en volgend jaar zijn er weer meer, en dan weer meer, en dan is er paniek bij de ambtenarenquote:Op woensdag 31 december 2025 09:50 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Als je dit dus ziet als een “bedrijfsongeval”, dan geef je geen ene flikker om dieren.
Die is hier dus ook even gezellig op bezoek geweest.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit laat toch wel zien dat wolven zich prima door Nederland kunnen verplaatsen. Deze wolf vertrok van de Hoge Veluwe, liep in 3 maanden, ongezien (niemand heeft volgens mij een gezenderde wolf gemeld), ruim 2500 km, en lijkt te settlen op de Utrechtse Heuvelrug. Twee keer de IJssel over gezwommen, meerdere snelwegen overgestoken.
Blauw = nachtelijke verplaatsing
Groen = verplaatsing overdag
[ afbeelding ]
https://www.wur.nl/nl/nieuws/update-onderzoek-naar-wolven-prooidieren-en-mensen
Mooi onderzoek!quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dit laat toch wel zien dat wolven zich prima door Nederland kunnen verplaatsen. Deze wolf vertrok van de Hoge Veluwe, liep in 3 maanden, ongezien (niemand heeft volgens mij een gezenderde wolf gemeld), ruim 2500 km, en lijkt te settlen op de Utrechtse Heuvelrug. Twee keer de IJssel over gezwommen, meerdere snelwegen overgestoken.
[ afbeelding ]
Jammer dat hij niet even aangeklopt heeft voor een kopje thee en een lamskoteletje?quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die is hier dus ook even gezellig op bezoek geweest.
sprong dus over een hek van 2 meter hoogquote:Op donderdag 8 januari 2026 14:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die is hier dus ook even gezellig op bezoek geweest.
Wat zegt dat dan? Dat is toch wel bekend dat ze zulke afstanden afleggen en rivieren en snelwegen overbruggen? Dat doen wilde dieren doorgaans altijd, jagers zeker.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
Jagers steken rivieren en snelwegen over?quote:Op donderdag 8 januari 2026 17:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat zegt dat dan? Dat is toch wel bekend dat ze zulke afstanden afleggen en rivieren en snelwegen overbruggen? Dat doen wilde dieren doorgaans altijd, jagers zeker.
Lekker idee dat het beest bijna bij mij door de tuin gelopen is.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lekker idee dat het beest bijna bij mij door de tuin gelopen is.
Hij chillde hem ook veel op de Veluwezoom. Ik ben daar meerdere keren per week en heb de afgelopen jaren toch maar twee keer een wolf gezien. Af en toe zie ik ook sporen, deze week nog in de sneeuw. Ben niet zo bang voor de wolf, maar m’n hond neem ik niet meer mee naar rustige plekken in het bos en helemaal niet meer naar het losloopgebied en dat vind ik wel jammer.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ene jantje heeft het spoor nog wat duidelijker in kaart gebracht.
En je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de meest militante woven-wappies zelf op veilige afstand wonen
[ x ]
[ afbeelding ]
Wel hard gelachen om dit "nieuws" wat heel veel mensen natuurlijk al wisten.quote:Op donderdag 8 januari 2026 14:37 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[ afbeelding ]
Want wat gebeurt er exact als de wolf door jouw tuin liep?quote:Op vrijdag 9 januari 2026 16:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ene jantje heeft het spoor nog wat duidelijker in kaart gebracht.
En je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat de meest militante woven-wappies zelf op veilige afstand wonen
[ x ]
[ afbeelding ]
Niksquote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want wat gebeurt er exact als de wolf door jouw tuin liep?
als ie geen lammetkje of schapen of veulens heeft helemaal nietsquote:Op zaterdag 10 januari 2026 07:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Want wat gebeurt er exact als de wolf door jouw tuin liep?
Mooizo, weer een minder.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Dode wolf in tuin.
Dode wolf gevonden in Epe
Gepubliceerd op 11 januari 2026 om 17:10
EPE - (Wissel) – In de vroege ochtend van vandaag is in een tuin in het buurtschap Wissel opnieuw een dode wolf aangetroffen.
Het dier lag dicht bij de Boerweg; de eerste aanwijzingen duiden erop dat het roofdier bij een aanrijding op deze weg gewond is geraakt en zich vervolgens in de tuin heeft gesleept, waar het aan zijn verwondingen is overleden. De politie was ter plaatse en kwalificeerde het incident als een onopzettelijke aanrijding.
Wow. Dat is best wel... veel.quote:Op zondag 11 januari 2026 18:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Gedood door wol(f)ven
8 Damherten
7 Runderen
1 Geit
4 Alpaca's
5 Moeflons
6 Pony's
439 (!) schapen
Maar een basisschool dicht omdat wolf. Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?quote:Op maandag 12 januari 2026 14:32 schreef deedeetee het volgende:
Daar hebben we weer zo'n schuwe wolf...
Sommige mensen blijven maar stug vol houden dat wolven helemaal niet voor problemen zorgen. Echnie hoor![]()
:
Was het maar zo'n feest.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar een basisschool dicht omdat wolf. Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?
en al vreten er twee op wat dan nogquote:Op maandag 12 januari 2026 15:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar een basisschool dicht omdat wolf.
Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?
Nee hoor dat denken ze vast niet.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:31 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maar een basisschool dicht omdat wolf. Denken ze dat de wolf op een hele kudde krijsende blagen af gaat rennen en al die kinders een voor een verscheurd in een soort van purge ofzo?
Ja, vond ik ook wel, maar je moet het ook in perspectief zien, er zijn nog steeds bijna 400.000 schapen in Nederland. Vraag me af hoeveel incidenten dit waren, het scheelt nogal of het gemiddeld per incident 5 schapen waren of 20.quote:
raar hequote:Op zondag 11 januari 2026 18:34 schreef bloodymary1 het volgende:
11 januari 2026/Uitslagen BIJ12
1 oktober 2025 t/m 20 november 2025
Gedood door wol(f)ven
8 Damherten
7 Runderen
1 Geit
4 Alpaca's
5 Moeflons
6 Pony's
439 schapen
quote:AI-overzicht
Het aantal moeflons op de Hoge Veluwe is drastisch afgenomen door de komst van de wolf; waar er in 2021 nog zo'n 220 rondliepen, zijn er nu nog maar ongeveer 40 over,
omdat bijna de hele populatie is gedood door wolven, schrijft de parkdirectie in een nieuwsbrief.
De overgebleven moeflons zijn in een afgebakend gebied geplaatst om ze te beschermen.
Wolven doden regelmatig damherten; recente cijfers laten zien dat er in een periode van circa 7 weken (okt-nov 2025) 8 damherten door wolven zijn gedood, naast schapen en andere dieren. Het exacte aantal varieert per periode en locatie, maar uit DNA-onderzoek blijkt dat wolven in Nederland regelmatig (niet alleen jonge of zwakke dieren) damherten en edelherten doden, hoewel schapen vaker het slachtoffer zijn.
Recente voorbeelden van damherten gedood door wolven:
Oktober - November 2025: 8 damherten gedood, bevestigd via DNA-onderzoek.
Augustus 2025: Wolven doodden op de Hoge Veluwe in vier weken tijd zeven volwassen edelherten (een ander herttype).
Oktober 2021: In dierenpark Hengelhoef werden mogelijk 15 herten gedood door een wolf.
quote:Van 7 oktober tot en met 12 november vorig jaar ontving BIJ12 in totaal 83 meldingen van mogelijke wolvenaanvallen.
Uit het DNA-onderzoek bleek dat in 72 gevallen de wolf daadwerkelijk de dader was.
Naast schapen werden ook zes alpaca's, drie pony's, vijf moeflons, acht damherten en één geit gedood, waardoor in totaal 189 schapen het leven verloren door wolvenbeten.
Hahahahahahaha.quote:Op maandag 12 januari 2026 15:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee hoor dat denken ze vast niet.
Komt het niet in je op dat er b.v. ook kinderen zijn die in hun uppie naar school wandelen of fietsen en onderweg in een stille straat dan opeens een wolf voor zich zien ? Of een moeder met kind naar school wandelt en gelijk ff de hond meeneemt waarvan de wolf denkt dat dit wel een gemakkelijk prooi is ?
Maar dat kan volgens jou natuurlijk ook nooit een probleem geven want wolven vallen nooit en te nimmer kinderen of honden aan. Knijp jij je ogen maar stijf dicht hoor.![]()
Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat het zo'n vaart zou lopen. Maar dat de school wél rekening hield met problemen - zeker met bezorgde ouders - dat verbaast me niks.
nu zijn honden verboden in het bos vanwege de stikstofquote:Op maandag 12 januari 2026 18:10 schreef bianconeri het volgende:
Echt zo kansl1oos. Alleen in NL.
Een school dicht omdat er een wolf in de buurt was haha
kunne de ze niet een flesje meenemen voor de honden plas?quote:Maatregelen:
Aanlijnplicht: In bepaalde gebieden moeten honden verplicht aangelijnd zijn, zoals bij Hoek van Holland.
Gedeeltelijke afsluiting: Soms wordt een deel van het bos verboden voor honden, zoals in het Ulvenhoutse bos.
Er zijn enkele duizenden wilde zwijnen in Nederland, voornamelijk geconcentreerd op de Veluwe en in De Meinweg, maar de populatie groeit en verspreidt zich buiten deze aangewezen gebieden naar provincies als Noord-Brabant, Limburg en Overijssel, ondanks een nulstandbeleid.
Schattingen lopen uiteen; zo werden in 2021 in Gelderland bijna 6000 zwijnen geteld.
De populatie is snel gegroeid door zachte winters en goed voedselaanbod, wat leidt tot meer conflicten en faunaschade.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |