abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 april 2026 @ 13:23:39 #101
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_220512398
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2026 17:48 schreef capricia het volgende:
[ x ]

Veel ernstiger dan menigeen toegeeft.
En ook veel ernstiger dan menigeen beseft :X
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_220512438
nvm

[ Bericht 98% gewijzigd door Anton91 op 05-04-2026 13:36:09 ]
  zondag 5 april 2026 @ 13:31:18 #103
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_220512458
quote:
Oliekartel OPEC+ verhoogt olieproductie symbolisch

De landen van het oliekartel OPEC+ gaan hun olieproductie verder verhogen. Het productievolume wordt in mei met 206.000 vaten per dag opgevoerd, meldt persbureau Bloomberg. Er vindt zondagmiddag een overleg van de OPEC+ plaats.

De verhoging wordt vooral gezien als een symbolische stap, aangezien de olieleveringen uit de Golfregio ernstig worden belemmerd door de vrijwel volledige blokkade van de Straat van Hormuz door Iran. Ook worden Koeweit, Saudi-Arabië, Irak en de Verenigde Arabische Emiraten getroffen door Iraanse aanvallen op oliefaciliteiten, wat de productie beïnvloedt. Het is dan ook de vraag in hoeverre de extra vaten olie snel op de markt kunnen komen.
https://nos.nl/collectie/(...)lijk#UPDATE-93498471

Saillant detail is dat de OPEC mede door Iran is opgericht
  zondag 5 april 2026 @ 17:20:25 #104
61891 zakjapannertje
rijksmonument
  zondag 5 april 2026 @ 20:07:50 #105
351441 Estate2
Ex Estate
pi_220515543
Net als tijdens de coronacrisis lijken we opnieuw te wachten met ingrijpen tot het probleem al uit de hand loopt. In plaats van tijdig en preventief te handelen, grijpen we pas in wanneer de schade al zichtbaar is en vaak ook al moeilijker te herstellen. Dat is geen strategie, dat is achter de feiten aanlopen.

Bovendien is het een misvatting om te denken dat prijsverlagende maatregelen hier de oplossing zijn. De vraag bepaalt in belangrijke mate de prijs. Door prijzen kunstmatig te verlagen, houd je de vraag juist hoog en vererger je het probleem. Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
Voorheen Post ID 101472
pi_220516708
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 20:07 schreef Estate2 het volgende:
Net als tijdens de coronacrisis lijken we opnieuw te wachten met ingrijpen tot het probleem al uit de hand loopt. In plaats van tijdig en preventief te handelen, grijpen we pas in wanneer de schade al zichtbaar is en vaak ook al moeilijker te herstellen. Dat is geen strategie, dat is achter de feiten aanlopen.

Bovendien is het een misvatting om te denken dat prijsverlagende maatregelen hier de oplossing zijn. De vraag bepaalt in belangrijke mate de prijs. Door prijzen kunstmatig te verlagen, houd je de vraag juist hoog en vererger je het probleem. Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
De meeste olie en gas tankers voor de EU komen hier lossen, in Rotterdam. Op papier hebben we dus genoeg voorraad om het jaren uit te zingen. Maar helaas is het niet van ons. Wij doen het alleen importeren en eventueel raffineren of anderszins verwerken. Voor onze klanten: de rest van de EU.

Dus gek genoeg hebben wij als eerste een tekort, als we proberen aan al onze contractuele verplichtingen te voldoen.
pi_220516859
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 20:07 schreef Estate2 het volgende:
Als we echt iets willen oplossen, moeten we de vraag durven beperken, ook al is dat politiek minder aantrekkelijk.
Consuminderen van fossiele brandstoffen bedoel je, dat is al in gang gezet. Vrachtvervoer is in Europa echter nog erg op diesel gebaseerd. De transitie naar elektrische trucks is hier nog nauwelijks begonnen.
quote:
AI Overview
De adoptie van elektrisch vrachtvervoer vertoont een enorm contrast tussen China en Europa. China loopt mijlenver voorop in zowel de productie als het gebruik van elektrische vrachtwagens, met een marktaandeel in de verkoop van nieuwe zware elektrische vrachtwagens dat in 2025 de 20-29% naderde. Europa bevindt zich in een vroege fase, met een marktaandeel van ongeveer 4,2% in de EU in 2025.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  zondag 5 april 2026 @ 23:46:15 #108
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220516866
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2026 14:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Kunnen we daar niet gewoon accuut mee stoppen? Met het dichtstorten van die gasputten in Groningen?
Alleen al.voor nood.
in de waddenzee zit gas genoeg , maar de partij voor de dieren vind dat niet leuk vanwege de goudvissen en de stikstof

meer thuiswerken ,
minder thuisbezorgen
meer werk in de energie infra aanleg
in de flevo kunnen wel een 1000 windmolens boven de aardappels
iedere wijk een megapack
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220516951
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2026 23:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Consuminderen van fossiele brandstoffen bedoel je, dat is al in gang gezet. Vrachtvervoer is in Europa echter nog erg op diesel gebaseerd. De transitie naar elektrische trucks is hier nog nauwelijks begonnen.
[..]

Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
  maandag 6 april 2026 @ 00:14:35 #110
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_220516956
Olie futures net weer geopend. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na dit weekend.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 6 april 2026 @ 00:18:24 #111
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220516968
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
in Afrika zijn er nu schema's in omloop dat er wel of niet stroom is in welke regio, 8 uur wel en 8 uur niet stroom
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220516975
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, maar de meerderheid van de bevolking is er niet happig op om zonder elektriciteit in een tentje te gaan wonen. Je bent een minuscule minderheid.
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220516977
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
in Afrika zijn er nu schema's in omloop dat er wel of niet stroom is in welke regio
Ja, in Afrika zijn er geen regeringen die elektriciteit garanderen en gebruiken de meeste landen een systeem met muntjes of codes die je moet inleveren om een beetje stroom te krijgen. En ze zeggen meestal niet wanneer je die stroom dan krijgt en of je hem krijgt.

Zo wil je het hier ook?
pi_220516979
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Veel blabla en weinig feiten?
pi_220516983
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2026 00:14 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Olie futures net weer geopend. Benieuwd wat de prijzen gaan doen na dit weekend.
WTI is weer duurder dan Brent, dat zal Trump niet erg kunnen waarderen :P
quote:
https://tradingeconomics.com/commodity/crude-oil
Crude Oil WTI (USD/Bbl) 114.82 (+2.94%)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517002
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Veel blabla en weinig feiten?
quote:
AI Overview
Er is een sterke, directe relatie tussen transportkosten en inflatie. Stijgende transportkosten leiden vaak tot hogere consumentenprijzen, wat bijdraagt aan inflatie.De relatie werkt op de volgende manieren:Doorberekening in prijzen: Wanneer de kosten voor brandstof, lonen in de transportsector of transporttarieven stijgen, berekenen bedrijven deze hogere operationele kosten vaak door aan de eindconsument.Oorzaak en gevolg: Hoge energieprijzen leiden vaak tot een kettingreactie, waarbij transport duurder wordt, wat uiteindelijk de prijzen van producten in de winkel opdrijft.Aanhoudende kostenstijgingen: Transportkosten stijgen structureel, bijvoorbeeld door verduurzamingsdoelen, krappe arbeidsmarkten en nieuwe belastingen, zoals de vrachtwagenheffing in 2026.Supply Chain Impact: Inflatie leidt tot hogere productie- en transportkosten, wat de toeleveringsketen (supply chain) onder druk zet.Kortom, hogere transportkosten zijn een van de factoren die inflatie verhogen.
Er zijn talloze historische voorbeelden waarin hoge transportkosten hebben geleid tot een stijging van de inflatie. Hoge transportkosten werken vaak als een "aanbodschok" (cost-push inflation), waarbij het duurder wordt om grondstoffen en eindproducten te vervoeren, wat producenten doorberekenen in de consumentenprijs.Hier zijn de belangrijkste historische voorbeelden:De COVID-19 pandemie (2020-2022): Dit is een van de meest recente en duidelijke voorbeelden. Door wereldwijde lockdowns, havencongestie en een enorm tekort aan containers stegen de vrachttarieven (bijv. op de route Azië-Europa) met meer dan 100% in een jaar. Volgens het IMF droegen deze gestegen transportkosten significant bij aan de wereldwijde inflatiegolf in 2021-2022, waarbij een verdubbeling van de vrachttarieven leidde tot een stijging van de inflatie met ongeveer 0,7 procentpunt.De Oliecrisissen (jaren '70): De stijging van de brandstofprijzen tijdens de oliecrisissen (1973 en 1979) maakte transport via de weg, zee en lucht extreem duur. Dit leidde tot "stagflatie" (hoge inflatie en lage economische groei), omdat de kosten van bijna alle goederen stegen door de hogere logistieke kosten.Suez Kanaal blokkades: Wanneer cruciale scheepvaartroutes zoals het Suezkanaal geblokkeerd raken (bijv. het Ever Given-incident in 2021, of onrust in de Rode Zee in 2024), stijgen de verzekeringspremies en moeten schepen omvaren. Dit veroorzaakt vertragingen en directe stijgingen in transportprijzen, wat inflatoire druk op importgoederen veroorzaakt.WOII en regionale blokkades (bijv. Griekenland 1941-1944): Tijdens de Tweede Wereldoorlog leidden kapotte infrastructuur en blokkades tot extreme schaarste aan transportmogelijkheden. In bezet Griekenland leidde dit, in combinatie met het leegroven van goederen, tot hyperinflatie (tot 13.800% in de herfst van 1944).Brexit en grenscongestie (2021): De invoering van nieuwe douaneregels na de Brexit zorgde voor extra administratie, controles en wachttijden aan de grens. Deze logistieke "non-tariffaire barrières" verhoogden de transportkosten voor goederen tussen het VK en de EU, wat bijdroeg aan hogere prijzen.Kernmechanisme:Hoge transportkosten werken door via de importprijzen. Wanneer het vervoer duurder wordt, stijgen de productiekosten, wat uiteindelijk de consumentenprijsindex (CPI) verhoogt. Onderzoek toont aan dat de impact van transportkosten op inflatie vaak pas na verloop van tijd (met een piek na ongeveer een jaar) volledig merkbaar is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517018
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Ah, je hebt je denkvermogen uitbesteed aan een AI. Heb je daar zelf ook wat aan, of is dat alleen om discussies te kunnen winnen?
pi_220517035
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:34 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, je hebt je denkvermogen uitbesteed aan een AI. Heb je daar zelf ook wat aan, of is dat alleen om discussies te kunnen winnen?
Ik heb de meeste kennis al. AI helpt mij om snel data en feiten te kunnen ophalen, testen en te tonen. In dit geval zijn er legio historische voorbeelden die bevestigen dat hoge transportkosten al snel de inflatie beginnen aanjagen. Als je eigenaar van een bedrijf bent, weet je dat ook, het is vooral logica en benodigd geen hogere wiskunde. Discussies zijn er voor mij niet om te winnen, maar om eventueel prognoses en trends te ontwaren waarop men kan anticiperen of reageren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517040
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb de meeste kennis al. AI helpt mij om snel data en feiten te kunnen ophalen, testen en te tonen. In dit geval zijn er legio historische voorbeelden die bevestigen dat hoge transportkosten al snel de inflatie beginnen aanjagen. Als je eigenaar van een bedrijf bent, weet je dat ook, het is vooral logica en benodigd geen hogere wiskunde.
Je weet dus eigenlijk niet meer waar je het over hebt, maar het klinkt duur?
pi_220517057
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je weet dus eigenlijk niet meer waar je het over hebt, maar het klinkt duur?
Ik houd de socratische methode als effectief, maar ben mij bewust dat je daarmee soms sterke weerstand ondervindt. Nietzsche verwoordde dat als volgt 'Overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens'
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517080
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik houd de socratische methode als effectief, maar ben mij bewust dat je daarmee soms sterke weerstand ondervindt. Nietzsche verwoordde dat als volgt 'Overtuigingen zijn groter vijanden van de waarheid/werkelijkheid dan leugens'
En daarom ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk, moet je hard lachen om mensen die er anders over denken en zijn nieuwe feiten niet relevant, want die heb je jaren geleden al eens ontkracht?

Een discussie met jou is dus onmogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 06-04-2026 00:59:02 ]
pi_220517100
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En daarom ben je rotsvast overtuigd van je eigen gelijk, moet je hard lachen om mensen die er anders over denken en zijn nieuwe feiten niet relevant, want die heb je jaren geleden als eens ontkracht?

Een discussie met jou is dus onmogelijk.
Dat kan jij zo ervaren, maar ik ben al heel lang op dit forum actief en ervaar dat niet zo. Nieuwe feiten vind ik er interessant, maar die moeten dan wel peer-reviewed zijn en in een vooraanstaand wetenschappelijke publicatie verschijnen want, Extraordinary (new) claims require extraordinary evidence ;)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220517123
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 01:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat kan jij zo ervaren, maar ik ben al heel lang op dit forum actief en ervaar dat niet zo. Nieuwe feiten vind ik er interessant, maar die moeten dan wel peer-reviewed zijn en in een vooraanstaand wetenschappelijke publicatie verschijnen want, Extraordinary (new) claims require extraordinary evidence ;)
Ja, want jij weet het al veel beter dan alle experts, dus ze moeten wel met iets heel extreems komen wat je erg bevalt wil jij er over nadenken.

Ik geef regelmatig toe dat ik het fout had en pas mijn zienswijze daar op aan, maar daar heb ik jou nog niet op kunnen betrappen. Of hoogstens, dat je steeds vaker immigratie gebruikt als zondebok om je mening te onderbouwen. Maar dat is waarschijnlijk omdat je je nieuws voornamelijk van dit forum haalt. En het verdient ook geen schoonheidsprijs, dat je steeds vaker de AI je argument laat voeren.

Kortom: ik geloof geen woord meer van wat je zegt. Zeker ook omdat je vind dat de rijkste mensen het meeste gelijk hebben en arme mensen die het niet met je eens zijn gechipt moeten worden om ze te veranderen in een hardwerkende robot. Dan is een dictator nog menslievend.
pi_220517149
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 01:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Kortom: ik geloof geen woord meer van wat je zegt.
Mij boeit het niet veel of iemand gelooft wat ik schrijf/vermeld. Wat iemand gelooft/geloofwaardig acht laat ik aan een ieder zelf. Is iemand het oneens en levert argumenten en feiten, dan kan ik daar hopelijk iets mee. Is iemand het oneens zonder feiten en sterke argumenten, ook prima. Kan ik er niets mee, maar dat hoeft ook niet ;)
Discussies zijn er voor mij niet om te winnen, maar om eventueel prognoses en trends te ontwaren waarop men kan anticiperen of reageren. Ik ben zelf een potentiele migrant :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 06-04-2026 01:44:07 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  maandag 6 april 2026 @ 07:17:39 #125
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220517348
Een heel duidelijk filmpje over wat er gaat gebeuren ( vind ik dan)

Bekijk deze YouTube-video
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220517586
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1% 8-)
pi_220517804
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 09:00 schreef Anton91 het volgende:
Positieve noot, de gasvoorraden stijgen inmiddels weer, 4.4% was volgens mij het laagste niveau (3-4 dagen geleden ong) en we zitten inmiddels op 5.1% 8-)
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing. :D
pi_220517821
quote:
12s.gif Op maandag 6 april 2026 09:44 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Lekker goedkoop ook. Om nu in te moeten kopen. Perfecte timing. :D
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
pi_220517829
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 09:48 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Denk niet dat gas goedkoop is of de komende tijd goedkoop gaat worden. Maar het lijkt mij we verstandig dat de voorraden goed gevuld gaan worden voor komende winter.
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
pi_220517835
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_220517877
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Volgens mij was dit nog een discussie niet zoveel jaar geleden, dat de gasvoorraden beter gevuld moesten worden blabla. Laten we hopen dat het goed gevuld gaat worden en dat mensen zelf ook voor efficiente alternatieven gaan zoeken.
pi_220517884
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
Het meest rechtse kabinet ooit had het druk met ruzie maken over migratie.
pi_220517899
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 07:17 schreef tesssssssss het volgende:
Een heel duidelijk filmpje over wat er gaat gebeuren ( vind ik dan)

Bekijk deze YouTube-video
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
  maandag 6 april 2026 @ 12:59:31 #134
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_220518837
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 10:07 schreef vosss het volgende:

[..]
Goed filmpje, maar denk dat de gevolgen ietwat onderbelicht zijn.
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.

Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_220518875
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 12:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik kan zelf nog heel moeilijk bevatten hoe groot de gevolgen zullen zijn.

Maar als iemand daar een filmpje over heeft dan hou ik me aanbevolen.
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grond- en brandstoffen.

Het kan óf duur worden óf schaars.

Ik zou iig geen vliegvakantie boeken dit jaar maar alvast een huisje reserveren in Nederland.
Kans is groot dat je vliegvakantie toch niet doorgaat en als je dan besluit een huisje te reserveren, alles al vol zit.
  maandag 6 april 2026 @ 13:06:06 #136
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220518903
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is ook moeilijk te voorspellen. Veel hangt af van wie de hoogste bieders zijn voor olie, aardgas, kunstmest en andere grondstoffen.

Het kan óf duur worden óf schaars.
hoe dan ook, de energie transitie kan in Afrika nu heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2026 15:03:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220518908
quote:
Onderbelichte post.

Juist de vraag verlagen zorgt dat we langer met onze brandstoffen toekunnen.
De roep om prijsverlagingen begrijp ik best wel maar als we in dit tempo door (kunnen) gaan zitten we straks (mogelijk) met brandstof op de bon.
pi_220518920
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
pi_220518944
Als het allemaal zo krap en moeilijk wordt is het misschien een idee om de oorlog te beëindigen.
pi_220519038
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hoe dan ook de energie transitie kan nu in Afrika heel erg snel gaan , ineens van 50 jaar oude diesels naar cheap E vehikels

Overdag laden, zon zat altijd 33C
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
pi_220519058
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
Je kan, als je zon hebt, prima laden zonder stroomnet. Daar zijn wel oplossingen voor. Aan zon geen gebrek.
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:24 #142
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519268
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vooral die Chinese budget bakjes (met arko) zullen wel populair worden daar.
Een Tesla zal voor velen toch wat te kostbaar zijn.
nee tesla is niks, alhoewel de vrienden van de dictators die rijden in vreselijk grote slurpende RAM bakken

Je ziet nu heel erg veel TUKTUK s en ook veel indiers (die mogen wel geld lenen voor een winkel te starten)
als van die tuktuk een electrische versie van zou komen dan gaat dat als een speer lopen

ook laadstation is big business daar
365 dagen per jaar 30c , 8 uur per dag
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 6 april 2026 @ 14:41:58 #143
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519271
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 13:39 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik gebruik Zuid Afrika als referentie omdat dat dat het enige Afrikaanse land is wat ik heb meegemaakt, maar zelfs zonder elektrische auto's, warmtepompen en volgens mij ook niet zo heel veel airco's kan het elektriciteitsnet het daar al niet aan. Als zij aan de elektrische auto's gaan beginnen word het helemaal een drama.
lokaal laden he
bij het net vandaan blijven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220519274
quote:
7s.gif Op maandag 6 april 2026 09:51 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat zou vooruit kijken zijn geweest. Daar doen onze politici niet aan.
Net zoals daadkracht, daar heeft onze politiek geen kaas van gegeten. :{w
  maandag 6 april 2026 @ 14:45:51 #145
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220519284
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 09:50 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Hadden we nu maar 20% meer ingekocht zoals alle andere landen om ons heen, vorig jaar.
het zijn vaste contracten he ,
op jaarbasis 20 miljard m3 volgens AI
quote:
Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.
quote:
Nee, op dit moment wordt er in Nederland juist minder gas opgeslagen dan er wordt verbruikt, omdat de winterperiode net is afgelopen.

De gasvoorraden zijn momenteel historisch laag, met een vullingsgraad van slechts 5,1% aan het begin van april 2026.
Hier zijn de belangrijkste feiten over de huidige situatie:
Voorraad op dieptepunt: De Nederlandse gasvoorraden bereikten eind maart 2026 het laagste niveau in tien jaar.
Dit is gebruikelijk na een winter waarin de opgeslagen reserves zijn aangesproken om aan de vraag te voldoen.

Begin van de vulperiode: Sinds begin april 2026 worden de voorraden weer "voorzichtig" aangevuld ter voorbereiding op de volgende winter. In deze periode zal de import (inclusief LNG) dus tijdelijk hoger liggen dan het directe verbruik om de buffers te vullen.

Rol van LNG: Vloeibaar gas (LNG) is essentieel geworden en dekte in 2024 al 33,5% van de totale gasvraag in de EU. Hoewel er internationaal een overvloed aan LNG wordt verwacht voor de komende jaren, is de fysieke opslagcapaciteit in Nederland beperkt tot ongeveer 14 miljard kubieke meter.

Vultaak 2026: Voor het jaar 2026 heeft het staatsbedrijf EBN de taak gekregen om de bergingen te vullen tot maximaal 80 Terawattuur (TWh), wat aanzienlijk meer is dan de 25 TWh van het voorgaande jaar.

:
quote:
Huidige status van de Nederlandse gasopslagen (April 2026)
Kenmerk Status / Waarde Vullingsgraad ~5,1%
Trend Voorzichtig stijgend (start vulseizoen)
Historische context Laagste stand in 10 jaar
Totale capaciteit 14 miljard m³ (140 TWh)
.

quote:
In Nederland komt er momenteel gemiddeld tussen de 400 en 500 miljoen kubieke meter (m3) gas aan LNG per week binnen.
Dit volume fluctueert op basis van de marktvraag en de beschikbaarheid van slots bij de twee actuele terminals.

Hieronder volgt een specificatie van de wekelijkse aanvoer en capaciteit:
1. Wekelijkse Aanvoer per Terminal

Nederland beschikt over twee actieve locaties waar LNG-schepen hun lading lossen:

Gate Terminal (Rotterdam): Dit is de grootste terminal met een jaarlijkse capaciteit van circa 12 tot 16 miljard m3

EemsEnergyTerminal (Eemshaven):
Deze drijvende terminal heeft een capaciteit van ongeveer 8 miljard m3 per jaar.

2. Totaal Volume en Trends
In de eerste helft van 2025 importeerde Nederland in totaal 10,9 miljard LNG.

Omgerekend is dit ongeveer 420 miljoen per week.
Bezetting: In drukke periodes (zoals mei en juni 2025) werd zelfs 90% van de totale capaciteit van beide terminals benut om de gasvoorraden voor de winter aan te vullen.
Herkomst: Het overgrote deel (ruim 70%) van dit vloeibare gas is afkomstig uit de Verenigde Staten.


[ Bericht 27% gewijzigd door michaelmoore op 06-04-2026 15:39:00 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220519828
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 00:22 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
quote:
De transitie naar elektrisch vrachtvervoer zal nu ook in Europa versnellen omdat diesel een grote kwetsbaarheid blijkt voor het transport. Hoge transportkosten jagen de inflatie al snel aan en daar is de bevolking evenmin happig op.
Veel blabla en weinig feiten?
quote:
Frontpage: E-truck in opmars: 4,2% marktaandeel in Europa, maar 40.000 laadpunten tekort

Stijgende dieselprijzen zetten de logistieke sector onder druk en vergroten de interesse in elektrisch vrachtvervoer. Expediteur WP Spedition uit het Duitse Zwickau rijdt al met negen elektrische vrachtwagens en is positief. Toch blijft een grootschalige doorbraak in Europa uit — en dat heeft één centrale oorzaak: een chronisch tekort aan laadinfrastructuur.

AFIR: Europa verplicht laadinfrastructuur langs snelwegen

De EU probeert het kip-ei-dilemma te doorbreken met concrete wetgeving. De Alternative Fuel Infrastructure Regulation (AFIR), onderdeel van het Fit for 55-pakket, verplicht lidstaten tot juridisch bindende doelstellingen voor laadinfrastructuur. Langs het belangrijkste Europese snelwegennet moet in 2030 op elke 120 kilometer een laadstation voor zware elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. Om dit te realiseren moeten lidstaten tegen 2030 in heel Europa 3.000 openbare laadstations bouwen die uitsluitend bestemd zijn voor vrachtwagens, met een totaal vermogen van ten minste acht gigawatt.

De praktijk loopt daar fors op achter. Voor internationale ritten is de Europese laadinfrastructuur op de snelwegcorridors nog volstrekt onvoldoende. Een elektrische rit naar Bordeaux of München is er vooralsnog niet bij, stellen experts. Volvo Trucks, marktleider in zware elektrische vrachtwagens in Europa met een marktaandeel van 47 procent, stelt dat er 40.000 snelladers langs Europese wegen nodig zijn om een potentieel totaal van 400.000 elektrische vrachtwagens tegen 2030 van stroom te voorzien.
:D
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220519922
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 17:06:53 ]
pi_220519935
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:06 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is mooi (oprecht) maar voor veel logistieke vragen is er simpelweg nog geen passende elektrische oplossing.
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_220519960
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2026 17:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Om welke logistieke vragen gaat het dan, heb je enkele voorbeelden?
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.

Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2026 17:18:17 ]
pi_220520025
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2026 17:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Internationaal vrachtverkeer voornamelijk, maar ook nationale lange ritten kunnen nu nog niet uit omdat de laadtijd te lang is en er niet genoeg laadcapaciteit is.

Er is nu al een tekort aan gewone rustplekken voor ice vrachtwagens icm rijdtijden wet, dat wordt alleen maar erger als vrachtwagens overal en nergens moeten laden.
Naar wat ik ervan begrijp moeten er speciale laadplekken komen voor E-trucks. De vraag rijst dan inderdaad of/hoeveel bestaande parkeer/rustplekken ze daarvoor gaan gebruiken, of dat er nieuwe plekken bij komen? Het laden en rusten kan vermoedelijk ten minste deels gecombineerd worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')