quote:Graatmagere modellen weer helemaal terug in modeshows: 'Diversiteit was alleen voor de bühne'
Heel even leek het alsof het tij gekeerd was in de modewereld, maar dunne modellen zijn massaal terug op de catwalk tijdens de fashion weeks. Maat 32 is voor grote modehuizen de norm: "'Heroin chic' is nooit weggeweest."
Toen Yeliz Çiçek, oud-hoofdredacteur van Vogue Nederland, 2 jaar geleden de internationale modeweken bezocht zag ze nog weleens een model met maat 38 op de catwalk lopen. Maar bij de laatste edities viel het haar op dat die modellen verdwenen zijn. De catwalks, en ook de campagnes, worden weer gevuld met vrouwen met maat 32 of 34. "Ik vind het schrikbarend."
Dun is (weer) de norm
Dat beeld is bevestigd door een onderzoek van het internationale Vogue Business. Het blad analyseerde meer dan negenduizend looks op 198 shows en presentaties van de collectie voor het komende lente- en zomerseizoen van modemerken.
Wat blijkt? Ruim 97 procent van de looks was in 'straight-size', een term die in de modewereld gebruikt wordt voor maat 32 en 34. 2 procent van de ruim negenduizend looks was in 'mid-size'; maat 36 of 38. En maar 0,9 procent droeg maat 40 of groter, ook wel 'plus-size' genoemd.
[..]
Wat is 'heroin chic'?
Heroin chic is een term die komt uit begin jaren negentig en staat voor een schoonheidsideaal waarbij graatmager zijn centraal staat.
Modellen in de jaren 90 moesten niet alleen zo dun mogelijk zijn, maar ze moesten ook een bleke huid hebben, donkere wallen en ingevallen wangen. Een van de grote namen die bekend stond om deze look was het model Kate Moss.
De trend wordt vaak in verband gebracht met eetstoornissen en drugsgebruik. Volgens critici verheerlijkte de modewereld hiermee het gebruik van heroïne, omdat de modellen eruit zouden zien als gebruikers, of ze dat nu waren of niet.
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)voor-de-buhne-162741
Tragisch dat je alles boven maat 32/34 dik en ongezond vindt. Ik denk dat het juist heel goed is om genoeg vet te hebben om ongesteld te worden.quote:
Nothing tastes as good as heroin feels tochquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:12 schreef Doug-Heffernan het volgende:
ik ben dankzij heroine 50kg afgevallen
Nou ja gezien je me beoordeeld op je eigen maten, moest ik toch echt even zoeken..... 32/34quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:11 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Tragisch dat je alles boven maat 32/34 dik en ongezond vindt. Ik denk dat het juist heel goed is om genoeg vet te hebben om ongesteld te worden.
Gast. Ik heb helemaal geen zin om ongesteld te worden...quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:11 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Tragisch dat je alles boven maat 32/34 dik en ongezond vindt. Ik denk dat het juist heel goed is om genoeg vet te hebben om ongesteld te worden.
Bloeden uit je lul....Respect dat de vrouwen dat zonder problemen accepterenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:22 schreef YoopY het volgende:
[..]
Gast. Ik heb helemaal geen zin om ongesteld te worden...
Iedere hetero man vind dit mooi.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:16 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou ja gezien je me beoordeeld op je eigen maten, moest ik toch echt even zoeken..... 32/34
[ afbeelding ]
Sja wel dik, maar ik vermoed nog niet obese dik, ongezonder dan normaal, maar het kan erger, zo goed?
Is dat een model met maatje 32, nee toch?quote:
Kan.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat een model met maatje 32, nee toch?
Te dun of te dik, het is allemaal erg ongezond.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:12 schreef HowardRoark het volgende:
Slank is zowel voor mannen als vrouwen gewoon esthetisch mooier. Heel dun niet, maar mollig of dik ook zeker niet. Het blijft dan ook opmerkelijk dat het tijdenlang is gepropagandeerd in allerlei media dat (morbide) obesitas) eigenlijk 'mooi' was.
[ afbeelding ]
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/v_oTv_AYSWweRQ9HZOFE9Q--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTEyNDI7aD04MjM7Y2Y9d2VicA--/https://media-mbst-pub-ue(...)a5ec5d013]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Ook opvallend trouwens dat men dit alleen bij vrouwen heeft gepusht, zelden tot nooit bij mannen.
Je kan ook een rauwe kip dieet doen, dat is niet zo verslavend, je valt nog steeds afquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:12 schreef Doug-Heffernan het volgende:
ik ben dankzij heroine 50kg afgevallen
Moest lachenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:22 schreef YoopY het volgende:
[..]
Gast. Ik heb helemaal geen zin om ongesteld te worden...
Dit.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Te dun of te dik, het is allemaal erg ongezond.
Maar gewoon normaal is niet trendy, nooit geweest.
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:16 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou ja gezien je me beoordeeld op je eigen maten, moest ik toch echt even zoeken..... 32/34
[ afbeelding ]
Sja wel dik, maar ik vermoed nog niet obese dik, ongezonder dan normaal, maar het kan erger, zo goed?
Hoezo mijn eigen maten? Ik verwijs gewoon naar de maten uit het artikel. Zie ook het plaatje dat @capricia postte. De vrouw op jouw plaatje heeft overigens ook geen overgewicht, maar dat is ook geen maat 32.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:16 schreef cosmosis het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Maar echt dit idd.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:09 schreef DrDentz het volgende:
Ozempic gebruik toont wel aan dat de body positive mensen al die tijd al dun wilden zijn, ze hadden er alleen de discipline niet voor.
Niet lief om zo over je vrouw te praten.quote:Op zondag 15 februari 2026 07:12 schreef PzKpfw het volgende:
Wat een afgunst om vrouwen met maatje 32 neer te zetten als graatmager of junkie
Zal wel door een of andere dikke Bertha geschreven zijn.
Vatsige vrouwen blijken niet mooi te worden gevonden...quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wauw. Echt?
Het ging dan ook over je moeder.quote:Op zondag 15 februari 2026 08:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Niet lief om zo over je vrouw te praten.
Modeontwerpers die doorgaans op mannen vallen.quote:Op zondag 15 februari 2026 05:01 schreef Richestorags het volgende:
Wie heeft ooit bedacht dat dit mooi is en waarom?
Die vrouwen zijn me ook wat te dik, maar toch nog altijd lustopwekkender dan die vel-over-been types zoals in de OP.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:12 schreef HowardRoark het volgende:
Slank is zowel voor mannen als vrouwen gewoon esthetisch mooier. Heel dun niet, maar mollig of dik ook zeker niet. Het blijft dan ook opmerkelijk dat het tijdenlang is gepropagandeerd in allerlei media dat (morbide) obesitas) eigenlijk 'mooi' was.
[ afbeelding ]
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/v_oTv_AYSWweRQ9HZOFE9Q--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTEyNDI7aD04MjM7Y2Y9d2VicA--/https://media-mbst-pub-ue(...)a5ec5d013]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Ook opvallend trouwens dat men dit alleen bij vrouwen heeft gepusht, zelden tot nooit bij mannen.
Waarom? Laat die modellen lekker graatmager zijn, heb je als normale vrouw toch niets mee te maken?quote:Op zondag 15 februari 2026 08:50 schreef Seven. het volgende:
Het voelt als het zoveelste stapje achteruit voor vrouwen.
Waarom?quote:Op zondag 15 februari 2026 08:50 schreef Seven. het volgende:
Het voelt als het zoveelste stapje achteruit voor vrouwen.
Het heeft wel degelijk impact op normale vrouw, en met name op tienermeisjes. Heroin chic gaf in de nineties een enorm eenzijdig beeld van het vrouwelijke schoonheidsideaal en bodyshaming was de normaalste zaak van de wereld. Ook slanke jonge meiden kregen de raarste dingen te horen. Ik ben wel bang dat dat in epische proporties terug gaat komen.quote:Op zondag 15 februari 2026 08:56 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Waarom? Laat die modellen lekker graatmager zijn, heb je als normale vrouw toch niets mee te maken?
Die catwalk-modellen zijn lopende kleerhangers, dat heeft niets te maken met het schoonheidsideaal voor vrouwen. Ik ken niemand die graatmager sexy of mooi vindt.
Die 2e moest ik ook gelijk aan denken!quote:Op zondag 15 februari 2026 00:12 schreef HowardRoark het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het feit dat men bij het artikel een foto als voorbeeld moet gebruiken van destijds zegt mij al genoeg. Heroin chic is niet terug.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het heeft wel degelijk impact op normale vrouw, en met name op tienermeisjes. Heroin chic gaf in de nineties een enorm eenzijdig beeld van het vrouwelijke schoonheidsideaal en bodyshaming was de normaalste zaak van de wereld. Ook slanke jonge meiden kregen de raarste dingen te horen. Ik ben wel bang dat dat in epische proporties terug gaat komen.
idd, veel fat infuencers die niet plotseling en geheel onverwacht zijn komen te overlijden, grijpen ineens naar dit middel.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:09 schreef DrDentz het volgende:
Ozempic gebruik toont wel aan dat de body positive mensen al die tijd al dun wilden zijn, ze hadden er alleen de discipline niet voor.
Dat is dan ook geen 32/34. In NL is 32/34 XXS. En dat is dit:quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:16 schreef cosmosis het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
De wereld is wel veranderd hoor. Jonge meisjes willen tegenwoordig liever een kont als Kim Kardashian, dan dat ze een plank als Kate Moss willen zijn. De Invloed van catwalk-modellen werd vroeger al flink overdreven, maar is tegenwoordig al helemaal nihil.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het heeft wel degelijk impact op normale vrouw, en met name op tienermeisjes. Heroin chic gaf in de nineties een enorm eenzijdig beeld van het vrouwelijke schoonheidsideaal en bodyshaming was de normaalste zaak van de wereld. Ook slanke jonge meiden kregen de raarste dingen te horen. Ik ben wel bang dat dat in epische proporties terug gaat komen.
Beiden kunnen maat 32/34 hebben.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:00 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat is dan ook geen 32/34. In NL is 32/34 XXS. En dat is dit:
[ afbeelding ]
Toch echt wat te mager. Geen natuurlijk figuur wat te verkrijgen is door gewoon normaal te leven (in elk geval heb je dan een wat afwijkende schildklier als het je wel lukt)
Er zit ook een lengtecomponent aan vast ja. Kleine dametjes met een normaal figuur kunnen dat ook wel hebben. Die eerdere dame zal spijkerbroek maat 32 hebben ofzo.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Beiden kunnen maat 32/34 hebben.
Sowieso kun je nauwelijks zien hoe het lichaam is van deze vrouw vanwege de jurk icm de pose die ze aanneemt.
Het idee dat maat 32/34 synoniem is aan vel over been is simpelweg onjuist.
Het begon met de gekte in de VS waarbij de realiteit ontkennen een manier werd om de realiteit te veranderen. Healthy at any weight, it’s possible now: we took a vote on it…quote:Op zondag 15 februari 2026 10:06 schreef ToT het volgende:
Het begon allemaal met die Dove reclame, en later probeerde Gilette ook iets met een achterlijke campagne.
Die Dove reclame was er eerder. Ze wilden een revolutie beginnen met fat acceptance. Dat is ze ook (tijdelijk) gelukt.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het begon met de gekte in de VS waarbij de realiteit ontkennen een manier werd om de realiteit te veranderen. Healthy at any weight, it’s possible now: we took a vote on it…
En daar zijn dan vel-over-been modellen het juiste antwoord op?quote:Op zondag 15 februari 2026 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het begon met de gekte in de VS waarbij de realiteit ontkennen een manier werd om de realiteit te veranderen. Healthy at any weight, it’s possible now: we took a vote on it…
Nee joh! 32w. Dat correspondeert met maat 40 ofzo.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Er zit ook een lengtecomponent aan vast ja. Kleine dametjes met een normaal figuur kunnen dat ook wel hebben. Die eerdere dame zal spijkerbroek maat 32 hebben ofzo.
Dit ook ja, ik heb een vriendin die heel rank gebouwd is en weinig vet heeft. Het is echt bizar wat die soms te horen krijgt van mensen. Van mannen die uitgebreid vertellen dat ze toch echt liever wat meer vormen zien, tot vrouwen die haar vertellen dat ze echt moet aankomen.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
Wel bijzonder trouwens dat men klaagt over een gebrek aan body positivity en dan de term graatmager gebruikt.
Wat dat betreft is het toch wel gek hoe men een dubbele standaard gebruikt.
Kijk eens voor de grap naar het voorbeeld op nos.nl van Kim Kardashian. Ja, die is slanker nu dan ten tijde van haar BBL (over ongezond gesproken!). Maar zeker geen vel over been.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En daar zijn dan vel-over-been modellen het juiste antwoord op?
Goed. Maar de modellen op de catwalk en in de bladen zijn niet 160 cm maar een stuk langer.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Sowieso kun je nauwelijks zien hoe het lichaam is van deze vrouw vanwege de jurk icm de pose die ze aanneemt.
Maar het topic gaat niet over Kim Kardashian maar over modellen met maat 32.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kijk eens voor de grap naar het voorbeeld op nos.nl van Kim Kardashian. Ja, die is slanker nu dan ten tijde van haar BBL (over ongezond gesproken!). Maar zeker geen vel over been.
Ja, gek genoeg werkt het steeds maar 1 kant op.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:12 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dit ook ja, ik heb een vriendin die heel rank gebouwd is en weinig vet heeft. Het is echt bizar wat die soms te horen krijgt van mensen. Van mannen die uitgebreid vertellen dat ze toch echt liever wat meer vormen zien, tot vrouwen die haar vertellen dat ze echt moet aankomen.
Die is ook maar 1,5 meter lang zoiets.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het topic gaat niet over Kim Kardashian maar over modellen met maat 32.
Als eerste verdwijnt de diversiteit van de catwalk, en over 5 jaar wil iedereen weer maat 34 (en dan worden alle buttlifts weer ongedaan gemaakt).quote:Op zondag 15 februari 2026 10:04 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De wereld is wel veranderd hoor. Jonge meisjes willen tegenwoordig liever een kont als Kim Kardashian, dan dat ze een plank als Kate Moss willen zijn. De Invloed van catwalk-modellen werd vroeger al flink overdreven, maar is tegenwoordig al helemaal nihil.
Nee, dat kan prima gezonde natuurlijke bouw zijn voor hen.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Goed. Maar de modellen op de catwalk en in de bladen zijn niet 160 cm maar een stuk langer.
En dan is maat 34 wel erg ongezond.
Nee, Kim wordt gebruikt als voorbeeld van dat heroin chic terugkomt.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar het topic gaat niet over Kim Kardashian maar over modellen met maat 32.
Nee, Kim is wel wat langer dan dat. Eerder 1,60.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:15 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Die is ook maar 1,5 meter lang zoiets.
Dan is maat 32 helemaal niet zo vreemd.
Heel veel vrouwen, dik of dun, krijgen opmerkingen over hun uiterlijk.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:12 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Dit ook ja, ik heb een vriendin die heel rank gebouwd is en weinig vet heeft. Het is echt bizar wat die soms te horen krijgt van mensen. Van mannen die uitgebreid vertellen dat ze toch echt liever wat meer vormen zien, tot vrouwen die haar vertellen dat ze echt moet aankomen.
Ja hoor. Toevallig allemaal graatmager van zichzelf en een natuurlijke bouw.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, dat kan prima gezonde natuurlijke bouw zijn voor hen.
Het is ook een fabel dat ieder fotomodel zichzelf uithongert. Die zitten erbij, maar die hebben dan van zichzelf een ander lichaam (vaak zijn die dan als tiener al model geworden en ontwikkelt het lichaam zich door).
Ik denk dat er geen mens is in de wereld die geen opmerkingen krijgt over zijn of haar uiterlijk. Dat is ook wat andere mensen zien…quote:Op zondag 15 februari 2026 10:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Heel veel vrouwen, dik of dun, krijgen opmerkingen over hun uiterlijk.
Ik ben erg benieuwd naar de docu over.. 'congratulations, you're still in the running to become America's next top model'.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja hoor. Toevallig allemaal graatmager van zichzelf en een natuurlijke bouw.
Je gelooft het zelf?
Het is niet voor niks dat er niet bepaald positief op de ‘twiggy’ periode wordt teruggekeken, en heel veel verhalen toch wel echt waar zijn.
Je weet wel, Kate SOS enzo.
En meisjes die zonder pardon werden ontslagen als er een kilotje te veel op zat.
Ja, wat weten die fotomodellen waarmee ik gedate heb er nou van.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja hoor. Toevallig allemaal graatmager van zichzelf en een natuurlijke bouw.
Je gelooft het zelf?
Het is niet voor niks dat er niet bepaald positief op de ‘twiggy’ periode wordt teruggekeken, en heel veel verhalen toch wel echt waar zijn.
Je weet wel, Kate SOS enzo.
En meisjes die zonder pardon werden ontslagen als er een kilotje te veel op zat.
Ja hoor, in het perfecte leven van VEM2012 ontbrak natuurlijk nog dat hij relaties heeft gehad met supermodellen.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, wat weten die fotomodellen waarmee ik gedate heb er nou van.
Nee, bodyshaming fokkers die gelet op hun woordkeuze jaloers lijken op fotomodellen, die weten het beter!
Alleen al het feit dat het er bij jou niet in kan dat sommige mensen nu eenmaal zeer slank zijn van nature. Nooit een mager mannetje gezien? Denk je dat die zich uithongeren om er zo uit te zien?
Geef nou maar gewoon toe dat hij gelijk heeft, dan ben je van dat gezeik af.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja hoor, in het perfecte leven van VEM2012 ontbrak natuurlijk nog dat hij relaties heeft gehad met supermodellen.
Dat dik noemenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:16 schreef cosmosis het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oordeel zelf:quote:Op zondag 15 februari 2026 07:12 schreef PzKpfw het volgende:
Wat een afgunst om vrouwen met maatje 32 neer te zetten als graatmager of junkie
Zal wel door een of andere dikke Bertha geschreven zijn.
Ja VEM, je hebt gelijk.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Geef nou maar gewoon toe dat hij gelijk heeft, dan ben je van dat gezeik af.
Die kontjes kan je ook trainen. Zien op tv al een week niks anders dan goed gevormde billen in strakke pakken.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als eerste verdwijnt de diversiteit van de catwalk, en over 5 jaar wil iedereen weer maat 34 (en dan worden alle buttlifts weer ongedaan gemaakt).
Niet per se vel over been, maar wel petite. Dat wil zeggen smal in de taille en heupen, in de schouders en over het algemeen niet een te grote borstpartij, maar kleine borsten passend bij het postuur.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ah, er is een verschil tussen jeansmaten en kledingmaten.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee joh! 32w. Dat correspondeert met maat 40 ofzo.
Hell, ik heb 31w.
Ik ben het met je eens dat er inderdaad mensen zijn die smaller gebouwd zijn. Van elke lengte.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, wat weten die fotomodellen waarmee ik gedate heb er nou van.
Nee, bodyshaming fokkers die gelet op hun woordkeuze jaloers lijken op fotomodellen, die weten het beter!
Alleen al het feit dat het er bij jou niet in kan dat sommige mensen nu eenmaal zeer slank zijn van nature. Nooit een mager mannetje gezien? Denk je dat die zich uithongeren om er zo uit te zien?
Er staat fotomodellen.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:35 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja hoor, in het perfecte leven van VEM2012 ontbrak natuurlijk nog dat hij relaties heeft gehad met supermodellen.
Nou, dat is toch een natuurlijk lichaam net als andere lichamen? Niets mis mee, toch?quote:Op zondag 15 februari 2026 10:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet per se vel over been, maar wel petite. Dat wil zeggen smal in de taille en heupen, in de schouders en over het algemeen niet een te grote borstpartij, maar kleine borsten passend bij het postuur.
Mijn punt is dat er ook gewoon mensen zich die van nature een smallere bouw hebben. Ja, er zijn modellen die zichzelf voor dat lichaam uit moeten hongeren, maar de meesten houden het gewoon bij gezond eten en sporten.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat er inderdaad mensen zijn die smaller gebouwd zijn. Van elke lengte.
Maar vergis je niet: waar anorexia voorheen voornamelijk een meisjesprobleem was, was dat een paar jaar geleden ook een groeiend probleem onder jongens.
Ja ja, we weten wel dat jij van vel over bot houdt.quote:Op zondag 15 februari 2026 09:06 schreef VEM2012 het volgende:
Wel bijzonder trouwens dat men klaagt over een gebrek aan body positivity en dan de term graatmager gebruikt.
Wat dat betreft is het toch wel gek hoe men een dubbele standaard gebruikt.
Overigens is het idioot om te zeggen dat maat 34 onder graatmager valt. En voor degenen die menen dat de voorkeur voor slanke modellen komt van homo’s in de mode industrie: kijk voor de grap eens met welke naakte lijven Playboy en aanverwante bladen scoren…
Of dat voor de meesten geldt, zullen we maar in het midden laten. Veel modellen beginnen jong en zijn dan vanzelfsprekend nog een stuk meer petite dan als ze wat ouder worden. Dan moet er vaker harder worden gewerkt om dat vol te houden. Leeftijd en hormonen maken dat een stuk lastiger, ook als je smaller gebouwd bent.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mijn punt is dat er ook gewoon mensen zich die van nature een smallere bouw hebben. Ja, er zijn modellen die zichzelf voor dat lichaam uit moeten hongeren, maar de meesten houden het gewoon bij gezond eten en sporten.
Nee, ik hou van slank.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:12 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ja ja, we weten wel dat jij van vel over bot houdt.
Natuurlijk, dat laatste is ook niets mis mee. Maar om fotomodel te worden is een bepaalde (gezichts)bouw (en lengte!) nou eenmaal een vereiste.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Of dat voor de meesten geldt, zullen we maar in het midden laten. Veel modellen beginnen jong en zijn dan vanzelfsprekend nog een stuk meer petite dan als ze wat ouder worden. Dan moet er vaker harder worden gewerkt om dat vol te houden. Leeftijd en hormonen maken dat een stuk lastiger, ook als je smaller gebouwd bent.
Overigens geldt dat dan ook de andere kant op, dat sommige mensen minder smal gebouwd zijn en niet per se dikkerdjes zonder discipline.
Mensen komen in vele soorten en maten.
Nee, dat heb ik niet gezegd (wat wordt er weer heerlijk scheef gelezen hier…). Ik heb gezegd dat heroin chic helemaal niet terug is, alleen dat ze die term gebruiken als clickbait.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:26 schreef Perox het volgende:
Heroin chic bestaat niet, want er zijn ook vrouwen die van nature zo dun zijn, aldus bepaalde users.
Ok dan.
Ben benieuwd wat jouw standaarden dan zijn. Gratenpakhuisje?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:43 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou....Ik snap je standaarden...don't judge
Dit. Mooie vrouw.quote:Op zondag 15 februari 2026 10:45 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Dat dik noemenLekker figuurtje joh!
quote:Op zondag 15 februari 2026 11:41 schreef Wrapster het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat jouw standaarden dan zijn. Gratenpakhuisje?
Eindelijk iemand die het zegtquote:Op zondag 15 februari 2026 10:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ah, er is een verschil tussen jeansmaten en kledingmaten.
32w is inderdaad ongeveer maat 40.
KLedingmaat 32 is xxs.
En tiener jongetjes. Which makes sense, aangezie het een gay scene is.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:45 schreef Questular het volgende:
Je zou bijna denken dat ze zo mager het meeste lijken op minderjarige meisjes, maar dat zou voor de modellenwereld wel heel raar zijn.
Ook sneu.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:12 schreef HowardRoark het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik weet niet hoor, maar vind je Doutzen Kroes (uit haar modellentijd, maar ook nu) op een tiener jongen lijken?quote:Op zondag 15 februari 2026 11:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En tiener jongetjes. Which makes sense, aangezie het een gay scene is.
En waarom zou dat niet kunnen?quote:Op zondag 15 februari 2026 11:26 schreef Perox het volgende:
Heroin chic bestaat niet, want er zijn ook vrouwen die van nature zo dun zijn, aldus bepaalde users.
Ok dan.
Ik ben niet aan het bodyshamen.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er staat fotomodellen.
Maar probeer vooral de aandacht af te leiden van dat je lekker aan het bodyshamen bent. Onschuldig nietwaar? Nou, mijn oudste dochter heeft zich door dat soort opmerkingen wijs laten maken dat ze lelijk is omdat ze te dun is.
Je hoeft er niet te werken.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik ben niet aan het bodyshamen.
Ik vind het een slechte zaak als het hele dunne weer terug in de mode komt, want veel modellen zijn helemaal niet van zichzelf zo dun maar hongeren zichzelf uit, tot ze niet meer ongesteld worden of vitaminetekort hebben. Zie de link die ik poste.
En die wereld is hard, de lui die verdienen aan de meiden zou het echt wat interesseren als ze door gaan tot ze ziek zijn. Dan is er wel weer een volgend meisje.
Dus wie is er nu aan het bodyshamen?
Die meiden zijn vaak nog heel erg jong. Het is eigenlijk super triest.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:22 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je hoeft er niet te werken.
En je zegt sommigen worden ontslagen nadat ze aankomen, mooi toch kun je normaal werk gaan doen.
Na de epstein files blijkt zo’n Elite models ook maar een duur escortbureau.
Daar zou wel veel meer controle over mogen komen, die meiden worden heel handig gemanipuleerd om hun lichamen te verwoesten.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik vind het een slechte zaak als het hele dunne weer terug in de mode komt, want veel modellen zijn helemaal niet van zichzelf zo dun maar hongeren zichzelf uit, tot ze niet meer ongesteld worden of vitaminetekort hebben. Zie de link die ik poste.
En die wereld is hard, de lui die verdienen aan de meiden zou het echt wat interesseren als ze door gaan tot ze ziek zijn. Dan is er wel weer een volgend meisje.
Slimme jongen hoorquote:Op zondag 15 februari 2026 11:32 schreef Questular het volgende:
[..]
Het was dan ook een grapje, iedereen weet dat je geen vrouw of vriendin hebt.
Gaat meer richting Epstein-chic ja.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Die meiden zijn vaak nog heel erg jong. Het is eigenlijk super triest.
Veel van zulke vrouwen zullen wel een duidelijke aanleg hebben voor deze bouw en tevens gewoon gezond leven. Er zijn tegenwoordig talloze modellen die een eigen YouTube kanaal hebben, daar zie je niet dat zij zichzelf uit zouden hongeren maar juist gewoon eten. Alleen hierin wel hele gezonde keuzes maken en veel sporten.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het punt is dus dat de gemiddelde vrouw absoluut niet de aanleg heeft om lang en (zo) slank te zijn. Voor 95% van de vrouwen vereist een modellenfiguur bovenmatig streng diëten.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Veel van zulke vrouwen zullen wel een duidelijke aanleg hebben voor deze bouw en tevens gewoon gezond leven. Er zijn tegenwoordig talloze modellen die een eigen YouTube kanaal hebben, daar zie je niet dat zij zichzelf uit zouden hongeren maar juist gewoon eten. Alleen hierin wel hele gezonde keuzes maken en veel sporten.
Heb het over catwalk modellen, die ook naar Parijs en New York afreizen.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Veel van zulke vrouwen zullen wel een duidelijke aanleg hebben voor deze bouw en tevens gewoon gezond leven. Er zijn tegenwoordig talloze modellen die een eigen YouTube kanaal hebben, daar zie je niet dat zij zichzelf uit zouden hongeren maar juist gewoon eten. Alleen hierin wel hele gezonde keuzes maken en veel sporten.
"Eet gerust dat gebakje, jij mag er nog van groeien" is in die situatie nog een van de vriendelijker opmerkingen.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:14 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
En waarom zou dat niet kunnen?
Hele slanke mensen worden vaak uitgescholden of krijgen het vooroordeel dat ze een eetziekte hebben terwijl het gewoon hun postuur is, jij bent daar blijkbaar ook 1 van want je kan niet van nature heel slank zijn toch?
O ja, als je beleefd een gebakje wil weigeren.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:10 schreef Eightyone het volgende:
[..]
"Eet gerust dat gebakje, jij mag er nog van groeien" is in die situatie nog een van de vriendelijker opmerkingen.
Modellen dienen dan ook geen representatieve afspiegeling van een samenleving te zijn. Niet iedereen kan model worden, het is vaak iets voor mensen die esthetisch gezien net wat mooier zijn dan anderen of een unieke look hebben.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het punt is dus dat de gemiddelde vrouw absoluut niet de aanleg heeft om lang en (zo) slank te zijn. Voor 95% van de vrouwen vereist een modellenfiguur bovenmatig streng diëten.
Heroin chic is geen representatieve afspiegeling van de maatschappij.
Nee klopt, is dat het doel dan?quote:Op zondag 15 februari 2026 13:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik reageer slechts op HowardRoarke die aangeeft dat veel vrouwen een lange slanke aanleg hebben en impliceert dat heroin chic representatief is voor de maatschappij.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:15 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nee klopt, is dat het doel dan?
De mannen die op de Men’s Health staan zijn ook geen representatieve afspiegeling van de gemiddelde man. Ze spuiten anabolen, sporten excessief en hongeren zichzelf uit voorafgaand aan zo’n shoot. Waarom zou ik me daar met mijn buikje wat van aantrekken?
Lekker boeiend of het representatief is.
https://www.linda.nl/meid(...)ugs-designers-drama/quote:Op zondag 15 februari 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Modellen dienen dan ook geen representatieve afspiegeling van een samenleving te zijn. Niet iedereen kan model worden, het is vaak iets voor mensen die esthetisch gezien net wat mooier zijn dan anderen of een unieke look hebben.
Modellen zijn in feite levende etalagepoppen die bedoeld zijn om kleding aan te prijzen. Dus feitelijk is het dan wel de bedoeling dat de koper er ook zo uitziet.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Modellen dienen dan ook geen representatieve afspiegeling van een samenleving te zijn. Niet iedereen kan model worden, het is vaak iets voor mensen die esthetisch gezien net wat mooier zijn dan anderen of een unieke look hebben.
Dan blijft het niet relevant, want er zal ook gewoon een selectie-effect zijn. Als 5% van de vrouwen van nature dun en slank is, zullen ze vooral selecteren uit die 5%. Het is niet alsof ze random een willekeurige vrouw van straat trekken.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik reageer slechts op HowardRoarke die aangeeft dat veel vrouwen een lange slanke aanleg hebben en impliceert dat heroin chic representatief is voor de maatschappij.
Gordon gaat proberen daar voorop te komen.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:15 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Nee klopt, is dat het doel dan?
De mannen die op de Men's Health staan zijn ook geen representatieve afspiegeling van de gemiddelde man. Ze spuiten anabolen, sporten excessief en hongeren zichzelf uit voorafgaand aan zo'n shoot. Waarom zou ik me daar met mijn buikje wat van aantrekken?
Lekker boeiend of het representatief is.
Voor H&M of Zara wellicht wel, voor haute couture niet.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Modellen zijn in feite levende etalagepoppen die bedoeld zijn om kleding aan te prijzen. Dus feitelijk is het dan wel de bedoeling dat de koper er ook zo uitziet.
Zara is recent al teruggefloten omdat ze te dunne modellen gebruikten.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Voor H&M of Zara wellicht wel, voor haute couture niet.
Dat is de discussie toch ook niet?quote:Op zondag 15 februari 2026 13:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Voor H&M of Zara wellicht wel, voor haute couture niet.
En dit geldt natuurlijk ook voor talloze andere producten die op de markt dienen te worden gebracht van parfum tot make-up en van auto's tot koffiezetapparaten. Zo heeft de gemiddelde man heeft niet bepaald de looks van George Clooney, toch is hij essentieel geweest als gezicht van Nespresso.
De realiteit is dat met Lucky Blue Smith, Sydney Sweeney of dus George Clooney mensen een positievere associatie van een merk krijgen dan als Henk met de bierbuik of Ans met 20kg te veel aan de haak zouden worden gebruikt voor de advertising.
Bijzonder. Zou de Advertising Standards Authority ook advertising terugroepen als modellen te dik zijn? Dat valt te betwijfelen. Daarom is deze ophef selectief te noemen. Deze vrouw ziet er trouwens zeker slank uit, maar niet ongezond.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:49 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Zara is recent al teruggefloten omdat ze te dunne modellen gebruikten.
https://www.bbc.co.uk/news/articles/cp941z3nnnxo
[ link | afbeelding ]
Er zijn nu afspraken dat een model niet een BMI onder de 18 mag hebben (waar flink mee wordt gesjoemeld trouwens)quote:Op zondag 15 februari 2026 13:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder. Zou de Advertising Standards Authority ook advertising terugroepen als modellen te dik zijn? Dat valt te betwijfelen. Daarom is deze ophef selectief te noemen. Deze vrouw ziet er trouwens zeker slank uit, maar niet ongezond.
quote:Op zondag 15 februari 2026 14:00 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er zijn nu afspraken dat een model niet een BMI onder de 18 mag hebben (waar flink mee wordt gesjoemeld trouwens)
En het is nou niet bepaald zo dat modellen met obesitas heel veel worden gebruikt. Het is eerder en uitzondering.
Want jij bepaalt wat esthetisch het mooist is?quote:Op zondag 15 februari 2026 13:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Graatmager is geen neutrale term. Dat is vergelijkbaar met iemand moddervet noemen.quote:Op zondag 15 februari 2026 12:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom zouden mensen in een reclame een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn?quote:Op zondag 15 februari 2026 13:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het punt is dus dat de gemiddelde vrouw absoluut niet de aanleg heeft om lang en (zo) slank te zijn. Voor 95% van de vrouwen vereist een modellenfiguur bovenmatig streng diëten.
Bron?quote:Op zondag 15 februari 2026 13:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Er zullen vast dames zijn die van zichzelf zo gebouwd zijn en er weinig voor hoeven te doen, maar dat zijn echt uitzonderingen.
Wtf betekend maat 32/34? Ben geen vrouw en ken alleen broekmaten of S/M/L/XL.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:11 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Dat je er versneld een rimpelige kop van kunt krijgen, is al bekend.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:01 schreef GerryDV het volgende:
Zou overigens wel een giller zijn als over een paar jaar bekend wordt dat ozempic bepaalde bijwerkingen heeft die je levensduur 10 jaar verkorten.
Precies.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Bijzonder. Zou de Advertising Standards Authority ook advertising terugroepen als modellen te dik zijn? Dat valt te betwijfelen. Daarom is deze ophef selectief te noemen. Deze vrouw ziet er trouwens zeker slank uit, maar niet ongezond.
quote:Op zondag 15 februari 2026 15:00 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Wtf betekend maat 32/34? Ben geen vrouw en ken alleen broekmaten of S/M/L/XL.
Bron?quote:Op zondag 15 februari 2026 14:00 schreef MissButterflyy het volgende:
(waar flink mee wordt gesjoemeld trouwens)
Duidelijk. Dat is wel net iets onder slank ja. Beetje meer vet mag er wel aan zitten, dan wordt het ‘normaal’. Maar als het niet het gevolg is van te weinig eten of jezelf verwaarlozen os het helemaal prima.quote:
Vrij extreem weer…quote:
Dat klopt.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:10 schreef Eightyone het volgende:
[..]
"Eet gerust dat gebakje, jij mag er nog van groeien" is in die situatie nog een van de vriendelijker opmerkingen.
Mmm als vrouw zijnde zie ik daar meer een maat 38 in bij een Nederlandse lengte. Maak natuurlijk uit of je 1.55 of 1.85 m bent. Van modellen wordt wel verwacht dat je tenminste 1.75 m bent. Dan is maat 32 of 34 wel echt dun. Maar als de vrouwen zo gebouwd zijn en niet gedwongen worden vanaf maat 36 om nog meer gewicht te verliezen van hun baas.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vrij extreem weer…
Ook maat 34:
[ afbeelding ]
Dit zal ook wel onder de 36 zitten.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vrij extreem weer…
Ook maat 34:
[ afbeelding ]
(Geen idee waarom het op Fok! altijd zo verschrikkelijk lastig is om een foto in te voegen)
Lengte? Modellen zijn al vrij snel 1.75-1.85m.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vrij extreem weer…
Ook maat 34:
[ afbeelding ]
(Geen idee waarom het op Fok! altijd zo verschrikkelijk lastig is om een foto in te voegen)
Moet je ook niet willen denk ik.quote:Op zondag 15 februari 2026 13:55 schreef Eightyone het volgende:
Het zijn iig geen afmetingen die ik nastreef.
Dit.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Mmm als vrouw zijnde zie ik daar meer een maat 38 in bij een Nederlandse lengte. Maak natuurlijk uit of je 1.55 of 1.85 m bent. Van modellen wordt wel verwacht dat je tenminste 1.75 m bent. Dan is maat 32 of 34 wel echt dun. Maar als de vrouwen zo gebouwd zijn en niet gedwongen worden vanaf maat 36 om nog meer gewicht te verliezen van hun baas.
Ik kan je garanderen dat ze maat 34 heeft en dat regelmatig nog te ruim is.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Mmm als vrouw zijnde zie ik daar meer een maat 38 in bij een Nederlandse lengte. Maak natuurlijk uit of je 1.55 of 1.85 m bent. Van modellen wordt wel verwacht dat je tenminste 1.75 m bent. Dan is maat 32 of 34 wel echt dun. Maar als de vrouwen zo gebouwd zijn en niet gedwongen worden vanaf maat 36 om nog meer gewicht te verliezen van hun baas.
Ongetwijfeld.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:18 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Dit zal ook wel onder de 36 zitten.
[ link | afbeelding ]
Ze voldoet niet aan de lengte eis, dat is inderdaad waar.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:19 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Lengte? Modellen zijn al vrij snel 1.75-1.85m.
Geniet van je fatbody! Lekkere dubbele bigmac vanavond!quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:11 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Het is niet echt een mening ofzo…quote:Op zondag 15 februari 2026 15:21 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dit.
Het is imo ook geen maat 34.
Die minimale lengte van modellen snap ik ook nooit. Het is ten eerste niet representatief en daarnaast lopen volgens mij niet heel veel mannen warm voor lange vrouwen.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Want het is je vriendin ofzo?quote:Op zondag 15 februari 2026 15:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kan je garanderen dat ze maat 34 heeft en dat regelmatig nog te ruim is.
Maar goed, er zijn ook echt nog modellen met maat 36. Zoals ik al eerder schreef: er wordt nogal overdreven in het artikel, zoals zo vaak…
Stond daar een maat bij?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat een model met maatje 32, nee toch?
Lijkt me eerder dit (uit het artikel):
[ afbeelding ]
Het gaat erom dat iedereen hetzelfde aan kan. Daarom proberen ze per show 1 maat te hebben voor eenieder.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:31 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Die minimale lengte van modellen snap ik ook nooit. Het is ten eerste niet representatief en daarnaast lopen volgens mij niet heel veel mannen warm voor lange vrouwen.
Het gaat om de kleding en kleding staat veel mooier op een langer lichaam dan korte pootjes.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:31 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Die minimale lengte van modellen snap ik ook nooit. Het is ten eerste niet representatief en daarnaast lopen volgens mij niet heel veel mannen warm voor lange vrouwen.
Lastig. Je kunt het hebben over gezond en ongezond.quote:Op zondag 15 februari 2026 14:09 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Dit was mijn vraag inderdaad. Of 'te dun' ook enigszins objectief te maken is.
Deze benen ogen niet als 34. Laat staan dat het “vaak nog te ruim is”. Maar misschien is de foto heel dichtbij ongelukkig geschoten.quote:
Niet representatief waarvoor? Er zijn gewoon lange vrouwenquote:Op zondag 15 februari 2026 15:31 schreef GerryDV het volgende:
[..]
En de gemiddelde Nederlandse vrouw is gewoon rond de 1.70m. Niet ver weg van de gemiddelde minimale lengte voor modellen van 1.75.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:42 schreef Danny het volgende:
[..]
Niet representatief waarvoor? Er zijn gewoon lange vrouwen
Gemiddeld idd. Er zijn ook gewoon langerequote:Op zondag 15 februari 2026 15:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En de gemiddelde Nederlandse vrouw is gewoon rond de 1.70m. Niet ver weg van de gemiddelde minimale lengte voor modellen van 1.75.
Zal er voor jou ook nog een grote milkshake bij nemen. Kan ik daarna weer genieten van het feit dat ik wel regelmatig ongesteld word, maar geen donshaar, kou en uitvallende haren door de ondervoeding heb.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Geniet van je fatbody! Lekkere dubbele bigmac vanavond!
Hoe is dit een normale reactie in dit topic?quote:Op zondag 15 februari 2026 15:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Geniet van je fatbody! Lekkere dubbele bigmac vanavond!
Vaak is bij haar de kleinste maat in de winkel nog te ruim.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:42 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Deze benen ogen niet als 34. Laat staan dat het “vaak nog te ruim is”. Maar misschien is de foto heel dichtbij ongelukkig geschoten.
Pak bij H&M een jeans in 34 zonder dat de broek model baggy is en hij zal niet veel te ruim vallen. Als je hem al past.
En over x jaar de hartinfarcten, dichtgeslibte aderen en bloedproppen?quote:Op zondag 15 februari 2026 15:52 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Zal er voor jou ook nog een grote milkshake bij nemen. Kan ik daarna weer genieten van het feit dat ik wel regelmatig ongesteld word, maar geen donshaar, kou en uitvallende haren door de ondervoeding heb.
Iets onder de 1.70 kennelijk.quote:Op zondag 15 februari 2026 15:43 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
En de gemiddelde Nederlandse vrouw is gewoon rond de 1.70m. Niet ver weg van de gemiddelde minimale lengte voor modellen van 1.75.
Ik leef mee met iemand die genoeg vet moet hebben om ongesteld te worden.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe is dit een normale reactie in dit topic?
Dat zal dan met een bmi van 18 doorgaans nog wel lukken?quote:Op zondag 15 februari 2026 16:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik leef mee met iemand die genoeg vet moet hebben om ongesteld te worden.
Mijn reactie was overduidelijk bedoeld om een beetje te prikkelen. Ik reageerde aan het begin van het topic op iemand die suggereerde dat iedereen boven maatje 32/34 dik is, terwijl dit natuurlijk vrij onzinnig is. Een lange vrouw met maat 42 kan ook nog een gezond BMI hebben. Ik snap dan ook niet zo goed waar de aanname op basis van dit topic vandaan komt dat ik zwaar overgewicht zou hebben. (Maar om even openheid van zaken te geven, voor het gezonde mag er wel 10kg af)quote:Op zondag 15 februari 2026 16:09 schreef Danny het volgende:
[..]
En over x jaar de hartinfarcten, dichtgeslibte aderen en bloedproppen?
Ja ik ben ook dik. Wel 30kg minder dik dan een jaar geleden overigens.
Nou zijn kledingmaten per merk ook nogal verschillend.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vaak is bij haar de kleinste maat in de winkel nog te ruim.
Hoe dan ook: hier heb je twee andere foto’s:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het zou natuurlijk ook kunnen dat jouw idee bij maat 34 niet overeenstemt met de werkelijkheid…
Je gedraagt je als een valse nicht.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een bmi van 18 wordt niet meer als gezond gezien.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat zal dan met een bmi van 18 doorgaans nog wel lukken?
Beetje gezond bmi is wel fijn ja.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:18 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Mijn reactie was overduidelijk bedoeld om een beetje te prikkelen. Ik reageerde aan het begin van het topic op iemand die suggereerde dat iedereen boven maatje 32/34 dik is, terwijl dit natuurlijk vrij onzinnig is. Een lange vrouw met maat 42 kan ook nog een gezond BMI hebben. Ik snap dan ook niet zo goed waar de aanname op basis van dit topic vandaan komt dat ik zwaar overgewicht zou hebben. (Maar om even openheid van zaken te geven, voor het gezonde mag er wel 10kg af)
Het is vrij bekend dat het onder modellen regelmatig voorkomt dat ze zo ondervoed zijn dat ze niet meer ongesteld worden. Dat is niet gezond. Dat gun ik niemand. Net als dat het ongezond is dat sommige vrouwen zo zwaar zijn dat ze niet meer ongesteld worden.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Oh, zelfs het Voedingscentrum geeft een bmi van in de 18 als prima gezond aan.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een bmi van 18 wordt niet meer als gezond gezien.
Overigens is bmi ook een achterhaalde manier om een gezond gewicht te bepalen.
Alleen de gemiddelde lengte mag dus model zijn?quote:Op zondag 15 februari 2026 16:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Iets onder de 1.70 kennelijk.
Toch wel significant minder lang dan een gemiddeld fotomodel.
Louter bmi wel. Maar 'ze oogt te dun' is nog net wat minder betrouwbaar.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zouden de meesten niet gewoon hun ongesteldheid reguleren met de pil?quote:Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Het is vrij bekend dat het onder modellen regelmatig voorkomt dat ze zo ondervoed zijn dat ze niet meer ongesteld worden. Dat is niet gezond. Dat gun ik niemand. Net als dat het ongezond is dat sommige vrouwen zo zwaar zijn dat ze niet meer ongesteld worden.
18,5 is de ondergrens. Daaronder wordt het niet meer als gezond beschouwd. Onder 17 is het gevaarlijk.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Oh, zelfs het Voedingscentrum geeft een bmi van in de 18 als prima gezond aan.
Hoeveel dikker moet het van jou dan zijn?
Met de pil leg je je hormoonhuishouding stil. Dat je een soort van cyclus behoudt betekent niet dat je een gezonde hormoonhuishouding hebt. Overigens is de pil ook niet bepaald gezond.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:26 schreef Danny het volgende:
[..]
Alleen de gemiddelde lengte mag dus model zijn?
[..]
Louter bmi wel. Maar 'ze oogt te dun' is nog net wat minder betrouwbaar.
[..]
Zouden de meesten niet gewoon hun ongesteldheid reguleren met de pil?
Ja. 18,5 is ook prima.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
18,5 is de ondergrens. Daaronder wordt het niet meer als gezond beschouwd. Onder 17 is het gevaarlijk.
Nee hoor, minder hongerig voelen is minder hongerig voelen.. Of je nu 150kg of 50kg weegt.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:02 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Daar zul je niet graatmager van worden zover in weet. En heeft alleen zin bij overgewicht
85. Niet echt een geweldige sample size.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
https://weekend.knack.be/(...)n-de-modellensector/
Je kunt ook de kant op redeneren dat het gewoon een beroepsgroep is die vrouwen met een eetstoornis aantrekt.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
85. Niet echt een geweldige sample size.
Maar veel belangrijker: de resultaten van het onderzoek ondersteunen niet jouw stelling, laat staan de conclusie die Knack eruit trekt.
Want eetstoornis? Omdat je wel eens een maaltijd overslaat of een dieetpil slikt?
Kom op. Intermittent fasting is momenteel voor heel veel mensen normaal. Ikzelf doe het ook.
En ja, ook wel eens dieetpillen geslikt. Je hebt wel eens dat je door een blessure minder kan sporten en/of teveel hebt gefeest of anderszins. En dan wil je even wat strakker worden.
Dat is geen eetstoornis…
(Ook hier lijkt sensatie belangrijker te zijn dan de feiten)
Ik zou als ik jou was nog even teruglezen, want ik schreef 32W staat ongeveer gelijk aan maat 40…quote:Op zondag 15 februari 2026 16:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou zijn kledingmaten per merk ook nogal verschillend.
Mijn dochter heeft meestal xs (32-34), maar dan is er soms ineens een merk dat ze daar niet in past en ze 36 moet hebben of dat het ineens alsnog zo van haar heupen valt.
Hoe je het ook wendt of keert, 32-34-36 zijn niet de gemiddelde maten voor vrouwen. 38-40-42 zit daar meer bij in de buurt en die maten betekenen niet dat deze vrouwe allemaal veel te dik zijn.
Het is bovendien voor vrouwen simpelweg van belang dat ze voldoende vet hebben, omdat hun hormoonhuishouding daar erg door gestuurd wordt.
En nogmaals, want die negeerde je: een jeans maat 32 is niet vergelijkbaar met een kledingmaat 32. Dan zit je meer in jeans maat 26 of 27.
Huh?quote:Op zondag 15 februari 2026 16:26 schreef Danny het volgende:
[..]
Alleen de gemiddelde lengte mag dus model zijn?
[..]
Oo individueel niveau kun je BMI niet toepassen.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
18,5 is de ondergrens. Daaronder wordt het niet meer als gezond beschouwd. Onder 17 is het gevaarlijk.
Hangt nogal van je leeftijd af en de rest van je levensstijl. Complicaties en ernstige bijwerkingen zijn zeer zeldzaam.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Met de pil leg je je hormoonhuishouding stil. Dat je een soort van cyclus behoudt betekent niet dat je een gezonde hormoonhuishouding hebt. Overigens is de pil ook niet bepaald gezond.
quote:
Nou, op basis vanquote:
en ik zie nu pas dat jij niet degene was die daarover begonquote:Op zondag 15 februari 2026 15:31 schreef GerryDV het volgende:
[..]
niet helemaal blijkbaar.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet zo goed waarom modellen representatief zouden moeten zijn. Vind dat een raar argument.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:46 schreef Danny het volgende:
[..]
[..]
Nou, op basis van
[..]
en ik zie nu pas dat jij niet degene was die daarover begon
Nee, dat is voortaan heel streng, ik ben 1.61 en ik geloof dat ik 54 kilo mag wegen. Dat weeg ik niet nee. Meer.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Shit happens.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:46 schreef Danny het volgende:
[..]
[..]
Nou, op basis van
[..]
en ik zie nu pas dat jij niet degene was die daarover begon
Het is gewoon lastig om naar mate je ouder wordt een lichaam te houden zoals fotomodellen plegen te hebben.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je kunt ook de kant op redeneren dat het gewoon een beroepsgroep is die vrouwen met een eetstoornis aantrekt.
En niet perse dat je er eetstoornissen oploopt.
Ben gewoon average qua kennis. En ik kijk bij het Voedingscentrum voor die info.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:52 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, dat is voortaan heel streng, ik ben 1.61 en ik geloof dat ik 54 kilo mag wegen. Dat weeg ik niet nee. Meer.
Ik geloof als lichtste gezonde gewicht 54 kilo en als zwaarste gezonde gewicht 65 kilo.
...en ik weeg 70 kilo.
Ook plus size models zijn niet standaard. Vaak een bijzonder aantrekkelijk gezicht bv.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ik begrijp ook niet zo goed waarom modellen representatief zouden moeten zijn. Vind dat een raar argument.
Dat zou namelijk betekenen dat ze steeds vaker overgewicht zouden moeten hebben.
Dat wil je toch sowieso niet?
Niet als model en niet als uitstraling. Iets wat gewoon domweg zeer ongezond is.
48 mag nog.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:52 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, dat is voortaan heel streng, ik ben 1.61 en ik geloof dat ik 54 kilo mag wegen. Dat weeg ik niet nee. Meer.
Ik geloof als lichtste gezonde gewicht 54 kilo en als zwaarste gezonde gewicht 65 kilo.
...en ik weeg 70 kilo.
Ja, ik ben 43 en ik ben aan het afvallen. Maar dat is inderdaad best moeilijk.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
48 mag nog.
Maar je bent neem ik aan ook wat ouder?
Dat is zoquote:Op zondag 15 februari 2026 16:56 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Ben gewoon average qua kennis. En ik kijk bij het Voedingscentrum voor die info.
Als je 18 bent en 161, is 44 kilo een prima gezond gewicht.
[ link | afbeelding ]
Inmiddels heeft iets van 50% van de vrouwen overgewicht. En dat zal niet evenredig verdeeld zijn over alle leeftijden.quote:Op zondag 15 februari 2026 16:56 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is gewoon lastig om naar mate je ouder wordt een lichaam te houden zoals fotomodellen plegen te hebben.
Aan het begin zijn de meesten tieners. Het vereist veel discipline.
Het is een beetje als met topsport. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is om topfit te blijven.
52kg voor 175cm is al best magerquote:Op zondag 15 februari 2026 16:49 schreef Danny het volgende:
[..]
niet helemaal blijkbaar.
dit is het voedingscentrum, die bij een bmi van 17 voor vrouwen van 18 nog net aangeeft dat het goed is.
[ afbeelding ]
en 24,9 is de bovengrens.
[ afbeelding ]
Het is kennelijk gewoon een normaal gezond bmi.quote:Op zondag 15 februari 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
52kg voor 175cm is al best mager![]()
Ik ben 183cm en woog op mijn laagste gewicht als volwassene 55kg. Ik kan je zeggen dat dat niet uitziet, dan ben je een tandenstoker. Veel commentaar ook van mensen.
Waar ik over spreek is eind jaren 90. Zo dik waren ze toen nog nietquote:Op zondag 15 februari 2026 17:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het is kennelijk gewoon een normaal gezond bmi.
Zou het zo kunnen zijn dat we met zijn allen veel te veel dikke mensen zien en daarom denken dat iemand die een gezond gewicht heeft, opeens veel te dun is?
Soort glijdende schaal zeg maar.
Ja, maar daar moet je schijt aan hebben. Dik, dun, het is beide niet zo gezond. Zit je bmi goed en voel je je goed moet dat prima zijn.quote:Op zondag 15 februari 2026 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
52kg voor 175cm is al best mager![]()
Ik ben 183cm en woog op mijn laagste gewicht als volwassene 55kg. Ik kan je zeggen dat dat niet uitziet, dan ben je een tandenstoker. Veel commentaar ook van mensen.
Ik denk ook door body positivity:quote:Op zondag 15 februari 2026 17:29 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Het is kennelijk gewoon een normaal gezond bmi.
Zou het zo kunnen zijn dat we met zijn allen veel te veel dikke mensen zien en daarom denken dat iemand die een gezond gewicht heeft, opeens veel te dun is?
Soort glijdende schaal zeg maar.
Bodypositivity is alleen om het schuldgevoel van dikkies weg te nemen zodat ze schaamteloos kunnen doorvreten. Tuurlijk is dat slecht.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:00 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk ook door body positivity:
"Body positivity is een beweging die streeft naar de acceptatie en waardering van alle lichamen, ongeacht vorm, grootte, kleur of beperking. Het bevordert zelfliefde, zelfvertrouwen en het uitdagen van maatschappelijke schoonheidsidealen, voortkomend uit de strijd tegen discriminatie van gemarginaliseerde lichamen. Het doel is een positiever zelfbeeld en minder onzekerheid."
Dus als iemand veel overgewicht heeft is het de bedoeling om dat te omarmen volgens die beweging. Ik had een fysiotherapeute met echt heel veel overgewicht en die was heel aardig en heel goed in haar werk. Maar echt veel overgewicht niet een paar kilootjes hoor.
Eigenlijk is overgewicht heel slecht voor je spieren door de belasting op je lichaam. Dus dat is best opvallend voor een fysiotherapeute. Maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat alleen. Het is ook niet mijn taak om dat te zeggen.
Het is ook eigenlijk niet aan mij om er iets van te vinden.
Zeker vrouwen.quote:Op zondag 15 februari 2026 17:40 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Waar ik over spreek is eind jaren 90. Zo dik waren ze toen nog niet![]()
Maar ik sluit niet uit dat dit nu ook wel mee kan spelen.
Ik ben op dit moment als toch wel oud mens slanker dan de doorsnee 17 jarige. En dat is wel spijtig, want je komt sowieso toch wel wat bij als je ouder wordt. Als je dan als puber reeds overgewicht hebt, wat gaat het dan zijn als 35 jarige?
Maar puur medisch gezien, zien wij ook liever mensen die eerder richting BMI 20-22 zitten. Een mens heeft een beetje reserve/vet nodig om gezond te kunnen functioneren.
25 volgens voedingscentrum. Daarboven is overgewicht.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker vrouwen.
En als oudere ook, trouwens. Dan is 25 niet per se een harde grens voor een gezond bmi en gaat dat iets naar boven, richting 26.
Het punt wat ik wil maken is vooral dag BMI over een gemiddelde populatie gaat.quote:Op zondag 15 februari 2026 17:02 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik ben 43 en ik ben aan het afvallen. Maar dat is inderdaad best moeilijk.
https://www.gezondleven.b(...)ig%20gewichtsverlies.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:37 schreef Danny het volgende:
[..]
25 volgens voedingscentrum. Daarboven is overgewicht.
Uiteindelijk was dat hele heroin chic ook een stuk breder dan alleen maar magere modellen.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:33 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
[..]
Deze is best tof hoor
Bekijk deze YouTube-video
Crüequote:Op zondag 15 februari 2026 19:40 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Uiteindelijk was dat hele heroin chic ook een stuk breder dan alleen maar magere modellen.
De rockbands gingen bijv van:
[ afbeelding ]
Naar dit
[ afbeelding ]
Terug naar de rafelrandjes
Heerlijke tijd.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:40 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Uiteindelijk was dat hele heroin chic ook een stuk breder dan alleen maar magere modellen.
[ afbeelding ]
Naar dit
[ afbeelding ]
Cobain is na die docu op mijn lijstje gezakt.quote:Op zondag 15 februari 2026 19:40 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Naar dit
[ afbeelding ]
Was recentelijk de jaren 80 ook niet populair (Stranger Thing, kleding), wat dat aan gaat klopt het chronologisch welquote:Op zondag 15 februari 2026 19:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Heerlijke tijd.
[ afbeelding ]
Ik ben 1.86 en als ik 83kg weeg heb ik een BMI van 24. Op papier gezond, maar met mijn lichaamsbouw is dat echt wel te zwaar hoor. Ik schommel nu tussen de 70 en 72kg en voor mij is dat perfect gezond.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:37 schreef Danny het volgende:
[..]
25 volgens voedingscentrum. Daarboven is overgewicht.
Verschil is dus belgië vs nederlandquote:Op zondag 15 februari 2026 18:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://www.gezondleven.b(...)ig%20gewichtsverlies.
Voor de echt oudere mensen zou je inderdaad zelfs een overgewicht moeten hebben. Toch zeker een 10 a 15kg extra.quote:Op zondag 15 februari 2026 18:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker vrouwen.
En als oudere ook, trouwens. Dan is 25 niet per se een harde grens voor een gezond bmi en gaat dat iets naar boven, richting 26.
Wat dan precies?quote:
Ja, wie had dat nou kunnen verwachtenquote:Op zondag 15 februari 2026 19:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Cobain is na die docu op mijn lijstje gezakt.
Wat een junk joh.
Geen idee maar in belgie houden ze andere bmi aan dan in nederland blijkbaarquote:Op zondag 15 februari 2026 20:56 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Wat dan precies?
Zijn onze oudjes gezond als ze dikker zijn en de Nederlandse oudjes ongezond met hetzelfde gewicht?
Enkel bij 65+ en ik zie in de praktijk dat dit ook écht beter voor hun is.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:17 schreef Danny het volgende:
[..]
Geen idee maar in belgie houden ze andere bmi aan dan in nederland blijkbaar
Die corrigeren voor minder gewicht in de hersenpanquote:Op zondag 15 februari 2026 21:17 schreef Danny het volgende:
[..]
Geen idee maar in belgie houden ze andere bmi aan dan in nederland blijkbaar
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 15 februari 2026 21:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die corrigeren voor minder gewicht in de hersenpanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
Net als met Armstrong.quote:Op zondag 15 februari 2026 21:02 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ja, wie had dat nou kunnen verwachten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |