quote:Trump: elf doden bij Amerikaanse aanval op drugsboot bij Venezuela
Amerikaanse strijdkrachten hebben een schip beschoten dat volgens president Trump uit Venezuela kwam en was volgeladen met drugs. Bij de aanval zijn elf mensen gedood, schrijft Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social. In een video van de aanval, die online is gezet, is te zien hoe de kleine motorboot van een afstand onder vuur wordt genomen en vlam vat.
De aanval zou zijn gericht tegen de Venezolaanse drugsbende Tren de Aragua. Die is door Amerika aangemerkt als terreurorganisatie. Trump claimt in zijn bericht dat de groep onder controle staat van president Maduro en verantwoordelijk is voor onder meer drugshandel en moordpartijen, ook in de VS.
Waar de Amerikaanse aanval precies was, is niet duidelijk. Zowel Trump als minister Rubio van Buitenlandse Zaken houdt dat vaag. Rubio zegt alleen dat het in het zuidelijk deel van de Cariben was.
In augustus stuurde Amerika marineschepen richting Venezuela om de dreiging van Latijns-Amerikaanse drugskartels te bestrijden. President Maduro, die door de VS als grote drugshandelaar wordt gezien, noemde de Amerikaanse aanwezigheid in de regio de grootste bedreiging voor het Zuid-Amerikaanse continent in honderd jaar.
quote:"Staan voor grootste militaire dreiging in 100 jaar": waarom liggen er Amerikaanse oorlogsschepen voor kust van Venezuela?
"We staan voor de grootste militaire dreiging in 100 jaar." Daarvoor waarschuwt de Venezolaanse president Nicolás Maduro, nu de Amerikaanse president Donald Trump een volledig bewapende vloot naar de kust van Venezuela heeft gestuurd én een premie van 50 miljoen dollar op het hoofd van Maduro heeft gezet. Wat is er aan de hand?
De spanningen tussen de Verenigde Staten en Venezuela lopen al weken op nadat Washington een aanzienlijke maritieme aanwezigheid heeft opgebouwd in de wateren rond Venezuela, in de Caraďbische Zee.
De Amerikaanse regering stuurde al zeker 7 oorlogsschepen, waarvan er zeker 5 raketten aan boord hebben die ook doelen op land kunnen raken. In totaal zijn er ook 4.500 manschappen aan boord én er zou ook een aanvalsonderzeeër gestuurd zijn.
Volgens de regering-Trump dienen de oorlogsschepen om internationale drugshandel en terrorisme te bestrijden.
Aanval op drugssmokkelschip
De Amerikaanse militaire aanwezigheid heeft al meteen iets opgeleverd. Vandaag kondigde Donald Trump op een persconferentie aan dat de VS een drugssmokkelschip heeft aangevallen in de Caraďbische zee dat vertrokken was vanuit Venezuela.
Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio voegt daar op X aan toe dat het gaat om een "dodelijke aanval", gericht op een "narco-terroristische organisatie".
Venezolaans president Nicolás Maduro is niet blij met de Amerikaanse aanwezigheid voor zijn kust. Hij verklaarde gisteren dat Venezuela geconfronteerd wordt met "de grootste militaire dreiging in 100 jaar".
Hij waarschuwde dat zijn regering klaarstaat om de republiek in staat van verdediging te verklaren, mocht er sprake zijn van een aanval
Troebele relatie
De relatie tussen de VS en Venezuela is al langer vertroebeld. De VS legt al decennia zware economische sancties op aan Venezuela en wil al sinds Chávez een regimewissel in het land. Die sancties hebben sterk bijgedragen aan de economische malaise in het land.
Tussen Trump en Maduro botert het al evenmin. Zo noemde de Amerikaanse president Maduro al meermaals een drugsbaron. Volgens hem zou de Venezolaanse president geholpen hebben om tonnen cocaďne via Venezuela te smokkelen naar de VS, in samenwerking met het drugskartel Cartel de los Soles en Colombiaanse guerrillagroepen zoals de FARC.
De VS erkent Maduro ook niet als legitiem president van Venezuela en belooft een premie van 50 miljoen dollar voor informatie die leidt tot zijn arrestatie.
Bekijk deze YouTube-videoquote:De Amerikaanse president Donald Trump heeft zaterdag gezegd dat de VS voorlopig Venezuela gaat besturen. Hij zegt dat hij niet het risico kan nemen dat de macht wordt overgenomen door een partij die niet in het belang van het Venezolaanse volk handelt.
"Wij leiden het land tot er een goede overgang is." Voor zover bekend zijn er geen Amerikaanse troepen meer aanwezig in Venezuela en Trump trad niet direct in detail over hoe hij het besturen van Venezuela voor zich ziet. Onduidelijk is bijvoorbeeld of er een bezettingsmacht komt.
"We willen vrede, vrijheid en recht voor de mensen in Venezuela. We kunnen niet het gevaar lopen dat iemand anders Venezuela overneemt. We blijven daar tot er een goede overdracht zal komen. We hebben het tot die tijd voor het zeggen daar", zegt de Amerikaanse president.
Volgens Trump gaan grote Amerikaanse oliemaatschappijen Venezuela ook betreden. De Amerikanen zullen "miljarden" in de "kapotte olie-industrie" in het Latijns-Amerikaanse land investeren, om "welvaart te creëren voor de Venezolanen". Hij sprak over een toekomstig partnerschap tussen de landen dat de Venezolanen "rijk, onafhankelijk en veilig" zal maken.
En minstens zo eng is dat er hier hele volksstammen zijn die dat goedpraten, want hij heeft de goede gepakt en dan is het allemaal wel best of zo. Niet dat ze 'Vevuzuela' op de kaart kunnen aanwijzen natuurlijkquote:Op maandag 5 januari 2026 18:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
Dat 'godgezalfde' Trump meent naar willekeur mensen te mogen ontvoeren is het engste.
God heeft het zo gewild aldus de biblethumping evangelicals die in de kern geen reet geven om menselijkheid.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En minstens zo eng is dat er hier hele volksstammen zijn die dat goedpraten, want hij heeft de goede gepakt of zo. Niet dat ze 'Vevuzuela' op de kaart kunnen aanwijzen natuurlijk
Yep omdat iedereen met 7 hersencellen weet dat Trump 't geen zak interesseert wat er met de burgers van venezuela gaat gebeuren.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
Wel grappig om zo veel media uit EU en Amerika verontwaardigd aan de grens staat bij Venezuela en Colombia hopende erop dat ze paar pro-Maduro fans kunnen vinden die niet blij zijn met dat de dictator verwijderd is.
Zelfs NOS heeft er mensen staan. Het is opzienbarend om te zien hoe geradicaliseerd het nieuws is.
er hoort zoveelquote:Op maandag 5 januari 2026 19:24 schreef TLC het volgende:
wortelkop en zijn trawanten horen natuurlijk ook gewoon berecht te worden in Den Haag
die gaan dan gelijk met tactische kerraketten smijtenquote:Op maandag 5 januari 2026 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
En Maduro is ook wel een easy target. Vraag me af of ze hetzelfde zouden kunnen met Poetin of Xi.
Vast wel denk ik, want iemand had Trump ook kunnen raken met een geweer zoals we gezien hebben.
Jouw reactie is geradicaliseerd.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
Wel grappig om zo veel media uit EU en Amerika verontwaardigd aan de grens staat bij Venezuela en Colombia hopende erop dat ze paar pro-Maduro fans kunnen vinden die niet blij zijn met dat de dictator verwijderd is.
Zelfs NOS heeft er mensen staan. Het is opzienbarend om te zien hoe geradicaliseerd het nieuws is.
Bij rusland treedt dan de nucleaire doctrine in werking.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
En Maduro is ook wel een easy target. Vraag me af of ze hetzelfde zouden kunnen met Poetin of Xi.
Vast wel denk ik, want iemand had Trump ook kunnen raken met een geweer zoals we gezien hebben.
Wanneer het ze lukt om voet aan de grond te krijgen in Venezuela.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef theunderdog het volgende:
Wanneer gaat Amerika groenland annexeren?
Zin in !quote:Op maandag 5 januari 2026 19:59 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wanneer het ze lukt om voet aan de grond te krijgen in Venezuela.
Beetje overdreven hoor. NOS heeft vrijwel altijd een correspondent op locatie.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
Waarom zou je hier zo blij mee zijn?quote:Op maandag 5 januari 2026 20:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zin in !
Einde NATO. En ik ben nog jong. Lachuh man.
Dacht dat het cynisme door het beeldscherm zou spatten. Als de soep werkelijk zo heet wordt gegeten, hebben mensen van mijn leeftijd en jonger niet echt een leuke toekomst.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:03 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Waarom zou je hier zo blij mee zijn?
Oké sorry. Tegenwoordig weet ik hier niet meer of iemand nog echt cynisch is of niet. ( In deze reeks.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:08 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dacht dat het cynisme door het beeldscherm zou spatten. Als de soep werkelijk zo heet wordt gegeten, hebben mensen van mijn leeftijd en jonger niet echt een leuke toekomst.
de USA is al 40 jaar baas in groenland , hoeft niet en zal niet geannexeerd te wordenquote:Op maandag 5 januari 2026 19:56 schreef theunderdog het volgende:
Wanneer gaat Amerika groenland annexeren?
Het enige dat Trump nodig heeft is een smoes om het wel te doen. Ben heel benieuwd waar hij mee op de proppen komt deze keer.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de USA is al 40 jaar baas in groenland , hoeft niet en zal niet geannexeerd te worden
Alleen nog even een krabbel op papier, in de praktijk verandert er niks.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
de USA is al 40 jaar baas in groenland , hoeft niet en zal niet geannexeerd te worden
Ja mooi doorzichtig gelegenheidsargumentje. "God" is een klassiek vehikel om samenlevingen te vergiftigen met enge ideeën en om de dingen die je gedaan wil krijgen te verkopen.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
God heeft het zo gewild aldus de biblethumping evangelicals die in de kern geen reet geven om menselijkheid.
Als je meent dat iedereen en hun oma geradicaliseerd is dan zegt dat vooral iets over je eigen radicalisering.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:37 schreef epicbeardman het volgende:
En ik zal je nog wat zeggen, Denemarken kost de staatskas zo’n 600-800miljoen per jaar zonder dat er enig geld uit terugvloeit.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
quote:Op maandag 5 januari 2026 20:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Alleen nog even een krabbel op papier, in de praktijk verandert er niks.
heeft geen zin, de enige basis op groenland zijn van de USA en die gaan echt niet wegquote:Op maandag 5 januari 2026 20:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het enige dat Trump nodig heeft is een smoes om het wel te doen. Ben heel benieuwd waar hij mee op de proppen komt deze keer.
kloptquote:Op maandag 5 januari 2026 20:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En ik zal je nog wat zeggen, Denemarken kost de staatskas zo’n 600-800miljoen per jaar zonder dat er enig geld uit terugvloeit.
Denemarken en Groenland financieel, even nuchter
1. Denemarken betaalt jaarlijks een bloksubsidie aan Groenland
Orde van grootte 4,1 tot 4,3 miljard DKK per jaar
Dat is de grote vaste geldstroom
2. Daarbovenop komen extra pakketten
In 2025 heeft Denemarken extra geld toegezegd voor infra en zorg bovenop die bloksubsidie
En er lopen meerjarige investeringspakketten
3. Defensie is Deens en die rekening loopt op
Er zijn grote Arctische investeringsbesluiten genomen, bv 27,4 miljard DKK aan geplande acquisities voor Arctic en North Atlantic capaciteiten
Dat is geen kleine bijzaak meer
4. Doet de EU mee
Ja, maar dat geld gaat naar Groenland, niet naar de Deense schatkist
EU OCT steun 2021-2027 totaal 225 miljoen euro
EU visserijakkoord rond 17,3 miljoen euro per jaar
5. Verdient Denemarken dit terug
Niet echt
Groenland heft zelf belastingen
Er is een regeling dat de Deense grant kan dalen bij grote grondstoffeninkomsten, maar dat is tot nu toe niet de motor
Conclusie
Voor Denemarken is Groenland nu netto een kostenpost
De reden dat Denemarken dit draagt is geopolitiek en staatsrechtelijk, niet omdat het cash oplevert
Dat gaat hem geld kosten inderdaad.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:38 schreef Gunner het volgende:
Waarom wil Trump het dan zo graag inlijven?
juistquote:Op maandag 5 januari 2026 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rusland, aast op Groenland, weer ligging en invloedsferen. Rusland voor zijn is key.
Maritieme ligging en dan kan hij een leukere naam bedenken voor de zeeen en Groenland zelf.
(The america Iceland) ofzo.
Ik heb ook liever dat Amerika dat inlijft dan Rusland eerlijk gezegd.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat gaat hem geld kosten inderdaad.
Om een aantal redenen: druk op Canada, het hele noordelijke Amerika onder de invloed van de VS.
Grondstoffen, door wetgeving mag Denemarken er niks, millieu en zo, de VS gaat dat negeren en dat wel doen.
Met die inkomsten probeert hij de dure verdediging te financieren.
Rusland, aast op Groenland, weer ligging en invloedsferen. Rusland voor zijn is key.
Maritieme ligging en dan kan hij een leukere naam bedenken voor de zeeen en Groenland zelf.
(The america Iceland) ofzo.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op maandag 5 januari 2026 19:38 schreef Discombobulate het volgende:
Dat is een ander onderwerp.quote:Vast wel denk ik, want iemand had Trump ook kunnen raken met een geweer zoals we gezien hebben.
Zo kun je alles goedpraten.quote:Op maandag 5 januari 2026 20:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb ook liever dat Amerika dat inlijft dan Rusland eerlijk gezegd.
ik ookquote:Op maandag 5 januari 2026 20:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik heb ook liever dat Amerika dat inlijft dan Rusland eerlijk gezegd.
Ik praat het niet goed, maar we zitten in een beetje hekele situatie. Rusland heeft blijkbaar geen respect voor grenzen van andere landen en Europa is vleugellam om daar iets tegen te doen.quote:
Zijn ze grotendeelsquote:Op maandag 5 januari 2026 21:12 schreef Moeraskat het volgende:
Zou Groenland eerder gunnen om op termijn zelfstandig en onafhankelijk te worden.
Maar dat is off-topic.
Dat weet ik jaquote:Op maandag 5 januari 2026 21:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zijn ze grotendeels
Het beheert interne zaken zoals economie, justitie en politie zelfstandig, maar blijft afhankelijk van Deense subsidies en valt onder Deens gezag voor defensie, buitenlandse zaken en valuta.
De Zelfstyseloven van 2009 erkent Groenlanders als volk met zelfbeschikkingsrecht en het vermogen om onafhankelijkheid te verklaren via referendum, gevolgd door onderhandelingen met Denemarken. Groenland ontvangt jaarlijks circa 4 miljard DKK (ongeveer 535 miljoen euro) bloksubsidie van Denemarken, cruciaal voor zijn economie.
Met als de Franse departementen in de Pacific willen ze volgens mij ook niet los want dat zou veel welvaart kosten
Goeie deal, totdat ze naar de dokter moeten.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:24 schreef UitStraling het volgende:
Was het niet zo dat Trump iedere inwoner van Groenland miljonair wilde maken in ruil voor hun soevereiniteit?
Europa is een continent, geen land.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:15 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik praat het niet goed, maar we zitten in een beetje hekele situatie. Rusland heeft blijkbaar geen respect voor grenzen van andere landen en Europa is vleugellam om daar iets tegen te doen.
Amerika heeft miljarden aan steun aan Oekraďne gegeven en sancties tegen Rusland ingesteld.quote:Europa vertrouwt daarin op Amerika, die vindt dat zij niet verantwoordelijk zijn om de achtertuin van Europa op orde te houden. En dat is ook een signaal naar Rusland toe.
Denemarken dus.quote:Groenland is na de situatie in Venezuela dus ook een situatie van wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Jij keurt een oorlog met Amerika tegen Groenland en Denemarken goed..quote:En daarin sprak ik in mijn vorige post mijn voorkeur voor uit.
Rusland gaat niet 'ineens' Groenland innemen.quote:Of denk jij dat wij met Europa dingen tegen Rusland gaan doen als Rusland Groenland ineens gaat inlijven; dat we dan ineens een grote broek aan gaan trekken.
Daar kunnen ze gastarbeiders voor gebruiken natuurlijkquote:Op maandag 5 januari 2026 21:30 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Goeie deal, totdat ze naar de dokter moeten.
Wat een kansloos volk zegquote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Communisten die pro-Maduro zijn. Hoe gestoord kun je zijn.
Kunnen we die boten gewoon doorsturen als ze daar nog dokters en hersenchirurgen nodig hebben.quote:Op maandag 5 januari 2026 21:32 schreef UitStraling het volgende:
Daar kunnen ze gastarbeiders voor gebruiken natuurlijk
Je vertrekt naar de VS of all places om vervolgens de commie daar uit te hangenquote:Op maandag 5 januari 2026 21:20 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Communisten die pro-Maduro zijn. Hoe gestoord hypocriet kun je zijn.
Voor de goede orde: die losers die met borden van free Maduro staan zijn inheemse Amerikaanse demlibsquote:Op maandag 5 januari 2026 22:14 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Je vertrekt naar de VS of all places om vervolgens de commie daar uit te hangen
Ah, dat verklaart veel.quote:Op maandag 5 januari 2026 22:20 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Voor de goede orde: die losers die met borden van free Maduro staan zijn inheemse Amerikaanse demlibs
De boze mensen zijn echte venezolanen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |