Denemarken moet gewoon kernwapens ontwikkelen en neerzetten op Groenland.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waarom zou dat perse in een vorm van een soort EU-federatie moeten? als je met een paar welwillende landen: Duitsland, VK, Frankrijk (en nog wat welwillende landen) de samenwerking nog concreter maakt dan het al is, dan kan je iets heel moois neerzetten.
Je hoeft niet net zo sterk of zelfs sterker te worden als een tegenstander he. Je moet slechts sterk genoeg zijn, om een tegenstander ervan te weerhouden een oorlog met je te starten, omdat de verliezen uiteindelijk ook te groot voor hem zou zijn.
Nou vooral omdat ik onderscheid maak tussen wat de daadwerkelijke reden is en wat Trump denkt dat de daadwerkelijke reden is.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen de Grootste Leugenaar gelooft als hij zegt dat het voor de olie was. Bij een olieprijs van $58 is er helemaal geen business case te maken voor grote investeringen in de Venezolaanse olie industrie. En als de grote Amerikaanse olieproducenten dat zouden negeren, dan zouden de 6 miljoen vaten per dag die je realistisch kunt produceren, de prijs verder omlaag brengen. Leuk voor de consument, maar die producenten zijn er niet om de consument te subsidiëren.
Ik denk zelf dat het strategisch (geopolitiek) handelen was. Dus gewoon de Russen en Chinezen de deur wijzen, zodat de VS de absolute hegemonie in Amerika heeft.
quote:Op maandag 5 januari 2026 23:37 schreef Perox het volgende:
[..]
Ik geloof wel in "nagenoeg 0".
Dat het een succes was staat wel vast. Qua operatie. Qua strategie snap ik dit nog niet helemaal. Echte macht uitoefenen lijkt me toch lastig. De eerdere tweet van de VP van Venezuela wordt door velen uitgelegd als "men werkt mee", maar leek mij toch vooral een uitnodiging om de dialoog en onderhandeling aan te gaan. Geen echte overgave.
Ik vind de verklaringen van de VS over dit soort militaire operaties niet echt geloofwaardig, zeker wanneer er steeds gezegd wordt dat er aan hun kant 0 doden zijn gevallen. Het lijkt of Chuck Norris persoonlijk mee op missie is. Hoe goed een operatie ook is voorbereid, aan beide kanten worden echte kogels gebruikt. Daarnaast heeft de VS (net als andere landen) in het verleden vaker eigen verliezen gebagatelliseerd of ontkend, terwijl later bleek dat dit niet klopte, zie bijvoorbeeld de Yakla-aanval in Jemen. Het patroon zie ik overigens vaker in oorlogen, dat eigen verliezen worden onderschat en die van de tegenstander worden overschat. De redenen hiervoor zijn natuurlijk o.a. het hooghouden van het moreel (onder bevolking en troepen), het behouden van politieke steun, het versterken van het beeld van militaire superioriteit, etc. Het is allemaal onderdeel van psychologische oorlogsvoering. Bij special forces-operaties werkt dat denk ik nog beter, omdat deze missies meestal in het geheim plaatsvinden en er geen onafhankelijke waarnemers aanwezig zijn die het kunnen verifiëren.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 00:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
https://www.instagram.com/reel/DTGxzskDLnz
Vandaar dat Biden nog de beloning voor het gevangen nemen van Maduro verhoogde naar $25 miljoen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:13 schreef Monolith het volgende:
Het drugsriedeltje was natuurlijk de grootst mogelijke onzin, waar niemand intrapte
Ook die had gewoon een dubbele agenda natuurlijk, al lag die meer in het willen van regime change in het kader van de democratie. Het wegnemen van Maduro gaat echt nul impact hebben op de drugsproblematiek in de VS.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:22 schreef mackinac het volgende:
[..]
Vandaar dat Biden nog de beloning voor het gevangen nemen van Maduro verhoogde naar $25 miljoen.
Het tegen betaling gratie verlenen aan veroordeelde drugsbaronnen die een jaar eerder veroordeeld werden tot 45 jaar gevangenisstraf voor het naar de VS exporteren van bergen coke, daarentegen..quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook die had gewoon een dubbele agenda natuurlijk, al lag die meer in het willen van regime change in het kader van de democratie. Het wegnemen van Maduro gaat echt nul impact hebben op de drugsproblematiek in de VS.
Het is niet óf/óf maar én/én.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Ik snap niet waarom iedereen de Grootste Leugenaar gelooft als hij zegt dat het voor de olie was. Bij een olieprijs van $58 is er helemaal geen business case te maken voor grote investeringen in de Venezolaanse olie industrie. En als de grote Amerikaanse olieproducenten dat zouden negeren, dan zouden de 6 miljoen vaten per dag die je realistisch kunt produceren, de prijs verder omlaag brengen. Leuk voor de consument, maar die producenten zijn er niet om de consument te subsidiëren.
Ik denk zelf dat het strategisch (geopolitiek) handelen was. Dus gewoon de Russen en Chinezen de deur wijzen, zodat de VS de absolute hegemonie in Amerika heeft.
Ja daar moet nog veel propaganda op alle mediakanalen tegenaangegooid worden. Het probleem is dat dat lastig kan terwijl Trump nog de opperbaas is. Dus zodra Trump ingeruild wordt, zal dat wel een blitzkrieg aan persoonsverheerlijking worden.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
Zie er maar eens een te vinden die het net zo bont maakt EN de verkiezingen weet te winnen
Tijdens de Vietnam oorlog kwam het interne verzet tegen inmenging pas goed op gang door journalisten die de objectief verfieerbare feiten presenteerden. Daarvan heeft de VS geleerd waardoor bij oorlogen alleen nog journalisten embedded zitten zodat ze lekker het moreel hoog houden met de leugens en verdraaide waarheden aan het publiek..quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:21 schreef Kwntm het volgende:
geen onafhankelijke waarnemers aanwezig zijn die het kunnen verifiëren.
Zie jij een partij die geld kan verdienen met venezolaanse olie? De neergang was niet alleen maar wanbeheer.quote:
Dat de VS Machado niet willen, ondanks dat deze wel de verkiezingen had gewonnen, is veelzeggend over de intenties van de VS. Zou als Venezolaan ook niet al te blij zijn met de ontvoering van de Maduro door de VS, want het regime mag gewoon blijven zitten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:46 schreef nostra het volgende:
Delcy Rodríguez moet in Venezuela de zetbaas van Washington worden
https://fd.nl/politiek/15(...)utm_content=20260106
Steun van het leger c.q. milities is wel een dingetje natuurlijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:49 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat de VS Machado niet willen, ondanks dat deze wel de verkiezingen had gewonnen, is veelzeggend over de intenties van de VS. Zou als Venezolaan ook niet al te blij zijn met de ontvoering van de Maduro door de VS, want het regime mag gewoon blijven zitten.
Afknijpen olie-toevoer naar Cuba, zodat ze dat regime eindelijk eens omver kunnen werpen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:56 schreef HiZ het volgende:
Wat ik zeg hè, als doorsnee Venezolaan heb je hier allemaal geen fuck aan.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:50 schreef nostra het volgende:
[..]
Steun van het leger c.q. milities is wel een dingetje natuurlijk.
Waarschijnlijk niet, maar ik kan me de initiële opluchting wel voorstellen, het is toch hét boegbeeld/personificatie. Dat de werkelijkheid weerbastiger is, zal pas later indalen.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wat ik zeg hè, als doorsnee Venezolaan heb je hier allemaal geen fuck aan.
Die dame heeft aardig wat masters op haar naam staan, denk dat ze geschoolder is dan Trump en kornuiten.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:46 schreef nostra het volgende:
Delcy Rodríguez moet in Venezuela de zetbaas van Washington worden
https://fd.nl/politiek/15(...)utm_content=20260106
Dat is helemaal niet aan de orde op dit moment.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 12:00 schreef Wantie het volgende:
[..]
VS valt Groenland en Denemarken aan, en dan denk jij dat er een diplomatieke weg mogelijk is?
Of nog erger....Trump jr.quote:Op dinsdag 6 januari 2026 11:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan kan het toch iemand worden die net zo idioot is, of misschien nog wel erger?
Vance bijvoorbeeld
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |