abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219244465
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht

quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Bekijk deze YouTube-video

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruïen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:49:47 #2
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244482
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:45 schreef Refragmental het volgende: [..] Nogmaals, het is erg tekenend dat jij dierenleed vergelijkt met een laagje schmink. Dat zegt ontzettend veel over jou.
Traditie is traditie toch. Of ben je soms erg hypocriet?
pi_219244485
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:49 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Zie jij echt het verschil niet? Is een oprechte vraag.
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:51:49 #4
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244508
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:50 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Zie jij echt het verschil niet? Is een oprechte vraag.
Er is altijd wel iemand gekwetst door dierenleed. Moet daarvoor een hele traditie naar de kut?
pi_219244528
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:51 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Er is altijd wel iemand gekwetst door dierenleed. Moet daarvoor een hele traditie naar de kut?
Het is intussen wel erg duidelijk hoe verdorven je moet zijn om dierenleed gelijk te trekken met een laagje schmink.
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:54:55 #6
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244533
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:53 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Het is intussen wel erg duidelijk hoe verdorven je moet zijn om dierenleed gelijk te trekken met een laagje schmink.
Oh nu is het slechts een laagje schmink? Ik dacht dat het een hele traditie was.
pi_219244557
quote:
Of ben je soms erg hypocriet?
Aldus de user die het aan 1 kant fantastisch vind dat Nederlanders gekwetst zijn dat hun traditie verdwijnt en aan de andere kant fanatiek de mensen steunt die gekwetst zijn door een beetje schmink op een feest waar ze nooit aan deel zullen nemen. :')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie FP dinsdag 11 november 2025 @ 13:59:23 #8
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_219244559
Mensen, hou het netjes O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_219244560
Dierenleed is verschrikkelijk en zou volledig uitgebannen moeten worden. Tradities zijn daaraan ondergeschikt, van de meest onschuldige en lieve dieren blijf je gewoon af.
En als je ziet hoeveel gedoe er is over Zwarte Piet, terwijl dat vergeleken met dierenleed veel minder erg is, dan snap ik de prioriteiten soms niet.
Graag verwijderen
  dinsdag 11 november 2025 @ 13:59:39 #10
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244561
Goed om te weten dat tradities niet aangepast mogen worden behalve als ze leed veroorzaken.
pi_219244569
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:54 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Oh nu is het slechts een laagje schmink? Ik dacht dat het een hele traditie was.
Je vergelijkt een traditie waarin dierenleed plaatsvindt met een traditie waarbij er een laagje schmink op een gezicht wordt geplaatst.
Voor elk ander mens is het duidelijk waarom een traditie met dierenleed niet meer kan. Maar aangezien jij helemaal niet in een discussie geinteresseerd bent maar vooral blijft vasthouden aan een vals gevoel van "gotcha!!!" blijf je er maar op door hameren. Intussen kan iedereen zien wat voor persoon jij daadwerkelijk bent. En nee, volgens mij zit ik er helemaal niet ver naast met mijn initiele gok als ik zo je postgeschiedenis is nakijk :D

Gelukkig zijn we er over een jaar of 20-30 van verlost en kunnen we als maatschappij weer vooruit. :W
pi_219244578
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:59 schreef Aberkullie het volgende:
Goed om te weten dat tradities niet aangepast mogen worden behalve als ze leed veroorzaken.
Waarom vergelijk je dierenleed met een laagje schmink?
pi_219244579
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:59 schreef -Deluzion- het volgende:
Dierenleed is verschrikkelijk en zou volledig uitgebannen moeten worden. Tradities zijn daaraan ondergeschikt, van de meest onschuldige en lieve dieren blijf je gewoon af.
En als je ziet hoeveel gedoe er is over Zwarte Piet, terwijl dat vergeleken met dierenleed veel minder erg is, dan snap ik de prioriteiten soms niet.
Next stop: een paard gebruiken voor een beetje entertainment is not done.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244586
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:01 schreef Caland het volgende:

[..]
Als lid van de partij voor de dieren (maar een overstap makende naar vrede voor de dieren) ben ik het hier mee eens.
pi_219244592
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:04 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Als lid van de partij voor de dieren (maar een overstap makende naar vrede voor de dieren) ben ik het hier mee eens.
Sinterklaas komt voortaan maar gewoon met de trein.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244600
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:06 schreef Caland het volgende:

[..]
Jammer joh.
Paarden als vervoersmiddel en recreatie heb ik geen problemen mee :)
Paarden in een circus die wat kunstjes moet doen wat meer.
pi_219244634
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:06 schreef Caland het volgende:

[..]
Hij komt al met de stoomboot!11!!!1
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219244639
quote:

[..]
Dat is ook zo. Maar ik denk dan vooral aan het Spaanse stierenvechten. Daar wordt een stier zwaar mishandeld, eerst worden zn ballen afgebonden of wordt hij met elektrische schokken en stokken opgejaagd zodat hij woest de arena in gaat. In de ring wordt hij dan met speren en zwaarden gestoken totdat hij instort. Echt pure dierenmishandeling, allemaal voor “vermaak”
En dan te bedenken dat wij hier hele discussies hebben over Zwarte Piet, een kinderfeest zonder dierenleed. Als mensen echt iets aan wrede tradities willen veranderen, laten ze dan daar eeens beginnen.
Graag verwijderen
pi_219244652
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:15 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Dat is ook zo. Maar ik denk dan vooral aan het Spaanse stierenvechten. Daar wordt een stier zwaar mishandeld, eerst worden zn ballen afgebonden of wordt hij met elektrische schokken en stokken opgejaagd zodat hij woest de arena in gaat. In de ring wordt hij dan met speren en zwaarden gestoken totdat hij instort. Echt pure dierenmishandeling, allemaal voor “vermaak”
En dan te bedenken dat wij hier hele discussies hebben over Zwarte Piet, een kinderfeest zonder dierenleed. Als mensen echt iets aan wrede tradities willen veranderen, laten ze dan daar eeens beginnen.
Gewoon onderdeel van de cultuur en traditie en daar blijf je af
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244666
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:17 schreef Caland het volgende:

[..]
Gewoon onderdeel van de cultuur en traditie en daar blijf je af
Weer zo iemand die dierenleed wel prima vind. Bizar. En dat zijn dan de mensen die zichzelf "de good guys" vinden _O-
pi_219244675
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:21 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Weer zo iemand die dierenleed wel prima vind. Bizar. En dat zijn dan de mensen die zichzelf "de good guys" vinden _O-
Ik geef enkel hypocrisie weer. Als jij in Spanje zou wonen zou je bij de weg met ons club horen
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244699
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:23 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik geef enkel hypocrisie weer. Als jij in Spanje zou wonen zou je bij de weg met ons club horen
Nouja, je lijkt duidelijk het schil niet te weten tussen tradities met een laagje schmink, en tradities waarbij dieren worden mishandeld en soms zelfs worden gemarteld en gedood. Dat jij dit op gelijke hoogte zet, zegt ontzettend veel over jou.
pi_219244712
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:27 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Nouja, je lijkt duidelijk het schil niet te weten tussen tradities met een laagje schmink, en tradities waarbij dieren worden mishandeld en soms zelfs worden gemarteld en gedood. Dat jij dit op gelijke hoogte zet, zegt ontzettend veel over jou.
Gewoon onderdeel van de Spaanse cultuur en traditie. Dat er een minderheid tegen dierenmishandeling is is dan toch geen enkel probleem?

Of zijn tradities per definitie aan verandering onderhevig? Pick one, please.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244733
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:29 schreef Caland het volgende:

[..]
Gewoon onderdeel van de Spaanse cultuur en traditie. Dat er een minderheid tegen dierenmishandeling is is dan toch geen enkel probleem?

Of zijn tradities per definitie aan verandering onderhevig? Pick one, please.
Waarom zijn jullie anti zwartepieters zo onoprecht in deze discussies?
Of kun jij daadwerkelijk het verschil niet zien tussen dierenleed en een kinderfeestje waarbij schmink wordt gebruikt? Ik ben hier oprecht benieuwd naar, maar ik zal geen antwoord op krijgen, net zoals dat die andere miep ook hier geen antwoord op gaf. Maar hey, je kunt straks lekker weer gaan virtue signalen tijdens het koffieuurtje met de buurvrouwen dat je zo lekker hebt liggen trollen en schoppen tegen rascisten die niet anti zwarte piet waren!
pi_219244742
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:34 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Waarom zijn jullie anti zwartepieters zo onoprecht in deze discussies?
Of kun jij daadwerkelijk het verschil niet zien tussen dierenleed en een kinderfeestje waarbij schmink wordt gebruikt? Ik ben hier oprecht benieuwd naar, maar ik zal geen antwoord op krijgen, net zoals dat die andere miep ook hier geen antwoord op gaf. Maar hey, je kunt straks lekker weer gaan virtue signalen tijdens het koffieuurtje met de buurvrouwen dat je zo lekker hebt liggen trollen en schoppen tegen rascisten die niet anti zwarte piet waren!
Nope, traditie is traditie en daar dien je geen centimeter van af te wijken.

Het is racisten overigens, wil je onze traditionele taal niet zo verdoezelen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219244801
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:35 schreef Caland het volgende:

[..]
Nope, traditie is traditie en daar dien je geen centimeter van af te wijken.

Het is racisten overigens, wil je onze traditionele taal niet zo verdoezelen?
Eeeew, een anti zwarte pieter, EN een taalnazi. Ben je toevallig ook vegan en BLMer?
pi_219244810
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:44 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Eeeew, een anti zwarte pieter, EN een taalnazi. Ben je toevallig ook vegan en BLMer?
Ik ben gewoon voor het behoud van onze tradities en cultuur. Taal is daar een behoorlijk groot onderdeel van.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 11 november 2025 @ 14:59:10 #28
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219244889
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:45 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik ben gewoon voor het behoud van onze tradities en cultuur. Taal is daar een behoorlijk groot onderdeel van.
Het is koffietijd, kom we gaan lekker virtue signalen
pi_219244913
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:59 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Het is koffietijd, kom we gaan lekker virtue signalen
Koffietijd om drie uur in de middag, zou je deze traditie niet zo willen vernachelen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:15:10 #30
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219244962
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:53 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Een jaarlijks racistisch feest waar kleine kinderen mee worden verpest/besmet kun je best scharen onder leed.

Deze klote discussie elk jaar kun je ook makkelijk eindigen door nu eens eindelijk de zwarte schminck en kroeshaar in de prullenbak te gooien. Zwarte Piet wordt gewoon Piet met zijn eigen natuurlijke huidskleur.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219244981
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:15 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Een jaarlijks racistisch feest waar kleine kinderen mee worden verpest/besmet kun je best scharen onder leed.
Maar het is niet racistisch, en kinderen hebben totaal geen probleem met zwarte piet :D
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:21:50 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219244997
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:17 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Maar het is niet racistisch, en kinderen hebben totaal geen probleem met zwarte piet :D
Als kind zag ik ook geen probleem om de ruiten van mijn school in te gooien. Dus dat zegt allemaal niet zo veel.
pi_219245005
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:21 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Als kind zag ik ook geen probleem om de ruiten van mijn school in te gooien. Dus dat zegt allemaal niet zo veel.
Hey kijk eens aan! Deze vergelijkt vandalisme met een laagje schmink :D
pi_219245038
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:23 schreef Refragmental het volgende:

[..]
Hey kijk eens aan! Deze vergelijkt vandalisme met een laagje schmink :D
yep, in deze gevallen beide niet OK.

dus vergelijking klopt.
  dinsdag 11 november 2025 @ 15:31:34 #35
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219245046
Kan iemand mij vertellen waarom in Iran de zwarte pieten versie een beschermde traditie is van de VN en hier het racistisch is en moet verdwijnen?
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:33:35 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245067
nee niemand geeft een reet om Iran
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:34:46 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245072
quote:

[..]
misschien was je gewoon een vervelend kind?
pi_219245096
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
misschien was je gewoon een vervelend kind?
pffff... nog steeds vervelend. Nu als user.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:40:49 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245099
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]
pffff... nog steeds vervelend. Nu als user.
wat dat betreft kunnen jullie elkaar de hand schudden
pi_219245109
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
wat dat betreft kunnen jullie elkaar de hand schudden
Ik gooi geen ruiten in.
Ik laat mensen netjes uit de trein stappen
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:43:06 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245115
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik gooi geen ruiten in.
Ik laat mensen netjes uit de trein stappen
ja maar als user ...
pi_219245130
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
ja maar als user ...
Als je mij echt zo vervelend vind, dan heb je daar je tools voor toch?
:6 :+
1947-2016
pi_219245132
Ik snap niet da deze discussie nog relevant is, van mij had zwarte Piet nooit hoeven verdwijnen, maar zoals het nu is is het toch ook best?
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:46:49 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245133
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als je mij echt zo vervelend vind, dan heb je daar je tools voor toch?
:6 :+
niet ZO vervelend
pi_219245140
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet ZO vervelend
Ok ok ok ok.
1947-2016
  Moderator dinsdag 11 november 2025 @ 15:47:21 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219245141
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef Watmoetjenou het volgende:
Ik snap niet da deze discussie nog relevant is, van mij had zwarte Piet nooit hoeven verdwijnen, maar zoals het nu is is het toch ook best?
nee die roetpieten zijn gewoon kut, daar is zowel propiet als antipiet het wel over eens

wat het probleem met zwarte piet ook in godsnaam mogen zijn, roetpiet lost het niet op
  Redactie Sport dinsdag 11 november 2025 @ 15:51:18 #47
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219245171
quote:
8s.gif Op dinsdag 11 november 2025 14:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Hij komt al met de stoomboot!11!!!1
Slecht voor het milieu, wat een bokkelul.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219245219
quote:

[..]
Nou, dat zegt toch wel iets over jou. Ik vond vandalisme altijd al not done, zelfs toen ik nog heel jong was.
Graag verwijderen
  dinsdag 11 november 2025 @ 16:02:30 #49
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219245229
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:17 schreef Refragmental het volgende:

[..]
En ook niet met witte. Je punt?
pi_219245266
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:51 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Slecht voor het milieu, wat een bokkelul.
Eerder een paardenlul met schimmel.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219245474
quote:
88s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:47 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee die roetpieten zijn gewoon kut, daar is zowel propiet als antipiet het wel over eens

wat het probleem met zwarte piet ook in godsnaam mogen zijn, roetpiet lost het niet op
Nou ja, ik vind het allemaal wel best zo
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 11 november 2025 @ 17:11:14 #52
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_219245597
No more blackface 🤬
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_219245708
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 17:11 schreef Paul het volgende:
No more blackface 🤬
Ga dan naar een Amerikaans forum. Daar heeft het zin.

Hier raakt het kant nog wal.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 11 november 2025 @ 17:31:24 #54
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_219245716
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2025 17:30 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ga dan naar een Amerikaans forum. Daar heeft het zin.

Hier raakt het kant nog wal.
Oh ok
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  Moderator woensdag 12 november 2025 @ 07:17:17 #55
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219249046
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 16:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
ik vond het allemaal al wel best zo :P

maar roetpiet is kut, van dichtbij ziet het eruit als een vieze man en van ver weg is het eigenlijk gewoon een zwarte piet
  woensdag 12 november 2025 @ 08:03:59 #56
3542 Gia
User under construction
pi_219249175
quote:

[..]
Ik vind dat er nogal een verschil zit tussen een wezen martelen en mensen die zich gekwetst VOELEN, omdat iemand zijn gezicht zwart heeft geschminkt, omdat ze zwart claimen als hun huidskleur, terwijl het helemaal geen huidskleur is. Indianen zijn toch ook niet woestboos omdat mensen verkleed als duivel zich rood schminken, 'alsof alle indianen duivels zijn!'
quote:

[..]
Gaat het toch ook al over, dat Sinterklaas maar moet gaan lopen, i.p.v. op een paard zitten.
  woensdag 12 november 2025 @ 08:08:44 #57
3542 Gia
User under construction
pi_219249204
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 15:46 schreef Watmoetjenou het volgende:
Er moet niet zo hard tegen geageerd worden, laat het aan de bevolking zelf over, in plaats van een klein clubje dat dit voor het hele land wil bepalen.
pi_219249238
Ik stel voor lichtgetinte piet. Niet zwart en niet wit, een mooie compromis.
pi_219249279
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 16:50 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Ik vind het er ook een beetje viezig uit zien, maar de kinderen vinden het prima en buiten ´het ziet er niet uit´ is het enige argument dat ome jan geen roetveegpiet zou kunnen spelen. Waarvan ik geen idee heb of dat nou echt waar is.

En als ze ergens in een conservatieve gemeente nog met zwarte pieten willen werken zal ik me daar niet aan storen.
pi_219253142
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 08:16 schreef oblo het volgende:
Dan wel goed je waardevolle bezittingen verbergen als je je schoen zet.
pi_219253194
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2025 08:16 schreef oblo het volgende:
Dat werkt helaas niet. Het is gek maar een persoon is pas onherkenbaar als je zwarte schmink gebruikt.
Het brein is dan volledig gefopt. Dat is de bedoeling bij Zwarte piet. Even onherkenbaar zijn.
Daarom is in de kleinere gehuchten Zwarte piet nooit weggeweest.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 08:34:09 #62
Brabo Bastard
pi_219255179
https://www.ad.nl/reimers(...)e-overzien~acae3ddd/

En bedankt he KOZP :r

Ze gaan gelukkig niet naar Texel *O*
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  donderdag 13 november 2025 @ 08:46:53 #63
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219255284
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:34 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
https://www.ad.nl/reimers(...)e-overzien~acae3ddd/

En bedankt he KOZP :r

Ze gaan gelukkig niet naar Texel *O*
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot. :Y

Ik weet het, vervelend voor de Texelaren, maar soms moet je een of ander offeren voor de goede zaak.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 08:50:40 #64
Brabo Bastard
pi_219255306
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Láát ze naar Texel gaan! En dan mogen ze nooit meer toegelaten worden op de veerboot. :Y

Ik weet het, vervelend voor de Texelaren, maar soms moet je een of ander offeren voor de goede zaak.
Er is een belofte gedaan daar, daarom komen ze niet.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219255867
Geen intocht in Yerseke en niet naar Texel?

Uhm, dat was het dan he?

donderdag 13 november 2025 @ 10:07:45 #66
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_219255915
Echt alles in dit land wordt tegenwoordig gekaapt voor politieke statements, meestal ook nog eens door een klein groepje waar we dan allemaal voor gaan buigen.

Gaaf land, ja.
pi_219256064
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 08:46 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Vaar gewoon naar Vlieland, hebben ze toch niet door.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 10:51:22 #68
Brabo Bastard
pi_219256140
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 10:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Vaar gewoon naar Vlieland, hebben ze toch niet door.
Al die Vlielanders: "Wat komen die hier doen?"
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219256184
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 10:51 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Al die Vlielanders: "Wat komen die hier doen?"
Misschien willen ze ze wel kopen.
  donderdag 13 november 2025 @ 12:03:49 #70
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_219256517
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 10:07 schreef WheeledWarrior het volgende:
Echt alles in dit land wordt tegenwoordig gekaapt voor politieke statements, meestal ook nog eens door een klein groepje waar we dan allemaal voor gaan buigen.

Gaaf land, ja.
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.
  Moderator / Redactie FP donderdag 13 november 2025 @ 12:16:01 #71
Brabo Bastard
pi_219256562
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:03 schreef Grumpey het volgende:

[..]
Vreselijk inderdaad die zwarte piet knuffelaars die maar hun mening blijven doorduwen.
:')
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219256636
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 11:23 schreef ToT het volgende:

[..]
En in plaats van zo'n witte kraag, dan met bontkraag!
In plaats van pepernoten uit te delen, pakken ze die juist af! *O*
:D de pepernoten zitten in het nektasje ipv de strooizak
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 12:37:26 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219256640
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:03 schreef Grumpey het volgende:

[..]
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeft

wel een gaaf land idd w/ w/
pi_219256683
quote:
88s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:

[..]
het is lastig om je mening aan te passen als niemand er fatsoenlijke argumenten voor heeft

Hierboven zie je het meest logische argument - het feit dat mensen zoiets weer niet los kan zien van allerlei stereotyperende/racistische grapjes.

Ja, het liefst ban je dat gewoon uit, maar ook dat blijkt ontzettend lastig.
Door 'roetveegpiet' is er een duidelijk fictief figuur die niet per se terug te leiden is, dat beperkt dat geneuzel in ieder geval en dat tegen een slechts kleine prijs, namelijk dat roetveegpieten wellicht net wat meer herkenbaar zijn dan zwarte piet. Waarbij het maar de vraag is of een jong kind daar ineens niet meer in trapt. Ligt ook aan het kind, denk ik.
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 12:51:36 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219256693
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:47 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Hierboven zie je het meest logische argument - het feit dat mensen zoiets weer niet los kan zien van allerlei stereotyperende/racistische grapjes.

Ja, het liefst ban je dat gewoon uit, maar ook dat blijkt ontzettend lastig.
Door 'roetveegpiet' is er een duidelijk fictief figuur die niet per se terug te leiden is, dat beperkt dat geneuzel in ieder geval en dat tegen een slechts kleine prijs, namelijk dat roetveegpieten wellicht net wat meer herkenbaar zijn dan zwarte piet. Waarbij het maar de vraag is of een jong kind daar ineens niet meer in trapt. Ligt ook aan het kind, denk ik.
das een beetje een kip/ei verhaal als de discussie start met 'zwarte piet is racisme'
pi_219256749
quote:
88s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:51 schreef sp3c het volgende:

[..]
das een beetje een kip/ei verhaal als de discussie start met 'zwarte piet is racisme'
Ja dat is een deel van het probleem, het is een deel gevoel en ook een deel hoe bepaalde mensen er mee om gaan. Er zit een beetje kleinzerigheid bij en op bepaalde punten begrijpelijke argumentatie. Alleen het 'als je ZP oke vindt ben je een racist' slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat zijn toch dingen die wel gebezigd worden en daarom moet dan weer het hele feest gesloopt worden, ik snap dat dat frustratie oplevert. KOZP is wat dat betreft ook gewoon een walgelijk clubje en het is goed als we er van af zijn.

Ik kan zelf verder wel leven met roetveegpieten en de argumentatie voor een dergelijke wijziging, voornamelijk omdat deze wijziging eigenlijk maar miniem impact heeft op het werkelijke feest, als je het mij vraagt.
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 13:01:49 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219256757
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:00 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja dat is een deel van het probleem, het is een deel gevoel en ook een deel hoe bepaalde mensen er mee om gaan. Er zit een beetje kleinzerigheid bij en op bepaalde punten begrijpelijke argumentatie. Alleen het 'als je ZP oke vindt ben je een racist' slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat zijn toch dingen die wel gebezigd worden en daarom moet dan weer het hele feest gesloopt worden, ik snap dat dat frustratie oplevert. KOZP is wat dat betreft ook gewoon een walgelijk clubje en het is goed als we er van af zijn.

Ik kan zelf verder wel leven met roetveegpieten en de argumentatie voor een dergelijke wijziging, voornamelijk omdat deze wijziging eigenlijk maar miniem impact heeft op het werkelijke feest, als je het mij vraagt.
maar wat is de juiste argumentatie voor roetpiet en tegen zwarte piet volgens jou dan?
pi_219256762
quote:

[..]
Ik noem van onherkenbaar zijn naar herkenbaar zijn niet miniem. En dat betreft dan alleen nog maar een praktisch punt.
pi_219256796
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:03 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ik noem van onherkenbaar zijn naar herkenbaar zijn niet miniem. En dat betreft dan alleen nog maar een praktisch punt.
Ik denk dat de herkenbaarheid wel meevalt, is daar onderzoek naar gedaan? Als dat niet zo is, dan kunnen we alleen stellen dat wij daarover van mening verschillen.

quote:
88s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:01 schreef sp3c het volgende:

[..]
maar wat is de juiste argumentatie voor roetpiet en tegen zwarte piet volgens jou dan?
Dat er mensen een negatieve associatie hebben dmv racistische opmerkingen/eerdere racistische sterotypen die Piet had, terwijl de roetveegpiet beter bij het 'hij is zwart van de roet van de schoorsteen'-argument past.

Ik zeg niet dat ik vind dat hij daardoor per se had moeten veranderen (al kan ik het wel enigszins billijken), maar ik ben ook niet krampachtig tegen de verandering die bij verschillende gemeenten, de NPO etc is doorgezet.
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 13:21:32 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219256867
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:10 schreef Mexicanobakker het volgende:
Dat er mensen een negatieve associatie hebben dmv racistische opmerkingen/eerdere racistische sterotypen die Piet had, terwijl de roetveegpiet beter bij het 'hij is zwart van de roet van de schoorsteen'-argument past.

Ik zeg niet dat ik vind dat hij daardoor per se had moeten veranderen (al kan ik het wel enigszins billijken), maar ik ben ook niet krampachtig tegen de verandering die bij verschillende gemeenten, de NPO etc is doorgezet.
das een argument tegen zwarte piet an sich, die roetvegen lossen dat niet op

die mensen die krampachtig tegen verandering zijn zijn simpelweg de andere kant van de kozp munt daar hebben we het nu niet over, ik vroeg jouw om jouw argumenten

[ Bericht 17% gewijzigd door sp3c op 13-11-2025 13:53:32 ]
pi_219256902
quote:
Oproep hoofdpiet in Sinterklaasjournaal heeft effect: 'noodpakketten' niet aan te slepen
Het 'Sinterklaasjournaal' is weer op de buis en de pieten zijn druk met de voorbereidingen voor de intocht op Texel. Toch had hoofdpiet dinsdag een opvallende boodschap: iedereen moet een ‘noodpakket’ in huis halen. Die oproep sloeg aan, want volgens de NTR zijn er al een kwart miljoen pakketten aangevraagd.
https://www.rtl.nl/boulev(...)effect-noodpakketten
Sinterklaasjournaal is superhandig voor de handel in noodpakketten!
pi_219256916
quote:
88s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:21 schreef sp3c het volgende:

[..]
das een argument tegen zwarte piet an sich, die roetvegen lossen dat niet op

die mensen die krampachtig tegen verandering zijn zijn simpelweg de andere kant van de kozp munt daar hebben we het nu niet over, ik vroeg jouw om jouw argumenten
Wat is 'mijn' argument? Ik geef aan wat anderen voelen of kunnen voelen en dat daarom de aanpassing kon plaatsvinden, moet je alles op jezelf betrekken? Mijn argument voor investeren in onderwijs is ook niet omdat ik zelf volgend jaar terug naar school ga.

Ik was dus ook niet een hele harde 'Zwarte piet moet weg'-roeper, ik houd nu eenmaal wel van een stukje nuance.
  Moderator donderdag 13 november 2025 @ 13:58:01 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219257055
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 13:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat is 'mijn' argument? Ik geef aan wat anderen voelen of kunnen voelen en dat daarom de aanpassing kon plaatsvinden, moet je alles op jezelf betrekken? Mijn argument voor investeren in onderwijs is ook niet omdat ik zelf volgend jaar terug naar school ga.

Ik was dus ook niet een hele harde 'Zwarte piet moet weg'-roeper, ik houd nu eenmaal wel van een stukje nuance.
ik had de quote verpest

dit is 'jouw' argument
quote:
Dat er mensen een negatieve associatie hebben dmv racistische opmerkingen/eerdere racistische sterotypen die Piet had,
dat is niet weg met roetpiet, het is nog steeds een zwart geschilderd persoon dat lollig loopt te doen

quote:
terwijl de roetveegpiet beter bij het 'hij is zwart van de roet van de schoorsteen'-argument past.
das een redelijke voor roetpiet maar is voor mij nog steeds niet genoeg reden om het te veranderen

kom ik toch weer terug op

quote:
88s.gif Op donderdag 13 november 2025 12:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

maakt mij an zich niet uit hoor, wmb laten we de aspirant pieten zelf kiezen welke kleur ze op willen doen net als in Suriname enzo maar waarom mag zwart niet

omdat Racisten soms racistisch doen?

dat doen ze zoals vastgesteld toch wel, waarom zou ik mezelf daaraan aanpassen?
pi_219266622
twitter
pi_219266908

Een situatieschets. @RamboDirk
  vrijdag 14 november 2025 @ 20:03:52 #86
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219267022
Ik kan er best inkomen dat mensen een probleem hebben met Zwarte Piet en hem racistisch vinden. Volgens mij is er nu een concessie gedaan waarmee zowel het gematigde pro als tegen kamp mee kan leven.

Deze consessie is gedaan door een normaal gesprek, iets waar het extreme anti kamp totaal niet in staat toe is. Het stellen dat mensen die voor Zwarte Piet zijn; per definitie racistisch zijn is het zelfde als stellen dat alle Marokanen crimineel zijn.

Door vanaf het begin zo fel dat debat in te gaan, is vragen om reacties. Daarnaast eisen dat het pro kamp zich moet inleven in de gekleurde persoon, betekend ook dat het (extreme) anti kamp zich moeten inleven in de mensen die totaal het probleem niet zien.

Maar goed, een Sylvana is dan ook net zo populistisch als Geertje en zorgt voor net zoveel polarisatie in de samenlevening.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_219270014
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 19:49 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]

Een situatieschets. @:rambodirk
Superleuke vent, staat altijd ergens in een zijstraat. Schreeuwt nooit en is altijd vrolijk. Tegen kinderen zegt hij dat die altijd Sinterklaas wil zijn, niet meer en niet minder. Ik ken hem niet als extremistisch demonstrant.
Maar snap die blikken wel, van wat is dat nou en wat moet die.

Staat er al sinds wij naar de nationale intochten gaan, in Maassluis. Zou het leuk vinden om hem morgen te zien. We zijn er al maar hoor dat er maar 3000 plekken zijn en ze 15000 tot 20000 mensen verwachten.

Maar die passen niet in de haven en Sinterklaas loopt maar 200 meter, echt geen idee hoe ze dit gaan doen. Mensen op Texel hadden al instructies gehad om niet op de dijk te gaan staan en hun kinderen worden morgen opgehaald met bussen. Ouders hier moeten thuis voor de buis. Ik hoor best wel wat rare verhalen.
pi_219270061
Ik verwacht trouwens gewoon een intocht in Yerseke morgen.
  zaterdag 15 november 2025 @ 09:25:34 #89
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_219270777
KOZP stopt omdat ze in 2026 geen subsidie meer krijgen en niet kunnen bestaan van donaties, schijnbaar zijn er helemaal niet zoveel mensen tegen zwarte piet.

Zullen ze nu gaan werken? _O-
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 15 november 2025 @ 09:41:30 #90
182233 thedeedster
pi_219270943
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 november 2025 09:25 schreef FlippingCoin het volgende:
KOZP stopt omdat ze in 2026 geen subsidie meer krijgen en niet kunnen bestaan van donaties, schijnbaar zijn er helemaal niet zoveel mensen tegen zwarte piet.

Zullen ze nu gaan werken? _O-
Nog zat andere dingen;
Klagen dat de weekdagen vernoemd zijn naar heidense, blanke goden (Wodan, Donar, Freija).

Klagen dat er te weinig mensen van kleur de hoofdrol hebben in commercials.

Janken over de elfjes van de Kerstman.

Klagen dat Beyonce te weing emmies wint.

Er is nog genoeg.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 15 november 2025 @ 09:43:18 #91
Brabo Bastard
pi_219270968
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 09:41 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Nog zat andere dingen;
Klagen dat de weekdagen vernoemd zijn naar heidense, blanke goden (Wodan, Donar, Freija).

Er is nog genoeg.
Ik ga klagen over het Suikerfeest. Dat is kwetsend voor mensen met suikerziekte.
"Omae wa mou shindeiru."
  zaterdag 15 november 2025 @ 09:44:37 #92
182233 thedeedster
pi_219270987
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 09:43 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Ik ga klagen over het Suikerfeest. Dat is kwetsend voor mensen met suikerziekte.
Wél nog even proberen wat subsidie te fiksen.
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:00:59 #93
459912 FlippingCoin
pi_219271155
quote:

[..]
Nog zat andere dingen;

Er is nog genoeg.
Maar als ze geen subsidie krijgen of donaties dan houdt het helaas op.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zaterdag 15 november 2025 @ 10:01:38 #94
459912 FlippingCoin
pi_219271158
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 09:43 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Beter keti koti, moslims zie ik weinig kozp verpesten volgens mij.
pi_219271829
Die zwarte jankers houden op met zeiken. Mooi zo, terug aan de ketting jullie
pi_219271968
quote:

[..]
Dan krijg je direct een stortvloed aan haatreacties dat je je als niet-moslim niet moet bemoeien met hun feesten.
En in tegenstelling tot Pasen, kerst of Sinterklaas is het Suikerfeest wel heilig in Nederland
pi_219272079
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 01:58 schreef ootjekatootje het volgende:
https://www.omroepzeeland(...)asintocht-in-yerseke

:)
Ich hock in meinem Bonker
pi_219272090
quote:
Goede troll van dat vissersdorp _O_
  zaterdag 15 november 2025 @ 12:58:01 #99
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219272094
quote:
Alleen het 'als je ZP oke vindt ben je een racist' slaat natuurlijk helemaal nergens op,
Toch wel.

Je kunt ook onbewust racistisch bezig zijn. Die mensen die jaarlijks hun kinderen aan het besmeuren zijn met dit racistische feest doen dat vast uit liefde, maar het blijft hartstikke fout.
pi_219272095
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 november 2025 @ 13:44:35 #101
862 Arcee
Look closer
pi_219272436
quote:
Volkskrant

Kick Out Zwarte Piet zou dit jaar voor het laatst demonstreren, maar het bleek niet nodig. Hoe is het tot dit eindpunt gekomen?
Het ging, van beide kanten, niet altijd netjes, maar wel top dat de ZP-discussie inderdaad ten einde lijkt en iedereen het prima vindt zo. Of toch vrijwel iedereen.

<O)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_219272511
Het blijft bijzonder dat een relatief kleine actiegroep hun gedachtegoed met zoveel succes heeft weten op te dringen. Uiteraard mede mogelijk gemaakt door een aanzienlijke groep woke-isten binnen bepaalde instituten zoals de academische wereld, journalistiek en bredere media die deze gelegenheid hebben aangegrepen om hun vermeende morele verhevenheid te tonen.

Vanaf het eerste moment had eigenlijk voet bij stuk moeten worden gehouden en mensen duidelijk moeten worden gemaakt dat als men het niet bevalt, dat men dan de koffers maar pakt en elders een onderkomen vindt waar men zich wél kan vinden in de culture tradities.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 15 november 2025 @ 14:03:44 #103
459912 FlippingCoin
pi_219272530
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 01:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Goed voorzien, intocht met traditionele zwarte piet, goed verlopen.
pi_219272725
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 13:44 schreef Arcee het volgende:

[..]
Het ging, van beide kanten, niet altijd netjes, maar wel top dat de ZP-discussie inderdaad ten einde lijkt en iedereen het prima vindt zo. Of toch vrijwel iedereen.

<O)
Verkeerde mensen hebben jarenlang de verkeerde prioriteiten gehad. Dat geldt voor KOZP en voor die inteeltdorpen.
Het is een kinderfeest en het boeit kinderen geen reet of pieten zwart, blank of roetveeg zijn. Als je zwarte piet als teken van racisme beschouwt, maar ook als je denkt dat het sinterklaasfeest minder geslaagd wordt als de pieten niet meer zwart zijn ben je ziek in je hoofd. Je ziet dan namelijk dingen die er niet zijn.
  Redactie Sport zaterdag 15 november 2025 @ 15:42:32 #105
pi_219273009
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 12:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Toch wel.

Je kunt ook onbewust racistisch bezig zijn. Die mensen die jaarlijks hun kinderen aan het besmeuren zijn met dit racistische feest doen dat vast uit liefde, maar het blijft hartstikke fout.
Dan is iedereen een racist, want iedereen heeft wel een keer iets onbewusts.

Dan is het dus eigenlijk onzin om het te zeggen, want dan is het nietszeggend om iets te roepen waaraan effectief iedereen deelneemt
pi_219273047
En wat als paar van onze zwarte nieuwe medelanders zwarte piet wil spelen? moet hij zich dan blank schminken?
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_219273101
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 november 2025 14:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Goed voorzien, intocht met traditionele zwarte piet, goed verlopen.
Yerseke! *O*

Dikke doei KOZP. :W
pi_219273144
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 14:42 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Verkeerde mensen hebben jarenlang de verkeerde prioriteiten gehad. Dat geldt voor KOZP en voor die inteeltdorpen.
Het is een kinderfeest en het boeit kinderen geen reet of pieten zwart, blank of roetveeg zijn. Als je zwarte piet als teken van racisme beschouwt, maar ook als je denkt dat het sinterklaasfeest minder geslaagd wordt als de pieten niet meer zwart zijn ben je ziek in je hoofd. Je ziet dan namelijk dingen die er niet zijn.
Pieten kunnen prima zwart zijn dus volgens jouw redenatie.
Je komt aardig denigrerend over met je 'inteeltdorpen'
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:03:36 #109
3542 Gia
User under construction
pi_219273148
quote:
).

Te weinig? Dan kijk ik andere reclames dan jij. In vrijwel elke reclame zitten negers. Zoveel kom ik irl niet tegen, ieg.

Oh, ze moeten ook nog de hoofdrol hebben!
  Moderator / Redactie FP zaterdag 15 november 2025 @ 16:04:56 #110
Brabo Bastard
pi_219273152
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:03 schreef antweerkie het volgende:

[..]
En ziek in hoofd.
"Omae wa mou shindeiru."
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:05:18 #111
3542 Gia
User under construction
pi_219273154
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 12:58 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Toch wel.

Nee hoor. Want zwart is geen huidskleur.
pi_219273155
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:03 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Pieten kunnen alles zijn wat mij betreft. Het doet er namelijk niet toe wat ik vind, het doet er toe wat kinderen vinden en kinderen boeit het niets.

De meeste dorpen waar het speelt zijn inteeltdorpen ja. Yerseke is een soort Urk light.

En mijn mening over KOZP is min of meer hetzelfde.
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:06:18 #113
182233 thedeedster
pi_219273162
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Te weinig? Dan kijk ik andere reclames dan jij. In vrijwel elke reclame zitten negers. Zoveel kom ik irl niet tegen, ieg.

Oh, ze moeten ook nog de hoofdrol hebben!
Je hebt op de link geklikt? Dit is niet mijn mening, dit is gewoon bloedserieus. Mensen kijken hier naar.
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:12:57 #114
3542 Gia
User under construction
pi_219273181
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:06 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Je hebt op de link geklikt? Dit is niet mijn mening, dit is gewoon bloedserieus. Mensen kijken hier naar.
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.

Ook met kwispanels, jurypanels en noem maar op, er moet een neger bij.
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:14:56 #115
459912 FlippingCoin
pi_219273192
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:05 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Pieten kunnen alles zijn wat mij betreft. Het doet er namelijk niet toe wat ik vind, het doet er toe wat kinderen vinden en kinderen boeit het niets.

De meeste dorpen waar het speelt zijn inteeltdorpen ja. Yerseke is een soort Urk light.

Als er iemand een inteeltkop heeft is het eerder jerry afriyie

quote:
An estimated 35–50% of all sub-Saharan African populations either prefer or accept cousin marriages.
lol!
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:19:52 #116
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219273214
De het is gewoon een kinderfeest voorvechters van onzuh tradities in Yerseke _O-

Wat een intense treurigheid.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:28:56 #117
459912 FlippingCoin
pi_219273267
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:19 schreef Caland het volgende:
De het is gewoon een kinderfeest voorvechters van onzuh tradities in Yerseke _O-

[ afbeelding ]

huilen
pi_219273271
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:05 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]

Zwarte Piet is nog in zoveel dorpen present en niet alleen in vissersdorpen, mocht je daar op doelen met inteeltdorpen. Of zijn alle dorpen inteelt volgens jou?

Afijn, het tij lijkt gekeerd te zijn en Zwarte Piet lijkt steeds meer terug te komen na jaren van onnatuurlijk de kop ingedrukt te zijn.
In steden zal roetveeg nog wel de norm zijn maar ook daar kan het zo maar zijn dat zp steeds meer verschijnt de komende jaren.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 15 november 2025 @ 16:29:45 #119
Brabo Bastard
pi_219273275
quote:

[ afbeelding ]

Het zit diep he.
"Omae wa mou shindeiru."
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:31:29 #120
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219273285
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:29 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Het zit diep he.
Ja, hoe kansloos ik de modus operandi van dat KOZP ook vond denk ik dat de beste reclame voor hen nog wel dit soort tokkies zijn geweest (net als die siegheilende lui in Eindhoven bijvoorbeeld)

Toen had het gros vermoedelijk zoiets van ja, hier hoef ik nou ook weer niet bij te horen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_219273295
quote:

[ afbeelding ]

quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 10:37 schreef KingRoland het volgende:
Wat zwart is moet zwart blijven
pi_219273307
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 14:42 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
Het was bij ons gewoon een feest voor iedereen vroeger. Volwassenen maakten ook surprises en kregen ook kadootjes op Sinterklaas-avond.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_219273335
Mooie actie en tevens goed georganiseerd zo te zien. Bovendien helemaal opgezet door de mensen zelf. Oftewel een grassroots beweging zoals mijn linkse vrienden die graag zien w/
  zaterdag 15 november 2025 @ 16:44:10 #124
459912 FlippingCoin
pi_219273360
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:31 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja, hoe kansloos ik de modus operandi van dat KOZP ook vond denk ik dat de beste reclame voor hen nog wel dit soort tokkies zijn geweest (net als die siegheilende lui in Eindhoven bijvoorbeeld)

Toen had het gros vermoedelijk zoiets van ja, hier hoef ik nou ook weer niet bij te horen.
ja vandaar dat kozp stopt met bestaan door geldgebrek, omdat er zoveel mensen hetzelfde denken en doneren aan ze

zaterdag 15 november 2025 @ 17:09:49 #125
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219273501
Die Ghanees, Jerry Afriyie, zou toch met een komend rechts - rechtsradicaal kabinet als eerste het land uit moeten worden gezet vanwege het duurzaam verpesten van een historisch vaderlandse cultuurhappening.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
pi_219273521
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:40 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Mooie actie en tevens goed georganiseerd zo te zien. Bovendien helemaal opgezet door de mensen zelf. Oftewel een grassroots beweging zoals mijn linkse vrienden die graag zien w/
Reactie gemeente Reimerswaal
De gemeente laat weten dat ze 'officieel' niet op de hoogte was van de alternatieve intocht, maar dat het wel 'gonsde' in het dorp. Voor een sinterklaasintocht is een vergunning nodig en die is niet aangevraagd of verleend, praktisch had dat ook niet gekund in de paar dagen dat de alternatieve tocht werd georganiseerd. De gemeente heeft ervoor gekozen toezicht te houden, maar vandaag verder geen maatregelen te nemen.

^O^
pi_219273598
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2025 13:00 schreef -Deluzion- het volgende:
Ik snap ook wel waarom Zwarte Piet niet meer mag maar ik ben zelf ermee opgegroeid, ik wist niet beter. Als kind heb ik Zwarte Piet nooit met racisme geassocieerd, het hoorde gewoon bij het Sinterklaasfeest.
Het was clubs als KOZP ook nooit te doen om de kleur van zwarte piet aangepast te krijgen.
Zwarte pieten waren voor hun een mooie manier om zoveel mogelijk Nederlandse subsidie van blanke clubjes over te hevelen naar clubs die zich puur inzetten om zoveel mogelijke zwarte propaganda te verspreidden.

twitter
pi_219273600
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 17:15 schreef R_Nest het volgende:

[..]
De gemeente laat weten dat ze 'officieel' niet op de hoogte was van de alternatieve intocht, maar dat het wel 'gonsde' in het dorp. Voor een sinterklaasintocht is een vergunning nodig en die is niet aangevraagd of verleend, praktisch had dat ook niet gekund in de paar dagen dat de alternatieve tocht werd georganiseerd. De gemeente heeft ervoor gekozen toezicht te houden, maar vandaag verder geen maatregelen te nemen.

^O^
Prima geregeld.
pi_219273792
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 17:15 schreef R_Nest het volgende:

[..]

^O^
Het zou een rare boel worden als een Sinterklaasintocht door de politie moet worden beëindigd, vanwege zwarte piet. 🤔
  zaterdag 15 november 2025 @ 18:07:12 #130
459912 FlippingCoin
pi_219273799
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 17:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het was clubs als KOZP ook nooit te doen om de kleur van zwarte piet aangepast te krijgen.
Zwarte pieten waren voor hun een mooie manier om zoveel mogelijk Nederlandse subsidie van blanke clubjes over te hevelen naar clubs die zich puur inzetten om zoveel mogelijke zwarte propaganda te verspreidden.

[ x ]
dankbaar voor de useful idiots van hierboven _O-

dan sta je voor lul
  zaterdag 15 november 2025 @ 18:11:30 #131
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_219273826
Het is ieder jaar weer genieten hoe mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken om de niet langer zwartgekleurde Piet, terwijl het de doelgroep alleen te doen is om snoepgoed en cadeaus.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_219273845
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:11 schreef Koffieplanter het volgende:
mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken
Nou..........ik amuseer me daar eerder om.
Straks helemaal als zwarte piet weer langzaam terug zou keren nadat KOZP gestopt is.
Als ik me druk zou maken daarom, dan zou ik dat niet langer meer volgen.
pi_219273887
quote:
15s.gif Op zaterdag 15 november 2025 15:47 schreef epicbeardman het volgende:
En wat als paar van onze zwarte nieuwe medelanders zwarte piet wil spelen? moet hij zich dan blank schminken?
Blank-veeg-Piet.

Die is dan door de blanke schoorsteen gekomen.
  zaterdag 15 november 2025 @ 18:31:48 #134
459912 FlippingCoin
pi_219273935
quote:
Het is ieder jaar weer genieten hoe mensen van middelbare leeftijd zich boos en druk staan te maken om de niet langer zwartgekleurde Piet, terwijl het de doelgroep alleen te doen is om snoepgoed en cadeaus.
ja want een paar posts op een forum plaatsen is jezelf onwijs druk maken itt zoals kozp bij een optocht gaan staan om deze te verstoren :(
  Redactie Sport zaterdag 15 november 2025 @ 18:36:33 #135
pi_219273954
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:29 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Het zit diep he.
Ja, dat ze dit betrekken op links is nogal lachwekkend ja.
  zaterdag 15 november 2025 @ 18:42:35 #136
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219273978
quote:
Die hadden we nog niet gehoord. :O
pi_219273984
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 15:42 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dan is iedereen een racist, want iedereen heeft wel een keer iets onbewusts.

Dan is het dus eigenlijk onzin om het te zeggen, want dan is het nietszeggend om iets te roepen waaraan effectief iedereen deelneemt
Daar is ook een term voor dat is euh.......aversief racisme.

Ik was wel een een film aan het kijken en ik dacht "hey, dat zie je niet vaak een donker gezin in de hoofdrol."
Eigenlijk is dat al racistisch van mij.

[ Bericht 10% gewijzigd door tesssssssss op 15-11-2025 18:51:17 ]
  zaterdag 15 november 2025 @ 18:59:50 #138
511161 Meningbastion
pi_219274029
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:36 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ja, dat ze dit betrekken op links is nogal lachwekkend ja.
Van links mag niks: geen zwarte Piet, geen vlees, niet vliegen, niet flirten .....
  Redactie Sport zaterdag 15 november 2025 @ 20:03:52 #139
pi_219274463
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:59 schreef Meningbastion het volgende:

[..]
Van links mag niks: geen zwarte Piet, geen vlees, niet vliegen, niet flirten .....
Bron?
  zaterdag 15 november 2025 @ 20:09:59 #140
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219274511
quote:
Die dienen dan helaas buitenspel gezet te worden.

Heu maar dat is dan ook racisme :'(
pi_219274601
quote:
Correct. Anders zou dat racisme zijn volgens de KOZP'ers

pi_219274674
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 20:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

10 jaar geleden al :D
  zaterdag 15 november 2025 @ 20:30:14 #143
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219274698
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:44 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik was wel een een film aan het kijken en ik dacht "hey, dat zie je niet vaak een donker gezin in de hoofdrol."
Zie je, je wordt steeds schrikachtiger. Dat krijg je nou van dat zogenaamde racisme-gedoe.
  zaterdag 15 november 2025 @ 20:43:31 #144
459912 FlippingCoin
pi_219274804
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 20:21 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
can’t make this shit up _O-
  zaterdag 15 november 2025 @ 21:13:56 #145
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219275150
quote:

[..]
Je moest eens weten wat wij allemaal uitspoken. Vandaag zelfs draadjesvlees op.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 15 november 2025 @ 22:57:43 #146
Brabo Bastard
pi_219275982
In Glanerbrug is elke Piet weer zwart :D
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219276000
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 17:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[ x ]
Dit dus.

Nanninga, toen nog bij geenstijl, had hier ook een blog over die dit vanaf jaar 2 ofso compleet blootlegde. Heel netwerk subsidieclubjes met die esajas als eindpunt. Ging never nooit om racisme, ging om gratis lala geld. En al dat volk er maar intrappen met open ogen.

Vast nog terug te lezen in de topics hier.
1947-2016
  zaterdag 15 november 2025 @ 23:17:45 #148
319979 Fok-it
All is well
pi_219276097
quote:

[..]
Welke linkse politicus wilt vliegen en vlees eten verbieden?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 15 november 2025 @ 23:56:26 #149
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219276309
quote:
Lol, je moet wel echt een gigantische simpleton zijn om dit te denken, lieve hemel.

Kleuters kan je ook gewoon een transgendercomplex aanpraten joh, de doelgroep lacht en knikt namelijk op alles wat je ze verteld, die hebben er geen enkel probleem mee!

((( 8)7)))
  Redactie Sport zondag 16 november 2025 @ 01:38:57 #150
pi_219276682
quote:
4s.gif Op zaterdag 15 november 2025 23:56 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Lol, je moet wel echt een gigantische simpleton zijn om dit te denken, lieve hemel.

Kleuters kan je ook gewoon een transgendercomplex aanpraten joh, de doelgroep lacht en knikt namelijk op alles wat je ze verteld, die hebben er geen enkel probleem mee!

((( 8)7)))
Kun je mij uitleggen waarom het levensgevaarlijk is voor een kind om niet met een zwarte piet maar met een roetveegpiet in aanraking te laten komen? En “dit was in mijn jeugd ook zo” is geen argument, want op dit moment gebruiken flink wat gemeenten de roetveegpiet en ik interpreteer dat jij dat niet oké vindt.
  Moderator / Redactie FP zondag 16 november 2025 @ 09:48:46 #151
Brabo Bastard
pi_219277270
Toch wel frappant dat er weer meer Zwarte Pieten zijn gezien dit jaar.
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 16 november 2025 @ 10:23:12 #152
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219277501
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 01:38 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Kun je mij uitleggen waarom het levensgevaarlijk is voor een kind om niet met een zwarte piet maar met een roetveegpiet in aanraking te laten komen? En “dit was in mijn jeugd ook zo” is geen argument, want op dit moment gebruiken flink wat gemeenten de roetveegpiet en ik interpreteer dat jij dat niet oké vindt.
Omdat het hele KOZP gebeuren het perfecte voorbeeld is van astroturfing in Nederland. Het is een minuscuul groepje dat misschien maximaal twintig mensen weet te mobiliseren. Er stonden gisteren alleen al meer zwarte pieten in Yerseke, één klein dorpje in Zeeland.

Het heeft de afgelopen jaren onevenredig veel aandacht gekregen, tegenstanders van de traditionale pieten hebben jaar in jaar uit hun domme kul verhaal op de televisie mogen scanderen zonder kritische tegenspraak. Bedreigingen aan het adres van organisaties die een gewone piet wilden zijn vrijwel allemaal ongestraft gebleven. Dat de hele beweging ook nog eens hevig leunt op cultuurmarxistische retoriek wat is over komen waaien uit de VS maakt het al helemaal dat we waakzaam zouden moeten zijn voor dit soort veranderingen.

"Mensen vinden het prima". Nadat de mainstream media jarenlang een narratief gepusht heeft ja.
pi_219277548
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 22:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit dus.

Nanninga, toen nog bij geenstijl, had hier ook een blog over die dit vanaf jaar 2 ofso compleet blootlegde. Heel netwerk subsidieclubjes met die esajas als eindpunt. Ging never nooit om racisme, ging om gratis lala geld. En al dat volk er maar intrappen met open ogen.

Vast nog terug te lezen in de topics hier.
Klopt. In 2015 heb ik op Fok! Hier al de aanzet voor gegeven. De links (die het niet meer doen, maar ik heb nog de screenshots) staan nog in de op. Later (omstreeks 2019 of zo) zijn GeenStijl en de Telegraaf daar dieper op ingegaan. Ik heb daarover nog contact gehad met Wierd Duk.

Na de individuele acties van Gerda Havertong en de 'kunstuiting' van Quinsy Gario is het 'masterplan' bedacht door (herstelbetalingen activist) Sandew Hira. Hij had het geluk dat hij de 'woke, social media en Gloria Wekker'-tijd mee had. De 'whitey helpers' en 'useful idiots' keken niet verder dan de (nooit bewezen) kreet "Zwarte Piet = racisme".

Die kreet was voor hen al genoeg. Een discussie is er dan ook nooit geweest. Want alleen activisten zijn in de media aan het woord geweest. Nooit is een Afriyie in dezelfde ruimte geplaatst met bv een Michiel de Jong (De Komediant) om ECHT een discussie te voeren.

Het is gebleken dat de ruggegraat van 'de Nederlander' best schrikwekkend zwak is gebleken als het merendeel in de val van die ene kreet trap. Nooit is daarvoor echte onderbouwing gegeven. Maar 'we' deugen wel...

Mede daarom is mijn onderschrift ook mijn onderschrift.
  Redactie Sport zondag 16 november 2025 @ 10:39:37 #154
pi_219277566
quote:
4s.gif Op zondag 16 november 2025 10:23 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Omdat het hele KOZP gebeuren het perfecte voorbeeld is van astroturfing in Nederland. Het is een minuscuul groepje dat misschien maximaal twintig mensen weet te mobiliseren. Er stonden gisteren alleen al meer zwarte pieten in Yerseke, één klein dorpje in Zeeland.

Het heeft de afgelopen jaren onevenredig veel aandacht gekregen, tegenstanders van de traditionale pieten hebben jaar in jaar uit hun domme kul verhaal op de televisie mogen scanderen zonder kritische tegenspraak. Bedreigingen aan het adres van organisaties die een gewone piet wilden zijn vrijwel allemaal ongestraft gebleven. Dat de hele beweging ook nog eens hevig leunt op cultuurmarxistische retoriek wat is over komen waaien uit de VS maakt het al helemaal dat we waakzaam zouden moeten zijn voor dit soort veranderingen.

"Mensen vinden het prima". Nadat de mainstream media jarenlang een narratief gepusht heeft ja.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen aan waarom jij zelf gefrustreerd bent door het “vervangen” van ZP door de roetveegvariant. Ik vraag waarom de roetveegvariant zoals deze nu bestaat en wordt gebruikt, gevaarlijk zou zijn voor kinderen. Want dat was wat je beweerde.
  zondag 16 november 2025 @ 10:41:05 #155
402274 Cruzinats
love bacon, hate hamas
pi_219277570
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:39 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen aan waarom jij zelf gefrustreerd bent door het “vervangen” van ZP door de roetveegvariant. Ik vraag waarom de roetveegvariant zoals deze nu bestaat en wordt gebruikt, gevaarlijk zou zijn voor kinderen. Want dat was wat je beweerde.
Waar zeg ik dat
  Redactie Sport zondag 16 november 2025 @ 11:30:56 #156
pi_219277734
quote:
4s.gif Op zondag 16 november 2025 10:41 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Waar zeg ik dat
Dat impliceer je door te vergelijken met een transgendercomplex.
pi_219277819
Zojuist hoorde ik "Sinterklaas komt maar binnen met je piet" in de plaatselijke supermarkt. Een tamelijk bezittelijk gegeven, alsof pieten eigendom zijn van Sinterklaas.

Wanneer wordt dit kinderliedje herziend?
De enige echte.
  zondag 16 november 2025 @ 12:05:44 #158
3542 Gia
User under construction
pi_219277842
quote:
Nu wordt er geschermd met 'cultuur verandert nu eenmaal dus de kleur van Zwarte Piet ook', en daar moeten we ons bij neerleggen. Echter de kleur van Zwarte Piet is niet spontaan, maar onder grote druk veranderd. Het grootste gedeelte van Nederland vindt het allemaal prima. Dus, de discussie kan stoppen. Toch?

Wat als nu de mensen die Piet spelen, langzaamaan meer en meer roetvegen gaan gebruiken om onherkenbaarder te worden voor de omgeving. Dan is dat toch een spontane en natuurlijke verandering, toch?
Wordt dat dan ook geaccepteerd? Of moet dat dan weer met geweld de kop ingedrukt worden? Werkt 'cultuurverandering' maar 1 kant op?
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 18:44 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Er zijn ook een heleboel films en series met een overwegend zwarte cast, met slecht 1 of 2 blanken. Want dat is dan een normale afspiegeling van de maatschappij? En als het andersom is, wordt er 'racisme' geschreeuwd.
  zondag 16 november 2025 @ 12:08:13 #159
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219277850
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 12:05 schreef Gia het volgende:

[..]
Nu wordt er geschermd met 'cultuur verandert nu eenmaal dus de kleur van Zwarte Piet ook', en daar moeten we ons bij neerleggen. Echter de kleur van Zwarte Piet is niet spontaan, maar onder grote druk veranderd. Het grootste gedeelte van Nederland vindt het allemaal prima. Dus, de discussie kan stoppen. Toch?

Wat als nu de mensen die Piet spelen, langzaamaan meer en meer roetvegen gaan gebruiken om onherkenbaarder te worden voor de omgeving. Dan is dat toch een spontane en natuurlijke verandering, toch?
Wordt dat dan ook geaccepteerd? Of moet dat dan weer met geweld de kop ingedrukt worden? Werkt 'cultuurverandering' maar 1 kant op?
[..]
Er zijn ook een heleboel films en series met een overwegend zwarte cast, met slecht 1 of 2 blanken. Want dat is dan een normale afspiegeling van de maatschappij? En als het andersom is, wordt er 'racisme' geschreeuwd.
De term racisme wordt inderdaad in je gezicht geschreeuwd. Een teken dat er wat dit betreft, zwaar geïntimideerd wordt.
  zondag 16 november 2025 @ 12:09:24 #160
3542 Gia
User under construction
pi_219277852
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 11:30 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat impliceer je door te vergelijken met een transgendercomplex.
Nee hoor, hij zegt daarmee alleen dat je kinderen alles wijs kunt maken, die pikken het toch wel, want het maakt kinderen niet uit. Dus maakt het kinderen ook niet uit als Piet gewoon zwart zou blijven. Het zijn echter volwassenen die zich hier druk over maken, want zij vinden dat hun donkerbruine huidskleur op zwart lijkt en voelen zich gepersifleerd. Terwijl juist het zwart iedereen gelijk maakt. Want of je nu iemand die donker gekleurd is zwart schminkt, of iemand die blank is, dat maakt niet uit. Ze zijn dan allebei hetzelfde. Daarom lijken alle Zwarte Pieten op elkaar. Omdat het een verzonnen figuurtje is.
pi_219277853
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 12:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
De term racisme wordt inderdaad in je gezicht geschreeuwd. Een teken dat er wat dit betreft, zwaar geïntimideerd wordt.
Zelfs hier in dit topic, kut volk
  zondag 16 november 2025 @ 12:12:31 #162
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219277870
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 11:59 schreef Rnie het volgende:
Zojuist hoorde ik "Sinterklaas komt maar binnen met je piet" in de plaatselijke supermarkt. Een tamelijk bezittelijk gegeven, alsof pieten eigendom zijn van Sinterklaas.

Is dit een grap?
pi_219278031
quote:
Kick Out Zwarte Piet stopt - en in Glanerbrug is elke piet weer zwart
Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) stopt, nu de roetveegpiet de norm lijkt. Maar in Glanerbrug vieren ze de intocht juist weer met 55 uitsluitend zwarte pieten.

Na vijftien jaar actievoeren stopt Kick Out Zwarte Piet. Oprichter Jerry Afriyie beschouwt de missie als geslaagd. De roetveegpiet is de norm geworden in het Sinterklaasjournaal en bij grote bedrijven.

Het verzet in Glanerbrug
In Glanerbrug waait een andere wind. Daar kwam Sinterklaas dit weekend aan met 55 pieten, allemaal traditioneel zwart- of donkerbruin geschminkt. „Er komt hier geen roetveegpiet bij,” zegt Gerto Wermer.
Wermer is voorzitter van de Stichting Levendig Enschede en al sinds 1986 hoofdpiet in het dorp. Volgens hem leeft de wens voor een traditionele intocht „heel erg” in Glanerbrug. „Als ze niet houden van zwarte piet,” stelt Wermer, „dan moet ze naar een andere stad gaan.”

Vorig jaar ging de intocht niet door. De reden? Geen landelijke protesten, maar ruzie tussen de Glanerbrugse ondernemers. „De een wil wel traditionele pieten en de ander alleen maar roetveegpieten”, legt Wermer uit.
Omdat de ondernemers er niet uitkwamen, werd de evenementenvergunning niet getekend. In 2024 was Glanerbrug een dorp zonder intocht. Om die impasse te doorbreken, nam Wermer een bestaande stichting over, de stichting Levendig Enschede. Zo kon hij, los van de verdeelde ondernemers, zelf het „hele verhaal weer opstarten”. De stichting bestaat uit vier mensen.

Juridisch sterk
De nieuwe stichting vroeg een vergunning aan. De gemeente Enschede heeft nog wel geprobeerd Wermer te overtuigen om ‘aan het landelijke voorbeeld mee te doen’ en dus voor roetveegpieten te kiezen. De stichting weigerde.

Wermer stond juridisch sterk. „Kijk, de gemeente mag het niet verbieden. Zwarte piet is niet verboden”, zegt hij. Omdat de stichting alle documenten netjes aanleverde, moest de gemeente de vergunning verstrekken. De intocht werd betaald met steun van de gemeente, de Rabobank, lokale sponsors en donaties. „We hebben jaarlijks zo’n 5000 euro nodig.”

Twee werelden
De intocht in Glanerbrug trok volgens Wermer 1000 tot 2000 man publiek. „Eén groot feest”, noemt hij het. Voor Wermer is het duidelijk: volgend jaar doen ze het „100% zeker” weer zo. Roetveegpieten zijn niet welkom: „Als er een roetveegpiet bij komt dan stopt de helft van de groep, dus daar gaan we niet doen. Wil je roetveegpiet zijn, dan niet bij ons, maar bijvoorbeeld in Enschede.”

Terwijl Jerry Afriyie de strijd als gewonnen beschouwt, gelooft Gerto Wermer dat de terugkeer naar zwarte piet is ingezet. Hij is ervan overtuigd. „Op heel veel plekken gaan weer gewoon traditionele pieten komen.” De nationale trend en de lokale werkelijkheid in Glanerbrug lijken voorlopig uit twee totaal verschillende werelden te bestaan.
https://www.tubantia.nl/e(...)weer-zwart~afbc1a28/
pi_219278082
quote:

Het is complete kolder om al die mooie, nostalgische liedjes te veranderen omdat er het woordje roe, knecht of zwart in voor komt.
Wat ik wel kan billijken is dat 'want al ben ik zwart als roet, meen het toch goed' niet meer gebruikt wordt. Dat vind ik wel een racistische tekst.
Dat kan je niet meer zingen in een schoolklasje waarbij de helft uit donkergetinte kinderen bestaat.
pi_219278148
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 12:12 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Is dit een grap?
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?
De enige echte.
  zondag 16 november 2025 @ 13:23:11 #166
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219278157
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2025 13:19 schreef Rnie het volgende:

[..]
Waarom zou het een grap zijn? In het kinderliejde zijn pieten duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, ze functioneren als zijn bezit. Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt van een systeem dat op slavernij lijkt. Is het dan niet uiterst shockerend dat pieten nog steeds worden neergezet als personen die eigendom zijn van Sinterklaas?
Je komt over alsof je de ganse dag Sinterklaasliedjes en -dingen zit uit te pluizen op rascistische inhoud. Weet je wat ik daar van vind?

SNEU
pi_219278178
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 13:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Je komt over alsof je de ganse dag Sinterklaasliedjes en -dingen zit uit te pluizen op rascistische inhoud. Weet je wat ik daar van vind?

SNEU
Zelfs A12 plakkers met vettig blauw haar en wolven tshirts verbleken bij mijn slippery-slope beargumentatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rnie op 16-11-2025 13:39:49 ]
De enige echte.
pi_219278201
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 09:48 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Toch wel frappant dat er weer meer Zwarte Pieten zijn gezien dit jaar.
Dat draaien ze straks weer terug, denk ik. Het is ook veel goedkoper om ome Theo geschminkt (dus onherkenbaar) Zwarte Piet te laten spelen, dan dat je Zwarte Pieten/Roetveeg Pieten in moet huren. Misschien dat daar niemand over heeft nagedacht.

Voor dat huren heeft niet iedereen geld. (over)

Ik weet ook niet wat een beetje whatever voor kleur Piet huren kost, eigenlijk.

Oh ik lees hier dat het 55 euro kost per 45 minuten voor 10 kinderen. Dus 55 euro per Piet.

https://www.sintdenbosch.nl/ons-aanbod

[ Bericht 4% gewijzigd door tesssssssss op 16-11-2025 13:44:06 ]
pi_219278224
quote:

Het was altijd knecht
pi_219278248
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 13:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Het was altijd knecht
Knecht mag niet meer, maar een aanduiding als zijnde een bezit mag tegenwoordig wel.

We leven in bijzondere tijden.
De enige echte.
pi_219278257
Kick out Zwarte piet
  zondag 16 november 2025 @ 13:49:47 #172
3542 Gia
User under construction
pi_219278283
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 12:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Tja, dat is gewoon een natuurlijke verandering van 'traditie'. Dat moet men gewoon accepteren.
pi_219278290
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 13:46 schreef PlayerUnknowne het volgende:
Kick out Zwarte piet
Kick out ''Kick out Zwarte Piet''.
  zondag 16 november 2025 @ 13:52:22 #174
3542 Gia
User under construction
pi_219278311
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 12:51 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Het is complete kolder om al die mooie, nostalgische liedjes te veranderen omdat er het woordje roe, knecht of zwart in voor komt.
Wat ik wel kan billijken is dat 'want al ben ik zwart als roet, meen het toch goed' niet meer gebruikt wordt. Dat vind ik wel een racistische tekst.
Dat kan je niet meer zingen in een schoolklasje waarbij de helft uit donkergetinte kinderen bestaat.
Zwart is geen huidskleur. Ook een donkergetint persoon kan zwart als roet zijn als hij door een schoorsteen geklommen is. Het is absurd om dit aan een huidskleur te verbinden.
Als je iemand ziet die helemaal onder de zwarte roet zit, dan kan dat eng zijn. De tekst zegt dat je dat niet eng hoeft te vinden, want hij meent het goed. Hij komt kadootjes brengen!
  zondag 16 november 2025 @ 13:54:19 #175
3542 Gia
User under construction
pi_219278324
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2025 13:19 schreef Rnie het volgende:

[..]
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.
  zondag 16 november 2025 @ 13:55:36 #176
182233 thedeedster
pi_219278332
quote:

Moet je eens in een bordeel gaan zingen. :D

Het wordt zo toch een heel ranzig liedje als je beseft dat het hier om een kindervriend gaat.
  zondag 16 november 2025 @ 14:33:20 #177
168739 Red_85
'echt wel'
pi_219278575
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:34 schreef Montagui het volgende:

[..]
Klopt. In 2015 heb ik op Fok! Hier al de aanzet voor gegeven. De links (die het niet meer doen, maar ik heb nog de screenshots) staan nog in de op. Later (omstreeks 2019 of zo) zijn GeenStijl en de Telegraaf daar dieper op ingegaan. Ik heb daarover nog contact gehad met Wierd Duk.

Na de individuele acties van Gerda Havertong en de 'kunstuiting' van Quinsy Gario is het 'masterplan' bedacht door (herstelbetalingen activist) Sandew Hira. Hij had het geluk dat hij de 'woke, social media en Gloria Wekker'-tijd mee had. De 'whitey helpers' en 'useful idiots' keken niet verder dan de (nooit bewezen) kreet "Zwarte Piet = racisme".

Die kreet was voor hen al genoeg. Een discussie is er dan ook nooit geweest. Want alleen activisten zijn in de media aan het woord geweest. Nooit is een Afriyie in dezelfde ruimte geplaatst met bv een Michiel de Jong (De Komediant) om ECHT een discussie te voeren.

Het is gebleken dat de ruggegraat van 'de Nederlander' best schrikwekkend zwak is gebleken als het merendeel in de val van die ene kreet trap. Nooit is daarvoor echte onderbouwing gegeven. Maar 'we' deugen wel...

Mede daarom is mijn onderschrift ook mijn onderschrift.
Kan ik mij nog wel herinneren van je ja.

(y)
1947-2016
  zondag 16 november 2025 @ 15:03:58 #178
3542 Gia
User under construction
pi_219278765
Net even gekeken naar de intocht in mijn woonplaats. Het valt me op dat de roetveegpieten geschminkt zijn met een egale laag grijze schmink en daarover enkele zwarte roetvegen. Benieuwd of dit acceptabel is bij de anti pieten.
  Moderator / Redactie FP zondag 16 november 2025 @ 15:11:41 #179
Brabo Bastard
pi_219278838
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 13:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Mijn vader was vroeger melkboer en heeft heel wat knechtjes gehad. Dat waren, meestal jongens, die zo een zakcentje bijverdienden. Het woord 'knecht' betekent niet 'slaaf'.
Sinterklaas kocht slaven vrij. Uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken als knecht, betaald.
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 16 november 2025 @ 15:20:29 #180
3542 Gia
User under construction
pi_219278923
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 15:11 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Sinterklaas kocht slaven vrij. Uit dankbaarheid gingen ze voor hem werken als knecht, betaald.
Klopt. Ze gingen als knecht werken. Het woord 'knecht' bestond al voordat vrijgekochte slaven als knecht gingen werken. Veel oude ambachtslieden hadden vroeger een knecht. De bakkersknecht, de boerenknecht enz.... Staat totaal los van de slavernij.

Het lijkt tegenwoordig wel een dingetje voor 'mensen van kleur' om voor een blanke baas te werken, of bijvoorbeeld als hulp in de huishouding bij blanke mensen. Het wordt meteen als moderne slavernij gezien.

Ben een tijdje taalmaatje geweest bij een Nigeriaanse vrouw. Zij bood aan om bij mij in huis te helpen bij het huishouden, maar ik had niemand nodig. Maar dacht later wel: Hoe zou de omgeving daarnaar kijken.
Ergens te triest voor woorden, eigenlijk.
  zondag 16 november 2025 @ 15:44:21 #181
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219279160
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:34 schreef Montagui het volgende:

Ik denk dat het "de Nederlander" gewoon geen flikker kan schelen, zolang zijn/haar kinderen maar plezier hebben. En die hebben dat met een roetveeg Piet niet minder dan met een klassieke Piet.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 16 november 2025 @ 15:49:29 #182
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219279180
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 15:03 schreef Gia het volgende:
Net even gekeken naar de intocht in mijn woonplaats. Het valt me op dat de roetveegpieten geschminkt zijn met een egale laag grijze schmink en daarover enkele zwarte roetvegen. Benieuwd of dit acceptabel is bij de anti pieten.
Hier ook, echt stukken donkerder als vorig jaar. Volgend jaar gewoon weer zwart denk ik.
  zondag 16 november 2025 @ 16:34:17 #183
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_219279510
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 13:54 schreef Gia het volgende:

[..]
Precies.

Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.

een knecht is niemand minder dan een helper, een assistent.
  zondag 16 november 2025 @ 16:35:17 #184
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219279521
quote:
2s.gif Op zondag 16 november 2025 13:29 schreef Rnie het volgende:

[..]
Zelfs A12 plakkers met vettig blauw haar en wolven tshirts verbleken bij mijn slippery-slope beargumentatie.
Huh
pi_219279659
quote:
Klopt, dat leren ze op de workshops die gemeenten geven. Er zit een flinke laag foundation onder de roetvegen. Dat helpt ook in het onherkenbaar maken van Roetveegpieten.

In de basis is het hetzelfde wat bepaalde vrouwen ook dagelijks met hun gezicht doen, schaduwen creëren op neuzen en wangen om de vorm te veranderen.

Dat lukte dit jaar bij Pietje Paniek erg goed. Om maar een voorbeeld te geven.
pi_219279825
quote:
Anti Pieten? Zijn er nu ook mensen die alle Pieten weg willen hebben? Arme Sint..
pi_219280378
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 17:05 schreef Ramboetan het volgende:

[..]
Anti Pieten? Zijn er nu ook mensen die alle Pieten weg willen hebben? Arme Sint..
Clubs als KOZP hebben al vaak aangegeven dat ze tegen veel meer zijn dan de zwarte schmink van piet. Eigenlijk alles aan de pieten klopte niet en was racistisch. Van de oorbellen, kroeshaar, pakjes, lippen tot de dansjes van piet waren fout en moesten verdwijnen. Iedere keer dat we weer dingen aangepast hadden volgde nieuwe eisen.

Ook de roetveegpieten waren fout volgens sommige clubjes.
pi_219280439
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 15:44 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik denk dat het "de Nederlander" gewoon geen flikker kan schelen, zolang zijn/haar kinderen maar plezier hebben. En die hebben dat met een roetveeg Piet niet minder dan met een klassieke Piet.
Dit klopt wel denk ik, maar ik vind wel dat de Piet onherkenbaar moet zijn. De kinderen zien anders dat het de buurman is. En dat is kut natuurlijk. Dus wat meer smink dan hier en daar een veegje. :')
  maandag 17 november 2025 @ 03:21:46 #189
511161 Meningbastion
pi_219282831
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 16:34 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
Precies.

Er was zelfs een keer iemand die ophef probeerde te creëren omdat ze in het wielrennen ook knechten hebben. En die vond dat niet kunnen.

Het hebben van knechten is niet woke.
pi_219296918
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 19 november 2025 @ 13:35:09 #191
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219297032
quote:
Was te verwachten ^O^

Geldkraan dicht is missie voltooid :')
pi_219297084
quote:

[..]
Precies.

Zelfde etymologie als het Engelse knight. De status van een knecht is nauw verwant aan die van de meester en het is eigenlijk altijd de jongere.
pi_219297250
Scheveningen is ook weer terug:

woensdag 19 november 2025 @ 16:36:00 #194
3542 Gia
User under construction
pi_219298257
quote:

[..]
Precies.

De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen. Het woordje 'knecht' in de zin van een hulpje is ervan afgeleid en werd ook vaak als verkleinwoordje gebruikt. "De bakker heeft een knechtje."

Er was nooit wat mis met het woord 'knecht', totdat Kozp en co het claimde als synoniem van 'slaaf' en het uit alle sinterklaasliedjes moest verdwijnen.
  woensdag 19 november 2025 @ 16:38:34 #195
3542 Gia
User under construction
pi_219298263
quote:
Mooi! Kappen met die onzin. Zwarte Piet is geen racisme. Zwart is geen huidskleur en wij zijn niet wit.
pi_219300820
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Jawel, vandaar die laatste zin. Als je ziet hoeveel negers er in reclames zitten, dan zou je denken dat Nederland voor minstens een kwart bestaat uit mensen met een donkere huid. En dat is niet zo.

En als je als Op en Oma geen gekleurd kleinkind hebt hoor je er niet meer bij.
-
pi_219301993
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 16:36 schreef Gia het volgende:

[..]
De negatieve klank van het woordje 'knecht', komt vooral door het werkwoord 'knechten', wat werd gebezigd bij het tot slaaf maken en onderdrukken van mensen.
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.
  Redactie Sport donderdag 20 november 2025 @ 13:32:36 #198
pi_219303141
Hiervoor genoemde knecht
  donderdag 20 november 2025 @ 13:52:31 #199
3542 Gia
User under construction
pi_219303233
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 11:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Niet bij het tot slaaf maken hoor, dat ging in Afrikaanse talen.
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.
pi_219303445
Ook graag de zwarte piet smiley terug op Fok. Dankuwel.
pi_219303510
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 13:52 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat zijn dan ook niet de enige slaven die er ooit geweest zijn. Ook al zien ze dat zelf, blijkbaar, anders.
Nee, maar in de Nederlandse taal is het meestal een abstractie, iets van ver weg of van een ver verleden. Als slaven leven als metafoor voor de Spaanse onderdrukking, dat soort dingen.
pi_219303540
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ook graag de zwarte piet smiley terug op Fok. Dankuwel.
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @Danny andere prioriteiten stelt.
  Moderator / Redactie FP donderdag 20 november 2025 @ 14:43:19 #203
Brabo Bastard
pi_219303566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:40 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Ik hoop ook dat die ergens in de toekomst weer terug zal keren, maar ik zou het begrijpen als @:Danny andere prioriteiten stelt.
Als hij dan weer zo'n anonieme bedreiging krijgt weten we ook genoeg.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219303577
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Niet voor niets dat er een term 'excuusneger' bestaat.
En je kan er vanuit gaan dat dat soort mensen er niet zitten vanwege hun toegevoegde waarde. Alleen vanwege hun huidskleur. 'Omdat het moet' enzo.

Dat was nu net niet het doel van dit toch?
1947-2016
  Moderator / Redactie FP donderdag 20 november 2025 @ 14:45:53 #205
Brabo Bastard
pi_219303586
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 14:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet voor niets dat er een term 'excuusneger' bestaat.
En je kan er vanuit gaan dat dat soort mensen er niet zitten vanwege hun toegevoegde waarde. Alleen vanwege hun huidskleur. 'Omdat het moet' enzo.

Dat was nu net niet het doel van dit toch?
Het doel was subsidies ontvangen.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219303649
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen, dus hij kan een comeback maken! F*ck Jeffrey Airfryer!
pi_219303658
Moeten de kinderen met een donkere huidskleur nou ook eerst wit geschminkt worden voor ze in Sinterklaas mogen geloven? Want met al die regenboogpieten is het multiculturele aspect wel op de tocht komen staan. We kunnen dan het beste Sinterklaas een donkere huidskleur geven. Die woonde in het zuiden van Spanje, dus dat zal dan aardig overeen komen met zijn oorspronkelijke kleur. Een zwarte Sint en witte Pieten: probleem opgelost. En eventueel dan ook echt zwart en wit, in plaats van blank en bruin.
pi_219303689
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:01 schreef DrDentz het volgende:
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen, dus hij kan een comeback maken! F*ck Jeffrey Airfryer!
JamaardatisSBSvolkMIMIMIMIMIiiiii

Kan ik me ook wel voorstellen, maar ik wacht liever ffies een paar van die polls af.
Voor de rest eensch: fuck die airfryer, esajas en gelieerd polariserend parasiterend tuig.
1947-2016
  donderdag 20 november 2025 @ 15:10:28 #209
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303694
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Moeten de kinderen met een donkere huidskleur nou ook eerst wit geschminkt worden voor ze in Sinterklaas mogen geloven? Want met al die regenboogpieten is het multiculturele aspect wel op de tocht komen staan. We kunnen dan het beste Sinterklaas een donkere huidskleur geven. Die woonde in het zuiden van Spanje, dus dat zal dan aardig overeen komen met zijn oorspronkelijke kleur. Een zwarte Sint en witte Pieten: probleem opgelost. En eventueel dan ook echt zwart en wit, in plaats van blank en bruin.
pff... Sinterklaas is nooit in Zuid Spanje geweest.

Hij leefde in het huidige Turkije, en na zijn dood werden zijn botten naar Bari gesleept, wat in Italië ligt. Dat stond toen onder Spaanse heerschappij en dat is het wel zo'n beetje wat Spanje betreft... de verhalen kwamen met zeelieden mee uit "Spaanse" gebieden.
pi_219303720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat jij wil man, alles kan.

Nee, ff serieus, als jij wil vieren met regenboogpieten en een black jesus sinterklaas, moet je dat lekker doen. Ik ga je niet verbieden te vieren zoals jij het wil.
Van mij part staat die boot vol met verschillende soorten pieten, maar wel inclusief de traditionele Zwarte Piet.

Zwarte Piet verbieden, hoort niet. En helemaal niet idioot wegzetten als racisme en een heel volk daarom wegzetten als racisten. gtfo.
1947-2016
  donderdag 20 november 2025 @ 15:14:39 #211
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219303738
quote:
Ik zag gisteren op SBS6 dat de meeste Nederlanders de volledig zwarte Piet weer terug willen
En waaruit blijkt dat dan?
Huilen dan.
pi_219303743
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]
pff... Sinterklaas is nooit in Zuid Spanje geweest.

Hij leefde in het huidige Turkije, en na zijn dood werden zijn botten naar Bari gesleept, wat in Italië ligt. Dat stond toen onder Spaanse heerschappij en dat is het wel zo'n beetje wat Spanje betreft... de verhalen kwamen met zeelieden mee uit "Spaanse" gebieden.
Hij runde daar toch een opvanghuis voor weeskinderen? Of is dat ook maar een verzonnen verhaal?

Maar in Turkije zijn ze natuurlijk ook niet zo roomblank, dus die bruine Sint is nog steeds heel plausibel.
pi_219303747
quote:
quote:
7s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:14 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En waaruit blijkt dat dan?
De vraag was ziet u liever zwarte piet of roetveegpiet, 64 procent was voor zwarte piet. De tweede vraag of het mensen eigenlijk uitmaakt als de roetveegpiet een alternatief is: 65 procent van de mensen vindt dat acceptabel.

Dus roetveegpiet is ook gewoon acceptabel? Bron
pi_219303755
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat jij wil man, alles kan.

Nee, ff serieus, als jij wil vieren met regenboogpieten en een black jesus sinterklaas, moet je dat lekker doen. Ik ga je niet verbieden te vieren zoals jij het wil.
Van mij part staat die boot vol met verschillende soorten pieten, maar wel inclusief de traditionele Zwarte Piet.

Zwarte Piet verbieden, hoort niet. En helemaal niet idioot wegzetten als racisme en een heel volk daarom wegzetten als racisten. gtfo.
Nee, Zwarte Sint en Witte Piet. Dat maakt het ook veel eenvoudiger alle liedjes aan te passen.
  donderdag 20 november 2025 @ 15:19:32 #215
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303793
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hij runde daar toch een opvanghuis voor weeskinderen? Of is dat ook maar een verzonnen verhaal?

Maar in Turkije zijn ze natuurlijk ook niet zo roomblank, dus die bruine Sint is nog steeds heel plausibel.
Ja net als een bruine, of in ieder geval behoorlijk getinte Jezus.
pi_219303830
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ja net als een bruine, of in ieder geval behoorlijk getinte Jezus.
Dat zie je ook bij reconstructies van de vroegere Homo Sapiens: als ze niet meer op een aap lijken hebben ze al snel een blank kleurtje. Voornamelijk omdat dat de huidskleur is van de onderzoekers, denk ik dan.
  donderdag 20 november 2025 @ 15:52:04 #217
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219303953
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat zie je ook bij reconstructies van de vroegere Homo Sapiens: als ze niet meer op een aap lijken hebben ze al snel een blank kleurtje. Voornamelijk omdat dat de huidskleur is van de onderzoekers, denk ik dan.
ach ja...
pi_219303977
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]
ach ja... [ afbeelding ]
Ja, die ziet er ook niet uit alsof ze nog maagd is ;)
Neem jezelf niet al te serieus, dat doen de anderen ook niet
  donderdag 20 november 2025 @ 16:18:47 #219
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219304099
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:57 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ja, die ziet er ook niet uit alsof ze nog maagd is ;)
Nee, er zijn trouwens ook theorieën dat Maria eerst met een Zebedeus is getrouwd. Dit kun je uit de evangeliën opmaken. In dat geval was ze dus allang geen maagd meer.
pi_219304165
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, Zwarte Sint en Witte Piet. Dat maakt het ook veel eenvoudiger alle liedjes aan te passen.
Zag iets voorbij komen van een intocht in Amsterdam met alleen maar Klazen.
Volgens mij bestaat dit al enkele jaren als alternatieve intocht. De hoofdsint deelt bloemen uit.
  donderdag 20 november 2025 @ 17:16:42 #221
3542 Gia
User under construction
pi_219304362
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Want een zwarte Sint is geen blackface?
pi_219304379
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Alleen als je dat graag wilt.
pi_219304403
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 16:35 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Zag iets voorbij komen van een intocht in Amsterdam met alleen maar Klazen.
Volgens mij bestaat dit al enkele jaren als alternatieve intocht. De hoofdsint deelt bloemen uit.
Een oude 'Amsterdamse' traditie was die van de Zwarte Klazen. Dat waren dan meer 'ondeugden' die met veel rumoer door de straten dwaalden op zoek naar 'kwaaie kind'ren'.
pi_219304450
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:25 schreef Montagui het volgende:

[..]
Een oude 'Amsterdamse' traditie was die van de Zwarte Klazen. Dat waren dan meer 'ondeugden' die met veel rumoer door de straten dwaalden op zoek naar 'kwaaie kind'ren'.
Dat is een interessante traditie om weer nieuw leven in te blazen :)
  Moderator / Redactie FP donderdag 20 november 2025 @ 17:36:06 #225
Brabo Bastard
pi_219304461
quote:

[..]
Komen ze nu man tekort.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219304469
quote:

[..]
Inderdaad. Zoals elke feestdag is het een geëvolueerde mix van allerlei oudere tradities.
Het is niet alsof we het al eeuwen op dezelfde manier vieren.
pi_219304482
En donkergekleurde mensen die met veel rumoer door de straten dwalen hebben we nog steeds :P
pi_219304486
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:37 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Inderdaad. Zoals elke feestdag is het een geëvolueerde mix van allerlei oudere tradities.
Het is niet alsof we het al eeuwen op dezelfde manier vieren.
En de VS heeft onze tradities overgenomen en aangepast, die wij nu op onze beurt weer opnieuw overnemen, vooral om er een groot commercieel feest van te maken.
pi_219304545
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En de VS heeft onze tradities overgenomen en aangepast, die wij nu op onze beurt weer opnieuw overnemen, vooral om er een groot commercieel feest van te maken.
Zo gaat dat. De commercie dringt ons het liefst zoveel mogelijk feestdagen op, zodat we er maar geld aan uitgeven!
pi_219305272
quote:
1s.gif Op woensdag 19 november 2025 13:35 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Was te verwachten ^O^

Geldkraan dicht is missie voltooid :')
Is die geldkraan ook echt dicht?

Ben wel benieuwd hoeveel die Airfryer zichzelf heeft weten te verrijken dankzij idd subsidies. Iemand een idee welk salaris ie zichzelf uitkeerde via zn stichting(en)?
  Moderator / Redactie FP zaterdag 22 november 2025 @ 14:11:10 #231
Brabo Bastard
pi_219316868
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 19:40 schreef Inbox het volgende:

[..]
Is die geldkraan ook echt dicht?

Ben wel benieuwd hoeveel die Airfryer zichzelf heeft weten te verrijken dankzij idd subsidies. Iemand een idee welk salaris ie zichzelf uitkeerde via zn stichting(en)?
Heb gezocht maar kan niks vinden.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219319424
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 14:11 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Heb gezocht maar kan niks vinden.
Jammer.

Ik denk dat het een behoorlijk bedrag is en het zou me niets verbazen als dat flink boven modaal ligt. Die knakker heeft er een leuk verdienmodel van gemaakt volgens mij. Ook met de verkoop van cursussen inclusiviteit en dergelijke aan gemeentes als ik het me goed herinner.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 22 november 2025 @ 20:27:07 #233
Brabo Bastard
pi_219319452
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:22 schreef Inbox het volgende:

[..]
Jammer.

Ik denk dat het een behoorlijk bedrag is en het zou me niets verbazen als dat flink boven modaal ligt. Die knakker heeft er een leuk verdienmodel van gemaakt volgens mij. Ook met de verkoop van cursussen inclusiviteit en dergelijke aan gemeentes als ik het me goed herinner.
Die heeft geen herstelbetalingen nodig.
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 23 november 2025 @ 09:00:23 #234
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_219323276
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:22 schreef Inbox het volgende:

[..]
Jammer.

Boeiend. Iemand verdiend wat geld in het leven, wat vreselijk zeg.
  zondag 23 november 2025 @ 09:32:03 #235
182233 thedeedster
pi_219323519
quote:
1s.gif Op zondag 23 november 2025 09:00 schreef Grumpey het volgende:

[..]
Het is niet verboden. Maar… Het zegt natuurlijk wél een en ander over zijn motieven en (werk)ethiek.
pi_219325483
quote:

[..]
Verdienen? Hij kreeg het he. Hoefde er niets voor te doen behalve janken over racisme
pi_219325951
Deventer ook snel weer teruggekeerd naar zwarte piet nu KOZP gestopt is:

twitter

Ik had niet verwacht dat er nu al steden zouden zijn die hun beleid zo snel aan zouden passen.
  Moderator / Redactie FP zondag 23 november 2025 @ 14:14:45 #238
Brabo Bastard
pi_219326012
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[ x ]

Ik had niet verwacht dat er nu al steden zouden zijn die hun beleid zo snel aan zouden passen.
Leuk om te zien, maar is dit ook officieel zeg maar?
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219326058
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 14:14 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Leuk om te zien, maar is dit ook officieel zeg maar?
Geen idee. Ik kan niks vinden over de intocht in Deventer.
pi_219326259
quote:

[ x ]

Openen van @ActiePieten: "Caution: This profile may include potentially sensitive content".
  zondag 23 november 2025 @ 16:05:43 #241
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_219326835
De intocht in Deventer is pas de 29e, nepnieuws dus.
pi_219326895
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 16:05 schreef Grumpey het volgende:
De intocht in Deventer is pas de 29e, nepnieuws dus.
Nee, dit is niet vanuit de gemeente georganiseerd, maar een particuliere groep.
  zondag 23 november 2025 @ 16:30:38 #243
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_219327077
quote:
7s.gif Op zondag 23 november 2025 16:15 schreef Aether het volgende:

[..]
Nee, dit is niet vanuit de gemeente georganiseerd, maar een particuliere groep.
Hierboven werd gesproken van “steden die beleid terugdraaien”. Dat is het nepnieuws hier.
pi_219327753
quote:

[ x ]

Veel kinderen aanwezig zo te zien.
pi_219327779
Bij ons in het dorp is het gemengd meen ik. We zijn er alleen niet dus kan het (nog) niet verifiëren.
pi_219328228
quote:
0s.gif Op zondag 23 november 2025 17:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
Bij ons in het dorp is het gemengd meen ik. We zijn er alleen niet dus kan het (nog) niet verifiëren.
Ik was vandaag in een dorp nabij Nijmegen en daar was het ook een combinatie. Twee jaar terug uitsluitend roetveegpieten (die nu al een stuk donkerder geschminkt waren dan twee jaar geleden).
pi_219330434
quote:

[..]
Als daar in dit geval veel subsidiegeld heengaat is dat idd vreselijk. Vreselijk zonde van subsidiegeld, maar ook vreselijk dat door subsidiegeld dit soort clubjes en activiteiten ontstaan en in stand gehouden worden.
pi_219330554
quote:

[..]
Gemeentes schijnen best wel een probleem te hebben met hun begrotingen nu het rijk veel verantwoording, maar geen geld heeft afgelegd aan ze.

En dan gaat het geld wel naar parasietenclubjes zoals die van esajas?

Dat is wel boeiend.
1947-2016
  Moderator maandag 24 november 2025 @ 02:25:34 #249
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219330626
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2025 20:27 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Die heeft geen herstelbetalingen nodig.
Ik nog wel
pi_219354117
Utrechtse basisschool stopt met sinterklaasfeest, komt met 'Kinderfeest'
https://www.geenstijl.nl/5187033/lekker-doen
pi_219354164
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:38 schreef Aether het volgende:
Goh:
quote:
"Bovendien lééfde het sinterklaasfeest bij een groot deel van de kinderen en ouders van de Schakel, waar veel kinderen met een Turkse, Marokkaanse of Surinaamse afkomst op zitten, toch al niet."
Verrassend zeg.
pi_219354325
quote:
En de gemeenteraad zag dat het goed was.
Blanken en blanke cultuur moeten uit de stad verbannen worden.
1947-2016
pi_219354371
quote:
Nee, als ze geen Sinterklaas willen vieren dan vieren ze maar niks, geen alternatief feest gaan aanbieden. Sommetjes maken en fatsoenlijk Nederlands leren.
pi_219354744
https://cbs-de-schakel.nl/teams/team/

Wat doen moslims bij een CHRISTELIJKE basisschool dan?
pi_219354763
quote:
Best ziekelijk het gemak waarmee progressiefjes de eigen culturele identiteit afbreken omwille van allochtonen. Ik zie ze ook nog wel naar de islam bekeren zodra moslims dat van hun eisen.
  donderdag 27 november 2025 @ 12:16:41 #257
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219354774
quote:
Waar anders dan in de grootste wokestad ter wereld.

Wat een droevenis daar. Om je kapot voor te schamen.
  donderdag 27 november 2025 @ 12:25:37 #258
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219354813
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:16 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Waar anders dan in de grootste wokestad ter wereld.

Wat een droevenis daar. Om je kapot voor te schamen.
BELACHELIJK.
pi_219354871
quote:
De school zal dit jaar het Kinderfeest vieren. Die dag zal draaien om spel en plezier
Wat leuk, deze school viert twee keer koningsdag per jaar.
Zonder wrijving geen glans
pi_219354884
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 10:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En de gemeenteraad zag dat het goed was.
Blanken en blanke cultuur moeten uit de stad verbannen worden.
Oh als ze het compleet vergoeden vertrek ik vandaag nog. Zet me maar ergens neer in Portugal of zo. O+
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_219354898
quote:
Als ze (geen Sinterklaas maar) koningsdag willen vieren op 6 december dan niet ook nog op 27 april he.

En anders, geen Sinterklaas (niet mee willen doen het Nederlandse cultuur en traditie), dan maar gewoon school.
pi_219354976
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:39 schreef Hathor het volgende:

[..]
Oh als ze het compleet vergoeden vertrek ik vandaag nog. Zet me maar ergens neer in Portugal of zo. O+
Met pek en veren mag je.
Jij racist, omdat je blank bent.
1947-2016
pi_219354981
1947-2016
pi_219355001
quote:
Het erge is nog dat dit wereldvreemde schoolbestuur meent wat ze zeggen.
  donderdag 27 november 2025 @ 13:06:30 #266
306296 angels_on_the_sideline
Wat doe je hier. Ga weg.
pi_219355009
quote:
als een kinderfeest tegenwoordig al spanning pijn en onrust geeft...wat doet het continue nieuws over gaza dan wel niet? :')
pi_219355051
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:06 schreef angels_on_the_sideline het volgende:

[..]
als een kinderfeest tegenwoordig al spanning pijn en onrust geeft...wat doet het continue nieuws over gaza dan wel niet? :')
Trauma's voor het leven.
pi_219355060
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:06 schreef angels_on_the_sideline het volgende:

[..]
Jamaar dat is de schuld van israel en de joden. Een prachtig vehicle om de jodenhaat te pushen naar die koters.

Jong geleerd.
1947-2016
pi_219355187
Tsja het is er allemaal niet gezelliger op geworden de laatste jaren met al die culturele verrijking.
  donderdag 27 november 2025 @ 14:05:18 #270
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_219355318
Mooie gelegenheid om de kinderen, en leerkrachten, van die school eens een dagje Nederlandse cultuur bij te brengen. Is erg hard nodig, zo te zien.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_219355339
quote:
15s.gif Op donderdag 27 november 2025 14:05 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Mooie gelegenheid om de kinderen, en leerkrachten, van die school eens een dagje Nederlandse cultuur bij te brengen. Is erg hard nodig, zo te zien.
'Vier culturele diversiteit met oudhollandse spelletjes, tolerantie naar je buurman en verse stroopwafels'

Ow wacht dat is niet de culturele diversiteit die bij wokelinks bedoeld wordt natuurlijk.
1947-2016
pi_219355387
quote:
15s.gif Op donderdag 27 november 2025 14:05 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Ja, daar hebben ze dus die stroopwafelkraam al voor bij het 'kinderfeest'.
pi_219355912
Eerst was het: 'Zwarte piet is kwetsend. Roetvegen is maar een kleine aanpassing, waar maak je je druk om?'.

En nu is het: 'Het Sinterklaasfeest is niet inclusief. Afschaffen is maar een kleine aanpassing, waar maak je je druk om?'.
  donderdag 27 november 2025 @ 15:37:33 #274
182233 thedeedster
pi_219355941
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:32 schreef RotatoR het volgende:
Eerst was het: 'Zwarte piet is kwetsend. Roetvegen is maar een kleine aanpassing, waar maak je je druk om?'.

En nu is het: 'Het Sinterklaasfeest is niet inclusief. Afschaffen is maar een kleine aanpassing, waar maak je je druk om?'.
Het is uiteindelijk gewoon een katholiek feest. Als iemand zich niet aangetrokken voelt, ja; da’s niet raar.

Misschien moeten ze wat meer focussen op het religie-aspect; dan kom je met bijna alles weg.
pi_219355973
♫ Sinterklaas, wie kende hem niet? ♫
  donderdag 27 november 2025 @ 23:41:20 #276
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219359740
Als eerste school geen Sinterklaas feest meer vieren, ja DAT zal rust geven...
  donderdag 27 november 2025 @ 23:46:22 #277
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219359753
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Sinterklaas is een historisch persoon en zijn graf kan bezocht worden in Myra, Turkije. Het zou niet correct om hem af te beelden met een andere huidskleur.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219359760
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 15:37 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Het is uiteindelijk gewoon een katholiek feest. Als iemand zich niet aangetrokken voelt, ja; da’s niet raar.

Misschien moeten ze wat meer focussen op het religie-aspect; dan kom je met bijna alles weg.
Van oorsprong een pre-christelijk 'heidens' feest wat gekerstend is door de katholieke kerk, zeker geen katholiek feest van oorsprong.
  vrijdag 28 november 2025 @ 02:02:06 #279
182233 thedeedster
pi_219359993
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 23:50 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Van oorsprong een pre-christelijk 'heidens' feest wat gekerstend is door de katholieke kerk, zeker geen katholiek feest van oorsprong.
Klopt ook. De katholieke kerk heeft een en ander toegeëigend. :)
  vrijdag 28 november 2025 @ 07:00:18 #280
3542 Gia
User under construction
pi_219360227
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 23:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Sinterklaas is een historisch persoon en zijn graf kan bezocht worden in Myra, Turkije. Het zou niet correct om hem af te beelden met een andere huidskleur.
Je mist het punt dat ik wil maken. Schijnbaar is het bij de zwarte gemeenschap geen probleem als de pieten wit zijn en Sinterklaas zwart.
  vrijdag 28 november 2025 @ 07:03:23 #281
56749 BlaZ
pi_219360230
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 07:00 schreef Gia het volgende:

[..]
Je mist het punt dat ik wil maken. Schijnbaar is het bij de zwarte gemeenschap geen probleem als de pieten wit zijn en Sinterklaas zwart.
Daar zijn we het over eens, "discriminatie en racisme" werkt slechts een kant op bij bepaalde groepen.
  Moderator / Redactie FP vrijdag 28 november 2025 @ 07:28:07 #282
Brabo Bastard
pi_219360283
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 02:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Klopt ook. De katholieke kerk heeft een en ander toegeëigend. :)
Waren ze heel goed in ook :+
"Omae wa mou shindeiru."
  vrijdag 28 november 2025 @ 07:49:44 #283
182233 thedeedster
pi_219360340
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 07:28 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Waren ze heel goed in ook :+
Was eerder dit jaar in Rome; ze hebben er wel wat moois mee gemaakt. :)
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
pi_219376443
Sinterklaasjournaal vertelt de kinderen doodleuk dat alle cadeautjes van hun ouders komen :|W

twitter
  Moderator / Redactie FP zondag 30 november 2025 @ 13:10:14 #285
Brabo Bastard
pi_219376529
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Sinterklaasjournaal vertelt de kinderen doodleuk dat alle cadeautjes van hun ouders komen :|W

[ x ]
Dafuq :')
"Omae wa mou shindeiru."
pi_219376596
quote:

[ x ]
Wtf :D
pi_219376598
quote:
1s.gif Op zondag 30 november 2025 13:16 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Wtf :D
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:10 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Dafuq :')
Yup.

Onderste filmpje

twitter
  zondag 30 november 2025 @ 13:19:03 #288
182233 thedeedster
pi_219376599
Tja, waar ligt de ondergrens?
pi_219376609
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:19 schreef thedeedster het volgende:
Tja, waar ligt de ondergrens?
Die is er niet voor de publieke omroep. Het feest is racistisch geworden vanwege zwarte piet en dus moet het kapot. Ook als het feest inmiddels geen zwarte pieten meer heeft.
pi_219376646
quote:

[ x ]
Wel vrij bizar ja. Je vraagt je wel af of er überhaupt wel mensen met kinderen meeschrijven aan dit programma.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_219376661
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:29 schreef H.FR het volgende:

[..]
Wel vrij bizar ja. Je vraagt je wel af of er überhaupt wel mensen met kinderen meeschrijven aan dit programma.
Vijftig jaar geleden had je al mensen die vonden dat je niet tegen kinderen mocht liegen over Sinterklaas. Misschien zat er zo'n iemand op de redactie :+ oO/
  zondag 30 november 2025 @ 13:47:52 #292
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_219376762
Het ouderwetse sint feest is allang naar de knoppen geholpen door de racisten van KZOP en kwaadwillige mensen die met die lui mee deden. :N
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zondag 30 november 2025 @ 13:48:37 #293
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219376769
quote:

[ x ]
AI of een ander satirisch programma mag ik hopen :')
pi_219376777
quote:
7s.gif Op zondag 30 november 2025 13:34 schreef Aether het volgende:

[..]
Vijftig jaar geleden had je al mensen die vonden dat je niet tegen kinderen mocht liegen over Sinterklaas. Misschien zat er zo'n iemand op de redactie :+ oO/
Dat zou kunnen. Het blijft alleen bizar dat er niemand in de redactie zoiets had van 'misschien is het niet verstandig om live in een kinderprogramma te vertellen dat hun ouders hun voorlogen en alle magie te verpesten voor die kinderen'.
pi_219376785
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:48 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Nee, dit is toch echt de keuze geweest van onze NPO.
pi_219376819
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:48 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Zoals ik het lees is het tijdens het Sinterklaasjournaal.

Wat ben ik blij dat ik me mijn zoontje nog Sinterklaas heb kunnen vieren zonder deze drama.
  zondag 30 november 2025 @ 13:55:44 #297
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219376824
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Nee, dit is toch echt de keuze geweest van onze NPO.
In dat geval kunnen ze maar beter stoppen met dat hele Sinterklaas Journaal. Wordt steeds meer een show waar de redactie en cast hun politieke voorkeur/ideeën willen showen.

Waar ik normaal geen problemen mee heb, maar wel bij een fucking kinderprogramma.

[ Bericht 0% gewijzigd door The-BFG op 30-11-2025 14:05:25 ]
pi_219377247
quote:

[ x ]
https://socialnieuws.nl/2(...)s-woest-ntr-reactie/

Jip hier kan je het lezen.

Van welke kant zal dit nu komen.
Links of rechts

Denk links aangezien ze alle lol uit de mensen willen knijpen.
  zondag 30 november 2025 @ 15:12:20 #299
56749 BlaZ
pi_219377319
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 13:50 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat zou kunnen. Het blijft alleen bizar dat er niemand in de redactie zoiets had van 'misschien is het niet verstandig om live in een kinderprogramma te vertellen dat hun ouders hun voorlogen en alle magie te verpesten voor die kinderen'.
Dat was waarschijnlijk precies de bedoeling: het verpesten van het feest.
pi_219377365
quote:
0s.gif Op zondag 30 november 2025 15:12 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat was waarschijnlijk precies de bedoeling: het verpesten van het feest.
Ik vrees ook dat dit geen domme fout was, maar een bewuste keuze van de NPO
pi_219377468
quote:
7s.gif Op zondag 30 november 2025 13:34 schreef Aether het volgende:

[..]
Alsof er 1 iemand bestaat die nooit tegen zn kinderen liegt :D
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')