SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Ik mis de grote bek.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef quo_ het volgende:
En nog een grote bek ook.
https://nieuws.nl/buitenl(...)kritisch-over-europa
Mwa, das gewoon om Trump te paaien. Hij snapt donders goed dat een leider van een land met 5000 kernwapens niet hetzelfde is als een leider van een Zuid-Amerikaanse bananenrepubliek.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef quo_ het volgende:
Ik heb ook nooit begrepen waarom dat wij die schepen ook niet gewoon tegenhouden. Of al die 'onderzoekers' op onze Noordzee. Het is echt kinderlijk naïef.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef quo_ het volgende:
realistisch en terecht zou ik eerder zeggen...quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef quo_ het volgende:
Schoof daar op de achtergrondquote:Op donderdag 22 januari 2026 14:43 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
Wellicht uiteindelijk heel slim geweeest om budanov daar neer te zetten.
Zeerecht, dat is iets wat wij als Nederlanders ooit bedacht hebben en zorgt ervoor dat onze boten overal kunnen varen. Als je bedenkt dat in Europa bijna alle grote containerschipbedrijven zitten dan is dat zeerecht voor ons echt enorm belangrijk. Als wij ons daar niet aan houden dan staat het de rest van de wereld vrij om ons ook overal de toegang te weigeren en dan hebben we geen poot om op te staan.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:46 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik heb ook nooit begrepen waarom dat wij die schepen ook niet gewoon tegenhouden. Of al die 'onderzoekers' op onze Noordzee. Het is echt kinderlijk naïef.
Wat is nu echt een reden om het niet te doen?
Binnen een maand nu de FInnen, Italianen, AMerikanen, Britten en de Fransen die dit trucje gedaan hebben. Als men geen tegenreactie ziet is de kans hopelijk vrij groot dat het frequenter en door meer landen gaat gebeuren.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:00 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Zeerecht, dat is iets wat wij als Nederlanders ooit bedacht hebben en zorgt ervoor dat onze boten overal kunnen varen. Als je bedenkt dat in Europa bijna alle grote containerschipbedrijven zitten dan is dat zeerecht voor ons echt enorm belangrijk. Als wij ons daar niet aan houden dan staat het de rest van de wereld vrij om ons ook overal de toegang te weigeren en dan hebben we geen poot om op te staan.
Je hebt maar een paar van die mooi gelegen kutlandjes nodig om ons te weigeren en je kan weken aan een schipreis toevoegen. Wat voor problemen dat kan opleveren weten we wel van die blokkade van het Suez.
Ik snap de terughoudendheid van Europa daar wel in terwijl ik ook vind dat we die schepen hier niet in onze wateren moeten willen.
quote:
Ah de FvD wappies hebben het topic ook gevonden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef quo_ het volgende:
Daar wordt het leven wel een stuk simpeler van; alles wat je niet snapt of waar je het niet mee eens bent afdoen als fvd wappies.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:02 schreef skysherrif het volgende:
[..]
[..]
Ah de FvD wappies hebben het topic ook gevonden.
Want ik moet 1 van je eerste posts hier waar je alleen komt vertellen dat zelensky "OOK" nog eens een grote bek heeft heel serieus gaan nemen?quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:39 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar wordt het leven wel een stuk simpeler van; alles wat je niet snapt of waar je het niet mee eens bent afdoen als fvd wappies.
werd tijd. Zelensky heeft ook groot gelijk. We kunnen veel meer doen maar zijn te lafquote:Op donderdag 22 januari 2026 16:19 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat beelden van de Fransen.
Inderdaad, meerdere landen die het gewoon doen. Hadden we 2 jaar geleden al moeten doen. Tis niet alsof we willekeurige cruiseschepen enteren ofzo. De Russen weten ook dat ze met die schepen op de blaren kunnen gaan zitten.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:01 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Binnen een maand nu de FInnen, Italianen, AMerikanen, Britten en de Fransen die dit trucje gedaan hebben. Als men geen tegenreactie ziet is de kans hopelijk vrij groot dat het frequenter en door meer landen gaat gebeuren.
Ik post een artikel uit een serieus medium en geef er een mening over.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:56 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Want ik moet 1 van je eerste posts hier waar je alleen komt vertellen dat zelensky "OOK" nog eens een grote bek heeft heel serieus gaan nemen?
Ik zou zeggen maken een serieuze post en probeer het opnieuw.
Ik had beter moeten weten dan te verwachten dat er daadwerkelijk iets serieus uit je zou komen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:16 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik post een artikel uit een serieus medium en geef er een mening over.
Dat is al een serieuze post. Heel wat anders dan jouw wappie gejammer.
Maak dat je weg komt met je getroll.
En ben jij al serieus in gegaan op het EW artikel?quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:17 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik had beter moeten weten dan te verwachten dat er daadwerkelijk iets serieus uit je zou komen.
Het blijft natuurlijk wel dweilen met de kraan open.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:23 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
De fransen hebben een Russische olietanker in de schaduwvloot geenterd.
[ afbeelding ]
Tweede keer geloof ik, eerder al eens in de baltische zee geloof ik. Maar dat had vooral te maken omdat men het schip linkte aan drone lanceringen over Europa en niet per se omdat ze in de schaduwvloot zaten.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Voor het eerst? Goed nieuws wel.
quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:21 schreef quo_ het volgende:
[..]
En ben jij al serieus in gegaan op het EW artikel?
Meer dan wat wappie geleuter en een paar goedkope gelinkte plaatjes zie ik namelijk niet.
jaquote:Op donderdag 22 januari 2026 15:47 schreef skysherrif het volgende:
Als je elke dag ballistische en kruisraketten ziet die zojuist je warmteinfrastructuur hebben vernield en je burgers hebben gedood die voor grote delen uit westerse componenten bestaan omdat wij niet echt ons best doen om te zorgen dat alle sancties worden nageleefd en dat de kosten voor die raketten worden gefinancierd omdat wij sinds de start van de oorlog meer geld voor russisch gas etc hebben betaald dan Oekraine hebben geholpen is een beetje cynisme wel op zijn plaats.
Of het slim is weet ik niet.
Wel grappig dat op het moment dat Zelensky zei waarom doet Europa niet hetzelfde met olietankers als de US, precies dat moment Macron tweette dat ze een Russische olietanker in beslag hadden genomen.
Het zijn wel weer simpele oneliner die nergens op slaan.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:39 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daar wordt het leven wel een stuk simpeler van; alles wat je niet snapt of waar je het niet mee eens bent afdoen als fvd wappies.
Die trilaterale meeting bedoelde ik. Andere post was antwoord op de schepen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:25 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Tweede keer geloof ik, eerder al eens in de baltische zee geloof ik. Maar dat had vooral te maken omdat men het schip linkte aan drone lanceringen over Europa en niet per se omdat ze in de schaduwvloot zaten.
Schaduwvloot als reden is vgm wel voor het eerst ja.
Oh sorry, ja eerste keer geloof ik.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die trilaterale meeting bedoelde ik. Andere post was antwoord op de schepen.
https://t.me/ua_42nd_ombr/1011quote:onight, some fools on quad bikes decided to play the "breakthrough" game and rushed towards Novopavlivka. But the pilots of the 3rd Motor Rifle Brigade, 2nd Motor Rifle Brigade, BBS "Perun", and the Motor Rifle Brigade quickly showed them their place - they completely put an end to this clownery. The result was a pile of dead bodies and wrecked vehicles. That's the whole "heroic" attempt of the enemy.
quote:The Security Service of Ukraine (SBU) struck the "Tamanneftegas" oil terminal in Kuban'.
This port is one of the largest in the Black Sea region and handles the transshipment of oil, gas, and ammonia. Its tank park for storing oil products and liquefied gas exceeds 1 million cubic meters.
As a result of the attack, technological pipelines at the docks were damaged. A number of tanks with vacuum gas oil and tanks with fuel oil were also damaged. Damage to the shut-off valves was noted in them, which led to a leak of oil products and subsequent fire. The total area of the fire was about 7 thousand square meters.
Dark Macron.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:23 schreef skysherrif het volgende:
[ x ]
De fransen hebben een Russische olietanker in de schaduwvloot geenterd.
[ afbeelding ]
Mannen van mobilisatie leeftijd? :pquote:Op donderdag 22 januari 2026 19:19 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/spannin(...)-probleem.html#nujij
Zelensky vind ik niet in de positie om te sneren naar Europa, of wil die zijn vluchtelingen terug?
Hij herhaalt het Trump/VS talking point.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:26 schreef skysherrif het volgende:
Daarnaast zegt Zelensky volgen mij wat 90% van ons in het groenland topic zegt?
Ik denk dat hij niet ondankbaar is hoor, maar oprechte frustratie over het trage handelen van de EU als moloch in vele zaken. Zoals ik zei of het verstandig is om het zo te uiten dat weet ik inderdaad ook niet. Het kan zomaar verkeerd schieten in wat keelgatten of verkeerd worden opgevat.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hij herhaalt het Trump/VS talking point.
Het is hypocriet om Vance en Trump dan te bekritiseren en als Zelensky hetzelfde zegt te knikken.
Hij heeft wel gelijk maar hij krijtgt miljarden van Europa en al zijn gevluchte inwoners worden netjes warm opgevangen.
Iets meer dankbaarheid lijkt me op zijn plaats
In Europa is het verschil tussen praatjes en daden nogal groot. Als je land lijdt, is dat lastig te verkroppen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:42 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik denk dat hij niet ondankbaar is hoor, maar oprechte frustratie over het trage handelen van de EU als moloch in vele zaken. Zoals ik zei of het verstandig is om het zo te uiten dat weet ik inderdaad ook niet. Het kan zomaar verkeerd schieten in wat keelgatten of verkeerd worden opgevat.
EU is een politiek economische unie, daar kun je ook geen harde militaire acties van verwachten.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
In Europa is het verschil tussen praatjes en daden nogal groot. Als je land lijdt, is dat lastig te verkroppen.
Oekraïne voor het blok zettenquote:Op donderdag 22 januari 2026 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
EU is een politiek economische unie, daar kun je ook geen harde militaire acties van verwachten.
Dat ligt weer bij de NAVO waar Oek geen lid van is.
De EU steunt met enorme bedragen en hulp.
Nu praat die met Trump en komt die met Trump praatjes.
De EU hoeft helemaal niks en kan die steun ook gewoon intrekken.
EU leiders moeten toch tanden laten zien?
Gelijk bam erover en Oekraïne voor het blok zetten hier. Ga maar proberen in Rusland geld te halen dan.
Wij hebben geen megalomane mafklappers aan het roer van de EUquote:Op donderdag 22 januari 2026 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Zelensky bij Von der Leyen en Katja op audiëntie met TV camera’s , eerst zijn kleding bekritiseren en dan schreeuwen “You Dont hold the cards!”
“You are not thankfull, you Dont show respect!”
zie je het al voor je?
Moreel consistente uitspraken doen op fok is natuurlijk iets heel anders dan die uitspraken doen als leider van een land in oorlog. Hij heeft morgen misschien wel de meest belangrijke gesprekken tot nu toe, trilaterale samen met Amerika en Rusland, natuurlijk gaat hij dan niet de dag vantevoren Amerika aanvallen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
EU is een politiek economische unie, daar kun je ook geen harde militaire acties van verwachten.
Gelijk bam erover en Oekraïne voor het blok zetten hier. Ga maar proberen in Rusland geld te halen dan.
Hij zegt helemaal geen gekke dingenquote:Op donderdag 22 januari 2026 19:19 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/spannin(...)-probleem.html#nujij
Zelensky vind ik niet in de positie om te sneren naar Europa, of wil die zijn vluchtelingen terug?
Inderdaad en nog kritiek hebben op de Navo ook. Gast waar bemoei je je mee. Stik lekker in die Oekraïne van je.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef quo_ het volgende:
Er moet in Oekraïne een mentaliteitsverandering komen om de Russen er gewoon een keer uit te werken.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hij zegt helemaal geen gekke dingen. Er is een mentaliteitsverandering nodig in Europa.
Terecht. Nu is het klaar. Opzouten uit Oekraïnequote:Op donderdag 22 januari 2026 23:36 schreef Perrin het volgende:
Witkoff vertelt Poetin dat Oekraïne nu klaar moet zijn, anders wordt Iran geregimechanged.
[ x ]
Dus wij moeten net zo worden als de VS, schreeuwen, bombarderen en dreigen?quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Hij zegt helemaal geen gekke dingen. Er is een mentaliteitsverandering nodig in Europa.
Heb je enig idee wat de gevolgen voor ons zijn als Rusland Oekraïne volledig weet te bezetten? Die steun is geen liefdadigheid ofzo. Het is gewoon keihard strategisch belang voor Europa.quote:Op donderdag 22 januari 2026 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Misschien moeten ze dan eens daadwerkelijk druk zetten op de agressor en de sancties verder verzwaren, in plaats van dit geouwehoer met 2 vastgoedboys die geen enkele kaas gegeten hebben van geopolitiek. Rusland houdt iedereen aan het lijntje, bombardeert rustig verder en veegt ondertussen elk voorstel van tafel.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 01:45 schreef xzaz het volgende:
[..]
Terecht. Nu is het klaar. Opzouten uit Oekraïne
Wat maakt dit plaatje duidelijk, vuren tegen de kou of waar kijk ik nu naar?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[ x ]
Een leuk draadje voor de “ja maar PPP”-roepers.
Nee, maar heb je die speech van Zelensky gekeken? Want als je dat had gedaan was je niet met zo een uit de context gerukt antwoord gekomen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus wij moeten net zo worden als de VS, schreeuwen, bombarderen en dreigen?
Oké.
Je moet het draadje lezen. Wat het duidelijk maakt is dat de Kremlin-lijn dat de welvaart van Igor in de straat van gelijk niveau is als in West-Europa, gewoon klinkklare onzin is. Het is meer een kwestie van “iedereen even arm”.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:48 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wat maakt dit plaatje duidelijk, vuren tegen de kou of waar kijk ik nu naar?
Ik denk dat Europa er juist goed aan doet om zich te laten voorstaan op respect voor internationale wet- en regelgeving. Uiteindelijk komen we daar verder mee dan ons te verlagen tot het niveau van Trump, Putin en Xi. Trump wordt met zijn vredesclubje letterlijk omgeven door een verzameling autoritaire leiders en kleptocraten. Laat ons een succesvol alternatief zijn. Daarvoor moet wel de politieke verdeeldheid eraf.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:07 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nee, maar heb je die speech van Zelensky gekeken? Want als je dat had gedaan was je niet met zo een uit de context gerukt antwoord gekomen.
Wij moeten samenwerken, geloven in onze krachten, risico's durven nemen, vervelende keuzes durven maken en ons niet door een seniele bejaarde met wat nalopers, keer op keer in een hoekje laten pesten. Daar is geen geschreeuw, gedreigd of bom voor nodig.
Wél samenwerking, vertrouwen in onszelf en besef dat de wereld hierbij officieel geen gezellige plek meer is waar je je toekomst af kan laten hangen van anderen buiten de EU.
Ik heb geen Twitter account, dus kan draadjes niet lezen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je moet het draadje lezen. Wat het duidelijk maakt is dat de Kremlin-lijn dat de welvaart van Igor in de straat van gelijk niveau is als in West-Europa, gewoon klinkklare onzin is. Het is meer een kwestie van “iedereen even arm”.
Fijn hè zo'n stuurloos schipquote:Op donderdag 22 januari 2026 19:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wij hebben geen megalomane mafklappers aan het roer van de EU
Zolang Poetin als hoogste autoriteit in rusland niet de moeite neemt om met Zelensky te ontmoeten en te praten zal er nooit vrede of iets wat er ook maar op lijkt komen.quote:
Heerlijk, rust en stabiliteit heerlijke welvaart veiligst gebied in de wereld. Mensen geven aan het gelukkigst hier te zin binnen de eu en diens invloedsfeerquote:
Je zou toch zeggen dat er ergens een tussenvorm mogelijk is tussen een stuurloos, wijfelend kippenhok en een maffe eindbaas.quote:
Ja dat is leuk in het vorige tijdperk waarin we rustig ons ding konden doen tijdens Pax Americana. Dat tijdperk is nu voorbij. Lekker in onze hangmat genieten is prettig, maar we moeten aan de bak. Veiligheid is niet meer vanzelfsprekend, er staan weer vijanden voor de poort.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Heerlijk, rust en stabiliteit heerlijke welvaart veiligst gebied in de wereld. Mensen geven aan het gelukkigst hier te zin binnen de eu en diens invloedsfeer
Ik kan je sarcasme wel waarderen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Heerlijk, rust en stabiliteit heerlijke welvaart veiligst gebied in de wereld. Mensen geven aan het gelukkigst hier te zin binnen de eu en diens invloedsfeer
trumps visie is de enige juistequote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou toch zeggen dat er ergens een tussenvorm mogelijk is tussen een stuurloos, wijfelend kippenhok en een maffe eindbaas.
Ik denk in ieder geval dat Poetin banger voor Trump is dan voor ons.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 09:13 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
trump visie is de enige juiste
Nou ja dat laatste moet je Poetin dan wel meegeven!quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je moet het draadje lezen. Wat het duidelijk maakt is dat de Kremlin-lijn dat de welvaart van Igor in de straat van gelijk niveau is als in West-Europa, gewoon klinkklare onzin is. Het is meer een kwestie van “iedereen even arm”.
Nee feiten. Zoek maar op.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:58 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Ik kan je sarcasme wel waarderen.
Dat is meer ondanks het EU moloch, veel landen zoals Duitsland, Nederland, Belgie hadden al lang vóór de EU al haar wortels geschoten om rijk en gelukkig te worden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:51 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dat klopt. Hier staat de deur open. In China niet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 09:55 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Nee feiten. Zoek maar op.
Er is een reden dat mensen massaal hierheen vluchten ipv naar heil holes als rusland, witrusland etc.
Ik leef in een heel fijn land en heel fijne unie.
Voor de eu, was er elke 25 jaar oorlog binnen de eu zone. En dat had altijd direct effect op alle buurlanden. Een gezamelijke unie creert gezamelijke belangen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is meer ondanks het EU moloch, veel landen zoals Duitsland, Nederland, Belgie hadden al lang vóór de EU al haar wortels geschoten om rijk en gelukkig te worden.
Er willen meeer chinezen in het westen wonen dan westerlingen in China....quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:04 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Dat klopt. Hier staat de deur open. In China niet.
Dat is heel wat anders.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:07 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Voor de eu, was er elke 25 jaar oorlog binnen de eu zone. En dat had altijd direct effect op alle buurlanden. Een gezamelijke unie creert gezamelijke belangen.
Toen de provinvies nog zelfstandige naties waren was er ook constant oorlog tussen de handelssteden. Pas toen dit geunificeerd werd en vrij handel en vrij toegang van personen en goederen kwam er vrede.
Voorbeelden zijn oneindig.
Invasie? Leuke kremlin perspectief. Een invasie waar je 10 jaar lang je best voro moet doen om bij te mogen komen? Waar je zelf via democratische weg bij moet aankloppen. waar 28 landen onafhankelijk goedkeuring voor geven.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders.
De EU (centraal en west europa) was allang voor de EU een geciviliseerde continent met rijkdom, welvaart, cultuur. Of eigenlijk gewoon: de Renesaince.
Dat hebben wij niet te danken aan de EU. Dat in de basis niks anders is dan invasieve mogendheid dat gezond weefsel verdringt.
Ok.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:13 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Invasie? Leuke kremlin perspectief. Een invasie waar je 10 jaar lang je best voro moet doen om bij te mogen komen? Waar je zelf via democratische weg bij moet aankloppen. waar 28 landen onafhankelijk goedkeuring voor geven.
Luister Kremlinfan, Rusland is een gefaalde staat waar geen volk onderdeel van wil zijn. accepteer het gewoon de EU is superieur in vergelijking met het Kremlinm
Welke visie heb je het over.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 09:13 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
trumps visie is de enige juiste
Nee, je hebt geen clou.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is meer ondanks het EU moloch, veel landen zoals Duitsland, Nederland, Belgie hadden al lang vóór de EU al haar wortels geschoten om rijk en gelukkig te worden.
Ja, dat je de doelpalen liet staan was teveel gevraagd.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders.
De EU (centraal en west europa) was allang voor de EU een geciviliseerde continent met rijkdom, welvaart, cultuur. Of eigenlijk gewoon: de Renesaince.
Dat hebben wij niet te danken aan de EU. Dat in de basis niks anders is dan invasieve mogendheid dat gezond weefsel verdringt.
Hahahaha. Denk dat maar. De gezondheidszorg is daar beter, goedkoper en de levensstandaard is daar ook beter. Het is er ook veiliger op straat.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Er willen meeer chinezen in het westen wonen dan westerlingen in China....
Dus wederom hier hebben mensen het beter.
Mensen stemmen met hun voetenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:08 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Er willen meeer chinezen in het westen wonen dan westerlingen in China....
Dus wederom hier hebben mensen het beter.
natiestaten boven globalistische waanbeeldenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Welke visie heb je het over.
Hard iets roepen en dan weer TACO?
Nee, ik heb niet de gewoonte om zijn gebrabbel te sane-washen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:22 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
natiestaten boven globalistische waanbeelden
daar kon je toch zelf ook opkomen?
Nee, nee en nee.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:21 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Hahahaha. Denk dat maar. De gezondheidszorg is daar beter, goedkoper en de levensstandaard is daar ook beter. Het is er ook veiliger op straat.
Not yet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:21 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Hahahaha. Denk dat maar. De gezondheidszorg is daar beter, goedkoper en de levensstandaard is daar ook beter. Het is er ook veiliger op straat.
Dat kantelmoment is al een paar jaar terug geweest.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Not yet.
Maar dat kantelmoment kan binnen 15 jaar komen.
Frankrijk en UK zijn héél hard op weg.
Wat minder CCP propaganda tot je nemen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:29 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Dat kantelmoment is al een paar jaar terug geweest.
Een deel van Rusland zal zeker rijker zijn dan landen zoals Bulgarije of de onderklasse van UK of Frankrijk.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:29 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Gelukkig dan maar dat de EU zijn rol als moreel centrum in dit geval netjes vervult en zorgdraagt voor een wereld waar Russisch imperialisme niet zomaar de vrije hand krijgt.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:30 schreef xzaz het volgende:
Zonder de EU lag Zelensky-'ik wil meer geld' al onder de grond.
Ja, alleen jij verwart de gem. ongeintresseerde rus met jezelf.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
Poetin is een full scale war begonnen tegen kinderloosheid in Rusland.
Die knakker gaat allerlei birth programs opzetten om het tij te keren. Maak je geen zorgen, dat gaat hier ook wel gebeuren.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, alleen jij verwart de gem. ongeintresseerde rus met jezelf.
Volk daar haalt z'n schouders op mbt zijn kindervriendelijke lippendienst.
Vooraf afgesproken.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:35 schreef Elan het volgende:
Die Zelensky heeft wel een grote bek als het op Europa aan komt. Iets meer dankbaarheid zou toch op zijn plaats zijn.
En Trump liep hij weer te pijpen zoals gewoonlijk.
Mooi dus dat Nederland voorop loopt in die steun.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:30 schreef xzaz het volgende:
Zonder de EU lag Zelensky-'ik wil meer geld' al onder de grond.
Oh en dat gaat werken denk je? Vrouwen die zonder man in armoede opgroeien, kinderen zonder vaders. Massale PTSS en alcoholisme. Armoede en mannen die bij duizenden per dag sterven aan het front. Echt een plek waar je als vrouw een kind op de wereld wil zetten.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een deel van Rusland zal zeker rijker zijn dan landen zoals Bulgarije of de onderklasse van UK of Frankrijk.
Maar globaal gezien is dat punt nog niet geevenaard.
Bovendien hebben de Russen de zelfde majeure problemen als wij: demografie.
Dat Europa (de EU) veiliger, welvarender en een betere levensstandaard kent is inmiddels echt wel achterhaald. Dat dit anders moet is duidelijk maar dan moet je de waarheid kunnen zien voor wat het is.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:32 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Een deel van Rusland zal zeker rijker zijn dan landen zoals Bulgarije of de onderklasse van UK of Frankrijk.
Maar globaal gezien is dat punt nog niet geevenaard.
Bovendien hebben de Russen de zelfde majeure problemen als wij: demografie.
Punt is dan wat jij zegt niet klopt. Het is niet dat heel Rusland aan het front staat.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh en dat gaat werken denk je? Vrouwen die zonder man in armoede opgroeien, kinderen zonder vaders. Massale PTSS en alcoholisme. Armoede en mannen die bij duizenden per dag sterven aan het front. Echt een plek waar je als vrouw een kind op de wereld wil zetten.
Er zijn er al meer dood aan het front dan de 800.000 die jij opnoemt.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Punt is dan wat jij zegt niet klopt. Het is niet dat heel Rusland aan het front staat.
Het zijn er meen ik rond de 800.000
En veel offensief werk gebeurt met artillerie en drones.
Parels voor de zwijnen, voor iemand iemand die werkelijk alles door z'n roze "Putin Sterke Man" bril bekijkt, dat realiseer ik me,quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die knakker gaat allerlei birth programs opzetten om het tij te keren. Maak je geen zorgen, dat gaat hier ook wel gebeuren.
Invasie? Alles wat in Brussel wordt besloten, is geaccordeerd door de lidstaten. Door regeringsleiders, ministers van buitenlandse zaken of door EP’ers (je weet wel, die jij zelf mag kiezen).quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders.
Meer dan 800.000 Russische doden?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:40 schreef Elan het volgende:
Er zijn er al meer dood aan het front dan de 800.000 die jij opnoemt.
Dit is hoe jij Europa percipieert. Waarom vallen de geboortecijfers hier dan ook zo tegen? En waarom zijn in landen zoals India of arme Afrikaanse landen de geboortecijfers dan zo hoog?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Behalve dan geen oorlogjes voeren en andere banale dingen zoals zorgen voor goede stabiele economie, goede gezondheidszorg, goede huisvesting, enzo.
Armoede/onontwikkeldheid.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is hoe jij Europa percipieert. Waarom vallen de geboortecijfers hier dan ook zo tegen? En waarom zijn in landen zoals India of arme Afrikaanse landen de geboortecijfers dan zo hoog?
Waar zitten we op, denk je?quote:
Toch nog toe doen de eu landen het 10 keer beter dan de natiestaten.... zoals Witrusland, Rusland en al die verzal staten in centraal asie.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:22 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
natiestaten boven globalistische waanbeelden
daar kon je toch zelf ook opkomen?
Grote steden waar het artsen tekort zo groot is dat er nog maar 3 dokters zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Oh en dat gaat werken denk je? Vrouwen die zonder man in armoede opgroeien, kinderen zonder vaders. Massale PTSS en alcoholisme. Armoede en mannen die bij duizenden per dag sterven aan het front. Echt een plek waar je als vrouw een kind op de wereld wil zetten.
Casualties vertaalt in NLs naar: doden en gewondenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijna 1.2 miljoen.
https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/
Tot nog toe gaan de onderhandeling als volgt: Poetin slijmt bij Trump. komt trumpje met een voorstel, en zegt de eu nee, en gaat trumpje weer moet poetin praten.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Vooraf afgesproken.
Hij kan wel tegen Trump zeggen dat hij een lelijk oranje hoofd heeft met dunner worden haar, en dat Macron een mooie blauwe zonnebril draagt en een mooi accent heeft. Maar dan weet hij - en de eu liberalen - hoe dat eindigt.
Casuaties =/= doden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijna 1.2 miljoen.
Maar aan de andere kant mogen we ook wel ophouden met doen alsof de sleutel (wat is het voor elke dode 1 gewonde, 1 awol, 1 pow) universeel is.quote:
Je legt de onhoudbare sleutel er naast?quote:
Oh ja dat is ook zo.quote:
Dat is een andere discussie maar men moet geen onwaarheden verkondigen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant mogen we ook wel ophouden met doen alsof de sleutel (wat is het voor elke dode 1 gewonde, 1 awol, 1 pow) universeel is.
Gewonden worden massaal aan hun lot overgelaten, gezondheidszorg zuigt grote tijd aldaar.
Daar heb je gelijk in, maar jijzelf lijkt inzake deze materie wel erg vastgeroest.quote:
Nee, die hou ik er niet naast.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:04 schreef ExTec het volgende:
Je legt de onhoudbare sleutel er naast?
400.000 doden, = ook 400.000 gewonden, + 400.000 awol/pow = 1,2 miljoen?
Je weet hoe ome Vlad denkt over zaken zoals euthanasie, zelfde geslacht huwelijk of abortus? Poetin is geen product van de verlichting.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:49 schreef ExTec het volgende:
[..]
Armoede/onontwikkeldheid.
En dat laatste, geld dus niet voor rus, waar voorbehoedsmiddelen en abortus gewoon overal beschikbaar is vanwege communistische erfenis.
Tjah, alles om de moed er voor de Oekraieners in te houden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijna 1.2 miljoen.
Nee, die verhouding is helemaal nergens keihard weggeschreven. Het kan varieren van 1 op dik 1 tot 1 op 13 ofzo.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar jijzelf lijkt inzake deze materie wel erg vastgeroest.
En hoeveel bij de Oekrainers?quote:
Nee, en jij ook niet. Jij projecteert wat in je straatje past op hem.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je weet hoe ome Vlad denkt over zaken zoals euthanasie, zelfde geslacht huwelijk of abortus?
Maar de cijfers komen overweldigend vanuit oekraine. Meestal nog incl. video om het te bewijzen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:14 schreef AchJa het volgende:
1 Dode op ergens tegen de 2 gewonden lijkt me een redelijke inschatting vwb deze oorlog.
Aha.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar de cijfers komen overweldigend vanuit oekraine. Meestal nog incl. video om het te bewijzen.
Gezien Russische tactieken en logistiek lijkt me dat een heel verdedigbare inschatting.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, die verhouding is helemaal nergens keihard weggeschreven. Het kan varieren van 1 op dik 1 tot 1 op 13 ofzo.
1 Dode op ergens tegen de 2 gewonden lijkt me een redelijke inschatting vwb deze oorlog.
Wat dacht je wat de Oekrainers aan verliezen lijdt?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gezien Russische tactieken en logistiek lijkt me dat een heel verdedigbare inschatting.
En laten we wel wezen, 400K is nog steeds onvoorstelbaar veel. En de resterende ~800k (ex-)gewonden huppelen vast ook niet allemaal weer zo fris als een hoentje rond.
Je moet je ergens op baseren he.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Aha.
De hoeveelheid video's maakt dat jij een conclusie trekt.
Ik gok ongeveer de helft van de Russen, maar met een hoger overlevingspercentage. Ipv 1 dode per 2 gewonden, 1 op de 6 oid. Maar de echte getallen weten we natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat dacht je wat de Oekrainers aan verliezen lijdt?
Gast, ik ben niet gay hé.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:33 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je moet je ergens op baseren he.
Weer anderen baseren alles op hun liefde voor de "Sterke Man".
Dan vind ik videobeelden wat betrouwbaarder.
Ik denk dat je dat zelf ook niet gelooft.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik gok ongeveer de helft van de Russen, maar met een hoger overlevingspercentage. Ipv 1 op de 2, 1 op de 6 oid. Maar de echte getallen weten we natuurlijk niet.
Daar is niks mis mee, he, het is 2026.quote:
Nee.quote:Het is wel zo dat hij een goed getraind lichaam heeft voor een oude knakker.
En het is ook waar wat je zegt, het is een sterke man. Zowel mentaal als fysiek. Daar zijn wijs in Europa ook naar op zoek.
Probeer het nog eens, maar nu met argumenten.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:36 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat zelf ook niet gelooft.
Nee het gaat lekker met een stel wijven aan het roep a la vd leyen en kallas.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee, he, het is 2026.
[..]
Nee.
Hele wereld is bang voor Trump. Niet vanwege zijn sterke leiderschap of doordachte besluitvaardigheid. Maar omdat er niets gevaarlijker is dan een psychiatrische patiënt met veel macht. Onvoorspelbaarheid gecombineerd met narcisme en emotioneel handelen is een bijzonder gevaarlijke cocktail voor een persoon met macht.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 09:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk in ieder geval dat Poetin banger voor Trump is dan voor ons.
Ja, hoe durven ze uit hun keuken te komen he?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee het gaat lekker met een stel wijven aan het roep a la vd leyen en kallas.
Want Oekraine heeft de exacte getallen ofzo? En die zullen niet overdrijven?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:20 schreef ExTec het volgende:
Maar de cijfers komen overweldigend vanuit oekraine. Meestal nog incl. video om het te bewijzen.
Dat geldt net zo goed voor de Oekraieners want de geneeskundige afvoer is gewoon niet te doen in de omgeving van het front.quote:En die sorteren niet voor op dat een bloedende yuri een uur later kassie wijlen is.
Ik denk van niet.quote:Aantal doden is dus hoger.
Heb het gefixed voor je. Het is maar net waar je je tot aangetrokken voelt #ikbennietgayhequote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Gast, ik ben niet gay hé.
Het is wel zo dat hij een goed getraind lichaam heeft voor een oude knakker.
En het is ook waar wat je zegt, het is een sterke man. Zowel mentaal als fysiek. Daar ben ik in Europa ook naar op zoek.
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:38 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, hoe durven ze uit hun keuken te komen he?
Rus executeert gewoon gewonden.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:39 schreef AchJa het volgende:
Dat geldt net zo goed voor de Oekraieners want de geneeskundige afvoer is gewoon niet te doen in de omgeving van het front.
Fijn om te horen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:40 schreef phpmystyle het volgende:
Eerlijk: soms haat ik je omdat je mijn bloed onder mijn nagels vandaan haalt
Niet zo hatelijkquote:
Fok is voor mij tijdverdrijf hoor. Maar dat betekent niet dat ik daar binnen niet doelgericht een bepaalde kant op kan.quote:
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:43 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar dat betekent niet dat ik daar binnen niet doelgericht een bepaalde kant op kan.
Dat is vrij overdreven.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat is leuk in het vorige tijdperk waarin we rustig ons ding konden doen tijdens Pax Americana. Dat tijdperk is nu voorbij. Lekker in onze hangmat genieten is prettig, maar we moeten aan de bak. Veiligheid is niet meer vanzelfsprekend, er staan weer vijanden voor de poort.
Maar die 'meatwaves' . Dat was twee jaar geleden het verhaal dat Rusland hele bataljons zo het vuur in liet rennen om daar afgeknald te worden want 'Rusland geeft toch niks om mensenlevens'quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:31 schreef Spablauw214 het volgende:
Je kan gewoon naar historische data kijken. Die meatwaves leveren veel slachtoffers op tegen zeer bescheiden winst. De Russen boeit dat blijkbaar niet maar het is weinig efficiënt. Het voordeel van een dictatuur is dat je geen last hebt van een bevolking die kritische vragen stelt.
Bij de Somme lag de verhouding dood/gewond op 1:2. Aan het Russische front 1:1. Het zal ergens in het midden liggen.
Klopt, maar dan moeten wij als NAVO wel een geheel blijven om een geduchte afschrikking te blijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is vrij overdreven.
We hebben veel militaire conflicten gezien in voormalig Sovjet-gebied, waarbij Oekraïne de meest zware is, maar nog nooit op grondgebied van de EU of NAVO.
En dat valt ook niet vte verwachten.
Rusland wordt nu neergezet als een reëele bedreiging voor Europa. Dat is begrijpelijk, omdat iedereen moet worden wakker geschud om weer orde op zaken te stellen.
Maar realistisch gezien is de kans erg klein dat Rusland daadwerkelijk gaat aanvallen.
Dus verdediging beter op orde: is zeker nodig.
Maar laten we ook niet overdrijven wat betreft de dreiging.
Oh, dat komt wel goed.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, maar dan moeten wij als NAVO wel een geheel blijven om een geduchte afschrikking te blijven.
We hebben al genoeg Russische trollen....quote:Op vrijdag 23 januari 2026 10:29 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Het is vooral raar dat we dit moeten gissen. Dat zoiets niet uitlekt of door neutrale media eens wordt geanalyseerd.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:12 schreef LXIV het volgende:
Het is extreem moeilijk het aantal doden van de tegenstander in te schatten... Zelfs bij een vuurgevecht op korte afstand is dat al niet te doen. Laat staan bij een artilleriebeschieting. Uit vuurgevechten aan eigen zijde blijkt vaak dat ondanks het heftige vuur er toch wonderbaarlijk veel mensen toch met wat kleerscheuren wegkomen. Dus je denkt een enorme berg vuur op een tegenstander te gooien, maar de effectieviteit valt dan tegen.
Denk dat Achja wel de juiste ordegrootte heeft met 400.000. Maar met een zeer ruime marge. Laten we wel wezen, net alsof dit niet een bizar aantal mensen is. Dat is 8x Vietnam voor de USA, wat veel langer duurde.
De verliezen van de Oekraine zullen van dezelfde ordegrootte zijn, dus niet 10x meer of minder. Welliswaar heeft Oekraine beter intel, maar Rusland weer een overmacht aan artillerie. Gewondenafvoer is voor allebei extreem moeilijk. Omdat Rusland nog steeds de aanvallende partij is zullen de verliezen voor Oekraine waarschijnlijk wat lager zijn, laten we zeggen zo'n 200-300K. Ook een bizar aantal.
In principe hebben de landen van de EU ruim voldoende bevolking, technische kennis en BNP om Rusland buiten de deur te houden, klopt. Maar het gaat wel een stuk duurder worden zonder henquote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, dat komt wel goed.
Evt zonder de VS.
Dat scheelt ook een hoop doden, waar de VS toch niet dankbaar voor is.
Dat werd het sowieso al, met die 5% bbp die ze van Trump moesten hanteren.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
In principe hebben de landen van de EU ruim voldoende bevolking, technische kennis en BNP om Rusland buiten de deur te houden, klopt. Maar het gaat wel een stuk duurder worden zonder hen
Ja. Dat is opgeteld al meer als het BNP van heel Rusland, dus zou genoeg moeten zijn!quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:42 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat werd het sowieso al, met die 5% bbp die ze van Trump moesten hanteren.
Die exacte gegevens hebben alleen Rusland en Oekraine zelf. (van de eigen zijde). Die gegevens worden strikt geheim gehouden om de tegenstander geen inzicht te geven.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:41 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het is vooral raar dat we dit moeten gissen. Dat zoiets niet uitlekt of door neutrale media eens wordt geanalyseerd.
Artillerie Inrichtingen/Hembrug 2.0.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Drones voor Oekraïne maakte we al in de voormalige Nedcar fabriek in Born en nu gaan we hopelijk ook weer munitie produceren.
Valse stellingen betwisten is trollen? Geen wonder dus...quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
We hebben al genoeg Russische trollen....
Daar hoeft niet ook nog een Chineze trol bij.....
China loopt echt nog achter vergeleken met het Westen.
Maar ja heeft wel potentie.
Nee, rare statements maken over hoe China in alles verder is dan het Westen is gewoon vals en typische Chineze overheids propaganda.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:45 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Valse stellingen betwisten is trollen? Geen wonder dus...
Goed lezen bianca want ik betwist enkel een naar mijn mening valse stelling. Niet alles is daar 'verder.' Het is vooral beter geregeld. Zeker de zaken die ik noemde. Daarnaast spel je "Chinese" al twee keer verkeerd hè.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, rare statements maken over hoe China in alles verder is dan het Westen is gewoon vals en typische Chineze overheids propaganda.
Met name Rusland is hier heel precies mee bezig. Van het totale aantal slachtoffers zou volgens bepaalde bronnen bijvoorbeeld minimaal 25% gevangenen betreffen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:47 schreef LXIV het volgende:
Zowel Ukraine als Rusland gebruiken de oorlog ook wel om van allerlei ongewenste elementen in hun samenleving af te komen. Dus of het echt 'verliezen' zijn in de betekenis dat deze samenlevingen ze echt gaan missen maatschappelijk gezien is ook nog de vraag. Er zijn ook hele legers met alcoholisten en andere verslaafden, criminelen, moordenaars, laagbegaafden, asocialen etc opgeruimd op deze wijze. Als het gros van de doden uit de onderste 2% van de samenleving komt is het (hard gezegd) ook 'opgeruimd staat netjes'
Vind ik nogal een boude uitspraak. Dat alcoholisten en lowlifes eerder vatbaar zijn - of in aanmerking komen voor een baan in het leger - is meer logische statistiek dan dat je kan beweren dat men dit bewust doet.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:47 schreef LXIV het volgende:
Zowel Ukraine als Rusland gebruiken de oorlog ook wel om van allerlei ongewenste elementen in hun samenleving af te komen. Dus of het echt 'verliezen' zijn in de betekenis dat deze samenlevingen ze echt gaan missen maatschappelijk gezien is ook nog de vraag. Er zijn ook hele legers met alcoholisten en andere verslaafden, criminelen, moordenaars, laagbegaafden, asocialen etc opgeruimd op deze wijze. Als het gros van de doden uit de onderste 2% van de samenleving komt is het (hard gezegd) ook 'opgeruimd staat netjes'
Dat ziet er onzeker uit. Kwa lichaamstaal.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:25 schreef Perrin het volgende:
Historische foto. Budanov en Trump, met Zelensky op de achtergrond.
[ afbeelding ]
Die weet ook gewoon je bek houden en wasknijper op je neus. Had ik ook gedaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:31 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Dat ziet er onzeker uit. Kwa lichaamstaal.
Van wie? Budanov doet wat hij moet doen. Trump heeft de macht. Kijk ook naar Zelensky. Realpolitik perfect vastgelegd.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:31 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Dat ziet er onzeker uit. Kwa lichaamstaal.
Tienduizenden 'Russen.' Vergeet niet dat Rusland een aanzienlijk gedeelte van het vechten uitbesteedt aan ausländers. En ik vermoed dat daar de meeste slachtoffers vallen onder Russische vlag.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Met name Rusland is hier heel precies mee bezig. Van het totale aantal slachtoffers zou volgens bepaalde bronnen bijvoorbeeld minimaal 25% gevangenen betreffen.
Qua massale aanvallen kijken we meestal met name terug naar de slag om Bagmoet waar bijzonder veel slachtoffers gevallen zijn. De Oekraïners rapporteerden toendertijd dat er tienduizenden Russen omgekomen waren bij de inname van de stad wat ook zeker het geval is. Aan Oekraïnse zijde geef UA Losses aan dat er 28900 Oekraïners bij die slag zijn omgekomen of vermist.
Die gast met die lange näse snapt het tenminste. Ik denk dat zij hem ook wel ziet zitten als ik zo kijk.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:31 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die weet ook gewoon je bek houden en wasknijper op je neus. Had ik ook gedaan.
Gezien het aantal doden onder buitenlanders denk ik dat Oekraïne relatief meer buitenlanders gebruikt.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:35 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Tienduizenden 'Russen.' Vergeet niet dat Rusland een aanzienlijk gedeelte van het vechten uitbesteedt aan ausländers. En ik vermoed dat daar de meeste slachtoffers vallen onder Russische vlag.
Of er vallen meer Oekraïense dodenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gezien het aantal doden onder buitenlanders denk ik dat Oekraïne relatief meer buitenlanders gebruikt.
Wie is dat?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:39 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Die gast met die lange näse snapt het tenminste. Ik denk dat zij hem ook wel ziet zitten als ik zo kijk.
Dat zou een andere verklaring kunnen zijn.quote:
Ik denk dat die buitenlandse strijders over het algemeen van een betere kwaliteit zijn dan wat nu nog op straat gerecruteerd wordt.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zou een andere verklaring kunnen zijn.
Zie: https://en.wikipedia.org/(...)_Russo-Ukrainian_war bij foreign fighters voor toelichting aantal slachtoffers per land.
Dat geloof ik ook wel. Maar die zitten wat meer op de achtergrond.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gezien het aantal doden onder buitenlanders denk ik dat Oekraïne relatief meer buitenlanders gebruikt.
Hoog tijd dat wij dat ook gaan doen. En ook kappen met Russische schepen hier laten bunkeren e.d.quote:
Was het schip niet aangevallen met raketten waarna het zonk terwijl het weggesleept werd?quote:
quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
Was het schip niet aangevallen met raketten waarna het zonk terwijl het weggesleept werd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://en.wikipedia.org/wiki/Sinking_of_the_Moskva
So the Russians do want peace.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 00:44 schreef skysherrif het volgende:
meh weer veel ballistische raketten op Kyiv
Er is toch ook geen enkele druk op Rusland. Zo lang Putin denkt dat hij de oorlog kan winnen, gaat hij door. Die hele “onderhandelingen” zijn niets dan een toneelstukje.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 09:15 schreef BennieButtfuck het volgende:
[..]
So the Russians do want peace.
Het simpele feit dat we sinds het begin van de invasie meer hebben uitgegeven aan Russische olie en gas dan aan steun aan Oekraïne, zegt alles. We financieren zelf de oorlog waar we zogezegd tegen zijn.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:07 schreef Perrin het volgende:
De voornaamste 'druk' is hopen dat hij de uitputtingsslag minder lang volhoudt dan 'wij' (vooral de Oekraïners). Dat is geen vertoon van kracht maar van zwakte van onze kant.
Nu is het in beslag nemen van die schaduwvloot er bij gekomen, plus het druk zetten op landen als Venezuela en Iran.
Wat doet Kostyukov daar? Nieuw gezicht wel.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 20:09 schreef skysherrif het volgende:
[ afbeelding ]
oekraiense inside bronnen over trilaterale gesprekken vandaag.
Ik denk dat het gewoon blijft doormodderen. Een oorlog stapelt innovaties op innovaties op innovaties. Weet nog wel dat de HIMARS kwamen, maar nu hoor je er niks meer over. Toen de drones, toen het jammen, toen de glasvezeldrones, toen dit, toen dat, etc. etc.quote:
Is die weer hoorquote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:27 schreef Discombobulate het volgende:
maar nu hoor je er niks meer over.
De enige gamechanger is het lamleggen van de Russische economie. Dat is de achilleshiel, niet het zoveelste wapen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:27 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon blijft doormodderen. Een oorlog stapelt innovaties op innovaties op innovaties. Weet nog wel dat de HIMARS kwamen, maar nu hoor je er niks meer over. Toen de drones, toen het jammen, toen de glasvezeldrones, toen dit, toen dat, etc. etc.
Moet het wel een keer gebeuren.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De enige gamechanger is het lamleggen van de Russische economie. Dat is de achilleshiel, niet het zoveelste wapen.
Rusland moet economisch niet langer in staat zijn de oorlog voort te zetten. Pas dan stopt het.
is ook maar net wat je definitie van gamechanger is. Kijk himars. toen die kwamen moesten de russen hun hele supply lines kilometers naar achter doen. Met alle gevolgen van dien. Na een tijdje passen zich er op aan. En hebben ze niet meer zo veel effect als op het begin (en ja discom ze worden nogsteeds gebruikt)quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De enige gamechanger is het lamleggen van de Russische economie. Dat is de achilleshiel, niet het zoveelste wapen.
Rusland moet economisch niet langer in staat zijn de oorlog voort te zetten. Pas dan stopt het.
Het huidige sanctieregime wordt niet eens actief gehandhaafd en op grote schaal overtreden en omzeild. Russische raketten zitten vol Westerse technologie. En ondertussen maar wapperen met het vingertje. Zelensky had gewoon gelijk in Davos. We hebben kilo’s boter op het hoofd.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:35 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Moet het wel een keer gebeuren.
Hoe gaan we dat handhaven dan? En wat moeten we nog meer doen om de economie te slopen?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het huidige sanctieregime wordt niet eens actief gehandhaafd en op grote schaal overtreden en omzeild. Russische raketten zitten vol Westerse technologie. En ondertussen maar wapperen met het vingertje. Zelensky had gewoon gelijk in Davos. We hebben kilo’s boter op het hoofd.
Copium is wel weer aanwezig bij beide partijen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:39 schreef over_hedge het volgende:
[..]
is ook maar net wat je definitie van gamechanger is. Kijk himars. toen die kwamen moesten de russen hun hele supply lines kilometers naar achter doen. Met alle gevolgen van dien. Na een tijdje passen zich er op aan. En hebben ze niet meer zo veel effect als op het begin (en ja discom ze worden nogsteeds gebruikt)
Maar door himars werd de oorlog gewoon anders. Dus ja kan je prima game changer noemen. Zelfde met drones , drones hebben letterlijk de manier van oorlog voeren veranderd.
Maar als je definitie van game changer is dat je meteen heel de oorlog wint, ja dan zijn er weinig gamechangers.
Jij bent de genen die 4x per maand er over begint We HoReN Er NiKs MeEr VaNquote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:49 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Copium is wel weer aanwezig bij beide partijen.
Was gewoon een observatie dat innovatie in oorlogstijd gigantisch is. Begin jij over de semantiek van het woord game changer.
Dat geldt toch net zo goed voor Rusland? Het ging over innovatie. Dat doen beide partijen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:50 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Jij bent de genen die 4x per maand er over begint We HoReN Er NiKs MeEr VaN
Rusland's elite eenheden zijn aardig naar de tyfus bijvoorbeeld.quote:
Die is ook gevallen voor het gescholtz virus.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:13 schreef Spablauw214 het volgende:
Waar blijven eigenlijk die Taurus-raketten die Merz tijdens zijn campagne beweerde te zullen gaan leveren?
Zou goed kunnen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:08 schreef Breekfast het volgende:
In hoeverre denken jullie dat een bedrijf als Palantir invloed heeft op de Amerikaanse koers in het Oekraïne dossier?
Ik lees nu bijvoorbeeld weer dat Oekraïne op grote schaal video-opnames met het bedrijf gaat delen. Cynisch gezegd zou je kunnen stellen dat deze oorlog de ideale proeftuin/leeromgeving is voor hun software en AI-modellen. En de eigenaar (Peter Thiel) heeft hechte banden met de Trump-regering.
Dat gaat ook maar gewoon door hé, bij Borssele is dat toch?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 07:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoog tijd dat wij dat ook gaan doen. En ook kappen met Russische schepen hier laten bunkeren e.d.
Ja, volgens mij wel.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:32 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dat gaat ook maar gewoon door hé, bij Borssele is dat toch?
Wij sponseren hen voor miljarden, lijden grote schade. En wat krijgen wij terug? Een middelvinger.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het huidige sanctieregime wordt niet eens actief gehandhaafd en op grote schaal overtreden en omzeild. Russische raketten zitten vol Westerse technologie. En ondertussen maar wapperen met het vingertje. Zelensky had gewoon gelijk in Davos. We hebben kilo’s boter op het hoofd.
Hij zegt dat Europa een vuist moet maken en zich moet verenigen. Wat is daar precies een middelvinger aan?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij sponseren hen voor miljarden, lijden grote schade. En wat krijgen wij terug? Een middelvinger.
Slimme actie.
Boeiend.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wij sponseren hen voor miljarden, lijden grote schade. En wat krijgen wij terug? Een middelvinger.
Slimme actie.
Volgens mij heeft europa al behoorlijk wat gedaan.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hij zegt dat Europa een vuist moet maken en zich moet verenigen. Wat is daar precies een middelvinger aan?
Hij heeft gewoon gelijk. Er is een totaal gebrek aan politieke eenheid en dat ondermijnt de slagkracht van de EU.
Het is wel geinig dat alleen het pro-Rusland en anti-EU-voetvolk hier een middelvinger in ziet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:35 schreef ExTec het volgende:
Los van dat hij, idd, volstrekt gelijk heeft.
Rusland is de oorlog gestart. Rusland is de agressor. Niet de EU of Oekraïne.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Het enige waarover hij mag klagen is dat Oekraïne door o.a europa deze oorlog is ingerommeld.
Ik bespaar het je. Want jk weet dat je het weet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rusland is de oorlog gestart. Rusland is de agressor. Niet de EU of Oekraïne.
En bespaar me je gelul over Istanbul en Boris Johnson dat kennen we nu wel.
Maar die grijpen in hun "liefde voor de Sterke Man" alles aan om als het ff kan eergisteren al het tapijt onder oekrainers vandaan te trekken.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is wel geinig dat alleen het pro-Rusland en anti-EU-voetvolk hier een middelvinger in ziet.
Ze kunnen zich nog steeds onvoorwaardelijk over geven hoor, maar daar hebben ze geen zin in.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik bespaar het je. Want jk weet dat je het weet.
De oorlog had allang in remise geëindigd kunnen worden.
Welke concessies heeft Rusland al gedaan eigenlijk?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik bespaar het je. Want jk weet dat je het weet.
De oorlog had allang in remise geëindigd kunnen worden.
ja klopt, ik kon me nog herinneren dat Rutte bij de grens stond met rusland en de Russen een fruitschaal liet zien.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:39 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij heeft europa al behoorlijk wat gedaan.
En zeker als het gaat om de opvang van zijn landgenoten.
Het enige waarover hij mag klagen is dat Oekraïne door o.a europa deze oorlog is ingerommeld.
Rusland (onder)handelt met het pistool op tafel en Putin weet dat van Trump - die hem zelfs verwelkomt in de "vredesraad" - z'n nietsontziende gang kunnen gaan.quote:bron: cnn
Russia launched its biggest overnight aerial attack on Ukraine so far this year, local authorities said on Saturday, hours after negotiators from Kyiv, Moscow and Washington met for their first known trilateral meeting since the war began.
Oekraïne heeft ook gewoon burgers hè die willen leven. Nu weer met -12C de hele stad Kiev zonder stroom, iig grote delen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:45 schreef ExTec het volgende:
Het is voor iedereen gunstig dat het zo lang duurt, helaas.
De sovjet voorraden pantservoertuigen hadden niet doorgedraaid geworden, de economie van rus had niet naar de filistijnen geholpen zijn als het eerder was gekapt.
Heel hard maar waar.
Na vier jaar zijn de verliezen te groot om met een compromis akkoord te gaan. Hoe langer de oorlog duurt, hoe kleiner die kans. Nu is het doorgaan tot het gaatje.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oekraïne heeft ook gewoon burgers hè die willen leven. Nu weer met -12C de hele stad Kiev zonder stroom, iig grote delen.
Hoe lang moet dat voor die mensen zo doorgaan en hoelang moet het duren voordat de vluchteling
terug gaan.
Mooi dat het nu gaat om wat delen van de Donbass of het opbranden van de voorraden van Rusland, daar kopen die lui niks voor.
Ook is geen deal (zoals Groenland) die beide partijen zonder gezichtsverlies kan laten stoppen mogelijk.
Rusland zit er te diep in en Oekraïne geeft teveel verloren.
Zinloos en eindeloos, zul je denken als je er woont.
Dat de hele Russische economie naar de kloten is is in principe niet echt een positief punt. Dat maakt het juist gevaarlijker, beetje 1920-1930 overnieuw.
Hoe is de eerste wereldoorlog gestopt? Denk dat historici daar wel lering uit kunnen trekken hoe dit conflict eventueel op een eind moet gaan komen. Zoals net ook gezegd werd, het is doorgaan tot het gaatje. Niemand kan meer terug.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:10 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Oekraïne heeft ook gewoon burgers hè die willen leven. Nu weer met -12C de hele stad Kiev zonder stroom, iig grote delen.
Hoe lang moet dat voor die mensen zo doorgaan en hoelang moet het duren voordat de vluchteling
terug gaan.
Mooi dat het nu gaat om wat delen van de Donbass of het opbranden van de voorraden van Rusland, daar kopen die lui niks voor.
Ook is geen deal (zoals Groenland) die beide partijen zonder gezichtsverlies kan laten stoppen mogelijk.
Rusland zit er te diep in en Oekraïne geeft teveel verloren.
Zinloos en eindeloos, zul je denken als je er woont.
Dat de hele Russische economie naar de kloten is is in principe niet echt een positief punt. Dat maakt het juist gevaarlijker, beetje 1920-1930 overnieuw.
Als de EU nou economisch zou gaan samenwerken met Oekraïne en Rusland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Na vier jaar zijn de verliezen te groot om met een compromis akkoord te gaan. Hoe langer de oorlog duurt, hoe kleiner die kans. Nu is het doorgaan tot het gaatje.
De 2e wereldoorlog zorgde pas voor zoveel massaal verlies dat iedereen er 80 jaar klaar mee was.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:21 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Hoe is de eerste wereldoorlog gestopt?
ohquote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De 2e wereldoorlog zorgde pas voor zoveel massaal verlies dat iedereen er 80 jaar klaar mee was.
Is Oekraïne niet bezig om luchtafweer te ontwikkelen die drones makkelijk kunnen stoppen?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:21 schreef Discombobulate het volgende:
Overigens, hoe zit het nu met de luchtafweer? Want het lijkt alsof het steeds minder wordt. Die bombardementen op de energievoorziening lijken nu wel heel significant te zijn, al doet Rusland dat ook al wel meer dan een jaar volgens mij. Zonder energie kun je trouwens ook niet produceren en dat is weer nadelig voor de defensie industrie.
In Europa waren we wel even klaar met wereldoorlogen. Nog wat Sovjet gestrubbel wat niet gek is na een wereldoorlog. Was het toch relatief heel rustig.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
oh
en deze dan?
after WWII, the world saw numerous major conflicts, including Cold War proxy wars like the Korean War (1950-53) and Vietnam War (1955-75); independence/decolonization struggles such as the Malayan Emergency (1948-60) and Algerian War (1954-62); civil wars like the Chinese Civil War (ongoing) and Second Congo War (1998-2003), the deadliest since WWII; and regional conflicts like the Arab-Israeli Wars (1948 onwards), Yugoslav Wars (1991-2001), and the War on Terror (2001-2021), shaping post-colonial politics, superpower rivalry, and international security for decades.
Key Themes & Examples:
Cold War Proxy Conflicts: The US vs. USSR rivalry fueled wars in Korea, Vietnam, Afghanistan (Soviet invasion 1979-89), Angola, and Nicaragua.
Decolonization & Independence: Conflicts arose as empires dissolved, seen in Malaya, Algeria, Kenya, and the East Timor War.
Civil Wars & Ethnic Strife: Numerous internal conflicts plagued nations, including the Chinese Civil War, Greek Civil War, Nigerian Civil War (Biafra), and the devastating Second Congo War (Africa's "World War").
Arab-Israeli Conflicts: A series of wars (1948, 1956, 1967, 1973) defined Middle Eastern stability.
Post-Soviet Breakup: The dissolution of Yugoslavia led to brutal wars in Bosnia, Croatia, and Kosovo.
The War on Terror: Following 9/11, the US led invasions of Afghanistan (2001-2021) and Iraq (2003-2011).
Major Conflicts (Selected List):
Korean War (1950–1953)
Vietnam War (1955–1975)
Six-Day War (1967) & Yom Kippur War (1973)
Soviet-Afghan War (1979–1989)
Iran-Iraq War (1980–1988)
Gulf War (1990–1991)
Bosnian War (1992–1995)
Rwandan Genocide (1994)
Second Congo War (1998–2003)
War in Afghanistan (2001–2021)
Iraq War (2003–2011)
Syrian Civil War (2011–Present)
Russo-Ukrainian War (2014–Present)
Dat klopt wel, op Joegoeslavia na, en paar koloniale oorlogen en zo..quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:00 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In Europa waren we wel even klaar met wereldoorlogen. Nog wat Sovjet gestrubbel wat niet gek is na een wereldoorlog. Was het toch relatief heel rustig.
Dat is toch geen vergelijk met de wereldoorlog die zich op het gehele Europese continent plaatsvond?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:03 schreef theguyver het volgende:
[..]
Dat klopt wel, op Joegoeslavia na, en paar koloniale oorlogen en zo..
Korea oorlog Vietnam Oorlog, Falkland oorlog, eerste golf oorlog 2e golf oorlog, oorlog in afghanistan, ja waren maar een paar waar wij europeanen bij betrokken waren
Toch nog vrij wat nietwaar..
80 jaar lang klaar was met een wereldoorlog op het eigen continent.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De 2e wereldoorlog zorgde pas voor zoveel massaal verlies dat iedereen er 80 jaar klaar mee was.
Ik geef alleen aan dat europa niet bepaald onschuldig is met oorlog voeren, we hebben ons met behoorlijk wat wereldwijde conflicten bemoeid.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is toch geen vergelijk met de wereldoorlog die zich op het gehele Europese continent plaatsvond?
En heeft ook niks met mijn punt te maken.
Been there, done that.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de EU nou economisch zou gaan samenwerken met Oekraïne en Rusland.
Dan worden de EU, Oekraïne en Rusland er beter van en is de kans op een compromis veel groter.
Ja de laatste 80 jaar zijn eruropeanen enorm op roverstocht geweest en hebben het een na het andere minderwaardige bosjesvolk uitgeschakeld.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:27 schreef theguyver het volgende:
[..]
Ik geef alleen aan dat europa niet bepaald onschuldig is met oorlog voeren, we hebben ons met behoorlijk wat wereldwijde conflicten bemoeid.
en ik geloof zefs dat er meer wereldwijde conflicten waren in de laatste 80 jaar dan de 1800 tot aan 1939..
Oh en we moesten niks, we grepen in!
zoasl je zelf al zei weinig op eigen bodem dus wanneer we ingrepen deden we uit eigen wil niet omdat het moest.
Merkel, die vrouw die vorig jaar nog een prijs ontving , de gouden medaille van Amsterdam, namens Halsema. Die paar miljoen doden door je beleid zien we door de vingers.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:39 schreef oheng het volgende:
[..]
Been there, done that.
Gevolg was dat rusland genoeg reserves had om Oekraine aan te vallen.
Deze Merkel "strategie" is spectaculair mislukt: het maakte oorlog mogelijk.
Het is niet eens 'Merkel strategie' Duitsland wilde heel graag van hun kerncentrales af na Fukushima en daar is gehoor aan gegeven.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:39 schreef oheng het volgende:
[..]
Been there, done that.
Gevolg was dat rusland genoeg reserves had om Oekraine aan te vallen.
Deze Merkel "strategie" is spectaculair mislukt: het maakte oorlog mogelijk.
Dat ligt sterk aan welk verhaal je verteld, als je avond aan avond op zdf reportages gaat maken over de theoretische gevaren van kerncentrales en dat vergelijkt met een ramp in aardbeving en tsunami gebied waar nauwelijks doden vielen en dat gaat vergelijken met Duitsland en duizenden doden dan krijg je de bevolking precies waar je wil.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:53 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is niet eens 'Merkel strategie' Duitsland wilde heel graag van hun kerncentrales af na Fukushima en daar is gehoor aan gegeven.
Dat draai je niet zomaar even terug.
Leuk maar Tsjernobyl stond niet op een breuklijn en de beweging tegen kern energie is naar ik begrijp al sinds de jaren 80 bezig.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat ligt sterk aan welk verhaal je verteld, als je avond aan avond op zdf reportages gaat maken over de theoretische gevaren van kerncentrales en dat vergelijkt met een ramp in aardbeving en tsunami gebied waar nauwelijks doden vielen en dat gaat vergelijken met Duitsland en duizenden doden dan krijg je de bevolking precies waar je wil.
Ga je vertellen dat die kans kleiner is dan 2 keer achter elkaar de staatsloterij winnen en je daardoor nooit in een conflict over energie kan komen en je economie de komende 50jaar gegarandeerd goed is.
Dan hadden mensen heel wat anders gekozen.
quote:
Als overheersende partij doe je niet zo snel consessies.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Welke concessies heeft Rusland al gedaan eigenlijk?
Ik heb een weekje vakantie genomen van dit topic en het is nog steeds elke dag dezelfde herhaling van zetten. Ik kom wel terug als er nieuws is.
Dit.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan worden de EU, Oekraïne en Rusland er beter van en is de kans op een compromis veel groter.
Hele Oekraïne en Rusland staan vol met stokoude kerncentrales, Frankrijk ook. En dat kan misgaan. Maar de constructie die tjernobyl had was de minst veilige en is overal sindsdien aangepast, zodat een melddown minder concequenties heeft.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Leuk maar Tsjernobyl stond niet op een breuklijn en de beweging tegen kern energie is naar ik begrijp al sinds de jaren 80 bezig.
https://www.nbcnews.com/id/wbna42283994
Klopt dit type hebben we in Europa niet. Maar ook in de Sovjet-Unie zijn al die centrales aangepast op 5 punten:quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:53 schreef phpmystyle het volgende:
Die mbtrk? Reactoren draaien nog overal in de voormalige soviet staten. Goedkoop en veilig.
Behalve dan dat jouw Russische matties vrolijk kerncentrales bestoken.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
Je zit natuurlijk wel met radioactief afval waar je echt letterlijk niks mee kan en wat honderdduizenden jaren radioactief blijft. Dat is het grootste probleem, maar verder zijn er eigenlijk amper problemen met kernenergie mijns inziens.
Rare beweging. Fossiele energie maakt tig keer meer slachtoffers dan kernenergie ooit heeft gedaan.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Leuk maar Tsjernobyl stond niet op een breuklijn en de beweging tegen kern energie is naar ik begrijp al sinds de jaren 80 bezig.
https://www.nbcnews.com/id/wbna42283994
Dat afvalprobleem is ook grotendeels opgelost.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
Je zit natuurlijk wel met radioactief afval waar je echt letterlijk niks mee kan en wat honderdduizenden jaren radioactief blijft. Dat is het grootste probleem, maar verder zijn er eigenlijk amper problemen met kernenergie mijns inziens.
Dat is allemaal vooral nog theorie.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat afvalprobleem is ook grotendeels opgelost.
Deels verrijking deels in kleine gascilinders onverwoestbaar in oude mijnen. De halveertid is overigens niet zo lang.
Maar voor de laatste restjes is ook al een oplossing.
Nee hoor, hoe denk je anders dat al die landen met kernenergie dat doen?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is allemaal vooral nog theorie.
Dat is de hypothese dat de aarde opwarmt door scheten van auto’s ook, of dag mannen vrouwen kunnen worden. Hoor ik je nooit over.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is allemaal vooral nog theorie.
Zoals Nederland, die de eindopslag van kernafval nog een eeuwtje uitstellen bedoel je?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee hoor, hoe denk je anders dat al die landen met kernenergie dat doen?
Into Eternity: A Film for the Future is een goede docu.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat afvalprobleem is ook grotendeels opgelost.
Deels verrijking deels in kleine gascilinders onverwoestbaar in oude mijnen. De halveertid is overigens niet zo lang.
Maar voor de laatste restjes is ook al een oplossing.
Je bedoelt proberen handel met ze te drijven en vriendjes met ze te worden. Dat hebben we 30 jaar geprobeerd en zie waar het ons heeft gebracht.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk hebben we dat niet geprobeerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je bedoelt proberen handel met ze te drijven en vriendjes met ze te worden. Dat hebben we 30 jaar geprobeerd en zie waar het ons heeft gebracht.
In België heeft in ieder geval geen hond het nog over de geplande kernuitstap.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:53 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is niet eens 'Merkel strategie' Duitsland wilde heel graag van hun kerncentrales af na Fukushima en daar is gehoor aan gegeven.
Dat draai je niet zomaar even terug.
Vandaar dat het niet lukt om de volledige Donbas te bezetten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als overheersende partij doe je niet zo snel consessies.
Volgens mij gebeurt dat beetje bij beetje.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vandaar dat het niet lukt om de volledige Donbas te bezetten.
Duurt nog jaren in dit tempo.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt dat beetje bij beetje.
Ze zetten ook niet alles in.
Ze moeten nog beginnen met mobiliseren.
Blijkbaar hebben ze de tijd.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Duurt nog jaren in dit tempo.
ze zetten heel Afrika inquote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt dat beetje bij beetje.
Ze zetten ook niet alles in.
Ze moeten nog beginnen met mobiliseren.
Of iets is hoog radioactief en dan is het kortdurend. Of iets is laag radioactief en dan is het langdurend. In beide gevallen dus geen probleemquote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |