Leuk maar Tsjernobyl stond niet op een breuklijn en de beweging tegen kern energie is naar ik begrijp al sinds de jaren 80 bezig.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:12 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat ligt sterk aan welk verhaal je verteld, als je avond aan avond op zdf reportages gaat maken over de theoretische gevaren van kerncentrales en dat vergelijkt met een ramp in aardbeving en tsunami gebied waar nauwelijks doden vielen en dat gaat vergelijken met Duitsland en duizenden doden dan krijg je de bevolking precies waar je wil.
Ga je vertellen dat die kans kleiner is dan 2 keer achter elkaar de staatsloterij winnen en je daardoor nooit in een conflict over energie kan komen en je economie de komende 50jaar gegarandeerd goed is.
Dan hadden mensen heel wat anders gekozen.
quote:
Als overheersende partij doe je niet zo snel consessies.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Welke concessies heeft Rusland al gedaan eigenlijk?
Ik heb een weekje vakantie genomen van dit topic en het is nog steeds elke dag dezelfde herhaling van zetten. Ik kom wel terug als er nieuws is.
Dit.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de EU nou economisch zou gaan samenwerken met Oekraïne en Rusland.
Dan worden de EU, Oekraïne en Rusland er beter van en is de kans op een compromis veel groter.
Hele Oekraïne en Rusland staan vol met stokoude kerncentrales, Frankrijk ook. En dat kan misgaan. Maar de constructie die tjernobyl had was de minst veilige en is overal sindsdien aangepast, zodat een melddown minder concequenties heeft.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Leuk maar Tsjernobyl stond niet op een breuklijn en de beweging tegen kern energie is naar ik begrijp al sinds de jaren 80 bezig.
https://www.nbcnews.com/id/wbna42283994
Klopt dit type hebben we in Europa niet. Maar ook in de Sovjet-Unie zijn al die centrales aangepast op 5 punten:quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:53 schreef phpmystyle het volgende:
Die mbtrk? Reactoren draaien nog overal in de voormalige soviet staten. Goedkoop en veilig.
Behalve dan dat jouw Russische matties vrolijk kerncentrales bestoken.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
Je zit natuurlijk wel met radioactief afval waar je echt letterlijk niks mee kan en wat honderdduizenden jaren radioactief blijft. Dat is het grootste probleem, maar verder zijn er eigenlijk amper problemen met kernenergie mijns inziens.
Rare beweging. Fossiele energie maakt tig keer meer slachtoffers dan kernenergie ooit heeft gedaan.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:40 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Leuk maar Tsjernobyl stond niet op een breuklijn en de beweging tegen kern energie is naar ik begrijp al sinds de jaren 80 bezig.
https://www.nbcnews.com/id/wbna42283994
Dat afvalprobleem is ook grotendeels opgelost.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
Je zit natuurlijk wel met radioactief afval waar je echt letterlijk niks mee kan en wat honderdduizenden jaren radioactief blijft. Dat is het grootste probleem, maar verder zijn er eigenlijk amper problemen met kernenergie mijns inziens.
Dat is allemaal vooral nog theorie.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat afvalprobleem is ook grotendeels opgelost.
Deels verrijking deels in kleine gascilinders onverwoestbaar in oude mijnen. De halveertid is overigens niet zo lang.
Maar voor de laatste restjes is ook al een oplossing.
Nee hoor, hoe denk je anders dat al die landen met kernenergie dat doen?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is allemaal vooral nog theorie.
Dat is de hypothese dat de aarde opwarmt door scheten van auto’s ook, of dag mannen vrouwen kunnen worden. Hoor ik je nooit over.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is allemaal vooral nog theorie.
Zoals Nederland, die de eindopslag van kernafval nog een eeuwtje uitstellen bedoel je?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee hoor, hoe denk je anders dat al die landen met kernenergie dat doen?
Into Eternity: A Film for the Future is een goede docu.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:23 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat afvalprobleem is ook grotendeels opgelost.
Deels verrijking deels in kleine gascilinders onverwoestbaar in oude mijnen. De halveertid is overigens niet zo lang.
Maar voor de laatste restjes is ook al een oplossing.
Je bedoelt proberen handel met ze te drijven en vriendjes met ze te worden. Dat hebben we 30 jaar geprobeerd en zie waar het ons heeft gebracht.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de EU nou economisch zou gaan samenwerken met Oekraïne en Rusland.
Dan worden de EU, Oekraïne en Rusland er beter van en is de kans op een compromis veel groter.
Nee, eigenlijk hebben we dat niet geprobeerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:52 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je bedoelt proberen handel met ze te drijven en vriendjes met ze te worden. Dat hebben we 30 jaar geprobeerd en zie waar het ons heeft gebracht.
In België heeft in ieder geval geen hond het nog over de geplande kernuitstap.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:53 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is niet eens 'Merkel strategie' Duitsland wilde heel graag van hun kerncentrales af na Fukushima en daar is gehoor aan gegeven.
Dat draai je niet zomaar even terug.
Vandaar dat het niet lukt om de volledige Donbas te bezetten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 18:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Als overheersende partij doe je niet zo snel consessies.
Volgens mij gebeurt dat beetje bij beetje.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:57 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Vandaar dat het niet lukt om de volledige Donbas te bezetten.
Duurt nog jaren in dit tempo.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt dat beetje bij beetje.
Ze zetten ook niet alles in.
Ze moeten nog beginnen met mobiliseren.
Blijkbaar hebben ze de tijd.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Duurt nog jaren in dit tempo.
ze zetten heel Afrika inquote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt dat beetje bij beetje.
Ze zetten ook niet alles in.
Ze moeten nog beginnen met mobiliseren.
Of iets is hoog radioactief en dan is het kortdurend. Of iets is laag radioactief en dan is het langdurend. In beide gevallen dus geen probleemquote:Op zaterdag 24 januari 2026 19:07 schreef Discombobulate het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |