Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing.quote:Op maandag 6 april 2026 09:00 schreef Anton91 het volgende:
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1%
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.quote:Op maandag 6 april 2026 09:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing.
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.quote:Op maandag 6 april 2026 09:48 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.quote:Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Volgens mij was dit nog een discussie niet zoveel jaar geleden, dat de gasvoorraden beter gevuld moesten worden blabla. Laten we hopen dat het goed gevuld gaat worden en dat mensen zelf ook voor efficiente alternatieven gaan zoeken.quote:Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Het meest rechtse kabinet ooit had het druk met ruzie maken over migratie.quote:Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.quote:Op maandag 6 april 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Een heel duidelijk filmpje over wat er gaat gebeuren ( vind ik dan)
Bekijk deze YouTube-video
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.quote:Op maandag 6 april 2026 10:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grond- en brandstoffen.quote:Op maandag 6 april 2026 12:59 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.
Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
hoe dan ook, de energie transitie kan in Afrika nu heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikelsquote:Op maandag 6 april 2026 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grondstoffen.
Het kan óf duur worden óf schaars.
Onderbelichte post.quote:
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.quote:Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels
Overdag laden, zon zat altijd 33C
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.quote:Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels
Overdag laden, zon zat altijd 33C
Je kan, als je zon hebt, prima laden zonder stroomnet. Daar zijn wel oplossingen voor. Aan zon geen gebrek.quote:Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
nee tesla is niks, alhoewel de vrienden van de dictators die rijden in vreselijk grote slurpende RAM bakkenquote:Op maandag 6 april 2026 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
lokaal laden hequote:Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
Net zoals daadkracht, daar heeft onze politiek geen kaas van gegeten.quote:Op maandag 6 april 2026 09:51 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
het zijn vaste contracten he ,quote:Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
quote:Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.
quote:Nee, op dit moment wordt er in Nederland juist minder gas opgeslagen dan er wordt verbruikt, omdat de winterperiode net is afgelopen.
De gasvoorraden zijn momenteel historisch laag, met een vullingsgraad van slechts 5,1% aan het begin van april 2026.
Hier zijn de belangrijkste feiten over de huidige situatie:
Voorraad op dieptepunt: De Nederlandse gasvoorraden bereikten eind maart 2026 het laagste niveau in tien jaar.
Dit is gebruikelijk na een winter waarin de opgeslagen reserves zijn aangesproken om aan de vraag te voldoen.
Begin van de vulperiode: Sinds begin april 2026 worden de voorraden weer "voorzichtig" aangevuld ter voorbereiding op de volgende winter. In deze periode zal de import (inclusief LNG) dus tijdelijk hoger liggen dan het directe verbruik om de buffers te vullen.
Rol van LNG: Vloeibaar gas (LNG) is essentieel geworden en dekte in 2024 al 33,5% van de totale gasvraag in de EU. Hoewel er internationaal een overvloed aan LNG wordt verwacht voor de komende jaren, is de fysieke opslagcapaciteit in Nederland beperkt tot ongeveer 14 miljard kubieke meter.
Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.
:
.quote:Huidige status van de Nederlandse gasopslagen (April 2026)
Kenmerk Status / Waarde Vullingsgraad ~5,1%
Trend Voorzichtig stijgend (start vulseizoen)
Historische context Laagste stand in 10 jaar
Totale capaciteit 14 miljard m³ (140 TWh)
quote:In Nederland komt er momenteel gemiddeld tussen de 400 en 500 miljoen kubieke meter (m3) gas aan LNG per week binnen.
Dit volume fluctueert op basis van de marktvraag en de beschikbaarheid van slots bij de twee actuele terminals.
Hieronder volgt een specificatie van de wekelijkse aanvoer en capaciteit:
1. Wekelijkse Aanvoer per Terminal
Nederland beschikt over twee actieve locaties waar LNG-schepen hun lading lossen:
Gate Terminal (Rotterdam): Dit is de grootste terminal met een jaarlijkse capaciteit van circa 12 tot 16 miljard m3
EemsEnergyTerminal (Eemshaven):
Deze drijvende terminal heeft een capaciteit van ongeveer 8 miljard m3 per jaar.
2. Totaal Volume en Trends
In de eerste helft van 2025 importeerde Nederland in totaal 10,9 miljard LNG.
Omgerekend is dit ongeveer 420 miljoen per week.
Bezetting: In drukke periodes (zoals mei en juni 2025) werd zelfs 90% van de totale capaciteit van beide terminals benut om de gasvoorraden voor de winter aan te vullen.
Herkomst: Het overgrote deel (ruim 70%) van dit vloeibare gas is afkomstig uit de Verenigde Staten.
quote:Op maandag 6 april 2026 00:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]Veel blabla en weinig feiten?quote:De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
quote:Frontpage: E-truck in opmars: 4,2% marktaandeel in Europa, maar 40.000 laadpunten tekort
Stijgende dieselprijzen zetten de logistieke sector onder druk en vergroten de interesse in elektrisch vrachtvervoer. Expediteur WP Spedition uit het Duitse Zwickau rijdt al met negen elektrische vrachtwagens en is positief. Toch blijft een grootschalige doorbraak in Europa uit — en dat heeft één centrale oorzaak: een chronisch tekort aan laadinfrastructuur.
AFIR: Europa verplicht laadinfrastructuur langs snelwegen
De EU probeert het kip-ei-dilemma te doorbreken met concrete wetgeving. De Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), onderdeel van het Fit for 55-pakket, verplicht lidstaten tot juridisch bindende doelstellingen voor laadinfrastructuur. Langs het belangrijkste Europese snelwegennet moet in 2030 op elke 120 kilometer een laadstation voor zware elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. Om dit te realiseren moeten lidstaten tegen 2030 in heel Europa 3.000 openbare laadstations bouwen die uitsluitend bestemd zijn voor vrachtwagens, met een totaal vermogen van ten minste acht gigawatt.
De praktijk loopt daar fors op achter. Voor internationale ritten is de Europese laadinfrastructuur op de snelwegcorridors nog volstrekt onvoldoende. Een elektrische rit naar Bordeaux of München is er vooralsnog niet bij, stellen experts. Volvo Trucks, marktleider in zware elektrische vrachtwagens in Europa met een marktaandeel van 47 procent, stelt dat er 40.000 snelladers langs Europese wegen nodig zijn om een potentieel totaal van 400.000 elektrische vrachtwagens tegen 2030 van stroom te voorzien.
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?quote:Op maandag 6 april 2026 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.quote:Op maandag 6 april 2026 17:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Naar wat ik ervan begrijp moeten er speciale laadplekken komen voor E-trucks. De vraag rijst dan inderdaad of/hoeveel bestaande parkeer/rustplekken ze daarvoor gaan gebruiken, of dat er nieuwe plekken bij komen? Het laden en rusten kan vermoedelijk ten minste deels gecombineerd worden.quote:Op maandag 6 april 2026 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.
Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |