quote:Graatmagere modellen weer helemaal terug in modeshows: 'Diversiteit was alleen voor de bühne'
Heel even leek het alsof het tij gekeerd was in de modewereld, maar dunne modellen zijn massaal terug op de catwalk tijdens de fashion weeks. Maat 32 is voor grote modehuizen de norm: "'Heroin chic' is nooit weggeweest."
Toen Yeliz Çiçek, oud-hoofdredacteur van Vogue Nederland, 2 jaar geleden de internationale modeweken bezocht zag ze nog weleens een model met maat 38 op de catwalk lopen. Maar bij de laatste edities viel het haar op dat die modellen verdwenen zijn. De catwalks, en ook de campagnes, worden weer gevuld met vrouwen met maat 32 of 34. "Ik vind het schrikbarend."
Dun is (weer) de norm
Dat beeld is bevestigd door een onderzoek van het internationale Vogue Business. Het blad analyseerde meer dan negenduizend looks op 198 shows en presentaties van de collectie voor het komende lente- en zomerseizoen van modemerken.
Wat blijkt? Ruim 97 procent van de looks was in 'straight-size', een term die in de modewereld gebruikt wordt voor maat 32 en 34. 2 procent van de ruim negenduizend looks was in 'mid-size'; maat 36 of 38. En maar 0,9 procent droeg maat 40 of groter, ook wel 'plus-size' genoemd.
[..]
Wat is 'heroin chic'?
Heroin chic is een term die komt uit begin jaren negentig en staat voor een schoonheidsideaal waarbij graatmager zijn centraal staat.
Modellen in de jaren 90 moesten niet alleen zo dun mogelijk zijn, maar ze moesten ook een bleke huid hebben, donkere wallen en ingevallen wangen. Een van de grote namen die bekend stond om deze look was het model Kate Moss.
De trend wordt vaak in verband gebracht met eetstoornissen en drugsgebruik. Volgens critici verheerlijkte de modewereld hiermee het gebruik van heroïne, omdat de modellen eruit zouden zien als gebruikers, of ze dat nu waren of niet.
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)voor-de-buhne-162741
Tragisch dat je alles boven maat 32/34 dik en ongezond vindt. Ik denk dat het juist heel goed is om genoeg vet te hebben om ongesteld te worden.quote:
Nothing tastes as good as heroin feels tochquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:12 schreef Doug-Heffernan het volgende:
ik ben dankzij heroine 50kg afgevallen
Nou ja gezien je me beoordeeld op je eigen maten, moest ik toch echt even zoeken..... 32/34quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:11 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Tragisch dat je alles boven maat 32/34 dik en ongezond vindt. Ik denk dat het juist heel goed is om genoeg vet te hebben om ongesteld te worden.
Gast. Ik heb helemaal geen zin om ongesteld te worden...quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:11 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Tragisch dat je alles boven maat 32/34 dik en ongezond vindt. Ik denk dat het juist heel goed is om genoeg vet te hebben om ongesteld te worden.
Bloeden uit je lul....Respect dat de vrouwen dat zonder problemen accepterenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:22 schreef YoopY het volgende:
[..]
Gast. Ik heb helemaal geen zin om ongesteld te worden...
Iedere hetero man vind dit mooi.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:16 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Nou ja gezien je me beoordeeld op je eigen maten, moest ik toch echt even zoeken..... 32/34
[ afbeelding ]
Sja wel dik, maar ik vermoed nog niet obese dik, ongezonder dan normaal, maar het kan erger, zo goed?
Is dat een model met maatje 32, nee toch?quote:
Kan.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat een model met maatje 32, nee toch?
Te dun of te dik, het is allemaal erg ongezond.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:12 schreef HowardRoark het volgende:
Slank is zowel voor mannen als vrouwen gewoon esthetisch mooier. Heel dun niet, maar mollig of dik ook zeker niet. Het blijft dan ook opmerkelijk dat het tijdenlang is gepropagandeerd in allerlei media dat (morbide) obesitas) eigenlijk 'mooi' was.
[ afbeelding ]
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/v_oTv_AYSWweRQ9HZOFE9Q--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjt3PTEyNDI7aD04MjM7Y2Y9d2VicA--/https://media-mbst-pub-ue(...)a5ec5d013]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Ook opvallend trouwens dat men dit alleen bij vrouwen heeft gepusht, zelden tot nooit bij mannen.
Je kan ook een rauwe kip dieet doen, dat is niet zo verslavend, je valt nog steeds afquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:12 schreef Doug-Heffernan het volgende:
ik ben dankzij heroine 50kg afgevallen
Moest lachenquote:Op zaterdag 14 februari 2026 23:22 schreef YoopY het volgende:
[..]
Gast. Ik heb helemaal geen zin om ongesteld te worden...
Dit.quote:Op zondag 15 februari 2026 00:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Te dun of te dik, het is allemaal erg ongezond.
Maar gewoon normaal is niet trendy, nooit geweest.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |