SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zeer vocale Trump hater - VEM2012
En dat omdat iemand Russisch is? Dat is gewoon onverholen racisme?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Wat? Paspoort afpakken en terugsturen. Of paspoort inleveren en andere nationaliteit nemen. Kiezen of delen.
In de praktijk valt dat nogal tegen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dan moeten ze daar maar afstand van nemen en dat paspoort opgeven.
[..]
Maar ik vind niet dat je dan in Nederland op die Russen jacht moet gaan maken.quote:Russen zijn hun leven hier ook niet zeker want de spionnen zijn overal. Het is tragisch en typerend voor de nazi's in de regering daar. Maar als je vlucht moet je daar rekening mee houden net als met de mensen die je moet achterlaten.
Nee, is geen racisme.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dat omdat iemand Russisch is? Dat is gewoon onverholen racisme?
Maar dat mag natuurlijk.
Maar als je dat doet, wat heb je dan bereikt?
Jawel. Hij wil op jacht op mensen die Russisch zijn. Het staat er letterlijk he.quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:56 schreef Frutsel het volgende:
Kunnen we aub de jacht gaan openen op elk Russisch paspoort in de EU?
Preventief, zoals Russen bekend mee zijn
En ook op elk bedrijf dat nog een euro geeft aan Rusland of Witrusland
Kwaad met kwaad vergelden. De Russen willen de Oekraïnse identiteit vernietigen. NAZISMEquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:12 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dat omdat iemand Russisch is? Dat is gewoon onverholen racisme?
Maar dat mag natuurlijk.
Maar als je dat doet, wat heb je dan bereikt?
Mag nog wel verder gaan dan dat. Maar dat zal ik niet schrijven.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Hij wil op jacht op mensen die Russisch zijn. Het staat er letterlijk he.
[..]
Tsjah. Zo werkt dat misschien in een film of een videogame. Willekeurig doden van Russische burgers of ze opsluiten -whatever- lijkt mij niet verstandig tov de grootste kernmacht die de wereld kent. Zeker omdat de EU steeds minder invloed en bondgenoten heeft.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kwaad met kwaad vergelden. De Russen willen de Oekraïnse identiteit vernietigen. NAZISME
Maar dat mag gewoon natuurlijk
Laat maar zien waar e loyaliteit ligt. Ambassadeur land uit flikkeren.
Enige taal die de Russen begrijpen
Schrijf wat je wil. De moderatie alhier doet er weinig aanquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mag nog wel verder gaan dan dat. Maar dat zal ik niet schrijven.
Maar de paspoort houders mogen kiezen. Oprotten uit de Eu of paspoort inleveren.
quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Schrijf wat je wil. De moderatie alhier doet er weinig aan
Dat zijn jouw woorden. Dat is inderdaad overwegend de Russische manier van handelen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Tsjah. Zo werkt dat misschien in een film of een videogame. Willekeurig doden van Russische burgers of ze opsluiten -whatever- lijkt mij niet verstandig tov de grootste kernmacht die de wereld kent.
De EU is zeker niet foutloos en vrijgewaars van foute politiek in sommige gevallen.quote:Zeker omdat de EU steeds minder invloed en bondgenoten heeft.
We weten allemaal esoterisch gezien waarom de Oekraïners ook onder Biden nooit mochten doorpakken. We praten daar alleen liever niet over.
neequote:Op dinsdag 2 december 2025 19:22 schreef Perrin het volgende:
Trump, Poetin en Xi bepalen hier onze toekomst.
[ x ]
Scheelt: ik ben de moderatiequote:Op dinsdag 2 december 2025 19:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Schrijf wat je wil. De moderatie alhier doet er weinig aan
Je leest niet wat ik schrijf:quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat zijn jouw woorden. Dat is inderdaad overwegend de Russische manier van handelen.
Bedankt voor het verduidelijken
[..]
De EU is zeker niet foutloos en vrijgewaars van foute politiek in sommige gevallen.
Laat dat eens tot je doordringen.quote:Zeker omdat de EU steeds minder invloed en bondgenoten heeft.
We weten allemaal esoterisch gezien waarom de Oekraïners ook onder Biden nooit mochten doorpakken. We praten daar alleen liever niet over.
Lees nog eens.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jawel. Hij wil op jacht op mensen die Russisch zijn. Het staat er letterlijk he.
[..]
Nope.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:22 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Ik heb er geen zin in maar eigenlijk zou zo'n reactie in FB besproken moeten worden. Persoonlijk vind ik de opmerking door een moderator nog nét binnen de beugel kunnen. Maar als dit ging over andere groepen uit de samenleving dan had je een rel gehad.quote:
Ow jawel maar dat gaat het ene oog in en het andere uit. Alles is de schuld van biden en de eu.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je leest niet wat ik schrijf:
[..]
Hint: frutsel heeft het niet over mensen die Russisch zijn.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik heb er geen zin in maar eigenlijk zou zo'n reactie in FB besproken moeten worden. Persoonlijk vind ik de opmerking door een moderator nog nét binnen de beugel kunnen. Maar als dit ging over andere groepen uit de samenleving dan had je een rel gehad.
Wat komt eraan dan?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:33 schreef Perrin het volgende:
Europeanen hebben geen flauw idee wat eraan komt. Een makkelijke prooi voor Trump, Poetin en Xi.
[ x ]
Nee, hij heeft het over mensen met een Russisch paspoort.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:35 schreef sp3c het volgende:
daar heeft hij het wel over
maar racistisch is het niet, Oekrainiers zijn hetzelfde ´ras´
dat zijn dan ook geen Russen meerquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, hij heeft het over mensen met een Russisch paspoort.
Russen die dat paspoort hebben opgezegd heeft hij geen problemen mee.
Welnee.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:34 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Alles is de schuld van biden en de eu.
Ik ben niet eens volledig pro EU maar wel betreffende Oekraïne.
Dat jij de Oekrainers liever ziet kreperen, want zo kom je bij mij over, voor je eigen gewin en pro poepin propaganda daar kan ik weinig mee. Het is allemaal de schuld van de EU , van baalen, Biden, Brussel, Jan Smit en Pino. Maar niet die van Rusland.
Nou weet je wat:
Dit is alleen en helemaal alleen de schuld van Rusland.
Maar ja... iets met plaat en muur
Ik weet niet of je dat wel vaker doet. Maar daar doe je jezelf tekort mee.quote:Ow jawel maar dat gaat het ene oog in en het andere uit.
totaal nietquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..] Wij als EU zijn er ook mede schuldig aan.
Naja het is wel de manier om Trump te bespelen. Dat kun je putin nageven. Gaza moet immers ook een las vegas achtige strip wordenquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:37 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat komt eraan dan?
Dit soort collaboratie moet Amerika zelf oplossen.
Daar hebben wij verder niets mee te maken.
Verder was al duidelijk dat het bondgenootschap met de VS onder druk staat..
Maar we moeten niet overdrijven.
En wat komt eraan dan?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:33 schreef Perrin het volgende:
Europeanen hebben geen flauw idee wat eraan komt. Een makkelijke prooi voor Trump, Poetin en Xi.
[ x ]
dan heeft hij het nog wel over mensen die Russisch zijnquote:
Trump neemt het echt niet alleen op tegen de Chinezen. Daar geloof ik niets van.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Naja het is wel de manier om Trump te bespelen. Dat kun je putin nageven. Gaza moet immers ook een las vegas achtige strip worden
Ik zie Trump er voor aan om nog uit de NAVO te stappen om Putin te pleasen.
Of om Putin aan zijn kant te krijgen tegen de Chinezen. Alles is dan geoorloofd
Hij dropt hier allerhande doemscenario's over de zwakke broeder Europaquote:
Daarom heeft hij putin nodig. Europa is immers al verloren door zijn immigratiebeleid aldus Trumpiequote:Op dinsdag 2 december 2025 19:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Trump neemt het echt niet alleen op tegen de Chinezen. Daar geloof ik niets van.
De EU, departement Kallas, is ook verwikkeld in een groot corruptie schandaal. Vandaag al 3 topdiplomaten van bed gerukt en gearresteerd.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:45 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Hij dropt hier allerhande doemscenario's over de zwakke broeder Europa
Nee, over mensen met een Russisch paspoort in Nederland.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan heeft hij het nog wel over mensen die Russisch zijn
Daar heeft die dan ook gelijk aan. Niet het beleid maar het onvermogen het op te lossen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daarom heeft hij putin nodig. Europa is immers al verloren door zijn immigratiebeleid aldus Trumpie
ik zeg ook dat het geen racisme isquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, over mensen met een Russisch paspoort in Nederland.
Dat is een loyaliteitskwestie, geen racisme.
Gepland? Context? Of is dit een crisis?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Perrin het volgende:
Pentagon stopt communicatie met Duitse legerleiding en stopt de levering van bepaalde wapens.
[ x ]
We zouden wel gek zijn om Trump te hulp te schieten als hij ruzie krijgt met China. Lat hem dat maar lekker zelf uitzoeken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Trump neemt het echt niet alleen op tegen de Chinezen. Daar geloof ik niets van.
Hij gaf aan dat mijn vrienden geen probleem zijn als ze hun Russisch paspoort opgeven.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zeg ook dat het geen racisme is
maar hij heeft het wel degelijk over mensen die Russisch zijn, mensen die niet Russisch zijn hebben idd geen Russisch paspoort
Nou nee, want in Europa worden ze wel van hun bed gelicht in tegestelling tot Rusland en de VS.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De EU, departement Kallas, is ook verwikkeld in een groot corruptie schandaal. Vandaag al 3 topdiplomaten van bed gerukt en gearresteerd.
Europe doet dus prima mee met Rusland en de VS,
Ja, dacht ik ook ongeloofwaardig gezien het feit dat de Chinezen een traditionele bondgenoot zijn van de Russen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Daarom heeft hij putin nodig. Europa is immers al verloren door zijn immigratiebeleid aldus Trumpie
niet je burgers kunt beschermen tegen het binnendringen van je land van Afrikanen en ploffende midden oosten moslimsquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daar heeft die dan ook gelijk aan. Niet het beleid maar het onvermogen het op te lossen.
Als je al niet je burgers kunt beschermen tegen het binnendringen van je land van Afrikanen en ploffende midden oosten moslims hoe kun je dan nog oorlog voeren of macht inzetten?
Het heeft ook helemaal niets met elkaar te maken.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
niet je burgers kunt beschermen tegen het binnendringen van je land van Afrikanen en ploffende midden oosten moslims
Wat is dat voor iets vaags?
Eigenlijk past Oekraïne er prima tussen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De EU, departement Kallas, is ook verwikkeld in een groot corruptie schandaal. Vandaag al 3 topdiplomaten van bed gerukt en gearresteerd.
Europe doet dus prima mee met Rusland en de VS,
Was maar grapje hè?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:52 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Nou nee, want in Europa worden ze wel van hun bed gelicht in tegestelling tot Rusland en de VS.
Gelegenheidspartner is wat accurater.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:53 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, dacht ik ook ongeloofwaardig gezien het feit dat de Chinezen een traditionele bondgenoot zijn van de Russen.
Maar misschien denk ik nog te unipolair.
We hebben helaas niet zo veel keus onder de NAVO paraplu. Vooral als het de Chinezen zijn die beginnen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
We zouden wel gek zijn om Trump te hulp te schieten als hij ruzie krijgt met China. Lat hem dat maar lekker zelf uitzoeken.
Beetje kromme zin.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:53 schreef Wantie het volgende:
[..]
niet je burgers kunt beschermen tegen het binnendringen van je land van Afrikanen en ploffende midden oosten moslims
Wat is dat voor iets vaags?
Joh. We noemen tegenwoordig landen waar wij het niet mee eens zijn maar gewoon onrechtstatelijk. Dat woord heeft geen enkele betekenis meer.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:54 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Was maar grapje hè?
En de VS is ook gewoon een rechtsstaat, daar kom je met aanbestedingsfraude niet zomaar weg hoor
Omdat we geen kutland zijn als Rusland.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beetje kromme zin.
Maar waarom de EU het niet lukt om die migrantenstroom te stoppen vind ik ook vaag.
Laatste pakweg 100 jaar zijn de banden tussen Peking en Moskou vrij solide toch?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gelegenheidspartner is wat accurater.
Taiwan ligt zuidelijk van de kreefstkeerkring, daar heeft de NAVO geen kut mee te maken, dat is in het verdrag vastgelegdquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We hebben helaas niet zo veel keus onder de NAVO paraplu. Vooral als het de Chinezen zijn die beginnen.
Ligt er aan wie de Chinezen als eerste aanvallen. Als dat de VS is, ja. Maar als China eerst iemand anders aanvalt en de VS schiet te hulp, dan hebben wij geen enkele verplichting zoals je weetquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
We hebben helaas niet zo veel keus onder de NAVO paraplu. Vooral als het de Chinezen zijn die beginnen.
Die gaan geen NAVO land aanvallen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die hebben toch al een aantal keer op de rand van oorlog gestaan.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Laatste pakweg 100 jaar zijn de banden tussen Peking en Moskou vrij solide toch?
Mwuah. Er is vooral op basis van wederkerigheid handel gedreven en voorheen was de communistische familieband er ook nog, maar beide landen zijn niet meer klassiek communistisch zoals ze waren. Ik zie ze elkaar niet te hulp schieten als er stront aan de knikker is..ik zie China wel azen op mantsjoerije.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Laatste pakweg 100 jaar zijn de banden tussen Peking en Moskou vrij solide toch?
Nee.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:57 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
nee ligt er niet aanquote:Op dinsdag 2 december 2025 19:58 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ligt er aan wie de Chinezen als eerste aanvallen. Als dat de VS is, ja. Maar als China eerst iemand anders aanvalt en de VS schiet te hulp, dan hebben wij geen enkele verplichting zoals je weet
Het hoeft toch niet concreet om Taiwan te gaan? Er zijn genoeg kruitvaten in de wereld waarin het tussen China en de VS kan escaleren.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
Taiwan ligt zuidelijk van de kreefstkeerkring, daar heeft de NAVO geen kut mee te maken, dat is in het verdrag vastgelegd
stop met deze verzinsels alstublieft
Maar of dat in de praktijk ook zo gaat gebeuren..quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ligt er niet aan
NAVO is enkel als een lidstaat aangevallen wordt noordelijk van de kreefstkeerkring
als Taiwan aangevallen wordt is dat nooit een NAVO dingetje, stop met deze feitenvrije onzin alstublieft
ja als de Chinezen Amsterdam beginnen te beschieten gaat het los maar dat lijkt me wat onwaarschijnlijkquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het hoeft toch niet concreet om Taiwan te gaan? Er zijn genoeg kruitvaten in de wereld waarin het tussen China en de VS kan escaleren.
of wat in de praktijk zo gaat gebeuren?quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar of dat in de praktijk ook zo gaat gebeuren..
Moet het nog zien..
Is geen navo ding maar ongetwijfeld dat de landen die in navo zitten om hulp worden gevraagdquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ligt er niet aan
NAVO is enkel als een lidstaat aangevallen wordt noordelijk van de kreefstkeerkring
als Taiwan aangevallen wordt is dat nooit een NAVO dingetje, stop met deze feitenvrije onzin alstublieft
meesten zullen ook wel meedoen maar het kan niet onder de NAVO vlag, juridisch niet mogelijkquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:03 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Is geen navo ding maar ongetwijfeld dat de landen die in navo zitten om hulp worden gevraagd
Denk dat pompom bedoelt dat China bijvoorbeeld de VS of een andere NAVO lidstaat als eerste aanvalt.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee ligt er niet aan
Ja, voor jou en voor mij allicht, maar niet voor iedereen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 18:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je kunt ook gewoon met IP nummer richting je VPN provider werken, dat is niet zo ingewikkeld.
als China een NAVO lidstaad aanvalt dan is of ze wel of niet Taiwan aanvallen een dood puntquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Denk dat pompom bedoelt dat China bijvoorbeeld de VS of een andere NAVO lidstaat als eerste aanvalt.
Die kans is uiterst klein natuurlijk, aangezien NAVO landen niet echt in de buurt zitten.
Maar als China Taiwan aanvalt en de VS schiet te hulp, dan hoeft de rest van de NAVO de VS niet te beschermen tegen China.
Als dat maar goed komt na die ISAF flop.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
als China een NAVO lidstaad aanvalt dan is of ze wel of niet Taiwan aanvallen een dood punt
Nope.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan heeft hij het nog wel over mensen die Russisch zijn
Waarom is Wang daar bij?quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:22 schreef Perrin het volgende:
[ x ]
Om de Pax Sinae af te trappen?quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:24 schreef phpmystyle het volgende:
Maar goed. Waarom zou China Europa willen aanvallen?
jawelquote:
ISAF werkte prima tot de Amerikanen de stekker eruit trokkenquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:22 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Als dat maar goed komt na die ISAF flop.
Laat ze eerst hun binnenlandse armoede en problemen oplossen voor je daar mee bezig te houden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Om de Pax Sinae af te trappen?
Dat belet een bepaalde "Sterke Man" in het kremlin ook niet om oorlogje te gaan spelen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laat ze eerst hun binnenlandse armoede en problemen oplossen voor je daar mee bezig te houden.
Die sterke man managed gewoon meerdere problemen tegelijk.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:32 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat belet een bepaalde "Sterke Man" in het kremlin ook niet om oorlogje te gaan spelen.
Of ik vergis me, en "er zijn daar gewoon geen problemen", dat kan natuurlijk ook.
Daar ga je tot een zekere hoogte toch wel aan moeten geloven. Met of zonder aanval.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:27 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Om de Pax Sinae af te trappen?
China heeft nu wel een staatsvorm, demografische samenstelling, economische uitdaging en de technologische vooruitgang die zich lekker laat 'shoehornen' naar totalitair militarisme vind ik.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:30 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Laat ze eerst hun binnenlandse armoede en problemen oplossen voor je daar mee bezig te houden.
En hoe vergaat het de "Sterke Man", mbt armoedebestrijding?quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die sterke man managed gewoon meerdere problemen tegelijk.
Dictating|chilling|invading
Eerst creëren en dan managen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:34 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die sterke man managed gewoon meerdere problemen tegelijk.
Dictating|chilling|invading
Ja, de scrum masters lopen het kremlin plat.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Eerst creëren en dan managen.
Zullen de Russen agile werken en scrumsessies hebben?
China is nogal.... ver weg bij europa, he?quote:
De machtsoverdracht gaat nooit vanzelf. Dat zal de VS helemaal onder Trump niet afgeven.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:35 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Daar ga je tot een zekere hoogte toch wel aan moeten geloven. Met of zonder aanval.
Ja, die hebben voldoende andere instrumenten om ons aan te pakken. Bijvoorbeeld al onze persoonlijke data middels die meuktech wat hier massaal wordt gekocht met Chinese subsidie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
China is nogal.... ver weg bij europa, he?
Lastig om het e.e.a. hier te krijgen, zonder dat zelfs een blinde dat ziet.
Dat we hier in de EU nog steeds Chinese auto’s (mogen) kopen is alleen al behoorlijk bezopen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, die hebben voldoende andere instrumenten om ons aan te pakken. Bijvoorbeeld al onze persoonlijke data middels die meuktech wat hier massaal wordt gekocht met Chinese subsidie.
Een totale productie-afhankelijkheid en andere economische ellende.
Nog even los van de militaire capaciteit die jaarlijks enorm vergroot.
Doen ze al en die ellende heet tik tok.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:44 schreef inslagenreuring het volgende:
Ja, die hebben voldoende andere instrumenten om ons aan te pakken. Bijvoorbeeld al onze persoonlijke data middels die meuktech wat hier massaal wordt gekocht met Chinese subsidie.
Denk dat ophouden ons rommel te verkopen een non-starter is.quote:Een totale productie-afhankelijkheid en andere economische ellende.
Eens. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Ze zitten tegenwoordig ook al ballsdeep in de Europese bedrijven en zelfs investeren ze in onze infrastructuurquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat we hier in de EU nog steeds Chinese auto’s (mogen) kopen is alleen al behoorlijk bezopen.
Ja die lui zijn ons gewoon totaal aan het uitskimmen en we laten het gewoon gebeuren.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Doen ze al en die ellende heet tik tok.
[..]
Denk dat ophouden ons rommel te verkopen een non-starter is.
Hey, zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar we krijgen er aanbiedingen bakken plastic rommel in de super voor terug, en wij vernaggelen onze leefomgeving niet.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja die lui zijn ons gewoon totaal aan het uitskimmen en we laten het gewoon gebeuren.
Die teringzooi gewoon verbieden.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
TikTok is pure aids voor die jonge breinen. Puur gericht op verslaving en verzwakking.
Ze hebben de kinderen achterlijk gemaakt maar gelukkig zitten ze zelf met de zooiquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar we krijgen er aanbiedingen bakken plastic rommel in de super voor terug, en wij vernaggelen onze leefomgeving niet.
Extreem goed. Volgens mij geen land dat zo economisch zo snel gegroeid is.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:37 schreef ExTec het volgende:
[..]
En hoe vergaat het de "Sterke Man", mbt armoedebestrijding?
And then some he.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ze hebben de kinderen achterlijk gemaakt maar gelukkig zitten ze zelf met de zooi
Ok.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Extreem goed. Volgens mij zelden eerder zo'n rappe economische groei.
Zo héél hard groeien ze niet meer, en de Chinezen die het goed hebben wonen in de stad. En zeker, dat zijn er honderden miljoenen. Maar er zijn ook nog een "klein" miljard Chinezen die het minder goed hebben. En het is ook een beetje de vraag of dat land ook zo innovatief is zonder control-c + control-v.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:37 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
China heeft nu wel een staatsvorm, demografische samenstelling, economische uitdaging en de technologische vooruitgang die zich lekker laat 'shoehornen' naar totalitair militarisme vind ik.
Zou ze niet uitvlakken.
Goede mindfulness en voldoende sporten icm spa.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Eerst creëren en dan managen.
Zullen de Russen agile werken en scrumsessies hebben?
Eindelijk. Je zegt iets zinnigs.quote:Op dinsdag 2 december 2025 20:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, zal niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar we krijgen er aanbiedingen bakken plastic rommel in de super voor terug, en wij vernaggelen onze leefomgeving niet.
Ja, zoiets als dit:quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:14 schreef phpmystyle het volgende:
Je mensen 70 uur per week laten werken om spullen te maken voor de rest van de wereld.
Ik zeg altijd zinnige dingenquote:Eindelijk. Je zegt iets zinnigs.
Is dat serieus? Soms kan ik echt en AI niet goed meer onderscheiden van elkaar.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, zoiets als dit:
https://www.youtube.com/shorts/3maA31S5-Qs
[..]
Ik zeg altijd zinnige dingen
Of we hakken gewoon op aanraden van de VS zelf een arm (Nexperia) af en werpen deze in de schoot van de Chinezenquote:Op dinsdag 2 december 2025 20:49 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja die lui zijn ons gewoon totaal aan het uitskimmen en we laten het gewoon gebeuren.
Dat kan op de lange lijst 'dingen die iedereen zag aankomen'.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit gaat dus niets worden. Poetin wil graag een springplank voor een tweede invasie. Hiermee instemmen is zelfmoord.
Omdat ze dat niet willen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:56 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Beetje kromme zin.
Maar waarom de EU het niet lukt om die migrantenstroom te stoppen vind ik ook vaag.
quote:De Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050 vindt dat Nederland moet kiezen voor een gematigde groei van de bevolking tot 2050 naar 19 tot 20 miljoen mensen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat wonen, zorg en onderwijs voor iedereen goed bereikbaar blijven. Ook helpt het om de leefbaarheid in het land te behouden.
Net zo hard smeken om vrede totdat Rusland consessies gaat doen. Dat is de strategie inderdaad.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat kan op de lange lijst 'dingen die iedereen zag aankomen'.
Misschien moeten we harder smeken?
Die vitrage grijze bek van die Poetin ook hè. 😂😂😂quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit gaat dus niets worden. Poetin wil graag een springplank voor een tweede invasie. Hiermee instemmen is zelfmoord.
De lijn stopt bij 2014.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Extreem goed. Volgens mij geen land dat zo economisch zo snel gegroeid is.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bizar dat ze om het woonprobleem op te lossen meer migranten willen. En migranten drukken netto op de zorg, die ga je ook niet verbeteren met nóg meer migranten. Idem voor de leefbaarheid c.q cohesie.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat ze dat niet willen.
Autochtonen verwekken te weinig kinderen maar ze willen wel meer mensen in Nederland dus importeren ze die maar.
https://www.rijksoverheid(...)-ontwikkleingen-2050
[..]
Er worden gewoon partijen gemaakt. Zoals wel vaker voor een grote oorlog. Tot nu toe heeft Europa nog niet al te veel sterke allianties kunnen opzetten.quote:
De auteur wilde de grafiek nog wel laten passen op een 21 inch scherm.quote:
quote:Op dinsdag 2 december 2025 22:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De auteur wilde de grafiek nog wel laten passen op een 21 inch scherm.
Hoe vaak moet Poetin nog duidelijk maken dat al die Westerse flappies moeten opzouten met hun 'vredesplannen'?quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou. Wie had dat nou aan zien komen.
Over het algemeen zijn dit allemaal pogingen van oempa loempa en entourage hoor. Die dat ook nog eens puur doen vanuit ego (Ik ga wel ff vrede stichten) en gewoon schimmige business deals.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:11 schreef Perrin het volgende:
Je zet jezelf internationaal voor aap, het versterkt Poetin's positie en verzwakt de positie van Oekraïne en 'het Westen', of wat daar nog van over is.
Wel theater met averechtse gevolgen.quote:
Er wonen o.a. miljoenen Oekrainers in rusland met een russisch paspoort...quote:Op dinsdag 2 december 2025 19:16 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Kwaad met kwaad vergelden. De Russen willen de Oekraïnse identiteit vernietigen. NAZISME
Maar dat mag gewoon natuurlijk
Laat maar zien waar e loyaliteit ligt. Ambassadeur land uit flikkeren.
Enige taal die de Russen begrijpen
Het Westen is mokertje laf, daarom wint Rusland de oorlog ook gewoon. We kunnen gewoon niet op tegen de cojones van Poetin.quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel theater met averechtse gevolgen.
De relatie tussen de VS en Europa is in geen decennia zo slecht geweest, Oekraïne heeft het zwaar. Poetin voelt zich gesterkt.
'Het Westen' maakt er een potje van.
Hij stuurt anderen de dood in, daar heb je zelf geen ballen voor nodig.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het Westen is mokertje laf, daarom wint Rusland de oorlog ook gewoon. We kunnen gewoon niet op tegen de cojones van Poetin.
Merz ook: "Tot op de laatste Oekrainer."quote:Op woensdag 3 december 2025 00:25 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Hij stuurt anderen de dood in, daar heb je zelf geen ballen voor nodig.
We zijn niet in oorlog met Poetinquote:Op woensdag 3 december 2025 00:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Het Westen is mokertje laf, daarom wint Rusland de oorlog ook gewoon. We kunnen gewoon niet op tegen de cojones van Poetin.
Poetin wil geen tweede invasie. Hij wil de dingen zodanig geregeld hebben, dat hij geen tweede keer meer hoeft in te grijpen.quote:Op dinsdag 2 december 2025 21:35 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Merz wil de Oekraïense mannen weer terugsturen. Terwijl dat de echte vluchtelingen zijn voor dood of levend.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:32 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Merz ook: "Tot op de laatste Oekrainer."
Kun je daar garantie op geven?quote:Op woensdag 3 december 2025 05:00 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Poetin wil geen tweede invasie. Hij wil de dingen zodanig geregeld hebben, dat hij geen tweede keer meer hoeft in te grijpen.
Zeg dan tegen Zelensky: "Het is ons probleem niet en wij willen er koste wat kost buitenblijven dus ga lekker op je rug liggen, geef ze alles ten oosten van Melitopol-Dnipro-Tsjernihiv en we helpen jullie de rest naar Europees welvaartsniveau te trekken". Nu laten we ze namelijk doodvechten. Dan ben je namelijk eerlijk over het enige dat je daadwerkelijk te bieden hebt.quote:
Materiele en fysieke limieten loopt ie tegen aan. We moeten nou ook niet denken alsof Rusland alles maar kan. Die hele angstporno voor de Baltische staten is ook zoiets.quote:Op woensdag 3 december 2025 06:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kun je daar garantie op geven?
Dat denk ik ook. Het verbaast me wel dat hij de mogelijkheid om hier nu goed weg te komen niet met beide handen aangrijpt. Wat maakt die extra paar km2 nu uit voor een gigantisch land als Rusland?quote:Op woensdag 3 december 2025 05:00 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Poetin wil geen tweede invasie. Hij wil de dingen zodanig geregeld hebben, dat hij geen tweede keer meer hoeft in te grijpen.
Die Europese leiders gaat het op de eerste plaats helemaal niet om Oekraïne maar om zichzelf.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:29 schreef Perrin het volgende:
Europese leiders hebben steeds weer verkondigd dat ze Oekraïne zouden steunen 'wat er ook voor nodig is'. Maar in de praktijk betekende dat: steun die nooit voldoende is om Oekraïne echt te laten winnen.
Wie volhoudt dat wij niet in oorlog zijn met Poetin houdt zichzelf voor de gek. Zodra je wapens levert, geld stuurt, sancties oplegt en je veiligheidsbeleid omgooit vanwege een Russische aanval op een Europees buurland, ben je betrokken. Onze leiders weten dat, Poetin weet dat. Alleen zijn wij op zo'n halfslachtige manier betrokken dat Oekraïne langzaam leegbloedt.
Intussen krijgt Poetin precies wat hij nodig heeft: tijd om zijn leger te herstellen, zijn industrie volledig op oorlog te richten en zijn vertrouwen te versterken dat het Westen zwak, verdeeld en bang is.
Van effectieve Europese afschrikking richting Rusland is al lang geen sprake meer.
Het resultaat is een slepende oorlog waarin Oekraïners sterven. Het is zowel een moreel falen als een groot strategisch gevaar.
Als Poetin wint, en die dag komt dichterbij, dan was onze Europese boodschap aan de wereld, en zeker aan het Kremlin, glashelder: Europa is bang. Verdeeld. Makkelijk onder druk te zetten. Onwillig om verantwoordelijkheid te nemen voor haar eigen veiligheid.
Wat we nu doen is het slechtste van alle opties: we rekken het conflict, we laten Oekraïners sterven door onze eigen terughoudendheid en angst en we ondermijnen tegelijk op rampzalige wijze onze eigen veiligheid door het ondergraven van onze afschrikking en het versterken van Poetin's vertrouwen dat hij ons wel de baas kan.
Lafheid brengt geen vrede. Lafheid lokt agressie uit.
We zijn partij. Alleen op een zwakke en uiteindelijk zelfdestructieve manier.
Dit hadden ze vanaf begin moeten doen. EU topfiguren hebben te hard geschreeuwd en nu is verlies van Oekraïne een verlies van de EU.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeg dan tegen Zelensky: "Het is ons probleem niet en wij willen er koste wat kost buitenblijven dus ga lekker op je rug liggen, geef ze alles ten oosten van Melitopol-Dnipro-Tsjernihiv en we helpen jullie de rest naar Europees welvaartsniveau te trekken". Nu laten we ze namelijk doodvechten. Dan ben je namelijk eerlijk over het enige dat je daadwerkelijk te bieden hebt.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Oekraïne mocht niet winnen en Rusland mocht niet verliezen. Dan hadden we beter weg kunnen kijken, Rusland Oekraïne laten pakken en alle economische, politieke en diplomatieke banden met Rusland kunnen verbreken.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zeg dan tegen Zelensky: "Het is ons probleem niet en wij willen er koste wat kost buitenblijven dus ga lekker op je rug liggen, geef ze alles ten oosten van Melitopol-Dnipro-Tsjernihiv en we helpen jullie de rest naar Europees welvaartsniveau te trekken". Nu laten we ze namelijk doodvechten. Dan ben je namelijk eerlijk over het enige dat je daadwerkelijk te bieden hebt.
Dat is ook mijn aanname.quote:Op woensdag 3 december 2025 05:00 schreef Idisrom het volgende:
[..]
@Perrin heeft gelijk. Er is geen geloofwaardige afschrikking meer. Als we de Russen in 2014 aan hun ballen van de Krim af hadden geflikkerd, was het nooit tot deze oorlog gekomen. De Russen zijn enkel gestart omdat ze dachten dat het Westen (opnieuw) toch niet zou reageren en ze ermee weg zouden komen.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit hadden ze vanaf begin moeten doen. EU topfiguren hebben te hard geschreeuwd en nu is verlies van Oekraïne een verlies van de EU.
Terwijl dat helemaal niet zo is.
En ieder die nu wild gaat roepen Oek voor de trein gooien e.d. Nee.
Men had Oek duidelijker moeten aangeven dat het hun keuze en risico is en dat winnen heel moeilijk zou worden. Samen met de VS kon er gesteund worden maar het had de EU duidelijk geen fluit moeten uitmaken waar de Donbass heen zou gaan.
Voldoende afschrikking. Het huidige Russische leger is volstrekt niet in staat om een grote invasie op Europa uit te voeren. Dat is ondenkbaar.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
@:Perrin heeft gelijk. Er is geen geloofwaardige afschrikking meer. Als we de Russen in 2014 aan hun ballen van de Krim af hadden geflikkerd, was het nooit tot deze oorlog gekomen. De Russen zijn enkel gestart omdat ze dachten dat het Westen (opnieuw) toch niet zou reageren en ze ermee weg zouden komen.
En in feite komen ze er nu ook mee weg, want de EU is te verdeeld om echt significante tegenmaatregelen te nemen, wordt van binnenuit gesaboteerd door vatniks als Orban en Fico en ondertussen schijten ze in de broek voor Ruslands kernwapens.
Wat gaan we doen dan? Europese landen gaan niet op Russen schieten. Onze leiders poepen angstig hun broekje vol, doodsbang voor een kernoorlog. Daarom hoor je ook niks meer over die vredesmacht. Over een paar jaar valt Rusland opnieuw aan, dan moeten ze wel reageren en die consequentie wil Europa niet dragen.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Voldoende afschrikking. Het huidige Russische leger is volstrekt niet in staat om een grote invasie op Europa uit te voeren. Dat is ondenkbaar.
Veel politici hebben hun eigen lot verbonden met dat van Oekraïne. Uit opportunisme overigens, niet uit idealismequote:Op woensdag 3 december 2025 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit hadden ze vanaf begin moeten doen. EU topfiguren hebben te hard geschreeuwd en nu is verlies van Oekraïne een verlies van de EU.
Men had Oek duidelijker moeten aangeven dat het hun keuze en risico is en dat winnen heel moeilijk zou worden. Samen met de VS kon er gesteund worden maar het had de EU duidelijk geen fluit moeten uitmaken waar de Donbass heen zou gaan.
Men had zich ook niet zo laten moeten laten opfokken door Zelensky. Als die langs was geweest begonnen politici te jouwen over winst.
Zelensky had veel kritischer behandelt moeten worden.
Echter dit had je van verre aan moeten zien komen, dit was nooit te winnen door Oek.
En nu zitten we met een oorlogsdreiging op wereldniveau o.a. door die achtergestelde kut Donbass. Mooi klaar mee.
Eens dat we vanaf het eerste begin beter all-in hadden kunnen gaan dan zolang het blijven rekken. Dat had heel veel mensenlevens en geld en vernietiging gespaard.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:45 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
@:Perrin heeft gelijk. Er is geen geloofwaardige afschrikking meer. Als we de Russen in 2014 aan hun ballen van de Krim af hadden geflikkerd, was het nooit tot deze oorlog gekomen. De Russen zijn enkel gestart omdat ze dachten dat het Westen (opnieuw) toch niet zou reageren en ze ermee weg zouden komen.
En in feite komen ze er nu ook mee weg, want de EU is te verdeeld om echt significante tegenmaatregelen te nemen, wordt van binnenuit gesaboteerd door vatniks als Orban en Fico en ondertussen schijten ze in de broek voor Ruslands kernwapens.
De oorlog was voor Oekraïne prima te winnen geweest als er vanaf het begin meteen volledige steun was gegeven. Maar in die fase waren zelfs een paar helmen en vesten al een “gevaarlijke escalatie” volgens sommigen. Het Russische leger was in het begin namelijk een ongeorganiseerde teringzooi maar we hebben net zo lang gewacht en getreuzeld tot ze de machine wel aan het draaien hadden. En toen was het te laat.
We horen niks over een vredesmacht omdat we niets buiten onze eigen deuren kunnen organiseren, bovendien hebben maar een beperkt aantal landen daar oren naar.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat gaan we doen dan? Europese landen gaan niet op Russen schieten. Onze leiders poepen angstig hun broekje vol, doodsbang voor een kernoorlog. Daarom hoor je ook niks meer over die vredesmacht. Over een paar jaar valt Rusland opnieuw aan, dan moeten ze wel reageren en die consequentie wil Europa niet dragen.
Zo werkt escalatie niet. Hetzelfde geldt voor de Russen, die hadden ook beter meteen voluit kunnen gaan.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eens dat we vanaf het eerste begin beter all-in hadden kunnen gaan dan zolang het blijven rekken. Dat had heel veel mensenlevens en geld en vernietiging gespaard.
Maar er is geen enkel belang voor Rusland een NAVO land aan te vallen. Daarom Oekraïne ook die garantie geven als er vrede gesloten is. Enige realistische oplossingquote:Op woensdag 3 december 2025 07:50 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat gaan we doen dan? Europese landen gaan niet op Russen schieten. Onze leiders poepen angstig hun broekje vol, doodsbang voor een kernoorlog. Daarom hoor je ook niks meer over die vredesmacht. Over een paar jaar valt Rusland opnieuw aan, dan moeten ze wel reageren en die consequentie wil Europa niet dragen.
Het probleem was er dat de west-Europese krijgsmachten gewoon op hun gat lagen.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zo werkt escalatie niet. Hetzelfde geldt voor de Russen, die hadden ook beter meteen voluit kunnen gaan.
En hoe komt dat? Door onze glorieuze visionaire politici die zo scherp en spitsvondig de geopolitieke ontwikkelingen doorzien?quote:Op woensdag 3 december 2025 07:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem was er dat de west-Europese krijgsmachten gewoon op hun gat lagen.
Klopt. Russische leger ook. Niemand had op een langdurige oorlog gerekend.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het probleem was er dat de west-Europese krijgsmachten gewoon op hun gat lagen.
Ik twijfel daar aan omdat Zweden en Finland bij de NAVO zijn gekomen.quote:Op woensdag 3 december 2025 05:00 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Zo’n Pechtold die het ‘kostelijk grappig’ vond dat Nederlandse militairen ‘pang pang’ moesten roepen na extreme bezuinigingen.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
En hoe komt dat? Door onze glorieuze visionaire politici die zo scherp en spitsvondig de geopolitieke ontwikkelingen doorzien?
We worden in Europa bestuurd door een stel kortzichtige bureaucraten en de Trumpen, Poetins en Xi's van deze wereld buiten dat ten volste uit. We besturen deze auto geblinddoekt.
Hij bedoelt erop en erover. Dan was Rusland nu in een halve burgeroorlog met bijbehorend machtsvacuum.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Russische leger ook. Niemand had op een langdurige oorlog gerekend.
En wat wil je bereiken met snelle escalatie tov de grootste kernmacht op aarde?
We laten ze niet doodvechten.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En dan? Dan zou Rusland hebben opgegeven?quote:Op woensdag 3 december 2025 08:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hij bedoelt erop en erover. Dan was Rusland nu in een halve burgeroorlog met bijbehorend machtsvacuum.
Stel dat Rusland morgen Polen of een van de baltische staten zou aanvallen (gebeurd niet, dat daar gelaten).
Dan zul je als NAVO direct erop moeten vliegen en Rusland over de knie moeten leggen.
Dat Rusland een kernmacht is hoef je niet in elke post te zetten hoor. Maar het is in dezen ook nog eens totaal irrelevant. De doctrine is namelijk dat de kernwapens pas worden ingezet zodra de Russische staat in z’n bestaan wordt bedreigd. Als we Oekraïne de spullen hadden gegeven om Rusland conventioneel buiten de officieel erkende landsgrenzen te vegen, was dat op geen enkele manier een bedreiging voor het voortbestaan van Rusland geweest.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Russische leger ook. Niemand had op een langdurige oorlog gerekend.
En wat wil je bereiken met snelle escalatie tov de grootste kernmacht op aarde?
Ongegronde angst.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:05 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En dan? Dan zou Rusland hebben opgegeven?
5.000 - 10.000 nukes in stock.
Ja, succes daarmee gewenst door de VS. Ze staan klaar om ons van wapens te voorzien.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:02 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Hij bedoelt erop en erover. Dan was Rusland nu in een halve burgeroorlog met bijbehorend machtsvacuum.
Stel dat Rusland morgen Polen of een van de baltische staten zou aanvallen (gebeurd niet, dat daar gelaten).
Dan zul je als NAVO direct erop moeten vliegen en Rusland over de knie moeten leggen.
Jij en anderen zeggen zelf dat het land in een machtsvacuum zou belanden ( dat denk ik ook ) wat per definitie er toe leidt dat het voortbestaan van de Russische staat niet meer zeker is.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat Rusland een kernmacht is hoef je niet in elke post te zetten hoor. Maar het is in dezen ook nog eens totaal irrelevant. De doctrine is namelijk dat de kernwapens pas worden ingezet zodra de Russische staat in z’n bestaan wordt bedreigd. Als we Oekraïne de spullen hadden gegeven om Rusland conventioneel buiten de officieel erkende landsgrenzen te vegen, was dat op geen enkele manier een bedreiging voor het voortbestaan van Rusland geweest.
Dat is pas angsthazerij.
Men doet net alsof Europa defensief totaal inferieur is. Polen alleen al kan Rusland over de knie krijgen.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, succes daarmee gewenst door de VS. Ze staan klaar om ons van wapens te voorzien.
[ x ]
Ik vermoedde het al.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, succes daarmee gewenst door de VS. Ze staan klaar om ons van wapens te voorzien.
[ x ]
Laten we het voor ze hopen. Wie weet krijgen ze spoedig de kans om dat te bewijzen.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Men doet net alsof Europa defensief totaal inferieur is. Polen alleen al kan Rusland over de knie krijgen.
de eu als bruistabletquote:Op woensdag 3 december 2025 08:13 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik vermoedde het al.
De Eu zal zich echt moeten schikken naar de nieuwe geopolitieke realiteit. De wereld verandert nu eenmaal.
Rusland heeft verschillende doctrines as gehouden en voor elke stap van nieuwe wapenleveranties gedreigd met escalatie van de oorlog richting Europa.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat Rusland een kernmacht is hoef je niet in elke post te zetten hoor. Maar het is in dezen ook nog eens totaal irrelevant. De doctrine is namelijk dat de kernwapens pas worden ingezet zodra de Russische staat in z’n bestaan wordt bedreigd. Als we Oekraïne de spullen hadden gegeven om Rusland conventioneel buiten de officieel erkende landsgrenzen te vegen, was dat op geen enkele manier een bedreiging voor het voortbestaan van Rusland geweest.
Dat is pas angsthazerij.
Het probleem is niet de defensie, het probleem zijn de politici die niet tot overeenstemming kunnen komen omdat er altijd wel iemand dwars ligt (meestal een van de Oekraiense buren)quote:Op woensdag 3 december 2025 08:10 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Men doet net alsof Europa defensief totaal inferieur is. Polen alleen al kan Rusland over de knie krijgen.
Tot zover NATO en artikel 5.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ x ]
Wat een rare reactie, wat we te bieden hebben is heel veel geld, heel veel materiaal, heel veel munitie en trainingquote:Op woensdag 3 december 2025 07:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
'wat er ook voor nodig is' heb ik ze niet horen zeggen, en dat is vanaf het begin van de oorlog nooit geleverd.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:29 schreef Perrin het volgende:
Europese leiders hebben steeds weer verkondigd dat ze Oekraïne zouden steunen 'wat er ook voor nodig is'. Maar in de praktijk betekende dat: steun die nooit voldoende is om Oekraïne echt te laten winnen.
We zijn niet in oorlog met Poetin.quote:Wie volhoudt dat wij niet in oorlog zijn met Poetin houdt zichzelf voor de gek.
Betrokken, maar niet in oorlog.quote:Zodra je wapens levert, geld stuurt, sancties oplegt en je veiligheidsbeleid omgooit vanwege een Russische aanval op een Europees buurland, ben je betrokken. Onze leiders weten dat, Poetin weet dat. Alleen zijn wij op zo'n halfslachtige manier betrokken dat Oekraïne langzaam leegbloedt.
Poetin vecht zich tot nu toe stuk op het veroveren van ongeveer de provincie Groningen per jaar, terwijl hij er op had gerekend dat een kleine speciale militaire operatie voldoende zou zijn om Oekraïne in te nemen.quote:Intussen krijgt Poetin precies wat hij nodig heeft: tijd om zijn leger te herstellen, zijn industrie volledig op oorlog te richten en zijn vertrouwen te versterken dat het Westen zwak, verdeeld en bang is.
Jawel, ondanks alle tegenstand die Rusland gekregen heeft, heeft het land geen enkele aanval op doelen in Europa uitgevoerd.quote:Van effectieve Europese afschrikking richting Rusland is al lang geen sprake meer.
Oekraïne is niet onze verantwoordelijkheid.quote:Het resultaat is een slepende oorlog waarin Oekraïners sterven. Het is zowel een moreel falen als een groot strategisch gevaar.
Als Poetin wint, en die dag komt dichterbij, dan was onze Europese boodschap aan de wereld, en zeker aan het Kremlin, glashelder: Europa is bang. Verdeeld. Makkelijk onder druk te zetten. Onwillig om verantwoordelijkheid te nemen voor haar eigen veiligheid.
Wij rekken het conflict niet.quote:Wat we nu doen is het slechtste van alle opties: we rekken het conflict, we laten Oekraïners sterven door onze eigen terughoudendheid en angst en we ondermijnen tegelijk op rampzalige wijze onze eigen veiligheid door het ondergraven van onze afschrikking en het versterken van Poetin's vertrouwen dat hij ons wel de baas kan.
Nope.quote:Lafheid brengt geen vrede. Lafheid lokt agressie uit.
We zijn partij. Alleen op een zwakke en uiteindelijk zelfdestructieve manier.
Ze dreigen er elke dag mee.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Jij en anderen zeggen zelf dat het land in een machtsvacuum zou belanden ( dat denk ik ook ) wat per definitie er toe leidt dat het voortbestaan van de Russische staat niet meer zeker is.
Kernwapens worden ingezet als men het conventioneel het niet meer kan winnen en het verlies leidt tot binnenlandse problemen. Hij dreigde er toen in 10-2022 ook frequent mee.
Nee, Rusland gaat dat niet proberen.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Laten we het voor ze hopen. Wie weet krijgen ze spoedig de kans om dat te bewijzen.
Dankzij de NAVO.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:15 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Materiele en fysieke limieten loopt ie tegen aan. We moeten nou ook niet denken alsof Rusland alles maar kan. Die hele angstporno voor de Baltische staten is ook zoiets.
Als je buigt voor nucleaire blackmail is het einde zoek. Kernwapens waren ooit bedoeld als een soort levensverzekering, niet om, al andere landen met een kernoorlog te bedreigen, je geopolitieke eisen af te dwingen.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:28 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rusland heeft verschillende doctrines as gehouden en voor elke stap van nieuwe wapenleveranties gedreigd met escalatie van de oorlog richting Europa.
Die escalatie bleef gelukkig uit.
Maar met een idioot aan de macht in Rusland moet je helaas wel uitkijken met hoe ver je gaat in het steunen van Oekraïne.
Dan kunnen we inderdaad net zo goed de sleutels van de poort meteen overhandigen en elke pretentie dat we anders zouden doen onder druk van Poetin laten varen. Wie houden we precies voor de gek? Als we niet bereid zijn onszelf te verdedigen, wat is ons bestaansrecht?quote:Op woensdag 3 december 2025 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je buigt voor nucleaire blackmail is het einde zoek. Kernwapens waren ooit bedoeld als een soort levensverzekering, niet om, al andere landen met een kernoorlog te bedreigen, je geopolitieke eisen af te dwingen.
We zitten niet met een oorlogsdreiging op wereldniveau.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Men had zich ook niet zo laten moeten laten opfokken door Zelensky. Als die langs was geweest begonnen politici te jouwen over winst.
Zelensky had veel kritischer behandelt moeten worden.
Echter dit had je van verre aan moeten zien komen, dit was nooit te winnen door Oek.
En nu zitten we met een oorlogsdreiging op wereldniveau o.a. door die achtergestelde kut Donbass. Mooi klaar mee.
Je gaat volledig voorbij aan het Boedapest-memorandum. Oekraïne heeft in ruil voor veiligheidsgaranties van onder meer Frankrijk, de VS en UK afstand gedaan van de aldaar aanwezige kernwapens. Dan moet je die gemaakte afspraken ook gestand doen en dat gebeurt nu in volstrekt ontoereikende mate.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
'wat er ook voor nodig is' heb ik ze niet horen zeggen, en dat is vanaf het begin van de oorlog nooit geleverd.
[..]
We zijn niet in oorlog met Poetin.
[..]
Betrokken, maar niet in oorlog.
[..]
Poetin vecht zich tot nu toe stuk op het veroveren van ongeveer de provincie Groningen per jaar, terwijl hij er op had gerekend dat een kleine speciale militaire operatie voldoende zou zijn om Oekraïne in te nemen.
En uiteindelijk zal Rusland zijn doelen behalen.
Maar gezien de prijs die ze daarvoor hebben moeten betalen kun je je afvragen of dat winnen is.
[..]
Jawel, ondanks alle tegenstand die Rusland gekregen heeft, heeft het land geen enkele aanval op doelen in Europa uitgevoerd.
Kijk naar de Vietnamoorlog: de VS betrok daar alle buurlanden in om de oorlog te kunnen winnen.
Rusland niet. Geen wapenfabriek, geen aanvoerlijn, niets.
[..]
Oekraïne is niet onze verantwoordelijkheid.
Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat wij moeten sterven voor elk land in Europa.
Wat dat betreft hadden de voormalige Oostbloklanden zichzelf een hoop geld kunn besparen door geen lid te worden van de NAVO.
Want west Europa was toch wel met een gestrekt been elk conflict in gegaan om de Russen koste wat het kost er weer uit te trappen.
[..]
Wij rekken het conflict niet.
Rusland en Oekraïne vechten tegen elkaar, en bepalen zelf hoe lang ze daarmee doorgaan.
Beide landen vragen daarbij hulp van andere landen en krijgen die in beperkte mate.
[..]
Nope.
Dat is allemaal retoriek.
Deze oorlog is niet onze oorlog.
We zijn Oekraïne niets verschuldigd. En dat we tegemoet zijn gekomen aan de hulpvraag van Oekraïne maakt niet dat wij opeens verantwoordelijk zijn voor de uitkomst van deze oorlog.
Blijf hopen. Laten we elkaar over 3 jaar hierover weer spreken en zien of je gelijk kreeg.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, Rusland gaat dat niet proberen.
Dat gebeurt al zo'n 80 jaar door beide nucleaire grootmachten, waarbij Amerika voor de meeste slachtoffers wereldwijd heeft gezorgd...quote:Op woensdag 3 december 2025 08:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als je buigt voor nucleaire blackmail is het einde zoek. Kernwapens waren ooit bedoeld als een soort levensverzekering, niet om, al andere landen met een kernoorlog te bedreigen, je geopolitieke eisen af te dwingen.
In dat memorandum staat geen bescherming van Oekraïne door de door jou genoemde landen bij een conventionele oorlog.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je gaat volledig voorbij aan het Boedapest-memorandum. Oekraïne heeft in ruil voor veiligheidsgaranties van onder meer Frankrijk, de VS en UK afstand gedaan van de aldaar aanwezige kernwapens. Dan moet je die gemaakte afspraken ook gestand doen en dat gebeurt nu in volstrekt ontoereikende mate.
Dat Oekraïne niet onze zorg is en dat ze maar blij zijn dat we niet gewoon wegkijken, is echt veel en veel te kort door de bocht imo.
Het enige benijdenswaardige dat hij ooit heeft gedaan.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:15 schreef oheng het volgende:
Fun fact: Kutchner was alleen daar aanwezig omdat hij de dochter van Trump batst.
En Witkoff was alleen daar omdat putin dat wilde. Deze mol is nog 0 keer in Oekraine geweest.
Onszelf verdedigen...quote:Op woensdag 3 december 2025 08:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan kunnen we inderdaad net zo goed de sleutels van de poort meteen overhandigen en elke pretentie dat we anders zouden doen onder druk van Poetin laten varen. Wie houden we precies voor de gek? Als we niet bereid zijn onszelf te verdedigen, wat is ons bestaansrecht?
Het westen is niet in oorlog met Rusland.quote:Op woensdag 3 december 2025 00:22 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Doe eens niet zo naief. Dat vredesplan heeft slechtere voorwaarden dan het Dictaat van Versailles.quote:Op woensdag 3 december 2025 05:00 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Westerse?quote:Op dinsdag 2 december 2025 23:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe vaak moet Poetin nog duidelijk maken dat al die Westerse flappies moeten opzouten met hun 'vredesplannen'?
Het enige dat helpt als je iets wil veranderen aan de situatie, is Poetin dwingen.
Smeken, netjes vragen, vaak bellen, kusjes sturen, nog meer smeken.. Het heeft geen enkele zin.
Je zet jezelf internationaal voor aap, het versterkt Poetin's positie en verzwakt de positie van Oekraïne en 'het Westen', of wat daar nog van over is.
Gezegd aan de lopende band, geleverd inderdaad zeker niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
'wat er ook voor nodig is' heb ik ze niet horen zeggen, en dat is vanaf het begin van de oorlog nooit geleverd.
quote:Speech by President António Costa at the EU Ambassadors Conference 2025
It is clear that Russia’s war of aggression was unprovoked.
It is clear that it has caused enormous human suffering.
It is clear that it has violated Ukraine’s sovereignty, Ukraine’s right to self-determination, Ukraine’s territorial integrity.
It is clear that the war in Ukraine is not just a war on European soil - it is a war that threatens the fundamentals of the entire international community.
Rewarding the aggressor, rewarding the violation of territorial integrity, is a threat to everyone. And so our stance is clear too:
The European Union will support Ukraine for as long as necessary, and whatever it takes;
We will strengthen Ukraine’s position under any circumstances;
For a comprehensive, just and lasting peace - a peace chosen by Ukraine and Ukrainians.
This is the message we convey to President Zelenskyy on every occasion. And we continue to do so.
quote:Speech by President von der Leyen at the European Parliament Plenary on the need for unwavering EU support for Ukraine
It also means continuing to support in every way we can. Take military support. So far, we have trained over 40,000 Ukrainian soldiers. Our Union and Member States have mobilised EUR 28 billion worth of military equipment. The European defence industry has increased its production capacity for ammunition by 40%. We will have delivered over half a million rounds of artillery shells by next month. More than 1 million by the end of the year. But this is certainly not enough. Not only must we accelerate the delivery of ammunition to Ukraine. As we look to the future, we must think of Ukraine's defence capabilities as part of our own defence capabilities. We must think of Ukraine's defence industry as part of our own defence industry.
Ten eerste hebben we het onze verantwoordelijkheid gemaakt, ten tweede gaat dit niet om nobele hulp aan een ver land. Dit gaat om onze eigen Europese veiligheid.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat wij moeten sterven voor elk land in Europa.
We verliezen vooral omdat we ons lot hebben vernonden aan Oekraïne.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ten eerste hebben we het onze verantwoordelijkheid gemaakt, ten tweede gaat dit niet om nobele hulp aan een ver land. Dit gaat om onze eigen Europese veiligheid.
Een Rusland dat een Europees land breekt en daarmee wegkomt, een land waar we ons in woorden jarenlang achter hebben geschaard, verandert de machtbalans blijvend. Dat raakt ons direct, ook zonder dat er één NAVO-soldaat sneuvelt.
Daarvoor wegrennen is blijkbaar een typisch Europese reflex. Eentje die Poetin (en Trump) ten volste uitbuiten.
Oekraïne is inderdaad onze verantwoordelijkheid in principe niet. Maar Oekraïne heeft zich wel gemanifesteerd als een prima bondgenoot die graag de aansluiting met het Westen zoekt. Daar zouden we altijd positief tegenover moeten staan. Oekraïne heeft zich ook bereid getoond talloze hervormingen te implementeren en wil graag een onderdeel worden van de EU.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
[..]
We zijn niet in oorlog met Poetin.
[..]
Betrokken, maar niet in oorlog.
[..]
Poetin vecht zich tot nu toe stuk op het veroveren van ongeveer de provincie Groningen per jaar, terwijl hij er op had gerekend dat een kleine speciale militaire operatie voldoende zou zijn om Oekraïne in te nemen.
En uiteindelijk zal Rusland zijn doelen behalen.
Maar gezien de prijs die ze daarvoor hebben moeten betalen kun je je afvragen of dat winnen is.
[..]
Jawel, ondanks alle tegenstand die Rusland gekregen heeft, heeft het land geen enkele aanval op doelen in Europa uitgevoerd.
Kijk naar de Vietnamoorlog: de VS betrok daar alle buurlanden in om de oorlog te kunnen winnen.
Rusland niet. Geen wapenfabriek, geen aanvoerlijn, niets.
[..]
Wat dat betreft hadden de voormalige Oostbloklanden zichzelf een hoop geld kunn besparen door geen lid te worden van de NAVO.
Want west Europa was toch wel met een gestrekt been elk conflict in gegaan om de Russen koste wat het kost er weer uit te trappen.
[..]
Wij rekken het conflict niet.
Rusland en Oekraïne vechten tegen elkaar, en bepalen zelf hoe lang ze daarmee doorgaan.
Beide landen vragen daarbij hulp van andere landen en krijgen die in beperkte mate.
[..]
Nope.
Dat is allemaal retoriek.
We zijn Oekraïne niets verschuldigd. En dat we tegemoet zijn gekomen aan de hulpvraag van Oekraïne maakt niet dat wij opeens verantwoordelijk zijn voor de uitkomst van deze oorlog.
Russisch hoeven we niet te leren en de ambities van Rusland gaan ook niet tot Amsterdam, dat is inderdaad een hyperbool, wat dus niet wil zeggen dat er geen daadwerkelijke problemen zijn met de Russen, die zijn er wel degelijk.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We verliezen vooral omdat we ons lot hebben vernonden aan Oekraïne.
Maar denk jii dat wij over enige tijd Russisch moeten leren of dat wij onder Russisch gezag komen te staan als Oekraïne verliest?
We zullen morgen nog niet onder Moskou's gezag staan. Maar precies dát soort sussende taal is waar Poetin op rekent: dat Europeanen pas reageren als het al te laat is.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
We verliezen vooral omdat we ons lot hebben vernonden aan Oekraïne.
Maar denk jii dat wij over enige tijd Russisch moeten leren of dat wij onder Russisch gezag komen te staan als Oekraïne verliest?
Nee.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ten eerste hebben we het onze verantwoordelijkheid gemaakt
Ook niet.quote:, ten tweede gaat dit niet om nobele hulp aan een ver land. Dit gaat om onze eigen Europese veiligheid.
Dat is gewoon onzin.quote:Een Rusland dat een Europees land breekt en daarmee wegkomt, een land waar we ons in woorden jarenlang achter hebben geschaard, verandert de machtbalans blijvend. Dat raakt ons direct, ook zonder dat er één NAVO-soldaat sneuvelt.
Daarvoor wegrennen is blijkbaar een typisch Europese reflex. Eentje die Poetin (en Trump) ten volste uitbuiten.
Allemaal angsthazerij.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
We zullen morgen nog niet onder Moskou's gezag staan. Maar precies dát soort sussende taal is waar Poetin op rekent: dat Europeanen pas reageren als het al te laat is.
Als Oekraïne valt, wordt Rusland sterker en Europa zwakker. Niet symbolisch, maar heel concreet. Rusland krijgt er tientallen miljoenen onderworpen burgers bij om zijn leger mee aan te vullen, een enorme industrie om zijn oorlogseconomie op te schalen en een flinke strategische springplank richting 'het Westen', Europa dus.
Dat betekent meer soldaten, meer productie, meer macht en vooral: het bewijs dat brute agressie werkt en dat Europa toch niet in staat is in te grijpen ondanks jarenlang ferme taal uitslaan onderwijl wijfelend en angstig handelend.
Denk niet dat ze daarna tevreden achteroverleunen. Een Rusland dat een oorlog wint, bouwt door. Dat is altijd zo geweest. Ze zullen hun leger hervormen met de middelen en mensen uit Oekraïne en zich voorbereiden op de volgende ronde. Misschien niet morgen, maar ze zullen ook niet net zo lang wachten tot wij onze zaakjes eindelijk eens wél op orde hebben.
Dat is de logica van machtspolitiek.
En laten we onszelf niet voor de gek houden: deze oorlog raakt ons allang. Energie, economie, veiligheid, cyberaanvallen. We zitten er middenin, ook zonder één NAVO-soldaat in de loopgraven. Wij kunnen wel doen alsof dit 'hunnie hun probleem' is, maar zo werkt de wereld niet. We zijn al partij, of we dat willen of niet.
Wegkijken, zoals Wantie doet, is geen 'verstandige neutraliteit'. Het is een keuze om later tegenover een veel sterker, veel brutaler Rusland te staan.
Nee, Trump ziet dat de EU zijn zaken niet op orde heeft en heeft geen zin om aan boord te gaan met een verliezend team.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Ook niet.
[..]
Dat is gewoon onzin.
De machtsverhouding verandert niet dramatisch als Rusland een voormalige Sovjet republiek weer inlijft.
Europa had goede betrekkingen met Rusland, en als er onze schouders hadden opgehaald na een geslaagde speciale militaire operatie, dan was het daarna weer over naar de orde van de dag, en hadden we afspraken met Rusland kunnen maken over het ontginnen van de bodemschatten van oblast De Oekraïne.
Maar de speciale militaire operatie pakte anders uit, en de EU besloot op te komen voor de internationale rechtsorde en liet Rusland vallen en ging Oekraïne steunen.
Maar de EU staat daar alleen in. De rest van de wereld laat Oekraïne als een baksteen vallen. Onder Biden gaf de VS nog wel steun, maar onder Trump wordt dat steeds verder afgebouwd.
En vervolgens wordt de EU laf genoemd, terwijl die als enige bereid is Oekraïne te ondersteunen.
Het is de wereld op zijn kop.
Hoezo wegrennen?
De EU rent niet weg, we gaat vooralsnog door met het steunen van Oekraïne.
Trump die ons uitbuit?
Onzin.
Trump is de speelbal geworden van Poetin, net als gevolg dat Oekraïne niet meer kan rekenen op Amerikaanse hulp.
Europa gaat ondertussen onverstoord verder met het verstrekken van hulp aan Oekraïne.
Dat dat te weinig is klopt. Met de steun van de VS was het al niet voldoende om de Russen het land uit te jagen, en met het steeds verder wegvallen van Amerikaanse hulp wordt het verdedigen ook steeds lastiger.
Maar dat wil niet zeggen dat de EU aan het wegrennen is en ook niet dat de EU de verplichting heeft om de strijd tegen Rusland aan te gaan.
Wat we zien is dat op de EU en nog een paar landen na de hele wereld Oekraïne heeft laten vallen.
Had de hele wereld zich achter de internationale rechtsorde geschaard en Rusland economisch en eventueel militair onder druk gezet, dan was deze oorlog wellicht al ten einde gekomen.
Maar al die andere landen kiezen voor zichzelf en laten Oekraïne vallen.
De EU doet dat niet, en krijgt vervolgens het verwijt laf te zijn.
Het is de wereld op zijn kop.
Ja, alleen wat 'winnen' dan precies betekent is nader te bepalen he.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:01 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
Nee, Trump ziet dat de EU zijn zaken niet op orde heeft en heeft geen zin om aan boord te gaan met een verliezend team.
iets beter dan de huidige EU alleszinsquote:Op woensdag 3 december 2025 10:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, alleen wat 'winnen' dan precies betekent is nader te bepalen he.
Ja, wat mij betreft wel tijd om alle leger bases van ze te gaan sluiten.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:06 schreef Spablauw214 het volgende:
Zeker als de VS nu al bij monde van de minfin laat weten dat de VS in een dergelijk geval niets zal doen behalve aanbieden ons wapens te verkopen. Europa is volledig op zichzelf aangewezen tussen grootmachten die ons niet gunstig gezind zijn.
Hey, dat klinkt bekend.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:11 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
iets beter dan de huidige EU alleszins
Dat ligt aan je definitie van oorlog.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het westen is niet in oorlog met Rusland.
Maar in 2025, met de veiligheidsdreigingen die er zijn, lijkt het jou gewoon een goed idee om allemaal alleen de kar te gaan trekken?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:24 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
Wat tracht je te insinueren?
De EU maakt zich van binnenuit kapot en die Russische dreiging is een leugen om nog ietwat de illusie van eenheid te bewaren.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar in 2025, met de veiligheidsdreigingen die er zijn, lijkt het jou gewoon een goed idee om allemaal alleen de kar te gaan trekken?
Ieder voor zich en god voor ons allen enzo?
Antwoord is dus: ja?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:38 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
De EU maakt zich van binnenuit kapot en die Russische dreiging is een leugen om nog ietwat de illusie van eenheid te bewaren.
Maar brexit heeft ook niet bepaald goed uitgepakt he?quote:Op woensdag 3 december 2025 10:38 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
De EU maakt zich van binnenuit kapot en die Russische dreiging is een leugen om nog ietwat de illusie van eenheid te bewaren.
Ik spot niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:51 schreef CruzerXtreme het volgende:
Je kan wel spotten maar ik zie van jou ook geen beter alternatief dan blijven doormodderen.
Alternatief, voor wat precies...?quote:
hier een spiegelquote:Op woensdag 3 december 2025 10:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik spot niet.
Ik wijs je op wat feiten.
Ik zou zeggen: kijk er eens in. <Knip>quote:
Mijn idee.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:05 schreef Spablauw214 het volgende:
De voorgestelde aanpak van Wantie is wat mij betreft pure appeasement. Vingers in de oren, hard lalala roepen, de andere kant op kijken en hopen dat Rusland ons met rust laat. Niet onze oorlog!
Cc @:Perrin
ik heb geen haatquote:Op woensdag 3 december 2025 10:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Alternatief, voor wat precies...?
Deze oorlog, of het feit dat jij de EU haat?
En blijkbaar deze dingen aan elkaar linkt?
Ook dat komt me bekend voor.
Mag je dat vervangen door: "De EU niet leuk vinden".quote:
Voor de EU uiteraard, maar goed, jij denkt dat dit instituut voor eeuwig is ofzo.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Mag je dat vervangen door: "De EU niet leuk vinden".
Dus: alternatief voor wat?
De niet leuke EU of deze oorlog?
Waarom zijn die dingen blijkbaar aan elkaar gelinkt?
Ja mooi hequote:Op woensdag 3 december 2025 11:04 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
Voor de EU uiteraard, maar goed, jij denkt dat dit instituut voor eeuwig is ofzo.
Het is ook prima dat wij Oekraïne te hulp schieten.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:25 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Oekraïne is inderdaad onze verantwoordelijkheid in principe niet. Maar Oekraïne heeft zich wel gemanifesteerd als een prima bondgenoot die graag de aansluiting met het Westen zoekt. Daar zouden we altijd positief tegenover moeten staan. Oekraïne heeft zich ook bereid getoond talloze hervormingen te implementeren en wil graag een onderdeel worden van de EU.
Daarnaast gaat het hier ook verder dan alleen Oekraïne, zoals we weten is de ambitie van Poetin ambities verder gaan dan enkel Oekraïne, als het aan de Russen lag zou men ook nog wel iets gaan proberen in landen zoals Moldavië of de Baltische Staten en als men daar allemaal mee zou wegkomen wellicht ook nog wel Polen of een stuk van Finland of zo.
rusland heeft nu de mannelijke bevolking van de bezette gebieden gemobiliseerd.quote:Op woensdag 3 december 2025 09:43 schreef Wantie het volgende:
De machtsverhouding verandert niet dramatisch als Rusland een voormalige Sovjet republiek weer inlijft.
Dat soort mensen klampt zich graag aan hun wensdenken vast. Helaas zitten de Europese bestuurslagen er vol mee.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:26 schreef oheng het volgende:
[..]
rusland heeft nu de mannelijke bevolking van de bezette gebieden gemobiliseerd.
Een kwart van de russisch POW-ers is afkomstig uit de bezette gebieden. Als heel Oekraine bezet wordt, heeft putin miljoenen soldaten erbij, die in zijn ogen ook nog een inferieur zijn, want Oekrainsch.
Voor de rest is het interessant dat een hoop mensen hier zeker weten dat putin niet de rest van Europa gaat aanvallen. Het neigt naar waarzeggerij.
Iemand met imperialistische ambities stopt niet met oorlogsvoeren, en al helemaal niet als hij aan de winnende hand is.
Bestuderen jullie geschiedenis niet?
Het is prima dat je de EU/europa verwijt wat ze verkeerd doen, maar dit is het niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat soort mensen klampen zich graag aan hun wensdenken vast. Helaas zitten de Europese bestuurslagen er vol mee.
Ja, Oekraïne heeft niet door hoeveel potentie en mooi de steden Kharkiv en Dnipro kunnen worden met de nieuwe Oekraïense inwoners uit de Donbas erbij. Het kunnen prachtsteden worden, als ik de situatie vergelijk met de westkant van China met de steden Chengdu en Chongqing.quote:Op woensdag 3 december 2025 07:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De steden en haar inwoners in het oosten deden het bijzonder goed, zoals ook Mariupol. Totdat Rusland besloot alles aan gort te gaan schieten 3 jaar geleden.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:56 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ja, Oekraïne heeft niet door hoeveel potentie en mooi de steden Kharkiv en Dnipro kunnen worden met de nieuwe Oekraïense inwoners uit de Donbas erbij. Het kunnen prachtsteden worden, als ik de situatie vergelijk met de westkant van China met de steden Chengdu en Chongqing.
De hier veel gebruikte term "Oekraïne wordt een rompstaat" is zo misleidend. Dan zijn de meeste Europese staten nu rompstaten.
Want rus laat die mensen ook gewoon vertrekken.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:56 schreef Idisrom het volgende:
Ja, Oekraïne heeft niet door hoeveel potentie en mooi de steden Kharkiv en Dnipro kunnen worden met de nieuwe Oekraïense inwoners uit de Donbas erbij.
Nou, in ieder geval beter dan Mark Rutte en die CDA-politicus Derk Boswijk.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Een kwart van de russisch POW-ers is afkomstig uit de bezette gebieden. Als heel Oekraine bezet wordt, heeft putin miljoenen soldaten erbij, die in zijn ogen ook nog een inferieur zijn, want Oekrainsch.
Voor de rest is het interessant dat een hoop mensen hier zeker weten dat putin niet de rest van Europa gaat aanvallen. Het neigt naar waarzeggerij.
Iemand met imperialistische ambities stopt niet met oorlogsvoeren, en al helemaal niet als hij aan de winnende hand is.
Nederland heeft internationaal gezien een zeer lage staatsschuld. Er is in beginsel helemaal niet zo veel mis mee om die, voor dit soort doeleinden, gecontroleerd wat te laten oplopen.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:04 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Nou, in ieder geval beter dan Mark Rutte en die CDA-politicus Derk Boswijk.
Die laatste heeft maar één mantra; "Wat maakt de toename van de staatsschuld voor herbewapening nu uit. De Amerikanen deden dat in de Tweede Wereldoorlog ook". Niemand van de interviewers die hem dan vraagt: "Maar weet u dan ook hoe de Amerikanen na de oorlog dan hun staatschuld zo snel konden verminderen? ".
Ja, dit is ook iets waar je eigenlijk niets over leest. Als Rusland heel Oekraïne weet te bezetten komt er een vluchtelingenstroom van minstens 10-20 miljoen Oekraïners onze kant op. Wat denk je wat die opvang kost en wat een enorme sociaal-maatschappelijke problematiek dat met zich meebrengt? Verder kan Rusland inderdaad de achterblijvende bevolking mobiliseren en de hele Oekraïense oorlogsindustrie, inclusief de droneproductie en -technologie, vallen in Russische handen. Dat kan vervolgens allemaal worden ingezet tegen Europa.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Niet om alles goed te praten, maar president Poetin is van origine een sterk leider die weet van organiseren én aanpakken.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:26 schreef oheng het volgende:
[..]
Omdat een kneus met een brilletje dat zegt?quote:
De Westerse veiligheid is in het geding doordat Rusland ons continu bedreigt. En omdat het allerlei voormalige USSR- en Warschaupactlanden bedreigt en als toebehorend aan Rusland blijft beschouwen.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:49 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet om alles goed te praten, maar president Poetin is van origine een sterk leider die weet van organiseren én aanpakken.
Claims dat de russen zinnens zijn Europa binnen 5 jaar aan te vallen lijken serieus buiten alle proporties.
Poetin in hoogsteigen persoon maakte gisteren wél duidelijk dat wanneer het westen Rusland serieus tegen de haren instrijkt, in beoogde pogingen Oekraïne te 'redden', hij er klaar voor is om oorlog tegen het westen te gaan voeren waar hij vanuit zijn perceptie dit nodig acht.
Men mag zich inderdaad ook nog afvragen wáárom het westen alle kastanjes voor het oost-europese (niet-NATO) land uit het vuur moet halen waardoor de algemene westerse veiligheid uiteindelijk in het geding is.
Die “kneus met een brilletje” is wel de minister van financiën, grapjas.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat een kneus met een brilletje dat zegt?
De VS bluft omdat ze de Europeanen te onbesuisd vinden in het Rusland conflict.
Ook een manier om je als samen(be)leving niets aan te hoeven trekken van andermans recht op vrijheden in keuze en bestemming.quote:Op woensdag 3 december 2025 08:51 schreef Wantie het volgende:
.... ....
Leuk dat dat misschien werkt in de pro Russische gebieden maar die in het Westen van Oekraïne gaan echt niet voor hem vechten. Voor zover die mannen tegen die tijd überhaupt niet al dood zijn of gevlucht.quote:Op woensdag 3 december 2025 11:26 schreef oheng het volgende:
[..]
jouw posts mogen wat mij betreft boven aan in de header komenquote:Op woensdag 3 december 2025 12:49 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Niet om alles goed te praten, maar president Poetin is van origine een sterk leider die weet van organiseren én aanpakken.
Claims dat de russen zinnens zijn Europa binnen 5 jaar aan te vallen lijken serieus buiten alle proporties.
Poetin in hoogsteigen persoon maakte gisteren wél duidelijk dat wanneer het westen Rusland serieus tegen de haren instrijkt, in beoogde pogingen Oekraïne te 'redden', hij er klaar voor is om oorlog tegen het westen te gaan voeren waar hij vanuit zijn perceptie dit nodig acht.
Men mag zich inderdaad ook nog afvragen wáárom het westen alle kastanjes voor het oost-europese (niet-NATO) land uit het vuur moet halen waardoor de algemene westerse veiligheid uiteindelijk in het geding is.
Op z'n minst hiermee dreigen .....quote:Op woensdag 3 december 2025 13:25 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-defensie~a24ebe8e/
Moeten we voor wapens niet gewoon toenadering gaan zoeken richting China? Wat een onbetrouwbaar volk die Amerikanen.
Exact dat hadden we na mh17 al moeten doen.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:16 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Nederland heeft internationaal gezien een zeer lage staatsschuld. Er is in beginsel helemaal niet zo veel mis mee om die, voor dit soort doeleinden, gecontroleerd wat te laten oplopen.
Als voorbeeld van een clown?quote:Op woensdag 3 december 2025 13:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
jouw posts mogen wat mij betreft boven aan in de header komen
Thnx!quote:Op woensdag 3 december 2025 13:27 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
jouw posts mogen wat mij betreft boven aan in de header komen
Proberen begrip te creëren voor een genocidale veroveringsoorlog kan niet direct op grootschalige bijval rekenen. Je verwacht het nietquote:Op woensdag 3 december 2025 13:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Thnx!
Dat bepaalde posts hier niet bepaald in dank worden afgenomen was allang duidelijk gelet op bepaalde reacties.
Ja, dat is soms best wel jammer. Daarom waardeer ik jouw inbreng ook 👍quote:Op woensdag 3 december 2025 13:41 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Thnx!
Dat bepaalde posts hier niet bepaald in dank worden afgenomen was allang duidelijk gelet op bepaalde reacties.
Die basissen zitten er initieel om de Europese landen te beschermen, niet andersomquote:Op woensdag 3 december 2025 10:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, wat mij betreft wel tijd om alle leger bases van ze te gaan sluiten.
Van lakenheath in het VK, via ramstein in DE, tot aan cyprus en diego garcia.
Of daar in ieder geval serieus mee te gaan dreigen.
Begin maar met opportunistisch ongeveer de helft wat aan komt vliegen terug te sturen.
Er zijn geen pro russische gebieden, dat is een fabeltje.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Leuk dat dat misschien werkt in de pro Russische gebieden maar die in het Westen van Oekraïne gaan echt niet voor hem vechten. Voor zover die mannen tegen die tijd überhaupt niet al dood zijn of gevlucht.
quote:Op woensdag 3 december 2025 13:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Er zijn geen pro russische gebieden, dat is een fabeltje.
En deelname in een imperialistisch veroveringsleger is niet vrijwillig. En zeker niet als je inferieur bent volgens de tsar.
quote:Yes, the city of Donetsk is pro-Russian; it has been administered by pro-Russian separatist forces since 2014 and was illegally annexed by Russia in 2022. The region has a history of pro-Russian separatism and was the center of the Donetsk People's Republic (DPR), which was founded in 2014 with the goal of independence from Ukraine and close ties to Russia.
Leuk bedacht, maar dit slaat kant noch wal.quote:Op woensdag 3 december 2025 10:01 schreef CruzerXtreme het volgende:
[..]
Nee, Trump ziet dat de EU zijn zaken niet op orde heeft en heeft geen zin om aan boord te gaan met een verliezend team.
Wat dacht je van gewoon Europa, wij maken prima wapens.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:25 schreef Elan het volgende:
Moeten we voor wapens niet gewoon toenadering gaan zoeken richting China? Wat een onbetrouwbaar volk die Amerikanen.
O je bedoelt de “separatistenbeweging” die bestond uit Russische militairen op vakantie die hun uitrusting zelf hadden gekocht bij de lokale dumpstore? Lol.quote:
Het mag allemaal best anders. Maar het is ook hoe men het uitlegt vanuit meest westers perspectief, waarbij langzaamaan angst de hoofdrol speelt en het licht fel op rood staat voor Rusland en kwaadsprekerij aan de orde van de dag is.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:32 schreef xpompompomx het volgende:
Ik zou een dictator toch echt geen sterk leider willen noemen eigenlijk. Een sterke leider zou bijvoorbeeld geen problemen moeten hebben met het krijgen van kritiek, iets wat helemaal fout gaat bij een figuur als Poetin, waar je meteen voor jaren de bak indraait na een showprocesje als je de kritiek op de leider durft te hebben.
winnaars herkennen elkaarquote:Op woensdag 3 december 2025 13:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar dit slaat kant noch wal.
Wat is dit nou voor dom gelul. Er is in Rusland geen vrijheid van meningsuiting, geen persvrijheid, geen onafhankelijke rechtspraak, geen democratie en geen vrijheid van vereniging. Dat heeft niets te maken met een “westers perspectief”, het is er gewoon niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:03 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Dat is ook maar hoe men het uitlegt vanuit meest westers perspectief, waarbij langzaamaan angst de hoofdrol speelt en het licht op rood staat voor Rusland en kwaadsprekerij aan de orde van de dag is.
Dit pleit nou niet bepaald voor alle meest russische beweegredenen, en heerst er maar weinig begrip hiervoor.
Tweederde van ons huidige materieel komt uit de US. In Nederland zelfs nog meer, de vraag is wat je daar dan mee moet en kan als je je eigen spullen wil gaan produceren.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon Europa, wij maken prima wapens.
De overheden moeten er gewoon eens geld in investeren.
Toegegeven dat het daar niet zo vrij als in het westen eraan toe gaat. Maar landen verschillen nou eenmaal, en dat geldt lang niet alleen voor Rusland.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor dom gelul. Er is in Rusland geen vrijheid van meningsuiting, geen persvrijheid, geen onafhankelijke rechtspraak, geen democratie en geen vrijheid van vereniging. Dat heeft niets te maken met een “westers perspectief”, het is er gewoon niet.
Ga eens voor het Kremlin staan met je anti-Poetin-spandoek. Binnen 3 minuten lig je kreupel geslagen achterin een busje. Met je “Westers narratief”.
O ja? Wat dan?quote:Op woensdag 3 december 2025 14:15 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Toegegeven dat het daar niet zo vrij als in het westen eraan toe gaat. Maar landen verschillen nou eenmaal, en dat geldt lang niet alleen voor Rusland.
Echter dient men er rekening mee te houden dat er sinds jaar en dag ook best 'n boel anti-russische propaganda rondgaat welke de boel uit z'n verband trekt.
Je bedoelt dat de Chinezen onze broek gaan ophouden bedoel je? Ik denk dat je dat kan vergeten na dat Nexperia circus.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:25 schreef Elan het volgende:
De heer putin kan de pot op.quote:Op woensdag 3 december 2025 12:49 schreef Scjvb het volgende:
Niet om alles goed te praten, maar president Poetin
Oekraine heeft letterlijk altijd al heen-en-weer gezwalkt tussen Oost en West. Al vanaf 1100. Ook na 1991 was dit nog het geval, dit kun je terugzien in verkiezingsuitslagen vanaf dan. Grofweg: hoe meer naar het Westen, hoe meer pro-Westers en hoe meer naar oosten, hoe meer pro-Russisch. Dat zag je ook terug in landelijke verkiezingsuitslagen. In 2010 werd bijvoorbeeld de pro-russische Janoekovitch gekozen, daarna kwam de pro-Westerse Poroshenko aan de macht.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:56 schreef oheng het volgende:
[..]
Er zijn geen pro russische gebieden, dat is een fabeltje.
En deelname in een imperialistisch veroveringsleger is niet vrijwillig. En zeker niet als je inferieur bent volgens de tsar.
Waarvan akte!quote:
Moeten ze zich er wel aan houden.quote:Op woensdag 3 december 2025 13:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die basissen zitten er initieel om de Europese landen te beschermen, niet andersom
Bron?quote:Op woensdag 3 december 2025 14:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Tweederde van ons huidige materieel komt uit de US. In Nederland zelfs nog meer,
Er is natuurlijk van alles aan de hand. Maar ons bondgenootschap met Amerika is wel altijd de hoeksteen geweest van het veiligheidsbeleid. Dat gooi je niet zomaar weg.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moeten ze zich er wel aan houden.
En de catagorie die nog steeds niet voorbij 1st stage of grief is, denial, en maar blijft doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is, vind ik bijzonder grappig.
De vraag is alleen of dat nog steeds het geval is, nu er een president zit die liever democratische bondgenoten voor de bus flikkert, openlijk sympathie uitspreekt voor autocraten en ondertussen alleen maar bezig is met zijn Nobelprijs en lucratieve deals voor zichzelf en zijn entourage.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
de USA is de enige grootmacht die in essentie dezelfde normen en waarden met ons deelt.
De USA is meer dan Trump natuurlijk.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De vraag is alleen of dat nog steeds het geval is, nu er een president zit die liever democratische bondgenoten voor de bus flikkert, openlijk sympathie uitspreekt voor autocraten en ondertussen alleen maar bezig is met zijn Nobelprijs en lucratieve deals voor zichzelf en zijn entourage.
quote:
AI generated dus weet niet of het helemaal klopt.quote:Country-specific examples: Some countries have a particularly high reliance. For example, over 90% of arms imports in countries like Norway, Sweden, Italy, and the Netherlands come from the U.S..
Eens.quote:
Maar Trump en zijn oligarchenmaatjes hebben het momenteel wel voor het zeggen. Bovendien is de GOP gekaapt door MAGA en de trumpisten en de Democratische Partij hangt nog steeds bewusteloos in de touwen, dus ik zie ook niet snel verandering komen in die America First-lijn.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
De USA is meer dan Trump natuurlijk.
Behalve wanneer deze ambities Eurofiel geaard zijn, uiteraad.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, bizar he?
Dat er zo weinig begrip is voor zijn imperiale ambities.
quote:Op woensdag 3 december 2025 12:49 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Als de democraten met de verkiezingen net wat minder dom gespeeld hadden was de situatie nu volledig anders geweest. Maar met nog steeds hetzelfde landquote:Op woensdag 3 december 2025 14:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar Trump en zijn oligarchenmaatjes hebben het momenteel wel voor het zeggen. Bovendien is de GOP gekaapt door MAGA en de trumpisten en de Democratische Partij hangt nog steeds bewusteloos in de touwen, dus ik zie ook niet snel verandering komen in die America First-lijn.
Erken uiteraard dat Poetins drastische koers die volgens hem gerechtvaardigd is nou niet de meest gerespecteerde en begrepene is door ons.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:19 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, bizar he?
Dat er zo weinig begrip is voor zijn imperiale ambities.
Tanks: Duitsquote:Op woensdag 3 december 2025 14:27 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
AI generated dus weet niet of het helemaal klopt.
Ja, bizar he?quote:Op woensdag 3 december 2025 14:33 schreef Scjvb het volgende:
Erken uiteraard dat Poetins drastische koers die volgens hem gerechtvaardigd is nou niet de meest gerespecteerde en begrepene is door ons.
Had dat maar aan Nikolay Rumyantsev geadviseerd toen er iemand anders niet-begrijpelijke acties uitvoerde in die contreien. Had zoveel leed bespaard!quote:Op woensdag 3 december 2025 14:33 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Erken uiteraard dat Poetins drastische koers die volgens hem is gerechtvaardig nou niet de meest gerespecteerde en begrepen is door ons.
Daarom is het nu ook van belang westerse kalmte te bewaren en het dialoog met Poetin - en juist nu - te blijven aangaan en hem niet eventueel te vernederen.
Hier hebben ze memes voor:quote:Op woensdag 3 december 2025 14:31 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Behalve wanneer deze ambities Eurofiel geaard zijn, uiteraad.
Nee, echt bizar is het ook weer niet.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, bizar he?
Dat wij zijn imperiale ambities niet respecteren en begrijpen?
Ow, toch niet?quote:Op woensdag 3 december 2025 14:39 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nee, echt bizar is het ook weer niet.
Is ook logisch, want een deel van de bevolking is net als in andere delen van de Russische invloedssfeer voorzien van Russische import om dat deel van de bevolking sterker te maken, dat gebeurde in de Tsaristische tijd, dat gebeurde ook in de Sovjet tijd.quote:Op woensdag 3 december 2025 14:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oekraine heeft letterlijk altijd al heen-en-weer gezwalkt tussen Oost en West. Al vanaf 1100. Ook na 1991 was dit nog het geval, dit kun je terugzien in verkiezingsuitslagen vanaf dan. Grofweg: hoe meer naar het Westen, hoe meer pro-Westers en hoe meer naar oosten, hoe meer pro-Russisch. Dat zag je ook terug in landelijke verkiezingsuitslagen. In 2010 werd bijvoorbeeld de pro-russische Janoekovitch gekozen, daarna kwam de pro-Westerse Poroshenko aan de macht.
Zelensky zelf nota bene was vroeger echt niet anti-Russisch te noemen. Hij komt uit een typisch hogeropgeleid Soviet-gezin. Hij is Russischtalig en heeft jarenlang een theatershow gehad in Rusland. Voor de oorlog heeft hij nog duidelijk gezegd (in een filmpje) dat Oekraine tussen Rusland en het Westen moet blijven.
Nu is dat inmiddels natuurlijk helemaal veranderd. Maar dat Oekraine als 1 blok altijd voor het Westen gekozen heeft is niet waar. Het thema in hun geschiedenis is juist het voortdurend naar het Westen en dan weer naar het Oosten kijken. Dat was in WW1 zo, in WW2, in de 17e eeuw (Westbank en Oostbank-Oekraine), letterlijk altijd.
hier een zakdoekquote:Op woensdag 3 december 2025 14:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ow, toch niet?
Ik ben geshockeerd, en tot tranen geroerd. Wist niet dat je het in je had.
Vertaal het eens in je hoofd?quote:Op woensdag 3 december 2025 14:27 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
AI generated dus weet niet of het helemaal klopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |