Volgens diverse geruchten hebben de Oekraïners het front verder naar het westen opgeschoven.
Het is belangrijk te weten dat het Oekraïense leger de velden tussen Ternuvat en Solodke al enkele maanden controleert. De Oekraïners hebben het gebied kunnen consolideren en zijn naar het zuiden opgerukt.
![HBJZ1rdWcAAx2-J?format=jpg&name=medium]()
Zoals ik al had opgemerkt, wezen de bombardementen in het gebied al enkele weken op een geconsolideerde Oekraïense aanwezigheid, met aanzienlijke Russische aanvallen.
Deze plaatselijke aanvallen lieten ook zien hoe ver de Russische linie achterliep op de vlaggen.
![HBJNQr2XcAA9Hr8?format=jpg&name=medium]()
De noordelijke as biedt veel minder informatie, met uitzondering van een video.
Ook hier had ik de afgelopen drie maanden een groot grijs gebied open gelaten. De Oekraïners brachten versterkingen aan en drongen vervolgens geleidelijk terug achter de rivier de Vovocha.
Om dit te begrijpen, heb ik dankzij OSINT enkele dagen geleden ook gezien hoe het Oekraïense leger oprukte door het Russische leger zwaar aan te vallen en verschillende gebieden te heroveren.
![HBJSEBeXYAArpbo?format=jpg&name=large]()
Het Oekraïense leger lijkt de dorpen Orestopil, Sonivka, Oleksiivka, Novooleksandrivka en andere te hebben heroverd en rukt nu op naar de verdedigingslinie.
Vandaag werd ten noorden van Ternove een M113 gespot, wat betekent dat de rivier de Vovocha kan worden overgestoken door gepantserde voertuigen...
![HBJScjwbAAAhSJm?format=jpg&name=4096x4096]()
De vraag blijft nu of de Oekraïense opmars verder naar het zuiden zal doorzetten en daarmee de grijze zone zal verlaten en het gebied zal betreden dat onder Russische controle stond...
Het dorp Uspenivka, het centrum van de operatie, zou een doelwit kunnen zijn.
![HBJTI_ca0AAFIXU?format=jpg&name=4096x4096]()
In de komende dagen en weken zullen we bevestiging krijgen die zal bepalen of de blauwe lijn al dan niet naar de grijze zone kan worden verplaatst.
Voorlopig is voorzichtigheid geboden, vooral omdat Russische soldaten voortdurend aanvallen uitvoeren.
Wat zijn de gevolgen?
Ten eerste ondermijnen de goede resultaten van de afgelopen dagen bijna drie maanden van offensief door het Russische leger, dat deze sector tot prioriteit heeft gemaakt.
Het front rukt op weg van Zaporizja, maar ook van de belangrijkste verdedigingslinies die in aanbouw zijn.
![HBJUtvjWUAAM4hn?format=jpg&name=medium]()
Zoals ik al jaren doe, biedt mijn kaart van Oekraïense vestingwerken een overzicht. De weg naar Zaporizjzja wordt steeds verder versterkt.
Het terugdringen van het front zou de verdediging van Pokrovsk'e mogelijk kunnen verbeteren...