abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219775798

quote:
Het project, opgezet in 2022, heeft tot doel tienduizenden conservatieven te rekruteren om huidige federale ambtenaren te vervangen – die sommige Republikeinen karakteriseren als onderdeel van de 'deep state' – en om de doelstellingen van de volgende Republikeinse president te bevorderen. Het gaat uit van een vergaande interpretatie van de theorie van de unitaire uitvoerende macht, een omstreden interpretatie van artikel II van de grondwet van de Verenigde Staten die ervan uitgaat dat de president bij zijn inauguratie absolute zeggenschap over de uitvoerende macht verkrijgt.

Project 2025 beoogt diepgaande veranderingen binnen de overheid, met name het economisch en sociaal beleid en de rol van de federale overheid en haar agentschappen. In het plan wordt voorgesteld de financiering voor het ministerie van Justitie te verlagen, de FBI en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid (DHS) te ontmantelen, de regelgeving op het gebied van milieu en klimaatverandering sterk te verminderen ten gunste van de winning van fossiele brandstoffen, het ministerie van Handel op te heffen en de onafhankelijkheid van federale agentschappen zoals de Federal Communications Commission (FCC) en de Federal Trade Commission (FTC) te beëindigen.
Extra aanwijzingen voor dit topic:

Helaas blijkt dit topic nogal eens te ontsporen. Het is een emotioneel onderwerp voor sommigen.

Daarom de volgende afspraken:

Dit is geen linkdumptopic. Als je een tweet plaatst graag het volgende in ogenschouw nemen: Waarom deze tweet? Wat zegt het, wat vind je er zelf van?
• Posts die tot doel hebben het topic te laten ontsporen, die respectloos zijn, of als linkdump aangemerkt kunnen worden, kunnen zonder overleg verwijderd worden door de moderatie. Want je post moet iets bijdragen aan de discussie en niet aan het op de kast jagen van users.
• Het gaat hier over de Amerikaanse politiek. Niet over Amerika in zijn algemeen. Probeer on topic te blijven.
• We gaan hier respectvol met elkaar om. Ook onderwerpen zoals kwetsbare migrantenkinderen worden met respect besproken. Ik zie er het nut niet van om bijv Michelle Obama als een kerel neer te zetten. Het enige doel om dat te doen is om users op de kast te jagen en het topic te laten ontsporen. Stop daar gewoon mee. Het voegt inhoudelijk niets toe.

We gebruiken in dit topic de volgende bronnen. Zie bijvoorbeeld hier als richtlijn: https://mediabiasfactcheck.com/
Voor visueel ingestelde mensen kan dit een richtlijn zijn:
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  donderdag 8 januari 2026 @ 09:49:07 #3
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219776248
Trumpie heeft wat betreft Groenland nu wel een kans. De Deentjes hebben zich in een Teamscall blijkbaar nogal de koloniale hork betoond en Groenland is woest.

https://www.dr.dk/nyheder(...)aenderne-var-rasende
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219776265
Het aantal jaren dat dit gaat kosten om de schandvlek van dit presidentschap uit te vegen is ongekend
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_219776297
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 09:50 schreef TheVulture het volgende:
Het aantal jaren dat dit gaat kosten om de schandvlek van dit presidentschap uit te vegen is ongekend
Na de aankomende burgeroorlog zal daar de nadruk niet op liggen.
  donderdag 8 januari 2026 @ 09:58:06 #6
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219776374
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mbugjl2jvk2j

quote:
ICE Abusing Protesters After Murdering Driver 1/7/26
Dat filmpje :')
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
pi_219776433
quote:
Als we dezelfde logica als Noem and McLaughlin volgen probeerde ICE moedwillig protestanten dood te rijden, kijk maar naar de video waarin ze op protestanten af rijden (1.14m)

De politie (of nationale garde) is toch degene die ordehandhaving hoort te doen, niet ICE? Daar heeft ICE toch helemaal geen bevoegdheid voor?
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:06:51 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219776477
quote:
Vergeet verder niet dat 'ie een hele kinderschare heeft.

Wat er precies in die koppen om gaat weten we niet. Maar voor hetzelfde geld zitten er meerdere tussen die presidentiële ambities hebben. Of niet al te ver daar vandaan.
pi_219776521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:02 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Als we dezelfde logica als Noem and McLaughlin volgen probeerde ICE moedwillig protestanten dood te rijden, kijk maar naar de video waarin ze op protestanten af rijden (1.14m)

De politie (of nationale garde) is toch degene die ordehandhaving hoort te doen, niet ICE? Daar heeft ICE toch helemaal geen bevoegdheid voor?
Dat punt zijn we allang voorbij met de Trump regering.
pi_219776539
quote:

[..]

In theorie klopt dat. In de praktijk mag iedereen die Trump gezind is gewoon doen waar hij zin in heeft.
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:24:50 #11
462265 Peligrosso
Radio Espantoso
pi_219776625
quote:

[..]

Ik verwacht dat een van onze huis-magas hier later op de dag een antwoord op heeft.
Autocratie bv - Anne Applebaum
Het uur van de wolven - Giuliano da Empoli
pi_219776627
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:06 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Wat er precies in die koppen om gaat weten we niet. Maar voor hetzelfde geld zitten er meerdere tussen die presidentiële ambities hebben. Of niet al te ver daar vandaan.
Dat is ook wel het probleem meteen. Het gaat heel veel tijd, energie en geld kosten om dit om te draaien. Zelfs als we hierna een democratische president krijgen in de VS, is het na 4 jaar waarschijnlijk wel weer klaar omdat dan net het puin van Trump een beetje aan de kant is en de economie waarschijnlijk slechter dan ooit.

En dan komt Vance en zijn we aanbeland bij WWIII waarbij de VS en Europa met de koppen tegen elkaar staan.
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:26:00 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219776634
De VS trekken zich terug uit 66 verdragen en/of instituten:
twitter

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219776640
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:24 schreef Peligrosso het volgende:

[..]
Ik verwacht dat een van onze huis-magas hier later op de dag een antwoord op heeft.
Nou, ik las net in een ander topic dat het veel erger was geweest met Kamala als president...

We mogen dus van geluk spreken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:31:31 #15
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219776674
Tja mochten de democraten 2028 winnen dan zijn Amerikaanse Neurenberg processen op hun plaats.

Trump, Hegseth, Miller, Vance, Lyons, Noem en nog enkele tientallen meer zijn decennia aan gevangenisstraf waardig. Grote schoonmaak binnen het gehele overheidsapparaat lijkt mij onontkoombaar. “Ich habe es nicht gewusst” is in de huidige tijd geen excuus meer.

Bewust de internationale en nationale rechtsorde proberen te vernietigen is een misdrijf van de allerhoogste orde.
pi_219776679
quote:
Vind je? De VS is juist uitstekend bezig.

Van het keihard aanpakken van illegale migratie tot het aanpakken van schurkenstaten zoals Iran en Venezuela. De houding mbt de oorlog in Oekraïne is dan weer ronduit teleurstellend net zoals dat rare gedoe met al die heffingen, maar als er nu een balans moet worden opgemaakt is deze toch overwegend positief te noemen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:33:02 #17
38496 Perrin
pi_219776682
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:31 schreef mcmlxiv het volgende:
Tja mochten de democraten 2028 winnen dan zijn Amerikaanse Neurenberg processen op hun plaats.

Trump, Hegseth, Miller, Vance, Lyons, Noem zijn decennia aan gevangenisstraf waardig. Grote schoonmaak binnen het gehele overheidsapparaat lijkt mij onontkoombaar. “Ich habe es nicht gewusst” is in de huidige tijd geen excuus meer.

Bewust de internationale en nationale rechtsorde proberen te vernietigen is een misdrijf van de allerhoogste orde.
Maar wat doen we ondertussen, en/of als dat niet gebeurt?

Of als die op de ingeslagen weg verder gaan maar dan met geliktere praatjes?

Onze hoofdstrategie kan niet zijn: hopen dat het beter wordt.
pi_219776692
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:31 schreef mcmlxiv het volgende:

Trump, Hegseth, Miller, Vance, Lyons, Noem en nog enkele tientallen meer zijn decennia aan gevangenisstraf waardig. Grote schoonmaak binnen het gehele overheidsapparaat lijkt mij onontkoombaar. “Ich habe es nicht gewusst” is in de huidige tijd geen excuus meer.

Hele bijzondere claim. Je bent oprecht van mening dat de huidige situatie te vergelijken is met de misdaden van de Holocaust?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_219776718
quote:

Dat is ook de reden waarom ik niet verwacht dat er vrije verkiezingen zullen komen. Vooraf zullen ze al zorgen dat ze het de Democraten zo moeilijk mogelijk maken. En als de Democraten toch winnen, dan komen er onderzoeken naar verkiezingsfraude en worden uitslagen niet erkend.

Als je rationeel naar de situatie kijkt, dan is er geen enkele reden om te verwachten dat de verkiezingen eerlijk gaan verlopen.
pi_219776735
quote:
11s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:34 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hele bijzondere claim. Je bent oprecht van mening dat de huidige situatie te vergelijken is met de misdaden van de Holocaust?
Zeker niet in die omvang (nog), maar de activiteiten van ICE lijken toch verdacht veel op de razzia's van de Nazi's.

Alleen vergassen ze niet na het deporteren, wat wel een essentieel verschil is. Neemt niet weg dat wat Trump op heel veel terreinen doet wel ingaat tegen de mensenrechten, internationale verdragen en goed fatsoen.
  donderdag 8 januari 2026 @ 10:43:16 #21
38496 Perrin
pi_219776756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:38 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Dat is ook de reden waarom ik niet verwacht dat er vrije verkiezingen zullen komen. Vooraf zullen ze al zorgen dat ze het de Democraten zo moeilijk mogelijk maken. En als de Democraten toch winnen, dan komen er onderzoeken naar verkiezingsfraude en worden uitslagen niet erkend.

Als je rationeel naar de situatie kijkt, dan is er geen enkele reden om te verwachten dat de verkiezingen eerlijk gaan verlopen.
We zullen zo lang mogelijk net doen alsof dat wel gaat gebeuren, om onze passiviteit maar te rechtvaardigen.

Heel hard bidden dat de oude wereldorde terugkomt.
pi_219776784
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:40 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Zeker niet in die omvang (nog), maar de activiteiten van ICE lijken toch verdacht veel op de razzia's van de Nazi's.

Alleen vergassen ze niet na het deporteren, wat wel een essentieel verschil is. Neemt niet weg dat wat Trump op heel veel terreinen doet wel ingaat tegen de mensenrechten, internationale verdragen en goed fatsoen.
Bijzondere claim, maar nee. De nazis handelden namelijk op basis van raciaal gedachtegoed en etnische groepen die als raciaal minderwaardig werden beschouwd werden vervolgens afgevoerd richting vernietigingskampen.

Hier gaat het echter om een grootschalige uitzet van illegale migranten, sommigen zelfs met een behoorlijk strafblad. Dat is simpelweg onvergelijkbaar.

Zijn Polen en Hongarije ook 'nazis' voor het draconisch bewaken van hun grenzen en zelfs push-backs gebruiken? Zo ja, dan kan er eigenlijk geen streng migratiebeleid worden gevoerd zonder een 'nazi' te zijn. Hierdoor verliest deze term natuurlijk alle waarde en betekenis, als dit als niet is gebeurd de afgelopen jaren.

Oh, en die "internationale verdragen", daar houdt in de praktijk eigenlijk niemand zich aan, zijn tevens niet te handhaven en worden ook selectief toegepast. Kortom, deze vormen geen goed argument.
pi_219776886
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Bijzondere claim, maar nee. De nazis handelden namelijk op basis van raciaal gedachtegoed en etnische groepen die als raciaal minderwaardig werden beschouwd werden vervolgens afgevoerd richting vernietigingskampen.

Hier gaat het echter om een grootschalige uitzet van illegale migranten, sommigen zelfs met een behoorlijk strafblad. Dat is simpelweg onvergelijkbaar.

Zijn Polen en Hongarije ook 'nazis' voor het draconisch bewaken van hun grenzen en zelfs push-backs gebruiken? Zo ja, dan kan er eigenlijk geen streng migratiebeleid worden gevoerd zonder een 'nazi' te zijn. Hierdoor verliest deze term natuurlijk alle waarde en betekenis, als dit als niet is gebeurd de afgelopen jaren.

Oh, en die "internationale verdragen", daar houdt in de praktijk eigenlijk niemand zich aan, zijn tevens niet te handhaven en worden ook selectief toegepast. Kortom, deze vormen geen goed argument.
Je maakt er nu natuurlijk wel een karikatuur van, dat is niet wat gezegd werd/is. Wat gezegd wordt is dat er dusdanige erge mensenrechtenschendingen plaatsvinden dat "ik deed het omdat mijn baas dat zei" niet voldoende is om je van verantwoordelijkheid te ontslaan, vandaar Neurenberg trials. Dat heeft niets te maken met het zijn van een nazi of niet, dat heeft te maken met aansprakelijkheid.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:06:15 #24
38496 Perrin
pi_219776961
De diplomatieke oplossing lijkt me duidelijk:

twitter
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 11:07:15 #25
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219776968
quote:
9s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:06 schreef Perrin het volgende:
De diplomatieke oplossing lijkt me duidelijk:

[ x ]
Trump is niet van adel, dus dit wordt sowieso niks.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219776969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:57 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Je maakt er nu natuurlijk wel een karikatuur van, dat is niet wat gezegd werd/is. Wat gezegd wordt is dat er dusdanige erge mensenrechtenschendingen plaatsvinden dat "ik deed het omdat mijn baas dat zei" niet voldoende is om je van verantwoordelijkheid te ontslaan, vandaar Neurenberg trials. Dat heeft niets te maken met het zijn van een nazi of niet, dat heeft te maken met aansprakelijkheid.
Het staat iedereen natuurlijk vrij te vinden dat er met het uitzetten van illegale migranten mensenrechtenschendingen plaats zouden vinden. De realiteit is dat er op talloze plekken ter wereld plaats grove mensenrechtenschendingen plaatsvinden, maar daar horen we dezelfde mensen nooit over.

Ik zou zelf het hardhandig uitzetten van illegale migranten als een stuk minder erg willen beschouwen dan bijvoorbeeld het opsluiten van etnische groepen in concentratiekampen (neem China met Oeigoeren) of het ethisch zuiveren van een goed (neem Nagorno-Karabach).

Toch heeft niemand enig probleem met pakweg het aanschaffen van een Oppo telefoon of de deelname van Azerbeidzjan in de globale markt (hoe klein die ook mag zijn). Dit legt een dubbele standaard bloot en dat is natuurlijk al veel langer het geval.

Binnen bepaalde kringen vindt men dat internationale verdragen eigenlijk alleen gelden voor Westerse landen en Westerse landen hierin het goede voorbeeld zouden moeten geven. Daarom is het erger als een Westers land een op papier hele kleine mensenrechtenschending begaat dan een niet-Westers land structureel aan grove mensenrechtenschendingen doet.

Tja, deze dubbele standaard is simpelweg onhoudbaar. En een vergelijking met de Neurenberg Tribunalen is misselijkmakend, alleen omdat de VS hardhandig illegale migranten het land uitwerkt. Sterker nog, dit laatste zouden zelfs veel meer Westerse landen moeten doen.
pi_219776991
Howard weer met zijn 'er is iets dat erger is dus is dit niet erg'-stropoppen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:09:54 #28
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_219776995
quote:

In Amerika kunnen ze echter allemaal voor alles gepardonneerd worden aan het eind van deze presidentstermijn.
Dus de beste kans is om ze dan voor het ICC te brengen, maar ik denk niet dat er voldoende Amerikanen zijn die dat durven.
Life is what you make it.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:11:03 #29
403588 mcmlxiv
pi_219777014
quote:

[..]
Nee hoor. Ze zijn van een geheel andere aard, minder vanuit stupide kwaadaardigheid, meer vanuit berekenende zelfverrijking, nepotisme en een poging een internationaal autoritair systeem neer te zetten.

En dan kun je je zelfs afvragen wat erger is. Bepaalde bevolkingsgroepen die vervolgd, onderdrukt, verbannen of uitgemoord worden of hele bevolkingslagen die systematisch van rechten en mogelijkheden worden beroofd.

Elk autoritair systeem is fout, of dat nou links of rechts van aard is. Elk autoritair systeem kan alleen overleven via onderdrukking, censuur, leugens en geweld. De VS is nog te redden wellicht, maar alleen wanneer de verkiezingen van 2026 en 2028 nog eerlijk verlopen en wanneer de tegenkrachten meer macht krijgen.

ICE agenten die willekeurig ongestraft burgers mogen neerschieten horen niet bij een rechtsstaat. Bevriende mogendheden bedreigen hoort niet bij een rechtsstaat. Internationale organisaties tegenwerken, bedreigen en medewerkers ervan het leven onmogelijk maken hoort niet bij een rechtsstaat. Dictators vervangen door een eigen dictator hoort niet bij een rechtsstaat. Eén land binnenvallen voor persoonlijk gewin van jezelf en je kliek hoort niet bij een rechtsstaat

[ Bericht 6% gewijzigd door mcmlxiv op 08-01-2026 11:16:09 ]
pi_219777041
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:06 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Zou me niets verbazen als schoonzoon Kushner daar voor naar voren wordt geschoven, die wordt al bij heel veel 'deals' betrokken nu.
pi_219777055
quote:

Eerst de mid-terms dit najaar, hopelijk gaat de destructieve storm dan een beetje liggen, als het niet al helemaal uit de hand gelopen is tegen die tijd.
pi_219777079
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:11 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Nee hoor. Ze zijn van een geheel andere aard, minder vanuit stupide kwaadaardigheid, meer vanuit betekenende zelfverrijking, nepotisme en een poging een internationaal autoritair systeem neer te zetten.
Dit is helaas ongeveer de gehele Amerikaanse politiek, van links tot rechts. Waarom denk je dat menig Amerikaans politicus multimiljonair is terwijl het salaris in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden maar iets van 150k is?
quote:

[..]
En dan kun je je zelfs afvragen wat erger is. Bepaalde bevolkingsgroepen die vervolgd, onderdrukt, verbannen of uitgemoord worden of hele bevolkingslagen die systematisch van rechten en mogelijkheden worden beroofd.
Het eerste natuurlijk. Van het tweede is geen sprake want illegale migranten zijn ergens illegaal. En dit zou ook voor jou of mij gelden in bepaalde landen. Een land als Australië staat hier bekend om. Daar wordt je zonder pardon het land uit gewerkt als je visum is verlopen of je je niet aan afspraken houdt (bijvoorbeeld mbt werk).
quote:

[..]
Elk autoritair systeem is fout, of dat nou links of rechts van aard is. Elk autoritair systeem kan alleen overleven via onderdrukking, censuur, leugens en geweld. De VS is nog te redden wellicht, maar alleen wanneer de verkiezingen van 2026 en 2028 nog eerlijk verlopen en wanneer er tegenkrachten meer macht krijgen.
Een daadwerkelijk autoritair systeem kent geen oppositie, de oppositie in de VS is nog altijd erg levendig. Daarnaast het elk politieke systeem een bepaalde mate van autoriteit, dat maakt het nog niet meteen een autoritair systeem. Autoriteit is nodig om het politieke systeem te handhaven en zorgen dat een land bestuurbaar blijft.
pi_219777136
quote:

[..]
Niet met de Holocaust. Maar de uitermate schofferende en leugenachtige manier waarop Trump, Vance, Hegseth, Miller en Leavitt zich uitlaten over NAVO-bondgenoten is zeer onprofessioneel.
Ik zag een fragment waarin Mike Johnson (voorzitter van het congres) werd gevraagd naar het niet uitsluiten van militair ingrijpen over Groenland. Hij zei dat dat volgens hem ‘een grapje’ was. Dat soort dingen is echt levensgevaarlijk; het gaat hier over het allerhoogste diplomatieke niveau. Spelen met de levens van honderden miljoenen mensen.
De enige die nog enigszins rationeel overkomt is Rubio. Dat is een soort Albert Speer, de ‘redelijke nazi’.

Wat volgens mij de tactiek hierachter is, is het uitlokken van een casus belli. Net zo lang zuigen, treiteren en Europeanen beledigen tot er ergens een Amerikaanse toerist in elkaar wordt geslagen of zo. En dat dan als excuus gebruiken om de NAVO op te blazen.

Het wordt tijd dat we onze goudvoorraad weghalen uit New York, die ligt daar niet veilig meer.
pi_219777173
Hier wordt de schietpartij frame voor frame, beeld voor beeld, schot voor schot getoond.
https://bsky.app/profile/(...)l/post/3mbv2y35ius2b
Er zijn overal protesten en wakes voor Renee Good. Kennelijk, maar ik weet niet of dat waar is, reed ze rond om buren te waarschuwen voor de kokmst van ICE.
https://nos.nl/artikel/25(...)t-werd-doodgeschoten
pi_219777202
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Het illegaal zijn in de VS is niet heel duidelijk vaak. Iemand kan er al tientallen jaren wonen, werken, belasting betalen en toch nog als illegaal gezien worden. De VS heeft er vooral profijt van (goedkope arbeiders, leveren belasting op) en weinig kosten (geen ww, geen gezondheidszorgkosten of andere benefits voor ze etc).

Ik ken ook een Nederlander die er al 20 jaar ofzo illegaal is. Ooit daar naartoe gegaan en simpelweg niet terug gekomen. Werken er al jaren. Oudste kinderen waren al hier geboren, zijn dus ook illegaal, konden geen vervolgopleidingen doen, jongere kinderen zijn daar geboren, en dus Amerikaan, en legaal. Oudste kinderen zijn er getrouwd en hebben kinderen, die dus ook legaal zijn. Die kun je wel hard uit gaan zetten allemaal, maar eigenlijk moet je het systeem aanpakken wat het mogelijk maakt dat iemand zo lang zonder problemen illegaal in een land kan zijn, en er schijnbaar wel kan werken en belasting betalen. Pak de werkgevers aan die die mensen inhuren, die doen dat omdat ze goedkoper zijn dan legale mensen waarschijnlijk.
pi_219777223
quote:
6s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:07 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Trump is niet van adel, dus dit wordt sowieso niks.
Laat een of andere koning hem tot adel maken dan. Gewoon ff een zwaard op zijn schouder leggen, paar woorden zeggen, ceremonie eromheen bouwen, beetje blauw bloed injecteren, en hij is van adel.
pi_219777224
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:18 schreef HowardRoark het volgende:
]
Een daadwerkelijk autoritair systeem kent geen oppositie, de oppositie in de VS is nog altijd erg levendig. Daarnaast het elk politieke systeem een bepaalde mate van autoriteit, dat maakt het nog niet meteen een autoritair systeem. Autoriteit is nodig om het politieke systeem te handhaven en zorgen dat een land bestuurbaar blijft.
Een land is niet binnen een dag van een democratie omgevormd tot een volledig autoritair systeem.
Daar gaat tijd overheen, en bij de VS zal dat jaren duren.
Maar je ziet wel dat de Republikeinen serieus bezig zijn met het afbreken van de democratie en deze te vervangen door een autocratie.

We gaan het zien bij de midterms..
pi_219777240
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het staat iedereen natuurlijk vrij te vinden dat er met het uitzetten van illegale migranten mensenrechtenschendingen plaats zouden vinden. De realiteit is dat er op talloze plekken ter wereld plaats grove mensenrechtenschendingen plaatsvinden, maar daar horen we dezelfde mensen nooit over.
Ik neem aan dat je wel 's van Amnesty en dat soort partijen gehoord hebt.

quote:
Ik zou zelf het hardhandig uitzetten van illegale migranten als een stuk minder erg willen beschouwen dan bijvoorbeeld het opsluiten van etnische groepen in concentratiekampen (neem China met Oeigoeren) of het ethisch zuiveren van een goed (neem Nagorno-Karabach).
Grappig, want het gaat niet alleen om het hardhandig uitzetten, maar diezelfde illegale migranten worden opgesloten in kampen in El Salvador en andere plaatsen. Ik zou het geen concentratiekampen willen noemen, maar het is wel wat anders dan 'hardhandig uitzetten'.

quote:
Toch heeft niemand enig probleem met pakweg het aanschaffen van een Oppo telefoon of de deelname van Azerbeidzjan in de globale markt (hoe klein die ook mag zijn). Dit legt een dubbele standaard bloot en dat is natuurlijk al veel langer het geval.
Het probleem is natuurlijk ook dat de VS in het verleden juist een voorvechter van mensenrechten was. Dat maakt wat er nu in de VS gebeurt een ander soort issue.

quote:
Binnen bepaalde kringen vindt men dat internationale verdragen eigenlijk alleen gelden voor Westerse landen en Westerse landen hierin het goede voorbeeld zouden moeten geven. Daarom is het erger als een Westers land een op papier hele kleine mensenrechtenschending begaat dan een niet-Westers land structureel aan grove mensenrechtenschendingen doet.
Ik zou het geen "hele kleine mensenrechtenschending" willen noemen. Sterker nog, je haalt je eigen punt volledig onderuit door het zo te noemen.

quote:
Tja, deze dubbele standaard is simpelweg onhoudbaar. En een vergelijking met de Neurenberg Tribunalen is misselijkmakend, alleen omdat de VS hardhandig illegale migranten het land uitwerkt. Sterker nog, dit laatste zouden zelfs veel meer Westerse landen moeten doen.
De Neurenberg tribunalen gingen over persoonlijke aansprakelijkheid, dat is de vergelijking. Net als jij consequent iedereen die links is over één kam scheert, dat soort vergelijkingen. Maakt dat Noem een nazi? Nee, dat is een parallel die jij trekt. Wat er gezegd wordt is dat er scenario's in het verleden zijn geweest waar de mensenrechten dusdanig geschonden zijn, dat alleen de leider erop aanspreken niet voldoende is geweest.
  donderdag 8 januari 2026 @ 11:30:33 #39
403588 mcmlxiv
pi_219777257
quote:

[..]
Dit is helaas ongeveer de gehele Amerikaanse politiek, van links tot rechts. Waarom denk je dat menig Amerikaans politicus multimiljonair is terwijl het salaris in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden maar iets van 150k is?
[..]
Het eerste natuurlijk. Van het tweede is geen sprake want illegale migranten zijn ergens illegaal. En dit zou ook voor jou of mij gelden in bepaalde landen. Een land als Australië staat hier bekend om. Daar wordt je zonder pardon het land uit gewerkt als je visum is verlopen of je je niet aan afspraken houdt (bijvoorbeeld mbt werk).
[..]
Natuurlijk ga je niet op de feiten in mijn post in over de daadwerkelijke acties van het regime Trump, dat zou ook te lastig zijn. Natuurlijk vergoelijk en verdraai je alleen maar de inleiding door bijvoorbeeld autoritair en autoriteit met elkaar te vermengen in de beste extreem-rechtse tradities. Natuurlijk negeer je de pogingen van het Trump regime om de oppositie en de media steeds meer te onderdrukken. Natuurlijk gaat het weer over illegalen, terwijl de onderdrukking en de dreiging van ICE over zoveel meer dan illegalen gaat.

En natuurlijk doe je net alsof deze mate van nepotisme, de mate van zelfverrijking, het zonder schaamte stelen door het regime Trump heel normaal is.

Het waarom blijft voor mij dan altijd wat wazig. Blijkbaar vinden MAGAS het idee uitgebuit, voorgelogen en onderdrukt te kunnen worden door “de grote leider” wel lekker.
pi_219777278
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het illegaal zijn in de VS is niet heel duidelijk vaak. Iemand kan er al tientallen jaren wonen, werken, belasting betalen en toch nog als illegaal gezien worden. De VS heeft er vooral profijt van (goedkope arbeiders, leveren belasting op) en weinig kosten (geen ww, geen gezondheidszorgkosten of andere benefits voor ze etc).

Ik ken ook een Nederlander die er al 20 jaar ofzo illegaal is. Ooit daar naartoe gegaan en simpelweg niet terug gekomen. Werken er al jaren. Oudste kinderen waren al hier geboren, zijn dus ook illegaal, konden geen vervolgopleidingen doen, jongere kinderen zijn daar geboren, en dus Amerikaan, en legaal. Oudste kinderen zijn er getrouwd en hebben kinderen, die dus ook legaal zijn. Die kun je wel hard uit gaan zetten allemaal, maar eigenlijk moet je het systeem aanpakken wat het mogelijk maakt dat iemand zo lang zonder problemen illegaal in een land kan zijn, en er schijnbaar wel kan werken en belasting betalen. Pak de werkgevers aan die die mensen inhuren, die doen dat omdat ze goedkoper zijn dan legale mensen waarschijnlijk.
Bij dat laatste schijnt het systeem ook lek te zijn: werkgevers checken bij de overheid of iemand legaal is. En krijgen daar een Ja op, terwijl het Nee is.
Er schijnt ergens een zwakke plek in dat systeem te zitten.

Dat overkwam een fabriek die door ICE 2/3 van de arbeiders zag verdwijnen.
Die hebben hun manier van controleren daar op aangepast.
pi_219777288
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:30 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Natuurlijk ga je niet op de feiten in mijn post in over de daadwerkelijke acties van het regime Trump, dat zou ook te lastig zijn. Natuurlijk vergoelijk en verdraai je alleen maar de inleiding door bijvoorbeeld autoritair en autoriteit met elkaar te vermengen in de beste extreem-rechtse tradities. Natuurlijk negeer je de pogingen van het Trump regime om de oppositie en de media steeds meer te onderdrukken. Natuurlijk gaat het weer over illegalen, terwijl de onderdrukking en de dreiging van ICE over zoveel meer dan illegalen gaat.

En natuurlijk doe je net alsof deze mate van nepotisme, de mate van zelfverrijking, het zonder schaamte stelen door het regime Trump heel normaal is.

Het waarom blijft voor mij dan altijd wat wazig. Blijkbaar vinden MAGAS het idee uitgebuit, voorgelogen en onderdrukt te kunnen worden door “de grote leider” wel lekker.
Maga is post truth politiek.

Je zult van een Maga nooit de waarheid horen.
pi_219777290
quote:

Er is altijd wel oppositie in elk autoritair systeem, maar dat wordt hardhandig de kop ingedrukt, tot het moment dat de oppositie zo groot is dat die het autoritaire systeem omver gooit. Dat de oppositie zich niet openlijk uit, wilt niet zeggen dat die er niet is.
pi_219777309
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:31 schreef Wantie het volgende:

[..]
Bij dat laatste schijnt het systeem ook lek te zijn: werkgevers checken bij de overheid of iemand legaal is. En krijgen daar een Ja op, terwijl het Nee is.
Er schijnt ergens een zwakke plek in dat systeem te zitten.

Dat overkwam een fabriek die door ICE 2/3 van de arbeiders zag verdwijnen.
Die hebben hun manier van controleren daar op aangepast.
Ja, je mag er werken, mag belasting betalen, krijgt geen benefits als je die nodig hebt, je kinderen zijn er legaal, en dan na 20 jaar mag je oprotten omdat de laatste president vindt dat je een probleem bent. Redelijk krom.
pi_219777331
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:29 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik neem aan dat je wel 's van Amnesty en dat soort partijen gehoord hebt.
Je bedoelt een anti-Israëlische actiegroep, die zich zeer selectief drukmaakt over conflictsituaties als het hun politiek welgevallig is? Ja, die ken ik. Die organisatie is niet serieus te nemen.
quote:
[..]
Grappig, want het gaat niet alleen om het hardhandig uitzetten, maar diezelfde illegale migranten worden opgesloten in kampen in El Salvador en andere plaatsen. Ik zou het geen concentratiekampen willen noemen, maar het is wel wat anders dan 'hardhandig uitzetten'.
Dat betreffen gevangenissen. Ik heb daar geen problemen mee. Dan had men maar niet illegaal een land binnen moet dringen.
quote:
[..]
Het probleem is natuurlijk ook dat de VS in het verleden juist een voorvechter van mensenrechten was. Dat maakt wat er nu in de VS gebeurt een ander soort issue.
Mensenrechten in de VS zijn altijd discutabel geweest. We hebben het over een land waar tot een halve eeuw geleden een wettelijke scheiding tussen etnische groepen was geweld met wapens eerder regel dan uitzondering is. Ook valt er een goed argument te maken dat de sociale vangnetten te wensen overlaten.
quote:
[..]
Ik zou het geen "hele kleine mensenrechtenschending" willen noemen. Sterker nog, je haalt je eigen punt volledig onderuit door het zo te noemen.
Ik wel, het uitzetten van illegale migranten is niet eens een mensenrechtenschending.
quote:
[..]
De Neurenberg tribunalen gingen over persoonlijke aansprakelijkheid, dat is de vergelijking. Net als jij consequent iedereen die links is over één kam scheert, dat soort vergelijkingen. Maakt dat Noem een nazi? Nee, dat is een parallel die jij trekt. Wat er gezegd wordt is dat er scenario's in het verleden zijn geweest waar de mensenrechten dusdanig geschonden zijn, dat alleen de leider erop aanspreken niet voldoende is geweest.
Ja, maar aansprakelijkheid waarvoor? En om dat de gruwelijkheden van de Holocaust te vergelijken met het uitzetten van illegale migranten, gaat nogal ver. Daarmee bagatelliseer je het namelijk énorme leed en tevens de omvang van de meest georganiseerde en waarschijnlijk grootste genocide uit de geschiedenis van de mens.

Dat roept de vraag op waarom mensen die vergelijking maken en dat komt natuurlijk doordat het hen zó hoog zit en ze zó gefrustreerd zijn over het beleid van Trump, dat men denkt dat zulke vergelijkingen kracht kunnen bijzetten en helpen de situatie erger te laten lijken dan deze is.
pi_219777340
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ja, je mag er werken, mag belasting betalen, krijgt geen benefits als je die nodig hebt, je kinderen zijn er legaal, en dan na 20 jaar mag je oprotten omdat de laatste president vindt dat je een probleem bent. Redelijk krom.
Waarom dringen zulke mensen zich illegaal een land binnen? Dat is de vraag waar je mee moet beginnen. En dat kinderen geboren in een land meteen staatsburgers zijn blijft een idioot systeem en dat geldt niet alleen voor de VS.
pi_219777350
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je bedoelt een anti-Israëlische actiegroep, die zich zeer selectief drukmaakt over conflictsituaties als het hun politiek welgevallig is? Ja, die ken ik. Die organisatie is niet serieus te nemen.
[..]
Dat betreffen gevangenissen. Ik heb daar geen problemen mee. Dan had men maar niet illegaal een land binnen moet dringen.
[..]
Mensenrechten in de VS zijn altijd discutabel geweest. We hebben het over een land waar tot een halve eeuw geleden een wettelijke scheiding tussen etnische groepen was geweld met wapens eerder regel dan uitzondering is. Ook valt er een goed argument te maken dat de sociale vangnetten te wensen overlaten.
[..]
Ik wel, het uitzetten van illegale migranten is niet eens een mensenrechtenschending.
[..]
Ja, maar aansprakelijkheid waarvoor? En om dat de gruwelijkheden van de Holocaust te vergelijken met het uitzetten van illegale migranten, gaat nogal ver. Daarmee bagatelliseer je het namelijk énorme leed en tevens de omvang van de meest georganiseerde en waarschijnlijk grootste genocide uit de geschiedenis van de mens.

Dat roept de vraag op waarom mensen die vergelijking maken en dat komt natuurlijk doordat het hen zó hoog zit en ze zó gefrustreerd zijn over het beleid van Trump, dat men denkt dat zulke vergelijkingen kracht kunnen bijzetten en helpen de situatie erger te laten lijken dan deze is.
Maar waarom zie je illegale migranten als criminelen die zonder enige vorm van proces mogen worden opgesloten in buitenlandse gevangenissen?
pi_219777364
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom dringen zulke mensen zich illegaal een land binnen? Dat is de vraag waar je mee moet beginnen. En dat kinderen geboren in een land meteen staatsburgers zijn blijft een idioot systeem en dat geldt niet alleen voor de VS.
Over het algemeen komen ze legaal de VS binnen.

Een klein deel steekt illegaal de grens over, en je weet best waarom.
Die verwachten in de VS een betere toekomst te krijgen...

Daar kun je van alles van vinden, maar om ze vervolgens op een onmenselijke manier te behandelen....
pi_219777366
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:36 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Ah duidelijk, dus je hoort er niemand over die je serieus neemt? Je argument was dat je niemand erover hoorde, maar blijkbaar gaat het om niemand die aan jouw "kant" staat.

quote:
[..]
Mensen in een ander land in een gevangenis stoppen is iets heel anders dan het uitzetten van een illegale immigrant.

quote:
[..]
En dus moet je als land juist er alles aan doen om te voorkomen dat je terugvalt naar die tijd, je weet immers nog hoe het toen was.

quote:
[..]
Uitzetten niet, gevangen nemen in een ander land zoals nu gedaan wordt wel.

quote:

Ik vind dit wel grappig om van jou te lezen, zeker aangezien je dit net post in het Groenland topic:
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:29 schreef HowardRoark het volgende:
Want Mamdani betreft immers een zeer radicaal linkse socialist die third worldism omarmd en meermaals heeft geweigerd Islamitisch terreur te veroordelen en het financieren hiervan zelfs geromantiseerd, is de oplossing niet. Sterker nog, zulke mensen zijn nu daadwerkelijk politieke vijanden, geen politieke vrienden.
Je kunt niet aan de ene kant ratio eisen en aan de andere kant het je zó hoog laten zitten dat je dat soort dingen uit.
pi_219777467
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar waarom zie je illegale migranten als criminelen die zonder enige vorm van proces mogen worden opgesloten in buitenlandse gevangenissen?
Ik zie ze vooral als mensen die een land uit moeten worden gezet.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:41 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ah duidelijk, dus je hoort er niemand over die je serieus neemt? Je argument was dat je niemand erover hoorde, maar blijkbaar gaat het om niemand die aan jouw "kant" staat.
Het ging hier natuurlijk om de selectieve verontwaardiging bij een bepaald deel Westerlingen, niet over Amnesty. Hoe komt het dat dezelfde mensen die moord en brand gillen over Trump en stellen het nauw met mensenrechten te nemen, niet omkijken naar de mensenrechtenschendingen van andere en dan met name niet-Westerse partijen?
quote:
[..]
Mensen in een ander land in een gevangenis stoppen is iets heel anders dan het uitzetten van een illegale immigrant.
Dat is het zeker, maar dat maakt niet per definitie negatief. Al ben ik het er natuurlijk mee eens dat je die mensen daar niet altijd vast kunt houden, tenzij het echt over criminelen gaat.
quote:
[..]
En dus moet je als land juist er alles aan doen om te voorkomen dat je terugvalt naar die tijd, je weet immers nog hoe het toen was.
Dat doet de VS toch niet? Er is helemaal geen sprake van het opnieuw hanteren van een segregatie op basis van etniciteit. Sterker nog, de VS is diverser dan het ooit geweest is.
quote:
[..]
Ik vind dit wel grappig om van jou te lezen, zeker aangezien je dit net post in het Groenland topic:
[..]
Je kunt niet aan de ene kant ratio eisen en aan de andere kant het je zó hoog laten zitten dat je dat soort dingen uit.
Een whataboutism vormt hier geen goede reactie. Misschien moet je jezelf ook afvragen waarom je uit een ander topic mijn scherpe observatie over Mamdani hier nu bij wilt halen. Al zou het mij ook weer niets verbazen als ook jij sympathie hebt voor die man. Dat lijkt hier helaas een beetje de norm te zijn.
  donderdag 8 januari 2026 @ 12:34:38 #50
38496 Perrin
pi_219777789
Veel mensen begrijpen de VS van nu verkeerd. Trump wil de VS niet uitbreiden. Hij wil kolonies. Vazallen.

Venezuela: wie er regeert maakt niet uit. Zolang de olie via Amerikaanse bedrijven stroomt en het geld weer in de VS wordt uitgegeven, blijven ze zitten. Verkiezingen zijn een formaliteit, geen prioriteit.

Groenland: het gaat zogenaamd om veiligheid, maar in werkelijkheid om handel en grondstoffen. Toekomstige handelsroutes en militaire projectie, net zoals de Straat van Malakka vroeger cruciaal was.

Waarom nu? De dollar kan over tien jaar de wereldreservestatus zijn verloren. China is in opkomst. De VS kan niet snel genoeg herindustrialiseren. Hun schulden, aandelenmarkt en economie zijn nu afhankelijk van de kracht van de dollar. De oplossing van de VS: voorsorteren op bezit van grondstoffen, handelscontrole en een netwerk aan economische vazallen.

Kolonies, handel en militaire bases die zorgen dat je de handelsroutes onder controle hebt.

Klassiek imperialisme, herverpakt voor de 21e eeuw.

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 08-01-2026 12:44:54 ]
pi_219777822
Beste @HowardRoark, wat vind je van de willekeur waarmee ICE mensen die eruitzien als een illegaal oppakt?
- Er zijn al staatsburgers van de VS overleden in detentie
- De overgrote meerderheid van de opgepakten heeft geen strafblad

Door een historische samenloop van omstandigheden is het helemaal niet raar dat er veel 'illegalen' in de VS wonen en werken, dat is zelfs heel goed verklaarbaar. Het werd pas een probleem toen iemand er politiek gewin uit kon halen. Ik neem aan dat jij dat anders ziet. Hoe dan ook, of we het nou eens zijn of niet: bovenstaande feiten zijn voor iemand met jouw visie op dit gebeuren ook niet wenselijk, lijkt me.
What Would Goku Do
pi_219777842
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:38 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Diegene die ik ken, is gewoon legaal het land binnengekomen, alleen werd illegaal door niet weer weg te gaan. Waarom ze zijn gebleven? Geen idee.
Ik vind het eigenlijk juist wel een goed systeem dat iemand de nationaliteit kan krijgen van het land waar hij of zij geboren is. Of zouden die babies illegaal moeten zijn, zonder dat ze er zelf invloed op hebben gehad? En dan dus ook toegang worden ontzegd tot gezondheidszorg bijv?
pi_219777849
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:38 schreef viagraap het volgende:
Beste @:HowardRoark, wat vind je van de willekeur waarmee ICE mensen die eruitzien als een illegaal oppakt?
- Er zijn al staatsburgers van de VS overleden in detentie
- De overgrote meerderheid van de opgepakten heeft geen strafblad

Door een historische samenloop van omstandigheden is het helemaal niet raar dat er veel 'illegalen' in de VS wonen en werken, dat is zelfs heel goed verklaarbaar. Het werd pas een probleem toen iemand er politiek gewin uit kon halen. Ik neem aan dat jij dat anders ziet. Hoe dan ook, of we het nou eens zijn of niet: bovenstaande feiten zijn voor iemand met jouw visie op dit gebeuren ook niet wenselijk, lijkt me.
Het is totaal irrelevant in hoeverre mensen het goed verklaarbaar vinden dat er illegalen in de VS zijn. Dat maakt het niet ineens acceptabel. Zulke mensen zouden simpelweg direct uit het land moeten worden verwijderd. Ongeacht of mensen dit een mensenrechtenschending vinden of niet. Ook nog een strafblad is helemaal een reden om zulke mensen uit het land te verwijderen, maar illegaliteit an zich is al reden genoeg.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat men hierbij nauwkeurig te werk gaat, als er daadwerkelijk mensen worden opgepakt die wél een Amerikaans staatsburgerschap hebben, tja, dat zijn gewoon ontoelaatbare fouten die bestraft moet worden.
  donderdag 8 januari 2026 @ 12:43:28 #54
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219777860
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:34 schreef Perrin het volgende:
Veel mensen begrijpen de VS van nu verkeerd. Trump wil de VS niet uitbreiden. Hij wil kolonies. Vazallen.

Venezuela: wie er regeert maakt niet uit. Zolang de olie via Amerikaanse bedrijven stroomt en het geld weer in de VS wordt uitgegeven, blijven ze zitten. Verkiezingen zijn een formaliteit, geen prioriteit.

Groenland: het gaat zogenaamd om veiligheid, maar in werkelijkheid om handel en grondstoffen. Toekomstige handelsroutes en militaire projectie, net zoals de Straat van Malakka vroeger cruciaal was.

Waarom nu? De dollar kan over tien jaar de wereldreservestatus zijn verloren. China is in opkomst. De VS kan niet snel genoeg herindustrialiseren. Hun schulden en aandelenmarkt en economie zijn nu afhankelijk van de kracht van de dollar. De oplossing van de VS: voorsorteren op bezit van grondstoffen, handelscontrole en een netwerk aan economische vazallen.

Kolonies, handel en militaire bases zorgen dat je de handelsroutes bezit. Klassiek imperialisme, herverpakt voor de 21e eeuw.
Vergeet ook de belangrijkste kolonie niet: Europa. Dat moet vooral een lappendeken van kleine onmachtige vazalstaatjes zijn die als afzetmarkt fungeren maar op geen enkel gebied mogen concurreren. Dat moet vooral gebeuren door middel van het aanstellen van nuttige idioten als trekpoppen. Iedereen die die nuttige idioten in de weg loopt moet worden kaltgesteld: https://www.politico.eu/a(...)le-pen-appeal-trial/
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219777873
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:41 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Diegene die ik ken, is gewoon legaal het land binnengekomen, alleen werd illegaal door niet weer weg te gaan. Waarom ze zijn gebleven? Geen idee.
Ik vind het eigenlijk juist wel een goed systeem dat iemand de nationaliteit kan krijgen van het land waar hij of zij geboren is. Of zouden die babies illegaal moeten zijn, zonder dat ze er zelf invloed op hebben gehad? En dan dus ook toegang worden ontzegd tot gezondheidszorg bijv?
Het is geen goed systeem omdat zo kinderen kunnen worden gebruikt als argument om illegalen in een land te laten verblijven. Een kind zou nooit zomaar een staatsburgerschap moeten krijgen, uiteraard wel medische zorg indien nodig. Die twee hoeven niet hand in hand te gaan. Mensen zonder Nederlands staatsburgerschap krijgen hier ook zorg.
pi_219777885
quote:

Waarom nu? De dollar kan over tien jaar de wereldreservestatus zijn verloren. China is in opkomst. De VS kan niet snel genoeg herindustrialiseren. Hun schulden en aandelenmarkt en economie zijn nu afhankelijk van de kracht van de dollar. De oplossing van de VS: voorsorteren op bezit van grondstoffen, handelscontrole en een netwerk aan economische vazallen.

Kolonies, handel en militaire bases zorgen dat je de handelsroutes bezit. Klassiek imperialisme, herverpakt voor de 21e eeuw.
China loopt flink voor op de VS als het gaat om het voorsorteren op het bezit van grondstoffen. Die slag heeft de VS vooral onder Bush Jr verloren. En de invloed die de VS had in veel ontwikkelingslanden, en dus ook op de grondstoffen en handel daar, met name door programmas als USAID, is vakkundig en snel door Musk de nek omgedraaid.
pi_219777922
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is geen goed systeem omdat zo kinderen kunnen worden gebruikt als argument om illegalen in een land te laten verblijven. Een kind zou nooit zomaar een staatsburgerschap moeten krijgen, uiteraard wel medische zorg indien nodig. Die twee hoeven niet hand in hand te gaan. Mensen zonder Nederlands staatsburgerschap krijgen hier ook zorg.
En als iemand wel legaal in het land verblijft, zou een kind daarvan dan wel de nationaliteit van dat land moeten krijgen?

En waarom zo nodig al die illegalen uitzetten? De economie in de VS doet het toch geweldig? De werkeloosheid is toch fantastisch laag volgens Trump?
  donderdag 8 januari 2026 @ 12:50:01 #58
38496 Perrin
pi_219777932
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Vergeet ook de belangrijkste kolonie niet: Europa. Dat moet vooral een lappendeken van kleine onmachtige vazalstaatjes zijn die als afzetmarkt fungeren maar op geen enkel gebied mogen concurreren. Dat moet vooral gebeuren door middel van het aanstellen van nuttige idioten als trekpoppen. Iedereen die die nuttige idioten in de weg loopt moet worden kaltgesteld: https://www.politico.eu/a(...)le-pen-appeal-trial/

Het zal ze weinig uitmaken wat we doen als we ons maar koest houden en kwispelen naar de baas. En veel betalen voor de grondstoffen die ze aan ons verkopen.
pi_219777946
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Is er medische zorg in de VS dan?

En verder. Wat een xenofobisch gelul allemaal. Prima, illegale criminelen mag je natuurlijk uitzetten maar dat is helemaal niet waar het Trump hier om gaat. Hij wil een blanke VS, niets meer, niets minder.

Straks kan hij mooi alles met een kleurtje deporteren naar vazalstaat Venezuela om in de mijnen te werken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 12:52:01 #60
38496 Perrin
pi_219777955
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
China loopt flink voor op de VS als het gaat om het voorsorteren op het bezit van grondstoffen. Die slag heeft de VS vooral onder Bush Jr verloren. En de invloed die de VS had in veel ontwikkelingslanden, en dus ook op de grondstoffen en handel daar, met name door programmas als USAID, is vakkundig en snel door Musk de nek omgedraaid.
Ja dus de VS pakt nu wat nog een beetje in de buurt ligt en waar ze militair de baas over kunnen spelen.
pi_219777982
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:42 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is totaal irrelevant in hoeverre mensen het goed verklaarbaar vinden dat er illegalen in de VS zijn. Dat maakt het niet ineens acceptabel. Zulke mensen zouden simpelweg direct uit het land moeten worden verwijderd. Ongeacht of mensen dit een mensenrechtenschending vinden of niet. Ook nog een strafblad is helemaal een reden om zulke mensen uit het land te verwijderen, maar illegaliteit an zich is al reden genoeg.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat men hierbij nauwkeurig te werk gaat, als er daadwerkelijk mensen worden opgepakt die wél een Amerikaans staatsburgerschap hebben, tja, dat zijn gewoon ontoelaatbare fouten die bestraft moet worden.
Waarom zou dat irrelevant zijn? Als we die logica volgen kun je onmogelijk ontkennen dat Israël ongeveer elk uur een oorlogsmisdaad pleegt, want om, ik noem maar wat. het bombarderen van een ziekenhuis in een context te plaatsen moet je ook naar de voorgeschiedenis kijken. In dit geval echter kies je ervoor die te negeren.

Maargoed, het is belangrijk volgens jou dat men nauwkeurig te werk gaat. Als je ziet hoe ICE opereert, vind je dan dat nauwkeurigheid voor hen een overweging is?
What Would Goku Do
pi_219777992
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En als iemand wel legaal in het land verblijft, zou een kind daarvan dan wel de nationaliteit van dat land moeten krijgen?
Nee, tenzij de ouders het staatsburgerschap hebben natuurlijk. Kinderen zouden in eerste instantie de nationaliteit van de ouders moeten krijgen.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En waarom zo nodig al die illegalen uitzetten? De economie in de VS doet het toch geweldig? De werkeloosheid is toch fantastisch laag volgens Trump?
Omdat zulke mensen illegaal zijn. Het woord zegt het al. Men is niet op een legale manier, maar illegale manier een land binnengedrongen. Het kan best dat sommigen mensen dit prima vinden, sterker nog, we weten dat die er wel zijn, maar dan kun je net zo goed alle grenzen wel opheffen. En we weten helaas ook wel dat er daar voorstanders van zullen zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef viagraap het volgende:

[..]
Waarom zou dat irrelevant zijn? Als we die logica volgen kun je onmogelijk ontkennen dat Israël ongeveer elk uur een oorlogsmisdaad pleegt, want om, ik noem maar wat. het bombarderen van een ziekenhuis in een context te plaatsen moet je ook naar de voorgeschiedenis kijken. In dit geval echter kies je ervoor die te negeren.

Maargoed, het is belangrijk volgens jou dat men nauwkeurig te werk gaat. Als je ziet hoe ICE opereert, vind je dan dat nauwkeurigheid voor hen een overweging is?
Die vermeende misdaad begint meestal met terroristen die zulke plekken gebruiken als schuilplaats of nog erger: opslag voor munitie. Dát is an sich een oorlogsmisdaad, zulke plekken dan bombarderen niet.
pi_219777999
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:54 schreef viagraap het volgende:

[..]

Ze hanteren de door Trump opgestelde kleurenwaaier zeer nauwkeurig.
pi_219778018
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ze hanteren de door Trump opgestelde kleurenwaaier zeer nauwkeurig.
Kleurenwaaier?
pi_219778032
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:56 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Kleurenwaaier?
Alles wat te bruin is moet het land uit of dood.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:08:17 #66
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219778141
https://www.reddit.com/r/(...)ay_from_the_officer/

Hier is ook voor eens en voor altijd te zien dat Renee Good wegdraait bij de agent. Dat Kristi Noem dan roept dat er intentie tot inrijden op agenten was is exemplarisch voor het fascistische karakter van deze regering.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 13:09:25 #67
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219778155
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
pi_219778177
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 12:57 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ah, en heb je hier ook enig bewijs voor dat het iets met huidskleur te maken heeft?
pi_219778211
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]

Ik ook, maar je leek ook goedkeuring te geven aan het deporteren van migranten naar een gevangenis in Nicaragua.

Dat illegale migranten het land uit moeten ben ik met je eens.
En dat doet de VS al jaren.

Maar onder Trump lijkt het alsof het allemaal onmenselijker moet, en met veel uiterlijk vertoon.

Bijvoorbeeld in het begin met het uitzetten middels militaire vliegtuigen. Hartstikke duur en inefficiënt, maar het levert een 'leuk' plaatje op en toen landen in Zuid Amerika gingen tegenstribbelen kon Trump fijn met de vuist op tafel slaan.
Kort daarna zijn de vluchten stilletjes gestopt.
Daarna de 'fun videos' van de zwaar bewaakte gevangenis in El Salvador, waar de migranten als terroristen werden kaalgeschoren.
Daarna de ICE raids, die nu als dieptepunt de moord op een automobiliste hebben.

En het einde is nog niet in zicht vrees ik.
pi_219778221
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ah, en heb je hier ook enig bewijs voor dat het iets met huidskleur te maken heeft?
Laat eens foto's zien van blanke migranten die zijn uitgezet naar El Salvador.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:17:22 #71
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778230
quote:

[..]

Precies, daar zit de crux. Men doet alsof het allemaal nodig is maar men heeft daar gewoon zelf allerlei autoriteiten. Maar ICE komt als een bende met auto's mensen van de straat rijden, zaait paniek en daarna heb je een kabinet dat daar dan over gaat opscheppen én over gaat treiteren via Twitter. Het is een gebed zonder eind, want dit gaat van kwaad tot erger en heeeeeeeeel toevallig gaat men alleen blauwe staten in, snijdt men financien van van alleen blauwe staten en zet men die vrouw meteen als 'radical left' neer om vooral haat te kweken. Nergens geen de-escalerende intenties, integendeel. MAGA's eten het als zoete koek, die zien graag dat politie en andere autoriteiten vooral mensen neerschieten op momenten dat je juist moet de-escaleren. Totdat een familielid ineens met dit soort agressieve praktijken te maken krijgt, schrikt en wordt neergeschoten.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_219778236
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:53 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag.

quote:
Het ging hier natuurlijk om de selectieve verontwaardiging bij een bepaald deel Westerlingen, niet over Amnesty. Hoe komt het dat dezelfde mensen die moord en brand gillen over Trump en stellen het nauw met mensenrechten te nemen, niet omkijken naar de mensenrechtenschendingen van andere en dan met name niet-Westerse partijen?
[..]
Ik noemde Amnesty als voorbeeld van een partij die ernaar omkijkt, jouw reactie was om Amnesty af te doen als een partij die er niet toe doet. Dat Amnesty een partij is die jij niet serieus neemt doet er niet toe, er zijn voldoende partijen die er moord en brand over schreeuwen.

quote:
Dat is het zeker, maar dat maakt niet per definitie negatief. Al ben ik het er natuurlijk mee eens dat je die mensen daar niet altijd vast kunt houden, tenzij het echt over criminelen gaat.
[..]
Als illegaal in de VS verblijven is nog steeds een overtreding, geen misdrijf. Die mensen zonder proces in een gevangenis in een ander land gooien is tegen de Amerikaanse grondwet, zoals al meerdere malen ook door diverse rechters bevestigt.

quote:
Dat doet de VS toch niet? Er is helemaal geen sprake van het opnieuw hanteren van een segregatie op basis van etniciteit. Sterker nog, de VS is diverser dan het ooit geweest is.
[..]
Vind je? ICE is er al meerdere malen op aangesproken te profileren op basis van uiterlijk/huidskleur. Ik zeg ook niet dat er nu een segregatie is hè, ik zeg dat je moet voorkomen terug naar die tijd te gaan, omdat je weet hoe het was.

quote:
Een whataboutism vormt hier geen goede reactie. Misschien moet je jezelf ook afvragen waarom je uit een ander topic mijn scherpe observatie over Mamdani hier nu bij wilt halen.
Dit was geen whataboutism, dit was een spiegel. Jij noemt het een scherpe observatie, ik noem het hypocrisie.

quote:
Al zou het mij ook weer niets verbazen als ook jij sympathie hebt voor die man. Dat lijkt hier helaas een beetje de norm te zijn.
Ah dus nu heb ik sympathie voor iemand die terrorisme verheerlijkt, is dat hoe het werkt? Ik snap het wel, loop je vast op inhoud ga je over op degene waar je een discussie mee hebt demoniseren. Lekker bezig :*
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:19:07 #73
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778250
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:26 schreef Perrin het volgende:
[ x ]

[ afbeelding ]
arewethebaddies.gif
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:24:09 #74
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778284
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:24 schreef la_perle_rouge het volgende:
Hier wordt de schietpartij frame voor frame, beeld voor beeld, schot voor schot getoond.
Er zijn overal protesten en wakes voor Renee Good. Kennelijk, maar ik weet niet of dat waar is, reed ze rond om buren te waarschuwen voor de kokmst van ICE.
Het maakt niet uit, dezelfde mensen zullen 'door rood rijden' al een prima reden om iemand neer te schieten. Je hebt immers de wet overtreden. Behalve als ze het zelf zijn natuurlijk.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:28:45 #75
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778340
quote:

[..]

Precies, die mevrouw in die auto was ook niet illegaal en toch komen die 'ICE-agenten' als een paar gekken en gewapend naar haar auto toe, in een poging de deuren open te maken en haar ter plaatsen uit de auto te sleuren. Pas na een week of twee in een mensonterende gevangenis gemarteld worden, kom je er misschien uit. Dat speelde allemaal mee bij de paniek van de vrouw.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vis1980 op 08-01-2026 13:35:40 ]
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:33:06 #76
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778369
quote:
zou een kind daarvan dan wel de nationaliteit van dat land moeten krijgen?

Volgens de constitution wel, maar die telt niet mee bij MAGA.
pi_219778404
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 11:24 schreef la_perle_rouge het volgende:
Duidelijk, ze wil wegrijden, een andere auto is daar sneller in, dus die laat ze voor gaan. Vervolgens gebaart ze naar ICE om ook voor te gaan.
Die stappen intimiderend op haar af. Ze besluit om weg te rijden. Een ICE agent stapt opzij en schiet vervolgens op haar.
Vervolgens loopt hij achter de auto aan om nog twee schoten te kunnen afvuren door het zijraam van de auto.

En de Trump regering liegt alles bij elkaar om dit te verhullen.

Het slachtoffer wordt zelfs een terrorist genoemd.

En nog steeds zijn er mensen hier die de Trump steunen en anderen uitmaken voor Trump haters...
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:39:42 #78
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778437
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Duidelijk, ze wil wegrijden, een andere auto is daar sneller in, dus die laat ze voor gaan. Vervolgens gebaart ze naar ICE om ook voor te gaan.
Die stappen intimiderend op haar af. Ze besluit om weg te rijden. Een ICE agent stapt opzij en schiet vervolgens op haar.
Vervolgens loopt hij achter de auto aan om nog twee schoten te kunnen afvuren door het zijraam van de auto.

En nog steeds zijn er mensen hier die de Trump steunen en anderen uitmaken voor Trump haters...
Jup en de ICE-agent zou gewond in het ziekenhuis liggen.
pi_219778443
quote:

[..]

Er waren ook conflicterende orders. Er waren agenten die riepen "Get the fuck out!" terwijl die andere agent probeerde de deur open te maken. Er was geen enkele reden om zo te reageren om diegene daar weg te laten gaan. Blijkbaar is volgens de processen van ICE het ook niet toegestaan om te handelen zoals ze deden.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 13:42:54 #80
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219778469
quote:

[..]

The Party told you to reject the evidence of your eyes and ears.
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:43:57 #81
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_219778489
ICE heeft altijd iets demonisch gehad.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:48:42 #82
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219778542
We gaan dit jaar zien dat bijvoorbeeld politie ICE-agenten oppakt.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 13:50:02 #83
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219778559
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
ICE heeft altijd iets demonisch gehad.
Het is soms lastig niet wat vergelijkingen te zien met 2 bepaalde organisaties van een kleine eeuw geleden..
Mja, dan maak je weer een Godwin.

[ Bericht 3% gewijzigd door xpompompomx op 08-01-2026 13:56:28 ]
  donderdag 8 januari 2026 @ 13:50:53 #84
38496 Perrin
pi_219778570
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:19 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
arewethebaddies.gif
Sja ik deel je morele verontwaardiging. Het brengt ons helaas zo weinig verder.
pi_219778647
quote:

Waarom nu? De dollar kan over tien jaar de wereldreservestatus zijn verloren. China is in opkomst. De VS kan niet snel genoeg herindustrialiseren. Hun schulden, aandelenmarkt en economie zijn nu afhankelijk van de kracht van de dollar. De oplossing van de VS: voorsorteren op bezit van grondstoffen, handelscontrole en een netwerk aan economische vazallen.

Kolonies, handel en militaire bases die zorgen dat je de handelsroutes onder controle hebt.

Klassiek imperialisme, herverpakt voor de 21e eeuw.
Wat aanvankelijk altijd in het duister plaatsvond is nu transparanter met rogue states. Met het verschil dat Rusland en de VS de lakens deelden ipv tegenover elkaar stonden en Europa niet meer met rust wordt gelaten.
  donderdag 8 januari 2026 @ 14:07:35 #86
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219778727
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 14:12:24 #87
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219778792
quote:
Mocht je ooit een goed boek willen lezen over het beschermen van Groenland door de Europeanen SAMEN met de VS dan is dit een leuke:

Fantastisch spul.
pi_219778938
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:11 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom denk je dat ik je bevroeg over de 'willekeur' waarmee ICE nu mensen oppakt? Is je brein zodanig ingericht om informatie die je niet uitkomt te negeren, dat je het letterlijk niet waarneemt? Want daar draait het in elke discussie met jou wel op uit, dat dat vermoeden me bekruipt. Het is of dat, of je doet gewoon alsof je moeilijke vragen en onwelgevallige feiten niet gelezen hebt. Maarja ik mag niemand een troll noemen hier, dus dan zal het wel een unieke feature van je brein zijn, want als ik mensen dom noem is iedereen ook op de tenen getrapt.
What Would Goku Do
  donderdag 8 januari 2026 @ 14:43:48 #89
66444 Lord_Vetinari
pi_219779213
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:01:46 #90
66444 Lord_Vetinari
pi_219779426

En terecht.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:10:13 #91
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219779496
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 10:26 schreef Perrin het volgende:
[ x ]

[ afbeelding ]
Het is duidelijk dat IoU niet langer met de hand die afgelikt kan worden maar met de vuist van de deal, hun zaken wil gaan behartigen.
USA is in nog geen jaar tijd, afgedaald naar een autocratie waar hun bovenlaag , alleen nog geïnteresseerd is in verzilveren. Ieder die dat doel in de weg staat, zal het in die denkwijze dan ondervinden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:11:12 #92
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219779505
Bekijk deze YouTube-video

Wel een aanrader over stages of collapsing empires
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 15:22:41 #93
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_219779627
Ik blijf mij toch verbazen over dit hele gebeuren met Trump. Ik weet dat er veel domme mensen wonen, maar ik had stiekem toch wel iets meer verwacht. Totale gebrek aan verzet tegen wat er gaande is verbaast mij toch wel een beetje om eerlijk te zijn.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 15:23:28 #94
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_219779638
twitter
What can change the nature of a man?
pi_219779677
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 13:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Laat eens foto's zien van blanke migranten die zijn uitgezet naar El Salvador.
Laatst nog een blond meisje uit Denemarken die het land is uitgezet.
Ik snap overigens niet zo goed waarom je focust op huidskleur, het is toch logisch dat je minder blanken ziet omdat er domweg minder blanke illegalen zijn. De meeste illegalen komen uit Zuid Amerika en de meesten hebben een licht bruine kleur. Dat het overgrote deel van de illegalen die worden uitgezet dan ook die kleur hebben is echt niet opvallend of verdacht of iets dergelijks.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:30:21 #96
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219779717
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:22 schreef Evenstar het volgende:
Ik blijf mij toch verbazen over dit hele gebeuren met Trump. Ik weet dat er veel domme mensen wonen, maar ik had stiekem toch wel iets meer verwacht. Totale gebrek aan verzet tegen wat er gaande is verbaast mij toch wel een beetje om eerlijk te zijn.
Kijk in alle VS-topics en zie hoeveel er ook in Nederland (en andere plekken in Europa) wonen die acteren dit allemaal geweldig te vinden.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:27 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik snap overigens niet zo goed waarom je focust op huidskleur, het is toch logisch dat je minder blanken ziet omdat er domweg minder blanke illegalen zijn. De meeste illegalen komen uit Zuid Amerika en de meesten hebben een licht bruine kleur. Dat het overgrote deel van de illegalen die worden uitgezet dan ook die kleur hebben is echt niet opvallend of verdacht of iets dergelijks.
Denemarken =/= El Salvador
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:31:16 #97
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219779734
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:23 schreef Coco het volgende:
[ x ]
Fake news.
pi_219779793
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Kijk in alle VS-topics en zie hoeveel er ook in Nederland (en andere plekken in Europa) wonen die acteren dit allemaal geweldig te vinden.
[..]
Het zijn vooral criminelen die naar El Salvador worden gestuurd. Dit Deense meisje had een verlopen visie en dacht dat ze wel kon blijven vanwege de liefde. Ze liep tegen de lamp aan en ze is netjes op het vliegtuig gezet naar Denemarken.
Het argument dat dit een rassen dingetje is gaat gewoon niet op.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 15:36:14 #99
416575 crew  Evenstar
pi_219779797
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:30 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
[..]
Ja, maar dat zijn de "het is allemaal geweldig" denkers (of doen alsof, want stoer). Het gaat mij echt om de tegenbeweging. Ik weet niet of dat is omdat men bang is, of gewoon niet door heeft wat er op hun afkomt, of er geen kut om geeft ....
pi_219779808
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:35 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Het zijn vooral criminelen die naar El Salvador worden gestuurd. Dit Deense meisje had een verlopen visie en dacht dat ze wel kon blijven vanwege de liefde. Ze liep tegen de lamp aan en ze is netjes op het vliegtuig gezet naar Denemarken.
quote:
Report: Most migrants sent to mega-prison have no apparent criminal record
Three-fourths of the Venezuelan migrants flown from Texas to a notorious maximum security prison in El Salvador three weeks ago had no apparent criminal record, a CBS News 60 Minutes report out Sunday found.
Goeie poging wel.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:38:06 #101
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219779813
quote:
.... Blijkbaar vinden MAGAS het idee uitgebuit, voorgelogen en onderdrukt te kunnen worden door “de grote leider” wel lekker.
Komt ook omdat het (neo-liberale) systeem, veel kanslozen doet (be)denken dat zij heel misschien door mee te gaan in dat denken, (ooit) ook kunnen delen in de hoofdprijs die weggelegd is voor de paar bepalende haves.

Het doel van (over)leven daarin is (en was) niet een betere wereld voor iedereen maar vooral voor zichzelf.
Dit geldt ook voor diverse ondersteuners die hun balans vertonen. De retoriek is natuurlijk wat ongewenst is, te rechtvaardigen als gerechtvaardigde keuze.
De gedachte dat je juist in de eigen grotere mogelijkheden moet opkomen voor hen die daar niet over beschikken, wordt weggevaagd. Sterker nog, niet meegaan in de autocratie die Trump voor ogen heeft, is dan een eigen schuld.

Wel interessant verder om een echte omwenteling mee te maken die momenteel zo snel voortraast.
In nog geen 6 maanden is met Trump de gedachte aan recht en verbinding om anderen te weerstaan, onderuit gehaald. NATO was al een papieren tijger en is nu een blad in de wind.
pi_219779854
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:37 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[..]
Goeie poging wel.
Ze hebben geen strafblad, maar wat ze dan wel hebben kan ik niet lezen vanwege de paywall.
Zou het misschien kunnen dat die lui naar El Salvador worden gestuurd omdat ze onder de tattoeages zitten die gebruikelijk zijn bij bepaalde bendes? Zo ja dan heb je nog steeds met criminelen te maken die in de bak thuishoren.
pi_219779861
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:42 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ze hebben geen strafblad, maar wat ze dan wel hebben kan ik niet lezen vanwege de paywall.
Zou het misschien kunnen dat die lui naar El Salvador worden gestuurd omdat ze onder de tattoeages zitten die gebruikelijk zijn bij bepaalde bendes? Zo ja dan heb je nog steeds met criminelen te maken die in de bak thuishoren.
Oh dus het gaat toch om uiterlijk? Dit artikel heeft geen paywall overigens, gewoon wegklikken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:43:42 #104
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219779864
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ja, maar dat zijn de "het is allemaal geweldig" denkers (of doen alsof, want stoer). Het gaat mij echt om de tegenbeweging. Ik weet niet of dat is omdat men bang is, of gewoon niet door heeft wat er op hun afkomt, of er geen kut om geeft ....
Het duurt een tijd voordat mensen zich herenigen, veel staten blijven nog enigszins ongedeerd. Zulke tegenbewegingen heb je niet snel vanaf dag 1, maar het zal zeker groeien.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:43:58 #105
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219779866
quote:
Het zijn vooral criminelen die naar El Salvador worden gestuurd.
Fout.
pi_219779868
quote:

[..]
Het zijn juist vooral géén criminelen, dat is je al meermaals verteld. Ben je dementerend of een leugenaar? Gerapporteerd voor trollen iig want dit is gewoon belachelijk.
What Would Goku Do
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:45:32 #107
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219779882
quote:
Zou het misschien kunnen dat die lui naar El Salvador worden gestuurd omdat ze onder de tattoeages zitten die gebruikelijk zijn bij bepaalde bendes?
Oh ja, eerst stellig iets beweren en nu zal het dan toch zo zijn, want je kunt je niet voorstellen dat men overgaat tot zulke praktijken bij onschuldige mensen. Of je bent echt te dom om te poepen óf je speelt het.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:45:37 #108
38496 Perrin
pi_219779884
quote:
Daar verbaasden mensen zich bij de opkomst van Hitler ook over. Het leert je veel over de aard van mensen, dit soort tijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perrin op 08-01-2026 18:03:59 ]
pi_219779891
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:42 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Oh dus het gaat toch om uiterlijk?
Als je tattoos hebt van notoire bendes dan kun je voor 99.9% zeker zijn dat je te maken hebt met een crimineel.
Je kan geen bendetattoos laten zetten zonder lidmaatschap van zo’n bende en lidmaatschap betekent dus dat je al iets crimineels moet hebben gedaan. Heb je dat soort tattoos omdat je het stoer vind dan heb je een probleem als de bendeleden erachter komen. Daar staan zware straffen op, denk aan een serieuze afranseling, het verwijderen van de tattoos op de meest barbaarse manieren denk aan een mes of iets dergelijks of je word gewoon opgeruimd.
pi_219779895
quote:

[..]
Je bent er toen dat geleuter over tattoo's begon ook al op gewezen dat het fucking bullshit is. Nogmaals: ben je dementerend of een leugenaar?
What Would Goku Do
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:47:05 #111
38496 Perrin
pi_219779905
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:36 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mensen buigen mee uit lafheid, eigenbelang, naïviteit of omdat ze liever wegkijken. Kijk naar hoe onze eigen regeringsleiders reageren, of onze politici, of wijzelf.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:47:14 #112
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219779906
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:45 schreef Perrin het volgende:

[..]
Daar verbaasten mensen zich bij de opkomst van Hitler ook over. Het leert je veel over de aard van mensen, dit soort tijden.
Daarom vertellen we kinderen op scholen hoe je fascisme kunt herkennen, voordat het aan de macht is. Daarna is altijd lastig, zeker met de moderne wapens van nu.
pi_219779909
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:46 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Als je tattoos hebt van notoire bendes dan kun je voor 99.9% zeker zijn dat je te maken hebt met een crimineel.
Je kan geen bendetattoos laten zetten zonder lidmaatschap van zo’n bende en lidmaatschap betekent dus dat je al iets crimineels moet hebben gedaan. Heb je dat soort tattoos omdat je het stoer vind dan heb je een probleem als de bendeleden erachter komen. Daar staan zware straffen op, denk aan een serieuze afranseling, het verwijderen van de tattoos op de meest barbaarse manieren denk aan een mes of iets dergelijks of je word gewoon opgeruimd.
Je realiseert je dat de lijst met tattoos nogal breed was hè, en dat (bijvoorbeeld) Pete Hegseth daar ook onder zou vallen?

Je bent nu aan het terugkrabbelen omdat je iets nogal stellig beweert hebt. Simpel gezegd: De meeste mensen hadden geen strafblad en hadden dus niet naar El Salvador gestuurd mogen worden.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:48:22 #114
38496 Perrin
pi_219779916
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:47 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Daarom vertellen we kinderen op scholen hoe je fascisme kunt herkennen, voordat het aan de macht is. Daarna is altijd lastig, zeker met de moderne wapens van nu.
Je ziet: zelfs met die kennis is het lastig om te erkennen wat je ziet gebeuren en daarnaar te handelen.
pi_219779929
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:27 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Naar El Salvador?

quote:
Je zag in Nederland met de toeslagenaffaire wat er gebeurt als je gaat etnisch profileren.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 15:49:59 #116
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219779939
Protip: En als iemand niet de juiste plakplaatjes heb kun je ze er met paint altijd nog bijtekenen.

Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 15:56:00 #117
416575 crew  Evenstar
pi_219779982
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Mensen buigen mee uit lafheid, eigenbelang, naïviteit of omdat ze liever wegkijken. Kijk naar hoe onze eigen regeringsleiders reageren, of onze politici, of wijzelf.
quote:
First they came for the Communists
And I did not speak out
Because I was not a Communist

Then they came for the Socialists
And I did not speak out
Because I was not a Socialist

Then they came for the trade unionists
And I did not speak out
Because I was not a trade unionist

Then they came for the Jews
And I did not speak out
Because I was not a Jew

Then they came for me
And there was no one left
To speak out for me
Na 80 jaar dus nog niks geleerd wat dat betreft.
pi_219779991
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:56 schreef Evenstar het volgende:

[..]
[..]
Een verlopen visie noemde hij het onbewust zelf heel treffend.
pi_219779999
quote:
Dat verbaast mij ook.
Neem nu dat hele DOGE-project van Musk. Lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar voor zover ik weet is er nooit een overzicht van behaalde resultaten gegeven. Ja, er zijn allerlei miljardengetallen geroepen, maar een onderbouwing daarvan heb ik nooit gezien. En alle zogenaamd ontdekte fraudegevallen hebben niet tot nader onderzoek of aanhoudingen geleid.
Ik begrijp niet goed dat de Democraten daarover niet veel meer herrie schoppen in het Congres en in de media. Ze blijven maar hameren op die Epsteinfiles alsof die een soort wondermiddel zouden zijn om van Trump af te komen, maar simpel vragen om harde bewijzen van alle geclaimde successen zou voor mijn gevoel veel gemakkelijker en effectiever zijn.

Dat Trump en co met alles zo gemakkelijk wegkomen is eigenlijk nog schokkender dan de brutaliteit en schaamteloosheid van hun acties zelf.
Een factor is volgens mij ook dat veel Amerikanen ontzettend dom en slecht geïnformeerd zijn, waardoor je ze alles kan wijsmaken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 15:58:40 #120
38496 Perrin
pi_219780000
quote:

[..]
[..]
Nee die menselijke aard is vrij hardnekkig.
pi_219780005
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:51 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Niets mis met etnisch profileren, als blijkt dat er in bepaalde groepen in de bevolking meer risico is op onacceptabel gedrag dan is het niet meer dan logisch dat zo’n groep wat strenger word gecontroleerd. Dat heet efficiënt te werk gaan.
Ja, net als in de jaren tachtig: een neger in een limousine om de tien minuten aanhouden omdat die geen geld kunnen hebben om in zo'n wagen te rijden.

Uitstekend idee.

Of anno 2026 elke Zuid Amerikaan preventief oppakken omdat migranten vaak uit Zuid Amerika komen...
pi_219780026
Kan er niet een AMV gemaakt worden voor mensen die het leuk vinden om met Chivaz te discussieren. Als ik zo'n topic als dit doorscoll is er nog altijd bijna geen post die ik wil lezen omdat het bijna allemaal happen op de troll is.
Gezien we hier allemaal vaste gasten zijn zou ik ook denken dat vrijwel iedereen die op Chivaz reageert wel weet dat je nooit een bevredigend antwoord op wat dan ook krijgt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 16:01:30 #123
416575 crew  Evenstar
pi_219780030
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:58 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]
Dat verbaast mij ook.
Neem nu dat hele DOGE-project van Musk. Lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar voor zover ik weet is er nooit een overzicht van behaalde resultaten gegeven. Ja, er zijn allerlei miljardengetallen geroepen, maar een onderbouwing daarvan heb ik nooit gezien. En alle zogenaamd ontdekte fraudegevallen hebben niet tot nader onderzoek of aanhoudingen geleid.
Ik begrijp niet goed dat de Democraten daarover niet veel meer herrie schoppen in het Congres en in de media. Ze blijven maar hameren op die Epsteinfiles alsof die een soort wondermiddel zouden zijn om van Trump af te komen, maar simpel vragen om harde bewijzen van alle geclaimde successen zou voor mijn gevoel veel gemakkelijker en effectiever zijn.

Dat Trump en co met alles zo gemakkelijk wegkomen is eigenlijk nog schokkender dan de brutaliteit en schaamteloosheid van hun acties zelf.
Een factor is volgens mij ook dat veel Amerikanen ontzettend dom en slecht geïnformeerd zijn, waardoor je ze alles kan wijsmaken.
Er zijn zoveel gaten te schieten in dit hele gebeuren, maar er is werkelijk geen ene democraat die durft op te staan. Of ze wachten tot de verkiezingen dichterbij komen .... maar dan kan het al veel te laat zijn.

Ben heel benieuwd naar de verkiezingen in November, meestal wint de niet zittende partij wel wat grond. Hopelijk gaat dat nu weer gebeuren, want dat eigenlijk nog de enige kans die ze hebben om hem te binnen de wetten te stoppen. Ik merk echter nog maar heel weinig van campagne voeren.
pi_219780056
Als de verkiezingen al gaan gebeuren zijn alle checks and balances om ze geloofwaardig te maken al weg waarschijnlijk. Trump begint over het cancelen van de midterms als grap, net als ie over Groenland begon als grap.
What Would Goku Do
pi_219780081
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:01 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Er zijn zoveel gaten te schieten in dit hele gebeuren, maar er is werkelijk geen ene democraat die durft op te staan. Of ze wachten tot de verkiezingen dichterbij komen .... maar dan kan het al veel te laat zijn.

Ben heel benieuwd naar de verkiezingen in November, meestal wint de niet zittende partij wel wat grond. Hopelijk gaat dat nu weer gebeuren, want dat eigenlijk nog de enige kans die ze hebben om hem te binnen de wetten te stoppen. Ik merk echter nog maar heel weinig van campagne voeren.
Trump is wel zo slim om de ontmanteling van Medicaid pas na de midterms the doen.
Hij weet dat dat slecht zal vallen bij de kiezer.
pi_219780090
quote:
Hier kun je ongetwijfeld hele sociologische, psychologische of zelfs filosofische beschouwingen over neerzetten en er zijn vast mensen die daar een veel betere kijk op hebben dan dat ik dat heb, maar het komt heel in het kort neer op een samenspel van factoren waardoor veel mensen enerzijds (te) lang wachten met acteren, en er anderzijds (nu nog) niet de juiste incentives voor hebben. Of, sterker gezegd: er zijn juist - voor veel mensen, schat ik zo in - genoeg redenen om (nog) niet te acteren.

Veel mensen leven van dag tot dag, ook letterlijk (paychecks), waarbij de arbeidsvoorwaarden nou niet echt dusdanig zijn dat men makkelijk even een dag of meerdere dagen de straat op kan gaan om te protesteren. Daarnaast verlies je in de VS redelijk snel je baan en daarmee tegelijkertijd je verzekering vaak, wat ook niet echt bevorderlijk is om het er eens op te wagen. Daarna(ast) raak je dan snel je hypotheek kwijt en staat in no time de huis op het spel.
Dit zal uiteraard niet voor iedereen gelden, maar de arbeidsvoorwaarden en de werknemersrechten in de VS zijn nu niet echt supergoed te noemen zeg maar. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit dus een perfect storm oplevert waarbij alle slechte (rand)zaken samenvallen. Een meer cynische conspiracy theorist zou zelfs kunnen opwerpen dat deze 'samenleving' zoals deze er nu is in de VS zelfs met opzet zo is neergezet de afgelopen honderd jaar; juist om dit soort zaken (protest, (re)actie) te voorkomen). Ik heb zelf wel eens op Reddit geroepen dat de Amerikaanse samenleving puur ingericht is op de werkgever en op de economie, en niet op de burger/werknemer zelf. .

Hoe dan ook, dat veel mensen in de VS zich enigszins verloren voelen vanwege dat gebrek aan werknemersrechten en dat dat velen van hen er van weerhoudt om even lekker een weekje het werk stil te leggen of te rellen is, als ik het zo op Reddit allemaal eens lees wel redelijk duidelijk.

Mensen verzinnen soms van alles om (nu) maar niet te hoeven reageren, van 'ik wacht het nog even af' tot 'ik geloof nooit dat ze echt zo ver durven gaan' tot 'bij - insert rode streep - reageer ik!'. Niet gehinderd door psychologische mechanismen als cognitieve dissonantie uiteraard. Want laten we wel zijn, bepaalde mechanismen zijn er juist om ons te 'helpen' in dit soort 'crisissituaties'.

Of, ook zo'n leuke:
'Ja, wacht maar tot eind 2026 als de Democraten het Congres in handen hebben!'
'Ja, wacht maar tot 2028 als de Democraten de verkiezingen winnen!'.

Daarnaast heb je uiteraard mensen die niets meekrijgen en alleen maar met hun social media (of met het volgen van sport) bezig zijn, mensen die alleen 'rechts' nieuws meekrijgen en/of alles wel best (of juist: supergoed) vinden en natuurlijk de supertwijfelaar: de mensen die wel het idee hebben dat ze iets moeten of zouden willen doen, maar niet weten of het nu al het juiste moment is en zo ja, hoe en wat men dan precies moet doen.
En uiteraard: de superopportunist, niet te vergeten. De mens die pas in actie treedt als het niet alleen én te laat is, én pas als deze zelf geraakt wordt (financieel, sociaal).

Tevens speelt de geografie een rol (versnipperdheid door grotere afstanden), wat bijvoorbeeld een goede organisatie ook lastiger maakt, etcetera etcetera. En steden/staten die allemaal hun eigen netwerk, organisaties en instituten hebben om dit soort zaken (protesten, etc.) eventueel mogelijk te maken.

Uiteraard vergeet ik nog wel tig zaken die ook een rol kunnen spelen waardoor mensen (nog) niet acteren.

Even snel een korte situatieschets. ;)
Zomaar even uit den losse pols.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_219780100
quote:

[..]
Dat verbaast mij ook.

DOGE heeft iets van 180 miljard gekost en verder niets opgeleverd.
Behalve dan dat Musk elke overheidsinstantie die hem dwars kon zitten vleugellam heeft gemaakt.
En veel data verzameld.
pi_219780122
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 14:22 schreef viagraap het volgende:

[..]
Waarom denk je dat ik je bevroeg over de 'willekeur' waarmee ICE nu mensen oppakt? Is je brein zodanig ingericht om informatie die je niet uitkomt te negeren, dat je het letterlijk niet waarneemt? Want daar draait het in elke discussie met jou wel op uit, dat dat vermoeden me bekruipt. Het is of dat, of je doet gewoon alsof je moeilijke vragen en onwelgevallige feiten niet gelezen hebt. Maarja ik mag niemand een troll noemen hier, dus dan zal het wel een unieke feature van je brein zijn, want als ik mensen dom noem is iedereen ook op de tenen getrapt.
@HowardRoark ziet waarschijnlijk ook graag bewapende radicaal rechtse-burgerwachten in Nederland.

Artikeltje uit '23

https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-hoe-ver-mag-je-gaan
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:11:34 #129
38496 Perrin
pi_219780126
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:08 schreef Salina het volgende:

[..]
Hier kun je ongetwijfeld hele sociologische, psychologische of zelfs filosofische beschouwingen over neerzetten en er zijn vast mensen die daar een veel betere kijk op hebben dan dat ik dat heb, maar het komt heel in het kort neer op een samenspel van factoren waardoor veel mensen enerzijds (te) lang wachten met acteren, en er anderzijds (nu nog) niet de juiste incentives voor hebben. Of, sterker gezegd: er zijn juist - voor veel mensen, schat ik zo in - genoeg redenen om (nog) niet te acteren.

Veel mensen leven van dag tot dag, ook letterlijk (paychecks), waarbij de arbeidsvoorwaarden nou niet echt dusdanig zijn dat men makkelijk even een dag of meerdere dagen de straat op kan gaan om te protesteren. Daarnaast verlies je in de VS redelijk snel je baan en daarmee tegelijkertijd je verzekering vaak, wat ook niet echt bevorderlijk is om het er eens op te wagen. Daarna(ast) raak je dan snel je hypotheek kwijt en staat in no time de huis op het spel.
Dit zal uiteraard niet voor iedereen gelden, maar de arbeidsvoorwaarden en de werknemersrechten in de VS zijn nu niet echt supergoed te noemen zeg maar. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit dus een perfect storm oplevert waarbij alle slechte (rand)zaken samenvallen. Een meer cynische conspiracy theorist zou zelfs kunnen opwerpen dat deze 'samenleving' zoals deze er nu is in de VS zelfs met opzet zo is neergezet de afgelopen honderd jaar; juist om dit soort zaken (protest, (re)actie) te voorkomen). Ik heb zelf wel eens op Reddit geroepen dat de Amerikaanse samenleving puur ingericht is op de werkgever en op de economie, en niet op de burger/werknemer zelf. .

Hoe dan ook, dat veel mensen in de VS zich enigszins verloren voelen vanwege dat gebrek aan werknemersrechten en dat dat velen van hen er van weerhoudt om even lekker een weekje het werk stil te leggen of te rellen is, als ik het zo op Reddit allemaal eens lees wel redelijk duidelijk.

Mensen verzinnen soms van alles om (nu) maar niet te hoeven reageren, van 'ik wacht het nog even af' tot 'ik geloof nooit dat ze echt zo ver durven gaan' tot 'bij - insert rode streep - reageer ik!'. Niet gehinderd door psychologische mechanismen als cognitieve dissonantie uiteraard. Want laten we wel zijn, bepaalde mechanismen zijn er juist om ons te 'helpen' in dit soort 'crisissituaties'.

Of, ook zo'n leuke:
'Ja, wacht maar tot eind 2026 als de Democraten het Congres in handen hebben!'
'Ja, wacht maar tot 2028 als de Democraten de verkiezingen winnen!'.

Daarnaast heb je uiteraard mensen die niets meekrijgen en alleen maar met hun social media (of met het volgen van sport) bezig zijn, mensen die alleen 'rechts' nieuws meekrijgen en/of alles wel best (of juist: supergoed) vinden en natuurlijk de supertwijfelaar: de mensen die wel het idee hebben dat ze iets moeten of zouden willen doen, maar niet weten of het nu al het juiste moment is en zo ja, hoe en wat men dan precies moet doen.
En uiteraard: de superopportunist, niet te vergeten. De mens die pas in actie treedt als het niet alleen én te laat is, én pas als deze zelf geraakt wordt (financieel, sociaal).

Tevens speelt de geografie een rol (versnipperdheid door grotere afstanden), wat bijvoorbeeld een goede organisatie ook lastiger maakt, etcetera etcetera. En steden/staten die allemaal hun eigen netwerk, organisaties en instituten hebben om dit soort zaken (protesten, etc.) eventueel mogelijk te maken.

Uiteraard vergeet ik nog wel tig zaken die ook een rol kunnen spelen waardoor mensen (nog) niet acteren.

Even snel een korte situatieschets. ;)
Zomaar even uit den losse pols.
Dit verhaal geldt ook voor onszelf alsmede onze politici en onze regeringsleiders. Niet alleen voor Amerikanen.

Het is weliswaar niet direct onze president, maar ook wij hebben een verantwoordelijkheid om te reageren op deze situatie.

Het gaat ook om onze vrijheden, welvaart en waarden die op het spel staan en bedreigd worden door Trump en het Trumpisme.
pi_219780211
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit verhaal geldt ook voor ons, onze politici en onze regeringsleiders. Niet alleen voor Amerikanen.

Het is weliswaar niet direct onze president, maar ook wij hebben een verantwoordelijkheid om te reageren op deze situatie. Het gaat ook om onze vrijheden, welvaart en waarden die op het spel staan en bedreigd worden door Trump en het Trumpisme.
Dit verhaal geldt eigenlijk voor iedereen en het gedeelte m.b.t. het menselijk handelen in 'crisissituaties' geldt ook niet alleen in deze specifieke situatie, maar - schat ik in - wel zo'n beetje voor elke (andere) hachelijke situatie.
Zie het als een soort blauwdruk van het menselijk handelen in bepaalde situaties. Pas handelen als het (bijna) te laat is, omdat [insert reden, laat mijn cognitieve dissonantie me alsjeblieft helpen me hiervoor een goede reden te geven actie nog even uit te stellen!].

Wat 'wij' als EU of als Europees burger zouden kunnen doen, is ons in ieder geval goed voorbereiden op erger, onze Europese samenwerking vergroten en daarbij meer belang hechten - en geld uitgeven aan - een goede defensiemacht, en bijvoorbeeld het massaal boycotten van de grote Amerikaanse bedrijven die in feite aan de macht staan nu. Verminder (zeker als overheid) de afhankelijkheid van Microsoft, Google en dergelijke en stap over op alternatieven. Raak ze daar waar het het ergst gevoeld wordt: in de portemonnee.
Samenwerking binnen Europa en met strategische partners als GB, Canada en wellicht Australië en dergelijke lijkt me nu van essentieel belang. Handelssamenwerking met b.v. Brazilië, India of China is ook niet uitgesloten. Laat de dollar vallen als wereldreservecurrency.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_219780228

Het afplakken van Trump zijn hoofd maakt de toegangspas voor de National Park ongeldig..

Maar de VS wordt echt geen autocratie hoor....
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 16:27:27 #132
416575 crew  Evenstar
pi_219780239
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:23 schreef Salina het volgende:

[..]
Dit verhaal geldt eigenlijk voor iedereen en het gedeelte m.b.t. het menselijk handelen in 'crisissituaties' geldt ook niet alleen in deze specifieke situatie, maar - schat ik in - wel zo'n beetje voor elke (andere) hachelijke situatie.
Zie het als een soort blauwdruk van het menselijk handelen in bepaalde situaties. Pas handelen als het (bijna) te laat is, omdat [insert reden, laat mijn cognitieve dissonantie me alsjeblieft helpen me hiervoor een goede reden te geven actie nog even uit te stellen!].

Wat 'wij' als EU of als Europees burger zouden kunnen doen, is ons in ieder geval goed voorbereiden op erger, onze Europese samenwerking vergroten en daarbij meer belang hechten - en geld uitgeven aan - een goede defensiemacht, en bijvoorbeeld het massaal boycotten van de grote Amerikaanse bedrijven die in feite aan de macht staan nu. Verminder (zeker als overheid) de afhankelijkheid van Microsoft, Google en dergelijke en stap over op alternatieven. Raak ze daar waar het het ergst gevoeld wordt: in de portemonnee.
Samenwerking binnen Europa en met strategische partners als GB, Canada en wellicht Australië en dergelijke lijkt me nu van essentieel belang. Handelssamenwerking met b.v. Brazilië, India of China is ook niet uitgesloten. Laat de dollar vallen als wereldreservecurrency.
Mja, maar dit zie ik dus niet gebeuren, want iedereen is vooral bezig met konten likken. Wij, als in de EU, kunnen de VS echt wel een flinke klap verkopen, maar dat zal zeker ten koste gaan van onze welvaart en dan is het inderdaad weer precies wat jij zegt ....

Straks is het te laat en moet je of op je knieën en buigen of je doet het alsnog en is de schade vele malen groter.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 16:27:34 #133
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219780240
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:25 schreef Wantie het volgende:
[ afbeelding ]

Het afplakken van Trump zijn hoofd maakt de toegangspas voor de National Park ongeldig..

Hier ga je de VVMU 5e colonne niet over horen.
pi_219780257
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:11 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit verhaal geldt ook voor onszelf alsmede onze politici en onze regeringsleiders. Niet alleen voor Amerikanen.

Het is weliswaar niet direct onze president, maar ook wij hebben een verantwoordelijkheid om te reageren op deze situatie.

Het gaat ook om onze vrijheden, welvaart en waarden die op het spel staan en bedreigd worden door Trump en het Trumpisme.
Het Trumpisme heeft hier helaas ook aanhang in Europa op radicaal rechts. En in de praktijk tasten groepen in de samenleving toch liever af wat de prijs is die ze moeten betalen en voor wie z'n vrijheid. Want ook de FvD hooligans claimen dat ze vrijheid beschermen.

De geschiedenis is allemaal in behapbare delen uitgeschreven. Maar of dit 5, 15 of 50 jaar gaat duren en waar we uiteindelijk staan is niet zeker. Je kunt een held of een vergeten martelaar worden.
pi_219780264
quote:

[..]

Blijft makkelijk natuurlijk, maar Wilders werd de grootste, er vond een Brexit plaats, er zijn vast nog wel wat voorbeelden te vinden waardoor blijkt dat Europeanen nou ook niet echt de snuggerste of goed geïnformeerd zijn.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:38:23 #136
38496 Perrin
pi_219780307
Meteen ook maar even een paar golfbanen vlak bij huis geannexeerd. Wie houdt je tegen?

twitter
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:40:32 #137
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219780317
quote:

[..]
Dat verbaast mij ook.

Situatie is ook dat je als succesvolle burger, ook niets op hebt met een regulerende overheid die met die insteek, iemand alleen maar in de (eigen) weg zit. Zelfs hier heb je allerlei gevogelte met een paar hersencellen die geen belasting willen betalen want die ander moet zelf maar zorgen voor dat in de schoot geworpen succes.

Het is dan sws makkelijk om wat je niet bevalt weg te kunnen denken of desnoods een ander - omdat die er is - daarvan zoveel mogelijk een schuld te geven. De gedachte dat het eigen succes ten koste is gegaan door die ander dat niet te bieden, wordt al helemaal niet overwogen. Vervolgens komt er iemand op het toneel die precies dat aanmoedigt en daarmee dus daarvoor alle ruimte krijgt.

Idem DOGE was zeker niet om de boel efficienter te maken maar te zorgen dat allerlei instituties vleugellam werden gemaakt en tot middel dient om "Trump" te laten zegevieren. Ronduit komisch zijn dan de discussies omtrent dubbel getelde (on)waarheden, komma verschuivingen en (valse) claims die er als argument simpelweg niet toedoen.
Het is als zeggen dat je veel geld bespaard hebt door uitgaven niet langer contant of als voorheen aangegane plicht uit te geven. Door bv elk hulpverlenend (w.o. USAID, sociale diensten maar ook Oekraïne) contract te stoppen, "bespaar" je op papier veel geld. Die "winst" gaat naar de middelen en groep, om die uitholling in stand te gaan houden en te versterken.

Probleem is verder dat veel 'democraten' niet (in alles) democratisch zijn en vooral alleen 'maar' opwaarts mee willen liften op de voordelen die het hun voortbrengt. Goed voorbeeld is dat sociaal-democratie alleen nog is weggelegd voor de verheven groep die dat idealisme zich als keuze kan veroorloven.

Democratie is ontstaan voor -en door het volk. Wanneer die zich door beter verkregen omstandigheden niet langer daar deel vanuit maken, verworden zij tot de groep tegen wie zij ooit opstonden.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 16:41:09 #138
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219780322
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:38 schreef Perrin het volgende:
Meteen ook maar even een paar golfbanen vlak bij huis geannexeerd. Wie houdt je tegen?

[ x ]
Hij heeft net de olievoorraad van een compleet land gejat, dan zijn wat grasveldjes maar klein bier natuurlijk.
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:41:53 #139
38496 Perrin
pi_219780324
quote:
18s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij heeft net de olievoorraad van een compleet land gejat, dan zijn wat grasveldjes maar klein bier natuurlijk.
Even aan iedereen duidelijk maken wie de Keizer is hè.
pi_219780385
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:27 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Mja, maar dit zie ik dus niet gebeuren, want iedereen is vooral bezig met konten likken. Wij, als in de EU, kunnen de VS echt wel een flinke klap verkopen, maar dat zal zeker ten koste gaan van onze welvaart en dan is het inderdaad weer precies wat jij zegt ....

Straks is het te laat en moet je of op je knieën en buigen of je doet het alsnog en is de schade vele malen groter.
Hé verdorie, toch weer die vermaledijde cognitieve dissonantie inderdaad.

Wel potverdrie!

Ja, je hebt natuurlijk wel mensen nodig die er iets voor willen laten, anders schiet het niet op. En ja, het zal meestal wel ten koste gaan van iets. Net zoals het verminderen van onze afhankelijkheid van bijvoorbeeld olie en gas vanuit Rusland of de Arabische wereld in het begin wat meer kosten dan baten zal opleveren, wetende (of hopende) dat in de nabije toekomst dat ons wel wat gaat opleveren terwijl we ons meer focussen op andere bronnen van energie (wind, zonne). Dat is een beetje inherent aan het 'spelletje' denk ik: een beetje risico nemen, zoals grote organisaties dat vaak doen.
Je zou er zomaar wat mee kunnen winnen op de langere termijn.
pi_219780415
quote:

[..]
Daar verbaasten mensen zich bij de opkomst van Hitler ook over. Het leert je veel over de aard van mensen, dit soort tijden.
Je ziet op Fok precies wie aan de verkeerde kant van de geschiedenis komt te staan, ook al zullen ze het zelf ten zeerste ontkennen. De gemene deler is vaak gebrek aan empathie en egocentrisme.
beter een knipoog dan een blauw oog
  donderdag 8 januari 2026 @ 16:52:26 #142
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219780418
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:25 schreef Wantie het volgende:
[ afbeelding ]

Kim Jong-un vibes.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219780423
quote:

[..]
[..]
First they came for the illegals, i didnt speak out because illegal means that they have broken the law.
pi_219780456
quote:
Als-ie zich (letterlijk) staande weet te houden, dan blijft Trump nog best lang president, vrees ik.
Zoals ik al eerder heb gezegd: ik moet nog zien dat er in 2028 verkiezingen komen.
En, als ze komen, of ze - bij een 'ongewenste' uitslag - geldig worden verklaard.
Steve Barron zei vorig jaar al in een interview: een verbod in de Grondwet of niet, Donald Trump wordt in januari 2029 gewoon voor een derde termijn beëdigd.

Eergisteren begon Trump, tiijdens een GOP-herdenking van January 6th, tussen neus en lippen door over het onderwerp 'cancel elections'. Hij vindt het een schande dat hij (en de GOP) een verkiezingsstrijd moeten aangaan met de Democratische partij, die bewezen heeft uit complete failures te bestaan, en het land niet kunnen besturen. Hij kan de verkiezingen niet afgelasten, omdat de 'fake news' media hem dan weer als dictator zullen bestempelen. Dus eigenlijk zouden de Democraten, omdat ze als volksvertegenwoordiger of regering geen knip voor de neus waard zijn, zelf de verkiezingen moeten afgelasten.

https://www.yahoo.com/new(...)isses-174852379.html

Ook dit valt 'uiteraard' weer onder de uitspraken die we maar niet serieus zouden moeten nemen. Net als alle andere uitspraken in de afgelopen 10 jaar.
Ik zie het voor de democratie in de VS somber in. Gezien de dreigingen van strijd met andere NAVO-landen, en de steeds meer verhitte toestanden in het eigen land, acht ik Trump, ook vanwege de verknipte inhoud van zijn hersenpan, sowieso in staat om nog voor de mid-terms de noodtoestand uit te roepen. Dan is er geen democratische strijd meer in de VS, maar een zogenaamde strijd van 'right' tegen 'wrong', van 'echte patriotten' tegen 'fake Americans'.

Als het met een sisser afloopt: des te beter.
Maar ik begin me steeds meer verwant te voelen met Jeremia. Ondanks m'n profielplaatje. ;)
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219780475
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:52 schreef Chivaz het volgende:

[..]
First they came for the illegals, i didnt speak out because illegal means that they have broken the law.
Ik snap dat, want je spreekt je ook niet uit tegen Trump die wetten heeft overtreden. Dat heet consistentie.
pi_219780501
quote:
Het enige wat ze kunnen doen is naar de stembus gaan zodat de democraten weer of het huis of de senaat hebben en er dus weer een functioneel congres is.
Natuurlijk kunnen ze ook protesteren en dat gebeurt ook maar verder...
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:25:02 #147
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219780695

Trump wil het Amerikaanse militaire budget verhogen van de nu al recordhoge 1 biljoen dollar per jaar naar 1,5 biljoen dollar. Every dangerous times als ze de mineralen op Groenland niet mogen delven. Kunnen ze uberhaupt zoiets betalen met hun schulden?
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:26:04 #148
38496 Perrin
pi_219780707
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:25 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Trump wil het Amerikaanse militaire budget verhogen van de nu al recordhoge 1 biljoen dollar per jaar naar 1,5 biljoen dollar. Every dangerous times als ze de mineralen op Groenland niet mogen delven.
Ik heb zo het idee dat 2026 geen jaar van de vrede gaat worden.
pi_219780717
quote:
15s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik heb zo het idee dat 2026 geen jaar van de vrede gaat worden.
Dan maakt Trump dus een goeie kans om die Nobelprijs alsnog te winnen.
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:29:43 #150
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_219780730
NWS / Trump wil militair budget met 50% verhogen voor 2027

Ik heb een apart NWS topic gemaakt omdat dit denk ik wel een belangrijke ontwikkeling is
pi_219780750
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]
@:HowardRoark ziet waarschijnlijk ook graag bewapende radicaal rechtse-burgerwachten in Nederland.

Artikeltje uit '23

Tja, stelende migranten mogen hard worden aangepakt, zoveel is zeker. Het liefst door de politie natuurlijk, als die dat echter nalaten ga je op den duur mensen krijgen die voor zichzelf opkomen. Dat is ook niet meer dan logisch. Ik betwijfel of jij je huis zou laten leeghalen door een migrant .. Alhoewel, ik wil het antwoord op deze vraag eigenlijk niet eens weten.
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:33:37 #152
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219780766
quote:
[ afbeelding ]

Trump wil het Amerikaanse militaire budget verhogen van de nu al recordhoge 1 biljoen dollar per jaar naar 1,5 biljoen dollar. Every dangerous times als ze de mineralen op Groenland niet mogen delven. Kunnen ze uberhaupt zoiets betalen met hun schulden?
Trumpie wil zijn megalomane oorlogskas laten financieren door importeurs :')
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219780773
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:33 schreef -XOR- het volgende:

[..]
En olie uit bezette gebieden natuurlijk.
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:38:16 #154
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219780808
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:11 schreef Beathoven het volgende:

[..]
@:HowardRoark ziet waarschijnlijk ook graag bewapende radicaal rechtse-burgerwachten in Nederland.

Artikeltje uit '23

Geef de 'good guys' een wapen, what could go wrong?
pi_219780831
quote:
9s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, stelende migranten mogen hard worden aangepakt, zoveel is zeker. Het liefst door de politie natuurlijk, als die dat echter nalaten ga je op den duur mensen krijgen die voor zichzelf opkomen. Dat is ook niet meer dan logisch. Ik betwijfel of jij je huis zou laten leeghalen door een migrant .. Alhoewel, ik wil het antwoord op deze vraag eigenlijk niet eens weten.
Kan mij het schelen wie het doet. Ik wil mijn huis ook niet door de buurman laten leeghalen.
pi_219780862
Die forse budgetverhoging voor militaire doeleinden geeft alleen maar aan dat Groenland e.d. geen proefballonnetjes zijn. De Westerse hemisfeer behoort toe aan de VS, en daarmee basta.

De babbeltjes die Rubio volgende week in Denemarken gaat houden zijn afleidingstechniekjes van het meest doorzichtige soort. Trump en Poetin bewandelen nu, ieder voor zich, precies dezelfde weg.
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:48:08 #157
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219780915
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:29 schreef Momo het volgende:

Ik heb een apart NWS topic gemaakt omdat dit denk ik wel een belangrijke ontwikkeling is
Kijk alleen al naar het feit dat ie defensie heeft ongetoverd in oorlog. Intenties zijn duidelijk, meneer gaat ful Blitzkrieg.
pi_219780930
quote:

Ik geef toe dat ik dat lastig vind. Het gaat om een politieke beslissing. En er worden nu dingen uit elkaar getrokken die eigenlijk met elkaar te maken hebben.
Straks loop je het risico - niet voor het eerst - dat je mensen moet gaan verzoeken om naar een ander topic te gaan, als ze aan deze beslissing gerelateerde berichten uit politiek Amerika, wellicht gecombineerd met andere berichten hier gaan plaatsen. We hebben het hier al over de militaire actie in Venezuela, de militaire dreiging richting Groenland, de gevolgen voor de NAVO... ik zie niet direct waarom dat extra budget voor de Amerikaanse defensie (pardon: OORLOG) hier niet ook behandeld zou kunnen worden.

Gewoon even een persoonlijke mening overigens, waar je je niets van hoeft aan te trekken. :)
pi_219780940
quote:

[..]
Er is geen enkele reden om een stelende migrant anders of harder aan te pakken dan een stelende niet-migrant.
Allah Al Watan Al Malik
pi_219780965
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Er is geen enkele reden om een stelende migrant anders of harder aan te pakken dan een stelende niet-migrant.
Dat argument maakt dan ook niemand, maar er wordt een artikel gelinkt dat specifiek over stelende migranten gaat.
quote:
Mag je als burger een inbreker met tiewraps vastbinden? Het gebeurde vorige week in Ter Apel, waar leden van een zogenoemde burgerwacht twee asielzoekers arresteerden. Steeds vaker nemen burgers het heft in eigen handen om criminelen op te sporen en te arresteren. Maar hoe ver mag je als burger gaan?
  donderdag 8 januari 2026 @ 17:57:25 #161
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219781023
'Stelende migranten hard aanpakken, het liefst door politie, want anders gaan burgers het doen.'

Wat is hard aanpakken in deze? Arresteren, boete of levenslang? En als je de straf niet hoog genoeg vindt, dan gaan burgers op eigen houtje acteren. Hoe weten ze dan van de zaak af of gaan ze dan achter mensen aan die er zo uitzien?

Hoe is zo handelen niet fout? Want het is tegen de wet, mogen dan andere burgers dan achter die eerste burgers aangaan, omdat ze blijkbaar niet genoeg straf hebben gekregen? En mogen dan weer andere burgers achter die aan?

Domme idioot gespot in dit topic.
pi_219781049
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:57 schreef Vis1980 het volgende:
'Stelende migranten hard aanpakken, het liefst door politie, want anders gaan burgers het doen.'

Wat is hard aanpakken in deze? Arresteren, boete of levenslang? En als je de straf niet hoog genoeg vindt, dan gaan burgers op eigen houtje acteren. Hoe weten ze dan van de zaak af of gaan ze dan achter mensen aan die er zo uitzien?

Hoe is zo handelen niet fout? Want het is tegen de wet, mogen dan andere burgers dan achter die eerste burgers aangaan, omdat ze blijkbaar niet genoeg straf hebben gekregen? En mogen dan weer andere burgers achter die aan?

Domme idioot gespot in dit topic.
Kalm maar. De oplossing is eenvoudig. Een ICE oprichten. En dan: eerst schieten, dan vragen.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:03:38 #163
66444 Lord_Vetinari
pi_219781069
quote:

[..]
_O-

Iedereen weet dat het ‘verbiezen’ is.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:04:13 #164
38496 Perrin
pi_219781075
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
_O-
Ai!! :blauwoog:
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:05:38 #165
38496 Perrin
pi_219781087
quote:

[..]
Nog even die dollars uitgeven nu ze nog wat waard zijn.
pi_219781100
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:04 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ai!! :blauwoog:
Ik wist het ook niet..
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:08:21 #167
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219781116
quote:
18s.gif Op donderdag 8 januari 2026 16:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Tis poddome een socialist lijkt het wel..
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 18:09:50 #168
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781128
quote:
7s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:08 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Tis poddome een socialist lijkt het wel..
Fascist bedoel je.
pi_219781129
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 17:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat argument maakt dan ook niemand, maar er wordt een artikel gelinkt dat specifiek over stelende migranten gaat.
[..]

Niemand behalve jij maakt dat argument.

quote:

[..]
pi_219781132
quote:
[ afbeelding ]

En nog steeds die frustratie over Biden :')
Zou zijn achterban daar op geilen?
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:10:09 #171
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219781133
quote:

[..]
Ach misschien wil de EU hun staatsobligaties wel kopen in ruil voor wat steun voor Oekraine.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_219781135
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
_O-

Iedereen weet dat het ‘verbiezen’ is.
Is verleden tijd dan verboest?
pi_219781145
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Fascist bedoel je.
Hij kan moeilijk zijn eigen politieke kleur hierin benoemen...
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:11:38 #174
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219781150
quote:

[..]
Juist wel.
Eigen bevolking ben je verantwoordelijk voor. Stelende raven moeten terug daar waar ze vandaan kwamen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:12:37 #175
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219781160
quote:

Jammer dat NWS zo’n verschrikkelijke stortplaats is. Ik bedoel ik heb wat reacties gelezen over die vermoorde vrouw en het stemde me droevig. Net als de migrantentopics
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:12:38 #176
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219781161
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Fascist bedoel je.
Hij steelt van de rijke Venezuelan, hij wil dat Europa betaalt voor USA te korten.
Soort neo-socialisme.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:12:43 #177
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219781163
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
En nog steeds die frustratie over Biden :')
Zou zijn achterban daar op geilen?
Een soort van gelijkheid voelt voor sommige als onderdrukking en dat gevoel levert een hoop steun, geld en stemmen op.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:13:46 #178
66444 Lord_Vetinari
pi_219781173
quote:
11s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:06 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik wist het ook niet..
Kofschip en zo… De z zit daar niet in (de technische stam van ‘vebazen’ is ‘verbaaz’) dus kan de verleden tijd nooit een ‘t’ krijgen.
pi_219781175
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:12 schreef Gunner het volgende:

[..]
Jammer dat NWS zo’n verschrikkelijke stortplaats is. Ik bedoel ik heb wat reacties gelezen over die vermoorde vrouw en het stemde me droevig. Net als de migrantentopics
Oh nee toch. Andere meningen.

:'( :'( :'(
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 18:13:53 #180
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781178
quote:

[..]
Zoals je weet krijgt men in bepaalde kringen nogal een harde als er geweld tegen een minderheden gebruikt wordt.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:14:15 #181
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219781184
quote:
7s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Juist wel.
Eigen bevolking ben je verantwoordelijk voor. Stelende raven moeten terug daar waar ze vandaan kwamen.
De baarmoeder?

Dus met andere woorden ben je tegen de Westerse waarden van gelijkheid?
pi_219781196
quote:
7s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Juist wel.
Eigen bevolking ben je verantwoordelijk voor.
Dus lekker de grote kolonisator spelen en je eigen bevolking met onbetaalbare rekeningen voor gezondheidszorg en levensmiddelen opzadelen....
pi_219781211
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:15 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Dus lekker de grote kolonisator spelen en je eigen bevolking met onbetaalbare rekeningen voor gezondheidszorg en levensmiddelen opzadelen....
Betaalbare gezondheidszorg is socialistisch.

Wacht ff.

Dus Trump is zelf (neo)socialistisch en (neo)fascistisch tegelijk?
Wat een warhoofd.

Ik trek m'n steun (sic) in.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 18:17:29 #184
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781217
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:15 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
De aanbidders van trump (in de vs en elders) hoeven het zelf niet beter te krijgen zolang anderen het maar slechter krijgen.
pi_219781266
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Niemand behalve jij maakt dat argument.
[..]

Nee, ik heb nergens gezegd dat een stelende migrant harder moet worden aangepakt dan een stelende-autochtoon.
pi_219781267
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Zoals je weet krijgt men in bepaalde kringen nogal een harde als er geweld tegen een minderheden gebruikt wordt.
Contreien, toch?
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
pi_219781297
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:22 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, ik heb nergens gezegd dat een stelende migrant harder moet worden aangepakt dan een stelende-autochtoon.
Dus een stelende autochtoon moet ook het land uit worden geflikkerd en als hij niet meewerkt afgeschoten?
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:26:31 #188
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219781312
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dus een stelende autochtoon moet ook het land uit worden geflikkerd en als hij niet meewerkt afgeschoten?
Waarom niet meteen bij foutparkeren of geen gordel? Zij kiezen ervoor om de wet te overtreden. Uiteraard geen boete voor het fout parkeren van hun eigen auto, ga boeven vangen!
pi_219781315
quote:

[..]
Stelende migranten moeten dus anders behandeld worden..

Niet onverwacht...
pi_219781321
quote:

[..]
Tja, burgerwachten mogen hard worden aangepakt, zoveel is zeker. Het liefst door de politie natuurlijk, als die dat echter nalaten ga je op den duur mensen krijgen die voor zichzelf opkomen. Dat is ook niet meer dan logisch. Ik betwijfel of jij je vrouw zou laten betasten door een burgerwacht .. Alhoewel, ik wil het antwoord op deze vraag eigenlijk niet eens weten.
Ik heb je bewalmingssjabloon even geleend.
pi_219781323
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:25 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Nee, die moet president worrden.
pi_219781331
quote:

[..]
Een autochtoon is toch niet illegaal in diens eigen land?

En de vrouw die is neergeschoten door de politie is letterlijk een autochtone vrouw.
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:26 schreef Wantie het volgende:

[..]
Stelende migranten moeten dus anders behandeld worden..

Niet onverwacht...
Nee, dat staat er niet.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:29:21 #193
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219781346

Wie gaat die muur nou eens fiksen?
pi_219781351
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

En de vrouw die is neergeschoten door de politie is letterlijk een autochtone vrouw.
[..]
Nee, dat staat er niet.
Kijk, hij krabbelt alweer terug. Zo kennen we je weer.
pi_219781354
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:27 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Nee, die moet president worrden.
Maar dan wel met een veel jongere importbruid.
pi_219781358
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Pics graag.
pi_219781360
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:30 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar met de juiste huidskleur telt die niet als allochtoon.
pi_219781374
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:30 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Kijk, hij krabbelt alweer terug. Zo kennen we je weer.
Ik krabbel niet terug. Er wordt mij een standpunt in de voeten geschoven dat ik niet heb ingenomen. Wellicht moet je ook jezelf eens afvragen waarom als het je niet op de inhoud lukt, je gewoon maar mensen woorden in de mond gaat leggen?
pi_219781385
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:31 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Is de status 'allochtoon' afhankelijk van huidskleur in jouw wereld? Bijzonder.
pi_219781414
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:33 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, je mattie trolvaz vond het terugsturen van een Deens blond meisje naar Denemarken van dezelfde orde als het deporteren van een allochtoon met een kleurtje naar een strafkamp in El Salvador,
Inderdaad bijzonder, maar zo (t)rolt maga kennelijk.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:39:18 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219781441
quote:

[..]
Doorgaans geldt dat in de hoofden van de rechtsen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219781455
quote:

[..]
Niet zijn wereld hè.
pi_219781459
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Doorgaans geldt dat in de hoofden van de rechtsen.
Doorgaans werkt het voornamelijk zo dat men dit denkt binnen progressieve en linkse contreien, voortkomende uit het feit dat men zelf de wereld door een sterk raciaal essentialistische bril bekijkt en dus denkt dat de politieke tegenstander dit ook doet, zij het op een andere manier.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 18:41:37 #204
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781463
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:31 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
En dan is een twijfelachtig visum ook ineens geen probleem meer.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:44:38 #205
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219781492
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Doorgaans werkt het voornamelijk zo dat men dit denkt binnen progressieve en linkse contreien, voortkomende uit het feit dat men zelf de wereld door een sterk raciaal essentialistische bril bekijkt en dus denkt dat de politieke tegenstander dit ook doet, zij het op een andere manier.
LOL, nee. Voor veel rechtsen blijf je als gekleurde Nederlander gewoon allochtoon, al ben je derde generatie Nederlander. Dit ontkennen of doen alsof dat linkse projectie is heeft niet zoveel zin.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219781493
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:12 schreef Gunner het volgende:

[..]
Tja, FOK! is een openbaar forum, daar zul je dus ook geconfronteerd worden met mensen die anders over dingen denken dan dat jij doet. Als dit meteen een reden is om een subforum dan maar een 'stortplaats' te noemen, is een openbaar forum wellicht geen goede plek voor jou. Dan biedt een WhatsApp-groep met gelijkgestemden of , Reddit of BlueSky misschien uitkomst.
pi_219781518
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
LOL, nee. Voor veel rechtsen blijf je als gekleurde Nederlander gewoon allochtoon, al ben je derde generatie Nederlander.
Het kan natuurlijk zo zijn dat derde generatie migranten nog altijd niet goed geïntegreerd zijn, wat de migratieachtergrond blijft benadrukken. Maar dat heeft met gedrag te maken, niet met huidskleur.
pi_219781535
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:48 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het kan natuurlijk zo zijn dat derde generatie migranten nog altijd niet goed geïntegreerd zijn, wat de migratieachtergrond blijft benadrukken. Maar dat heeft met gedrag te maken, niet met huidskleur.
Noem eens een voorbeeld van niet goed geïntegreerd zijn.
pi_219781548
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Noem eens een voorbeeld van niet goed geïntegreerd zijn.
Nog steeds een kleurtje hebben.
pi_219781556
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Tja, FOK! is een openbaar forum, daar zul je dus ook geconfronteerd worden met mensen die anders over dingen denken dan dat jij doet. Als dit meteen een reden is om een subforum dan maar een 'stortplaats' te noemen, is een openbaar forum wellicht geen goede plek voor jou. Dan biedt een WhatsApp-groep met gelijkgestemden of , Reddit of BlueSky misschien uitkomst.
Uitzondering is BNW, daar zijn alleen gelijkgestemden welkom.

Ik vraag me dan wel af waarom BNW'ers daar dan niet gewoon blijven.
pi_219781586
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:51 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]
Nog steeds een kleurtje hebben.
Probleem dat generaties lang blijft bestaan en bovendien seksueel overdraagbaar is.
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 18:54:35 #212
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781587
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Uitzondering is BNW, daar zijn alleen gelijkgestemden welkom.

Ik vraag me dan wel af waarom BNW'ers daar dan niet gewoon blijven.
BNW heeft tegenwoordig ook een fijn topic om te roddelen over andere users zag ik.
  donderdag 8 januari 2026 @ 18:57:48 #213
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219781615
quote:

[..]
Knap staaltje hersengymnastiek.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219781649
quote:

[..]

.

Maar ja, zie hielp kennelijk illegale migranten, dus een gevaarlijke terroriste die een aanslag op ICE probeerde te plegen...

Aldus Noem...
pi_219781654
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:57 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Knap staaltje hersengymnastiek.
Ik vind het veelzeggend dat je het benoemen van een feit op die manier omschrijft.
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:54 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
BNW heeft tegenwoordig ook een fijn topic om te roddelen over andere users zag ik.
Waarom post je daar niet eens gezellig mee? Ik zou het kunnen waarderen als je eens wat uitgebreider je mening over dingen deelt en het niet altijd bij oneliners of duimpjes houdt.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:02:35 #216
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219781664
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik vind het veelzeggend dat je het benoemen van een feit op die manier omschrijft.
[..]
Waarom post je daar niet eens gezellig mee? Ik zou het kunnen waarderen als je eens wat uitgebreider je mening over dingen deelt en het niet altijd bij oneliners of duimpjes houdt.
Aaah ja, de gedachten van mensen over de gedachten van andere mensen zijn feiten. Stom van me.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:02:56 #217
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219781670
quote:

[..]
Nice, lijkt me eervol om genoemd te worden daar.

Toch wel leuk dat alles waar de BNW wappies altijd voor waarschuwden nu gepraktiseerd wordt door het Trump-regime maar dat ze daar dan nu compleet blind voor zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_219781681
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:01 schreef Wantie het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Maar ja, zie hielp kennelijk illegale migranten, dus een gevaarlijke terroriste die een aanslag op ICE probeerde te plegen...

Aldus Noem...
Maar volgens Howardjerk een prima schietpartij, want moordaanslag!

Auto reed niet eens richting die agent, blijkt achteraf. Maar dat is voor Trump en zijn vazallen niet meer interessant. Levensgevaarlijke vrouw.
pi_219781690
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:01 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
[..]
Zodra dat gebeurt volgt er een ban.
pi_219781693
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:02 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nice, lijkt me eervol om genoemd te worden daar.

Toch wel leuk dat alles waar de BNW wappies altijd voor waarschuwden nu gepraktiseerd wordt door het Trump-regime maar dat ze daar dan nu compleet blind voor zijn.
Jij moet nog even beter je best doen hier, je springt er nog niet echt uit. En dat zou ik als een compliment zien.
pi_219781704
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:04 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zodra dat gebeurt volgt er een ban.
Nee, integendeel. Wat uitgebreidere discussies zijn juist goed. Daar is een forum ook voor bedoelt.
pi_219781712
quote:

[..]

[..]
Doodgeschoten door ICE*
pi_219781727
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Auto reed niet eens richting die agent, blijkt achteraf. Maar dat is voor Trump en zijn vazallen niet meer interessant. Levensgevaarlijke vrouw.
Dat heb ik niet gezegd.

Ik heb in NWS aangegeven dat deze vrouw schijnbaar ICE agenten aan het treiteren en stalken was, aantoonbaar op video een aanhouding negeert en dan ook nog eens op een agent inrijdt die dan al zijn pistool heeft getrokken. Het mag duidelijk zijn dat je dit in de VS niet moet doen, dat is niet Nederland, maar een land waar agenten de wapens niet schuwen.
pi_219781737
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat heb ik niet gezegd.

Ik heb in NWS aangegeven dat deze vrouw schijnbaar ICE agenten aan het treiteren en stalken was, aantoonbaar op video een aanhouding negeert en dan ook nog eens op een agent inrijdt die dan al zijn pistool heeft getrokken. Het mag duidelijk zijn dat je dit in de VS niet moet doen, dat is niet Nederland, maar een land waar agenten de wapens niet schuwen.
Uhuh.

Alleen reed ze helemaal niet op die agent in, ze boog duidelijk af. Maar jij hebt het te druk met de leugens van Trump herhalen.
pi_219781752
quote:

[..]
Oh, toen ik er postte werden mijn bijdragen in NWS daar breeduit doorgelicht en voorzien van de oproep om mij van BNW te trappen.
Blijkbaar mag je buiten BNW geen opvattingen ventileren die in strijd zijn met de consensus en wordt daar actief op gemonitord..
pi_219781768
quote:

[..]
Feit != mening

Wat jij deponeert zijn meningen, geen feiten.
pi_219781770
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Oh, toen ik er postte werden mijn bijdragen in NWS daar breeduit doorgelicht en voorzien van de oproep om mij van BNW te trappen.
Blijkbaar mag je buiten BNW geen opvattingen ventileren die in strijd zijn met de consensus en wordt daar actief op gemonitord..
Het is een in en in ziek triest zooitje in BNW. Iedereen die in die collectieve psychose zit kun je beter op de rest van FOK gewoon negeren.

Wat een zielig stel daar.
pi_219781796
quote:

[..]
Dat heb ik niet gezegd.

Ik heb in NWS aangegeven dat deze vrouw schijnbaar ICE agenten aan het treiteren en stalken was,
Niet aangetoond.

quote:
aantoonbaar op video een aanhouding negeert en dan ook nog eens op een agent inrijdt die dan al zijn pistool heeft getrokken.
Ze rijdt niet op hem in

quote:
Het mag duidelijk zijn dat je dit in de VS niet moet doen, dat is niet Nederland, maar een land waar agenten de wapens niet schuwen.
Nu de realiteit: ze stond aan de kant geparkeerd, wilde wegrijden, toen was een andere auto sneller, dus die liet ze voor gaan. Vervolgens gebaart ze naar ICE om ook voor te gaan.
Daarop wordt ze door ICE aangevallen en probeert ze van schrij weg te komen.
Een ICE agent stapt met een pistool gericht voor de auto, vervolgens opzij en schiet vervolgens 3 x, waarbij hij naast de auto blijft lopen om haar te kunnen raken...

Vind jij dat gepast geweld?
pi_219781807
quote:

[..]
Dat heb ik niet gezegd.

Er werd tegen haar gezegd ‘get the fuck out’ terwijl een andere agent probeerde de deur te openen. Terwijl die andere agent probeerde de deur te openen ging het subject in kwestie (bijna) voor de auto staan met getrokken wapen. Als je naar de stand van de wielen kijkt zie je dat deze weggedraaid zijn naar rechts, dus weg van de agent. Oftewel, er was geen intentie hem aan te rijden.

De agent in kwestie schoot haar in haar gezicht terwijl ze wegreed, en schoot erna nog een aantal keer naar de auto terwijl ze al weg was. Beiden not done volgens de ICE handboeken.
pi_219781815
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:06 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Doodgeschoten door ICE*
Vermoord door ICE*
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 19:16:57 #231
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781818
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik dacht vroeger, naïef dat ik was, dat het een subforum was waar je complottheorieën kon uitpluizen en analyseren en misschien wel ontkrachten. Maar dat bleek toch allemaal niet de bedoeling. Het bleek er om te gaan dat je elkaar verstrekte in de gekheid.
pi_219781848
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee, integendeel. Wat uitgebreidere discussies zijn juist goed. Daar is een forum ook voor bedoelt.
Ik kan je een waslijst geven aan users die van BNW gejaagd zijn.
Mijn mening werd daar bijvoorbeeld absoluut niet gewaardeerd.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:19:11 #233
403588 mcmlxiv
pi_219781855
Gewoon zo’n vieze liberale, respectloze,, ongetwijfeld lesbische, illegalen knuffelende doos afknallen wanneer ze in slakkengang te dichtbij komt, dat is gerechtigheid in de ogen van onze fok MAGAS!
pi_219781865
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:14 schreef Wantie het volgende:

[..]
Niet aangetoond.
[..]
Ze rijdt niet op hem in
[..]
Nu de realiteit: ze stond aan de kant geparkeerd, wilde wegrijden, toen was een andere auto sneller, dus die liet ze voor gaan. Vervolgens gebaart ze naar ICE om ook voor te gaan.
Daarop wordt ze door ICE aangevallen en probeert ze van schrij weg te komen.
Een ICE agent stapt met een pistool gericht voor de auto, vervolgens opzij en schiet vervolgens 3 x, waarbij hij naast de auto blijft lopen om haar te kunnen raken...

Vind jij dat gepast geweld?
Moord. Maar zelfs als de staat hem durft te vervolgen dan zal hij een pardon krijgen van Trump. Want patriot.
pi_219781872
quote:
81s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ik dacht vroeger, naïef dat ik was, dat het een subforum was waar je complottheorieën kon uitpluizen en analyseren en misschien wel ontkrachten. Maar dat bleek toch allemaal niet de bedoeling. Het bleek er om te gaan dat je elkaar verstrekte in de gekheid.
Dat inderdaad.
Ik vind complotten reuze interessant.
Maar dat bespreken is op BNW bijna niet mogelijk.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:20:12 #236
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219781875
quote:
81s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:16 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vooral als het om die “vuig buutnlanders” gaat. Anders is het feestje niet compleet. Nee ik kom er niet graag. NWS dus
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 19:21:47 #237
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219781894
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:15 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Er werd tegen haar gezegd ‘get the fuck out’ terwijl een andere agent probeerde de deur te openen. Terwijl die andere agent probeerde de deur te openen ging het subject in kwestie (bijna) voor de auto staan met getrokken wapen. Als je naar de stand van de wielen kijkt zie je dat deze weggedraaid zijn naar rechts, dus weg van de agent. Oftewel, er was geen intentie hem aan te rijden.

De agent in kwestie schoot haar in haar gezicht terwijl ze wegreed, en schoot erna nog een aantal keer naar de auto terwijl ze al weg was. Beiden not done volgens de ICE handboeken.
Vooral het gelieg en de verdraaiingen van volk als Noem en Trump is erg kwalijk te noemen. Die zijn niet uit op de-escalatie.
pi_219781924
quote:
85s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:21 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vooral het gelieg en de verdraaiingen van volk als Noem en Trump is erg kwalijk te noemen. Die zijn niet uit op de-escalatie.
Nee, die volgen de post truth doctrine.

En daar gaan ze zeker niet van afwijken.
De ICE agent is een held.

De vraag is: hoeveel leugens kan het Amerikaanse volk aan voordat ze er echt klaar mee zijn.

Ik ben bang dat we die grens nog lang niet hebben bereikt.
pi_219782095
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:23 schreef Wantie het volgende:

[..]
Nee, die volgen de post truth doctrine.

En daar gaan ze zeker niet van afwijken.
De ICE agent is een held.

De vraag is: hoeveel leugens kan het Amerikaanse volk aan voordat ze er echt klaar mee zijn.

Ik ben bang dat we die grens nog lang niet hebben bereikt.
Het is echt ongehoord walgelijk. En nog sneuer dat er in Nederland mensen zijn die het verdedigen.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:34:09 #240
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219782155
Josh Hawley die Trump afvalt? Dat is nieuw volgens mij:
twitter

Orange Baby trekt het in elk geval niet zo goed:
twitter

Had seniele turtle McConnell ook wel in dat rijtje verwacht eigenlijk
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:40:31 #241
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219782248
pi_219782307
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:40 schreef Gunner het volgende:

Ironisch genoeg is dit inderdaad logischer dan de US claim op Groenland.
pi_219782440
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:34 schreef Szura het volgende:
[ x ]

[ x ]

Zegt Trump hier nu dat de War Powers act (dat is toch waarin bepaalt is dat Congress moet goedkeuren dat er oorlog is?) niet geldig is? Dat lees ik als: hij gaat nooit toestemming aan congress vragen voor dit soort zaken.
pi_219782449
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:34 schreef Szura het volgende:
[ x ]

[ x ]

Die zit niet meer in de senaat toch?
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:55:08 #245
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_219782484
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Zegt Trump hier nu dat de War Powers act (dat is toch waarin bepaalt is dat Congress moet goedkeuren dat er oorlog is?) niet geldig is? Dat lees ik als: hij gaat nooit toestemming aan congress vragen voor dit soort zaken.
Hij zegt idd dat die hele legislatie unconstitutioneel is.
Maar dat maakt het nog geen waarheid. Alles wat hem dwars kan bomen is immers onconstitutioneel
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:56:41 #246
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219782511
Dat is wel een flink blauw oog voor Trump
  donderdag 8 januari 2026 @ 19:58:26 #247
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219782541
quote:
We Pressed Trump on His Conclusion About the ICE Shooting. Here’s What He Said.
...

“I’ll play the tape for you right now,” Mr. Trump said.

Mr. Trump’s aide Natalie Harp brought a laptop over to the Resolute Desk to show us what he said would be evidence of the woman’s wrongdoing.

Before the video began, Mr. Trump acknowledged the tragic nature of the shooting. “With all of it being said, no, I don’t like that happening,” he said, before pivoting to his common refrain of criticizing illegal immigration.

As a slow-motion surveillance video of the shooting played on the laptop, we told him that this angle did not appear to show that an ICE officer had been run over.

“Well,” Mr. Trump said. “I — the way I look at it … ”

“It’s a terrible scene,” Mr. Trump said at the end of the video. “I think it’s horrible to watch. No, I hate to see it.”
https://www.nytimes.com/2026/01/08/us/politics/trump-minnesota-ice-shooting-video.html?unlocked_article_code=1.C1A.xvua.Ula2ZN_FDnUP&smid=url-share
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_219782550
Trump heeft een vetorecht.. HIj kan een motie van de senaat in de prullenbak gooien en zich er niks van aantrekken.
Kan hier minder snel gebeuren. De regel (geen wet) is dat een minister een motie van wantrouwen kan ontvangen.
In Nederland zal men sneller een afgewezen militair ingrijpen in een buitenland veroordelen en de Kamer zal eerder een motie van wantrouwen aannemen.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:02:27 #249
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_219782596
quote:
The US doesn't have a concept of anything remotely like a general strike, because at best only 11% of our workforce is even protected by a union, and that is nowhere near the protections French labor laws and your 95% union representation brings.

In other words, you "strike" in the US means you lose your job and your health insurance for the vast majority of Americans. This is at least why I'm not in the car driving up to MSP no matter how much it pisses me off. I can't afford to, unless there is a critical mass such that literally everyone does it. I just don't see that happening.
Zo maar een reactie van een Amerikaan op een opmerking van een Franse "Surrender Monkey" waarom ze niet meer protesteren.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 20:05:46 #250
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219782650
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:02 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Zo maar een reactie van een Amerikaan op een opmerking van een Franse "Surrender Monkey" waarom ze niet meer protesteren.
Ineens snap je waarom radicaal rechts in de VS zo'n hekel heeft aan vakbonden ;)
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:06:57 #251
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_219782671
quote:
7s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:52 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Die zit niet meer in de senaat toch?
Jawel, vertrekt dit jaar
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:10:04 #252
38496 Perrin
pi_219782721
Deze is wel heel eerlijk.

twitter
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:15:17 #253
38496 Perrin
pi_219782813
Was dit al gepost?

twitter
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 20:16:26 #254
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219782827
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:15 schreef Perrin het volgende:
Was dit al gepost?

[ x ]
Volgens mij heb ik die al gezien bij dat gezellige topic bij de buren.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 20:21:26 #255
416575 crew  Evenstar
pi_219782891
quote:
Was dit al gepost?

[ x ]
Ik kan het even niet terugvinden, maar zag eerder vandaag ook een video waarbij een agent echt point blank zo'n cannister met pepperspray afvuurde ....
  Moderator donderdag 8 januari 2026 @ 20:23:32 #256
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219782927
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:21 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ik kan het even niet terugvinden, maar zag eerder vandaag ook een video waarbij een agent echt point blank zo'n cannister met pepperspray afvuurde ....
Vind agent altijd een beetje een rare benaming voor een dergelijke Einzatsgruppe ( @EttovanBelgie ;) ). Als agent zou je er niet uit moeten te zien als een militair. Waarom zou je in godsnaam camo dragen in een stad, anders dan stoer over willen komen? :')
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 januari 2026 @ 20:25:55 #257
416575 crew  Evenstar
pi_219782961
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:23 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vind agent altijd een beetje een rare benaming voor een dergelijke Einzatsgruppe. Als agent zou je er niet uit moeten te zien als een militair. Waarom zou je in godsnaam camo dragen in een stad, anders dan stoer over willen komen? :')
Ja eens, wist even niet hoe ik het anders moet noemen. Qua soort volk wat ik zie rondlopen zijn het een soort van bounty hunters die ze bij de lokale KKK hebben gerecruit. Allemaal met bivakmutsen ook ... flikker toch op. Echt Wild Wild West.
pi_219783037
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 15:43 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Het duurt een tijd voordat mensen zich herenigen, veel staten blijven nog enigszins ongedeerd. Zulke tegenbewegingen heb je niet snel vanaf dag 1, maar het zal zeker groeien.
En daarom moeten de democraten de huidige verzekeringspremies met rust laten
pi_219783083
Net op NOS TT:"NAVO overweegt Groenlandmissie".

"Meerdere landen overwegen Groenlandmissie, waar ook Trump mee akkoord kan gaan"

Trump akkoord?

Waarom moet er een scheidsrechter tussen? Het zou niet eens een wedstrijd moeten worden? Er horen geen Amerikaanse militairen rond te hangen in Groenland
pi_219783174
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:35 schreef Beathoven het volgende:
Net op NOS TT:"NAVO overweegt Groenlandmissie".

"Meerdere landen overwegen Groenlandmissie, waar ook Trump mee akkoord kan gaan"

Trump akkoord?

Waarom moet er een scheidsrechter tussen? Het zou niet eens een wedstrijd moeten worden? Er horen geen Amerikaanse militairen rond te hangen in Groenland
Nouja dat is niet waar, want ze hebben al 75 jaar een verdrag dat het wel mag.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:43:36 #261
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_219783195
quote:
2s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:23 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Vind agent altijd een beetje een rare benaming voor een dergelijke Einzatsgruppe ( @:EttovanBelgie ;) ). Als agent zou je er niet uit moeten te zien als een militair. Waarom zou je in godsnaam camo dragen in een stad, anders dan stoer over willen komen? :')
Daar heeft men in de VS het 1033 programma voor te danken uit de jaren '90.

Gedurende meerdere decennia heeft de VS, als onderdeel van de War on Drugs, beleid ingevoerd dat bedoeld was om de rechtshandhaving en het leger dichter bij elkaar te brengen.
Onderdeel daarvan was het 1033 programma: Dat stelde het leger in staat om overtollige uitrusting "uit te lenen" aan rechtshandhavingsinstanties. En laten de Golfoorlogen en de oorlog in Afghanistan nou een shitload aan overtollige army uitrusting opgeleverd hebben waar de DoD vanaf moest.
Gevolg: Universiteitspolitie met gepantserde voertuigen, automatische geweren en granaatwerpers. :+
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 januari 2026 @ 20:46:50 #262
862 Arcee
Look closer
pi_219783236
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:35 schreef Beathoven het volgende:
Er horen geen Amerikaanse militairen rond te hangen in Groenland
Of toch wel?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:49:54 #263
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219783280
quote:
Was dit al gepost?

[ x ]
Ziet er niet heel indrukwekkend uit.
Waar zijn de enorme mensenmassa’s die gaan demonstreren?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219783301
pi_219783331
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:25 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Ja eens, wist even niet hoe ik het anders moet noemen. Qua soort volk wat ik zie rondlopen zijn het een soort van bounty hunters die ze bij de lokale KKK hebben gerecruit. Allemaal met bivakmutsen ook ... flikker toch op. Echt Wild Wild West.
Wel een heel diverse groep KKK leden, ik zag een filmpje voorbij komen waar een paar witte boomers aan het protesteren waren bij zo’n ICE recruitment center. Wat mij vooral opviel is dat de demonstranten zonder uitzondering wit en van middelbare leeftijd waren. De sollicitanten die werden uitgescholden voor van alles en nog wat was behoorlijk divers.
  donderdag 8 januari 2026 @ 20:56:53 #266
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_219783383
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 19:04 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat er een dode valt en/of een agent (al of niet bedoelt) z'n wapen trekt , is nog wel uit te leggen.
quote:
bron: lbc (uk)
Woman, 37, shot dead during Trump border police operation as president says killing was 'self-defence'
The President defended the ICE officer who shot Renee Nicole Good dead in Minneapolis
Wat vooral het onacceptabele van het gebeuren is dat dat tot en met de President, de overheid poogt de boel te verdoezelen met dat de agent die de vrouw doodde, handelde uit zelfverdediging en een andere agent ook tot 3x schoot op de wegrijdende auto. Dat is in mijn ogen geen zelfverdediging meer maar vooral tot doel om de vluchtende (dodelijk) te doen stoppen.
pi_219783397
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 20:42 schreef Friggles het volgende:

[..]
Nouja dat is niet waar, want ze hebben al 75 jaar een verdrag dat het wel mag.
Dat is Trump zogenaamd vergeten.
pi_219783538
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2026 18:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Kofschip en zo… De z zit daar niet in (de technische stam van ‘vebazen’ is ‘verbaaz’) dus kan de verleden tijd nooit een ‘t’ krijgen.
:{w ‘t kofschip, vergeet ‘t niet. Of ‘t fokschaap, dat mag ook.
pi_219783647
Als die MAGA"s echt zo veel medeleven voelen met agenten die worden aangevallen door tuig kunnen ze misschien eens beginnen met het stoppen met het ontkennen en bagatelliseren van de Capitoolbestorming.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')