quote:Trump: elf doden bij Amerikaanse aanval op drugsboot bij Venezuela
Amerikaanse strijdkrachten hebben een schip beschoten dat volgens president Trump uit Venezuela kwam en was volgeladen met drugs. Bij de aanval zijn elf mensen gedood, schrijft Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social. In een video van de aanval, die online is gezet, is te zien hoe de kleine motorboot van een afstand onder vuur wordt genomen en vlam vat.
De aanval zou zijn gericht tegen de Venezolaanse drugsbende Tren de Aragua. Die is door Amerika aangemerkt als terreurorganisatie. Trump claimt in zijn bericht dat de groep onder controle staat van president Maduro en verantwoordelijk is voor onder meer drugshandel en moordpartijen, ook in de VS.
Waar de Amerikaanse aanval precies was, is niet duidelijk. Zowel Trump als minister Rubio van Buitenlandse Zaken houdt dat vaag. Rubio zegt alleen dat het in het zuidelijk deel van de Cariben was.
In augustus stuurde Amerika marineschepen richting Venezuela om de dreiging van Latijns-Amerikaanse drugskartels te bestrijden. President Maduro, die door de VS als grote drugshandelaar wordt gezien, noemde de Amerikaanse aanwezigheid in de regio de grootste bedreiging voor het Zuid-Amerikaanse continent in honderd jaar.
quote:"Staan voor grootste militaire dreiging in 100 jaar": waarom liggen er Amerikaanse oorlogsschepen voor kust van Venezuela?
"We staan voor de grootste militaire dreiging in 100 jaar." Daarvoor waarschuwt de Venezolaanse president Nicolás Maduro, nu de Amerikaanse president Donald Trump een volledig bewapende vloot naar de kust van Venezuela heeft gestuurd én een premie van 50 miljoen dollar op het hoofd van Maduro heeft gezet. Wat is er aan de hand?
De spanningen tussen de Verenigde Staten en Venezuela lopen al weken op nadat Washington een aanzienlijke maritieme aanwezigheid heeft opgebouwd in de wateren rond Venezuela, in de Caraïbische Zee.
De Amerikaanse regering stuurde al zeker 7 oorlogsschepen, waarvan er zeker 5 raketten aan boord hebben die ook doelen op land kunnen raken. In totaal zijn er ook 4.500 manschappen aan boord én er zou ook een aanvalsonderzeeër gestuurd zijn.
Volgens de regering-Trump dienen de oorlogsschepen om internationale drugshandel en terrorisme te bestrijden.
Aanval op drugssmokkelschip
De Amerikaanse militaire aanwezigheid heeft al meteen iets opgeleverd. Vandaag kondigde Donald Trump op een persconferentie aan dat de VS een drugssmokkelschip heeft aangevallen in de Caraïbische zee dat vertrokken was vanuit Venezuela.
Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio voegt daar op X aan toe dat het gaat om een "dodelijke aanval", gericht op een "narco-terroristische organisatie".
Venezolaans president Nicolás Maduro is niet blij met de Amerikaanse aanwezigheid voor zijn kust. Hij verklaarde gisteren dat Venezuela geconfronteerd wordt met "de grootste militaire dreiging in 100 jaar".
Hij waarschuwde dat zijn regering klaarstaat om de republiek in staat van verdediging te verklaren, mocht er sprake zijn van een aanval
Troebele relatie
De relatie tussen de VS en Venezuela is al langer vertroebeld. De VS legt al decennia zware economische sancties op aan Venezuela en wil al sinds Chávez een regimewissel in het land. Die sancties hebben sterk bijgedragen aan de economische malaise in het land.
Tussen Trump en Maduro botert het al evenmin. Zo noemde de Amerikaanse president Maduro al meermaals een drugsbaron. Volgens hem zou de Venezolaanse president geholpen hebben om tonnen cocaïne via Venezuela te smokkelen naar de VS, in samenwerking met het drugskartel Cartel de los Soles en Colombiaanse guerrillagroepen zoals de FARC.
De VS erkent Maduro ook niet als legitiem president van Venezuela en belooft een premie van 50 miljoen dollar voor informatie die leidt tot zijn arrestatie.
Bekijk deze YouTube-videoquote:De Amerikaanse president Donald Trump heeft zaterdag gezegd dat de VS voorlopig Venezuela gaat besturen. Hij zegt dat hij niet het risico kan nemen dat de macht wordt overgenomen door een partij die niet in het belang van het Venezolaanse volk handelt.
"Wij leiden het land tot er een goede overgang is." Voor zover bekend zijn er geen Amerikaanse troepen meer aanwezig in Venezuela en Trump trad niet direct in detail over hoe hij het besturen van Venezuela voor zich ziet. Onduidelijk is bijvoorbeeld of er een bezettingsmacht komt.
"We willen vrede, vrijheid en recht voor de mensen in Venezuela. We kunnen niet het gevaar lopen dat iemand anders Venezuela overneemt. We blijven daar tot er een goede overdracht zal komen. We hebben het tot die tijd voor het zeggen daar", zegt de Amerikaanse president.
Volgens Trump gaan grote Amerikaanse oliemaatschappijen Venezuela ook betreden. De Amerikanen zullen "miljarden" in de "kapotte olie-industrie" in het Latijns-Amerikaanse land investeren, om "welvaart te creëren voor de Venezolanen". Hij sprak over een toekomstig partnerschap tussen de landen dat de Venezolanen "rijk, onafhankelijk en veilig" zal maken.
En minstens zo eng is dat er hier hele volksstammen zijn die dat goedpraten, want hij heeft de goede gepakt en dan is het allemaal wel best of zo. Niet dat ze 'Vevuzuela' op de kaart kunnen aanwijzen natuurlijkquote:Op maandag 5 januari 2026 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat 'godgezalfde' Trump meent naar willekeur mensen te mogen ontvoeren is het engste.
God heeft het zo gewild aldus de biblethumping evangelicals die in de kern geen reet geven om menselijkheid.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En minstens zo eng is dat er hier hele volksstammen zijn die dat goedpraten, want hij heeft de goede gepakt of zo. Niet dat ze 'Vevuzuela' op de kaart kunnen aanwijzen natuurlijk
Yep omdat iedereen met 7 hersencellen weet dat Trump 't geen zak interesseert wat er met de burgers van venezuela gaat gebeuren.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
Wel grappig om zo veel media uit EU en Amerika verontwaardigd aan de grens staat bij Venezuela en Colombia hopende erop dat ze paar pro-Maduro fans kunnen vinden die niet blij zijn met dat de dictator verwijderd is.
Zelfs NOS heeft er mensen staan. Het is opzienbarend om te zien hoe geradicaliseerd het nieuws is.
er hoort zoveelquote:Op maandag 5 januari 2026 19:24 schreef TLC het volgende:
wortelkop en zijn trawanten horen natuurlijk ook gewoon berecht te worden in Den Haag
die gaan dan gelijk met tactische kerraketten smijtenquote:Op maandag 5 januari 2026 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
En Maduro is ook wel een easy target. Vraag me af of ze hetzelfde zouden kunnen met Poetin of Xi.
Vast wel denk ik, want iemand had Trump ook kunnen raken met een geweer zoals we gezien hebben.
Jouw reactie is geradicaliseerd.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
Wel grappig om zo veel media uit EU en Amerika verontwaardigd aan de grens staat bij Venezuela en Colombia hopende erop dat ze paar pro-Maduro fans kunnen vinden die niet blij zijn met dat de dictator verwijderd is.
Zelfs NOS heeft er mensen staan. Het is opzienbarend om te zien hoe geradicaliseerd het nieuws is.
Bij rusland treedt dan de nucleaire doctrine in werking.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
En Maduro is ook wel een easy target. Vraag me af of ze hetzelfde zouden kunnen met Poetin of Xi.
Vast wel denk ik, want iemand had Trump ook kunnen raken met een geweer zoals we gezien hebben.
Wanneer het ze lukt om voet aan de grond te krijgen in Venezuela.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef theunderdog het volgende:
Wanneer gaat Amerika groenland annexeren?
Zin in !quote:Op maandag 5 januari 2026 19:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wanneer het ze lukt om voet aan de grond te krijgen in Venezuela.
Beetje overdreven hoor. NOS heeft vrijwel altijd een correspondent op locatie.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
Waarom zou je hier zo blij mee zijn?quote:Op maandag 5 januari 2026 20:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zin in !
Einde NATO. En ik ben nog jong. Lachuh man.
Dacht dat het cynisme door het beeldscherm zou spatten. Als de soep werkelijk zo heet wordt gegeten, hebben mensen van mijn leeftijd en jonger niet echt een leuke toekomst.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:03 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Waarom zou je hier zo blij mee zijn?
Oké sorry. Tegenwoordig weet ik hier niet meer of iemand nog echt cynisch is of niet. ( In deze reeks.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dacht dat het cynisme door het beeldscherm zou spatten. Als de soep werkelijk zo heet wordt gegeten, hebben mensen van mijn leeftijd en jonger niet echt een leuke toekomst.
de USA is al 40 jaar baas in groenland , hoeft niet en zal niet geannexeerd te wordenquote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef theunderdog het volgende:
Wanneer gaat Amerika groenland annexeren?
Het enige dat Trump nodig heeft is een smoes om het wel te doen. Ben heel benieuwd waar hij mee op de proppen komt deze keer.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de USA is al 40 jaar baas in groenland , hoeft niet en zal niet geannexeerd te worden
Alleen nog even een krabbel op papier, in de praktijk verandert er niks.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de USA is al 40 jaar baas in groenland , hoeft niet en zal niet geannexeerd te worden
Ja mooi doorzichtig gelegenheidsargumentje. "God" is een klassiek vehikel om samenlevingen te vergiftigen met enge ideeën en om de dingen die je gedaan wil krijgen te verkopen.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
God heeft het zo gewild aldus de biblethumping evangelicals die in de kern geen reet geven om menselijkheid.
Als je meent dat iedereen en hun oma geradicaliseerd is dan zegt dat vooral iets over je eigen radicalisering.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
En ik zal je nog wat zeggen, Denemarken kost de staatskas zo’n 600-800miljoen per jaar zonder dat er enig geld uit terugvloeit.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
quote:Op maandag 5 januari 2026 20:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen nog even een krabbel op papier, in de praktijk verandert er niks.
heeft geen zin, de enige basis op groenland zijn van de USA en die gaan echt niet wegquote:Op maandag 5 januari 2026 20:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het enige dat Trump nodig heeft is een smoes om het wel te doen. Ben heel benieuwd waar hij mee op de proppen komt deze keer.
kloptquote:Op maandag 5 januari 2026 20:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En ik zal je nog wat zeggen, Denemarken kost de staatskas zo’n 600-800miljoen per jaar zonder dat er enig geld uit terugvloeit.
Denemarken en Groenland financieel, even nuchter
1. Denemarken betaalt jaarlijks een bloksubsidie aan Groenland
Orde van grootte 4,1 tot 4,3 miljard DKK per jaar
Dat is de grote vaste geldstroom
2. Daarbovenop komen extra pakketten
In 2025 heeft Denemarken extra geld toegezegd voor infra en zorg bovenop die bloksubsidie
En er lopen meerjarige investeringspakketten
3. Defensie is Deens en die rekening loopt op
Er zijn grote Arctische investeringsbesluiten genomen, bv 27,4 miljard DKK aan geplande acquisities voor Arctic en North Atlantic capaciteiten
Dat is geen kleine bijzaak meer
4. Doet de EU mee
Ja, maar dat geld gaat naar Groenland, niet naar de Deense schatkist
EU OCT steun 2021-2027 totaal 225 miljoen euro
EU visserijakkoord rond 17,3 miljoen euro per jaar
5. Verdient Denemarken dit terug
Niet echt
Groenland heft zelf belastingen
Er is een regeling dat de Deense grant kan dalen bij grote grondstoffeninkomsten, maar dat is tot nu toe niet de motor
Conclusie
Voor Denemarken is Groenland nu netto een kostenpost
De reden dat Denemarken dit draagt is geopolitiek en staatsrechtelijk, niet omdat het cash oplevert
Dat gaat hem geld kosten inderdaad.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:38 schreef Gunner het volgende:
Waarom wil Trump het dan zo graag inlijven?
juistquote:Op maandag 5 januari 2026 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rusland, aast op Groenland, weer ligging en invloedsferen. Rusland voor zijn is key.
Maritieme ligging en dan kan hij een leukere naam bedenken voor de zeeen en Groenland zelf.
(The america Iceland) ofzo.
Ik heb ook liever dat Amerika dat inlijft dan Rusland eerlijk gezegd.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat gaat hem geld kosten inderdaad.
Om een aantal redenen: druk op Canada, het hele noordelijke Amerika onder de invloed van de VS.
Grondstoffen, door wetgeving mag Denemarken er niks, millieu en zo, de VS gaat dat negeren en dat wel doen.
Met die inkomsten probeert hij de dure verdediging te financieren.
Rusland, aast op Groenland, weer ligging en invloedsferen. Rusland voor zijn is key.
Maritieme ligging en dan kan hij een leukere naam bedenken voor de zeeen en Groenland zelf.
(The america Iceland) ofzo.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
Dat is een ander onderwerp.quote:Vast wel denk ik, want iemand had Trump ook kunnen raken met een geweer zoals we gezien hebben.
Zo kun je alles goedpraten.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb ook liever dat Amerika dat inlijft dan Rusland eerlijk gezegd.
ik ookquote:Op maandag 5 januari 2026 20:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb ook liever dat Amerika dat inlijft dan Rusland eerlijk gezegd.
Ik praat het niet goed, maar we zitten in een beetje hekele situatie. Rusland heeft blijkbaar geen respect voor grenzen van andere landen en Europa is vleugellam om daar iets tegen te doen.quote:
Zijn ze grotendeelsquote:Op maandag 5 januari 2026 21:12 schreef Moeraskat het volgende:
Zou Groenland eerder gunnen om op termijn zelfstandig en onafhankelijk te worden.
Maar dat is off-topic.
Dat weet ik jaquote:Op maandag 5 januari 2026 21:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zijn ze grotendeels
Het beheert interne zaken zoals economie, justitie en politie zelfstandig, maar blijft afhankelijk van Deense subsidies en valt onder Deens gezag voor defensie, buitenlandse zaken en valuta.
De Zelfstyseloven van 2009 erkent Groenlanders als volk met zelfbeschikkingsrecht en het vermogen om onafhankelijkheid te verklaren via referendum, gevolgd door onderhandelingen met Denemarken. Groenland ontvangt jaarlijks circa 4 miljard DKK (ongeveer 535 miljoen euro) bloksubsidie van Denemarken, cruciaal voor zijn economie.
Met als de Franse departementen in de Pacific willen ze volgens mij ook niet los want dat zou veel welvaart kosten
Goeie deal, totdat ze naar de dokter moeten.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:24 schreef UitStraling het volgende:
Was het niet zo dat Trump iedere inwoner van Groenland miljonair wilde maken in ruil voor hun soevereiniteit?
Europa is een continent, geen land.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik praat het niet goed, maar we zitten in een beetje hekele situatie. Rusland heeft blijkbaar geen respect voor grenzen van andere landen en Europa is vleugellam om daar iets tegen te doen.
Amerika heeft miljarden aan steun aan Oekraïne gegeven en sancties tegen Rusland ingesteld.quote:Europa vertrouwt daarin op Amerika, die vindt dat zij niet verantwoordelijk zijn om de achtertuin van Europa op orde te houden. En dat is ook een signaal naar Rusland toe.
Denemarken dus.quote:Groenland is na de situatie in Venezuela dus ook een situatie van wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Jij keurt een oorlog met Amerika tegen Groenland en Denemarken goed..quote:En daarin sprak ik in mijn vorige post mijn voorkeur voor uit.
Rusland gaat niet 'ineens' Groenland innemen.quote:Of denk jij dat wij met Europa dingen tegen Rusland gaan doen als Rusland Groenland ineens gaat inlijven; dat we dan ineens een grote broek aan gaan trekken.
Daar kunnen ze gastarbeiders voor gebruiken natuurlijkquote:Op maandag 5 januari 2026 21:30 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Goeie deal, totdat ze naar de dokter moeten.
Wat een kansloos volk zegquote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Communisten die pro-Maduro zijn. Hoe gestoord kun je zijn.
Kunnen we die boten gewoon doorsturen als ze daar nog dokters en hersenchirurgen nodig hebben.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:32 schreef UitStraling het volgende:
Daar kunnen ze gastarbeiders voor gebruiken natuurlijk
Je vertrekt naar de VS of all places om vervolgens de commie daar uit te hangenquote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Communisten die pro-Maduro zijn. Hoe gestoord hypocriet kun je zijn.
Voor de goede orde: die losers die met borden van free Maduro staan zijn inheemse Amerikaanse demlibsquote:Op maandag 5 januari 2026 22:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je vertrekt naar de VS of all places om vervolgens de commie daar uit te hangen
Ah, dat verklaart veel.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Voor de goede orde: die losers die met borden van free Maduro staan zijn inheemse Amerikaanse demlibs
De boze mensen zijn echte venezolanen.
Klinkt meer als een soort framing om Trump een beetje petty af te schilderen; zeker met die foto erbij. De Washington Post is niet Trump's grootste vriend. Meer een soort naaistreek dit dus.quote:
quote:Donald Trump is vrijdag gebeld door Maria Corina Machado. De winnares van de Nobelprijs voor de Vrede zei de prijs "ter ere van hem" te hebben ontvangen. De Amerikaanse president noemt het een "heel aardig gebaar".
Machado belde Trump vrijdagavond op, schrijft persbureau Reuters. "Ik aanvaard deze prijs ter ere van jou, want jij verdiende hem echt", zou ze tegen de president hebben gezegd.
"Het is een heel aardig gebaar", zei Trump over het telefoongesprek. "Ik heb niet gezegd: 'Geef 'm dan maar aan mij', al denk ik dat ze dat misschien wel had gedaan. Ze was erg vriendelijk."
https://www.nu.nl/buitenl(...)p-heel-aardig-gebaar
Nu was dat bij Faber wel heel erg makkelijk.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Klinkt meer als een soort framing om Trump een beetje petty af te schilderen; zeker met die foto erbij. De Washington Post is niet Trump's grootste vriend. Meer een soort naaistreek dit dus.
Bij berichten over Faber zochten ze er (hier) ook altijd expres van die lullige foto's bij.
Nou en? Heb verder geen medelijden.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Klinkt meer als een soort framing om Trump een beetje petty af te schilderen; zeker met die foto erbij. De Washington Post is niet Trump's grootste vriend. Meer een soort naaistreek dit dus.
Bij berichten over Faber zochten ze er (hier) ook altijd expres van die lullige foto's bij.
Context is alles, een bikini is ongeschikt voor een bruiloft maar juist weer uitermate geschikt voor op het strand.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou en? Heb verder geen medelijden.
Dat Trump bij vlagen wel eens ietwat petty kan zijn is al lang en breed bekend:quote:Op maandag 5 januari 2026 22:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar juist zijn tegenstanders doen zoiets graag om hem en deze actie met Venezuela een beetje onbenullig te maken.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:55 schreef Tocadisco het volgende:
Dat Trump bij vlagen wel eens ietwat petty kan zijn is al lang en breed bekend:
https://www.politico.com/(...)red-vulgarian-220359
Jij kent de elections uitslag voor 11-2028?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:04 schreef sp3c het volgende:
Ding is dat we tijdens Trump zijn termijn daar nooit klaar voor kunnen zijn
En daarna zal het plan wel snel in een hele koude vriezer verdwijnen
Ik weet dat Trump niet verkiesbaar ia 11-2028quote:Op maandag 5 januari 2026 23:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij kent de elections uitslag voor 11-2028?
Ik vermoed zo dat termijnen Trump niet heel veel zeggen, zijn eigen leeftijd wel, dus het zal Vance worden met Trump vanuit Mar-a-Lago op de achtergrond.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:04 schreef sp3c het volgende:
Ding is dat we tijdens Trump zijn termijn daar nooit klaar voor kunnen zijn
En daarna zal het plan wel snel in een hele koude vriezer verdwijnen
Ursula's Europa is veel te woke om oorlog te voeren. Gaat hem niet worden denk ik.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef UitStraling het volgende:
Als we in Europa alles op alles zetten om economisch en militair onafhankelijk van de VS te worden kunnen we natuurlijk de VS de oorlog verklaren als Trump Groenland pakt, wat zeggen jullie? Zijn we zo ver om te gaan vechten voor de Internationale Rechtsorde en onze normen en waarden.
GEwoon een paar NOEKS op de USA gooien.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef UitStraling het volgende:
Als we in Europa alles op alles zetten om economisch en militair onafhankelijk van de VS te worden kunnen we natuurlijk de VS de oorlog verklaren als Trump Groenland pakt, wat zeggen jullie? Zijn we zo ver om te gaan vechten voor de Internationale Rechtsorde en onze normen en waarden.
Vance is volgens mij een nog slechtere keuze dan Harrisquote:Op maandag 5 januari 2026 23:07 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik vermoed zo dat termijnen Trump niet heel veel zeggen, zijn eigen leeftijd wel, dus het zal Vance worden met Trump vanuit Mar-a-Lago op de achtergrond.
Nee.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef UitStraling het volgende:
Klopt.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik weet dat Trump niet verkiesbaar ia 11-2028
Gebruik nou eens geen termen meer die je niet eens kunt spellen..quote:Op maandag 5 januari 2026 23:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt.
Maar ik zou er niet a apriori van uitgaan dat Tim Walz of Pelosi gekozen wordt.
Heb je dat nog nooit gegeten dan?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
Gebruik nou eens geen termen meer die je niet eens kunt spellen..
We verklaren Rusland ook niet de oorlog. En daar zijn we een factor 10 minder afhankelijk van.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Teveel gehecht aan Netflix, Windows, McDonalds, LNG en Star Wars?
De VS valt eerder dan Europa denk ik. We zetten daar gewoon een flink legertje neer en eens kijken of Trump dan durft aan te vallen.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef UitStraling het volgende:
Baron Trump. ?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij kent de elections uitslag voor 11-2028?
Als we ervoor kiezen om afhankelijk te blijven van de VS moeten we ook ons deugvingertje wat minder hoog omhoog steken.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:19 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We verklaren Rusland ook niet de oorlog. En daar zijn we een factor 10 minder afhankelijk van.
Leuke hersenscheet wel verder. Zijn genoeg games die deze fantasie kunnen faciliteren.
We nemen geen enkele stappen om de afhankelijkheid van de VS af te bouwen.quote:Op maandag 5 januari 2026 23:24 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Als we ervoor kiezen om afhankelijk te blijven van de VS moeten we ook ons deugvingertje wat minder hoog omhoog steken.
Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom iedereen zich zo druk maaktquote:Op maandag 5 januari 2026 23:24 schreef UitStraling het volgende:
Als we ervoor kiezen om afhankelijk te blijven van de VS moeten we ook ons deugvingertje wat minder hoog omhoog steken.
Ik geloof wel in "nagenoeg 0".quote:Op maandag 5 januari 2026 23:32 schreef Kwntm het volgende:
Geloven jullie ook dat er 0 doden zijn gevallen aan Amerikaanse zijde, terwijl er aan de kant van Maduro's veiligheidstroepen wel veel slachtoffers zouden zijn? Schoten die soms met losse flodders? Of is dit vooral propaganda om Amerikaanse special forces als onoverwinnelijk neer te zetten, of wordt, zoals vaker bij oorlogen, het dodental aan de eigen kant bewust verzwegen of veel lager gepresenteerd?
Dat staat er ook niet he?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt.
Maar ik zou er niet a apriori van uitgaan dat Tim Walz of Pelosi gekozen wordt.
quote:Amerikaanse onderhandelaars ook naar top Oekraïne-bondgenoten
De Amerikaanse vredesonderhandelaars Steve Witkoff en Jared Kushner schuiven dinsdag in Parijs aan bij de top van de landen die Oekraïne na een bestand met Rusland willen beschermen.
De organisatoren van de top hoopten volgens ingewijden op de komst van buitenlandminister Marco Rubio, maar die is druk met de nasleep van de gevangenneming van de Venezolaanse president Nicolás Maduro.
De zogeheten coalitie van bereidwillige landen komt in de Franse hoofdstad bijeen om de veiligheidsgaranties die ze Oekraïne willen bieden nog wat concreter te maken.
Dat zou nodig zijn omdat de Verenigde Staten de regering in Kiev richting een vredesakkoord blijven duwen. De merendeels Europese landen willen een voor Oekraïne en voor Europa ongunstige deal voorkomen.
https://www.instagram.com/reel/DTGxzskDLnzquote:Op maandag 5 januari 2026 23:32 schreef Kwntm het volgende:
Geloven jullie ook dat er 0 doden zijn gevallen aan Amerikaanse zijde, terwijl er aan de kant van Maduro's veiligheidstroepen wel veel slachtoffers zouden zijn? Schoten die soms met losse flodders? Of is dit vooral propaganda om Amerikaanse special forces als onoverwinnelijk neer te zetten, of wordt, zoals vaker bij oorlogen, het dodental aan de eigen kant bewust verzwegen of veel lager gepresenteerd?
ik ookquote:Op maandag 5 januari 2026 23:37 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik geloof wel in "nagenoeg 0".
Dat het een succes was staat wel vast. Qua operatie. Qua strategie snap ik dit nog niet helemaal. Echte macht uitoefenen lijkt me toch lastig. De eerdere tweet van de VP van Venezuela wordt door velen uitgelegd als "men werkt mee", maar leek mij toch vooral een uitnodiging om de dialoog en onderhandeling aan te gaan. Geen echte overgave.
Wat verwacht jij?quote:
quote:. In veel reacties op de arrestatie van Maduro, pleit men voor Europese onafhankelijkheid van de VS.
Maar het probleem is niet de VS - het probleem is de Europese mentaliteit, of wat ervan over is.
Want wat gebeurt er als de VS z'n handen van ons aftrekt en Putin z'n speciale operatie tot in de Baltische staten verlengt?
Gaat dan eerst een van de vele Europese commissies een week in conclaaf over een "gepaste response"? En mogen onze soldaten, het handboek mensenrechten in de hand, hun munitie wel op Rusland afschieten zonder dat ze de dreiging van een rechtszaak boven het hoofd hangt?
En dan het ecologisch evenwicht: past Europese militaire activiteit wel in onze groene economie? Moeten onze pantserwagens zich straks CO2-neutraal over de Oekraïnse steppen bewegen? Zijn de bijgeleverde verlengsnoeren wel lang genoeg?
Excuseer het cynisme, maar we kunnen onze eigen belangen binnen de grenzen niet eens effectief beschermen.
Europa is verworden tot een cavalerie van moraalridders.
Ik verwacht wat er staatquote:
Wat was maduro dan?quote:Op maandag 5 januari 2026 15:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Rechtse regeringen zijn er niet voor de burgers, die zijn er voor de bedrijven. Dat moet je ondertussen toch weten.
Of ze lagen al in stukjes eer men iets met de info kon. Lijkt me trouwens niet dat China zoiets aan Maduro gaat verkopen als het echt zo bijzonder is en de F-35 goed zou kunnen detecteren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 01:04 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
China gaat het nog lastig krijgen tegen Taiwan. Blijkt dat Chinees materieel Temu rotzooi is.
Iedere leider wil de massa kunnen regeren zodat men zijn diepe zakken vult en hem dus financieel niets tekort doet.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 01:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wat was maduro dan?
Die zat er ook niet voor zn volk.
Regime changen net zo lang tot het werkt toch?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 01:57 schreef RotatoR het volgende:
Mogelijke couppoging door Cabello. Als dit lukt heeft Trump een GROOT probleem.
Diosdado = godgegevenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 02:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar heeft Trump een nog grotere hekel aan![]()
[ afbeelding ]
NOSquote:Schoten gemeld nabij presidentieel paleis in Venezuela
Diverse media melden schoten nabij het presidentieel paleis in de Venezolaanse hoofdstad Caracas. Er lijkt te zijn geschoten op drones in de lucht. De onafhankelijke Venezolaanse nieuwssite El Nacional schrijft dat het gaat om een vergissing binnen de strijdkrachten. Het Franse persbureau AFP schrijft op basis van een anonieme bron dat de situatie onder controle is.
Op sociale media werden geverifieerde beelden gedeeld van geweerschoten en explosies in de buurt van paleis Miraflores. Het incident leidde tot geruchten over een mogelijke couppoging: vicepresident Rodriguez werd kort daarvoor beëdigd als interim-president. Sinds de ontvoering van president Maduro door Amerikaanse militairen staat de situatie in Venezuela op scherp. De VS heeft gedreigd met nieuwe aanvallen.
Een deel van het leger was niet op de hoogte gebracht dat er surveillancedrones over zouden vliegen, schrijft El Nacional op basis van anonieme bronnen. Veiligheidstroepen zouden daarom het vuur hebben geopend op de vliegende onbemande toestellen.
Nee, wij kunnen dat niet en gaan dat ook niet doen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 06:04 schreef QAnonn het volgende:
We kunnen hierna makkelijk door naar Cuba.
Er is wel degelijk olie in Mexico. En niet zo’n klein beetje ook.quote:
Deepwater horizon says whuuut?quote:
Ja, laten we ruzie gaan maken met Rusland en de VS. Goed plan!quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef UitStraling het volgende:
De VS maakt ruzie met de EU.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, laten we ruzie gaan maken met Rusland en de VS. Goed plan!
Lees gewoon even de post waar ik op reageer even voordat je reageert…quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
De VS maakt ruzie met de EU.
Niet de zaken omdraaien.
Zit je in de RvC van de KNVB?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:01 schreef UitStraling het volgende:
proven reservesquote:Op dinsdag 6 januari 2026 06:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er is wel degelijk olie in Mexico. En niet zo’n klein beetje ook.
We hebben al mot met de VS. Die gaan ons net zo lang ondermijnen totdat Amerikaanse bedrijven vrij spel hebben op de europese markt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ja, laten we ruzie gaan maken met Rusland en de VS. Goed plan!
* Marokkaanse jongeren vallen meisjes lastig in zwembadquote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:14 schreef HSG het volgende:
*Slachtpartijen in Sudan mede mogelijk gemaakt door VAE. 60.000 doden"
Topic nummer 3 is open
* De VS pakt Maduro op*
Topic nummer 16 is open.
Maar dat is anders.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:20 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
* Marokkaanse jongeren vallen meisjes lastig in zwembad
Topic nummer 37 is open
Dat zou raar zijn. De VS heeft een gezochte crimineel opgepakt, die gaan zich dan toch niet meer bemoeien met de interne aangelegenheden van een ander land? Dat zou niet erg America First zijn.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:30 schreef TAmaru het volgende:
Als er echt een coupe is, zit de leider daarvan morgen ook in New York.
De coupe van Trump is echt maar of die kapperszaak in New York zit weet ik niet.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:30 schreef TAmaru het volgende:
Als er echt een coupe is, zit de leider daarvan morgen ook in New York.
Jij kent Trump niet :´)quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:36 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Dat zou raar zijn. De VS heeft een gezochte crimineel opgepakt, die gaan zich dan toch niet meer bemoeien met de interne aangelegenheden van een ander land? Dat zou niet erg America First zijn.
Ellende in Afrika boeit helaas niemand in het Westen wat en wordt gewoon gezien als niet erg nieuwswaardige 'business as usual'. Dit in tegenstelling tot dit soort acties die veel aandacht genereren alsmede speculatie over vervolg. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Wat was precies het punt dat je probeerde te maken?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:14 schreef HSG het volgende:
Topic nummer 3 is open
* De VS pakt Maduro op*
Topic nummer 16 is open.
We hebben helemaal geen mot met de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:01 schreef Hugo862 het volgende:
[..]
We hebben al mot met de VS. Die gaan ons net zo lang ondermijnen totdat Amerikaanse bedrijven vrij spel hebben op de europese markt.
We zijn op dit moment energieafhankelijk van de VS. Hoe wil je dat gaat oplossen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:11 schreef kurk_droog het volgende:
Nee dat kunnen wij momenteel niet. Ja Europa heeft de potentie wel om het te kunnen maar dan moeten we als 1 Europa nu keihard opschalen naar een gezamenlijke oorlogsindustrie.
Want iets wat dichter aan het hart ligt mag niet meer aandacht krijgen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:14 schreef HSG het volgende:
Topic nummer 3 is open
* De VS pakt Maduro op*
Topic nummer 16 is open.
Volgens jou is dat niet anders....quote:
Ja en de Top 2000 van dit jaar heeft 100+ topics. Wat is je punt? Het ene creëert meer aandacht dan het andere, maar dat zegt niet perse iets over hoe belangrijk het ene is en hoe minder belangrijk het andere.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:14 schreef HSG het volgende:
Topic nummer 3 is open
* De VS pakt Maduro op*
Topic nummer 16 is open.
Weer van een andere net zo'n dubieuze oliestaat als Rusland of Saudi afhankelijk worden?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We zijn op dit moment energieafhankelijk van de VS. Hoe wil je dat gaat oplossen?
Ahjoh, zolang we maar netjes buigen voor onze buitenlandse bazen kunnen wij gewoon rustig auto blijven rijden. Onze politici voeren hun toneelstukje op dat we wat in de melk te brokkelen hebben en verder doen we netjes wat de baas zegt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Weer van een andere net zo'n dubieuze oliestaat als Rusland of Saudi afhankelijk worden?
Misschien dat Iran democratisch wordt en minder dubieus die hebben een erg grootte gasvoorraad. Canada kunnen we misschien ook nog wat kopen.
Zolang de europa draait op fossiele brandstoffen blijft europa een afhankelijksheid uitdaging hebben..
Het gaat er bij die user altijd om dat er wel prostesten waren over Gaza, maar niet om Sudan. Daarna natuurlijk gevolgd door wat verdekte beschuldigingen van vermeend antisemitisme van de demonstranten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ellende in Afrika boeit helaas niemand in het Westen wat en wordt gewoon gezien als niet erg nieuwswaardige 'business as usual'. Dit in tegenstelling tot dit soort acties die veel aandacht genereren alsmede speculatie over vervolg. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Wat was precies het punt dat je probeerde te maken?
Vergeet ook niet te klagen over windmolens en zonnepanelen, want onafhankelijkheid van energiebronnen moeten we niet willen met z'n allen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ahjoh, zolang we maar netjes buigen voor onze buitenlandse bazen kunnen wij gewoon rustig auto blijven rijden. Onze politici voeren hun toneelstukje op dat we wat in de melk te brokkelen hebben en verder doen we netjes wat de baas zegt.
Af en toe roepen we schande als ze weer wat doen dat we liever niet zien en verder kunnen we gewoon naar hartelust op vliegvakantie.
Nou, maduro had zn verhaal niet meer en de neerderheid geloofde hem niet meer. Verloor de verkiezingen en bleef toch zitten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 01:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Iedere leider wil de massa kunnen regeren zodat men zijn diepe zakken vult en hem dus financieel niets tekort doet.
Hij omhult zijn ambities vaak met mooie woorden over vooruitgang en stabiliteit, terwijl de werkelijke drijfveer zelden hardop wordt uitgesproken, en zolang de menigte blijft geloven in het zorgvuldig geconstrueerde verhaal, kan hij ongestoord verder bouwen aan zijn eigen rijkdom.
Ja aardige window dressing idd. Ondertussen vliegen we meer dan ooit tevoren en zijn we nog steeds totaal afhankelijk van gasimport.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Vergeet ook niet te klagen over windmolens en zonnepanelen
quote:
Weer een hele aparte en 'neutrale' woordkeuze van de NOS. Ben het even kwijt, maar zeiden ze dat bij El Chapo en Bin Laden ook?quote:Sinds de ontvoering van president Maduro door Amerikaanse militairen staat de situatie in Venezuela op scherp. De VS heeft gedreigd met nieuwe aanvallen.
Volgens mij hebben ze hem gewoon gevangen genomen en zit hij daarom nu in een cel.quote:
Waren El Chapo en Bin Laden ook de president van een land?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Weer een hele aparte en 'neutrale' woordkeuze van de NOS. Ben het even kwijt, maar zeiden ze dat bij El Chapo en Bin Laden ook?
Gewoon opdoeken die tent
Wat denk jij.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:27 schreef xpompompomx het volgende:
Waren El Chapo en Bin Laden ook de president van een land?
Zoals men in het oude Rome al zei geef het volk brood en spelen .quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:22 schreef Perrin het volgende:
We zijn luxedieren en genot gaat nu eenmaal meestal boven principes.
De definitie van ontvoering is;quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:27 schreef Tengano het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze hem gewoon gevangen genomen en zit hij daarom nu in een cel.
Ze vragen geen losgeld of zo.
Heeft Maduro toestemming gegeven denk je?quote:Ontvoering, kidnapping of kidnap is het, tegen iemands zin en zonder diens toestemming, verplaatsen van een persoon.
Wacht, het wapengekke land heeft als aanklacht dat iemand machinegeweren wil dragen en gebruiken?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 02:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Daar heeft Trump een nog grotere hekel aan![]()
[ afbeelding ]
Ditzelfde geldt als het AT even bij je langs komt zonder kloppen.quote:tegen iemands zin en zonder diens toestemming, verplaatsen van een persoon.
Nou dat is maar de vraag bij trump, als we zien hoeveel dubieuze mensen hij vrijgelaten heeft nadat een familielid toevalligerwijze een duur diner met Trump heeft gehad.quote:
Het is me onduidelijk welk punt je probeert te maken dat het geen ontvoering is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ditzelfde geldt als het AT even bij je langs komt zonder kloppen.
Definitie ontvoering:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Weer een hele aparte en 'neutrale' woordkeuze van de NOS. Ben het even kwijt, maar zeiden ze dat bij El Chapo en Bin Laden ook?
Gewoon opdoeken die tent
bin laden werd gedood, el chapo werd uitgeleverdquote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Gewoon opdoeken die tent
Yup, leven in afhankelijkheid en luxe is waar we keer op keer op stemmen. En daarom kunnen we beter maar ongegeneerd Trump zijn billen kussen, wat zolang we maar op vliegvakantie kunnen en goedkope spullies online kunnen bestellen is dat nu eenmaal het gevolg van onze politieke en maatschappelijke keuzes.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zoals men in het oude Rome al zei geef het volk brood en spelen .
Je klinkt een beetje als Maduro zelf:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:37 schreef bianconeri het volgende:
Definitie ontvoering:
´´Ontvoering is het wederrechtelijk en tegen iemands wil verplaatsen of wegnemen van een persoon naar een onbekende plaats, vaak met geweld, bedreiging, bedrog, of om losgeld te eisen´´
Wat is je probleem......
quote:Maduro pleads not guilty to drug charges, saying he was 'kidnapped'
Inside, as he stood shackled at the ankles and wearing orange and beige prison garb, Maduro declared he had been "kidnapped" and remained president of Venezuela.
"I am innocent. I am not guilty. I am a decent man. I am still president of my country," Maduro, 63, said through an interpreter,
https://www.reuters.com/w(...)-possible-2026-01-05
Die roept op om onafhankelijk te worden van de VS en als de VS Denemarken de oorlog verklaart, als Europa terug vechten..quote:Op dinsdag 6 januari 2026 07:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Lees gewoon even de post waar ik op reageer even voordat je reageert…
Klopt, maar arrestaties worden doorgaans verricht door opsporingsambtenaren op een plek waar ze ook jurisdictie hebben en daar is hier ook geen sprake van. Het is feitelijk gewoon een ontvoering, daar hoeven we niet krampachtig over te doen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:29 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ditzelfde geldt als het AT even bij je langs komt zonder kloppen.
Je blijft wat autistisch hangen in een termpje dat verder gewoon correct is. Het termpje staat verder los van de vraag of het wenselijk of acceptabel is natuurlijk.quote:
De wokerot lijkt ook op Fok! behoorlijk te zijn ingeslagen inmiddels.quote:De arrestatie van de Venezolaanse president Nicolás Maduro door de VS veroorzaakt veel opschudding.
https://www.nu.nl/buitenl(...)gaat-veranderen.html
Nogmaals:quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:50 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je klinkt een beetje als Maduro zelf:
[..]
Hij is gewoon met geweld ontvoerd in Venezuela en wordt berecht in de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:07 schreef Tengano het volgende:
Zelfs nu.nl spreekt nota bene nog van een arrestatie.
[..]
De wokerot lijkt ook op Fok! behoorlijk te zijn ingeslagen inmiddels.
Een soort Eichmann.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hij is gewoon met geweld ontvoerd in Venezuela en wordt berecht in de VS.
Trump heeft toch veel rijke vriendjes die dat wel zouden regelen?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Denk trouwens niet dat het snel vooruit zal gaan met Venezuela. De oliewinning is kapot, de olie heel zwaar en dik en vereist grote investeringen om het te winnen. De oliemaatschappijen zullen niet staan trappelen om veel geld in een onzekere regio te pompen.
Bovendien staan veel andere landen in die regio ook te trappelen om hun eigen ontdekte olie te winnen en heeft Brazilië het b.v. met Petrobras een stuk beter voor elkaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Denk trouwens niet dat het snel vooruit zal gaan met Venezuela. De oliewinning is kapot, de olie heel zwaar en dik en vereist grote investeringen om het te winnen. De oliemaatschappijen zullen niet staan trappelen om veel geld in een onzekere regio te pompen.
Wat is nu eigenlijk je echte probleem?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Het is een complooohhoooooooot. De snode wokebrigade zegt ontvoering en niet arrestatie en alle NOS journalisten willen allemaal dat Maduro wordt vrijgelaten!!!!quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:18 schreef Gunner het volgende:
[..]
Wat is nu eigenlijk je echte probleem?
De NOS?
Die zijn rijk en willen dat graag blijven. Het is geen kwestie van kapitaal, het is een kwestie van risicoquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Trump heeft toch veel rijke vriendjes die dat wel zouden regelen?
Het populisme overheerst zelfs met verkeerde termen op nu.nl zoals jij ook kan constateren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Maar stel je voor dat de zaken eens omgedraaid zouden zijn, bijvoorbeeld dat Irak Bush Jr. of een Colin Powell zou ontvoeren voor een rechtszaak. De VS zou totaal ontploffen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mir Aimal Kansi
In 1997 lokaliseerden en ontvoerden FBI-agenten Kansi uit Pakistan na de moord op CIA-medewerkers in 1993; hij werd naar de VS gebracht, berecht in Virginia en in 2002 geëxecuteerd. Pakistan protesteerde, maar de VS-oorkeningen accepteerden de jurisdictie.
Andere voorbeelden
Humberto Alvarez-Machain: In 1990 ontvoerd uit Mexico door Amerikaanse premiejagers, berecht voor drugsmisdrijven; het Hooggerechtshof oordeelde in 1992 dat ontvoering geen rechtszaak of veroordeling blokkeert
Abu Omar: In 2003 door CIA uit Italië ontvoerd en naar Egypte gevlogen voor ondervraging, een klassiek rendition-geval.
Het hele gevangeniswezen is kidnapping?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:28 schreef Gunner het volgende:
[..]
De definitie van ontvoering is;
[..]
Heeft Maduro toestemming gegeven denk je?
Denk eerder dat Irak zou ontploffenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar stel je voor dat de zaken eens omgedraaid zouden zijn, bijvoorbeeld dat Irak Bush Jr. of een Colin Powell zou ontvoeren voor een rechtszaak. De VS zou totaal ontploffen.
Iedereen die kritiek heeft op het gehele gebeuren is gewoon pro Maduro ja!quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is een complooohhoooooooot. De snode wokebrigade zegt ontvoering en niet arrestatie en alle NOS journalisten willen allemaal dat Maduro wordt vrijgelaten!!!!
Nadat de VS een meltdown heeft gehad inderdaadquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Denk eerder dat Irak zou ontploffen
😂
Zou Trump dat niet van te voren hebben geregeld?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die zijn rijk en willen dat graag blijven. Het is geen kwestie van kapitaal, het is een kwestie van risico
En het kopen van al die zooi die in het buitenland met fossiele brandstoffen is gemaakt. Zoals je elektrische auto. Bijvoorbeeld een Tesla uit Duitsland, waar ze stoken op turf.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:16 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Vergeet ook niet te klagen over windmolens en zonnepanelen, want onafhankelijkheid van energiebronnen moeten we niet willen met z'n allen.
We kunnen prima onze afkeur laten blijken maar laten we nou niet doen alsof iemand ook maar in staat is iets te doen tegen het recht van de sterkste.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Maar stel je voor dat de zaken eens omgedraaid zouden zijn, bijvoorbeeld dat Irak Bush Jr. of een Colin Powell zou ontvoeren voor een rechtszaak. De VS zou totaal ontploffen.
Je schat hem hoger in dan ikquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Zou Trump dat niet van te voren hebben geregeld?
Zolang de Amerikaanse regering alles betaalt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Trump heeft toch veel rijke vriendjes die dat wel zouden regelen?
Als het ICC een Amerikaanse militair vast zet is de kans groot dat het Amerikaanse leger hem komt bevrijden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:23 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ben ook wel benieuwd wat de VS verder gaat doen om de situatie daar te stabiliseren, want dat zal moeten gebeuren alvorens de oliemaatschappijen er geld in gaan stoppen. De VS heeft al aangegeven dat de oppositie in ballingschap niet het stokje mag overnemen. Dus zullen ze zaken blijven doen met het Maduro-regime (zonder Maduro). Maar als die de onrust (de bevolking wil ongetwijfeld wel degelijk Machado) met harde hand wil bestrijden, wat gaat de VS dan doen. Daar ben ik erg benieuwd naar.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Met een pennestreek wordt jurisprudentie gewoon teruggedraaid hoor, al naar gelang de wind waait bij de SCOTUS (zie Roe vs Wade)quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar goed, het Amerikaanse rechtssysteem baseert op Keltisch recht, niet op Romeins. Ruwweg het verschil, het Amerikaanse baseert op jurisprudentie, wat in eerdere rechtszaken is besloten, Romeins recht op wat er in de wet staat. Het is niet zo zwart wit als dit, maar het is een verschil in de rechtsfilosofie.
Volgens Amerikaanse rechtspraak is het dus niet illegaal
Dat klopt helemaal wat je zegt, maar als er mensen zijn die het kunnen dan zijn het wel de Texaanse oliespecialisten, de crued oil verwerkers staan daar ook allemaal.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Exact. En deze eeuw kun je onafhankelijk zijn van fossiel op je buik schrijven. Niet door onwil, maar het hele idee van stoppen met fossiel is van iedere realiteitszin gespeend.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Weer van een andere net zo'n dubieuze oliestaat als Rusland of Saudi afhankelijk worden?
Misschien dat Iran democratisch wordt en minder dubieus die hebben een erg grootte gasvoorraad. Canada kunnen we misschien ook nog wat kopen.
Zolang de europa draait op fossiele brandstoffen blijft europa een afhankelijksheid uitdaging hebben..
Nee natuurlijk niet. Die vent is volslagen debiel en achterlijk. Die heeft ooit eens toevallig een paar goeie dealtjes gesloten vroeger, waardoor hij nu denkt geweldig en fantastisch te zijn. En alles en iedereen draagt hem dat ten onrechte na.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:59 schreef Harmankardon het volgende:
Ik zie de endgame niet. En het is niet alsof Trump slim genoeg is om hier een geniaal plan voor te hebben.
Juist: de weg inslaan naar een confrontatie met de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 09:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die roept op om onafhankelijk te worden van de VS en als de VS Denemarken de oorlog verklaart, als Europa terug vechten..
Lijkt mij helder.
Deze eeuw duurt nog 74 jaar als we doorgaan met ons huidig verbruik en stijging hiervan zit er weinig fossiel meer in de grond en zullen we hoe dan ook een andere energiebron moeten gaan gebruiken..quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Exact. En deze eeuw kun je onafhankelijk zijn van fossiel op je buik schrijven. Niet door onwil, maar het hele idee van stoppen met fossiel is van iedere realiteitszin gespeend.
Iemand die direct in het nieuws geweest is in de aanloop naar dit in Venezuela was democratisch socialist Mamdani waar zelfs de democraat Cuomo voor aan de kant van Trump stond. 1 januari was Mamdanis inauguratie met aanwezigheid van Bernie Sanders en zelfs Fox news (Trumps favoriete kanaal) berichte redelijk ok over Mamdani, wie zwaar gepeperde uitspraken overt Trump en Maga gedaan heeft.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:59 schreef Harmankardon het volgende:
Ik zie de endgame niet. En het is niet alsof Trump slim genoeg is om hier een geniaal plan voor te hebben.
Er zit nog meer dan genoeg fossiel in de grond.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Deze eeuw duurt nog 74 jaar als we doorgaan met ons huidig verbruik en stijging hiervan zit er weinig fossiel meer in de grond en zullen we hoe dan ook een andere energiebron moeten gaan gebruiken..
Het stoppen met fossiel is gewoon mogelijk met genoeg zonnecellen op de juiste plaatsen maar ook de juiste plaatsen in de Sahara worden door ons dubieus gevonden. Zie desertec.
China zal de eerste economie worden die fossiel gebruik zal afschudden en wij blijven als westerse wereld schreeuwen dat onafhankelijkheid van fossiel onmogelijk is.
Er 'hoeft' zoveel niet. Maar Trump wil het.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Kolen hebben we nog meer dan genoeg. Maar zelfs met kernenergie wordt het heel lastig om helemaal te stoppen met fossiele brandstoffen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Deze eeuw duurt nog 74 jaar als we doorgaan met ons huidig verbruik en stijging hiervan zit er weinig fossiel meer in de grond en zullen we hoe dan ook een andere energiebron moeten gaan gebruiken..
Het stoppen met fossiel is gewoon mogelijk met genoeg zonnecellen op de juiste plaatsen maar ook de juiste plaatsen in de Sahara worden door ons dubieus gevonden. Zie desertec.
China zal de eerste economie worden die fossiel gebruik zal afschudden en wij blijven als westerse wereld schreeuwen dat onafhankelijkheid van fossiel onmogelijk is.
Dan kan het toch iemand worden die net zo idioot is, of misschien nog wel erger?quote:Op maandag 5 januari 2026 23:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik weet dat Trump niet verkiesbaar ia 11-2028
Je mist het punt volledigquote:Op dinsdag 6 januari 2026 10:52 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Met een pennestreek wordt jurisprudentie gewoon teruggedraaid hoor, al naar gelang de wind waait bij de SCOTUS (zie Roe vs Wade)
Zie er maar eens een te vinden die het net zo bont maakt EN de verkiezingen weet te winnenquote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan kan het toch iemand worden die net zo idioot is, of misschien nog wel erger?
Vance bijvoorbeeld
Vance zit daar voor de tech-industrie, om Project 2025 uit te voeren en de economie te verdelen tussen zijn meesters. En die hebben al het geld dat je nodig hebt om de verkiezingen te winnen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zie er maar eens een te vinden die het net zo bont maakt EN de verkiezingen weet te winnen
Maar Donnie heeft ons verteld dat er geen verkiezingen meer nodig zijn nu.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zie er maar eens een te vinden die het net zo bont maakt EN de verkiezingen weet te winnen
VS valt Groenland en Denemarken aan, en dan denk jij dat er een diplomatieke weg mogelijk is?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Juist: de weg inslaan naar een confrontatie met de VS.
Beter bewandel je de diplomatieke weg, want Europa zal afhankelijk blijven. En de keuze is tussen de VS, China (icm meest waarschijnlijk het MO voor energie) of Rusland.
Take your pick.
Daarom noemde ik ook expliciet desertec omdat met dat plan de panelen rond de evenaar komen te liggen de zon zekerheid dagelijks aanwezig is en we alleen voor 1 nacht energie moeten bufferen ipv voor de winter.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zit nog meer dan genoeg fossiel in de grond.
Dat China met solar goeddeels kan draaien klopt. Maar ja, daar hebben ze ook de ruimte voor icm veel zon (en dan nog zijn ze ook daar vooral hernieuwbaar aan het gebruiken om de stijgende energievraag op te vangen). Wat best belangrijk is voor zonnepanelen… Onze energievraag is het hoogst als de zon het minst schijnt en je kan dat maar heel beperkt voor een redelijk bedrag overbruggen met opslag. Anders wordt het veel te duur en dat geeft weer andere problemen.
Vergeet nou maar dat fossiel uitgefaseerd gaat worden deze eeuw. Volstrekt niet realistisch.
En het zal nucleaire energie zijn die de kar in de (verdere) toekomst gaat trekken…
Waarom zou dat perse in een vorm van een soort EU-federatie moeten? als je met een paar welwillende landen: Duitsland, VK, Frankrijk (en nog wat welwillende landen) de samenwerking nog concreter maakt dan het al is, dan kan je iets heel moois neerzetten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 08:11 schreef kurk_droog het volgende:
Nee dat kunnen wij momenteel niet. Ja Europa heeft de potentie wel om het te kunnen maar dan moeten we als 1 Europa nu keihard opschalen naar een gezamenlijke oorlogsindustrie.
Denemarken moet gewoon kernwapens ontwikkelen en neerzetten op Groenland.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou dat perse in een vorm van een soort EU-federatie moeten? als je met een paar welwillende landen: Duitsland, VK, Frankrijk (en nog wat welwillende landen) de samenwerking nog concreter maakt dan het al is, dan kan je iets heel moois neerzetten.
Je hoeft niet net zo sterk of zelfs sterker te worden als een tegenstander he. Je moet slechts sterk genoeg zijn, om een tegenstander ervan te weerhouden een oorlog met je te starten, omdat de verliezen uiteindelijk ook te groot voor hem zou zijn.
Nou vooral omdat ik onderscheid maak tussen wat de daadwerkelijke reden is en wat Trump denkt dat de daadwerkelijke reden is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen de Grootste Leugenaar gelooft als hij zegt dat het voor de olie was. Bij een olieprijs van $58 is er helemaal geen business case te maken voor grote investeringen in de Venezolaanse olie industrie. En als de grote Amerikaanse olieproducenten dat zouden negeren, dan zouden de 6 miljoen vaten per dag die je realistisch kunt produceren, de prijs verder omlaag brengen. Leuk voor de consument, maar die producenten zijn er niet om de consument te subsidiëren.
Ik denk zelf dat het strategisch (geopolitiek) handelen was. Dus gewoon de Russen en Chinezen de deur wijzen, zodat de VS de absolute hegemonie in Amerika heeft.
quote:Op maandag 5 januari 2026 23:37 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik geloof wel in "nagenoeg 0".
Dat het een succes was staat wel vast. Qua operatie. Qua strategie snap ik dit nog niet helemaal. Echte macht uitoefenen lijkt me toch lastig. De eerdere tweet van de VP van Venezuela wordt door velen uitgelegd als "men werkt mee", maar leek mij toch vooral een uitnodiging om de dialoog en onderhandeling aan te gaan. Geen echte overgave.
Ik vind de verklaringen van de VS over dit soort militaire operaties niet echt geloofwaardig, zeker wanneer er steeds gezegd wordt dat er aan hun kant 0 doden zijn gevallen. Het lijkt of Chuck Norris persoonlijk mee op missie is. Hoe goed een operatie ook is voorbereid, aan beide kanten worden echte kogels gebruikt. Daarnaast heeft de VS (net als andere landen) in het verleden vaker eigen verliezen gebagatelliseerd of ontkend, terwijl later bleek dat dit niet klopte, zie bijvoorbeeld de Yakla-aanval in Jemen. Het patroon zie ik overigens vaker in oorlogen, dat eigen verliezen worden onderschat en die van de tegenstander worden overschat. De redenen hiervoor zijn natuurlijk o.a. het hooghouden van het moreel (onder bevolking en troepen), het behouden van politieke steun, het versterken van het beeld van militaire superioriteit, etc. Het is allemaal onderdeel van psychologische oorlogsvoering. Bij special forces-operaties werkt dat denk ik nog beter, omdat deze missies meestal in het geheim plaatsvinden en er geen onafhankelijke waarnemers aanwezig zijn die het kunnen verifiëren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 00:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.instagram.com/reel/DTGxzskDLnz
Vandaar dat Biden nog de beloning voor het gevangen nemen van Maduro verhoogde naar $25 miljoen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:13 schreef Monolith het volgende:
Het drugsriedeltje was natuurlijk de grootst mogelijke onzin, waar niemand intrapte
Ook die had gewoon een dubbele agenda natuurlijk, al lag die meer in het willen van regime change in het kader van de democratie. Het wegnemen van Maduro gaat echt nul impact hebben op de drugsproblematiek in de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:22 schreef mackinac het volgende:
[..]
Vandaar dat Biden nog de beloning voor het gevangen nemen van Maduro verhoogde naar $25 miljoen.
Het tegen betaling gratie verlenen aan veroordeelde drugsbaronnen die een jaar eerder veroordeeld werden tot 45 jaar gevangenisstraf voor het naar de VS exporteren van bergen coke, daarentegen..quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook die had gewoon een dubbele agenda natuurlijk, al lag die meer in het willen van regime change in het kader van de democratie. Het wegnemen van Maduro gaat echt nul impact hebben op de drugsproblematiek in de VS.
Het is niet óf/óf maar én/én.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen de Grootste Leugenaar gelooft als hij zegt dat het voor de olie was. Bij een olieprijs van $58 is er helemaal geen business case te maken voor grote investeringen in de Venezolaanse olie industrie. En als de grote Amerikaanse olieproducenten dat zouden negeren, dan zouden de 6 miljoen vaten per dag die je realistisch kunt produceren, de prijs verder omlaag brengen. Leuk voor de consument, maar die producenten zijn er niet om de consument te subsidiëren.
Ik denk zelf dat het strategisch (geopolitiek) handelen was. Dus gewoon de Russen en Chinezen de deur wijzen, zodat de VS de absolute hegemonie in Amerika heeft.
Ja daar moet nog veel propaganda op alle mediakanalen tegenaangegooid worden. Het probleem is dat dat lastig kan terwijl Trump nog de opperbaas is. Dus zodra Trump ingeruild wordt, zal dat wel een blitzkrieg aan persoonsverheerlijking worden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Tijdens de Vietnam oorlog kwam het interne verzet tegen inmenging pas goed op gang door journalisten die de objectief verfieerbare feiten presenteerden. Daarvan heeft de VS geleerd waardoor bij oorlogen alleen nog journalisten embedded zitten zodat ze lekker het moreel hoog houden met de leugens en verdraaide waarheden aan het publiek..quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:21 schreef Kwntm het volgende:
geen onafhankelijke waarnemers aanwezig zijn die het kunnen verifiëren.
Zie jij een partij die geld kan verdienen met venezolaanse olie? De neergang was niet alleen maar wanbeheer.quote:
Dat de VS Machado niet willen, ondanks dat deze wel de verkiezingen had gewonnen, is veelzeggend over de intenties van de VS. Zou als Venezolaan ook niet al te blij zijn met de ontvoering van de Maduro door de VS, want het regime mag gewoon blijven zitten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:46 schreef nostra het volgende:
Delcy Rodríguez moet in Venezuela de zetbaas van Washington worden
https://fd.nl/politiek/15(...)utm_content=20260106
Steun van het leger c.q. milities is wel een dingetje natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat de VS Machado niet willen, ondanks dat deze wel de verkiezingen had gewonnen, is veelzeggend over de intenties van de VS. Zou als Venezolaan ook niet al te blij zijn met de ontvoering van de Maduro door de VS, want het regime mag gewoon blijven zitten.
Afknijpen olie-toevoer naar Cuba, zodat ze dat regime eindelijk eens omver kunnen werpen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Wat ik zeg hè, als doorsnee Venezolaan heb je hier allemaal geen fuck aan.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Steun van het leger c.q. milities is wel een dingetje natuurlijk.
Waarschijnlijk niet, maar ik kan me de initiële opluchting wel voorstellen, het is toch hét boegbeeld/personificatie. Dat de werkelijkheid weerbastiger is, zal pas later indalen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat ik zeg hè, als doorsnee Venezolaan heb je hier allemaal geen fuck aan.
Die dame heeft aardig wat masters op haar naam staan, denk dat ze geschoolder is dan Trump en kornuiten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:46 schreef nostra het volgende:
Delcy Rodríguez moet in Venezuela de zetbaas van Washington worden
https://fd.nl/politiek/15(...)utm_content=20260106
Dat is helemaal niet aan de orde op dit moment.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
VS valt Groenland en Denemarken aan, en dan denk jij dat er een diplomatieke weg mogelijk is?
Of nog erger....Trump jr.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan kan het toch iemand worden die net zo idioot is, of misschien nog wel erger?
Vance bijvoorbeeld
Juist.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Met jouw plannetje ben je afhankelijk, niet onafhankelijk, want de Sahara ligt nog altijd niet in Europa.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom noemde ik ook expliciet desertec omdat met dat plan de panelen rond de evenaar komen te liggen de zon zekerheid dagelijks aanwezig is en we alleen voor 1 nacht energie moeten bufferen ipv voor de winter.![]()
Kolen zijn ook grotendeels uitgefaseerd omdat er nieuwe technologieën kwamen dat zal met fossiel ook gaan gebeuren als de prijs van duurzame energie goedkoper is als fossiel zal de marktwerking vanzelf de keuze hiervoor maken.
Nucleaire energie toekomst, heel leuk tegen welke prijs per kilowatt mogen we als burger dat gaan kopen met de steeds toenemende kosten van zulke centrales.
In de reactie ging het om de situatie waarbij de VS Groenland aanvalt.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet aan de orde op dit moment.
Hij heeft gezegd dat hij Groenland wil hebben. Nou, dan zou ik eens serieus gaan praten.
Datacenters hebben energie nodig.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zie jij een partij die geld kan verdienen met venezolaanse olie? De neergang was niet alleen maar wanbeheer.
Nederland heeft alle kennis in huis om deze in een relatief korte tijd te kunnen ontwikkelen en bouwen. Maar als 's lands veiligheid werkelijk de absolute no-matter-what prioriteit was van de Nederlandse overheden dan waren die dingen er allang.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:13 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Denemarken moet gewoon kernwapens ontwikkelen en neerzetten op Groenland.
Alles voor de goede vrede…quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet aan de orde op dit moment.
Hij heeft gezegd dat hij Groenland wil hebben. Nou, dan zou ik eens serieus gaan praten.
Nee, keer op keer blijkt Europa hopeloos naïef als het gaat om dit soort zaken. Ja, het is een schending van het internationale recht (dat was de afrekening met Bin Laden ook, maar dat was Saint Obama…). Maar grootmachten doen aan het recht van de sterkste.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:04 schreef Buitendam het volgende:
Tja. Aan de andere kant is het nu ook weer zo dat de leiders van zowel Rusland, China als Amerika weinig voor elkaar onderdoen qua foute regimes.
Nee, in zijn reactie had hij het over nu al voorsorteren op oorlog met de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
In de reactie ging het om de situatie waarbij de VS Groenland aanvalt.
En Denemarken is heel serieus: het antwoord is Nee.
Idem voor Groenland: Nee.
Ik zie niet in waarom er met andere landen over de rug van Groenland moet worden gepraat.
Er wordt net gedaan alsof Groenland een asset is waarover valt te onderhandelen tussen de EU en de VS.
Maar dat is niet het geval.
Nee, dat heeft niks met Obama te maken. Osama is een terroristenleider die duizenden doden op zijn geweten heeft.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, keer op keer blijkt Europa hopeloos naïef als het gaat om dit soort zaken. Ja, het is een schending van het internationale recht (dat was de afrekening met Bin Laden ook, maar dat was Saint Obama…). Maar grootmachten doen aan het recht van de sterkste.
Is nooit anders geweest.
Hopeloos naïef dit.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:05 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Alles voor de goede vrede…
Natuurlijk niet. Er zijn grenzen en dat heeft de premier van Denemarken ook aangegeven. Groenland is niet te koop of om weg te geven. Punt.
in Pakistanquote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, dat heeft niks met Obama te maken. Osama is een terroristenleider die duizenden doden op zijn geweten heeft.
Obama had de mazzel hem te kunnen pakken.
Als het Bush was geweest was de uitkomst hetzelfde geweest.
Bush werd ook anders benaderd dan Trump. Sowieso heerst er sinds Trump weer aan de macht is een vijandige sfeer in Europa richting de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:09 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, dat heeft niks met Obama te maken. Osama is een terroristenleider die duizenden doden op zijn geweten heeft.
Obama had de mazzel hem te kunnen pakken.
Als het Bush was geweest was de uitkomst hetzelfde geweest.
Je kunt gewoon handelen om Groenland, dat scheelt de Denen 800miljoen per jaar, geen inkomsten uit Groenland dus netto winst + een heel dik bedrag van de VS uitgesmeerd over meerdere jaren is een mooie pensioenpot voor de Denen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
VS valt Groenland en Denemarken aan, en dan denk jij dat er een diplomatieke weg mogelijk is?
Of je vraagt wat de VS exact wil met Groenland. Misschien kun je gewoon een pacht overeenkomst sluiten en jaarlijks bedrag X vangen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je kunt gewoon handelen om Groenland, dat scheelt de Denen 800miljoen per jaar, geen inkomsten uit Groenland dus netto winst + een heel dik bedrag van de VS uitgesmeerd over meerdere jaren is een mooie pensioenpot voor de Denen.
Dan blijft de NAVO intact en kunnen we mooi de verdediging uitbesteden aan de Amerikanen voor het hele Arctic gebied.
En over een jaar of 5 als er weer eoa slappe democraat zit pak je het weer terug via recht.
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:49 schreef epicbeardman het volgende:
GenotenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tapper heeft niets in te brengen, terugkijkgenot. Dit is er 1 die de boeken ingaat.![]()
Nou ja, Trump en kornuiten zeggen zelf ook niet bepaald de aardigste dingen over Europa…quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bush werd ook anders benaderd dan Trump. Sowieso heerst er sinds Trump weer aan de macht is een vijandige sfeer in Europa richting de VS.
Maduro is echt geen haar beter dan Osama. Beiden worden verantwoordelijk gehouden voor duizenden doden.
man manmanman manquote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef Harmankardon het volgende:
Als je op straat loopt en een sjappie vraagt hoeveel je wijf kost dan ga je ook het gesprek aan. Ja toch.
Ja en op lange termijn alsnog terugeisen na veelquote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Of je vraagt wat de VS exact wil met Groenland. Misschien kun je gewoon een pacht overeenkomst sluiten en jaarlijks bedrag X vangen.
Maar botweg nee zeggen is stupide.
quote:Gezamenlijke Verklaring over Groenland
6 januari 2026
Verklaring van president Macron van Frankrijk, bondskanselier Merz van Duitsland, premier Meloni van Italië, premier Tusk van Polen, premier Sánchez van Spanje, premier Starmer van het Verenigd Koninkrijk en premier Frederiksen van Denemarken over Groenland.
Arctische veiligheid blijft een kernprioriteit voor Europa en is van cruciaal belang voor de internationale en trans-Atlantische veiligheid.
De NAVO heeft duidelijk gemaakt dat de Arctische regio een prioriteit is en Europese bondgenoten voeren hun inspanningen op. Wij en vele andere bondgenoten hebben onze aanwezigheid, activiteiten en investeringen vergroot om het Arctisch gebied veilig te houden en tegenstanders af te schrikken. Het Koninkrijk Denemarken – inclusief Groenland – maakt deel uit van de NAVO.
Veiligheid in het Arctisch gebied moet daarom collectief worden gerealiseerd, in samenhang met NAVO-bondgenoten, waaronder de Verenigde Staten, door het handhaven van de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties, waaronder soevereiniteit, territoriale integriteit en de onschendbaarheid van grenzen. Dit zijn universele beginselen en wij zullen niet stoppen deze te verdedigen.
De Verenigde Staten zijn een essentiële partner in deze inspanning, als NAVO-bondgenoot en via de defensieovereenkomst tussen het Koninkrijk Denemarken en de Verenigde Staten uit 1951.
Groenland behoort toe aan zijn bevolking. Het is aan Denemarken en Groenland, en uitsluitend aan hen, om te beslissen over aangelegenheden die Denemarken en Groenland betreffen.
Dat ze Europa waarschuwen voor de stupiditeit met het binnenlaten van groepen die hier destabiliserend werken vind ik meer als een echte vriend die je ook iets vertelt wat je niet wil horen, maar wel moet horen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nou ja, Trump en kornuiten zeggen zelf ook niet bepaald de aardigste dingen over Europa…
Niet vreemd dat we ze dan ook niet meer zo aardig vinden, niet?
En Maduro is niet verantwoordlijk voor duizende Amerikaanse doden, zoals Osama bin laden. Dat drugs verhaal is natuurlijk de grootste kletskoek, dat heeft Trump al aangegeven
Als Badr het aan jou vraagt wil ik je even verzoeken te wachten tot mijn camera loopt voordat jij ‘fuck off’ tegen hem zegt…quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:31 schreef Harmankardon het volgende:
Als je op straat loopt en een sjappie vraagt hoeveel je wijf kost dan ga je ook het gesprek aan. Ja toch.
Nee hoor, het gaat wel wat verder dan dat. Dit gemist in het nieuws de afgelopen maanden?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:40 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat ze Europa waarschuwen voor de stupiditeit met het binnenlaten van groepen die hier destabiliserend werken vind ik meer als een echte vriend die je ook iets vertelt wat je niet wil horen, maar wel moet horen.
Maar goed, linksom of rechtsom: Europa is afhankelijk van de VS en als de VS Europa laat bungelen, dan heeft Europa een acuut probleem.
Het is niet begonnen bij Trump, dat de VS meer distance wil. Ook als straks een Democraat president is zal dit zo blijven. Dus je zal echt moeten zorgen dat de banden goed genoeg blijven. Als Vance het overneemt is er best kans dat de VS gaat zeggen: als jullie het om jullie manier willen blijven doen, prima… succes met een betere deal onderhandelen met Poetin.
Mij lijkt dat persoonlijk niet te prefereren.
Ten aanzien van Osama: het was evengoed een schending van het internationale recht. Maar kennelijk vind je het zelf ook ok om dat te schenden als het maar voor een goede zaak is. Daarmee is de regel wel meteen ten grave gedragen.
Ik weet niet hoor, maar wat heeft Denemarken precies aan Groenland?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja en op lange termijn alsnog terugeisen na veel
Inkomsten.
Hoog ‘de trainer staat niet ter discussie’ gehalte.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:39 schreef Lospedrosa het volgende:
EU topchefs komen met verklaring
[..]
Wat gaat Denemarken dan als ruil terug krijgen van de VS?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar wat heeft Denemarken precies aan Groenland?
De ruil met Suriname was ook niet echt gewenst, maar ja… het is niet alsof toen nee zeggen had gemaakt dat New York nog steeds Nieuw Amsterdam had geheten, wel?
O jee, een hersenscheet van de Heritage Foundation.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:43 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee hoor, het gaat wel wat verder dan dat. Dit gemist in het nieuws de afgelopen maanden?
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-einde-europese-unie
Waarom zouden er iets aan moeten hebben? Wat hebben wij aan de Waddeneilanden? Of Limburg?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar wat heeft Denemarken precies aan Groenland?
De ruil met Suriname was ook niet echt gewenst, maar ja… het is niet alsof toen nee zeggen had gemaakt dat New York nog steeds Nieuw Amsterdam had geheten, wel?
Ze zijn vooral vies mad om de boetes die de EU heft aan de techgiganten, daar draait het allemaal om. Er wordt van alles verzonnen om de EU zwart te maken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O jee, een hersenscheet van de Heritage Foundation.
Die spreken niet namens de VS.
En verder hebben ze een punt dat de EU in de huidige vorm een gedrocht geworden is.
Geen idee joh. Maar er is natuurlijk niets mis met de boodschap dat je bereid bent om te praten over de redelijke belangen van de VS inzake. Dat is al heel wat anders dan dat je bereid bent om Groenland af te staan.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat gaat Denemarken dan als ruil terug krijgen van de VS?
Wat heeft de VE precies aan Groenland behalve de strategische ligging ook nu hebben ze al toestemming van Denemarken om daar militaire basissen te hebben..
stuur maarquote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als Badr het aan jou vraagt wil ik je even verzoeken te wachten tot mijn camera loopt voordat jij ‘fuck off’ tegen hem zegt…
Als België voor 500 miljard Limburg wil overnemen zou ik gaan praten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Waarom zouden er iets aan moeten hebben? Wat hebben wij aan de Waddeneilanden? Of Limburg?
Je snapt het nog steeds niet. Dat punt is allang gepasseerd, er is aangeboden met de VS te praten, maar ze willen het kopen en zo niet, innemen. Er valt verder niks te bespreken.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Geen idee joh. Maar er is natuurlijk niets mis met de boodschap dat je bereid bent om te praten over de redelijke belangen van de VS inzake. Dat is al heel wat anders dan dat je bereid bent om Groenland af te staan.
Die boetes doen niet zoveel pijn. Het is meer dan ze hier aan belasting betalen, maar ten opzichte van wat ze hier verdienen is het natuurlijk een peuleschil.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze zijn vooral vies mad om de boetes die de EU heft aan de techgiganten, daar draait het allemaal om. Er wordt van alles verzonnen om de EU zwart te maken.
Gek hoor, dat veel Europeanen niet zo weglopen met Trump en zijn kornuiten.
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als België voor 500 miljard Limburg wil overnemen zou ik gaan praten.
Waarom zou ik iets moeten zeggen op ongevraagde raadgeving?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als Badr het aan jou vraagt wil ik je even verzoeken te wachten tot mijn camera loopt voordat jij ‘fuck off’ tegen hem zegt…
Er valt genoeg te bespreken met Trump. Die blaft hard. Dat is onderhandelingsstrategie.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:53 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je snapt het nog steeds niet. Dat punt is allang gepasseerd, er is aangeboden met de VS te praten, maar ze willen het kopen en zo niet, innemen. Er valt verder niks te bespreken.
Ze moeten zich lekker met hun eigen zaken bemoeien.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die boetes doen niet zoveel pijn. Het is meer dan ze hier aan belasting betalen, maar ten opzichte van wat ze hier verdienen is het natuurlijk een peuleschil.
Nee, dat is niet wat hier achter zit. Het heeft veel meer te maken met de politieke richting van de EU.
quote:
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. Zeker niet als ze persoonlijk meedelen in de winst.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]![]()
Wat een kul weer. Daar zitten Limburgers helemaal niet op te wachten.
Al zijn fietsbanden lek?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:59 schreef sp3c het volgende:
badr slaat mij helemaal dood maar hij merkt het wel morgenochtend
en zijn huidige blondje heeft blauwe ogenquote:
Volgens mij werd er een prijs gevraagd in deze volstrekt onvergelijkbare hypothese…quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:55 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Waarom zou ik iets moeten zeggen op ongevraagde raadgeving?
quote:Op dinsdag 6 januari 2026 00:14 schreef 3rr0r het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
@:Zipportal @:Coco
De verkiezingen in 2024 gemist? Waar vrijwel alle politici overduidelijk hun voorkeur voor de minst competente kandidaat ooit (met een nog incompetentere running mate, die alles verklooid heeft in zijn staat en vervolgens alleen maar naar Trump wijst) hebben uitgesproken?quote:Op dinsdag 6 januari 2026 13:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze moeten zich lekker met hun eigen zaken bemoeien.
Stel je voor dat politici uit de EU zich gaan bemoeien met hoe de Amerikanen het regelen in hun eigen land.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |