SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 13 februari 2026 21:56 schreef ExTec het volgende:
Er lijkt iemand bezig aldaar. Denk niet dat dat iemand is van oekrains' energie bedrijf, dus wat zal meneer daar doen.
Het kan van alles zijn... Ik vind het weer zo'n gezocht tunnelvisie verhaal, omdat Starlink het niet doet moet het wel Ubiquiti zijn want ze kunnen heus niet op een andere manier "communiceren"...quote:Op vrijdag 13 februari 2026 22:01 schreef skysherrif het volgende:
Ik neem aan dat ze daar een antenne van Ubiquite installern, op hoogte voor meer bereik? Hier iig een heel draadje over de vervanging van starlink door ubiquiti
Gerepost iig door de schrijver van het Ubiquiti artikel.
quote:The Pole-21 system is perhaps the most distinctive. Rather than relying on a single massive transmitter, Pole-21 disperses dozens of small jamming nodes across civilian cell towers or utility masts.
Ander merk mag van mij ook hoor.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Het kan van alles zijn... Ik vind het weer zo'n gezocht tunnelvisie verhaal, omdat Starlink het niet doet moet het wel Ubiquiti zijn want ze kunnen heus niet op een andere manier "communiceren"...
Ow, dat zou prima kunnen. Het is idd niet zichtbaar in de video waar die rus mee bezig was.quote:Sinds het begin van deze oorlog plaatsen de Russen bv. al EW apparatuur in/aan/op civiele zendmasten, hoge gebouwen, electriciteitsmasten en noem alles maar op, als het maar hoog is. Ze doen dat vooral met het Pole-21 (GPS Jamming) systeem.
Rusland heeft nog een behoorlijk ruimtevaart programma en geeft ook veel satellieten de lucht ingeschoten.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Het kan van alles zijn... Ik vind het weer zo'n gezocht tunnelvisie verhaal, omdat Starlink het niet doet moet het wel Ubiquiti zijn want ze kunnen heus niet op een andere manier "communiceren"...
Sinds het begin van deze oorlog plaatsen de Russen bv. al EW apparatuur in/aan/op civiele zendmasten, hoge gebouwen, electriciteitsmasten en noem alles maar op, als het maar hoog is. Ze doen dat vooral met het Pole-21 (GPS Jamming) systeem.
[..]
Tuurlijk.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rusland heeft nog een behoorlijk ruimtevaart programma en geeft ook veel satellieten de lucht ingeschoten.
Op papier kunnen ze toch zo zelf iets maken, om te communiceren met eigen encryptie?
Ze kunnen net zoals de bundeswehr toch ook van matrix gebruik maken?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Tuurlijk.
Maar dat heb je niet in een paar weken gedaan.
Niet mijn specialiteit verder maar lijkt me toch wel veiliger dan whatsapp en telegram.quote:Element, and the open source Matrix protocol, enables state organisations to develop their own secure communication infrastructure to support messaging and collaboration. November 2020 saw the launch of BwMessenger, a Matrix-based messaging app for the Bundeswehr, the German Armed Forces.
It was developed by BWI GmbH, the Bundeswehr’s IT system house and primary partner of digitalisation. With more than 100,000 active users, secure open source messaging service is the new standard of real time communications for the German Armed Forces.
Protocol keuze is arbitrair. Elke volstaat wel. Protocol = de taal die verbindingen met elkaar praten. Voorbeelden: TCP/IP voor computers, en internet voor je mobiel, GTP voor hoe mobieltjes met hun zendmast praten. Ja, je kunt protocollen stacken. NFC voor contactloos betalen. Bluetooth voor je headset. Signaal is een signaal, danwel bedraad, danwel radio. Maar hoe je praat is je protocol.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:23 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ze kunnen net zoals de bundeswehr toch ook van matrix gebruik maken?
https://element.io/case-studies/bundeswehr
[..]
Niet mijn specialiteit verder maar lijkt me toch wel veiliger dan whatsapp en telegram.
27 Januari komt Hunter Brook met zijn Ubiquiti verhaal dat zo'n 80% van de gebruikte verbindingsmiddelen van Ubiquiti is. Onder aan de streep maken ze sinds de start van de oorlog in 2022 al gebruik van Ubiquiti apparatuur.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:08 schreef ExTec het volgende:
Ander merk mag van mij ook hoor.
Al zie ik wel video's van russen langskomen, die het e.e.a. gewoon verbaal bevestigen.
Ow, dat zou prima kunnen. Het is idd niet zichtbaar in de video waar die rus mee bezig was.
Maar 1+1 is nog steeds 2. Meer dan zat bronnen dat ze met deze setups bezig zijn, en de achilles hiel van deze setup blijft dat 1 node onderuit kegelen de ketting breekt, icm met dat consumenten WIFI, wel een halve KM haalt, als er maar niks in de weg zit -> repeaters moeten hoog opgehangen worden, waar ze meteen een zeer zichtbaar doel zijn.
Vervolgens worden de Russische Starlink terminals ergens begin februari 2026 gedeactiveerd en plotseling komen uit alle hoeken en gaten berichten op de socials over Ubiquiti terwijl dat al een jaar of vier gebruikt wordt... Maar nu is elke Rus in een mast plotseling bezig met Ubiquiti ofzo...quote:Ubiquiti radio bridge antennae serve a critical communications need for the Russian military in Ukraine, including for drone operations, according to our investigation. A Ukrainian communications officer estimated 80% of Russian radio bridges they’d observed on the battlefield were made by Ubiquiti.
Dat klopt. Je mag stellen dat "it rose to prominence" toen starlink niet meer beschikbaar was.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
27 Januari komt Hunter Brook met zijn Ubiquiti verhaal dat zo'n 80% van de gebruikte verbindingsmiddelen van Ubiquiti is. Onder aan de streep maken ze sinds de start van de oorlog in 2022 al gebruik van Ubiquiti apparatuur.
[..]
Vervolgens worden de Russische Starlink terminals ergens begin februari 2026 gedeactiveerd en plotseling komen uit alle hoeken en gaten berichten op de socials over Ubiquiti terwijl dat al een jaar of vier gebruikt wordt...
Blijkbaar deden ze dat voor 80% al buiten Starlink om dus. De overige 20% kan van alles zijn geweest, t/m old school VHF/UHF radio aan toe.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 13:32 schreef ExTec het volgende:
Protocol keuze is arbitrair. Elke volstaat wel. Protocol = de taal die verbindingen met elkaar praten. Voorbeelden: TCP/IP voor computers, en internet voor je mobiel, GTP voor hoe mobieltjes met hun zendmast praten. Ja, je kunt protocollen stacken. NFC voor contactloos betalen. Bluetooth voor je headset. Signaal is een signaal, danwel bedraad, danwel radio. Maar hoe je praat is je protocol.
Wat lastig is, hoe ga je de radiosignalen waar dat/een protocol over loopt van A naar B krijgen. En dat is nu wat listiger voor rus.
Ik heb ook niemand zien verkondigen dat ze alleen dit soort meuk gebruiken.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Blijkbaar deden ze dat voor 80% al buiten Starlink om dus. De overige 20% kan van alles zijn geweest, t/m old school VHF/UHF radio aan toe.
Het werd/wordt dus al voor 80% gebruikt voor kritische comms.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:27 schreef ExTec het volgende:
Ik heb ook niemand zien verkondigen dat ze alleen dit soort meuk gebruiken.
Dus je gaat eoa repeater lijn over tig kilometer opzetten van A naar B terwijl je op beide locaties Starlink bereik hebt... Dat klinkt niet echt heel logisch toch?quote:Daarbij valt dat moeilijk te zeggen. Typisch, heb je ergens wel een uplink nodig. En als jij dan bv 20KM overbrugt met repeaters, maar aan het eind is je uplink starlink, werk je dan wel echt "buiten starlink om".
Bekijk deze YouTube-videoquote:Vladimir Solovyov is upset that Russia is slowing down Telegram
Nja in "heel veel" drone videos is wel duidelijk te zien dat het geraakte materiaal van Ubi is, vast niet alles overigens. Maar denk dat het ook niet zoveel uitmaakt, belangrijke is dat Rusland nog meer afhankelijk is van deze methode ongeacht wel merk nu, die fragieler is dan starlinkquote:Op zaterdag 14 februari 2026 12:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Sinds het begin van deze oorlog plaatsen de Russen bv. al EW apparatuur in/aan/op civiele zendmasten, hoge gebouwen, electriciteitsmasten en noem alles maar op, als het maar hoog is. Ze doen dat vooral met het Pole-21 (GPS Jamming) systeem.
[..]
quote:OSG "Zuid" tegenoffensief tegen GA "Vostok", deel IV.
Het beeld van het Oekraïense tegenoffensief van de veiligheidsgroep "Zaporozhye" tegen de generale staf van "Vostok", dat sinds 6 februari aan de grens van de regio's Zaporizjja en Dnipropetrovsk wordt uitgevoerd, wordt langzaam duidelijker. Bovenal is het duidelijk geworden dat de Oekraïense beweringen over lokale tegenaanvallen en de kleinschaligheid van deze offensieve operatie onderdeel uitmaken van de operationele beveiliging (OPSEC). Natuurlijk wordt dit uitsluitend uitgevoerd ten behoeve van de binnenlandse en internationale publieke opinie; de Russen beschikken over inlichtingen die honderd keer nauwkeuriger zijn dan de fragmenten informatie die via OSINT kunnen worden verzameld. Om deze redenen ben ik van plan om informatie over deze Oekraïense offensieve operatie met mijn volgers te blijven delen, ondanks de klachten en eisen die ik in reacties en privéberichten ontvang. Ik maak geen deel uit van het Oekraïense online informatieapparaat en zal dat ook niet worden. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze Oekraïense OPSEC ook van zeer twijfelachtige kwaliteit is. In eerdere berichten heb ik hier de commentaren van een Oekraïense tv-journalist geplaatst, die in feite het begin van het tegenoffensief onthulde. Gisteren plaatste een andere Oekraïense journalist, kennelijk te vroeg, een video op zijn Twitteraccount van een offensief van het 475e Luchtlandingsregiment in het gebied rond Pryluky. Het haastig verwijderen van het bericht kon de fout uiteraard niet herstellen.
Terugkerend naar strikt militaire zaken, bevestigde de update van vandaag mijn eerdere informatie over Oekraïense opmars in het gebied ten zuiden van Verbove. Zoals ik nu begrijp, is dit een van de twee belangrijkste aanvalsassen van de Oekraïense operaties als onderdeel van dit tegenoffensief. Deze aanval wordt daar geleid door een speciaal voor deze operatie opgerichte tactische groep, bestaande uit elementen van de 82e (onbekend bataljonsnummer) en de 95e Luchtlandingsbrigade (2e en 13e bataljons). De aanval wordt hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd op het kruispunt van de Russische 29e en 36e Legers in het gebied rond Novohryhorivka, met als doel het gebied rond Uspenivka te veroveren. De tweede belangrijke aanvalsas is Pryluky-Rivnopil. Een andere speciaal voor deze operatie opgerichte tactische groep, bestaande uit het 24e en 475e Luchtlandingsregiment, valt daar aan. De aanval vindt plaats op het kruispunt van het 36e en 5e Leger, met als doel het gebied rond Rivnopillia te veroveren. Andere Oekraïense offensieve operaties in de regio's Ternutovate, Dobropillia, Vidradne, Vyshneve en Berezova hebben een ondersteunend en bindend karakter. Het hoofddoel van het Oekraïense tegenoffensief is het omsingelen en vervolgens verslaan van het Russische 36e Leger.
Wat betreft de territoriale winsten van Oekraïne in de afgelopen dagen: als onderdeel van offensieve operaties langs de as Pryluky-Rivnopil veroverde de tactische groep rond het 475e Luchtlandingsregiment Pryluky en het noordelijke deel van Varvarivka, waarmee een klein bruggenhoofd werd gevestigd op de oostelijke oever van de Haichur-rivier nabij laatstgenoemd dorp. Als onderdeel van offensieve operaties langs de as Verbowe-Novohryhorivka-Uspenivka bereikte de tactische groep rond de 95e Luchtlandingsbrigade de Skotovataya-kloof (47.83714, 36.4192), ongeveer 2,5 km ten noorden van Novohryhorivka. Bovendien veroverden eenheden van de 92e Luchtlandingsbrigade, als gevolg van de terugtrekking van de 5e Pantserbrigade die dreigde te worden afgesneden – waarover ik in het vorige bericht berichtte – de regio Vidradne en elementen van de 82e Luchtlandingsbrigade de regio Vyshneve.
Irritant altijd die acht dubbele plaatsnemen. Verbove kende ik nog van het mislukte zomer offensief maar dit is weer een anderequote:
Stepove komt nog meer voor, maar er zijn meer dan 100 plaatsen die Oleksandrivka heten in Oekrainequote:Op zaterdag 14 februari 2026 15:10 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Irritant altijd die acht dubbele plaatsnemen. Verbove kende ik nog van het mislukte zomer offensief maar dit is weer een andere
Dat spul wordt al gebruikt sinds 2022. Dat hele "kijk ze zijn nu afhankelijk van Ubiquiti nu Starlink eruit ligt" is vooral propaganda.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 15:02 schreef skysherrif het volgende:
Nja in "heel veel" drone videos is wel duidelijk te zien dat het geraakte materiaal van Ubi is, vast niet alles overigens. Maar denk dat het ook niet zoveel uitmaakt, belangrijke is dat Rusland nog meer afhankelijk is van deze methode ongeacht wel merk nu, die fragieler is dan starlink
het zal China worst zijn of die russen winnen in Oekraïne of nietquote:Op donderdag 12 februari 2026 08:44 schreef LXIV het volgende:
China heeft letterlijk uitgesproken dat Rusland de oorlog niet mag verliezen. Vanuit het perspectief van China is het ook niet Rusland dat overal ter wereld intervenieert en basissen bouwt, maar de navo/usa.
Ze worden vooral in andere rollen gebruikt dat ik las, ubiquiti is rear - starlink is front en voor diepere missies. Verlies van Starlink laat zeker gaten achter.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 15:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat spul wordt al gebruikt sinds 2022. Dat hele "kijk ze zijn nu afhankelijk van Ubiquiti nu Starlink eruit ligt" is vooral propaganda.
Wow. Dat zijn er echt veel. Waarom ruilen ze die niet asap uit?quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:56 schreef skysherrif het volgende:
Volgens zelensky zijn er 7000 oekraiense POWS in Rusland en 4000 Russische pows in Oekraine.
Omdat het altijd handig is er wat op voorraad te hebben.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wow. Dat zijn er echt veel. Waarom ruilen ze die niet asap uit?
Heel veel zijn Azov soldaten uit Mariupol uit de eerste maanden van de oorlog en die wil Rusland niet vrijlaten.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 16:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wow. Dat zijn er echt veel. Waarom ruilen ze die niet asap uit?
quote:Op zaterdag 14 februari 2026 14:52 schreef AchJa het volgende:
Dus je gaat eoa repeater lijn over tig kilometer opzetten van A naar B terwijl je op beide locaties Starlink bereik hebt... Dat klinkt niet echt heel logisch toch?
Kan beide geloof ik, de keren dat ie gelanceerd werd kwam ie van de basis in Kasputin Yar.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oreshnik is toch vehicle launed?
Kapustin Yar is een testlocatie voor ballistic missiles.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:21 schreef skysherrif het volgende:
Kan beide geloof ik, de keren dat ie gelanceerd werd kwam ie van de basis in Kasputin Yar.
Yup.quote:Op zaterdag 14 februari 2026 19:04 schreef Discombobulate het volgende:
Oreshnik is toch vehicle launed?
quote:Zelensky: 'Geen energiecentrale gespaard'
Door de Russische aanvallen is geen energiecentrale in Oekraïne nog ongeschonden. Dat zei de Oekraïense president Zelensky in het Duitse München, waar hij de deelnemers aan de veiligheidsconferentie daar toesprak. Hij wees erop dat de Russen ondanks de zware aanvallen en de hoge verliezen aan hun kant nauwelijks terrein winnen.
Zelensky zei ook te hopen dat Europa een grotere rol krijgt bij de onderhandelingen over vrede. Hij zei dat de Verenigde Staten tot nu toe vooral concessies vragen aan Oekraïne en niet aan Rusland. Mede daarom was hij voorzichtig over de kans dat gesprekken in Genève komende week een doorbraak opleveren. "Eerlijk gezegd voelt het soms alsof de betrokken partijen over totaal verschillende dingen praten."
NOSquote:Het is onzeker of de energievoorziening in de grote steden deze winter wel gaat overleven. Denys Sakva, een energie-analist in Kyiv, durft geen voorspelling te doen, omdat het systeem "extreem kwetsbaar" is geworden. Hij adviseert investeerders, maar bijvoorbeeld ook de vertegenwoordiging van de Europese Unie in Kyiv.
Door de aanhoudende Russische bombardementen "is het schade op schade", zegt Sakva. Hij ziet dat als het grootste probleem van de Oekraïense energievoorziening. "Er is niet genoeg tijd om de centrales en het netwerk te repareren. Dus we zien nu grote onderbrekingen in de elektriciteitsvoorziening, ook door bijvoorbeeld slecht weer." De stroom valt dus ook uit als er geen beschietingen zijn.
Het zwaarst getroffen is zonder meer de hoofdstad, maar ook steden als Odesa, Soemy, Dnipro en Zaporizja hebben het erg moeilijk. "Import van elektriciteit en massale stroomafsluiting van consumenten zijn de oplossing." Sakva ziet de reparateurs als de echte helden. "Die zijn inmiddels zeer ervaren. Maar de voorraden reserveonderdelen zijn inmiddels heel klein."
Honderden drones tegelijk
Een groot probleem is dat de Russen nu honderden drones tegelijk inzetten. "Daarmee vallen ze de laatste lijnen in het systeem aan die de huishoudens verbinden. Met hun drones nemen de Russen steeds meer 110-kilowatt transformators onder vuur." Die brengen hoogspanning omlaag naar het niveau dat geschikt is voor het stopcontact thuis.
De warmtecentrales worden door de Russen met ballistische raketten aangevallen. Sommigen zijn al tien keer beschoten. "Dus het systeem lijdt op alle niveaus," ziet Sakva.
Een nieuwe tactiek van de Russen is ook dat ze het land in tweeën proberen te delen, in een oostelijk en westelijk deel, gescheiden door de rivier de Dnipro. "In het oosten zijn de grote industriële consumenten, maar daar is nauwelijks meer capaciteit om elektriciteit op te wekken."
Daarom vervoeren de Oekraïners stroom van west naar oost. De Russen proberen die verbinding te verbreken. "De industrie werkt nu met absolute minima," weet analist Sakva.
Kernenergie
De belangrijkste energiebron in Oekraïne op dit moment is kernenergie, omdat de kolen- en gasgestookte warmtecentrales praktisch allemaal kapot zijn. De belangrijkste kerncentrales staan in het westen en midden van het land.
De Russen zijn bezig de verbinding te vernietigen tussen de kerncentrales en het elektriciteitsnetwerk. "De centrales hebben al een keer hun capaciteit moeten halveren, omdat de verbinding eruit lag," vertelt Sakva.
De analist put een beetje hoop uit het weer. "De ergste koude lijkt voorbij. Dus we zijn er half door." Niettemin komen er nog hele moeilijke weken aan, verwacht hij.
Ok.quote:Op zondag 15 februari 2026 02:53 schreef Peppert het volgende:
Ik denk dat Poetins levensverwachting rond de 92 jaar ligt. Zijn vader, moeder en grootvader werden respectievelijk 88, 87 en 86 jaar oud, en hij is de verdomde president van Rusland en een gezondheidsfanaat. Zijn dochter doet onderzoek naar onsterfelijkheid. Het is waarschijnlijker dat hij wordt vermoord dan dat hij vóór ongeveer 2036 met pensioen gaat.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is letterlijk een Wikipediapagina die een soort "copium"-verhaal houdt over dat Poetin oud en zwak zou zijn. Dat is hij niet. Hij is een kleine man in topconditie. Zulke types gaan meestal behoorlijk lang mee.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jouw conclusie klinkt aannemelijker dan die media drek met het standaard narratief wat hier gepost wordt.quote:Op zondag 15 februari 2026 02:53 schreef Peppert het volgende:
Ik denk dat Poetins levensverwachting rond de 92 jaar ligt. Zijn vader, moeder en grootvader werden respectievelijk 88, 87 en 86 jaar oud, en hij is de verdomde president van Rusland en een gezondheidsfanaat. Zijn dochter doet onderzoek naar onsterfelijkheid. Het is waarschijnlijker dat hij wordt vermoord dan dat hij vóór ongeveer 2036 met pensioen gaat.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is letterlijk een Wikipediapagina die een soort "copium"-verhaal houdt over dat Poetin oud en zwak zou zijn. Dat is hij niet. Hij is een kleine man in topconditie. Zulke types gaan meestal behoorlijk lang mee.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En wat mag dat "standaard narratief" dan wel niet zijn en uit welke "media drek" is het afkomstig, o gij onafhankelijk denkende ziel?quote:Op zondag 15 februari 2026 11:41 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Jouw conclusie klinkt aannemelijker dan die media drek met het standaard narratief wat hier gepost wordt.
quote:Rusland claimt inname van meer dan tien dorpen in Oost-Oekraïne
De Russische stafchef Valeri Gerasimov heeft de Russische troepen in Oekraïne bezocht en beweerde dat zijn strijdkrachten deze maand al een dozijn dorpen in het oosten van het land hebben veroverd.
Dat meldt het Russische ministerie van Defensie zondag.
Het bezoek van Gerasimov vindt plaats slechts enkele dagen voor de gesprekken tussen Moskou, Kiev en Washington in Genève, die gericht zijn op het beëindigen van de bijna vier jaar durende oorlog, en aan de vooravond van de vierde 'verjaardag' van het grootschalige offensief van Moskou tegen Oekraïne.
"In twee weken tijd in februari hebben de gecombineerde strijdkrachten en militaire eenheden van de gezamenlijke taskforce, ondanks de strenge winterse omstandigheden, twaalf steden bevrijd", aldus Gerasimov. De beweringen zijn niet onafhankelijk te verifiëren.
Daar zijn net al een aantal voorbeelden van gepost.quote:Op zondag 15 februari 2026 11:48 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En wat mag dat "standaard narratief" dan wel niet zijn en uit welke "media drek" is het afkomstig, o gij onafhankelijk denkende ziel?
China is meer druk met Myanmar dan met Oekrainequote:Op donderdag 12 februari 2026 08:44 schreef LXIV het volgende:
China heeft letterlijk uitgesproken dat Rusland de oorlog niet mag verliezen.
Putin is sowieso een leider met zeer sterke genen! Maar dat 'ie eerder vermoord zou kunnen worden, daar valt inderdaad zeker wat voor te zeggen. Lang niet iedereen is even blij met hem!quote:Op zondag 15 februari 2026 02:53 schreef Peppert het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 15 februari 2026 14:06 schreef BennieButtfuck het volgende:
Oorlog in Oekraïne maakt Rusland steeds afhankelijker van China
Hoewel de Russische president Vladimir Poetin zijn oorlog tegen Oekraïne steeds vaker als een strijd voor 'soevereiniteit' presenteert, is Rusland volkomen afhankelijk geworden van China, schrijft The Kyiv Independent. Een afhankelijkheid die zo groot is dat Ruslands beperkte territoriale winst erbij verbleekt. 'Rusland wordt meegezogen in een asymmetrisch partnerschap met China en zal wellicht concessies moeten doen die zijn soevereiniteit aantasten', aldus een Estse onderzoeker.
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)ankelijker-van-china
NOSquote:Grote branden in Russische haven aan Zwarte Zee na Oekraïense aanval
Oekraïne heeft vannacht met drones aanvallen uitgevoerd op Russische doelen. Onder meer olie-installaties van het havencomplex van Taman werden getroffen. Taman is een schiereiland, ten oosten van de Krim, aan de Zwarte Zee. Er werden onder meer opslagtanks en terminals getroffen.
Twee mensen zijn bij de aanvallen gewond geraakt, zegt de Russische gouverneur van de regio. Door de aanvallen, die urenlang duurden, zijn grote branden uitgebroken. Volgens de gouverneur zijn meer dan honderd brandweermensen betrokken bij het bluswerk.
Behalve Taman werden ook aanvallen uitgevoerd het dorp Joerovka, daar niet ver vandaan, en op de stad Sotsji, die ruim 400 kilometer naar het zuidoosten ligt. Bij die aanvallen was minder schade, zeggen de Russen.
quote:Our lesson for today should be this: we cannot afford another "paper tiger" like Budapest Memorandum. To provide reliable and real security guarantees, all of us - Europeans and Americans - must do our part. Europe and Germany are ready to play their part, — Boris Pistorius.
Rubikon drone piloot loopt over naar Oekraine wegens oorlogsmisdaden in zijn voormalige eenheid.quote:He cites a turning point when a Molniya UAV strike hit the wrong coordinates, killing a civilian girl in Kupyansk. He was shocked by the battalion’s chat reactions and the command’s apparent approval of the incident."
Following that, Simonov decided to defect. Initially, he forged documents for a business trip and fled the front line, hiding in his hometown while preparing to escape to Kazakhstan. He was later detained and returned to the front as a stormtrooper.
Simonov says he eventually leveraged contacts with the “I Want to Live” project and, under fire, reached Ukrainian positions, surrendering to the Ukrainian military.
“Now — to fight. To kill the ‘dogs.’ I don’t consider them people. The insults to my country are serious. They destroyed not only my life but the lives of many others. To protect your home. And to hope there will be a similar resistance movement against Russian authorities when we return home,” he said when asked about his plans.
Het gaat weer even "te goed" (wat niet eens zo is) en hoppa daar komen de welbekende berichtjes weerquote:
(Is overigens wel echt waar, maar alleen maar goed dat zelfs in deze tijd het ANticorruptie bureau juist beter werkt dan ooit)quote:Op maandag 16 februari 2026 16:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gaat weer even "te goed" (wat niet eens zo is) en hoppa daar komen de welbekende berichtjes weer
Oh zeker maar het is zo typerend elke keer.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:27 schreef skysherrif het volgende:
[..]
(Is overigens wel echt waar, maar alleen maar goed dat zelfs in deze tijd het ANticorruptie bureau juist beter werkt dan ooit)
Ja je ziet nog iedere dag dat oa Rubikon piloten burgers als doelwit hebben.quote:Op zondag 15 februari 2026 23:18 schreef skysherrif het volgende:
https://militarnyi.com/en(...)-defects-to-ukraine/
[..]
Rubikon drone piloot loopt over naar Oekraine wegens oorlogsmisdaden in zijn voormalige eenheid.
Ja de waarheid is hard en niet gewenst hier.quote:Op maandag 16 februari 2026 16:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het gaat weer even "te goed" (wat niet eens zo is) en hoppa daar komen de welbekende berichtjes weer
Je alternatieve waarheid zoek je maar op in je bubbelquote:Op maandag 16 februari 2026 17:43 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Ja de waarheid is hard en niet gewenst hier.
Dus het bericht klopt niet?quote:Op maandag 16 februari 2026 17:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je alternatieve waarheid zoek je maar op in je bubbel
Dat zeg ik niet, het feit dat je elke keer op de proppen komt met dit soort dingen als het ook maar enigszins goed lijkt te gaan voor Oekraïne verteld mij dat je je in een bepaald bubbeltje begeeft.quote:
quote:AFU Offensive near Stepnogorsk 📝
The situation on the western flank of the Zaporizhia direction has become sharply more complicated over the past 24 hours. The enemy is trying to cut off the wedge towards Zaporizhia on the banks of the former Kakhovka Reservoir. Ukrainian formations have launched an offensive on a section about 20 kilometers wide.
🔻 What is known at the current moment?
▪️ Recent reports about the liberation of Mahdalynivka turned out to be false. The enemy accumulated personnel and carried out attacks towards Lukyanivske, which has come under stable control of Ukrainian formations. Fighting continues in Novoyakovlivka.
▪️ The situation in Prymorske has significantly worsened. The northern part of the settlement remains a "layered" zone with mixed positions. At the same time, it was previously claimed that Richne had been liberated, but current dynamics suggest the settlement was not under stable control of the Russian Armed Forces. Most likely, only small groups entered there at best.
▪️ The enemy moved along the E-105 highway between Prymorske and Stepnogorsk and landed assault troops in Plavni. As a result, Russian units in Prymorske found themselves cut off from main positions. In Stepnogorsk itself, the enemy not only held positions in the north of the city but was also able to increase their presence.
📌 Additional complexity is created by the increased activity of enemy aviation, which is striking communications. Crossings over the Yanchakrak and Karachakrak rivers remains narrow "bottlenecks" for transferring reinforcements, even despite the shallowing of the Kakhovka Reservoir.
Based on current dynamics, the minimum task for the AFU may be restoring stable control over Prymorske, strengthening positions in Stepnogorsk, possible occupation of Plavni, as well as pushing Russian units out of Pavlivka and clearing Novoyakovlivka.
In case of success, Stepove, Mali Shcherbaky, Shcherbaky, and Kamianske will be under threat — the line from which the local advance towards Zaporizhia originally began. The worst-case scenario, though unlikely, is a breakthrough to Vasylivka. In this case, the wedge would be "mirrored," and the enemy would find themselves in a vulnerable position.
We previously wrote about the threat of an AFU counteroffensive aimed at pushing the Russian Armed Forces back from the line on the Konka river at the approaches to Zaporizhia. Effectively, we can state if not its beginning, then a very large-scale reconnaissance-in-force. And how many forces deployed by the enemy were accumulated in the "liberated" villages is a question that will almost certainly remain unanswered.
Voor ieder berichtje van jou kan ik zonder overdrijven duizend russische gevallen hier posten, hier een voorbeeld van een (1) uur geleden:quote:
Het is maar net waar je op inzoomt.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:52 schreef oheng het volgende:
[..]
Voor ieder berichtje van jou kan ik zonder overdrijven duizend russische gevallen hier posten, hier een voorbeeld van een (1) uur geleden:
https://ria-ru.translate.(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en
Ja, daarom post ik ook een _heleboel_ dingen hier niet.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is maar net waar je op inzoomt.
Bovendien is propaganda vaak ook gewoon de waarheid. Het is maar net hoe het ingezet wordt.
De kunst van het weglaten, afleiden of dat anders welgevallig aanduiden.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is maar net waar je op inzoomt.
Bovendien is propaganda vaak ook gewoon de waarheid. Het is maar net hoe het ingezet wordt.
quote:Reuters: China's Russian crude imports surge to record high
Russian crude shipments in February are expected to reach 2.07 million barrels per day, up from 1.7 million in January.
Kpler estimates that India's Russian crude imports will fall further in February to 1.159 million barrels per day.
Moscow is forced to sell oil to Beijing at prices $9-11 a barrel below the benchmark Brent.
Aha, dat Trump denkt dat de rest van de wereld achterlijk is, oke, maar Rubio weet wel beter zou je zeggen.quote:The United States is not imposing the terms of a peace agreement on either Ukraine or Russia — Rubio
"All we're trying to do is play a role. We're not trying to force a deal on anyone. We just want to help them because we believe this war needs to end as quickly as possible."
quote:32-year-old IT specialist from Kyiv, who, on behalf of FSB, corrected Russian attacks on thermal power plants in the Kyiv region, received a life sentence.
He transmitted the coordinates of energy facilities and air defense positions to the enemy, and after the attacks, recorded the consequences.
Waarom niet de kogel?quote:
Een hypersonische kruisraket? Is dat een raket die op geringe hoogte het landschap volgt (door de dikke atmosfeer) met snelheden boven Mach 5?quote:
Artilleriegranaten hebben geen camera aan boord. Ik denk dat dat een zeer belangrijke reden is waarom je bijna niets meer hoort of ziet van artillerie. Compleet verdrongen door drone beelden. Toch worden er miljoenen geproduceerd en afgevuurd....quote:Op maandag 16 februari 2026 22:21 schreef bleiblei het volgende:
Hier gaat het eigenlijk met al die artillerie die we die kant op gestuurd hebben. De archers, de pzh2000's, caesars enz.? Die waren behoorlijk effectief. Maar zie en hoor je niet zo veel meer. Of zijn die allemaal door drones ten onder gegaan?
Bovendien ( @bleiblei) op westerse artillerie rust in principe ook Opsec verbod. Itt oekraiense drones. Dus je ziet sws in vergelijk betrekkelijk redelijk weinig artillerievuur (zeker in vergelijk met de honderden drone videos per dag)quote:Op maandag 16 februari 2026 22:41 schreef oheng het volgende:
[..]
Artilleriegranaten hebben geen camera aan boord. Ik denk dat dat een zeer belangrijke reden is waarom je bijna niets meer hoort of ziet van artillerie. Compleet verdrongen door drone beelden. Toch worden er miljoenen geproduceerd en afgevuurd....
Ik ben wel weer toe aan een filmpje waarin Zelensky de piano beswaffelt. Die heb je ongetwijfeld ook nog wel ergens staan.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:43 schreef QAnonn het volgende:
[..]
Ja de waarheid is hard en niet gewenst hier.
oke dat mag. Daar is dit forum voor. Mensen zijn getriggered als Oek corruptie wordt getoond.quote:Op maandag 16 februari 2026 17:52 schreef oheng het volgende:
[..]
Voor ieder berichtje van jou kan ik zonder overdrijven duizend russische gevallen hier posten, hier een voorbeeld van een (1) uur geleden:
https://ria-ru.translate.(...)tr_tl=en&_x_tr_hl=en
Door de Oekraiense overheid zelf?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 00:03 schreef QAnonn het volgende:
[..]
oke dat mag. Daar is dit forum voor. Mensen zijn getriggered als Oek corruptie wordt getoond.
quote:Ukraine achieved its biggest battlefield gains in 2.5 years last week, — AFP
From Wednesday to Sunday last week, the Ukrainian military managed to recapture 201 km² of territory - this area is practically equivalent to the territory that Russia captured in all of December.
De Russen mogen dus weer 3 jaar gaan vechten om dat gebied terug te krijgen.quote:
En weer een paar honderdduizend extra soldaten door de gehaktmolen.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 08:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De Russen mogen dus weer 3 jaar gaan vechten om dat gebied terug te krijgen.
Ja dat klopt. Het russische Informant kanaal heeft wat beelden geplaatst:quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:34 schreef skysherrif het volgende:
Wellicht beste nacht voor Oekraiense luchtdefensie tot nu toe. 24 van de 24 kruisraketten werden uit de lucht gehaald
[ x ]
Blijkbaar heel veel door f16s.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
‘Nederlandse F-16-piloten actief in Oekraïne: ingezet om Kyiv te beschermen’quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:34 schreef skysherrif het volgende:
Wellicht beste nacht voor Oekraiense luchtdefensie tot nu toe. 24 van de 24 kruisraketten werden uit de lucht gehaald
[ x ]
quote:Op dinsdag 17 februari 2026 13:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Het russische Informant kanaal heeft wat beelden geplaatst:
https://t-me.translate.go(...)l=nl&_x_tr_pto=wapp#
De russische milblogger Romanov had ook een mooi voorbeeld van de toestand in het russische leger.Vast niet zo handig dat ze dit filmen, maar lijkt mij ansich wel mooi werk. Relatief veilig iets nuttigs doen met je straaljager "vliegbrevet"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Niemand zegt dat Oekraine niet corrupt is.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 00:03 schreef QAnonn het volgende:
[..]
oke dat mag. Daar is dit forum voor. Mensen zijn getriggered als Oek corruptie wordt getoond.
Dankzij die Amerikaanse en Nederlandse piloten?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 12:34 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
quote:Ignat denied the publication of Intelligence Online that Ukraine has formed a separate F-16 squadron, which includes American and Dutch pilots.
According to him, Ukraine actively cooperates with partners within the aviation coalition, but combat flights are performed by Ukrainian pilots.
Meer waarschijnlijk door de nieuwe bewapening die het heeft.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 15:29 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Dankzij die Amerikaanse en Nederlandse piloten?
Lijkt me ook. Stel je eens voor, Nederlandse (ex) piloten die in Oekraïne operaties uitvoeren. Onze politici schijten 7 kleuren stront bij de gedachte alleen al.quote:
Anders wisten we dat al wel hoor.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 18:36 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Lijkt me ook. Stel je eens voor, Nederlandse (ex) piloten die in Oekraïne operaties uitvoeren. Onze politici schijten 7 kleuren stront bij de gedachte alleen al.
Als ik dit zo lees kan eem F16 met deze bewapening meer drones per sortie neerhalen tegen een stuk lagere prijs dan met de standaard amraam/sidewinder raketten.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:39 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Meer waarschijnlijk door de nieuwe bewapening die het heeft.
[ x ]
ALhoewel, nvm dit gaat vooral om drones natuurlijk. Maar maakte het wellicht makkelijker drones sneller uit te schakelen zodat meer focus op de kruisraketten kon?
quote:Op dinsdag 17 februari 2026 19:28 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Russische kanalen maken hun ministerie momenteel belachelijk over dit bericht.
quote:Don't believe anything until the Kremlin denies it™
Die kaarten zijn niet live he?quote:Op dinsdag 17 februari 2026 21:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Weinig van te zien op Deepstatemap...
Meen je niet!...quote:Op dinsdag 17 februari 2026 21:37 schreef ExTec het volgende:
Die kaarten zijn niet live he?
Denk zeg het ff.
quote:From Wednesday to Sunday last week
quote:Het ministerie van Defensie zegt de berichten niet te kunnen bevestigen, noch te ontkennen. Wel zegt een woordvoerder dat er geen operationele F-16-piloten meer zijn bij de luchtmacht. Nederland heeft namelijk geen F-16's meer, sinds de gevechtsvliegtuigen aan Oekraïne gegeven zijn.
Joeri Ihnat, woordvoerder bij de Oekraïense luchtmacht, reageert op Facebook laconiek op het nieuws. "Ja, en het eskader wordt geleid door Tom Cruise", grapt hij met een verwijzing naar Cruise' hoofdrol in de film Top Gun. Het was wel nuttig om de Russische reacties te observeren, vervolgt hij. "Die weigeren nog altijd koppig om te geloven in het succes van de Oekraïense piloten en de ontwikkeling van de luchtmacht."
Verslaggever Wessel de Jong in Oekraïne:
"Het bericht van de woordvoerder van de luchtmacht laat ook zien dat dit verhaal wel heel goed in het Russische verhaal past. Dat is: 'Rusland vecht eigenlijk tegen de NAVO.'
Daarnaast is het vernederend voor Oekraïne, want het suggereert dat Oekraïense piloten zelf niet met de F-16 kunnen omgaan."
Het is niet verboden om te dienen in een ander leger. Wel kunnen Nederlanders hier worden vervolgd voor het begaan van oorlogsmisdrijven in een ander leger.
quote:US and Ukraine have agreed that any agreement will be put to a nationwide referendum, — Zelensky in an interview with Axios
quote:Zelensky said it was “not fair” that Trump publicly pressures Ukraine — not Russia — to make concessions, - Axios
“I hope it is just his tactics and not the decision.”
quote:The US refused to allow the production of Patriot missiles in Europe, - Zelensky
The US has not issued licenses for the production of missiles for Patriot air defense systems in Europe, despite promises.
Ach. Gewoon “vrijwilligers met verlof” als het waar is.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:35 schreef 3rr0r het volgende:
NOS nu ook met een stukje over de F-16 piloten bewering
https://nos.nl/artikel/26(...)-bericht-af-als-grap
[..]
?quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:13 schreef Since2003 het volgende:
"Nederlandse piloot overlijdt tijdens training incident". Jammer dat ze geen echte ruggengraat hebben.
Als er al Nederlandse vliegers zitten zijn het gewoon huurlingen die niet meer bij defensie werken, simpel zat.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:13 schreef Since2003 het volgende:
"Nederlandse piloot overlijdt tijdens training incident". Jammer dat ze geen echte ruggengraat hebben.
Ben je een huurling als je de Oekrainse nationaliteit krijgt?quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als er al Nederlandse vliegers zitten zijn het gewoon huurlingen die niet meer bij defensie werken, simpel zat.
Dat benoemt men ook in de berichten.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als er al Nederlandse vliegers zitten zijn het gewoon huurlingen die niet meer bij defensie werken, simpel zat.
Potato, potato.quote:Op woensdag 18 februari 2026 09:58 schreef ExTec het volgende:
Oek doet in de regel idd niet aan huurlingen. Je krijgt een paspoort en een contract.
Detail, want rus behandeld iedereen inhumaan, maar toch.quote:Under the 1977 Geneva Convention Additional Protocol I (Article 47), mercenaries do not have the right to be recognized as combatants or prisoners of war (POWs). They are considered unlawful combatants, denying them immunity from prosecution for fighting, but they must still be treated humanely and receive a fair trial.
Zou me niets verbazen. In die laatste paar jaar van z'n eigen leven maar tot het bittere einde gaan en na mij de zondvloed.quote:
Dat laatste gaat ze opbreken. Nog meer voer voor de Fransen om hun systemen te pushen.quote:
Ik twijfel of dat uberhaupt een optie is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:58 schreef skysherrif het volgende:
Enorm balen, Russische overheid heeft de ban op telegram in het leger teruggedraaid.
Beide partijen zitten er al veel te ver in dat ze niet kunnen stoppen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 13:41 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Zou me niets verbazen. In die laatste paar jaar van z'n eigen leven maar tot het bittere einde gaan en na mij de zondvloed.
Dat deden ze ook met alle andere bans: eerst vertragen, dan gedeeltelijke blokkade, dan regionale blokkades, en uiteindelijk een complete ban.quote:Op woensdag 18 februari 2026 15:58 schreef skysherrif het volgende:
Enorm balen, Russische overheid heeft de ban op telegram in het leger teruggedraaid.
Er is geen compromis mogelijk. Of Oekraïne houdt op te bestaan, of we gaan terug naar de grenzen van 1991.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Beide partijen zitten er al veel te ver in dat ze niet kunnen stoppen.
Hoe ze ihkv het HOR behandeld moeten worden is een andere discussie.quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:17 schreef BEFEM het volgende:
Voor iemand die altijd strak op de oorlogsregels zit is dit een rare reactie.
quote:A mercenary is a soldier who fights for a foreign army or private entity for financial gain rather than political, patriotic, or ideological reasons. Examples include historic groups like the Swiss Guard or modern private military companies (PMCs) such as the Wagner Group, Blackwater (now Academi), or the French Foreign Legion.
En hoe ga je het verschil zien tussen een combatant en een huurling?quote:Op woensdag 18 februari 2026 11:25 schreef ExTec het volgende:
Het verschil is significant.
[..]
Detail, want rus behandeld iedereen inhumaan, maar toch.
Die fabriek in Beieren zou ook pas eind 2026 operationeel zijn, daarbij hebben de Duitsers (Bayern-Chemie) tussen 1987 en 1996 al Patriot motoren gefabriceerd:quote:Op dinsdag 17 februari 2026 23:43 schreef 3rr0r het volgende:
The US refused to allow the production of Patriot missiles in Europe, - Zelensky
The US has not issued licenses for the production of missiles for Patriot air defense systems in Europe, despite promises.
En vwb de Patriot missiles, die beginnen nu echt serieus schaars te worden...quote:The plan is to build six new buildings at the site by 2026: an assembly building, warehouse, combustion chamber preparation, technical centre, extension of the technical service and a new office wing. According to MBDA, a usable area of 6500 square meters will be created. The investment sum for this is in the mid-double-digit million range. Over 50 staff are to be employed in the project. In addition, over 50 Bavarian and German suppliers are involved in the qualification and series production phase.
According to MBDA, more than 2,300 Patriot engines were manufactured at Bayern-Chemie in Aschau between 1987 and 1996. The site offers ideal conditions for the renewed qualification and series production of the approximately 1,000 engines ordered, as Bayern-Chemie has permits for the production and testing of explosives.
quote:“We simply don’t have any left”: Germany has run out of air defense missiles for Ukraine, foreign minister says
Wadephul calls on European partners to step up as newly produced missiles go straight to front lines.
Germany has run out of its own air defense missiles and can no longer transfer them directly to Ukraine from national reserves, German Foreign Minister Johann Wadephul said in an interview with Deutschlandfunk, as reported by Suspilne on 17 February.
Speaking after Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy warned at the Munich Security Conference that Ukraine is running low on interceptor missiles, Wadephul said part of the delay in guaranteed European deliveries is due to depleted German stocks.
“We simply don’t have any left,” Wadephul said. He added that the remaining surface-to-air missiles, including those for US-made Patriot systems, are not available for direct transfer from German warehouses.
New production going straight to Ukraine
According to Wadephul, newly produced missiles are being sent straight to Ukraine through a mechanism financed by European partners, primarily Germany. He said Berlin has repeatedly strengthened Ukraine’s air defense and has provided everything it could from its own reserves.
Wadephul calls on Europe to step up
The minister stressed that Germany continues to finance a large share of the assistance Ukraine receives, arguing that Kyiv’s defense contributes to Europe’s security. At the same time, he called on other European countries to step up support for Ukraine’s air defense.
Wadephul said additional contributions from European partners are urgently needed as Russia continues large-scale missile and drone attacks on Ukrainian cities and infrastructure.
Het is ook gekkenwerk om alleen maar tegen te houden. Normaal zou je als land dat daarmee verdedigt allang de bron van wat op je afgevuurd wordt hebben aangepakt. Op deze manier loopt het natuurlijk vast.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die fabriek in Beieren zou ook pas eind 2026 operationeel zijn, daarbij hebben de Duitsers (Bayern-Chemie) tussen 1987 en 1996 al Patriot motoren gefabriceerd:
[..]
En vwb de Patriot missiles, die beginnen nu echt serieus schaars te worden...
[..]
Je kunt moeilijk volhouden dat westerlingen daar voor de centen rondlopen, als het salaris voor een soldaat rond de 500 usd is.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:03 schreef AchJa het volgende:
Ze gaan er iig niet heen als er niet betaald wordt, geen geld, geen Zwitsers.
Ehmm,quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
En hoe ga je het verschil zien tussen een combatant en een huurling?
Ga je niet achterkomen als ze het je niet vertellen, simpel zat.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:51 schreef ExTec het volgende:
Ehmm,
Volgens mij bestaan er procedures over hoe je met PoWs om dient te gaan, wat je ze kunt vragen en wat ze moeten beantwoorden. Mss bestaat er zoiets als identificatie middelen, kweet et niet.
Soms is er wel eens iemand in deze topic die daar verstand van heeft.
Maar waarom zou een bonafide soldaat over zijn/haar status liegen.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga je niet achterkomen als ze het je niet vertellen, simpel zat.
Omdat dat vroeg of laat uit komt.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar waarom zou een bonafide soldaat over zijn/haar status liegen.
Sense, it makes not, zou yoda zeggen.
Wat uit komt?quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Omdat dat vroeg of laat uit komt.
Dat je een huurling bent.quote:
A) mss even teruglezen waar het over gingquote:Op woensdag 18 februari 2026 21:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat je een huurling bent.
Je bedoelt die discussie om het discussiëren? Die heb ik gelezen. Er is gewoon een heel duidelijk verschil tussen een huurling en soldaat, voor zowel hor als het land van conflict.quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:58 schreef ExTec het volgende:
[..]
A) mss even teruglezen waar het over ging
B) reden te meer om open te zijn over dat je een bonafide soldaat bent. Weetjewel, rang en registratienummer geven.
Ja, dat was precies mijn punt ja.quote:Op woensdag 18 februari 2026 22:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je bedoelt die discussie om het discussiëren? Die heb ik gelezen. Er is gewoon een heel duidelijk verschil tussen een huurling en soldaat, voor zowel hor als het land van conflict.
Zeg ik toch nergens?quote:Op woensdag 18 februari 2026 21:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar waarom zou een bonafide soldaat over zijn/haar status liegen.
Sense, it makes not, zou yoda zeggen.
Ja, en initieel behandel je iedereen als combatant zolang je dat nog niet weet. Maar goed, zoals ik eerder zei is dat een andere discussie. Als je je laat betalen door anderen (niet NLD dus) om te gaan vechten in het buitenland ben je simpelweg een huurling. De hoogte van het bedrag maakt natuurlijk ook niet uit.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ehmm,
Volgens mij bestaan er procedures over hoe je met PoWs om dient te gaan, wat je ze kunt vragen en wat ze moeten beantwoorden. Mss bestaat er zoiets als identificatie middelen, kweet et niet.
Soms is er wel eens iemand in deze topic die daar verstand van heeft.
Nee.quote:Op woensdag 18 februari 2026 23:16 schreef AchJa het volgende:
Als je je laat betalen door anderen (niet NLD dus) om te gaan vechten in het buitenland ben je simpelweg een huurling.
quote:Een huurling (of huursoldaat) is een strijder die louter voor geld of aanzienlijk eigen gewin vecht en niet uit ideologische of nationale loyaliteit.
Helaas is dat is escalatie en een derde wereldoorlog.quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:42 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Het is ook gekkenwerk om alleen maar tegen te houden. Normaal zou je als land dat daarmee verdedigt allang de bron van wat op je afgevuurd wordt hebben aangepakt. Op deze manier loopt het natuurlijk vast.
Stop maar met betalen dan zullen we eens zien wat er van de ideologie overblijft. De lui aan het front die het serieuze en gevaarlijke werk uitvoeren vangen een kleine 5.000 USD per maand he. En dat is dan ook net de reden dat er een shitload van die lui aan het front zitten.quote:
https://www.kyivpost.com/post/34779quote:Monthly pay matches enlisted soldier pay in regular Ukrainian units, ranging from approximately $550 per month for rear-line troops to $4800 per month while on a combat deployment.
Een sluit het ander natuurlijk niet uit.quote:Op donderdag 19 februari 2026 00:34 schreef AchJa het volgende:
Stop maar met betalen dan zullen we eens zien wat er van de ideologie overblijft.
Waarom denk je dan dat ze daar rondlopen?quote:Op woensdag 18 februari 2026 20:48 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je kunt moeilijk volhouden dat westerlingen daar voor de centen rondlopen, als het salaris voor een soldaat rond de 500 usd is.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Vladimir Solovyov complains about the economy, Telegram, Starlink, robots, F-16s and Ukraine
Oekraine is afhankelijk van steun, waardoor ze niet alles kunnen maken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 00:18 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Helaas is dat is escalatie en een derde wereldoorlog.
Of Oekraïne moet dat zelf doen met haar eigen middelen.
Jawel hoor. Als Poetin vandaag z'n troepen nog terugtrekt dan is morgen de oorlog over.quote:Op woensdag 18 februari 2026 18:55 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Beide partijen zitten er al veel te ver in dat ze niet kunnen stoppen.
Als ik vleugels had dan kan ik vliegen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:12 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Jawel hoor. Als Poetin vandaag z'n troepen nog terugtrekt dan is morgen de oorlog over.
Probeer het eens zonder.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als ik vleugels had dan kan ik vliegen.
Die Russen uit die filmpjes hebben geen vleugels nodig om te vliegen. Technologia!quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Als ik vleugels had dan kan ik vliegen.
Dat kan dus nie hé.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:21 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Probeer het eens zonder.
Maar als Poetin vandaag nog z'n troepen terugtrekt is morgen de oorlog toch over.quote:
Eerlijk is eerlijk, uiteindelijk is zwaartekracht ook maar een theorie.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:21 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Probeer het eens zonder.
Misschien moeten ze hem de vredesonderhandelingen laten doen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 07:20 schreef michaelmoore het volgende:
Soloslof die wordt steeds negatiever over moedertje Rusland en haar mogelijkheden
Op 5:20 wil ie oorlog met the Dutch omdat the Dutch met F16 's rondvliegen boven Oekraïne
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 19 februari 2026 10:22 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die Russen uit die filmpjes hebben geen vleugels nodig om te vliegen. Technologia!
quote:AI-overzicht
Per 1 januari 2026 heeft Rusland het standaard btw-tarief verhoogd van 20% naar 22% om de oorlogsinspanningen te financieren.
Dit tarief van 22% geldt voor de meeste goederen en diensten, terwijl er een verlaagd tarief van 10% blijft bestaan voor essentiële goederen zoals basisvoedingsmiddelen en medische artikelen.
Belangrijke details over de btw in Rusland (2026):
Standaardtarief: Verhoogd naar 22% (voorheen 20% sinds 2019).
Verlaagd tarief: 10% (van toepassing op specifieke basisgoederen, kinderproducten, boeken en medische apparatuur).
Nultarief: Geldt voor bepaalde exportgoederen en internationale transportdiensten.
Impact: De verhoging is bedoeld om de overheidsuitgaven te dekken en heeft een directe invloed op de prijzen voor consumenten.
De verhoging is officieel vastgelegd door de Russische overheid.
Maar dan is het ook over met Poetin. Stel je eens voor dat je in zijn schoenen staat en zoiets je leven gaat kosten, dan ga jij dat ook niet doen natuurlijk. Zoals ik zei: Beide partijen hebben zich totaal in de hoek geschilderd. Er is geen weg meer terug.quote:Op donderdag 19 februari 2026 10:23 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
Maar als Poetin vandaag nog z'n troepen terugtrekt is morgen de oorlog toch over.
Ik mij dan afvraag of dit geen broodje Putin is die daarmee zijn buitenlandse inzet spreekwoordelijk rechtvaardigt.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 14:36 schreef DrMarten het volgende:
‘Nederlandse F-16-piloten actief in Oekraïne: ingezet om Kyiv te beschermen’
....
Voor Oekraïne niet nee, voor Rusland is die weg er natuurlijk nog steeds wel.quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Maar dan is het ook over met Poetin. Stel je eens voor dat je in zijn schoenen staat en zoiets je leven gaat kosten, dan ga jij dat ook niet doen natuurlijk. Zoals ik zei: Beide partijen hebben zich totaal in de hoek geschilderd. Er is geen weg meer terug.
Scherp opgelet! En top dat je aan mij denkt!quote:Op donderdag 19 februari 2026 16:48 schreef Blues het volgende:
@:robertocarlos zat jij nou net met je vraag in de podcast van Boekestein & de Wijk?
Voormalige piloten. Dus geen actieve uit de NL luchtmacht.quote:Op donderdag 19 februari 2026 17:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik mij dan afvraag of dit geen broodje Putin is die daarmee zijn buitenlandse inzet spreekwoordelijk rechtvaardigt.
Vandaag stond in de T ook zo 'n verder niet onderbouwd noch bevestigd verhaal dat Nederlandse vliegers jagen op drones.
Ik kan mij niet voorstellen dat een actief/gecertificeerd F16 vlieger daar met alle risico(s) voor een paar ruggen, gaat jagen op vleermuizen. Dat kenniskundigen zich als bijbaan laten inhuren als soort van adviseur (zo ja ze met die vaardigheden niet beter bij KLM - of mijn part KMA - kunnen werken), is dan meer denkbaar.
Ik krijg stellig de indruk dat dit een soort van desinformerend gerucht is. Het doe ?, waar je dan van alles van over kunt (be)denken.
Mooi dat die blijkbaar zo vaak in de bijstand zitten of iets dergelijks zodat ze dit werk kunnen doen, en dat ze niet óf gezagvoerder worden bij KLM, óf commandant van een vliegbasisquote:Op donderdag 19 februari 2026 19:32 schreef havanagila het volgende:
[..]
Voormalige piloten. Dus geen actieve uit de NL luchtmacht.
Vooral omdat er altijd iets negatiefs gezegd moet worden. Voor hele volksstammen is het erg moeilijk voor te stellen dat er ook mensen zijn waarbij geld niet op de eerste plaats komt.quote:Op donderdag 19 februari 2026 19:43 schreef havanagila het volgende:
Hoezo zouden die in de bijstand zitten dan?
Oekraïne zal ze niet voor nop laten viegen, en met het trainen/overdragen van de F16's zal er ook wel het eea zijn afgesproken.quote:Op donderdag 19 februari 2026 19:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Vooral omdat er altijd iets negatiefs gezegd moet worden. Voor hele volksstammen is het erg moeilijk voor te stellen dat er ook mensen zijn waarbij geld niet op de eerste plaats komt.
Nee, omdat ex-f16 piloten in het algemeen een succesvolle vervolgcarriere hebben en je ze dus niet zomaar van start kunt plukkenquote:Op donderdag 19 februari 2026 19:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Vooral omdat er altijd iets negatiefs gezegd moet worden. Voor hele volksstammen is het erg moeilijk voor te stellen dat er ook mensen zijn waarbij geld niet op de eerste plaats komt.
Van de andere kant zijn er wel al honderden westerlingen gedood die vochten voor Oekraïne. Het gaat specifiek om het verdienen van geld maar eerder om de mate van betrokkenheid.quote:Op donderdag 19 februari 2026 19:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mooi dat die blijkbaar zo vaak in de bijstand zitten of iets dergelijks zodat ze dit werk kunnen doen, en dat ze niet óf gezagvoerder worden bij KLM, óf commandant van een vliegbasis
Wie weet zijn er die het voor de kick van (relatief veilig) drones uit de lucht knallen doen. Gecombineerd met het gevoel van onrecht dat er plaatsvindt met alle gruwelijkheden. Er zijn zoveel mensen die ontslag nemen bij hun werk op de Zuidas om iets anders te doen wat financieel gezien niet 'logisch' lijkt maar qua passie wel. Of kijk naar een tv programma als Ik Vertrek, prima baan in Nederland opzeggen omdat hotel spelen in een warm land leuker lijkt.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, omdat ex-f16 piloten in het algemeen een succesvolle vervolgcarriere hebben en je ze dus niet zomaar van start kunt plukken
Ja het is natuurlijk een kul-reden. Je kan net zo goed zeggen dat zij best een jaartje in Oekraïne kunnen vliegen want ze hebben het geld niet nodig en kunnen erna ook nog op genoeg andere goed betaalde plekken terecht.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:15 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Wie weet zijn er die het voor de kick van (relatief veilig) drones uit de lucht knallen doen. Gecombineerd met het gevoel van onrecht dat er plaatsvindt met alle gruwelijkheden. Er zijn zoveel mensen die ontslag nemen bij hun werk op de Zuidas om iets anders te doen wat financieel gezien niet 'logisch' lijkt maar qua passie wel. Of kijk naar een tv programma als Ik Vertrek, prima baan in Nederland opzeggen omdat hotel spelen in een warm land leuker lijkt.
Dit is al heel wat anders. Niemand zegt dat er substantiële aantallen Nederlandse vliegers daar zijn. Sterker nog, we weten helemaal niet of er überhaupt 1 Nederlandse vlieger is.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
Ik denk gewoon niet dat er substantiële aantallen Nederlandse F16 piloten dat vliegen. Gewoon niet omdat er niet zoveel ex F16 piloten zijn, en nog minder die hier tijd voor hebben.
Dat is voor ex-militairen totaal anders en zelfs dat zijn er maar een paar.
Substantiele aantallen is wat anders, maar eerst kon je het al niet voor je zien dat er waren die het zouden doen. Dat is dus naar mijn mening niet zo'n vergezocht iets.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
Ik denk gewoon niet dat er substantiële aantallen Nederlandse F16 piloten dat vliegen. Gewoon niet omdat er niet zoveel ex F16 piloten zijn, en nog minder die hier tijd voor hebben.
Maar een ‘squadron’ gevuld met Amerikaanse en Nederlandse F16 vliegers lijkt me dus niet zo waarschijnlijk.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dit is al heel wat anders. Niemand zegt dat er substantiële aantallen Nederlandse vliegers daar zijn. Sterker nog, we weten helemaal niet of er überhaupt 1 Nederlandse vlieger is.
Dus je zegt dat het wel zou kunnen...quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar een ‘squadron’ gevuld met Amerikaanse en Nederlandse F16 vliegers lijkt me dus niet zo waarschijnlijk.
Amerikaanse zou nog kunnen, je hebt daar reservisten die F16 piloot zijn.
Zou me ook zeker verbazen als het er 5 of meer zijn. Mss 1-3 ofzo.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
quote:The Netherlands allocates ¤2 million for return of Ukrainian children abducted by Russia
The funds will be used to purchase DNA kits to create a database that will help reunite children with their families more quickly, as well as for psychosocial assistance.
quote:Trump no longer has leverage over Kyiv and Zelensky, — The Economist
- Ukraine’s abandonment of its entrenched positions would be a strategic disaster, but the US’s ability to force Zelensky to accept unfavorable peace terms has been exhausted.
- Arms supplies are routed through Europe, dependence on American intelligence has decreased, and funding has shrunk. In the event of a deal with US security guarantees, the document would have to be ratified by the Senate.
- But Putin found himself in a vice of his own making.
- The chances that his armies in Ukraine will achieve something he can call a victory are melting away.
- And even if a peace deal is concluded, the consequences inside Russia threaten economic and political instability that would destroy Putin’s plans to take his place among the “greatest tsars in history.”
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2024588260954329294
Leverage genoeg. Ze hoeven enkel de stekker maar uit Starlink te trekken en Oekraine ligt op zijn knieen.quote:
Er zijn regelmatig al problemen met Starlink geweest dat ze best wel dom zijn als ze er nog zo blind op vertrouwen. Maar wie weet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leverage genoeg. Ze hoeven enkel de stekker maar uit Starlink te trekken en Oekraine ligt op zijn knieen.
Probleem aan meneer trump is een beetje dat hij denkt dat hij per decreet kan regeren. Maar dat kan niet, dus is het voor vrijwel alles een kwestie van tijd voordat een rechter het afschiet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leverage genoeg. Ze hoeven enkel de stekker maar uit Starlink te trekken en Oekraine ligt op zijn knieen.
of Palantir te blockenquote:Op donderdag 19 februari 2026 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Leverage genoeg. Ze hoeven enkel de stekker maar uit Starlink te trekken en Oekraïne ligt op zijn knieën.
Broer van een ex-vriendin vloog F16 en hoewel het relatief capabele wannabe's zijn, zijn het ook wmb geen domme jongens dat ze voor de kick hoe dan ook - maakt niet uit voor wie - daar dan zouden willen vliegen.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:32 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Substantiele aantallen is wat anders, maar eerst kon je het al niet voor je zien dat er waren die het zouden doen. Dat is dus naar mijn mening niet zo'n vergezocht iets.
Vroegere goede vriend van me van de middelbare school was F-16 piloot, daarna in de burgerluchtvaart. Ben benieuwd of dat nog zo is
Je moet ook echt wel hoogopgeleid zijn. Types als Rambo uit Emmen gaan misschien naar Oekraine om te vechten, maar ik verwacht niet dat een F16 piloot dat doet.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:24 schreef LXIV het volgende:
Wel dom in de zin van beroepskeuze.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 03:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Broer van een ex-vriendin vloog F16 en hoewel het relatief capabele wannabe's zijn, zijn het ook wmb geen domme jongens dat ze voor de kick hoe dan ook - maakt niet uit voor wie - daar dan zouden willen vliegen.
Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Denk dat die kick vooral zit in het vliegen met zo een ding. Is een heel ander niveau dan nog een rondje Miami met een KLM luchtbus. Daarnaast kunnen dingen als ethische overtuigingen (die lui kunnen tenminste wat betekenen én hebben zich altijd beschikbaar gesteld voor de verdediging van het westen) en het gevoel dat ze wat nuttigs doen met waar ze hun hele leven voor betaald zijn zwaarder tellen dan een paar euro die je als "huurling" krijgt. Als het je om de euro's gaat was je wel wat anders gaan doen dan F16 piloot worden lijkt mij.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wel dom in de zin van beroepskeuze.
En als ik iets wel zie gebeuren dan is dat ze die kick geweldig vinden.
Als je het schieten, bombarderen en knallen en alles niet als een kick ziet ga je niet in welke vorm van militaire taak dan ook.
Dat wordt redelijk weggestuft hier, ja.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:41 schreef bleiblei het volgende:
Daarnaast kunnen dingen als ethische overtuigingen (die lui kunnen tenminste wat betekenen én hebben zich altijd beschikbaar gesteld voor de verdediging van het westen) en het gevoel dat ze wat nuttigs doen met waar ze hun hele leven voor betaald zijn zwaarder tellen dan een paar euro die je als "huurling" krijgt.
Als het echt idealisme was geweest hadden ze nu wel F35 gevlogen ipv een 737 oid.... Een shitload aan F16 vliegers zijn de afgelopen decenia de poort uitgewandeld richting KLM etc. Drie keer raden wat de reden daarvan was.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 09:41 schreef bleiblei het volgende:
Dat is wat kort door de bocht natuurlijk. Denk dat die kick vooral zit in het vliegen met zo een ding. Is een heel ander niveau dan nog een rondje Miami met een KLM luchtbus. Daarnaast kunnen dingen als ethische overtuigingen (die lui kunnen tenminste wat betekenen én hebben zich altijd beschikbaar gesteld voor de verdediging van het westen) en het gevoel dat ze wat nuttigs doen met waar ze hun hele leven voor betaald zijn zwaarder tellen dan een paar euro die je als "huurling" krijgt. Als het je om de euro's gaat was je wel wat anders gaan doen dan F16 piloot worden lijkt mij.
Militair word je dan ook niet voor het geld.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:15 schreef ExTec het volgende:
Dat wordt redelijk weggestuft hier, ja.
Opmerken dat soldaten hun werk louter voor de knaken & kick doen, jaaa, daarvan snappen de meeste wel dat het nogal kort door de bocht is.
Maar betreft het de snelle jongens in hun F16s, dan gaat het blijkbaar ineens 100% om de knaken.
Ja, de mensen die voor het geld gaan, gaan voor het geld.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Militair word je dan ook niet voor het geld.
Wat ik wel weet is dat in al die afgelopen jaren vrijwillig vertrokken vliegers stuk voor stuk naar een fors dikker betaalde vliegende baan zijn gegaan. Dus ja, dan doe je het echt wel voor het geld.
Geen idee op welke leeftijd je niet meer welkom bent bij de KLu. Maar kan mij voorstellen dat je in NL niet tot je 60ste in zo een ding mag zitten, terwijl je dat nog prima zou kunnen. Heb zelf een Kolonel b.d. in de familie en die was midden 50 ofzo al vervroegd met pensioenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het echt idealisme was geweest hadden ze nu wel F35 gevlogen ipv een 737 oid.... Een shitload aan F16 vliegers zijn de afgelopen decenia de poort uitgewandeld richting KLM etc. Drie keer raden wat de reden daarvan was.
En de vliegers die uit overtuiging wel wat voor Nederland wilden betekenen zijn gewoon bij defensie gebleven.
Maar nu is Ruzzia op de knieën, met de laatste BTW verhoging kunne ze nog wat geld ophalen bij de bevolking voor dde oorlogquote:Op donderdag 19 februari 2026 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
. Ze hoeven enkel de stekker maar uit Starlink te trekken en Oekraine ligt op zijn knieen.
kogels en overig oorlogsmateriaal naar 0 % BTW en kinderkleding naar 10%quote:AI-overzicht
In 2026 is het standaard btw-tarief in Rusland verhoogd van 20% naar 22% om de oorlogsinspanningen te financieren Business AM.
Daarnaast geldt er een verlaagd tarief van 10% voor essentiële goederen, zoals voedingsmiddelen, medische apparatuur en kinderkleding, terwijl op sommige specifieke goederen en diensten 0% btw van toepassing is.
Ok dus met een btw verhoging van 20 naar 22% kan Rusland een oorlog financieren. Duidelijk.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar nu is Ruzzia op de knieën, met de laatste BTW verhoging kunne ze nog wat geld ophalen bij de bevolking voor dde oorlog
Nee, hij zal dat geld vast ophalen om meer weeshuizen te bouwen ofzo.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:55 schreef vosss het volgende:
Ok dus met een btw verhoging van 20 naar 22% kan Rusland een oorlog financieren. Duidelijk.
Vergelijk de Russische zorg eens met de Nederlandsequote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Ok dus met een btw verhoging van 20 naar 22% kan Rusland een oorlog financieren. Duidelijk.
Wat mij niet geheel duidelijk is, is als 2% btw verhoging klaarblijkelijk genoeg is om oorlogje spelen te kunnen bekostigen, waar al ONS geld dan heengaat sinds de btw verhoging van 19 naar 21%
Dat was om de bejaardenhuizen te kunnen sluiten , dat was ook een soort van oorlogquote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat mij niet geheel duidelijk is, is als 2% btw verhoging klaarblijkelijk genoeg is om oorlogje spelen te kunnen bekostigen, waar al ONS geld dan heengaat sinds de btw verhoging van 19 naar 21%
het standaard btw-tarief op hondenvoer is om de kosten van opvang van zwerfhonden in Roemenië te bekostigenquote:AI-overzicht
De btw-verhoging van het algemene tarief van 19% naar 21% vond plaats op 1 oktober 2012.
Op deze datum is het hoge BTW-tarief in Nederland aangepast, wat direct gevolgen had voor de prijzen van de meeste goederen en diensten. Het tarief is sindsdien op dit niveau gebleven.
Datum: 1 oktober 2012.
Wijziging: Verhoging van 19% naar 21%.
quote:AI-overzicht
Ja, vanaf 1 januari 2025 geldt het algemene btw-tarief van 21% op vrijwel alle diervoeding, inclusief hondenvoer en rauw vlees (KVV).
Hiermee is de eerdere 9% regeling voor veel voeders komen te vervallen, waardoor de prijzen voor diervoeding en snacks zijn gestegen.
Verandering per 2025: Dierenvoeding wordt niet langer gezien als basisbehoefte, maar als product met een hoger tarief.
Geldt voor: Zowel brokken als snacks en rauw voer.
Tegenwoordig ga je 5 jaar voor de AOW leeftijd met FLO (schuift dus mee) ook de trappelzakken van de luchtmacht. En zo lang je vliegmedisch gekeurd bent mag je blijven vliegen, ook al ben je 60. De meesten hebben er dan geen zin meer in en vliegen hooguit een paar keer een trainingsvluchtje voor de vlieguren/-toelage. Maar als je daar geen zin meer in hebt of medisch niet meer geschikt bent ga je natuurlijk niet in volle oorlogsomstandigheden 9G bochten trekken in Oerkraine. Het houdt gewoon een keer op.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:17 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Geen idee op welke leeftijd je niet meer welkom bent bij de KLu. Maar kan mij voorstellen dat je in NL niet tot je 60ste in zo een ding mag zitten, terwijl je dat nog prima zou kunnen. Heb zelf een Kolonel b.d. in de familie en die was midden 50 ofzo al vervroegd met pensioen.
Klopt, en die zitten nog gewoon bij de luchtmacht.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, de mensen die voor het geld gaan, gaan voor het geld.
Betekent niet dat er geen andere catagorien bestaan.
Daarom ook voorbereiden op 3 jaar extra...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 12:33 schreef michaelmoore het volgende:
Maar nu is Ruzzia op de knieën, met de laatste BTW verhoging kunne ze nog wat geld ophalen bij de bevolking voor
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 11:42 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Was wel te verwachten. Poetin wil geen einde aan de oorlog.
Idealisme kan nog altijd.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 10:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als het echt idealisme was geweest hadden ze nu wel F35 gevlogen ipv een 737 oid.... Een shitload aan F16 vliegers zijn de afgelopen decenia de poort uitgewandeld richting KLM etc. Drie keer raden wat de reden daarvan was.
En de vliegers die uit overtuiging wel wat voor Nederland wilden betekenen zijn gewoon bij defensie gebleven.
Schijnt dat er dus 1 of meerdere in oek meedoen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 14:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt, en die zitten nog gewoon bij de luchtmacht.
Ik blijf benieuwd zijn wie dat dan de karakters - volgens onbevestgde informatie - zouden zijn.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Schijnt dat er dus 1 of meerdere in oek meedoen.
Of misschien ook wel niet...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 15:49 schreef ExTec het volgende:
Schijnt dat er dus 1 of meerdere in oek meedoen.
Logischerwijs gaan we die namen nooit weten.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik blijf benieuwd zijn wie dat dan de karakters - volgens onbevestgde informatie - zouden zijn.
Je maakt dezelfde denkfout als AchJa, vaderlandsliefde is weliswaar een vorm van idealisme, maar dat betekent niet dat idealisme alleen vaderlandsliefde betekent.quote://--//
Zoals elders gesteld; mensen die als millitair idealistisch zijn ingesteld en dat leven ambiëren, blijven bij defensie.
Zijn niet alleen volgens jou ongeschikt. Daarom ook weinig reden om aan te nemen dat dit hier relevant is.quote:Mensen die kunnen vliegen en puur de (adrealine)behoefte hebben om zich in oorlogssituaties te begeven zijn wmb ongeschikt en voor Oekraïne zelfs onwenselijk.
Ik weet niet waar jij vandaan tovert dat wie dan ook suggereert dat dat een "tendens" is, maar ik weet niet meer dan dat het schijnt dat er tenminste 1 NL vrijwilliger daar een F-16 bestuurt.quote:Natuurlijk is het nooit uit sluiten dat ooit een pilloot geweest zijnd van defensie, ergens is afgedaald maar dat dit een trend of tendens zou zijn in die beroepgroep, zoals indirect wordt gesuggereerd, lijkt mij een luchtspiegeling.
Denk dat het al geblaat: ja maar als je dan idealistisch bent, dan blijf je! Overstap naar civiele luchtvaart! BLAH, net zo hard voor bovenstaande VS piloot geld.quote:Op donderdag 19 februari 2026 21:43 schreef ExTec het volgende:
Hoedanook, in jaar 2 van deze oorlog hebben we ook filmpjes kunnen zien van VS' ex-F-16 vliegers die aan het pleiten waren voor nieuwe flying tigers oid.
Ik vind het aannemelijk.quote:
Hoezo zou dat logisch zijn? Ze zitten per definitie niet meer bij defensie.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef ExTec het volgende:
Logischerwijs gaan we die namen nooit weten.
Dat is geen denkfout, denk je nou echt dat dat soort idealisten zich aanmelden bij defensie? En het is natuurlijk nog onwaarschijnlijker dat ze de keuringen, veiiligheidsonderzoeken, AMO, vliegopleiding en zoveel jaar operationeel F16 vlieger afvinken. Een type als Tanja Nijmeijer zou dag D+1 al naar huis gestuurd zijn.quote:Je maakt dezelfde denkfout als AchJa, vaderlandsliefde is weliswaar een vorm van idealisme, maar dat betekent niet dat idealisme alleen vaderlandsliefde betekent.
Tijdens de spaanse burgeroorlog waren er zat europeanen die daar gingen matten. Recenter voorbeeld; die Tanja die zich aansluit bij colombiaanse FARC. Volop idealisme, 0 vaderlandsliefde.
Eerst zien dan geloven.quote:Ik weet niet waar jij vandaan tovert dat wie dan ook suggereert dat dat een "tendens" is, maar ik weet niet meer dan dat het schijnt dat er tenminste 1 NL vrijwilliger daar een F-16 bestuurt.
Ik geloof niet dat we het over de VS hadden toch?quote:En ik snap dat bepaalde mensen graag strak 1 kant op lullen, en bij voorkeur alles wat een andere kant op wijst negeren, maar:
Denk dat het al geblaat: ja maar als je dan idealistisch bent, dan blijf je! Overstap naar civiele luchtvaart! BLAH, net zo hard voor bovenstaande VS piloot geld.
Toch staat/ stond hij open voor.
Ow, en omdat ze niet meer bij defensie zitten liggen hun namen per definitie op straat ofzo? Want alleen defensie garandeert natuurlijk annonimiteit?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:52 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoezo zou dat logisch zijn? Ze zitten per definitie niet meer bij defensie.
Ik geef slechts een voorbeeld van dat idealisme ook in vormen kan komen die niks met vaderlandsliefde te maken hebben.quote:Dat is geen denkfout, denk je nou echt dat dat soort idealisten zich aanmelden bij defensie? En het is natuurlijk nog onwaarschijnlijker dat ze de keuringen, veiiligheidsonderzoeken, AMO, vliegopleiding en zoveel jaar operationeel F16 vlieger afvinken. Een type als Tanja Nijmeijer zou dag D+1 al naar huis gestuurd zijn.
Ik merkte op dat ik niet van mening ben dat het een tendens is.quote:Eerst zien dan geloven.
Ik geef slechts een voorbeeld van iemand die vanuit idealisme wel bereid is daar te gaan vliegen. Ondanks de grappige tegenwerpingen dat idealisme blijkbaar louter vaderlandsliefde is, en verder niks, en dat er ook civiele luchtvaart bestaat.quote:Ik geloof niet dat we het over de VS hadden toch?
Schijnen en tendentieuze beeldvorming daar op baseren, is een (drogredenatie) kenmerk van desinformatie verspreiden dat als feit zelfs zo kan zijn. Jij weet verder niet. net zo min als ik dat kan ontkennen, of er een Nederlander daar een F16 bestuurt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 17:31 schreef ExTec het volgende:
Ik weet niet waar jij vandaan tovert dat wie dan ook suggereert dat dat een "tendens" is, maar ik weet niet meer dan dat het schijnt dat er tenminste 1 NL vrijwilliger daar een F-16 bestuurt.
Definitie van idealisten is niet "iemand die idealen heeft".quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef LXIV het volgende:
Sowieso ervaren zogenaamde ‘idealisten’ altijd een zware domper als ze bij defensie komen werken en zijn meestal na de eerste uitzending weer vertrokken, als ze überhaupt goedgekeurd en door de initiële opleiding komen.
Nopequote:
ik was afgekeurd op mijn rug en blij dat ik was pfooeeeiquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef LXIV het volgende:
Sowieso ervaren zogenaamde ‘idealisten’ altijd een zware domper als ze bij defensie komen werken en zijn meestal na de eerste uitzending weer vertrokken, als ze überhaupt goedgekeurd en door de initiële opleiding komen.
Je zit op het forum NWS he?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:16 schreef Vallon het volgende:
Schijnen en tendentieuze beeldvorming daar op baseren, is een (drogredenatie) kenmerk van desinformatie verspreiden dat als feit zelfs zo kan zijn.
Krijg niet de indruk dat het uit rus' koker komt.quote:Ik zeg maar wat, Russia zet Noord-Koreanen in en omdat er mogelijk een Nederlander - dwz westers gedachtegoed - in al of niet de lucht strijdt voor Oekraïne, is dat daarmee niet meer dan normaal. Zij doen het en dus wij ook.
Nee, maar dat soort idealistische types zijn er altijd als de kippen bij om hun strapatsen ruim uit te venten. Kijk maar naar al die activisten, wat WIJ doen is het juiste en dat moet iedereen horen en zien.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:09 schreef ExTec het volgende:
Ow, en omdat ze niet meer bij defensie zitten liggen hun namen per definitie op straat ofzo? Want alleen defensie garandeert natuurlijk annonimiteit?
Dat is allemaal prima maar ihkv de F16 vliegers geef ik het 0.00000036% kans.quote:Ik geef slechts een voorbeeld van dat idealisme ook in vormen kan komen die niks met vaderlandsliefde te maken hebben.
Wil je beweren van wel dan?quote:Je, nogal onnavolgbare tangentdat Tanje vast niet door een keuring gekomen zou zijn
, zal ik maar even buiten beschouwing laten.
Ja, jij denkt dat er iig 1 rond vliegt. Ik denk dat het niet zo is.quote:Ik merkte op dat ik niet van mening ben dat het een tendens is.
Lees jij wel?
Omdat de VS totaal niet te vergelijken is met Nederland. Daar ben je in principe na 20 jaar dienen gewoon klaar.quote:Ik geef slechts een voorbeeld van iemand die vanuit idealisme wel bereid is daar te gaan vliegen. Ondanks de grappige tegenwerpingen dat idealisme blijkbaar louter vaderlandsliefde is, en verder niks, en dat er ook civiele luchtvaart bestaat.
Wat boeit het dat het een yank is?
Dit dus. Vaak van die triggerhappy figuren die niet konden wachten op het moment dat de wapens uitgereikt werden. Want ze zouden "het systeem wel even veranderen" ofzo...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:11 schreef LXIV het volgende:
Al beantwoord:quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, maar dat soort idealistische types zijn er altijd als de kippen bij om hun strapatsen ruim uit te venten. Kijk maar naar al die activisten, wat WIJ doen is het juiste en dat moet iedereen horen en zien.
Niet iedereen die idealen heeft, en daar soms wel wat voor wil doen is een kees koning. Jij maakt er weer een compleet zwart-wit plaatje van.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Definitie van idealisten is niet "iemand die idealen heeft".
Idealen hebben we als het goed is allemaal wel. Dan zou iedereen idealist zijn.
Prima toch.quote:Dat is allemaal prima maar ihkv de F16 vliegers geef ik het 0.00000036% kans.
Op welke manier is dat relevant?quote:Wil je beweren van wel dan?
Gaat die toch burgerluchtvaart doen?quote:Omdat de VS totaal niet te vergelijken is met Nederland. Daar ben je in principe na 20 jaar dienen gewoon klaar.
Relevant omdat idealisten van het kaliber Tanja Neijmeier dus nooit F16 vlieger gaan worden. En dat is meteen een antwoord op al die drie quotes.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:42 schreef ExTec het volgende:
Al beantwoord:
Niet iedereen die idealen heeft, en daar soms wel wat voor wil doen is een kees koning. Jij maakt er weer een compleet zwart-wit plaatje van.
Prima toch.
Op welke manier is dat relevant?
Wat wil je precies zeggen?quote:Gaat die toch burgerluchtvaart doen?
Of de teleurstelling op uitzending wanneer ze er achter komen dat het daar vaak niets tot weinig uitmaakt of in vredestijd dat ze de bureaucratie toch niet kunnen veranderenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus. Vaak van die triggerhappy figuren die niet konden wachten op het moment dat de wapens uitgereikt werden. Want ze zouden "het systeem wel even veranderen" ofzo...
Ah, ok, ik snap je punt maar: Nee.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
Relevant omdat idealisten van het kaliber Tanja Neijmeier dus nooit F16 vlieger gaan worden. En dat is meteen een antwoord op al die drie quotes.
Kan ik beter aan jou vragen?quote:Wat wil je precies zeggen?
nu.nlquote:Rechtbank straft ex-F16-piloot Chris V.
DEN HAAG - Ex-F16-piloot Chris V. moet 5 jaar de gevangenis in omdat hij heeft geprobeerd staatsgeheimen te verkopen aan een Russische diplomaat.
Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald.
V. wilde een half miljoen euro voor de informatie die hij probeerde te verkopen. Het staat voor de rechters vast dat de 37-jarige oud-jachtvlieger zelf het initiatief nam om met de militair attaché van de Russische ambassade in Den Haag in contact te komen.
Scheveningen
De ex-jachtvlieger en de Rus werden in maart opgepakt, nadat zij in een restaurant in Scheveningen hadden afgesproken. De diplomaat is snel weer vrijgelaten. Welke informatie V. hem heeft gegeven, was voor justitie niet meer te achterhalen, doordat de Rus diplomatieke onschendbaarheid genoot.
De informatie moet volgens de rechtbank wel staatsgeheim zijn geweest, want anders was een buitenlandse mogendheid er waarschijnlijk niet in geïnteresseerd. Over de F16 is immers al heel veel bekend via openbare bronnen, meent de rechtbank. Die informatie is daarom niet meer te verkopen.
Ook voor het kale feit dat V. geheime informatie bij hem thuis bewaarde, terwijl hij die voor zijn werk niet meer nodig had, heeft de Haagse rechtbank hem gestraft. Een deel van de documenten, cd's, dvd's en computerbestanden die V. bezat, is staatsgeheim, luidt de conclusie van de rechters. Zij geloven niet dat V. niet wist dat hij zulke gevoelige informatie in huis had.
Diplomaat
Het verhaal van de ex-piloot dat hij slechts contact met de Russische diplomaat zocht, omdat hij iets wilde weten over een vliegtuigongeval in Polen in 2009, veegde de rechtbank ook als ongeloofwaardig van tafel.
Chris V. heeft zijn eigen belang, namelijk van een torenhoge schuld afkomen, volgens de rechtbank zwaarder laten wegen dan het belang van de Staat en van zijn voormalige collega-piloten.
Dat Chris V. in hoger beroep gaat, is waarschijnlijk, maar zijn advocaat zei dat zij het vonnis nog moeten bespreken.
Shockerend.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef AchJa het volgende:
Kennen we deze nog?
[..]
nu.nl
Gewoon "idealisme" toch?
Soldaten vechten niet voor idealen maar voor hun maatje naast me in de loopgraafquote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ah, ok, ik snap je punt maar: Nee.
Geschiedenis kent immers genoeg militairen die overlopen.
Gevallen waar dat ene ideaal het net won van de keuring, het uniform, de training, of wat je nog meer kan bedenken.
Militairen zijn uiteindelijk ook maar mensen he.
[..]
Kan ik beter aan jou vragen?
DIe yank hoeft toch niet naar oekraine om te vliegen? Kan toch gewoon burgerluchtvaart gaan doen?
En als die uitgediend is, heeft die ook nog pensioen op zak. Geld als drijfveer van tafel.
Waarom bieden dat soort mensen dan aan om daar te gaan vliegen?
Tot je stopt met betalen, dan verdampen al die "idealen" harder dan sneeuw voor de zon.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:57 schreef ExTec het volgende:
Ah, ok, ik snap je punt maar: Nee.
Geschiedenis kent immers genoeg militairen die overlopen.
Gevallen waar dat ene ideaal het net won van de keuring, het uniform, de training, of wat je nog meer kan bedenken.
Militairen zijn uiteindelijk ook maar mensen he.
In de VS hebben ze PMC's, hier niet.quote:Kan ik beter aan jou vragen?
DIe yank hoeft toch niet naar oekraine om te vliegen? Kan toch gewoon burgerluchtvaart gaan doen?
En als die uitgediend is, heeft die ook nog pensioen op zak. Geld als drijfveer van tafel.
Waarom bieden dat soort mensen dan aan om daar te gaan vliegen?
Het doet me denken aan die tulpenclub die in de auto op weg naar Oekraine al ruzie kregen en eenmaal aangekomen dropen ze meteen weer af, want het was toch niet echt zoals ze dachtenquote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tot je stopt met betalen, dan verdampen al die "idealen" harder dan sneeuw voor de zon.
[..]
In de VS hebben ze PMC's, hier niet.
Een grote bek dat anderen niet lezen maar nu lees je zelf weer eens niet...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:01 schreef ExTec het volgende:
Shockerend.
Was me net verteld dat dat soort mensen nooooooit door de keuring heen zouden komen.
Maar nee. Je zakken willen vullen wordt over het algemeen niet beschouwd als valide ideologische motivatie.
Precies, idealistisch geneuzel overleeft het eerste gevechtscontact niet.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:04 schreef Straatcommando. het volgende:
Het doet me denken aan die tulpenclub die in de auto op weg naar Oekraine al ruzie kregen en eenmaal aangekomen dropen ze meteen weer af, want het was toch niet echt zoals ze dachten
Mss je eens inlezen op het begrip "fellow travelers".quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tot je stopt met betalen, dan verdampen al die "idealen" harder dan sneeuw voor de zon.
Waarom gaat die daar dan niet naar toe?quote:In de VS hebben ze PMC's, hier niet.
Leg het gewoon uit.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:09 schreef ExTec het volgende:
Mss je eens inlezen op het begrip "fellow travelers".
Maar zitten er daadwerkelijk US F16 vliegers?quote:Waarom gaat die daar dan niet naar toe?
Waarom dan aanbieden om voor oekraine tegen rus te gaan vechten?
Idd ja... Maar goed, vaak zijn die figuren te vinden onder de lager gegradueerden van het type infanterist. KMS/KMA was iig te hoog gegrepen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 18:54 schreef LXIV het volgende:
Of de teleurstelling op uitzending wanneer ze er achter komen dat het daar vaak niets tot weinig uitmaakt of in vredestijd dat ze de bureaucratie toch niet kunnen veranderen
Aero Timequote:Ukraine’s Air Force denies report of ‘secret’ cross-national F-16 squadron
Ukraine’s Air Force has rejected claims that a ‘secret’ cross-national F-16 squadron, allegedly composed of Ukrainian, US and Dutch pilots, is operating over Kyiv, dismissing the story as unfounded and misleading.
First reported by the French outlet Intelligence Online, the claim was subsequently amplified in Ukrainian media, which alleged that veteran Western pilots were flying Ukrainian F-16s to defend the capital, intercepting Russian cruise missiles and drones.
The narrative echoes historical precedents. There are notable examples of foreign volunteer aviators, with the most famous arguably being the Flying Tigers during World War II. Officially known as the American Volunteer Group (AVG), this unit was composed of US pilots who resigned from military service to fly P-40 fighters under Chinese command from 1941.
Yuriy Ignat, Head of the Communications Department of the Ukrainian Air Force Command, dismissed the report with sarcasm, quipping that the supposed squadron must be led by Tom Cruise. Ignat stressed that there is no such unit and that no foreign pilots are flying combat missions in Ukrainian F-16s.
Ukrainian pilots flying Western jets credited with most missile interceptions
Ignat emphasized that, in fact, Ukrainian pilots themselves continue to demonstrate growing effectiveness in defending Ukrainian airspace. He noted that crews flying Western-supplied aircraft account for the majority of cruise missile interceptions during the latest Russian strike wave, working alongside ground-based air defense systems.
Ignat said that the results reflect the professionalism and experience of Ukrainian aircrews and the gradual integration of Western aircraft into Ukraine’s layered air defense, rather than the involvement of foreign combat pilots.
Pilot training pipeline supports F-16, Mirage, and future Western fighters
Ukraine continues to expand its aviation training pipeline to sustain operations and absorb Western aircraft. Ukraine reported training nearly 100 cadet pilots in 2025, alongside broader efforts to train engineers, technicians, and other aviation specialists, with allies’ pipelines supporting the transition to Western procedures and platforms.
This training effort is also tied to aircraft deliveries. According to French defense journalist Romain Mielcarek, France is preparing to deliver two additional Mirage 2000 fighters to Ukraine by the end of the first half of 2026, which would bring Ukraine’s total Mirage fleet to four aircraft. One of three delivered in 2025 was lost in a crash during operations. France is expected to provide full training for additional Ukrainian Mirage crews.
In parallel, Ukraine has signaled ambitions that extend beyond current wartime deliveries, including two letters of intent covering up to 100 Rafale fighters and 100 Gripen E jets signed with France and Sweden, respectively. If pursued, these programs would require an even larger training and sustainment pipeline.
Nou, vooruit:quote:
En vrij obligaat op dit punt, maar ik zeg het er toch ff bij: dit als voorbeeld dat idealen kunnen motiveren. IPV dat het altijd alleen om de platte centen gaat.quote:The KGB (and subsequent Russian intelligence) famously utilized a framework for motivating spies often summarized by the acronym MICE (Money, Ideology, Compromise/Blackmail, Ego). Among these, the three most prominent motivators—Money, Blackmail (Compromise), and Ideology—were used to recruit and control agents.
[...]
Ideology
The Motive: Sympathy with the communist cause, belief in the Soviet system, or hatred of one's own government.
KGB Application: During the earlier part of the 20th century (e.g., the 1930s-1950s), the KGB successfully recruited many Westerners based on their intellectual commitment to Marxism or anti-fascism.
Examples: The Cambridge Five, who were deeply committed ideologues, rather than people looking for money.
Kun je ook antwoord geven op de vraag waarom ze dat doen?quote:Maar zitten er daadwerkelijk US F16 vliegers?
Oude nieuws, zeiden ze meteen alquote:
Niks.quote:
Of wellicht niet?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:31 schreef ExTec het volgende:
Maar kun je nog even antwoorden op de vraag waarom er dan wellicht VS piloten daar rondvliegen?
Als ze daar rondvliegen, waarom doen ze dat dan?quote:
Waar kan ik lezen dat ze daar vliegen? Het enige waar je mee komt is een Youtube met iemand die eventueel de intentie heeft. Helemaal nergens staat dat hij daadwerkelijk in UKR vliegt.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:15 schreef ExTec het volgende:
Als ze daar rondvliegen, waarom doen ze dat dan?
Keuze te over, burgerluchtvaart, PMCs.
Wat is dan hun motivatie?
Je blijft het motivatie vraagstuk netjes negeren.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar kan ik lezen dat ze daar vliegen? Het enige waar je mee komt is een Youtube met iemand die eventueel de intentie heeft. Helemaal nergens staat dat hij daadwerkelijk in UKR vliegt.
Dat stond niet ter discussie, en is geen antwoord op de vraag omtrent motivatie. Mooie stropop.quote:Mijn punt blijft gewoon staan. Ze kunnen naar de Air National Guard of naar een PMC of wat dan ook.
Jij haalt de VS erbij, ik niet. Daar reageerde ik op dat de VS niet te vergelijken is met Nederland. Vervolgens hang jij daar een heel verhaal over op dat er misschien toch wel VS piloten rondvliegen terwijl dat ook helemaal nergens gesteld wordt, ook niet door mij.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:33 schreef ExTec het volgende:
Je blijft het motivatie vraagstuk netjes negeren.
Eerst: ja, VS zouden daar kunnen zijn?
Ik: Maar wat is dan hun motivatie?
Dan: Ja, maar wie zegt dat ze er zijn?
Dat stond niet ter discussie, en is geen antwoord op de vraag omtrent motivatie. Mooie stropop.
Je vraag is een foute insteek want het zo beantwoorden zou betekenen dat er wellicht, nu dan ipv NL, US piloten vliegen. Ook dit lijkt mij weinig aannemelijk, net zo min als dit is aan te tonen.quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niks.
Zijn meer dan zat redenen te bedenken waarom ze dat onder de pet willen houden.
Maar kun je nog even antwoorden op de vraag waarom er dan wellicht VS piloten daar rondvliegen?
We hebben idd het filmpje waarin een VS piloot aangeeft er wel oren naar te hebben om daar te gaan vliegen ja.quote:
Eh, jawel, hier:quote:Vervolgens hang jij daar een heel verhaal over op dat er misschien toch wel VS piloten rondvliegen terwijl dat ook helemaal nergens gesteld wordt, ook niet door mij.
quote:Op vrijdag 20 februari 2026 19:14 schreef AchJa het volgende:
Maar zitten er daadwerkelijk US F16 vliegers?
Lijkt me voor de hand liggendquote:Het is me weer eens een volstrekt raadsel wat voor punt je nou weer eens wil maken.
Dat was anders wel het bericht:quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Je vraag is een foute insteek want het zo beantwoorden zou betekenen dat er wellicht, nu dan ipv NL, US piloten vliegen. Ook dit lijkt mij weinig aannemelijk, net zo min als dit is aan te tonen.
Ik heb ook wel eens ergens oren naar...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:43 schreef ExTec het volgende:
We hebben idd het filmpje waarin een VS piloot aangeeft er wel oren naar te hebben om daar te gaan vliegen ja.
Volgens mij stel ik jou de vraag of ze er daadwerkelijk zitten... Jij komt met de VS aanzakken.quote:Eh, jawel, hier:
Laat nou maar zien dat er NLD danwel USA vliegers rondvliegen daar. Daar mekker je steeds over nl.quote:Lijkt me voor de hand liggend
Er bestaan meer idealen dan vaderlandsliefde. Niet iedereen die acteert op een ideaal anders dan is een domme activist a'la kees koning. Ja, mensen acteren wel eens vanuit overtuiging, niet vanwege alleen $$$. Nee, ooit een screening gehad hebben in het leger sluit zoiets niet uit.
Want wat daar staat is wel waar ofzo...quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:47 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat was anders wel het bericht:
U.S. and Dutch Contractor Pilots Flying F-16s For Ukraine: Western Personnel Widely Relied on to Operate Complex Equipment
Dus niks "ipv".
De rest ga ik niet op in, want het is pijnlijk duidelijk dat je niet op de hoogte bent van waar we het over hebben.
Lol,quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:55 schreef AchJa het volgende:
Laat nou maar zien dat er NLD danwel USA vliegers rondvliegen daar. Daar mekker je steeds over nl.
Tsja... De link die ik gaf is ook niet waar toch?quote:Op vrijdag 20 februari 2026 20:59 schreef ExTec het volgende:
Lol,
Kan wel linkjes geven, maar die zijn toch niet waar.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |