroorzaakt vertragingen en directe stijgingen in transportprijzen, wat inflatoire druk op importgoederen veroorzaakt.WOII en regionale blokkades (bijv. Griekenland 1941-1944): Tijdens de Tweede Wereldoorlog leidden kapotte infrastructuur en blokkades tot extreme schaarste aan transportmogelijkheden. In bezet Griekenland leidde dit, in combinatie met het leegroven van goederen, tot hyperinflatie (tot 13.800% in de herfst van 1944).Brexit en grenscongestie (2021): De invoering van nieuwe douaneregels na de Brexit zorgde voor extra administratie, controles en wachttijden aan de grens. Deze logistieke "non-tariffaire barrières" verhoogden de transportkosten voor goederen tussen het VK en de EU, wat bijdroeg aan hogere prijzen.Kernmechanisme:Hoge transportkosten werken door via de importprijzen. Wanneer het vervoer duurder wordt, stijgen de productiekosten, wat uiteindelijk de consumentenprijsindex (CPI) verhoogt. Onderzoek toont aan dat de impact van transportkosten op inflatie vaak pas na verloop van tijd (met een piek na ongeveer een jaar) volledig merkbaar is.
Ah, je hebt je denkvermogen uitbesteed aan een AI. Heb je daar zelf ook wat aan, of is dat alleen om discussies te kunnen winnen?quote:
Ik heb de meeste kennis al. AI helpt mij om snel data en feiten te kunnen ophalen, testen en te tonen. In dit geval zijn er legio historische voorbeelden die bevestigen dat hoge transportkosten al snel de inflatie beginnen aanjagen. Als je eigenaar van een bedrijf bent, weet je dat ook, het is vooral logica en benodigd geen hogere wiskunde. Discussies zijn er voor mij niet om te winnen, maar om eventueel prognoses en trends te ontwaren waarop men kan anticiperen of reageren.quote:Op maandag 6 april 2026 00:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, je hebt je denkvermogen uitbesteed aan een AI. Heb je daar zelf ook wat aan, of is dat alleen om discussies te kunnen winnen?
Je weet dus eigenlijk niet meer waar je het over hebt, maar het klinkt duur?quote:Op maandag 6 april 2026 00:39 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik heb de meeste kennis al. AI helpt mij om snel data en feiten te kunnen ophalen, testen en te tonen. In dit geval zijn er legio historische voorbeelden die bevestigen dat hoge transportkosten al snel de inflatie beginnen aanjagen. Als je eigenaar van een bedrijf bent, weet je dat ook, het is vooral logica en benodigd geen hogere wiskunde.
Ik houd de socratische methode als effectief, maar ben mij bewust dat je daarmee soms sterke weerstand ondervindt. Nietzsche verwoordde dat als volgt 'Overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens'quote:Op maandag 6 april 2026 00:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je weet dus eigenlijk niet meer waar je het over hebt, maar het klinkt duur?
En daarom ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk, moet je hard lachen om mensen die er anders over denken en zijn nieuwe feiten niet relevant, want die heb je jaren geleden al eens ontkracht?quote:Op maandag 6 april 2026 00:45 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik houd de socratische methode als effectief, maar ben mij bewust dat je daarmee soms sterke weerstand ondervindt. Nietzsche verwoordde dat als volgt 'Overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens'
Dat kan jij zo ervaren, maar ik ben al heel lang op dit forum actief en ervaar dat niet zo. Nieuwe feiten vind ik er interessant, maar die moeten dan wel peer-reviewed zijn en in een vooraanstaand wetenschappelijke publicatie verschijnen want, Extraordinary (new) claims require extraordinary evidencequote:Op maandag 6 april 2026 00:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En daarom ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk, moet je hard lachen om mensen die er anders over denken en zijn nieuwe feiten niet relevant, want die heb je jaren geleden als eens ontkracht?
Een discussie met jou is dus onmogelijk.
Ja, want jij weet het al veel beter dan alle experts, dus ze moeten wel met iets heel extreems komen wat je erg bevalt wil jij er over nadenken.quote:Op maandag 6 april 2026 01:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat kan jij zo ervaren, maar ik ben al heel lang op dit forum actief en ervaar dat niet zo. Nieuwe feiten vind ik er interessant, maar die moeten dan wel peer-reviewed zijn en in een vooraanstaand wetenschappelijke publicatie verschijnen want, Extraordinary (new) claims require extraordinary evidence
Mij boeit het niet veel of iemand gelooft wat ik schrijf/vermeld. Wat iemand gelooft/geloofwaardig acht laat ik aan een ieder zelf. Is iemand het oneens en levert argumenten en feiten, dan kan ik daar hopelijk iets mee. Is iemand het oneens zonder feiten en sterke argumenten, ook prima. Kan ik er niets mee, maar dat hoeft ook nietquote:Op maandag 6 april 2026 01:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kortom: ik geloof geen woord meer van wat je zegt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |