Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 @PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022 @Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.
Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op woensdag 10 december 2025 21:36 schreef Cassa95 het volgende: De drie nog te vinden lijstverlaters moeten in deze lijst zitten (die nog niet uit het script zijn gekomen, of al in de lijst van 123 nummers staat):
SPOILER
Nog 2 dus
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Dus Teenage Kicks, Love Myself en Links Rechts. Dat kon erger.
Rondé was voor mij wel echt nieuw, maar ik ging even kijken naar artiesten die al andere uitvallers hadden, daar zaten ze al eens tussen. Die hype is weer klaar.
Die nieuwe Sade is wel een stuk leuker dan Your Love Is King. Dat vind ik eigenlijk wel een fijne ontdekking. Fortnight is eigenlijk ook wel een puike plaat.
Op woensdag 10 december 2025 21:43 schreef Mexicanobakker het volgende: Rondé was voor mij wel echt nieuw, maar ik ging even kijken naar artiesten die al andere uitvallers hadden, daar zaten ze al eens tussen. Die hype is weer klaar.
Ook wel stukje keuzelijsteffect. Ze hebben een flinke uitbreiding gehad en dat is nu funest omdat de stemmen meer gesplitst worden. Al halen mijn favorieten het sowieso nooit
Ben ook de nieuwkomers aan het luisteren. Alex Warren vind ik niet slecht, beetje generiek maar luistert lekker weg. Ordinary is denk ik wel de beste van de vier, heeft het meest een eigen sound.
Op woensdag 10 december 2025 21:49 schreef DecoAoreste het volgende: Ben ook de nieuwkomers aan het luisteren. Alex Warren vind ik niet slecht, beetje generiek maar luistert lekker weg. Ordinary is denk ik wel de beste van de vier, heeft het meest een eigen sound.
Verschrikkelijke platte productiepop. Ordinary overstijgt het iets. Imagine Dragons maar dan nog platter.
Maar goed, elk zijn ding
Oh wow, het veranderde nog even in een heel evenement. Nou ja die drie die weg passen nu niet bepaald op het lijstje van n00bie. Dus dat is wel prima zo.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
Ik vin die twee nieuwe Facda's eigenlijk wel prima te pruimen @Tussle266
Komen gewoon ruim bij de beste 2000 in de ranking
Die Amsterdam kan ik echt niet aan, ook als ik niet die versie van Brel eerder had gekend. Die andere is op de schaal van Facda nog redelijk, maar ja, dat zou dan plek 4000 voor mij betekenen of zo.
[..] Die Amsterdam kan ik echt niet aan, ook als ik niet die versie van Brel eerder had gekend. Die andere is op de schaal van Facda nog redelijk, maar ja, dat zou dan plek 4000 voor mij betekenen of zo.
Amsterdam vind ik wel een aardige vertolking, die Brel zit ook dicht tegen mijn Top 2000 aan
[..] Imagine Dragons maar dan zonder dat irritante gegalm en misplaatst bombast. Oftewel iets beter.
Maar ik zou er niet zelf op stemmen nee. Er zijn genoeg betere singer-songwriters, ook binnen de lijst al.
Het is ook vooral dat 4 echt te veel eer is. Eentje had ik al een stuk beter kunnen accepteren.
Die nieuwe Dolly had voor mij niet gehoeven. Echt vervelend is het niet, middenmotertje. Maar Dolly had t niet nodig, zeg maar.
Op woensdag 10 december 2025 22:02 schreef Tussle266 het volgende: Pink Pony Club is gewoon zonder keuzelijst erin gekomen he. Het is zo nu en dan gewoon mogelijk voor platen ouder dan 11 maanden.
4 stuks dan? De 2 voetballers, S. Straat en Pink Pony Club? Oh en Marco natuurlijk, 5 dus.
Overigens dus wel maar 2 van die keuzelijsttoevoegingen erbij gekomen toch? Frenna heeft t niet gered in ieder geval
Die vrouwen halen het niveau van de nieuwkomers wel aardig omhoog trouwens. Zit wel veel tussen de 800 en 1800 daardoor. Maar ja, ook wel heel veel totaalbagger erbij. Ik denk dat zowel aan de bovenkant als aan de onderkant verlies is geleden, maar misschien krijgen we niet de grootste daling ooit.
Ik brand een kaarsje voor Tim Hardin en Crowded House. Curtis Mayfield was toch altijd maar een lullige single en niet de albumversie, dat verlies valt nog wel te verteren.
Weinig leuk spul tussen de nieuwkomers. Nederland is weer een smakelozer land geworden.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef Cassa95 het volgende: Ordinary is pop-perfectie met enorme refo-sound en grote fanschare. Die kun je niet anders dan steengoed vinden.
Als ie de galmmachine uit had gezet had het wellicht leuk kunnen zijn.
Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende: Ik brand een kaarsje voor Tim Hardin en Crowded House. Curtis Mayfield was toch altijd maar een lullige single en niet de albumversie, dat verlies valt nog wel te verteren.
Weinig leuk spul tussen de nieuwkomers. Nederland is weer een smakelozer land geworden.
Ja die singleversie van Move On Up is wel een stukje minder he?
Op woensdag 10 december 2025 22:02 schreef Tussle266 het volgende: Pink Pony Club is gewoon zonder keuzelijst erin gekomen he. Het is zo nu en dan gewoon mogelijk voor platen ouder dan 11 maanden.
en voor zover ik weet zelfs zonder gecoordineerde stemactie!
[..] Toch een beetje als alleen de eerste helft van een voetbalwedstrijd kijken.
Daar had ik gisteren wel vrede mee kunnen hebben.
weet iemand trouwens waar is it a crime vandaan komt? vind dat op her eerste gezicht wel de meest opvallende toevoeging, staat naar mijn idee al jaren op de keuzelijst omdat op gegeven moment het halve oeuvre van Sade er aan toe was gevoegd, en heeft ook nog nooit eerder in de lijst gestaan
Op woensdag 10 december 2025 22:13 schreef hihohaswessam het volgende: weet iemand trouwens waar is it a crime vandaan komt? vind dat op her eerste gezicht wel de meest opvallende toevoeging, staat naar mijn idee al jaren op de keuzelijst omdat op gegeven moment het halve oeuvre van Sade er aan toe was gevoegd, en heeft ook nog nooit eerder in de lijst gestaan
Vast een leuk tiktokfilmpje mee gemaakt.
[..] en voor zover ik weet zelfs zonder gecoordineerde stemactie!
De laatste waarbij dat gebeurde is voor mijn gevoel 505.
En die reacties van hem eronder ook, wat een vent.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op woensdag 10 december 2025 22:21 schreef Cassa95 het volgende: Is Joling de enige artiest die enkel in de eerste en laatste Top 2000 stond? Sowieso langste tijd tussen twee noteringen. Allemaal records.
Ik weet niet wie de meest recente is die alleen de eerste en in Top 2000 zoveel stond, kun je nagaan. Dat moet van jaren geleden zijn dat dat nog eens gebeurde.
SPOILER: Re-entries
SPOILER: Nieuwe binnenkomers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eens kijken wat dat rekenkundig gaat brengen.
De index gaat 20 punten achteruit, wat betekent dat we nog altijd net onder de 2000 zitten met gemiddelde noteringen. We danken de vrouwen op de midcard.
Het is daarmee de 3e slechtste gifjesdag voor mij, 2018 en 2020 waren pijnlijker. En hierbij is van belang dat alles ook een beetje naar boven is afgerond, als we meenemen dat elke notering het gemiddeld 50 slechter doet van de nieuwe op Messy en de 3 4800s na, dan hebben we nog een index van 1.5 slechter. Dan komen we op het niveau van de lijst van 2015 uit.
Lesbische Liga is heel hard voor Chappell gegaan, vermoed dat daar een heel deel vd stemmen vandaan komt
[..] Dankzij dit soort zure reacties ga je bijna de lijst nog leuker vinden, hè?
Ik lees ook al dagen overal dat de top 10 zo ellendig is, omdat hij spannend en verfrissend moet zijn. Dan denk ik: daar hebben we die heidevolklijst met z'n gekunstelde regeltjes al voor. Dan vind ik de Top 2000 gelijk weer een stuk fijner.
[..] Lesbische Liga is heel hard voor Chappell gegaan, vermoed dat daar een heel deel vd stemmen vandaan komt
Dat lijkt me ook dat dat van daar uit komt ja
[..] Ik lees ook al dagen overal dat de top 10 zo ellendig is, omdat hij spannend en verfrissend moet zijn. Dan denk ik: daar hebben we die heidevolklijst met z'n gekunstelde regeltjes al voor. Dan vind ik de Top 2000 gelijk weer een stuk fijner.
De enige keren dat ik de top 10 niet prima vond, is toen Claudia en/of de boeren hem kwamen vervuilen.
[..] De enige keren dat ik de top 10 niet prima vond, is toen Claudia en/of de boeren hem kwamen vervuilen.
Dat zijn wel met afstand de 2 zwakste die daar hebben gestaan volgens mij ja
Dermot vond ik ook niet groots, maar wel een stukkie beter. En Someone Like You ben ik ook niet kapot van.
[..] En ik vond het een prachtig eerbetoon maar 3x Ramses was wel een beetje veel van t goede in 1 top 10. Van enig welke band of artiest overigens
Waarbij ik wel vind dat Laat Me en Pastorale verreweg zijn 2 beste zijn
[..] True, we hadden ook een tijdje 3x Pink Floyd in de top 10. Prima muziek maar dat sloeg nergens meer op.
Dat sloeg wel ergens op want mijn favoriete Pink Floyd-nummer stond toen in de top 10
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Nog even over Dave Chappell Roan wel en Frenna en Donnie niet. Wat zou nu de aanleiding zijn om toe te voegen? Ik denk steeds meer dat het gewoon mailbomben is. Ze zagen heus na 3 dagen wel dat Chappell en Sophie er goed voor stonden en Frenna en Donnie mogelijk maar matig. Dus dreigmails sturen is dan volgens mij de meest logische verklaring.
We hebben een terugkeer van Natalia Imbruglia met Torn, na een jaartje afwezigheid. En nemen afscheid vanaf positie 1374 van Bob Marley & The Wailers met Is This Love.
We hebben een terugkeer van Natalia Imbruglia met Torn, na een jaartje afwezigheid. En nemen afscheid vanaf positie 1374 van Bob Marley & The Wailers met Is This Love.
Stop de tijd.
Dit verbetert de index met een puntje, want Torn stond op 1278 en Is This Love slechts op 3778. Dan eindigt ie dus inderdaad rond de 1997. Een slecht jaar, maar hoogstens net zo slecht als 2018 en 2020, niet nog erger. En met hopelijk weinig favorieten meer in de gevarenzone nu ze er bijna allemaal weg zijn zal ik de eerste nacht niet al te veel missen. Het is te hopen dat de Carpenters, R.E.M. en Duncan heel vroeg in die nacht of op 25 december zijn.
Grace, Blackstar en Fight For Your Right zouden daar ook wel terecht kunnen komen. Die laatste 2 waan ik wel redelijk veilig, Grace verbaast me eigenlijk dat die niet weg is.
Op donderdag 11 december 2025 08:32 schreef Cassa95 het volgende: Dit was trouwens zeker de laatste verrassing, want ik heb nu 2000 verschillende namen en rugnummers met een JAAAAA gifje
Er zijn opvallend veel hoge uitvallers dit jaar, voornamelijk van bekende artiesten ook. Heb je daar een verklaring voor?
Dat estafettestemmen is wel echt een ding dit jaar ineens he? Wat Eagles-fans kunnen, kunnen wij ook dachten ze bij FU2, Bob, Sjors, Queen en zo verder.
Artiesten met hoge uitvallers, die andere platen terug zien komen, is inderdaad niet uit te leggen. Mogelijk dat het aantal stemmen flink verschilt dit jaar t.o.v. vorig jaar? Hele andere groepen stemmers door acties?
Op donderdag 11 december 2025 08:37 schreef Tussle266 het volgende: Dat estafettestemmen is wel echt een ding dit jaar ineens he? Wat Eagles-fans kunnen, kunnen wij ook dachten ze bij FU2, Bob, Sjors, Queen en zo verder.
Bij U2 vallen er gewoon wel zo'n beetje de X laagste uit toch?
Op donderdag 11 december 2025 08:38 schreef Cassa95 het volgende: Uitvallers uit de top 1500: 20 (vorige vijf jaren: 6, 5, 4, 4, 5) Uitvallers uit de top 1400: 15 (vorige vijf jaren: 4, 4, 2, 3, 5)
Dat is inderdaad ongelofelijk. Voor veel zonder echt duidelijke verklaring.
Daar zit ook zo'n beetje het grote verschil met de afgelopen jaren. Als je die uitvallers wegdenkt hebben we 8 of 9 extra binnenkomers, dat is verwaarloosbaar. Het is opvallend dat het grootste deel van die extra binnenkomers juist deze platen wegdrukt, dat is onevenredig veel.
Op donderdag 11 december 2025 08:38 schreef Cassa95 het volgende: Uitvallers uit de top 1500: 20 (vorige vijf jaren: 6, 5, 4, 4, 5) Uitvallers uit de top 1400: 15 (vorige vijf jaren: 4, 4, 2, 3, 5)
Dat is wel veel ja. Nog wel onder voorbehoud of ze bij de Radio 2 geen fout hebben gemaakt met de tool. Zijn volgens mij wel vaker nummers die er uiteindelijk wel in stonden, maar volgens die tool niet.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Dat is wel veel ja. Nog wel onder voorbehoud of ze bij de Radio 2 geen fout hebben gemaakt met de tool. Zijn volgens mij wel vaker nummers die er uiteindelijk wel in stonden, maar volgens die tool niet.
Ik kan me alleen Breathe/Shackles herinneren
Eigenlijk vind ik alleen Mekkelmoor en de chump niet heel raar, en dat zijn wel direct nummer 1 en 3 op de lijst. Als de Sophiestraat volgend jaar wordt afgesloten, kan je dat weer krijgen. Dit jaar op 600, volgend jaar op 2600. Om over de soepboer van Bolnes nog maar te zwijgen.
Op donderdag 11 december 2025 09:09 schreef TLC het volgende: Volgens mij heb ik er twee jaar geleden nog op gestemd, dit keer niet maar nu staan ze er toch in
Dans je de hele nacht met mij
van de Sjonnies
Had je een drankje te veel op?
Ja, Radio 2 speelt spelletjes met ons. Ik telde volgens mij 7 albumsluiters bij de binnenkomers. Doe je er een keer niets mee..
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
Dat is wel redelijk bijzonder ja Aan de andere kant ga je dat de komende jaren wellicht meer krijgen met al die stemacties. Die zijn namelijk inwisselbaar, dit jaar door een actie (hoog) in de lijst, volgend jaar vergeten en ingewisseld voor de volgende actie
[..] Dat is wel redelijk bijzonder ja Aan de andere kant ga je dat de komende jaren wellicht meer krijgen met al die stemacties. Die zijn namelijk inwisselbaar, dit jaar door een actie (hoog) in de lijst, volgend jaar vergeten en ingewisseld voor de volgende actie
Maar de meeste nummers die nu zijn uitgevallen lijken geen stemacties.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan heb je als eerst twee duidelijke acties (Macklemore en Quincy)
Recente hits die helemaal wegzakken • Douwe Bob (alledrie van hem weg) • Flemming (onderste twee van hem weg) • Harry Styles (onderste twee van hem weg) • Ronde (onderste twee weg) • Di-Rect (onderste weg, twee anderen terug)
Fans die kleur bekennen: • Swifties maken een keer een schifting en schrappen een paar hits van hun lijstje • Directioners kiezen massaal voor Night Changes die vorig jaar zonder keuzelijst binnenkwam en laten deze liggen.
Artiesten waar klappen vallen: • U2 (zes van de onderste zeven weg) • Beatles (zes van de onderste twaalf weg) • Elvis Presley (vier van de onderste acht weg) • Billy Joel: (twee van de onderste drie weg, ondanks of dankzij Piano Man) Deze voelen soms willekeurig, waarschijnlijk net teveel andere nummers geprobeerd te redden die rond 1800 stonden?
Blijven nog over: • Queen (+3 en -3), maar dat dan van onder bekeken de nummer 1, 5 en 13 de lijst verlaten is heel vreemd. • Ilse DeLange - I'm Not So Tough. Afgelopen twee edities gestegen en al 20+ jaar in de lijst. Het nummer van haar eronder houdt het wel vol.
Douwe is denk ik toch een beetje gecanceld door het incident wat in de media is aangedikt door Yesilgoz gecombineerd met dat ie er niet zo lekker op stond rondom de bedreigingen aan het adres van Niels tijdens de stemweek. Eigenlijk aan beide kansen van het spectrum stond ie er niet zo lekker op. Wellicht dat dat ook die met MEAU heeft genekt (en misschien zelfs dat duet met Sera), die had ik anders eigenlijk wel verwacht.
Op donderdag 11 december 2025 09:33 schreef Mexicanobakker het volgende: Douwe is denk ik toch een beetje gecanceld door het incident wat in de media is aangedikt door Yesilgoz gecombineerd met dat ie er niet zo lekker op stond rondom de bedreigingen aan het adres van Niels tijdens de stemweek. Eigenlijk aan beide kansen van het spectrum stond ie er niet zo lekker op. Wellicht dat dat ook die met MEAU heeft genekt (en misschien zelfs dat duet met Sera), die had ik anders eigenlijk wel verwacht.
Douwe kan je toch ook niet serieus meer nemen na het gedoe met het sinterklaasjournaal
Don't follow me. I am lost too . When everything feels like the movies Yeah, you bleed just to know you're alive
Op donderdag 11 december 2025 09:33 schreef Mexicanobakker het volgende: Douwe is denk ik toch een beetje gecanceld door het incident wat in de media is aangedikt door Yesilgoz gecombineerd met dat ie er niet zo lekker op stond rondom de bedreigingen aan het adres van Niels tijdens de stemweek. Eigenlijk aan beide kansen van het spectrum stond ie er niet zo lekker op. Wellicht dat dat ook die met MEAU heeft genekt (en misschien zelfs dat duet met Sera), die had ik anders eigenlijk wel verwacht.
Maar zodra alle kinderen van Douwe oud genoeg zijn om te stemmen dan komt hij natuurlijk makkelijk met een aantal nummers in de top100
Is er iets wat jullie echt missen? Ik had Undressed eigenlijk wel verwacht, maar dat zal volgend jaar wel rechtgezet worden. Van de keuzelijsttoevoegingen denk ik dat ik Chocolate (want 1975 en nog op 0) het meest opvallend vind missen.
Op donderdag 11 december 2025 10:28 schreef Tussle266 het volgende: Is er iets wat jullie echt missen? Ik had Undressed eigenlijk wel verwacht, maar dat zal volgend jaar wel rechtgezet worden. Van de keuzelijsttoevoegingen denk ik dat ik Chocolate (want 1975 en nog op 0) het meest opvallend vind missen.
Ja ik had die en An Ocean In Between wel echt verwacht. Winning was ook wel een beetje hoop, ik dacht al dat dat spannend ging worden.
Dat Mani dood was is nauwelijks in het nieuws geweest.
Claude vind ik de grootste verrassing, paar anderen uit dit jaar volgen volgend jaar wel zoals Gaga, Sombr, Bente/Blof en Tame Impala. Van de nieuwe keuzelijsttoevoegingen had ik Morgan Wallen, Shaboozey en Luna nog wel kans gegeven. Van de overige toevoegingen positief verrast dat het aantal Nederlandse feestlallers niet echt groeit behalve Karst. En iets anders recent alternatiefs als Sam Fender, The XX, Foals of The 1975 had ik inderdaad wel verwacht.
Op donderdag 11 december 2025 10:28 schreef Tussle266 het volgende: Is er iets wat jullie echt missen? Ik had Undressed eigenlijk wel verwacht, maar dat zal volgend jaar wel rechtgezet worden. Van de keuzelijsttoevoegingen denk ik dat ik Chocolate (want 1975 en nog op 0) het meest opvallend vind missen.
Ik mis m persoonlijk absoluut niet maar had Samuel Welten hier al wel verwacht
Morgan Wallen ken ik niet (ik heb altijd wallen, niet alleen morgen, hihaho) maar ik heb wel een Zuid-Afrikaanse band genaamd De Wallen ooit een paar keer live gezien.
Zangtechnisch legt die Morgan Wallen de meeste van die fopcountryzangers wel over de knie, dus als het dan toch moet is het jammer dat we aan Luuk met de kammetjes vast blijven zitten en dat die niet geruild hebben.
Op donderdag 11 december 2025 11:54 schreef Homdeck het volgende: Uptown Girl vliegt er voor de 4e keer uit, maar dit zal ongetwijfeld vaker kunnen. Weet iemand wat het record is?
As Long as You Follow haalt de zes.
Op donderdag 11 december 2025 11:54 schreef Homdeck het volgende: Uptown Girl vliegt er voor de 4e keer uit, maar dit zal ongetwijfeld vaker kunnen. Weet iemand wat het record is?
[..] De kwaliteit van de lijst holt met het jaar verder achteruit.
Achja er staat erger in dat dat liedje zullen we maar zeggen.
[..] Ja ik had die en An Ocean In Between wel echt verwacht. Winning was ook wel een beetje hoop, ik dacht al dat dat spannend ging worden.
Dit is voor mij ook de grootste verrassing. Jammer want ik vind het de beste TWOD en daarbij kan het ook niet veel goeds voor hun andere noteringen betekenen
Op donderdag 11 december 2025 12:42 schreef Tussle266 het volgende: 30 december dus. Ik kijk wel uit naar uurtjes met 2x s&f en 2x marco. Dat worden echt topuurtjes op deze plek.
Mooie momenten voor de boodschappen, douchen, hond uitlaten of bijslapen
ANALYSE NIEUWE BINNENKOMERS EN TERUGKEERDERS (127 stuks)
Ik heb ze weer onderzocht en gecategoriseerd voor jullie:
De vrije keuzes uit dit jaar, met veel vrouwen (9):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De vrije keuzes door acties (6), met een herintreder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De recente hits, nieuw op de keuzelijst (27):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De oude favorieten, maar nieuw op de keuzelijst (16):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwe binnenkomers, al zichtbaar in de Extra 500 van 2023 (6):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overige nieuwe binnenkomers (11):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan de 52 overige herintreders, naast Vrij Zijn, met eerst degene die maar één jaar gemist hebben en dus voor het laatst in 2023 present waren (26):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan de 21 die in 2023 wel in de Extra 500 stonden en nu de lijst terug in zijn gestegen (21):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En tot slot nog een aantal die niet in 2023 (en dus ook niet in 2024) zichtbaar waren, maar nu bonussen ontvangen (5):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En aangezien dit wel veel focus had op de keuzelijst en het laatste jaar dat het nummer genoteerd stond, hier nog een extra maal alle DABs waarvoor we een lichtje kunnen opsteken:
SPOILER
[ Bericht 0% gewijzigd door Cassa95 op 12-12-2025 09:02:30 ]
Op donderdag 11 december 2025 13:29 schreef Cassa95 het volgende: Als men nog extra redenen weet, geef het dan door. Dan is 'ie af voor 'ie in de OP staat voor altijd
Ik zou een aparte categorie DAB maken. Dat verdient dit jaar wel
Op donderdag 11 december 2025 13:29 schreef Cassa95 het volgende: Als men nog extra redenen weet, geef het dan door. Dan is 'ie af voor 'ie in de OP staat voor altijd
Die twee van de 21P lijken me zeer waarschijnlijk een gevolg van de aankondiging een week voor de stemweek van de headline op Pinkpop (zeg ik dat goed, of was het Lowlands?) volgend jaar. Maar dat hoeft niet perse.
[..] Die twee van de 21P lijken me zeer waarschijnlijk een gevolg van de aankondiging een week voor de stemweek van de headline op Pinkpop (zeg ik dat goed, of was het Lowlands?) volgend jaar. Maar dat hoeft niet perse.
Pinkpop ja, stonden ook weer in de Ziggo Dome net als een paar jaar terug. Het zal allemaal net het zetje gegeven hebben.
Wel jammer dat Froukik er trouwens weer eentje bij krijgt. Kwijt bevat wel slechts 35x het woord ik. Maar dat wordt opgevangen door vaker mij en mezelf.
Op donderdag 11 december 2025 16:39 schreef Tussle266 het volgende: Wel jammer dat Froukik er trouwens weer eentje bij krijgt. Kwijt bevat wel slechts 35x het woord ik. Maar dat wordt opgevangen door vaker mij en mezelf.
De grap blijft dat elke Top40-hit met S10 is en elke Top2000-notering solo. Helaas. Ik Haat Hem Voor Jou had ik echt wel verwacht op zowel de keuzelijst als de gifjessite.
Op donderdag 11 december 2025 16:39 schreef Tussle266 het volgende: Wel jammer dat Froukik er trouwens weer eentje bij krijgt. Kwijt bevat wel slechts 35x het woord ik. Maar dat wordt opgevangen door vaker mij en mezelf.
Ik (!) was wel een van de eerste honderd luisteraars van het nummer op YouTube toen het uitkwam.
Frokkie
Isn't it ironic, don't you think Het had een stuk slechter kunnen zijn.
Zoveel heeft ze er toch niet? Ik stoor me vooral aan de uitdijende lijst Coldplay en Sjors-noteringen. Weliswaar raakt Sjors ook wat kwijt, maar ze lijken elk jaar wel weer ergens een ander nummer van m uit de hoed te toveren wat er ook nog bij kan.
[..] Zoveel heeft ze er toch niet? Ik stoor me vooral aan de uitdijende lijst Coldplay en Sjors-noteringen. Weliswaar raakt Sjors ook wat kwijt, maar ze lijken elk jaar wel weer ergens een ander nummer van m uit de hoed te toveren wat er ook nog bij kan.
George zegt niet zo vaak ik, dat scheelt al de helft in mijn hoofd. Maar Kissing A Fool erin, Older eruit is wel om het even inderdaad. En zoals je weet ben ik sowieso tegen de grote aantallen, ook van artiesten die ik verder prima vind.
[..] George zegt niet zo vaak ik, dat scheelt al de helft in mijn hoofd. Maar Kissing A Fool erin, Older eruit is wel om het even inderdaad. En zoals je weet ben ik sowieso tegen de grote aantallen, ook van artiesten die ik verder prima vind.
Coldplay gaat naar 26 noteringen, Queen blijft op 35 en George op 16 even uit mn hoofd geteld?
Dit is de nieuwe lijst hofleveranciers, met wel wat flinke verschuivingen:
34 Queen 24 Abba 24 Coldplay 24 The Beatles 22 Bruce Springsteen 22 David Bowie 20 Fleetwood Mac 20 The Rolling Stones 19 BLØF 18 Michael Jackson 17 George Michael 16 Golden Earring(s) 16 Taylor Swift 16 U2 15 Andre Hazes 15 Dire Straits 15 Suzan & Freek 14 Adele 14 Pink Floyd 13 Bee Gees 13 De Dijk 13 Elvis Presley 13 Racoon
Beatles nog maar op 24? Dat begint wel serieus karig te worden voor die jongens, al vind het eigenlijk beter dan het dubbele.
Het is wel jammer dat Queen het zoveel beter doet, het zou wel fraai zijn als die ook rond de 25 uitkomen
[..] Maar daarvan gaan er volgend jaar 6 weer wegvallen. Tenzij Freek de pijp doorgeeft en we vanaf volgend jaar Suzan en Maarten krijgen
Suzan & Geert (S&G) met een cover van Het geluid van stilte.
34 Queen 24 Abba 24 Coldplay 24 The Beatles 22 Bruce Springsteen 22 David Bowie 20 Fleetwood Mac 20 The Rolling Stones 19 BLØF 18 Michael Jackson 17 George Michael 16 Golden Earring(s) 16 Taylor Swift 16 U2 15 Andre Hazes 15 Dire Straits 15 Suzan & Freek 14 Adele 14 Pink Floyd 13 Bee Gees 13 De Dijk 13 Elvis Presley 13 Racoon
[..] Dit is bij de meerderheid ruim meer dan nodig.
Bij de Beatles, Bowie en Fleetwood Mac is het een prima aantal. De rest gaat tussen 'ietwat veel', 'wel erg veel' en 'lachwekkend'.
Pink Floyd 14 is wellicht ook wel acceptabel.
Die eerste heb ik nog nooit geluisterd, die tweede heb ik regelmatig gedraaid. Doe mij dus maar die van Anouk.
Ja heb je liever een dikke drol of een bord rijst met kip?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
[..] Dat hadden er 19 kunnen zijn als haar fans beter hun best hadden gedaan
Dat geldt wel voor meer artiesten natuurlijk.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Heeft Sjors uiteindelijk niet de allerbeste DAB ooit gekregen door tijdens de top 2000 onverwachts te sterven? Ik heb het idee dat die koppeling nog steeds meespeelt bij mensen en dat hij daardoor zo (onrealistisch) populair blijft in de lijst.
Op donderdag 11 december 2025 20:03 schreef ReibRekkel het volgende: Heeft Sjors uiteindelijk niet de allerbeste DAB ooit gekregen door tijdens de top 2000 onverwachts te sterven? Ik heb het idee dat die koppeling nog steeds meespeelt bij mensen en dat hij daardoor zo (onrealistisch) populair blijft in de lijst.
De allerbeste DAB ooit neig ik toch aan Shaffy te geven die stierf middenin een 3 weken durende stemperiode.
34 34 Queen 24 25 Abba 24 23 Coldplay 24 29 The Beatles 22 23 Bruce Springsteen 22 22 David Bowie 20 20 Fleetwood Mac 20 22 The Rolling Stones 19 18 BLØF 18 20 Michael Jackson 17 16 George Michael 16 12 Golden Earring(s) 16 15 Taylor Swift 16 22 U2 15 13 Andre Hazes 15 16 Dire Straits 15 06 Suzan & Freek 14 15 Adele 14 14 Pink Floyd 13 13 Bee Gees 13 13 De Dijk 13 17 Elvis Presley 13 13 Racoon
Ik had Prince er in verwacht.
Don't follow me. I am lost too . When everything feels like the movies Yeah, you bleed just to know you're alive
[..] Nee die staat bovenaan als het gaat om nummers op de keuzelijst
De Stones zijn het gat wel aan het dichten. Maar ja die hebben dan ook voor 60 jaar aan albums waar er altijd nog wel ergens eentje van toegevoegd kan worden.
Ik heb ze weer onderzocht en gecategoriseerd voor jullie:
De vrije keuzes uit dit jaar, met veel vrouwen (9):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De vrije keuzes door acties (6):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De recente hits, nieuw op de keuzelijst (27):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De oude favorieten, maar nieuw op de keuzelijst (16):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwe binnenkomers, al zichtbaar in de Extra 500 van 2023 (6):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overige nieuwe binnenkomers (11):
SPOILER
Dit lijstje klopt net niet helemaal, Vrij Zijn van Marco is ook een herintreder namelijk. Anderszins heb je wel correct dat Surfin' USA een zuivere nieuwkomer is (opmerkelijk genoeg), en die miste weer op de lijst waar ik eerder vanuit ging. 74 stuks dus, volgens mij wordt dit hem:
SPOILER
In tegenstelling tot de selectie van Suus en Freek zie ik die Ozzy's hierna niet zo snel weer vertrekken. Dreamer misschien wel, maar Iron Man en Crazy Train blijven wel een paar jaartjes staan, lijkt me.
Die tweede vind ik wel lekker qua nummer. Maar niet helemaal qua productie.
Dat Mijn Feyenoord de Top 2000 heeft gehaald is vanaf vanavond een nog grotere schande
Op vrijdag 12 december 2025 03:02 schreef TLC het volgende: Allereerst beginnen met het verbieden van nummers waar clubnamen in voorkomen
Copacabana is al heel lang uit de lijst hoor.
Het is natuurlijk niet zo dat de organisatie er maandag door de gifjessite achterkwam dat Mijn Feyenoord het gehaald had. Dat zagen ze na 2, 3 of 4 dagen stemmen al. En daar hebben ze niks aan gedaan. Dus als het er volgend jaar 6 zijn, inculsief IJsselmeervogels en De Treffers Groesbeek, doen ze er ook niks aan.
Er bestaat dus ook een vergelijkbare Toplijst voor Baden-Württemberg (de BWR 1 Hitparade). Die had dus ook jaaaaren last van clubliederen in de lijst (plus een lied dat juist gaat over Bayern München haten), totdat ze dit jaar besloten alle clubliederen te verbieden omdat het de spuigaten uitliep (met als excuus 'dit vechten jullie maar uit op het voetbalveld ipv in de lijst'.)
Wat denken jullie dan van You Never Walk Alone (beide versies) en die vog0ls van Bob Marley, of zijn dat twijfelgevallen?
Er zijn natuurlijk zat mensen die daarop stemmen vanwege andere redenen (bijvoorbeeld de marathon van Rotterdam of die keer dat het het themalied was van Serious Request) maar het overgrote deel van de stemmers associeert die liedjes wel met voetbal denk ik
Op vrijdag 12 december 2025 08:35 schreef Pindakaasfanaticus het volgende: Wat denken jullie dan van You Never Walk Alone (beide versies) en die vog0ls van Bob Marley, of zijn dat twijfelgevallen?
Er zijn natuurlijk zat mensen die daarop stemmen vanwege andere redenen (bijvoorbeeld de marathon van Rotterdam of die keer dat het het themalied was van Serious Request) maar het overgrote deel van de stemmers associeert die liedjes wel met voetbal denk ik
Dat speelt zeker mee, die van Bob helemaal. Die is echt omhooggeschoten nadat die ter plaatse zo groot werd gemaakt. Sentiment bestaat nu eenmaal en muziek zit daaraan vast, dat is op zich niet zo erg.
En in allerlei nummers van Billy Joel en Rod Stewart tot letterlijk elke rapper worden ook sportverenigingen genoemd.
Maar die pure clubliedjes zijn wel echt een ander verhaal. Die worden echt gestemd om een andere reden dan lijstliefde. Kunnen ze het niet op het veld winnen, dan gaan ze je op een andere manier dwarszitten. Dat is gewoon storend. Doe dat lekker op een parkeerplaats in Beverwijk. Nu is het Feyenoord en volgend jaar is het Bal op het dak 7.
Maar zolang 2 nog garen spint bij al die acties, gaan ze dat zo laten. Hopelijk loopt het ooit zoals bij die Duitse lijst die jij noemde, maar wanneer ze dat punt bereiken is echt giswerk.
Edit: ik zal wel weer niet goed uitleggen wat ik bedoel. Bob en Neil en Gerry leren ze kennen op de tribune, maar vinden ze ook leuk in een andere context. Leen vinden ze alleen leuk in die context.
Op menig festival is het ook verboden op voetbalclubshirts te dragen, een clubliedverbod moet ook kunnen
Op vrijdag 12 december 2025 08:35 schreef Pindakaasfanaticus het volgende: Wat denken jullie dan van You Never Walk Alone (beide versies) en die vog0ls van Bob Marley, of zijn dat twijfelgevallen?
Maar dat zijn dan ook oorspronkelijk helemaal geen club liederen, dat is totaal wat anders dan een nummer waarin de naam van een voetbalclub voor komt.
[..] Sterker nog: dat mag óók niet in het Top 2000 café
Is dat zo ja? Stond dat in het reglement toen je ging? Dat zou het wel extra treurig maken dat ze niet even hebben gedaan alsof en hem geschrapt hebben vóór gifjesdag.
[..] Dit lijstje klopt net niet helemaal, Vrij Zijn van Marco is ook een herintreder namelijk. Anderszins heb je wel correct dat Surfin' USA een zuivere nieuwkomer is (opmerkelijk genoeg), en die miste weer op de lijst waar ik eerder vanuit ging. 74 stuks dus, volgens mij wordt dit hem:
Iets herschreven, nu staat het er wat duidelijker.
Op vrijdag 12 december 2025 11:12 schreef Peter88Online het volgende: Eigenlijk had ik wel een flinke bonus verwacht voor Oasis, maar die zijn bij ons natuurlijk niet zo huge als aan de andere kant van de Noordzee.
De hype van de reunie is natuurlijk ook al wat minder, zit toch niet meer zo in het geheugen van mensen
Op vrijdag 12 december 2025 11:12 schreef Peter88Online het volgende: Eigenlijk had ik wel een flinke bonus verwacht voor Oasis, maar die zijn bij ons natuurlijk niet zo huge als aan de andere kant van de Noordzee.
Ik had eigenlijk wel een flinke toename verwacht van Springsteen vanwege die box die uitgekomen is. Gelukkig is dat niet gebeurd.
1) eerst een lijstje post 2) dan een tweede lijstje. Op zich prima 3) vervolgens zegt dat het tweede lijstje toch niet is ingediend 4) een derde lijstje post dat naast nieuwe nummers ookalle nummers van lijstje 1 bevat.
Op vrijdag 12 december 2025 12:35 schreef camilero het volgende: 5 of 6 van Bruce zou ik prima vinden als voor de verdwijnende nummers betere nummers in de plaats zouden komen, maar ja...
Er is wel een ondergrens, maar ik zou zelfs meer middelmatige pophits van eendagsvliegen beter vinden dan 500 liedjes van samen 20 artiesten.
1) eerst een lijstje post 2) dan een tweede lijstje. Op zich prima 3) vervolgens zegt dat het tweede lijstje toch niet is ingediend 4) een derde lijstje post dat naast nieuwe nummers ookalle nummers van lijstje 1 bevat.
Zo kan ik toch geen Fok 2000 maken man
Bij het 2e lijstje had ik al aangekondigd dat ik m niet ingestuurd had. De samenvoeging heb ik gedaan omdat er toch geen sprake was van een opteller (die van vorig jaar had geen tijd/was niet in de stemming)
Omdat het uit de statistieken van de Mex4851 kwam heb ik de editie van 2017 even in een playlistje bij de droneboer gezet. Straks in februari lekker een hele maand roepen hoe vroeger alles beter was.
Op vrijdag 12 december 2025 15:05 schreef Tussle266 het volgende: We hebben nu wel heel veel besproken wat er allemaal niet leuk is. Maar hebben jullie eigenlijk ook een favoriet tussen de nieuwkomers/re-entries?
De Beach Boys noteringen. Een mooi eerbetoon aan Brian Wilson.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
Op vrijdag 12 december 2025 15:05 schreef Tussle266 het volgende: We hebben nu wel heel veel besproken wat er allemaal niet leuk is. Maar hebben jullie eigenlijk ook een favoriet tussen de nieuwkomers/re-entries?
Tears in the morning Messy The subway
Deze drie sowieso. Stuk voor stuk een aanwinst voor de lijst.
Iron Man is tof. Maar dan ga ik toch voor onderstaande
Ik vind de Ozzy toevoegingen ook wel prima, en de herintreders van Sade zijn ook wel een leuke toevoeging. Messy is kwa nieuwe inbreng ook wel leuk inderdaad.
Als je dat afzet tegen de uitvallers van de grootverbruikers, en de shite die binnenkomt en de pareltjes die eruitvallen buiten beschouwing laat, is de lijst er op vooruitgegaan.
[..] Als Springsteenfan had ik dat natuurlijk alleen maar toegejuicht. Maar hij is redelijk steady gebleven met 1 uitvaller.
Ik ben een redelijke Springsteen liefhebber, bij toeval is hij ook hofleverancier in mijn CD-kast, maar ik vind toch ook wel dat hij er érg vaak in staat.
Er had van mij best iets van Nebraska bij mogen komen in plaats van een paar van die vullers van Born in the USA
Er had van mij best iets van Nebraska bij mogen komen in plaats van een paar van die vullers van Born in the USA
Atlantic City had er op z'n minst wel ingemogen van Nebraska inderdaad. Voor de rest; als Springsteenfan ben ik bevooroordeeld en kan hij mij er niet vaak genoeg in staan. Maar ik weet dat andere mensen liever K3 of dat Feyenoord clublied horen dan The Boss.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
[..] Atlantic City had er op z'n minst wel ingemogen van Nebraska inderdaad. Voor de rest; als Springsteenfan ben ik bevooroordeeld en kan hij mij er niet vaak genoeg in staan. Maar ik weet dat andere mensen liever K3 of dat Feyenoord clublied horen dan The Boss.
Hier ga ik van uit bij het ranken. Afhankelijk van het slaapritme van de kleine hoop ik met een dikke week mijn ranking af te hebben.
Ik zou van Mando Diao de Radio Edit versie pakken. De albumversie is minder bekend en eindigt met 30 seconden geroep. En van Taylor Swift - Red de Taylor's Version, al maakt dat wat minder uit.
[..] Ik zou van Mando Diao de Radio Edit versie pakken. De albumversie is minder bekend en eindigt met 30 seconden geroep. En van Taylor Swift - Red de Taylor's Version, al maakt dat wat minder uit.
Ja die overgang naar Gloria is niet echt relevant natuurlijk.
[..] Ik zou van Mando Diao de Radio Edit versie pakken. De albumversie is minder bekend en eindigt met 30 seconden geroep. En van Taylor Swift - Red de Taylor's Version, al maakt dat wat minder uit.
Waar komt die van Frank Ocean opeens vandaan? Het was iig geen hit; volgens de statistieken van Dutchcharts destijds nummer 88.
Dat komt uit een bepaalde poel aan muziek die hier al geruime tijd veel op staat (ooit binnen geloodst door bronnen als FIP en Lefto), en die lang niet altijd freaky klinkt. Deze sowieso niet. Maar alsnog: muziek waarvan ik altijd het idee had dat het op enige afstand stond van de doorsnee Top 40/Radio 2-luisteraar --> uitzonderingen als Michael Kiwanuka daargelaten.
Op vrijdag 12 december 2025 17:17 schreef Eightyone het volgende: Waar komt die van Frank Ocean opeens vandaan? Het was iig geen hit; volgens de statistieken van Dutchcharts destijds nummer 88
Op vrijdag 12 december 2025 17:17 schreef Eightyone het volgende: Waar komt die van Frank Ocean opeens vandaan? Het was iig geen hit; volgens de statistieken van Dutchcharts destijds nummer 88.
Dat komt uit een bepaalde poel aan muziek die hier al geruime tijd veel op staat (ooit binnen geloodst door bronnen als FIP en Lefto), en die lang niet altijd freaky klinkt. Deze sowieso niet. Maar alsnog: muziek waarvan ik altijd het idee had dat het op enige afstand stond van de doorsnee Top 40/Radio 2-luisteraar --> uitzonderingen als Michael Kiwanuka daargelaten.
Waarom deze specifiek op de keuzelijst is gekomen weet ik niet, maar Pink + White is wel met grote afstand zijn populairste.
Voor wat betreft hedendaagse soul op 2: Kiwanuka, Bridges, Harding, Ngonda, .Paak. Toch allemaal wel net even anders dan Frank, dichter bij de oude soul.
Voor @PippenScottie nog eens mijn eckte 2e lijstje apart
SPOILER
De mijnes zijn DARE en de gekke trein, al vind ik Pink Pony Club ook erg fijn en ben ik ook blij dat Brian Wilsons een goede DAB heeft gekregen in een lijst die alláng niet meer zo 60s-minded is als voorheen
SPOILER
[..] De mijnes zijn DARE en de gekke trein, al vind ik Pink Pony Club ook erg fijn en ben ik ook blij dat Brian Wilsons een goede DAB heeft gekregen in een lijst die alláng niet meer zo 60s-minded is als voorheen
SPOILER
En daarover gesproken. Als Sef komt, dan krijgen we toch wel ook dat stukje Shaffy aan het eind he? Er bestaat toch geen edit waar dat eraf gelaten wordt? Dat zou echt een reden te zijn om de keukenstoel door de woonkamer te gooien.
Op vrijdag 12 december 2025 20:22 schreef Tussle266 het volgende: En daarover gesproken. Als Sef komt, dan krijgen we toch wel ook dat stukje Shaffy aan het eind he? Er bestaat toch geen edit waar dat eraf gelaten wordt? Dat zou echt een reden te zijn om de keukenstoel door de woonkamer te gooien.
er bestaat een edit waarin dat stukje er niet in zit en je gewoon een halve minuut instrumentale outro aan het eind hebt, dus ik vrees er wel een beetje voor, is voor een van inkel een stuk makkelijker vol te lullen
[..] er bestaat een edit waarin dat stukje er niet in zit en je gewoon een halve minuut instrumentale outro aan het eind hebt, dus ik vrees er wel een beetje voor, is voor een van inkel een stuk makkelijker vol te lullen
Op vrijdag 12 december 2025 21:25 schreef Scorpion_17 het volgende: Mag ik weer jullie hulp inroepen voor een rebus? Het gaat wederom om een anagram. Britse songtitel. 2 woorden: 6 letters en 4 letters.
Nog mensen van hier die kaarten gaan proberen te scoren voor het T2000 cafe? Dat kun je vanaf vandaag 10:00 online proberen.
Hier niet. Veel te kieskeurig, ik zou alleen willen in een uur waar minstens 1 ge-wel-dig nummer zit. Kan daar niet met een grafhoofd gaan zitten tijdens een Marco B of Suus&Freak nummer.
Daarom wil ik niet op 30 december. Heel veel kans op een uur waar ik niet op zit te wachten.
Wij gaan proberen voor 27-28 dec of evt de ochtend van 26.
Sowieso geen zin om een eind te gaan rijden om een beetje awkward in een nepkroeg met camera's te gaan zitten met mijn telefoon in de hand om hier te gaan melden dat ik in het Top2000 café zit
[..] De horror. Echt enorm awkward. Het is ook geen leuke lange dansplaat ofzo.
Gewoon drugs meenemen.
Op zaterdag 13 december 2025 08:51 schreef Poppejans1.4 het volgende: Nog mensen van hier die kaarten gaan proberen te scoren voor het T2000 cafe? Dat kun je vanaf vandaag 10:00 online proberen.
Hier niet. Veel te kieskeurig, ik zou alleen willen in een uur waar minstens 1 ge-wel-dig nummer zit. Kan daar niet met een grafhoofd gaan zitten tijdens een Marco B of Suus&Freak nummer.
Risico te groot voor een matig uur, en geen zin om een stuk heen en terug te rijden voor een uur cafe.
Buiten dat, daar zijn andere mensen, dat is eng. En het staat ook raar als ik daar aan een tafeltje zit te fokken en in de topic zit en soms door het cafe schreeuw “AL BESPROKEN” “NEDERLAND IS EEN SMAKELOOS LAND” en “IK DENK DAT DIT ELVIS”