abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220517586
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1% 8-)
pi_220517804
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 09:00 schreef Anton91 het volgende:
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1% 8-)
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing. :D
pi_220517821
quote:
12s.gif Op maandag 6 april 2026 09:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing. :D
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
pi_220517829
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 09:48 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
pi_220517835
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220517877
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Volgens mij was dit nog een discussie niet zoveel jaar geleden, dat de gasvoorraden beter gevuld moesten worden blabla. Laten we hopen dat het goed gevuld gaat worden en dat mensen zelf ook voor efficiente alternatieven gaan zoeken.
pi_220517884
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Het meest rechtse kabinet ooit had het druk met ruzie maken over migratie.
pi_220517899
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Een heel duidelijk filmpje over wat er gaat gebeuren ( vind ik dan)

Bekijk deze YouTube-video
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  maandag 6 april 2026 @ 12:59:31 #134
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220518837
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 10:07 schreef vosss het volgende:

[..]
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.

Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220518875
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 12:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.

Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grond- en brandstoffen.

Het kan óf duur worden óf schaars.

Ik zou iig geen vliegvakantie boeken dit jaar maar alvast een huisje reserveren in Nederland.
Kans is groot dat je vliegvakantie toch niet doorgaat en als je dan besluit een huisje te reserveren, alles al vol zit.
  maandag 6 april 2026 @ 13:06:06 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220518903
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grondstoffen.

Het kan óf duur worden óf schaars.
hoe dan ook, de energie transitie kan in Afrika nu heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2026 15:03:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220518908
quote:
Onderbelichte post.

Juist de vraag verlagen zorgt dat we langer met onze brandstoffen toekunnen.
De roep om prijsverlagingen begrijp ik best wel maar als we in dit tempo door (kunnen) gaan zitten we straks (mogelijk) met brandstof op de bon.
pi_220518920
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
pi_220518944
Als het allemaal zo krap en moeilijk wordt is het misschien een idee om de oorlog te beëindigen.
pi_220519038
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
pi_220519058
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
Je kan, als je zon hebt, prima laden zonder stroomnet. Daar zijn wel oplossingen voor. Aan zon geen gebrek.
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:24 #142
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519268
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
nee tesla is niks, alhoewel de vrienden van de dictators die rijden in vreselijk grote slurpende RAM bakken

Je ziet nu heel erg veel TUKTUK s en ook veel indiers (die mogen wel geld lenen voor een winkel te starten)
als van die tuktuk een electrische versie van zou komen dan gaat dat als een speer lopen

ook laadstation is big business daar
365 dagen per jaar 30c , 8 uur per dag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:58 #143
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519271
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
lokaal laden he
bij het net vandaan blijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220519274
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 09:51 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
Net zoals daadkracht, daar heeft onze politiek geen kaas van gegeten. :{w
  maandag 6 april 2026 @ 14:45:51 #145
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519284
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
het zijn vaste contracten he ,
op jaarbasis 20 miljard m3 volgens AI
quote:
Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.
quote:
Nee, op dit moment wordt er in Nederland juist minder gas opgeslagen dan er wordt verbruikt, omdat de winterperiode net is afgelopen.

De gasvoorraden zijn momenteel historisch laag, met een vullingsgraad van slechts 5,1% aan het begin van april 2026.
Hier zijn de belangrijkste feiten over de huidige situatie:
Voorraad op dieptepunt: De Nederlandse gasvoorraden bereikten eind maart 2026 het laagste niveau in tien jaar.
Dit is gebruikelijk na een winter waarin de opgeslagen reserves zijn aangesproken om aan de vraag te voldoen.

Begin van de vulperiode: Sinds begin april 2026 worden de voorraden weer "voorzichtig" aangevuld ter voorbereiding op de volgende winter. In deze periode zal de import (inclusief LNG) dus tijdelijk hoger liggen dan het directe verbruik om de buffers te vullen.

Rol van LNG: Vloeibaar gas (LNG) is essentieel geworden en dekte in 2024 al 33,5% van de totale gasvraag in de EU. Hoewel er internationaal een overvloed aan LNG wordt verwacht voor de komende jaren, is de fysieke opslagcapaciteit in Nederland beperkt tot ongeveer 14 miljard kubieke meter.

Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.

:
quote:
Huidige status van de Nederlandse gasopslagen (April 2026)
Kenmerk Status / Waarde Vullingsgraad ~5,1%
Trend Voorzichtig stijgend (start vulseizoen)
Historische context Laagste stand in 10 jaar
Totale capaciteit 14 miljard m³ (140 TWh)
.

quote:
In Nederland komt er momenteel gemiddeld tussen de 400 en 500 miljoen kubieke meter (m3) gas aan LNG per week binnen.
Dit volume fluctueert op basis van de marktvraag en de beschikbaarheid van slots bij de twee actuele terminals.

Hieronder volgt een specificatie van de wekelijkse aanvoer en capaciteit:
1. Wekelijkse Aanvoer per Terminal

Nederland beschikt over twee actieve locaties waar LNG-schepen hun lading lossen:

Gate Terminal (Rotterdam): Dit is de grootste terminal met een jaarlijkse capaciteit van circa 12 tot 16 miljard m3

EemsEnergyTerminal (Eemshaven):
Deze drijvende terminal heeft een capaciteit van ongeveer 8 miljard m3 per jaar.

2. Totaal Volume en Trends
In de eerste helft van 2025 importeerde Nederland in totaal 10,9 miljard LNG.

Omgerekend is dit ongeveer 420 miljoen per week.
Bezetting: In drukke periodes (zoals mei en juni 2025) werd zelfs 90% van de totale capaciteit van beide terminals benut om de gasvoorraden voor de winter aan te vullen.
Herkomst: Het overgrote deel (ruim 70%) van dit vloeibare gas is afkomstig uit de Verenigde Staten.


[ Bericht 27% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2026 15:39:00 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220519828
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
quote:
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Veel blabla en weinig feiten?
quote:
Frontpage: E-truck in opmars: 4,2% marktaandeel in Europa, maar 40.000 laadpunten tekort

Stijgende dieselprijzen zetten de logistieke sector onder druk en vergroten de interesse in elektrisch vrachtvervoer. Expediteur WP Spedition uit het Duitse Zwickau rijdt al met negen elektrische vrachtwagens en is positief. Toch blijft een grootschalige doorbraak in Europa uit — en dat heeft één centrale oorzaak: een chronisch tekort aan laadinfrastructuur.

AFIR: Europa verplicht laadinfrastructuur langs snelwegen

De EU probeert het kip-ei-dilemma te doorbreken met concrete wetgeving. De Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), onderdeel van het Fit for 55-pakket, verplicht lidstaten tot juridisch bindende doelstellingen voor laadinfrastructuur. Langs het belangrijkste Europese snelwegennet moet in 2030 op elke 120 kilometer een laadstation voor zware elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. Om dit te realiseren moeten lidstaten tegen 2030 in heel Europa 3.000 openbare laadstations bouwen die uitsluitend bestemd zijn voor vrachtwagens, met een totaal vermogen van ten minste acht gigawatt.

De praktijk loopt daar fors op achter. Voor internationale ritten is de Europese laadinfrastructuur op de snelwegcorridors nog volstrekt onvoldoende. Een elektrische rit naar Bordeaux of München is er vooralsnog niet bij, stellen experts. Volvo Trucks, marktleider in zware elektrische vrachtwagens in Europa met een marktaandeel van 47 procent, stelt dat er 40.000 snelladers langs Europese wegen nodig zijn om een potentieel totaal van 400.000 elektrische vrachtwagens tegen 2030 van stroom te voorzien.
:D
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220519922
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 17:06:53 ]
pi_220519935
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220519960
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.

Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 17:18:17 ]
pi_220520025
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.

Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.
Naar wat ik ervan begrijp moeten er speciale laadplekken komen voor E-trucks. De vraag rijst dan inderdaad of/hoeveel bestaande parkeer/rustplekken ze daarvoor gaan gebruiken, of dat er nieuwe plekken bij komen? Het laden en rusten kan vermoedelijk ten minste deels gecombineerd worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')