https://nos.nl/artikel/25(...)-wil-wolf-afschietenquote:Utrecht roept op niet met kind naar bos te gaan en wil wolf afschieten
De provincie Utrecht en de gemeenten Leusden, Zeist, Woudenberg en Utrechtse Heuvelrug adviseren mensen dringend om niet naar de bossen van de Utrechtse Heuvelrug te komen met kleine kinderen. Ze roepen inwoners en bezoekers op zeer voorzichtig te zijn vanwege een wolf die in het gebied rondloopt.
https://nos.nl/artikel/25(...)p-dieren-vastgesteldquote:Ruim drie keer zoveel wolvenaanvallen op dieren vastgesteld
Het aantal aanvallen van wolven op schapen en andere dieren is flink toegenomen. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 267 aanvallen vastgesteld, waar dat er precies een jaar eerder 77 waren. Dat is ruim drie keer zoveel.
https://nos.nl/artikel/25(...)ij-incident-met-kindquote:DNA-onderzoek bevestigt: wolf betrokken bij incident met kind
De provincie Utrecht bevestigt dat een kind in Leusden eerder deze maand in aanraking is gekomen met een wolf. Op een kledingstuk dat het kind die dag droeg is het DNA van een wolf aangetroffen.
https://nos.nl/artikel/25(...)-je-er-een-tegenkomtquote:Hoe gevaarlijk is de wolf? En wat als je er een tegenkomt?
Als hij tevoorschijn komt, houdt de wolf de gemoederen flink bezig. Maar hoe snel kom je het dier eigenlijk tegen? En bovenal, wat moet je doen als je oog in oog staat met de wolf? Vijf vragen over het roofdier en zijn gedrag in Nederland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daar zulllen de wolven blij mee zijn , de reetjes zijn los
Uitsterfbeleid voor herten op kinderboerderij en hertenkampquote:Uitsterfbeleid voor herten op kinderboerderij en hertenkamp
Redactie 27-01-2023 02:13 print
Minister Piet Adema hield donderdag in debat met de Kamercommissie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) vast aan een 'uitsterfbeleid' voor de bij kinderboerderijen populaire herten.
Er zijn nu zo'n 250 hertenkamp in ons land en Adema heeft begrip voor de 'Bambi-adoratie' van mensen.
Maar hij is van mening dat dam- en edelherten vrij in velden en bossen moeten kunnen leven, in plaats van een afgeschermde ruimte achter een hek.
Daarom mag er vanaf 1 januari 2024 niet meer worden gefokt met de herten van hertenkampen en kinderboerderijen.
De al aanwezige herten mogen blijven tot ze doodgaan, maar er mogen geen nieuwe kalfjes meer bij komen. Op deze manier zullen de hertenkampen langzaam verdwijnen.
Waarschijnlijk omdat Nederland het dichtstbevolkte land van de EU is.quote:Op maandag 29 december 2025 13:01 schreef quirina het volgende:
Waarom kunnen andere landen wel om gaan met wolven in de natuur en Nederland niet?
Nee, dat is NL niet.quote:Op maandag 29 december 2025 13:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat Nederland het dichtstbevolkte land van de EU is.
Sure.... Vandaar dat je die´´onzin´´ zo goed kan onderbouwen.quote:Op maandag 29 december 2025 13:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Onzin die je zelf bedacht hebt. Maar ook de rest van je reacties maakt een verwarde indruk.
Ik wil je best troosten hoor, beelden van wolven die afgeschoten worden zijn niet te vinden dus ik gebruik coyotes als stand in. Voel je je nu beter?quote:Op maandag 29 december 2025 14:18 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Te walgelijk voor woorden
En mensen gaan dit nog goedkeuren ook, hoe ziek is NL![]()
Want dat maakt het minder walgelijk? Nee.quote:Op maandag 29 december 2025 14:20 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ik wil je best troosten hoor, beelden van wolven die afgeschoten worden zijn niet te vinden dus ik gebruik coyotes als stand in. Voel je je nu beter?
Goh ...quote:Op maandag 29 december 2025 14:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want dat maakt het minder walgelijk? Nee.
Mensen hier juichen gewoon om dierenleed en zeggen dat ze iets van natuur afweten?
Misselijk makend....
(en nee roofdieren die dieren doden is geen dierenleed)
pardon?quote:Op maandag 29 december 2025 14:21 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Want dat maakt het minder walgelijk? Nee.
Mensen hier juichen gewoon om dierenleed en zeggen dat ze iets van natuur afweten?
Misselijk makend....
(en nee roofdieren die dieren doden is geen dierenleed)
Dat mag jij doen. Het is je eigen verzinsel.quote:Op maandag 29 december 2025 14:17 schreef bianconeri het volgende:
Sure.... Vandaar dat je die´´onzin´´ zo goed kan onderbouwen.
Nee, niets pardon.quote:
Nee, mensen zijn omnivoren. Vandaar die snijtanden.quote:Op maandag 29 december 2025 14:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, niets pardon.
Wij kunnen wel doen alsof we het zo erg vinden dat dieren elkaar eten... Maar dat slaat nergens op.
Carnivoren moeten simpelweg eten..... Zo lastig is dat niet.
Of zijn jullie toevallig allemaal vegetarier? Moet haast wel.
Mensen ja. Maar wie zegt dat mensen carnivoren zijn dan? (Niemand)quote:Op maandag 29 december 2025 14:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, mensen zijn omnivoren. Vandaar die snijtanden.
Mensen eten dus ook vlees.quote:Op maandag 29 december 2025 14:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Mensen ja. Maar wie zegt dat mensen carnivoren zijn dan? (Niemand)
Wat ik al zei: je vertoont verward gedrag.quote:Op maandag 29 december 2025 14:21 schreef bianconeri het volgende:
en nee roofdieren die dieren doden is geen dierenleed
Nogmaals:quote:Op maandag 29 december 2025 14:42 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat ik al zei: je vertoont verward gedrag.
Niet? Dat zegt toch ook niemand?quote:Op maandag 29 december 2025 14:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mensen eten dus ook vlees.
Wat maakt ze erger dan dieren die vlees eten?
Dit zijn jouw verwachtingen. Dit heb je zelf geschrevenquote:Op maandag 29 december 2025 14:46 schreef bianconeri het volgende:
Jij verwacht blijkbaar dat roofdieren hun prooi alleen maar doden als ze verdoofd zijn.
Ik lees bijna alle onderzoeken. Niet alle onderzoeken wijzen dat uit. Hoe kom je daar toch steeds bij. Er zijn juist steeds meer onderzoeken die het tegendeel beweren.quote:Op maandag 29 december 2025 11:58 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah sure, vandaar dat alle onderzoeken uitwijzen dat er genoeg ruimte is voor wolven in Nederland.
En dus ook voldoende geschikt natuurgebied om goed in te kunnen leven.
Maar bloodymary weet het natuurlijk beter dan alle deskundigen en denkt dat wolfen in het Vondelpark leven..
Bron?quote:Op maandag 29 december 2025 14:17 schreef bianconeri het volgende:
Nee, dat is NL niet.
(wel in bovenste regionen).
Omdat die ten eerste meer ruimte hebben. Zodat de wolven ook daadwerkelijk in het bos en de natuurgebieden blijven. En de wolvendichtheid in verhouding een stuk lager is.quote:Op maandag 29 december 2025 13:01 schreef quirina het volgende:
Waarom kunnen andere landen wel om gaan met wolven in de natuur en Nederland niet?
doodquote:
omdat we hier geen hoge onherbergzame bergen en ravijnen hebben, maar weilanden en boomgaarden met daarin landbouwhuisdieren die nu zwanger zijn van kleine lammekes en campings met kleine huppelende meisjesquote:Op maandag 29 december 2025 13:01 schreef quirina het volgende:
Van alle EU lidstaten waar de wolf voorkomt heeft Nederland inderdaad (veruit) de hoogste bevolkingsdichtheid.quote:Op maandag 29 december 2025 13:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er is hier werkelijk waar niemand die pleit voor het compleet uitroeien van de wolf in Nederland. Het gaat simpelweg om realistisch beheer (kijk bv. naar de Scandinavische landen) wat we met veel meer wild in Nederland doen. Maar #teamwolf wil gewoon dierentuintje spelen en de boel de boel laten, zo werkt dat gewoon niet in aangeharkt stadspark Nederland. En al die "deskundigen" komen daar ook steeds meer op terug, of je hoort ze niet meer.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef Breekfast het volgende:
Ik verbaas mij er wel over dat dit zo'n scherpe discussie veroorzaakt. Of alle wolven moeten afgeschoten worden of we moeten de wolf volledig met rust laten. Voor een meer genuanceerde mening is haast geen plaats.
Je moet gewoon aan populatie-management doen: in welke gebieden kunnen we welke populatie handhaven zonder dat dit continue voor conflicten tussen mens/wolf zorgt? Dat zou de vraag moeten zijn. En dan zal het antwoord wel zijn er op een paar plekjes in Nederland (Veluwe o.a.) ruimte is voor een kleine roedel.
De Gelderlanderquote:Dit is waarom de wolf in Nederland niet doet wat onze experts voorspellen
Hij valt schapen, runderen, paarden en honden aan. Springt over 'veilige' hekwerken, paart met familie. Hij komt steeds vaker dicht bij mensen, bekijkt ze rustig of valt ze aan. Nee, de wolf doet niet wat deskundigen verwachtten. Het roofdier voelt zich zelfs helemaal thuis in ons drukke land. Hoe nu verder?
Populatie-management als eufemisme voor het afschieten van overtollige dieren. Iedereen met een beetje gezond verstand kan de noodzaak daarvan inzien.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef Breekfast het volgende:
Ik verbaas mij er wel over dat dit zo'n scherpe discussie veroorzaakt. Of alle wolven moeten afgeschoten worden of we moeten de wolf volledig met rust laten. Voor een meer genuanceerde mening is haast geen plaats.
Je moet gewoon aan populatie-management doen: in welke gebieden kunnen we welke populatie handhaven zonder dat dit continue voor conflicten tussen mens/wolf zorgt? Dat zou de vraag moeten zijn. En dan zal het antwoord wel zijn er op een paar plekjes in Nederland (Veluwe o.a.) ruimte is voor een kleine roedel.
En ondertussen ook al de hoogste wolvendichtheid ter wereld, Ter Wereld!... Maar ja, de hele wereld is gek, behalve Nederland toch?quote:Op maandag 29 december 2025 17:08 schreef quo_ het volgende:
Van alle EU lidstaten waar de wolf voorkomt heeft Nederland inderdaad (veruit) de hoogste bevolkingsdichtheid.
NOSquote:116 wolven op de Veluwe: 'Hoogste dichtheid wereldwijd'
De faunabeheereenheid Gelderland stelde in het voorjaar een telprotocol vast voor wolven. Volgens hun telling leven er naar schatting 116 wolven op de Veluwe. Ze telden in het leefgebied van de Veluwe, van de Rijn tot de Veluwerandmeren. Namens de beheereenheid zegt Erik Koffeman: "We zagen 10 nesten met ouderparen en 56 welpen. Daarmee kom je op 76 wolven. Daarnaast zijn er nog ruim 40 jaarlingen en oudere wolven."
"Het is de grootste wolvendichtheid ter wereld, in een van de dichtstbevolkte landen ter wereld" zegt Koffeman.
Nederland heeft sowieso de hoogste bevolkingsdichtheid van alle EU lidstaten.quote:Op maandag 29 december 2025 17:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Van alle EU lidstaten waar de wolf voorkomt heeft Nederland inderdaad (veruit) de hoogste bevolkingsdichtheid.
Een dwergstaatje kleiner dan Vlieland met een bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met Amersfoort... En nee, er zijn geen wolven op Malta...quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Candymannetje het volgende:
Nederland heeft sowieso de hoogste bevolkingsdichtheid van alle EU lidstaten.
-edit- Malta heeft een hogere bevolkingsdichtheid zie ik net.
quote:Op maandag 29 december 2025 16:46 schreef michaelmoore het volgende:
omdat we hier geen hoge onherbergzame bergen en ravijnen hebben, maar weilanden en boomgaarden met daarin landbouwhuisdieren die nu zwanger zijn van kleine lammekes en campings met kleine huppelende meisjes
Whutquote:Op maandag 29 december 2025 16:46 schreef michaelmoore het volgende:
omdat we hier geen hoge onherbergzame bergen en ravijnen hebben, maar weilanden en boomgaarden met daarin landbouwhuisdieren die nu zwanger zijn van kleine lammekes en campings met kleine huppelende meisjes
Populatie management is een onderwerp waar niet eens over gesproken wordt door de anti-kamp.quote:Op maandag 29 december 2025 17:00 schreef Breekfast het volgende:
Dat was niet de stelling (Eu lidstaat en wolf).quote:Op maandag 29 december 2025 17:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ah meneer haalt weer alles door elkaar.quote:Op maandag 29 december 2025 17:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is hier werkelijk waar niemand die pleit voor het compleet uitroeien van de wolf in Nederland. Het gaat simpelweg om realistisch beheer (kijk bv. naar de Scandinavische landen) wat we met veel meer wild in Nederland doen. Maar #teamwolf wil gewoon dierentuintje spelen en de boel de boel laten, zo werkt dat gewoon niet in aangeharkt stadspark Nederland. En al die "deskundigen" komen daar ook steeds meer op terug, of je hoort ze niet meer.
Wat heeft dat met gek zijn te maken?quote:Op maandag 29 december 2025 17:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ondertussen ook al de hoogste wolvendichtheid ter wereld, Ter Wereld!... Maar ja, de hele wereld is gek, behalve Nederland toch?
Surequote:Als je dit aan de eerste de beste Candees vertelt trekt hij meteen zijn geweer van de muur.
Jij beweert iets. Dus kom maar met bewijs.quote:Op maandag 29 december 2025 21:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, je bent nu ineens de toegang tot Google kwijt?
Europa hebben we het over.quote:Op maandag 29 december 2025 17:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nederland heeft sowieso de hoogste bevolkingsdichtheid van alle EU lidstaten.
-edit- Malta heeft een hogere bevolkingsdichtheid zie ik net.
Niemand had het over wolven aanwezig.quote:Op maandag 29 december 2025 17:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een dwergstaatje kleiner dan Vlieland met een bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met Amersfoort... En nee, er zijn geen wolven op Malta...
Ah, want als je anti-natuur vriendjes exact hetzelfde zeggen als ik dan ben je er wel mee eens?quote:Op maandag 29 december 2025 21:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij beweert iets. Dus kom maar met bewijs.
Ik haal niks doorelkaar. Laat maar zien.quote:Op maandag 29 december 2025 21:35 schreef bianconeri het volgende:
Ah meneer haalt weer alles door elkaar.
Anti-wolf kamp praat totaal niet over het beheren van de populatie.
Alleen maar over dat de wolf hier niet hoort en afgeschoten moet worden.
Anti-wolf is juist degene die denkt dat NL slechts een veredelde park is, een dieremtuin.
Laat nou maar zien.quote:Op maandag 29 december 2025 21:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, want als je anti-natuur vriendjes exact hetzelfde zeggen als ik dan ben je er wel mee eens?
Nou nee, het ging over de EU...quote:
quote:Op maandag 29 december 2025 13:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wauw, wat ben jij zielig aan het doen zeg.quote:
Je hebt niks laten zien. Kom nou maar gewoon met een bron.quote:Op maandag 29 december 2025 21:41 schreef bianconeri het volgende:
Wauw, wat ben jij zielig aan het doen zeg.
Ik heb allang aangegeven welke landen dichter bevolkt zijn.
Net als je anti-natuur vriendjes.
Maar he geconfronteerd worden met leugens binnen je eigen kamp komt je niet goed uit.
Ga toch lekker zitten daar in de Grachtengordel zolder. Ipv hier te zeuren over natuur.
Dit ga je toch weer negeren of verdraaien tot 1 van je leugens.quote:Op maandag 29 december 2025 21:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt niks laten zien. Kom nou maar gewoon met een bron.
nee we moeten wachten tot er nog een 100 roedels erbij zijn en jij ook gaat kamperen op de Utrechtse heulvelrugquote:Op maandag 29 december 2025 21:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Whut
Jij hebt teveel roodkapje gekeken. En meer sprookjes.
[..]
Populatie management is een onderwerp waar niet eens over gesproken wordt door de anti-kamp.
En de populatie is overigens nog totaal niet in de buurt van de noodzaak tot managen.
En danquote:Op maandag 29 december 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee we moeten wachten tot er nog een 100 roedels erbij zijn en jij ook gaat kamperen op de Utrechtse heulvelrug
Wie spreekt er over 100 roedels?quote:Op maandag 29 december 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee we moeten wachten tot er nog een 100 roedels erbij zijn en jij ook gaat kamperen op de Utrechtse heulvelrug
quote:Op maandag 29 december 2025 21:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat was niet de stelling (Eu lidstaat en wolf).
Ophouden met dat gedraai.quote:Op maandag 29 december 2025 21:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Europa hebben we het over.
Malta idd, Vaticaanstad, Monaco en San Marino.En Gibraltar, Guernsey and Jerset. Dat noem ik echter geen landen.
Uhu...quote:Op maandag 29 december 2025 21:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dit ga je toch weer negeren of verdraaien tot 1 van je leugens.
Maar lekker lui blijven doen joh, zo kom je er wel in je grachtengordel zolderkamer.
https://www.vzinfo.nl/bev(...)dichtstbevolkte,2019;%20Eurostat%2C%202023).
En dit is dan puur EU, en dat laat de leugen al zien.
Als je Europa pakt dan zakt NL dus nog wat plekken.
quote:Op maandag 29 december 2025 14:17 schreef bianconeri het volgende:
Nee, dat is NL niet.
(wel in bovenste regionen).
Is overigens ook niet per definitie relevant. Want ook al is NL dichtbevolkt, NL kent genoeg verbonden natuurgebieden om dieren, waaronder de wolf, te huisvesten.
Wereldwijd zijn er in de afgelopen 18 jaar bijna 500 gevallen bekend waarin een wolf een mens aanviel. In Europa en Noord-Amerika is bewijs gevonden voor twaalf aanvallen met veertien slachtoffers. Daarvan waren er twee dodelijk, beiden in Noord-Amerika. Dat blijkt uit een wereldwijd data-onderzoek naar incidenten met wolven en mensen.quote:Op maandag 29 december 2025 21:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wie spreekt er over 100 roedels?
Owh en qua natuur zou ik daar best camperen hoor.
Waarom niet? Of ben je bang na het lezen van Roodkapje?
Ik haat het om een spreukje kapot te maken voor je; Maar dat is dus nep...
De wolf doet een mens niets.
Niets?quote:Op maandag 29 december 2025 21:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Boeit hem verder niet want hij woont in Estland.quote:Op maandag 29 december 2025 21:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ah, 300.000 wolven in de wereld.quote:Op maandag 29 december 2025 22:00 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Wereldwijd zijn er in de afgelopen 18 jaar bijna 500 gevallen bekend waarin een wolf een mens aanviel. In Europa en Noord-Amerika is bewijs gevonden voor twaalf aanvallen met veertien slachtoffers. Daarvan waren er twee dodelijk, beiden in Noord-Amerika. Dat blijkt uit een wereldwijd data-onderzoek naar incidenten met wolven en mensen.
Bron: https://eenvandaag.avrotr(...)are-situaties-151223
Klopt, met dat verschil dat er hier overal wolven en beren rondlopen.quote:Op maandag 29 december 2025 22:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Boeit hem verder niet want hij woont in Estland.
Ah, dus je quote mij 2x om mijn gelijk aan te tonen?quote:
Verhoudingsgewijs niet nee.quote:
Dit is het domste wat je tot nu toe hebt gezegd. Je bent niet redelijk, niet verstandig, maar zeer emotioneel over dit onderwerp. Je bent derhalve niet in staat om hierover iets zinnigs te zeggen. Helaas heb je ook nog ongelijk. Maar jouw waarheid is in jouw ogen dé waarheid.quote:Op maandag 29 december 2025 21:49 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het was een weerlegging van jouw bewering dat “de wolf de mens niets doet”. Deze bewering was dus fout. Wat jij schreef, klopte niet.quote:Op maandag 29 december 2025 22:11 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, 300.000 wolven in de wereld.
500 gevallen in 18 jaar?
Nog geen 28 per jaar.
Juist ja. HEEL gevaarlijk zeg.
Ter vergelijking:
Wereldwijd worden JAARLIJKS minstens 15 miljoen mensen gebeten door honden.
Waarvan al 150.000 in NL.
En tussen de 30.000 tot 60.000 doden PER JAAR.
Met een totaal tussen de 500 miljoen en 1 miljard honden.
Omgezet met 600 miljoen wolven zouden er dan 56.000 incident met wolven zijn per jaar.
Hmmm. Wat gaat er mis?
Misschien je pijlen richten op honden ipv wolven?
Is Nederland 1e?quote:Op maandag 29 december 2025 21:50 schreef quo_ het volgende:
[..]
[..]
Ophouden met dat gedraai.
De eerste post waar bevolkingsdichtheid wordt aangehaald spreekt duidelijk over de EU
Hahahahahaha. Duik je holletje maar weer in en negeer de feiten die mensen aanbregen. Op basis van getallen die JIJ aanbrengt.quote:Op maandag 29 december 2025 23:42 schreef Kottnauer het volgende:
[..]
Het was een weerlegging van jouw bewering dat “de wolf de mens niets doet”. Deze bewering was dus fout. Wat jij schreef, klopte niet.
Nu gooi je het weer over een andere boeg en doet nieuwe beweringen. Maar ik heb geen zin om die dan ook te gaan weerleggen.
quote:Op maandag 29 december 2025 22:11 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah, 300.000 wolven in de wereld.
500 gevallen in 18 jaar?
Nog geen 28 per jaar.
Juist ja. HEEL gevaarlijk zeg.
Ter vergelijking:
Wereldwijd worden JAARLIJKS minstens 15 miljoen mensen gebeten door honden.
Waarvan al 150.000 in NL.
En tussen de 30.000 tot 60.000 doden PER JAAR.
Met een totaal tussen de 500 miljoen en 1 miljard honden.
Omgezet met 600 miljoen wolven zouden er dan 56.000 incident met wolven zijn per jaar.
Hmmm. Wat gaat er mis?
Misschien je pijlen richten op honden ipv wolven?
En die telling was in het voorjaar. Inmiddels zijn het er bijna 200.quote:Op maandag 29 december 2025 17:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
En ondertussen ook al de hoogste wolvendichtheid ter wereld, Ter Wereld!... Maar ja, de hele wereld is gek, behalve Nederland toch?
[..]
NOS
Als je dit aan de eerste de beste Candees vertelt trekt hij meteen zijn geweer van de muur.
Zulke reacties vind ik dan ook weer jammer. En dat is waar tunnelvisionisten en Juventusliefhebbers dan weer op inhaken. Wolven hoeven helemaal niet afgeschoten te worden en doen mensen (helaas) niks, uitzonderingen daargelaten.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:25 schreef Candymannetje het volgende:
Gewoon afschieten die beesten zodra ze op plekken komen waar mensen verblijven.
Dus we willen hetzelfde maar jij wilt ze niet afschieten, hoe wil je dan die doelen bereiken?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zulke reacties vind ik dan ook weer jammer. En dat is waar tunnelvisionisten en Juventusliefhebbers dan weer op inhaken. Wolven hoeven helemaal niet afgeschoten te worden en doen mensen (helaas) niks, uitzonderingen daargelaten.
Maar het hoeft ook niet uit te hand te lopen zoals nu in Nederland. Dat je ondanks alle protectiemaatregelen je schaapjes en ander vee niet meer buiten kan laten lopen. 20 jaar acties voor paardenwelzijn naar de kloten. De paarden moeten zoals in het wild weer in kuddes buiten lopen. Dat is goed. Nee, laten we ze maar weer opsluiten in stalletjes, anders worden ze aangevreten. Niet eens opgevreten.
Jammer van de mouflons en de edelherten op de veluwe.
Er is heus wel ander beheer mogelijk zonder elke wolf direct af te knallen. En als dat beheer wordt uitgevoerd zullen ze zelfs weer verdwijnen uit NL net als vroeger. Omdat dit geen fijne habitat voor ze is.
Ik ben niet tegen afschieten, maar niet zoals sommigen hier zeggen dat elke bewegende wolf er aan moet. Zodra ze een probleem worden wel. En dat zijn ze ook als ze niet in het bos blijven. Zoals in Drente en Friesland.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus we willen hetzelfde maar jij wilt ze niet afschieten, hoe wil je dan die doelen bereiken?
Hoezo helaas?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zulke reacties vind ik dan ook weer jammer. En dat is waar tunnelvisionisten en Juventusliefhebbers dan weer op inhaken. Wolven hoeven helemaal niet afgeschoten te worden en doen mensen (helaas) niks, uitzonderingen daargelaten.
Maar het hoeft ook niet uit te hand te lopen zoals nu in Nederland. Dat je ondanks alle protectiemaatregelen je schaapjes en ander vee niet meer buiten kan laten lopen. 20 jaar acties voor paardenwelzijn naar de kloten. De paarden moeten zoals in het wild weer in kuddes buiten lopen. Dat is goed. Nee, laten we ze maar weer opsluiten in stalletjes, anders worden ze aangevreten. Niet eens opgevreten.
Er is heus wel ander beheer mogelijk zonder elke wolf direct af te knallen. En als dat beheer wordt uitgevoerd zullen ze zelfs weer verdwijnen uit NL net als vroeger. Omdat dit geen fijne habitat voor ze is.
Je hoeft ze wat mij betreft ook niet uit te roeien maar wel zorgen dat de populatie blijft waar ze horen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen afschieten, maar niet zoals sommigen hier zeggen dat elke bewegende wolf er aan moet. Zodra ze een probleem worden wel. En dat zijn ze ook als ze niet in het bos blijven. Zoals in Drente en Friesland.
Verder is verplaatsen of chemisch steriliseren ook mogelijk. Maar wordt bijna onmogelijk gemaakt door EU-wetgeving.
quote:Jacht is het opsporen en doden van wildsoorten (haas, konijn, fazant, wilde eend en houtduif). Jagers gebruiken geweren, maar soms ook vogels als valken en buizerds.
Op andere diersoorten mag je jagen in het kader van schadebestrijding. Als beschermde dieren overlast veroorzaken, kan er ontheffing aangevraagd worden om deze dieren te doden. Grote hoeveelheden ganzen in ons land maken dit onderwerp actueel. Natuurmonumenten geeft geen ruimte aan jacht op haar terreinen. Wilde dieren willen we ongestoord vrij laten leven (de intrinsieke waarde van het dier). Oogst is alleen aan de orde als dit volgt uit noodzakelijk natuurbeheer.
Wat sneu dat je op de man gaat spelen....quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:32 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Moet dat?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:52 schreef Candymannetje het volgende:
Maar jagers hebben echt een belangrijke taak in Nederland om schade te bestrijden.
https://www.natuurmonumen(...)bestrijding-en-jacht
[..]
Waar vindt jij in Nederland nog niet-gecultiveerde natuur? En waarom zouden we de wolf ook niet een beetje kunnen cultiveren?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat sneu dat je op de man gaat spelen....
En het enige wat ik benoem zijn de reacties van mensen hier, tja dat jij dat niet leuk vindt is prima...
Maar dan moet je maar wat inbrengen tegen die felle tegenstanders.
Daarnaast geef ik duidelijk wat cijfers aan en dat wordt direct genegeerd (zal niet in straatje passen).
Dont blame it on me als mensen maar wat roepen.
Het loopt helemaal niet uit de hand in Nederland. Er zijn nauwelijks incidenten. Dat er wel eens wat schapen gedood worden, nou ja jammer maar dat kan gebeuren.
Moet er beheer komen? Met de tijd waarschijnlijk.
Als er echt problemen komen qua populatie is dat nodig.
De natuur brengt zichzelf altijd in evenwicht.
Nederland heeft genoeg natuur en veel prooidieren? De wolf komt.
De wolft vermengvuldigd zich tot een populatie die NL kan dragen (qua ruimte en prooidieren).
Daarvoor zal de populatie wolven te groot worden, dat is de enige periode waarin overlast kan komen. Want de lone wolfs gaan nieuwe gebieden en dieren zoeken.
Uiteindelijk zal zich dit in een evenwicht herstellen. Maar omdat NL dichtbevolkt is kan het dan inderdaad zijn dat je (tijdelijk) moet beheren.
Natuur is echt niet zo lastig.
nauwelijks incidenten ?quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:55 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat sneu dat je op de man gaat spelen....
En het enige wat ik benoem zijn de reacties van mensen hier, tja dat jij dat niet leuk vindt is prima...
Maar dan moet je maar wat inbrengen tegen die felle tegenstanders.
Daarnaast geef ik duidelijk wat cijfers aan en dat wordt direct genegeerd (zal niet in straatje passen).
Dont blame it on me als mensen maar wat roepen.
Het loopt helemaal niet uit de hand in Nederland. Er zijn nauwelijks incidenten. Dat er wel eens wat schapen gedood worden, nou ja jammer maar dat kan gebeuren.
Moet er beheer komen? Met de tijd waarschijnlijk.
Als er echt problemen komen qua populatie is dat nodig.
De natuur brengt zichzelf altijd in evenwicht.
Nederland heeft genoeg natuur en veel prooidieren? De wolf komt.
De wolft vermengvuldigd zich tot een populatie die NL kan dragen (qua ruimte en prooidieren).
Daarvoor zal de populatie wolven te groot worden, dat is de enige periode waarin overlast kan komen. Want de lone wolfs gaan nieuwe gebieden en dieren zoeken.
Uiteindelijk zal zich dit in een evenwicht herstellen. Maar omdat NL dichtbevolkt is kan het dan inderdaad zijn dat je (tijdelijk) moet beheren.
Natuur is echt niet zo lastig.
Er worden in Nederland jaarlijks bijna een miljoen schapen geslacht en daarover hoor je praktisch niemand. Maar nee, DE WOLF!!!!quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:17 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
nauwelijks incidenten ?
Er zijn 6000 schapen gedood door de wolf sinds deze terug is in Nederland.
De eerste elf weken van 2025 lopen van 1 januari tot 16 maart. Volgens de database zijn er in die weken 588 schapen, pony’s en alpaca’s gedood door wolven.
Ga hier maar eens lezen :
https://nieuwscheckers.nl(...)f-op-landbouwdieren/
Er is geen vrije natuur in Nederland, alles wordt beheerd.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Moet dat?
Door de komst van roofdieren hoeft er geen/nauwelijks beheer te komen voor herten en zwijnen.
Die tot daarvoor afgeschoten werden vanwege te grote aanwas.
Dat is dus precies wat natuur doet. En waar de mens over het algemeen geen rol in heeft/hoeft te hebben.
Jij woont in een fantasie wereld.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:10 schreef the-eye het volgende:
Vroeger had je de kerk, het schooltje en een hertenwei. Tegenwoordig heb je een moskee, een azc en een roedel wolven erbij
Ik heb al eerder gezegd dat volgens de exacte definitie van natuur Nederland dat niet heeft (bijna nergens in Europa overigens).quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:58 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Waar vindt jij in Nederland nog niet-gecultiveerde natuur? En waarom zouden we de wolf ook niet een beetje kunnen cultiveren?
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er is geen vrije natuur in Nederland, alles wordt beheerd.
WOW. 6000 maar liefst. Het is toch wat! En dat allemaal sinds de wolf terug is.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:17 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
nauwelijks incidenten ?
Er zijn 6000 schapen gedood door de wolf sinds deze terug is in Nederland.
De eerste elf weken van 2025 lopen van 1 januari tot 16 maart. Volgens de database zijn er in die weken 588 schapen, pony’s en alpaca’s gedood door wolven.
Wel alle info posten héquote:Op dinsdag 30 december 2025 10:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
WOW. 6000 maar liefst. Het is toch wat! En dat allemaal sinds de wolf terug is.
Aangezien ook jij andere posts negeert:
Nederland had in 2024 ongeveer 150.000 incidenten met honden tegenover MENSEN.
Aanvallen op vee worden niet geregistreerd, maar gezien eerdere getallen zal dit in de tientallen lopen.
Maar he, ook al is die 6.000 slechts 4% van het aantal door honden, de wolf is natuurlijk veel erger.
En dan worden er gewoon maatregelen genomen tegen betrokken hond.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:52 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Wel alle info posten hé
Geen selectieve shit svp
Gemiddeld overlijdt er één persoon per jaar als gevolg van een hondenbeet.
dat beheren wel nodig kan zijn schrijf je.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb al eerder gezegd dat volgens de exacte definitie van natuur Nederland dat niet heeft (bijna nergens in Europa overigens).
Dit houdt echter niet in dat de natuur in NL geen dieren kan huisvesten....
Lees je mijn post wel?
Ik zeg letterlijk dat beheren wel nodig kan zijn.
[..]
Wat is er selectief aan?quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:52 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Wel alle info posten hé
Geen selectieve shit svp
Gemiddeld overlijdt er één persoon per jaar als gevolg van een hondenbeet.
Ach, meneer de betweter kan het niet hebben dat de feiten niet bij hem passen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:51 schreef AchJa het volgende:
"Ja maar honden!!!"... Gaan we weer hoor.
Enne hondenaanvallen op vee worden gewoon geregistreerd hoor bij BIJ12.
[ afbeelding ]
In alle 150.000 incidenten? Ja joh...quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:54 schreef AchJa het volgende:
[..]
En dan worden er gewoon maatregelen genomen tegen betrokken hond.
Beheren inderdaad. Wat is je point? Je bewijst alleen maar het punt dat ik richting hem maak.quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:57 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
dat beheren wel nodig kan zijn schrijf je.
Mee eens
Zoveel mogelijk wolven afschieten dus 👍
quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb al eerder gezegd dat volgens de exacte definitie van natuur Nederland dat niet heeft (bijna nergens in Europa overigens).
Dit houdt echter niet in dat de natuur in NL geen dieren kan huisvesten....
Lees je mijn post wel?
Ik zeg letterlijk dat beheren wel nodig kan zijn.
[..]
Je praat jezelf behoorlijk tegen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 09:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Moet dat?
Door de komst van roofdieren hoeft er geen/nauwelijks beheer te komen voor herten en zwijnen.
Die tot daarvoor afgeschoten werden vanwege te grote aanwas.
Dat is dus precies wat natuur doet. En waar de mens over het algemeen geen rol in heeft/hoeft te hebben.
Nee, ik praat mijzelf helemaal niet tegen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
[..]
Je praat jezelf behoorlijk tegen.
de mens hoeft geen rol te hebben maar beheren is wel nodig.
Maar je wilt het wel beheren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, ik praat mijzelf helemaal niet tegen.
Ik praat over hoe de natuur werkt, en dat de mens daarin geen hand hoeft te hebben.
Ongeacht waar je zit, dat is hoe de natuur werkt. In de rimboe in Afrika, in de Amazone en ja ook in NL.
Owh en waarom negeer je alles wat ik tegen o.a. jou zeg?
OK. Duidelijk.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:11 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Omdat er dan misschien een keer wel iets gebeurt.
Er worden aan de lopende band feiten gepost maar jij bent degene die als een stampvoetende kleuter emotioneel blijft reageren omdat het niet in je kraam te pas komt. Ik zie je nooit linkjes plaatsen, hier niet, nergens niet. Overal waar jij verschijnt ontspoort de boel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:03 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is er selectief aan?
En wat mis ik dan?
Ach, meneer de betweter kan het niet hebben dat de feiten niet bij hem passen.
Zoals ik al zei, je wordt weer emotioneel.quote:Lees posts van anderen gewoon eens een keer voor je jezelf weer voor schut zet.
Zeg ik dat? Nee he? En laat maar eens zien wat die 150.000 incidenten precies behelsen.quote:In alle 150.000 incidenten? Ja joh...
Er wordt niks genegeerd. Dat de antwoorden die je krijgt je niet bevallen en dan net gaan doen of je neus bloedt is wat anders.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:09 schreef bianconeri het volgende:
Owh en waarom negeer je alles wat ik tegen o.a. jou zeg?
Inderdaad. Uiterst slaapverwekkend, deze vorm van bagatelliseren.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:20 schreef bloodymary1 het volgende:
Steeds die honden die er bij gehaald worden. En mensen die vlees eten.![]()
Nou ja, die Duitsers waren ook geen lieverdjes hè.
Niks bagatelliseren, maar gewoon de statistieken in het juiste perspectief plaatsen. Het is immers nogal gek om je uitsluitend gigantisch druk te maken over dode schapen wanneer daar een wolf bij betrokken is, en je oogjes te sluiten voor het veelvoud aan dode schapen waar geen wolf bij betrokken is. Gevalletje selectieve verontwaardiging is... selectief.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:26 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Inderdaad. Uiterst slaapverwekkend, deze vorm van bagatelliseren.
Nogmaals: achter het hoeden van schapen zit geen enkel verdien model. Een schaap heeft economisch vrij weinig waarde. Paarden en pony’s idem dito. Dus welk verdienmodel beschermd zou moeten worden vraag ik me nog steeds af.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niks bagatelliseren, maar gewoon de statistieken in het juiste perspectief plaatsen. Het is immers nogal gek om je uitsluitend gigantisch druk te maken over dode schapen wanneer daar een wolf bij betrokken is, en je oogjes te sluiten voor het veelvoud aan dode schapen waar geen wolf bij betrokken is. Gevalletje selectieve verontwaardiging is... selectief.
De wolf is simpelweg een bedrijfsrisico waar je rekening mee moet houden als schapenhouder. Wat is daar zo erg aan? We kunnen gewoon rekening houden met de aanwezigheid van wolven.
Alsof het een vaststaand feit is dat in 'aangeharkt park Nederland' elk aspect per se tot 12 cijfers achter de komma door mensen gecontroleerd moet worden. En dat elk element waar men rekening mee moet houden, dat (mogelijk) hinder oplevert, of dat iemands verdienmodel in de weg staat, simpelweg verwijderd dient te worden. Onzin.
Ik ook.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:56 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nogmaals: achter het hoeden van schapen zit geen enkel verdien model. Een schaap heeft economisch vrij weinig waarde. Paarden en pony’s idem dito. Dus welk verdienmodel beschermd zou moeten worden vraag ik me nog steeds af.
En dan heb je het over “bedrijfsrisico”.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niks bagatelliseren, maar gewoon de statistieken in het juiste perspectief plaatsen. Het is immers nogal gek om je uitsluitend gigantisch druk te maken over dode schapen wanneer daar een wolf bij betrokken is, en je oogjes te sluiten voor het veelvoud aan dode schapen waar geen wolf bij betrokken is. Gevalletje selectieve verontwaardiging is... selectief.
De wolf is simpelweg een bedrijfsrisico waar je rekening mee moet houden als schapenhouder. Wat is daar zo erg aan? We kunnen gewoon rekening houden met de aanwezigheid van wolven.
Alsof het een vaststaand feit is dat in 'aangeharkt park Nederland' elk aspect per se tot 12 cijfers achter de komma door mensen gecontroleerd moet worden. En dat elk element waar men rekening mee moet houden, dat (mogelijk) hinder oplevert, of dat iemands verdienmodel in de weg staat, simpelweg verwijderd dient te worden. Onzin.
Ja hilarisch hequote:Op dinsdag 30 december 2025 12:01 schreef thedeedster het volgende:
[..]
En dan heb je het over “bedrijfsrisico”.
Speciaal voor jou en @bianconeri de laatste cijfers (29 dec 2025) van BIJ12:quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Isdatzo het volgende:
Hoeft van mij niet hoor. Hekje erom. Hondje erbij. Verzin maar wat. Zal er eens een schaap sneuvelen? Vast wel.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dus maar gewoon op laten vreten door wolven???
Waar heb ik het over hondenquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Speciaal voor jou en @:bianconeri de laatste cijfers (29 dec 2025) van BIJ12:
[ afbeelding ]
Dus hoezo honden zijn heus veel erger?
Dat was meer tegen @bianconeri gericht, maar jij zegt dit:quote:
Ik zie in dat staatje geen enkel beest wat in de buurt komt van de wolf. Of heb je over de schapenvleeseters in Nederland?quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Isdatzo het volgende:
Moet ik mij 100x herhalen?quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:11 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar je wilt het wel beheren.
Ik heb van de anti-wolf kamp nog geen enkel feit gezien...quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er worden aan de lopende band feiten gepost maar jij bent degene die als een stampvoetende kleuter emotioneel blijft reageren omdat het niet in je kraam te pas komt. Ik zie je nooit linkjes plaatsen, hier niet, nergens niet. Overal waar jij verschijnt ontspoort de boel.
[..]
Zoals ik al zei, je wordt weer emotioneel.
[..]
Zeg ik dat? Nee he? En laat maar eens zien wat die 150.000 incidenten precies behelsen.
jullie clubje welquote:
Dus, pony’s paarden en schapen maar achter een hek van 3M hoog?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoeft van mij niet hoor. Hekje erom. Hondje erbij. Verzin maar wat. Zal er eens een schaap sneuvelen? Vast wel.
Ah... 150.000 jaarlijkse incidenten door wolven.....quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was meer tegen @:Bianconeri gericht, maar jij zegt dit:
[..]
Ik zie in dat staatje geen enkel beest wat in de buurt komt van de wolf. Of heb je over de schapenvleeseters in Nederland?
Wanneer reageer jij eens op de feiten over totale incidenten?quote:
Jij bent ook wel kampioen in jezelf tegenspreken he.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Moet ik mij 100x herhalen?
En waarom negeer je mijn posts?
[..]
Ik post gewoon bronnen, links etc. Zie hierboven. Heb ik jou nog niet zien doen.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:15 schreef bianconeri het volgende:
Ik heb van de anti-wolf kamp nog geen enkel feit gezien...
Ja, jij reageert nogal emotioneel... Maar dat zie ik in het Oekraiene topic ook gebeuren, dat is overal waar je komt.quote:Ik word emotioneel? Terwijl jij alles loopt te negeren en te verdraaien? Hmm, pot verwijt de ketel verhaaltje...
Goed lezen beste man, ik geef dit als antwoord op de opmerking dat er per jaar een dode valt door toedoen van een hond:quote:Jij zegt dat honden afgemaakt worden, zonder meer te melden....
Ik heb het dus over 1 hond en ik heb het over maatregelen...quote:Op dinsdag 30 december 2025 10:54 schreef AchJa het volgende:
En dan worden er gewoon maatregelen genomen tegen betrokken hond.
Er zijn geen exacte cijfers bekend maar de cijfers die wel circuleren zijn dat er zo'n 50.000 honden per jaar worden afgemaakt...quote:Ik geef aan dat er heel erg veel incidenten zijn en dat er dus helemaal niet veel honden afgemaakt worden.
En dat mag je best ter discussie stellen maar die 150.000 incidenten van je zijn net zo "betrouwbaar"...quote:Even wat cijfers:
Er zijn 150 000 bijt incidenten geregistreerd in Nederland. (Het grootst aantal bijtincidenten is niet eens geregistreerd).
Gemiddeld bijt 1 op de 10 honden een mens.
Ca. 50 000 honden worden per jaar afgemaakt omdat hun gedrag niet meer te hanteren is.
Dit is gemiddeld 1 op de ca. 30 – 35 honden die worden afgemaakt.
Dit is alleen in Nederland.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dus, pony’s paarden en schapen maar achter een hek van 3M hoog?
Jazeker.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was meer tegen @:Bianconeri gericht, maar jij zegt dit:
[..]
Ik zie in dat staatje geen enkel beest wat in de buurt komt van de wolf. Of heb je over de schapenvleeseters in Nederland?
Hoeveel honden en hoeveel wolven leven er in Nederland? Of vergelijk jij wel vaker aboslute cijfers zonder te corrigeren naar populatie? (2.000.000 Honden vs 125 wolven...)quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:16 schreef bianconeri het volgende:
Ah... 150.000 jaarlijkse incidenten door wolven.....
Maar een wolf komt TOTAAAAAAAL niet in de buurt. Nou nee inderdaad, zo ongelofelijk veel minder incidenten.
Ik eet geen lams-/schapenvlees dus ik voel me niet aangesproken. In Nederland wordt dat ook niet heel veel gegeten.quote:
Jij bent echt maar dom aan het trollen of niet dan?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jij bent ook wel kampioen in jezelf tegenspreken he.
Eerst over de natuur en nu over het negeren.
Kan me niet voorstellen dat het per ongeluk is dus je zal wel aan het trollen zijn.
Damn...quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:32 schreef bianconeri het volgende:
Jij bent echt maar dom aan het trollen of niet dan?
Ik spreek mijzelf nergens tegen, de eerdere beschuldiging hiervan heb ik je ook al uitgelegd.
Maar inhoudelijke zaken staan je niet aan he.
Prima, waar spreek ik mezelf tegen dan.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Jij bent echt maar dom aan het trollen of niet dan?
Ik spreek mijzelf nergens tegen, de eerdere beschuldiging hiervan heb ik je ook al uitgelegd.
Maar inhoudelijke zaken staan je niet aan he.
Of niet relevante zaken en als iemand erop reageert dan hoor je niets.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:23 schreef AchJa het volgende:
Ik post gewoon bronnen, links etc. Zie hierboven. Heb ik jou nog niet zien doen.
Whut :´) Ik ben niet eens actief als poster in het Oekraine topic....quote:Ja, jij reageert nogal emotioneel... Maar dat zie ik in het Oekraiene topic ook gebeuren, dat is overal waar je komt.
Beter uitleggen man, want dat staat er niet.quote:Goed lezen beste man, ik geef dit als antwoord op de opmerking dat er per jaar een dode valt door toedoen van een hond:
[..]
Ik heb het dus over 1 hond en ik heb het over maatregelen...
Dat zal, is alsnog maar 1/3e van het totaal aan incidenten.quote:Er zijn geen exacte cijfers bekend maar de cijfers die wel circuleren zijn dat er zo'n 50.000 honden per jaar worden afgemaakt...
[..]
En dat mag je best ter discussie stellen maar die 150.000 incidenten van je zijn net zo "betrouwbaar"...
Misschien mijn posts eens gaan lezenquote:Op dinsdag 30 december 2025 12:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoeveel honden en hoeveel wolven leven er in Nederland? Of vergelijk jij wel vaker aboslute cijfers zonder te corrigeren naar populatie? (2.000.000 Honden vs 125 wolven...)
Huh???quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Prima, waar spreek ik mezelf tegen dan.
Quotes graag.
Ik zeg nergens dat jij jezelf tegen spreekt....quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja kom maar op met die quotes, ik zit te wachten.
Ik vraag om quotes en die geef jij niet, waarom niet?quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat jij jezelf tegen spreekt....
Jij wel dat ik dat doe. Alleen dat heb ik al weerlegd..... Maar dat lees je natuurlijk niet.
Ja, idd. Je reageert niet op feiten, dat klopt.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:35 schreef bianconeri het volgende:
Of niet relevante zaken en als iemand erop reageert dan hoor je niets.
12 Hits op "Bianconeri" tot nu toe: NWS / Oorlog in Oekraïne #1260 Kremlin liegt weer eensquote:Whut :´) Ik ben niet eens actief als poster in het Oekraine topic....
Laat staan dat ik daar emotioneel post. Wat een grap.
quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:05 schreef bianconeri het volgende:
Hou toch op....
Het is overduidelijk een false flag. Letterlijk niets wijst op een daadwerkelijke aanval.
Dat staat er wel.quote:Beter uitleggen man, want dat staat er niet.
Honden afmaken gebeurde toch bijna niet??? En als we dat doortrekken naar het aantal wolven in verhouding tot het aantal incidenten zouden we de populatie al 20 keer opgeruimd moeten hebben...quote:Dat zal, is alsnog maar 1/3e van het totaal aan incidenten.
Paarden lopen zich dan dood.quote:Op dinsdag 30 december 2025 12:16 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dus, pony’s paarden en schapen maar achter een hek van 3M hoog?
Paarden lopen zich dood of ernstig geblesseerd. De omheining van paarden bestaat bij voorkeur uit iets wat ook mee kan geven om die reden. Met vuurwerk is dat jaarlijks al een drama.quote:
Het is ook gewoon een whataboutisme natuurlijk. Een soort van moorden zijn niet erg want er vallen veel meer doden in het verkeer.quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Overigens snap ik de vergelijking tussen wolf en vleeseter ook niet en het aantal schapen en andere dieren dat daar jaarlijks aan overlijdt.
en heel veel sappige lammetjes en huppelende veulens in de wei , zeker in het voorjaar is dat een heel fraai gezichtquote:Op maandag 29 december 2025 17:08 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volgens de feiten is er genoeg plekquote:Op dinsdag 30 december 2025 15:11 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Wat zijn jullie toch aan het zeiken joh! Pleur op met die kutwolven! Nederland is gewoon te klein en er is geen plek voor!
Dat straalt natuurlijk slecht af op de wolf. Paal en perk stellen aan dat soort verhalen!quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Let op m'n woorden.
In 2026 gaan we allerlei intellectueel volk zien oproepen tot een herbezinning op sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes.
Ik kan de columns op Joop al ruiken.
Echt, sla deze post op
alle ambtelijke natuur probeersels verzinzels die falenquote:Op dinsdag 30 december 2025 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Let op m'n woorden.
In 2026 gaan we allerlei intellectueel volk zien oproepen tot een herbezinning op sprookjes als Roodkapje en De Zeven Geitjes.
Echt, sla deze post op
Die rot beesten moeten dood en we moeten nooit meer van die rare experimenten doenquote:Op dinsdag 30 december 2025 17:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens de feiten is er genoeg plek
<Knip>quote:Op dinsdag 30 december 2025 13:28 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar dan nog kan ik te doen hebben met het leed van een schaapje dat een halve dag levend met opengereten buik ligt. Al dan niet met een lammetje er half uit. Of met een aangereden wolf die kermend van de pijn blijkbaar ook niet zomaar uit zijn lijden verlost mag worden, want dan komen die wappies in opstand.
De voorouders van de geitjes hebben vroeger het wolvenland uitgebuit en de wolven geëxploiteerd. Roodkapje was een Karen met zes vinkjes.quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Let op m'n woorden.
Echt, sla deze post op
Nee hoor. Op de Noorderheide kun je ze vinden.quote:Op dinsdag 30 december 2025 22:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die rot beesten moeten dood en we moeten nooit meer van die rare experimenten doen
de moeflon dat was een nuttig beest en deed niemand kwaad , nu zijn ze alemaal opgevreten door de wolven
Maar de wolf afschieten mag weer niet van links.quote:Op dinsdag 30 december 2025 11:49 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
opde hoge veluwe zijn ze allemaal opgevretenquote:Op dinsdag 30 december 2025 23:22 schreef Binge-watch het volgende:
[..]
Nee hoor. Op de Noorderheide kun je ze vinden.
maar wij trekke ze niet levend uit elkaar met de lammekes nog binnenquote:Op dinsdag 30 december 2025 22:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Maar wij eten allemaal vlees waar dieren voor lijden.
Dat klopt. De baron heeft geen enkele moeite gedaan ze te beschermen.quote:Op woensdag 31 december 2025 06:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
opde hoge veluwe zijn ze allemaal opgevreten
Als je dit dus ziet als een “bedrijfsongeval”, dan geef je geen ene flikker om dieren.quote:Op woensdag 31 december 2025 06:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar wij trekke ze niet levend uit elkaar met de lammekes nog binnen
quote:Op dinsdag 30 december 2025 20:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
Let op m'n woorden.
Echt, sla deze post op
WTF? Ken je Animal Rebellion, die drie dagen geleden ook weer lekker actief waren in Renswoude, omdat ze Bram gingen herdenken? En weet je dat dat deels dezelfde klootzakken zijn die in XR actief zijn?quote:<Knip>
en volgend jaar zijn er weer meer, en dan weer meer, en dan is er paniek bij de ambtenarenquote:Op woensdag 31 december 2025 09:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als je dit dus ziet als een “bedrijfsongeval”, dan geef je geen ene flikker om dieren.
Die is hier dus ook even gezellig op bezoek geweest.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit laat toch wel zien dat wolven zich prima door Nederland kunnen verplaatsen. Deze wolf vertrok van de Hoge Veluwe, liep in 3 maanden, ongezien (niemand heeft volgens mij een gezenderde wolf gemeld), ruim 2500 km, en lijkt te settlen op de Utrechtse Heuvelrug. Twee keer de IJssel over gezwommen, meerdere snelwegen overgestoken.
Blauw = nachtelijke verplaatsing
Groen = verplaatsing overdag
[ afbeelding ]
https://www.wur.nl/nl/nieuws/update-onderzoek-naar-wolven-prooidieren-en-mensen
Mooi onderzoek!quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit laat toch wel zien dat wolven zich prima door Nederland kunnen verplaatsen. Deze wolf vertrok van de Hoge Veluwe, liep in 3 maanden, ongezien (niemand heeft volgens mij een gezenderde wolf gemeld), ruim 2500 km, en lijkt te settlen op de Utrechtse Heuvelrug. Twee keer de IJssel over gezwommen, meerdere snelwegen overgestoken.
[ afbeelding ]
Jammer dat hij niet even aangeklopt heeft voor een kopje thee en een lamskoteletje?quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die is hier dus ook even gezellig op bezoek geweest.
sprong dus over een hek van 2 meter hoogquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die is hier dus ook even gezellig op bezoek geweest.
Wat zegt dat dan? Dat is toch wel bekend dat ze zulke afstanden afleggen en rivieren en snelwegen overbruggen? Dat doen wilde dieren doorgaans altijd, jagers zeker.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
Jagers steken rivieren en snelwegen over?quote:Op donderdag 8 januari 2026 17:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat zegt dat dan? Dat is toch wel bekend dat ze zulke afstanden afleggen en rivieren en snelwegen overbruggen? Dat doen wilde dieren doorgaans altijd, jagers zeker.
Lekker idee dat het beest bijna bij mij door de tuin gelopen is.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lekker idee dat het beest bijna bij mij door de tuin gelopen is.
Hij chillde hem ook veel op de Veluwezoom. Ik ben daar meerdere keren per week en heb de afgelopen jaren toch maar twee keer een wolf gezien. Af en toe zie ik ook sporen, deze week nog in de sneeuw. Ben niet zo bang voor de wolf, maar m’n hond neem ik niet meer mee naar rustige plekken in het bos en helemaal niet meer naar het losloopgebied en dat vind ik wel jammer.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ene jantje heeft het spoor nog wat duidelijker in kaart gebracht.
En je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de meest militante woven-wappies zelf op veilige afstand wonen
[ x ]
[ afbeelding ]
Wel hard gelachen om dit "nieuws" wat heel veel mensen natuurlijk al wisten.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
Want wat gebeurt er exact als de wolf door jouw tuin liep?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ene jantje heeft het spoor nog wat duidelijker in kaart gebracht.
En je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de meest militante woven-wappies zelf op veilige afstand wonen
[ x ]
[ afbeelding ]
Niksquote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want wat gebeurt er exact als de wolf door jouw tuin liep?
als ie geen lammetkje of schapen of veulens heeft helemaal nietsquote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want wat gebeurt er exact als de wolf door jouw tuin liep?
Mooizo, weer een minder.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Dode wolf in tuin.
Dode wolf gevonden in Epe
Gepubliceerd op 11 januari 2026 om 17:10
EPE - (Wissel) – In de vroege ochtend van vandaag is in een tuin in het buurtschap Wissel opnieuw een dode wolf aangetroffen.
Het dier lag dicht bij de Boerweg; de eerste aanwijzingen duiden erop dat het roofdier bij een aanrijding op deze weg gewond is geraakt en zich vervolgens in de tuin heeft gesleept, waar het aan zijn verwondingen is overleden. De politie was ter plaatse en kwalificeerde het incident als een onopzettelijke aanrijding.
Wow. Dat is best wel... veel.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Gedood door wol(f)ven
8 Damherten
7 Runderen
1 Geit
4 Alpaca's
5 Moeflons
6 Pony's
439 (!) schapen
Maar een basisschool dicht omdat wolf. Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:32 schreef deedeetee het volgende:
Daar hebben we weer zo'n schuwe wolf...
Sommige mensen blijven maar stug vol houden dat wolven helemaal niet voor problemen zorgen. Echnie hoor![]()
:
Was het maar zo'n feest.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar een basisschool dicht omdat wolf. Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?
en al vreten er twee op wat dan nogquote:Op maandag 12 januari 2026 15:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar een basisschool dicht omdat wolf.
Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?
Nee hoor dat denken ze vast niet.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar een basisschool dicht omdat wolf. Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?
Ja, vond ik ook wel, maar je moet het ook in perspectief zien, er zijn nog steeds bijna 400.000 schapen in Nederland. Vraag me af hoeveel incidenten dit waren, het scheelt nogal of het gemiddeld per incident 5 schapen waren of 20.quote:
raar hequote:Op zondag 11 januari 2026 18:34 schreef bloodymary1 het volgende:
11 januari 2026/Uitslagen BIJ12
1 oktober 2025 t/m 20 november 2025
Gedood door wol(f)ven
8 Damherten
7 Runderen
1 Geit
4 Alpaca's
5 Moeflons
6 Pony's
439 schapen
quote:AI-overzicht
Het aantal moeflons op de Hoge Veluwe is drastisch afgenomen door de komst van de wolf; waar er in 2021 nog zo'n 220 rondliepen, zijn er nu nog maar ongeveer 40 over,
omdat bijna de hele populatie is gedood door wolven, schrijft de parkdirectie in een nieuwsbrief.
De overgebleven moeflons zijn in een afgebakend gebied geplaatst om ze te beschermen.
Wolven doden regelmatig damherten; recente cijfers laten zien dat er in een periode van circa 7 weken (okt-nov 2025) 8 damherten door wolven zijn gedood, naast schapen en andere dieren. Het exacte aantal varieert per periode en locatie, maar uit DNA-onderzoek blijkt dat wolven in Nederland regelmatig (niet alleen jonge of zwakke dieren) damherten en edelherten doden, hoewel schapen vaker het slachtoffer zijn.
Recente voorbeelden van damherten gedood door wolven:
Oktober - November 2025: 8 damherten gedood, bevestigd via DNA-onderzoek.
Augustus 2025: Wolven doodden op de Hoge Veluwe in vier weken tijd zeven volwassen edelherten (een ander herttype).
Oktober 2021: In dierenpark Hengelhoef werden mogelijk 15 herten gedood door een wolf.
quote:Van 7 oktober tot en met 12 november vorig jaar ontving BIJ12 in totaal 83 meldingen van mogelijke wolvenaanvallen.
Uit het DNA-onderzoek bleek dat in 72 gevallen de wolf daadwerkelijk de dader was.
Naast schapen werden ook zes alpaca's, drie pony's, vijf moeflons, acht damherten en één geit gedood, waardoor in totaal 189 schapen het leven verloren door wolvenbeten.
Hahahahahahaha.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor dat denken ze vast niet.
Komt het niet in je op dat er b.v. ook kinderen zijn die in hun uppie naar school wandelen of fietsen en onderweg in een stille straat dan opeens een wolf voor zich zien ? Of een moeder met kind naar school wandelt en gelijk ff de hond meeneemt waarvan de wolf denkt dat dit wel een gemakkelijk prooi is ?
Maar dat kan volgens jou natuurlijk ook nooit een probleem geven want wolven vallen nooit en te nimmer kinderen of honden aan. Knijp jij je ogen maar stijf dicht hoor.![]()
Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat het zo'n vaart zou lopen. Maar dat de school wél rekening hield met problemen - zeker met bezorgde ouders - dat verbaast me niks.
nu zijn honden verboden in het bos vanwege de stikstofquote:Op maandag 12 januari 2026 18:10 schreef bianconeri het volgende:
Echt zo kansl1oos. Alleen in NL.
Een school dicht omdat er een wolf in de buurt was haha
kunne de ze niet een flesje meenemen voor de honden plas?quote:Maatregelen:
Aanlijnplicht: In bepaalde gebieden moeten honden verplicht aangelijnd zijn, zoals bij Hoek van Holland.
Gedeeltelijke afsluiting: Soms wordt een deel van het bos verboden voor honden, zoals in het Ulvenhoutse bos.
Er zijn enkele duizenden wilde zwijnen in Nederland, voornamelijk geconcentreerd op de Veluwe en in De Meinweg, maar de populatie groeit en verspreidt zich buiten deze aangewezen gebieden naar provincies als Noord-Brabant, Limburg en Overijssel, ondanks een nulstandbeleid.
Schattingen lopen uiteen; zo werden in 2021 in Gelderland bijna 6000 zwijnen geteld.
De populatie is snel gegroeid door zachte winters en goed voedselaanbod, wat leidt tot meer conflicten en faunaschade.
Alleen in Nederland?quote:Op maandag 12 januari 2026 18:10 schreef bianconeri het volgende:
Echt zo kansl1oos. Alleen in NL.
Een school dicht omdat er een wolf in de buurt was haha
In Canada pakken ze dat anders aan.quote:First German nursery school closed after wolf attacks on sheep
A nursery school in St. Michaelisdonn, Germany, was closed as a precaution measure after a wolf killed sheep on several occasions.
quote:Wolf killed after showing up at Ucluelet elementary school
A wolf that ventured onto the grounds of a Ucluelet elementary school Friday has been killed by conservation officers who say it was dangerously habituated to humans.
The wolf had been sought for the last three days after it was believed to have attacked two dogs in the area, according to conservation officer Steve Ackles.
"It was elevated to the point where it was approaching people and attacking dogs on leashes, and it had been right outside the elementary school playground around 11 a.m.," Ackles said.
He said the kids were kept inside the school during their lunch hour when the animal was tracked down and destroyed at around 12:30 p.m.
Weighing public safety, Ackles said the decision was made to destroy the animal because it was continually testing boundaries, such as approaching parked cars because it had likely been fed by passersby before.
The wolf became habituated because people in the area either weren't keeping dogs on leashes or weren't doing enough to scare it off, Ackles said.
"You're just tempting wolves when you've got a dog out in the middle of the beach," he said. "This wolf died because people allowed this to happen."
He said residents of Ucluelet have stepped up, however, since a town hall meeting was held last Wednesday due to ongoing wolf encounters on western Vancouver Island.
He encouraged people to continue to use air horns or other means to make the animals feel unwelcome in town.
He also urged anyone who has a wildlife encounter to report it immediately to the RAPP hotline at 1-877-952-7277, as officers can intervene before habituation gets out of hand.
The wolf's death comes weeks after another wolf was put down in Pacific Rim National Park Reserve on May 28 for attacking a dog.
A wolf advisory has been in place for the park since November of last year due to multiple encounters.
Helemaal mee eens. Zolang de wolf honden aanvalt, moeten scholen dicht.quote:Op maandag 12 januari 2026 18:13 schreef michaelmoore het volgende:
dan moet de wolf geen honden meer aanvallen
kinderen poepen in de zee, dat is ook niet goed voor de zoute haringquote:Op maandag 12 januari 2026 19:06 schreef Binge-watch het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Zolang de wolf honden aanvalt, moeten scholen dicht.
Ben ook van mening dat we de Noordzee moeten afsluiten als kinderen in vijvers verdrinken.
quote:Aantal wolvenaanvallen op vee afgelopen jaar fors gestegen
Den Haag- Wolven hebben vorig jaar opnieuw veel vaker schapen en ander vee aangevallen.
Tot en met oktober zijn er 840 aanvallen op dieren geregistreerd, waarmee het record van 770 aanvallen in heel 2024 wordt verbroken.
Dat blijkt uit een analyse van het ANP op basis van gegevens van BIJ12. Deze organisatie behandelt voor de provincies wolvenzaken.
15 minuten geleden
Cijfers van november zijn nog niet compleet, maar van 48 meldingen is al bevestigd dat een wolf de aanstichter van de schade was, wat het totaal op 888 brengt.
Het is aannemelijk dat het totale aantal van 2025 nog verder toeneemt. Van 212 meldingen van vermoedelijke wolvenschade uit november en december is nog niet aangetoond dat het om wolven ging.
Ruim de helft van de wolvenaanvallen vond plaats in Gelderland.
De wolf sloeg daar in 2025 zeker 434 keer toe. In heel 2024 waren dat er 403.
Van 92 meldingen van Gelderse landeigenaren is de oorzaak nog niet bekend. In Zeeland is voor het eerst sinds 2019 geen melding gedaan van vermoedelijke wolfschade.
Prachtig om te zien dat de zogenaamde "experts" het aan alle kanten mis hebben.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:58 schreef bloodymary1 het volgende:
Experts: wolf springt niet. Wolf: dát zullen we nog wel eens zien!
al di eexperts zitten op hun zolderkamertjequote:Op zondag 18 januari 2026 17:12 schreef quo_ het volgende:
[..]
Prachtig om te zien dat de zogenaamde "experts" het aan alle kanten mis hebben.
Wel uitermate jammer voor degene die gewond zal raken door een wolven aanval of erger nog degene die zijn kind opgevreten ziet worden.
Vroeger had de Volkskrant "patent" op doorvragen maar tegenwoordig moet je daarvoor op dit soort sites zijn.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:22 schreef bloodymary1 het volgende:
Met dit soort artikelen weet je nooit wat er waar van is, ben ook absoluut niet van de complottheorieën, maar wel interessant dit:
https://bomenenbos.substa(...)Q&triedRedirect=true
https://dvhn.nl/groningen(...)helpen-48299604.htmlquote:Duitsland verruimt wet en wil wolvenpopulatie reguleren. Dat kan Drenthe helpen
Bij onze oosterburen is de wolf opgenomen in de jachtwet. Dat is kort voor kerst gebeurd en daarmee doet het Duitse kabinet haar belofte gestand om de wolvenpopulatie te reguleren.
.....
Desnoods afschieten buiten jachtseizoen
.....
In de wet is vastgesteld dat als een wolf vee doodt, ondanks maatregelen ter bescherming van de kudde, jagers kan worden toegestaan het dier af te schieten (zelfs buiten het jachtseizoen), gedurende zes weken binnen een straal van 20 kilometer rond de plaats van de schade.
Ja de Duitsers die zitten er niet zo mee met die rotbeestenquote:Op donderdag 22 januari 2026 10:33 schreef quo_ het volgende:
Je zou willen dat wij lid waren van dezelfde EU als onze buren.
Bij ons legt pragmatisme en gezond verstand het maar al te vaak af tegen "Europa" maar de duitsers zitten daar kennelijk niet mee.
[..]
https://dvhn.nl/groningen(...)helpen-48299604.html
Volgens mij is juist jouw berichtje vol onzinquote:Op zaterdag 17 januari 2026 09:50 schreef deedeetee het volgende:
En de zoveelste wolvenkenner die ontkent dat wolven doen wat ze overduidelijk doen. Gewoon moorden uit bloeddorst om de kick van het gemakkelijk doden van een prooi en niet om hun honger te stillen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-22-alpacas-ook-drie
Er zijn heel erg veel mensen in NL, dus dat er wolven gezien worden is zeldzaam. Echter niet onbestaand.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 10:58 schreef bloodymary1 het volgende:
De wolf is schuw.
Dat valt tegen. Neem alleen al de wolf die begin december een stukje meeliep met een wandelaar op het Dwingelderveld. En de wolf die rond diezelfde tijd twee wandelaars met honden in dit gebied tot op enkele meters naderde.
Daarnaast zijn er legio waarnemingen van wolven in Drenthe, Groningen en Friesland. In Hijken scharrelt een roedel rond in de buurt van het dorp en begin van deze week bleef basisschool Oelebröd in Ruinen een dag dicht omdat er een wolf in de buurt van de school was gezien.
Op 16 oktober werd op de Hoge Veluwe een wolf gezenderd. Het dier vertrok naar het noorden, liep naar Assen en keerde vervolgens terug naar de Veluwe. Opmerkelijk: vaak rustte het dier overdag, soms op maar enkele tientallen meters van wandelpaden waarop recreanten lopen, zo blijkt uit de verzamelde data.
Volgens alle ecologische onderzoeken is er in Nederland inderdaad veel ruimte voor genoeg wolven.quote:Er is ruimte voor drie roedels in Nederland.
Dat was ongeveer de gedachte toen de wolf zich in 2015 na honderd jaar afwezigheid opnieuw aandiende. In Noord-Sleen! In 2018 zei ecoloog Maurice la Haye tegen Omroep Gelderland dat hij verwachtte dat er in Nederland ruimte zou zijn voor drie roedels.
Een jaar later zei zijn collega Glenn Lelieveld in de Provinciale Zeeuwse Courant dat er op de Veluwe plek zou zijn voor drie of vier roedels. De Veluwe telt nu zeven roedels, Nederland heeft naar schatting 15 of 16 wolvenroedels. Drenthe telt er inmiddels vier.
Wolven eten vooral wild.
Niemand zegt dat wolven niet kunnen springen.quote:Een wolfwerend raster is bewezen effectief.
Die claim staat tot op de dag van vandaag op de website van de provincie Drenthe. Blijkt niet te kloppen. Eind november werden bij meerdere aanvallen op percelen waar een provinciale proef met wolfwerende rasters plaatsvond schapen gedood door een wolf. Deze wolf is inmiddels gekwalificeerd als probleemwolf en zal op termijn afgeschoten worden.
Wolven springen niet over een hek van 1 meter 20.
Dat klopt niet. Sommige wolven blijken prima te kunnen springen. In augustus passeerde een wolf een wolfwerend raster in Gelderland. Het maakte weinig indruk op de Drentse wolvenconsulent. Springen zou niet in de natuur van de wolf zitten, zei hij tegen de journalisten van RTV Drenthe. Een paar maanden later sprong de Drentse wolf meerdere keren over een wolfwerend raster.
Jij snapt echt niets van ecologie en biodiversiteit of wel dan?quote:De wolf is goed voor de biodiversiteit.
De wolf heeft als toppredator grote invloed op de natuurlijke processen in een gebied, aldus Natuurmonumenten. Waar wolven komen, passen grazende dieren hun gedrag aan. Op deze plekken krijgt het bos de kans om te verjongen. En met de terugkeer van de wolf hebben vele dieren weer een natuurlijke vijand.
Er is een keerzijde waarover Henny Lensing uit Schoonloo mee kan praten. Haar Galloway-runderen zijn massaal slachtoffer van de wolf. Normaal gesproken leverde de kudde 35 kalveren. In 2023 werden tien kalveren volwassen. In 2024 haalde geen enkel kalf de zomer.
De dieren graasden in het Elperstroomgebied op grond van Staatsbosbeheer. Doel: het openhouden van het landschap met het oog op het bevorderen van de biodiversiteit. Henny Lensing heeft inmiddels de handdoek in de ring gegooid en al haar runderen van de hand gedaan.
Die experts hebben aan alle kanten gelijk, op wat details soms na.quote:Op zondag 18 januari 2026 17:12 schreef quo_ het volgende:
[..]
Prachtig om te zien dat de zogenaamde "experts" het aan alle kanten mis hebben.
Wel uitermate jammer voor degene die gewond zal raken door een wolven aanval of erger nog degene die zijn kind opgevreten ziet worden.
BNW is wat deurtjes verder.quote:Op zondag 18 januari 2026 11:52 schreef InzolVC het volgende:
De wolf werd hier expres uitgezet. Ik lees er talloze tweets over op X. Niemand gelooft er toch in dat de Wolf na 100 jaar prompt weer even vanuit Roemenie of Polen kwam aangewandeld?
Als ik vraag "Hoe groot is de kans dat dieren zoals wolven hun habitat verlaten om helemaal vanuit Polen naar west Europa te migreren?" Dan zegt ChatGP, héél groot. Maar dan vraag ik. Ik dacht dat de wolf sinds 1912 niet meer voorkwam in Nederland. Waarom dan pas sinds 2000 weer wel en niet wat eerder? En dan krijg je hele vage antwoorden over klimaatonzin en meer shit.
die hekken werken absoluut nietquote:Op donderdag 22 januari 2026 11:18 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Niemand zegt dat wolven niet kunnen springen.
Dat doen ze, en soms hoger dan verwacht. Alsnog werken die rasters prima.
[..]
Jij snapt echt niets van ecologie en biodiversiteit of wel dan?
Ah ja vandaar dat je zoveel complotten hier post.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:22 schreef bloodymary1 het volgende:
Met dit soort artikelen weet je nooit wat er waar van is, ben ook absoluut niet van de complottheorieën, maar wel interessant dit:
https://bomenenbos.substa(...)Q&triedRedirect=true
Oftewel de wolf doet wat het in zijn natuur heeft.quote:Op maandag 19 januari 2026 11:26 schreef bloodymary1 het volgende:
Blijft gewoon dierenmishandeling allemaal eigenlijk. Voor de wolf ook dus he. Als je ziet hoe die mongolen dat beest bang staan te maken in dat filmpje, zodat hij direct weg rent en helaas hun niet aanvalt.
Hahahahahahaha......quote:Op maandag 19 januari 2026 12:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Vroeger had de Volkskrant "patent" op doorvragen maar tegenwoordig moet je daarvoor op dit soort sites zijn.
Het artikel benoemt roept inderdaad wel boeiende vragen op zoals die waarom de wolven heel europa door zou trekken om vervolgens op de veluwe op een kluitje te gaan zitten. (hoogste wolvendichtheid ter wereld).
Maar doorgaans haak ik wel af als dit soort onzinnige theorieen opduiken: "Het valt niet uit te sluiten dat aansprakelijkheidskwesties en de grotere agenda om de bevolking op te hokken in 15 minutensteden hierin een belangrijke rol spelen."
Dat we belazerd worden is duidelijk, en een flinke portie achterdocht is een deugd maar je kan ook te ver gaan.
Pas als het echt nodig is en er wel alle maatregelen genomen zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2026 10:33 schreef quo_ het volgende:
Je zou willen dat wij lid waren van dezelfde EU als onze buren.
Bij ons legt pragmatisme en gezond verstand het maar al te vaak af tegen "Europa" maar de duitsers zitten daar kennelijk niet mee.
Leuk dat je maar 1 klein stukje uit mijn post haalt en de rest negeert.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die hekken werken absoluut niet
een hek rondom schapen wakkert zijn moordlust aan
dat de lagere scholen dicht blijven vanwege de wolf dat snap ik best
ja de rest is echt onzinquote:Op donderdag 22 januari 2026 11:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Leuk dat je maar 1 klein stukje uit mijn post haalt en de rest negeert.
Nee, een hek wakkert helemaal niets aanLol....
Die hekken houden wel wolven tegen, alleen niet altijd en niet bij elk hek.
Scholen dicht vanwege een wolf slaat nergens op. Alsof die wolf op al die geluiden af zou gaan lol.
quote:Die hekken houden wel wolven tegen, alleen niet altijd en niet bij elk hek.
Nee, maar hoe is dat relevant?quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jij hebt geen kleine kinderen dus
ga het de ouders vertellenquote:Op donderdag 22 januari 2026 11:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, maar hoe is dat relevant?
Die kleine kinderen lopen te schreeuwen op een schoolplein. Daar gaat absoluut geen wolf op af.
Of als je daar met al je ouders wacht op je kleine. De wolf is dan allang kilometers verder.
Geen enkel gevaar.
Gelukkig is 99% van de ouders gewoon nog wel verstandig ipv jij met je trauma en haat tegen wolven.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ga het de ouders vertellen
sta jij garant voor die rotbeesten ?
als je kinderen zou hebben dan had je er ook een raar gevoel in je maag bij, jou kan het niet schelen als ze en kindje opentrekkenquote:Op donderdag 22 januari 2026 11:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Gelukkig is 99% van de ouders gewoon nog wel verstandig ipv jij met je trauma en haat tegen wolven.
quote:Bij de Pyramide van Austerlitz, op landgoed Den Treek-Henschoten, is een 6-jarig jongetje door een wolf gebeten en meegesleurd.
Wolf die kind meesleurde handelt zoals wolven dat doen: 'Alleen is dat voor ons niet te tolereren'
Volgens experts is het een unicum in Europa: een jongetje dat wordt gebeten door een wolf en vervolgens meegesleurd het bos in. Valt dit nog onder natuurlijk gedrag of is deze wolf 'psychotisch'
Volg eens een cursus begrijpend lezen. Dat behoedt je mogelijk voor reacties waarbij je jezelf te kijk zet.quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hahahahahahaha......
De wolf zorgt niet voor gevaar voor de mens en al helemaal niet voor de noodzaak om als mens in ´´15minutensteden´´ te leven. Wat voor belachelijk raar complot dat ook wel niet is.
Mag een boswachter als ie ziet dat er in het bos een kind aangevallen wordt die wolf afschieten?quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee, maar hoe is dat relevant?
Die kleine kinderen lopen te schreeuwen op een schoolplein. Daar gaat absoluut geen wolf op af.
Of als je daar met al je ouders wacht op je kleine. De wolf is dan allang kilometers verder.
Geen enkel gevaar.
nee hij moet wachten tot de wolf het kindje leeg gevreten heeftquote:Op donderdag 22 januari 2026 12:17 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Mag een boswachter als ie ziet dat er in het bos een kind aangevallen wordt die wolf afschieten?
ja er zijn nog prooidieren zat in Nederland, wel 100.000quote:Op donderdag 22 januari 2026 11:27 schreef bianconeri het volgende:
Veluwe is vrij groot en heeft jarenlang zonder roofdier moeten doen. Hierdoor waren er, buiten veel ruimte, dus ook zeer veel prooidieren.
De wolf merkt dat en blijft lekker hangen.
Waarmee moet een boswachter die afschieten? Die heeft toch geen wapens.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:17 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Mag een boswachter als ie ziet dat er in het bos een kind aangevallen wordt die wolf afschieten?
Groene Boa's /boswachters dragen wapensquote:Op donderdag 22 januari 2026 12:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Waarmee moet een boswachter die afschieten? Die heeft toch geen wapens.
Ja pepperspray en een wapenstok voor als een stroper aggressief wordt. Maar daar kun je niet mee schieten.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:23 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Groene Boa's /boswachters dragen wapens
Boswachters in gebieden waar stelselmatig wordt gestroopt, dragen vanwege hun eigen veiligheid nog steeds een pistool bij zich. Volgens regiobeheerder Gert de Groot van Natuurmonumenten Deltakust gaat het om een zeer selecte groep professionele toezichthouders binnen de organisatie. Deze boswachters zijn getraind door instructeurs van de politiequote:Op donderdag 22 januari 2026 12:23 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja pepperspray en een wapenstok voor als een stroper aggressief wordt. Maar daar kun je niet mee schieten.
Ja, dus de meesten hebben dat niet.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:24 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Boswachters in gebieden waar stelselmatig wordt gestroopt, dragen vanwege hun eigen veiligheid nog steeds een pistool bij zich. Volgens regiobeheerder Gert de Groot van Natuurmonumenten Deltakust gaat het om een zeer selecte groep professionele toezichthouders binnen de organisatie. Deze boswachters zijn getraind door instructeurs van de politie
Het gaat om boswachters die WEL een wapen dragen natuurlijk hequote:Op donderdag 22 januari 2026 12:25 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja, dus de meesten hebben dat niet.
Kans is groter dat dat door een hond gebeurt.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:17 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Hahahahahaha. En natuurlijk ga je nergens inhoudelijk op in.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:10 schreef quo_ het volgende:
[..]
Volg eens een cursus begrijpend lezen. Dat behoedt je mogelijk voor reacties waarbij je jezelf te kijk zet.
Wat een walgelijke vertoning weer zegquote:Op donderdag 22 januari 2026 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je kinderen zou hebben dan had je er ook een raar gevoel in je maag bij, jou kan het niet schelen als ze en kindje opentrekken
Oei, kijk uit hoor!quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:31 schreef matthijst het volgende:
Iemand een appgroep of blog ofzo waar gespotte wolven gemeld worden?
Woon op de Veluwe, wil nu weleens een keer zo'n beest zien.
In elk geval op Facebook zijn er wel groepen met titels als 'Geen wolf' ofzo waar ze dan gemeld worden. Weet niet meer wat de beste is, ik reageerde er soms en kan ze nu niet meer zienquote:Op donderdag 22 januari 2026 12:31 schreef matthijst het volgende:
jij hebt geen kinderenquote:Op donderdag 22 januari 2026 12:39 schreef bianconeri het volgende:
Zou ik als ik een kind had een raar gevoel hebben in mijn maag? Nee, waarom zou ik?
quote:
quote:
quote:
Over inhoud gesproken.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:36 schreef bianconeri het volgende:
Hahahahahaha. En natuurlijk ga je nergens inhoudelijk op in.
Ja, leuk dat je er alles om heen weg kniptquote:
Dat zeg ik ook nergens?quote:
heb je dat zwart op wit?/quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:54 schreef bianconeri het volgende:
.
Een wolf gaat niet naar een schoolplein met tientallen schreeuwende kindertjes.
Die wolf blijft ver en ver daar vandaan.
Dat heet gezond verstand....quote:
ik heb wel begrepen dat de wolf het nu op de honden voorzien heeft, van die kleine teckeltjesquote:Op donderdag 22 januari 2026 13:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat heet gezond verstand....
En algemene kennis over wolven.
Echt.... Hoe verzin je het dat een wolf dat zou doen![]()
![]()
![]()
Maar ondertussen wel je hond lekker uit laten naast scholen. Waarbij de kans veel groter is dat die hond op het schoolplein komt en een kind bijt.
Er bestaat een > List of wolf attacksquote:Op donderdag 22 januari 2026 13:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat heet gezond verstand....
En algemene kennis over wolven.
Echt.... Hoe verzin je het dat een wolf dat zou doen![]()
![]()
![]()
Maar ondertussen wel je hond lekker uit laten naast scholen. Waarbij de kans veel groter is dat die hond op het schoolplein komt en een kind bijt.
Ah ja, alle wolf aanvallen op scholen/schoolpleinenquote:Op donderdag 22 januari 2026 13:07 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
Er bestaat een > List of wolf attacks
Ga daar maar eens lezen en kom dan terug.
Met je algemene kennis over wolven.
OOhquote:Op donderdag 22 januari 2026 13:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ah ja, alle wolf aanvallen op scholen/schoolpleinen![]()
In die hele lijst van je komt er geen 1x een aanval op school voor.
Lezen is natuurlijk lastig. Dat gebeurde niet op/rond school.quote:Op donderdag 22 januari 2026 13:10 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
OOh
"Five wolves attacked a girl returning from school with friends, dragging her into a forest and presumably eating her."
o dat kind is thuis opgevretenquote:Op donderdag 22 januari 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Lezen is natuurlijk lastig. Dat gebeurde niet op/rond school.
Dat gebeurde terwijl ze weer naar huis gingen.
Was je erbij dan ?quote:Op donderdag 22 januari 2026 13:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Lezen is natuurlijk lastig. Dat gebeurde niet op/rond school.
Dat gebeurde terwijl ze weer naar huis gingen.
Niet op school in elk geval. Die angst slaat dus nergens op.quote:Op donderdag 22 januari 2026 13:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o dat kind is thuis opgevreten
Nee, maar jouw bron zegt dat het niet op school gebeurde.quote:
wat jij moet?/quote:
Nee hoor, -10 en sneeuw. En best veel wind.quote:Op donderdag 22 januari 2026 13:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat jij moet?/
van je zolderkamertje afkomen
het is mooi weer
Die laatste claim is al meermaals onderuit gehaald.quote:Op donderdag 22 januari 2026 13:28 schreef bianconeri het volgende:
Niet op school in elk geval. Die angst slaat dus nergens op.
Dat er in alle wolf aanvallen geen enkele school geval bij zit zegt al genoeg.
Bovenop dat de wolf schuw is.
De meeste beweringen van de zogenaamde deskundigen zijn na enige tijd ingehaald door de werkelijkheid. Dus ja, op enig moment zullen er mensen aangevallen worden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het is slechts een kwestie van tijd.
De claim dat wolven schuw zijn onderuit gehaald?quote:Op donderdag 22 januari 2026 14:02 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Die laatste claim is al meermaals onderuit gehaald.
En op dit moment zijn er nog geen gevallen bekend van aanvallen op en rond scholen maar wie garandeert dat dat niet gaat of kan gebeuren?
Wolven zouden ook niet over wolvenrasters kunnen springen, deden ze met alle gemak. Wolven zouden niet in de buurt van mensen komen, meerdere filmpjes die het tegendeel bewijzen. De wolf zou niet in de bebouwde kom komen, komen ze ook geregeld.
Het is slechts een kwestie van tijd.
Min 7 en GEEN sneeuwquote:Op donderdag 22 januari 2026 13:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee hoor, -10 en sneeuw. En best veel wind.
Wel goed om wolven en beren sporen te zien
Oh je hebt die filmpjes gemist? Kan gebeuren joh,quote:Op donderdag 22 januari 2026 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De claim dat wolven schuw zijn onderuit gehaald?
Laat me niet lachen. Als er een roofdier is dat zeer schuw is, dan is dat de wolf wel.
En sure iets gebeurt al honderden jaar niet en nu ineens zou het wel gaan gebeuren, is maar kwestie van tijd....
De wolf past niet meer in nederlandquote:Op donderdag 22 januari 2026 14:36 schreef bianconeri het volgende:
En sure iets gebeurt al honderden jaar niet en nu ineens zou het wel gaan gebeuren, is maar kwestie van tijd....
De schapenhouderij ondervindt veel last van wolvenaanvallen, met regelmatig grote aantallen gedode of gewonde schapen, wat leidt tot grote financiële en emotionele stress, hoewel er beschermingsmaatregelen zoals wolfwerende rasters zijn en subsidies worden uitgekeerd voor schade.
Problemen zijn onder meer overspringende wolven die rasters passeren en de hoge impact van "surplus-killing" (meer doden dan eten), waardoor herders overwegen te stoppen.
De impact op de schapenhouderij
Grote verliezen: Herders melden incidenten waarbij tientallen schapen gedood of verwond worden, soms moeten dieren uit hun lijden verlost worden.
Financiële en emotionele druk: De frequente aanvallen leiden tot grote stress, met herders die overwegen te stoppen met hun bedrijf.
'Surplus-killing': Wolven doden soms meer schapen dan ze opeten, omdat de schapen in een schrikreactie niet kunnen vluchten zoals in de natuur.
Ok, leuk dat jij dat hebt?quote:
Ah, want dat er wel eens een wolf zichtbaar is maakt het direct niet meer schuw.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:15 schreef Vliegbaard het volgende:
Oh je hebt die filmpjes gemist? Kan gebeuren joh,
En je hebt ook even gemist dat de wolf 150 jaar niet in Nederland is geweest. Je hebt ook even gemist dat Nederland in die 150 ietwat is veranderd.
Maar voor de rest houden je argumenten goed stand inderdaad.
De wolf past heel goed in Nederland. Elk onderzoek wijst dat uit.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De wolf past niet meer in nederland
de wolf populatie kan niet blijven uitdijen
Van nature zijn wolven schuw. Echter niet elke wolf is van zichzelf schuw. Dat wil niet zeggen dat het tamme beesten zijn maar er zijn gewoon filmpjes online te vinden uit Nederland dat ze mensen achtervolgen. Niemand kan het wat schelen dat wolven in Scandinavië nog nooit een mens hebben gezien. In Nederland worden ze gedwongen vanwege de beperkte ruimte. Er zijn gezenderde wolven waarvan bekend is dat die geregeld dicht bij de bewoonde wereld hun schuilplaats zoeken.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef bianconeri het volgende:
Ah, want dat er wel eens een wolf zichtbaar is maakt het direct niet meer schuw.
Op de vele vele wolven ter wereld.
Het is wel degelijk relevant. Dat jij vindt van niet is irrelevant.quote:Nederland is niet hetzelfde als 150 jaar geleden. Klopt. Is geen enkel land.
Is ook niet relevant voor dit vraagstuk.... Tot Nederland 100% een beton land geworden is.
nederland is een weiland met landbouwhuisdieren, voor ongerepte natuur moet je in Duitsland zijn en alle andere landen in de EUquote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef bianconeri het volgende:
[
Nederland is niet hetzelfde als 150 jaar geleden. Klopt. Is geen enkel land.
Is ook niet relevant voor dit vraagstuk.... Tot Nederland 100% een beton land geworden is.
[..]
Door de mand gevallen met je sneeuw.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ok, leuk dat jij dat hebt?
[..]
Ah, want dat er wel eens een wolf zichtbaar is maakt het direct niet meer schuw.
Op de vele vele wolven ter wereld.
Nederland is niet hetzelfde als 150 jaar geleden. Klopt. Is geen enkel land.
[..]
De wolf past heel goed in Nederland. Elk onderzoek wijst dat uit.
Dat jij als meneertje in de Randstad denkt dat natuur niet past in NL is niet ons probleem.
Wie zegt dat de wolven populatie kan blijven uitdijen?
Ik zeg letterlijk een paar posts daarvoor al hoe natuur werkt. Die zoeken een evenwicht tussen prooidieren en roofdieren en leefruimte.
De wolven populatie kan niet eens blijven uitdijen, dat is compleet onmogelijk. Niet in Nederland en nergens dat dat kan.
De huishoud zoals we het nu kennen is een product van precies de situatie die je schetst. Voordat deze wolf tam is zijn wij al dood. Maar we zien onder de huidige populatie al een aantal wolven die niet heel erg mensenschuw zijn.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:26 schreef bloodymary1 het volgende:
Klopt inderdaad dat een wolf van nature schuw is. Dat er steeds meer tekenen zijn dat een aantal wolven in NL niet meer schuw is of een stuk minder bewijst dus dat er hier geen ruimte voor ze is. En dat worden er steeds meer, het wordt ook door gegeven aan de welpjes.
als je plakjes worst meeneemt dan komen ze zo naar je toequote:Op donderdag 22 januari 2026 16:54 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De huishoud zoals we het nu kennen is een product van precies de situatie die je schetst. Voordat deze wolf tam is zijn wij al dood. Maar we zien onder de huidige populatie al een aantal wolven die niet heel erg mensenschuw zijn.
Ik wilde het er toch niet op wagen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 17:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je plakjes worst meeneemt dan komen ze zo naar je toe
De beste kans maak je op Planken Wambuis. Ga een paar keer een paar uur posten rond de Mossel en dan ga je er vrijwel zeker eentje zien.quote:Op donderdag 22 januari 2026 12:31 schreef matthijst het volgende:
https://www.edestad.nl/lo(...)-vrees-dat-hij-te-taquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:06 schreef Binge-watch het volgende:
[..]
De beste kans maak je op Planken Wambuis. Ga een paar keer een paar uur posten rond de Mossel en dan ga je er vrijwel zeker eentje zien.
https://www.edestad.nl/lo(...)-is-dat-een-wolf-iemquote:Burgemeester Verhulst: 'Mijn grootste angst is dat een wolf iemand doodbijt'
quote:Ede steunt provinciebesluit om Veluwse 'probleemwolf' te mogen doden: 'Risico is te groot'
quote:Ondanks al onze communicatie en het treffen van voorzorgsmaatregelen blijft die onrust.
Gezien de gedragingen is er de dreiging dat er op korte termijn weer een (ernstig) incident kan volgen.
Als burgemeester heb ik in deze situatie waar mensen mogelijk gevaar lopen geen bevoegdheden noch enig handelingsperspectief.
ij zijn van mening dat het goed is dat deze bewuste wolf na een aantal (bijt)incidenten nu aangepakt kan worden.
Al zou het vanzelfsprekend nog veel beter zijn dat incidenten voorkomen worden, dus een wolf met afwijkend gedrag in een vroeger stadium wordt aangepakt, al is het maar om het (soms broze) draagvlak voor de wolf te behouden."
Jep, dit is een bekende plek. Wordt ook gelukkig flink gehandhaafd omdat sommige fotografen zich niet kunnen gedragen en ze voeren. En dat moet keihard aangepakt worden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.edestad.nl/lo(...)-vrees-dat-hij-te-ta
![]()
![]()
die plakjes worst zijn gewild
[ afbeelding ]
De burgermeester nietquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:16 schreef Binge-watch het volgende:
[..]
Jep, dit is een bekende plek. Wordt ook gelukkig flink gehandhaafd omdat sommige fotografen zich niet kunnen gedragen en ze voeren. En dat moet keihard aangepakt worden.
. Ik blijf het prachtig vinden.
Snap ik ook. Uiteindelijk gaan ze de paden rond dit gebied gewoon preventief afsluiten. En dat is te danken aan de mensen die zich niet kunnen gedragen.quote:
Wederom dat volkomen achterhaalde "onderzoek" van je zeker wat al ettelijke malen is gekraakt...quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef bianconeri het volgende:
koekedoosquote:Op donderdag 22 januari 2026 15:42 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De wolven populatie kan niet eens blijven uitdijen, dat is compleet onmogelijk.
Niet in Nederland en nergens dat dat kan.
Ja, de wolvenpopulatie in Nederland breidt uit, met meer roedels, welpen en een groter leefgebied, hoewel het aantal territoria stabieler lijkt te worden na een snelle groei, met onderzoekers die verwachten dat het aantal wolven nog significant kan toenemen in het noorden en oosten van het land.
Er zijn nu circa 15-16 leefgebieden, waaronder 13-14 roedels en solitaire wolven, met nieuwe roedels op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei, en het aantal schapen-aanvallen is ook fors gestegen, wat wijst op groeiende aanwezigheid en verspreiding.
Huidige situatie (2024/2025)
Aantal territoria: In 2024 waren er 11 roedels en een solitaire wolvin, maar in 2025 zien we een toename naar 13-14 roedels en 2 solitaire wolven, verspreid over 15-16 gebieden.
Nieuwe roedels: Er zijn nieuwe roedels vastgesteld op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei.
Welpen: Er worden jaarlijks nieuwe welpen geboren, wat bijdraagt aan de groei.
Toekomstverwachtingen
Meer wolven: Onderzoekers van Wageningen University verwachten een toename van 2,5 tot 6 keer het huidige aantal, wat neerkomt op zo'n 23-56 roedels.
Dat onderzoek dat al meermaals kloppend is geblekenquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wederom dat volkomen achterhaalde "onderzoek" van je zeker wat al ettelijke malen is gekraakt...
Hou toch op met je onzin.quote:Op donderdag 22 januari 2026 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
koekedoos
jij hebt geen kinderen
er blijft geen schaap over , en veulens ook niet
[..]
Goh de mens verstoord de wolf, voert de wolf en maakt de wolf meer gewend aan de mens....quote:
De mens is gewoon knettergek. Die Randstedelingen zoals @michaelmoore snappen gewoon niet hoe de natuur werkt. En dan achteraf janken dat een wolf niet meer zo schuw wasquote:Op donderdag 22 januari 2026 20:16 schreef Binge-watch het volgende:
[..]
Jep, dit is een bekende plek. Wordt ook gelukkig flink gehandhaafd omdat sommige fotografen zich niet kunnen gedragen en ze voeren. En dat moet keihard aangepakt worden.
En verder kun je ze overal op de Veluwe treffen. Ik heb nu een keer of vijf een wolf gezien daar. Ik blijf het prachtig vinden.
En waardoor zijn enkele wolven niet meer zo schuw?quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:26 schreef bloodymary1 het volgende:
Klopt inderdaad dat een wolf van nature schuw is. Dat er steeds meer tekenen zijn dat een aantal wolven in NL niet meer schuw is of een stuk minder bewijst dus dat er hier geen ruimte voor ze is. En dat worden er steeds meer, het wordt ook door gegeven aan de welpjes.
Want jij weet al het weer in heel Estland en kan dat omschrijven als -7 en geen sneeuw?quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:30 schreef StaceySinger het volgende:
Door de mand gevallen met je sneeuw.
Kan iedereen zo zien.
Op ieder weerstation dat t daar niet sneeuwt😂
Nope.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:46 schreef bianconeri het volgende:
Dat onderzoek dat al meermaals kloppend is gebleken![]()
Nederland heeft geen natuur, alleen aangelegde parkjes en dat ze die rotbeesten frikandellen voeren dat is omdat ze dan geen mensen aanvallenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:48 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De mens is gewoon knettergek. Die Randstedelingen zoals @:michaelmoore snappen gewoon niet hoe de natuur werkt. En dan achteraf janken dat een wolf niet meer zo schuw was![]()
Vertel me dat je uit de Randstad komt, zonder het te vertellen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 09:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nederland heeft geen natuur alleen parkjes en dat ze die rotbeesten frikandellen voeren dat is omdat ze dan geen mensen aanvallen
quote:Amsterdam telt meer dieren dan mensen'
Partij voor de Dieren vindt wolf in Amsterdam een 'verrijking': 'Ook ratten niet bestrijden'
Amsterdam- Zelfs als wolven aan de poorten van de hoofdstad staan, is afschieten wat Partij voor de Dieren (PvdD) betreft geen optie. Ook niet met paintballgeweren. ,,
Wolven vormen een verrijking van de natuur in Nederland en dragen bij aan een grotere biodiversiteit", schrijft de partij in het Amsterdamse verkiezingsprogramma.
Daarom moet de gemeente Amsterdam beginnen met 'goede voorlichting over het belang van de wolf aan onder meer burgers, ondernemers en scholen'. ,,
Schapenhouders en boeren krijgen voorlichting over het beschermen van hun dieren."
De partij wil ook hengelen verbieden.
quote:,,In Amsterdam wonen meer dieren dan mensen", staat in het programma.
De PvdD wil de rechten van die dieren verankeren in het beleid.
Dat betekent bijvoorbeeld meer handhaving op dierenwelzijn en stoppen met de inzet van paarden en honden bij de politie.
Linkse partijen winnen debat over Amsterdamse vleesreclame: 'Staan jullie achter de kinderen die nu doodgaan?'
Deze poster is binnenkort verboden in Amsterdam.
,,Waar mogelijk accepteren we de overlast die mensen ervaren van dieren", schrijft de partij. Wespennesten in het bos blijven ongemoeid.
Ook ratten en ander ongedierte mogen niet bestreden worden, ondanks de toenemende overlast.
Voor alle duiven in de stad, moeten duiventillen komen.
PvdD: reclameverbod voor zuivel
PvdD onderstreept eerdere voorstellen richting 18 maart. Dierentuin Artis wil de partij omvormen tot een stadspark, restaurants halen foie gras van de kaart en het reclameverbod voor vlees geldt het liefst ook voor zuivel.
Ja, ook ratten niet bestrijdenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:13 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus
hahahaha , knettergek
https://www.telegraaf.nl/(...)ijden/125753283.html
[..]
Je zou toch in je broek zeiken van de lach over zulke idioten hequote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ja, ook ratten niet bestrijden
Geweldig. Iedereen weer aan de pest, mag van de pvdd.
We hadden het eindelijk een beetje onder controle na 1000en jaren met dat blauwe gif. Maar toen kwam de eu. Nog geen 3 jaar later is zo'n beetje iedere grote stad in Europa weer veroverd door die gore ziekmakende teringlijers.
Nee, echt top dit soort partijen voor de gezondheid. Crimineel eigenlijk als je er over nadenkt.
Ratten waren rond 1600 een enorm probleem in Amsterdam.
Als havenstad zorgde de levendige handel voor een constante aanvoer van ratten, die vlooien droegen die pestepidemieën (zoals in 1601/1602) veroorzaakten.
De knaagdieren gedijden in de dichtbevolkte, vervuilde wijken, wat leidde tot tienduizenden doden en grote angst in de stad.
Pestverspreiders: Rattenvlooien brachten de builenpest over, wat leidde tot herhaalde uitbraken gedurende de 17e eeuw (1599, 1601/1602, 1617, 1624, 1635/1636, 1655/1656, 1663/1664).
Volksgezondheid: Vooral in de overvolle achterbuurten en de havengebieden, waar de armere bevolking woonde, waren ratten talrijk en vielen veel slachtoffers.
Impact: De pest ontregelde de samenleving en de economie, waarbij tijdens epidemieën vaak meer dan 10% van de bevolking stierf.
Symbool van verderf: Ratten werden gezien als dragers van de dood en symbool voor onhygiënische omstandigheden in de snel groeiende stad.
Sowieso hoeveel kinderen verongelukken jaarlijks door auto's! Gauw verbieden die gevaarlijke voertuigen!!quote:Op donderdag 22 januari 2026 14:36 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De claim dat wolven schuw zijn onderuit gehaald?
Laat me niet lachen. Als er een roofdier is dat zeer schuw is, dan is dat de wolf wel.
Je zou lachen als het niet zo triest en waar is dat ze echt een gevaar zijn voor de maatschappij/samenleving.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je zou toch in je broek zeiken van de lach over zulke idioten he
een paar bij het buikje opengetrokken kinderen is niet zo erg , als de wolf er een goed maal aan heeftquote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Sowieso hoeveel kinderen verongelukken jaarlijks door auto's! Gauw verbieden die gevaarlijke voertuigen!!
een ding is zeker het aantal toeristen in Amsterdam zal fors dalenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Sowieso hoeveel kinderen verongelukken jaarlijks door auto's! Gauw verbieden die gevaarlijke voertuigen!!
welke idioten stemmen op zulke partijenquote:Amsterdam wil de rattten ook gaan beschermen net als de wolf , voor de biodiversiteit
Hoeveel tot nu toe??quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een paar bij het buikje opengetrokken kinderen is niet zo erg , als de wolf er een goed maal aan heeft![]()
![]()
Ga je geen reactie op krijgen. Of nou ja weer een belachelijke vergelijking vast over ratten.quote:
Vlooien ook beschermenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:32 schreef bianconeri het volgende:
Of nou ja weer een belachelijke vergelijking vast over ratten.
Ratten waren rond 1600 een enorm probleem in Amsterdam.
Als havenstad zorgde de levendige handel voor een constante aanvoer van ratten, die vlooien droegen die pestepidemieën (zoals in 1601/1602) veroorzaakten.
De knaagdieren gedijden in de dichtbevolkte, vervuilde wijken, wat leidde tot tienduizenden doden en grote angst in de stad.
Pestverspreiders: Rattenvlooien brachten de builenpest over, wat leidde tot herhaalde uitbraken gedurende de 17e eeuw (1599, 1601/1602, 1617, 1624, 1635/1636, 1655/1656, 1663/1664).
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ga je geen reactie op krijgen. Of nou ja weer een belachelijke vergelijking vast over ratten.
Hij weet ook wel dat dat 0 is. Maar dat past niet in het anti-wolf straatje.
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Vlooien ook beschermen
alle toeristen krijgen een lieve rat mee naar huis
[..]
Moeten dan alle wolven en beren in heel Europa afgeschoten worden? Want ze blijven niet braaf in Roemenië, Duitsland en de Pyreneeën.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:32 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ga je geen reactie op krijgen. Of nou ja weer een belachelijke vergelijking vast over ratten.
Hij weet ook wel dat dat 0 is. Maar dat past niet in het anti-wolf straatje.
Ik leer hier veel dure woorden , Habitat, Biodiversiteit en Ecologisch Wolfbeheer , veel zelfbenoemde deskundigen op Fokquote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Moeten dan alle wolven en beren in heel Europa afgeschoten worden?
Want ze blijven niet braaf in Roemenië, Duitsland en de Pyreneeën.
En ook in die landen komen steeds meer mensen in hun habitat.
Vraag : worden er meer wolven afgeschoten in europa ??quote:AI-overzicht
In verschillende Europese landen, waaronder Roemenië, Slowakije, Zweden en Italië, worden in 2024 en 2025 grootschalig bruine beren afgeschoten vanwege toegenomen conflicten, populatiegroei en veiligheidsrisico's.
Roemenië streeft naar het doden van bijna 500 beren na dodelijke incidenten, terwijl Zweden een jacht op 20% van de populatie (ca. 500 beren) toestond.
Roemenië: Na een dodelijke aanval op een toerist is de jachtlimiet drastisch verhoogd om zo'n 500 beren (van de ca. 8.000) te elimineren wegens 'preventie'.
Zweden: De jaarlijkse berenjacht in 2024 richt zich op het afschieten van bijna 500 bruine beren om de populatie te beheren.
Slowakije: De regering gaf toestemming om ruim 350 beren af te schieten die als gevaarlijk voor de bevolking worden beschouwd.
Italië: In de regio Trentino worden beren afgeschoten na aanvallen op mensen, waaronder de in 2023 beruchte beer 'JJ4'.
Frankrijk/Noorwegen: Ook hier zijn incidenten gemeld waarbij moederberen werden afgeschoten na aanvallen op mensen.
De Europese Unie heeft de beschermde status van de wolf per maart 2025 verlaagd van "strikt beschermd" naar "beschermd".
Dit maakt het makkelijker om wolven af te schieten, met name in gebieden met veel schade aan vee.
Het besluit volgt op een sterke toename van de populatie (naar >20.000) en aanhoudende conflicten.
Belangrijke aspecten van de huidige situatie:
Verruiming afschot: Landen zoals Zweden hebben de jacht geopend om populaties te halveren.
Ook in Duitsland en Nederland wordt gekeken naar mogelijkheden om probleemwolven sneller te verwijderen.
Redenen voor versoepeling: Het aantal wolven is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld.
Er is grote maatschappelijke en politieke druk vanuit de agrarische sector vanwege gestegen aanvallen op vee (meer dan 65.000 stuks in de EU).
Hier schets je toch zelf het hele probleem? Dat tam maken wordt in geen enkel land gedaan, alleen in NL. Omdat hier teveel mensen zijn op te weinig ruimte. En dat er daardoor geen plaats is voor de wolf.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 07:52 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En waardoor zijn enkele wolven niet meer zo schuw?
Is dat door de natuur of is dat door misdragende mensen?
Precies.... Dat laatste.
[..]
Want jij weet al het weer in heel Estland en kan dat omschrijven als -7 en geen sneeuw?
Dat is alsof je voor heel Nederland 1 temperatuur en weerstype zou aanhouden![]()
![]()
Ik weet niet hoe jij die witte vlokken die uit de lucht naar beneden dwarrelen noemt?
Regen is niet wit, zonneschijn ook niet, hagel is wit maar dwarrelt niet.
En nee plaatselijk wat sneeuw gedwarrel is nog altijd sneeuw... Dat hoeft geen sneeuwstorm te maken.
Ik had eigenlijk een foto moeten maken voor figuren als jij en @:achja die direct bij alles gaan janken en zeuren.
Beter uit het raam hier lokaal denken te kijken dan dat ik dat zelf ter plekke kan![]()
![]()
Ps: Die -7 en geen sneeuw van je klopt nu wel!
Maar volgens jou zal het nu wel 0 graden zijn en flink sneeuwen zeker![]()
![]()
Ja, dat is het hele probleem. Mensen zelf.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:14 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Hier schets je toch zelf het hele probleem? Dat tam maken wordt in geen enkel land gedaan, alleen in NL. Omdat hier teveel mensen zijn op te weinig ruimte. En dat er daardoor geen plaats is voor de wolf.
Ik zou ook liever zien dat er 5 miljoen mensen minder zijn in NL, dat niet alles hoeft te wijken of beperkt te worden voor dat hysterische Natura2000 gedoe. Dan zou er plek zijn in NL voor de wolf. Maar dat is dus niet het geval.
Niet met krijsende koters in een natuurgebied gaan wandelen waar wolven zitten.quote:
Er is niet genoeg ruimte. Omdat er teveel mensen zijn en te weinig natuur. Ik vind dat ook jammer, net als jij. Maar het is nu eenmaal zo. En daar kunnen wij geen flikker aan doen. Overigens gaat het niet overal ter wereld goed, maar wel in veel landen. In de landen die ruimte hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, dat is het hele probleem. Mensen zelf.
Het gaat overal in de wereld goed, behalve in Nederland. Dat zegt vooral veel over de Nederlanders, niet over de wolf.
Er is meer dan genoeg ruimte voor wolven in Nederland. Alleen de Nederlander snapt er geen bal van en misdraagt zich.
quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:19 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, dat is het hele probleem. Mensen zelf.
Het gaat overal in de wereld goed, behalve in Nederland.
Dat zegt vooral veel over de Nederlanders, niet over de wolf.
in Nederland is landbouw belangrijker dan ratten en wolven, en dat blijft zoquote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Er is niet genoeg ruimte. Omdat er teveel mensen zijn en te weinig natuur. Ik vind dat ook jammer, net als jij. Maar het is nu eenmaal zo. En daar kunnen wij geen flikker aan doen. Overigens gaat het niet overal ter wereld goed, maar wel in veel landen. In de landen die ruimte hebben.
Alle experts geven aan dat er genoeg ruimte is in Nederland. En ook meer dan genoeg prooidieren.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Er is niet genoeg ruimte. Omdat er teveel mensen zijn en te weinig natuur. Ik vind dat ook jammer, net als jij. Maar het is nu eenmaal zo. En daar kunnen wij geen flikker aan doen. Overigens gaat het niet overal ter wereld goed, maar wel in veel landen. In de landen die ruimte hebben.
Nee ook niet. Landbouw wordt ook weggepest, want natura2000.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
in Nederland is landbouw belangrijker dan ratten en wolven, en dat blijft zo
ja prooidieren zat,quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Alle experts geven aan dat er genoeg ruimte is in Nederland. En ook meer dan genoeg prooidieren.
moet ook je moet ze soms flink afschietenquote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:31 schreef bloodymary1 het volgende:
22 januari 2026/Italië
De herclassificatie van de wolf in Italië is officieel, het decreet is gepubliceerd in het Staatsblad. Ispra heeft de “nieuwe” afschotquota opgesteld
Het proces dat vorig jaar op Europees niveau is gestart, is afgerond met het decreet tot wijziging van de Habitatrichtlijn in Rome. De publicatie in het Staatsblad betekent dat de wolf daadwerkelijk is gedegradeerd van “strikt beschermde” tot “beschermde” diersoort. Dit is wat er verandert
ROME. De wolf is officieel gedegradeerd van “strikt beschermde” tot “beschermde” diersoort. Dit is het resultaat van een proces dat vorig jaar op Europees niveau is gestart en vervolgens door de verschillende lidstaten is overgenomen.
https://www.ildolomiti.it/politica/2026 ... battimento
Zelfs in Italië wordt aan beheer gedaan.
Je leest echt te veel sprookjes.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja prooidieren zat,
dat is nu juist het probleem
prooikinderen ook
Waar kan ik een lijst vinden van al die experts?quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:26 schreef bianconeri het volgende:
Alle experts geven aan dat er genoeg ruimte is in Nederland.
Geen probleem voor de natuurvrienden. Zolang kinderen van iemand anders maar het risico lopen om kapotgebeten te worden is het allemaal acceptabel voor deze miserabele mensen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 13:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja prooidieren zat,
dat is nu juist het probleem
prooikinderen ook
quote:PvdD wil minder straatverlichting, daarnaast ratten en duiven redden in onze hoofdstad
Een Amsterdamse wethouder voor Dierenrechten, wil minder verlichting in de openbare ruimte, stoppen met de inzet van politiepaarden en klimaatneutraal zijn in 2030.
Het woord aarde wordt voortaan met de hoofdletter A geschreven.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De partij wil af van de inzet van politiepaarden en -honden, net als de jacht op grond van de gemeente.
De Waterleidingduinen moeten jachtvrij worden en er mogen geen damherten meer worden afgeschoten.
Vissen wordt verboden in gemeentelijke wateren en er worden geen ratten of duiven meer gedood.
Voor laatstgenoemden komt er zelfs een duiventeam dat gewonde duiven actief opspoort, verzorgt en weer terugplaatst.
Kinderboerderijen moeten stoppen met het fokken en slachten en nemen alleen nieuwe dieren als zij opvang nodig hebben.
Artis moet een stadspark worden met ruimte voor gespecialiseerde dierenopvang.
We putten de Aarde uit, dus is het hoog tijd voor actie.
Het gebruik van nieuwe grondstoffen wordt minimaal gehalveerd."
In de eigen organisaties van de gemeente, wordt alleen nog plantaardig gegeten.
De partij wil een verbod op houtstook, vanwege de uitstoot van fijnstof. Uitzicht op drie bomen
Elke Amsterdammer moet vanuit huis uitzicht hebben op minimaal drie bomen en op maximaal 300 meter afstand is er een park, een natuurgebied of een groene, koele plek.
Er mag niet verder gebouwd worden in het groen.
In natuurgebieden zoals het Flevorpark, 't Twiske en de Gaasperplas komen strengere regels om geluidsoverlast en lichtvervuiling tijdens festivals tegen te gaan.
Donkerte is een groot goed. De openbare ruimte kan vaak met veel minder verlichting af."
De partij wil uitspreken dat Palestina een onafhankelijke staat is en roept de landelijke overheid op om dit ook te doen.
quote:Zorgen over toename verwarde personen in Amsterdam, oplossing nog altijd ver weg
Jippie 22-01-2026 12:57 print
Het aantal verwarde personen in Amsterdam neemt al jaren toe en een oplossing lijkt ver weg.
Uit intern onderzoek van het Leger des Heils blijkt dat zo'n 65 procent van de mensen die naar de opvanglocaties komen verward gedrag vertoont.
Na een reeks zeer gewelddadige incidenten in Amsterdam werd er een centraal meldpunt voor verward gedrag geopend, en ook wordt er al anderhalf jaar gesproken over zogeheten time-out woningen, waar overlastveroorzakers een intensieve behandeling krijgen.
Maar die woningen zijn er nog steeds niet, terwijl de problemen dus alleen maar toenemen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |