abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 februari 2026 @ 16:09:46 #176
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_220107346
Ongeveer 40% van de professionele modellen kampt met eetstoornissen zoals anorexia en boulimia, vaak gedreven door extreme druk vanuit de mode-industrie om dun te blijven. Agencies eisen vaak gewichtsverlies, wat leidt tot ongezond gedrag, waaronder overmatig vasten, braken en het gebruik van IV-infusen. De sector probeert nu in te grijpen door te dunne modellen te weren.
Belangrijke feiten en cijfers over eetstoornissen bij modellen:
Hoge prevalentie: Naast de geschatte 40% die lijdt aan een eetstoornis, wijzen experts erop dat het werkelijke aantal nog hoger kan liggen.
Druk uit de industrie: 62% van de modellen kreeg de opdracht om af te vallen of hun lichaam te veranderen, en 54% werd verteld dat ze geen opdrachten zouden krijgen als ze niet zouden afvallen.
Ongezond gedrag: 54% van de modellen slaat maaltijden over en 25% rapporteert zelfopgewekt braken.
Gezondheidsrisico's: 81% van de modellen heeft een BMI dat als ondergewicht wordt geclassificeerd.
Maatregelen: In sommige landen zijn boetes tot ¤75.000 ingesteld voor het de catwalk opsturen van te dunne modellen, in een poging de gezondheid van de modellen te beschermen.
Oorzaken van de problematiek
De combinatie van een negatief zelfbeeld, strikte eisen van modellenbureaus, en de constante druk om aan een bepaald schoonheidsideaal te voldoen, creëert een voedingsbodem voor eetstoornissen. Modellen die weigeren af te vallen, lopen het risico op beëindiging van hun contract.

Fijne wereld.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_220107379
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:43 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
En de gemiddelde Nederlandse vrouw is gewoon rond de 1.70m. Niet ver weg van de gemiddelde minimale lengte voor modellen van 1.75.
Iets onder de 1.70 kennelijk.

Toch wel significant minder lang dan een gemiddeld fotomodel.
pi_220107446
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Hoe is dit een normale reactie in dit topic?
Ik leef mee met iemand die genoeg vet moet hebben om ongesteld te worden.
pi_220107506
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat zal dan met een bmi van 18 doorgaans nog wel lukken?
pi_220107528
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:09 schreef Danny het volgende:

[..]
En over x jaar de hartinfarcten, dichtgeslibte aderen en bloedproppen?
Ja ik ben ook dik. Wel 30kg minder dik dan een jaar geleden overigens.
Mijn reactie was overduidelijk bedoeld om een beetje te prikkelen. Ik reageerde aan het begin van het topic op iemand die suggereerde dat iedereen boven maatje 32/34 dik is, terwijl dit natuurlijk vrij onzinnig is. Een lange vrouw met maat 42 kan ook nog een gezond BMI hebben. Ik snap dan ook niet zo goed waar de aanname op basis van dit topic vandaan komt dat ik zwaar overgewicht zou hebben. (Maar om even openheid van zaken te geven, voor het gezonde mag er wel 10kg af)
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 16:20:50 #181
5428 crew  miss_sly
pi_220107558
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Vaak is bij haar de kleinste maat in de winkel nog te ruim.

Hoe dan ook: hier heb je twee andere foto’s:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Het zou natuurlijk ook kunnen dat jouw idee bij maat 34 niet overeenstemt met de werkelijkheid… ;)
Nou zijn kledingmaten per merk ook nogal verschillend.
Mijn dochter heeft meestal xs (32-34), maar dan is er soms ineens een merk dat ze daar niet in past en ze 36 moet hebben of dat het ineens alsnog zo van haar heupen valt.
Hoe je het ook wendt of keert, 32-34-36 zijn niet de gemiddelde maten voor vrouwen. 38-40-42 zit daar meer bij in de buurt en die maten betekenen niet dat deze vrouwe allemaal veel te dik zijn.

Het is bovendien voor vrouwen simpelweg van belang dat ze voldoende vet hebben, omdat hun hormoonhuishouding daar erg door gestuurd wordt.

En nogmaals, want die negeerde je: een jeans maat 32 is niet vergelijkbaar met een kledingmaat 32. Dan zit je meer in jeans maat 26 of 27.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 16:21:08 #182
5428 crew  miss_sly
pi_220107565
quote:

[..]
Je gedraagt je als een valse nicht.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 16:22:24 #183
5428 crew  miss_sly
pi_220107586
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:18 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat zal dan met een bmi van 18 doorgaans nog wel lukken?
Een bmi van 18 wordt niet meer als gezond gezien.

Overigens is bmi ook een achterhaalde manier om een gezond gewicht te bepalen.
pi_220107605
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:18 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Mijn reactie was overduidelijk bedoeld om een beetje te prikkelen. Ik reageerde aan het begin van het topic op iemand die suggereerde dat iedereen boven maatje 32/34 dik is, terwijl dit natuurlijk vrij onzinnig is. Een lange vrouw met maat 42 kan ook nog een gezond BMI hebben. Ik snap dan ook niet zo goed waar de aanname op basis van dit topic vandaan komt dat ik zwaar overgewicht zou hebben. (Maar om even openheid van zaken te geven, voor het gezonde mag er wel 10kg af)
Beetje gezond bmi is wel fijn ja.
Bij 1,70 zo rond de 53 kilo dus.
pi_220107641
quote:

[..]
Het is vrij bekend dat het onder modellen regelmatig voorkomt dat ze zo ondervoed zijn dat ze niet meer ongesteld worden. Dat is niet gezond. Dat gun ik niemand. Net als dat het ongezond is dat sommige vrouwen zo zwaar zijn dat ze niet meer ongesteld worden.
pi_220107648
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Oh, zelfs het Voedingscentrum geeft een bmi van in de 18 als prima gezond aan.

Hoeveel dikker moet het van jou dan zijn?
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 16:26:43 #187
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220107687
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:11 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Iets onder de 1.70 kennelijk.

Toch wel significant minder lang dan een gemiddeld fotomodel.
Alleen de gemiddelde lengte mag dus model zijn?

quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Louter bmi wel. Maar 'ze oogt te dun' is nog net wat minder betrouwbaar.

quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Het is vrij bekend dat het onder modellen regelmatig voorkomt dat ze zo ondervoed zijn dat ze niet meer ongesteld worden. Dat is niet gezond. Dat gun ik niemand. Net als dat het ongezond is dat sommige vrouwen zo zwaar zijn dat ze niet meer ongesteld worden.
Zouden de meesten niet gewoon hun ongesteldheid reguleren met de pil?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 16:28:17 #188
5428 crew  miss_sly
pi_220107711
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:24 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Oh, zelfs het Voedingscentrum geeft een bmi van in de 18 als prima gezond aan.

Hoeveel dikker moet het van jou dan zijn?
18,5 is de ondergrens. Daaronder wordt het niet meer als gezond beschouwd. Onder 17 is het gevaarlijk.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 16:29:23 #189
5428 crew  miss_sly
pi_220107727
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:26 schreef Danny het volgende:

[..]
[..]
Louter bmi wel. Maar 'ze oogt te dun' is nog net wat minder betrouwbaar.
[..]
Zouden de meesten niet gewoon hun ongesteldheid reguleren met de pil?
Met de pil leg je je hormoonhuishouding stil. Dat je een soort van cyclus behoudt betekent niet dat je een gezonde hormoonhuishouding hebt. Overigens is de pil ook niet bepaald gezond.
pi_220107740
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
18,5 is de ondergrens. Daaronder wordt het niet meer als gezond beschouwd. Onder 17 is het gevaarlijk.
Ja. 18,5 is ook prima.
Boven de 25 wil je al helemaal niet zitten als gemiddelde vrouw. En helaas doen velen dat wel.
  Moderator zondag 15 februari 2026 @ 16:35:03 #191
441859 crew  Lenny77
pi_220107783
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2026 23:02 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Daar zul je niet graatmager van worden zover in weet. En heeft alleen zin bij overgewicht
Nee hoor, minder hongerig voelen is minder hongerig voelen.. Of je nu 150kg of 50kg weegt.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_220107798
quote:
85. Niet echt een geweldige sample size.

Maar veel belangrijker: de resultaten van het onderzoek ondersteunen niet jouw stelling, laat staan de conclusie die Knack eruit trekt.

Want eetstoornis? Omdat je wel eens een maaltijd overslaat of een dieetpil slikt?

Kom op. Intermittent fasting is momenteel voor heel veel mensen normaal. Ikzelf doe het ook.

En ja, ook wel eens dieetpillen geslikt. Je hebt wel eens dat je door een blessure minder kan sporten en/of teveel hebt gefeest of anderszins. En dan wil je even wat strakker worden.

Dat is geen eetstoornis…

(Ook hier lijkt sensatie belangrijker te zijn dan de feiten)
pi_220107827
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:36 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
85. Niet echt een geweldige sample size.

Maar veel belangrijker: de resultaten van het onderzoek ondersteunen niet jouw stelling, laat staan de conclusie die Knack eruit trekt.

Want eetstoornis? Omdat je wel eens een maaltijd overslaat of een dieetpil slikt?

Kom op. Intermittent fasting is momenteel voor heel veel mensen normaal. Ikzelf doe het ook.

En ja, ook wel eens dieetpillen geslikt. Je hebt wel eens dat je door een blessure minder kan sporten en/of teveel hebt gefeest of anderszins. En dan wil je even wat strakker worden.

Dat is geen eetstoornis…

(Ook hier lijkt sensatie belangrijker te zijn dan de feiten)
Je kunt ook de kant op redeneren dat het gewoon een beroepsgroep is die vrouwen met een eetstoornis aantrekt.
En niet perse dat je er eetstoornissen oploopt.
pi_220107838
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nou zijn kledingmaten per merk ook nogal verschillend.
Mijn dochter heeft meestal xs (32-34), maar dan is er soms ineens een merk dat ze daar niet in past en ze 36 moet hebben of dat het ineens alsnog zo van haar heupen valt.
Hoe je het ook wendt of keert, 32-34-36 zijn niet de gemiddelde maten voor vrouwen. 38-40-42 zit daar meer bij in de buurt en die maten betekenen niet dat deze vrouwe allemaal veel te dik zijn.

Het is bovendien voor vrouwen simpelweg van belang dat ze voldoende vet hebben, omdat hun hormoonhuishouding daar erg door gestuurd wordt.

En nogmaals, want die negeerde je: een jeans maat 32 is niet vergelijkbaar met een kledingmaat 32. Dan zit je meer in jeans maat 26 of 27.
Ik zou als ik jou was nog even teruglezen, want ik schreef 32W staat ongeveer gelijk aan maat 40…

Ook voor de rest. Ik heb slechts bestreden dat maat 34 inhoudt dat iemand het uiterlijk heeft van heroin chic.
pi_220107851
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:26 schreef Danny het volgende:

[..]
[..]
Huh?
pi_220107861
quote:

[..]
Oo individueel niveau kun je BMI niet toepassen.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 16:43:56 #197
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220107883
quote:
7s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Met de pil leg je je hormoonhuishouding stil. Dat je een soort van cyclus behoudt betekent niet dat je een gezonde hormoonhuishouding hebt. Overigens is de pil ook niet bepaald gezond.
Hangt nogal van je leeftijd af en de rest van je levensstijl. Complicaties en ernstige bijwerkingen zijn zeer zeldzaam.

Over het algemeen wordt de pil beschouwd als veilig voor de meeste gezonde vrouwen.
Bij normaal gebruik is de kans op ernstige complicaties laag.
Bijwerkingen kunnen zijn: misselijkheid, gewichtsschommelingen, stemmingswisselingen, gevoelige borsten.
Ernstige risico’s zijn zeldzaam, maar kunnen voorkomen bij:
Roken boven 35 jaar → verhoogd risico op bloedstolsels.
Bestaande hart- of vaatziekten.

Bronnen:
Mayo Clinic – Birth Control Pill Safety
CDC – Contraception

Waarom sommige mensen denken dat het "ongezond" is
Het internet staat vol persoonlijke verhalen en horrorverhalen; die geven geen betrouwbaar beeld van statistisch risico.
Hormonen zijn voor sommige mensen gevoelig: gewicht, stemming, libido kunnen beïnvloed worden.
Media en forums overdrijven vaak bijwerkingen zonder context.
https://www.netwerkapotheken.nl/artikelen/anticonceptie-veilig
https://www.geneesmiddele(...)rs/h112201_piluk.pdf
https://www.cbg-meb.nl/do(...)rt-voor-gebruiksters

Ersnitge Bijwerkingen:
Trombose (bloedklonter in een ader) is de meest besproken ernstige bijwerking van de combinatiepil. Volgens Nederlandse informatie van de Trombosestichting en medicijninfo:
Met tweedegeneratie pil: ongeveer 5 – 7 gevallen per 10.000 pilgebruiksters per jaar krijgen trombose.
Met derde/vierde genera­tion anticonceptie (Yasmin e.d.): ongeveer 9 – 12 per 10.000 per jaar.
Zonder de pil is de kans op trombose bij jonge vrouwen ongeveer 1 tot 6 per 10.000 per jaar.
Je risico verdubbelt of verdrievoudigt vergeleken met iemand die geen hormonen slikt, maar het blijft in absolute termen zeer laag.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24030561/
https://www.trombosestich(...)co-trombose-vrouwen/
Maar goed, dat extra beetje risico nemen miljoenen vrouwen en heeft verder weinig te maken met model zijn of niet natuurlijk.
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 16:46:02 #198
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220107909
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Huh?
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Huh?
Nou, op basis van
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 15:31 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Die minimale lengte van modellen snap ik ook nooit. Het is ten eerste niet representatief en daarnaast lopen volgens mij niet heel veel mannen warm voor lange vrouwen.
en ik zie nu pas dat jij niet degene was die daarover begon :')
  Admin zondag 15 februari 2026 @ 16:49:07 #199
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_220107962
quote:

[..]
niet helemaal blijkbaar.
dit is het voedingscentrum, die bij een bmi van 17 voor vrouwen van 18 nog net aangeeft dat het goed is.

en 24,9 is de bovengrens.
pi_220107965
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2026 16:46 schreef Danny het volgende:

[..]
[..]
Nou, op basis van
[..]
en ik zie nu pas dat jij niet degene was die daarover begon :')
Ik begrijp ook niet zo goed waarom modellen representatief zouden moeten zijn. Vind dat een raar argument.

Dat zou namelijk betekenen dat ze steeds vaker overgewicht zouden moeten hebben.
Dat wil je toch sowieso niet?
Niet als model en niet als uitstraling. Iets wat gewoon domweg zeer ongezond is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')