Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 @PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022 @Mexicanobakker gebruikte het jaar 2025 om alle 4851 platen die ooit in de Top 2000 stonden te reviewen. Van Johnny Reggae tot A Forest, allemaal kwamen ze aan de beurt. De eerste episode van deze monsterklus is hier te vinden.
Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op woensdag 10 december 2025 21:36 schreef Cassa95 het volgende: De drie nog te vinden lijstverlaters moeten in deze lijst zitten (die nog niet uit het script zijn gekomen, of al in de lijst van 123 nummers staat):
SPOILER
Nog 2 dus
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Dus Teenage Kicks, Love Myself en Links Rechts. Dat kon erger.
Rondé was voor mij wel echt nieuw, maar ik ging even kijken naar artiesten die al andere uitvallers hadden, daar zaten ze al eens tussen. Die hype is weer klaar.
Die nieuwe Sade is wel een stuk leuker dan Your Love Is King. Dat vind ik eigenlijk wel een fijne ontdekking. Fortnight is eigenlijk ook wel een puike plaat.
Op woensdag 10 december 2025 21:43 schreef Mexicanobakker het volgende: Rondé was voor mij wel echt nieuw, maar ik ging even kijken naar artiesten die al andere uitvallers hadden, daar zaten ze al eens tussen. Die hype is weer klaar.
Ook wel stukje keuzelijsteffect. Ze hebben een flinke uitbreiding gehad en dat is nu funest omdat de stemmen meer gesplitst worden. Al halen mijn favorieten het sowieso nooit
Ben ook de nieuwkomers aan het luisteren. Alex Warren vind ik niet slecht, beetje generiek maar luistert lekker weg. Ordinary is denk ik wel de beste van de vier, heeft het meest een eigen sound.
Op woensdag 10 december 2025 21:49 schreef DecoAoreste het volgende: Ben ook de nieuwkomers aan het luisteren. Alex Warren vind ik niet slecht, beetje generiek maar luistert lekker weg. Ordinary is denk ik wel de beste van de vier, heeft het meest een eigen sound.
Verschrikkelijke platte productiepop. Ordinary overstijgt het iets. Imagine Dragons maar dan nog platter.
Maar goed, elk zijn ding
Oh wow, het veranderde nog even in een heel evenement. Nou ja die drie die weg passen nu niet bepaald op het lijstje van n00bie. Dus dat is wel prima zo.
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
Ik vin die twee nieuwe Facda's eigenlijk wel prima te pruimen @Tussle266
Komen gewoon ruim bij de beste 2000 in de ranking
Die Amsterdam kan ik echt niet aan, ook als ik niet die versie van Brel eerder had gekend. Die andere is op de schaal van Facda nog redelijk, maar ja, dat zou dan plek 4000 voor mij betekenen of zo.
[..] Die Amsterdam kan ik echt niet aan, ook als ik niet die versie van Brel eerder had gekend. Die andere is op de schaal van Facda nog redelijk, maar ja, dat zou dan plek 4000 voor mij betekenen of zo.
Amsterdam vind ik wel een aardige vertolking, die Brel zit ook dicht tegen mijn Top 2000 aan
[..] Imagine Dragons maar dan zonder dat irritante gegalm en misplaatst bombast. Oftewel iets beter.
Maar ik zou er niet zelf op stemmen nee. Er zijn genoeg betere singer-songwriters, ook binnen de lijst al.
Het is ook vooral dat 4 echt te veel eer is. Eentje had ik al een stuk beter kunnen accepteren.
Die nieuwe Dolly had voor mij niet gehoeven. Echt vervelend is het niet, middenmotertje. Maar Dolly had t niet nodig, zeg maar.
Op woensdag 10 december 2025 22:02 schreef Tussle266 het volgende: Pink Pony Club is gewoon zonder keuzelijst erin gekomen he. Het is zo nu en dan gewoon mogelijk voor platen ouder dan 11 maanden.
4 stuks dan? De 2 voetballers, S. Straat en Pink Pony Club? Oh en Marco natuurlijk, 5 dus.
Overigens dus wel maar 2 van die keuzelijsttoevoegingen erbij gekomen toch? Frenna heeft t niet gered in ieder geval
Die vrouwen halen het niveau van de nieuwkomers wel aardig omhoog trouwens. Zit wel veel tussen de 800 en 1800 daardoor. Maar ja, ook wel heel veel totaalbagger erbij. Ik denk dat zowel aan de bovenkant als aan de onderkant verlies is geleden, maar misschien krijgen we niet de grootste daling ooit.
Ik brand een kaarsje voor Tim Hardin en Crowded House. Curtis Mayfield was toch altijd maar een lullige single en niet de albumversie, dat verlies valt nog wel te verteren.
Weinig leuk spul tussen de nieuwkomers. Nederland is weer een smakelozer land geworden.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef Cassa95 het volgende: Ordinary is pop-perfectie met enorme refo-sound en grote fanschare. Die kun je niet anders dan steengoed vinden.
Als ie de galmmachine uit had gezet had het wellicht leuk kunnen zijn.
Op woensdag 10 december 2025 22:07 schreef Rellende_Rotscholier het volgende: Ik brand een kaarsje voor Tim Hardin en Crowded House. Curtis Mayfield was toch altijd maar een lullige single en niet de albumversie, dat verlies valt nog wel te verteren.
Weinig leuk spul tussen de nieuwkomers. Nederland is weer een smakelozer land geworden.
Ja die singleversie van Move On Up is wel een stukje minder he?
Op woensdag 10 december 2025 22:02 schreef Tussle266 het volgende: Pink Pony Club is gewoon zonder keuzelijst erin gekomen he. Het is zo nu en dan gewoon mogelijk voor platen ouder dan 11 maanden.
en voor zover ik weet zelfs zonder gecoordineerde stemactie!
[..] Toch een beetje als alleen de eerste helft van een voetbalwedstrijd kijken.
Daar had ik gisteren wel vrede mee kunnen hebben.
weet iemand trouwens waar is it a crime vandaan komt? vind dat op her eerste gezicht wel de meest opvallende toevoeging, staat naar mijn idee al jaren op de keuzelijst omdat op gegeven moment het halve oeuvre van Sade er aan toe was gevoegd, en heeft ook nog nooit eerder in de lijst gestaan
Op woensdag 10 december 2025 22:13 schreef hihohaswessam het volgende: weet iemand trouwens waar is it a crime vandaan komt? vind dat op her eerste gezicht wel de meest opvallende toevoeging, staat naar mijn idee al jaren op de keuzelijst omdat op gegeven moment het halve oeuvre van Sade er aan toe was gevoegd, en heeft ook nog nooit eerder in de lijst gestaan
Vast een leuk tiktokfilmpje mee gemaakt.
[..] en voor zover ik weet zelfs zonder gecoordineerde stemactie!
De laatste waarbij dat gebeurde is voor mijn gevoel 505.
En die reacties van hem eronder ook, wat een vent.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op woensdag 10 december 2025 22:21 schreef Cassa95 het volgende: Is Joling de enige artiest die enkel in de eerste en laatste Top 2000 stond? Sowieso langste tijd tussen twee noteringen. Allemaal records.
Ik weet niet wie de meest recente is die alleen de eerste en in Top 2000 zoveel stond, kun je nagaan. Dat moet van jaren geleden zijn dat dat nog eens gebeurde.
SPOILER: Re-entries
SPOILER: Nieuwe binnenkomers
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eens kijken wat dat rekenkundig gaat brengen.
De index gaat 20 punten achteruit, wat betekent dat we nog altijd net onder de 2000 zitten met gemiddelde noteringen. We danken de vrouwen op de midcard.